Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Gullit: ‘Frenkie de Jong kreeg een kegel, dat moet je niet uitlokken’

Laatste update:

Ruud Gullit is te spreken over het spel van Frenkie de Jong in de wedstrijd tussen het Nederlands elftal en Duitsland (3-0), maar denkt dat de middenvelder nog slimmer kan worden op het veld. De analist zag De Jong een paar keer provoceren richting de tegenstander en dat was volgens Gullit niet verstandig.

"Frenkie de Jong had echt hele mooie momenten, maar er waren ook echt momenten waarop hij de tegenstander aan het uitlokken was", aldus Gullit zondagavond bij Rondo op Ziggo Sport. "Op een gegeven moment kreeg hij een kegel. Dat moet je niet uitlokken. Als het maar 1-0 is, dan moet je een tegenstander soms niet boos maken. Dat kan net even het momentje zijn waardoor ze geïrriteerd raken."

Gullit merkt verder op dat De Jong 'iets extra's' brengt met zijn voetbal: hij passeert makkelijk tegenstanders en is altijd aanspeelbaar, zegt de clubloze trainer. "We zijn er wel blij mee dat we eindelijk een middenvelder hebben die het wel kan. Van al die kaatsers worden we niet blij." Youri Mulder is het eens met Gullit. "Op het moment dat de tegenstander je onder druk gaat zetten: speel De Jong maar in. Hij zet een dribbel in en is een man kwijt."

Ook een andere middenvelder krijgt complimenten van Gullit. Marten de Roon speelde een sterke wedstrijd zonder op te vallen, aldus de voormalig assistent-bondscoach van Oranje. "Degene die niet opviel, maar het wel goed deed, was De Roon. Hij knapte al het vuile werk op en zat overal tussen. Niemand heeft het erover, want hij valt niet op, maar hij speelt een ondergeschikte rol op de juiste manier."

Moet Marten de Roon zijn basisplaats behouden bij Oranje?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Frenkie is toch wel leuk om er bij te hebben hoor.
Jongen maakt een actie en het spel is gelijk op de helft van de tegenstander en meestal een paar mensen uit positie.

15 oktober 2018 om 10:41

De vraag is hoe Frenkie straks is bij een topclub. zal ie dan meteen in de basis staan,of wordt ie bankzitter en verliest ie zn plek in Oranje ?

15 oktober 2018 om 11:09

Mijn zorgen ook inderdaad.

Zou zo enorm zonde zijn. Hij speelt zo vol zelfvertrouwen, mooi om te zien.

Soms echt Iniesta-achtig hoe hij over het veld dartelt met de bal.
Persoonlijk vind ik zijn versnelling en controle daarna indrukwekkend. Daarnaast heeft hij ook een goede strakke pass in de benen.

Zou zo zo zo zonder zijn als hij niet aan spelen toekomt.

We zullen zien.

De lofuitingen voor Frenkie betekent eigenlijk het failliet van de hollandse school dat zich kenmerkt door risicoloos op balbezit spelen.

14 oktober 2018 om 21:08

De Hollandse school staat juist niet voor risicoloos op balbezit spelen, maar dat is in de loop van de jaren zo gevormd door kwaliteitsgebrek. Op een gegeven moment is iedereen gaan geloven dat dát de Hollandse school is, maar dat is niet zo. In tegendeel zelfs..

14 oktober 2018 om 21:23

Precies, kwaliteitsgebrek door verkeerd opleiden (a la Van Gaal in plaats van a la Cruijff), en laffe coaches en de introductie van het 'realisme' (lees: poep in de broek) door types als Van Marwijk en het aanhangen van de Van Gaal visie, die in '95 is blijven steken.

De teloorgang van het nederlandse voetbal had te maken met het feit dat de lijn Jack Reynolds/michels/cruijff opzij werd gezet voor 'visie' Van Gaal. Oftewel het opleiden van rasvoetballers vervangen door robotachtige, middelmatige systeemvoetballers, en geen oog (dus geen visie) voor een veranderende voetbalwereld, waarin tegenstanders steeds compacter en beter georganiseerd zijn gaan spelen, wat dus vraagt om meer klasse en kunde in de kleine ruimte, en vlot en kort naar voren gericht combinatiespel. En die durf om in die kleine ruimte te spelen. Visionair Cruijff zag dat wel, en prepareerde Barca dan ook om te heersen in de kleine ruimte, met onder meer het tiki taka als gevolg.

14 oktober 2018 om 21:36

Nou snap ik wel dat bondscoach van Marwijk toendertijd koos voor defensief middenveld met van Bommel en de Jong door de matige centrale verdedigers. Dat had hij goed gezien. Met die verdediging kon hij onmogelijk Hollandse school spelen.

14 oktober 2018 om 22:01

@daneman... Je maakt nu Van Marwijk belachelijk, maar je begrijpt toch wel dat hij ons naar een tweede plek heeft gebracht in 2010. Dat maakt hem automatisch één van de meest succesvolle coaches van Oranje ooit.

15 oktober 2018 om 06:49

Allemaal leuk en aardig. Maar voor het voetbal van Cruijff heb je wel spelers nodig met dergelijke kwaliteiten. Als je al twee CV'S hebt als Matthijssen en Heitinga weet je gewoon dat je niet tika taka moet toepassen.

14 oktober 2018 om 21:12

Waar haal je dit vandaan?

14 oktober 2018 om 21:21

Waar de Hollandse school voor staat is balbezit houden en er ook daadwerkelijk iets mee doen. De tegenstander onder druk houden en de bal naar voren spelen. Verdediging tegen de middenlijn en pressen. Dit staat haaks op "de bal risicoloos rondspelen". Kijk naar het Ajax uit 1995 bijvoorbeeld

14 oktober 2018 om 21:25

Door middelmaat wat de afgelopen 25 jaar in de eredivisie is aangetrokken is dat beeld vervormd. De vele middelmatige buitenlanders begrepen dat systeem niet of hadden de kwaliteit niet om dat uit te voeren. Nederlandse spelers kozen op té jonge leeftijd voor het buitenland.

15 oktober 2018 om 10:42

Oranje is nu meer een counterploeg toch ? dus met minder balbezit,en meer counters ?

Wat mulder daar zegt, is exact wat ajax fout deed tegen psv. Je had de jong nodig toen psv ging pressen. Speel de bal op hem in, hij draait weg van zn directe man, hoppa door voetballen. Nee ipv zet ten hag de jong in de verdediging neer...

14 oktober 2018 om 21:11

Tjonge jonge, hoe lang blijf je daar op doorgaan? Tegen Bayern had Ten Hag weer een geweldige taktiek bedacht. Tegen AZ werd met record cijfers gewonnen.

Elke topploeg heeft weleens een zeperd, bij PSV uit kan dat gebeuren.

14 oktober 2018 om 21:24

Ik snap dat je bij psv kan verliezen. Maar wat mij zwaar geirriteerd heeft is dat ik al weken zei, zet blind op 6, de jong op 8, wober op 4. En voor de wedstrijd zei iedereen doe niet de jong in de verdediging en ja hoor hij doet t gewoon.

14 oktober 2018 om 21:32

Ja, maar wie had er dan naast Wober moeten staan tegen PSV? Schuurs? Er is verder geen andere rechtspoot die centraal achterin kan spelen. Alleen de Jong en Schuurs.

14 oktober 2018 om 21:41

Frenkie is vaak betrokken bij records als het gaat om monsterscores. Tegen Duitsland wonnen wij met 3-0 iets wat 16 jaar lang niet gebeurd was. Jong Andorra werd verslagen met 8-0 en dat was de grootste zege ooit in Oranje. Tegen Az zoals Speedyafc noemde. En tegen Bayern Munchen werd weer eens lekker gevoetbald. Haal Frenkie eruit en je zult zien dat ze doodbloeden. Donny van de Beek wordt ook zeer vaak onderschat. Tegen PSV en gister in de eerste helft had je gewoon een Donny nodig die meters maakt. Die gast rent zoveel gaten dicht, het heeft een mentaliteit van Kuijt. Harde werker die nooit klaagt en ook nog goals kan maken. Koeman moet durven om Frenkie en Donny samen op te stellen. Wijnaldum is een leuke speler, maar zonder balbezit is het echt een manke speler die weinig toevoegt. Donny die kan ook vuil werk opknappen en is positioneel veel sterker. Kan ook nauwkeuriger passen en speelt net als Frenkie vaak vooruit.

14 oktober 2018 om 21:50

Wöber stond er niet eens in tegen psv

14 oktober 2018 om 21:59

Vind dat ook zon onzin, waarom kunner er geen 2 linkspoten in t centrum? 2 rechtspoten is nooit een issue, maar zodra er 2 linkspoten er staan gaan alle toeters en bellen af.

14 oktober 2018 om 22:25

Erodinho, zelden zoveel onzin in zo een lang verhaal zien staan. Ajax zonder Frenkie doodbloeden? Maar daarboven heb je het over hoe goed het was tegen Bayern en AZ. Toen deed hij niet mee...

14 oktober 2018 om 23:00

Niet overdrijven hé. Frankie is een goede voetballer, daar ben ik het mee eens. Maar in het ajax van Peter Bosz kwam Frenkie nog niet in het stuk voor en behaalden ze toch de finale van de Europa League. Dus er is leven na Frenkie. Als je 'm voor 80 miljoen kunt verkopen moet je het direct doen.

14 oktober 2018 om 23:36

Ja en Frenkie stond er ook in toen ze met 3-0 onderuit gingen tegen psv dus daar was die ook bij betrokken..

15 oktober 2018 om 09:46

Harde werker die nooit klaagt, het klaag gedeelte mag je weg laten. Aangezien ook Donny geïrriteerd over kwam bij interviews en manier van juichen, je zou bijna gaan denken dat voetballers ook gewoon mensen zijn hé?

Overigens ben ik het wel met je eens dat Donny in de basis moet als dynamische middenvelder / box to box. Daley op 6 en Frenkie als spelmaker. Ben echt een groot fan van Schone en heb heel veel respect voor hem maar op dit moment zijn er andere spelers die zijn positie beter kunnen invullen.

15 oktober 2018 om 10:43

Schuurs krijgt gelukkig al speeltijd om te wennen aan volgend seizoen. Dan moet ie er staan, als De Ligt weg is.

Haha oranje heeft eens gewonnen en we kunnen de hele wereld aan mensen bkijf nuchter

14 oktober 2018 om 21:11

Tegen Frankrijk uit maakte we ook het spel nu zie je dat het team gewend is aan elkaar als we deze lijn houden kunnen we het ek wel in de prijzen vallen

14 oktober 2018 om 22:46

Dat konden we niet eens met het team dat de wk finale had gespeeld en die aan elkaar gewaagd zijn
Kijk gister was een prina resultaat wel geflateerd tegen een zeer slecht duitsland en dat gehype over spelers typisch nederlands

Wat me bij de Jong wel opvalt is dat hij zelf net zo makkelijk te passeren is als dat hij zelf mensen passeert. Ook tegen Duitsland werd hij een aantal keer heel makkelijk op het verkeerde been gezet. Natuurlijk is het geen verdediger maar als je zo kort voor de verdediging speelt moet je ook verdedigend je mannetje kunnen staan.

15 oktober 2018 om 06:56

Exact, daarom ben ik een voorstander van Frenkie naar de bank en Hendrix voor hem erin. Dan houden we Frenkie op de bank achter de hand. En ik zou altijd Viergever opstellen ipv Blind.... #lol

15 oktober 2018 om 09:18

Ik weet niet zo goed wat je nu precies met deze reactie wilt zeggen. Of is het alleen nog toegestaan om louter positiviteit over de Jong te noemen? Zijn we opeens beledigd als er andere dingen benoemd worden?

15 oktober 2018 om 10:26

Zelden zo'n inhoudsloze reactie gelezen Fcbogarde. Waar doel je op? Skede geeft toch duidelijk een zwak punt aan van Frenkie de Jong. Of is het nu ineens een speler die alles als tot in de nopjes onder de knie heeft?

De Roon heeft me positief verrast. Frenkie heeft eenbhele goede wedstrijd gespeeld maar ook De Roon verdient een pluim. Een hele ander type middenvelder natuurlijk maar heel nuttig. Ik denk dat Blind de stand-in van DeJong gaat worden. Deed het ook goed op die positie. Leuk om te zien dat er meerdere keuzen ontstaan op diverse posities.

Eindelijk een keer lof voor de Roon. Het is een zeer nuttige speler die veel werkt opknapt. Zou ook altijd voor een middenveld kiezen met de Roon en Frenkie. Alleen met Gini en propper hebben we nu beetje een luxe. Propper is fijne speler met een splijtende pass. Maar gini is een perfecte box to box speler die naast zijn loopvermogen ook voor een bal kan vasthouden. Iets wat ik propper minder vaak zie doen. Ik hoop dat Koeman een goeie opspelling maken met deze middenveld. De verdediging en middenveld is gewoon heel sterk.

Dat lag eerder aan het korte lontje van Kimmich dan aan Frenkie zelf. Wat een verschrikkelijke speler is dat. Enorm overschat (er loopt niks beters rond in Duitsland) en kan zich niet in toom houden wanneer het niet loopt

Kom op guys, ik hoor jullie praten over matige keuzes van Bert van Marwijk. Om eerlijk te zijn heeft hij niet de persoonlijkheid die ik erg mag. Maar hij heeft ons de tweede plek op het WK bezorgd. 1 teentje van de wereldbeker vandaan.

On topic; Frenkie de Jong is een goede voetballer, die vanzelfsprekend een zaag zou krijgen. En ontvangen van Emre Can.

Maar ik zou graag een antwoord willen op de volgende vraag; waarom is F. De jong (21) , 80 miljoen waard? En ene H. Ziyech maar 30 miljoen, terwijl hij toch de man is die Ajax draagt?

14 oktober 2018 om 23:52

Leeftijd in combinatie met potentieel plus unieke vaardigheden op zijn positie. Van type Ziyech zijn er gewoonweg meer. Types De Jong zijn zeldzaam, helemaal van die leeftijd.

14 oktober 2018 om 23:54

Dat de geruchten gaan dat clubs 80 miljoen willen betalen wil nog niet zeggen dat dit werkelijk zo is natuurlijk, laat staan dat hij het waard is. Over Dolberg werd een tijd terug ook gezegd dat clubs 50 miljoen voor hem over hadden terwijl er nooit een club dit daadwerkelijk geboden heeft. Puur een gerucht uit de media dus. Wel denk ik dat het verschil tussen Ziyech en de Jong vooral de wisselvalligheid in een wedstrijd is. Nou moet ik zeggen dat dit bij Ziyech vooral vorige seizoenen het geval was, en hij samen met van Persie de beste voetballer van de Eredivisie is. Maar bij de Jong betaal je natuurlijk voor de potentie gezien zijn leeftijd. Vergelijk het met de Ligt. Hij is natuurlijk nog niet de beste verdediger ter wereld maar die gaat voor een verdediger een recordbedrag opleveren omdat hij nog zo jong is en de potentie gigantisch is. Zelf schat ik de Ligt een heel stuk hoger in dan de Jong maar denk dat het een beetje op hetzelfde neerkomt gezien je vergelijking met Ziyech.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren