Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax verheugt zich op financiële klapper van 57 miljoen euro in 2021’

Laatste update:

Ajax zal een uitnodiging ontvangen voor het 'Super WK voor clubteams', schreef Mundo Deportivo dinsdag. Het toernooi moet in 2021 beginnen en zou bestaan uit 24 clubs; wereldvoetbalbond FIFA lijkt vastberaden om het format van het toernooi op de schop te gooien. Volgens The Times reserveert de bond daar ruim anderhalf miljard euro voor en staat ook Ajax een aanzienlijke financiële klapper te wachten.

Als het toernooi er komt, zouden de 24 teams strijden om een gezamenlijke prijzenpot van 1,7 miljard euro. Deelnemers zouden in ieder geval verzekerd zijn van een startpremie van 57 miljoen euro. Voor de eerste editie worden clubs uitgenodigd die drie Europacups I/Champions Leagues hebben gewonnen: Liverpool, Manchester United, Real Madrid, Barcelona, AC Milan, Bayern München, Ajax, Internazionale en Juventus. In totaal zullen 12 van de 24 deelnemers uit Europa komen.

Naar verluidt dingen Chelsea, Manchester City, Arsenal, Atlético Madrid, Paris Saint-Germain, FC Porto, Benfica en Borussia Dortmund naar de overige drie Europese plekken. Het toernooi zou bestaan uit 24 ploegen, verdeeld over acht poules van drie teams. De groepswinnaars stoten door naar de kwartfinales. FIFA-voorzitter Gianni Infantino wil volgens de berichtgeving een definitief akkoord voor aanvang van het WK voor landen in de zomer.

Het toernooi zou eens in de vier jaar gehouden moeten worden. In de tweede editie zal de samenstelling van de Europese deelnemers veranderen: dan zullen de laatste vier winnaars van de Champions League, de laatste vier finalisten van het miljardenbal en de vier clubs met de beste coëfficiënt Europa vertegenwoordigen op het WK voor clubteams. De UEFA en de Premier League zouden geen voorstander zijn van het nieuwe toernooi, waardoor het nog niet volledig zeker is dat de plannen doorgang vinden.

Ben je een voorstander van de nieuwe opzet van het WK voor clubs?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

komt dat teren op het verleden toch nog is een keer goed van pas hahaha

16 mei 2018 om 17:42

Hahaha ja maar als er dan over het verleden wordt gesproken dan is het meer dan terrecht dat Ajax wordt uitgenodigd.

16 mei 2018 om 17:59

ja mooi meegenomen voor ajax, ookal doen ze maar 1 maal mee. is toch nog 57 miljoen

16 mei 2018 om 18:51

Leuk eenmalig en als je een korte termijn visie hebt.

uiteindelijk worden we er met z'n allen veel slechter van wanneer het moment komt dat niemand meer uitgenodigd wordt. Dan word de kloof met de europese top alleen maar groter.

16 mei 2018 om 19:38

Ajax presteert zo nu en dan goed tegen topclubs. 2021 valt sowieso weinig over te zeggen. 57 miljoen is zeer mooi meegenomen.

16 mei 2018 om 20:12

eens. het is een leuke one time iets. maar zelfs wil ajax daar spelers mee gaan hhalen dan zit iedereen ineens 10% hoger met de transfersommen

16 mei 2018 om 18:03

Klopt en met dat bedrag als startpremie, kun je zowaar de oude 'lucky Ajax' naam gebruiken. Er zijn dagen dat ik dat soort bedragen niet heb :P

16 mei 2018 om 18:08

History counts!

Ook al kunnen we maar 1x deelnemen. Het is toch meteen net zoveel cashen als bij 2 a 3 CL seizoenen.

16 mei 2018 om 18:32

En mensen maar beweren dat Ajax subtop is op basis van 4 jaar geen kampioen in Nederland. Respecteer de geschiedenis.

16 mei 2018 om 18:34

wat ik wel scheef vind is dat de titels van voor 1955 meetellen als eredivisie titels, tot 1955 was het toch gewoon een amateur competitie? beetje net als de premier league waar ze opnieuw zijn begonnen met tellen bij de nieuwe opzet

16 mei 2018 om 18:50

Niemand, maar dan ook niemand beweert dat Ajax subtop is kerel. Snap dat je na alle kritiek graag je gram komt halen maar je hoeft hier geen dingen te gaan verzinnen.

16 mei 2018 om 18:52

In Duitsland zegt men, 'das ist schnee von gestern'.......

16 mei 2018 om 19:24

Wie beweert dat dan ? Het is onzin om te verkondigen dat Ajax subtop is. Maar als je naar de recente geschiedenis kijkt (bijvoorbeeld deze eeuw) dan moet je wel concluderen dat Ajax niet de beste club van Nederland is. Op basis van de titels is dit Psv. Dit is voor veel ajax supporters echter moeilijk te verkroppen en graag tellen ze bij ajax ook nog de titels uit de amateur tijd mee.

16 mei 2018 om 19:41

Ja we tellen de amateur tijden mee. Je weet wel de tijden die ervoor zorgen dat we mee mogen doen aan dit toernooi. Hahaha.

16 mei 2018 om 20:12

Aldus dezelfde Ajacieden die roepen dat Feyenoord subtop is omdat ze 18 jaar geen kampioen worden. Dan telt "respecteer de geschiedenis" ineens niet meer natuurlijk.

Ontopic: Zou financieel natuurlijk een geweldige klapper zijn. Laten we voor Ajax hopen dat dit doorgaat. Snap echter de meerwaarde van het toernooi niet, aangezien het overgrote deel te zien is in de CL. Zitten mensen hier echt op te wachten?

16 mei 2018 om 20:48

Als je de teller bij de landskampioenschappen op nul zet....doe dat dan ook in Europees niveau. Wie is dan de enige die de CL heeft gewonnen? Wie is dan als enige in de finale en de 1/2 finale geweest....
Maar goed, ook als je de Europese teller niet op nul zet, Welke Nederlandse club heeft alle Europese bekers, welke heeft de meeste? En welke heeft de meeste wereld bekers....

Het is altijd zo leuk om te zien/horen welke statestiek de PSV supporters weer selecteren om toch ergens eens het vaakst of het meest gehaald te hebben :-)

16 mei 2018 om 21:14

PSV heeft ook halve finale champions league gespeeld in 2005

16 mei 2018 om 22:02

Ja dan kun je ook zeggen dat was cl oude stijl waar maar 16 ploegen aan meededen en alleen kampioenen. Dus dan speelde je tegen een Salzburg, aek Athene en h. Split bijv. ( tegenstanders bij cl winst 95). Die Hoorden never nooit bij de beste ploegen van europa, maar die hoorden bij die 16 ploegen door de opzet van destijds. Ajax hoefde alleen af te rekenen met real en milan als ploegen van formaat. Totaal niet meer te vergelijken met de huidige cl. Nu mag de top 4 van de 4 beste landen al mee doen en kun je vooraf al wel aanvinken wie er bij de laatste 16 komen.

Maar je hebt wel gelijk, iedereen pakt de statistiek die hem het beste uit komt :-).

17 mei 2018 om 06:01

Haha afgelopen 20 jaar totaal niets gepresteerd in de Cl

Kijk dit zou wel heel mooi meegenomen zijn!

16 mei 2018 om 18:02

Totdat ze niet meer uitgenodigd worden en in principe al het geld dus naar andere competities gaat

16 mei 2018 om 18:09

Dan blijft deze 57 miljoen nog steeds mooi meegenomen ;-)

16 mei 2018 om 18:28

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Dan heb ik liever geen toernooi

Chill, extra money is altijd welkom. Kun je toch weer een aardige speler voor halen.

16 mei 2018 om 18:00

Ja, geld heeft Ajax nog niet genoeg....

16 mei 2018 om 18:09

Heb je ooit genoeg geld?

16 mei 2018 om 18:14

@wolterx, vraag je eens af hoeveel de club(vereniging en supporters) eraan heeft wanneer de begroting hier niet struktrureel van omgaan gaat?

Ajax zal wellicht een keer meedoen. Er gaan geheid grootmachten morren die naast de pot pissen als alleen de ranglijst aller tijden meetelt.

16 mei 2018 om 18:20

Geduld, geduld. De begroting schroef je niet omhoog door zulke inkomsten hè. Dan zal eerst het stadion moeten worden gekocht oid. Niet door een eenmalige inkomst. Ze potten dat geld echt niet zomaar op hoor. Maar de meesten hebben simpelweg niet het geduld om te af te wachten wat er gaat gebeuren. Ik ben er juist blij mee dat ze het niet over de balk smijten.

16 mei 2018 om 18:21

Hebben ze weinig aan, dat besef ik. Maar een extra bonus in de vorm van geld is mooi en geld is een van die dingen die je nooit genoeg kan hebben als club.

Hm... ik verheug me dan op een verhoging van het salarisplafond en daarin een meer bewustwording van de financiele situatie waarin je je voor goed zou moeten kunnen onderscheiden als club in de eredivisie.

16 mei 2018 om 17:45

Jij hebt wel eens van een begroting gehoord? Daarin staan de structurele inkomsten en de uitgaven (incl de aankopen, verspreid in termijnen over de looptijd van het eerste contract). Zo'n begroting moet sluitend zijn, al heb je 500 miljoen op de bank. Dus zo lang ze de begroting, de structurele inkomsten, niet verhogen kunnen ze het salarisplafond niet verhogen en kunnen ze ook qua aankopen weinig.

16 mei 2018 om 17:57

Je mag volgens mij gewoon je geld op de bank gebruiken. Anders zou je namelijk bijna verplicht zijn om je geld elk jaar uit te geven. Of het verstandig is vraag 2.

16 mei 2018 om 18:15

Nee, volgens de FFP mag je niet herhaaldelijk meer uitgeven dan er binnenkomt. Ajax zou dan dus Europees voetbal kunnen verliezen.

16 mei 2018 om 18:43

@ Hakkie2,

Niet zo wijs beginnen te doen, dus jij wil zeggen dat Ajax voor de rest van haar leven moet blijven hangen op de begroting die nu geldt?

Als je het bericht leest zie je dat het in 2021 zal gelden. Tijd genoeg om je begroting aan te passen naar het model waarin je je financiën op orde kan hebben.

Heb nergens gezegd dat daarmee de (logische) begroting niet mee moet groeien.

16 mei 2018 om 18:57

Volgens de regels van de KnvB mag de club maar een bepaald percentage van de begroting aan salarissen besteden. Ajax zit daar strak tegenaan omdat ze jeugdspelers voor eredivisiebegrippen heel hoge salarissen betalen om ze binnen te kunnen halen of te houden. Het is of daarmee stoppen en de jeugd naar andere eredivisie of europese clubs zien gaan. Of zo doorgaan en voor lief nemen dat je niet incidenteel door je plafond kunt gaan.

16 mei 2018 om 19:04

@hakkie

Welk Europees voetbal? EL is toch niet boeiend.

16 mei 2018 om 19:39

Hahaha kijk ff naar PSG. Echt grote nonsens die regels van FFP.
Ajax kan dien en laten wat ze wil op dit moment

16 mei 2018 om 20:53

Hoezo zullen je sponsorinkomsten misschien wel flink verhogen.

Neigt naar corruptie. Van Praag's lobby zorgt ervoor dat zijn Ajax mee mag doen. Vervolgens krijgen alle clubs een bedrag wat nergens over gaat.
Typisch voorbeeld hoe rijke clubs rijker worden.

16 mei 2018 om 17:46

Trieste reactie. Jaloezie misschien?

16 mei 2018 om 18:08

Het punt dat rijke clubs alleen maar rijker worden is toch wel zeker terecht. Waarom zouden de beste clubs / rijkste clubs een startpremie van 57 miljoen moeten krijgen? Daarmee wordt er echt een belachelijk concurrentie voordeel behaald voor de teams die zijn 'uitverkoren' om mee te mogen doen. Naar mijn mening totaal onnodig om nog een toernooi naast de Champions League / Europa League op te starten.

16 mei 2018 om 18:56

Als je zo gaat beginnen, dan moeten we eerst maar eens stoppen om de rijke ploegen constant te bevoordelen in de CL en daardoor meer inkomsten te laten genereren! Ploegen als bijv. Madrid en Bayern worden de eerste ronden altijd uit de wind gehouden en dus finaciëel bevoordeeld en dat alles onder het mom van de commercie.

16 mei 2018 om 23:12

Real werd uit de wind gehouden met tegenstanders als PSG, Juventus en Bayern.. Dat fabeltje kan al lang de prullenbak in, want het is onzin.

16 mei 2018 om 17:46

Van Praag's lobby? Ajax heeft 4 maal de cup met de grote oren in de kast staan en is daarmee een van de succesvolste ploegen aller tijden. Er wordt duidelijk bij vermeld dat de succesvolste clubs aller tijden worden uitgenodigd, alle ploegen met 3+ EC1/CL zijn er sowieso allemaal bij. Heeft niet met Van Praag te maken..

16 mei 2018 om 17:48

Mede door van Praag hebben ze gekozen wat de vereisten zijn voor de 1e editie.

16 mei 2018 om 18:01

Ja, dat zal het zijn. UEFA mannetje van Praag die invloed heeft in iets waar UEFA tegen is, beetje scheef denk je niet?

16 mei 2018 om 18:09

Wat zou volgens jou de vereisten moeten zijn dan El Samp?

Ajax is nou eenmaal 1 van de meest gerenommeerde clubs in Europa (en de wereld). Als je dan toch kritiek wil uiten doe dat dan op Juve want zij hebben namelijk maar 2 Cl/ec1 trofeeën en niet 3 of meer zoals de rest.

Juve maakt wel deel uit van het hele selecte gezelschap van clubs dat alle 3 de verschillende Europese bekers heeft gewonnen, maar daar zit Ajax dus ook bij.

En precies zoals Wolterx zegt, van Praag zit bij de Uefa terwijl dit toernooi een initiatief van de Fifa is.

16 mei 2018 om 18:38

Van Praag is lekker bezig. Zorgt voor een mooi toernooi waarin Ajax leuk haar toptalenten kan laten testen tegen toptalenten van andere topploegen,en het levert de club ook nog eens veel geld op. Mooi Mooi Mooi.

16 mei 2018 om 18:59

Juve staat daar dan ook met recht aangezien ze structureel zowel nationaal als internationaal goed prdsteren

16 mei 2018 om 17:47

Nee, hoe succesvolle clubs rijker worden..

16 mei 2018 om 17:51

Zo! Slechtere en ondoordachtere reacties lees je zelden! Van Praag zit bij de Uefa, hij is daar een van de vele vicevoorzitters. De Uefa is fel tegen dit toernooi, want de Fifa vangt daarmee vliegen af van de Uefa's Champions League, wat het grootste voetbaltoernooi ter wereld is.

Het is de Fifa een doorn in het oog dat de Uefa veel meer omzet draait dan de Fifa, waardoor de Uefa veel rijker is en de Fifa is daarom met dit idee gekomen. Maar gezien het feit dat veel Europese topclubs zullen afvallen en niet zullen delen in het geld, omdat het een mondiaal toernooi zal worden, zullen deze clubs gaan morren.

Kortom, dat de Uefa en diverse Europese grootmachten wellicht tegen zullen zijn gekoppelt aan het feit dat de wedstrijddruk immens zal toenemen, is het maar de vraag of het doorgaat. Hoewel, de Fifa zal er alles aan gelegen zijn om deze Europese goudmijn(het zijn mondiaal gezien vnl de Europese topclubs dat men wil zien) te gaan plunderen, waardoor de Fifa al haar middelen zal inzetten.

Daarnaast is het een gerucht hoe de indeling zal zijn, en staat er duidelijk bij wat de deelnamecriterea zullen zijn.

16 mei 2018 om 17:55

Ik weet niet of dit met een lobby van Van Praag te maken heeft, maar El Samp heeft wat mij betreft wel degelijk een punt als hij zegt dat dit een voorbeeld is van hoe rijke clubs rijker worden gemaakt. Ik vind de CL eigenlijk al geen reet meer aan vanwege de financiële ongelijkheid, en op deze manier creëer je meer van hetzelfde: een selecte groep clubs die op basis van in het verleden behaalde resultaten steeds rijker wordt. Saai. Begin dan echt opnieuw en zet een competitie op die iets toevoegt.
Voor de eredivisie ook niet goed als Ajax op deze manier geld in de schoot geworpen krijgt (en ik ben voor Ajax)

16 mei 2018 om 18:05

@sheik Yerbouti, Samp heeft helemaal geen punt,want het is de Fifa dat poen wil scheppen met deze opzet en van Praag is vicevoorzitter bij de Uefa dat hier alleen last van heeft, want hiermee wordt de CL ondermijnd. Het zal de Fifa een worst wezen wat de gevolgen zijn. Die roepen al jaren dat het eerlijker moet binnen het voetbal, en ondertussen laat men het doorgaan en wil men zichzelf nog meer verrijken. Pure volksverlakkerij, maar we kennen de Fifa niet anders.

16 mei 2018 om 20:51

Wat zit jij te huilen joh, dit is alleen maar goed voor het Nederlands voetbal. Wees blij dat er een NL club is die kan profiteren van zijn historie.

Of kijk je liever FC Emmen tegen NAC volgend seizoen? Hohooooi.

16 mei 2018 om 22:26

Wat is er dan goed aan?

16 mei 2018 om 22:51

Eerste deel vind ik onzin, maar dit soort zaken zorgen er inderdaad helaas voor dat de afstand tussen Nederland en andere landen onoverbrugbaar groot wordt.

Wat een idioot hoge startpremie zeg, dit is nog gekker dan de CL haha! Nja, mij hoor je niet klagen, het is sowieso ook maar eens in de 4 jaar natuurlijk, dat scheelt ook wel weer. Met een dergelijke prijzenpot zal het toernooi wel serieuzer worden genomen, zoals dat eigenlijk het geval zou moeten zijn bij een WK. Ik benieuwd naar de eerste editie!

16 mei 2018 om 19:14

Hopelijk zijn spelers dan ook benieuwd naar de eerste editie en willen ze dan wel sneller naar Ajax komen en de toptalenten langer blijven. Voor de eredivisie komt niemand en iedereen wil na een goed half jaar al weer weg. Wellicht dat deze editie je een beetje in staat stelt om structureler de weg omhoog te vinden. Maar dan zal je ook iets aan het salarishuis moeten doen. Gelukkig hebben ze nog een paar jaar om er over na te denken.

Hopen dat er tegen die tijd een talentvol team staat en dan met de 57 miljoen + het geld wat ze krijgen van uitgaande transfers wat gevestigde namen halen.

16 mei 2018 om 17:58

ze mogen maar 1x meedoen

16 mei 2018 om 19:36

Als ze de CL finale binnen 4 jaar halen niet.

16 mei 2018 om 20:11

ik hoop niet dat je dat als reëel inschat, want ze kwalificeren zich niet eens meer direct

Wat verdien je dan als je dat toernooi wint? Niet dat ik denk dat Ajax dat toernooi wint gezien ze clubs die eraan meedoen, maar 57 miljoen bij de start van dat toernooi is niet verkeerd. Neem aan dat als je dat toernooi wint, dat je dan aardig binnenloopt.

16 mei 2018 om 17:53

Ik las op een aantal sites dat de winstpremie op 115 miljoen ligt. Mooi voor Ajax maar dit is toch waanzin..

16 mei 2018 om 18:34

Sowieso dat de kans heel groot is dat ze de volgende ronde halen. 24 teams betekend dat de beste nummers 3 ook doorgaan. Ze zullen met 1 Europees team zitten en met een beetje geluk een Aziatische en Afrikaanse club.

16 mei 2018 om 18:54

Volgens mij staat er 8 poules van 3. En de winnaar vam de poule gaat door.

De Fifa die de rijke clubs nog rijker probeert te maken i.p.v. te nivelleren. Typisch. Waarom niet eerst een kwalificatietoernooi zodat iedereen een eerlijke kans maakt?

16 mei 2018 om 17:57

Ja dan krijgen we toch gewoon weer de CL taferelen? Dat alleen de rijke clubs weten te plaatsen omdat hun selectie 10x sterker is?

Dit is een uitstekend plan om de verhoudingen in het voetbal nog schever te trekken. Chapeau Fifa!

16 mei 2018 om 17:54

Inderdaad. Zou er nou niemand met enig verstand zijn die geopperd heeft dat dit niet zo’n goed idee is? Niet alleen wordt de kloof tussen de grote en kleinere clubs steeds groter maar je draait ook de nationale competities de nek om. Geef welke club in Nederland ook 57 mln startpremie en de hele verhoudingen veranderen.

16 mei 2018 om 18:03

Dit is een eenmalig bedrag dat alleen in eerste editie een ploeg zal hebben buiten top 5 competities lijkt het. Vrees dat de niet-europese ploegen er veel meer voordeel aan hebben tegenover hun concurrenten.

16 mei 2018 om 18:12

Maar wel eenmalig een bedrag dat de verhoudingen in Nederland om zeep helpt. 57mln is zo ongeveer het budget van elke eredivisie club. Geef pak ‘m beet Willem II dat bedrag en die club komt ineens heel anders in de competitie te staan.

16 mei 2018 om 18:28

En de 200+ miljoen inkomsten uit transfers van Ajax laatste 4 jaar doet dat niet? CL geld is zelfde alleen is 20 miljoen of 57 miljoen verschil, maar feit blijft dat 15 ploegen in Nederland er alleen van kunnen dromen en 3 de droom leven van tijd tot tijd. Financiële gelijkheid is er nergens in voetbal, daar gaat dit weinig aan veranderen met een eenmalig bedrag van 57 miljoen naar een club die laatste 2 seizoenen voor meer dan dat bedrag spelers verkocht.

16 mei 2018 om 19:12

Feit is alleen dat je hiermee ook het gat tussen Ajax en de andere topclubs groter maakt. De begroting van Ajax is nu nog redelijk te vergelijken met die van PSV maar als je daar ineens 57mln bovenop gooit (zonder dat die club daar ook maar iets voor moet doen) wordt dat gat ook gigantisch. Nu is het een keer in de vier jaar maar je stelt daarmee Ajax in een keer in staat om bijvoorbeeld heel AZ, PSV of Feyenoord te ontdoen van haar topspelers.

16 mei 2018 om 19:22

Dus als ajax nu de ligt verkoopt voor 55 miljoen kunnen ze de beste spelers van psv en feyenoord allemaal kopen??? Hahaha je weet zelf dat dat onzin is.

16 mei 2018 om 19:27

Die gaat dus weinig tot niets doen aan de begroting van Ajax, dus gigantisch gaat het gat zeker niet worden. Zijn laatste nieteens altijd de grootste begroter in Nederland geweest en ook dit jaar was het verschil niet 'gigantisch'. En kopen van PSV of Feyenoord is niet realistisch, we zijn geen Bayern München die iets kan bieden dat rest van competitie niet kan. PSV en Feyenoord halen net zo vaak Europees voetbal en kampioenschap is geen zekerheidje. Bayern München is een Europees zwaargewicht die jaarlijks kans maken op goede resultaten in CL en kampioenschap is sinds aantal jaar eerder regel dan uitzondering. Zolang Ajax zoiets niet haalt is een topspeler van overige topclubs halen onmogelijk, buiten salarissen om natuurlijk. Want je gaat concurreren met ploegen die veel meer salaris kunnen en zullen bieden.

16 mei 2018 om 20:12

@hoffie
Maar als Ajax De ligt voor vee geld verkoopt en 57mln krijgt wordt het gat we heel groot. Een grote transfer heb je een keer in de paar jaar en hebben Ajax en PSV bijvoorbeeld beiden; dit soort cadeaus krijgen andere clubs echter niet

@wolterx
Wat kan Bayern bieden dat Dortmund niet kan? Volgens mij een grote kans op prijzen en een hoger salaris omdat er meet geld is. Door dit soort cadeaus kan ajax dat wellicht straks ook.

16 mei 2018 om 17:54

FIFA.... niet uefa

16 mei 2018 om 17:55

Je hebt gelijk, de Fifa krijgt die keer de eer. UEFA heeft zijn steentje ook al bijgedragen natuurlijk.

16 mei 2018 om 17:56

De Uefa is juist tegen. Dit is een iniatief vanuit de FIFA. Slaat overigens nergens op dit inderdaad.

16 mei 2018 om 18:00

Chapeau Uefa moet FIFA zijn, want de UEFA is tegen dit plan.

Zou een mooi bedrag zijn voor mijn cluppie, maar het slaat nergens op. Dat geld moet maar mooi verdeeld worden onder de eredivisie clubs. Het hele toernooi draait alleen om geld. Ik zie de meerwaarde niet iig.

16 mei 2018 om 17:57

Zou niet weten waarom het verdeelt moet worden onder de andere Eredivisie clubs. Heb nog nooit gehoord dat een club geld is gaan verdelen in een andere competitie omdat ze zogenaamd te veel ervan hadden.

Zo komt het echt goed met die financial fair play! Top jongens...

Al dat geld Gaat toch naar de aandeelhouders

16 mei 2018 om 18:06

Uhh, nee.. Aandeel Ajax is eerder een emotie-aandeel. Om geld te verdienen aan het aandeel Ajax koopt niemand het.

16 mei 2018 om 18:07

Ja? Hoeveel dividend keert Ajax uit dan? Afgelopen jaar was dat in totaal (!) ongeveer 1,3 miljoen. Dit uit een winst van 49,5 miljoen. Aandeelhouder van Ajax ben je niet voor je portemonnee dus, dat doe je uit clubliefde.

Als je me niet gelooft mag je het zelf uitrekenen:
https://www.ajax.nl/streams/actueel/dividend-1.htm... https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/24479/Ajax/fundam...

Super, misschien Nederland dan eindelijk weer aanhaken met de top.

16 mei 2018 om 17:56

De andere clubs krijgen minimaal hetzelfde bedrag dus je schiet er weinig mee op. Daarnaast krijgt alleen Ajax in dit voorbeeld zover geld en de rest niet. ‘nederland’ schiet er dus weinig mee op. Ajax nationaal wel maar of dat nu voor voetbal in de breedte wenselijk is...?

16 mei 2018 om 17:59

Misschien wel wenselijk, ja. Als een club als Ajax of PSV elk jaar weet te plaatsen voor CL kan die club écht stappen maken. Dan groeit de competitie uiteindelijk vanzelf ook mee.

16 mei 2018 om 18:09

Ja maar daarmee draai je ook de nationale competitie de nek om. Je zorgt dat een club exorbitant meer inkomsten krijgt en daarmee open je de weg naar alleen heerschappij in Nederland en daar wordt eigenlijk bijna niemand (behalve Ajacieden) blij van. Leuk hoor competities als Zwitserland en Duitsland waar je bijna de kampioen in kan vullen maar daar zit toch verder niemand op te wachten?

16 mei 2018 om 18:22

Ben het met je eens. De kloof Ajax en de rest wordt groter. Dit is een enorm bedrag. Dan rekenen we de jaarlijkse transfers van Ajax nog niet eens mee. Als Ajax de CL dan ook haalt dan heb je op een gegeven moment 90 miljoen erbij schrijven.

16 mei 2018 om 18:41

het is maar eenmalig dat ze meedoen. niet echt iets wat structureel voor verandering gaat zorgen

16 mei 2018 om 18:49

De nek van onze nationale competitie is al lang en breed omgedraaid, we zitten naar een verlamde competitie te kijken. Leuk dat we ''in principe'' elk jaar een nieuwe kampioen hebben, maar goed voetbal? Totaal niet. De enige ''spanning'' die onze competitie biedt is dat alles en iedereen ''in principe'' van elkaar kan winnen.

Ondertussen hebben B en C clubs via belabberde Europese avonturen ons heel veel punten gekost. Niet dat de top 3 het altijd even goed deed.

Ik weet dat het maar een spel is, maar in FM, waar ik elk jaar Ajax manage, lukt het mij om de competitie met mij mee te laten groeien wanneer ik met Ajax goed presteer. Elk jaar CL spelen, overwinteren, punten binnen harken; NL competitie stijgt op de ranglijst dus meer europese plaatsen, competitie word aantrekkelijker voor grotere spelers, meer omzet in de nationale competitie + meer sponsoring.

Daarnaast ook af en toe NL-clubs een beetje spekken, waar ze binnen Engeland ook niet vies van zijn.

Het toernooi vond ik uberhaupt al een idioot idee. Maar dit slaat toch alles. Mooi als alles op de rit is de rijkste clubs nog even een extra 60 miljoen geven. Ronduit belachelijk. De al scheve verhoudingen worden nog schever.

16 mei 2018 om 18:03

Helemaal mee eens. De rijken worden rijker, en de kloof naar de rest wordt groter. Uefa en Fifa hebben vaak rare ideeen, maar dit slaat toch wel alles. 57 miljoen premie om alleen maar mee te doen, hoe verzin je het.

16 mei 2018 om 18:50

Zeker in een competitie als de Eredivisie is dit desastreus. Daar is al grote financiële ongelijkheid. Echter knalt alles helemaal volledig buiten proporties als 1 club ineens een bedrag cadeau krijgt dat ongeveer even groot is als de volledige begroting van de grootste concurrent, en tot wel 10x de seizoensbegroting van de kleinere clubs in de competitie. Absurd idee en blijk dat de Fifa totaal geen benul en oog heeft voor de gevolgen voor de nationale competities.

wat ik heel jammer vind is dat dit geld niet word toegevoegd aan de bestaande europa league winsten of dat ze de champions league uitbreiden naar 64 teams o.i.d uiteindelijk is het maar 2 wedstrijden extra voor een team.

"voor de eerste editie worden clubs uitgenodigd die drie Europese trofeeã«n hebben gewonnen"

Er zijn veel meer clubs die 3 of meer cups hebben gewonnen:
Porto, Atlã©tico Madrid, Sevilla, Anderlecht, Valencia, Chelsea, Parma, Feyenoord en de Spurs.

Alle cups minimaal 1x of 3x europacup 1/champions league kan het ook niet zijn want dat is een beperktere groep.

16 mei 2018 om 18:07

Alle ploegen muv Juventus die zijn genoemd hebben 3x EC 1 of CL gepakt. Denk dat ze neigen daarnaar. Wel heeft Juventus alle cups keer gewonnen dus kan ook reden zijn dat die er tussenstaan.

16 mei 2018 om 20:23

Wisconsin,

Er staat gewoon duidelijk in de tekst, clubs die 3 x de Europa cup 1 of CL hebben gewonnen. De EU1 is de voorloper van de CL. Dus de clubs die jij opnoemt mogen gewoon weer terug van het lijstje.

Iedereen die hier blij mee is, kijkt alleen naar de korte termijn. In de edities erna betekent het namelijk alleen maar nog meer inkomsten voor de grote clubs en een nog grotere kloof. Zeer slechte ontwikkeling dit.

16 mei 2018 om 18:13

Die kloof is toch al te groot. Dan maar veel geld ontvangen om zo nationaal te kunnen domineren.

16 mei 2018 om 18:42

het is maar eenmalig, niet iets wat structureel komt

dit zou nog best wel eens het compleet kapotgaan van de Eredivisie kunnen worden als dit daadwerkelijk gebeurd, 57 miljoen (minimum) is al meer dan de begroting van 15 van de 18 clubs in de competitie.

zo zou Ajax nog rijker kunnen worden tegenover Psv, Feyenoord en de rest en riskeer je een situatie a la Duitsland, waar Bayern met afstand de succesvolste club is.

ik gun het Ajax wel om zo'n toernooi te spelen, maar je zou dan eigenlijk een solidariteits-afdracht moeten doen. bijvoorbeeld: Ajax houd 50% van het bedrag en de andere 50% wordt verdeeld over de andere Eredivisieclubs. zo wordt het voor de rest van de competitie ook een positief iets

16 mei 2018 om 18:13

Alsof Ajax dat ooit zou doen. Dat kan je ook bijvoorbeeld zeggen tegen Feyenoord jullie hebben als enige Europees gevoetbald dit seizoen van de top 3. Verdeel het om het eerlijk te houden.

Het is geen willekeurige uitnodiging. Alleen clubs met grote historie worden uitgenodigd. Dan heeft Ajax zelf bewerkstelligt, waarom zou een Heerenveen etc daarvan moeten profiteren bijvoorbeeld?

16 mei 2018 om 18:47

@False9,

Omdat dit nou je reinste financiële doping is, die gewoon door een bond gegeven wordt. Het is verwoestend voor de Eredivisie, die toch al 1 van de meest onevenredige verdeling van de tv gelden heeft.

Een nationale competitie heeft baat bij een zo gelijk mogelijk financieel speelveld. Dat is in Nederland al zeker niet het geval, en een dergelijke financiële injectie voor 1 club is gewoon verwoestend voor de Eredivisie. Volledig terecht dat andere clubs daar zeer ontstemd over zouden zijn.

16 mei 2018 om 21:08

Ajax zelf zou er ook van profiteren als de competitie meegroeit, anders krijg je een soort van competitie net zoals Frankrijk en Schotland waar PSG en Celtic oppermachtig zijn. Als ik echter de reacties een beetje lees zouden de meeste Ajacieden daar geen eens zo'n heel groot probleem mee hebben.

16 mei 2018 om 18:14

Ajax is al rijker dan Feyenoord en PSV, naar wie zijn de afgelopen 4 jaar de titels gegaan?

16 mei 2018 om 18:16

Wat een onzin. Dus Juventus bv moet een deel afstaan aan clubs als Sassuolo, Spal en Benevento..

16 mei 2018 om 18:23

Solidair zijn in voetbal is geen woord in het woordenboek. Zelfde waarom Vermeer naar Feyenoord gaat.

16 mei 2018 om 20:32

Stengun,

Een leuke gedachte dat natuurlijk niet gaat gebeuren. Overigens is Ajax al veruit de rijkste club in Nederland, en zal het waarschijnlijk deze zomer nog rijker worden, met de vele interesse die er is voor de spelers van Ajax.

Dat geeft nog geen garantie voor titels, want Ajax houdt de hand nog op de knip, wat ik overigens momenteel heel verantwoord vindt.

Ajax moet gewoon doorgaan tot ze tegen een half miljard aan eigen bezit hebben, en dan salarishuis aanpassen en spelers halen waarmee je structureel kan meedoen om te overwinteren in Europa.

Dat is iets wat ze volgens mij ook zal lukken zonder dat geld voor het WK. Mocht men dat erbij krijgen, zou ik dat als Ajacied erg fijn vinden.
Ik begrijp wel dat anderen supporters daar niet zo over denken, maar eerlijk gezegd is de kloof nu al denk ik niet meer overbrugbaar tenzij men grote fouten gaat maken.

Van de zomer kan zo maar voor 100 miljoen of meer verkocht worden, en het meeste geld komt dan nog uit de jeugd.

Andere clubs in NL zullen ook beter moeten verkopen voor hoofdprijzen zoals Ajax nu al geruime tijd doet.

Hoe fijn ik het ook vind dat een de Ligt zo goed is op die leeftijd, liever zie ik hem gaan voor een grote zak geld waar we in de toekomst meer voor terug kunnen halen. We kunnen momenteel de spelers nog niet houden. Enkel als we sub-top Europa kunnen halen, wordt het anders. Tot die tijd moet men gewoon een handelshuis zijn, waar ze nu goed mee bezig zijn.

Graag wel weer een titel winnen, maar persoonlijk kijk ik nu meer naar de toekomst, want dat is van groot belang.
Ook mocht Ajax ooit weer wat van betekenis speler, komen er oom betere spelers naar andere clubs in NL, dus uiteindelijk hebben andere clubs dan ook wat voordeel.

Het lijkt misschien leuk maar dat is voor Ajax dus eenmalig eens 57 miljoen euro maar dat betekend dus voor de rijke clubs elke 4 jaar nog een flinke cash cow erbij waardoor voor hun nog meer mogelijk is en het gat tussen rijk en arm nog groter wordt.

Kan de FIFA/Uefa niet eens een keer gaan zorgen dat het geld onbelangrijk wordt voor clubs en dan dat geld gaat investeren in verbeteringen (nieuwe technologieën, die dan vanuit die bonden gesponsord wordt aan landen). En of de arme landen helpen opbouwen om daar goede faciliteiten te bouwen.

Voor Ajax is het eenmaal 57 miljoen cashen en dan is het klaar maar kijk naar een Real die pakt dus elke 4 jaar dus minimaal dat bedrag en het zal vast hoog oplopen naarmate je verder komt (en aangezien de helft Europees is en de andere helft niet zal je vaak een mindere tegenstander treffen).

Die competitie opzet is kwa opzet goed maar kwa financiën helemaal niet.

Daarmee is de spanning dan ook uit de eredivisie. De FIFA die het clubvoetbal vermoord. Je verwacht het niet.....

16 mei 2018 om 18:24

Dit is toch wat iedereen zegt, Ajax moet het Bayern van de Eredivsie worden. Laat het ze dan ook gebeuren. Misschien moet Ajax dan ook op dat moment zorgen dat de rest buiten spel wordt gezet. Gewoon talenten kopen van andere clubs in Nederland.

16 mei 2018 om 18:44

zie dit eerlijk gezegd niet gebeuren met een eenmalige premie.

Briljant om te zien hoe figuren die normaliter hard roepen dat er in moet worden gegrepen omdat er grote financiële verschillen zijn in het Europees voetbal, nu allemaal zo blij zijn als ze zelf een graai uit de goudpot mogen nemen.

Dat daarmee de enorme scheefgroei in de Eredivisie helemaal absurde vormen aan neemt maakt dat ineens niet meer uit.

Belachelijk idee van de FIFA dat hopelijk sterft voordat het ten uitvoering wordt gebracht. Dit doet nationale competities, die simpelweg belangrijker zijn dan Europese competities, zware schade aan.

16 mei 2018 om 18:47

Wat is er mis mee. Ajax wordt sterker en zal het voor Nederland toch ook beter wezen. Pure jaloezie denk ik. Als als misschien moeten andere clubs Ajax is meer respecteren.

16 mei 2018 om 18:55

Leg eens uit hoe Nederland hier sterker van wordt? En stop nou is met dat gedram om respect, dat is er genoeg.

16 mei 2018 om 18:57

Het heeft helemaal niets met jaloezie te maken. Dat is zo'n vreselijk melagomane reactie altijd.

Het gaat er om dat de onderlinge competiviteit in de Eredivisie hierdoor ernstig beschadigd wordt. Dit zorgt voor verdere ontwrichting van de Eredivisie en daar zou naar mijn mening iedere weldenkende Nederlandse voetbal supporter tegen moeten zijn.

16 mei 2018 om 18:59

Andere clubs kunnen toch mee gaan met het niveau van Ajax? Ajax heeft nu ook 170 miljoen op de bank. Maar geen kampioen? Is PSV dan sterker? Of Ajax? Wat een onzin. Je moet gewoon respect hebben. Ik voel hier heel veel jaloezie. Bang dat Ajax meer spelers haalt waardoor andere clubs het niet kunnen halen. Misschien moeten ze ook eens creatiever worden.

16 mei 2018 om 19:01

Nederland zal er sterker door worden, Ajax ontvangt 57 miljoen euro alleen uit premies, daarnaast gaat Ajax naar het WK, wat intressant is voor Toptalenten, in dat jaar dat Ajax naar het WK van Clubs zal gaan, heeft Ajax meer kans om toptalenten te binden want die kunnen zich via Ajax dan in de kijker spelen van de Top.
Daarnaast kan Ajax dat jaar Europees via de EL dus ook ver schoppen dus meer inkomsten genereren en meer aanzien van het NL voetbal geven.

16 mei 2018 om 19:29

Hoe kunnen andere clubs mee met het niveau van Ajax als het financiële verschil door dit soort grappen alleen maar groter gaat worden. Wat een vreselijk onnozele opmerking.

Ajax heeft 170 miljoen op de bank ja. Oftewel dat is (nog) niet besteed. Ajax werkt met een soortgelijke begroting als PSV, dus dat PSV op dit moment met ze kan concurreren is logischerwijs niet vreemd. Maar hoe is dat als je, in dit geval Ajax, even een bedrag ter formaat van bijna een hele begroting cadeau doet? En dan spreken we nog over de grootste concurrent, voor de clubs daar onder is het natuurlijk nog veel erger. Dat geld wordt vroeg of laat aan het werk gezet en dan is de kans op een hegemonie zeer groot. Dat is voor geen enkele competitie wenselijk.

Als je dat niet in ziet dan heb je echt een enorme tunnelvisie gericht op jouw eigen club. Dat je het dat leukt vind kan ik begrijpen, maar dan ben je ook gewoon enorm kortzichtig bezig.

Ik verwacht dat jij nimmer zal klagen over het feit dat Ajax Europees niet meer mee kan komen. Moeten ze maar mee gaan met het niveau van de rijkere clubs en creatiever zijn, toch?

16 mei 2018 om 19:42

Ik heb hier niemand zien zeggen dat ze Ajax niet respecteren. En om Quirento’s woorden te gebruiken, ik snap je “gedram” niet. En leuk die 170 mil, maar een club werkt naar begroting.

16 mei 2018 om 19:42

Ik heb hier niemand zien zeggen dat ze Ajax niet respecteren. En om Quirento’s woorden te gebruiken, ik snap je “gedram” niet. En leuk die 170 mil, maar een club werkt naar begroting.

Dit toernooi is zeer mooi om alle toptalenten van de deelnemende clubs tegen elkaar te zien spelen.
De Ronaldo's en Messi's zullen tijdens het toernooi gewoon ergens op het strand liggen,genieten van hun welverdiende rust.

Als het echt een "WK" moet zijn, waarom dan niet gewoon alle landskampioenen, met Supercup winnaar erbij, en dan met voorrondes.

De Fifa gaat doen wat de Uefa in de laatste 15 jaar niet is gelukt, de pleuris op een dusdanige manier laten uitbreken dat alles en iedereen in opstand gaat komen

Dit is mooi voor Ajax, maar hiermee nemen ze steeds meer afstand van Psv, Feyenoord etc. Het zal me niet verbazen als Ajax de komende 7 jaar bijvoorbeeld 5x kampioen gaat worden. Bovendien hebben ze veel meer geld dan Psv en met de toekomstige transfers van De ligt, Kluivert, Dolberg en de andere talenten die gaan komen en gaan gaat Ajax steeds rijker worden. Aan de andere kant: dit is wel beter voor het Nederlands voetbal op Europees gebied. Ajax zal de punten moeten pakken in de Champions League en de andere clubs in de Europa League.

Wat een waanzin. Weer een manier om de grootste clubs extra geld te geven. Steek die bedragen in kleinere competities om de scheve verhoudingen te verbeteren ipv de mega verdieners weer een extraatje te geven..

16 mei 2018 om 19:31

Welke sponsor wilt daarin investeren? Zo werkt dat in de ideale wereld misschien maar het is gewoon geld weggooien als je het in een minder bekeken groep gaat steken. Dit soort bedragen kan je alleen verklaren als je gigantisch vraag ernaar hebt en dat heb je met Barcelona, Man U, Real, Boca etc niet met de minder bekeken ploegen gelijk trekken qua geld met andere ploegen in die competitie.

Ik verwacht nog wel een flinke lobby van de steenrijke clubs die nu buiten de boot vallen. Zij zullen azen op de plek van ajax.

Voetbal als geld generator en daarom verzin je maar eens wat, Fifa die ook weer een graantje meepikt plus de usual suspects die nog meer gaan incasseren. Voor Ajax natuurlijk hartstikke leuk en zeker goed voor de clubkas, die lijkt wel eens prioriteit te hebben boven het sportieve. Maar ik vind dat het helemaal nergens meer over gaat, klinkt meer als de Fifa die weer een geldbron aanboort.

Moet ook denken aan het CL toernooi waar maar jan en alleman uit de grote voetballanden aan mee mag doen. Tot aan de nummero 5 aan toe. Hoezo CL?

Zo, das mooi voor Ajax. Met wat geluk krijgen ze dan zeg een 70 tot 80 miljoen als ze wat verder komen.

Ook mooi dat men Ajax erbij haalt. Ik begrijp dat mensen van andere clubs in Nederland dit niets vinden, en het is mogelijk ook niet eerlijk, maar feit is wel dat ik vind dat Ajax het verdiend op basis van de historie.

En ja, dan wordt het gat nog groter naar de rest, maar voorlopig heeft dat nog niet geleid tot titels.
Ajax heeft zonder dit geld al veruit het meeste geld, en het kan zo maar zijn dat ze deze zomer voor 100 miljoen verkopen.alleen de Ligt en Hakim kunnen samen al in de buurt komen, dan nog Onana en wie weet Kluivert, en dan is dat bedrag niet eens gek denk ik.

Dus het gat is al geslagen. En ja fairplay zou beter en eerlijker zijn, maar dat is een utopie en gaat nooit meer gebeuren. Dus moeten we maar hopen dat Ajax groter en sterker kan worden in de toekomst om weer mee te doen in de sub-top.

Op die manier kunnen andere teams in Nederland ook profiteren, want mocht Ajax sterker worden, komen er ook weer betere spelers naar onze competitie.

Ik vind het wel iets deze competitie, waar Ajax vermoedelijk enkel 1 keer in de nabije toekomst maar aan zal deelnemen.

Op alle fronten een walgelijk, decadent en wereldvreemd initiatief. Leuk voor Celtic, Ajax, Benfica en FC Porto dat ze mee mogen doen of dingen voor een eerste editie, maar daarna is het natuurlijk afgelopen en gaan gebruikelijke rijken weer aan de haal met een gênant grote prijzenpot in hun extra Champions Leaugueje. Druist sowieso in tegen elk geluid dat de laatste jaren klonk ten bate van Financial Fairplay of het aan banden leggen van de rijkdomverschillen.

Dat dit alweer een feestje voor de Rich and Famous wordt, waar de sport als geheel geen reet mee opschiet, blijkt wel uit de kans die zelfs de nouveau riche Manchester City en Paris Saint Germain maken op deelname. Op basis waarvan!? Die ploegen hebben nog nooit een Europa Cup- of Champions League-finale gehaald!

Resultaten uit het verleden bieden dan opeens toch garanties voor de toekomst, wat zal dat weer pijn doen in Eindhoven en vooral in Rotterdam

16 mei 2018 om 21:00

Ja man, denk echt dat ze dit veel liever hadden dan vier jaar lang nul prijzen. Had de reactie begrepen als beide niks hebben gepresteerd de afgelopen jaren maar dat is dus niet zo.

🤔weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Tuurlijk positief en een prachtig toernooitje. Tuurlijk een schitterend geld bedrag. Toch weer “makkelijk” 57 miljoen erbij.
Maarrrr.....
als je op de langer termijn kijkt en zelfs dat ene toernooi hier gaan de rijke clubs alleen maar nog rijker mee worden. Word de kloof tussen “rijk” en “arm” alleen maar nog groter. En heb je er dus op langer termijn helemaal niets aan.

Laat Ajax zich meer verheugen om kampioen vasn Nederland te worden. Ze zijn alleen maar met geld bezig

Kans bestaat dat er topploegen uit Europa zijn die dit niet al te serieus nemen en een B-selectie sturen om de startpremie op te halen. Als je dit dan als Ajax wel serieus neemt en je elftal ernaartoe opbouwt heb je nog kans ver te komen ook. 8 poules, daar worden de Europeese topploegen dan waarschijnlijk over verdeeld en kom je verder dus ook Afrikaanse, (Zuid-)Amerikaanse en Aziatische teams tegen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren