Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Renard neemt Mazraoui op in definitieve selectie voor kwalificatieduel

Laatste update:

Noussair Mazraoui behoort tot de definitieve 25-koppige selectie van Marokko voor het duel met Malawi. Ook Sofyan Amrabat, Karim El Ahmadi, Nordin Amrabat en Mbark Boussoufa en Hakim Ziyech behoren tot het keurkorps van bondscoach Hervé Renard voor het kwalificatieduel voor de Afrika Cup. Het is onduidelijk of de rechtsback van Ajax zal ingaan op de uitnodiging, omdat ook Oranje hengelt naar zijn diensten.

De Telegraaf wist afgelopen week te melden dat bondscoach Ronald Koeman met Mazraoui gesproken heeft. "Wij hebben aangegeven wat we willen en hoe we het voor ons zien met hem. Dat hij in de toekomst een serieuze optie is voor de rechtsbackpositie. Ik denk niet dat een speler op gesprek komt en naar ons verhaal luistert als hij de keuze voor Marokko al heeft gemaakt”, zei Koeman bij Studio Voetbal.

Het is onduidelijk of Mazraoui zich nu daadwerkelijk komende maand bij de selectie van Marokko gaat voegen. Indien hij speelminuten maakt in de interland tegen Malawi, die op 7 september afgewerkt wordt, kan hij in een later stadium niet meer uitkomen voor Oranje. Mazraoui stond tijdens het WK op de reservelijst bij Marokko, maar kwam dus nog niet in actie voor de Leeuwen van de Atlas.

Voor wie moet Noussair Mazraoui kiezen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Geen idee hoe de andere beschikbare rechtsback zijn. Tactiek dit of beter dan de rest anyone?

28 augustus 2018 om 14:11

Denk eerder tactiek. Hoop dat hij voor Nederland kiest met zijn kwaliteiten!

28 augustus 2018 om 14:57

Ketelbinkie

Van mij mag hij voor oranje kiezen. Doet hij dat echter niet, prima dan.

Laat ik het zeggen zoals ik het zie. Deze speler is van het kaliber 'dertien in een dozijn'. Ik heb in hem nog geen enkele specifieke kwaliteit kunnen herkennen. Degelijjke speler, prima, maar totaal geen bijzondere voetballer. Niet als middenvelder en ook als back gewoon doorsnee. Sterker nog, ik heb met verbazing gezien hoe hij tegen Standard in Luik een paar keer helemaal zoek gespeeld werd door die linksbuiten. Dat baarde me grote zorgen.

Eigenlijk zie ik in hem niet meer dan ik in Rosario zie. Degelijke jongen spelers, maar zonder uitblinkende kwaliteiten. Ik snap dat de naam Ziyech nog bij menig oranjefanf voor tranen zorgt, maar zullen we om dergelijke spelers als Mazraoui vooral geen tranen laten? Want kom op zeg, de Knvb werd gefileerd omdat Amrabat voor Marokko koos, maar die jongen is nu Rotterdam uitgebonjourd en die kan er opeens helemaal niks meer van!

Dus waar hebben we het over?

Die jongen kiest lekker zelf maar zijn keuze laat mij behoorljik koud. Rechtsbacks in overvloed en hij is geen type spelmaker of vormgever die we zo nodig hebben in oranje.

28 augustus 2018 om 15:24

@constant kante Daar doe je hem toch wel te kort mee imo door hem te bestempelen als dertien in een dozijn. Deze jongen heeft absoluut wel waarde. Tuurlijk is het niet de nieuwe Dani Alves, Carvajal of Kimmich. Maar het is wel een speler waar nog veel groei in zit en altijd de voetballend oplossing zoekt. Ik zie in hem wel een type vd Wiel. Verdedigend niet de allerbeste, maar wel loopvermogen en een goede techniek.

28 augustus 2018 om 15:51

Drex

"maar het is wel een speler waar nog veel groei in zit en altijd de voetballend oplossing zoekt. "

Maar waarin gaat hij ng groeien dan? En wat zijn dan zijn specifieke kwaliteiten? Nogmaals, ik zie ze niet. Daarom vind ik hem niet bijzonder.

28 augustus 2018 om 18:06

Ik denk dat hij een uitstekend back kan worden, maar ik zie een grotere kans op falen inderdaad. Daarnaast is momenteel Janmaat de beste aanvallende back, Tete verdedigend veel beter en qua talent sla ik Fosu-Mensah hoog aan. Kortom, veel concurrentie, maar in 5mans verdediging biedt Masraoui voordelen.

28 augustus 2018 om 18:15

@constant kante, Je zegt "... helemaal zoek gespeeld". Tete had Neymar ook in zijn broekzak, maar dat betekent niet dat Tete nu een wereld verdediger is. Wel kortzichtig reactie van je.

Ik weet niet of het zijn specifieke kwaliteiten zijn, maar zijn rush aan de bal binnendoor en buitendoor doet hij wel vaak. Ik heb het ook het gevoel dat hij met handrem speelt of instructies meekrijgt, zodat hij niet echt vrijuit voetbalt.

28 augustus 2018 om 18:45

Nederland heeft hem totaal niet nodig. Met Tete en een fitte Karsdorp. En Fonsu.

28 augustus 2018 om 21:56

Tete zit heel vaak niet eens bij de selectie. Nog maar zien of Karsdorp terug kan komen op niveau. En Fosu heeft nog weinig minuten gemaakt en is aan de bal minder dan Mazraoui.

28 augustus 2018 om 23:51

Kunt direct zien dat dit een zeer goede speler is. Ook zijn karakter lijkt erg goed wat niet onbelangrijk is. Ik hoop van harte dat hij voor oranje kiest.

28 augustus 2018 om 14:52

Ik zie in hem een goede kandidaat om aan de rechterkant van de 5-mansverdediging te spelen. Hij heeft veel aanvallende kwaliteiten en zijn enigszins beperkte verdedigende kwaliteiten kunnen worden opgevangen door de 3 centrale verdedigers. Hij is er op dit moment nog niet klaar voor maar als hij dit seizoen zo doorgaat dan komt het wel goed

28 augustus 2018 om 15:01

Andere opties zijn Hakimi, Dirar, Amrabat en El Hajjam. Dirar en Amrabat spelen bij hun clubs op andere posities maar zijn in de selectie opgenomen als verdedigers.

28 augustus 2018 om 15:56

Wellicht raadzaam om voor hem om nog helemaal geen keuze te maken..... Wellicht eerst aangeven zichzelf te willen ontwikkelen voor hij een definitieve keuze gaat maken en hij een onbetwiste selectie speler is. Ik zou dat wel kunnen waarderen weet alleen niet of de Marokkaanse of Nederlandse Bond hierop zit te wachten.....

Nou oke, een optie voor de toekomst minder. Vind hem eigenlijk ook de minst goede rechtsback van de top 3.

28 augustus 2018 om 14:12

Hij heeft zijn keuze nog niet gemaakt he. Hij is alleen opgenomen bij de selectie. Persoonlijk vind ik hem trouwens echt wel een stuk beter dan Nieuwkoop.

28 augustus 2018 om 14:24

Nieuwkoop is 2e rechtsback... Een back van Ajax mag wel beter zijn dan een wisselspeler van Feyenoord. St Juste is de eerste back en die is wel beter dan Mazroui

28 augustus 2018 om 14:29

Mazraoui is ook backup rechtsback want Veltman is gewoon eerste keus hoor...
Weet niet zoveel wat je hiervan moet vinden aan dat trekken van spelers, nog even en je moet een jongen van 16 oproepen en selecteren want anders wordt hij door het land uitgenodigd waar zijn ouders een paspoort van hebben en de speler ook maar verder alles van het andere land gehad heeft.

28 augustus 2018 om 14:50

Als Mazraoui zo blijft spelen en zich goed ontwikkeld wordt hij gewoon eerste keuze. Ik benieuwd wat zijn top is, maar dat zullen we ook merken als de groepsfase CL behaald wordt. Als hij zich daar staande kan houden kan hij uitgroeien tot een oranje waardige rechtsback.

28 augustus 2018 om 14:15

Hij heeft ook nog maar net een handje vol wedstrijden met het eerste gespeeld, dus dat is ook niet zo vreemd. Als hij verdedigend nog wat sterker wordt, kan dit inderdaad een leuke back zijn voor Oranje hoor! Ik zou het in elk geval jammer vinden als hij voor Marokko kiest, maar ja, de keuze is aan hem.

28 augustus 2018 om 14:15

Op basis waarvan zijn Nieuwkoop/Juste of Dummfries beter dan???

28 augustus 2018 om 14:21

Dumfries heeft afgelopen seizoen toch wel enorm goede statistieken weten overleggen. Al kun je moeilijk vergelijken aangezien Mazraoui een handjevol wedstrijden heeft gespeeld...

28 augustus 2018 om 14:37

Dumfries begon heel goed vorig jaar, maar zwakte erna toch behoorlijk af...

28 augustus 2018 om 15:00

Kijk de komende wedstrijden eens kritisch naar Dumfries. Het ziet er vaak imposant en indrukwekkend uit maar let maar vooral goed op de techniek van Dumfries. Die heeft hij nauwelijks. Hard rennen achter een bal is wat anders dan echt iets met een bal kunnen. En Dumfries die het opeens niet meer weet, wat vaak voorkomt, maakt een onmachtige en matige indruk op mij. Ga er maar eens op letten, hij kan echt niet veel met een bal.

28 augustus 2018 om 15:38

Ik mag toch hopen dat Dumfries voorlopig niet de rechtsback wordt van het NL eftal. Eerste 2 potjes in de Eredivisie waren leuk maar de playoffs werd hij aan alle kanten voorbij gelopen en tegen Zwolle was het ook niet bijster goed. Overigens loopt er bij geen enkele club in NL een rechtsback rond waarvan ik denk dat die het NL eftal aankan

28 augustus 2018 om 16:30

Psv-er!

Leuk dat je dat zegt, maar Mazraoui is niet eens een back... bij elke andere club had hij gewoon op zijn eigen plek gespeeld... op het middenveld! Ook bij Psv en ook bij Feyenoord...

Het is bijna treurig dat de vergelijking gemaakt wordt aangezien Dumfries en St. Juste er al hun hele leven staan en deze jongen pas 10 wedstrijden... dus is Mazraoui dan zo goed of zijn die andere 2 zo slecht?

28 augustus 2018 om 16:43

Shenkie

"leuk dat je dat zegt, maar Mazraoui is niet eens een back... "

Ook heel leuk dat jij dít zegt, maar ik heb al van diverse ajacieden gehoord dat hij in de jeugd daar gewoon als back speelde maar daarna pas is doorgeschoven naar het middenveld!

Los daarvan, jij zegt wel dat hij bij ieder andere club op 'zijn eigen plek' zou spelen maar bij PSV zie ik hem niet op het middenveld spelen eerlijk gezegd Rosario is niet minder.

Bovendien is hij tot Veltman terug keert, gewoon rechtsback nu. Dus het is niet raar dat de conclusie is dat hij niet de beste is van de drie topclubs.

De keuze dient dus inderdaad heel snel gemaakt te worden.

Gaat toch nergens over dit allemaal, in de toekomst zie ik het gebeuren dat 14 jarigen voor 1 minuut mochten invallen in het grote Oranje of Marokko om er voor te zorgen dat mocht zo iemand echt goed worden dat hij geen keuze meer heeft. Kan de Fifa niet eens gaan zorgen voor duidelijke regelgeving. Al die dubbele paspoorten tegenwoordig. Je bent toch maar 1 iemand.

28 augustus 2018 om 14:17

Dit heeft niets met Fifa te maken. Zolang het mogelijk is meerdere paspoorten te hebben zal dit niet veranderen.

28 augustus 2018 om 14:25

Dit ligt inderdaad niet bij de FIFA maar bij de politiek. Het slaat nergens op dat je twee nationaliteiten hebt en kan meeprofiteren van beiden. Tijd dat ze de regelgeving in Nederland gaan aanpassen. Bijvoorbeeld Serviërs moeten kiezen tussen het Servische of Nederlandse paspoort.

28 augustus 2018 om 14:51

Maar Marokkanen bijv. kunnen geen afstand nemen van hun Marokkaanse paspoort ook al zouden ze dat willen. Wat doe je dan met die mensen? Zijn hier geboren en getogen en dan maar geen Nlse paspoort geven?

28 augustus 2018 om 15:08

-NEC-

" Het slaat nergens op dat je twee nationaliteiten hebt en kan meeprofiteren van beiden. "

Waarom slaat dat nergens op eigenlijk? Leg mij dat eens uit?

Want feit is nu eenmaal dat ieder land zélf bepaalt wie haar onderdanen zijn en wie niet. Of bedoelde jij hier te stellen dat Nederland dus haar soevereiniteit zal moeten afstaan zodat alle regels die nu in ieder land zelfstandig bepaald worden voortaan centraal geregeld worden of zo? En dat dus andere landen mogen gaan bepalen wie Nederlander is en wie niet?? Want dát is wat jij voorstelt namelijk.

Maak even pas op je plaats. Als jij verliefd wordt op een Duits meisje en je gaat samen in Parijs wonen, dan ontstaat dus langs drie rechtssystemen een mogelijkheid om een nationaliteit te doen ontstaan. Waarom zou het nergens op slaan dat jullie kinderen dan zowel de Duitse als de Nederlandse nationaliteit hebben precies??? Of zelfs ook nog de Franse, al jullie daar blijven wonen? Het gebruik dat mensen, na enige tijd ergens gewoond te hebben, gewoonexact dezelfde rechten willen als de onderdanen van dat land, dat is toch gewoon normaal???

Sowieso, als jij dacht dat de Nederlandse politiek zomaar eventjes dubbele nationaliteiten kan afschaffen, dan zit je daar zwaar naast. Nederland kan eventueel een strikter beleid voeren bij naturalisaties, maar daarmee kan je natuurlijk totaal niet dubbele nationaliteiten voorkomen. Simpel genoeg omdat dubbele paspoorten nu eenmaal het gevolg zijn van internationaal recht en niet van strikt nationaal recht. Ieder land is nu eenmaal soeverein.

28 augustus 2018 om 15:31

@constant kante

Omdat er dan sprake is van oneerlijke concurrentie. Om even in te haken en duidelijkheid te verschaffen over m'n eigen inzicht op het onderwerp; ik snap heel goed dat je van sommige nationaliteiten geen afstand kunt doen omdat het land het niet toestaat (bijvoorbeeld het Marokkaanse paspoort).

Echter kun je als land wel zorgen dat men door een dubbel paspoort niet meer mogelijkheden heeft dan iemand met slechts 1 nationaliteit op z'n paspoort. Wat dat betreft zijn de regels naar mijn mening veel te coulant. Ook zorgt het voor veel onduidelijkheid en in dit geval dus vooral in het voetbal.

Je wordt hier in Nederland volwassen genoeg geacht met 18 jaar om alcohol te nuttigen, om te stemmen en verantwoordelijk te worden voor jezelf. Dan ben je naar mijn mening ook volwassen genoeg om bij de Knvb aan te geven in welk land het hart ligt. Met een dergelijke regel ben je direct van de hele discussie af.

28 augustus 2018 om 15:31

@nec "het slaat nergens op dat je twee nationaliteiten hebt"

Dit is de kern van het leven in een vrije maatschappij. Het slaat dus heel erg ergens op, namelijk op vrijheid. Iedereen is wie hij is, en de overheid treedt pas op als daar een goede reden voor is. Niet andersom.

Deze jongens leven in de omstandigheid dat hun (voor)ouders uit een ander land komen dan het land waar ze zijn opgegroeid. Hun identiteit bestaat dus, voor zover het om nationaliteit gaat, niet om één duidelijk afgebakend landje zoals dat wellicht bij jou het geval is. En dat is helemaal niet erg. Niemand heeft er last van. Het is ook helemaal niet erg dat ze kunnen kiezen uit twee landen. Daar hebben we toch geen last van? Het geeft hooguit even wat onzekerheid bij de supporters, maar dat is natuurlijk geen enkele reden om een verbod op dubbele paspoorten te gaan leggen.

Mijn zoons zijn half Nederlands en half Fins, vanaf hun geboorte. Dat hoort bij hun. Ik zou echt niet weten waarom het hun verboden zou moeten worden om twee nationaliteiten te hebben.

28 augustus 2018 om 15:39

@sirius

Wat bedoel je met oneerlijke concurrentie? Ik lees in je tekst wel welke maatregel je wil nemen (verplichte keuze op je 18e), maar ik begrijp niet waar die oneerlijke concurrentie dan in zou zitten. Wie heeft er een concurrentievoordeel op wie? En waarom is dat oneerlijk?

Er is helemaal geen probleem. Een speler beslist op enig moment voor welk land hij uitkomt. En dan weet je dat, als bond of als bondscoach. Het enige "probleem" met die dubbele nationaliteiten is dat je soms een paar jaar moet wachten tot je duidelijkheid hebt. Dat heeft wat gevolgen op vertegenwoordigende jeugdelftallen. Maar bij de senioren maakt het echt helemaal niks uit.

Volgens mij zitten de fans vooral met chagrijn als een speler voor een ander land kiest, en dat willen we dan oplossen met extreme maatregelen als een verbod op dubbele nationaliteiten. Onbegrijpelijk, wat mij betreft.

In de huidige situatie moet je gewoon even wachten tot de speler besloten heeft. Als er een regel zou komen dat spelers alleen uit zouden mogen komen voor het land waar ze zijn opgegroeid (nog even los van de moeilijke afbakening van zo'n regel) dan zouden wij dus Ziyech en nu Mazraoui hebben, maar bijvoorbeeld in de toekomst een Xavi Simons kwijt zijn. Ik vind dat doodzonde; laat die spelers lekker kiezen voor het land waar hun hart ligt.

28 augustus 2018 om 15:59

Sirius

"echter kun je als land wel zorgen dat men door een dubbel paspoort niet meer mogelijkheden heeft dan iemand met slechts 1 nationaliteit op z'n paspoort. Wat dat betreft zijn de regels naar mijn mening veel te coulant. "

Wat bedoel je precies met 'meer mogelijkheden'?? En in welke zin of context bedoel je dat eigenlijk??

Want dat dubbele paspoorten, dus, kunnen leiden tot het feit dat je als speler kunt kiezen voor welk land je speelt, is dat dus een 'mogelijkheid' die moet worden uitgesloten? En zo ja, hoezo dan? Wat is het inherente 'slechte' daaraan dat dit moet worden uitgesloten? Want waar dat oneerlijke concurrentie is dat die ik niet zo snel.

28 augustus 2018 om 16:02

Edo

"mijn zoons zijn half Nederlands en half Fins, vanaf hun geboorte. Dat hoort bij hun. Ik zou echt niet weten waarom het hun verboden zou moeten worden om twee nationaliteiten te hebben."

Precies! Dat is exact mijn vraag, waarom moet dat verboden worden precies?

28 augustus 2018 om 19:27

Jij vind het nergens op slaan maar ik vind het wel ergens op slaan; ik voel mij zowel Marokkaans als Nederlands dus is het niet raar dat ik beide nationaliteiten heb.

28 augustus 2018 om 23:37

Ik snap niet waarom het verboden zou moeten worden, vind bovenstaande argumenten ook niet sterk. Het kenmerkt mensen juist dat we meerdere identiteiten hebben, ik ben zowel haarlemmer als Nederlander als Europeaan als ajacied etc etc, en op verschillende momenten zijn die verschillende identiteiten belangrijk. Zo kan je je heel goed verbonden voelen met twee landen. En zeker als je veel familie in beide landen hebt is een dubbel paspoort niet alleen moreel logisch maar ook praktisch, omdat je vaak heen en weer gaat. Kortom, dubbele paspoorten zijn prima.

28 augustus 2018 om 14:27

De Fifa hééft duidelijke regelgeving als het aankomt op nationaliteit bij interlandvoetbal. Heb je gespeeld in een wedstrijd van het nationale team van een land, ook al is het maar één minuut in een oefeninterland, dan kun je daarna nooit meer spelen voor een ander land. Enige uitzondering is wanneer een land uit elkaar valt, zoals in het verleden bijvoorbeeld gebeurde met de Sovjetunie en Joegoslavië. Die regels zijn hartstikke duidelijk.

Nationaliteit is tegenwoordig, nu zoveel mensen meerdere paspoorten hebben, inderdaad een enorm rommelig fenomeen, maar dat kun je de Fifa niet aanrekenen. Het is een (groeps)identiteitskwestie, en dat maakt het voor iemand als Mazraoui lastig om te kiezen, want de keuze voor het ene land betekent eigenlijk dat je de andere nationaliteit min of meer ondergeschikt verklaart, ook al is dat helemaal niet de intentie. Je bent inderdaad maar één iemand, maar wel met meerdere (groeps)identiteiten en rollen. Daar is toch weinig aan te doen? Het is een dilemma waar hij alleen zelf een keuze in kan maken - op gevoel, op ratio, voor mijn part gooit hij een muntje op. Ik wens hem daar alle wijsheid bij, maar aan het einde van het liedje is het zijn eigen keuze.

28 augustus 2018 om 14:32

Dit is dus niet zo, oefeninterlands tellen hiervoor niet mee. En ook landen die uit elkaar vallen tellen niet altijd mee, mensen die al voor Servie hadden gespeeld konden volgens mij niet meer voor Kosovo uitkomen.

28 augustus 2018 om 14:58

@stravven Ik heb het nog eens nagezocht en je blijkt inderdaad gelijk te hebben over oefeninterlands. In dat geval is dat een behoorlijk hardnekkig gerucht, volgens mij weten maar weinig mensen dat dat niet meetelt? Dank in elk geval voor je scherpte, weer wat geleerd! Ik stuitte in elk geval wel op een paar voorbeelden van spelers die na het spelen van alleen oefeninterlands toch nog geswitcht waren. Mazraoui even laten debuteren tegen Peru gaat hem dus nog niet permanent vastleggen voor Oranje.

Het geval Servië - Kosovo is ook weer een heel verhaal apart, aangezien de Fifa Kosovo pas sinds 2016 "erkent", terwijl het al een stuk langer een zelfstandig land is, maar dat wel pas na de oorspronkelijke val van Joegoslavië gebeurd is. Een ingewikkelde kwestie inderdaad, ik ken er ook niet alle details van, maar ik zou niet uitsluiten dat de Fifa in dit soort kwesties wel eens met twee maten meet wanneer spelers een nieuwe interlandnationaliteit willen...

28 augustus 2018 om 15:16

Magnetics

"mazraoui even laten debuteren tegen Peru gaat hem dus nog niet permanent vastleggen voor Oranje."

Nou, laat ik het nog even ietsje moeilijker maken voor je, maar in dít specifieke geval zou Mazraoui, als hij nu een oefenduel speelt voor jong oranje, zijn keuze wel degelijk definitief zijn. Voor oranje dus.

Maar dta heeft te maken dat de Fifa regels toestaan dat een speler, maximaal één keer, zich van de ene voetbalbond naar de andere voetbalbond mag overschrijven. Dus, een speler is vrij om na het spelen van slechts oefen- of jeugdinterlands voor land A alsnog voor land B uit te komen, máár het recht om over te schrijven is er maar één keer.

En Mazraoui heeft al voor Marokkaanse vertegenwoordigende jeugdelftallen gespeeld. Als hij dus voor oranje zou willen gaan spe;en, al is het een oefenduel, dan is die keuze definitief! Want daarna dan kan hij niet meer terug overschrijven naar de Marokkaanse voetbalbond.

Volg je hem nog?

28 augustus 2018 om 15:50

@magnetics #29

Even los van de regels over het overschrijven ben ik het helemaal eens met je tekst. Er is niks aan te doen, en het is inderdaad een identiteitskwestie (en geen identiteitsprobleem). Het hoort bij die spelers. Ook buiten het voetbal hebben ze twee of meer achtergronden, en daar moeten ze zelf hun weg in vinden.

De ene speler kiest voor zijn gevoel, en de ander voor de carrière, bijvoorbeeld omdat de Afrika Cup een hinderlijke onderbreking van het Europese voetbalseizoen is, of omdat de kans op prijzen in Nederland hoger wordt ingeschat. Ze moeten het helemaal zelf weten. Het enige dat ik als oranjesupporter wil zien, is dat ze, als ze voor Nederland kiezen, zich ook echt voor 100% inzetten. Ze hoeven niet te gaan huilen bij het volkslied ofzo, maar ik wil wel echte overgave zien. Dat laatste sluit niet uit dat ze daarnaast ook nog aanhanger zijn van hun andere land. Als dat maar geen effect heeft op de prestatie in oranje.

28 augustus 2018 om 16:28

Jeetje, het wordt nu inderdaad toch wel een tikkeltje onoverzichtelijk. Dus na een oefenwedstrijd met Marokko 1 kan hij nog wel overschrijven naar Oranje, maar na een officiële wedstrijd met Marokko 1 niet meer. Na een wedstrijd met om het even welk Oranje dan ook kan hij niet meer terug naar Marokko omdat hij dan zijn eenmalige overschrijfrecht opgebruikt heeft. Het lijkt wel een spelletje zo...
Weet je zeker dat dát ook voor Mazraoui ook voor oefenwedstrijden met Oranje geldt? Want zoals ik het tot nu toe begreep, hoef je voor het meedoen aan een oefenwedstrijd je niet officieel te laten overschrijven. Maar misschien begreep ik dat dus verkeerd.

Ik weet nog dat toen dit bij Ziyech een kwestie was, mensen de indruk kregen dat Ziyech zelf ook helemaal niet goed op de hoogte was van de voorwaarden voor het wel of niet nog mogen uitkomen voor Oranje als hij mee ging met Marokko. Ik kan me dat ook wel enigszins voorstellen, al hoort een speler dit natuurlijk goed uit te (laten) zoeken als het voor hem een issue kan worden. Voor Ziyech lag de kwestie natuurlijk precies andersom in vergelijking met Mazraoui: hij had zijn jeugdinterlands in Oranje gespeeld en ging voor oefeninterlands met Marokko 1 mee, dus daarbij zal hij zich al hebben laten overschrijven.

Maar in wezen gaat het dus niet eens om het maken van minuten, het feitelijke debuteren, maar om het laten overschrijven bij de Fifa, wat maar eenmalig mag. Een vrij lullige administratieve handeling dus, en zodra die gedaan is, maakt het niet eens meer uit of de desbetreffende speler debuteert of niet, want opnieuw van interlandnationaliteit veranderen mag toch niet. Dat in tegenstelling dus tot wat je vaak hoort over spelers een paar minuutjes laten invallen om ze aan de bond te binden - als ze op de bank zitten zullen ze toch ook al speelgerechtigd zijn? Invallen hoeft dan niet eens, ervan uitgaande dat daarvoor die administratieve overschrijving gedaan is... Hoe verzinnen ze die protocollen he.

28 augustus 2018 om 14:33

Ik kan je adviseren op Wilders te gaan stemmen. Die wil het probleem van de dubbele paspoorten/nationaliteiten aanpakken. Door maar 1 nationaliteit mogelijk te maken namelijk de Nederlandse als je in Nederland woont.

De Fifa zou de regels moete aanpassen dat je maar 1x een keuze mag maken. Als je zoals in het verleden wel gebeurde koos voor 1 land en vervolgens riepen ze je nooit meer op, kon je iet alsnog overstappen naar het andere land. Ik denk dat ze dat moeten los laten . Niet dat je nu dan maar onbeperkt kan wijzigen, maar na 1 x definitief is te weinig. Hang er desnoods een max aantal interlands aan.

28 augustus 2018 om 15:05

Ik denk dat je je advies het beste voor je kunt houden, want het is een dom advies. Dat hij het opeen punt eens is met Wilders wil niet zeggen dat hij gelijk in het Wilders kamp hoort. Ik ben een buitenlander en ik vind ook dat hij enkele goeie punten heeft.

28 augustus 2018 om 15:11

"ik ben een buitenlander en ik vind ook dat hij enkele goeie punten heeft."

Jij bent Israeliër? Ja, dan snap ik dat.

Overigens vind ik de opmerking 'ja maar Wilders zegt ook goeie dingen' buitengewoon naargeestig en eng.

28 augustus 2018 om 15:18

Ja dat mag je vinden net zoals ik vind dat hij ook wel goeie punten heeft.

28 augustus 2018 om 16:48

Dat mag jij inderdaad vinden, zo gaat dat in een liberale rechtsstaat. Mooi land hier, meer mensen zouden daar eens echt waardering voor op moeten brengen in plaats van steeds maar weer met te doen alsof we hier in Kinshassa leven.....

Maar dan vind ik weer dat we in de jaren '30 ook al zo'n meneer in Duitsland hadden rondlopen die ook, net als nu, nogal wat problemen had met één specifieke bevolkingsgroep. Van die meneer werd (en wordt, godbetert) heel toevallig óók gezegd dat die wel goede dingen had. Dat die goede wegen bouwde en zo. Maar ja, weeg dat op tegen zijn fascistoïde visie op rassenleer en dan blijft er van mooie wegen weinig glorie over.

28 augustus 2018 om 17:47

Sorry maar die vergelijking vind ik werkelijk nergens op slaan. Wilders heeft een afkeer richting moslims maar of hij een massamoord zou willen plegen? Kom op zeg

28 augustus 2018 om 20:28

Je mag uiteraard kritiek hebben op mijn post. Ik hoop echter wel dat ik reageer op de post van geniale.

Hij poste dit

Gaat toch nergens over dit allemaal, in de toekomst zie ik het gebeuren dat 14 jarigen voor 1 minuut mochten invallen in het grote Oranje of Marokko om er voor te zorgen dat mocht zo iemand echt goed worden dat hij geen keuze meer heeft. Kan de Fifa niet eens gaan zorgen voor duidelijke regelgeving. Al die dubbele paspoorten tegenwoordig. Je bent toch maar 1 iemand.

Om zijn robleem te verhelpen met al die verschillende paspoorten, moet hij bij Wilders zijn. Die is uitgesproken tegen meerdere paspoorten en heeft ook aan minister Ollongren gevraagd haar 2e nationaliteit te laten vallen. Voor zover je het weet heeft zij ook de Zweedse nationaliteit. Ik zeg dit alleen om even aan te geven dat hij niet alleen op alle fronten tegen de moslims is. Verder zou ik hem het stemmen op Wilders graag willen ontraden ondank een paar punten ben ik als gewone jongen uit de Hollandse klei het hardstikke oneens met hem.

Ik was duss niet uit oop het geven van stem advies. Wil ik ook wel doen , maar daar is dit platform niet voor bedoeld

28 augustus 2018 om 20:30

Mazraoui heeft al eerder een oproep voor het WK geaccepteerd en gaat denk ik niet opeens van mening veranderen vooral omdat ie de sfeer bij het team heeft geproefd.

28 augustus 2018 om 14:36

Mischien dat jij maar een iemand bent, maar een hoop mensen kunnen zich met meerdere landen identificeren.

28 augustus 2018 om 14:45

Ben ik het niet mee eens, ikzelf ben Nederlander, maar heb op 1,5j (voor m’n werk) na nooit in Nederland gewoont, maar mocht ik een benadigd voetballer geweest zijn zou ik toch voor NL kiezen. Mijn ouders zijn beide Nederlanders en was daar altijd heel trots op, toendat Nederland noch een goed voetballand was, haalde ik daar trots uit om te zeggen, dat is m’n vaderland.

Ook al heb ik “rationeel” gezien geen enkele band, met Nederland. Maar dit wordt in je opvoeding onbewust toch meegegeven. Ik heb 1x een Elfstedentocht meegemaakt, en toen hebben m’n ouders er hoogste prioriteit van gemaak dat ik het van het begin tot het einde kon volgen omdat dat volgens hen Cultuur was. En zo wordt je toch meegetrokken in het chauvinisme voor een land waar je een kleine of onbestaande band hebt.

28 augustus 2018 om 15:40

Het probleem ligt 'm ook vooral in de chaos en onduidelijkheid die het met zich meebrengt. Ik denk dat maar weinig mensen er problemen mee hebben dat iemand affiniteit heeft met meerdere landen of een land waar hij/zij niet geboren is.

Het probleem is dat een dubbel paspoort in de voetballerij voor veel discussies zorgt. Je hebt meer mogelijkheden dan iemand met 1 paspoort en naar mijn mening kan het niet zo zijn dat een voetballer voor een land kiest waar hij het meeste voordeel uit kan halen.

Neem bijvoorbeeld een jongen met een dubbel paspoort die alle vertegenwoordigde jeugdelftallen van Nederland heeft doorlopen om vervolgens voor een ander land te kiezen. Niet alleen "steel" je dan een plek waar je achteraf gezien geen recht op had, maar je maakt ook gebruik van faciliteiten en andere kosten die bedoeld zijn voor Nederlandse voetballers. Daar zit ook mijn irritatiefactor.

28 augustus 2018 om 15:53

@mexicano, precies, en zo maakt iedereen zijn eigen afweging. Het geeft ook geen enkel waardeoordeel over de landen waar je wel gewoond hebt. Daar kan je ook een band mee hebben, ook al valt de keuze op een ander land als je die keuze moet maken.

28 augustus 2018 om 15:57

@sirius

In die laatste alinea zit een punt. Idealiter zou een speler de keuze moeten maken als hij pakweg 14 is, zodat die plek naar iemand gaat die ook als volwassene voor dat land uit wil komen.

Alleen, iemand die 14 is, is een kind. Die is in veel gevallen helemaal niet in staat om over zoiets ingewikkelds een goede afweging te maken. Is erg beinvloedbaar, bijvoorbeeld door de ouders, die een voorkeur zullen hebben. Je moet een kind dus niet in die positie plaatsen. De keuze moet dan als volwassene gemaakt worden, zoals het nu ook geregeld is.

Die irritatiefactor begrijp ik, maar is denk ik onoplosbaar. Er zijn in theorie gevallen van spelers die al op jonge leeftijd heel goed weten voor welk land ze uit willen komen, maar dan als jeugdspeler toch in het elftal van hun woonland uitkomen, omdat dat voordelen biedt. Dat is vervelend, maar een noodzakelijk kwaad. Ik zou echt niet weten hoe je dit op een verantwoorde wijze kan oplossen, met behoud van de rechten van de jeugdige speler.

28 augustus 2018 om 16:58

@sirius.....hoe kan je iets stelen wat je wordt aangeboden?

28 augustus 2018 om 23:42

Eh wat, je steelt helemaal niks Sirius want je betaalt (of je ouders betalen) ook gewoon belasting hier, je woont hier, je gaat hier naar school, en je bent onderdeel van de maatschappij waarin je dus ook gewoon mee mag voetballen. Of wil je dat kinderen van 5 al bepalen voor welk land ze gaan spelen en als dat dan Marokko is dat ze dan elke maandag en woensdag op en neer naar Rabat vliegen om te trainen? Als ik hier opgroei en later voor werk naar Duitsland ga, heb ik dan ook mijn onderwijs hier gestolen? Ik ben het dus totaal niet met je eens.

Haha Marokko gelijk weer selecteren, lijk wel of ze zelf geen inzicht hebben en dus reageren op de knvb

28 augustus 2018 om 14:24

Hij zat al in de voorselectie van het Marokkaans elftal voor het WK en had in mei al zijn jawoord gegeven aan de Marokkaanse bond. Ook uitgekomen voor de jeugdelftallen van Marokko. Dus je reactie slaat kant noch wal.

28 augustus 2018 om 14:25

waar heb jij het nou weer over. Marokko heeft hem al vaker geselecteerd. Hij zat ook bij de WK selectie van Marokko. Hij is op het laatste moment afgevallen.

28 augustus 2018 om 21:08

Als ze 'm zo goed gevonden hadden dan was die wel meegegaan naar Rusland.

Het lijkt net op clubvoetbal. Rare situatie.

Kan beter voor Marokko kiezen, we hebben veel betere alternatieven en verdedigend vind ik hem absoluut niet Oranje waardig momenteel.

28 augustus 2018 om 14:29

Je weet natuurlijk nooit hoe deze jongen zich gaat ontwikkelen, mits hij verdedigend nog stappen maakt kan hij een moderne, voetballende, opkomende back worden. Die zijn schaars en persoonlijk zie ik hem liever niet voor Marokko kiezen. Dat hij momenteel tekort komt voor oranje lijkt me echter duidelijk.

28 augustus 2018 om 14:35

Nu trapje je de Marokkanen wel op de tenen vermoed ik. Velen van hen denken zelf dat ze inmiddels beter zijn dan Oranje.

28 augustus 2018 om 14:37

Ze zijn niet slechter dan Oranje

28 augustus 2018 om 14:48

Het huidige Oranje is moeilijk in te schatten qua niveau. Moesten het in de kwalificering afleggen tegen de uiteindelijke finalist Frankrijk en kwartfinalist Zweden.

Puur op individuele kwaliteit is Oranje natuurlijk nog een stuk beter dan Marokko.

28 augustus 2018 om 14:50

Ik denk dat je of Marokko zwaar overschat of Nederland onderschat. We hebben het WK gemist maar dat wil niet zeggen dat we minder kwaliteit hebben dan Marokko. Welke speler buiten Ziyech en misschien Benatia (al twijfel ik daar over met Van Dijk, De Ligt en De Vrij) zou bij Nederland spelen?

28 augustus 2018 om 14:53

Individuele wedstrijden zijn momentopnames, ook die zege van Oranje op Marokko uit enige tijd geleden. Vind dat Marokko eerst maar eens wat moet laten zien op een kampioenschap, voordat men zich gelijkschakelt met Oranje.

28 augustus 2018 om 15:11

haha Marokko is ook beter dan Oranje? ik weet niet wat voor voetbal jij kijkt, maar het afgelopen jaar zijn ze zeeeeeeeer erg vooruit gegaan.

28 augustus 2018 om 15:12

Vooralsnog zie ik geen reden om jaloers te zijn op Marokko, ook niet omdat ze dit keer wel een eindtoernooi hebben gehaald. We hebben ontzettend veel potentie en Koeman gaat er voor zorgen dat we gewoon weer de eindtoernooien zullen halen. We hebben met Janmaat, Tete, Karsdorp etc genoeg spelers die gewoon momenteel beter en verder zijn.

28 augustus 2018 om 15:13

welke spelers heeft Nederland dan? Van Dijk en verder niemand, ohja en depay die af en toe even goed speelt maar voor de rest niks speciaals is. Marokko walst op dit moment met gemak over Nederland heen, en dat is geen mening maar een feit.

28 augustus 2018 om 15:19

Sharafdin

"marokko walst op dit moment met gemak over Nederland heen, en dat is geen mening maar een feit."

Dan heb jij een wat andere visie op wat feiten zijn en wat meningen zijn. De meeste mensen maken op dat vlak echter een totaal ander onderscheid dan jij. En die houden het erop dat jij best je mening mag hebben dat in jouw ogen Marokko 'over Nederland heen walst' maar dat dit uiteraard geen feit is. Feit is dat Nederland in het laatste treffen met Marokko, heeft gewonnen. En dát is dan weer géén mening. Mooi he?!

28 augustus 2018 om 15:20

je moet ook niet jaloers zijn, mazroui is zowiezo nog geen basisspeler bij marokko zelfs geen wisselspeler.

28 augustus 2018 om 15:20

We hebben met spelers als Cillessen, de Ligt, de Vrij, vdijk , Wijnaldum , Depay , Promes genoeg spelers van kaliber. Nu moet het nog spelen als een team. Als je denkt dat vdijk het enige is dan ben je eigenlijk de discussie niet waard. Overigens denk ik niet dat Marokko over ons heen walst gezien hun spel op het WK, wonnen wij eerder ook niet van Marokko?

28 augustus 2018 om 15:23

haha laatste wedstrijd tegen Marokkk, heeft Marokkk vastend gespeeld, zonder complete elftal en een opstelling met 2 echte verdedigers dusja ik zie een oefenwedstrijd tijdens de ramadan nief echt als graadmeter. Je moet kijken naar de afgelopen wedstrijden, waar Nederland moeite had bij de kleine landen heeft Marokko tijdens het Wk laten zien wat voetbal echt is. Ondanks dat zr niet door zijn gegaan, hebben ze de beste voetbal laten zien van het toernooi.

28 augustus 2018 om 15:26

de ligt, de vrij, cillessen, zijn inderdaad spelers met zeer veel potentie maaf xe rest zoals wijnaldem, promes etc... vind ik allemaal niet zo denderend, Marokko heeft betere spelers op die posities. Zelfs op posities van de ligt en de vrij hebben ze betere spelers op dit moment (kan veranderen in de toekomst, ligt aan de vooruitgang van de spelers).

28 augustus 2018 om 15:27

Net zoals jullie over Iran heen hebben gewalst bedoel je? Na zo'n slecht WK zou ik toch wel voorzichtiger zijn met zulke uitspraken.

28 augustus 2018 om 15:43

Weer zo'n iemand die alleen naar de uitslag kijkt. Hoewel ik het niet helemaal eens ben met Sharafdin, vind ik wel dat Marokko fantastisch voetbal heeft laten zien en Marokko was VIND IK de betere tegen Iran en Portugal. De redenen hiervoor zijn dat Marokko meer kansen heeft gemaakt in beide wedstrijden en er geen penalty werd gegeven voor Marokko tegen Portugal en er wel een onterechte goal werd gegeven aan Portugal. De wedstrijd tegen Iran spreekt voor zich, die speelden geen eens voetbal.

28 augustus 2018 om 15:47

@sharafdin

Nee, dat is een mening want Marokko is nog nooit over Oranje heen gewalst. Wie de betere van de twee is laat ik in het midden, want dat is absoluut niet relevant totdat ze elkaar tegenkomen.

Verder heeft Nederland met Van Dijk, De Vrij, Strootman, Wijnaldum, Depay, Promes, Propper, Cillessen een aantal prima spelers en ook zijn er een aantal talenten die op de deur kloppen met als uitschieter De Ligt.

Om dus te zeggen dat ze buiten Van Dijk verder niemand hebben laat mij zien dat je totaal niet objectief bent. Dat is namelijk gewoon onzin waarmee je wellicht een aantal mensen op de kast wilt jagen.

28 augustus 2018 om 16:39

Ik zeg niet dat Marokko beter is dan Oranje, zeg alleen dat het niet vast te stellen is dat Oranje wel beter is dan Marokko. Ik lees ergens dat op pure individuele kwaliteit Oranje beter is dan Marokko; waar dan?

Iemand heeft het over Cillessen, de Ligt, de Vrij, vdijk , Wijnaldum , Depay...

marokko heeft geen Cilissen maar tegenover een De Ligt (groot verdedigend talent) heeft Marokko Hakimi; een net zo groot verdedigend talent. Nederland heeft van Dijk, Marokko heeft Benatia. Nederland heeft Wijnaldum, op het WK heeft Amrabat al bewezen niet slechter te zijn dan hij. Depay vind ik bij voorbata niet beter dan een Harit.

allemaal subtop, net als Marokko dus nou niet doen alsof je het Marokkaans elftal vergelijkt met Gullit, van Basten, Davids, de Boertjes, van persie, Robben etc etc want ook Nederland heeft van dat kaliber geen enkele speler meer in huis

Ja er kloppen een hoop talenten aan bij Oranje, maar oor elke talent dat Oranje heeft hebben de Fransen, Spanjaarden, Brazilianen en Duitsers er minimaal drie van....ook Marokko heeft zo haar talenten die op komen, dus waar doet Marokko in onder voor Oranje?

Tijden veranderen, Marokko is al jarenlang bezig met een inhaalslag te maken, waar Nederland er alleen maar op achter uit gaat.

28 augustus 2018 om 17:51

Hakimi is natuurlijk lang niet zo’n talent als de Ligt is, daar hoeven we niet zo moeilijk over te doen. Wijnaldum speelt op een totaal andere positie dan Amrabat in een andere rol, dus geen vergelijking. En Depay kan toch volgens mij een stuk betere statistieken voorleggen dan Harit dat kan...

28 augustus 2018 om 19:10

Hoe kom je er bij dat Hakimi lang niet zo een groot talent is als de Ligt? Wie heeft er bij de betere clubs gespeeld, wie heeft er meer ervaring in CL en wie heeft er al een WK achter de rug? De Ligt is een groot talent enige talent komt ook beter tot uiting als je teammaten Veltman, Viergever en Diks heten en je het wekelijks op mag nemen tegen jongens als van Duinen, Sol en Friday.

Dat jij denkt dat Hakimi niet zo een groot talent is, is omdat jij em vergelijkt met zijn teammaten, jongens als Ramos, Carvajal en Farane. Had Hakimi bij Ajax gespeeld dan was hij de onbetwiste back geweest net zoals de Ligt ook zeker is van zijn basisplaats.


Amrabat kan ook op de plek van Wijnaldum; allebij karakter spelers dus zeker te vergelijken en welke statistieken can depay zijn beter dan die van Harit? Laat me wat statistieken zien dan

Kies voor het land wat voor jou thuis voelt. Ik mag graag kijken naar de passie volle Italianen die het een grote eer vinden om voor zijn land uit te mogen komen. Wat ik volledig begrijp. Dat is het juiste gevoel wat je er bij moet hebben, anders hoeft het niet van mij.

Je selecteert iemand of je selecteert hem niet. Momenteel is deze jongen met amper eredivisie ervaring echt nog geen kandidaat voor Oranje.

28 augustus 2018 om 16:36

Met evenveel eredivisie ervaring ben je dus wel rijp voor het Marokkaanse team? :P

28 augustus 2018 om 20:38

Koeman vindt hem zo te zien wel een kandidaat aangezien hij een gesprek met hem voert, of heb jij er beter zicht op dan Koeman?

28 augustus 2018 om 14:38

Niks raars aan, hij speelt al heel lang voor Marokkaanse vertegenwoordigende selecties.

28 augustus 2018 om 14:41

Mazraoui heeft eerder al aangegeven dat hij in principe voor Marokko kiest. Dat hij door een gesprek met Koeman weer begint te draaien is natuurlijk niet iets waar Renard rekening mee zou moeten houden.

28 augustus 2018 om 19:50

Nee, ook niet opgegroeid in Amsterdam; geboren in zleiderdorp opgegroeid in Alphen ad Rijn.

En nee; hij reisde als 15 jarige niet af naar Afrika om zn wedstrijdjes te spelen; hij kom gewoon thuis inloggen en zijn wedstrijden afwerken

Lekker laten gaan. Dit is niet het niveau spelers wat er in Oranje willen zien. Misschien in tegenstelling tot anderen, maar ik vind hem helemaal niks om RB te zetten. Lekker naar Marokko laten gaan, we gaan deze jongen toch niet gebruiken.

28 augustus 2018 om 14:57

Snap Koeman wel. Wanneer je met 3 / 5 verdedigers speelt moeten de buitenste mensen aanvallende impulsen geven, iets wat Mazraoui dit seizoen goed doet.

Kan die Bondscoach van Marokko niet alvast alle Marokkaanse jeugd oproepen? Dit begint meer te lijken op het ervoor zorgen dat spelers niet in oranje komen dan een uitverkiezing verdienen op basis van kwaliteit.

Treurige gang van zaken daar.

28 augustus 2018 om 15:19

Hij is al eerder opgeroepen dus dat valt wel mee.

28 augustus 2018 om 15:21

Hahahahahah, Mazraoui is al meerdere keren opgeroepen voor Marokko en heeft in principe al z'n ja-woord gegeven aan Marokko, dat Koeman hem nog wil overtuigen voor NL te kiezen heeft Renard niks mee te maken en neemt niet weg dat hij het recht heeft om hem op te roepen. Dat jij geen research doet of praat over dingen waar jij niks van af weet, geeft eerder aan dat het bij jou een treurige gang van zaken is. Nog los van het feit dat je zo vooroordeelt op basis van aannames, want ga me nu niet zeggen dat het is bevestigd dat Renard Mazraoui alleen maar heeft opgeroepen, omdat Oranje contact met hem heeft opgezocht. Ondanks dit allemaal, snap ik jouw reactie sowieso niet, want Marokko heeft toch ook gewoon baat bij het oproepen van hem? Dus een beetje zielige reactie dit.

Moet zo'n jongen niet gewoon een keuze maken voor welk land hij de eer hoog wil houden ipv waar hij de meeste speelminuten kan maken? het romantische van voetballen voor je land raakt er tegenwoordig wel een beetje van af

28 augustus 2018 om 15:30

Dat klopt, maar soms is het minstens zo "romantisch" om te kiezen met het land waar je het meest trots bij voelt om voor te spelen. In sommige gevallen kan het er voor zorgen dat je beter speelt bij je land dan bij je club (wat dus in het algemeen niet zo is (vb: Messi, Ronaldo enz.). Ik weet niet hoe het zit bij Mazraoui, maar ik denk dat hij zich ook trotser voelt bij Marokko. Snap je?

28 augustus 2018 om 16:56

En waarom zou hij niet trotser zijn om voor Oranje te spelen? Die jongen is toch hier geboren en getogen en met de NL taal opgegroeid? Wanneer gaan we integreren en NL-der voelen? Kom niet met Wilders verhalen aub. Dit is in ieder geval een ongewenste ontwikkeling, jonge jongens worden kanten op geduwd en getrokken, mooie verhalen verteld. Die Spaans-Marokkaanse jongen bv, misbruikt om er voor te zorgen dat hij eventueel in de toekomst voor Spanje kan spelen. Er wordt nu te snel op eventuele potentie geselecteerd, maar goed als je te laat claimt krab je ook achter je oren. Misschien wordt het tijd voor een regel dat je alleen voor land mag uitkomen wanneer je er minstens 5 voetbaljaren hebt doorgebracht vanaf minimum 6 jarige leeftijd. Dan heeft dat land zelf ook bijgedragen aan de ontwikkeling van, en op voetbalgebied dan evenveel recht om te claimen. Nu is het gewoon goedkoop profiteren van andere landen.

28 augustus 2018 om 19:05

Wat heeft dit allemaal mat integreren te maken? Weer zo een goedkope argument om mensen die kiezen voor een ander nationaal elftal te demoniseren.

28 augustus 2018 om 23:49

Natuurlijk mag hij trots zijn om voor oranje te spelen. Dat wordt nergens ontkend. Mijn vraag aan jou is eerder, waarom mag hij niet trots zijn om voor Marokko te spelen, jij koppelt het namelijk aan integreren en suggereert dat Mazraoui niet geïntegreerd is omdat hij voor Marokko kiest eventueel. Dat vind ik larie.

29 augustus 2018 om 05:07

Er wordt gesuggereerd dat hij trotser zou zijn om voor Marokko uit te komen, ik geef aan dat het andersom net zo kan zijn.

Daarna geef ik aan dat ik van mening ben dat deze jongen gewoon voor NL moet uitkomen. Ik zie hem namelijk wél gewoon als een Nederlander. Hier geboren en getogen, NL taal opgegroeid, NL faciliteiten. Dan kom ik met integreren aan, want hij en andere jongens in zijn situatie moeten dat ook gewoon erkennen, dat ze Nederlander zijn. Maar dat blijft uit.

Maar die jongen moet verder zelf kiezen.

29 augustus 2018 om 12:32

Ontkent hij dan ergens dat hij Nederlander is door tr erkennen dat ie OOK Marokkaan is?

Als je 't nog niet weet gewoon afzeggen voor Marokko.
Het beste is om met je hart te kiezen, ookal snap ik dat sportieve prestaties meetellen. Als je met Nederland een goed EK speelt (mits we erbij zijn), dan kun je jezelf meer in de kijker spelen dan op de Afrika Cup.

Deze jongen gaat trouwens gewoon voor Marokko kiezen, lijkt me duidelijk.

Kan iemand mij vertellen wat Nederland met Mazraoui moet? Ze hebben Karsdorp, Janmaat, Veltman, Fonsu Mensah en Hateboer die allemaal op rechtsback kunnen. En dan vergeet ik er vast nog een paar. Dit is dus totaal geen positie om hem te laten doen switchen. Waarschijnlijk kiest hij voor Marokko maar zo niet, dan verwacht ik alsnog weinig interlands bij het Nederlands elftal.

28 augustus 2018 om 16:17

Karsdorp, Janmaat, Veltman, Fosu Mensah en Hateboer.. Sorry maar ik zou graag weer naar het EK willen kijken naar Nederland in 2020.

Lekker zelf de keuze laten maken. Als hij voor Marokko uit wilt komen moet hij dat vooral doen. Wanneer hij de kans in Nederland wilt pakken, ook prima. Vind het nu nog geen materiaal voor het Nederlands elftal, en we hebben aantal alternatieven voor de rechtsback positie. Maar een speler moet zelf gewoon lekker de keuze maken waar hij zich goed bij voelt.

Hij kiest toch voor Marokko. Die loopt gewoon achter ziyech aan. Dat zie je bij Ajax ook al.

Ik geef zelf niet zoveel om dat folklorische van landenteams maar vind wel dat iemand die gevraagd word om voor oranje te gaan spelen en nu dus blijkbaar ook voor Marokko dat zo iemand wanneer een interviewer er naar vraagt de camera moet inkijken een lach opzetten en zeggen: ik ben Nederlander/marokaan en kies dus daarvoor!
Ik heb hem van de week bij Ajax na de wedstrijd live mogen aanschouwen toen hem deze vraag werd voorgelegd en meneer keek naar de grond brabbelde iets en liet het moment afsterven zoals hij overigens heel dit vraaggesprekje een geïrriteerde indruk maakte waarop ik dacht dat de media training nog steeds tekort schiet wel laten praten zonder iets te zeggen dat gaat goed maar op gebied van lichaamshouding en uitstraling gaat het nog echt amateuristisch bij mijn club. Verder had ik ook meteen: jou hoef ik geeneens in oranje shirt te zien!

28 augustus 2018 om 19:04

Ik vind dat iemand helemaal niks moet

@storing Ja dat kan ik je zeggen. Mazraoui is sowieso drie klasses beter dan Veltman, beter dan Fosu Mensa als rechtsback (want bewegelijker), beter dan Hateboer, in potentie beter dan Janmaat die het overigens niet al te best heeft gedaan in Oranje. En vanwaar al die waardering voor Karsdorp die werkelijk helemaal niets heeft laten zien de laatste twee jaren. Conclusie, op dit moment is Mazraoui samen met Janmaat onze beste rechtsback waarbij het duidelijk is dat Mazraoui kan/zal uitgroeien tot een hele hele goede back. Als je dit niveau al laat zien op Champions League niveau terwijl je amper 20 wedstrijden voor Ajax hebt gespeeld, dan heb je een super potentie. Hopelijk kiest hij voor Oranje.

Vind het altijd opvallend hoezeer Marokkaanse en Turkse mensen overtuigd zijn van hun eigen teams. Turkije kan nog het WK 2002, het EK 2008 en de UEFA-cup voor Galatasaray noemen, maar waar heeft Marokko het ooit echt laten zien behalve op het Wk1986?

28 augustus 2018 om 19:32

Volgens mij zijn er weinig Turkse supporters in deze thread en sinds wanneer bepalen we de kwalitiet van een elftal op grond van resultaten uit het verleden?

Nederland is op dit moment dus echt niet beter dan Marokko omdat van Basten en Cruijff zulke goede voetballers waren!

28 augustus 2018 om 21:50

Nederland heeft als land meer toernooiervaring. Het gaat niet alleen om de individuele spelers maar ook om de organisatie rond een ploeg, de federatie, mentale veerkracht en de rol van publiek en media. Het hele klimaat moet rijp zijn om meer structureel te presteren. Dat mis ik eerlijk gezegd (nog) bij Marokko. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Talent is er zeker. Marokkanen hebben voor voetbal sowieso vaak een betere (frele) lichaamsbouw dan Turken.

28 augustus 2018 om 21:58

Maar daar hebben we het niet over; natuurlijk is de infrastructuur hier in Nederland vele malen beter dan in Marokko. De trainers zijn er beter; tactisch loopt Nederland vele jaren voor op de Marokkanen; maar dat zegt niks over welke ploeg op dit moment beter of slechter is.

En Marokko is wat betreft de infrastructuur en organisatie een inhaalslag aam het maken. De competitie is nu full prof, de bond heeft net als Frankrijk een nationale opleidingsinstituut, mannen als Pim Verbeek en Mark Wotte hebben de organisatie de afgelopen jaren geprofessionaliseerd en de clubs op zich hebbem al vele stappen vooruit gemaakt. Dat is te zien in de prijzen die de Marokkaanse clubs en vertegenwoordigende elftallen behalen de afgelopen jaren.

Afschaffen die dubbele paspoorten/nationaliteiten. En dat je standaard de Marokkaanse nationaliteit krijgt bij je geboorte is dan jammer. Dan dus geen Nederlander. Moet je kijken hoe snel dit dan gaat veranderen

Zou dus in deze een hoop schelen

28 augustus 2018 om 19:00

Omdat jij er een probleem mee hebt, moet ik gedwongen worden om mijn afkomst te verloochenen?

Nee, we schaffen gewoon die hele discussie af;

28 augustus 2018 om 19:32

Nee hoor de maatschappij heeft er ook een probleem mee. Zorgt voor te veel problemen waar dit bijvoorbeeld nog 1 van de kleinste van is

28 augustus 2018 om 19:39

In de eerste plaats; welke problemen?

En definieer ‘de maatschappij’? Behoor ik met mijn dubbele nationaliteit ook tot ‘de maatschappij’?

28 augustus 2018 om 20:44

Welke problemen brengt dit mee dan? Hoe benadeelt het burgers die alleen de nederlandse nationaliteit hebben? De meeste Marokkanen gebruiken uberhaupt alleen hun Marokkaanse paspoort als ze naar Marokko gaan.

28 augustus 2018 om 23:52

Eh Nafets praat alsjeblieft voor jezelf. Ik ben zelf onderdeel van jouw maatschappij en heb er wel problemen mee. Dat een groepje schreeuwers waar jij blijkbaar onderdeel van bent zo hard schreeuwt dat ze niet meer kan luisteren, betekent niet dat de rest van NL het met jullie eens is. Sterker nog, ik heb een afkeer van dat soort beklemmende verhalen.

Lekker hoor om deze discussie keer op keer te voeren. Deze jongen is voor mij gewoon een Nederlander maar als hij vanwege andere sentimenten niet de kleuren van onze vlag wil verdedigen dan zij het zo. Als je hart elders ligt, vooral doen. En als Marokko het Nederlands honkbalteam achterna wil gaan dan veel plezier.

28 augustus 2018 om 19:45

Zijn die jongens van het Nederlands honkbal team geen Nederlanders dan?

28 augustus 2018 om 20:02

Heb je weleens een interview van die boys gehoord Badr? Tuurlijk, ze hebben Nederlandse roots maar of ze echt onderdeel zijn van onze hedendaagse cultuur is een vraag. Ik voel toch meer betrokkenheid bij jongens die net als ik opgegroeid zijn in dit land, ongeacht hun culturele achtergrond

28 augustus 2018 om 21:46

Denk je dat je dat niet kan vergelijken met het Marokkaanse elftal. Denk dat Marokkaanse supporters zich wel betrokken voelen met de Marokkaanse voetballers al komen ze uit andere delen van de wereld. Ik was op het WK in rusland en op de tribunes waren net als op het veld, Marokkanen te vinden uit alle delen van de wereld.

28 augustus 2018 om 23:55

Definieer de hedendaagse cultuur. Hoe moet ik me volgens jou gedragen? Ik weet niet precies hoe het NL honkbal team eruit ziet, volgens mij veel boys van Curaçao. Maar goed, als die hier wonen en de taal spreken dan zijn het gewoon Nederlanders toch? En ook Antillianen en dat kan allebei. Zou leuk zijn als dat de Antillen en NL wat dichter bij elkaar bracht in plaats van altijd gezeik over en weer.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren