Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Heerenveen kampt met ‘Netflix-generatie’: ‘Dat is het veilige antwoord’

Laatste update:

Michel Vlap was zaterdagavond belangrijk voor sc Heerenveen door te scoren namens de Friezen in het duel met ADO Den Haag (1-1). De middenvelder stond na afloop de NOS te woord en de doelpuntenmaker erkent dat hij graag voor meer mensen zijn kunsten kan vertonen. Tegen ADO waren er 16550 toeschouwers aanwezig in het Abe Lenstra Stadion.

“Je wil natuurlijk altijd voor een vol stadion voetballen. Ik hoop dat de mensen zien dat we hard aan het werken zijn en dat wij ze ook willen vermaken", zegt Vlap. Algemeen directeur Luuc Eisenga zei onlangs dat ook de komst van Netflix voor minder toeschouwers zorgt. Op de vraag of de mindere belangstelling komt door de Netflix-generatie of de matige resultaten, antwoordt Vlap: “Dan ga ik voor Netflix. Dat is het veilige antwoord, haha."

Eisenga zei dat niet alleen Heerenveen, maar ook andere clubs te maken hebben met minder toeschouwers op de tribune. Hij stelde dat het mede komt door 'de Netflix-generatie'. "Amusement neem je pas tot je, op het moment dat je er zin in hebt. Die generatie koopt dus niet zomaar een seizoenkaart. Kortom, aan ons de uitdaging om te zorgen dat we weer mensen naar het stadion trekken."

“Het publiek vermaken is een, ze wat extra's bieden is ook belangrijk. Supporters moeten zich weer een met Heerenveen gaan voelen. We hebben met Jan Olde Riekerink iemand gevonden die dat begrijpt. Samen gaan we voor een mooi seizoen, daarbij hebben we iedereen nodig”, zo stelde Eisenga eerder in gesprek met Feanfan Magazine.

Begrijp jij de constatering van Luuc Eisenga?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou de bierprijzen omlaag gooien en alle wedstrijden op zaterdag 21:00. Dan heb je voor een 5je een liter in je mik en kan je daarna gelijk de stad inrollen. Win=win lijkt mij!

30 september 2018 om 08:54

Achja inderdaad, de prijzen voor voetbaltickets vind ik nou niet echt goedkoop. Voor een wedstrijd betaal je snel 35 euro en dan komen daar nog een paar drankjes bij. Komt gewoon neer op een avondje uit, en als je daarna nog de stad in gaat ben je in totaal zeker 100 euro kwijt. Dat doet niet iedereen elk weekend

30 september 2018 om 09:05

Precies, daarnaast is het ook een neerwaartse spiraal. Zie de Euroborg, daar zitten nu 2 mensen in een verder leeg vak. Ik denk dat je die ook niet meer terugziet. Goedkopere kaarten trekken meer mensen en dat is dan weer een magneet voor anderen. Daarnaast zeurt de directeur ook een beetje want de opkomst van FOX heeft meer impact dan Netflix (Groningen heeft namelijk wel redelijk wat kijkers bij FOX). De fans kiezen dus voor het comfort van thuis ipv de reis naar het stadion. Daarbovenop komt nog het grote verloop van spelers per transferwindow en volgens mij heb je zo een hollistische verklaring voor de leegloop en dat is waar clubs nog geen beleid op hebben gemaakt.

Millennials verpesten het voetbal, een Buzzfeed-artikel.

De Eredivisie in z’n geheel heeft gewoon te weinig draagvlak en is niet interessant. Nederland is maar een klein land, waarbij de verhouding met profclubs niet meer kloppen. Er is meer aanbod dan vraag. Als je hypothetisch het aantal clubs reduceert tot 1 club per provincie, dan zou het aanbod meer overeenkomen met de vraag.

30 september 2018 om 09:07

Die hypothese gaat niet op, want men dient naar het verzorgingsgebied te kijken en niet naar provincie. Daarnaast trekt succes fans uit het hele land, dus zal 1 provincie altijd boven de andere staan.

30 september 2018 om 09:46

Haha, ja vraag maar aan Groningen hoe goed dat werkt. Het gaat om bevolkingsdichtheid.

Totaal niet mee eens.
Sinds het vertrek van Riemer is Heerenveen een grijze muis geworden zonder echte draagvlakken en identiteit.
Als ze nou eerst eens een fatsoenlijk team neerzetten door goede scouting wordt het nog wat.
Anders gaan ze Groningen achterna richting de KKD.

30 september 2018 om 09:47

Het is inderdaad makkelijk om Netflix na voren te halen. Maar heel eerlijk Heerenveen levert geen leuke spelers meer af. Je ziet ook dat de top van Nederland minder spelers haalt. Waar is die tijd met Alves bijvoorbeeld. Dat was wel echt zo tijd dat het ook leuk was om Heerenveen te volgen.

30 september 2018 om 09:59

Bilal, Larsson, Dumfries zijn toch gewoon naar de Eredivisie top gegaan?

30 september 2018 om 09:58

Eens, de resultaten vallen al jaren tegen, het voetbal ziet er niet uit, gerommel in de top, dure kaarten en amper leuke voetballers.

En dan janken om netflix...
Heerenveen speelde structureel Europees voetbal en probeerde de top te bestormen..

Ik denk dat in Nederland over het algemeen een compleet andere mentaliteit geldt bij de supporters, dan dat nodig is. Dat wat je bij NAC, FC Twente en Feyenoord ziet, is bij ons een uitzondering maar in de betere competities zoals de Engelse of de Duitse een standaard. Naar het stadion van je favoriete voetbalclub moet al genoeg entertainment zijn. Als de spelers goed en/of leuk voetbal laten zien, is dat enkel en alleen een bonus, niet meer. En als de spelers dat niet laten zien, dan doe je maar alsof (Let's pretend we scored a goal zoals in Engeland).

30 september 2018 om 09:54

Wat probeer je te zeggen? Ik heb al 10 jaar een seizoenskaart van Ajax. Het speciale gaat eraf en het normale is het meer. Zo kaart kost 250 euro en tel je reiskosten en eten en drinken erbij. Als je club zoals Groningen jaren slecht presteert zeggen ze gewoon op. Zelfde bij Utrecht is het ook altijd leeg. Via de postcodeloterij kan je kans maken op een gratis seizoenskaart. Beetje raar toch?

30 september 2018 om 10:47

Dan geldt het toch niet voor jou? Maar dat jij loyaal bent naar je club (wat ondanks de kosten en het feit dat 'het speciale' eraf is toch best wel knap is) betekent niet dat iedereen dat ook is. Bij de supporters van (onder andere) Groningen is die mentaliteit er totaal niet, zo lijkt het. Dat het slecht gaat met je club maar je je seizoenskaart 'gewoon' opgeeft, is veel te makkelijk.

30 september 2018 om 10:53

Zoiets bouw je ook op als club zijnde. Toen onder Frank de Boer en Keizer hadden veel supporters het idee waarom zal je nog naar het stadion gaan? Slecht voetbal en je zit daar maar een beetje. Het was toen heel slecht en de prestatie van de El die je gewend was. O

30 september 2018 om 10:01

Sfeer in Engeland wordt schromelijk overschat.

Je hebt overigens ook een nogal groot verschil in aantal inwoners in een land, terwijl de stadions ongeveer zelfde capaciteit hebben.

30 september 2018 om 10:49

Je snapt het punt toch? Bovendien, bij veel Engelse clubs zijn de supporters gewoon blij als je wint, of dat nou op een mooie manier gaat of niet. Ook dat is loyaliteit, een zekere vorm van liefde. Ik zou dat liever voor zo'n club spelen dan voor een club waar de supporters gaan fluiten als je met 1-0 van ADO wint in de titelstrijd, bijvoorbeeld.

"algemeen directeur Luuc Eisenga zei onlangs dat ook de komst van Netflix voor minder toeschouwers zorgt."

Ja, want vroeger was alles beter, toch?

Alleen is de realiteit dat in een seizoen als 1987-1988, ver voordat er zoiets was als Netflix, er gemiddeld 9.790 toeschouwers kwamen bij Feyenoord, 10.467 bij Ajax en 17.875 bij Psv.

Afgelopen seizoen zaten er gemiddeld 47.500 bij Feyenoord, 49.670 bij Ajax en 33.344 bij Psv.

30 september 2018 om 10:29

Het is ook allemaal gecombineerd met de prijzen en het succes. Als PSV dit jaar kampioen wordt wat ik zie gebeuren. Dan zullen ze ook ietsjes meer nieuwkomers krijgen.

30 september 2018 om 11:17

Moet je wel rekening houden met de stadioncapaciteit. Ajax voetbalde toen in de Meer wat toch een klein stadion was en het stadion van PSV had toen nog lage lange zijtribune en de hoeken waren nog half open. Bij Feyenoord was het desdtijds inderdaad dramatisch, maar dat had te maken met de sportieve malaise en de erbarmelijke staat van het stadion toen. Zat je lekker in de regen.

30 september 2018 om 21:18

"moet je wel rekening houden met de stadioncapaciteit."

Ajax had destijds een capaciteit van 19.000, PSV van 28.000. Dan zijn de gemiddeldes dus nog steeds behoorlijk aan de lage kant. Vooral als je bedenkt dat Ajax en PSV toen nog tot de absolute top van Europa behoorden (psv won in 1988 de Europa Cup I, Ajax won in 1987 de Europa Cup II en stond in 1988 wederom in de finale).

Een ander dingetje is dat de topclubs ook steeds meer fans trekken uit gebieden waar ze niet vandaan komen. Zo zal een jongetje (of meisje) uit de provincie eerder trekken naar een club als Ajax dan naar een club als Groningen. Dit zijn de mensen die zeggen dat ze fan zijn geworden dankzij het goede voetbal, maar stiekem zijn ze fans van een topclub zodat ze ergens over op te scheppen hebben

Bij Pec zit het stadion altijd voor 90/95% vol. Zelfs in heel 2018 nu het voetbal en de resultaten niet om aan te gluren zijn. Dus die vlieger gaat niet overal op.

30 september 2018 om 14:40

Je speelt nog steeds ED. Onderaan in de Gouden Gids Divisie of JL was het anders he. (Maar goed dat is overal)

Bij ons komen nog altijd 7500 toeschouwers zonder topvoetbal. Behoorlijk trouw publiek. Dat was ongeveer 2000 meer toen we in de eredivisie speelden.

Vrijdag had ik een reã¼nie en had ik Cambuur - Roda JC opgenomen (fox). Wat was dat slecht van Cambuur! Roda won terecht. Ik heb me kapot geã«rgerd maar ga de volgende keer gewoon weer met mijn zoon naar Cambuur. De sfeer van erbij zijn, de sfeer bij Cambuur, is bepalend. En je hoopt dat ze met een beperkt budget toch beter worden.

Netflix is een onzin argument. Daar kun je op elk gewenst moment kijken. Anders dan de publieke en commerciã«le omroepen. Daar kun je ook nog opnemen.

30 september 2018 om 14:41

Ook bij Cambuur 11/12 jaar geleden voor de komst van voetballers zoals Mark de Vries, zat het leeg..

Netflix? Onzin. Heerenveen heeft gewoon een slechte trainer en een matig elftal. Daarom blijven mensen weg. Groningen idem. Netflix kijken kan de hele week door. Slap om dat dan de schuld te geven van de lage bezoekersaantallen. Als je dat vindt moet je maar zorgen dat je aantrekkelijk bent dan Breaking Bad.

Gisteren Bundesliga gekeken. Als je kijkt naar de vele plekken daar op de tribunes dan lijkt het een algemeen verschijnsel te worden.

Ik bezoek regelmatig wedstrijden in Polen. Vaak zijn daar kinderen onder de 12 tot 14 jaar gratis. Met als achterliggende visie: de kinderen zijn de betalende supporters van de toekomst, dus nu moeten ze fan worden. Daarnaast, als de kinderen gratis mee kunnen, dan gaat papa ook wel. Ik neem mijn twee zoontjes dus ook mee, al letten ze de helft van de tijd niet op, zonde van het geld is het niet als je zo gezamenlijk weg bent.
Bij Heerenveen kom ik niet meer na 20 jaar seizoen kaart. Slecht voetbal, slechte resultaten. Dure seizoenkaart en op tijden dat ik niet naar het stadion wil. Netflix? Ik kijk fox en zelfs dat zap ik weg omdat het niveau van Heerenveen ergerlijk is (en ja, dat komt ook omdat wij anders gewend zijn; in 2000 nog Champions League ).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren