Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Frenkie de Jong benadrukt: ‘Hij is een veel betere voetballer dan ik’

Laatste update:

Wesley Sneijder speelt donderdagavond tegen Peru zijn allerlaatste interland voor het Nederlands elftal, terwijl Frenkie de Jong waarschijnlijk zijn eerste minuten als A-international gaat maken. Dat de buitenwacht bezig is met deze ‘wisseling van de wacht’ is volgens de middenvelder van Ajax begrijpelijk.

“Maar Wesley is een veel betere speler dan ik. Onvergelijkbaar ook qua speelstijl en alles wat hij kan”, benadrukt De Jong in gesprek met De Telegraaf. De middenvelder geniet met volle teugen van zijn eerste oproep voor Oranje. “Je kan alles over je heen laten komen. Wat het ook wordt: een basisplaats, invallen voor de afscheidnemende Sneijder of een wedstrijdje meemaken op de bank.”

De Jong heeft de voorbije dagen een goede indruk gemaakt op Ronald Koeman. “Zijn ontwikkeling gaat heel hard. Het is een geweldige voetballer met een groot inzicht”, erkent de bondscoach van het Nederlands elftal. “Je ziet dat hij zich op een hoger niveau, zoals dat van het Nederlands elftal, heel goed staande houdt. We zijn gezegend met dit soort talenten. Het kan zijn dat hij zijn debuut maakt.”

Koeman wil De Jong alleen gebruiken als middenvelder. In het tenue van Ajax speelde de jongeling ook achterin. “Hij kan op meerdere posities op het middenveld spelen. Daar gebruik ik hem ook voor, niet als verdediger.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vergelijking is sws al mank aangezien de jong geen 10 is...

6 september 2018 om 07:18

Hij kan er wel spelen, kwam naar Ajax als aanvallende middenvelder en heeft er bij Jong vaak genoeg gespeeld.

6 september 2018 om 07:22

Hij is juist wel een 10, dat is de positie waar hij in de jeugd speelde bij Willem II en hij nog steeds het liefst wilt spelen.

6 september 2018 om 08:45

Hij is helemaal geen 10.. sneijder is een 10 en laat hem nou zelf zeggen dat hij een anders soort speler is.. hij is een ideale nr 6 of 8. Hij scoort te weinig

6 september 2018 om 08:55

Sneijder was op het hoogste niveau ook geen nummer 10. In zijn beste jaar was hij counterspeler. Totaal ander type natuurlijk wel dan de Jong.

6 september 2018 om 09:11

Ik vind hem meer een Busquets achtige spelers, achter de 10 dus. Op die positie kan hij zijn verdedigende kwaliteiten benutten en belangrijk zijn als spelverdeler/aanvalsopzetter. Daar krijgt hij op die positie ook meer ruimte voor dan op 10, en kan hij van die rushes naar voren inzetten om ruimte te maken wat hij erg goed kan.

6 september 2018 om 09:29

Kroos stond bij Bayern ook op 10. Spelverdelers kunnen prima op 10, mits je het elftal erop in laat spelen. Meer dynamische verdedigende middenvelders erachter, backs die meer mee opkomen, aanvallers die meer van positie wisselen, en alles draait om die 10-positie heen, waardoor de 10 de spil in het aanvalsspel wordt. Dat kan prima werken.

Maar je kunt ook wat statischer spelen en je 10 als doelpuntenmachine gebruiken. Dat doen wij in Nederland meestal.

Sneijder en Frenkie de Jong zijn inderdaad hele andere spelers, maar ga niet lopen roepen dat de een "geen 10 kan zijn", want dat is gewoon niet waar. Verder mag je best een mening hebben over welk type beter zou passen in hoe Koeman nu speelt met het Nederlands elftal, maar die nuance is nodig. De Jong kan best op 10, als de rest er maar goed mee omgaat.

6 september 2018 om 09:56

Echt heel ander type speler... Sneijder is een speler die dicht bij de 16 speelt, spelers voor het doel zet met een splijtende pass, of zelf schiet. De Jong komt meer vanuit diep, gaat de bal halen, dribbelt veel, en zit eigenlijk meer een fase voordat je de 10 bereikt. Verlegt het spel van de verdediging naar de aanval, terwijl Sneijder met echt een aanvallende speler was...

En door met ophemelen.....

6 september 2018 om 07:31

Snap dit niet zo goed, denken jullie dat Engelse/Duitse/Spaanse/Franse/Braziliaanse jonge spelers niet worden opgehemeld? Het betekent echt niet dat hij er veel minder van gaat worden, sommige spelers profiteren juist van die druk en erkenning.

6 september 2018 om 09:48

Weet je wat ik niet snap. Als er een speler is die wordt opgehemeld door zoveel verschillende mensen, dan is dat toch gewoon ook zo. Je gaat toch niet naar die ene persoon luisteren die het heeft over ophemelen en het allemaal te overdreven vind. Frenkie de jong is 1maal gewoon een top talent en als Barcelona langs komt dan doen ze dat niet zomaar. De manier hoe Ronald Koemans over hem praat op zijn eerste uitnodiging zegt ook al heel erg veel.

6 september 2018 om 07:38

Omdat hij complimenten krijgt? Is gewoon een geweldig talent. Hijzelf trekt zich er weinig van aan en blijft down to earth.

6 september 2018 om 07:52

Frenkie de Jong hemelt hier op Sneijder op. De rest van Koeman is gewoon herhaling van gisteren, dat was niks nieuws.

6 september 2018 om 08:08

@ Kixx of door met constateren, wordt een beetje moe van alle mensen die gelijk over hypen. Als er zoveel mensen zijn die er verstand van hebben positief zijn over deze jongen zal er vast wel wat van kloppen.

6 september 2018 om 08:49

Ja. Door met ophemelen. Net zo lang tot we weer eens ons kwalificeren voor een eindtoernooi. Van een Nederlands toptalent mogen we namelijk ook wel wat verwachten.

6 september 2018 om 09:52

En door met zeuren. Wat wil je nou? Waarom vind je dit vervelend? Omdat je het er niet mee eens bent of omdat je bang bent dat hij bezwijkt onder de verwachtingsdruk?

Ik als ajacied moet eerlijk zeggen dat ik nogal moe word van dat ophemelen van de Jong.. en al helemaal die " wisseling van de wacht " verschrikkelijk... Wesley was DE MAN en 100 keer beter dan de Jong op die leeftijd.. hoop dat Frenkie niet al te hard door de mand valt maar voorzie een erg moeizame kwalificatie weer als Koeman echt Frenkie gaat opstellen en het zelfde gaat verwachten van de Jong als van Sneijder.

6 september 2018 om 08:08

Onzin... je kan voetballen of niet. Het gaat erom of de juiste mix er is. Advocaat durfde het ooit niet aan met Sneijder en Van der Vaart. Heel Nederland schreeuwde erom. Toen startte hij in de basis tegen Schotland (6-1 winst d8 ik) en scoorde hij ook nog eens de belangrijke 1-0.

6 september 2018 om 08:47

Weet niet waar jij vandaan haalt dat wesley 100 x beter was op die leeftijd?
Misschien.keek je toen nog geen voetbal?
Want jij overhyped wesley gewoon. Was een hele goede twerbenige voetballer met inzicht. Maar ook hij heeft een groei doorgemaakt en was ook niet vanaf moment 1 onbetwist. Dus een beetje
Emotionele onzin die je hier verkondigt.

6 september 2018 om 09:02

Amen. Mensen vinden vrijwel altijd oudere spelers vroeger beter dan de talenten van nu. Dan hebben ze hun huidige niveau of van hun hoogtepunt in gedachten. Over 15 jaar is er een talent en dan zeggen dezelfde: "Frenkie was veel en veel beter." Zo gaat het altijd. Het is aan Frenkie of hij de top haalt maar met een goede instelling en mits fit kan ook hij ook zo worden

6 september 2018 om 12:08

@jome

in dit geval ook logisch. Nederland loopt 2 eindrondes op rij mis, dat gebeurde niet onder Sneijder & Co

6 september 2018 om 08:52

Ik als Ajacied word nogal moet van Ajacieden als jij die om de haverklap moe worden als buitengewoon talent wordt geconstateerd bij onze spelers. Je zou ook blij kunnen zijn en kunnen genieten van het moment. Hij is zo weer weg hoor.

Vorig jaar precies dit azijnzeikerige gedrag rondom De Ligt. Maar nu ineens ziet iedereen wel dat hij buitengewoon goed is. Dus gaan we zeuren over Frenkie. De Jong hoeft alleen maar zijn voeten te laten spreken om mondjes als die van jou heel hard te snoeren.

6 september 2018 om 09:21

Thanks. Jij kan er ook wat van hierboven

6 september 2018 om 09:14

En dan zeiken wanneer hij voor 20 miljoen richting Barcelona gaat. Je moet begrijpen dat al deze woorden zn hype en marktprijs alleen maar omhoog krikken

Het vervelende van al dat geophemel, is dat Frenkie hier uiteindelijk de “dupe” van is wanneer hij een keer een slechte wedstrijd heeft.
Dat het een talent is, absoluut.
Maar dit soort media aandacht zou zo’n jongen kapot kunnen maken.

6 september 2018 om 08:47

Dit soort media vormen een verwachtingspatroon waardoor we misschien als Nederland ons weer eens aan de top gaan bevinden. We zijn er al twee eindtoernooien niet bij geweest door dat gezapige spel en door modale spelers. Je mag juist wat verwachten van een toptalent dat bij Ajax speelt.

Altijd vergelijken.
Hij lijkt op die.
Hij kan dit en dat beter dan die.
Hij is minder dan die.
Wat een onzin.
Frenkie de Jong is gewoon en alleen maar Frenkie de Jong.
Die mogelijk vanavond zijn debuut in Oranje maakt.
Hoop dat het een leuk debuut voor hem wordt.
En verder wachten we wel af hoe hij zich ontwikkelt.

6 september 2018 om 18:51

Dat zeg ik ook steeds

Mensen zeggen dat rood mooier is dan blauw

Als denk ik stiekem wel dat Frenkie tegen Frankrijk op de plaats van Sneijder zal spelen

Dat lokt dit soort discussies alleen maar uit

We zullen het snel weten, de stelling luidt dat het vandaag Sneijder + 10 spelers is die tegen Frankrijk ook gaan starten

Dan weten we genoeg...

Heeft er serieus iemand gevraagd of Koeman hem als optie ziet als verdediger? Dat is wel de laatste plek waar we hem nodig hebben... De Ligt, V Dijk, De Vrij.. daar komt voorlopig niemand tussen

6 september 2018 om 08:57

En dan heb je zelfs nog Nathan Ake die heel goed speelt als verdediger in Engeland. De Jong daar opstellen bij Oranje zou voor mij een reden zijn om Koeman te ontslaan bij wijze van. Bovendien is De Jong 1 van de weinige voetballende middenvelders die we hebben op het moment. We hebben hem op die positie veel te hard nodig om er een verdediger van te maken.

6 september 2018 om 18:41

Iemand heeft die vraag gesteld ja

Koeman heeft duidelijk gezegd dat hij hem niet in de verdediging ziet

Alle lof is mooi, maar ook de Jong gaat echt nog wel mindere wedstrijden spelen. Ik denk dat hij kwaliteiten heeft om een hele goede voetballer te worden. Echter, als ik terugdenk, dan waren bijvoorbeeld Sneijder, Robben en van Persie op dezelfde leeftijd verder dan de Jong nu is. Het zijn andere spelers, maar als hij echt in dat rijtje wil gaan horen moet hij nog wat flinke stappen gaan maken. Ik hoop van harte dat het lukt.

6 september 2018 om 09:09

Sneijder was niet zo veel verder, dat voel best mee. Zeker Robben was iemand bij wie zijn exceptionele talent juist niet op zijn 21e al zo zichtbaar was. Velen twijfelden of Robben het wel zou halen als de " man van glas"...en van Persie was nog lang niet zo volwassen.op die leeftijd, schopte nog overal tegen aan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat deze drie niet beter waren dan Frenkie, maar dat dat ook gegroeid is.

Vaak was vroeger altijd beter, in n onze herinneringen doen we dat ook, maken dingen groter en specialer dan ze misschien wel waren.

7 september 2018 om 09:53

Als ik mij niet vergis ging Robben op z'n 20e voor bijna 20 miljoen naar Chelsea. Een bedrag dat in die tijd nog iets betekende. Ik noemde expres Robben, Sneijder en van Persie omdat zij wat mij betreft echt wereldtop zijn geworden. Van der Vaart was misschien wel het grootste talent van allemaal, maar heeft het hoge niveau minder lang kunnen vasthouden.

Ik schat de Jong heel hoog in, maar hij krijgt nu wel heel veel lof. Als hij in dit seizoen Champions League, Eredivisie, Knvb beker en internationale wedstrijden gaat spelen, dan gaan daar echt wel minimaal een handvol slechte wedstrijden bij zitten. Daar moeten we op voorbereid zijn en hem dan ook niet direct afbranden. Van der Vaart is bijvoorbeeld nog net niet met pek en veren de Arena uitgejaagd na een mindere periode.

6 september 2018 om 09:26

Precies. Vergelijken met een Sneijder van nu heeft niet veel zin, je moet vergelijken met de Sneijder als leeftijdsgenoot. Van alle spelers die je noemt Jim staat de beste op de jonge leeftijd van die generatie er niet tussen: Van der Vaart. Was beter dan Sneijder, Robben en Van Persie maar is later bijgehaald en zelfs ingehaald, al heeft hij natuurlijk een prima carriere gehad.

6 september 2018 om 09:59

Myvision, je hebt helemaal gelijk over Van der Vaart. Rafael was echt weergaloos. Tegenwoordig denkt men dat Sneijder een grotere en talentvollere speler geweest is, maar dat is absoluut niet waar. Van der Vaart had veel meer talent dan Sneijder. Nooit meer zo'n speler gezien. Heel erg jammer dat Van der Vaart niet alles uit zijn carrière gehaald heeft, maar net wat je zegt, toch een prima loopbaan gehad.

De Jong is een groot talent en zie hem echt nog wel stappen maken onder Koeman. Als hij fit blijft dan word dit het seizoen om het te laten zien bij zowel Ajax als het NL elftal. Anders word het denk ik een geval V. Ginkel, groot talent maar nooit echt geworden wat er van verwacht werd. Hoop voor Frenkie en het nederlands voetbal dat hij gaat vlammen

Wat zijn we allemaal gul met complimenten tegenwoordig.

6 september 2018 om 12:26

Ja, fijn he?
Kan me nog herinneren dat het in NL de trend was om alles en iedereen af te zeiken en neer te halen....

Oh wacht....

Als Frenkie zich inzet voor zijn voetbal en met beide benen op de grond blijft word hij een hele grote voetballer,ik vind hem een betere drbbelaar dan sneijder en wat hij nu doet is respect tonen aan Sneijder en daar is niks mee

6 september 2018 om 12:09

@ridanu

wel een betere dribbelaar als Sneijder maar qua passing en traptechniek komt hij niet in de buurt van Sneijder

Ik zie in de Jong meer een type Xavi (niet dat hij zo goed is, maar qua stijl) dan een echte 10. Daar heeft hij in mijn ogen te weinig stootkracht voor. Ik vind het niet echt een doelpuntenmaker, maar meer iemand die anderen laat scoren door een assist of pre-assist. Dan heb je weinig aan hem op de 10-=positie.

6 september 2018 om 10:36

@desteek77: een goede aanvallende middenvelder leest het spel goed en kan ook gewoon uitblinken in het geven van passes. De werkratio van Xavi ligt niet zo hoog als die van de huidige box-to-box nu. Hij was zeg maar niet de magische balveroveraar. Vaak krijgt Xavi de bal en verdeelt van daaruit het spel in aanvallend opzicht. Dat hij dan 'rugnummer 8' draagt boeit niet zo veel. Zoiets is maar een getal. Het tactische vernuft kwam bijna geheel van Xavi af. Temporiseren, hoge passingsnauwkeurigheid (zelfs risicovolle), het spel verdelen en uitblinken in steekpasses. Ik vind dat kwaliteiten van een goede aanvallende middenvelder/nummer 10. Dat het niet gelijk staat aan de kwaliteiten van een vroegere 'nummer 10': de veelscorende middenvelder met technisch vernuft en geweldige ballen, misschien zelfs de schaduwspits, zegt mij niet zoveel. Pin je daar ook niet zoveel op vast, want het voetbal evolueert continue. Barcelona speelde in de tijd van Xavi en Iniesta niet met een vroegere 'nummer 10' bijvoorbeeld. Op papier stond Iniesta meer naar voren geschoven, maar in de praktijk kwam de eindpass heel vaak niet van Iniesta af maar van Xavi. Als Frenkie zo'n speler kan worden heeft hij het geweldig gedaan en ben je door het gegeven dat jij de eindpass verzorgt voor mij een nummer 10.

Beide spelers zijn niet te vergelijken natuurlijk. Sneijder verdeelt redelijk risicovolle passjes. Het soort dat F. De Jong niet tot nauwelijks onderneemt. De statistieken over zijn nauwkeurigheid in passen zeggen mij daarom ook niet zoveel.

Frenkie kan daarentegen wel goed wegdraaien en dribbelen. Nu nog even de voortzetting een goed vervolg geven en dan zie ik er wat in. Je weet nooit hoe een voetballer zich uiteindelijk ontwikkelt natuurlijk, maar ik vind dat F. De Jong meer natuurlijke aanleg voor voetbal heeft dan De Ligt. Zijn techniek is heel lekker om naar te kijken. Uitzonderlijk goed voor zijn leeftijd zelfs.

Voor een ajacied is De Jong wel erg bescheiden. Dit is niet de eerste keer dat hij iets dergelijks zegt. Ik hoop niet dat het de weg naar de top voor hem gaat belemmeren

6 september 2018 om 12:33

Nee, bescheidenheid kan nooit een belemmering zijn om de top te bereiken, mits het oprechte bescheidenheid is. Voetballers met een grote mond halen zelden de top, uitgezonderd Zlatan.
Men verwardt bescheidenheid vaak met softheid maar dat is uiteraard niet hetzelfde

6 september 2018 om 18:43

Die jongen is realistisch

En een ander type speler, dus ik vind het wel mooi dat hij Sneijder als een betere voetballer ziet

Misschien zeggen we over 10 jaar iets anders, laten we het hopen

Mensen zullen hier waarschijnlijk wel overheen vallen, maar voor dit oranje, heb je naar mijn idee meer aan een speler als de jong dan als sneijder. De jong is een echte middenvelder en meer een spelverdeler dan sneijder die meer voor eigen succes gaat. Daardoor krijgen andere spelers meer bruikbare ballen richting goal. die meer kansen heb je dus nodig wanneer de kwaliteit van medespelers minder is. Wel kan een sneijder als individu eerder een wedstrijd beslissen maar dit gaat echt niet elke wedstrijd gebeuren. Medespelers in stelling brengen heb je naar mijn idee dus meer aan.

6 september 2018 om 11:32

tuurlijk vallen mensen over jou bericht heen, het slaat namelijk nergens op. Je onderschat Sneijder zo ontzettend. Ken je alleen de Sneijder van de afgelopen 2 jaar ofzo?

6 september 2018 om 13:07

@rocky de Keijze

ik volg je verhaal echt niet. medespelers in stelling brengen met zijn geweldige passes met zowel links als rechts was juist de allergrootste kwaliteit van Sneijder. we kunnen alleen maar hopen dan Frenkie De Jong zo een pass in de benen heeft want je kan moeilijk als nummer 10 de ballen in het doel gaan dribbelen.

je moet als nummer 10 een geniale steekpass hebben want met een normale pass zet je een verdediging niet op het verkeerde been en dan staan je aanvallers op een eiland voorin zoals we de afgelopen 2 kwalificaties hebben gezien bij Oranje met een loper als Wijnaldum op de 10 positie

6 september 2018 om 16:12

Jullie zijn beide vergeten dat we met het Nederlands elftal de hele tactiek omgegooid hebben? Met deze tactiek en de jong als echte 6, heb je gewoon veel meer aan dan een speler a la sneijder. Uiteraard was een sneijder beter met passes strooien maar daar heb je dus wel andere goede spelers voor nodig om er ook daadwerkelijk wat mee te doen. De jong verliest praktisch geen bal, speelt bijna alles vooruit en heeft voor mijn gevoel meer simpele steekballen richting doel. Ballen waar een speler met minder kwaliteiten gewoon meer aan heeft. Het zal mij echt verbazen als de jong mits hij zo blijft spelen, niet heel snel een basisplaats heeft en gewoon heel belangrijk word. Een type sneijder gaat balen en morren in zo'n team als dit en daardoor zal hij dus minder vaak uitblinken naar mijn idee.

Dat mn verhaal niet helemaal gevolgd kan worden, betekend natuurlijk niet dat het helemaal nergens op slaat meneer verdriet.

6 september 2018 om 16:43

@rockeykeijze...

de probleem van dit Oranje is juist dat er geen enkele speler in loopt die de eindpass kan geven, daarom zijn we net 2 eindrondes misgelopen. welke spelers in dit Oranje zie jij dan strooien met geniale passes vooruit want ik zie ze niet. hopen dat Frenkie De Jong idd die beslissende passes kan geven maar bij Ajax zie ik hem ze niet geven en meer lopen met de bal. daar is Ziyech degene die strooit met de briljante passes en het spel versnelt

ik zei nergens toch dat het nergens op slaat? ik zeg alleen ik snap het verhaal niet

6 september 2018 om 20:40

Precies wat ik bedoel dus, er loopt er geen 1 rond. In mijn ogen is de jong wel zo'n speler. Natuurlijk moet hij nog groeien en kan het beter maar ik zie/zag hem zeker bij Ajax wel pasjes geven. Alleen zoals je zegt, speelt er daar ook een Ziyech die dit voornamelijk en veel meer doet. Neemt niet weg dat ik vind/zie dat de jong deze makkelijke maar wel slimme steekpassen kan geven en je daarom in een team als dit, juist zo'n speler nodig hebt. Ook dus kijkende naar het karakter van een speler.
Dat nergens op slaan, slaat op pietverdriet zijn reactie. Vandaar ook meneer verdriet erachter.

6 september 2018 om 21:01

@rocky Keijze...

mee eens. De Jong heeft wel creativiteit en voetballend vermogen dus hij en Propper zouden in mijn ideale Oranje altijd spelen met een Wijnaldum daar achter op het middenveld. dat vind ik de 3 beste middenvelders die we hebben momenteel

heb het vaker geroepen...en ik zal t maar weer even vertellen dames en heren:

F. de Jong wordt de nieuwe dirigent van het NL- elftal...paar interlands achter zn naam en binnen 2jr bij tottenham of Barca.....nu even vlieguren maken in de Nl'se competitie.

6 september 2018 om 10:57

Sneijder is 2 benig en Frenkie niet

6 september 2018 om 13:15

@hoogindeconcen

laten we het hopen. hij heeft nog niet het niveau van Sneijder op die leeftijd iig en op zulke geniale passes om het spel te verdelen zoals Sneijder dat deed heb ik hem ook nog niet kunnen betrappen.

je hebt niks aan een nummer 10 die alleen kan dribbelen want op die plek moet je de bal het werk laten doen. met alleen dribbelen krijg je postbode voetbal en dan vertraag je het spel alleen maar. essentieel voor een goede nummer 10 is het hebben van een goede steekpass in de benen zodat je het tempo opvoert door stations over te slaan en de aanvallers in stelling kan brengen

Ik zie Nederland denk ik toch het liefst in een 352 opstelling spelen..
Bergwijn Kluivert
Memphis
Strootman Wijnaldum
Blind deJong
DeLigt vDijk deVrij
Cillessen

met alle respect voor Frenkie de Jong maar die jongen heeft nog veel te weinig bewezen om in 1 adem met Sneijder genoemd te worden. een paar mooie dribbels maken tegen wat Eredivisie clubs en een Dinamo Kiev is wat anders dan regelmatig het verschil maken in de wereldtop wat bij Sneijder het geval was in zijn hoogtij dagen. als Frenkie straks Oranje naar een halve finale schiet op een WK of Ajax de poule fase van de CL door loodst door beslissende dingen te doen dan pas kunnen we zo een vergelijking gaan maken imo

6 september 2018 om 12:36

Het vergelijken van mensen, en dus ook voetballers, is altijd knullig. Geen mens is hetzelfde. Je kunt hoogstens kenmerken vergelijken maar zelfs dat slaat eigenlijk nergens op. Een trap is niet hetzelfde als een ladder, ook al hebben ze beiden treden.

6 september 2018 om 12:41

@nickdaddinga

inderdaad. Vincent Janssen was volgens sommige mensen de nieuwe Van Nistelrooij 2 jaar geleden, Bazoer de nieuwe Rijkaard, Depay de nieuwe Robben en zo kan ik nog wel even doorgaan.

uiteindelijk hebben al deze talenten nooit de internationale top gehaald zoals een Van Persie, Robben, Van Der Vaart, Kuyt en Van Nistelrooij dus laten we het allemaal nog maar even afwachten.

Frenkie De Jong kan uitstekend voetballen maar heeft nog alles te bewijzen voordat we hem bestempelen als de nieuwe Sneijder

7 september 2018 om 22:04

Hoogindeconcen: Interessant perspectief, interessante manier van communiceren ook.

Het klopt ook hoor: je weet wat ik met een trap bedoel en wat ik met een ladder bedoel. Als ik het over een houten ladder en stenen trap heb, krijg jij een nog beter beeld. En toch is de ene ladder de andere niet, net zoals de ene speler de andere niet is.

Ik doe daar aan mee want ik schrijf ook net zo makkelijk dat ik dingen bij Frenkie de Jong zie die me aan Cruijff doen denken. Hoewel ik weet dat dit in de meeste gevallen als een vergelijking wordt opgevat, behalve als je goed leest. Idan zou het opvallen dat ik niet schrijf dat de Jong de nieuwe Cruijff, Sneijder of Zidane wordt. Omdat ik veel waarde hecht aan authenticiteit, ook richting anderen.

Waarmee ik maar wil zeggen: er zijn altijd meerdere perspectieven. Waardoor de waarheid een illusie is; een trap nog altijd geen ladder. En vergelijkingen zijn dus nog altijd knullig, zeker als niet eens de moeite genomen wordt om een hele kleine nuance aan te brengen waardoor alles een andere lading krijgt.

Maar goed, ook dit is maar een perspectief, nietwaar?
Vergelijken mag dan een volgens jou een essentiele vaardigheid in de interactie tussen mensen zijn, maar laat onderlinge communicatie tussen mensen nou niet bepaald de meest ontwikkelde en verfijnde menselijke vaardigheid zijn.
Dus

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren