Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘De trainer van Barcelona kwam al tweeënhalf jaar niet meer kijken’

Laatste update:

Het tweede elftal van Barcelona won vrijdagavond met 2-1 van Sporting Gijón en deed dat onder toeziend oog van Ernesto Valverde. Gerard López, de 38-jarige coach van Barcelona B, was blij met de aanwezigheid van zijn collega.

“Ik hoorde in de middag dat Valverde zou komen kijken en daar was ik erg verheugd mee. Ik ben hem dankbaar. Het is de eerste keer in tweeënhalf jaar dat de trainer van het eerste elftal naar een wedstrijd van ons komt kijken”, zo wordt Gerard geciteerd. De Spaanse media leggen die uitspraak uit als een steek onder water naar Luis Enrique.

Luis Enrique was de afgelopen drie seizoenen immers de hoofdcoach van het eerste elftal van Blaugrana. De doelpunten voor Barcelona B werden vrijdag in het Mini Estadi overigens gemaakt door Carles Alená en José Arnaiz. Barcelona B staat na achttien speelronden op de vijftiende plaats in LaLiga2.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Jammer wel dat Luis Enrique dat deed niet deed. Je moet toch weten wat er rondloopt bij de eigen jeugd, dat is zo belangrijk.

Kijk, dat is dus één van de redenen waarom Luis Enrique koos voor Gerard Gumbau in plaats van daadwerkelijk getalenteerde jeugdspelers. Gewoon nooit zien spelen. Het vertikken om naar een jeugdelftal te gaan kijken terwijl zij jarenlang de levensader van het eerste elftal waren. Natuurlijk geweldig dat Ernesto Valverde bij de enige wedstrijd in de afgelopen twee maanden is gaan kijken die het B-elftal winnend afsloot, maar als het bijna een half jaar moet duren voordat je een wedstrijd van Barcelona B gaat bekijken is er iets goed mis. Het geeft ook een signaal aan getalenteerde spelers als Palencia, Cuenca, Cucurella, Aleñá, Busquets, Vitinho, Arnaíz en Abel Ruiz dat je hen nooit een volledige wedstrijd live hebt zien spelen. Natuurlijk trainen er dit seizoen veel meer jeugdspelers met het eerste elftal mee en hebben ook al speelminuten gemaakt onder Valverde, maar naar mijn mening mag het nog een stapje meer. Had bijvoorbeeld graag afgelopen week in de wedstrijd tegen Sporting meerdere jeugdspelers willen zien spelen. Denk dat je door het investeren in jeugdspelers op langere termijn beter af bent dan met oplossingen zoeken op de transfermarkt.

Overigens gaat Gerard López (en degene die verantwoordelijk is voor het samenstellen van Barcelona B) niet vrijuit in dit geval. Het is werkelijk waar schandalig dat er zoveel 'externe' spelers spelen in het jeugdelftal van Barcelona. Wat doet Fali daar op het middenveld of in de verdediging? Wat doet Choco Lozano daar? Barcelona B is een opleidingselftal en hoort dus speeltijd te geven aan jeugdspelers die zich op een hoger niveau kunnen gaan testen. Waarom zoveel investeren in 'ervaring' terwijl dat ten koste gaat van de speeltijd van jeugdspelers? Als je dan wil investeren, doe dat dan in spelers als Vitinho en Cuenca. Talentvolle spelers die op den duur wellicht goed genoeg kunnen worden voor het eerste elftal.

Dus in plaats van spelers als José Martinez (in mijn optiek een zeer matige verdediger), Fali (een houterige middenvelder die niet bij de speelstijl van Barcelona past) en Lozano (goede spits, maar loopt de ontwikkeling van toptalent Abel Ruiz in de weg) zou ik liever jonge talenten zien. Dan maar degraderen of ergens onderin eindigen (wat nu ook al dreigt met deze ervaring erbij), maar dan investeer je tenminste wel in de ontwikkeling van jeugdspelers. Zou dus graag deze opstelling willen zien van Barcelona B:

Ortolá
Palencia
Costas/Tarín
Cuenca
Cucurella
Aleñá
Busquets
Vitinho
Carles Pérez
Abel Ruiz
Arnaíz
9 december 2017 om 13:05

Mooie opvattingen over je favoriete club, maar ik denk dat het niveau tussen het b team en de selectie we wat groter is. Waarschijnlijk zijn de jongens daar al op de hoogte van zij nooit basisspeler gaan worden, omdat zij de basisspelers van het eerste niet zullen overtreffen. Naar mijn mening staat het toepassen van jeugdspelers niet Gelijk aan het boeken van resultaten, waardoor Barcelona in de toekomst een terugval kan verwachten.


9 december 2017 om 13:19

Dat is exact de illusie waarmee het verval start. Natuurlijk hebben de jeugdige talenten nog niet het niveau om het de basisspelers van het eerste elftal lastig te maken. Denk je nou echt dat een 19-jarig talent het niveau al heeft om jongens als Piqué, Busquets, Iniesta, Suárez of Messi uit de basis te spelen? Natuurlijk niet. Waarschijnlijk hebben jeugdspelers (behoudens extreme gevallen) niet het niveau om Paulinho van de bank te houden. Daar gaat het ook helemaal niet om.

Door getalenteerde jeugdspelers al in een vroeg stadium te betrekken bij het eerste elftal hebben zij de tijd om door te groeien naar het niveau waarmee ze wél van waarde kunnen zijn voor het eerste elftal. En nee, dat hoeft niet meteen als basisspeler. Dat kan ook vanaf de bank zijn. Daar hebben talenten (net als ieder ander mens) gewoon tijd voor nodig. En als je die tijd niet krijgt is het vrijwel onmogelijk om vanuit het niets plots door te breken. Dan kunnen we met z'n allen klagen over het grote gat tussen het tweede- en eerste elftal, maar de oorzaak ligt op een totaal ander niveau. We klagen over het symptoom in plaats van te zoeken naar de oorzaak.

Overigens ben ik van mening dat het bij Barcelona B niet zou moeten gaan om het boeken van resultaten. Dat elftal zou in het teken moeten staan van het ontwikkelen van talent en het voorbereiden op een avontuur in het eerste elftal (of ergens anders). Wat heb je nou aan een negende plaats? Niets. Wat heb je aan een vijftiende plaats? Niets. Wat heb je aan een kampioenschap op het tweede niveau? Bijna niets. Wat heb je aan een aantal jeugdspelers die klaar worden gestoomd voor het eerste elftal? Genoeg om geen tientallen miljoenen aan breedteaankopen te spenderen.

9 december 2017 om 13:40

Vind je niet dat het B team juist moet proberen in de Segunda te blijven ipv te degraderen? Ik vind het niet onverstandig om een paar niet Barcelona spelers erbij te halen om het niveau een beetje op te krikken zodat de jeugdspelers die zich moeten ontwikkelen dit op een hoger niveau kunnen doen. Als deze spelers alleen niet beter zijn dan de jeugdspelers van Barca, dan is het een ander verhaal

9 december 2017 om 13:43

Guaporta

Je moet natuurlijk de jeugdspelers die potentie hebben om het eerste elftal te halen zoveel mogelijk triggeren. In de Segunda B is dat in mijn inziens onvoldoende.. daarom dat er wat ervaren spelers halen om zo de handhaving in de Segunda Division veilig te stellen. Daarnaast, Arnaiz is een schot in de roos. Ook al een 22 jarige speler die van Valladolid komt. De andere ervaren spelers dienen de jongeren te ondersteunen, met alleen Abel Ruiz en andere toptalenten vlieg je snel uit de Segunda Division. Nu spelen ze tegen Sporting, Numancia, Granada, Valladolid.. allemaal ploegen die eerder in La Liga hebben gestaan.

9 december 2017 om 13:46

Nee. Als La Masía naar behoren functioneert (en dat doet het ondanks het vertrek van een aantal talentvolle coaches en spelers nog altijd) staat er genoeg talent op om Barcelona B in de Segunda te houden. De voornaamste reden dat men Barcelona B op dit niveau wil houden is om jeugdspelers op een hoger niveau te kunnen testen. Waarom zou je dan spelers halen die hen in de weg zullen gaan lopen? Dat is onlogisch.

Dat je het elftal versterkt op plaatsen waar La Masía geen antwoord heeft is niet meer dan logisch. Maar doe dat dan niet met spelers als José Martinez, Fali of Lozano, doe dat met zo'n Halilovic- of Marlon-constructie. Een speler die eigenlijk te goed is voor dit niveau, maar wel uitzicht houdt op automatische promotie naar het eerste elftal. Dan geef je hen speelminuten, kan je ze de speelstijl bijbrengen en als ze slagen relatief goedkoop naar het eerste elftal halen. Slagen ze niet? Dan ben je er ook relatief makkelijk vanaf.

9 december 2017 om 13:50

Forzarcgenk1, het doel is ook niet om hoog in de middenmoot te eindigen. Het doel is om jeugdspelers meer speeltijd op een hoger niveau te geven. Ja, je zal waarschijnlijk de helft van de wedstrijden verliezen en dat is ook helemaal geen probleem. De Segunda is absoluut geen makkelijke competitie, maar als je ziet hoe de jeugdelftallen van Barcelona hun competities domineren (in de jongere leeftijdsklassen) heb ik er alle vertrouwen in dat zij het B-elftal wel kunnen behouden van degradatie. Zo'n bizar hoog niveau is dat nou ook weer niet.

Overigens is Arnaíz inderdaad een schot in de roos, maar dat is ook exact wat ik bedoel met zo'n Halilovic- of Marlon-constructie. Eigenlijk is die jongen veel te goed om in een B-elftal te spelen en zou zonder problemen bij een club onderin La Liga kunnen spelen. Maar omdat hij uitzicht heeft op speelminuten in het eerste elftal kan je toch een talent als hij tevreden houden ondanks dat hij in het B-elftal speelt.

9 december 2017 om 14:05

Dat is echt gewoon nattevingerwerk wat je nu zegt. Een jong talent moet de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Natuurlijk gaat een jongen van 19 niet meteen bepalend zijn. Maar er zijn degelijk wel jongens daar die het eerste elftal kunnen halen. Denk je echt dat er geen spelers zijn die in potentie beter zijn dan Rakitic, Gomes, Rafinha en Arda? Natuurlijk wel.

9 december 2017 om 19:18

@Guaporta, ik heb je reacties gelezen en ik denk ook dat je volkomen gelijk hebt om eerlijk te zijn.

Ik had eigenlijk wel een vraag over wat je zei, namelijk; 'Dan geef je hen speelminuten, kan je ze de speelstijl bijbrengen en als ze slagen relatief goedkoop naar het eerste elftal halen.'
Ik wist niet dat Barcelona (eerste elftal) geld moest betalen aan de jeugd Barca B? Hoe ligt dat precies?

9 december 2017 om 13:31

Ik vraag me af, zijn de meeste Barca fans over het algemeen tevreden met Valverde als trainer?

9 december 2017 om 13:39

Mwa, de resultaten zijn goed, maar het spel ziet er niet uit (dat ligt natuurlijk ook wel aan de spelers) en de jeugdspelers worden er niet zo bij betrokken, de meesten zien Denis graag meer minuten maken en ipv Rakitic Roberto op het middenveld.
Eigenlijk doet hij het niet zoals we het willen maar goed, de resultaten zijn goed

9 december 2017 om 13:42

De meningen zijn verdeeld. Dat is geen verrassing, de meningen zijn namelijk meestal verdeeld over dit soort onderwerpen. Over de resultaten heeft men niets te klagen; met ruime voorsprong koploper in de competitie, groepswinnaar in de Champions League en 'gewoon' nog in de Copa actief. Toch is er genoeg te klagen. Je hebt fans die het vertoonde spel als primair doel zien en je hebt fans die resultaten als primair doel zien. En het liefst zien we natuurlijk allemaal goed spel én resultaten. Het vertoonde spel onder Valverde is niet om aan te gluren, maar hij haalt wel resultaten met die belachelijke 4-4-2. Dus ja, ik ben zeer zeker ontevreden over Valverde en zijn spelopvatting. Maar hij is in ieder geval al een behoorlijke verbetering ten opzichte van Luis Enrique en dat is dan in ieder geval een meevaller. Valverde heeft meer oog voor 'man management' en jeugdspelers, maar zijn elftal mist simpelweg creativiteit en dat maakt het een stuk minder leuk om naar te kijken.

9 december 2017 om 13:47

Ik denk dat Valverde er niet veel aan kan doen dat hij geen creatief spel kan voorleggen op dit moment. Verratti wouden ze binnenhalen, niet gelukt. Ousmane is geblesseerd en Coutinho komt wss pas volgend seizoen. Daarnaast heeft hij wel de pijnpunten aangepakt vind ik. Er was nood aan een fysiek sterke middenvelder en Paulinho slaagt daar met verve in. Daarnaast is het defensief veel stabieler dan vorig seizoen. Beste verdediging van La Liga en van de Champions League.

9 december 2017 om 14:40

Ik ben tevreden. Het vertoonde spel is slecht, maar het is duidelijk beter dan onder Enrique laatste half jaar. Daarnaast is het elftal achteruit gegaan(neymar) en toch zijn de resultaten prima. Ik accepteer gewoon het feit dat met dit materiaal wij(supporters) niet veel meer kunnen vragen. Ik zie ook een verbetering in de zin van kansen voor jeugdspelers, maar dat laatste moet veel beter. Ik ben Niet eens met zijn opstellingen, Roberto/rakitic/semedo/denis. Maar nogmaals ik ben wel tevreden en accepteer dat we niet veel meer kunnen vragen.

9 december 2017 om 14:14

Ik lees je stukken altijd met veel plezier en vraag me daarom af hoe jij in godsnaam aan al die informatie komt? Positief bedoeld hoor.

9 december 2017 om 14:39

Nou, ik volg de club al sinds 2002/2003. Dus dan onthoud je wel eens wat. Verder kijk ik zo nu en dan een wedstrijd van Barcelona B (niet al te vaak, heb ik meestal geen tijd voor) en mis ik eigenlijk geen wedstrijd van het eerste elftal. Verder volg ik de betrouwbare Catalaanse journalisten (en wat accounts rondom de club) op Twitter. That's it.

9 december 2017 om 15:15

Kan je me wat namen geven? Kijk na een wedstrijd van de club ook steevast uit naar je stuk (waarop haters onbegrijpelijk hun gal op spuwen tegenwoordig)

9 december 2017 om 15:23

Nu volg ik de Segunda behoorlijk intensief en moet eerlijk zeggen dat er bij Barcelona b niet echt een speciale speler zit, kan ook niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het vertoonde spel van Barcelona, .sterker nog het zou mij niets verbazen als zij zouden degraderen, misschien dat er bij de -19 meer talentvolle spelers zitten (daar heb jij ongetwijfeld meer kijk op) maar kan van Barcelona B niet iemand aanwijzen die een onbetwiste basispeler bij de hoofdmacht zou kunnen worden.

9 december 2017 om 15:40

omgasanta, denk dat je met Samuel Marsden, Gerard Romero (al zit hij er sinds afgelopen zomer steeds vaker naast), Edu Polo, Alfredo Martínez en Rafael Hernández (niet echt een journalist en vooral een doemdenker, maar zit qua 'inside' nieuws wel redelijk vaak goed) er wel bent. Maak vooral zelf een selectie.

Wandering, dan ben ik benieuwd wat je van Carles Aleñá en Marc Cucurella vindt. In mijn optiek zijn dat namelijk wel degelijk 'speciale' spelers. Verder vind ik Cuenca, Busquets, Vitinho en Arnaíz zeker talentvolle spelers, waarbij Abel Ruiz, Sergio Gómez en Mateu Morey er aankomen vanuit de onder-19.

9 december 2017 om 15:57

Aleña is behoorlijk en gaat zeker slagen in La liga, maar de absolute top, mwah, moeten niet vergeten dat het middenveld de belangrijkste linie is en al helemaal bij Barça Dan geef ik Cucurella meer kans, heeft een goed inzicht en leest het spelletje goed en ziet altijd de man voor hem, goede verdediger die ik graag bij Cádiz zou zien, maar je moet niet vergeten op welk niveau ze nu spelen, daar zit echt een wereld van verschil in

9 december 2017 om 17:07

Ik vind jou post fantastisch om te lezen, geeft mij toch weer even beeld welke talenten er rondlopen bij Barca

Echt werkelijk ongeloofelijk!! dat het 2,5 jaar geleden is dat een trainer van Barca bij de jeugd komt kijken!! , een trainer van Barca zou verplicht moeten zijn om aandacht aan de jeugd te geven hopelijk breken onder Valverde meer talenten door.

Volgens mij loopt er momenteel dan ook niet al teveel bijzonders rond bij het tweede elftal van Barca. Alles wat de afgelopen jaren een beetje interessant leek is verkocht. Natuurlijk heb je nog Alena en Cucurella, maar dan houd het wel op.

9 december 2017 om 17:01

Arnaiz, Palencia en Oriol zijn ook super talenten.

2,5 jaar is inderdaad erg lang om niet naar het tweede elftal te kijken, maar we moeten niet allemaal gaan overdrijven. Luis Enrique had ook gezien dat erg weinig talenten rondliepen die aanspraak maakte op een overstap naar het eerste. Tevens heeft Luis Enrique gebruik gemaakt van jeugdspelers, zoals Munir en Sandro. En deze hebben toch erg veel minuten gemaakt vind ik zelf. Hierop volgend is het ook de waarheid om te zeggen dat Palencia, Cucurella, Abel Ruiz, Alena en Oriol Busquets jaren geleden ook al de talenten waren om te volgen, maar totaal nog niet geschikt om überhaupt mee te trainen met het eerste. Dit is het eerste seizoen sinds jaren dat Barca B weer als aanwas gebruikt kan worden, dus we moeten ook niet overdrijven over Luis Enrique. Toch de coach die het meest succesvol is geweest na Johan Cruijff en Josep Guardiola.

9 december 2017 om 13:35

Gedeeltelijk mee eens. Luis Enrique had de pech dat er geen waanzinnig getalenteerde generatie rondliep bij Barcelona, maar vrees dat je toch een paar namen vergeet. Alejandro Grimaldo en Sergi Samper. Dat hadden echt spelers kunnen zijn die op dit moment een vaste plaats in de eerste selectie hadden. Ze waren wellicht geen basisspeler geweest, maar hadden de komst van Lucas Digne en André Gomes wel overbodig gemaakt. Besparing? Bijna vijftig miljoen euro.

@guaporta

Ohjeee dus daar loopt nog een Cuenca rond in de jeugd van barca?
als die maar niet zn pech heeft als zijn naamgenoot

9 december 2017 om 13:37

Ja, echter is dat een centrale verdediger die afgelopen zomer overkwam van Alcorcón. Jorge Cuenca heeft in de voorbereiding indruk op me gemaakt en heeft inmiddels een basisplaats (al wisselt dat behoorlijk onder Gerard López) bij het B-elftal ondanks dat hij nog maar net 18 jaar is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren