Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Goal VVV-Venlo afgekeurd: ‘Nu zie je dat de topclub weer de voorkeur krijgt’

Laatste update:

VVV-Venlo dacht zaterdagavond op voorsprong te komen tegen Ajax, maar het doelpunt van Martin Samuelsen werd kort voor rust afgekeurd. Kevin Blom concludeerde na het bekijken van de videobeelden dat Samuelsen aan het shirt van Nicolás Tagliafico zat, voordat hij doelman André Onana verschalkte met een droge knal. De analisten van FOX Sports zijn het oneens met de beslissing van Blom.

Hedwiges Maduro, die zijn debuut maakte als analist, vindt het 'zwaar bestraft' en spreekt van een 'fifty-fifty-situatie'. Arnold Bruggink is meer uitgesproken. "Nu zie je dat de topclub weer de voorkeur krijgt. Ik vind het echt veel te zwaar. Dit is een stuk lichter dan vorig seizoen bij Sparta Rotterdam - FC Emmen", doelt Bruggink op een strafschop die Sparta werd onthouden na vasthouden door Jeroen Veldmate, waarna de Rotterdammers degradeerden.

Glenn Helder is het eens met Bruggink. Hij heeft het over 'het geluk van een topclub'. "Als het andersom zou gebeuren, zou Blom niet gefloten hebben", vermoedt de voormalig international van Oranje. "Ik ben een voorstander van de VAR, maar nu ga ik toch twijfelen. Als je dit bestraft, moet je alles bestraffen."

Nam Kevin Blom het juiste besluit?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Deze afkeuren was idd wat te gortig .
Ten eerste hij timed volledig mis en kon hem daarna nooit meer hebben met contact of zonder contact.
En met alle respect als we deze afkeuren kunnen we elk corner moment stil leggen en zullen er veel panels gegeven gaan worden.

En daarnaast kan je bet
Gewone spel ook steeds stil leggen want gebeurd dit ook continue.

Ik vind op deze manier de var en farse.

18 augustus 2018 om 20:06

Tsja.. waarom trekt hij dan aan dat shirtje als hij er toch sowieso niet bij kon? Moet die slim wezen en met z'n poten er vanaf blijven, dan hadden ze gewoon voor gestaan en was die VAR niet nodig geweest. Eigen schuld vind ik!

18 augustus 2018 om 20:20

Als dit het ingrijpen van de VAR waard is dan verwacht ik wel dat ze er wat vaker gebruik van gaan maken. Alleen als dit consistent wordt gedaan dan is dit goed, maar ik twijfel daaraan.

18 augustus 2018 om 20:39

Ja als het in het voordeel is van Ajax dan zijn veel Feyenoord fans en PSV fans het er absoluut niet mee eens. Maar kijken we de beelden terug, dan zien we allemaal de overtreding.

Het is zoals het afgesproken is is aan het begin van het seizoen, bij elke goal controleert de VAR of alles conform de regels gegaan is. En dat was in dit geval niet zo, er werd een overtreding begaan.

In het begin zal het tot veel discussie leiden. Maar op een gegeven moment snappen de spelers dat je bij een aanval je tegenstander niet langer kan vasthouden, wegduwen etcetera. Hetzelfde bij corners. Dus zal men netter gaan spelen en zal er minder VAR interventie noodzakelijk zijn in de toekomst.

Maar voorlopig moeten de spelers nog wennen en gebruiken ze nog steeds truukjes als een tegenstander even wegduwen of vasthouden, vlak voor de bal komt. Dat zal zeker tot afgekeurde goals blijven leiden voorlopig.

18 augustus 2018 om 22:05

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als dit gezien wordt als een overtreding. Ik vind echter wel dat je consequent moet zijn. Als jij bij dit trekken fluit voor een overtreding, dan moet je bijv. ook in de 90ste minuut een penalty geven aan VVV. De Ligt trekt gewoon zijn man naar achter. Als dit niet gebeurt, dan vind ik persoonlijk dat de scheidsrechter een zeer grote fout heeft gemaakt. Dit heeft niets met het wennen aan de VAR te maken maar met het consequent volgen/interpeteren van de regels.

18 augustus 2018 om 22:11

Wie zegt dat de VAR het niet heeft beoordeeld? Dat maak jij ervan.

19 augustus 2018 om 14:00

De verdediger staat dicht genoeg bij dat hij er met een arm bij kan. Dus staat de verdediger er ook dicht genoeg bij dat hij het schot kan blokken. Maar de aanvaller creëert ruimte door hem weg te trekken aan het shirt en dus een overtreding ik snap de commotie niet hoe vaker ik het moment terug kijk des te meer ik er van overtuigd ben dat het een goede beslissing is.

Ik geloof ook wel dat topclubs vaker het voordeel van de twijfel krijgen, maar één voorbeeld bewijst dit niet opeens. Ze zouden eens een analyse moeten maken aan het eind van het seizoen. Voor de PL word dit steeds gedaan.

18 augustus 2018 om 20:42

Juve had er vanavond nadeel van, vlak voor tijd werd de winnende goal afgekeurd door de Var.

Het AD heeft er ook vaak genoeg onderzoek naar gedaan, Ajax wordt niet bevoordeeld, Ajax wordt juist benadeeld elk seizoen. Maar Ajax roept veel weerstand op bij fans van andere clubs, dus wordt er snel moord en brand geschreeuwd.

Ze geven zelfs toe dat ze de overtreding zelf ook zien maar dan vinden ze de overtreding 'niet erg' genoeg. Zo werkt het niet met de spelregels, de VAR kijkt gewoon zeer strikt conform de regels.

De videoscheidsrechters en Blom zullen bij het bekijken van de beelden inderdaad wel gezocht hebben of ze een reden konden vinden om hem af te keuren omdat er een topclub voordeel bij zou hebben. Gewoon weer zo'n interpretatie geval, waarvoor de VAR nooit een oplossing gaat zijn. De ene scheidsrechter geeft hem wel en de ander niet.

18 augustus 2018 om 21:40

Ik denk ook dat de grote clubs er voordeel bij hebben. Er valt zo vaak wel iets te vinden oom voor te fluiten.

18 augustus 2018 om 21:56

Slecht verhaal en helemaal niet onderbouwt.

Var kijkt rustig op meerdere schermen en neemt een beslissing en zorgt er hierbij voor dat Blom geen fout maakt.

Gewoon van dat shirtje afblijven, shit trekken is sowieso een overtreding en zeker als je een andere speler uit balans krijgt. Van mij mag de var dit veel meer doen, voetbal doe je met je voeten en niet met je handen (keeper uitgezonderd).

Blom maakte daarnaast nog een grote fout door Peter van Ooijen geen rode kaart te geven voor een belachelijke overtreding op Frenkie de Jong. Dus dat strookt ook niet met jouw “complottheorie”.

Blom is al uitgemaakt voor psv, Feyenoord en Ajax supporter, al naar gelang zijn fouten (die dan een van die drie bevoordeelden). Voor mij is het gewoon een hele matige scheidsrechter.

En na twee speelronden vind ik de var, tot nu toe, een grote verbetering.

18 augustus 2018 om 22:09

Valt wel mee, zelfs de coach van VVV kan prima leven met de beslissingen van de Var. Hij zag in beide gevallen zelf ook dat het contact er was en dat je dan met de VAR een negatieve beslisisng kan krijgen. maar verleden week was het in zijn voordeel. Het is allemaal even wennen maar het is zeker een stuk eerlijker.

19 augustus 2018 om 14:04

Brrrr wat een onobjectieve reactie alleen al je eerste stuk. Wel gezocht hebben naar. Als eerste keurt blom de treffer goed. Als tweede attendeert de var hem op de situatie en bekijkt blom het beeld wat de var voor hem heeft uitgezocht en besluit daarop het doelpunt af te keuren. Ik vind het ongelofelijk dom dat mensen dit niet kunnen inzien.

Dit is ook gewoon een goal natuurlijk, anders kun je alle contact wel affluiten.

18 augustus 2018 om 20:06

Natuurlijk is dit geen goal. Dan kan je iedere spits of verdediger onderuit trekken. Wat een bizarre onzin dat mensen dit niet zien. Is het nou zou moeilijk om objectief te zijn? Dit moet en word altijd afgefloten.

18 augustus 2018 om 20:11

Hahaha je kan ook overdrijven. Dit is natuurlijk gewoon een goal...

18 augustus 2018 om 20:14

Surreal je weet zelf ook wel dat sit nooit word afgefloten. Je kan elke corner stilleggen en daarna de VAR raadplegen dan heb je denk ik elke wedstrijd 10 panels.
Dit is denk het einde van het voetbal en denk dat we tegenwoordig wel 4 uur voor een wedstrijd uit kunnen trekken.

Als dit op middenveld gebeurd word spel niet stilgelegd voor een VAR moment

18 augustus 2018 om 20:17

Werkelijk iedereen vindt hem onterecht afgekeurd buiten Amsterdam. Je kan dan denken iedereen behalve ik is gek, of misschien is het gewoon overdreven om dit af te keuren.

Maar ach das toch leuk aan voetbal. Het is geen goal, dus who cares.

18 augustus 2018 om 20:21

Hou toch op man... Dit was een zuivere goal ... Ajax komt met geluk weg daar ... hij timed al helemaal verkeerd en valt al naar achter

18 augustus 2018 om 21:34

Hij wordt aan zijn shirt getrokken. Niet alleen vastgehouden maar trekt er ook echt aan. Dan is het een overtreding. Dat de meeste dit voorheen vaker zagen en er niet voor geflotennwerd komt dan ook omdat veelmscheidsrexhtersndit niet goed zien of kunnen zien. De hele reden van de VAR. Wel gek dat een hele simpele regel ineens geen regel meer is omdat de VAR gebruikt wordt tov eerdere seizoenen.

18 augustus 2018 om 22:00

Nonsens mini, bullshit argument. Als jij een paar mensen die een hekel aan ajax hebben hier hoort klagen kom je met deze drogreden.

Ik kom niet uit Amsterdam en ben gewoon een neutrale voetballiefhebber.

De var zorgt er terecht voor dat hier veel vaker voor wordt gefloten. Waarom denk je dat er op de WK een record aantal strafschoppen was.

Voetbal doe je, op de keeper na, met je voeten en niet met je handen.

Zijn handen hadden daar niets te zoeken, behalve een tegenstander die naar achter loopt uit balans te brengen en daar zelf van te profiteren. Volledig terecht besluit. Haal het sentiment eruit en dit is goede beslissing.

18 augustus 2018 om 22:04

Dit is een overtreding. Kan je over door blijven praten maar dit is gewoon duidelijk. Kan je lullen over je corners en misschien moet je daar dan ook penals voor geven... leren ze het misschien een x af om altijd vast te houden. Maar een overtreding is een overtreding.. en kom niet met je contact sport.. schouder duw mag. Maar als je tegenwoordig mag vasthouden en trekken slaat het toch nergens meer op? Dus bliek. Ga lekker kijken en niet zeuren

19 augustus 2018 om 14:06

Dat is dan toch meteen de reden. De “Ajax haat” dan kun je denken is ieder nou zo dom of kunnen ze gewoon niet objectief zijn.

18 augustus 2018 om 20:43

De VAR mensen en de scheidsrechter vonden het geen goal. Hoe duidelijk wil je het hebben?

De mening van PSV fans en Feyenoord fans doet er dan niet toe, het is conform de regels. De overtreding is daar dus is de goal afgekeurd.

Ik vond het als objectieve kijker toch wel terecht eigenlijk. Zeker bij het laatste camerastandpunt blijkt dat hij het shirt behoorlijk stevig vasthoudt en er voordeel uit haalt.

18 augustus 2018 om 20:00

Dus als dit in het andere strafschopgebied gebeurd was dan had je het een penalty gevonden?

18 augustus 2018 om 20:27

Jullie kregen gisteren een penalty mee voor minder. Ga nou niet klagen over anderen, de VAR had gewoon in beide gevallen gelijk.

Dat Bruggink het jammer vind dat PSV nu niet uitloopt, zal me worst wezen, Snap sowieso niet dat Fox de wedstrijden van Ajax elk keer door PSV analisten laat beoordelen. Laat Sjaak Swart voortaan Ajax doen.

18 augustus 2018 om 21:53

@RuudGeels: Iedereen die hier regelmatig op deze site aanwezig is, weet inmiddels dat jij helemaal niet objectief bent. Snap niet waarom jij de schijn nog steeds probeert hoog te houden, maar uit al jouw commentaar die je hier geeft op VZ, en dat is veelvuldig, blijkt dat je een fervent Ajax liefhebber bent.

19 augustus 2018 om 01:49

Is in blijkbaar je voordoen als een supporter.
Japie krekel kan er ook wat van.

Zeker discutabel. Denk wel dat ie terecht is afgekeurd. Ben idd benieuwd wat er was gebeurd als een topclub deze goal had gemaakt

18 augustus 2018 om 21:14

Naar mijn mening ook wel terecht. Maar dat maakt t niet minder zuur voor VVV. Ook een topclub moet dit met VAR hebben. Staat gewoon duidelijk op beeld.
Het roepen van 'Maar dan kan je wel voor alles fluiten ' dat ik een aantal keer heb gelezen (niet jij hoor) vindt ik onzin.
Elke goal is anders , er is niet altijd een verdediger bij en in dit geval wordt Nico gewoon naar achter getrokken. En uit balans gaat hij achterover.
Zover had t nooit mogen komen maar da's een ander verhaal.

Mijn ogen (bevooroordeeld wellicht, ja) terecht afgekeurd. Nico werd naar achter getrokken en daardoor stond die speler zo vrij. Als hij niet zo vrij stond kon die nooit zo makkelijk binnenschieten.

18 augustus 2018 om 20:00

Hij timde helemaal verkeer bij de kopbal daarna kon hij al niet meer bij de bal komen.
Jep er was zeker contact maar niet meer dan in een duel bij een hoekschop of als iemand voorbij loopt.

Ik denk en vind onterecht afgekeurd te licht om af te keuren. En door dit kan je eigenlijk wel alles door een VAR laten bekijken dit gebeurd 100 keer
In een wedstrijd spelen we geen minuut meer

18 augustus 2018 om 20:04

Zou kunnen dat jij het anders ziet, zeg ook zelf dat het aan clubvoorkeur kan liggen. Was al uit balans ja maar was helemaal weg na dat shirtje trekken.

18 augustus 2018 om 20:18

Wat ik eerder aangeef gebeurd dit op middenveld laat hij doorspelen.
Word spel zeker niet stilgelegd voor een VAR.
Ben bang als we deze
Momenten gaan afsluiten en een VAR in moeten schakelen spelen we straks wedstrijden van 4 uur.

18 augustus 2018 om 20:28

Het is door de VAR en door Blom beoordeeeld, beide hebben de goal afgekeurd. Ergens houdt het op en zal je gewoon moeten neerleggen bij het oordeel van de arbitrage. De overtreding was er gewoon, gaan we nu discuseren of de overtreding door de vingers gezien moest worden?

Bij het middenveld zijn de consequeties van het negeren van een overtreding niet zo groot, dan kan het het tempo in de wedstrijd ten goede komen. Bij een goal gaat dat niet op, het nadeel is te groot dus wordt er gefloten conform de regels.

Het is echt inherent aan het gebruik van de Var, goals worden strikt volgens de regels beoordeeld. Wen er maar aan.

18 augustus 2018 om 21:17

Op t middenveld is zo'n actie ook niet beslissend denk ik. Tenzij een doorgebroken speler allen op doel af gaat ofzo. Imo wel terecht naar meerdere keren te bekijken. T zure is gewoon dat zonder var t gewoon 1-0 is door niets gezien te hebben. Maar..daarvoor is de var er dus.
Zullen gaande t seizoen m wel eens tegen krijgen. Dan balen wij weer.

18 augustus 2018 om 21:23

Speedy ik snap best dat je blij ben met de 3 punten maar tis best vreemd wat je zeg.

Op middenveld zijn de consequenties van het negeren niet zo groot. Tuurlijk wel als daar de beslissende steekpass is dan is die net zo groot.
Buiten het feit dat is het op het middenveld ook gewoon een overtreding en nadeel voor de ene ploeg . Is het in de 16 een overtreding dan oo
Middenveld ook.

Als we dit serieus gaan toepassen duren de voetbalwedstrijden over 2 jaar 4 uur en word elk cornermoment stilgelegd. Want bij elke corner gebeurt er wel
Iets of minimaal iets wat bekeken moet worden.


18 augustus 2018 om 21:37

@ Bliek zo het zo kunnen zijn dat Speedy dit argument gebruikt omdat het ook daadwerkelijk zo ingezet wordt bij de VAR? Dat staat mij namelijk bij dat een moment beslissend moet zijn en op het middenveld je dat pas later kan waarnemen.

18 augustus 2018 om 22:15

Op dit moment check de Var of er rode kaart momenten en of er penalty momenten zijn, alle goals en verder doet hij controles op verzoek van de scheidsrechter.

Bij corners gaat er veel veranderen dit jaar, traditioneel is het een en al vasthouden en naar beneden trekken van spelers danwel afzetten op spelers, zowel door de aanvallers als door de verdedigers. Met de VAR is dat gevaarlijk geworden. Je hebt zo een penalty tegen of als je scoort, is je goal ook zo afgekeurd.

Ik verwacht dat ploegen minder makkelijk hoekschoppen gaan weggeven door de toegenomen risico's, maar ook dat ze anders gaan verdedigen. Minder direct tegen de tegenstander maar meer verdedigen in de zone op de bal.

Het spel zal onherroepelijk veranderen door de introductie van de Var. Ik verwacht zelfs dat verdedigers iets hoger gaan staan, want duwen en trekken net buiten de zestien valt niet perse onder de Var, dus kan je er daar eerder mee wegkomen.

19 augustus 2018 om 01:21

Het is toch logisch als dit op het middenveld gebeurt er niet voor stil gelegd wordt door de VAR. Dan zou het om een GELE kaart gaan en niet om een strafschop. Moses kriebels het is allemaal niet zo moeilijk om te begrijpen

Lachwekkend natuurlijk. Zo kan je er wel 40 afkeuren in een seizoen. Hopelijk gaan scheidsrechters wel consequent zijn, anders krijg je weer eindeloze discussies.

18 augustus 2018 om 20:32

Er zullen dit seizoen minimaal 40 goals afgekeurd worden door de Var, denk zelfs een stuk meer. Dat is gewoon het gevolg van hoe de VAR is ingevoerd. Zij kijken puur naar de regels en baseren daarop hun advies.

Vasthouden bij corners, duwen van de tegenstander bij corners, het zal allemaal tot afgekeurde goals leiden of juist tot penalties voor de aanvaller. Schwalbes zullen niet langer tot een penalty leiden.

Op een gegeven moment gaan spelers het leren en zullen ze minder overtredingen gaan maken in de zestien. Maar tot die tijds zal de VAR het nog behoorlijk druk hebben.

Waarom hoor ik niemand over die domme actie van die vvv speler,waarom houd ie hem vast als ie niets doet scoort ie ook gewoon nu geeft die de scheids een reden om te fluiten

18 augustus 2018 om 20:06

Denk dat het ook een soort reflex is om je hand te gebruiken en je ergens aan vast te pakken. Dit zie je ook vaak bij corners als iemand wil koppen.

Het is een overtreding maar voetbal is ook een contactsport, waar ligt de grens? Had de Venlo speler ook gescoord als hij niet had vastgehouden aan het shirt van een ajacied?

Lastig lastig, een ding is zeker zonder VAR was dit niet opgemerkt en 100% een goal geweest.

18 augustus 2018 om 20:10

Grens zou moeten liggen of je je lichaam gebruikt of je handen. Iemand wegtrekken mag niet, met je lichaam sterk zijn wel.

18 augustus 2018 om 20:29

Behalve als je in de rug gelopen wordt. En je mag jezelf breed houden met je armen. Jouw grens is dus al onzinnig.

18 augustus 2018 om 20:33

De grens is zeer strikt. In de zestien moet de aanvallende partij zich strak aan de regels houden anders wordt de goal afgekeurd. Een scheidsrechter kan heel lastig de VAR overrulen, argumetnen als 'in de geest van de wedstrijd' tellen dan niet meer.

18 augustus 2018 om 21:44

Wel vreemd dat de aanvaller minder mag dan een verdediger. Net voor rust krijgt Bergwijn een duwtje in de rug. Als je ook hier pietluttig bent is dit een penalty en een kaart.

18 augustus 2018 om 22:19

Daar heb je helemaal gelijk in maar dat was al zo voordat de VAR ingevoerd werd. Genoeg voorbeelden van overtredingen die buiten de zestien tot een vrije trap leiden maar binnen de zestien geen penalty opleveren.

Ik kan er nog wel inkomen dat deze is afgekeurd. Hij pakt hem even bij het shirt. Doet die dat niet dan krijgt die de kans wellicht ook. Vind wel dat er vaak te snel wordt afgefloten bij contact in de zestien omdat voetbal nou eenmaal een contactsport is. Maar het begint steeds meer op zaalvoetbal te lijken qua fluiten. Alleen vasthouden moet gewoon bestraft worden imo.

Shirtje vast houden terecht afgekeurd. Maarja professor Bruggink is al jaren anti Ajax dat laat hij iedere week weer blijken. Als analist is hij niet objectief.

18 augustus 2018 om 20:30

Dit zou nieteena in de middencirkel afgefloten worden.

18 augustus 2018 om 20:47

In de midden cirkel laat een scheidsrechter veel toe, negeert hij de regels om het tempo in het spel te houden. Dan kiesthij voor de aantrekkelijkheid van het spel. De VAR wordt dan niet gebruikt, alleen wanneer de overtrding een rode kaart waard is, zal de VAR ingrijpen.

Die vlieger gaat niet op bij goals. Het is dan een zwart-wit beoordeling. De VAR kijkt gewoon strikt naar de regels en die constateerd een overtreding, De scheidsrechter checkt op zijn beurt ook de beelden en komt tot hetzelfde oordeel.

Natuurlijk vvv word onterecht adgekeurd en ajax krijgt de var mee

18 augustus 2018 om 20:35

Klopt, in beide gevallen zat de VAR goed en de scheidsrechter ook. Ook die beoordeelde beide gevallen, het is niet alleen de Var, de scheidsrechter geeft het laatste oordeel.

Maar ik ben het helemaal met je eens, ze zaten goed vandaag.

18 augustus 2018 om 21:03

Klopt. Maar waar is de scheidsrechter nog voor. Vanf nu durven ze geen beslissing meer te maken want bij twijfel gevallen kijken ze naar de var.

Ik vind dat ze uet zoals bijv hockey of american footbal doen, je krijgt 2x per helft een VAR moment deze kan de coach aanvragen en moet doorgeven wat hij als overtreding ziet. Heeft hij het fout verliest hij de andere ook in die helft

18 augustus 2018 om 21:49

De afspraak is dat de VAR elke goal in de zestien controleert. De scheidsrechter krijgt dus altijd te horen wat de VAR van de goal vond.

Ga je met VAR jokers werken, dan wordt het spel wederom anders. Topclubs zullen video analisten in dienst nemen die realtime meekijken en de kans inschatten op protest, kleine clubs hebben het geld er niet voor en moeten gokken.

Daarnaast, was je protest eigenlijk terecht maar wil de scheids er niet aan, verlies je het verdere recht op protest. De tegenstander weet dat, en kan dus veel risco's gaan nemen in de zestien.

Komt op mij niet eerlijker over, het veranderd het spel. Coaches moeten gaan gokken of ze protest aan willen tekenen of niet. Nu wordt gewoon elke goal gechecked.

Had je anders verwacht van onze Ajacied blom dan?

Moet je dezelfde situatie eens pakken bij Feyenoord of psv en dan kijken wat hij doet.

By the way: deze keurt hij af.. maar toen vorig jaar hij var was bij Feyenoord - psv vergat hij even om in te grijpen toen er iemand een direct rode kaart had moeten krijgen voor een overtreding? 🤔

18 augustus 2018 om 20:22

Ik blijf erbij net als voeg jaar (ongeacht dit voorval).. blom moet je geen wedstrijden meer laten fluiten

18 augustus 2018 om 20:36

Deze ajacied blom gaf anders vandaag geen rood aan vvv. Terwijl dit 100% pimpelpaars rood had moeten zijn. Lijkt me duidelijk een bewijs dat Ajax niet werd bevooroordeeld. Los van het feit dat ik in het verleden altijd hoorde dat de var eindelijk zal zorgen dat de topclubs niet meer door de scheids worden geholpen. De mensen die dat dachten kan ik uit hun droom halen. Men ziet nu meer en de topclubs gaan nu gewoon meer penalties krijgen.

18 augustus 2018 om 21:05

@musi dit was zeker rood maar niet gegeven denk ik omdt de jong toch wel meteen opstap, want niemand had het gezien in eerste instantie, pas n de herhaling zagen ze het

18 augustus 2018 om 21:28

De scheidsrechter floot nieteens, daar doet reactie van de Jong niets aan af. Blom mist ook daar een situatie maar verschil is dat hier waarschijnlijk nieteens naar is gekeken door de VAR omdat er geen direct gevolg wat een dubbele check waardig was volgde, maar doet er niets aan af dat scheidsrechter zoiets eigenlijk moet beoordelen want dat het een overtreding was was vrij duidelijk vanaf eerste moment. De ernst zag ik zelf ook pas in de herhaling.

18 augustus 2018 om 20:49

Blom was de scheidsrechter van dienst. De VAR mensen kwamen eerst tot het oordeel dat er sprake was van een overtreding.

Dat is juist het mooie van de Var, het is de VAR die de scheidsrechter ergens op attendeert. Zonder VAR ingrijpen kan Blom niet anders dan de goal toe te kennen.

Het maakt het spel daardoor veel eerlijker, je bent niet afhankelijk van het oordeel van een enkele scheidsrechter.

18 augustus 2018 om 21:05

Zoals de overtreding op Frenkie de Jong vandaag.. Dat was zuiver rood. Die enkel staat gewoon krom. Heel naar om te zien..

18 augustus 2018 om 21:53

@evandermeijden

Ik vind het prima als dan ook Bas Nijhuis nimmer meer wedstijden van Ajax mag fluiten.

Mogen de clubs zelf kiezen wie hun wedstrijden fluit, is ook een methode. Maar of het eerlijker en praktischer is dan hoe het nu gaat, ik betwijfel het.

De VAR heeft toch een proefperiode van twee jaar? Als het aan mij ligt blijft het bij die twee jaar. Het ontsiert beetje het spelletje. en nee, dit zeg ik niet omdat Ajax hier nu de winst pakt.

18 augustus 2018 om 20:38

De var is over het algemeen in het voordeel van de aanvallende ploeg (zien van overtredingen). Als men alles snel kan behandelen, zonder te veel op onthoud, dan ben ik groot voorstander.

18 augustus 2018 om 20:42

Je krijgt nu hele rare situaties het ene kamp zegt dat wij in de Eredivisie mietjes voetbal spelen en het best wat harder mag in vergelijking met hoe ze in Europese competities spelen.

18 augustus 2018 om 21:17

Het spel veranderd, daar heb je gelijk in. maar of het ten goede of ten kwade is, dat is afwachten. het spel wordt er wel eerlijker van, met de VAR is de kans op een scheidsrechterlijke dwaling een stuk kleiner.

De schwalbe zal verdwijnen, de VAR zal die ten alle tijden ontmaskeren en de spelers zullen geel krijgen om het af te leren. Bij corners kan je je tegenstander neit meer omhelsen of naar de grond trekken, dat maakt corners gevaarlijker dus die moet je niet te makkelijk weggeven.

En aanvallers kunnen geen gebruik meer maken van truukjes zoals de tegenstander naar de grond trekken of een duw geven vlak voor de bal voorgegeven wordt. Maken ze een overtreding, dan wordt de goal afgekeurd. Ze zullen netter moeten gaan spelen.

Verdedigers tot slot, die moeten op hun tellen passen. Ook kleinere overtredingen kunnen nu tot een penalty leiden. Ze zullen dus anders moeten gaan verdedigen, de bal onderscheppen of anders de aanvaller minimaal voor hun houden, maar vasthouden is levensgevraalijk geworden, net zoals uit balans brengen. Men zal daar voorzichtiger in moeten zijn.

Dus ja, we krijgen een ander spel. maar of het beter of slechter wordt, dat is echt afwachten. In de jaren zeventig hadden we ook ander voetbal. Spelers werden gewoon doormidden geschopt, want maar een camera per wedstrijd, men kwam er heel vaak mee weg. In die tijd haddden we spijker harde verdedigers en veel spelers die een wedstrijd uitgeschopt werden. Voor sommige was het zelfs einde carriere. Nu is het meer technisch voetbal, postitie spel en loopvermogen in plaats van beuken en schoppen.

En de VAR zou het eerlijker maken zogenaamd. Wat een grap. Nog meer fluiten naar de hand van de topclubs. Want ja een duwtje is er altijd wel meermaals bij elke aanval.

18 augustus 2018 om 21:10

Op dit moment nog wel maar dat zal veranderen, aanvallers moeten voorzichtiger zijn in de zestien en zullen minder overtredingen gaan maken. De VAR zal het spel veranderen.

Topclubs erbij halen slaat nergens op, pas over een tijdje kunnen we de balans opmaken. Elders op de velden zag Juve vlak voor tijd de winnende goal afgeurd worden door de Var. Juve lijtk me toch echt een topclub.

Wellicht een idee om je eens te verdiepen in de onderzoeken van de AD naar scheidsrechters die zogenaamd topclubs zouden bevoordelen. uit hun onderzoek bleek juist dat Ajax benadeeldt werd en jaarlijks punten verloor door foutive beoordelingen.

18 augustus 2018 om 21:40

Huh? Was het niet VVV die vorige week juist voordeel had bij de VAR en een penalty kreeg. De kans dat een scheids fluit in.voordeel van de topclubs wordt nu juist kleiner omdat er nog een arbitrage team achter de VAR zit en je niet meer kan zeggen ik zag het niet. Het is ook nooit goed.

18 augustus 2018 om 21:54

De coach van Venlo:

Ik zag vanaf de bank al dat het een penalty was en Samuelsen trekt inderdaad even aan het shirt van Tagliafico. Al was dat maar lichtjes. Ach, we weten dat we met een videoscheidsrechter te maken hebben. Vorige week winnen we van Willem II omdat er na tussenkomst van de videoscheidsrechter een doelpunt van Fran Sol wordt afgekeurd”, reageerde Steijn uiterst netjes.

Zelfs de coach van Venlo is het gewoon eens met de VAR en met de scheids. het is nu eenmaal wat er afgesproken is, dit jaar controleert de VAR alle doelpunten.

18 augustus 2018 om 21:52

Hij kan ook gewoon als een kerel verdedigen. Ipv als een zoutzak...

18 augustus 2018 om 21:55

Dat doet er toch niet toe, we hebben tegenwoordig de Var. Een aanvaller kan zich geen overtreding in de zestien meer permiteren want dan wordt de goal afgekeurd.

De regels staan niet zoveel toe als jij zou wensen. Vasthouden is simpelweg nooit toegestaan en zelfs de coach van VVV gaf toe dat hij ook gezien had dat er vastgehouden werd.

18 augustus 2018 om 21:57

Nou ja dan moet je voor elk shirtje vasthouden fluiten.... dan ligt het spel meer stil dan dat het loopt... toekomst van het voetbal dat vele hier blijkbaar willen zien.

Het is nu totale willekeur.... zag het al op het wk en gaat gewoon gezellig door.

18 augustus 2018 om 22:27

Zo werkt het niet, buiten de zestien is het nog altijd alleen aan het oordeel van de scheidsrechter. Die kan ervoor kiezen iets te negeren om zo tempo in de wedstirjd te houden.

Maar binnen de zestien is het nu een ander verhaal, dan krijg je advies van de Var. De beoordeling binnen de zestien zal vaak strikter zijn dan buiten de zestien.

18 augustus 2018 om 22:28

Of er wordt hierdoor veel minder aan shirtjes getrokken en ligt het spel helemaal niet zo vaak stil. Het zal even een overgang periode worden.

Ach iedereen die Ajax graag ziet verliezen vindt dit een doelpunt. Hij wordt duidelijk achterover getrokken. Als hij Tagli niet had aangeraakt, had hij misschien ook gescoord en dan was er niets aan de hand geweest. Maar als dit Feyenoord of PSV was geweest, had ik ook geroepen dat het een doelpunt was (niet omdat dit zo is, maar omdat ik die ploegen liever zie verliezen). Maar objectief gezien was het gewoon terecht, net zoals de penalty.

Zal ik me er als Ajacied even mee bemoeien? Ja, dat doe ik.

De vraag bij de afgekeurde goal is: wordt Tagliafico aan zijn shirt getrokken door Samuelsen. Het antwoord is 'ja'. Conclusie: het is een overtreding, de goal moet afgekeurd worden. "ja, maar er wordt zo veel getrokken aan een shirt!!" Dat is het hele punt, mensen! Mede daarom is de VAR in het leven geroepen.

En dat Huntelaar gebeukt wordt, snapt iedereen wel, denk ik.

18 augustus 2018 om 21:42

De vraag was ook of de topclubs in het voordeel zijn met de VAR. Nee dus. VVV vorige week ook zelf profijt gehad van de VAR. Dit gaat iedereen helpen om scheidsrechters die zaken niet zien die beslissend kunnen zijn nu wel gezien worden.

Moeilijk moeilijk moeilijk allemaal, maar als dit doorgaat wordt het wel de nieuwe realiteit. Al roept dit natuurlijk wel een aantal interessante discussiepunten op. Zoals bijvoorbeeld:

Wat beoordeel je wel en wat beoordeel je niet.
Feit is dat de beide VAR-beslissingen terecht waren. Zowel de afgekeurde goal (hoe licht de overtreding ook) als de penaltybeslissing. Let wel ik ben Venlonaar en heb de hele pot gezien. En ja natuurlijk baal ik daarvan maar het is wat het is. Vorig seizoen had deze goal gewoon geteld, maar ja aan de andere kant had vorig seizoen die afgekeurde goal van Sol van Willem II ook geteld. Dus you win some you lose some. Feit is echter ook dat van Ooijen een dieprode kaart had moeten krijgen voor zijn charge op ik dacht Frenkie de Jong. Hij ging volgens mij wel gewoon voor de bal en had niet de intentie maar hij was gewoon te laat waardoor het een erg forse overtreding was. Dit was ook duidelijk in de herhaling te zien, dus zo'n videoref ziet dat toch ook? Waarom wordt dit gelaten dan want ook dit had een bepalende beslissing kunnen zijn. Maar hier werd dan helemaal niets mee gedaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat penaltymoment in de laatste minuut van de verlenging. Ik moet het vanavond nog eens terugzien want ik heb ook al gehoord dat beide spelers elkaar zouden vasthouden, maar ik heb ook duidelijk een duw gezien (ik meen van De Ligt maar hou me ten goede daarvoor) waardoor een Vvver naar de grond werd gewerkt. Ook hier gaat Blom niet eens kijken. Ik wil het woord willekeur niet in de mond nemen maar ik wil wel aangeven dat het heel erg duidelijk moet gaan worden waar de VAR wel of niet voor ingeschakeld gaat worden.

Hoe gaat dit de corner veranderen?
Totnutoe is het daar Altijd een chaos met Altijd duw- en trekwerk. Met andere woorden, Altijd een VAR-moment waar een goal op kan worden afgekeurd of een penalty gegeven zou kunnen worden. Ajax deed dit vanmiddag al een paar keer door een corner kort te nemen. Geen idee of dat met de VAR-regels in het achterhoofd was of niet, maar ze deden het wel. Trainers zouden wel eens een hele stapel nieuwe varianten kunnen gaan verzinnen die de ouderwetse corner naar de geschiedenisboeken zal verwijzen.

En hoe zit het met Europees voetbal dit seizoen?
PSV en Ajax spelen dit seizoen CL of EL. Volgens mij wordt daar de VAR (nog) niet gebruikt. Anders was waarschijnlijk de 1-0 van Huntelaar afgekeurd geweest vanwege buitenspel, en ik kan me ook niet herinneren dat in de potten van Ajax en Feyenoord een VAR-moment was. Als je nu naar de afgekeurde goal van Samuelsen vanmiddag kijkt, die kleine overtreding maakt hij in een reflex omdat hij dat gewend is. Net zoals iedere goeie spits, mouwtje trekken hier, duwte daar om net dat voordeeltje in die halve seconde te krijgen. Net zoals een verdediger dat andersom ook doet. Dat is gewoon een tweede natuur en iedereen accepteert dat. Als we nu een maand of twee verder zijn dan hebben de spelers van PSV en Ajax zich meer gewend aan de VAR en handelen anders, dan begint juist dat naar een tweede natuur te groeien. Ze spelen echter in de CL of EL tegen ploegen die dat niet hebben. Die wel nog die duwtjes uitdelen, kleine onzichtbare overtredingen maken, en ermee wegkomen want geen VAR bij die wedstrijden. De Knvb mag dan wel geaccepteerd hebben om 2 jaar als proefkonijn voor de VAR te spelen maar ik vind dit toch echt een nadeel. Ik vraag me ook af wat de Knvb dan ter compensatie geregeld heeft, als ze dat al gedaan hebben. En als niet dan mogen ze wat mij betreft ook echt wel bij de Uefa aankloppen en hierop wijzen.

Feit is dat deze techniek in veel andere sporten al gebruikt wordt en algemeen geaccepteerd is. Bij hockey bijvoorbeeld, en bij tennis wordt de Hawkeye gebruikt en zo kan ik nog wel even door gaan. Grote kans dus dat de VAR overal zijn intrede zal gaan doen, de sport evolueert gewoon. En over een paar jaar kijkt hier dan niemand meer naar want het zal algemeen geaccepteerd worden. Het zal de koffieautomaatgesprekken op het werk veranderen van "ongelofelijk dat die buitenspelgoal telde" naar "ongelofelijk dat hier de VAR niet erbij geroepen werd". Maar zoals ik al eerder aanstipte, het zal wel heel kant en klaar duidelijk moeten gaan worden hoe de VAR gebruikt gaat worden. En het is natuurlijk ook nog steeds een interpretatie van een mening van een persoon. Wat de ene scheids een overtreding vindt kan de andere scheids "mannelijk voetbal" vinden. Hoedanook, het gaat interessant worden om te zien wat men met de VAR gaat doen en hoe dit het spelbeeld gaat veranderen.

18 augustus 2018 om 21:58

Het is zoals je stelt, het spel zal veranderen. Een corner wordt gevaarlijekr dus die zal een pleog minder makkelijk weg gaan geven. Ploegen zullen waarschijnlijk ook iets hoger willen gana verdedigen, want net voor de zestien heb je geen risico op een penalty.

Aanvallers zullen minder snel het duel aangaan met een verdediger om de bal te veroveren in de zestien, ze lopen meer risico afgefloten te worden als ze het duel winnen en scoren. Daarintegen is het weer aantrekkelijk om slim vrij te lopen en dan op snelheid de zestien in te gaan, want de ander ekant van de medaille is dat de aanvaller meer kans oip een penalty heeft wanneer een berdediger hem op snelheid af wil stoppen.

Kortom, het spel zal veranderen. maar dat hoeft echt niet negatief uit te pakken.

18 augustus 2018 om 22:09

@renee 2030 hier hoef je toch niet zo lang verhaal voor te typen. Het 1e goal van vvv is onterecht afgekeurd! Daar kun je gewoon niet over discussiëren. Het is allemaal niet zo moeilijk gewoon goede scheidsrechters aanstellen en wat mij betreft verdienen we allemaal 2 kansen maakt blom nog een blunder laat hem dan lekker jupiler leuage fluiten. Genoeg aankomend talent bij die scheidsrechters kijk dat is nog eens denken in oplossingen

18 augustus 2018 om 22:39

Beste Kevin, daar kan je wel over discussiëren want Samuelsen doet iets wat niet mag: shirt trekken. Dat het een lichte overtreding is, betekent niet dat het mag...

Ik begin hier op VZ een patroon te ontdekken.
De VAR helpt jouw club: goed systeem, de VAR helpt Ajax: Rot systeem.

Heel simpel, als dit een overtreding is, is dat op het laatst ook een overtreding en hoort VVV een pingel te krijgen. Heek slecht van de arbritage.

19 augustus 2018 om 07:21

Dat de arbitrage niet goed was ben ik het met je eens, maar die laatste overtreding word niet gemaakt de de ligt! Kijk maar even de beelden terug dan zie je dat de aanvaller van VVV de ligt vast pakt, naar achter leunt waarop de ligt hem vast pakt. Dus de eerste overtreding word gemaakt door de speler van de thuisclub.

Tja, shirtje trekken mag dus van de mensen die dit een goal vonden. Het is geen zware overtreding, maar Samuelsen maakt daar gewoon een lichte foul. Terecht afgekeurd.

Topclubs worden niet bevoordeeld met de VAR. Natuurlijk kunnen situatie als gisteren voorkomen, maar het kan net zo goed zijn dat de VAR een goal van een topclub af laat keuren, die voorheen gewoon had geteld. Als je veel aanvalt, maak je ook meer aanvallende fouten die nu makkelijker en beter te beoordelen zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren