Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Zelfkritische’ DFB reageert: ‘Het spijt ons dat Özil dat gevoel heeft’

Laatste update:

Mesut Özil maakte zondagavond middels een statement bekend dat de 29-jarige middenvelder geen international van Duitsland meer is. De spelmaker van Arsenal poseerde vlak voor het WK met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan en kreeg vervolgens veel kritiek. Özil sprak van ‘racisme en respectloosheid’ binnen de DFB. De Duitse voetbalbond reageert maandag via een statement.

De DFB geeft aan dat men binnenskamers het vertrek van Özil, ‘die een succesvolle periode van Duitsland heeft vorm gegeven’, heeft geëvalueerd. De voetbalbond is dankbaar voor de prestaties van de middenvelder bij de nationale ploeg. “Diversiteit is een kracht, niet alleen in het voetbal. Dat is waarom onze integratiewerk op alle niveau’s centraal staan bij ons”, zo luidt het begin van het bericht.

“Wat ons moet verenigen, binnen en buiten het veld, is respect voor de mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van pers én respect voor tolerantie en fair play. De foto’s met de Turkse president Erdogan hebben veel mensen in Duitsland doen twijfelen. We geven zelfkritisch toe dat de DFB ook heeft bijgedragen aan het behandelen van dit onderwerp. En het spijt ons dat Özil het gevoel heeft, als doelwit van racistische slogans, dat hij niet voldoende beschermd werd, net als bij Jérôme Boateng.”

“Maar het is belangrijk dat Özil, net als Ilkay Gündogan, antwoord geven op de foto's, ongeacht de uitslag op het WK in Rusland. Bij de DFB winnen en verliezen we als één team. De DFB had graag gezien dat Özil onderdeel wilde blijven uitmaken van de ploeg. Hij heeft een ander besluit genomen. De DFB respecteert dat. (...) Dat de DFB wordt geassocieerd met racisme is ongepast gezien de vertegenwoordigers, werknemers, bedrijven, prestaties en miljoenen vrijwilligers op elk niveau.”

De DFB benadrukt dat men nadrukkelijk bezig is integratie, op elk niveau, te bespoedigen, waarna het statement tot slot terugkeert naar het besluit van Özil. “De DFB vindt het spijtig dat Özil is vertrokken bij de nationale ploeg. Dit verandert echter niet de vastberadenheid van de bond om het succesvolle werk aan integratie op een constante wijze en met een diepe overtuiging voort te zetten.”

Begrijp jij het besluit van Mesut Özil?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Deze hele rel neemt echt bizarre vormen aan. Vanaf dag 1 werd het opgeblazen en nu komt zelfs de Duitse voetbalbond naar buiten met een heel betoog over integratie en het verenigen van mensen. Als men het direct had afgekapt en alle partijen hadden direct openheid van zaken gegeven, was in ieder geval deze rel voorkomen geweest.

23 juli 2018 om 16:01

Zowel de DFB als Ozil zijn hier zelf aan schuldig, vond zijn uitspraken ook vrij bizar en met name het gedeelte dat hij achter elke president van Turkije zal staan... Maar goed, iedereen mag zijn mening hebben maar of het allemaal handig is het geweest is een 2e. Dat de DFB met z’n statement naar buiten komt betekend eigenlijk ook dat het daar rommelt aan alle kanten, anders verschuldig je jezelf niet als organisatie.

23 juli 2018 om 16:18

Mag een Chinees roepen dat die China geweldig vindt en achter de Chinese president staat? Mag een Rus of Amerikaan dit ook zeggen? Mag Van Basten dineren met Poetin? Wie is erger Poetin, Erdogan, of Trump?

23 juli 2018 om 16:50

Iedereen mag roepen wat hij wil, maar een persoon vertegenwoordigd een land niet en als je het op social media plaatst en dus in feite voor iedereen kun je ook verwachten dat iedereen er op reageert. Kun je daar niet mee omgaan moet je het gewoon niet posten, zo moeilijk is het allemaal niet toch?

23 juli 2018 om 18:42

Trump

24 juli 2018 om 12:26

@warabe

Alle drie hebben ze een steekje los, maar de kritiek komt niet vanuit Rusland, Turkije of Amerika in dit geval. De kritiek komt vanuit Duitsland. Ik vind de hele discussie exreme vormen aannemen, maar het is iemand zijn goed recht om een mening over de situatie hebben, zolang het maar correct onderbouwd kan worden.

23 juli 2018 om 16:05

Opgeblazen? Die mafketel staat lachend naast een engnek die zijn politieke tegenstanders uit de weg ruimt en met het leger soevereine staten binnendringt. En hij vindt het gek dat daar in een democratisch land ophef over ontstaat. Ozil is kompleet de weg kwijt.

Je weet dat je als publiek figuur, en zeker als superster, dat je een voorbeeldfunctie hebt en dat je onder een vergrootglas ligt.

Dat neemt niet weg dat racistische opmerkingen ten aller tijden ongepast zijn. Doch Bild en social media houdt niemand tegen. Nou ja, niemand, Erdogan misschien; die sluit social media gewoon af als het hem niet zint. Of hij gooit mensen die iets posten wat hem niet aanstaat zonder rechtszaak in het gevang. Dit maakt de cirkel weer rond en is precies waarom die foto zo ongepast is.

23 juli 2018 om 16:17

Welke soevereine staten is hij binnen gevallen dan?

23 juli 2018 om 16:28

Irak.

23 juli 2018 om 16:34

Irak is geen soevereine staat Amerika maakt daar de dienst uit...

23 juli 2018 om 17:24

Interesseert helemaal niemand wat hij doet, Erdogan heeft Turkije weer op de kaart gezet, ik blijf hem lekker steunen! Zolang Turkije blijft groeien mag hij doen wat hij wilt mij een zorg, ik ga 3 x per jaar naar Turkije op vakantie heb er geen last van, jij zal waarschijnlijk nooit naar Turkije gaan en toch heb je van alles en nog wat over hem te zeggen!

23 juli 2018 om 18:38

Jij stelde een vraag. Gelukkig bepaal jij, en de Erdoganli's, niet welke landen souverein zijn, en welke niet. Het antwoord op jouw vraag zint jou niet, dus je ontwijkt het middels een handig (goedkoop) grapje.

De grap is gelukt. Maar inhoudelijk blijf je een antwoord schuldig.

23 juli 2018 om 19:49

Opgeblazen? Die mafketel staat lachend naast een engnek die zijn politieke tegenstanders uit de weg ruimt en met het leger soevereine staten binnendringt. En hij vindt het gek dat daar in een democratisch land ophef over ontstaat. Ozil is kompleet de weg kwijt.
Doncoxxx 23 juli 2018 om 16:05

Marco van Basten stond met Poetin bij het afgelopen WK op de foto en gaf hem een hand.
Daar hoor je niemand over. Poetin de man die o.a. de Mh17 aanslag afschuift op anderen.

23 juli 2018 om 20:11

dat klopt niet shevanr7. het interesseert mij, en al die mensen die ontslagen zijn, de mensen die valselijk beschuldigd zijn. ik zou zelfs denken dat elke turk dit interesseert. het zijn jullie eigen mensen.
en alles mag omdat 'turkije groeit en op de kaart staat'. moeilijk te begrijpen dat dit het onderdrukken van landgenoten compenseert.
er is genoeg aan nederland en onze geschiedenis dat minder mooi is. maar daar ben ik dan ook niet trots op en ik steun het zeker niet.

23 juli 2018 om 21:41

Waarom maak jij je er zo druk over dan? Ben je ontslagen in Turkije? Heb je er last van? Elke dag verbazen mensen mij weer, laten wij ons maar eerst zorgen maken over Nederland daarna kunnen we naar de rest kijken.

24 juli 2018 om 11:53

Je stem maar op een dictator.

Als ons volk een grammetje verstand had, zouden ze niet op deze gast stemmen.

En als je Turkije zo geweldig vind ga naar je eigen land we zullen je hier niet missen

24 juli 2018 om 16:24

@xavi80, misschien moet je niet alleen voetbalnieuws lezen, maar ook eens een krant open slaan, want van Basten heeft voldoende kritiek gekregen.

Ik stoorde me daar ook aan, dus mij had je daarover kunnen horen(maar wie ben ik? ; een nickname op Vz.... tssss) En Johans Derksen in Voetbal Inside ook, iets bekender dan ik

De mens Marco van Basten, een van mijn grootste voetbalhelden mind you, is wat mij betreft keihard door de mand gevallen door handjes te gaan schudden met Poetin, vnl omdat hij als 53 jarige man veel wijzer zou moeten zijn. Maar van Basten leeft helemaal in zijn eigen wereld, want het ging volgens hem alleen over voetbal.... Voor Poetin dus niet, voor hem is zon fotomoment propaganda, en dat moet je als verstandig mens snappen.

23 juli 2018 om 23:22

Het is een bizarre rel, maar van rascisme is geen sprake en ik vind het zwak om die kaart te trekken.

Ozil is gewoon hypocriet want hij speelt voor Duitsland puur en alleen vanwege het feit dat het beter is voor zijn carriere. Echt niet omdat hij zich ook Duitser voelt, maar puur en alleen omdat de mogelijkheid er ligt. Dan moet hij nu niet net doen alsof hij zich beide voelt, want hij voelt zich gewoon turk. Niet dat daar iets mis mee is, ik voel me ook turk. Maar hij verschuilt zich nu hierachter om zijn gram te halen. Als hij een echte vent met trots was had hij voor Turkije gespeeld.

24 juli 2018 om 12:20

Dat is niet waar, aangezien Ozil meer dan eens heeft aangegeven zich in eerste instantie Duitser te voelen, maar nog wel respect heeft voor het land van z'n ouders en z'n opvoeding dat daar bij hoort.

Verder word de 'racisme-kaart' tegenwoordig minstens net zoveel misbruikt als dat er sprake is van daadwerkelijk racisme. Dat is helaas nu eenmaal de tijd waarin we leven.

Ozil lekker de eer aan jezelf houden, hij heeft het WK al gewonnen het is genoeg, hij moet er niet eens meer op reageren, hoop dat de jeugdspelers met Turkse root nu voor Turkije gaan kiezen.

23 juli 2018 om 15:53

Ze hebben dan wel een talentje met die 14jarige turkse jongen van Ajax onder 17.

23 juli 2018 om 15:56

Zou mooi zijn maar dat word moeilijk, had het meer over over de Duitse Turken haha

23 juli 2018 om 15:54

Oh maar dat staat ook wel te gebeuren, dat Turken voor Turkije kiezen. Waarschijnlijk niet heel anders dat jonge Turken niet voor jong Duitsland geselecteerd gaan worden. De tegenstellingen zijn meer en meer verscherpt in Duitsland. Zwitserland kent de nationaliteitsgesteggel met de ex-Joegoslaven en Nederland met Marokkanen. Je ziet het namelijk overal onder de noemer nationalisme. Of dat nu Turken zijn of Duitsers maakt in deze niet veel uit, saamhorigheid glijdt internationaal steeds verder weg. Een zorgwekkende ontwikkeling vind ik.

23 juli 2018 om 16:55

uiteraard vind jij dat een zorgwekkende ontwikkeling, jij gaat het liefst op je rug liggen terwijl het land dat uit het zweet en het bloed van je voorouders is opgebouwd over word genomen door midden oosterlingen en afrikanen onder leiding van een specifieke (((groep))). kun je je voorstellen dat de romeinen op hun rug waren gaan liggen en de hunnen hadden toegestaan heel rome over te nemen? kun je je voorstellen dat de grieken op hun rug waren gaan liggen voor de perzen? kun je je voor stellen dat charles martel op zijn rug was gaan liggen voor de moren? kun je je voorstellen dat de oostenrijkers en de duitsers op hun rug waren gaan liggen voor de ottomanen? uiteraard niet, dit waren namelijk mannen in tegenstelling tot de westerse soyboys van tegenwoordig.

waarom denk je dat er nooit referendums in het westen zijn geweest of de bevolkingen tijdelijke gast arbeiders wilden? omdat ze wisten dat het antwoord nee zou zijn geweest. waarom werden de plaatselijke bevolkingen misleid met de term 'tijdelijke' gast arbeiders terwijl al lang duidelijk was dat ze nooit meer hoefden te vertrekken? omdat de plaatselijke bevolkingen het anders nooit had geaccepteerd.

ik kan hier geen youtube links plaatsen maar ik nodig iedereen uit om de naam barbara spectre eens op youtube in te tikken, dan heb je je antwoord.

23 juli 2018 om 17:22

Volgens mij gaf Harecles alleen aan dat de toenemende polarisering hem verontrust. Het verontrust mij ook en reacties zoals die van jou helpen daarbij niet. Als je de huidge integratieproblemen vergelijkt met historische oorlogssituaties dan heb je het echt niet begrepen. We worden niet aangevallen. Het is niet zo eenvoudig als wij tegen zij.

23 juli 2018 om 18:06

Stef tegenwoordig ook geen refarendums meer in NL want de tegenstanders(volk) winnen altijd en dat vind het kabinet niet kunnen want tjah t volk vertegenwoordigen ze toch niet.

23 juli 2018 om 22:19

Jongejonge wat haal je je allemaal op de hals om een punt te maken. Romeinen? Really? Vervolgens Karel Martel (let wel, het was een Duitser, eigenlijk heette dat gebied toen Austrasie, dus geen Charles) waardoor ik ben afgehaakt. Prettige avond verders, zo te lezen kan je wat rust gebruiken na al die frustratie!

23 juli 2018 om 16:02

Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig Duiters zijn die daar wakker van liggen.

Dat je als Duitse Turk met Erdogan op de foto gaat, prima. Maar het is gewoon olie dom om daarna te roepen dat het 'zijn' president is. Zeker omdat Erdogan een controversieel persoon is..

update: Lees net dat het Gundogan was die dat zei, voor hem geldt dus het zelfde.

23 juli 2018 om 16:06

Boeit mij ook niet zolang de Duitse Turken maar voor Turkije kiezen, is alleen maar beter voor Turkije.

23 juli 2018 om 16:40

hij heeft nooit gezegt dat het zijn president is.dat was gundogan.wel bij de feiten blijven.

23 juli 2018 om 18:07

Hij heeft gezegd dat hij met elke president van zijn ouders op de foto zou gaan of het Erdogan is of niet. Qua respect richting zn ouders maarja wie snapt er hier nou iets van respect? Ze willen het wel maar geven het niet

Alles wat jullie zeggen voor te staan is niet gebeurd! Ozil is verdomme altijd het pispaaltje geweest bij het Duitse team! Deze man hoort gewoon altijd 90 minuten te spelen. En laten we alsjeblieft ophouden over het praten van respect en vrijheid van meningsuiting. Donder op man

23 juli 2018 om 15:41

Gundogan, Ozil en Boateng zij de pispaaltjes. Over Muller of Hummels hoor je niemand!

23 juli 2018 om 15:42

Ja Gündogan ook maar Boateng vind ik wel meevallen..?

23 juli 2018 om 15:44

En daarnaast vind ik Muller ook echt niet goed genoeg meer voor het nationale elftal. Hummels gewoon degelijk.

23 juli 2018 om 15:59

Misschien dat het zo wordt gebracht in de Nederlandse media maar in de Duitse media krijgen Muller en Hummels ook veel commentaar.

23 juli 2018 om 16:27

Thanks! Dat was mij inderdaad niet duidelijk.

23 juli 2018 om 17:13

Muller en Hummels krijgen genoeg kritiek hoor. Dat jij dat negeert omdat je zo graag wil geloven dat alles en iedereen racistisch is is wat anders. Ik sta overigens volledig achter het besluit van Ozil. De behandeling die hij kreeg is niet goed te praten, en omdat hij bij mij over komt als een vrij stille jongen denk ik dat dit voor hem persoonlijk beter is.

23 juli 2018 om 17:28

Hij zegt duidelijk thanks dat was me niet duidelijk, waarom moet je over racisme beginnen? Hij zegt daar precies niks over.

23 juli 2018 om 20:16

Dus jij wilt zeggen dat gedurende de jaren de kritiek gelijkwaardig was? Ik ben niet degene die zegt dat ze racistisch zijn maar Özil. En als ze niks posten over kritiek op andere spelers kan ik het niet ruiken vriend.

Nu is het wel genoeg geweest met Ozil-gate. Gewoon verder gaan. Ozil en DFB: sterkte.

Als je zo graag had gewild dat Ozil niet was gestopt had je daar wat aan gedaan. Bijvoorbeeld door de sponsors aan te spreken dat ze Ozil hoe dan ook in de reclamecampagnes moeten meenemen.

Dat jullie bezig zijn met integratie lijkt me ook logisch, maar ik ben bang dat vele jonge jongens met vooral turkse nationaliteit nu niet zo snel zullen kiezen voor de Duitse nationale ploeg. Hiermee help je de integratie dus niet.

23 juli 2018 om 15:51

Intergratie!!!! We kunnen zolangzamerhand toch wel stellen dat de multiculturele samenleving zijn beste tijd gehad heeft in west-Europa. Veel partijen komen steeds vaker lijnrecht tegenover elkaar te staan en ik denk dat alle partijen (dus ook de oorspronkelijke west Europese bewoners) daar schuld aan hebben.

Ik hoop dat Duitse voetballers van Turkse komaf in de toekomst voor Turkije zullen kiezen. Scheelt je een hoop gezeik.

23 juli 2018 om 16:53

Maar als je van de 3de generatie bent waarvan de 2de en de 3de generatie geboren is in Duitsland kan je toch niet meer spreken over een Turk. Daar gaat het in mijn ogen ernstig mis.

23 juli 2018 om 17:19

En wat gaat er dan mis? Zolang de samenleving mensen die hier geboren en getogen zijn blijft zien als Turken/marokkanen etc. dan is het toch niet zo gek dat zij dan kiezen voor een ander land.

23 juli 2018 om 19:19

Draai het eens om, daar is vaak wel een reden voor. Ik zag laatst een opa van volgens mij noord-Afrikaans over straat lopen met zijn kleindochter van een jaar of 1,5. Die was aan het praten met zijn kleindochter in een taal wat geen Nederlands was. Ik begrijp daar echt helemaal niks van. Praat gewoon in het Nederlands is goed voor de taalontwikkeling van het meisje waar ze profijt van heeft als ze naar school gaat. Wanneer ze dit blijven doen gaat er niks veranderen vrees ik. Mijn vriendin is lerares Nederlands op een middelbare school en het is misschien vervelend om te horen maar degene die het meest problemen hebben zijn de kinderen met een migratie achtergrond.

Belachelijk, ze zeggen: ‘het spijt ons dat Özil dat gevoel heeft’. Maar het spijt ze dus niet dat ze het hebben laten gebeuren en geen enkel moment voor hun speler zijn opgekomen en zelfs hebben bijgedragen aan het racisme.
Dit bewijst toch wel weer dat Ozil de goede keuze heeft gemaakt. Het gevoel dat hij had blijkt dus te kloppen en wordt nu meermaals bevestigd.

Een verklaring afleggen via een omweg toch de schuld bij 1 iemand leggen en vervolgens je zelf goed praten en in de schaduw te leggen mesut ozil heeft er goed aan gedaan door te gaan stoppen het westen laat zijn ware aard zien jegens de Turken met een dubbel nationaliteit er word een vies spelletje gespeeld en slim ook nog nog wel ze komen der altijd mee weg terwijl de Turken in hun ogen de schuldige zijn en altijd het pispaal de zondebok is er is een revolutie gaande tegen over de turken

23 juli 2018 om 15:55

Waarom altijd wijzen met het vingertje. De kern van het probleem is en blijft de halve zool die luistert naar de naam Recep Tayyip Erdogan.

23 juli 2018 om 16:14

De kern van het probleem ligt bij Erdogan? Omdat hij op de foto gaat met een paar voetballers? Misschien moet je eens af van dat westerse superioriteitsidee dat de schuld altijd bij de anderen ligt. Dan zal je toch wel inzien dat het probleem hier wel degelijk bij Duitsland ligt.

23 juli 2018 om 17:48

Ik hoop toch echt dat je snapt dat Erdogan niet zo omstreden is geworden door met voetballers op de foto te gaan? Nee, dat komt doordat hij kritische journalisten laat opsluiten,l en andere dictoriale trekjes heeft. Lees je eens in over Erdogan en besef dan hoe goed wij het hier hebben. Jij mag morgen een partij of een blad starten die kritisch is tov de Nederlandse regering. Koester dat.

23 juli 2018 om 17:56

Lucaij, je hebt gelijk. Wij hebben het geweldig goed in ons prachtige Nederland waar iedereen zichzelf kan zijn. Daar zijn we trots op!

De Duitse voetbalbond is zelfkritisch maar geeft alsnog aan dat het een antwoord op de foto's verwacht. Beetje dubbel als je het mij vraagt. Op de foto gaan met de president van je voorouders vereist geen antwoord. Overigens heeft Ozil al geantwoord op de foto's maar blijkbaar zijn ze bij de Duitse Bond alleen geïnteresseerd in excuses van Ozil.

Ik snap de discussie gewoon niet echt. Waarom wordt deze jongen zijn loyaliteit in discussie gebracht. Hij mag zich toch gewoon Turk en Duitser tegelijk voelen. Ik kan mij ergens wel indenken dat het erg frustrerend is dat wanneer het lekker gaat je Duitser bent en wanneer het minder gaat jij "die buitenlander" bent. Ik vind dat we moeten ophouden met mensen verplichten tot een keuze. Van mij mag je Marokkaan/turk of welke nationaliteit dan ook en ook Nederlander voelen.

23 juli 2018 om 15:57

Zo hoort het ook te zijn, maar sommige mensen willen dat niet beseffen. Mooie reactie man, je slaat de spijker op de kop.

23 juli 2018 om 15:58

Ik snap de discussie wel. in Noord-West Europa heeft men een allergie tegen alles wat met Turkije of Erdogan te maken heeft. Dat is de reden waarom dit zo erg wordt opgeblazen.

Dit komt een beetje over alsof de Duitse bond hun falen hierin ff wil weerleggen met feiten. Maar ze zijn gewoon tekort geschoten. Ozil is altijd een voorbeeldprof geweest en verdiende het om bijgestaan te worden. Niemand is voor die jongen opgekomen en hij was dé zondebok van dit toernooi. Terwijl de rest van zijn medespelers een waardeloos toernooi speelde. Ik hoop daarom van harte dat de Turken in Duitsland voortaan lekker voor Turkije gaan spelen. Daar word niet met twee maten gemeten en is men minder hypocriet (mijn mening!).

De bond is in ieder geval zelfkritisch. Ozil weet niet wat dat is volgens mij. Als die nou gewoon zijn excuses had aangeboden dan was die een man geweest, maar nu gaat die iedereen de schuld geven, maar uiteindelijk gaat hij zelf op de foto met een erg omstreden leider van een ander land.

Erg triest dat steeds vaker de racismekaart wordt getrokken, maar de kritiek heeft niks te maken met racisme, maar met een leider die niet onbesproken is rondom democratie, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van pers, oorlogsmisdaden etc. Al was Erdogan paars dan nog draait het niet om zijn ras of afkomst, maar om zijn (mis)daden.

23 juli 2018 om 16:10

Lachwekkend! Excuses om wat?? Bondskanselier Merkel heeft talloze foto's samen met Erdogan. Heeft Merkel al excuses aangeboden? Merkel moet volgens mij het juiste voorbeeld geven aan haar bevolking. Ozil volgt gewoon het voorbeeld van zijn bondskanselier op door met Erdogan op de foto te gaan, helemaal niets mis mee dus!

23 juli 2018 om 16:25

Sorry hoor, maar dan begrijp je politiek en diplomatie niet. Merkel is bondskanselier, Ozil een voetballer. Een voetballer bedrijft geen politiek en zal geen akkoorden sluiten met andere landen en ik betwijfel dat een voetballer durft Erdogan aan te spreken op zijn wandaden. Als politieke leiders niet meer met elkaar spreken en met elkaar op de foto gaan dan is het juist niet goed.

23 juli 2018 om 16:41

Had je gehoopt dat Ozil zich had uitgesproken tegen de zogenaamde wandaden van Erdogan? Ozil is toch voetballer en geen politicus? (dat zijn jouw eigen woorden).

Wat jij (en meerderen hier) niet begrijpt is dat het beeld dat jij van Erdogan hebt niet door iedereen gedragen hoeft te worden.

Als er iemand is die zijn excuses zou moeten aanbieden, dan zijn dat de mensen die Ozil demoniseren vanwege een foto.

23 juli 2018 om 16:42

Sorry hoor maar je doet net alsof ozil zelf die hele meeting heeft geregeld en ervoor heeft gezorgd dat hij heel nodig op de foto moest met president Erdogan. Nee het was de kamp van Erdogan die dit heeft geregeld. En hij nodigde Voetballers van Turkse komaf uit voor een meeting. Engelse politici waren hier ook bij aanwezig. Ik vind het uiterst normaal dat hij ingaat op zo een uitnodiging. Westerse media schilderen Erdogan af als een dictator despoot etc etc maar hij is zeer geliefd in Turkse ogen. Als mensen in Europa dat eerst willen inzien hoe het komt dat Erdogan zo geliefd is bij mensen van Turkse komaf misschien dat het zou helpen om het beeld te veranderen wat er heerst. Het propoganda machine werkt op zen hardst de laatste paar jaar jegens Erdogan. En in het verleden hebben we gezien dat het propaganda spelletje van het westen achteraf verl vraagtekens met zich meebrengt.

23 juli 2018 om 16:49

Noumaa-21,

Het is toch achterlijk dat Ozil zich laat gebruiken voor de campagne van die halve zool? Ja, Erdogan is geliefd onder een groot deel van de Turken, maar ja, dat was Hitler ook ooit onder een groot deel van de Duitsers dus dat zegt niets...En als iemand van propaganda houdt, is het Erdogan wel.

23 juli 2018 om 16:52

Ik ken juist ook veel Turken die Erdogan juist haten. Juist in Turkije zijn er heel veel mensen tegen deze dictator maar dat komt of mag niet in het nieuws komen.

23 juli 2018 om 16:57

@ Arepa, hoeveel Turkse nieuwszenders ontvang je thuis?

23 juli 2018 om 17:25

Meester Splint

Ik ontvang helemaal geen Turkse of Nederlandse zenders thuis.

23 juli 2018 om 17:26

Nee, dat had ik niet verwacht (gehoopt wel natuurlijk), omdat hij een voetballer is en geen politicus of diplomaat. Ik probeerde jou juist het veschil uit te leggen tussen een politicus en een voetballer. Begrijpend lezen aub. Dat Merkel contact heeft met Erdogan is van een heel andere orde en niet te vergelijken met Ozil.

23 juli 2018 om 17:30

Propaganda spelletje van het westen? Ik vind het eng worden als mensen in het westen zo een uitspraken doen. Dan zie je juist hoe erg de propaganda vanuit Turkije is. In het westen hebben we vrije journalistiek. In Turkije worden kritische journalisten de mond gesnoerd of zitten achter de tralies. Vrije journalistiek is veel belangrijker dan de meeste mensen denken en journalisten zijn de waakhonden van de regering. Wie waakt over de daden van Erdogan? De media die wel naar de pijpen danst van Erdogan zeker? Dacht het niet.

23 juli 2018 om 17:37

@ Arepa, hoe weet je dan dat kritische geluiden over Erdogan niet op het Turkse nieuws komen? Het volgende kan als een complete shock voor je komen: "er zijn kritische nieuwszenders in Turkije".

@lucaij, ik begrijp heel goed wat je opschrijft. Feit is dat het niet strafbaar is om met Erdogan op de foto te gaan, dus die excuses van Ozil kan je op je buik schrijven.

23 juli 2018 om 17:41

Strafbaar is het niet inderdaad, kwalijk wel. Duitsland is geen Turkije waar je zo achter de tralies kan worden gezet.

Dat opdringige 'diversiteit promoten' blijft gewoon raar.

Men moet altijd gezien worden als een individu en niet onderdeel van een ras, geslacht en dergelijke.
Iedereen moet bekeken worden op hun kwalitetien, inzet en persoonlijkheid. Hierdoor komt er vanzelf een diverse werkvloer.

23 juli 2018 om 16:39

De vraag is vanuit welke bril kijk je naar kwaliteiten. Heb je vanuit een bepaalde achtergrond / referentiekaders niet misschien een blinde vlek voor bepaalde kwaliteiten, simpelweg omdat je ze niet goed genoeg kent?

70 jaar geleden werd het ook als vreemd gezien wanneer vrouwen in alle lagen vd arbeidsmarkt zich zouden vertegenwoordigen. Sterker nog, hun inbreng werd vaak genoeg niet serieus genomen. Niet omdat ze er toen niks van bakten, omdat de bril die we hadden waar vanuit we naar kwaliteit keken, bepaalde kwaliteiten had uitgesloten. Diversiteit is zeker iets waar je bewust keuzes in moet maken en ook leren om daarin voor kwaliteiten te kiezen die je normaal niet koos (omdat je die minder belangrijk vond of niet kende) en soms hiervoor andere kwaliteiten juist wel minder belangrijk maakt (terwijl je altijd daarop selecteerde).

Dit kan zomaar maken dat je ipv van een hardwerkende schwalbe/schopploeg (met een ijzeren mentaliteit), plots kunt groeien tot 1 vd mooist voetballende voetballanden vd wereld.

23 juli 2018 om 17:04

Hier ben ik er niet mee eens.

Tegenwoordig is de (wettelijke) norm dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld moet worden. Dus het is niet vreemd dat een vrouw gaat werken. Iedereen mag voor een funtie solliceren.

Als er dan wordt gekeken naar de sollicitaties, moet de kwaliteit, inzet en vaardigheden die jij voor deze functie nodig hebt, leidend zijn.

Naar een onafhankelijke variabele zoals geslacht, ras of geaardheid hoort niet naar gekeken worden. Want elk ras of geslacht zouden evenveel geschikte mensen leveren voor elk beroep.

Maar nu hoor je enorm veel dat 'diversiteit moet gestimiluurt worden op de werkvloer'. Wat een opzicht zelf staande dus een 'discrimerende' opvatting is.

23 juli 2018 om 17:06

Met je laatste alinea ben ik deels met je eens.
Ik vind dat dat geheel subjectief is.

Sommige mensen houden van aanvallend tiki-taka voetbal, al verlies je misschien wel door deze stategie te hanteren.

Andere mensen willn perse winnen. Maakt niet uit hoe.

23 juli 2018 om 17:29

Ik zal een treffend voorbeeld geven.

Afgelopen jaren zijn er veel vluchtelingen naar Nederland gekomen. Deze mensen kennen de taal niet, de wet en regelgeving niet, en de heersende waarden ook niet. Zij hebben bovendien een andere wijze van comuniceren (meer gelaagd, minder transparant) en weinig vertrouwen in de overheid als instelling.

De mensen die deze groep moet doen integreren vanuit de overheden zijn vaak mensen die de wet en regelgeving goed kennen, weten hoe de systemen bij de overheid werken, de Ned taal perfect beheersen en hoewel ze veel met deze groep hebben gewerkt : de bovengenoemde problematiek wel kennen, maar kunnen daarmee niet omgaan. Dus bij iedere situatie waarin er een misverstand kan zijn (persoon x houdt zich niet aan de voor de overheidsinstelling duidelijk gemaakte afspraak), begint het wantrouwen vanuit de overheid naar de nieuweling te groeien. Binnen de kortste keren zijn er veel problemen omdat men vanuit de professionele kant onvoldoende onderscheid weten te maken tussen de onmachtige en de onwillige. Kijk je naar de sollicitatievereisten wordt er hier en daar genoemd dat je wel iets moet weten van diversiteit, maar puntje bij paaltje wordt er gekozen voor de persoon die dus wel goed weet om te gaan met het computersysteem.

Dit is nu een feitelijk probleem, die ik in veel gemeenten tegenkom. Ze zitten dan met de handen in de haren, terwijl hun selectiebeleid voor medewerkers vaak de oorzaak is van het probleem. En waarom is die selectiebeleid zo.. bepaalde kwaliteiten heb je een bril voor (ken je goed), zijn ook belangrijk, en andere kwaliteiten (zijn ook heel belangrijk, ken je niet goed). Dus heeft iemand een 10 voor dat stukje interculturele communicatie, maar kent die jouw computersyteem nog niet.. kies je voor diegene die het systeem kent (hier is het verborgen diversiteitsprobleem), boven dat je die ene kwaliteit aan jouw team toevoegt.

Ik ben van mening dat je bepaalde kwaliteiten echt niet zult ontdekken, als je die niet daadwerkelijk aan jouw team toevoegt. En, sommige van die kwaliteiten zijn niet 1 op 1 door anderen even over te nemen. Vrouwen pakken dingen soms gewoon anders. Mannen doen dat soms ook anders. Beide zijn een kwaliteit. We moeten weten wanneer we wat inzetten.

23 juli 2018 om 17:47

Dat is een goed vorbeeld inderdaad. Waar ikzelf niet snel en oplossing zou voor vinden.
Aan de ene kant, je wilt de beste mensen in je bedrijf hebben. En het is vervelend als 'iemand baan wordt afgepakt door een immigrant'.

Aan de andere kant, vind ik dat je wel die mensen een kans moet geven om iets hier in Nederland te doen. Door te werken, verloopt de intergratie ook wel beter.

En voor je laatste alinea:
Het lijkt mij logisch dat als jouw werknemers in jouw bedrijf het overgrootte deel tot 1 geslacht behoort, je kiest voor het andere geslacht tijdens een sollicitatiegesprek, mits je 2 sollicanten hebben die (vrijwel) exacte dezelfde kwaliteiten en inzet bezitten, maar verschillen in geslacht.

Dit is mijn mening. Want inderdaad, vrouwen en mannen blijven anders.
Maar het lijkt mij dat een bedrijf dit ook door zou hebben.

23 juli 2018 om 18:32

Ik denk dat jij ook gelijk hebt. Veel bedrijven hebben nu door dat het hebben van mannen en vrouwen binnen het bedrijf verschillende voordelen heeft. Maar niet alle bedrijven hebben door dat het gebruiken van mensen met een diverse culturele achtergrond evengoed tot nieuwe inzichten kan brengen en het bedrijf kan doen groeien.

Leuk dat wij er even zo over van gedachte konden wisselen.

23 juli 2018 om 20:38

Inderdaad!
Een goede discussie kom je zelden tegen op het internet.

Toch raar dat je als Duitser blij op de foto gaat met Erdogan, terwijl hij 4/5 maanden geleden Duitsland nog had uitgemaakt voor 'erger dan de nazi's..

Zonde dat de politiek sport overneemt. özil wordt gebruikt als propaganda namens Turkije en nu als zondebok namens Duitsland, erg jammer.

23 juli 2018 om 16:24

ben ik niet mee je eens. als duitser met turkse roots is er niets normaler dan op de foto gaan met erdogan. en volgens mij is het (nog) niet strafbaar om met erdogan te poseren.

verder doe je alsof de verwensingen alleen maar vanuit turkije komen. duitsland heeft turkije net zo vaak uitgemaakt voor rotte vis. en ook merkel heeft ozil in het verleden gebruikt als propagandamiddel. de foto waarin merkel ozil met een ontbloot bovenlijf ontmoet in de kleedkamer staat nog in mijn geheugen gegrift.

23 juli 2018 om 16:38

Dat merkel Duitse Turken als Ozil gebruikt om Duitsland en Turkije te verbinden is vergelijkbaar met inwoners van een land nazi’s noemen? Ik kan me niet voorstellen dat Duitse politici inwoners van Turkije op eenzelfde manier zullen beledigen, maar als ik hier fout zit hoor ik dat graag.

23 juli 2018 om 16:52

@ The Notorious. Je zit fout.

23 juli 2018 om 16:59

Goed om te weten, heb je ook enig bewijs of moet ik je op je woord geloven?

23 juli 2018 om 17:00

Erdogan is door een Nederlandse politicus voor islamitische aap uitgemaakt. Verder is hij bij een programma op de Duitse publieke omroep geitenneuker genoemd, en zo kan ik nog wel even doorgaan. De beledigingen komen dus van twee kanten.
Daarnaast noemde hij Nederland fascisten naar aanleiding van een incident dat voorstemmers van het referendum wel campagne mochten voeren in Nederland en tegenstanders niet.
De beledigingen andersom lijken puur op de persoon gericht te zijn in plaats van op zijn beleid.

23 juli 2018 om 17:19

Misschien heb ik me niet helemaal goed verwoord, maar ik bedoel dat ik een aantal beledigingen aan de persoon Erdogan als individu niet te vergelijken vind met Erdogan die complete volken beledigt. Het is niet zo dat Merkel alle Turken beledigd heeft. Dit doet me denken aan Trump’s ‘shithole’-uitspraken waar de hele wered schande over sprak

23 juli 2018 om 17:28

Oh dan had ik blijkbaar verkeerd begrepen wat je bedoelde, maar het is nog steeds niet helemaal waar wat je beweerd. Erdogan beschuldigde Merkel van “nazi-praktijken”. Verder heeft hij later gezegd: "de uitspraken van verschillende Duitse politieke zwaargewichten over Turkije, doen denken aan het “nazisme”."
Hij heeft dus niet alle Duitsers beledigd.

23 juli 2018 om 17:44

Volgens mij heb je inderdaad gelijk wat betreft zijn opmerkingen richting Duitsland. Hoewel ik ze vrij ongepast vind, valt het wat mij betreft onder vrijheid van meningsuiting en moet hij dit gewoon kunnen zeggen (hoe ironisch eigenlijk). Zijn opmerkingen over Nederlanders als nazi-overblijfselen en fascisten, nadat hij de Turkse ‘nederlanders’ voor zich wilde winnen zorgen ervoor dat ik deze man nog steeds een clown vind, wat niet betekent dat hij meteen een slechte president is voor de Turken. Erdogan is voor mij een beetje zoals Trump.

Het blijft heerlijk verfrissend om te zien hoe mensen blijven afgeven op Ozil, maar geen woord reppen over de racistische teksten die hij over zich heen heeft gekregen. Volgens mij is Ozil in Duitsland geboren en voelt zich meer Duits dan Turks (dit heeft hij dacht ik weleens geroepen). Waarom de DFB dan (schijnheilig) over (eenzijdige) integratie raaskalt is mij een raadsel.

Het zou mij weinig verbazen als in de toekomst een aantal jonge (talentvolle) Duitsers met Turkse roots besluit om voor Turkije uit te komen, in plaats van Duitsland.

23 juli 2018 om 16:41

Als hij zich meer Turks voelt dan Duits is zijn keuze voor het Duitse elftal puur zakelijk en moet hij niet gaan klagen wanneer hij op zijn slechte prestaties en gebrek aan loyaliteit aangesproken wordt. Racisme is natuurlijk niet goed te praten maar Ozil wil hier van twee walletjes vreten en moet de gevolgen van zijn keuzes ook accepteren.

23 juli 2018 om 18:04

The Notorious,

Ik maakte een fout door te schrijven dat april zich meer Turks voelt dan Duits.
Het omgekeerde is het geval. Ozil heeft herhaaldelijk aangeven zich meer Duits dan Turks te voelen.

Ik pas mijn initiële even aan.

23 juli 2018 om 19:37

Bedankt voor de opheldering, dit verandert de zaak en nu begrijp ik Ozils reactie ook. Een Duitser die trots is op zijn Turkse roots is natuurlijk compleet anders dan een Turk met een Duits paspoort. Ozil had in mijn ogen wel iets meer steun van de bond kunnen krijgen.

Er zijn best wel heel wat voetballers op de gevoelige plaat gelegd met een Netanyahu bijvoorbeeld of een Barack Obama of een Putin. Hey, Putin heeft zelfs medailles om spelers heen gehangen, vorige week nog.

Heel wat dubbele standaarden. Dus Ozil mag Erdogan niet ontmoeten, maar een heel WK mag wel in een Rusland gespeeld worden. Of een VS mag wel inmenging hebben in de verkiezingen van verschillende landen maar een Rusland mag dat niet. Een Noord-Korea mag geen onrust starten met een Japan, maar een VS mag wel een oorlog beginning op grond van een leugen en zonder gevolgen. Een Obama heeft ook heel wat mensen neergeknald vanuit drones, maar een handje met hem schudden wordt als iets geweldigs gezien in de Nederlandse media. De VS had ondertussen ook vrolijk een illegale gevangenis op Guantanamo waar mensen gemarteld worden, zonder enige rechtsgang.

Ik vind het allemaal wel heel bijzonder wanneer bepaalde mensen met een moralistische vingertje ergens heen wijzen. De VS wijst naar Rusland omtrent inmenging, ondertussen heeft de VS vele landen over de hele wereld gedestabiliseerd. Rusland is boos en wilt de Krim bij haar omdat het ''haar grondgebied is'' ondertussen vinden zij het prima dat Israel nog wat land erbij steelt. Een Erdogan pakt nog wat macht erbij, ondertussen plaatst de VS nog een militaire basis ergens in een ander land om haar macht in een regio te versterken.

Moraal van het verhaal: ''iedereen'' is wel op een bepaalde manier verkeerd bezig. Er wordt heftig met twee maten gemeten. Er is in de Nederlandse media (begrijpelijk) veel kritiek op Rusland deze laatste jaren. Alleen is het gekke daaraan dat de VS zulke tactieken en gedrag al decennia lang vertoont. Het is allemaal vrij hypocriet.

Regeringen over de hele wereld zijn verkeerd bezig. Het volk wordt lekker tegen elkaar op gezet en via de media wordt er een bepaalde sfeer gecreëerd. Mensen zijn nu massaal boos op een voetballer die een hand schudt. Wees eens boos over Rusland, de VS, China etc. die over de hele wereld mensen onderdrukken en landen helemaal kapot maken om hun eigen strategische positie te verbeteren. Of het nou om militaire posities gaat of financiële.

En Protip: Lees Ozil's statement zelf volledig.

23 juli 2018 om 17:18

Mooi gesproken! Helaas lezen ze zijn statement niet volledig ze vinden het alleen interssant dat hij met Erdogan op de foto staat.

23 juli 2018 om 17:38

Voetballers van Duitsland met een shirt “voor mijn president” op de foto met Netanyahu, Obama of Putin? Zo ja dan ben ik benieuwd naar de bronnen. Zo nee, dan is het appels met peren vergelijken. Zo simpel werkt de wereld niet met dat soort vergelijkingen.

De rest van je betoog zit een kern van waarheid in hoor, daar niet van. Maar bv in de VS heb je gelukkig wel journalistieke vrijheid, in Turkijke bv niet. Kijk naar de vele kritiek die Trump krijgt te verduren vanuit de media. Erdogan heeft daar geen last van, want die heeft ze de mond gesnoerd.

23 juli 2018 om 18:11

Tik maar het volgende in Google: ''real Madrid players with Shimon Peres'' De toenmalige Israã«lische president.

Je vraagt ook wel om heel iets specifieks een ''voor mijn president'' shirt. Dat is iets te specifiek en onrealistisch om exact hetzelfde te vinden en ook volkomen onlogisch omdat de Real Madrid spelers geen ouders hebben die uit Israel komen, behalve Benayoun dan die daar vandaan komt en zelf het Israã«lische regime publiekelijk steunt. Dat kun je ook Googlen.

Nu gaan we ook nog een laag dieper, journalistieke vrijheid. Dat kun je ook wel betwisten als je even onderzoekt wie en wat de grote media bedrijven in de wereld bezitten. Er is bijna een monopolie op wereldnieuws tegenwoordig. Er zijn bepaalde corporaties die verschillende nieuwsbedrijven beheersen en bepalen wat voor nieuws door de wereld heen getoond wordt. Een Fox Nieuws is zo rechts als maar kan en een CNN is zo links als maar kan. Beide nieuwstations proberen nieuws te brengen vanuit hun eigen brilletje dat bij hun eigen politieke identiteit past. Er is een ''narrative'' die ''gepusht'' wordt. Objectief nieuws brengen is allang een romantische gedachte. Als je bij een CNN zit dien je hun ideologie uit te dragen.

Het volk wordt ook even verteld hoe zij moeten denken door panels van ''experts'', vaak een stel zelfingenomen mensen die subjectief mensen proberen te beã¯nvloeden voor hun eigen politieke belangen, om zieltjes te winnen.

Dan heb je ook nog hoog aangeschreven kranten zoals The New York Times die bijvoorbeeld een aanval openen op een Youtuber omdat zij hem als een bedreiging zien en een heel verhaal rondom hem fabriceren. Google ook maar de hele Pewdiepie controverse.

En als je denkt dat het alleen bij zo'n nietszeggende Youtuber blijft, karaktermoord wordt continu gepleegd in de media. Kijk alleen maar naar ons landje. Kranten zoals de Telegraaf zijn daar een kei in. Dan heb je ook voetbalpraatprogramma's zoals VI waar er altijd een verborgen agenda speelt wanneer een Derksen een vriendje zoals Munsterman loopt te verdedigen en een aanval uitvoert van 1 van de vijanden van Cruijff. Derksen is trouwens een ''vrije'' journalist. Een Valentijn Driessen die nog steeds een vrije journalist is maakt ook heel wat individuen een kopje kleiner en zorgt ervoor dat was los hangende zwakke feitjes aan elkaar hangen om iemand neer te breken. En dat is nog alleen maar in de voetbal wereld.

In de politiek heb je ook allemaal politici met vriendjes en achterdeur achterklap. Wanneer een politieke vijand aangepakt moet worden staan de kranten ook te trappelen om mee te werken. Dan gaat het ook niet meer om alleen feiten te brengen, maar het nieuws wordt ook gekleurd. Net zoals een nietszeggend rappertje zoals een Boef iemand een hoer noemt. Wekenlang zie je het op tv. De feiten worden dan niet alleen gebracht maar het wordt een hele moralistische maatschappelijke discussie waarbij het nieuws volledig gekleurd wordt.

Dit zijn natuurlijk allemaal uiteenlopende zaken en verschillende voorbeelden die vaak niets met elkaar te maken hebben. Maar dat laat zien op hoeveel verschillende niveaus het nieuws niet altijd zo vrij en objectief is. Er is geen nieuwsprogramma in deze wereld dat geen gekleurd brilletje voor zich heeft staan. Het is vrij romantisch om te denken dat de pers echt vrij is. Mensen met het grote geld gebruiken hun persbedrijven ook op subtiele manieren mits dat nodig is.


Edit: en ik zeg trouwens niet, voor alle duidelijkheid, dat Erdogan een toffe peer is. Ik kaart slechts aan hoe deze hele wereld geniepig is. We moeten kritisch zijn op alles, behalve op kleinzerige dingen zoals een voetballer die iemands hand schud. Het wordt ook alleen groter gemaakt door de media.

23 juli 2018 om 21:34

Dat zijn weer andere voorbeelden wat je nu aandraagt. Tevens is Real Madrid geen land. Als het nou spelers waren van Egypte ofzo dan kon je het nog enigzins vergelijken.

Ik had het over journalistieke vrijheid vanuit de overheid. In Nederland wordt niks geblokkeerd en worden er geen journalisten opgesloten. Voor de rest ben ik het grotendeels eens met je betoog weer.

Ik denk dat er niet genoeg kritiek is geweest op Ozil zijn blunder. Straks gaan meerdere spelers zon dingen doen alleen maar omdat we niet kritisch mogen zijn. De media is er om kritisch te zijn. Dat kan je niet verwachten van de Ozilfans.

Erdogan schaft de democratie geleidelijk aan af. Hij noemt Duitsers nazi's terwijl Duitsland zoveel Syrische vluchtelingen opvangt. Je verwacht toch dat Turken in het westen, een beetje meer kritisch zouden zijn dan te geloven in wat de staatsmedia hun voorkauwt. Dit is immers belangrijker dan voetbal.

23 juli 2018 om 17:51

Ik snap het ook niet goed. Genieten van de vele vrijheden hier in het westen en toch Erdogan steunen terwijl die er wat andere principes op nahoudt. Spijtig voor de velen Turken in Turkije die wel in een vrij, vooruitstrevend en democratisch land willen leven.

23 juli 2018 om 18:13

Ze zien Europa als kolonie van Turkije, over wat jaren verwachten ze hier de baas te zijn.

23 juli 2018 om 22:53

Geboren in Nederland wonend in Turkije. Ik heb geen enkel moment meegemaakt in mijn eigen privesfeer waar ik beperkt zou zijn. Ik denk dat ik op het moment in een vrij land woon waar mensen zeer hongerig zijn in vooruitgang en progressie van Turkije zelf. En sinds de oprichting van de Republiek Turkije heeft het land niet in zon democratische sfeer geleefd. Tuurlijk moet je de afgelopen 2 jaar niet tellen. Tot aande mislukte coup. Daarintegrn word woensdag de noodtoestand opgeheven.

23 juli 2018 om 23:56

Maar de afgelopen jaren is toch juist de macht van Erdogan toegenomen? Dan zou je die juist wel moeten meetellen.

Ik vind het fijn en goed dat je je vrij voelt daar, maar ik zou niet in Turkije kritiek durven uiten op Erdogan. Heb jij het gevoel dat je Erdogan gewoon vrij kunt afvallen en bekritiseren? Bv zeggen dat die een dictator is.

De economie van Turkije gaat toch ook helemaal niet meer zo goed de laatste jaren? De Lira zakt toch ook enorm? Volgens trouw:
“In tien jaar tijd zijn de buitenlandse schulden verdubbeld naar 450 miljard dollar, inmiddels 53 procent van het bruto binnenlands product.”

Politieke standpunten worden tegenwoordig over de ‘rug’ van sporters uitgevochten: Olympiërs moesten in eerste instantie niet afreizen naar de spelen om een ‘politiek statement’ te maken, Van Basten mocht absoluut niet Poetin ontmoeten en Ozil mag niet met Erdogan op de foto. Het is een verschrikkelijke ontwikkeling om deze publieksfiguren zo’n verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven. Ze worden afgeschoten, als marionnetten van het politiek debat. Een bond zou zich hier heel letterlijk van moeten distantiëren. Helaas, doet de Duitse bond dit niet.

Ik hoop dat de Bondscoach zich voortaan wel even bedenkt voor hij weer een turk uitnodigt ..
Lijkt me ook veel beter voor de groepsdynamiek ..

23 juli 2018 om 18:11

Ozil is een Duitser die geboren is in Duitsland en zich meer Duits voelt dan Turks...

23 juli 2018 om 18:21

Dat hoor ik steeds over Turken, dan ga je met ze praten en dan blijkt het tegenovergestelde..

24 juli 2018 om 08:35

Heb je ook weleens zelf oprecht met ze gesproken en gevraagd wat ervoor zorgt / heeft gezorgd dat het tegenovergestelde blijkt?

Wanneer je zegt dat het je spijt dat hij dat gevoel heeft, zeg je niks meer dan 'pech voor jou, Mesut, maar wij gaan ons vingers hier niet aan branden'. Je hebt een speler die in 2014 meegeholpen heeft om de wereldbeker naar huis te brengen in de steek gelaten. Het meest frappante is dat indien Duitsland ver was gekomen op het wk dat deze discussie nooit zo ver was gekomen.

Als een speler goed presteert, mag hij alle waardering verwachten. Terecht! Als een speler slecht speelt, mag hij ook kritiek verwachten. Dat heeft niets met racisme te maken. Echt racisme moet je aanpakken, zoals apengeluiden bij donkere spelers.

Dat mensen kritiek op je hebben dat je met een dictator zoals Erdogan op foto of video staat, moet je niet direct roepen dat er sprake is van racisme. Dat vind ik belachelijk. Kritiek op Gullit na zijn foto met een oost-Europese dictator werd door Gullit ook niet beantwoord met: Discriminatie! Racisme!

Als speler heb ik altijd veel bewondering gehad voor Özil, van hem genoten. Als mens die "racisme" roept na kritiek valt hij voor mij door de mand. Jammer.

Filip @ goed verwoord ben volledig met je eens

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren