Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van de Beek: ‘Door die handelswijze was Ajax andere clubs te snel af’

Laatste update:

Ajax haalde de afgelopen jaren steeds vaker spelers al op jonge leeftijd binnen. Zo bestaat de huidige Onder-19, onder leiding van trainer John Heitinga, uit een gezelschap van veel verschillende nationaliteiten. “Die combinatie heb ik ook ervaren, maar eigenlijk vind ik dat wel slim beleid”, zegt Donny van de Beek in gesprek met Voetbal International.

“Doordat Ajax buitenlandse spelers al op jonge leeftijd naar Amsterdam haalt, hoeven ze niet de hoofdprijs te betalen. Daarnaast zorgt het voor extra concurrentie. Natuurlijk moeten die spelers wel een meerwaarde hebben”, stelt de middenvelder, die Václav Cerny aanhaalt als een voorbeeld uit zijn jeugdperiode. “Hij kwam vanuit Tsjechië al geregeld meetrainen en vanaf zijn zestiende kwam hij voor vast over naar Ajax. Door die handelswijze was Ajax andere clubs te snel af.”

Van de Beek stelt wel dat er in zijn tijd nog niet zoveel nationaliteiten in de Onder-19 speelde. “Wel heb ik jongens als Anwar El Ghazi, Ricardo Kishna, Andre Onana, Frenkie de Jong en Kasper Dolberg op late leeftijd bij de club zien komen. Zij hebben allemaal het eerste elftal gehaald, dus dat geeft wel aan dat het volgens mij wel een goede strategie is”, aldus Van de Beek, die de invloed van Wim Jonk als jeugdspeler meemaakte. “Zelf heb ik dat als heel prettig ervaren, de vernieuwde opleiding gaf mij een boost.”

Vind jij het een goede handelswijze van Ajax om spelers al op jonge leeftijd te halen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ajax doet hetzelfde wat de hele PL doet op kleinere schaal. Een hoop talenten aantrekken en hopen dat er een aantal doorbreken. Niet heel bijzonder. Ik vond het oude systeem waar Ajax vooral jongens uit de regio scoute veel knapper. Er is in de regio nu natuurlijk serieuze concurrentie van AZ die nu eigenlijk doen wat Ajax decennia lang heeft gedaan.

1 februari 2018 om 09:44

Klopt, goeie ouwe tijd dat Ajax met jochies als Davids, Bergkamp, Kluivert, Rijkaard, Cruijf, Sjaak Swart etc. speelde. Nu is het een bijelkaar gekochte zooitje dat "eigen jeugd".

1 februari 2018 om 09:50

Wat een onzin. Die periode die jij aanhaalt had ook aangekochte spelers als Kanu, Litmanen, Van Vossen, Finidi, Blind, Grim en Overmars.

De huidige selectie heeft ook genoeg eigen jeugdspelers (Van de Beek, Kluivert, De Ligt, Veltman, Eiting, etc.), net als die periode.

1 februari 2018 om 09:52

Er loopt ook gewoon een stuk minder talent rond in Amsterdam en omstreken. Des te meer omdat deze generaties niet meer buitenspelen. Zag ik vroeger overal pleintjes vol, zie ik nu alleen nog jongens met hun telefoon in hun hand. Zonde maar wel de realiteit. Er loopt natuurlijk nog wel het een en ander rond maar de tijden dat kinderen de hele dag voetbalden liggen ver achter ons.

Afgezien of er talent loopt is Ajax gewoon heel goed bezig. De club staat nog alom bekend om de jeugd in het buitenland, waar ik vaak kom, alleen speelt de club niet in een interessante competitie. Maar als opstapclub is het geweldig. Ik sprak laatst een Man in Londen die sprak dat Ajax voetbal verkoopt. Waar ploegen als real Madrid voetbal kopen verkoopt Ajax het voetbal. Dat vond ik wel een mooie uitspraak van iemand die neutraal naar de club kijkt. Het is een onophoudende stroom van voetballers die het voortbrengt voor veel competities in Europa. De club staat zelfs op nummer 1 van meeste profs afgeleverd.

1 februari 2018 om 09:52

@daEmm Ja had het meer over "ras Amsterdammers"

1 februari 2018 om 09:54

Nu speelt Ajax toch alsnog met Veltman, De Ligt, Vd Beek en Kluivert in de basis, waar Klaassen, Riedewald en Tete recent weg zijn. Stel je niet zo aan gast, de doorstroom van jongens die lang in de Ajax jeugd hebben gezeten is nog altijd prima. Bovendien speelde in die tijd die jij noemt ongeveer net zo veel aankopen basis als nu...

1 februari 2018 om 09:56

Edgar Davids de ras Amsterdammer, die man is aan de andere kant van de oceaan geboren, in Paramaribo..

1 februari 2018 om 10:03

Sjah in Nederland is het een rasamsterdammer, als je hier op jonge leeftijd verhuisd en dan in Amsterdam komt te wonen en voetballen dan ben je voor mij een Amsterdammer, een Surinaamse Amsterdammer. Waar we veel van hebben in de Bimz.

1 februari 2018 om 10:10

Dat is zeker waar Ewazibbb, maar ik bedoel alleen aan te geven dat het dus niet zo uitmaakt waar je bent geboren. Justin Kluivert komt uit Zaandam (maar z'n pa uit Mokum natuurlijk), Donny uit Gelderland, Veltman uit IJmuiden en De Ligt uit Leiderdorp. Maar allemaal zijn ze al vanaf hun 5-6 jaar bij Ajax, en wonen sommigen inmiddels ook daar. Wat maakt hun dan minder in de Ajax familie dan iemand uit Amsterdam die op die leeftijd aansluit. Wat mij betreft niets, Ajax heeft nou eenmaal een grotere scoutingsregio dan vroeger, de beste komen naar onze club. En al komt iemand uit Maastricht, als ie vanaf de F'jes bij Ajax speelt en het eerste haalt is het voor mij een ras Ajacied!

1 februari 2018 om 10:42

@ewazibbb

Welnee man, ben ik totaal niet met je eens.
Ik zou zeggen kijk naar hun selectie. Ze hebben denk ik meer zelfopgeleide spelers in de groep als mijn cluppie dat heeft, en dat wil wat zeggen want feyenoord heeft al behoorlijk wat jeugd bij de selectie zitten.

Een bij elkaar gekocht zooitje zou ik dan ook niet willen zeggen. Daarnaast, zelfs al zou het zijn zoals jij beschrijft. Nou en. Dat is dan ook beleid en daar plukken andere weer de vruchten van.

Wij hebben plat gezegd met spelers als onder andere Van der Heijde, Haps, bilal etc. ook jongens die daarddoor bij hun boten de boot vielen en niet goed genoeg bevonden werden. Dus zelfs als jij dit ordinair gezegd een "een bij elkaar gekocht zooitje" vind, boeien laat ze. Daar heeft iedereen toch in meer of mindere maten profijt van?

Ik denk dat Ajax of Feeynoord er goed aan doen om ook elders te kopen. Als wij als enige 2 alleen maar spelers uit Amsterdam en/of Rotterdam zouden mogen halen.... nou ben je mooi klaar mee, dan mis je zeker de boot. Dan kunnen we Europese successen wel vergeten en zetten we vanaf vandaag een grote rode cirkel om mei 2017, want dat is dan de allerlaatste keer ooit dat er een Nederlandse club helemaal tot aan de finale van de Europa Cup gekomen is...

Das toch kansloos man? Ik denk gewoon dat het een goede onomkoombare oplossing is voor Nederland

1 februari 2018 om 11:58

Er loopt genoeg talent in Amsterdam rond. Ik zag laatst een reportage van AVV zeeburg waar vroeger alleen scouts can Ajax kwamen. Nu komen er scouts vanuit heel Nederland volgens die directeur. Als je als jochie onzeker bent of je wel slaagt bij Ajax zoals bijvoorbeeld berging dan snap ik dat sommige talenten niet voor Ajax kiezen

1 februari 2018 om 09:51

Nee hoor, Ajax koopt eigenlijk alleen gericht in op posities waar de O17 en O19 het zwaksts is, dus op posities die niet door de eigen jeugd (die er al vanaf jonger zit) goed ingevuld kan worden. Niet te vergelijken met handelshuizen als Chelsea en City die 50 spelers kopen en er 40 verhuren (junioren en senioren). Verder geeft Van de Beek ook aan dat (nagenoeg) alle jongens van buitenaf die later aansloten bij O19 het eerste haalden, met Frenkie, Dolberg en Onana als beste recente voorbeelden. Dit is gewoon slim en goed beleid van Ajax!

1 februari 2018 om 09:57

Ja zo kan je het ook noemen, "koopt gericht waar ze het zwakst zijn". Of ze kopen de grootste talenten van de Nederlandse velden, die op dat moment beter zijn dan wat ze hebben.. Komt op hetzelfde neer, een koopclub zoals Donny hier ook aangeeft.

1 februari 2018 om 10:53

@ewazibbb

Dan noem je het toch lekker een koop club. Snap wel dat je je zorgen maakt natuurlijk aangezien ze bij Ajax Bayern Munchen voor ogen hebben en hard de kant van Nederlandse Bayern Munchen uit aan het gaan zijn.

Tegelijkertijd is er geklaag dat Ajax de talenten niet meer zo makkelijk verhuurd in de eredivisie door dat jong Ajax in de juup zit en zijn de Ajax talenten ook nog eens steeds moeilijker te binden en voor meer (gaan geregeld afvallers naar een totaal andere competitie).

Op het moment dat er een groot talent uit het eerste van PSV of Feyenoord wordt gekocht dan is de transformatie compleet.

Noem het maar lekker koopclub, zal mij vrij weinig uitmaken. Zolang er ook geregeld spelers doorbreken die vanaf zeer jonge leeftijd bij Ajax aangesloten zijn (leeftijdscategorie t/m 13 a 14 jaar), ben ik zeer tevreden.

Mogen ze van mij jaarlijks de opleidingen van Psv, Feyenoord, AZ of welke andere vereniging dan ook bekronen tot beste opleiding bij de Knvb. Zegt mij helemaal niets terwijl andere daar toch maar al te graag mee koketteren. uiteindelijk gaat het erom wat levert je opleiding af, hoeveel heb je eraan en hoe ver komen de spelers uiteindelijk.

1 februari 2018 om 11:27

Bayern Munchen? Wanneer was de laatste keer dat Bayern 3 (bijna 4) jaar niks meer won? Nee sorry die vlieger gaat niet meer op..

1 februari 2018 om 11:33

Je bent wel druk bezig een nietszeggend punt te maken zeg. Feit blijft dat er 'toen' ook zat ingekocht werd, en nu ook zat doorstroomt, ergo: wat een non-argument.

1 februari 2018 om 10:08

Ajax scout nog steeds heel veel jongens uit de regio en in een ideale wereld zou dat nog steeds zo moeten zijn. Alleen is de voetbalwereld voor Nederlandse clubs allang niet meer ideaal sinds ons landje niet meer dan een stipje is op de voetbalkaart tussen al de om ons heen liggende grote voetbalnaties, die ons financieel en sportief volledig hebben geslokt op de internationale markt.

Wij zijn met ons bescheiden Eredivisie noet meer dan de Europese Jupiler League en nog de grijze middenmoot ook. Ajax moet wel jonge talenten aantrekken waar de grote clubs de eigen opleiding ontdoen van de grootste blikvangers zodra ze de leeftijd van 16 bereiken.

Doen Ajax dat niet, dan kan het de aansluiting met de Europese subtop al helemaal vergeten.

Ajax doet verder niet precies hetzelfde wat de BPL-clubs doen. De gehaalde talenten worden veel meer gericht aan de opleiding toegevoegd met het oog op doorbreken in het eerste elftal.

Uiteraard vallen er ook bij Ajax veel jeugdspelers af. Per seizoen kun je alleen de besten laten doorstromen. Of dat nou jongens zijn die de F-jes nog hebben meegemaakt of aangetrokken talenten. Dat is veel geënt op doorstroming

Dat is wat anders dan wat veel BPL-clubs met het halen van talenten beoogen. Die halen zoveel mogelijk talenten, ook al is er geen plaats in de opleiding. Verhuren is voor die clubs net zo makkelijk.

Neem recent het aantrekken van Philippe Sandler weer als voorbeeld. Een paar procentjes kans dat ze een tweede Virgil van Dijk op tijd binnen hebben gehaald, lekker ergens verhuren en kijken waar het schip strand. Baat het niet, dan schaadt het niet. Financieel foet het geen pijn.

Natuurlijk was het ‘oude systeem’ veel leuker en knapper, maar tijden veranderen. Alleen nog talenten uit dr regio kunnen halen is een utopie. De gehele wereld is in het moderne voetbal de regio geworden. Daar kan een ambitieuze club zich moeilijk aan onttrekken.

1 februari 2018 om 10:14

City koopt jaarlijks talloze spelers met de City Football Group die allemaal verhuurt worden en waarvan maar een heel miniem deel ooit de kans krijgt bij het eerste elftal. De rest is gewoon pure handelswaar. Op jonge leeftijd voor weinig geld gekocht en 4 jaar later met een paar miljoen winst doorverkocht aan een Europese middenmoot club.
Ajax heeft altijd de insteek met jeugdspelers om deze op termijn voor het eigen elftal te gebruiken. Uiteraard lukt dat niet altijd maar dat is een andere insteek dan hoe City en Chelsea het doen om er gewoon ordinair veel geld aan te verdienen.
Ik ben ook een groot voorstander om dit gedrag in te perken doordat clubs als City en Chelsea nog maar een beperkt aantal spelers mogen verhuren. Dan zullen de aankopen veel meer gericht zijn voor het eigen elftal ipv als handelswaar.

1 februari 2018 om 10:16

Dat is dus ook weer zo'n sprookje. Hoeveel spelers leent Ajax nou uit? 2? Hoeveel Chelsea? 38. Hoeveel nieuwe buitenlandse jeugdspelers krijgt Ajax per jaar? 4. Chelsea of City? 25. Wie krijgen er bij Ajax een serieuze kans? 75 procent? Hoeveel bij Chelsea? 5 procent? Zelfs De Bruyne en Lukaku kregen geen kans.

1 februari 2018 om 10:27

Ajax trekt veel minder spelers aan Ajax verhuurd er minder. Er stromen bij Ajax meer spelers door, klopt allemaal.
Ajax scout inderdaad gerichter dan de PL clubs en Ajax heeft minder spelers dus verhuren ze er ook minder.
De reden dat er minder spelers doorstromen in de top van de PL lijkt mij duidelijk, hoe rijker de club hoe meer concurrentie hoe hoger het niveau hoe minder jeugd spelers dat niveau halen.
Klaassen was een topper bij Ajax en komt er bij Everton niet aan te pas, dat is niet omdat Klaassen dat niet wil maar zelfs de stap van Ajax naar Everton is een grote.
Het is trouwens geen verwijt aan het adres van Ajax maar het is slechts een constatering

1 februari 2018 om 10:48

Vergeet ook niet dat deze strategie van Ajax juist ook mede veroorzaakt wordt door die BPL clubs. Daishawn Redan, Anderson Lopez, Donyell Malen, Juan Familia Castillo, Javairo Dilrosun, Fosu Mensah, Mink Peeters.. allemaal spelers van dezelfde generatie, die veel potentie hadden (hebben) maar werden weggeplukt. Logisch dat dit gat in de jeugd opgevuld moest worden, want anders komt er een paar jaar niks door en krijg je weer kritiek omdat de jeugdopleiding niet levert.

1 februari 2018 om 10:27

Het is hetzelfde systeem als vroeger alleen is de vijver van Ajax groter geworden. Nu scout Ajax lokaal, in Nederland en over de wereld naar talent om die verder op te leiden in de eigen opleiding.

De PL is heel; anders, in Engeland is men regio gebonden. Dus kan men moeilijk lokaal talent aantrekken omdat de andere clubs om de hoek zitten. Zie bijvoorbeeld Arsenal. Die zijn veel meer afhankelijk van internationale spelers omdat die niet onder de regio regels vallen.

1 februari 2018 om 12:05

Nee. Ajax verhuurt doe spelers niet massaal aan clubs uit de Championchip of de eredivisie. Ajax heeft het voor elkaar gekregen dat hun tweede elftal in de Juiler League speelt, waardoor die jongens op een goed niveau dicht bij het eerste kunnen spelen.

Chelsea, City en United halen massaal jonge spelers en stallen die bij middenmoters uit de eredivisie. Die jongens hebben voor hun kwaliteiten een leuk contract, zijn niet beter dan wat er anders in de eredivisie rondloopt, hebben geen perspectief op een plek in het eerste maar de PL-cup weet dat als zij het net zoals Bertrand Traore wel aardig doen, deze spelers met winst worden doorverkocht. Het kost de club eigenlijk bijzonder weijig om die jongens het merkje Chelsea te geven. De club doet vrijwel niets aan hun opleiding toucheert echter wel de winst van de spelers als zij het elders wel goed doen.

Deze spelers zijn voor die ploeg puur een investering. Bij Ajax worden jonge spelers de Ajax-speelstijl eigen gemaakt en breken zij vaal wel door. Onana behoord nu bijvoorbeeld tot een van de meest talentvolle doelmannen ter wereld

1 februari 2018 om 12:42

Volgens mij heeft Ajax wel een beduidend hoger percentage spelers dat het eerste haalt, waardoor het vaker voor zowel club als speler loont.

1 februari 2018 om 12:45

Het niveau van Ajax is ook beduidend lager dan het gemiddelde niveau van de PL. Doorbreken in Ajax 1 in een stuk makkelijker dan in de PL. Kijk alleen al naar Klaassen, jaren ervaring bij Ajax en op de tribune bij Everton.

Absoluut slim en bewezen effectief beleid van Ajax. Doen ze gewoon goed.
Wel heb ik moeite met het feit dat ze dit als een goede jeugdopleiding presenteren. Het is geen eigen jeugd die doorbreekt, het is een uitstekende scouting die vroegtijdig talent onderkent.

Volgens mijn zijn El Ghazi en Kishna gewoon Nederlanders Donny maar goed.
Inderdaad slimme strategie van Ajax om al op jong leeftijd te scouten in het buitenland. Er hoef maar 1 van de 10 een schot in de roos te zijn en je kan in de toekomst de vruchten ervan plukken als club zijnde, zowel sportief als financieel.

1 februari 2018 om 10:04

"Op late leeftijd zien komen". Waar zegt hij buitenland? Frenkie staat er ook tussen.

1 februari 2018 om 10:06

Ja maar ze zijn weggekocht op late leeftijd. Daar gaat het hier om. Dat ze laat aansluiten bij de jeugd. En vaak denken Ajacieden dan dat het eigen jeugd is (ja volgens Fifa regels misschien) maar een van de Beek of Nouri vind ik toch meer die stempel verdienen

1 februari 2018 om 10:49

Maar zij kwamen wel van Sparta en Ado.

Het is een juiste keuze om ook talenten -die een meerwaarde toevoegen- uit het buitenland aan de Ajax opleiding toe te voegen.
Geselecteerd naar behoefte van ontbrekende posities en de confrontatie met leeftijdsgenoten met een ander mentaliteit qua beleving, fysiek, drang en voetbalgogme is een slimme tactiek om de opleiding naar een hoger algemeen niveau te stuwen.
Die talenten zijn nog betaalbaar, inzetbaar voor eigen gebruik en brengen vaak veel meer op dus ook goed voor de begroting zonder al te veel risico.

Een geheel andere benadering dan veel rijke PL clubs die talenten na aankoop meestal elders verhuren om daarna doorverkocht te worden als een pure commerciële investering-object.
Aangezien geld bijna geen rol speelt worden de 'bewezen' topspelers met ervaring later voor buitengewone bedragen opgekocht.
Dat systeem is onhaalbaar voor de Nederlandse competitie, in dat opzicht is de Johan Cruyff fylosofie nog steeds aktueel en springlevend.

Ik lees hier veel berichten met de lading dat Ajax geen jeugdopleiding heeft met eigen jeugd. Dat is toch totaal geen indicatie dat Ajax geen goede jeugdopleiding heeft. Moet het uitmaken waar een speler is geboren, maar eerder hoeveel kans er is op een doorbraak op het hoogste niveau? Het gaat toch om de kwaliteit die de opleiding voortbrengt en niet om waar ze vandaan komen lijkt mij.

1 februari 2018 om 10:42

Geboren? Het gaat hier om spelers kopen net voor hun doorbraak..

1 februari 2018 om 11:42

Hoeveel spelers haken er wel niet af tussen hun 16e en 18e. Dit zijn de meest belangrijke jaren uit de opleiding. Maar we kunnen voor de critici de term semi-opgeleide spelers introduceren als je dat fijn vindt?

1 februari 2018 om 12:11

Ewazibbb, het zit je volgens mij aardig dwars of niet? Constant nietzeggende opmerkingen plaatsen. Chapeau voor jouw niveau.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren