Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente gered van de ondergang na akkoord en miljoeneninjectie

Laatste update:

FC Twente is definitief van de ondergang gered na een akkoord met de gemeente Enschede, zo schrijft TC Tubantia dinsdagavond. Na wekenlang onderhandelen is besloten dat de gemeente en investeerders een miljoeneninjectie doen, waardoor de club niet failliet gaat. Door de investeringen is er zelfs geld om nieuwe spelers aan te trekken.

De afspraak is gemaakt dat FC Twente de komende twee jaar geen rente en aflossing hoeft te betalen op een gemeentelijke lening. Hierdoor komt Enschede de club in twee jaar tijd in totaal vier miljoen euro tegemoet. Na de vakantie gaat de club, investeerders, schuldeisers en de gemeente Enschede werken aan een plan voor schuldsanering.

Circa dertig bedrijven uit de regio investeren volgens de krant ‘miljoenen’. Met dat bedrag gaat FC Twente de transfermarkt op om versterkingen in huis te halen. De sponsoren wilden dat de gemeente ook nog een garantstelling van zeven miljoen euro zou afgeven, maar daar is politiek geen draagvlak voor. Twente heeft al 17 miljoen euro geleend en de gemeente staat al voor 8,4 miljoen euro garant. Uiteindelijk hebben de investeerders hun eis voor de garantstelling van de gemeente laten vallen.

FC Twente nadert ook een schikking met Mathias Bunge, de zaakwaarnemer die nog 6,3 miljoen euro tegoed heeft van de club vanwege een nabetaling van de transfer van Jesús Corona, die drie jaar geleden werd verkocht aan FC Porto. “Bunge heeft aangegeven niet naar de rechter te stappen om te kunnen incasseren, maar er met ons uit te willen komen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik mag hopen dat er dan gerichte versterkingen worden gedaan, want volgens mij had FC Twente vorig jaar 76 contractspelers

17 juli 2018 om 22:00

En nu circa 15 selectiespelers. Heel veel contracten zijn opgezegd/niet verlengd. Daarbij hebben enkele spelers voor een kleine vergoeding of door gebruik van clausule de club verlaten. Die 72 waar je naar verwijst was inderdaad van de zotte....

17 juli 2018 om 22:09

15 selectiespelers. Maar hoeveel contractspelers? Waren het er echt 72? Das van t patje af hoor

17 juli 2018 om 22:11

Vorig seizoen werkelijk iets boven de 70. Enorm gekkenwerk, volstrekt idioot zelfs. Nog niet de helft ervan zou daadwerkelijk in de KKD uit de voeten kunnen. Het aantal contractspelers nu is enorm teruggeschroefd, maar exacte aantal blijf ik je helaas verschuldigd.

17 juli 2018 om 22:23

Met dat wanbeleid en de schulden die het veroorzaakt heeft , zou je eigenlijk wel willen dat de club opnieuw begint met een schone lei door ze failliet te verklaren. Qua bestuur verdienden ze ook niet anders maar helaas heb je daar alleen de trouwe supporters mee.

Het is wel mooi om te zien dat de Tukkergemeenschap het zinkende schip niet verlaat en een extra reddingsboei gooit. Ik hoop dan ook oprecht dat voor supporters, de sponsers en gemeente (belastingbetalers) de club nu weer op de weg terug is.

De club is toch te mooi om onder te gaan maar er zal nu echt een andere koers moeten komen en als ik dan al weer lees over geld voor transfers vrees ik toch wel weer voor een wanbeleid.

Maar nogmaals voor de supporters is dit top. Nu weer de weg omhoog wat al moeilijk genoeg is, zelfs met al het geld koop je geen promotie naar eredivisie kijk naar poging NEC

17 juli 2018 om 22:34

XAJAcfa ik kan niet anders dan bij je woorden aansluiten. Is geen speld tussen te krijgen wat mij betreft. Nu heb ik in ieder geval reden om nog harder te juichen, aangezien mijn werkgever waarschijnlijk ook wat geld in het potje heeft gedaan

18 juli 2018 om 02:19

Het waren er nooit zo veel. Er waren 49 spelers met een contract. klinkt nog hoog maar dat was inclusief de spelers van Jong Twente en Twente onder 19 of jeugdspelers met een contract.

Ik ga er eigenlijk van uit dat er bij de meeste clubs uit het linker rijtje nog meer spelers onder contract staan. Twente heeft immers de afegelopen jaren, uit noodzaak, een groot deel van de jeugd wegbezuinigd.

19 juli 2018 om 19:37

Wedge21

"waren het er echt 72? Das van t patje af hoor"

Tja. Hoeveel contractspelers heeft Ajax eigenlijk, voor al die teams? Toch ook minstens 60??

17 juli 2018 om 22:40

Dat 76 contract spelers is zo'n uit zijn verband gerukte opmerking.
Het zit zo:

FC Twente had een selectie van 36 spelers voor het eerste en tweede. Dat lijkt me toch heel normaal?
Alle overige contracten, ongeveer 40 waren slechts onkostenvergoedingen van 1500,- voor reiskosten voor jeugspelers uit de opleiding. Dit was in contracten vastgelegd om in de begroting op te nemen.

Maar zo gaat het altijd met betichten over Twente in algemene media, niemand weet hoe het echt zit en oordeelt daardoor op onjuiste feiten. Zeer kwalijk voor de beeldvorming.
Maar daar zijn we inmiddels wel aan gewend.

17 juli 2018 om 22:54

Dit lijkt mij ook een realistischer beeld idd. Hoop dat FC Twente er weer bovenop komt, is en blijft een prachtige club.

17 juli 2018 om 23:20

Svg5, precies zo is het. Het is gewoon schandalig hoe de feiten over FC Twente de afgelopen jaren verdraaid zijn of onjuist zijn weergegeven. Gewoon slechte journalistiek om gauw wat kliks te scoren. Dat half "dom" holland er vervolgens in gelooft is een grote frustratie van mij geweest. Ik heb dan ook goed mijn best gedaan om net zo ongenuanceerd en opportunistisch "terug" te reageren. Nu is het klaar! Een hele mooie dag voor de Tukkers, en voor de haters, jammer dan ! volgende keer is jullie club misschien de sigaar. .

18 juli 2018 om 00:35

@svg5

Daar heb je ook gelijk in, tegenwoordig moet je zestien jarige spelers altijd iets van een contract aanbieden, anders worden ze zo weggeplukt. Alle clubs met jeugdteams hebben op die manier heel veel contractspelers.

36 spelers is ook niet zo raar voor twee teams. Je zou met iets minder toe kunnen, omdat spelers uit het tweede natuurlijk prima reserve kunnen staan bij het eerste maar bijzonder is het zeker niet.

En na een paar trainers wissels heb je ook vaker een iets grotere groep, een nieuwe trainer mag altijd wel een paar spelers aantrekken, zonder dat je direct de overbodige spelers kan slijten. Afgelopen winter was het ook nog eens vijf voor twaalf dus dan begrijp ik wel dat je alles op alles zet om niet te degraderen, dus ook wat extra spelers aantrekt.

18 juli 2018 om 00:57

Media oordeelt op onjuiste feiten? Als ik onjuiste feiten hoor in combinatie met Twente dan heeft de club daar zelf ook heel veel schuld aan.
Verder is het wel weer tekenend dat er pas na de vakantie naar een schuldsanering wordt gekeken en dat dit blijkbaar geen dringend punt was bij de genoemde onderhandelingen.. Overigens wens ik Twente het beste, maar er komen nog veel zeer bedenkelijke berichten naar buiten waardoor ik betwijfel of de onderste steen al boven is.

18 juli 2018 om 10:06

Ja, het is allemaal zwaar onterecht dat Twente in zwaar weer zit inderdaad. Ze maken er helemaal geen zooitje van. Slechte journalistiek ligt ten grondslag

Ik zal ook even ongenuanceerd reageren: De tukkers onder ons zijn wel de laatste die een grote mond moeten hebben, maar moeten zich heel nederig bezighouden met heropbouw van de club.

18 juli 2018 om 06:46

Op zich is dat helemaal niet zo raar. Je hebt de eerste selectie, daarnaast jong fc Twente en de A1. Vanaf 16 jaar mag je spelers contracteren en dus zelfs in de B zullen grootste talenten al een contract hebben gehad. Ik denk dat veel clubs dus veel contractspelers heeft. Maar daar zitten dus ook jeugdcontracten bij.

Verbaasd me niets.
Twente is net zo'n verwend rotkind, ze mogen er iedere keer een potje van maken, maar uiteindelijk wordt het weer bedekt door de mantel der liefde door Papa Gemeente Enschede.

17 juli 2018 om 21:47

Het zou wel zonde zijn als zo'n grote club als Twente failliet gaat. Alleen dag stadion al is een gemis voor het Nederlandse voetbal.

17 juli 2018 om 22:11

@psvchelseaboy

Bedankt! sportieve reactie van je.

Ben ook heel blij nu eindelijk! nu hopen dat we met gezond beleid weer langzaam de weg na boven kunnen vinden. En uiteindelijk helemaal weer schuldenvrij worden.

17 juli 2018 om 22:27

Welk gemis. De grootste club van de Twente zegt mij niet zoveel. Ik heb meer respect voor Heracles en de Graafschap die wel zelfstandig hun broek weten op tehouden.

17 juli 2018 om 22:36

De Graafschap bij Twente rekenen is een spuug in het gezicht van alle Tukkers en Achterhoekers natuurlijk. Geeft wel weer aan wat de kennis van ‘het westen’ is. Maar ik kan me voorstellen dat men voor de Graafschap en Heracles veel meer respect heeft, dat is (hoewel dat per persoon kan verschillen) dan ook absoluut terecht terecht.

17 juli 2018 om 22:41

Hun eigen schuld toch? Maar als ze komend jaar niet promoveren moeten ze weer terug in de begroting en krijg je weer hetzelfde gezeik.

17 juli 2018 om 22:49

Daar klaag ik ook niet over Az2, echt niet. Eigen schuld is het sowieso. Maar precies om de reden die je aangeeft (Twente zal zo spoedig mogelijk terug moeten keren met het oog op de begroting) hebben de bedrijven sus extra geld gedaan zodat de club kan investeren. Met 15 selectiespelers kun je een seizoen onmogelijk doorkomen, laat staan als we het hebben over de kwaliteit van de beste mannen.

17 juli 2018 om 23:13

Nee dat stel ik niet. Het enige wat ik stel is dat men, door de Achterhoek en Twente als hetzelfde te zien, blijk geeft van weinig algemene kennis. Dit wordt letterlijk op basisscholen geleerd namelijk. Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen in de omgeving Rotterdam (waar ik zeer geregeld kom) dit vaak niet weten/misvatten. Daarna deed ik alleen een gevalletje ‘wie de bal kaatst’ door de term ‘het westen’ te gebruiken. Kennelijk mag dat dan weer niet, want gelijke monniken gelijke kappen bestaat niet meer. Volgens mij was ik in mijn bewoording nog relatief correct, en niet denigrerend. De humor is dat jouw reactie richting mij (“blijf maar lekker in die keuken kampioen divisie met dat denigrerende gelul van je) eerder als denigrerend opgevat kunnen worden. Maar wees gerust, ik denk dat we ook nog wel enkele jaren in de KKD blijven

17 juli 2018 om 23:23

Tukkertje91 heeft gelijk. Wel in technische ingewikkelde financiele discussies een mening hebben over Twente, maar niet ééns het verschil weten tussen de achterhoek en Twente. In dat soort gevallen mag je de term "westen" best gebruiken. Niks mis mee.

17 juli 2018 om 23:44

Daar kom je toch niet uit.. In het westen weten ze toch altijd alles beter.. Lekker laten lullen, daar weet ie blijkbaar alles vanaf

18 juli 2018 om 01:03

In Enschede dachten ze overigens ook dat alles kon, blijkt nu toch een luchtkasteel te zijn geweest..

18 juli 2018 om 01:46

Mee eens, net als veel mensen hier had ik ook een beetje leedvermaak toen ze degradeerden.
Maar ik ben nu wel een beetje klaar met het twente bashen over de fouten die daar een paar jaar geleden gemaakt zijn.

Het is ook gewoon de 4e club van Nederland op de eeuwige eredivisie ranglijst, met het op 4 na grootste stadion. Hartstikke knap wat een aantal kleinere clubs in de eredivisie preseteren (excelsior, zwolle, etc...) maar als liefhebber kijk ik uiteindelijk toch liever naar een wedstijd in de Grolsch Veste waar 30.000 man zitten.

Met de 10 miljoen die ze door de verkoop van een deel van de aandelen hebben ontvangen moeten ze toch een redelijke stap kunnen zetten richting structureel herstel.

18 juli 2018 om 06:52

Ach,daar hebben we weer zo'n boertje met een minderwaardigheidscomplex. Gelukkig hebben we in 'het westen' wel alles voor elkaar,en spelen ze in het noorden en oosten middenmoot of degraderen ze haha.

18 juli 2018 om 06:52

Ja maar kijk ook hoe een Heracles de broek op kan houden. Ik vind het een gekunsteld clubje. Kunstgras in het stadion zodat ze niet hoeven te financieren in een trainingsaccommodatie. Ze hebben geen jeugd, alleen een papieren samenwerking met fc Twente waarin ze een bijdrage leveren van ongeveer een ton. Een schijntje natuurlijk want ze hebben geen kosten voor jeugdtrainers, begeleiders, verzorgers, vervoer, kleding en nog veel meer bijkomende kosten. Ik vind Heracles best een leuke club, maar als je als bvo niet investeert in jeugdopleiding dan ben je mijn inziens betaald voetbalclub onwaardig. En dan zijn ze ook nog eens de voorloper van het gehate kunstgras.

17 juli 2018 om 21:55

Welke waarheid ? Dat Soron beweert dat de gemeente de boel maar weer oplost ? Meneer heeft niet eens gelezen en loopt al gal te spugen, heerlijk! Twente is gewoon te groot om failliet te gaan. Twente wordt hier door bedrijven op de been gehouden. Fijne avond, ik drink er een Grolschje op. Proost!

17 juli 2018 om 22:14

Twente kan zeker failliet gaan hoor. Indien ze niet direct promoveren is het zeker einde verhaal.

17 juli 2018 om 22:29

Te groot, waar baseer je dat op?

17 juli 2018 om 22:45

"Twente is gewoon te groot om failliet te gaan."

Jammer dat je na dit goede nieuws voor Twente gelijk weer zo hoog van de toren blaast. Een beetje nederigheid zou op z'n plaats zijn.

17 juli 2018 om 22:59

Ben ik met je eens Frisian. Denk dat oublie echter na meer dan een jaar treiteren en doodsverwensingen (van de club) iets te overenthousiast is geworden. Hoe dan ook mag het een tandje of 3 minder ja..

17 juli 2018 om 23:18

Haha klopt! Schandalig hoe Twente beleid heeft gevoerd. Maar als ik dan reacties als Soron zie, met puur alleen maar haat en hopen dat de club failliet gaat tja... Mag ik best een keer terug bijten. Ik ben blij dat het geld nu van investeerders afkomt en dat de gemeente alleen maar meewerkt nu. Had een extra injectie van de gemeente (en dus het volk) niet terecht gevonden. Sorry voor mijn iets te overtrokken reactie, was voornamelijk even een sneer naar Soron.

17 juli 2018 om 22:05

Snap wel dat je erg enthousiast wordt iedere keer als je over Twente kan zeiken. Jarenlang de Calimero uithangen en dan sta je eindelijk een keer boven de grote broer en nog is het enige wat je kan doen om te schreeuwen: "zij zijn groot en wij klein, dat is niet eerlijk!". Vooral je klein blijven gedragen vriend.

De gemeente Enschede krijgt gewoon nog zijn geld en heeft geen garantstelling gegeven zoals velen zaten te zeuren. Terecht natuurlijk ook! Men zou dit ook kunnen aanschouwen als een sterk staaltje gemeenschapzin waar supporters en het lokale bedrijfsleven een enorme toewijding hebben voor hun club.

Maar het is makkelijker naar beneden te spugen en sympathieke reacties achter te laten als: "ik hoop dat ze failiet gaan '. FC Twente is zoveel meer dan de bestuurders die er de laatste jaren een zooitje van hebben gemaakt, maar daar kiest iedereen voor dat te vergeten.

17 juli 2018 om 22:11

Gemeente Enschede krijgt nog zijn geld???? Heb je het artikel niet gelezen? Ze gaan praten over Schuldsarnering!!!! Moet je even googlen als je niet weet wat dat betekend.

17 juli 2018 om 22:33

De gemeente krijgt dr volgende 2 jaar niet zn geld. Twente hoeft namelijk de rente niet te betalen en de gemeente moet wel zijn lening incl. rente betalen. Dus ja ze krijgen als alles goed gaat het geleende bedrag, maar verliezen hiermee 8 miljoen aan rente.

17 juli 2018 om 22:41

De gemeente verliest 2 maal zoveel geld als hetgeen wat Twente in gezonde situatie zou betalen? Lijkt me sterk. Daar komt bij dat het betalen van de rente 2 jaar opgeschoven wordt, waardoor ze straks ook 2 jaar langer rente betalen.

18 juli 2018 om 07:42

@wedge21
Een voetbalclub is geen particulier die een financiële misstap heeft begaan. Die komt bij de stadsbank terecht bij een schuldsanering, betaalt naar draagkracht en is na een paar jaar schuldenvrij. Schuldsanering bij een bedrijf werkt echt iets anders.... Tuurlijk kan het zo zijn dat je gematst wordt door geldverstrekkers, maar dat is de uitzondering op de regel..

17 juli 2018 om 22:06

Kom op zeg.. ken je historie en weet waarom er ooit een naamsverandering heeft plaats gevonden naar Heracles Almelo. Ik ben ook tegen overheidsgeld in bvo's maar er zijn maar weinig bvo's die geen gebruik hebben gemaakt van overheidsgeld. Wees als Heracles supporter trots op het goede beleid dat de club voert en maak je toch eens niet iedere x zo druk om het "verwende rotkind". Het verwende rotkind met veel vrienden (supporters en sponsoren) waarvan veel supporters hadden gedacht deze aankomend seizoen in Almelo op de tribune te treffen. Helaas..

17 juli 2018 om 22:37

Ik begrijp dat je het jammer vindt dat de ‘’grote’’ broer uit Enschede niet omvalt. Je kunt je ook afvragen waarom Twente ondanks het wanbeleid zo enorm leeft in Twente. Dit in tegenstelling tot Heracles. Los van de financiã«le steun van meer dan 30 Twentse bedrijven, reizen er twee-wekelijk busladingen vol supporters uit Rijssen, Hengelo, Nijverdal, Enter, Vriezenveen, Den Ham, Almelo (echt waar) etc. naar de Grolsch Veste. Ik kan me voorstellen dat ze in daar Almelo best een beetje jaloers op zijn.

17 juli 2018 om 23:25

Jammer Soron, met het verwende rotkind ben je zelf in dit geval. Een kleuter die zijn zin niet krijgt en vervolgens gaat lopen janken. Bijzonder kinderachtig van je.

18 juli 2018 om 00:52

@soron

De gemeente kan niet anders, ze zitten er tot hun nek in, zijn echt gegijzeld door Twente. Dat hebben ze zelf zover laten komen. Nu zullenz e de hele rit uit moetne zitten of tientallen miljoenen verliezen.

Om een of andere reden zien we het elke keer weer gebeuren, voetbal heeft een hele sterke aantrekkingskracht, politici en ambtenaren zijn daar oh zo gevoelig voor, willen zo graag gezien worden op het ere-terras.

Hier in Rotterdam heeft de lokale OV vervoerder ook bussiness seats. Hebben ze helemaal niet nodig, ze zijn monopolist, er is geen ander openbaar vervoer dan de RET maar ze willen wel gezien worden bij het voetbal. Straks met het nieuwe stadion zal het niet anders zijn, daar zal de lokale politiek ook niet weg te slaan zijn uit de nieuwe skyboxen.

Is echt bij bijna elke club zo.

Geld in een bodemloze put. Zo kan je het ook omschrijven. Het is een puinhoop en dat zal nog wel even zo blijven. Als ze dit seizoen niet promoveren kan de puinhoop nog wel is groter worden. En promoveren is lastig zat. Zeker met de huidige selectie.

17 juli 2018 om 22:23

Er komt een reddingsplan waarbij o.a. sprake zal zijn van gedeeltelijke schuldsanering. De club zal ook op de langere termijn gezond worden, ongeacht of zij eredivisie of eerste divisie spelen. Bedrijven steken echt geen miljoenen in een club zonder toekomst.

17 juli 2018 om 22:35

Kleine bedrijven waarvan de eigenaar supporter zijn stoppen gewoon geld in Twente, omdat ze supporter zijn. Hier zit totaal geen zakelijke business case achter.

17 juli 2018 om 22:52

Het maakt goch niet uit hoe groot de bedrijven zijn? Er worden miljoenen geïnvesteerd en hiermee wordt de club gered, daar gaat het uiteindelijk om. Er zal inderdaa geen business case achter zitten, maar bedrijven zijn echt niet zo gek om hun geld te investeren in een bodemloze put, c.q. een club zonder toekomstperspectief. Om deze reden wordt er gewerkt aan schuldsanering waarbij de gemeente Enschede een belangrijke rol speelt.

18 juli 2018 om 00:54

Dat is even afwachten, de gemeente moet oppassen dat hun steun niet aangemerkt wordt als illegale staatssteun. De dikke investeringen zijn natuurlijk nog niet zo lang geleden gedaan, na twee jaar dan schulden gaan afschrijven, kan wel een probleem zijn.

Sowieso moet Enschede oppassen, ze vragen extra geld aan de overheid om de problemen met de bijstand en de zorg op e lossen. Dan komt het niet echt goed over dat je geld in de loakel voetbal club steekt.

17 juli 2018 om 22:33

Bodemloze put, zeg maar gerust een Black hole waar alles in verdwijnd en nooit meer terug komt. Hier word gemeenschapsgeld over de balk gegooit aan iets waar niets zeker is.

Topnieuws! Nu nog wat kwaliteit voor een normale prijs aan de selectie toevoegen, en dan keuren jullie hopelijk met de steun van jullie trouwe publiek weer terug in de Eredivisie. Want dat is waar deze club hoort te spelen!

17 juli 2018 om 21:48

Waarom horen zij in de Eredivisie? Waarom mag deze club overeind blijven staan, terwijl andere meteen failliet zijn.

Nee kerel, deze club hoort momenteel op de zaterdag amateurs tegen SV Huizen te spelen met hun gekke praktijken. Blijkbaar mag je er een puinhoop van maken, om vervolgens gered te worden door de gemeente, werkelijk belachelijk. En dan ook nog versterkingen willen halen. Ik snap het niet meer..... Is dit hoe het gaat bij een normaal bedrijf?

17 juli 2018 om 22:09

Zaterdag amateurs van SV Huizen worden niet snel ingedeeld bij Twente hè. De reden waarom andere clubs omvielen is weliswaar dezelfde reden als waardoor wij in de problemen zitten (onverantwoord bestuur). Maar het feit is dat Haarlem/Veendam/AGOVV (om maar wat voorbeelden te noemen) hadden uiteindelijk niet het draagvlak vanuit de regio om gered te worden. Bij ons is dat (kantje boord) net gelukt. De investeerders hebben juist een dusdanig bedrag gedaan zodat Twente investeringen kan doen en zij dus hun kansen op terugkeer in de Eredivisie aanzienlijk vergroten. Je smijt dan weliswaar meer geld er tegenaan, maar zorgt er voor dat de kans enorm vergroot dat je het geld terug krijgt. Overigens zijn het voor verreweg het grootste gedeelte de bedrijven die ons redden. De gemeente werkt mee aan een plan om de eerste jaren kosten te ontzien, maar uiteindelijk dienen die rekeningen alsnog betaald te worden als de club weer gezonder is.

17 juli 2018 om 22:14

Lees jij überhaupt wel Twente heeft een gerant stelling van de gemeente geen geld dus alleen een gerant stelling

17 juli 2018 om 22:16

Dat staat er helemaal niet. Er staat dat ze na de vakantie gaan praten over schuldsarnering! Enig idee wat dat beketend? Weg geld

17 juli 2018 om 22:18

Erwin jij hebt ook een bril nodig. Er stast duidelijk dat de gemeente 17.7 miljoen heeft geleend, renteloos. En daar komt ook nog bij dat ze schulden gaan saneren dus je kunt fluiten naar je centen

17 juli 2018 om 22:22

Schuldsanering is niet ‘weg geld’. Dat heet kwijtschelding en dat gaat echt niet (weer/meer) gebeuren. Er worden dan plannen gemaakt om juist alle schulden gestructureerd af te lossen. Soms zullen eisers inderdaad iets water bij de wijn willen/kunnen of mogelijk zelfs moeten doen. Maar het is er juist voor om te zorgen dat het bestaan kan worden gehandhaafd en de schuldeisers allen hun centen krijgen.

17 juli 2018 om 22:25

Wedge, Twente heeft van alle (in het verleden geleende geld) nog 17 tot 18mln. Open staan. Daar is altijd netjes rente voor betaald, echter schuiven ze die nu voor de komende 2 jaar op. Dat betekent dat Twente ongeveer 4mln minder uitgaven heeft verspreid over 2 jaar, maar ook 2 jaar langer zal moeten betalen. Schulden saneren en kwijtschelden zit je nu als 1 en hetzelfde te verkondigen. Ik kan je beloven dat de wereld echt niet zo in elkaar steekt.

17 juli 2018 om 22:26

“Water bij de wijn” is niets anders dan kwijtschelding. De gemeente heeft al 2 jaar rente kwijtgescholden, het geld word minder waard door inflatie - dus de gemeente maakt hier gewoon verlies. Anders ga ik morgen geld ophalen in Twente, renteloos. Betaal ik over 50 jaar terug

17 juli 2018 om 22:35

Tukkertje, ik bewonder je geduld en de tijd die je neemt om het goed en uitgebreid uit te leggen. Ik ben bang dat het tegen dovemansoren is gericht. Voor vanavond: proost!

17 juli 2018 om 22:46

Ze schelden het niet kwijt, maar stellen het 2 jaar uit. Uit betekend dat met inflatie van 1,5% per jaar de gemeente dus ca. 2.25% op de 4 miljoen zou mislopen. Die mogen ze van mij als boete er bovenopgooien en zelfs daar nog weer rente over verrekenen. En water bij de wijn betekent dat je de terugbetaling in plaats van in 10 jaar naar 14 jaar verlengd, maar wel hetzelfde rentepercentage rekent. Betaalt Twente dus uiteindelijk langer rente, waardoor het de gemeente (maar met name andere schuldeisers) ook meer op gaat leveren. Kost op de lange termijn meer geld, maar op de korte termijn betekent het broodnodige ademruimte. 100€ lenen voor 2% per jaar voor 10 jaar levert de verlenende partij minder op dan 100€ lenen voor 2% per jaar over een periode van 15 jaar.

17 juli 2018 om 22:51

Jansen ik ben bang dat je gelijk hebt. Maar onderhand ben ik met dit specifieke geval ook wel een beetje klaar. Voor v’naamd: neem d’r ‘n poar.

17 juli 2018 om 23:03

Maar dat bepaal jij niet en jij bepaalt ook niet hoe een ander (in dit geval Ajaciedjeeee) daarover denkt. Natuurlijk hebben ze er een potje van gemaakt, maar het is niet aan jou om te bepalen waar de club thuishoort. Elke club staat namelijk waar het thuishoort. Maar goed, wederom iemand die zich duidelijk niet inleest, dus ik kap maar eens met uitleggen.

17 juli 2018 om 23:07

@tukker

Ik had ooit eens een verhaal gelezen van iemand dat de gemeente de club niet failliet kon laten gaan omdat zij anders al hun geld kwijt waren. Dus beter, hoe moeilijk het ook is, er voor zorgen dat FC Twente blijft bestaan in de hoop dat je je geld terug krijgt en dat alles weer goed komt.

Blijft heel risicovol op die manier.

17 juli 2018 om 23:14

Voor mij bestaat een club op de eerste plaats uit de supporters. Zonder hen geen club. En jaa, bepaalde personen hebben er in het verleden een grote bende van gewend, waar Twente nu ook voor gestraft is. Maar dat wil niet zeggen dat heel FC Twente het verdient om failliet te gaan of iets dergelijks. Hoop deze mooie club met haar grote achterban volgend jaar weer te zien waar het in thuis hoort.

17 juli 2018 om 23:19

Risicovol is elke investering, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld de Vrienden van Feyenoord, en deze situatie. Dan had ik met alle liefde mijn geld in Rotterdam gestoken, veel minder risicovol, veel minder haken en ogen en bovendien schoner beleid. Echter denk ik dat op dit moment sentiment ook veel meespeelt bij de bedrijven, dat maakt (net als liefde) soms blind. Mocht Twente inderdaad omvallen, dan kan de gemeente fluiten naar verreweg het grootste gedeelte van de openstaande leningen (17-18mln), en daarnaast ook nog eens 8mln ophoesten voor de openstaande garantstelling. Dus ook zij zijn allerminst gebaad bij faillissement of doorstart (aangezien de club dan ook onderaan de competitieladder moet starten).

17 juli 2018 om 23:57

Word beetje moe van mensen die steeds roepen gemeenschapsgeld. Ja daar zitten ook de belasting centjes van de club Twente en spelers bij.
Dat de gemeente in deze ook een van de schuldeisers is ivm hypotheek op het stadion maakt hun een zeer belangrijke partij in deze. Daarnaast verdient de gemeenschap ook nog eens geld door de rente.

Tot aan het kampioenschap had Twente een zeer goed beleid zowel met aankopen als verkopen. Daarnaast nam de club twente het gehele horeca in het stadion in eigenbeheer. Met de bouw van de Grolsch veste was er ook een deal met de gemeente gesloten dat bij elke verkoop x percentage naar aflossing aan de gemeente gaat.
Ze waren door gegroeid naar een begroting van ong 50mil.

Wat Twente eigenlijk mede nekte, was dat aankopen duurder werden, maar kwalitatief niet vergelijkbaar was / potentie had. En dat ze in aantal gevallen een salaris aanboden die hoger lagen dan bij de top3 clubs.

Twente koos voor externe financiers om kwaliteit in te kopen. Echter bleek deze externe factor een flinke hand in de pap te hebben bij verkoop van de spelers. Met allerlei vage niet goedgekeurde constructies.

Maar het begon allemaal met de begrotingspapieren niet op orde te hebben. Hoe wat precies, alleen van horen zeggen.

Alleen dat er steeds werd geroepen dat twente een schuld had van tussen de 80 tot 100 miljoen is echt goedkoop willen scoren. Want bij dat bedrag zit nl ook het stadion bij, Waarvan de totale kosten ong 90mil is geweest.

Twente heeft een goede draagvlak, thuiswedstrijden goed gevuld stadion van tussen 25000 en 30000 bezoekers. Wat een wezenlijk verschil is met de failliete bvo's die een handje vol toeschouwers hadden.

18 juli 2018 om 00:56

@erwinstans

Iedereen beseft heus wel dat Twente nimmer de huidge schulden kan afbetalen, garant stellen is geld schenken, dat snapt iedereen. Het nieuwe reddingsplan waar men mee bezig is, gaat over het vrijschelden van schulden. Dat zal inclusief een deel van de miljoenen schuld aan de gemeente zijn.

18 juli 2018 om 15:23

Waar haal je vandaan de de lening bij de gemeente renteloos is?
Dat mag wettelijk helemaal niet (zou immers oneerlijke staatssteun zijn). De laatste keer dat ik iets las vanuit de gemeente ging het over een percentage rond de 6%.

Schuldsanering betekend helemaal niet weg centen in dit geval. De overige schuldeisers kunnen wel schulden kwijt schelden. De gemeente niet, want dan is het staatssteun. Wat bijvoorbeeld wel kan is de lengte van de lening aanpassen. Ook het omzetten van schulden in aandelen in FC Twente of de Grolsch Veste behoort tot de mogelijkheden (zei het dat ze dit vanuit de gemeente waarschijnlijk niet willen maar de overige schuldeisers misschien wel).

17 juli 2018 om 21:51

Ik vind het helemaal van de zotte. Je staat op de rand van de afgrond en oneens is er geld voor versterkingen?? Ga eerste je leningen maar aflossen voordat je nog meer geld uitgeeft aan contracten waar je weer jaren aan vast zit.... Onbegrijpelijk dit. Mede mogelijk gemaakt mwt gemeenschapsgeld

17 juli 2018 om 22:20

Dat is logisch toch, na een miljoeneninjectie? Dan heb je dus inderdaad wat geld te besteden. Twente gebruikt van die miljoenen overigens ook het leeuwendeel om de zaakwaarnemer van Corona en de belastingdienst af te betalen. Dus een deel van de kortlopende schulden wordt zo ook in 1 klap weggewerkt. Verder doet de gemeente geen geld extra in het zakje. De rente op leningen (ca. 2mln/jaar) wordt 2 jaar niet ingelost, maar uiteindelijk alsnog betaald. Uitstel van betalingen komt wel vaker voor in schuldsanering (beter te laat je geld dan nooit je geld). Ik snap dat het vreemd oogt, maar door toedoen van de bedrijven houden we voorlopig dus wel het hoofd boven water.

17 juli 2018 om 22:21

Snap je uberhaupt de definitie van schuldsanering??? Dat betekend domweg dat schulden worden kwijtgescholden. Gemeente gaat hier gewoon geld verliezen

17 juli 2018 om 22:27

Ik zou me nog maar eens verdiepen in schuldsanering vriend. Je loopt nu 36x hetzelfde te roepen onder 1 artikel, en slaat de plank ook nog (deels) mis. Inlezen aub, daarna weer verder roeptoeteren. Fijne dag verder.

17 juli 2018 om 22:35

Ja en ik kan nog wel even door gaan. Ik lees hier overal dat de gemeente geen geld gaat verliezen - nee, getalsmatig niet. Maar als ik 50 jaar geleden 1000 gulden had, was dat een heel maandsalaris. Nu is het eem weeksalaris. Het kwijtschelden van de volledige rente lijdt gewoon tot waardevermindering van de lening en is dus gewoon sanering van geld —> verlies. Anders laat Twente die lening toch lekker 100 jaar staan, over 100 jaar is die 17.7 miljoen veel minder waard dan nu

17 juli 2018 om 22:38

Schuldsanering is absoluut niet hetzelfde als kwijtschelding. Echter komt het in de praktijk vaak op uit dat minimaal een gedeelte wordt kwijtgescholden.

17 juli 2018 om 22:42

Ik zeg toch ook geen volledige kwijtschelding? Er is nu al een begin gemaakt met 4 miljoen kwijtschelding, wat betekend dat de inflatie voor rekening van de burgers van Enschede komt, als die 17.7 miljoen ooit betaald gaat worden dan kunnen ze daar over 2 jaar minder straatstenen mee kopen dan nu (als gemiddeld voorbeeld genomen)

17 juli 2018 om 22:53

We praten niet over een periode van 50 of 100 jaar uitstellen, maar over 2 tot 5 jaar hoogstens. Ook daarin zal inflatie echt wel meegenomen worden want de gemeente is ook niet achterlijk. Was de gemeente dat wel, dan hadden ze naar de eerdere eis van investeerders geluisterd (ca. 7mln er in pompen), goddank niet het geval.

17 juli 2018 om 22:55

Overigens (wederom!) is die 4 miljoen niet kwijtgescholden. Staat in dit artikel niet expliciet vermeld, maar het gaat om opschorten in plaats van wegmoffelen.

17 juli 2018 om 23:28

Wedge21, bla bla ba, blaat blaat... Proost, hier is het feest momenteel, jammer dat we je vergeten zijn uit te nodigen. De volgende keer beter.

17 juli 2018 om 23:48

Je kunt wel met het geld alle leningen aflossen, maar dat is een korte termijn gedachte. Daarmee haal je de business onderuit wat uiteindelijk meer geld moet gaan opleveren. Dat werkt ook zo bij een normaal bedrijf. Als je die overneemt ga je ook niet alle leningen aflossen en de echte business, de producten, machines wat dan ook verkopen. Met die machines etc wordt op de lange termijn veel meer geld gegenereerd. In het geval van een voetbal bedrijf spelers en amusement waarde op de tribunes.

18 juli 2018 om 00:17

Pff Wedge word jij niet moe van jezelf? Je roept steeds hetzelfde wat feitelijk onjuist is. Dat je niet beter weet Kun je niets aan doen. Maar dat je zo verblind bent door antipathie tegen Twente dat je goed onderbouwde uitleggen niet wilt begrijpen is diep triest.

18 juli 2018 om 01:04

@wedge

De gemeente verliest geen geld want dat krijgen ze van de regering. De overheid heeft enige tijd gelden besloten om miljoenen extra aan Enschede te geven voor de zorg omdat men daar geld te kort komt. Door miljoenen aan aflossing uit te stellen zorgt de gemeente ervoor dat ze d ekomende jaren geld te kort blijven komen en zullen ze ook in de toekomst extra geld van de regering krijgen.

Dus het kost de gemeente helemaal niets. ze zijn daar gewoon heel erg slim.

18 juli 2018 om 14:51

De 4 miljoen wordt gewoon later betaald en FC Twente moet er gewoon rente over blijven betalen. De gemeente kan geen schulden kwijt schelden (anders is het staatssteun en dat mag wettelijk gezien niet, zelfs als de gemeente het zou willen). Het herstructureren van de schulden, onder markt conforme voorwaarden, mag echter wel.

De rente die FC Twente moet betalen is /- 6, deze moet ook markt conform zijn (anders kan het ook worden gezien als staatssteun). 6 is in ieder geval fors meer dan de inflatie. M.a.w. de gemeente Enschede maakt hier, mits FC Twente niet falliet gaat, winst op. Ze kunnen dus over een paar jaar juist meer straatstenen kopen.

Dus dit is precies wat de gemeente al vanaf het begin wilde doen, maar toen zou Twente failliet gaan en nu kan het alsnog allemaal. Zo zie je maar hoe goed het is geweest dat de gemeente zijn poot stijf heeft gehouden, ze konden het echt niet veroorloven er nog meer geld in te stoppen.

17 juli 2018 om 23:17

Vind ik ook. De gemeente zit er al diep genoeg in en ben ook werkelijk blij dat deze uitkomst vooral dankzij welwillende sponsoren is gekomen tezamen met een coulante opstelling van de gemeente voor de komende 2 jaar. Ik ben blij voor nu, maar we zijn deze puinzooi nog lang niet te boven en zijn nog lang niet terug in de ed waar het echte geld verdiend wordt. Heb er nog steeds een hard hoofd in, we moeten binnen 2 jaar promoveren. Wat een nachtmerrie.

Helaas want de club verdient het niet. Ook een schande dat ze die zaakwaarnemer niet hebben betaald die volledig in zijn recht stond.

17 juli 2018 om 22:00

Die zaakwaarnemer die verdacht wordt van het witwassen van drugskartel-geld?

17 juli 2018 om 22:17

Ja, die. Maakt dat iets uit? Vanuit Twente heeft hij recht op ruim 6 miljoen euro. 3 jaar!!! Na de verkoop staat dat nogsteeds open.

17 juli 2018 om 22:38

Troy, niet voor niets dat hij geen juridische procedure wil en schikt met een (veel) lager bedrag

18 juli 2018 om 01:09

Dit neigt toch wel naar smaad. Het speelt nu al zoveel jaren en als er dan nog steeds geen rechtzaak is geweest waarin de zaakwaarnemer veroordeeld wordt, dan is het echt raar om erna te referen. Men is nog altijd onschuldig tot schuld bewezen is.

17 juli 2018 om 22:28

Het is niet eerlijk dat sponsoren geld steken in een club. Dat er (in goed overleg) een betalingsregeling wordt afgesloten met een zaakwaarnemer.. wat een kinderachtig gejank hier zeg! Er is hier een groep die Twente enkel de afgrond wenst! Succes en beterschap met jullie gefrustreerde leventje! Pak er hier een biertje bij om lachend deze calimero reacties te lezen!

17 juli 2018 om 23:34

Is gewoon een nette onderhandeling. Twente krijgt bij een volgende verkoop van Corona een aanzienlijk bedrag mee. Dat wordt nu gemiddeld. Maar jij , vindt dat alweer een schande. Ik heb nieuws voor je. Wat jij er van vindt doet er in dit geval (en vele andere) niet toe. Het gaat erom hoe Bunge erin staat.

“Er is zelfs ruimte om spelers aan te trekken”.. Ik kan me voorstellen dat je als inwoner van de gemeente niet blij bent als er een bericht naar buiten komt met zulke teksten!

17 juli 2018 om 22:01

Als je ook Twentefan bent wel...

17 juli 2018 om 22:01

Gemeente draait hier toch niet voor op? Het geld waarmee de versterkingen worden gehaald komt van de bedrijven. Kwestie van lezen.

17 juli 2018 om 22:10

De gemeente loopt in twee jaar tijd 4 miljoen euro mis, de club hoeft geen rente te betalen en betaald het geld wat de gemeente geïnvesteerd heeft niet terug!!! Hoe moet je het dan lezen? FC Twente krijgt gratis geld door geen rente over de lening te hoeven betalen!!

17 juli 2018 om 22:22

Nee maar de gemeente word wel even gevraagd mee te werken aan schuldsanering! Is gewoon je reinste diefstal bah

Velen zullen dit niet leuk vinden. Jammer voor hen! Ik ben ontzettend blij. Al was dit al een tijdje (onofficieel) bekent!

17 juli 2018 om 21:47

Zo'n grote club als Twente kan niet failliet gaan

17 juli 2018 om 21:50

Nee maar zo'n club kan wel jaren wanbeleid voeren niet afgerekend worden. Ik ken het, als fan zeg ke gelukkig dat er een regio is die kan bijspringen maar neutraal zeg ik laat de club maar kapot gaan. Alleen op de manier leren ze het!

17 juli 2018 om 21:55

Grote club?
Een zwendelbende zou je bedoelen .
Ze hadden allang failliet moeten zijn geweest ..

17 juli 2018 om 21:59

@rjckoempel

Aan de ene kant snap ik wat je bedoeld. Er is inderdaad een aantal jaren na het kampioenschap echt gigantisch wanbeleid gevoerd!

Twente heeft inderdaad geluk dat Fc Twente leeft in de hele regio.. En een aardig achterland heeft. Ik denk ook dat redelijk wat clubs Failliet waren gegaan. Wanneer hun in onze situatie zaten.

Ik praat wanbeleid zeker niet goed. Maar als Supporter ben ik gewoon gigantisch blij dat we niet Failliet gaan! En proberen met gezond beleid de weg weer na boven proberen te vinden.

17 juli 2018 om 22:19

@Fctwent3 tuurlijk! Ik was oom blij toen Schrouff instapte bij ons. Maar als je als neutrale voetbalfan kijkt naar dit soort clubs zoals Roda en Twente brengen ze geen positiviteit meer en zijn het aanzien van andere fans en club helemaal kwijt. Dan zou je zeggen laat maar failliet gaan.

17 juli 2018 om 21:51

Kijk is naar Rangers een grotere club dan Twente is ook gewoon failliet gegaan dus zeg nooit nooit 😜

17 juli 2018 om 21:56

Noem daar nog Parma, Leeds, Fiorentina en Portsmouth bij, ook grote clubs die in het verleden flink omlaag zijn gegaan door wanbeleid.

17 juli 2018 om 21:59

Vandaag Fc Bari failliet.

17 juli 2018 om 22:04

Twente is natuurlijk véél groter dan een nietszeggend clubje dan de Glasgow Rangers; wat een onzin Julian, iedereen en alles kan failliet gaan ook multinationals, banken, natiestaten. Maar een voetbalclub zo groot als FC Twente, nee dat nooit. Succes in de KKD

Jammer, ben alleen benieuwd wanneer het volgende lijk uit de kast komt vallen. Of wanneer ze dit jaar niet direct promoveren. Gewoon uitstek van executie dit

Tja en dan gaat Twente alsnog kampioen worden met hun naam, stadion en aanhang kunnen ze toch grote namen halen voor de eerste divisie. Vooral met het geld wat nu beschikbaar is gekomen.

17 juli 2018 om 21:51

Volgens mij moet Roda fans even heel snel hun mond houden, want ook die club wordt door subsidies omhoog gehouden. Net als Twente een enorme oneerlijke concurrentie voor de andere clubs die geen gemeentelijke steun krijgen.

17 juli 2018 om 22:21

Beter lees je mij reactie hierboven ook even! Tuurlijk, maar er worden veel clubs door een investeerder of subsidies op de been gehouden. Roda, Twente maar ook VVV heeft het gehad en Fortuna. Het beleid moet wel anders want anders heeft het ook geen zin meer.

17 juli 2018 om 22:36

Hahaha VVV. Hoe dan?

17 juli 2018 om 23:00

Zeker niet het artikel van het noodfonds van VVV gelezen. Na de verkoop van Van Crooij en Leemans zal het geld worden gestort op het noodfonds wat VVV heeft gered enkele jaren geleden.

17 juli 2018 om 21:57

Dit geld zal ook wel grotendeels afgelost worden aan bijvoorbeeld de belasting, zaakwaarnemer Corona etc. Daarnaast nog genoeg kort- en langlopende schulden die afgelost dienen te worden. We zijn er nog lang niet als zekerheid bij hoor. En karma-technisch gezien is dat ook wel terecht.

17 juli 2018 om 22:04

Haha die Roda supporters zijn nog erger dan die van Twente. Hoelang wordt bij Roda de hand al boven het hoofd gehouden door de gemeente en externe investeerders. Die dachten wel effe binnen nu en 4 jaar voor CL voetbal te spelen met die fraudeur. Nee ik zou heel snel jullie Duitse monden toch dichthouden.

17 juli 2018 om 22:24

' Tja en dan gaat Twente alsnog kampioen worden '

Ik moet het nog maar zien hoor. Het heeft daar tot nu toe amper over voetbal kunnen gaan i.v.m. de financiã«le situatie. Men moet dus nu een maand voor de competitie de boel nog flink gaan versterken en zullen vast en zeker al interessante spelers naar andere clubs hebben zien gaan. Buiten dat hebben ze een trainer die als hoofdcoach niets gepresteerd en weinig ervaring heeft. En komt ook nog bij dat de druk voor Twente om te promoveren om meerdere redenen denk ik verreweg het grootst is, en druk kan ook verlammend werken. Dus dat is echt geen 1,2,3tje.

17 juli 2018 om 22:41

Inderdaad Keizersstad. Hier in Twente zijn we daar ook allerminst berust op.

17 juli 2018 om 23:42

Rjckoempel wees niet bang, we worden met een selectie als deze no-way kampioen. Dan moet er wel dusdanig veel geld en spelers bijkomen om direct weer kampioen te worden. Het is natuurlijk niet zo dat we nu in een keer gouden bergen hebben. Ik ben al blij als Van Eijden zou komen, maar denk dat ook dat niet gaat gebeuren.

Agja ze moeten wel promoveren anders is het wel klaar heb ik zo'n vermoede

17 juli 2018 om 21:50

2 jaar konden ze overleven

Mooi, dan kunnen ze nu de Eredivisieclubs ook gewoon terugbetalen.

17 juli 2018 om 21:58

Terugbetalen? Je bedoelt tegemoet komen.

17 juli 2018 om 22:31

Terugbetalen of tegemoet komen maakt me niet veel uit, in ieder geval de gemaakte afspraak netjes nakomen.

17 juli 2018 om 22:47

Het is anders een wezenlijk verschil. Ben het er mee eens dat als er inderdaad afspraken over gemaakt zijn, dat die nagekomen moeten worden.

17 juli 2018 om 22:31

Een club als Groningen terugbetalen die zelf ook hebben gerommeld met cijfers en hier voordeel uit hebben gehaald? Te ge voor woorden toch!? Groningen kan vast van het lijstje "terug" te betalen clubs worden geschrapt.

17 juli 2018 om 22:46

Wou je serieus beide situaties vergelijken? ‘Ja maar zij’... Calimero gedrag. En dat is precies waar jullie Heracles van berichten maar hier doe je het zelf. Verdiep je eens in beide zaken zou ik zeggen. De zwartgeldaffaire is peanuts vergeleken met de fratsen die Twente heeft uitgehaald. Wees blij met de steun van de gemeente en het bedrijfsleven en koester dat je club, voor nu, blijft bestaan.

17 juli 2018 om 22:57

Volledig mee eens dat de zaken niet met elkaar zijn te vergelijken! Maar dat een Nijland met droge ogen als winkeldief aanklopt bij de bankrover om geld te willen zien voor de overtredingen die zijn begaan, is volledig lachwekkend!

18 juli 2018 om 00:58

Kennelijk heb jij geen kennis van zaken. Twente bood zelf aan om clubs te compenseren. Waarom je Nijland een winkeldief noemt is mij volledig een raadsel. Hoewel ik het waardeer wat hij voor de club betekent, ben ik geen fan van hem. Maar je kunt hem niet betichten van praktijken a la Twente. Hem zwart proberen te maken om de vele fouten van je eigen club te verdoezelen is pas lachwekkend.

19 juli 2018 om 00:02

Nijland idd niet, maar Renze de Vries wel. Veel clubs hebben een periode met zwarte bladzijden (gekend). Ook de FC.

17 juli 2018 om 22:37

Dat doet Twente pas, geheel conform afspraak op papier, als het weer in de Eredivisie komt te spelen. Zolang Twente in de 1e divisie speelt is get vrijgesteld van terugbetalen. Ik wacht nog weer op een tussentijds huilbericht van de Eredivisieclubs dat dat zo oneerlijk is.

18 juli 2018 om 01:05

Vind jij het wel heel eerlijk en netjes dan? Niet echt iets om trots op te zijn. Al snap ik volkomen dat dit nieuws voor veel opluchting zorgt onder Twente supporters. Is alleen dat de gemeente Enschede, gezien de penibele financiële situatie, dat geld zelf ook goed kan gebruiken momenteel. De instanties waar nu op gekort wordt hebben er weinig aan wanneer Twente over 3 jaar het betalen weer oppakt, mocht dat gebeuren.

17 juli 2018 om 23:37

Onno Jacobs heeft veel goed gedaan voor Twente, enige wat een grote fout was de andere clubs een vage, nergens op gebaseerde, compensatie aanbieden.

Gelukkig maar voor de club, ook nu de investeerders ,sponsoren afzien van een uitgebreidere garantstelling van 7 miljoen,
En nu heel verstandig omgaan met geld, dus alleen gerichte uitgaven doen.
We kunnen zeggen van Jan Smit(oud voorzitter Heracles' wat we willen, maar hij is een goed voorbeeld van hoe het financieel moet, in een voetbalclubhuishouding.
Met deze aanreiking van gemeente en bedrijfsleven moet het mogelijk zijn, om een gezonde beleidsvoering te voeren voor de komende seizoenen.
We gaan het zien!

Haha is wel even wennen. Twente staat onder kopje Keuken Kampioen divisie 😂😂 nee maar goed nieuws voor de Tukkers lijkt mij. Hopelijk gaat het nu weer wat beter en zijn ze volgend jaar weer terug in de Eredivisie.

17 juli 2018 om 21:59

Zal straks ook wennen zijn dat Twente niet aanwezig is in FIFA 19.

17 juli 2018 om 22:30

Dan speel ik maar met Feyenoord. Ben toch te slecht om kampioen te worden op wereldklasse Geintje hoor Rotterdammers, Feyenoord is mijn ‘tweede club’

17 juli 2018 om 23:47

Ajaxsupporter ik kan niet wachten om in de kkd te starten, kan het tenminste weer over voetbal van waarschijnlijk bedenkelijk niveau gaan

En nu veel en dure spelers kopen natuurlijk. Let maar op: ze worden kampioen hoor.

Toch bijzonder dat ze miljoenen steun hebben gekregen. Terwijl ze her en der nog wat schulden hebben. Iets met gemeente lening.
Toch vraag ik me wel af of deze overheidssteun mag. Maar goed, gefeliciteerd twente supporters denk ik dan maar.

17 juli 2018 om 22:02

Ze hebben 6 spelers in de wachtkamer staan die nu denk ik wel gaan komen.

Dit heeft opvallend veel overeenkomsten met Griekenland. Pappen en nathouden, leningen wat stretchen, nog wat geld erbij etc. Maar de schuld blijft. Sterker nog, die groeit. En niemand die de stekker eruit durf te halen want dat doet direct heel erg pijn. Ieder normaal bedrijf was al lang failliet geweest. Je moet gewoon zorgen dat een failliet financieel ongelovelijk veel pijn doet, want dan is de redding nabij. Dat kunnen we hieruit in ieder geval leren. Wel erg dat zo'n mooie club door dure idealen van ex bestuurders zo in de problemen is geraakt.

17 juli 2018 om 22:28

Ja en net als griekenland beginnen over schuldsanering.

Andere clubs zouden allang verdwenen zijn .
Maar Twente niet .
Niet te geloven dat er wederom belastinggeld wordt gebruikt om ze te redden .
Een woord....jammer

17 juli 2018 om 22:02

Bij de laatste versie(deze dus), hoeven ze de komende periode het geleende bedrag nog niet terug te betalen. Er word niet gesproken over een nieuw geleend bedrag vanuit de gemeente en dus ook niet belastinggeld.

17 juli 2018 om 22:14

Gelukkig heeft Groningen nooit geen gebruik hoeven maken van gemeentegeld, de belastingbrief altijd netjes ingevuld en wordt deze week de laatste stoel in het stadion verkocht aan de seizoenkaart houders.. FCG leeft FCT beeft!!

18 juli 2018 om 01:09

Alsof je iemand die 3 km/u te hard rijdt vergelijkt met iemand die met 180 km/u een heel gezin omver beukt. Wij mochten dromen dat onze gemeente zo gek zou zijn om 25 miljoen in de club te pompen zonder dat we het hoefden terug te betalen de eerste jaren.

18 juli 2018 om 08:05

@gestrekte-poot ,

Bij Twente hebben ze al 22000 kaarten verkocht, en we spelen een divisie lager dus o wat beven wij????

Eindelijk goed nieuws voor Fc Twente, en ook terecht voor alle mensen die hier keihard voor gewerkt hebben nadat het oude bestuur er een potje van gemaakt heeft.

Nu weer naar de toekomst kijken, Twente heeft spelers nodig en snel. Op het moment volgens mij 13 contractspelers en dat is natuurlijk te weinig. Proberen dit jaar weer te promoveren naar de eredivisie, maar dat zal best lastig zijn met clubs als Sparta, Roda, Nec, cambuur, goa etc.

Wij als supporter kunnen nu in ieder geval weer een beetje hopen dat het vanaf nu weer omhoog gaat met Twente, na het ene slechte nieuws na het andere. Een nieuwe frisse start maken via de KK league en dan hopelijk over 6 jaar weer een stabiele eredivisie club

17 juli 2018 om 22:01

Kunnen ze meteen beginnen alle eredivisieclubs terug te betalen ipv spelers halen.

17 juli 2018 om 22:05

Zoals ik al eerder opmerkte bij iemand anders die hier reageerde, hoeft Twente niks terug te betalen aan andere clubs. Twente wou in eerste instantie alleen tegemoet komen... als of Twente van elke club geld heeft geleend.

17 juli 2018 om 22:09

Tot nu toe alleen spelers tranfervrij gehaald en spelers gehuurd van andere clubs, maar alsnog maar 13 spelers dus ze moeten wel spelers halen.

17 juli 2018 om 22:24

Dat klopt niet helemaal, Enschede1.
De andere clubs hebben schade geleden door toedoen van Twente.

Sommige clubs hebben minder televisiegeld ontvangen, omdat Twente door fraude hoger is geã«indigd dan ze normaal gesproken geã«indigd zouden zijn.
Sommige clubs hebben Europees voetbal misgelopen omdat Twente door fraude hoger is geã«indigd dan ze normaal gesproken geã«indigd zouden zijn.
Sommige clubs zijn spelers misgelopen door fraude van Twente.

Er is dus wel degelijk sprake van terugbetaling!

17 juli 2018 om 22:34

Donmarkaa88,

Transfervrije spelers zijn niet gratis, want die vragen meer tekengeld en dat is vaak net zo duur als een transfersom.

Het is idioot dat een club uit de Kkd, die niet in staat is om zijn schulden te betalen, een speler als Brama haalt en hem een salaris betaalt dat in de subtop van de Eredivisie niet zou misstaan. Voor de kosten van Brama had je vier andere spelers kunnen halen.
Bovendien moet je sowieso geen spelers halen als je geen geld hebt. Dan moet je jeugdspelers inpassen!

17 juli 2018 om 22:44

Orwell.. en door de fraude en wanbeleid zijn we ook onder curatele gesteld en moest scouting en jeugd wegbezuinigd worden. Onder andere dit heeft gezorgd voor de degradatie en daar plukken de clubs nu en in de toekomst de vruchten van. Ik denk dat de clubs nu beter af zijn dan wanneer alles volgens het boekje was gegaan.

17 juli 2018 om 23:05

Maar het is niet volgens het boekje gegaan en dat is het enige dat werkelijk van belang is.

Jouw verweer lijkt op dat van een betrapte winkeldief die vindt dat hij het gestolen artikel niet hoeft te betalen omdat hij al genoeg is gestraft doordat hij is betrapt en die vervolgens betoogt dat de winkel beter af is, omdat zij verzekerd zijn tegen diefstal terwijl het artikel anders misschien niet verkocht zou zijn.

17 juli 2018 om 23:26

Wat werkelijk van belang is, is of Twente er voordeel uit heeft gehaald als je het hebt over televisie gelden. Of en hoeveel is onderbuikgevoel en koffiedik kijken. Evenals een 'wat als..' analyse.

17 juli 2018 om 23:43

@orwell

"sommige clubs hebben Europees voetbal misgelopen omdat Twente door fraude hoger is geã«indigd dan ze normaal gesproken geã«indigd zouden zijn."

En daar sla je de plank (finaal) mis, want dat is totaal niet aantoonbaar. Omdat je niet weet hoe hoog ze "normaal gesproken" geëindigd zouden zijn.

17 juli 2018 om 23:49

Orwell waar kan ik precies vinden hoeveel Brama verdiend? Ik verwonder me dat iedereen de cijfers hier kennelijk weet behalve ik.

17 juli 2018 om 23:51

Jansen Joenite,

Pardon?
Twente heeft heel veel voordeel gehaald uit de fraude.
Dat de club uiteindelijk gedegradeerd is en op het randje van een faillissement zit, komt omdat ze betrapt zijn, maar dat kan je niet gaan aanvoeren als verzachtende omstandigheid.

17 juli 2018 om 23:59

Twenteov,

Brama verdient 250.000 euro bij Twente.
Staat op heel veel bronnen, onder meer op Twentefans.

18 juli 2018 om 00:02

Taalbers,

Natuurlijk is Twente hoger geëindigd dan ze zonder die fraude zouden zijn geëindigd en dus hebben andere clubs daaronder geleden.
Haal je kop eens uit het zand.

18 juli 2018 om 00:23

Oh ja ? Hoe dan? Maak die vergelijking eens... tussen een de eindklassering zonder fraude selectie en de klassering met fraude ? Doe je best ! Neem ook even de clubs mee die boven Twente geã«indigd zijn. Waarom krijgen die compensatie ?

Overigens... Deel van de straffen staan na uitspraak van de rechter ter discussie (puntenaftrek, 3 jaar europese straf) Krijgen we daar ook nog compensatie voor? Kun je dat ook meenemen in je berekening ?

Je lult maar wat !

18 juli 2018 om 00:26

Orwell mooi je eerste zin, als jouw geblaat de enige waarheid is. Bert van Losser, een bedenkelijke journalist van rtv oost heeft dat bedrag in de lucht geslingerd en daar dook iedereen als gieren bovenop. Twentefans is net als vz een nieuwssite en duikt ook op dit soort verhalen, dus afkomstig van Van Losser en onderzoeken de waarheid van het verhaal niet. Ik heb ook gehoord dat Holscher veel verdiend, ik heb echter van niemand binnen Twente gehoord wat de waarheid over de hoogte vam de salarissen is. Je roept maar wat en verkondigt zaken hier als de waarheid zonder zekerheid te hebben of op zijn minst een goede bron. Je bent aan het napapegaaien, maar het went.

18 juli 2018 om 09:30

Hoe maak jij aantoonbaar dat Twente door fraude een hogere plek op de ranglijst zou hebben dan zonder fraude?
Het is aannemelijk, maar het is geen zekerheid en niet te bewijzen. Op basis van aannemelijkheid en onderbuikgevoelens kun je niet compenseren.

19 juli 2018 om 00:11

Orwell
Twente is voor verschillende vergrijpen gestraft door Uefa en Knvb (verschillende keren). Prima, terecht. Het betalen aan clubs was een geste. Aangezien een aantal van die clubs (heracles, Groningen, Feyenoord) Twente al bijna het graf in hadden geduwd, werd die geste in Twente met mixed feelings ontvangen. Wel / geen voordeel moet iets uitvoeriger worden doordacht dan jij nu doet. Als Twente niet had vals gespeeld, wat zou dan een reeele plaats zijn? Hoeveel clubs hebben dan echt hinder gehad? Doordat Twente vals speelde hebben enkele clubs ontzettend hoge transfer bedragen ontvangen (groningen Tadic). Zo zijn er nog veel meer verbanden te leggen.

Geweldig nieuws, we shall arise. Deze club gaat nooit kapot, go Tedje go!

Belachelijk natuurlijk dat er weer extra geld naar Twente gaat. De club blijft in die te grote broek rondlopen, deelt salarissen uit die sommige eredivisionisten niet kunnen ophoesten en begint nu weer over 'ruimte om spelers aan te trekken'.

Is het nu niet een ideaal moment om pas op de plaats te maken en verantwoordelijk met het geld om te gaan? Te zeggen: We gaan nu geen onnodig geld uitgeven, maar roeien met de riemen die we hebben? Blijkbaar niet. Over een paar maanden staat Twente weer met uitgestoken hand vooraan omdat ze naar eigen zeggen het aan hun status verplicht zijn in de eredivisie te spelen. De club lijkt zich nog altijd te groot te voelen voor de Kkd. Dat geld is de gemeente hoe dan ook kwijt, want afspraken nakomen ligt ook niet echt in het straatje van FC Twente. Had dan deze onnodige uitgave ook achterwege gelaten. Iets met een ezel en een steen.

17 juli 2018 om 22:05

Ik neem aan dat twente wel van het verleden geleerd heeft en het nieuwe bestuur hun afspraken wel na komen. Voor de rest zal twente toch wel de komende jaren een gehate club zijn, so be it. Het is mijn club en het zegt al genoeg dat zoveel bedrijven in de regio Twente helpen.

17 juli 2018 om 22:08

Er gaat geen extra geld vanuit de gemeente naar Twente. De handreiking van de gemeente is een opschorting van 2 jaar van rente en aflossing. Uiteindelijk wordt gewoon de volle mep betaald.

17 juli 2018 om 22:30

Als dit zo is, waarom gaan ze na de vakantie dan praten over schuldsanering?

17 juli 2018 om 23:44

Nee hoor, we verkopen alleen maar de grond onder de Veste en de lucht erboven.
On-topic, hou toch eens op met dat gehuil.

18 juli 2018 om 08:57

De schuldsanering is gebaseerd op het omzetten van schuld in aandelen. Een transactie die in het verleden ook bij Feyenoord succesvol is gedaan met hulp van de Vrienden van Feyenoord.

17 juli 2018 om 22:11

In theorie, ja. Ik moet dat eerst nog zien.

Als ik kijk naar NAC dan ben ik trots hoe mijn club de malaise die jaren terug ontstond zelf heeft opgelost. Een nieuw beleid, alles helemaal omgegooid en nu gezonder dan ooit en gewoon in de eredivisie.

Hoe wrang is het dan dat een club die steeds weer in dezelfde patronen vervalt 'gewoon' een financiële injectie krijgt en kan blijven doorgaan met waar ze mee bezig waren. De hoogmoed blijft, maar de val blijft achterwege.

17 juli 2018 om 22:20

Twente heeft niet de luxe om de mallaise zelf op te lossen. Het heeft zoveel schulden maar ook lopende kosten (hypotheek groot stadion) dat het geen geld overhoud om haar primaire proces uit te voeren. Simpel gezegd: er kán niet verder bezuinigd worden omdat men dan niet meer voldoet aan eisen die aan een BVO gesteld worden. Dat houdt bijvoorbeeld in: geen geld voor een fatsoenlijke jeugdopleiding, op dit moment 12 selectiespelers.

Kom je op de logische conclusie dat zo'n club dan maar failliet moet gaan. Maar dat zou dan weer een financiele ramp voor de gemeente Enschede betekenen (ze heeft heel veel.geleend aan Twente). Het is allemaal niet zo simpel....

17 juli 2018 om 22:30

Hoe kom je aan 12 selectiespelers? Ik zie er op de website van FC Twente al 28 staan?

17 juli 2018 om 23:59

@inzekerezin

Nac/rat Verleghstadion
15,7 miljoen euro + kosten infrastructuur rondom stadion

Tussen 1999 en 2002 verstrekte te de gemeente Breda NAC in totaal voor bijna
10 miljoen aan leningen.

In 2003 kocht de gemeente het stadion van NAC voor 15,7 miljoen. Alle
openstaande leningen werden met deze koop verrekend. Daarnaast werd er ook
nog wel wat geld betaald. (15,7 miljoen)

De infrastructuur rondom het stadion werd volledig door de gemeente
gefinancierd. Hoeveel geld hiermee gemoeid is, zegt hij niet omdat de
infrastructuur volgens de gemeentewoordvoerder niet gebonden aan het Rat
Verleghstadion: "het gaat om infrastructuur voor een bedrijventerrein
waar zich kantoren, bouwmarkten en dergelijke hebben gevestigd en nog gaan
vestigen en waar ook een evenemententerrein is aangewezen. Het perceel waar
het stadion staat is daar onderdeel van. Oftewel, ook zonder stadion zou die
infrastructuur zijn aangelegd."

NAC betaalt huur aan de gemeente. Per 1 juli 2009 bedraagt deze huur 1.236.000
per jaar. NAC betaalt zelf alle onderhoudskosten en overige lasten. Om er
zeker van te zijn dat NAC de huur ook echt betaalt, worden de gelden voor
televisierechten naar de gemeente overgemaakt. De gemeente trekt de
huurkosten hiervan af en sluist de rest door naar Nac. Een andere ingbouwde
zekerheid is dat geregeld is dat als de club failliet gaat, de
verkoopopbrengsten van spelers naar de gemeente gaat.

De provincie Noord-Brabant heeft geen geld in Eredivisieclubs of hun stadions
zitten. Het enige waar de provincie wel aan meebetaald is, is de bouw van
het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion. Daar zit 10 miljoen euro
provinciegeld in.

18 juli 2018 om 00:01

Troy010 ik geloof dat er al 12 uit de beloften komen in de huidige eerste selectie. Ik heb op de open dag enkelen eens goed in de ogen gekeken. Ik durf te wedden dat ik meer haar in mijn oren hebben dan zij onder hun armen en op hun zaakje tezamen. Oftewel: daar ga je de Keuken Kampioen nachtmerrie niet mee doorstaan. Zit wel wat talent tussen, maar er is dusdanig op de opleiding gesaneerd dat we daar niet volledig op kunnen terugvallen zoals Feyenoord toen ze in geldnood zaten, helaas.

18 juli 2018 om 07:31

Euhm NAC heeft behoorlijk wat overheidsleningen gehad hoor.

Ben ik de enige die het niet snapt. Wederom geld lenen, met een miljoenenschuld, maar wel spelers kunnen aantrekken. Leuk dat er weer investeerders zijn, Maar het lijkt niet meer dan logisch dat de KNVB zou verbieden spelers aan te trekken wanneer je z on enorme penibele schuld hebt open staan.

17 juli 2018 om 23:01

De KNVB zou idd moeten verbieden dat sponsoren geld steken in de clubs! Is de eredivisie al bijna aangehaakt aan de Europeese topcompetities?

17 juli 2018 om 23:45

Er wordt niet geleend. Lees nou gewoon eens wat er staat.

19 juli 2018 om 00:13

Twente zit niet in die Knvb categorie, dus qua financieel beleid gaat het de goede kant op. Dat is was voor de Knvb blijkbaar telt.

Vreemde actie van de gemeente. Als Twente niet hoeft af te lossen en geen rente hoeft te betalen komt deze onder de noemen ongeoorloofde staatssteun. Dat is verboden.

17 juli 2018 om 22:13

Dit is weldegelijk staatsteun. Er wordt ca. 4 mln geschonken omdat er minder rente betaald hoeft te worden.

Derhalve is er ook eerst een toneelstukje opgevoerd door Twente en de gemeente. De gemeente mag immers staatssteun verlenen om een voetbalclub met een grote maatschappelijke functie van failissement te behoeden.

Kortom: ja het is staatssteun en nee dat is niet ongeoorloofd.

17 juli 2018 om 22:16

In dit geval niet. Uiteindelijk is de winst er nog als alles is terug betaald en tevens als een bedrijf anders failliet gaat zijn zulke maatregelen mogelijk om de investering te beschermen

De hoeveelste keer is dit dat de gemeente ze moet redden? Financial Fairplay? Die gemeenteraad zal wel weer onder de druk bezweken zijn. Leuk voor de supporters hoor maar de KNVB zou de komende 10 jaar elke prijs moeten afpakken.

De gemeente Enschede had geen keuze. Als deze handreiking niet was gekomen, was Twente failliet gegaan en had de gemeente kunnen fluiten naar de door haar geleende centen. (+20 mln) Dan was de boot helemaal aan.

Mensen willen niet begrijpen dat het leven niet zo makkelijk in elk zit als "laat die club maar failliet gaan".

Rest mij te meldden dat ik al Twente fan wel verheugd ben met alle interesse die nog steeds in onze FC getoond wordt. Hartelijk dank daarvoor.

17 juli 2018 om 22:40

Op die manier kan je ook zeggen dat Twente de gemeente chanteert. Help ons, anders kunnen jullie fluiten naar je centen.

17 juli 2018 om 23:47

Probleem is dat de gemeente zich ook zelf heel laten chanteren door akkoord te gaan met de garantstelling. Dat soort constructies houd partijen in een wurggreep en zijn om die reden denk ik onwenselijk.

17 juli 2018 om 22:45

Zouden de investeerders niet willen instappen als het louter om het redden van de club ging? Nu kwamen er eisen op tafel dat de gemeente feitelijk moet betalen voor de financiele zooi uit het verleden want de investeerders wilden hun geld uitgeven aan nieuwe aanwinsten en niet aan schulden (wat nou juist het primaire probleem was).

Heyyyy verhip!! Dit is exact het scenario als ik al 2 weken schets!
Gemeente, Sponsoren, Crediteurenakkoord

Nice!
Haters gonna hate
Xxxx’jes voor jullie

Veel hatelijke reacties hier. Ik begrijp dat wel na het jarenlange wanbeleid. Dat Twente nog een kans krijgt is alleen te danken aan de enorme betrokkenheid van de regio. Waar worden er bij degradatie meer seizoenskaarten verkocht dan in de eredivisie? Waar steken meer dan 30 regionale bedrijven hun nek uit door miljoenen te investeren om de club van de ondergang te redden? Hierin onderscheidt Twente zich van veel andere clubs en maakt het de club uniek. Ja er is wanbeleid gevoerd door grootheidswaanzin van een paar personen, met name Joop Munsterman, maar deze mooie club die zo ontzettend leeft in de regio verdient een tweede kans, hoe graag veel mensen ons liever kapot zien gaan.

17 juli 2018 om 22:34

Maar waarom dan? Rangers is een veel grotere club en ja, ook zij gingen failliet. Is de grootheidswaanzin ook naar de supporters hun hoofden gestegen dat ze "boven de rest" staan?

19 juli 2018 om 00:16

Waarom niet? Dat legt Master1 toch allemaal keurig uit. Dat Rangers blijkbaar niet die relatie met stakeholders had, is hun bad luck. Wat betreft je laatste vraag. Tuurlijk is ons de grootheidswaanzin naar het hoofd gestegen.......kun je hier iets mee?

17 juli 2018 om 22:37

Die tweede kans is al een aantal jaar terug verkregen. Wij zitten nu bij kans 7 volgens mij.

17 juli 2018 om 23:03

Dat is bijzonder, aangezien we nu nogsteeds van kans 1 aan het herstellen zijn. Het is alleen zo dat die eerste kans dusdanig verprutst is dat het wel 10 kansen leken.

17 juli 2018 om 22:38

@master 1

Het zat hem natuurlijk niet alleen in de groodheidswaanzin van een paar personen. De houding van een deel van de Twente supporters heeft ook niet bepaald geholpen. Jaren lang was Joop Munsterman, ook op VZ, een soort heilige. Al zijn beleidsbeslissingen werden hartstondig verdedigd door een deel van de achterban. Ook toen allang bleek dat de hele boel niet deugde bleef een deel van de achterban het beleid en de beleidsmaker verdedigen. De club is niet alleen in problemen gekomen door grootheidswaanzin, maar er was ook sprake van een zeer gebrekkige kritische houding jegens de bestuurders waardoor de hele zaak alleen maar erger werd.

Wat betreft de nieuwe kans, natuurlijk moet Twente die krijgen! Geen enkele club in Nederland is helemaal brandschoon. Een goed imago opbouwen kost jaren, het vergooien gaat veel sneller. Je hebt de gunfactor dus momenteel wel tegen. Supporters van Twente hebben jarenlang geprofiteerd door een FC Twente boven zijn kunnen te zien, het is niet onbegrijpelijk dat een heel deel nu hoopt dat Twente sportief de komende jaren het ook flink te voorduren krijgt.

17 juli 2018 om 23:31

Het valt me op dat twente supporters zich hier altijd maar "moeten" verantwoorden voor de wantoestanden en naweeen van slechts een paar invloedrijke mannen. Maar als ik zoals vorige week lees dat er leuzen en een spandoek worden getoond over Nouri, betreft het een klein "vervelend" groepje en mag je de feyenooord supporter niet vragen dit te verantwoorden.. Dit had trouwens net zo goed kunnen gaan over Ajax of bijvoorbeeld Utrecht supporters.

17 juli 2018 om 23:50

Twente supporters hoeven zich niet te verantwoorden wat mij betreft, ze hebben het tenslotte niet zelf gedaan. Wel zouden sommmige mensen zich moeten afvragen in hoeverre ze zelf kritisch op hun eigen club waren. Niet zozeer om hier het boetekleed aan te trekken, maar vooral om de situatie in de toekomst te voorkomen. Het niet kritisch volgen van beleidsbepalers bij je club maakt je club kwetsbaar.

19 juli 2018 om 00:23

@adzevedo
Dat punt van de supporters die Munsterman volgen is interessant en heb ik mezelf ook vaker afgevraagd. Let wel, Twente werd in Nederland gezien als modelclub / voorbeeld club. Financieel alles op orde, maatschappelijk zeer betrokken, etc, etc. Telegraag, VI, Knvb, noem maar op.

In een Vakp magazine schreef een altijd kritische supporter een keer heel pakkend. Elke keer zoek ik waar dit nu niet klopt, maar zelfs ik moet bekennen dat Twente goed bezig is.

Kortom, het beeld dat Twente creerde met de flamboyante Munsterman was een heel stevig beeld waar niet alleen de fans niet doorheen wisten te prikken. Ik vind het dus ook echt veel te makkelijk om dat nu ons in de schoenen te schuiven. Uiteraard verdedigden wij de man die ons kampioen heeft gemaakt en die Twente heeft gebracht tot de uitdager van de top3 en in Nederland alom geroemd wordt.

Ik ben wel eens dat een aantal Twente supporters bleven volhouden dat er geen lek was, terwijl het schip al kapseisde. Dat was niet zo handig. (eufemisme).

Het meest grappige vind ik de zin ''door de investeringen is er nu zelfs geld om nieuwe spelers aan te trekken.

Tegenwoordig mogen clubs ook gewoon een beroep doen op basis van sportieve nood. Het enige wat je moet zeggen is tegen je investeerders dat ze pas moeten instappen zodra de gemeente de club heeft gered. Nieuw is het ook allemaal niet, de inkt over de gronddeal tussen gemeente Eindhoven en PSV was nog niet droog of de aankondiging was binnen dat PSV voor 13 miljoen nieuwe aanwinsten binnen had. Het gaf toen al direct aan dat die hele deal louter was om PSV van sportief leed te ontzien terwijl ze de boel gingen herstructureren.

Mocht FC Twente de komende seizoenen niet promoveren dan zal het ongetwijfeld weer zorgen voor nieuwe financiele problemen. De plannen zijn namelijk ontworpen op ''sportief uit het dal klimmen''. Een plan b, voor het geval dat het sportief allemaal heel moeizaam verloopt is er niet. En omdat de gemeente er nu nog meer geld in heeft gestoken zal men de volgende keer weer klaar staan. Want stel je voor dat ze omvallen en we ons geinvesteerde geld kwijt zijn....

De supporters is het wat mij betreft gegund, je gunt het niemand om zijn club te verliezen. Dus voor die mensen, mijn felicitaties.

17 juli 2018 om 22:49

Investeerders mogen natuurlijk voorwaarden stellen over wat hun geld gedaan wordt. Zij wilden pertinent niet dat dit naar het verleden ging (belastingdienst, zaak Corona). Het moet geïnvesteerd worden in de toekomst, zoals lastenverlichting en sportieve impulsen. Zonder deze voorwaarden, geen investeerders.

17 juli 2018 om 23:38

Zonder deze voorwaarden misschien geen investeerders, maar zonder afhandeling van het verleden geen toekomst!

18 juli 2018 om 00:02

@jansen Joenite

Vanuit hun standpunt prima te begrijpen, maar natuurlijk precies het probleem in deze kwestie. Ze hebben de standpunt ingenomen in de wetenschap dat ze daarmee de gemeente feitelijk voor het blok stellen : of jullie gaan de kosten voor een failssement betalen of jullie redden de club en wij steken vervolgens geld erin zodat de weg naar boven hopelijk gevonden zal worden.

De vraag is natuurlijk wat er gebeurd zou zijn als de gemeente had gezegd, we betalen de helft van die zaak en de rest mogen de investeerders oplossen. Doen ze dat niet? dan moet de club maar aandringen op meer investeerders die bereid zijn toch deels te investeren in het aflossen van oude problemen. Als die investeerders werkelijk hart voor de club hebben voorkomen ze dat de club omvalt.

Maar goed, in Nederland is staatssteun voor de lokale BVO de normaalste zaak van de wereld. En dan kun je natuurlijk behoorlijk ver gaan, dus tekenen ze maar weer in de hoop dat het nu beter gaat. Want ik zeg het nogmaals, er is geen plan B bij FC Twente. Het gevoerde beleid is gebasseerd op zo snel mogelijk goede prestaties op het veld en de hoeveelheid beschikbare euro's. Een weg naar een duurzame oplossing (door de organisatie en ambities drastisch in te krimpen) mis ik een beetje. Het lijkt erop dat FC Twente aan de subtop in Nederland krijgen eerder een 4 jarig traject is als een 10 jarig traject.

18 juli 2018 om 09:40

Klopt Orwell en Adzevedo.. maar in dat geval hoeft een investeerder niet te investeren, omdat de club dan failliet is. De grootste gedupeerde is in dat geval de gemeente.
De gemeente mag de investeerders bedanken dat ze de club weer gezond willen maken, zodat de kans wordt vergroot dat ze de centen terug krijgen.

Met de leningen die de gemeente heeft uitstaan bij de club, staan ze met de rug tegen de muur. De gemeente zag eurotekens in de (hoge) rente, maar heeft zich bij het uitzetten van de lening het huidige scenario niet gerealiseerd. De uitstel van interest en aflossing is boetedoening voor het risico dat de gemeente heeft genomen.

Adzevedo: met dat laatste stuk heb je inderdaad helaas helemaal gelijk. Eerste prioriteit voor de club was het afwenden van faillissement. Hopelijk kunnen ze met de steun van de investeerders (met het oog op de toekomst) een gezond meerjarenplan opstellen, waar het de afgelopen jaren alleen maar crisismanagement is geweest.
Ik ben ontzettend blij dat we nu eindelijk hebben kunnen afwerken met 2 ontzettend zware Munsterman-dossiers (belastingdienst, Bunge). Nu weer de blik op vooruit!

Het niet hoeven betalen van rente en aflossingen staat naar mijn weten te boek als staatsteun. Iets waarvoor Willem II een aantal jaar geleden een onderzoek van de Europese Commissie aan hun broek kreeg toen de club op het randje van afgrond zat. Allemaal onder het motto van "deze club betekent te veel voor de regio" waaruit ik mag impliceren dat wanneer FC Twente verdwijnt er een financiële crisis zal ontstaan in de gemeente Enschede en omgeving. Blijkbaar is de ene club de andere niet, maar dat weten wij ondertussen heel goed als het over FC Twente gaat.

17 juli 2018 om 22:42

Je conclusie is geheel juist. De ene club is de andere niet. Als Twente failliet gaat zal de gemeente Enschede inderdaad in financiele crisis komen aangezien het voor tig miljoen aan Twente heeft geleend voor ondermeer het stadion.

18 juli 2018 om 00:27

Volgens mij mag het alleen bij een dreigend faillissement. Dat is misschien ook waarom Velderman (algemeen directeur) een paar weken geleden ook bewust deze term heeft genoemd.

Door het oog van de naald, niet normaal. Van mij hoeft de club Twente ook helemaal niet te verdwijnen. Als je ziet hoeveel bedrijven nog bereid zijn veel geld in de club te steken, dat zegt genoeg over de status van fc Twente en de achterban. Munsterman en co zijn verschrikkelijk fout bezig geweest, niemand ontkent dat ook. Maar deze allerlaatste kans moeten ze maar heel dankbaar voor zijn. Is promotie naar de eredivisie een must dit seizoen eigenlijk?

18 juli 2018 om 02:35

Laten we voor het gemak er maar vanuit gaan dat het een must is ja. Volgens eerdere berekeningen zou Twente het ongeveer 2 jaar in de Keuken Kampioen Divisie uit kunnen houden. Maar onderhand moesten er al meerdere miljoenen bij als het niet voor aanvang van dit seizoen failliet ging. Dus ik ga er maar vanuit dat het een must is, maar ook een zeer, zeer moeilijk doel in mijn ogen. Vandaag de bevestiging van goed nieuws mogen ontvangen, maar er hangen nog echt donkere wolken hier in Enschede.

Mooi nieuws.
Liever Twente dan 70 procent van de clubs die niemand boeit

17 juli 2018 om 22:42

Net of Twente boeit.

17 juli 2018 om 23:09

Tel het aantal reacties op dit nieuwsbericht en trek je conclusie...

17 juli 2018 om 23:53

Hahah ja juist Raul, mooi he?

18 juli 2018 om 09:36

Ok, en tel dan het aantal positieve en negatieve reacties eens. Verder heeft dit superioriteitsgevoel ze bijna de kop gekost.

18 juli 2018 om 23:24

Nrvier, daar gaat het niet om in je statement. Je stelt dat Twente niemand boeit, als dat zo zou zijn dan stonden hier enkel reacties van wat Tukkers en een handvol all-round reageerders. Gezien de gemiddelde hoeveelheid reacties op Twente-artikelen door de afgelopen jaren heen kunnen we stellen dat het reinste onzin is. Al zou 99 procent negatief zijn, dan nog boeit het mensen kennelijk.

Je laatste zin zal ongetwijfeld slaan op Vak104, dan begrijp ik het. Als dat niet zo is, dan ben ik toch benieuwd wat je precies bedoelt want Raulduke heeft gewoon een spot-on conclusie.

19 juli 2018 om 16:10

Nee, het was een reactie op Yello die Twente boven 70% van de andere clubs stelt. Daarmee doe je fans van andere clubs tekort vind ik.

Ik sta er niet eens van te kijken dat de gemeente er weer geld inpompt en de bedrijven ook. Zij hebben er namelijk al miljoenen in zitten en zijn anders alles kwijt.

Hier wordt overigens voortdurend gezege dat de rotte appels weg zijn, maar dat is dus niet waar, want die investeerders van nu zijn vrienden van o.a. De oude voorzitter en stonden toen, net als nu, wederom vooraan om zichzelf als grote redders voor te doen. De grootheidswaanzin van een club die in t verleden al diverse malem failliet was blijft in leven en de gemeente kan niet meer terug door het geld wat E investeerden. Kortom: matchfixing het aankomende jaar, want kleine
Clubs krijgen niks. En dat draagvlak teert op de gloriejaren, anders had heel dag stadion niet nodig geweest. Het is belachelijk dat dit gebeurt en het is wachten op een volgend fiasco. Binnen een jaar komen er weer nieuwe lijken uit allerlei kasten, wacht maar af en de ontslagen medewerkers zullen zich flink achter de oren krabben Als Ze horen dat er straks weer miljonairsvoetballers worden aangetrokken die binnnen een paar jaar de club weer verlaten.

Maar nogmaals, dit kon je al zien aankomen. Het gaat gewoon weer hetzelfde als de hele geschiedenis bij die club.

Hoppakee ! Een enorm mooie dag hier op voetbalzone , ook wel bekend als "anti-FCT clubje". Na maanden tot in den treurnis de slappe haatverhalen aan te moeten horen van iedereen die dit podium wilde grijpen om maar voor de zoveelste keer te roeptoeteren dat FCT maar kapot moest.(of niet Elfenomeno? en al die anderen) Heerlijk goed nieuws. Onthoud één ding. FCT gaat nooit kapot. Toen niet, nu niet, nooit niet. Een fantastische gebaar van noaberschap, trotse Twentse bedrijven (30 stuks!) pompen geld in de vierde club van Nederland. Echte voetballiefhebbers (zoals ook wij Tukkers) zijn niet trots op het gevoerde beleid, maar echte voetballiefhebbers zouden het ook in het belang van het NL voetbal moeten kunnen waarderen dat een grote club overeind blijft.

Voorop gesteld, ik en geen Twente supporter en ook geen Twente hater. Ik was enkele jaren geleden nog in de Grolsch Veste en had er een prima voetbalavond. Maar niet te ontkennen valt dat er een bende is gemaakt van de club. Eerst door Munsterman en zijn omgeving, vervolgens door Jan van Halst en de door hem binnengehaalde mensen.
Nu proberen de huidige bestuurders, niet voor het eerst, de club te redden over de ruggen van de inwoners van Enschede. Het barst van de bejaarden in de stad die graag nog een beetje buiten en mobiel willen blijven en om simpele dingen als een rolstoel of scootmobiel vragen.
Is geen geld voor.
Want de gemeente moet de club redden. Dat willen de sponsoren niet, want die willen Xander Schenk wegjatten voor de neus van Sparta..
Was ik nu inwoner van Enschede en was mijn moeder afhankelijk van zo'n karretje dan lag ik nu dwars voor het gemeentehuis.

17 juli 2018 om 23:17

Omdat ? Omdat de bedrijven er geld in stoppen, ga jij dwarsliggen voor het gemeentehuis ?
Tja... misschien helpt het. Je kan het proberen.

17 juli 2018 om 23:52

Omdat sponsoren er geld instoppen??
Ok......

18 juli 2018 om 01:07

Theo ik begrijp je mening volledig. De gemeente kampt met een tekort van rond de 15 miljoen, dit zal met name op jeugd/zorg bezuinigd worden, een slechte ontwikkeling. Het persoonlijk aanwijzen van Munsterman, van der Laan, Jacobs, van Halst (etc. etc.) vind ik te makkelijk. De hele club zat gewoon fout, weliswaar onder aanvoering van bovengenoemde, maar iedereen is uiteindelijk schuldig in mijn persoonlijke oordeel. De gemeente geeft echter in dit geval geen extra geld uit, dus dat is enigszins positief. Wel mist het dit en volgend jaar voor 2 miljoen (per jaar) aan (broodnodige) inkomsten, en dat is op zn minst spijtig te noemen. Waar in jouw vergelijking echter aan voorbij wordt gegaan is het feit dat Twente uiteindelijk dusdanig geld moet opleveren, dat over enkele jaren juist extra geld binnenkomt voor de gemeente Enschede. Denk aan de 30.000 man die pakweg 17 weekenden in het jaar voor/tijdens/na de wedstrijd voor enkele tientjes de man in de Enschedese economie pompen. Want ook omliggende bedrijven en horeca profiteren mee van de mensenstroom richting de Veste. Daarover worden de flinke hoeveel goed doorbetaalt aan de gemeente en andere overheden. Bedrijvigheid die er voor kan zorgen dat juist je moeder (in je hypothese) in de toekomst wel aan een karretje kan worden geholpen. Trekt men nu de stekker er uit, dan loopt de gemeente 17-18mln aan directe toekomstige inkomsten mis, mist het vele miljoenen aan indirecte inkomsten en moet het als bonus nog even de ca. 8mln (van de garantstelling) aftikken. Dan scheelt het dus ongeveer 25-26mln en de indirecte inkomsten ten opzichte van de situatie waarin de club gered kan worden (wat overigens nog allerminst een garantie is). Dan is daarnaast het begrotingsgat van dit jaar 23mln ipv 15mln. Het bedrijfsleven investeert nu om in ieder geval een enigszins strijdbare ploeg op de mat te leggen, de gemeente stelt 2 jaar aan rente uit. Dit vergroot hopelijk de kans dat Twente sneller weer gezond kan worden verklaard. Was ik nu inwoner van Enschede, dan zie ik liever 25-26mln terugvloeien naar mijn lokale overheid, dan dat uiteindelijk mijn 160.000 gemeenschapsgenoten en ikzelf dit links- of rechtsom moeten ophoesten. Maar het feit dat de gemeente (uitgerekend op deze manier) er bij betrokken is, is een smerige rochel recht in het gezicht van de machteloze burger. Daar heb je helemaal gelijk in.

het zijn ook allemaal van die kleine boefjes daar in Enschede,de gemeente lult zich er wel weer uit,en die zitte straks voor aan als de eerst wedstrijd word gespeeld in de keuken competitie,na de wedstrijd nog ff op de foto met topspeler schenk,misschien nog handtekening scoren bij die andere topspelers en hun weeknd is weer toppie,terwijl de mensen die in de bijstand zitten helemaal niet naar de voetbal kunnen gaan,en die worden hun huis uitgezet als ze een huurschuld hebben van 1000 euro

Een grote schande natuurlijk maar in Nederland kan tegenwoordig alles. Je zal verdorie inwoner van Enschede zijn en door omstandigheden waar je niks aan kan doen buiten de maatschappij komen te staan. Leven van bijv de voedselbank. Nee dan pompt je gemeente er eerst 17 miljoen in een criminele sportorganisatie. Zijn er gekleurde brildragende bobo's die diezelfde gemeente met de rug tegen de muur zet want anders is iedereen zijn centjes kwijt en weet je wat dan is erg met een tientallen miljoenen schuld ook nog geld om de selectie te versterken. Nee dan mag je als minima lekker op afgekeurd voedsel kauwen. Voetbal is tegenwoordig een eerste levensbehoefte. Een levens behoefte waar criminelen garen bij spinnen. Het klootjesvolk juicht weer want WE zijn gered. Net wetende dat met gewoon gehersenspoeld is door de jaren heen. Ik zou zeggen tegen deze beste mensen. Kijk eens een dagje in het ziekenhuis of bij mensen die het echt nodig hebben. Denk daar eens bij na als je straks op de tribune zit en de speler scoort die oa met gemeenschapsgeld is betaald. Word wakker. Al zal dit helaas niet gebeuren. Nogmaals een grote farce.

17 juli 2018 om 23:14

Haha jammer dan Stille Willem, Wat een slap betoog, echt een tranentrekker... Dat kun je dan wel van elke BVO of voetballer met een exorbitant salaris zeggen. "kijk's een dagje in het ziekenhuis, oof bij mensen die het echt nodig hebben" wat een dooddoener is dat.
Daarnaast.... Bedrijven springen bij, Niet de gemeente. Geen extra lening, geen garantstelling. Ga maar lekker slapen stillewillem !

18 juli 2018 om 00:11

Stillewillem dus eigenlijk zeg je dat ik als stadionbezoeker en fan me schuldig moet voelen omdat er allereerst gigantisch wanbeleid door Munsterman is gevoerd, vervolgens door de gemeente is bijgesprongen en daaropvolgend sponsoren bijspringen? Ik snap best je punt, maar je kunt dit niet in de schoenen van de supporters schuiven. Wij hebben in deze hele gang van zaken, van wanbeleid tot schuld tot reddingsoperatie werkelijk 0,0 invloed. Als we nu niet meer in grote getallen naar het stadion komen heeft de club en de gemeente een veel groter probleem, nietwaar?

19 juli 2018 om 00:30

en jij dan? Wel een computer kopen, terwijl er mensen omkomen van de honger. Waarom heb jij die computer gekocht, terwijl een inwoner van een ontwikkelingsland enkele jaren van voedsel had kunnen voorzien? Hoe kun je hier gewoon reageren op een artikel op VZ terwijl er zoveel ellende is om ons heen?

19 juli 2018 om 07:34

Je hebt helemaal gelijk. Echter kan ik het geld uitgeven omdat ik er keihard voor gewerkt heb. Het is me niet aan komen waaien door de gemeente en ik heb ze al helemaal niet onder druk gezet. Daarnaast met het geld wat ik heb gaat er ook nog een gedeelte naar verschillende goede doelen waaronder ontwikkelingslanden. Met andere woorden ik kan zelf de broek op houden iets wat jouw liefdevolle club( criminele organisatie ) niet kan.

Als FC Twente fan ben ik blij dat deze deal rond is. Toen Twente kampioen werd waren we met zijn allen trots in de hele regio. Helaas zijn er na het kampioenschap verkeerde beslissingen genomen. Iets waar je je als fan wel voor schaamt, maar er eigenlijk niet veel aan kunt doen. Toch zijn de fans er altijd achter blijven staan en nu ook de Gemeente en de talrijke trouwe sponsoren. Na jaren van ongeloof en frustratie over het gevoerde beleid, gloort er weer een sprankje hoop aan de horizon. We zijn ook gewoon voetbalfans, zoals iedereen op deze website. Respecteer elkaar gewoon. De hele tijd alles goed praten wat er is gebeurd heeft geen zin, maar blijven verwijten evenmin. Wat is een gepaste straf? Zoiets staat niet in de regels van de KNVB. Maar de slapeloze nachten die ik als fan heb gehad, over het wel of niet
voortbestaan van mijn club is niet uit te drukken in punten afrek of een geldboete. Laten we er met elkaar een mooi seizoen van maken, met mooie sfeer op de tribunes. Hopelijk gaat de hel van Enschede binnnenkort weer over voetbal i.p.v. financiën. Wie stoat achter Twente!

18 juli 2018 om 00:14

Het is dat ik geen compliment kan uitdelen, maar ik sluit me volkomen bij je aan. We zijn goed weggekomen voor nu en we leven nog (net) , daar ben ik al dankbaar voor.

Twente krijgt steun van de gemeente. Terecht of niet laten we in het midden,maar wat als Twente volgend seizoen niet promoveert? Ben bang dat het dan weleens einde verhaal kan zijn.

Mattinl ik begrijp je als voetballiefhebber en FC Twente supporter heel goed. Maar de gemeente Enschede Kan ook haar euro's maar eenmaal uitgeven. En als dan door die gemeente wordt aangegeven dat het de club eigenlijk niet kan helpen omdat er op de financiele post "zorg" al een tekort is van tussen de 10 en 15 miljoen dan snap je meteen waar de zaak gaat knellen als dat stel kneuzen uit de Grolsch Veste komt vragen om geld en garantstellingen.
Als ze aan mij vragen namens de gemeente of ze mijn vader die 50 jaren hard heeft gewerkt een electrisch karretje moeten geven of via een omweg het salaris van ene Schenk voor FC moeten ophoesten vind ik het niet echt moeilijk.

17 juli 2018 om 23:54

Ik snap wat je bedoelt Theo echter is de gemeente heel goed in geld verspillen. Bij mij in de buurt was een rotonde klaar, hebben ze vanuit de gemeente een groot feest gegeven bij die rotonde met een heel orkest ! erbij, luxe catering en nog wel 1 of 2 dingen die ik vergeet. Ik zag er geen arbeider rondlopen, alleen maar mannen in pak. Toen ze bij mij de fietssnelweg afhadden gaven ze ook een groot feest, waar zelfs alle bewoners voor uitgenodigd waren in mijn wijk. Wederom kwam aan niets tekort. Dit soort uitgaven vind ik schandalig. De gemeente gaat heel slecht om met hun potjes.

Van harte gegund, Twente is een mooie club met groot stadion en een grote achterban. Zou heel erg zijn als Twente verdwijnt. Vind Twente wel wat hebben. Wordt een mooie strijd in de Toto divisie.

@medetukkers

Tel uw zegeningen, we zijn trebding op VZ als KKD clubje!!
Dat zegt genoeg!
Blijf die reacties posten en VZ blijf vooral verwijderen! Prachtig dit!
Xxxxx

https://www.businessinsider.nl/hoeveel-gemeenschap...
Twente is niet de enigste!

17 juli 2018 om 23:51

Duh Redpower, de kilo’s boter op menig hoofden zijn niet te tellen gewoon.

17 juli 2018 om 23:55

@vak104 Inderdaad. Dat is nog het meest genante van de afgelopen 3 jaar Voetbalzone. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen. Kan haast niet wachten tot er een andere club (liefst een grote) in de misere komt. Dat wordt smullen.

18 juli 2018 om 00:02

Echt waar, dit gun het echt niemand toe.
Kijk naar Feyenoord en dat stadion. Je voelt gewoon aankomen dat het weer mis kan gaan. Hopelijk maken ze niet opnieuw fouten, maar ik ben er bang voor.

18 juli 2018 om 00:09

Vak104

Hebben die andere clubs ook fraude gepleegd?

18 juli 2018 om 01:29

Zwartgeld affaire Ajax (Ton Harmsen) en FC Groningen (Renze de Vries), kan me iets van Karel Aalbers bij Vitesse herinneren en van den Herik bij Feyenoord is destijds ook schuldig bevonden. Ook andere clubs zijn in het (verre) verleden in opspraak geraakt. Denk daarbij aan Go Ahead Eagles, Utrecht, MVV, Roda JC en RKC Waalwijk. Ik noem maar eens wat voorbeelden (Bron: NRC, “Clubs worden steeds inventiever in ontduiking” - 2000). Kijk het is allemaal kinderspel vergeleken met wat onze club geflikt heeft, de bedragen zijn zelfs bij elkaar opgeteld significant kleiner dan wat Twente alleen deed. Maar als we op de letter kijken, en dat doen we op VZ al snel: Ja, ook bij andere clubs is fraude gepleegd. Nogmaals, de schaal is wel gigantisch kleiner.

18 juli 2018 om 07:52

Euh het is hier niet de bedoeling om de bal terug te kaatsen. Twente moet met benen over elkaar stil zitten en geschoren worden.

17 juli 2018 om 23:54

Goh, we staan niet eens in de top 3, Inderdaad een heel goed stuk !
@wedge21 kijk je ff mee? Nu ik dit lees vind ik dat FC Twente nog wel een paar miljoen extra mag krijgen van de gemeente Enschede. De rest krijgt meer !

Twente krijgt niks van de gemeente deze ronde,afbetaling lening is met 2 jaar opgeschort.

18 juli 2018 om 00:07

Twente hoeft twee jaar geen rente en aflossing te betalen.
Wordt de rente die ze eigenlijk hadden moeten betalen dan bij de schuld opgeteld?
Zo niet dan is er sprake van een schenking door de gemeente!

Ik snap werkelijk waar niet waarom er nu al toezeggingen gedaan worden terwijl er nog geen saneerplannen zijn.

18 juli 2018 om 01:34

Als die toezeggingen niet worden gedaan hoeft men de saneerplannen niet te maken, dan praten ze over enkele weken met de curator

De enigste reden dat er mensen en de gemeente er nog geld in steken is dat ze hopen er nog wat van terug te zien. De zogenaamde Noabers hadden er al geld in zitten en zouden dat bij een faillisement kwijt zijn

Velderman, huidige voorzitter, heeft werkelijk een wereldprestatie geleverd! Apart is dat er Twentefans zijn, die heb als mede veroorzaker zien. Blijft apart Tukkers.

Die man verdiend bijna een standbeeld, ik had Twente al afgeschreven. Vooruitzichten zien er nu toch beter uit....de puinhopen van Munsterman en van Halst komen zo steeds meer tot het verleden.

Is tenminste weer wat goed nieuws.
De gemeente doet hun beetje er bij door uitbetaling uit te stellen.
Wel apart dat die zaakwaarnemer ook genoegen zal nemen met minder. Ik neem toch aan dat ze overleggen dat dit betaald wordt over een aantal jaar in plaats van 6,3mil in 1 keer.

De begroting van FC Twente voor het komend seizoen is weliswaar van 29 naar 18 miljoen euro bijgesteld, maar is mijns inziens nog steeds te hoog.
Waarom moeten er van die belachelijke salarissen uitgegeven worden, terwijl de gemeente Enschede amper de bijstandsuitkeringen en de kosten voor thuiszorg kan voldoen?
Eerst maar eens gewoon in de eerste divisie sober trachten te zijn.
Het onbeperkt uitgeven van steungelden levert anders toch faillissement op.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren