Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ajax moet met miljoenen minder voor Bosz genoegen nemen’

Laatste update:

Peter Bosz vertrekt na één seizoen al bij Ajax en tekent dinsdagmiddag een contract tot medio 2019 bij Borussia Dortmund. De club heeft de overgang officieel nog niet bekendgemaakt, maar het is duidelijk dat Bosz niet koste wat het kost aan zijn contract tot de zomer van 2019 gehouden wordt.

Ajax zou een vraagprijs van vijf miljoen euro hebben gehanteerd, maar volgens Kicker heeft de club uiteindelijk genoegen moeten nemen met een lager bedrag. De Duitse krant schrijft dinsdag dat Borussia Dortmund uiteindelijk een bedrag van drie miljoen euro naar Amsterdam overmaakt.

Na de verloren Europa League-finale tegen Manchester United (0-2) was Bosz nog stellig over zijn toekomst. "Ik heb hier een driejarig contract getekend. Bij andere clubs liet ik vaak clausules in mijn contract opnemen. Dat heb ik bij Ajax niet gedaan. Dat zegt wel iets. Ik heb het hier prima naar mijn zin."

Ajax nam Bosz vorig jaar zomer over van het Israëlische Maccabi Tel Aviv, waar hij slechts een half jaar werkzaam was. Voorheen trainde Bosz Vitesse, Heracles Almelo (in twee periodes), De Graafschap en AGOVV Apeldoorn. Bij Feyenoord bekleedde hij de functie van technisch directeur.

Technisch directeur Michael Zorc en aanstaand Borussia Dortmund-trainer Peter Bosz, in hun jonge jaren. #bosz #ajax #dortmund #borussiadortmund

Una publicación compartida de Voetbalzone.nl (@instavoetbalzone) el


Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

3 schamele miljoenen en Ajax moet weer wennen aan een nieuwe trainer. Dit noem ik nou niet zo super gedaan van het Ajax bestuur.

6 juni 2017 om 10:30

Als je nu, net als onder Bosz afgelopen seizoen, voorronde Champions League eruit vliegt omdat de trainer nog zoekende is heb je inderdaad een hele slechte deal gesloten. Maar goed, onder Bosz ben je ook niet gegarandeerd van CL en bovendien kan je niet met een trainer werken die weg wil. Ajax heeft niet zo veel keuze, drie miljoen is nog steeds veel geld voor een trainer.

6 juni 2017 om 10:36

Bosz hoefde niet weg. Nu kunnen Spijkerman blijven en zal Bergkamp wss weer aansluiten bij de groepstrainingen. Dat zien Overmars en Van der Sar liever, dat hun vriendjes blijven zitten.

6 juni 2017 om 11:35

Ik verwacht dat Bergkamp een dezer dagen nog naar Arsenal vertrekt. Hij heeft al vaker laten blijken dat hij dat wilt en in Londen zien ze hem graag komen.

6 juni 2017 om 12:12

Lijkt me niet. Bosz gaat wegens problemen met Bergkamp weg en dan peert Bergkamp hem 1 week later ook. Als Bergkamp echt weg wil had je Bosz kunnen houden.

6 juni 2017 om 12:29

Voordeel is, dit jaar kunnen ze verder met de tactiek van Bosz voor de vCL. Vorig jaar begonnen ze met de tactiek van F. De Boer.

6 juni 2017 om 10:37

Rombomcu

Je schrijft: "3 schamele miljoenen en Ajax moet weer wennen aan een nieuwe trainer. Dit noem ik nou niet zo super gedaan van het Ajax bestuur".

Dat is een uitermate kortzichtige reactie. Het lijkt me duidelijk dat de breuk onherstelbaar is en Ajax moet verder. Eind juni staat alweer de eerste training op het programma en 4 weken later wacht alweer de eerste voorronde van de CL. Het zou derhalve uiterst dom en onprofessioneel zijn om deze zaak voor 1 of 2 miljoen meer te laten aanslepen, terwijl een uitschakeling in de voorronde van de CL zou betekenen dat de club een veelvoud van dat bedrag misloopt. Er is derhalve maar 1 optie en die is de zaak zo snel mogelijk af te ronden en een nieuwe vakbekwame trainer aan te stellen die minder rechtlijnig en compromisloos is dan PB en wel bereid is om met het TH over de technische zaken van gedachten te wisselen. Met andere woorden een trainer die niet alleen kan praten, maar ook bereid is naar anderen te luisteren als ze met valide argumenten komen.

6 juni 2017 om 11:38

ben niet vaak met jou eens. maar hier is geen speld tussen te krijgen. van begin tot eind. goed onderlegd met argumenten die er op slaan.

ipv, te focussen op dat vriendjespolitiek gedoe waar veel mensen daar wel schuldig aan maken.

6 juni 2017 om 12:32

Helemaal met jou eens.

Misschien wilt Advocaat ook bij Ajax aan de slag? Die zegt nee tegen een miljoen hier en daar minder en knikt overal wel ja op als zijn salaris maar wordt overgemaakt.

Waarom zou je coaches hebben met een eigen filosofie en karakter zoals Bosz die in zijn eerste jaar sprankelend voetbal laat zien, de finale haalt van een groot Europees toernooi en daarbij grote clubs uitschakelt of bijv Guardiola die de treble wint in zijn eerste jaar als je Advocaat kan hebben.

Volgens jouw filosofie zal een trainer/hoofdcoach als mede eindverantwoordelijke tegen elke speler en collega in het team ja moeten knikken. Waarom 1 kapitein op het schip als je er 100 kan hebben.

6 juni 2017 om 10:37

Eens.. maar goed aan een ongemotiveerde trainer zouden wij ook niks hebben. Dat is natuurlijk wel het nadeel aan contracten in de voetballerij.. als iemand ongemotiveerd is heb je er niks aan om diegene aan z'n contract te houden.
Ik ben benieuwd naar de interviews de komende maanden.. hopelijk wordt duidelijk wat er allemaal waar is over de ruzie's/meningsverschillen binnen de technische staf. Ik snap het wel als Bosz zich niet gesteund zou voelen door vd Sar en Overmars want die zouden toch de kant kiezen van Bergkamp en co. denk ik. Van mij hadden ze Bosz voorrang mogen geven want Bergkamp en co lijken nu wel erg vaak te botsen met mensen.
Enige lichtpuntje voor mij is dat hopelijk Tete en Riedewald bij Ajax zouden willen blijven.. Dat is natuurlijk nog maar de vraag met Raiola als zaakwaarnemer en bovendien als je een trainer als Roger Schmidt krijgt moet hij Tete en Veltman ook eerst nog leren kennen aangezien ik er niet van uit ga dat hij Ajax heeft gevolgd de afgelopen maanden..

6 juni 2017 om 10:38

3 schamele miljoenen is anders vrij veel voor een trainer. Volgens mij staat hij dan gewoon in de top-10 duurste trainers ooit (los van salaris dan).

6 juni 2017 om 11:06

Ik noem het 3 schamele miljoenen omdat je nu het "Ajax voetbal" dat Bosz er in de 2de seizoenshelft erin had geslepen op straat gooit. Nu komt er een nieuwe trainer met een nieuwe visie die de spelers weer anders gaat neerzetten. Als Ajax daar niet snel aan kan wennen sta je dalijk weer op achterstand in de titelstrijd.

6 juni 2017 om 11:16

Er zijn genoeg trainers die een soortgelijke filosofie hanteren (tja, honderd procent is het helaas nooit). Als de selectie niet te rigoureus wijzigt staat er echt een heel capabele ploeg in zowel de eerste 11 als de breedte. Dat het dan niet allemaal niet op de Bosz manier gaat is behoorlijk jammer, maar laten we niet vergeten dat het aanhouden van Bosz ook verre van een garantie op succes is. Het wordt nu gewoon tijd dat Ajax de rug gaat rechten en voor het eerst sinds 3 jaar prijzen gaat pakken, en ik ben er heilig van overtuigd dat dit ook mogelijk is zonder Bosz. Moeten ze alleen nu wel doorpakken, Schmidt lijkt een goede optie, Keizer kan ook nog (al lijkt dat me iets risicovoller).

6 juni 2017 om 12:46

@rombomcu, Ik snap dat het voor de buitenwereld lijkt alsof Bosz dit type voetbal erin heeft gekregen, maar dit is de huisstijl van Ajax sinds de Fluwelen Revolutie. Dit type voetbal wordt op de Toekomst al jaren gespeeld. Het is dus niet zijn visie en Ajax gaat ook niet werken volgens de visie van de toekomstige trainer.

6 juni 2017 om 11:45

Kan het Ajax bestuur niet zoveel aan doen. Dortmund heeft keurig het contract van Bosz afgekocht. Veel meer dan dat is voor de wet niet noodzakelijk.

6 juni 2017 om 11:57

Volgens mij kun je iemand zijn contract alleen afkopen als de andere partij (in dit geval Ajax) daarmee akkoord gaat.
Met andere woorden het bestuur van Ajax kan gewoon weigeren, of meer geld eisen, net als bij een speler.
Het Ajax bestuur kan er dus wel degelijk wat aan doen.

6 juni 2017 om 12:06

Als de werknemer (in dit geval Bosz) akkoord gaat is er weinig dat Ajax kan doen. Volgens de wetten van de FIFA is enkel het afkopen van de contractwaarde (loon x contractduur) genoeg om een transfer van spelers of trainers mogelijk te maken. Niet voor niets winnen spelers de facto altijd hun arbitragezaken. Favre van Nice ging niet door, omdat Favre niet per se weg wilde. Daar was de contractwaarde geen doorslaggevende factor.

Transfersommen zijn wettelijk gezien ook niet of nauwelijks te onderbouwen. Alleen de contractwaarde is wettelijk te onderbouwen. Alles daarboven is grijs gebied. Dat is zogenaamd de schade die je als verkopende club misloopt door het vertrekken van de speler/trainer, maar dat is natuurlijk natte vingerwerk.

6 juni 2017 om 12:35

Je gaat me niet vertellen dat Bosz 1.5-2.5m per jaar verdiend bij Ajax?

6 juni 2017 om 12:48

Leuk die wetten van de Fifa maar de wet is leidend in dit.

Als jij een contract hebt en dit eventueel bij bedrijf A voor salaris X voor aantal jaar X dan heb jij je aan dat contract te houden.

Het is niet zo dat je zomaar onder een contract uit kan.

Henk uit Vlissingen kan niet zomaar als hij een vast contract heeft bij een bedrijf naar een ander bedrijf hoppen, net zoals de CEO van Apple niet zomaar naar Microsoft kan.

6 juni 2017 om 13:01

Juist wel! Als werknemer ben je hooguit aan een opzegtermijn gebonden, de regels van de FIFA zijn strenger en wel bindend.

6 juni 2017 om 14:02

"Als jij een contract hebt en dit eventueel bij bedrijf A voor salaris X voor aantal jaar X dan heb jij je aan dat contract te houden."

Als jij de restwaarde van je contract afkoopt hoeft dat juist niet!

Als ik morgen de loterij win en de restduur van mijn contract afkoop heeft mijn werkgever daar niks over te zeggen. De FIFA wetten zijn juist vrij standaard in dit geval.

"Henk uit Vlissingen kan niet zomaar als hij een vast contract heeft bij een bedrijf naar een ander bedrijf hoppen, net zoals de CEO van Apple niet zomaar naar Microsoft kan."

Het gebeurt juist vaak dat bedrijven directeuren bij elkaar wegkopen. Al is dat ingewikkelder omdat die een contract voor onbepaalde tijd hebben. De contractwaarde is dan moeilijker vast te stellen. In tegenstelling tot bij voetballers en trainers die contracten hebben met een zeer specifieke contractduur. Waarde is dan veel makkelijker vast te stellen.

In België heeft een rechter zelfs bepaald dat voetballers op een dood spoor zelfs maar 1 jaar hoeven af te kopen, zelfs als ze jaren vastliggen.

6 juni 2017 om 14:27

Ik snap niet bij wat voor werk jullie je contract af moeten kopen. Een directeur heeft wellicht een relatie of concurrentiebeding waar enig onderhandeling een rol speelt, maar vrijwel alle arbeidscontracten in Nederland kennen een opzegtermijn van 1 of 2 maanden en dan hoef je nooit wat af te kopen (het recht in Nederland beschermd primair werknemers).

7 juni 2017 om 00:23

@AFCAXX

CAO's en individuele arbeidsovereenkomsten wijken daar vaak vanaf en dat mag volgens de wet ook. Bij directies en in het voetbal zal dat vast anders geregeld zijn.

6 juni 2017 om 12:08

3 schamele miljoenen?
Voor een trainer is dat veel geld.

Bergkamp heeft alleen maar voor problemen gezorgd met mensen die achter de Cruyff filosofie staan. Eerst Jonk, nu Bosz. Terwijl hij zelf vrij weinig toe lijkt te voegen. Het bestuur had hier gewoon achter Bosz moeten blijven staan, maar durfden dit niet...

6 juni 2017 om 10:42

Idd Bergkamp lijkt erg weinig toe te voegen. Ik snap de keuze dan ook niet ok Bosz te laten gaan. Nu hoor ik ze over Louis van Gaal praten hopelijk dat hij inderdaad wil.

6 juni 2017 om 10:51

Onder leiding van van Gaal zal je weer het beton voetbal zien terugkeren. De laatste teams waar hij actief is geweest zie je dat terug. Wat mij betreft zijn Keizer, Schmidt en Tuchel de beste kandidaten, maar eerst moet die vriendenkliek verdwijnen anders krijg je toch weer hetzelfde verhaal. Ze roepen wel dat ze vernieuwend willen zijn, maar iedereen met een vooruitstrevende visie kappen ze af.

6 juni 2017 om 10:56

Bergkamp lijkt weinig toe te voegen? Lees de lovende interviews van Milik en Dolberg er eens op na zou ik willen voorstellen. Buiten het feit dat hij deze spitsen aantoonbaar en naar eigen zeggen beter maakte door zijn individuele trainingen, leverde het Ajax hierdoor tientallen miljoenen op voor Milik en in de toekomst waarschijnlijk ern soortgelijk bedrag voor Dolberg.

Bovendien was Bergkamp samen met Cruijff de grote initiator en bedenker van wat later het Plan Cruijff werd genoemd. De Cruijff-filosofie behelst uberhaupt meer dan alleen de uitvoering van het spelletje, zoals dat op het veld te zien is.

6 juni 2017 om 11:00

@fcajx: qua kandidaten lig ik volledig met jou op 1 lijn. En ook hoe het kliekje aan te pakken. Te zeggen dat Bergkamp niets toevoegt, vind ik wel te snel denk ik. Ik kan het tegendeel niet bewijzen, maar jouw bewering ook niet. Als ik het moet doen met wat spelers over Bergkamp zeggen, dan zou je denken dat hij individueel wel iets kan toevoegen. Maar dat zou iemand anders wellicht ook kunnen.

Ook ben ik het met je eens dat Van Gaal voor mij een gepasseerd station is. Die heeft de afgelopen jaren laten zien dat hij inderdaad van het betonvoetbal is.

Ik hoop dat Ajax met een goed statement komt, die duidelijk is. Anders blijf je de komende weken/maanden houden dat er constant hierover wordt gesproken.

6 juni 2017 om 11:00

Dan moet Bergkamp toch lekker aan de slag gaan als spitsentrainer. Zoals Nilis bij PSV, dat lijkt me een geschikte rol.

6 juni 2017 om 11:24

@fcajx;

ben het toch helemaal met je eens. Toch fascinerend dat juist de mensen die de Cruijff visie echt willen uitdragen eigenlijk totaal tegengewerkt worden. Ik baal er nog steeds van dat Jonk weg is en ik baal er nu ook ontzettend van dat Bosz weg is. Het lijkt zo nu en dan wel een veredelde kleuterklas bij Ajax.

6 juni 2017 om 19:47

@fcajx

Je schrijft: "bergkamp heeft alleen maar voor problemen gezorgd met mensen die achter de Cruyff filosofie staan. Eerst Jonk, nu Bosz. Terwijl hij zelf vrij weinig toe lijkt te voegen. Het bestuur had hier gewoon achter Bosz moeten blijven staan, maar durfden dit niet..."

Volgens mij snap je er niet zo heel veel van. De organisatie zoals die nu staat, met een TH als leidend orgaan, is door Cruijff neergezet. Het TH is o.a. ingesteld om de clubcultuur te bewaken en ervoor te zorgen dat bijv. de Technische Staf zich daaraan houdt. En nu vind jij dat de Directie in het conflict niet achter het TH, maar achter de coach, een passant die ieder moment op een voorbij rijdende trein kan springen, moet gaan staan. Dat is hetzelfde als je een bewakingsbedrijf opdracht geeft om je huis te bewaken en te zorgen dat er niemand binnen gaat en hem vervolgens de maat nemen als hij daaraan voldoet. Bergkamp doet gewoon waarvoor hij is aangesteld en hem valt derhalve niets te verwijten. Als je de macht helemaal aan een coach wilt geven, moet je de structuur van de organisatie veranderen en het TH opheffen omdat die helemaal geen zin heeft als het de coach is die de dienst uitmaakt.

Lekkere vent die Bosz
Cruiff zei ooit als je zin niet kan krijgen moet je een rel veroorzaken.
De ene week wil hij niet weg . en weg is hij de Jobhopper.
Geen Ajaxhart deze man.

6 juni 2017 om 10:33

Geen ajaxhart? Dat wist iedereen al. Maar schuld ligt toch echt bij Ajax. Zij laten hem weggaan en als Bosz ziet dat hij mag en kan waarom dan ook niet?

6 juni 2017 om 11:00

Hoe moet je iemand houden die niet gemotiveerd is, en of hij of Bergkamp nu schuld aan heeft, de waarheid ligt in het midden. Je weet dat je in de club terecht komt, waar er mensen lopen met een echte Ajax hart lopen. Bosz moest en zou zijn rechte hand mee nemen en heeft dit ook gekregen en ik vindt dat men samen moeten werken en kunnen werken en dat kan schijnbaar niet en is het beter dat ze uit elkaar gaan. Hopelijk komt er een goede voor terug, ondanks dat ze geen prijs hebben gekregen, waren de wedstrijden mooi om naar te kijken. Alleen een minpunt moet ik Bosz meegeven en dat is dat hij meerdere goede spelers weg heeft gejaagd en vast heeft gehouden aan zijn lievelingetje traore

6 juni 2017 om 11:57

Dat hij zijn rechterhand wilde meenemen kan ik best begrijpen. De meeste trainers nemen altijd wel iemand mee. Of de waarheid in het midden ligt weet ik niet, waarschijnlijk zullen wij de waarheid nooit weten. Maar de geschiedenis van Bergkamp spreekt niet in zijn voordeel aangezien het niet de eerste keer is dat hij bij zo'n relletje is betrokken. Het was een geniale voetballer die veel verstand en visie heeft over voetbal, maar hij komt mij niet over als de meest sociale persoon in een groep.

Ik had bij zijn aanstelling mijn vraagtekens, maar vind het nu oprecht zonde dat Bosz al na 1 jaar weggaat. Eindelijk was er weer mooi voetbal in de Arena, nu wordt dat alles, alsmede de selectie voor volgend jaar één groot vraagteken. Ik zou zo snel namelijk niet kunnen bedenken wie de zelfde spelopvatting heeft als Bosz.

6 juni 2017 om 10:33

Verwachtte je dan een Ajaxhart? Sorry hoor, maar deze man heeft 10 jaar bij Feyenoord rondgelopen, als voetballer en als TD. Ik zal niet zeggen dat het een Feyenoorder is, maar je kan dan niet verwachten dat hij een Ajaxhart heeft. De man is een professional en kiest gewoon de betere club uit. Dat deed hij bij Vitesse, deed hij in Israel en doet hij nu met Dortmund ook.

6 juni 2017 om 10:51

Ja precies Bosz is een ambitieus trainer, niet Harry van de F-side met 3 Ajax tattoo's.

6 juni 2017 om 10:34

@de kenner:

Joh gek zeg dat hij als Feyenoorder geen Ajax hart heeft pfff.....

hij krijgt een geweldige kans plus een geweldig salaris. Wie zou dit dna niet doen? Het is niet dat hij in China gaat trainn puur voor het geld. Nee gewoon een prachtige club ook nog eens.

En dan dat gezanik over een Ajax hart, de grootste Ajacied had dit zelfs ook gedaan.

6 juni 2017 om 10:36

Jezelf een kenner noemen, maar het niet bij de feiten houden.. Hoe is dit in godsnaam Bosz z'n fout? Als ik met een droeftoeter als Bergkamp moest werken - een persoon die het omgangsvermogen van een loner heeft - zou ik ook aangeven dat ik hem uit m'n technische staf wil hebben. Wat nog onlogischer is, is dat het Technisch Hart bepaald wie er in de staf komen en Bergkamp ook daar in zit. Het zooitje ongeregeld heeft gewoon weer toegeslagen bij Ajax; amateurisme ten top. Dat mensen Bosz nog durven af te kraken op zijn beslissing. Gelukkig zijn er nog Ajacieden die objectief zijn.

6 juni 2017 om 10:43

Bergkamp een droeftoeter deze man heeft en zal in de toekomst meer betekenen voor Ajax dan bosz die idd overal leuk voetbal probeert te spelen maar nog nooit een prijs gepakt heeft en let op over een half jaar staat meneer ook in dortmund met problemen op straat plus hij heeft nog nooit ergens zijn contract volgemaakt

6 juni 2017 om 10:51

Vertel, wat voegt Bergkamp dan toe aan dit Ajax? In de omgang is het gewoon een droeftoeter, aan de speelstijl heeft hij 0,0 bijdrage, hij volgt alleen zijn eigen visie en noemt dit vervolgens cultuurbewaking, maar hij stoot juist de cultuur van Ajax af (lees: groot zijn in Europa, iets wat onder Bosz weer een flinke boost kreeg en iets wat niemand in weet ik veel hoe veel jaar gelukt is). Ja, Bergkamp voegt inderdaad enorm veel toe en betekent enorm veel voor Ajax. Jij bent dus een van de mensen die gewoon weer puur en alleen iedereen napraat en niet objectief naar de situatie kijkt.

6 juni 2017 om 10:55

Laten we wel realistisch zijn. Als je 4 of 5 keer voor problemen zorgt waardoor goed functionerende krachten vertrekken, dan scheelt er toch wel iets...
Geef deze nietszeggende nutteloos individu een functie elders binnen Ajax, zo ver mogelijk bij de Technische staf vandaan, want op deze manier is het einde nog niet nabij.

6 juni 2017 om 10:57

Ik geloof dat Bosz toch kampioen is geworden met Heracles. In zijn tweede periode bij Heracles heeft hij er ook 3 seizoenen gezeten, dus dan heb je toch wel degelijk een volledige contractduur gezeten.

Bij Vitesse tekende Bosz in eerste instantie voor 2 seizoenen. Hij heeft daar 2,5 jaar gezeten en is dus ook langer dan zijn initiele contractduur gebleven.

Ik begrijp in dat opzicht de kritiek dat hij een clubhopper zou zijn niet zo.

6 juni 2017 om 11:04

Marcjaarsveld

Het zal voor geen enkele trainer makkelijk zijn om met clubs als Vitesse, Heracles Almelo, De Graafschap en Agovv Apeldoorn prijzen te pakken dus dat argument kan je direct weggooien.

Bergkamp is een van de beste en sierlijkste voetballers die ons land heeft voortgebracht maar vertel mij eens wat hij in de toekomst voor Ajax meer gaat betekenen dan een Bosz of andere trainer die Ajax laat voetballen zoals het afgelopen jaar.

6 juni 2017 om 11:16

Er staat duidelijk dat toen Dortmund zich gemeld had, hij aanvankelijk zelfs nog wilde blijven. Pas toen hij merkte dat de leiding totaal geen moeite deed hem te behouden, ging hij weg. Gewoon super amateuristisch van Ajax. De winnende coach heeft altijd. Een beetje bestuur had achter de hoofdcoach gestaan. Maar nee hoor, vriendjes zijn belangrijker. Een verzorger en een keeperstrainer nota bene, ik lach me stuk als Feyenoorder!

6 juni 2017 om 11:37

Wat heeft Bosz gewonnen dan?

Tja blijft lastig, een ongemotiveerde spelerkan je nog op de tribune zeten. Maar een ongemotiveerder trainer word erg lastig.

En ja kan je dan als Nederlandse club je trainer een stap ontzeggen naar een top club? Plus 4 miljoen aan salaris als trainer, dat krijgen hier de beste spelers niet eens.

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen bij Dortmund, het is toch wel ineens anders om met top spleres om te gaan. Maar wel mooi dat er nog ee Nederlandse trainer naar de top gaat zo.

6 juni 2017 om 11:11

Voor zover ik het begrijp is de trainer niet ongemotiveerd maar heeeft een moeilijk contact met 4 collegaa's, waarvan ik denk dat drie redelijk inwisselbaar zijn (een is zelfs al 66 en zal binnenkort wellicht met pensioen gaan).
Alleen Bergkamp is een belangrijk persoon vanwege zijn voetbalverleden en kennis die hij blijkbaar op spitsen weet over te brengen. Wel apart dat een assistent een belangrijke functie heeft in het technisch hart.
Als Ajax had gewild, hadden ze echt wel een oplossing weten te bedenken, maar blijkbaar is het goeed zo.

6 juni 2017 om 11:29

Wel ironisch dat juist Tuchel ontslagen is door interne problemen. Wachten op nieuwe problemen denk je dan.

Nou ja, het zei zo. Zo langzamerhand raak je er nog aan gewend ook dat ze je beste materiaal afnemen. Ik houd er ook maar vast rekening mee dat we Klaassen Sanchez en nog één sterkhouder kwijt gaan raken Onana Dolberg of Ziyech.

Maar waar ik me meer aan stoor is Dennis Bergkamp. Deze man kan dus maar moeilijk met andere mensen door 1 deur die afwijken van zijn visie. Terwijl je kunt afvragen wat zijn bijdrage Ajax1 nou werkelijk waar heeft opgeleverd.

6 juni 2017 om 11:14

Ik denk dat de visie van Bosz heel erg aansluit bij wat Ajax voorstaat en de resultaten in de 2e seizoenshelft geven Bosz dan ook gelijk. Ik denk dat niet een visie afwijkt, maar botsende karakters en dat Bergkamp moeite had met een verminderde inbreng/invloed. Kortom een gevalletje van eigen belang,
Niet de eerste keer bij Bergkamp. Mooie voetballer (geweest), een bron van onrust binnen Ajax.

6 juni 2017 om 12:01

Ik ben ook zeer benieuwd wat het vertrek van Bosz met de selectie zal gaan doen. De sfeer binnen het team was goed, zelfs ontevreden spelers hielden het redelijk rustig met kritiek. Nu gaat Bosz weg en zullen veel spelers ook gaan twijfel over hun toekomst aangezien er een nieuwe trainer voor de groep komt te staan. Ik hoop dat de meeste blijven, maar ik ben nu veel minder zeker.

Volgens de berichtgeving had ie oorlog met iedereen behalve Kruzen. In dit geval is het dan ook beter dat ie weggaat. De werkrelatie is dan dusdanig verstoord.
Denk overigens niet dat hij succesvol wordt. Het duurt even voordat de spelers doorhebben hoe hij wil spelen en die tijd krijgt hij niet in Dld.

6 juni 2017 om 10:59

Waarom is het beter dat hij weggaat? Ik zie liever Bergkamp en consorten vertrekken. Ik hoop daarom heel erg dat de berichtgeving omtrent Bergkamp niet klopt anders wordt het weer vanouds een puinhoop bij ajax..

6 juni 2017 om 11:01

Iedereen? Vooral met Bergkamp en die stookte de andere 3 weer op. Dit is al de 4e of 5e keer dat Bergkamp voor problemen zorgt waardoor goed functionerende krachten vertrekken. Dat er iets goed mis is met Bergkamp mag zodoende wel duidelijk zijn.

Bergkamp moet gewoon lekker specialistentrainer zijn en zich niet bemoeien met de technische zaken. Opnieuw blijkt maar weer dat Bergkamp niet met eigenzinnige mensen (jonk, Bosz) door één deur kan. Fenomenale voetballer, dat staat buiten kijf, maar opnieuw wordt een adept van Cruijff de deur uitgewerkt. Johan zou zich in zijn graf omgedraaid hebben.

6 juni 2017 om 10:45

Maar waarom doet de club daar dan niets aan? Het gebeurt onder hun neus en ze laten het allemaal lekker gaan. Clubicoon, geweldige voetballer, etc., maar omgaan met mensen kan hij niet. Dan is er maar een oplossing en dat is opzouten (lees: niet bij de club, maar z'n huidige functie). Blijkbaar gaat bij Ajax wederom een clubicoon boven de vooruitgang van de club.

6 juni 2017 om 10:54

Dat komt omdat 'de club' onder andere Dennis Bergkamp is. Buiten assistent is hij ook gewoon lid van het technisch hart en die staan toch wel hoog in de pikorde binnen Ajax.
Keuren van eigen vlees.

Het is overigens niet alleen Bergkamp he. Ajax had 4 'prominenten' de deur moeten wijzen om een passant en zijn assistent te behouden.

Ik zeg absoluut niet dat Ajax nu goed gehandeld heeft hoor, maar om klakkeloos Bosz zijn zin te geven is natuurlijk ook heel gevaarlijk.

Vergeet niet dat Ajax een interne oorlog heeft moeten doorstaan om deze mensen op hun functie te krijgen.

6 juni 2017 om 11:02

Is ook zo, maar je moet je niet krampachtig vast blijven klampen aan iets wat vijf jaar geleden gebeurd is. Je weet wat je in huis haalt met Bosz en Krüzen, dat is al jaren een twee-eenheid.

6 juni 2017 om 11:06

Met als gevolg dat die mensen die nu in functie zijn zich zo belangrijk voelen, dat het direct weer oorlog is zodra een passant op een manier werkt waar zij minder bij betrokken worden.

Met alle respect hoor, maar het werkt toch bijna nergens in het topvoetbal zo dat een nieuwe trainer steevast een aantal figuren in de technische staf door zijn strot geduwd krijgt. Bijna alle trainers nemen (grotendeels) hun eigen staf mee en dat is naar mijn mening volstrekt logisch.

Dat geneuzel over bewaken van de clubcultuur vind ik echt je reinste onzin. Het is de taak van mensen in de bestuurlijke functies om die cultuur te bewaken. Die cultuur bewaren ze door trainers aan te stellen die passen bij de visie en cultuur van de club. Niet door nieuwe trainers een groepje assistenten en een bijbehorende gebruiksaanwijzing voor die assistenten op te dringen.

@tulpen

Je schrijft: "maar waar ik me meer aan stoor is Dennis Bergkamp. Deze man kan dus maar moeilijk met andere mensen door 1 deur die afwijken van zijn visie".

Wat een domme reactie. Bergkamp is de cultuurbewaker bij Ajax en zijn taak is om er voor te zorgen dat iedereen de visie van de club volgt. En dan zeg jij je aan Bergkamp te storen omdat hij doet waarvoor hij is aangesteld. Zo zout heb ik het zelden gegeten.

6 juni 2017 om 10:48

@scepticus. Wat voegt Bergkamp toe aan de selectie? Hij zit niet op de bank naast de trainer,heeft niet de benodigde papieren om überhaupt trainer te zijn,heeft alleen kennis van techniek. Last Ajax aub de hele stad eruit gooien en nieuwe mensen zonder binding met Ajax daar neer zetten want als het op dezelfde voet doorgaat gaat het allemaal achter uit .

6 juni 2017 om 19:57

@apjo

Je schrijft: "wat voegt Bergkamp toe aan de selectie? Hij zit niet op de bank naast de trainer,heeft niet de benodigde papieren om überhaupt trainer te zijn,heeft alleen kennis van techniek".

Volstrekt irrelevant. Bergkamp is lid van het TH en dat is in de organisatie die Cruijff heeft neergezet, het orgaan dat leidend is. Het TH staat boven de hoofdcoach en die heeft zich daar naar te schikken. En als hij dat niet wil of kan is hij niet geschikt om in een organisatie als die van Ajax te functioneren. Je kunt achteraf dan ook niet anders dan concluderen dat de Directie heeft met de aanstelling van Peter Bosz een fout heeft gemaakt. Hopelijk hebben ze ervan geleerd!

6 juni 2017 om 10:48

Dat geneuzel over cultuurbewaking is ook gewoon bullshit en dat weet jij ook. Ja, Bosz week enigszins van de visie en cultuur af, maar kijk waar het ze bracht. Vroeger was de cultuur bij Ajax niet alleen het opleiden van toekomstige wereldspelers, maar ook daadwerkelijk presteren in Europa. Dat laatste is allang verdwenen en nu dat terug lijkt te komen, duwt Bergkamp (lees: een van de mensen, i know) dit weer zo ver mogelijk weg. Sorry, maar dan ben je geen cultuurbewaker en al helemaal niet iemand die zijn taak uitvoert.

6 juni 2017 om 10:56

Met Bergkamp is het moeilijk samenwerken, dat is al veel eerder gebleken. Een geniale voetballer, maar een uiterst zwijgzaam persoon, die achterom wel het nodige te vertellen heeft. Hij maakte bonje met Cruyff, met Jonk en nu met Bosz.

Hoezo speelde Ajax te aanvallend ? Dat is juist het DNA en cultuur van Ajax. Daar kan de zogenaamde cultuurbewaker toch geen moeite mee hebben ?

6 juni 2017 om 11:07

En van Gaal als trainer ook... toen is Bergkamp samen met Jonk vertrokken naar Inter.

Jammer dat het zo loopt. Ik krijg sterk de indruk dat Bergkamp en Spijkerman hun egootjes niet opzij willen zetten voor een trainer met een visie die uitstekend bij Ajax past (en nog werkt ook!) en dat Van der Sar en Overmars te laf zijn om voor Bosz te kiezen. Ouderwetse vriendjespolitiek. En dat terwijl Bosz als een van de weinigen door heeft hoe de Cruijff-revolutie doorgevoerd moet worden. Eindelijk leek het weer wat te worden met Ajax en dan wordt een mooie periode afgebroken door interne probleempjes en te grote ego's.

Ik ben m'n leven lang al fan van Bergkamp, maar als deze verhalen kloppen gaat er toch wat van de glans af. Dat gelul over cultuurbewakers begint me ook de keel uit te hangen. Dat zegt iets over het verleden en we leven in het nu. Helaas snapt niet iedereen dat. Vanuit voetballend oogpunt ook onzin om te zeggen dat Bosz afwijkt van de Ajax-visie. Er wordt hartstikke aantrekkelijk gespeeld, volop druk gezet bij balbezit tegenstander, er stromen talenten door, wat wil je nog meer? Prijzen ja, maar met deze coach zou dat een kwestie van tijd zijn geweest.

Toch wel raar dat er nog helemaal niks op de officiële website van Dortmund staat over Bosz. Hans-Joachim Watzke zei in een open brief van 30 mei bij het afscheid van Tuchel dat hij aan de club dacht en dat er vanuit de fans kritiek was. Het lag echter niet aan de sportieve prestaties, maar meer aan de samenwerking zelf, waarin mensen een soort verstandshouding hadden; Niet zoals ze met Klopp hadden (die vond iedereen geweldig en was ook 1 van hun). Het is dus de vraag of Bosz dus daar wel een goede relatie met de fans en het bestuur kan opbouwen; Lukt dat hem, dan denk ik dat zelfs een mindere periode hem een ontslag daar bespaard kan blijven.

6 juni 2017 om 10:57

Op zich logisch dat de club nog geen officiële mededelingen doet. Gebeurt pas zodra de handtekeningen zijn gezet. Ieder bericht dat voor die tijd naar buiten wordt gebracht, is voer voor de roddelpers.

6 juni 2017 om 11:02

Op enkele sites werd gemeld dat Bosz dinsdag gepresenteerd zou worden, en nu weet ik dat de dag pas net begonnen is; Had echter wel iets meer verwacht dat 0,0% informatie vanuit de media en/of Dortmund.

6 juni 2017 om 11:06

Op Ajax site staat ook niks van Bosz dus raar is het nog niet

6 juni 2017 om 11:19

Vanmiddag rond half 3 wordt Bosz bij Dortmund gepresenteerd, aldus Ajax Showtime.

6 juni 2017 om 12:54

Oké, maar dan nog geloof ik pas als het op de Ajax site komt te staan, vindt het jammer, maar aan een ongemotiveerde trainer heb je ook niks en miss jaag je ook nog andere spelers weg erdoor.

6 juni 2017 om 14:01

Staat sinds een paar minuten op de website van Dortmund, en zijn persconferentie is om kwart over 3 vanmiddag.

6 juni 2017 om 16:17

Dank je

Aan de ene kant is het natuurlijk gek dat je al na een jaar vertrekt, maar als Dortmund aanklopt, is het niet gemakkelijk om nee te zeggen. Tevens blijken de verhoudingen tussen de technisch hart en Bosz niet heel goed in elkaar te zitten. Waardoor een vertrek wel valt te begrijpen.

Voor Ajax natuurlijk een aderlating, want ik kan een-twee-drie geen trainer op niveau noemen die dezelfde aanvallende stijl hanteert.

6 juni 2017 om 11:28

Inderdaad, BVB is niet de eerste de beste. Als een met alle respect mindere club uit Duitsland zich had gemeld had hij het niet gedaan.

6 juni 2017 om 12:49

In eerste instantie verkocht hij bvb ook een nee..totdat het technisch hart liet blijken dat de rest van de staf meer inspraak moest hebben. Toen heeft PB voor zichzelf gekozen..en terecht!

6 juni 2017 om 11:33

Precies. Mooie promotie voor Bosz. Nu een goede opvolger. Die Schmidt lijkt mij wel wat. Misschien Marcel Keizer dan doorschuiven als assistent. Overigens denk ik dat Ten Hag ook een goede optie is.

Als Bosz dan echt vertrekt hoop ik echt dat Ajax gewoon voor Schmidt gaat! Perfecte opvolger en ga je er niet op achteruit

Gewoon slim uitgespeeld van Dortmund. Ze weten dat Ajax nu geen andere keus heeft dan Bosz te verkopen, zeker als de berichten kloppen. Ik ben erg teleurgesteld in iedereen binnen de club. Dit soort onzin gaat over de rug van de vele fans die eindelijk eens konden genieten van goed voetbal en een EL finale.

6 juni 2017 om 12:03

Wat ik vervelender vind is dat de huidige sraf kennelijk niet achter de aanvallende visie van Bosz stond, en niet overtuigd is van het vroeg brengen van jonge, talentvolle, onervaren spelers. Terwijl dit juist de kracht van afgelopen seizoen leek te zijn...
Een nieuwe trainer die dus wel met Bergkamp en Co door 1 deur wil/kan zal dus met hem op de zelfde lijn moeten zitten. Eng en jammer.

Zo zie je maar dat je in de voetballerij geen zekerheden hebt, Bosz had nog een contract tot 2019 en daardoor kon Ajax net als Nice nee zeggen. Een team heeft een basis nodig en dat was Bosz, nu is dat allemaal weg en is het afwachten wat de nieuwe trainer gaat doen. Ik kan al voorspellen dat de druk ontzettend hoog zal zijn op die nieuwe trainer. Dit is een flinke aderlating voor Ajax en er volgen onzekere tijden voor Ajax, de spelers en voor de supporters.

Ik snap persoonlijk echt niet wat Dortmund met deze eigenwijze trainer moet. Tuchel heeft het perfect gedaan, had dan voor Nagelsmann, Schmidt of Favre gegaan.

Laten we nou niet in paniek raken omdat Peter Bosz weg gaat, alsjeblieft zeg. Alsof hij de almachtige redder was.

Waar ik me giga aan stoor(in dit topic gelukkig minder) is het blaaskaakgedoe t.o.v. PB. Deze man heeft alles gedaan wat in zn mars zit om met met dit jeugdige Ajax het spel te spelen zoals win als sulporters dit willen zien. Vervolgens willen Bergkamp,Spijkerman,l'Ami en d3 hersteltrainer meer een vinger in de pap. Nou,voor de winterstop hebben we gezien waar dit toe leidde..namelijk onnodig veel puntverlies.
In de 2e seizoenshelft ging PB meer voor zijn eigen visie(de Ajaxvisie) waarbij hij overduidelijk betere resultaten behaalde.
Waarom niet de technische staf zo invullen zodat PB zijn visie verder kan verbreden richting spelers?
Nee,wij steunen de rest van de technische staf en laten de trainer gaan die ons na 10jaar weer zo laat voetballen zoals we nou doen. Ongelooflijk beleid weer dit!

Het blijft raar. Voor een linksback die 2 keer de bal hoog kan houden betaal je tegenwoordig 10 miljoen, maar het hoogste bedrag ooit betaald voor een trainer is slechts 7 miljoen. Aan 3 miljoen heb je niks.

6 juni 2017 om 13:36

Betaalde Barca destijds geen 12 miljoen aan Porto? Hoe dan ook valt het inderdaad vies in het niet vergeleken met transfers die voor spelers rondgaan inderdaad. Kijk naar hoeveel miljoenen soms wordt neergeteld voor breedte-aankopen die achteraf dan ook nog eens nagenoeg niets spelen.

Hij heeft zelf naar de open functie bij BvB gesoliciteerd denk ik hoor.

Ik denk dat de ruzie wat opgeblazen wordt. Er zal onenigheid zijn geweest, maar in welk bedrijf is dat niet. Ik neem aan dat dit wel uitgepraat zou worden. Maar als dan ook Dortmund nog komt met een salaris van 4 miljoen...ja, dan is 1+1 natuurlijk 2.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren