Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente wekt verbazing met budget: ‘Je krabt je achter je oren’

Laatste update:

Door een akkoord met de gemeente en miljoeneninjectie van een groep investeerders uit de regio Enschede werd FC Twente deze week gered van de ondergang. De degradant krijgt met 4,5 miljoen euro verreweg het grootste spelersbudget in de Keuken Kampioen Divisie. Vanuit andere clubs uit de competitie wordt met open mond van verbazing gekeken naar de ontwikkelingen bij Twente.

“Het is lastig oordelen over andere clubs. Maar ergens is het ongelooflijk dat een gemeente zó diep in een betaald voetbalclub zit. Ten opzichte van vergelijkbare clubs is het nogal wat. Dat is verrassend”, zegt Manfred Laros, directeur van Sparta Rotterdam, in gesprek met het Algemeen Dagblad. Op Het Kasteel werd eerder al met verbazing gekeken naar de mogelijkheden bij Twente. Xandro Schenk was bijvoorbeeld al akkoord met Sparta, maar vertrok toch naar de Grolsch Veste omdat hij daar meer kon verdienen. “Niet collegiaal. Dat klopte gewoon niet”, aldus Laros.

FC Twente gaf in het verleden teveel geld uit en is daardoor diep in de problemen geraakt. Dat de degradant nu met een relatief groot budget werkt in de Keuken Kampioen Divisie, wordt niet door iedereen goed ontvangen. “Het is in de eerste plaats geweldig dat FC Twente blijft bestaan”, reageert Foeke Booy, technisch directeur van SC Cambuur. “Het zou te gek voor woorden zijn dat een club met zo’n achterban zou verdwijnen. Maar je krabt je wel achter je oren als je ziet dat er zoveel geld geïnvesteerd kan worden. Het zijn salarissen waarvan je denkt ‘daar had wel enige nederigheid gepast’. De drang om terug te keren is enorm, dan is dit schijnbaar mogelijk.”

Bij FC Dordrecht, waar wordt gewerkt met een begroting van 650.000 euro, is technisch manager Peter Drijver niet helemaal verrast door het feit dat Twente weer is gered dankzij de regio. “Er is een aantal clubs dat nooit failliet zal gaan. Twente is daar één van, net als Sparta en NAC. Oneerlijke concurrentie? Zo kun je het zeggen. Maar FC Twente had in het verleden ook veel geld en is toch gedegradeerd,"

Denk jij dat FC Twente komend seizoen mee kan doen om het kampioenschap?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ook nu weer een vreemd gevoel bij Twente. Je zou verwachten, dat als je zo in financiele nood zit als Twente dat je de gemeente dreigt met een faillissement, je vervolgens erg zuinig met je centjes omgaat. Contracten voor nieuwe spelers is dan wel het makkelijkste bezuinigingsitem, die moeten namelijk nog worden opgesteld. Maar kennelijk houdt met ervan om moord en brand te schreeuwen, de zin te krijgen, en vervolgens dikke contracten uit te delen.

19 juli 2018 om 18:51

Maar hoe dik zijn die contracten dan? Iedereen roept het, en het zal voor Jupiler League begrippen wel veel zijn, maar zullen het zulke overdreven dikke contracten zijn? Iedereen roept het, maar ik heb geen idee wat een Schenk of Brama verdienen.

19 juli 2018 om 19:09

Eh 4,5 miljoen spelersbudget zegt genoeg.

19 juli 2018 om 19:21

Dat is toch niet buitensporig veel? Ze kopen alleen gratis spelers en huren wat talenten.

19 juli 2018 om 19:22

Onbegrijpelijke Twente zo'n hoog spelersbudget heeft terwijl er nog een hoop schulden afgelost moeten worden. Schenk gaat bij Twente 9000 euro per maand verdienen, terwijl Sparta maar 4500 kon bieden.

19 juli 2018 om 19:28

Niet buitensporig veel? Dat is ruim meer dan een groot aantal clubs in de eredivisie, en ruim 2x zo veel dan de eerstvolgende 1e divisie ploeg. Met 4,5 miljoen zou je een aanzienlijk betere selectie op de been moeten kunnen brengen dan vorig seizoen...

19 juli 2018 om 19:31

Brama zit op 2,5 ton. Dat is veel voor Jupiler, maar weer relatief weinig voor Brama. Je kan wel niet investeren in spelers/salarissen, maar Twente moet nu eenmaal terug naar naar de ED in 1 a 2 jaar. Dan moet je ook investeren

19 juli 2018 om 19:37

Zeker, maar waarom zo krankzinnig veel? Met een jaarsalaris van 80.000 ben je in de 1e divisie een absolute top verdienen, en dan gooit Twente even ruim het 3 voudige op tafel voor een speler waarvan je nog maar moet zien of hij zijn niveau nog haalt..

En relatief veel voor Brama valt ook mee, want hij verdiend nu meer dan destijds bij Zwolle...

19 juli 2018 om 19:41

Bij Zwolle inderdaad niets, als we zijn woorden mogen geloven. Bij Twente daarvoor echter het drievoudige.

19 juli 2018 om 19:56

Voor keuken kampioen divisie begrippen is het veel! En vooral een club die zo diep in de schulden zit en hulp van de gemeente heeft gekregen.

19 juli 2018 om 21:15

En als het niet lukt om in 1 of 2 jaar te promoveren? Gaat twente dan failliet of wordt het budget dan nog hoger. Soort alles of niks actie lijkt dit wel. Begrijp me niet verkeerd ik gun de supporters het beste maar wel op een opbouwende manier zonder boven de stand te leven of op de pof.

19 juli 2018 om 21:56

Tjeumig vergeet alleen niet dat dat bedrag van Brama alleen door nota bene Bert van Losser is geroepen en nergens bevestigd is. Bert van Losser heeft het 'van horen zeggen'. Voordat me verweten wordt dat ik mijn kop in het zand steek: ik wil prima geloven dat Brama dat verdiend en in dat geval vind ik het ook vrij fors, maar om allemaal maar blind op het verhaal van Bert van Losser af te gaan gaat me ook vrij ver.

19 juli 2018 om 23:03

Hahahaha den bosch doet het met +-80k (volgens mij nog minder) en hebben 0,0 transferbudget de club is in totaal 1.5 mil waard...

19 juli 2018 om 19:44

Allemaal leuk en aardig, maar het zijn de sponsoren die beslissen dat hun eigen geinvesteerde geld hier aan besteed word. Twente heeft niet zoveel te willen op dit moment.

19 juli 2018 om 21:44

Ja en het geld van de gemeente, precies ja...

19 juli 2018 om 22:11

Ja wat is het toch allemaal gemeen he, wat er gebeurt. Ik hoop dat je er vanavond wel een beetje van kan slapen..

19 juli 2018 om 22:34

Gebeurt. Als Twente zich aan alle regels houdt, zie ik het probleem niet. Waarschijnlijk zitten er ook 2x zoveel toeschouwers als bij de nummer 2 en krijgen spelers van andere clubs de kans om in een echt stadion met gras te spelen. Prima toch?

19 juli 2018 om 22:35

Geld van de gemeente, gaan we weer. Nota bene van een club die het stadion verkocht aan zijn gemeente, maanden, wat zeg ik: jarenlang huurachterstand had. Maar nee, nu is het geld van de gemeente, toen was het een handreiking?

19 juli 2018 om 20:10

Ik vermoed dat dit pure paniek is. Ik heb het idee dat ze in Enschede weten dat het alles of niets is. Ik denk dat als ze niet gelijk promoveren dat het dan over en uit is. Anders zou ik dit gedrag niet kunnen verklaren.

20 juli 2018 om 12:07

Er wordt gezegd dit of komend jaar. Maar ik ben het inderdaad met je eens. Dikke kans dat het een ‘Hail Mary’ is.

19 juli 2018 om 21:23

Het is helemaal niet zo vreemd, de gemeente heeft al eerder garany gestaan voor cele miljoenen, als ze nu de stekker eruit zouden trekken zien ze daar niks meer terug van. De contracten zijn wel raar aangezien ze daar geen geld voor zouden moeten hebben. Maar goed de achterban vak p is wel geweldig en zie je bij niet veel clubs sfeer int stadion is toch prachtig daarom twente volgend jaar eredivisie t lukt ze denk. Ik niet maar gun het ze wel

20 juli 2018 om 13:29

Ik ben geen fan van twente, maar proef soms behoorlijk wat gif en jaloezie bij supporters van andere clubs. Waarom zoveel haat? Door een paar bazen met grootheidswaanzin zit de club samen met de fans in de schijt

Wat zou er gebeuren als ze het dit seizoen niet redden om terug te keren ?

19 juli 2018 om 18:54

Dan gooit de gemeente er nog eens 5 miljoen bij. Simpel toch.

19 juli 2018 om 18:56

De gemeente investeert geen euro in Twente, maar dat wil je niet begrijpen.

19 juli 2018 om 18:59

Hahah ik weet precies wat je bedoeld Mijn club was ook zogenaamd een gemeenteclub omdat we een deal maakte met de gemeente waar de gemeente 8 miljoen euro mee verdiende en de stadiongrond als onderpand heeft.

19 juli 2018 om 19:24

De gemeente investeert weldegelijk in fc Twente, door af te zien van de aflossing en rentebetalingen van de aankomende twee jaar. Het geld wat de gemeente eigenlijk zou ontvangen kan nu niet geïnvesteerd worden, waardoor de gemeente een potentieel rendement wordt onthouden. Ik zie dit dus echt wel als investeren in de club.

19 juli 2018 om 19:47

@psv heb je helemaal gelijk in. Slecht beleid dat dit nodig was om een grote club als psv van fallisement te redden, maar op financieel vlak een goede deal voor beide. Het nadeel wel was dat deze deal gebeurde midden in de crisis. Eindhoven verdient er aan op lange termijn, maar de inwoners die de gemeente nodig hadden voor bijv werk, thuiszorg, etc kregen nu geen fondsen.
En als je eerlijk bent, wat is belangrijker; een voetbalclubje of zalen als thuiszorg voor mensen die zich oa door ziekte niet kunnen redden, of de zorg voor onze oudjes.

19 juli 2018 om 19:59

@iseldiroed, het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt, want voor zover ik heb begrepen is de gemeente Eindhoven geen geldschieter geweest in deze, maar kon de gemeente een lening bij de banken afsluiten met als onderpand de grond; PSV was hiertoe niet in staat. Jaarlijks betaalt de gemeente af aan de bank, en PSV betaalt de gemeente weer terug (+wat extra)

19 juli 2018 om 20:20

Wil geen discussie starten.over wel of geen gemeentegeld of wel of niet terecht, maar dat een gemeente de grond koopt waar een.stadion.op staat is toch vreemd, niet?
Ze zullen.bij eventueel wanbetalen nooit zomaar de grons kunnen verkopen want er staat nog iets op.

19 juli 2018 om 20:29

Oplossingen op lange termijn zijn altijd beter. Dus dat lijkt mij een goede deal voor PSV en de gemente.

Tot nu toe lijkt het nog geen goede deal voor de gemeente van Twente te worden.

19 juli 2018 om 19:13

Als ik het goed begrijp is alles van de laatste weken zodat Twente 2 jaar verder kan zonder problemen of ze nou in de Eerste Divisie zitten of niet.

Met een beetje pech speelt Fc Twente over 3 jaar nog steeds in de KKD, een kampioenschap kun je simpel weg niet kopen en na een jaar op een lager niveau spelen haken veel spelers wel af en willen niet naar Twente als ze ook voor een club in de ED kunnen spelen.

19 juli 2018 om 19:01

Kun je een kampioenschap niet kopen? Chelsea, Man City en PSG zijn aardige voorbeelden van gekochte kampioenschappen.. zal in de Jupiler league(blijf t gewoon zeggen) ook wel mogelijk zijn met een stuk minder knaken..

19 juli 2018 om 19:16

Wat dacht je van Manchester United? Door alleen geld uit te geven win je de competitie niet. City speelde een aantal jaren geleden ook dramatisch ondanks grote uitgaven. Naast geld heb je toch echt beleid nodig. Het geld maakt het wel makkelijker.

19 juli 2018 om 19:51

Veel geld spenderen en goed beleid staan vaak haaks op elkaar imo. Een club die weinig te besteden heeft, stippelt vaak een beleid uit om het maximale uit elke euro te halen. Een club met onbeperkt veel geld koopt gewoon 30 goede spelers en hoopt dat dat succes oplevert. Zo niet, dan doen ze het het jaar daarna gewoon nog een keer, net zo lang tot het een keer slaagt. Hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat Chelsea de PL won? Wanneer gaat PSG een keer de CL winnen na jaren van investeren? Veel geld staat voor mij zowat synoniem aan zwak beleid omdat dat geld er voor zorgt dat er grote gokken genomen kunnen worden

19 juli 2018 om 20:36

Wat dacht je van Juventus en Fenerbahce? Ook gekochte kampioenschappen.

19 juli 2018 om 20:45

Had toch meer met omkoping te maken dan met spelers halen?

19 juli 2018 om 20:59

United noemen in het rijtje met Chelsea, City en PSG.. Waar ging het mis? United heeft alle recht om hun eigen(!) geld uit te geven. Nu, na jaren investeren, zit het bij City, PSG en Chelsea ook gewoon prima in elkaar, maar daar was wel eerst een oliebaron of een sjeik voor nodig, alhoewel PSG in Frankrijk altijd wel gewoon een bekende club is geweest. Dat vind ik overigens ook van Ajax; die hebben ook een enorm vermogen wat ze op hebben gebouwd door de jaren heen, evenals een Bayern.

19 juli 2018 om 21:04

Het maakt me niet uit hoe het geld is verkregen. Het gaat erom dat je naast het vele geld ook nog beleid nodig hebt. Zie het spelsysteem van Guardiola. Of het beleid je aanspreekt is een tweede.

19 juli 2018 om 23:29

United heeft jaren en jaren goed beleid gehad en prijzen gewonnen.. als je betere spelers haalt dan je concurrenten ga je het uiteindelijk gewoon redden, daar zijn city, Chelsea en PSG gewoon goede voorbeelden van, ik had niet de behoefte om alle clubs die veel geld uitgeven te noemen

Voor de andere clubs is het vervelend maar ook fijn als je eigen club t krijgt maar t blijft wel een beetje een vervelende situatie natuurlijk

Wat een jaloezie zeg. Twente is nu eenmaal nog steeds een grote club met een grote aanhang en trouwe sponsors. Het is logisch dat ze z.s.m. weer willen promoveren. De begroting is aanzienlijk teruggeschroefd en de schulden zijn teruggebracht van 90 miljoen naar 40 miljoen. Nog steeds veel uiteraard, de financiële problemen zijn nog niet over. Echter, Twente is een voetbalbedrijf en investeren in de selectie zonder onverantwoorde risico’s te nemen hoort hierbij. En ja bij een club met een stadioncapaciteit van ruim 30000 supporters en al meer dan 19000 verkochte jaarkaarten is nu eenmaal meer mogelijk dan bij de gemiddelde eerste divisieclub, om van het regionale bedrijfsleven dat miljoenen investeert nog maar niet te spreken.

19 juli 2018 om 19:05

De reden dat de lokale sponsors er nog geld in steken is dat ze hopen er nog iets van terug te zien , bij een faillissement waren ze het geld kwijt net zoals de gemeente.

19 juli 2018 om 19:28

Tuurlijk leg het maar weer negatief uit. Ik zal je zeggen hoe die schuld is opgebouwd. Bank 5,6 miljoen, gemeente 17 miljoen, oud bestuurders 6,3 miljoen, een sponsor 2 miljoen, spelersmakelaar Corona 6,3 miljoen en belastingdienst 4,5 miljoen. Op 1 sponsor na dus geen enkele andere sponsor.

19 juli 2018 om 19:36

Die oud bestuurders zijn Munsterman en Van der Laan. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk gaan meewerken aan het saneringsplan dat samen met de gemeente wordt opgesteld, al is het alleen maar om geen verder gezichtsverlies op te lopen. Met de spelersmakelaar van Corona is Twente in gesprek over een schikking waardoor deze schuld waarschijnlijk zal worden gehalveerd.

19 juli 2018 om 19:56

Positief natuurlijk dat ze van 90 naar 40 mln zijn gegaan en dat ze met de acties die jij schetst nog verder dalen in de schuldenlast. Wat mij opvalt bij de opbouw van de schuld dat meer dan de helft vanuit de overheid komt (gemeente en belastingdienst). Geld dat eigenlijk aan betere dingen had moeten besteed worden dan professioneel voetbal. In dat licht is die 4.5 mln wel echt heel veel.

19 juli 2018 om 19:59

Dat lijkt mij werkelijk een fantastisch idee! Munsterman er weer bij halen!

19 juli 2018 om 20:03

Als we hiermee de schulden kunnen terugbrengen, c.q. dat Munsterman afziet van terugbetaling van zijn lening aan de club, vind ik het prima hoor.

19 juli 2018 om 20:36

Hoe kan je 2mil schuld hebben bij een sponsor? Is dat geleend geld?

19 juli 2018 om 20:37

Jandoekus, de belastingdienst is natuurlijk omdat de club flink buiten het boekje is gegaan. Dat de gemeente zoveel geld heeft uitstaan is mede omdat de gemeente daar natuurlijk een leuke rente mee binnen kon halen. Er wordt gedaan alsof Twente gratis geld krijgt, terwijl het net als een huizenbezitter met hypotheek gewoon verplicht is afbetaling en interest te betalen.

19 juli 2018 om 20:54

Alleen dat afbetalen hoeft voorlopig niet, terwijl Enschede moet bezuinigen. Schadelijke deal. Hoop als inwoner van Twente dat het snel omvalt bij de plaatselijke trots. Je verlies nemen en verder gaan.

19 juli 2018 om 21:10

@zwig
Ik verzin dat niet. Bunge, de spelersmakelaar van Corona, heeft zelf aangegeven dat hij met Twente in gesprek is over een schikking, waarbij de schuld van 6,3 miljoen wordt gehalveerd en Twente afziet van een doorverkoop-percentage op Corona.

19 juli 2018 om 22:01

@zwig, het ligt iets genuanceerder met Bunge. CAS heeft gezegd dat zij geen bezwaar zien dat Twente Bunge moet betalen, maar dat Bunge dat wel moet afdwingen via de Nederlandse rechter. Dat kan wel even duren en ook niet zeker dat de rechter Bunge in het gelijk stelt, dus is het niet zo vreemd dat Twente en bunge gaan onderhandelen.

19 juli 2018 om 22:52

@jansen joenite. Je kunt het mooi brengen. De gemeente heeft het gedaan omdat ze veel rente kunnen vangen. Alsof de gemeente blij is dat ze zoveel geld in deze club gestopt hebben.

19 juli 2018 om 23:34

Ze hebben het met hun volle verstand gedaan, en de rente is aantrekkelijk voor een gemeente. Ze hadden het verzoek gewoon kunnen afwijzen. Consequentie zou zijn dat een deel van de 2de ring niet gebouwd kon worden.

20 juli 2018 om 09:29

Je kunt je afvragen of ze deze beslissing met het volle verstand gemaakt hebben. Het lijkt erop dat ze zich meer door sentiment hebben laten leiden. Maar je moet niet doen alsof het voor de gemeente een goede beslissing was waar ze wel even rijk door worden. Sterker nog, de eerste jaren kost het de gemeente gewoon geld. Of wil je ontkennen dat Twente de eerste 2 jaar geen rente gaat betalen ?

20 juli 2018 om 09:38

De eerste jaren? Naar mijn weten is dat stuk 2de ring er al een aantal jaar en is er behoorlijk aflossing en rentebetaling geweest. Daarnaast wordt de rente en aflossing opgeschort, dus deze wordt uiteindelijk gewoon betaalt. Hoe slim ben je als gemeente als je je laat leiden door sentiment? En hoeveel sentiment zit er in die (hoge) rente? Banken lenen zeker ook geld uit sentiment, haha

20 juli 2018 om 10:39

Daarbij leek het toen der tijd ook gewoon goed te gaan met FC Twente. In 2008 is de Grolsch veste uitgebreid en toen later weer in 2011. Dat waren de gouden tijden (die inderdaad niet zo goud bleken) van FC Twente. Wie had er toen voorspelt dat Twente er nu zo slecht voor zou staan?

19 juli 2018 om 22:50

Allemaal mooi geschreven, maar als ze zoveel te besteden hebben kunnen ze ook de rente en aflossing aan de gemeente overmaken. Nu wordt met dit geld spelers gehaald.

19 juli 2018 om 23:09

Geld dat door sponsoren geleend wordt om spelers te halen ja

20 juli 2018 om 09:09

Ja en nee. De sponsoren stoppen er inderdaad geld in, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Twente haar afspraken met de gemeente niet nakomt. Twente had zich verplicht met geld dat binnen komt (sponsoring, kaartverkoop, verkoop spelers of wat dan ook) om de gemeente te betalen (aflossing en rente). Na zeuren en misschien wel dreigementen wordt dit weer vooruit geschoven en kunnen ze van dit geld spelers halen ipv de noodlijdende gemeente te betalen. Master zegt in zijn stuk dat Twente zo veel te besteden heeft omdat ze zo groot zijn. Nee, in dit geval hebben ze vooral veel te besteden omdat de sponsoren er geld in stoppen, maar ook de gemeente voorlopig afstand doet van 2,1 miljoen. Stel dat de gemeente dit niet zou doen, waar zou er dan volgens jou in gesneden moeten worden ? Juist, dan zouden er geen nieuwe spelers gehaald kunnen worden.

20 juli 2018 om 10:44

De gemeente heeft dit uiteindelijk zelf beslist. Twente had hoog of laag kunnen springen maar als de gemeente de poot stijf hield dan had Twente geen poot om op te staan.

Je vergeet dat dit uiteindelijk een gezamenlijke oplossing is geweest. Van zowel de gemeente, sponsoren en Twente.

20 juli 2018 om 14:42

Natuurlijk heeft de gemeente dit zelf beslist (ondanks dat er wel flinke druk op uitgeoefend is). Dat Twente meer te besteden heeft door sponsoren of meer toeschouwers is voor mij geen probleem. Het blijft natuurlijk vreemd dat ze nu meer te besteden hebben doordat ze de gemeente voorlopig niet hoeven te betalen. Hoe zou jij het vinden als Twente niet promoveert omdat bijvoorbeeld gemeente Almere Almere 10 miljoen geeft om kampioen te worden ? Zou jij je dan als Tukker niet behoorlijk genaaid voelen ? Dit is wel wat er nu met Twente gebeurd. Zei hebben veel meer te besteden doordat de gemeente voorlopig afziet van 2,1 miljoen.
Eigenlijk doet gemeente Enschede hiermee een poging het kampioenschap te kopen.

20 juli 2018 om 15:39

Ja zeker maar geld is geen garantie tot succes. Het helpt zeker als je geld hebt maar als je geen kennis en kunde hebt in de voetbal wereld ben je er nog steeds niet. Ik zie Twente helemaal niet als de titel kandidaat. We hebben er nog maar 12 contract spelers lopen waarvan veel er door zijn geschoven van jong FC Twente. En als er straks wel een volledig team is lopen we weken achter in de voorbereiding op clubs als Sparta en NEC. Ik hou me hart vast maar voor aankomende twee seizoenen is Twente in iedergeval gered.

En tja verschil in budget.. Twente moet dat uiteindelijk ook allemaal terug betalen. En ja je hebt clubs die financieel sterker in de schoenen staan als andere. Daar is volgens mij ook niets mis mee dat hoort ook bij het spelletje. Sparta bijvoorbeeld heeft een nog groter spelerd budget maar daar hoor ik niemand over. Is dat dan niet absurt en competitie vervalsing? Nee want Sparta maakt gewoon gebruik van de middelen die het heeft. Zo doet Twente dat nu ook.

Dit is exact het scenario waar de eerste divisie clubs bang voor waren en tegen protesteerden toen de KNVB FC Twente wou terug zetten. Die is nu dus uitgekomen.

Als Twente geen regels overtreed zie ik er geen probleem in.

19 juli 2018 om 22:59

"wat een jaloezie zeg."

Ik denk dat er momenteel heel erg weinig supporters van andere Nederlandse clubs te vinden zijn die jaloers zijn op FC Twente.

Even los van de competitievervalsing is het natuurlijk slecht te verkopen aan de buitenwereld dat je enerzijds geld moet lenen en anderzijds dure spelers kunt halen. Die vrienden/sponsoren hadden de schuld dan ook wel over kunnen nemen zoals bij andere clubs is gebeurd.

19 juli 2018 om 19:38

Hoezo competitievervalsing? Er geen club die niet op enige wijze gemeenschapsgeld heeft ontvangen. Er is door de overheid meer dan een miljard aan o.a. leningen verstrekt. Vitesse spant hierbij de kroon met een nr. 1 positie! Of is het investeren door sponsoren het probleem?

19 juli 2018 om 19:46

Er zijn clubs die gewoon niets krijgen hoor. Zeker niet herhaaldelijk. Een beetje coulance vanwege de uitstraling van je stad is prima maar daar hoort het bij te blijven. Bij sponsoren ligt dat natuurlijk anders.

19 juli 2018 om 20:38

Ik ben het volledig met je eens dat gemeenschapsgeld niet naar clubs hoort te gaan! Zeker niet de bedragen als in onderstaand artikel zijn beschreven. Let wel dit is een ouder artikel zonder dat de leniningen (twente heeft geen geld gekregen maar betaald (nu met twee jaar uitstel) dit plus rente terug! Twente komt met de huidige cijfers niet eens in de top 5 terug.

www.businessinsider.nl/hoeveel-gemeenschapsgeld-zit-er-in-voetbalclubs-en-stadions/

19 juli 2018 om 20:45

Ja, Twente is een profit organisatie, maar vertegenwoordigen ze niet voor een groot gedeelte de regio en dus de gemeenschap?

19 juli 2018 om 23:12

@gestrekte-poot

"er geen club die niet op enige wijze gemeenschapsgeld heeft ontvangen."

AZ niet

20 juli 2018 om 08:41

Klopt een uitzondering op de regel!

AZ
0

AZ is pas geleden gered door een groep ondernemers. Zij kochten de andelen
van de club voor het symbolische bedrag van 1 euro. Daarnaast kochten ze wel
ook het stadion en vertrekten ze de club een lening. Gemeenschapsgeld kwam
hier echter niet aan te pas. De gemeente Alkmaar heeft geen geld in AZ of in
het Stadion zitten. De gemeente Alkmaar heeft enkel zes business-seats en
zegt aan AZ zelfs alleen verdiend te hebben omdat de gemeente de grond
waarop het stadion staat in handen had en verkocht heeft.

De provincie Noord-Holland heeft geen geld in clubs of stadions zitten.

19 juli 2018 om 20:39

Dan heb je je nog niet voldoende ingelezen over de voorwaarden waaronder de vrienden/sponsoren wilden investeren. Ik begrijp ook dat halve berichtgeving op VZ hier niet toe bijdraagt.

19 juli 2018 om 20:43

Die dure spelers vergroten wel je kansen op promotie, denk ik.

19 juli 2018 om 22:11

Normaal gesproken wel (ondanks het geen garantie is). Het blijft toch vreemd dat Twente met geld van de gemeente een betere selectie samen kan stellen, waarbij ik het vooral vreemd vind dat ze geen rente hoeven te betalen. Dat je aflossingen vooruit schuift kan ik nog begrijpen (gebeurd zakelijk ook) maar rente hoor je aktijd te betalen.

19 juli 2018 om 23:13

Dat is inderdaad wel heel vreemd. Rente is toch wel het minste dat je kan vragen, en voor een club als twente is dat toch wel een milde oplossing en zeker niet moeilijk om aan te voldoen. Zelfs als je schulden hebt.

Ik vermoed dat de tegenstanders extra gemotiveerd zullen zijn om van Twente te winnen dit seizoen. Ondanks al het geld wordt het zwaar voor ze. Het zou me niet verbazen als ze ergens in de middenmoot of nog lager eindigen. De gun factor hebben ze zeker niet mee. Ze zullen harde werkers op het veld moeten hebben, want op techniek alleen redt je het niet in de KKD.

19 juli 2018 om 19:11

Dat is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van de spelers (niet alleen qua techniek, maar vooral mentaal) die Twente de komende tijd gaat halen.

19 juli 2018 om 21:05

Het moet wel heel raar lopen wil Twente niet de play offs halen, ik bedoel de 10e plek geeft er al recht op.

19 juli 2018 om 19:34

Op zich wel, maar met de spelers die Twente zich nu kan veroorloven, wordt het niveau verschil waarschijnlijk gigantisch. Ze hebben voldoende budget om spelers te halen die de nummers 10 tm 18 van de eredivisie niet kunnen betalen, en zouden dus zelfs tegen tot op het bot gemotiveerde tegenstanders op hun sloffen kampioen moeten worden. Mits ze het geld goed besteden uiteraard.

Ter vergelijking, een Zwolle kan 4 miljoen uitgeven aan spelers, en dat is toch een club waarvan met blind uit gaat van handhaving.

Ik vind het best wel vreemd dat een gemeente zoveel steun geeft aan een club die zelf alles financieel heeft verpest. Als niet voetbal liefhebbende belastingbetaler uit Enschede zou ik daar toch niet heel blij van worden. Aan de andere kant snap ik het ook wel weer. FC Twente is zo'n grote club en het zou echt een gemis zijn voor Enschede als ze omvallen. Die groep investeerders die tonen trouwens wel aan hoe groot FC Twente is. Andere KKD clubs zouden dat soort bedragen nooit bij elkaar kunnen krijgen. Benieuwd of het ze nu ook lukt om een veel beter team bij elkaar te krijgen.

19 juli 2018 om 19:34

Gelukkig kijken de gemeente en sponsoren vooruit en niet naar de ellende die veroorzaakt is door anderen. Het is niet voor niets dat er eerst schoon schip gemaakt moest worden voordat de investeerders in actie kwamen.

Wat verwachten mensen dan? Als een productiebedrijf haar machines voor een spotprijs verkopen zullen zij toch ook nooit voldoende kunnen verdienen om schulden af te betalen?
Bij een voetbalclub is het echt niet heel anders, buiten dat supporters graag betalen om naar mooie machines te kijken

20 juli 2018 om 09:15

Jouw vergelijk slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste zou een productie bedrijf al lang failliet zijn, en daarnaast zou geen enkele financierder genoegen nemen dat er zowel geen rente als aflossing betaald wordt om zo nieuwe machines te gaan kopen. Tevens maakt Twente al jaren verlies. Dit verlies is door de verkoop van Twente maar vooral door het kwijtschelden van schulden nog enigszins beperkt. En om het vergelijk met een bedrijf weer te maken, een financierder (in dit geval o.a. de gemeente) gaat zelden tot nooit financieren of betalingen uitstellen bij een verliesgevende onderneming. Men eist juist extra zekerheden (die er niet zijn) of versnelde aflossingen en hogere rentes.

Tja, er moet nou eenmaal een deel van deze miljoenen worden geïnvesteerd in het voetbal. Dit is een 'eis' van de sponsoren. Want, Twente moet zo snel mogelijk weer promoveren. En natuurlijk is het niet zeker dat wij even promoveren door veel / dure spelers te halen. Maar de kans is wel groter dan dat wij moeten vertrouwen op onze jeugd.

19 juli 2018 om 19:58

Klopt inderdaad. Toch hoop ik van harte dat Twente niet promoveerd en nog jaren in de keukendivisie blijft!

19 juli 2018 om 22:14

En dat vind ik ook begrijpelijk Steeph77, de club heeft de gunfactor niet en dat heeft de club aan zichzelf te danken. Maar je kunt het de club op dit moment niet verwijten te investeren, met 10 spelers uit Jong-Twente en een weggesaneerde jeugdopleiding degraderen we zelfs uit de Kkd. Ik denk overigens niet dat we direct weer promoveren, maar hoop toch na een 2e seizoen in de KKD wel weer te promoveren.

19 juli 2018 om 23:53

Komkom.. Met dit budget kan je niet anders dan kampioen worden. Dat wordt vergelijkbaar met Bayern in laten stromen in de eredivisie qua verschil in middelen. De meeste clubs hebben enkele tonnen tot een miljoen te besteden, Twente 4,5. Als je het dan als TD niet voor elkaar krijgt een superieure selectie neer te zetten weet ik het ook niet meer...

20 juli 2018 om 09:18

Een budget is leuk, maar spelers hebben ze nog niet. Daarnaast zegt het ook weer niet alles. NEC had vorig jaar (volgens mij) de hoogste begroting maar ze hebben het niet gered.

Ik kom er eerlijk voor uit dar ik het geweldig zou vinden als ze niet promoveren de komende jaren. Het stinkt aan alle kanten en ik hoop det clubs die wel zelfstandig hun broek kunnen ophouden naar de eredivisie komen!

19 juli 2018 om 19:35

Toevallig het stukje gelezen over de vele gemeentesteun aan meerdere clubs? Ajax staat er nu super voor, maar de steun aan de arena was ook niet misselijk.

19 juli 2018 om 19:41

Maar Ajax kan en kon wel hun eigen broek ophouden dus wat is je punt?

19 juli 2018 om 19:50

Dat de pot de ketel verwijt... Zonder de gemeente had Ajax de Arena niet. Is dat dan ook niet boven je stand? Wordt er dan ook geen gemeenschapsgeld gebruikt? Begrijp me niet verkeerd, ik keur dat niet af. Maar de selectieve verontwaardiging dat andere clubs zogenaamd alles zelf doen en geen gemeentelijke steun nodig hebben, bevreemd mij.

19 juli 2018 om 19:51

Punt is dat Ajax destijds never nooit in de Arena had kunnen spelen zonder steun van de gemeente.

19 juli 2018 om 19:52

Praat geen onzin Ajax betaald gewoon huur voor de Arena. Ajax heeft aandelen en de gemeente ook. Alle Twente supporters kunnen alles proberen recht te lullen maar als je zoveel schuld heb is het gewoon vreemd dat je zoveel kan reserveren voor spelers. Moet Twente hun aankopen nog voorleggen aan de KNVB ter beoordeling?

19 juli 2018 om 20:09

Ajax heeft de arena niet. Ajax wil de arena. De gemeente heeft de arena voor een groot deel en Ajax heeft als enige de optie tot overnemen aandelen voor een x aantal jaar. De Arena is x ook niet alleen voor Ajax gebouwd. Zo was het bv ook de thuis haven van de admirals en vergroot het aanzien van Amsterdam aanzienlijk door diverse evenement die er georganiseerd werden/worden. Ajax betaald jaarlijks huur voor het gebruik van de Arena. In eerste instantie middels recettes, maar leveren die niet voldoende op moet er geld bij.

19 juli 2018 om 20:42

Feit is dat de Arena er nooit was gekomen zonder geld vd gemeente!

19 juli 2018 om 21:42

@gestrekte-poot
Maar wat is nu je punt. De gemeente is eigenaar en Ajax de bespeler. Daarnaast worden er concerten georganiseerd dus kennelijk heeft de gemeente gedacht dat de bouw van de Arena profijtelijk was.

19 juli 2018 om 23:21

Ik gok dat hij er op mikt dat het kennelijk geen probleem is als Amsterdam investeert, maar wel als Enschede het doet. Beide gemeenten maken er winst op door toedoen van de club. De 1 door te investeren in een stadion/entertainment complex met omliggende entertainment gelegenheden (afas Live, Ziggo Dome). De ander met een lening met marktconforme rente (hetzelfde als FC Utrecht die voor 25mln een hypotheek afsloot met de gemeente).

Dus wat is dan het wezenlijke verschil? Het enige wat ik me kan bedenken is het heersende negatieve imago van de Enschedese club. Geen probleem, heeft de plaatselijke FC het volledig zelf naar gemaakt. Maar geef dan in ieder geval toe dat het voor de meesten pure rancune is, in plaats van ‘aantoonbaar fout’, ‘liegen en bedriegen’ en ‘de boel bedonderen’. Dat liedje kennen we nu wel.

Overigens heeft de gemeente Amsterdam slechts enkele aandelen (in 2017 weer gehalveerd) in de Arena, waarover men geen dividend uitkeert. Dus de winst daarin valt ook redelijk mee.

20 juli 2018 om 09:35

@ninjakai,
Het is niet helemaal hetzelfde, maar er zit wel een grote gelijkenis in. Zowel Amsterdam als Enschede hebben (te veel) geld zitten in een voetbal stadion die voor het aanzien van de stad belangrijk zijn, maar waar geen brood mee te verdienen is. Als Ajax de huur opzegt omdat ze zelf gaan bouwen of als Twente failliet gaat zitten beide gemeentes met een stadion waar ze niet veel mee kunnen. Er wordt vaak naar PSV en gemeente Eindhoven gewezen, maar deze gemeente heeft het eigenlijk nog het beste voor elkaar. Zij zijn eigenaar van veel grond in de buurt van het centrum. Dit heeft en houdt veel meer waarde dan welk stadion dan ook.

19 juli 2018 om 19:40

Wat een haat. Juist een club als Ajax heeft baat bij een sterke eredivisie met competitieve clubs met ook nog eens echt gras.

19 juli 2018 om 20:50

En dat de Ajacieden het Twente alsnog niet gunnen zegt wel genoeg over hoe bont Twente het heeft gemaakt lijkt me

19 juli 2018 om 22:00

Lekker hippe reactie met je “haat”. Heeft niets met haat te maken, het is een spelletje he voetbal. Ajax heeft geen baat bij frauderende clubs die kwalitatief vooralsnog niets toevoegden aan de eredivisie maar keihard degradeerde.

19 juli 2018 om 19:44

Je bent zeker niet de enige hoor, maar tot nu toe hoeven we er niet heel bang voor te zijn dat ze volgend jaar promoveren.
De selectie is uitermate zwak en kan niet echt worden voorzien van kwaliteitspelers.
Zie ook Xandro Schenk. Dat is ook geen speler die potten kan breken.

19 juli 2018 om 19:54

' De selectie is uitermate zwak en kan niet echt worden voorzien van kwaliteitspelers.'

Op dit moment wel ja, plus ze hebben ook nog een onervaren trainer die nog niks bewezen heeft. Maar vergis je niet in dat spelersbudget van 4,5 miljoen, dat is voor de eerste divisie echt absurd veel. ik vraag me af of er ooit een club is geweest in de eerste divisie die evenveel te besteden had. Mijn club NEC zat vorig jaar geloof ik rond een spelersbudget van 2 miljoen, en ondanks dat de beleidsbepalers in kwestie er een rotzooitje van hebben gemaakt vorig seizoen kwam NEC uiteindelijk ook maar een paar punten tekort voor directe promotie. En dat was met een budget van 2 miljoen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het voor Twente niet vanzelf zal gaan, want ze hebben vast en zeker vertraging opgelopen, maar in principe moet je echt je best doen om met een spelersbudget van 4,5 miljoen geen kampioen te worden. Dat zou waarschijnlijk een van de grootste 'stunts' zijn in de geschiedenis van de eerste divisie.

Maargoed, Twente had vorig jaar volgens mij ook de 4e/5e begroting (correct me if i'm wrong) van de Eredivisie en kreeg het ook voor elkaar om laatste te worden. Het gezegde dat het niet hebben van een visie erger is dan het niet hebben van geld staat wat mij betreft dan ook als een huis.

19 juli 2018 om 22:20

Keizerstad1994

Ben met je eens dat het budget hoog is voor de Kkd, maar vergeet niet dat al dat geld ook compleet verkeerd uitgegeven kan worden. Ik vind niet dat Van Halst compleet alles verkeerd heeft gedaan, maar hij heeft wel aardig wat geld in de sloot gemikt afgelopen jaar aan pure middelmatige spelers.
Ik zou het dus geen stunt vinden als we niet direct weer promoveren, sterker nog: ik durf wel te wedden dat we geen kampioen worden volgend jaar en dat is geen valse bescheidenheid. Maar je snapt: ik hoop het wel natuurlijk. Hoe dan ook heb ik naar omstandigheden best zin in volgend jaar, al is het alleen maar om naar De Goffert te gaan. Nooit geweest, maar die staat op mijn lijstje.

19 juli 2018 om 20:43

Een deel van de inkomsten wordt gegenereerd uit het uitbrengen van aandelen. Dat is jullie toch ook niet vreemd?

Als ze maar niet bakken met geld gooien naar pure middelmaat.
Ik vond het al opmerkelijk toen Twente na het kampioenschap miljoenen betaalde voor spelers die minder waard zijn en uiteindelijk meer uitgaven dan er was. Nu heb ik het zelfde idee met een speler als Schenk, die zoals de berichten doen geloven meer dan 1 ton per jaar zal verdienen. Weet niet of hij nou van toevoeging is om kampioen te worden.

Wat is de mening van de Twente-supporters op deze site van de hele situatie bij Twente?
Ik als Tukker die niet voor Twente is, vind het lastig te accepteren dat een club die er zelf zo een potje van heeft gemaakt en moet dreigen met een faillissement, zo een hoog salarishuis kan hebben, terwijl ze het ook met 2,5 miljoen heel goed zouden kunnen redden en daardoor alweer twee miljoen kunnen af betalen of niet eens hadden hoeven te lenen.

19 juli 2018 om 19:38

Twente had afgelopen jaar een budget van 10 miljoen. Ze hebben nu een plan voor de komende twee jaar. Daar zitten dus ook spelers in die langer gebonden moeten worden. Als je nu 'slechts' 2.5 miljoen investeert moet je volgend jaar alsnog alle zeilen bijzetten om een fatsoenlijke eredivisieselectie op de been te krijgen.

19 juli 2018 om 21:15

Denk dat ze er verstandig aandoen niet weer alles dat ze hebben te gebruiken om af te betalen. Ik krijg het gevoel dat ze de laatste jaren geld hebben gebruik voor afbetalen dat ergens anders voor bedoeld was. Ze kunnen beter ook een buffer maken en niet alles gebruiken om investeerders af te betalen of spelers te halen. Ze hebben in 3 jaar tijd 40 of 50miljoen afgelost. Dit was duidelijk te veel van het goede.

Zullen wij maar eens ophouden met het gezeik over het beleid van Twente? Als we al die reacties van de supporters lezen gaat het eigenlijk prima. Met de nieuwe deal is er nog een aanzienlijk spelersbudget, en eigenlijk gaat de gemeente er ook op vooruit. Helemaal niks mis mee toch?

19 juli 2018 om 19:47

Supporters hebben de eigenschap om alles rooskleuriger in te zien over zijn of haar club.
Die kan je niet altijd serieus nemen als het gaat om de situatie.
Twente voert hoe dan ook dubieus beleid hoe je het went of keert.
Dikke schulden, dreigen met failliet gaan, geld lospeuteren bij de gemeente en direct weer geld uitgeven terwijl je niet in die positie zit om zoveel uit te geven.
Zoals ik al zei, dubieus beleid.

19 juli 2018 om 19:54

Dat is toch al heel lang duidelijk? Alleen dezelfde discussie komt inmiddels al jaren terug. Twente tegen de rest. Het begint een beetje vermoeiend te worden.

19 juli 2018 om 20:47

En buitenstaanders hebben de eigenschap om wat te roepen uit onderbuikgevoel of halve informatie. Weten vaak van kant noch wal. Vele Tukkers hebben nog op een normale manier geprobeerd het gebrek aan informatie aan te vullen of toe te lichten. Reacties die je daarop krijgt zijn 'nederigheid is op z'n plaats', 'niets van waar' en 'Twente moet kapot'. Ik verwacht niet dat er hier nog veel bruikbare reacties van Twentenaren komen.

19 juli 2018 om 21:45

Ik verwacht zeker geen bruikbare reacties van Twentenaren aangezien de meesten alles proberen recht te praten wat krom is.
De meeste Twentenaren lopen over van excuses om maar niet toe te hoeven geven wat er aan wanbeleid wordt geleverd in Enschede.
De meeste Twentenaren willen ook niet aanhoren waar de onvrede jegens Twente vandaan komt aangezien Twente in hun ogen weinig verkeerds heeft gedaan.

19 juli 2018 om 22:11

Poeh Poeh.. de meeste Twentenaren nog wel. De meeste Twentenaren schamen zich juist dood voor alle fratsen van Munsterman en co. De meeste Twentenaren willen echter na alle boetes, sportief en financieel wanbeleid, en kleineren weer eens de blik werpen op de toekomst. De investeringen (waar de gemeente grote baat bij heeft) en de afspraak met de gemeente zijn een stap in de goede richting. Staar je nu niet blind op die paar Tukkers die Munsterman nog steeds een held vinden joh. Je hebt geen idee wat de meeste Twentenaren denken...

19 juli 2018 om 23:29

@jansen Joenite

Probleem ligt niet bij de tegenstanders, of voorstanders van Twente, maar de gebrekkige info die er bv via sites, zoals VZ naar buiten komt.

Ik las ergens dat Twente gevraagd is door de sponsoren om die 4 mil in spelers te stoppen, om zo weer te promoveren. Dat vind ik hier nergens terug in de stukken. Dat is waardoor je scheve gezichten krijgt. Dat komt nl al heel anders over dan een artikel waarin gesteld wordt dat Twente "gewoon" ff 4 mil in spelers gaat investeren.

Als Twente supporters die info wel geven, komt dat altijd over als recht praten wat krom is. Zoiets van wij van WC eend... (zo komt het over althans, zeg niet dat het perse zo is).

19 juli 2018 om 23:42

BadHabbit, je geeft precies weer waar het hier aan schort (en heb het hier ook meer dan eens aangegeven). Een website als deze doet het voor de clicks, al kun je het met halve informatie ook zien als smaad en laster. Als zelfs Tukkertje91 (die er denk ik vele uren en geduld in heeft gestopt) het al bijna niet meer kan opbrengen om iets beleefd uit te kunnen leggen, dan hebben we hier nog weinig te zoeken.

20 juli 2018 om 00:10

@jansen Joenite

Ik snap de frustratie van de Twente fans ook wel. Maar wat de "tegenstanders" nodig hebben is een pers artikel waarin het uitgelegd wordt. Twente fans die het proberen uit te leggen (als ze het weten), worden niet serieus genomen omdat het gezien wordt als "je eigen straatje schoonvegen", wat ik dan ook wel begrijp.

Het is en blijft lastig, sterkte in ieder geval.

20 juli 2018 om 08:07

Uit ervaring weet ik ook dat een persartikel niet veel zal uithalen. In diverse media zijn verdiepingen geschreven de afgelopen week, maar een site als voetbalzone publiceert liever een negatieve reactie van een trainer die van kant noch wal weet dan dat het de verdieping opzoekt. Verdieping is natuurlijk ook wel moeilijk te begrijpen voor de gemiddelde bezoeker hier. Bedankt voor de sterktewens, en hopelijk treffen we jullie weer in betere tijden.

19 juli 2018 om 20:29

Eens. Het is heel simpel als je wil terugkeren in de ED dan moet je investeren in je club en degene die het voor je moeten doen. Je vergroot je kansen er enorm mee, want geld motiveert. Verklaart ook meteen waarom de gemeente en investeerders dit doen. Alleen is het wel zaak dat ze geen schulden meer creëren, want dat is water naar de zee dragen.. maar kunnen ze dat wel.

En wat gaat er gebeuren als Twente niet promoveert? Gaan ze weer met zo’n begroting het seizoen in?

19 juli 2018 om 19:48

Ik denk dat ze het dan gigantisch benauwd gaan krijgen daar.
Financieel zal het heel erg zwaar worden om er nog bovenop te komen.
Je ziet nu ook dat er alles aan gedaan word om Twente weer naar de eredivisie te krijgen, en ik hoop echt dat ze dat niet gaat lukken.

19 juli 2018 om 20:21

@fcoldambt

Uhmm Twente is gewoon paar jaar al aan het bezuinigen. De verbouwing van de Grolsch Veste heeft gewoon veel geld gekost. maar dat is niet vreemd?

Twente verkoopt veel seizoenskaarthouders, heeft het stadion in eigen beheer, en veel sponsor plekken. Dat brengt wel aardig wat geld in het laatje

Maar het is wel gewoon logisch dat Twente met zo'n Schuld niet heel lang in de eerste divisie moet voetballen. En ik verwacht waneer Twente niet promoveert wat iedereen gewoon in zijn achterhoofd moet houden. want dat is echt niet zo makkelijk als je denkt. Dan zal Twente wel weer moeten snijden in bepaalde dingen.

19 juli 2018 om 21:22

Als ze dit jaar niet promoveren komt er volgend jaar 7 miljoen vrij.
Die bedragen die je hoort worden niet in één keer afgegeven.

De investeerders investeren in totaal 14 miljoen, als het nodig is.
7 miljoen in seizoen in, en dit wordt niet in één keer over gemaakt zodat het niet over de balk gesmeten kan worden.

Daarnaast komt er gewoon nog steeds veel geld binnen door kaart verkoop en normale sponsoring. Dat wordt voor het gemak vaak vergeten. Wat er nu is, is at er ruim voldoende binnenkomt aan de afgesproken betaal verplichtingen te voldoen. Als je een lang lopende lening hebt betaal je die in termijnen, dat kan ook als je gewoon elk jaar voldoende cashflow hebt.

Je moet wel in het voetbal bedrijf blijven investeren, anders is de business kapot. Als je een bedrijf over neemt ga je ook niet alle machines etc verkopen. Dat levert op de korte termijn wel veel geld op, maar daarmee houdt de business ook op. 4.5 miljoen budget is dus prima te verantwoorden voor een club zo groot als Twente.

Leuk en aardig zo'n budget, maar het zegt nog helemaal niks. Had Nec vorig seizoen ook niet het hoogste budget in de 1e divisie?

19 juli 2018 om 21:01

2mil, en net paar puntjes tekort om te promoveren.

20 juli 2018 om 09:37

maar die hadden al wel veer eerder een team staan dan dat Twente dat heeft. Daarnaast verwacht iedereen dat de eerste divisie de sterkste competitie is sinds jaren. Niet alleen door Roda, Nec, Twente en Sparta, maar je ziet dat een aantal clubs (zoals Telstart en Almere) de laatste jaren echt stappen aan het maken zijn.

Geld lenen in de voetbalwereld is toch niet zo vreemd, vanwaar alle ophef? Er zijn aanzienlijke fouten gemaakt bij Twente, er zijn ook dingen verzwegen, de degradatie is een gevolg van alle ellende die we hebben gehad en daar moet je als supporter mee dealen. We krijgen de hoon over ons heen, hebben de gunfactor al lang niet meer, ook allemaal logisch. Alleen uiteindelijk blijft Twente wel een club met een hele grote, trouwe achterban en een hele mooie historie. Ergens mag ook wel een keer gezegd worden, zo is het genoeg, nu verder. Het calimero-gedrag van de clubs in de JL met een supportersaantal dat 10x zo klein is als Twente mag nu ook wel een keer stoppen. Iedereen was zo blij, Twente is gedegradeerd, prima, terecht ook, maar dat je groter bent dan de JL ploegen dat blijft een feit. Het is geen garantie, we zijn zeker niet op voorhand volgend seizoen terug in de ED, het is ook voor Twente 34 wedstrijden bikkelen maar laat alle clubs nou eens ophouden met die verontgelijkte verbazing wat er hier allemaal mogelijk is.

19 juli 2018 om 20:40

Zou maar eens wat minder hoog van de toren blazen! Jaartje keuken kampioen divisie en niet promoveren en het is weer handje ophouden bij de gemeente omdat twente moet promoveren. Waarom heeft twente meer recht op promotie dan andere clubs?

19 juli 2018 om 21:56

Degene die aan het eind van de rit de meeste punten heeft die heeft het recht om te promoveren. Volgens mij zeg ik nergens dat we meer recht hebben op promotie dan een ander. En als je niet alle ins- en outs kent moet je helemaal niet oordelen over het handje ophouden, dat is wel erg kort door de bocht namelijk.

20 juli 2018 om 07:17

Zonder garantiestelling van de gemeente geen twente.

20 juli 2018 om 12:19

Garantstelling is enkele jaren geleden door de gemeente afgegeven. Dit is zodat Twente bij een bank een bedrag van ongeveer 8mln kon lenen. Had de gemeente de garantstelling niet gegeven, dan is het plausibel dat de club nu niet zou bestaan. Waarschijnlijker is dat het bedrijfsleven had ingegrepen, zoals nu met de noabers en straks met Reggeborgh. Dat is te danken aan het draagvlak dat Twente sinds ‘65 heeft gecreëerd.

20 juli 2018 om 07:20

het is toch ook wel vreemd dat pakweg twee weken geleden word er naar de gemeente dreigementen uitgesproken als we niet geholpen worden misschien moeten we dan maar failliet gaan.en dan paar weken later krijg je hulp van de gemeente en investeerders en meteen weer als eeen malle al het geld uitgeven aan spelers ipv de schulden af te lossen.gun factor heeft twente zeker niet meer komt ook omdat vele twente supporters een gigantische plaat voor hun kop hebben zitten.

20 juli 2018 om 11:49

Zoals ik al zei kent de buitenstaander de ins en outs niet, maar vind wel dat ze er wat van moeten vinden. Een grote groep financieel krachtige sponsoren heeft vele miljoenen beschikbaar gesteld om de selectie te versterken, maar die wilden wel de garantie dat het geld niet naar ‘zaken uit het verleden’ gingen. De gemeente is niets meer gevraagd dan garantstelling en uitstel van betaling. Daar heeft de gemeente maar beperkt aan voldaan maar schijnbaar wel voldoende voor die sponsoren om met centen over de brug te komen. Zo gek is het dus allemaal niet... ook andere clubs hebben Sponsoren of Vrienden van....

Twente was ooit een sympathieke club, maar buiten Enschede worden ze inmiddels door bijna iedereen uit gekotst. Ze blijven maar doorgaan met geleend geld uitgeven. Gemeente Enschede verkeerde al in zwaar weer en toch springen ze weer bij. Straks is niet alleen fc Twente failliet maar de hele gemeente. Grootheidswaanzin heerst nog steeds bij de Tukkers. Nederigheid zou op zijn plaats zijn maar in plaats daarvan regeert de waanzin van de dag.

FC Twente is de schaamte kennelijk totaal voorbij en gaat rechtstreeks de ondergang tegemoet.
Belachelijke salarissen voor middelmatige voetballers terwijl financiële steun is gegeven.
Vetbetaalde spelers en de arbeidersgemeenschap Enschede moet straks bij het Rijk bedelen om de bijstand en de thuiszorg te kunnen blijven bekostigen.
Het summum van asociaal kapitalisme!

Er is een aantal clubs dat nooit failliet zal gaan. Twente is daar één van, net als Sparta en Nac. Oneerlijke concurrentie? Zo kun je het zeggen

Hier heeft die gewoon gelijk in! Sparta Nac Twente zijn gewoon echte volks clubs en die leven echt in de plaats of de regio. Helaas voor anderen maar het is gewoon zo.

Denk je dat ik Trots ben op al het wanbeleid tuurlijk niet! Ik hoop dat we nu gewoon geen wanbeleid meer hebben en langzaam de weg weer naar boven vinden. En wij als Supporters kunnen de ploeg alleen maar super steunen en zo snel mogelijk weer terug keren en volgend jaar zeker nog een jaar in de eerste divisie met 19,000 seizoenkaarthouders! En dan zien we het wel waar het schip strand

Wat een hoop haat (vooral misplaats en zondet feiten enkel met gevoel)en gezeik naar twente toe zeg pff twente hoort gewoon een subtopper te zijn in de ed en dat ze dat niet zijn nu is denk ik al straf genoeg. Ja wanbeleid geweest maar zie liever een twente met een capaciteit en achterban van meer dan 30000 man dan een emmen (niet denegrend bedoeld naar emmen fans)met moeilijk 8000 man. Veel beter voor de ed. Ik hoop dat ze snel terug zijn. (En voor alle haters ik ben Ajax fan) .

Gaan weer boven hun stand leven. Kunnen wel miljoenen uitgeven aan spelers en salarissen maar een schuld afbetalen gaat niet. De schuld wordt alleen maar groter. De bekende zeepbel.

19 juli 2018 om 22:16

De schuld is van 100 naar 40 mln dus waar heb je het over??????

20 juli 2018 om 13:53

Siemjo,

1) Wat was de schuld 4 jaar geleden?
2) Wat is de schuld nu?
3) Wat heeft de club afgelopen 2 jaar aan boetes/claims en compensatie moeten betalen?
4) Was de garantstelling/uitstel van betaling van de gemeente en recente injectie uit sponsoren (aandelenuitgifte) nodig geweest als Twente de boel niet had bedonderd?
5) Wat was dan de hypothetische schuld?
6) Geldt je originele standpunt nog als enigszins plausibel?

Graag deze vragen in die volgorde invullen. Het liefst een beetje met onderbouwing, wat anders is het gewoon blind roeptoeteren. Heb je het ook maar een beetje in de goede richting, krijg je van mij een knuffel, een kus, een sticker en een pilsje naar keuze (ook speciaal bier). Wat jij wilt! Antwoord je niet/is het antwoord fout, dan erken je indirect dat je voorgaande reactie hoogstens berust op ongefundeerde onderbuikgevoelens. Het laatste is overigens ook geen ramp hoor. Een ieder heeft recht op zijn eigen mening, al zit die er volledig naast.

Moord en brand schreeuwen, eenzijdig financiele afspraken opzeggen, dreigen met faillissement omdat er geen geld meer zou zijn, maar dan wel doodleuk spelers voor de neus van anderen wegkapen.ondat je meer geld hebt?
Schiet mij maar lek, zelfde verhaal als de zorgverzekeraars, de zorg is onbetaalbaar maar elk jaar recordwinsten behalen..

Als ik de reacties hier opnieuw lees, lach ik toch in mijn vuistje. De tijd om nog serieus een discussie aan te gaan of verduidelijking te geven bij halve berichtgeving op VZ is zinloos. Ik ben niet trots op wat er in het verleden gedaan is, maar ik ben onmeunig trots op hoe het bedrijfsleven, supporters en supporters deze club blijven dragen! Hoe donker de dagen ook zijn, wij Tukkers blijven komen! En gezien de afgunst begrijp ik best dat velen daar heel erg jaloers op zijn..

19 juli 2018 om 20:43

@jansen Joenite

En zo is het maar net! Wij hebben een mooie volksclub en zitten volgend jaar gewoon met min 19,000 seizoenskaart houders in de Grolsch Veste!

En laten we er gewoon een mooi jaar van maken Met een mooie sfeer en dan zien we wel waar het schip strand..en het verleden achter ons laten. Want hoe je het wend of keert daar is ook geen enkele tukker trots op!

Al hoewel het kampioenschap zeker verdiend was.

19 juli 2018 om 20:57

Inderdaad, straks lekker in een volle Veste het weekend beginnen met een biertje en hopelijk leuk en attractief voetbal. Wat wil een mens nog meer.

Moraalridders wat zeuren jullie toch psv kreeg steun Ajax kreeg geld voor de arena en nu zeuren over twente moet de gemeente dan 27 miljoen euro verlies nemen winnen ze ook niets mee

Ja nog steeds problemen uit het verleden die voor problemen zorgen
Belastingdienst , zaakwaarnemer Corona nu maar hopen dat dit het laatste was dan kunnen ze eindelijk door.
De begroting inclusief spelersbudget zal nu wel op orde zijn lijkt me anders zou het wel heel gek worden.
Nu ook geen fouten meer maken zoals dure trainers en leidinggevenden ontslaan.
Verder ja twee jaar uitstel rente en investeerders sturen geld in ruil voor aandelen.
Niet zo vreemd lijkt me - iedereen die dat wel vindt heeft boter op het hoofd en moet dat onderzoek van ' de groene Amsterdammer' nog maar eens lezen .

Hoe komt het dat ik hier een hele smerig bijsmaak heb, het stinkt hier aan alle kanten.

19 juli 2018 om 21:08

Zal waarschijnlijk de smaak van Amstel of Heineken zijn. Ik kan je Grolsch aanbevelen

20 juli 2018 om 11:25

Die werd getapt in de Arena maar die vieze bijsmaak blijft. Dat zaakje in Enschede stinkt aan alle kanten en het zou mij niet verbazen als over een tijdje de volgende rel komt.

20 juli 2018 om 12:55

Klopt, onbegrijpelijk dat ze daar die 2.5 schenken en niet de volwaardige Grolsch. Ik vond er ook weinig aan.
We wachten af.. ik kan je vast verklappen dat jullie nog genoeg te klagen en te miepen krijgen wanneer de club weer met de schuldeisers om tafel gaat. Ik verheug me er nu al op

19 juli 2018 om 21:20

Het hier naar een stelletje hypcriete moraalridders!

Ajax/Arena 31,8 mln van de gemeente en 2,3 mln Rijksoverheid

totaal 34,1 miljoen

De gemeente Amsterdam participeerde voor 31,8 miljoen euro in de bouw van de
Amsterdam Arena. In ruil hiervoor kreeg de gemeente certificaten van
aandelen. (31,8 miljoen) Er wordt geen dividend uitgekeerd. Wel
krijgen certificaathouders bepaalde privileges, denk aan business seats of
een skybox.

In totaal kostte de bouw van de Amsterdam Arena midden jaren negentig 127
miljoen euro. Ajax betaalde hiervan 20 miljoen gulden (9,1 miljoen euro).
Dit geld had de club van de gemeente gekregen ter compensatie van afgekochte
erfpacht op de grond waar De Meer op stond. De resterende bouwsom werd
opgebracht door de gemeente, private partijen, bedrijven en een hypotheek.
Ook kwam er 2,3 miljoen euro subsidie van het Rijk. De provincie
Noord-Holland heeft geen geld in clubs of stadions zitten.

Dit is het tot nu toe. Van investeringen van de gemeente in een nieuw stadion
in de hoofdstad is volgens de woordvoerder van de gemeente Amsterdam geen
sprake. Maar zo zegt ze: "Mocht de keuze van de Olympische Spelen van
2028 op Nederland vallen dan zal er een nieuw stadion moeten komen dat aan
diverse sporten een locatie biedt."

Mocht Nederland het Wereld Kampioenschap Voetbal in 2018 of 2022 mogen
organiseren (een beslissing daarover valt in december van dit jaar) en Ajax
wil als gevolg daarvan zijn stadion uitbreiden, dan heeft het kabinet
toegezegd een deel van die kosten te zullen dragen. Naast Rottredam,
Eindhoven, Enschede en Heerenveen is Amsterdam aangewezen als een van de
vijf speelsteden dat WK.

21 juli 2018 om 14:10

ook als je halve waarheden aan het vertellen bent dan is het nog steeds liegen. Ik zal het nog 1 keer uitleggen voor alle dombo's hier want dat is blijkbaar nodig. De Arena is niet van Ajax maar ze zijn deelgenoot voor 18% en de anderen partijen zijn de gemeente Amsterdam en een groep beleggers die zich vereenigd hebben in de stichting Arena. Ajax heeft dus maar een klein deel geïnvesteerd in de Arena maar het overgrote deel is naar de Toekomst gegaan dat werd bekostigd voor een deel uit de verkoop van de Meer en de beursgang. Het zijn dus gewone zakelijke deals waar alle partijen voordeel uit halen omdat de Arena als Multi-functionele stadion sinds het bestaan ieder jaar winst maakt. Dus wat je nu doet is wat uit je neg kletsen om alles te vergoeilijken van wat Twente de afgelopen jaren uitgevreten heeft en blijkbaar nog doet. Als je nog eens met een onzinverhaal komt onderbouw het dan wat beter.

Ja bittere pil voor andere Keuken Kampioen teams [pff ff wennen dat] maar Twente is een grote club en die investeerders willen directe promottien zien af te dwingen. Ondanks gemeente steun zal er een budget moeten komen. Ze hebben ook slechts 12 contract spelers heh. Daar moeten er nog 10 bij oid.

Leuk hoe alle Twente supporters dit proberen goed te praten. Lachwekkend de maatschappij het mes op de keel zetten voor geld en daarna weer met bakken uitgeven. Arme inwoners van Enschede die geen Twente supporter zijn en van een minimum moeten leven of buiten hun schuld om in de problemen zijn gekomen en geen hulp kregen van ge gemeente...triest ook mijn club heeft zich daar schuldig aangemaakt. Maar volgens mij wordt daar eindelijk de gering naar de nering gezet. En ja ook mijn club mogen ze opdoeken als het ten koste gaat van de maatschappij dan wil ik geen supporter meer zijn.

19 juli 2018 om 22:06

Doek dan de hele voetballerij maar op. Weet je hoeveel dat kost aan politie inzet gemeenschapsgeld? Vele honderden miljoenen. Het voetbal levert aan de andere kant ook enorm veel ook, zo ook in Enschede. De morele kaart is snel gespeeld.

20 juli 2018 om 00:16

Beste Plato,

Ik heb een overzicht van Businessinsider voor je, uit 2010. Daarin zijn 16 clubs uitgelicht en hoeveel gemeenschapsgeld er mee gemoeid is. Dat zijn cijfers (van dat moment) die rechtstreeks van de gemeenten zelf komen. Dikke kans dat jouw club (geen idee waar je voor bent) daar ook toe behoort. Twente staat daar niet in de top 3.

In de meeste gevallen gaat het om leningen/hypotheken/garanstellingen (zoals bij Twente). Enkelen verkochten het stadion (zoals Willem 2, Nec, Rkc, NAC even uit m’n hoofd). Anderen deden constructies met aandelen in ruil voor investering (met name in stadions/infra), of investeringen van stichtingen waar de gemeente alleen aandeelhouder van was. Enkele clubs kregen zelfs flinke subsidies van de Provincie of het Rijk.

Overigens is er bij twee clubs sprake geweest dat een gemeente de openstaande schuld liet vervallen: NAC (bij de verkoop van het stadion) en Vitesse (bij mijn weten de enige twee). Laatstgenoemde zag in 2008 nog een schuld van 13mln bij de gemeente verdampen, 3 jaar na de veroordeling van Karel Aalbers (voor fraude als voorzitter Vitesse).

Dus doek de eredivisie maar grotendeels op. Roep je om ons hoofd, met terugwerkende kracht Vitesse ook maar even opdoeken, NAC ook niet vergeten. De vinger gaat naar ons uit, en dat is terecht. Maar als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er ook 3 naar jezelf.

Ik gun dat club niks man zoveel clubs die strijden met een veel veel kleiner budget dit is toch niet eerlijk man pfff

19 juli 2018 om 22:25

Genereren ook een tienvoud aan inkomsten, zeker ook niet eerlijk?

19 juli 2018 om 22:52

Oh ja wacht.. Eerst smeken bij de KNVB om de club terug te zetten, allemaal lachen met de degradatie, jarenlang supporters en club door het slijk halen. Maar nu is het oneerlijk dat ze op dit niveau spelen. Lekker wispelturig. Verder is je haat aan ‘dat club’ (lekker maat) bij dezen genoteerd. Bedankt! Ik ben wel klaar met dit soort types..

20 juli 2018 om 11:43

Je lacht je toch kapot hier.... eerst twee jaar lang allemaal zeiken dat Twente obv het wanbeleid zou moeten degraderen. Na alle "inspanning" is de gerechtigheid eindelijk daar en speelt twente een niveautje lager. Is het in eens niet meer eerlijk dat zo'n grote club moet strijden tegen clubs met een veel kleiner budget..!

20 juli 2018 om 12:58

De grote grap is dat niet investeren ook niet goed is. Als Twente door gebrek aan investeren de komende 3 jaar KKD moet blijven spelen (lees: niet promoveert) en daardoor failliet gaat: Dan is het gebrek aan inzicht, geen lef om spelers te halen, karma en onverantwoord tegenover gemeente omdat die hun geld verliezen. Als je het toch nooit goed doet, doe dan in ieder geval maar je best om alles recht te zetten.

Persoonlijk vind ik dat het wel is klaar mag zijn met het afzeiken van Fc Twente.
Zijn er in het verleden dingen gebeurd die niet geheel
legitiem waren? Ja. Zijn ze daarvoor (gepast) gestraft? Ja.

Natuurlijk heersen er nog onderbuikgevoelens op basis van leedvermaak en/of wrok, maar weet ook dat die niet terecht zijn. Eenieder kijkt namelijk door zijn eigen clubbril!

Tijd voor een nieuwe start, dt heeft Twente goed door. Dat ze een stuk meer handvatten hebben dan welke andere KeukenKampioenClub is voor henzelf alleen maar mooi mee genomen.

We zouden blij moeten zijn. Hoe eerder ze terug zijn op het hoogste niveau hoe beter voor de Eredivisie.

19 juli 2018 om 23:49

Gluubster,

Ten eerste bedankt voor (verfrissende) ondersteunende woorden. Dat is nieuw in dit soort topics, maar doet deze Tukker in ieder geval enorm goed!

Ten tweede, bedankt voor het erkennen dat de club nu bezig is met een nieuwe start. Men moest geld hebben, heeft hiervoor afstand gedaan van bepaalde aandelen, maar de investeerders hadden als harde eis dat er in de toekomst geïnvesteerd ging worden (selectiebeleid), niet het verleden (belastingdienst en zaakwaarnemer Corona).

Ten slotte, dank dat je ons nog als aanwinst voor de Eredivisie ziet. Eerlijk gezegd denk ik dat persoonlijk dat we dat momenteel niet zijn, maar hopelijk in de toekomst wel. De selectie is voorlopig nog ernstig verslechterd ten opzichte van vorig seizoen. We weten allemaal hoe erbarmelijk het toen al was..

De club is nu bezig om te investeren in de ploeg, maar kennelijk zien veel mensen dit uitgerekend na afgelopen week als ‘vals spel’. De reden? Voor mij onbekend. We horen van velen dat de gemeente extra geld in ons pompt, iets wat feitelijk onjuist is. Beter zelfs, als de club niet investeerd zal het nooit promoveren. Gevolg: over enkele jaren bestaat de club niet meer, en de gemeente kan fluiten naar de openstaande lening. Wat heet, ze mogen nog even ruim 8mln er bovenop wegtikken (garantstelling).

Men maakt zich kennelijk ontzettend druk om de centen vam de gemeente Enschede, terwijl voor meer dan 90 procent het een ver-van-mijn-bed-show is. Daarbij wordt er volledig aan voorbij gegaan, dat de investeringen die nu gedaan worden juist in het belang van de centen van Enschede is. Bedankt dat je die tunnelvisie doorbreekt. Dat terwijl zo velen van mijn medesupporters uitgerekend tegen jouw club genadeloos waren in het verleden. We waren ruim voorbij het begrip etterbakken namelijk.

Mijn grootste complimenten!

20 juli 2018 om 00:11

@tukkertje92:

Helder. Thanks voor de extra info.

De selectie mag dan nu wellicht te slecht zijn voor eredivisie begrippen, maar Fc Twente heeft de potentie om snel weer terug te zijn en inde subtop mee draaien, daar hebben ze nu eenmaal het draagvlak voor.

En: graag gedaan, Twente is een grote club, hebben we er niet heeel veel van in NL, dus die moeten we koesteren.

20 juli 2018 om 07:26

twente heeft met leugens de gemeente erbij betrokken.de gemeente en haar inwoners is nu de dupe van twentes wanorde.daarom vinden veel mensen het belachelijk dat ze weer zoveel kunnen investeren terwijl vele kkd teams maar net hun broek omhoog kunnen houden maar dit wel helemaal zelf doen.

en die vrijstelling dan van 4-5 miljoen van de gemeente is dat geen directe hulp van de gemeente?als dit geld van een bank of wat dan ook was afgekomen was dit gewoon niet mogelijk geweest want die zouden nooit zoveel geld kwijtschelden waar ze recht op hebben en waarmee twente zelf deze contracten heeft gesloten.

dan kunnen jullie wel mooi willen dat je opnieuw kan beginnen maar zolang je je schulden niet zelf op kan lossen houd je de gemeente gewoon in een houdgreep want zij hebben er al zoveel geld inzitten en staan ook nog eens garant voor nog een heel groot bedrag(8 miljoen).want elke keer als twente nu in de problemen komt kloppen ze weer aan bij de gemeente dat als ze niet bijspringen ze de club failliet laten gaan.want zij weten ook dat de gemeente er al zodiep in zit dat ze anders naar hun geld kunnen fluiten.

wanneer houd twente eens op met de boel te belazeren en de andere teams te benadelen.al die andere teams in de kkd hadden graag ook zulke investeringen van de gemeente gehad maar die krijgen dat niet omdat zij wel eerlijk een bedrijf runnen. hierdoor is er ook direct oneerlijke concurrentie want twente krijgt allemaal geld omdat ze zo snel mogelijk naar de eredivisie moeten maar dit is gewoon niet eerlijk tegenover al die andere clubs die ook graag naar de eredivisie willen en willen groeien als club.maar zij krijgen deze kansen niet ondanks dat zij wel goed beleid voeren.gewoon heel krom allemaal.

20 juli 2018 om 08:10

Ik sluit mij helemaal aan bij de woorden van Tukkertje!

20 juli 2018 om 11:42

Ryan030,

Je snapt het niet, of wilt het niet snappen. Ik gok het eerste, want ik ga uit van het goede in de mens. Ik ga maar wederom een flink deel van mijn tijd investeren in het ophelderen van zaken. Vergeef me als de ondertoon mogelijk wat geïrriteerd of bijdehand oogt, maar dit is de 900e keer dat ik hetzelfde uit moet leggen. Dat irriteert soms, maar is absoluut niet persoonlijk bedoeld!

De gemeente met leugens erbij betrokken? Het geld wat in FC Twente zit is voor nota bene het stadion geweest. Daarna heeft de gemeente geen geld meer in de club gestoken. Wel staat de gemeente garant bij een lening (8mln) en schuift het de betaaltermijn van de openstaande leningen 2 jaar op. Maar steekt het fysiek dus geen geld in de club.

De situatie van FC Twente met een gemiddeld KKD team vergelijken heeft geen nut. Als bijvoorbeeld FC Utrecht komend seizoen op magische wijze 0 punten haalt, degradeert en de organisatie inkrimpt. Dal het ook nog altijd een veel groter budget hebben dan alle andere KKD teams. Dan vallen er dus tientallen (mogelijk honderden) ontslagen in deze hypothese, maar is er wel geld om te investeren in nieuw spelersmateriaal. Ik verwacht echter vrij weinig klachten op dat moment. (let op, bij Utrecht heeft men ook een hypotheek van 25mln open staan bij de gemeente!).

Het investeren in de selectie is momenteel key-point om promotie af te kunnen dwingen binnen 2 jaar (hoofddoel, de ambitie, maar ook noodzaak). Dit is benodigd juist om zelf de broek omhoog te houden. Vanuit die situatie kan de club (in sneltreinvaart) beginnen met aflossen aan gemeente, banken, privaat investeerders en hopelijk t.z.t. ook de aandelen van de noabers terugkopen. Met een beetje zakelijk inzicht valt dat echt wel te beamen.

Wanneer de club ophoudt te belazeren? Nou, dat doen ze al een tijdje. De laatste smeerstreek die is geleverd is volgens mij het opzeggen van de compensatie (wat overigens een geste was van Twente, geen opgelegde straf of afspraak tussen alle clubs), die daarvoor? Enlighten me please.

Dan gaan we over tot je laatste alinea. Want alle andere KKD teams zouden ook graag zo’n investering van de gemeente willen als die van FC Twente? Dat hebben ze. Want net als FC Twente ontvangen alle clubs dit jaar minimaal 0 euro van hun gemeente! Dat is exact zo veel als Twente dus. Gefeliciteerd, doel behaald.

Ik snap dat het raar oogt dat een Almere City met goed beleid minder te besteden heeft als Twente met slecht beleid (en zelfs geen hulp krijgt), maar. Vergeet niet dat Twente met goed beleid ook niet in de KKD zou zitten, maar ergens tussen plek 4-8 (doorgaans) zou strijden in de Eredivisie. Het draagvlak van de club is net als de begroting, schuldenlast, en maatschappelijk belang vele malen groter dan die van Almere City. Ik ben me er van bewust dat het enorm arrogant klinkt, maar het is wel zo. Dat kun je oneerlijk noemen, maar dan is het ook oneerlijk dat bijvoorbeeld Ajax meer te besteden heeft dan Feyenoord. Zo blijven we wel bezig..

Ik hoop je in ieder geval iets te kunnen informeren. Ik ga er niet vanuit dat je van mening verandert (is maar goed ook, ieder zijn eigen mening toch), maar ik hoop wel dat je onze mening iets meer begrijpen kunt. Alvast een fijn weekend man.

20 juli 2018 om 12:45

@Tukkertje:

Allereerst moet ik zeggen; chapeau voor het geduld en de tijd die je vrijmaakt om et zo zorgvuldig uit te leggen.

Ik ben het met je laatste alinea dan ook niet helemaal eens. Zijn mening zou juist moeten bijstellen, hij verkoopt onzin en jij weerlegt dat sterk.

Dat valt mij sowieso vaker op hier op voetbalzone, dat het een schande is een keer je ongelijk toe te geven en dan maar naar drogredenen te grijpen om je standpunt nog enigszins kracht bij te zetten.
Als dat een afspiegeling van de maatschappij wordt vind ik dat een hele slechte zaak.

20 juli 2018 om 14:33

ik ben gewoon voor eerlijke concurrentie en dat is er duidelijk nu niet.twente krijgt gewoon hulp nadat ze alles en iedereen hebben bedrogen.dat stoort bij mij.
vond twente altijd een mooie club tot ze iedereen belazerde.ik hoop ook dat twente er bovenop komt maar nu op het moment lijkt het gewoon alsof ze voorgetrokken worden tegenover andere clubs van een kleiner statuur en dat vind ik niet eerlijk.zeker omdat ze al erg gematst zijn kwa straffen die ze hebben gekregen.

ik snap je hele verhaal en klopt dat jij er meer van af wist dan ik en thanks voor de opheldering. de opmerking van gluubster kan ik me alleen niet helemaal in volgen,als ik ergens naast zit laat ik dat ook merken en me graag beter informeren door iemand die dichter bij de club staat.het is nu ook een stuk duidelijker ondanks dat ik het niet eens ben met hoe de kaarten zich uitspelen.
en welke drogredenen ze worden toch ook geholpen en bevooroordeeld tegenover de andere clubs die zich wel aan de regels houden?en dat alleen maar omdat ze een groter draagvlak hebben en de gemeente er zoveel geld in heeft zitten dat ze dat niet willen zien verdampen.

20 juli 2018 om 09:42

Mee eens dat je met afzeiken op basis van oude koeien niet veel verder komt. Echter tegenover dit afzeiken staat ook weer het allemaal goed praten door (enkele) Twente supporters. Zoals de tekst dat de gemeente een goede deal heeft gesloten omdat ze veel rente opbrengsten hebben.
Het is mooi dat er sponsoren zijn die geld in de club steken, maar daar staat tegenover dat het belachelijk is dat ze dit jaar geen rente en aflossing hoeven te betalen. Hierdoor krijgen ze een betere uitgangspositie dan andere clubs. Een positie die dus mede door gemeente Enschede gecreëerd is. Is dit de bedoeling ? Ik denk het niet.

20 juli 2018 om 11:12

Janssen ik ben met je eens dat meerderen het net iets te rooskleurig willen inzien vanaf onze kant. Noem het maar overcompensatie (nog altijd niet goed). Veel renteopbrengst heeft de gemeente natuurlijk niet, de rente moet marktconform zijn om niet als staatsteun te gelden. Dus die opmerking mag je dan inderdaad met een strooiwagen zout nemen.

De gemeente is (mede door FC Twente en de investeerders) in een wurggreep gehouden. Deed het geen handreiking in de vorm van geld of de uiteindelijke opschorting van 2 jaar aflossing en rente (let op, dus geen kwijtschelding), dan zag het de investeerders verdwijnen. Dit zou de kans alleen maar vergroten op een faillissement, wat de gemeente op een extra kostenpost van ruim 8mln (garantstelling) komt te staan. Er is keihard zaken gedaan, op een manier die we voor het gemak maar even als -niet netjes- bestempelen (met enig gevoel voor understatement).

Ik vind het flauw om dus de vinger te wijzen naar de gemeente, die oneerlijk voordeel af zouden dwingen op deze manier. De gemeentes van (oa) Tilburg, Breda, Kerkrade, Nijmegen, Waalwijk hebben allen voor tussen de 12 tot 16mln euro (plus kwijtschelding openstaande leningen) de stadions van hun clubs gekocht, de gemeente Arnhem schold een openstaande lening van 13mln weg. Dat soort gevallen waren regelrechte staatsteun in mijn ogen. Niet een gemeente die zegt, “joh, wij hebben liever 2 jaar later ons geld dan helemaal nooit”.

@glubbstertj
FC Twente is een kleine jongen als het gaat om steun van de gemeente vergeleken met Feyenoord City.
Het Nieuwe Standion op zuid maakt deel uit van het megalomane plan van 1,5 miljard euro.
Dat terwijl de gemeente de mensen in de achterstandswijken in R'dam zuid laat barsten.
Miljoenen voor verwende voetballers ten koste van de gewone arbeiders.
Leuk hoor casino-kapitalisme!.

20 juli 2018 om 00:12

@Gers:

Persoonlijk ben ik ook geen medestander van het Feyenoord City plan. Is er namelijk al eens realistisch gekeken naar een verbouwing van onze prachtige kuip?

20 juli 2018 om 12:40

@gluubstertj Wat dat betreft voel ik met je mee.
Echter; dat is eigenlijk een andere discussie om elders nog uitgebreid te voeren.

Overigens wens ik de fans van Twente het allerbeste toe.

Zoals zo vaak al aangegeven. De voetbalwereld is een afspiegeling van de maatschappij. Deze is verziekt en helaas bij niet ingrijpen zal het steeds verder zakken. De gewone burger is niet in staat hier tegen in opkomst te komen. De vaste kliek houd dit in stand. Enige optie voor Twente is wederom een sportieve karma. Het is uiteraard voor de trouwe suporter fijn dat de club nog bestaat maar ook nu geeft het weer dat dit een grote schande is.

20 juli 2018 om 00:01

-maar ook nu geeft het weer dat dit een grote schande is-

Hey kerel. Wat in dit artikel is nou precies een grote schande dan? De investering van het bedrijfsleven (die daarmee de gemeente mogelijk 17mln aan toekomstige betalingen en sowieso 8mln aan garantstelling bespaard)? De eis dat men moet investeren in de toekomst (selectie) zodat het zsm financieel gezond wordt en de gemeente terug kan betalen? Of het feit dat men spelers nu iets meer bied, zodat men bij eventuele promotie niet direct gaat lopen?

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de lonen mogelijk te gortig zijn, wat overigens een aanname is (ik heb weinig bevestigde berichtgeving gezien). Desalniettemin zeer plausibel natuurlijk! Is dat een schande? Nee. Verstandig beleid? Nou nee, zo oogt het ook niet. Maar wie weet zit er wel een compleet onderbouwd beleidsplan van de (nieuwe) aandeelhouders dan wel technische staf achter. Kan ook. Ben wel met je eens dat dat zeer onwaarschijnlijk is. Maar dit ‘bewijst’ allemaal niks, bevestigd alleen dat je een onderbuikgevoel hebt.

20 juli 2018 om 07:35

en wat dan als twente niet promoveert?dan zitten ze nog dieper in de schulden.inplaats van de club van onderaan rustig op te bouwen en de schulden af te beginnen te lossen storten ze al dat geld weer in spelers en mogelijke promotie die daarbij komt kijken.dit is gewoon geen manier van verstandig zaken doen en gewoon gokken met gemeente geld. het is toch ook vreemd toen twente hulp nodig had van die "vrienden" waren ze nergens te bekennen en moest de gemeente opdraaien voor alle problemen. maar nu de schulden op conto van de gemeente staan en er ook weer geld kan worden verdient aan spelers ze in een keer weer allemaal uit de kast komen om te investeren.

20 juli 2018 om 10:55

Twente heeft aandelen verkocht aan de noabers (30 bedrijven die de miljoeninjectie realiseerde), het risico van die aandelen is bij de bedrijven bekend. De eis om te investeren kwam ook juist van die groep, die niet in het verleden (belastingclaim, zaakwaarnemer Corona etc.), maar in de toekomst (promotie/selectiebeleid) willen steunen. Dan kun je als Twente zijnde stoer zeggen dat alles alsnog gebruikt wordt om af te lossen, maar dan schend je dus (weer) een overeenkomst, plus dat je 25% van je aandeelhouders compleet negeert. Dan ben je grappig genoeg ineens weer firma list en bedrog.

Het geld waar nu mee wordt gegokt zie jij als gemeentegeld. Het is weliswaar zo dat de gemeente de grootste schuldeiser is, echter is dat nog de lening van het stadion. Sindsdien heeft de gemeente FC Twente geen geld meer gedaan, enkel handreikingen (garantstelling, uitstel van betaling) om te waarborgen dat de restlening daadwerkelijk afgelost gaat worden. Ik mis bij velen dat stukje nuance wel.

Afgelopen dagen heb ik al meermaals een lijst gedeeld van 16 andere (voormalig) Eredivisie-clubs gedeeld die linksom of rechtsom op dezelfde manier (of zelfs veel extremere gevallen) met hun gemeente betrokken zijn. De bedragen die daarin om gaan zijn in meerdere gevallen ook nog eens hoger. De enige reden waarom iedereen hier nu op de achterste poten staat is puur het feit dat Twente in 2012-2015 de boel bedonderd heeft. Dag mag je uiteraard terecht noemen, maar objectief is het niet.

Prima al die investeerder, privé of bedrijfsleven dat maakt me niet uit. Maar kan iemand mij uitleggen waar Twente de gemeente nou daadwerkelijk voor nodig had? Als je spelers budget nu naar 4.5 mil kan had je daar ook 3 van kunnen maken en de gemeente "normaal" aflossen? Daar zullen wel spelletjes van investeerders achterzitten en natuurlijk dat deze regeling FC Twente ook verdomde goed uitkomt.
De getalletjes laten zien dat het overbodig was, de eisen vanuit FC Twente + sponsors hebben dus de doorslag gegeven. Dan lijkt me dat het dregement van failliet gaan (en dus een strop van 25 Mil voor de gemeente) redelijk heeft gewerkt.

20 juli 2018 om 08:33

In het kort: Twente heeft in enkele jaren de schuld teruggebracht van 90 miljoen naar 40 miljoen, waarbij de gemeente een van de grote begunstigden was. Er zijn nu 3 grote tegenvallers waarop onvoldoende is geanticipeerd en gezamenlijk een kleine 15 miljoen kost/misgelopen (belastingdienst, Bunge/Corona, degradatie). Hiervoor is weer geld nodig omdat door de aflossing er onvoldoende voor handen is. Investeerders hebben echter als voorwaarde alleen te willen investeren in de toekomst (zo snel mogelijk promoveren) en niet te betalen uit de fouten uit het verleden. Twente wilde vervolgens aanspraak maken op een aanbod dat de gemeente eerder deed (waarbij het aangaf ook in de toekomst te gelden) waarbij het garant zou staan bij een lening. De gemeente trok dit aanbod in toen Twente dit voorjaar aanklopte, en de opschorting van rente en aflossing (dus niet kwijtschelding!) is een haalbaar compromis. De gemeente is er overigens ook alles aan gelegen dat de investeringen op de toekomst gedaan worden, want deze verkleinen de kans op faillissement en dus vergroten de kans dat het het geleende geld (met rente) terugkrijgt.

20 juli 2018 om 09:13

Dank, het is ook allemaal wel logisch, ook de eisen uit het bedrijfsleven en de keuze voor het niet verliezen van 17 M aan lening + 8 M garantstelling door de gemeente.
Die eerdere afspraak is ook gedaan in andere tijden waar de gemeente terwijl de gemeente nu zelf moet bezuinigen. Zoals het zo mooi in het engels heet de gemeente zit tussen een "wall and hard place". Bedrijfsleven investeerd uiteraard alleen in toekomst, dat hoe ze winst kunnen maken.
En het enige wat me stoort, is die 15 miljoe (belasting/bunge/degradatie) hoe kan daar nou onvoldoende op geanticipeerd zijn? Of dat is, wederom, compleet mismanagement geweest, of een bewuste keuze. Degradatie is klote maar kwam nou ook niet uit de lucht vallen.

Weet jij trouwens wat dit betekent voor de deal met de andere clubs? Direct na degradatie besloot twente deze afspraak eenzijdig te cancelen, maar heb niet gehoord hoe dat verder gaan. Nu ze financieel weer de ruimte hebben, gaan ze dit ook weer omdraaien, of zijn daar al afspraken over.

20 juli 2018 om 09:46

Het is compleet mismanagement geweest. Twente had het afgelopen jaar een lijst van meer dan 70 contractspelers en liet zich bij ontslag Verbeek en vooral Hake leiden door de schreeuw van supporters. Reserveringen zijn verdampt omdat er weer is gesmeten met geld. Als supporter schaam ik me er enorm voor dat het alweer misloopt. Ik ben wel blij dat oa Van Halst en een groot deel van RvC inmiddels zijn oogestapt en er weer wordt gescout ipv grijpen wat je grijpen kunt. De vraag om de deal met andere clubs terug te draaien was schaamteloos en door de andere clubs (uiteraard) afgewezen. Afspraak hoort afspraak te zijn (al lijkt dat bij onze club niet vanzelfsprekend). Naar mijn weten wordt er dus gewoon gecompenseerd, maar is bij degradatie uitstel gevraagd.

20 juli 2018 om 09:48

Onvoldoende geanticipeerd ? Er is gegokt en verloren. Ja, ze hebben op papier het geld van de belastingdienst en zaakwaarnemer apart gezet. Dit geld hebben ze echter niet op de bank staan maar hebben ze of in het stadion of in spelers gestopt zodat ze weer meer geld zouden verdienen.
Om nu een selectie op de been te krijgen hebben ze niet alleen veel geld van sponsoren nodig, maar kunnen ze ook niet eerder gemaakte afspraken met de gemeente nakomen. Het is toch belachelijk dat de spelersbegroting minimaal 2x zo groot is als elke andere club in de eerste divisie maar dat de gemeente geen rente en aflossing krijgt.

20 juli 2018 om 10:33

Die laatste zin slaat de spijker op z’n kop Janssen. Echter is het wel omgekeerd. Het spelersbudget is juist 2x zo groot omdat de gemeente de betaling van aflossing en rente 2 jaar uitstelt. Of verwacht jij dat een club met pakweg 500k een selectiespeler of 12 kan halen die ze naar de ED schoppen?

De investeerders kijken lange termijn, de gemeente kijkt langer termijn, de club lijkt nu ook eindelijk eens wat langere termijn te kijken. Maar daarvoor moet men binnen relatief korte periode toch echt wel een keer promoveren. Dat is de reden waarom men daar nu in investeert.

20 juli 2018 om 18:47

Bij degradatie wordt die compensatie sowieso opgeschort.

FC Dordrecht heeft een budget van 162 euro per betalende bezoeker. FCT 150 euro per betalende bezoeker, zie daar dat het volledig in verhouding is.

20 juli 2018 om 23:06

Ik vrees dat het aan dovemansoren gericht is Vak104. Ik hoef deze strijd (los nemen) niet te verliezen, maar ik weiger bedolven te worden onder roeptoeters. Dan kost het maar wat extra tijd, mensen zullen uiteindelijk de nuance maar zien. Is onze club heilig? Mijn God nee! Maar de club is aan het bouwen aan de toekomst, met hulp (geld) van de noabers en gemeente (uitstel van betaling) kan iedereen wel zeggen dat het oneerlijk is. Maar dit is nou eenmaal in het belang van de gemeente Enschede. Dat heeft mij prioriteit momenteel.

Ik ben Fc Twente helemaal zat gewoon mafia en de gemeente Enschede dito hoe kan je dat om dure spelers te halen en je hebt overal schulden gewoon mafia praktijken ik hoop dat Sparta over hun heen lopen dan zal ik genieten

21 juli 2018 om 19:55

Aldus Roza, dank voor je mening

Het is voor beide competities geen goede zaak dat Twente is gedegradeerd. Ik ben geen supporter maar hoop dat ze volgend jaar weer terug zijn. Qua achterban groter dan clubs die wel in de Eredivisie spelen. Twente hoort daarom gewoon in de Eredivisie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren