Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente schikt na meevaller voor 4,4 miljoen euro met belastingdienst

Laatste update:

FC Twente heeft woensdagmiddag bekendgemaakt dat het voor 4,4 miljoen euro een schikking heeft getroffen met de belastingdienst. De Tukkers moeten dit bedrag betalen omdat er over de periode 2011-2015 te weinig loon- en omzetbelasting is afgedragen. Het uiteindelijke bedrag betekent toch nog een meevaller voor Twente, aangezien de club volgens TC/Tubantia in eerste instantie rekening hield met een claim die anderhalf miljoen euro hoger uit zou vallen.

De fiscus startte begin 2016 met een onderzoek naar alle in- en uitgaande transfer in bovengenoemde periode, waarbij er werd gekeken naar mogelijke betalingen aan spelers via derden. De transfers van Dusan Tadic van FC Groningen naar Twente en van Twente naar Southampton vormden het meest in het oog springende gevallen en 2,9 miljoen euro van de naheffing heeft ook betrekking op de wisselingen van de Serviër.

Twente geeft aan volledige medewerking te hebben verleend en ‘langdurig en in goede harmonie’ met de fiscus te hebben gesproken. Hoewel het uiteindelijke bedrag lager uitvalt dan verwacht, vormt de schikking wel een flinke klap voor de degradant en heeft Twente het hele bedrag op dit moment ook niet paraat. De Tukkers betaalden eerder al een vergrijpboete van 250 duizend euro.

Algemeen directeur Erik Velderman is blij dat de kwestie afgesloten kan worden: “De belastingclaim heeft lange tijd als een donkere wolk boven het stadion gehangen. Het is goed dat we nu weten waar we aan toe zijn. Dat laat onverlet dat dit FC Twente financieel hard raakt. We inventariseren hoe we deze claim kunnen financieren. Voor iedereen in en rondom FC Twente is het in ieder geval belangrijk dat er ‘een hek omheen staat’ en dat we het verleden echt achter ons kunnen gaan laten. Al onze energie hebben we nodig voor de toekomst en dit is daarin een uiterst belangrijke stap.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Is dit de beroemde claim waar ze op zaten te wachten? Daar was toch al geld voor gereserveerd?

13 juni 2018 om 14:49

Klopt, alleen geeft Velderman aan het geld niet in kas te hebben!

13 juni 2018 om 14:51

Dus dan klopt er dus iets niet, want dan heb je het geld niet gereserveerd om aan de belasting te betalen. Erg vreemd allemaal.

13 juni 2018 om 15:48

@-NEC-

Voor een club met zoveel problemen en ook nog een degradatie is het ook gewoon muisstil en dat is echt heel erg vreemd. De berichten zouden bladeren aan de bomen moeten groeien, maar in plaats daarvan lees je telkens dezelfde berichten. Ik krijg inmiddels het idee dat de club het lastiger heeft dan men laat merken aan de achterban.

Als het geld er namelijk niet is, heeft de heer Velderman dus of een verkeerde term gebruikt, of hij wou het publiek geruststellen. De degradatie zal ook mee hebben gespeeld. Echter mogen ze nu weleens wat duidelijkheid verschaffen, want dat gaat de laatste jaren alles behalve goed.

13 juni 2018 om 15:58

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Je kunt iets in je begroting opnemen aan het begin van het jaar, zonder dat je het geld ervoor hebt liggen of al hebt ontvangen.

13 juni 2018 om 17:33

Heb jij bij Twente gezien wat wel goed gaat?

14 juni 2018 om 14:05

@ -NEC-

Graag eerst even verdiepen in bedrijfseconomie voordat je iets onzinnigs roept. Het is echt stuitend dat zoveel mensen hier wat roepen over een reservering maar werkelijk geen idee hebben wat ze zeggen.

Een voorziening opnemen is kostentechnisch, je voorziet kosten en neemt hiervoor alvast een post op (voorzichtigheidsbeginsel).

Het zegt 0,0 over een geldstroom en of het in kas is. Het is dus gewoon super dom om te schikken terwijl je het geld niet hebt, dat wordt lenen of er wordt faillissement aangevraagd.

13 juni 2018 om 14:50

Was 5,9 miljoen voor gereserveerd in de begroting. Claim valt dus anderhalf miljoen lager uit.

13 juni 2018 om 14:59

"hoewel het uiteindelijke bedrag lager uitvalt dan verwacht, vormt de schikking wel een flinke klap voor de degradant en heeft Twente het hele bedrag op dit moment ook niet paraat"
"we inventariseren hoe we deze claim kunnen financieren"

waar is die 5,9 miljoen dan?

13 juni 2018 om 15:14

Doeltrap

Een reservering is een kostenpost, die ten laste strekt van de winst. Maar, in wezen is het niet meer dan een post. Het is geen uitgave, want er gaat niet werkelijk geld je vermogen uit. Het zegt, op zichzelf, helemaal niets over de vraag of dat geld, op het moment dat er daadwerkelijk betaald moet worden, er ook echt is.

13 juni 2018 om 15:22

Dat is waar @constant. Toch voelt dit weer niet goed voor Twente denk ik...

13 juni 2018 om 15:51

@constant kante

Op de pure betekenis van die term is het wel degelijk geld dat je al paraat hebt. De term wordt wel vaak los gebruikt in de boekhouding, maar feitelijk is het gewoon geld dat paraat staat als het geld nodig is. In de situatie van FC Twente momenteel, had meneer Velderman daar wel wat duidelijker over mogen zijn.

13 juni 2018 om 18:28

Sirius

Ja klopt op zich wel. Als je het woordenboek erbij pakt dan betekent de term inderdaad iets in de trant van 'apart houden, apart zetten, sparen'. Wat suggerreert dat je inderdaad dat geld opzij gezet hebt en fysiek voor handen hebt.

Maar, punt is dat hier in deze context het echt gaat om een boekhoudkundige reservering. En dan wordt het inderdaad lastig omdat maar heel weinig mensen echt iets snappen van boekhouden. Want dan moet je dus snappen dat een balans een momentopname is, dat je daarnaast ook een Verlies- en Winstrekening hebt en dat een reserve dus iets anders is dan letterlijk die vijf miljoen parkeren op een aparte rekening die ze nu kunnen gebruiken om die schikking te betalen.

Maar ja, goed, meneer Velderman spreekt geen lekentaal inderdaad.

14 juni 2018 om 14:10

@ Sirius

Graag wel de dikke van Dale en boekhoudkundige termen uit elkaar houden, dit moet niet verward worden met elkaar.

Een voorziening opnemen is niet geld apart zetten op een rekening of in de spaarpot. Het is boekhoudkundig kosten opnemen in de Winst&verliesrekening in het jaar waarop de kosten betrekking hebben of in het jaar dat deze worden voorzien.

De journaalpost hiervan is kosten debiteren (w&v) en je crediteert de voorziening (balans). Nergens hierin wordt een grootboekrekening geraakt die betrekking heeft op geld. Waar moet dan het geld staan uit deze voorziening? Het staat blijkbaar niet op de bank...

13 juni 2018 om 15:11

Ze zullen een voorziening hebben getroffen op de balans, en de kosten de afgelopen jaren al hebben geboekt. Waarschijnlijk dus geen impact meer in de jaarlijkse winst en verlies rekening, maar dat betekent niet dat ze de cash ook hebben.

13 juni 2018 om 15:17

Ben daar niet bekend mee, maar dan betekend het toch dat het op een rekening staat, zodat ze het daaruit kunnen betalen?

13 juni 2018 om 15:23

Nee, dat betekent alleen dat de kosten al ingecalculeerd zijn en je aan je investeerders etc laat weten dat je waarschijnlijk in de toekomst verwacht 5,9mln aan kosten te gaan maken

13 juni 2018 om 15:26

Oke duidelijk. Dank je.

13 juni 2018 om 16:03

Gereserveerd op de balans, dat is iets anders dan hebben liggen in cash.

Nouja, de Belastingdienst schikte eerder bijvoorbeeld met Feyenoord in 2005. Dan vind ik het logisch dat ze Twente deze kans ook bieden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Gewoon goed afgehandeld door beide partijen.

Helemaal klaar met al die leegbeesten bij Twente. Het geld zou gereserveerd zijn maar blijkt dus helemaal niet beschikbaar te zijn. Wees verdomme eens eerlijk als club, anders kan je de naam beter aanpassen in FC Rozengeur

13 juni 2018 om 15:04

Dat geld is ook gereserveerd 6 mil is daar voor aan de kant gezet

13 juni 2018 om 15:07

In de tekst staat dat ze nog moeten uitzoeken hoe ze dit gaan betalen. Dus die 5,9 miljoen, wat ze zeiden apart te hebben gezet, hebben ze dus niet!

13 juni 2018 om 15:07

Dus niet. Als het niet direct gefinancierd kan worden is er dus blijkbaar geen geld. Wederom een teken van wanbeleid en dat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn...

13 juni 2018 om 15:35

Ik denk wel met de kanttekening dat de club na de degradatie alles moest aanpassen om het financieel haalbaar te krijgen. Ik denk dus dat het geld wel gereserveerd was, maar (gedeeltelijk) moest worden gebruikt om de degradatie wat 'vloeiender' te krijgen. Ook vraag ik me af of geld reserveren wel hetzelfde is als geld opzij leggen in dit geval.

13 juni 2018 om 21:02

In dat opzicht kun je ook je naam aanpassen naar FC Rente. Er zal toch ergens geld vandaan moeten komen is het niet voor deze schuld jegens de belasting dan wel voor respectabele spelers te halen.

14 juni 2018 om 09:05

@reds1965
"wees verdomme eens eerlijk als club, anders kan je de naam beter aanpassen in FC Rozengeur"

En daar zit de denkfout. Waar veel "gewone" supporters maar continu denken recht te hebben op volledige openheid van zaken is dat natuurlijk ridicuul. Het zou achterlijk zijn als Twente haar in de kaarten laat kijken, dan ga je sowieso alle kosten 100% voor de kiezen krijgen. Twente is een bedrijf en in dat bedrijf is een capabele bestuurder met trackrecord (velderman) bezig zijn ding te doen. Daar hoort bij dat je weloverwogen communiceert aan de buitenwereld.

Jip en Janneke: wat zou er gebeuren als Velderman nu zou roepen "nou dat valt best mee, want we hadden een hoger bedrag gereserveerd dan kunnen we van de 1,5 miljoen we niet hoeven uit te geven mooi andere dingen doen!" Denk jij dat het UWV dan een ontslagvergunning geeft voor de overtallige werknemers? Denk jij dat schuldeisers zich dan niet melden bij de club?

Besturen van een bedrijf is een vak dat je overlaat aan professionals, dat "de gewone man" daar maar niets van snapt is dan maar zo.

Waarom moet er geïnventariseerd worden hoe deze claim betaalt gaat worden, als ze 5.9 miljoen hadden gereserveerd?


13 juni 2018 om 15:17

Die 5,9 mln hebben ze de afgelopen jaren als kosten geboekt en daarmee een voorziening getroffen op de balans. (dus een deel van de verliezen van de afgelopen jaren was die 5,9 mln).
Zie moeten alleen het geld nog wel ergens vinden.

13 juni 2018 om 15:21

Omdat 5,9 miljoen reserveren iets heel ander is dan je portemonnee openen en 5,9 mln in een aparte spaarpot doen. Er is boekhoudkundig rekening gehouden met toekomstige kosten van 5,9 mln euro verlies en daar is een voorziening voor opgenomen omdat je dit boekhoudkundig nu eenmaal moet doen zodra vrij zeker weet dat je kosten in de toekomst moet gaan maken.

Ben niet geheel boekhoudkundig onderlegd, maar volgens mij is een reservering niets anders dan dat je in de begroting alvast aangeeft dat dit te betalen bedrag te verwachten is, en dit dan als een soort voorziening/reservepost op de balans zet. Dit betekend niet dat men dit geld al in kas heeft of op de bank heeft. En zeker niet zoals velen direct roepen, dat ze het geld alvast opzij hebben gezet. Hier zit nogal een verschil tussen.

Wat Velderman heeft gezegd klopt gewoon. Iedereen begint direct weer met het standaard fc-list-en-bedrog riedeltje, maar in dit geval zeker niet terecht.

13 juni 2018 om 15:31

"een voorziening is boekhoudkundig een grootboekrekening waarop meestal periodiek bedragen worden gestort met als oogmerk het saldo op enig moment in de toekomst aan te wenden voor het doel waar de voorziening oorspronkelijk voor gevormd werd, bijvoorbeeld groot onderhoud gebouwen, voor pensioen in eigen beheer of oninbare vorderingen."

13 juni 2018 om 15:44

Juist, een grootboekrekening. Geen bankrekening of iets dergelijks waar je het geld op gaat storten.

13 juni 2018 om 15:46

@henricofct
Wat jij zegt klopt technich gezien wel maar het is wel interessant om te weten welke bedrag ze nu dan tekort blijken te komen. Regeren is vooruit zien en ze wisten dat dit er aan zat te komen, zou dus vreemd zijn om van meevallende kosten te spreken als de betaling een probleem dreigt te worden.

Ik begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat ze nog steeds een verkeerd beeld naar buiten brengen. Het geld zou namelijk gereserveerd zijn (feitelijk zou dat geld dus gezien die uitspraak al aanwezig moeten zijn). Misschien heeft hij een verkeerde term gebruikt, maar er is toch weer onduidelijkheid.

Ook het complete gebrek aan geruchten, discussies en nieuwsberichten betreft de transfermarkt is zeer zorgwekkend. Zelfs als er geen geld beschikbaar is, is het in vergelijking echt doodstil. Natuurlijk wordt het technisch apparaat opnieuw doorgelicht, maar het is simpelweg TE stil.

Ook is er niet echt duidelijkheid naar de buitenwereld toe. Dat zegt mij vooral dat ze de rust willen bewaren en geen chaos willen creeren. Noem me een doemdenker, maar dat doe je alleen als er ook echt iets is waar men zich veel zorgen over maakt.

14 juni 2018 om 00:01

@sirius. Zoals al vaker aangegeven is een reservering niets meer dan dit verlies al van te voren opnemen in een begroting. Je begroting waarmee je wil werken kan dan dus wat lager uitvallen omdat deze kosten er al in zijn opgenomen alleen hadden ze het nu verdeeld over meerdere jaren. Feitelijk was de begroting dus wat lager de afgelopen (bijvoorbeeld) 2 jaar omdat dit verlies er al in werd opgenomen en had men in feite meer geld te besteden dan de begroting. Maar een begroting is ook niets meer dan een prognose. Dat het geld dus is gereserveerd kan, maar dat betekend niet meteen dat het geld er ook is. In dit geval dus niet. Eigenlijk heeft Dhr Velderman gewoon de waarheid gesproken door te zeggen dat het al ''gereserveerd is''. Wel weet meneer Velderman ook geel goed dat fans niet allemaal verstand hebben van boekhouden en dat dit dus anders en geruststellend overkomt alsof er niets aan de hand is, terwijl dit wel degelijk een klap is. Heeft hij gelogen: Nee, maar hij heeft het wel slim gebracht waardoor het rooskleuriger leek dan het is. Met het verleden dat zich bij Twente heeft afgespeeld moet je je afvragen of dat nu verstandig was.

De hele toestand rondom Fc Twente begint zo langzamerhand een soap te worden. Het beste zou zijn om die club failliet te laten gaan, beginnen in de 4e klasse en dan van alle schulden verlost zijn en opnieuw beginnen als FC Enschede, want dat is de feitelijke naam van deze fusieclub uit 1965.

De Tubantia TC hier maakt het nog bonter met de kop: "meevaller: FC Twente schikt voor € 4,4 miljoen met de fiscus" Als je verder leest zie je dat ze die € 4,4 niet eens in kas hebben, en in de 'boeken' rekenschap hadden gehouden met € 5,9 miljoen! Nu gaan ze een regeling met de fiscus treffen, maar uit ervaring weet ik dat een 'regeling' (uitstel betaling of termijn betaling) extra geld kost, met andere woorden die € 4,4 miljoen kan uiteindelijk wel eens € 5 miljoen worden op het eind! Deze week zijn ze met de pet bij de ondernemers langs geweest. Zij kunnen 'aandeeltjes FC Twente" kopen. Het geld zou dan direct in de selectie moeten worden gestoken. Niet dus, de Gemeente zit op geld te wachten en dan ook nog even de fiscus, kassa, weg geld ondernemers!! Het blijft en wordt een hopeloze situatie in Enschede, ik heb aan het begin van mijn verhaal al aangegeven wat de club te doen staat. We hebben een grote achterban is geen alibi meer, groot maar financieel is het een grote bende, rest niets anders dan opdoeken. Trouwens, niet heel Twente zal daar rouwig om zijn, dat is wel duidelijk!

Het is wel stuitend om te lezen hoe hard mensen hier schreeuwen zonder enige kennis te hebben van hoe een voorziening werkt...

13 juni 2018 om 16:18

Jij weet allemaal hoe het werkt of niet!? Hou het niet zo oppervlakkig zoals hierboven, en laat ons zien dat je kennis van zaken hebt. Kom met feiten, kun je dat niet hou dan liever je mond!

13 juni 2018 om 16:54

Dat wordt al vaak genoeg uitgelegd hierboven. Ik vind het alleen opvallend dat de hardste schreeuwers onjuiste dingen roepen, en dan bedoel ik de verontwaardiging dat ze roepen dat het geld er niet is terwijl er wel een voorziening is opgenomen.
Een voorziening is puur boekhoudkundig het alvast nemen van verliezen omdat redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze er ook daadwerkelijk gaan komen.

13 juni 2018 om 17:22

@W-Z-A

In de boekhouding wordt het woord reservering gebruikt om dit soort kosten te dekken op de begroting, dat klopt. Echter is het wel belangrijk om te weten waar dat geld zich dan precies bevindt op het moment dat het betaald moet worden. In dit geval is dat dus de belastingclaim.

Je schrijft dus automatisch verliezen af (waardoor de jaarlijkse winst daalt) zodat je op het moment dat je het geld nodig hebt, je dat geld beschikbaar hebt. Een begroting is niet zomaar een middel wat je kunt gebruiken, zonder daar de financiele verantwoordelijkheid voor te dragen. Het moet dus wel kloppend zijn.

Dan mag je je best afvragen waar dat geld dan precies is. Er kon nauwelijks iets worden uitgegeven in de zomer van 2017. Mede daardoor is de club gedegradeerd. Dan is het niet vreemd dat mensen zich afvragen waar dat geld dan is gebleven.

13 juni 2018 om 18:32

Sirius

De crux is dat het 'geld' (dus laten we zeggen, dat stukje cash dat er was ten tijde van het nemen van die reservering) inmiddels dus allang is besteed, uitgegeven of geïnvesteerd in iets anders. Zal denk ik ook alles te maken hebben met de degradatie.

13 juni 2018 om 20:30

Feitelijk hebben ze wel gelijk, er is geen geld, de fiscus kan op korte termijn niet betaald worden. Boekhoudkundig gelul dat dit bedrag als voorziening is opgenomen! Je neemt een voorziening op in de hoop dat het ooit beter gaat en je alsnog kunt betalen. Maar ze zijn nog niet een twee drie zo maar weer terug in de eredivisie! Na het seizoen nog een jaartje JL dan zul je zien dat de schuldenberg alleen maar groter wordt en kan de fiscus naar de centen fluiten. Dan is de kans groot dat de fiscus de stekker er uit trekt.

13 juni 2018 om 17:08

Klopt W-Z-A, maar anderszijds is het ook begrijpelijk gezien de niet al te handige berichtgevingen vanuit Twente. Voor een leek lijkt dan dat de boel te zijn voorgelogen.
Ben blij dat er nu duidelijkheid is over de claim, en dat deze lager uitvalt dan vooraf gedacht.

13 juni 2018 om 17:26

Het probleem is dat men alles binnenskamers houdt en dat er geen enkele duidelijkheid word verschaft. Het is muisstil en dan ga je als buitenstaander al snel in complotten denken. Gezien het uitgavepatroon van afgelopen zomer, de belastingclaim dat nu toch niet gefinancierd kan worden en de degradatie en de daaruit voortvloeiende kosten ga je dan al snel denken dat de situatie wellicht erger is dan naar buiten word gebracht.

14 juni 2018 om 00:06

@sirius, zijn er geen ''supportersavonden'' waarbij supporers op een ingeplande avond aan het woord mogen komen en vragen kunnen stellen aan bestuurders? Zodat er misschien meer duidelijkheid komt? Veel clubs hebben die, allicht wordt er dan iets meer duidelijk of word de communicatie transparanter. Ik denk persoonlijk (net als jij volgens mij) dat de communicatie echt veel transparanter moet. Dat ben je eigenlijk verplicht naar je supporters die onlangs al het ''bedrog'' en de daaruit voortvloeiende problemen toch massaal verlengen.

Het geld is er niet, de gemeente moet ook nog worden afgelost en de nieuwe aandeelhouders, willen alleen maar dat hun geld,voor voetbal wordt gebruikt. Nou directie van Fc Twente succes. De gemeenteraad kan niets beslissen, er moet eerst een nieuw college komen, over een mogelijk uitstel van het aflossen, een schikking met de fiscus, prima, maar waar moet het geld weg komen, dat wordt nog lastig. Ik wens de directie, veel overredingskracht toe en geduld. Maar of ze dat hebben en krijgen, volgens mij is er binnenkort een deadline, voor het aanleveren, van de begroting.bij de knvb

Ik schrik van mezelf, maar ik begin een beetje onverschillig te worden tegenover alle berichten rondom de club. Vanuit de achterban komt alleen maar negativiteit en worden de lelijkste woorden gebruikt om clubmannen als Michel Jansen en Boudewijn Pahlplatz, maar ook eigen opgeleide jongens als Ter Avest en Van der Lely de deur te wijzen. Daarnaast lijkt de directie continue te goochelen met woorden om de situatie nog enigszins behapbaar te laten lijken. Als het geld voor de belastingclaim wederom niet beschikbaar is, wat was dã¡n het excuus om met de vierde begroting van Nederland zo'n matig elftal op het veld te hebben staan? Waar is al het geld gebleven? Tegelijkertijd is er na een degradatie en inmiddels halverwege juni nog steeds geen technisch directeur geã¯nstalleerd en lijken waardevolle aankopen nog niet eens aan de horizon te verschijnen. De club lijkt op alle gebieden perspectiefloos de afgrond in te verdwijnen en ik kijk machteloos toe.

Ik kan niet wachten tot dertigduizend man de naam van Wout Brama zingen. De herrijzenis van een dood paard.

13 juni 2018 om 17:35

Ik deel jouw mening, al snap ik de kritiek jegens Ter Avest, Thesker en Van Der Lely. De drie jongens waarvan niemand had verwacht dat zij de onruststokers waren die zowel Hake als Verbeek buitenspel hebben gezet. Ze zwartmaken is dan weer het andere uiterste, maar ik betrap mezelf er ook op zeer kritisch te kijken naar Ter Avest, Van Der Lely en Thesker. Alle drie waren ze namelijk hopeloos slecht het afgelopen seizoen en dan verlies je nog meer krediet als je voor onrust zorgt.

Het is op financieel, technisch en bestuurlijk gebied muisstil rondom de club. Dat gebeurt eigenlijk nooit als een club degradeert. Dat is naar mijn mening heel erg zorgwekkend, al kan het natuurlijk nog altijd een positievere reden hebben. Ook word er geen duidelijkheid verschaft over de te nemen stappen, terwijl er een aantal spelers zijn die over een aantal weken vertrekken met een degradatieclausule in het contract.

14 juni 2018 om 00:13

@sirius. Ik denk dat het stil is omdat nog niet helemaal duidelijk is hoe de financiën exact zijn. Er is wel een geplande begroting waar men mee wil werken (18-20 miljoen) maar door een aantal financiële klappen zoals deze(geld is er niet) en anderzijds als Promes verkocht wordt voor 35 miljoen kan men weer 1.750.000 tegemoet zien. Dat zijn echter nog allemaal onzekerheden waardoor Twente nog steeds niet weet wat de ''echte'' begroting word. Ik denk dat dat de drempel is om te gaan roeren op de transfermarkt. Twente moet echt heel goed opletten wat het doet, ook al heeft het een hoge begroting voor JL begrippen.

Vreemde zaak allemaal. Ze hebben het geld gereserveerd maar ze hebben het toch weer niet...of je hebt het of je hebt het niet punt klaar. Hebben ze het niet en moet het uit een begroting komen dan is het geld er dus niet. Hebben ze het wel dan staat het ergens op een bank. Maar dit riekt alweer naar list en bedrog en ik zie de bui al hangen en naar mijn mening worden de wolken boven Twente met de dag zwarter...ik hoop het niet voor Twente maar dit ziet er toch niet goed uit want het komt er bij mij op neer dat ze het ene gat dichten met het andere en dat gaat een poosje goed maar dan alsnog komt er een genadeklap en dat zie ik eerder gebeuren dan dat ze weer in veilige vaarwateren komen.

Ik adviseer een aantal mensen hier een cursus boekhouding te volgen of anders niet te reageren. Komt namelijk nogal dom over.

13 juni 2018 om 17:39

"een voorziening is boekhoudkundig een grootboekrekening waarop meestal periodiek bedragen worden gestort met als oogmerk het saldo op enig moment in de toekomst aan te wenden voor het doel waar de voorziening oorspronkelijk voor gevormd werd, bijvoorbeeld groot onderhoud gebouwen, voor pensioen in eigen beheer of oninbare vorderingen."

Het is niet zozeer dat men niet weet wat het is en hoe het werkt, maar de club heeft het wat vreemd naar buiten gebracht waardoor men nu een verkeerd beeld heeft van de werkelijke bedoeling. Niet zo vreemd dus.

13 juni 2018 om 20:32

@sirius
Met die definitie (wikipedia overigens) is niet heel veel mis want het is ook een boekhoudkundig potje waar bedragen op worden gezet voor toekomstige kosten en dat je kan aanwenden wanneer je daadwerkelijk bijvoorbeeld onderhoud pleegt. In plaats van die kosten in een keer door je P&L te jassen kun je ze over de tijd uitsmeren en geef je ook aan dat er bijvoorbeeld onzekerheid zit in vorderingen of je in de toekomst mogelijk een uitbetaling moet doen zoals een claim die door een rechter wordt toegekend. De crux zit hem in het woordje 'aanwenden' dat hier in boekhoudkundige zin (het is immers een bekhoudkundige voorziening) gezien moet worden.

De club kan er niets aan doen dat een voorziening zo werkt en als men deze Wikipedia uitleg gekozen heeft dan is dat ook niet onhandig of vreemd te noemen. Eerder informatie die de doorsnee voetbalsupporter totaal niets zegt en simpelweg irrelevant is in deze context. Voor mensen die de jaarrekening lezen of de Knvb is het wel weer interessant

13 juni 2018 om 21:06

Het gaat in dit geval niet over welke informatie voor wie interessant is, maar de manier waarop de club deze claim en alles er rond omheen naar buiten bracht. Ze wekken een valse indruk om de rust te bewaren, terwijl de achterban nu gebaat is bij transparantie, zeker betreft financieel- en technische zaken. Trefkans verwoordt het hierboven goed.

13 juni 2018 om 18:04

We zijn nu eenmaal niet allemaal zo volleerd in creatief boekhouden als in Enschede onder Joop Munstermann, dus ja een hoop mensen lopen flink achter op jullie.

Misschien vooral kijken naar de rol van FC Twente zelf in de communicatie, dat ze bij veel mensen de schijn hebben gewekt dat er daadwerkelijk geld gereserveerd was, in plaats van dat het als dooie letter in de begroting staat. Ik ga niet zeggen dat men nu de boel bedonderd, maar qua communicatie hebben ze wel andere verwachtingen gewekt.

Ik denk dat de financiele puinhoop nog vele malen erger is dan men laat blijken. Dit om potentiele geldschieters en sponsoren niet gelijk weg te jagen en in spelers geintereseerde clubs niet gelijk in een zetel te helpen qua onderhandelingen. Nee de degradatie krijgt rampzalige gevolgen en FC Twente stevent naar mijn mening met volle vaart af op een fallisement. Alleen ingrijpen van een externe geldschieter kan deze club volgens mij nog redden. Heel beroerd voor de fans en eigenlijk het hele Nederlandse voetbal.

13 juni 2018 om 20:43

‘’ik denk.......” “naar mijn mening........” Als je de feiten niet kent kun je beter niet reageren. Dat Twente het financieel moeilijk heeft is bekend, maar van een faillissement is geen sprake.

13 juni 2018 om 21:09

Hij geeft z'n mening en dan zijn termen als "ik denk.." en "naar mijn mening..." een gevolg. Ik ben zelf ook van mening dat de situatie nijpender is dan het bestuur op dit moment laat merken. Alles wordt zo 'rooskleurig' en positief mogelijk naar buiten gebracht en later blijkt het toch wat gecompliceerder te liggen. Bovendien is het angstaanjagend stil voor een club met enorme schulden en een degradatie achter de rug. Als dat je geen zorgen baart, weet ik het ook niet meer.

Weet er iemand wat de betalingsregeling is? Het geld niet in kas hebben is één ding, maar ik neem aan dat er een deadline voor de betaling is? Of de mogelijkheid om met rente af te lossen? Zo niet dan ga je richting aan failliessement, dat laat de gemeente dan wel niet gebeuren, maar toch. Het artikel roept meer vragen op dan het beantwoord

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren