Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente walgt van wangedrag fans tijdens reanimatie: ‘Onacceptabel’

Laatste update:

Tijdens de wedstrijd in de Keuken Kampioen Divisie tussen FC Twente en TOP Oss afgelopen zaterdag werd een 78-jarige fan van de thuisploeg getroffen door een hartstilstand. Stewards die te hulp schoten werden beledigd door enkele supporters. FC Twente reageert verbolgen over het wangedrag van de fans.

"Zo'n noodsituatie maakt natuurlijk een enorme indruk, maar de reanimatie zelf is er niet door gehinderd. De stewards hebben een cordon gevormd en een vrouwelijke supporter heeft meteen hartmassage toegepast. Dat is later overgenomen door ambulancepersoneel", zegt Frank Brouwer, woordvoerder van de politie, geciteerd door TC Tubantia.

"Deze meneer dankt zijn leven aan het snelle en adequate optreden van alle betrokkenen. Onze collega's waren ook snel ter plekke om voor een veilige werkplek voor de hulpverleners te zorgen. Dat daarbij door een klein clubje mensen nare dingen zijn geroepen, dat zijn ze wel gewend.” Twente is absoluut niet te spreken over het gedrag van de supporters.

“Voor ons is het onacceptabel dat veiligheidspersoneel van onze club en het aanwezige ambulancepersoneel gehinderd werden door enkele personen. Het verbaast ons dat dit is gebeurd. We hebben helaas vaker met reanimeren in en om het stadion te maken gehad en dit gedrag nooit geconstateerd. Gelukkig gaat het inmiddels weer goed met het slachtoffer.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik mis het stukje waarin wordt aangegeven dat de hinderlijke primaten worden opgespoord en levenslang verbannen. Foei zeggen maar niets doen koop je weinig voor.

11 september 2018 om 12:41

Dit soort lui komt altijd weg met deze achterlijke acties, tenzij er veel media aandacht is.

11 september 2018 om 13:11

Ja, ga dat maar eens hard maken als het alleen om schelden gaat. Dat gaat moeilijk worden.

11 september 2018 om 13:15

Twente mag toch bepalen dat zij dergelijke personen niet in het stadion wil hebben wegens hinderlijk gedrag? Genoeg getuigen ongetwijfeld.

11 september 2018 om 13:44

En toch zal dat juridisch gezien wel haken en ogen hebben, verwacht ik zo.

11 september 2018 om 13:51

Huisregels zijn daar redelijk helder in mag ik hopen. Hinderlijk gedrag kan door de club gewoon worden bestraft.

11 september 2018 om 14:36

Ja, maar ga maar eens bewijzen dat schelden hinderlijk gedrag is. Bevorderend werkt het zeker niet, maar het lijkt me moeilijk hard te maken dat het daadwerkelijk hinderlijk is.

11 september 2018 om 14:55

Ik meende te lezen dat ook een aantal fysiek waren geworden, die kunnen in ieder geval opzouten lijkt me.

11 september 2018 om 17:07

Agressie, racisme en hinderlijk gedrag worden niet getolereerd.. komt rechtstreeks uit de huisregels van FC Twente, daar mag je mensen dus simpelweg mee uit het stadion weren.

11 september 2018 om 14:11

Waarom moet je het gelijk negatief boor fc Twente maken
Deze supporters horen inderdaad niet in t stadion thuis
Fc Twente gaat bekijken of ze via camerabeelden wat kunnen doen
Dus niet gelijk foei tegen fc Twente roepen
Al begint dat een nationale sport te worden

11 september 2018 om 14:55

Wat een lange tenen zeg. Ik vind het frappant dat er gezegd wordt dat het onacceptabel is maar ik niets lees over consequenties. Dat is een tendens in de voetballerij dat ik vaker voorbij zie komen. Nu is dat toevallig Twente, maar het is een legitieme vraag.

11 september 2018 om 15:57

Dat heeft niets met lange tenen te maken. Wacht eerst eens af voordat je met een vinger naar een club wijst.jou reactie is een reactie op de reactie van twente. Wat moet de Fc Twente op zo n korte termijn nog meer doen dan? Ik hoop ook dat ze deze idioten voor t leven een verbod geven.maar in de praktijk zal dat heel moeilijk worden. Je moet dan precies kunnen bewijzen wie wat gedaan heeft. Dat ligt niet aan Fc Twente maar aan justitie

11 september 2018 om 16:43

Zoals ik zeg lees ik niets over consequenties, ondanks dat justitie iets dient te bewijzen kan Twente toch aangeven dat indien de mensen gepakt worden ze de toegang ontzegd wordt? Het liefst voor een jaar of tien? Er zijn mensen fysiek geweest met stewards, lijkt mij niet heel moeilijk te bewijzen middels camera’s. Niet zo aangebrand joh.

11 september 2018 om 19:17

Dat zal Twente ook echt wel doen.
En over dat aangebrand.iedereen mag blijkbaar roepen over Twente wat men wil(soms terecht soms onterecht)maar als een Twente supporter dan tegengas geeft hebben we lange tenen en zijn aangebrand.

11 september 2018 om 20:48

Jk Ajax, helemaal gelijk. Behalve dat dit geen toeval is, volgens mij geven ze zelf al aan dit gewend te zijn.....dus zolang je niet optreed blijft het in stand, wordt het een cultuur en is het zeker niet toevallig dat dit gebeurd.
Kan ottofant wel vervelend vinden maar foei Fc Twente.....er is inderdaad wel meer mis bij deze club ja, bestuurlijk maar ook zeker bij supporters

11 september 2018 om 21:37

Beetje aan t trollen Toss?natuurlijk zijn Twente supporters dit niet gewend en natuurlijk wordt dit geen twente cultuur.99 procent van de Twente supporters zal dit sterk veroordelen(idioten lopen overal) Ik zie dat je fan van PSV bent. Hoelang is t geleden dat PSV fans bedelaars hebben laten dansen in Spanje en dat een PSV fan een verstandlijke gehandicapte fan van Feyenoord sloeg?moeten ik dan ook maar concluderen dat er met elke PSV fan iets mis is?

14 september 2018 om 03:20

Helemaal mee eens, het was gewoon treurig dat mensen de telefoon pakten om het even te filmen, gelukkig deed de politie hun best om het beeld te blokkeren en liep het over grote deel van de fans er met een grote boog om heen zodat alle ruimte er was.
Helaas zal het moeilijk gaan, het was buiten het stadion.

Dat mensen aproductief gedrag vertonen in het stadion zijn we gewend. Maar je verwacht in zo’n situatie dat men dan wel mee kan werken met de laatste hersencellen. Echt een slecht moment om je ‘stoere’ domheid uit te oefenen..

Wat voor dingen roep je überhaupt naar iemand die probeert het leven van iemand te redden? Ik weet dat er altijd idioten zullen zijn die dit soort dingen doen, maar ik kan me niet eens voorstellen welke reden ze er zelf voor kunnen verzinnen. Alhoewel, ik denk dat deze mensen wel vaker eerst doen, en dan denken.

Enige gepaste reactie, maar ik mis inderdaad nog het opsporen en de consequenties.

Ongelofelijk hoe je het in je kop kan halen om een reanimatie te hinderen, om bijvoorbeeld je trein te halen. Het is iemands vader, opa, broer, echtgenoot maar jij moet je trein halen.. niet te bevatten.


Wat hebben die supporters dan gezegd/gedaan precies? Ik lees nergens wat er dan is gebeurd eigenlijk.

11 september 2018 om 12:46

„een klein groepje supporters gedroeg zich erg vervelend. Ze riepen dat ze hun trein moesten halen en dat we niets stonden te doen. Ik kookte van woede. Nu ik het vertel krijg ik opnieuw kippenvel.”

‘laat die man toch liggen, hij is allang dood’, en ‘als het een supporter van de tegenpartij is hoef je hem niet te helpen’, of ‘het zal wel een zatlap zijn’. Stephan kan maar moeilijk geloven wat sommige supporters riepen. „Er was zelfs één man die mij wegduwde omdat hij de trein moest halen.

Stukje in Tubantia van een steward bij Twente.

11 september 2018 om 13:00

Thanks voor het quoten, ik was ook benieuwd wat er was voorgevallen.

Onmenselijk, zulke mensen moet je niet bij de club willen hebben... Maar spoor ze maar eens op

11 september 2018 om 12:46

Men was beledigd omdat ze hun trein wilden halen er niet langs konden. Te belachelijk voor woorden. Tevens dachten supporters dat meneer 'fakete' en te diep in het glaasje keek...

11 september 2018 om 12:53

Het biedt echter wel perspectief, al is iedere situatie omtrent het verbaal en/of fysiek verhinderen, aanvallen of wat dan ook van hulpverleners natuurlijk waanzinnig. Het stukje van Savedbythebell geeft me echter wel een duidelijker beeld. Ik vroeg me namelijk ook af wat er nu exact was.

Bizar dat zulke mensen dit doen.

11 september 2018 om 13:02

Rugnummer

Waarom mag ik niet weten wat er precies gezegd is? Ik oordeel graag over feiten, hoezo heeft dat geen meerwaarde precies?

Levenlang stadionverbod zou wensenlijk zijn echter zal dit binnen de voetbalwet wel niet passen, is geen voetbalgerelateerde zaak maar een civiele denk ik Cosntant?

11 september 2018 om 13:13

Ja, levenslang dat is sowieso wel lastig binnen deze wet. Terecht ook, in mijn ogen. Levenslang is wel heel erg lang. En noem mij maar een Gutmensch, maar ik geloof dat iedereen een tweede kans verdiend, op dat vlak. Ook mensen die hele ernstige dingen doen. Uiteraard hoort straf erbij maar levenslang dat vind ik persoonlijk niet passen als iemand echt maar één feit gepleegd heeft.

Daarbij heb je twee verschillende vormen van stadionverboden. Civielrechtelijk inderdaad, die dus door club/knvb opgelegd kunnen worden, en een Strafrechtelijke variant, door een overheidsinstantie of door een rechter opgelegd. Dus in beginsel kan de club deze gastjes zelf gewoon een stadionverbod opleggen, civielrechtelijk, omdat dit gedrag in strijd is met de huisregels (er zal vast iets staan over algemeen gedrag, een kapstokregeling).

Kern van de wet is dat het moet gaan om inderdaad voetbalgerelateerde zaken én om een herhaling van feiten. Dus het moet feitelijk vaker voorkomen, en niet één incident zijn. Maar daar wordt in de praktijk veel de hand mee gelicht. Als je de cijfers beziet, volgens mij worden er jaarlijks 600-700 stadionverboden uitgedeeld, dan maken clubs en justitie best vaak gebruik van dit middel. En niet altijd terecht. Vaak blijkt dat deze verboden na protest of beroep terug gedraaid of verminderd worden.

In dit geval vind ik stadion verboden wel op zijn plaats. Maar niet levenslang dus.

11 september 2018 om 13:35

De club mag toch hopelijk wel zelf bepalen wie er het stadion in mag? Lijkt me dat je daar in principe geen wet aan vast hoeft te hangen.

11 september 2018 om 13:51

Je mag echt niet zo maar iemand weigeren zonder gegronde redenen terwijl je anderen wel toelaat. De vraag is dan of dit gedrag gegrond genoeg is en of het zodanig wordt benoemd in de regelementen/voorwaarden van de club. Het zal sowieso wel afhankelijk zijn van juridische vervolging. Het gebeurde buiten het stadion dus ik neem aan dat de club die mensen pas kan weigeren als ze er strafrechterlijk voor veroordeeld worden. Ik kan me niet voorstellen dat dit wordt gezien als voetbal gerelateerd, dit had overal kunnen gebeuren (en gebeurt helaas ook overal). Als het in het stadion was gebeurd was het heel makkelijk geweest natuurlijk.

11 september 2018 om 14:03

Ik denk dat je je daar op verkijkt. Bij ongewenst gedrag kun je mensen zeker wel weren, en dan hoef het niet per se in het stadion gebeurd te zijn. Bij PEC zijn stadionverboden uitgedeeld omdat een groep supporters, na herhaaldelijk waarschuwen, een van de ringwegen over stak die naar het stadion leiden. Daar hoeft echt geen enkele juridische vervolging aan te pas te komen, dit kan de club gewoon zelf bepalen. Daarvoor zijn de regelementen van de club ook vrij breed in, ongewenst of onveilig gedrag is iets waar je bijna alles onder kan scharen.

Dit soort dingen hoor toch zo vaak, het hinderen van hulpverleners.
Onbegrijpelijk!
Nu is het dan bij ons, maar in het uitgaansleven hoor je het vaak, in het verkeer, in de supermarkt. Overal gebeurt dit, ik kan er met mijn kop niet bij. Werkelijk onvoorstelbaar.....

Zijn de stewards gewend dat er nare dingen naar ze geroepen wordt??? Ik ben 4,5 jaar steward geweest bij Ajax, zelden werden er echt nare dingen geroepen. Hooguit irritant maar ben bijna nooit uitgescholden

Het schijnt een trend te zijn dat hulpverleners de pispaal moeten zijn. Ik kan het weten, zit al sinds 2004 in de beveiliging. In de wet staat dat men verplicht is om hulp te verlenen aan een ieder mits "jezelf niet in staat bent om hulp te verlenen of als jezelf in gevaar komt/raakt". Dus zullen ze zich beroepen op het eerste. Maar ben wel van mening dat een club, in dit geval FC Twente, een daad moet stellen.

Ik liep er langs en zei tegen mijn zoontje: doorlopen, er zijn al helpende mensen en wij kunnen hierin niks betekenen. Stewards waren al bezig mensen op afstand te houden. Hoe haal je het in je hoofd ook he om daar moeilijk te doen. De man lg knock-out op de grond in zijligging. Respect voor de positief betrokkene 👍

Direct je stadion uitgooien. Kansloos volk. Nooit maar dan nooit meer in je stadion toelaten maar helaas zijn we hier in Nederland veel te soft.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren