Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Sofyan Amrabat niet opgenomen in definitieve selectie Marokko

Laatste update:

Sofyan Amrabat debuteerde in maart van dit jaar in een vriendschappelijke wedstrijd voor de nationale ploeg van Marokko, maar hij kan vanwege zijn dubbele nationaliteit ook voor een interlandloopbaan bij het Nederlands elftal kiezen. FOX Sports weet maandagavond te melden dat de middenvelder van Feyenoord zelf nu ook officieel benaderd is door de KNVB.

Amrabat kwam uit voor de vertegenwoordigende jeugdelftallen van zowel Marokko als Nederland, maar speelde zijn eerste A-interland een half jaar geleden voor het eerste land. Het betrof echter een vriendschappelijk duel met Tunesië, waardoor hij in de toekomst alsnog voor Oranje zou kunnen spelen. De 21-jarige Feyenoorder zal dan wel zelf de wereldvoetbalbond FIFA een brief moet schrijven met het officiële verzoek om voor een ander land te mogen uitkomen.

Onbekend is of Amrabat zelf openstaat voor een switch, maar bij de KNVB is men recentelijk dermate onder de indruk geraakt van de dynamische middenvelder dat hij nu officieel benaderd zou zijn. Door hem speelminuten te geven in een officiële wedstrijd, zou de voetbalbond voorkomen dat de rechtspoot, net als eerder onder anderen Ajax-middenvelder Hakim Ziyech, verloren zou gaan aan de nationale ploeg van Marokko.

Ruud Gullit sprak zondagavond bij Ziggo Sport over de kwestie. "Hij kan voetballen, maar zit in een lastig parket", zei de assistent-trainer van bondscoach Dick Advocaat. "Bij de KNVB houden ze hem al langer in de gaten, maar je kunt toch geen speler selecteren alleen zodat hij voor Nederland kiest? Dat kan toch niet?"

Update 26 september 12.20 uur - Sofyan Amrabat niet opgenomen in definitieve selectie Marokko
Sofyan Amrabat maakte deel uit van de voorselectie van het Marokkaanse nationale elftal, maar is er in de aankomende interlandperiode niet bij. De voetbalbond van het Noord-Afrikaanse land heeft dinsdag via de officiële kanalen bekend gemaakt dat de middenvelder van Feyenoord de schifting niet heeft overleefd. Dat biedt mogelijk kansen voor de KNVB en bondscoach Dick Advocaat, die Amrabats ontwikkeling in de gaten houden. Karim El Ahmadi (Feyenoord), Hakim Ziyech (Ajax) en Mimoun Mahi (FC Groningen) zijn overigens wel geselecteerd door bondscoach Hervé Renard.

Vind jij dit een goede zet van de KNVB?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goeie zet van de knvb hadden ze dit ook maar met ziyech gedaan

25 september 2017 om 19:24

Dan nog had Ziyech voor Marokko gekozen...

25 september 2017 om 19:38

Ziyech was al geselecteerd en trainde al mee maar viel geblesseerd uit. Daarna niet opgeroepen toen 'ie net terug kwam van een blessure en koos toen ineens voor Marokko. Klopt dus niet wat je zegt.

25 september 2017 om 19:53

Inderdaad, ziyech heeft voor marroko gekozen omdat hij na zijn blessure werd gepasseerd bij oranje

25 september 2017 om 21:26

Ziyech kon ook tijdens die blessure zijn keuze hebben overdacht en alsnog voor Marokko hebben gekozen. Als hij perse voor NL wou uitkomen was hij wel geduldig geweest.

25 september 2017 om 21:49

Praat geen onzin. Hij trainde gewoon mee met oranje of verwacht je dat Ziyech voordat hij zou invallen zou weigeren?

25 september 2017 om 22:05

Gap ik zeg toch dat hij zijn keuze zou kunnen hebben heroverwogen. Ik heb het over tijdens die blessure en niet als hij zou invallen.

26 september 2017 om 12:33

@chihinho: hij heeft voor Marokko gekozen omdat hij onder Blind en MvB geen toekomst zag.

MvB heb m als stront behandeld bij Heerenveen en daarna ook bij Oranje!

1 van onze grootste voetballers ooit, blijkt verder niets te kunnen, maar wordt door zijn legendarische verleden veel te serieus genomen, waardoor wij Ziyech niet in Oranje gaan zien 😭

Noem jij maar iemand die de komende 5 tot 10 jaar de 10 positie beter kan bekleden als hem!?!

Hij was de gedroomde kandidaat om Sneijder op te volgen!

25 september 2017 om 20:26

Ziyech hoeft wat mij betreft niet in het NL elftal. Hij is en voelt zich Marokkaans, dus heeft hij de juiste keuze gemaakt.

25 september 2017 om 22:24

Klopt...die is ook veel beter natuurlijk. Ziyech voegt wat toe en Amrabat momrnteel nog niet. Maar zeker voor de toekomst. Hoor dat Advocaat zei dat hij niet speelde Dus ook niet opgeroepen kan worden. Was hij maar altijd zo consequent. Dan had Janssen nu al anderhalf jaar niet geselecteerd worden. Onbegrijpelijk hoe er met 2 maten word gemeten. Maar net wat in zijn straatje past. Janssen scoort weer een keer
...oooohhhhhh. selectiebeleid heerst op de ik Mag je gehalte. Amrabat is leuk voor de toekomst maar momenteel niet nodig. Selecteer een echte spits!!!!!!!

Dat werd is tijd. Al denk ik overigens wel dat Amrabat toch echt bij zn besluit blijft om bij Marokko te voetballen. Wat ik eigenlijk best begrijp gezien de kanzen bij Nl en hun kans op WK nihil is.

Die gaat voor Marokko kiezen.
Al gedebuteerd in een onofficiële wedstrijd, maar al een paar x bij de selectie gezeten.
Daarnaast zoals Gullit nu zegt gaat hij bij NL niet aanspelen toekomen op dit moment.
Terwijl hij bij Marokko zeker kan gaan spelen. Zelfs op de plek van zijn broer.
De sfeer bij NL is daarnaast ook nie geweldig.

Ik vind het vreemd. Stel hij kiest voor Oranje, wat deed je in een Marokkaans shirt dan? Vriendschappelijk of niet. Je trekt een nationaal teamshirt aan met een gedachte vind ik (met de nadruk op stel). Ziyech idem. Eerst bij Oranje melden en wanneer je gepasseerd wordt voel je je Marokkaan. Walgelijk vind ik dat. Zo fake.

25 september 2017 om 19:15

Kan je maar loyaliteit voelen voor één land in jouw ogen? Je kan geen gevoelens hebben voor het land waar je voorouders vandaan komen en het land waar je bent opgegroeid? Lijkt me toch een wat beperkte redenatie.

25 september 2017 om 19:24

Hmm @orgullo,

Zo heb ik het niet bekeken. Dat kan inderdaad. Misschien bekeek Ziyech het ook zo.
Bedankt voor de aanvulling.

25 september 2017 om 20:22

Precies meeste Marokkanen hebben ouders die in Marokko geboren zijn. Dus veel tantes, neefjes en nichtjes daar die ze elke jaar of 2 jaar bezoekten toen ze jong waren. De band is sterk, maar je groeit natuurlijk op in NL dus je voelt je gwn Nederlander, maar ook Marokkaan.
De meeste Marokkanen zijn daarnaast praktiserend, dus is het makkelijker om in een islamitische team te spelen. En over het algemeen was het NL elftal altijd een topland, dus dan kies je er ook eerder voor.
Nu is het weer moeilijker.

26 september 2017 om 03:58

Jij weet niet waar je over praat islamitische team meen je dat. Er zal denk ik hetzelfde gebeuren in een Marokkaanse kleedkamer als in een Nederlandse. En je voelt je niet Nederlander je voelt je Marokkaan.

25 september 2017 om 19:20

Ik denk dat die mannen minder vanuit loyaliteit redeneren dan vanuit het oogpunt van hun carrière. Gelijk hebben ze overigens, vind dat niet walgelijk.

25 september 2017 om 19:29

Kletskoek. Die gasten zijn nu eenmaal in de positie waarin zij international voetbal kunnen spelen met 1 van de 2 landen. Zij kijken waar ze de meeste kans hebben op een WK of Afrikacup/EK. En praat niet van loyaliteit want bij de huidige oranje spelers wordt de loyaliteit ook in twijfel getrokken door hen gebrek aan inzet/karakter/mentaliteit te verwijten.

Die jongen is toch gewoon Marokkaans, ondanks dat die hier geboren is. Laat hem lekker voor Marokko kiezen. Ook groter kans dat ze naar het Wk gaan. Staan maar 1 punt achter nummer 1.

25 september 2017 om 19:13

En zo komt er dus nooit integratie he.
Prima als zulke types als ''marokkaans/turks'' etc bestempeld willen worden.
Trek dan ook maar alle Nederlandse voordelen in graag.

25 september 2017 om 19:20

Volgens mij wordt door de buitenwereld zelf een stempel gezet als Marokkaan of Turk. Lijkt me logisch dan dat deze mensen zich automatisch zo voelen. Wat maakt het trouwens uit of ze zich wel of geen Nederlander voelen? Zolang die mensen hier gewoon normaal meedoen in de maatschappij is er niks aan de hand. Waar mensen zich druk om kunnen maken....

25 september 2017 om 19:24

Dat bedoel ik zolang mensen zoals jij over integratie praten is er geen reden om voor nl te spelen jongen is hier geboren je kan niet integreren in een land waar je geboren bent denk daar maar eens over na. En haal eerst maar nadelen weg van het Marokkaan zijn in Nederland want dat zijn we Marokkanen tot dat we een bepaalde talent beheersen dan moeten we nl'ers worden. Lachwekkend dit.

25 september 2017 om 19:24

Kip en het ei verhaal. Als men in Nederland een stempel turk of Marokkaan zet is de wereld te klein en worst er direct over racisme gesproken. Maar blijkbaar doen die mannen het zelf net zo goed en dan is het normaal omdat hun ouders er vandaan komen?
Ik heb hier geen mening over, maar ik snap het onderscheid niet??

25 september 2017 om 19:25

Ik vind daar wel wat mis mee als je geboren en getogen bent in Nederland.

25 september 2017 om 19:38

Met mijn stelling is ook weinig mis, toch?
Als je hier geboren en getogen bent, in feite alles aan dit land te danken hebt, mag je ook een uithangbord zijn voor het land.

Jongens als El Ahmadi, Ziyech en deze Ambrabat zouden veel voor dit land kunnen betekenen als ze zich als Nederlander zouden profileren. Zou niet alleen geweest zijn op het voetbalveld, maar vooral ook daar buiten, maatschappelijk gezien. Dit zijn jongens die de integratie in een lift kunnen zetten.

Het is alweer bijna 50 jaar geleden, sommige zijn nu bezig met 3de/4de generatie. Ik kan niet spreken voor alle Nederlanders, maar ik ben er wel erg aan toe dat deze figuren trots zijn om de Nederlandse nationaliteit te hebben, onze normen en waardes omarmt en de regels en landgenoten respecteert. Niet de ''wij tegen jullie'' instelling die nog steeds heerst.

25 september 2017 om 19:42

Omdat hij een product is van de nederlandse samenleving en heeft geprofiteerd van de infrastructuur en opleidingen die wij hier hebben. Aan de ene kant wel profiteren van alles wat onze samenleving te bieden heeft maar zodra het moment komt om iets terug te geven dan ligt de loyaliteit ergens anders. Ik vind dat asociaal.

Daarnaast vind ik het een zeer slecht voorbeeld voor de toch al problematische integratie van sommige Nederlandse bevolkingsgroepen. Zijn wortels liggen in Huizen. Marokko is een land waar hij elk jaar een paar weken op vakantie gaat.

25 september 2017 om 19:44

Skankhunt42, lees de reactie van Xyzz boven je, dat is tevens mijn antwoord naar jou toe.

25 september 2017 om 19:49

nederland profiteert op haar beurt weer van zijn belastingcentjes, dus hij geeft al genoeg terug dunkt mij. tevens is hij ook een product van zijn afkomst en om hier van hem te eisen dat ie zijn afkomst moet negeren...dat is pas asociaal.

25 september 2017 om 19:53

Skankhunt42, daar is niets beledigends aan. Is een feitelijke constatering.

Badrmaghrani, hij wordt goed betaald inderdaad. Mede dankzij de voorzieningen die hem in staat hebben gesteld profvoetballer te worden. Is een stuk lastiger vanuit het rifgebergte.

25 september 2017 om 19:55

de voorzieningen die hij aangeboden heeft gekregen van fc utrecht, die op haar beurt weer geld heeft verdiend aan het feit dat ze em hebben verkocht voor een paar miljoen. dus aan wie is amrabat nog geld schuldig volgens jou, henk en ingrid?

25 september 2017 om 20:00

@Xyzz
Volgens mij kijk je erg vanuit een Nederlandse bril. 'Profiteren' van de infrastructuur en de opleidingen. Je moet niet vergeten dat vooral Turkse gastarbeiders een enorme impuls aan de economie heeft gegeven, en ook de Turkse studenten die naar Nederland zijn gekomen om een opleiding te volgen hebben daar natuurlijk ook netjes voor betaald. Je bekijkt de zaken duidelijk vanaf 1 kant. Het is een relatie dat voor beide kanten voordelen heeft gehad. Deze Marokkaanse en Turkse jongens zijn door hun clubs opgeleid, ze spelen voor deze clubs en zullen uiteindelijk voor een net bedrag verkocht worden wat weer deze clubs financieel zal helpen. Als een Nederlander geboren wordt in Turkije, Zwitserland etc en daar opgroeit, is het in mijn ogen zijn goede recht dat hij voor Nederland kiest. İk ben het ermee eens dat elke speler wel enige vorm van loyaliteit moet tonen tegenover de opgeleide club en dat hij ook zeker respect moet hebben voor het land moet hebben waar hij is opgegroeid. Maar jij bent heel erg kortzichtig en zo zwart-wit als jij het stelt werkt het nou eenmaal niet.

25 september 2017 om 20:05

Maar wie zegt dat El Ahmadi en Amrabat niet trots zijn om de Nederlandse nationaliteit te hebben? Je kan je net iets meer Marokkaan voelen en toch ook Nederlander voelen, als ik in dezelfde situatie had gezeten had ik waarschijnlijk voor het Turks elftal gekozen, en dat trekt in mijn ogen mijn loyaliteit naar Nederland toe niet in twijfel.

25 september 2017 om 20:10

Profiteren van de samenleving zonder iets terug te geven... Volgens mij betaalt die net als jij netjes belastingen om de diezelfde Nederlandse samenleving in stand te houden?

25 september 2017 om 20:14

Badrmaghrani, ik heb het niet over geld, ik heb het over loyaliteit.

Bozkurt20, de economische waarde van arbeidsmigratie vanuit Turkije zal ik in het midden laten. Dat is complexe materie en valt zeker over te discussieren. Ik vind dat een speler moet spelen voor het land waar hij het grootste gedeelte van zijn jeugd heeft geleefd. Dat is niet zwart-wit, dat is gewoon mijn mening.

Skankhunt42, jammer dat je niet open staat voor mensen met een andere mening. Jammer ook dat je er een hoop onzin bij verzint wat ik nooit heb gezegd.

25 september 2017 om 20:15

@bozkurt20

Alleen hebben we het niet over 1ste of 2de generatie, maar zijn we inmiddels al 50 jaar verder.

Je kan ook niet zeggen dat Nederland geen concessies heeft gepleegd. Uitkeringen die naar Marokko gaan, bijstandsgezinnen die hier verblijven, moskeeën die overal te vinden zijn in een land dat nooit iets met de Koran heeft gehad van origine, om als voorbeelden te noemen.

Er zullen altijd ''rednecks'' aanwezig blijven in de samenleving. Maar geloof mij maar, merendeel zou heel graag willen dat de ''wij tegen jullie'' instelling afgelopen is, en dat ze net zo trotse Nederlanders zijn als wij. Betekend niet dat je niet trots op (gedeelte van) je roots mag zijn, zolang Nederland maar op nummer 1 staat.

25 september 2017 om 20:28

laten we het hebben over loyaliteit; jij en ik spelen ook niet in oranje......zijn we nu dan niet loyaal aan nederland? en wat is loyaal zijn aan nederland, wat houdt dat in? zijn er verplichtingen aan verbonden, zo ja welke? en op basis waarvan moet er bepaald worden waar je loyaal aan moet zijn? kan en mag je loyaal zijn aan het land waar je roots liggen, zo neen; waarom niet?

25 september 2017 om 20:32

Dus jij denkt dat al die moskeeën die hier staan, hier staan nadat Nederland concessies heeft gedaan? Het heeft dus dan ook echt helemaal niks te maken met de grondwet en de rechten die voor alle inwoners van dit land gelden? En waarom zou Nederland op nummer 1 moeten staan, sinds wanneer moet dat ?

25 september 2017 om 21:13

Je kan niet integreren in een land waar je geboren bent? Ben je van de trap gevallen? Ik ben in Zwitserland geboren, toen op mijn 2e naar Nederland gekomen en nooit meer in Zwitserland geweest. Ik eet boerenkool met worst en spreek alleen Nederlands en Engels. Maar ik hoef niet te integreren in Zwitserland? Beperkte gedachte van je, maar als dit de algemene gedachte is, maakt het een hoop duidelijk. Denk daar anders over na. Lachwekkend dit.

ON: Sofyan moet gewoon doen wat zijn hart hem ingeeft. Hij wordt ook niet de verlosser van het Nederlandse voetbal en je moet overtuigd zijn door je gevoel. Niet door de eerste gek die je oproept.

25 september 2017 om 21:22

Maestrotactico Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

26 september 2017 om 02:15

@ Jordyb (en @xyzz)

Ik ben hier geboren, woon hier, leef hier, heb Nederlandse vrienden, werk hier, studeer hier, voetbal hier...
Gaandeweg ben ik mij ook steeds meer Turks-Nederlands gaan voelen, in plaats van alleen Turks.
Maar als ik je eerste reactie zie: 'trek dan ook maar alle Nederlandse voordelen in graag', dan krijg ik toch ineens zo'n intense frustratie die van binnen opborrelt. En dan weet ik precies weer waarom het zo lang duurde, tot ik mijn Nederlandse kant ook ben gaan accepteren.

Ik spreek de taal vlekkeloos, hou me aan de wet, studeer aan de universiteit, werk voor een mooi groot oer Hollands bedrijf, betaal mijn belasting en ga goed overweg met iedereen.
Waarom moet ik me niet verbonden kunnen voelen met Turkije?
Waarom mag ik niet zeggen dat ik Turks ben?
Waarom zou ik geen Turks mogen praten of zou ik niet voor Turkije mogen uitkomen?

Het is werkelijk waar belachelijk! Alle bovengenoemde kenmerken, die ik ook bezit, zijn de kenmerken die men verwacht bij integratie. Jullie hebben het niet meer over integratie, nee jullie hebben het over segregatie!

En dat ik een stukje van de Turkse cultuur mee krijg, de taal spreek en moslim ben, daar is niets mis mee. Niet iedereen hoeft stamppot te eten en elke avond met een biertje in de hand de held te spelen in de lokale kroeg (ja ik ben ook enorm aan het stereotyperen momenteel, ik weet het).

Als je daar een probleem mee hebt, dan heb je helemaal geen kaas gegeten van de Nederlandse cultuur. Die leert ons juist om iedereen in zijn waarde te laten.
Of gaat dat alleen op als we het hebben over de Lgtb'ers, joden en de rijke Italiaanse meneer die met zijn familie die in Wassenaar woont en geen woordje Nederlands kan?

Belachelijk zeg, ik zal mijn kinderen opvoeden met dezelfde normen en waarden en zal ze ook zeker mijn geloof en de Turkse taal overdragen. Bovenal ik zal ze overdragen dat ze hun kinderen op precies dezelfde wijze moeten opvoeden. Zolang ze maar Nederlandse taal maar beheersen en zich houden aan alle gedragsnormen en wetten hier. Participeren in de maatschappij, zonder verloochening van hun eigen identiteit, zoals er steeds meer wordt gevraagd in Nederland, schandalig!

26 september 2017 om 07:09

Je duwt me allemaal woorden in m’n mond die ik nooit gezegd heb.

-kan me niks schelen in wat je gelooft
Ikzelf geloof niet, maar ik respecteer anderen daar in
-kan me niks schelen dat je andere talen spreekt
Ik spreek ook meerdere talen wanneer nodig
-kan me niks schelen wat je eet
Ben zelf ook niet zon fan van typische Nederlandse pot en prefereer buitenlandse maaltijden/kruiden

Intense frustratie dat bij je opborrelt, daar kan ik mij en vele “oer Hollandse” met mij, zeker over meepraten.

Nederland is inderdaad een land van lekker je eigen ding doen en in zijn waarde laten. Maar Uhm, wij “oer Hollandse” worden dat zelf amper meer. In onze eigen land, welteverstaan. Weet je hoe frustrerend dát is! Volgens mij moeten Nederlanders steeds meer hun eigen identiteit verloochenen.

Het is een veel te zwaar woord, maar hier geboren en getogen zijn, en in principe alles aan te danken hebt (net als ik dat heb), maar meer binding hebben met land van ouders, voelt bij mij lichtelijk aan als landverraad. Zoals ik al zei, het is een te zwaar woord, maar ik weet niet hoe anders te beschrijven momenteel. Jij bent trots op je Turkse roots, niets mis mee. Ik ben trots een Nederlander te zijn, ook niks mis mee. Ik zou dus, in deze specifieke situatie, willen zien dat jij je als Nederlandse Turk zou beschrijven, en niet als Turkse Nederlander. Dan hebben we in de maatschappij het wij, ons, oranje gevoel. En niet hetgeen dat nu heerst.

26 september 2017 om 12:34

Zo worden ze toch ook bestempeld in het nieuws Marokkaans bij iets negatiefs en 'de Nederlander' bij iets positiefs zoals medaille winst ofzo. Als jezelf geen dubbele nationaliteit hebt, kun je je hier lastig in leven.

26 september 2017 om 12:57

Jordyb,

Heb jij jezelf weleens oprecht afgevraagd waarom allochtonen zich soms of veelal "antilliaanse Nederlander" of "marokkaanse Nederlander" noemen?

"dan hebben we in de maatschappij het wij, ons, oranje gevoel. En niet hetgeen dat nu heerst."

Nederland gaat geheel als samenleving (helaas) heel wat bergen moeten verzetten wil je het "ons" gevoel kunnen creëren...

26 september 2017 om 13:03

@ Savano

"zo worden ze toch ook bestempeld in het nieuws Marokkaans bij iets negatiefs en 'de Nederlander' bij iets positiefs zoals medaille winst ofzo."

Dit is al heel vaak en terecht aangekaart. Er zijn legio voorbeelden op te noemen. De voor mij bekendste voorbeeld daarvan is een lelijke uitglijder van het Nos, die het over Antillianen (criminele activiteiten) en Nederlanders (honkballers) had. Op beiden foto's stonden zwarte Antillianen afgebeeld.

Kaart je dit probleem aan, dan duik je zogenaamd in een slachtofferrol. Mensen willen niet op recht het dialoog aangaan. Ze willen graag praten en voor een ander bepalen wat ze al dan niet moeten doen, terwijl ze nooit in zo'n situatie hebben gezeten en zullen zitten.

26 september 2017 om 13:26

Ik vind dit soort discussies echt jammer, want het gaat nergens over. Er is geen Nederlander die perfect ABN spreekt (iedereen heeft wel een dialect, of dat nu Amsterdams, Limburgs of Antiliaans is) en uiteindelijk als je in de Nederlandse historie kijkt zul je zien dat Nederland ook continue aangevuld is met nieuwkomers, al minimaal 4 eeuwen lang. Derhalve bestaat de etnische Nederlander ook niet (wat voor andere volkeren ook geldt overigens, er is geen DNA wat een Nederlander een Nederlander maakt), echter de Nederlandse cultuur bestaat wel. Ik durf namelijk te wedden dat menig nieuwkomer behoorlijk de Nederlandse cultuur beheerst zoals fietsen, Nederlands praten of een patatje oorlog eet. Dat gaat prima samen met andere culturen. Ik ben ook gewoon een Twentse Nederlander, net zoals je een Marokkaanse Nederlander bent. Toegegeven, de stap is groter maar niet onoverkomelijk. Niemand wil toch zijn roots verloochenen (waarom zou je ook...)?

26 september 2017 om 15:16

Ik duw je helemaal geen woorden in de mond.

Ik vind je eerste reactie getuigen van respectloosheid. Alsof je alleen rechten mag krijgen in Nederland, als je je op en top Nederlander voelt. Daar ga ik op in.
Jij bewoord inderdaad niet dat ik Nederlands eten moet eten, of dat ik enkel de Nederlandse taal moet spreken. Echter geef je wel aan: voel je je niet Nederlands, heb je hier niets te zoeken. Dat lijkt mij toch best wel een raakvlak met elkaar te hebben.

Ik leg je mijn hele verhaal uit, waarom ik van alleen Turks naar 'Turks-Nederlands' ben gegaan. Jij hebt het nog over het feit dat ik niet 'Nederlands-Turks' zeg. Als je niet snapt waarom ik dat niet zeg, dan heb je niets van mijn betoog begrepen.

26 september 2017 om 15:54

@savano
Heb je wat voorbeelden van headlines hiervan? Is namelijk echt complete onzin. De jaren 70 zijn voorbij, zet je TV aan en kijk het nieuws.

26 september 2017 om 17:55

Enorm bizar dat jouw reactie een groen randje krijgt, zeg.

En ja kerel, jij duwt mij woorden in de mond. Jij komt met dingen aanzetten waar ik helemaal niks over heb gezegd.

Om het even grof te zeggen en uit te leggen; als Nederland in oorlog komt met Turkije, verwacht ik dat diegene die hier geboren en getogen zijn en Turkse roots hebben, het rood wit blauw verdedigen, en niet het rood-witte. Dat gevoel heb ik echter totaal niet.

Dan voelt het alsof mijn land, waar ik trots op ben, zwaar misbruikt word. Kan jij je dat voorstellen?

En ja, ik snap inderdaad niet dat jij jezelf Turks-Nederlands noemt ipv Nederlands-Turks. Jij bent hier geboren geef je aan. Dan staat er op je geboorte akte een Nederlandse plaats, dan ben jij voor mij een Nederlander met Turkse roots. Is dat ook niet juist de bedoeling, voor een succesvol samenleving?

27 september 2017 om 14:23

@migi84,

Dit is complete onzin voor de mensen die nooit met dit soort problemen in aanraking komen. En het is op z'n zachts gezegd onzinnig om te denken dat dit problemen zijn, die zich alleen in de jaren 70 afspeelden.

Wil je écht glashard beweren, dat dit anno nu niet meer voorkomt?

25 september 2017 om 19:22

Ik zou zeggen laat hem zelf kiezen. Kies hij voor Marokko, dat is ook zijn goed recht.

25 september 2017 om 20:56

Dat klopt, maar dan ook je NL paspoort inleveren. Dit soort keuzes moeten ook gevolgen hebben! Je bent NL of niet, in Marokko blijf je Marokaan als een van je ouders Marokaans is en dit kun je niet kwijtraken, maar in NL geld dit niet. Dus kun je het paspoort afnemen als ze de keuze voor een ander land maken. Oorzaak gevolg....

25 september 2017 om 21:14

Ja precies, zo staat dat ook volgens mij in de grondwet ergens in Eem van die hoofdstukken; Gij zult uw Nederlandse Paspoort inleveren als u niet voor Oranje maar een ander nationaal elftal wenst te voetballen!

26 september 2017 om 12:48

Hoeveel medelanders hebben niet in onder en jong oranje gespeeld en daarna voor hun ander land gekozen. Het is al gek dat ze dan wel kunnen veranderen van land.

26 september 2017 om 14:17

Onzin! Hij is geboren in Nederland, dus is hij een Nederlander, met een Marokkaanse achtergrond weliswaar. Ziyech is ook een Nederlander, alleen werd hij door Danny Blind naar het Marokkaanse elftal gedreven, en door zijn trots. Eeuwig zonde!!

Ik denk niet dat hij voor Nederland. Hij heeft in de jeugdelftallen van Marokko gespeeld en al een vriendschappelijke wedstrijd met het eerste. Dan lijkt me dat de keuze al is gemaakt.

Hoop zo erg dat ie voor Marokko kiest. Marokko kan ijzersterk worden met Karim, Ziyech en Sofyan

25 september 2017 om 19:13

Ja sws broer en dan heb je nog spelers als Idrissi, Ayoub en Labyad die het goed.
Verdediging die extreem sterk is en aanval ook degelijk.

25 september 2017 om 22:02

Wel apart dat dat allemaal in Nederland opgeleide jongens zijn. Kunnen ze in marokko niet zelf spelers opleiden.

26 september 2017 om 13:45

wat dacht je van benatia, da costa, fajr, belhanda, boufal en ik kan er nog paar opnoemen die NIET in nederland opgeleid zijn?

Haha die gaat toch niet voor nl kiezen dus ga maar ergens anders zoeken. Zou als ik hem was ook voor Marokko spelen hebben betere lichting en je speelt dan echt voor je land.

25 september 2017 om 20:04

Hoezo ;je speelt dan echt voor je land'? Als hij voor Oranje zou kiezen, zou hij toch ook voor zijn land spelen?

25 september 2017 om 21:18

Het voelt niet altijd als 'ons' land. Daar doelt hij op. In Marokko ben je één van hen wat in NL helaas bij lange na niet het geval is.

26 september 2017 om 02:03

Nee helemaal niet hij is een Marokkaan in het dagelijks leven tenminste zo wordt die gezien dus nu die een talent heeft is het opeens een nl'er.?

Ik vind het nou niet zo'n goede zet.
Ik vind het nu niet zo'n speciale voetballer.

Kijk, Ziyech zou echt een aanwinst zijn geweest, maar Amrabat is daar nog lang niet.
Kan nog altijd komen, maar het is een beetje laf en achterbaks om iedereen met wat talent en een dubbele paspoort maar te laten debuteren omdat we hem dan maar hebben in het geval dat.

Hij heeft ook al bij Marokko gespeeld in jeugdelftallen , dus die keuze is allang bepaalt.

Ik zie liever echter NL jongens de kans krijgen. Zoals o.a. de Roon, Hendrix, F. de Jong .

Wat mij betreft kiest hij voor Marokko.

25 september 2017 om 19:31

Wat is een echte Nederlander volgens jou dan? Amrabat heeft ook voor jeugdelftallen van Oranje gespeeld, dus is net zo veel Nederlander als Marokkaan wat mij betreft.

Nee joh, lekker laten gaan. Als je hem nu niet nodig heb, niet selecteren. Je moet spelers voor Oranje selecteren omdat ze goed genoeg zijn, niet vanwege een dubbele nationaliteit. Amrabat schippert tussen bank en basis bij Feyenoord, in mijn ogen ben je dan nog niet toe aan Oranje.

26 september 2017 om 13:48

beste speler tegen city, beste speler tegen de verloren wedstrijd tegen nac.

Heeft veel te veel concurrentie op zijn positie, spelers die op dit moment beter zijn. dus hij gaat gewoon kiezen voor Marokko

25 september 2017 om 21:19

Dat is de reden dat hij voor Marokko gaat kiezen denk je?

Deze pavlov-reactie van de bond (met het polsen van Asensio als belachelijk dieptepunt) geeft enkel aan hoe diep het Nederlands voetbal gezakt is. Amrabat speelt niet eens basis bij Feyenoord.

De knvb moet hem lekker met rust laten zodat Amrabat zich kan bewijzen bij feyenoord. Er is nog tijd zat. En kiest hij voor zijn Marokko dan is het dat zijn goed recht. Naar mijn mening moet hij eerst maar eens paar goeie wedstrijden neerzetten en laten zien dat hij ook in kuip erboven uitsteekt. Verlopig speelt hij goed maar is nog niet constant.

Ben het wel eens met Gullit.
Je kan niet spelers selecteren zodat ze voor Oranje spelen. Wat je wel kan doen is met die jongens in gesprek gaan/blijven om te melden dat ze in de gaten gehouden worden en dat ze echt wel op de radar staan bij oranje. Nu heeft deze jongen al voor Marokko gespeeld dus zou raar zijn als hij nog voor oranje zou kiezen het lijkt er al op dat hij gekozen heeft.

We hebben niet meer de luxe van 8 jaar terug. Dit is wel een wijze move aangezien je dalijk hetzelfde scenario als Ziyech kan ervaren. Amrabat heeft voldoende potentie om de Europese subtop te halen. Als je er niet snel genoeg bij bent verlies je weer een talentvolle speler aan een ander land.

Ja hoor, daar gaan we weer. Paar goede wedstrijden en huppekee in het Nederlands elftal..
Je moet spelers niet vragen om voor het Nederlands elftal uit te komen, dat moeten ze zelf willen..
Laat de keus aan hem .. 't is graag of niet!!!

26 september 2017 om 14:03

Liever dat dan een situatie Ziyech. Waarom doet menig ander land dit wel (marokko inbegrepen maar ook een Belgie bijvoorbeeld met een Bakkali indertijd) maar zou dit niet voor oranje gelden? Vind je ons te goed daarvoor? Hebben we zoveel spelers dat we Jan en alleman maar kunnen passeren? Lijkt me niet....

On; het verbaast me wel, positief uiteraard! Had gedacht dat hij naar Marokko zou gaan. Wat zijn keuze ook moge zijn, hij is uiteraard welkom in het oranje en juich toe dat er meer Marokkaanse Nederlanders in oranje spelen. Dat is toch een wat realistischer afspiegeling van de maatschappij en werkt denk ik ook wel goed m.b.t. integratie.

Als hij in potentie een speler is die in de toekomst van toegevoegde waarde kan zijn voor het Nederlands elftal moet je het zeker doen. Hij is hier opgegroeid en is gewoon Nederlander dus no big deal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren