Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Het veld van PEC is in orde, het kan aan de conditie van de spelers liggen’

Laatste update:

Rick Dekker raakte onlangs zwaar geblesseerd aan zijn knie en is naar verwachting zo’n negen maanden uit de roulatie. De middenvelder is na zijn ploeggenoten Mustafa Saymak, Thanasis Karagounis en Max de Boom en NEC’er Todd Kane en Henk Dijkuizen van Roda JC alweer de zesde speler die in de afgelopen twee jaar een zware knieblessure opliep op het kunstgrasveld van PEC Zwolle.

/

Trainer Ron Jans kaartte bij Studio Voetbal deze opvallende statistiek aan, maar volgens de aanlegger van het veld ligt daar het probleem niet: “Met het veld van PEC Zwolle is technisch niks aan de hand. In juni is die nog gecontroleerd en goedgekeurd door de FIFA. Het veld is in orde, maar we kunnen ons voorstellen dat PEC een nieuw veld zou willen”, vertelt algemeen directeur Ton Raaphorst van Ten Cate/Greenfields aan de NOS.

PEC speelt op hetzelfde type veld als er ook bij Heracles Almelo, en op de trainingsvelden van Roda JC Kerkrade en PSV, wordt gebruikt en volgens Raaphorst hebben die clubs geen last van meer blessures. Daarnaast gebruiken de Zwollenaren het veld ook niet bovengemiddeld vaak: “De velden zijn gemaakt voor 1.500 tot 2.000 uur per jaar. Blessures ontstaan niet alleen vanwege een slechte ondergrond, het kan ook aan de conditie van de spelers of het inlopen liggen.” Beide partijen gaan in ieder geval volgende week met elkaar in gesprek om te kijken of er een oplossing is voor de blessuregolf in Zwolle.

Denk jij dat de blessures en het kunstgras met elkaar in verband staan?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bij de meeste sporten op kunstgras zijn er aanmerkelijk minder blessures dan bij sporten op normaal gras.

2 september 2016 om 16:52

Dat betwijfel ik. Ik heb zelf vroeger op kunstgras gespeeld en dat had wel degelijk invloed op de knieën bij veel spelers in ons team en dat van andere teams.

2 september 2016 om 17:00

Op wat voor niveau? Op het lage niveau waar ik voetbal zit er gigantisch veel verschil tussen de kunstvelden en de echte velden. Beide kunnen heel goed of waardeloos zijn.

2 september 2016 om 17:10

Klopt totaal niet wat je zegt. Ik heb er tijdens mijn studie in Nijmegen onderzoek naar gedaan met 3 anderen en juist kunstgras zorgt voor meer en voor ernstigere blessures. Na onze presentatie bij de KNVB kwamen zij met kreten als 'het is goedkoper, het is de toekomst, de velden worden steeds beter' etc...

2 september 2016 om 17:29

Onderzoek van de Universiteit van Rome en de Universiteit Utrecht zeggen het tegenovergestelde. Daarnaast zijn de blessures bij korfbal en hockey aanmerkelijk lager ondanks dat wendbaarheid bij deze sporten een grotere rol speelt dan bij voetbal.

2 september 2016 om 17:32

Ook hier geldt; wat voor kunstvelden en wanneer is het onderzoek gedaan. Verschil van dag en nacht tussen kunstvelden.

2 september 2016 om 17:58

Het kunstgras bij hockey is totaal anders dan het kunstgras bij voetbal. Het is bijvoorbeeld veel korter en "dichter" en korfbal is geen contact sport. Er word inderdaad intensief gedraaid e.d maar een onverwachte beweging word niet gemaakt.
Beetje appels met peren vergelijken

2 september 2016 om 18:10

Appels met peren vergelijken. Bij de sporten die jij noemt spelen ze op een ander soort kunstgras. Daarnaast zijn beide geen contactsporten, voetbal is dat wel.

2 september 2016 om 18:20

Nee wij onderzochten bijvoorbeeld de ondergrond van korfbal (zaal en kunstgras), hockey (zaal en kunstgras in verschillende soorten zoals het zogenaamde 'waterveld' en ook voetbal (zaal, kunstgras en gras). Zaal -en kunstgras sporten hebben nagenoeg dezelfde blessures, alleen de ernst is op nagenoeg alle kunstgrasvelden veel heftiger.
In de zaal neemt de pijn eerst langzaam toe en is de slijtage in oa de knieën vlotter dan buitensporten.

2 september 2016 om 17:34

Kunstgras zorgt inderdaad voor veel knieproblemen dus ik betwijfel of het zo is. Zelf ben ik ook gestopt, omdat ik steeds op kunstgras moest spelen en mijn knieën konden dat niet aan . Heb zelf ook gespeeld op de kunstgrasvelden van PEC (tijdens de verbouwing) en Agovv en deze velden waren iets beter. Alsnog niet te vergelijken met een normaal grasveld, omdat er op normaal gras veel meer vering is.

2 september 2016 om 17:44

Is het niet dat normaal gras veel stabieler is en juist niet niet veert waardoor je knieën niet heel erg belast worden op normaal gras?

2 september 2016 om 18:07

Bij een normaal grasveld veert het wel mee met de grond, waardoor de klap voor je knieën opgevangen wordt. Met kunstgras en in de zaal is er geen demping en dat zorgt er ook voor dat knieën zwaarder belast worden.

2 september 2016 om 19:16

Dubbel hoor. Dit is gigantisch afhankelijk van het niveau.

Ervan uitgaande dat je het over een piekfijn grasveld hebt tegenover een top of the line kunstgrasveld, dan kan dat kloppen. Echter is het kunstgras stroever en lijken daar knieblessures dan weer vaker voorkomen. Voor andere blessures kan het inderdaad anders zijn.

Dat laatste als ik het goed heb. Ik ben zelf meer voorstander van de combinatie echt gras met ingevlochten kunstgras, Zoals bij Vitesse en nog wat clubs..

Als Zwollenaar durf ik ook wel te zeggen dat de medische staf van PEC over de jaren heen nou niet echt indruk gemaakt heeft.

Wel een voorstander van natuurgras.

2 september 2016 om 17:03

Ik ook mits het een mooi en goed verzorgd veld is. Is niet altijd even makkelijk te realiseren. Als je de kwaliteit van een zo goed als natuurlijk grasveld kan waarborgen door er een soort van kunstgras in te vermengen (vraag me niet hoe dat precies werkt) ben ik daar zeker voorstander van.

Volgens mij is Hahn tijdens een wedstrijd van de beloften tussen PEC en Feyenoord geblesseerd geraakt. Kan het mis hebben, maar dat zou nummer 7 wel eens kunnen zijn, wat natuurlijk een belachelijk aantal is

2 september 2016 om 17:15

Was tegen jong Cambuur

2 september 2016 om 19:18

Ook kunstgras toch?

Kunstgras zou verboden moeten worden, veels te gevaarlijk. Als je geluk hebt kom je er af met wat brandwonden. Maar je knieën verdraaien en afscheuren ligt altijd op de loer. Spelen op gras en kunstgras is een totaal ander spelletje

2 september 2016 om 18:20

ja je hebt gelijk , gewoon gras is nooit stroef . in verhouding gebeuren er minder ernstige blessures op kunstgras dan op natuur gras . dat is in de tussentijd wel bewezen . en kunst velden worden daarom altijd besproeid . bij psv trainen ze ook elke dag op kunstgras , dus waarom gebeurt het daar dan niet ?

2 september 2016 om 19:19

Ik denk niet dat de psv-selectie er elke dag op traint, terwijl ze zelf op gras spelen.

2 september 2016 om 22:54

maar zeker weten doe je dat niet . kunstgras komt zo dicht in de buurt van echt gras , dat verschil is volgens mij te verwaarlozen . kunstgras is zelfs beter voor de technische spelers , er zijn zelfs al spelers die kiezen voor een ploeg die kunstgras heeft . dat is evolueren . net zoals een dak boven het stadion , video referee , hawk systeem en ga zo maar door . alles verandert , over een jaar of 15/ 20 speelt iedereen op deze ondergrond .

2 september 2016 om 23:21

Bij gewoon gras ben je wel afhankelijk van de weersomstandigheden . Als een mat doordrenkt is kan je evengoed blessures oplopen . En in de winter is een bevroren mat nog veel gevaarlijker .

3 september 2016 om 00:20

daarvoor hebben sommige ploegen een dak zodat we van veldvoetbal naar zaalvoetbal kunnen overschakelen , want stel je voor dat de zwaar overbetaalde voetballertjes eens nat zouden worden . hoezo competitievervalsing ? hoezo weersinvloeden ?

2 september 2016 om 23:17

Als kunstgras al verboden zou moeten worden , wat denk je dan van zaalvoetbal ?? Zou het niet aan het schoeisel kunnen liggen ?

Geef mij maar echt gras. De geur als het net geregend heeft, gras onder je noppe, nog een sliddung kunnen maken met een vieze broek, als je gescoord had in de plas duiken, polletje waardoor de keeper compleet mis zit. Nu brandwonden, korrels ruber die je nog 2 dagen later je anus hebt zitten en je creert geen voetballers maar zaalvoetballers. En staan voor lul in Europa.

2 september 2016 om 17:19

Dat we voor lul staan in Europa ligt niet alleen aan kunstgras ,maar is een kwestie van geld. Dat financiële gat wordt nooit meer gedicht en het is dan ook onzin om dat alleen aan het kunstgras te wijten.

2 september 2016 om 17:29

Nederlandse clubs verliezen in Europa van clubs die internationaal niks voorstellen. Ik heb het ook niet over de ManUtd's van deze wereld. Of het aan het kunstgras is niet bewijzen maar ik denk wel dat je een betere basis techniek krijgt van normaal gras/blubberveld. Denk dat daarom dat de meeste Zuid-Amerikanen zo technisch zijn.

2 september 2016 om 17:30

Ach ze moeten iets de schuld geven dus kunstgras,lachwekkend denken jullie dan dat messi of zlatan wel komen??Heeft met geld te maken en scheidsrechters want die fluiten bijna alles af.

2 september 2016 om 18:19

Waar het in Nederland aan schort is de mentaliteit , verwende gepamperde spelertjes creëren we hier ,die bij enige tegenstand compleet van slag zijn.

2 september 2016 om 18:30

Uiteraard, want het type gras bepaald of spelers wel of niet komen... nee dat doet het idd niet, maar het zorgt er wel voor dat het basisniveau van de nederlandse voetballers veranderd. Stevie wonder ziet nog dat "kunstgrasvoetballers" gewoon moeite krijgen als zij bijvoorbeeld op een matig grasveld spelen... misschien even nadenken en erachter komen dat het belachelijk treurige niveau van het nederlands elftal en de eredivisie misschien wel met elkaar te maken heeft en dat dat kan komen doordat men hun hele leven op een bepaalde ondergrond voetbalt die gewoon anders is dan de ondergrond van de rest van de wereld... daarbij over de financiele "problemen". Die veroorzaken we in dit land zelf genoeg. Men verpest het voetbal in nederland zelf. En dan klaagt men over een vreemdelingenlegioen bij nec bijvoorbeeld terwijl sinds de meeste clubs zich weer extra erg op de eigen jeugd richten heet niveau alleen maar daalt...

Kan een combinatie zijn tussen de zorg en de medische begeleiding, en de vermeende nadelen van een professioneel kunstgrasveld. Te vaak zie je dat spelers die net terugkomen van een blessure toch weer een blessure oplopen. Er zou naast onderzoek naar het veld ook onderzoek moeten komen naar de rol en de kwaliteit van de staf.

Het al dan niet blessure-gevoeliger van kunstgras blijft een raadsel! Onderzoeken spreken elkaar tegen. Toch iets wat je van een Knvb verwacht om op grote schaal te onderzoeken, zeker nu er zoveel amateurclubs en dus leden op kunstgras spelen. Net als de kwaliteit van de technische staf bij Pec, zal ook de trainingsvarianten en de conditie van spelers een rol spelen. Helaas hoor ik nooit iets over schoenen. Daar waar je voor allerlei sporten verschillende schoenen hebt met andere soorten zolen voor de diverse soorten ondergrond, zie je bij voetbal dezelfde schoenen op gras- en kunstgras. Bovendien heb ik zo ernstig mijn twijfels over de kwaliteit van de huidige schoenen. Belangrijker is tegenwoordig ,,of ze wel cool genoeg zijn''. Het overgrote deel van die schoenen is bagger (m.u.v. de prijs). Bekijk schoenen maar eens na een aantal trainingen of wedstrijden op kunstgras. Of is het nostalgisch geneuzel? Een generatie voetballers verder, is iedere voetballer opgeleid op kunstgras en horen we niemand meer. Nu zie je soms al talentvolle voetballers die geen bal meer raken op het moment ze op gras moeten spelen. Dan heb ik het nog niet eens meer over de sliding. Voetbal op kunstgras wordt een ander spel.

2 september 2016 om 18:23

En met dat laatste ga je hopeloos door de mand vallen in Europa. Daar blijven ze op echt gras voetballen. In Engeland en Duitsland is kunstgras zelfs verboden. Met kunstgras lever je vooral op fysiek in en laat dat nou net ons zwakke punt zijn in Nederland.

Ben meer een voorstander van hybride grasmatten. Daar zit max 5% kunstgras in. Krijg je topvelden van. Verder hoop ik dat kunstgras op profniveau uiteindelijk verboden wordt. Als je tegenwoordig het geld niet hebt om een normale mat te onderhouden ga je maar lekker bij de amateurs voetballen. Nog nooit ging er zoveel geld om in het voetbal als nu, maar toch bezuinigen sommige clubs alsnog op zoiets belangrijks. Eigenlijk is het lachwekkend.

2 september 2016 om 18:34

Maar jij denkt dat wanneer kunstgras verboden wordt, Nederland weer mee kan komen in Europa ?
In Groningen lag rond de wintermaanden toch ook altijd een knollenveld, dus zo makkelijk is een veld onderhouden ook weer niet.

2 september 2016 om 18:40

Inderdaad. Als je geen normaal grasveld kunt verzorgen (hier reken ik zo een hybride ook mee) heb je eigenlijk geen bestaansrecht als profclub zijnde... al moet ik trouwens wel zeggen dat het niet alleen fysiek is wat je erdoor verliest. Ook technisch ga je er op achteruit als je continu op kunstgras voetbalt.

Maar denk dat de veldlegger niet onafhankelijk kan oordelen en zijn oordeel doet er dan ook niet echt toe vind ik. Een " wij van wc-eend" actie.

2 september 2016 om 19:32

Je zou het ook zo kunnen verduidelijken: Jarenlang heeft de mens voetbal gespeeld op gewoon gras. Dus het lichaam is in die zin het grond van gewoon gras gewend. Nu opeens moet er op een plastic ondergrond gespeld worden. Zo snel gaat de evolutie natuurlijk niet.

Kijk nou eens hoe dat veld van Zwolle erbij ligt.... Ziet er niet uit toch? Het gras moet lekker groen zijn. En als je het gras maait moet je het kunnen ruiken. De plaggen om je oren. dat!!

"wij van wc-eend..."

Het is wel terecht dat PEC consequenties trekt aan de vele blessures van de afgelopen jaren. Als je een lijstje zou maken hoeveel langdurige blessures iedere club heeft gekend de afgelopen 5 jaar, dan staat PEC met lichtjaren voorsprong bovenaan. De blessure van Rick Dekker was de druppel, maar andersom mag Ten Cate ook wel achter haar oren krabben of het product dat zij hebben geleverd daadwerkelijk van de vereiste kwaliteit is. Het zou ze sieren om mee te doen aan het onderzoek om hun assortiment te verbeteren ipv een compleet uit de lucht gegrepen beschuldiging op de grasmat (hehe woordgrap) van PEC te leggen.

Of het meer of minder blessures veroorzaakt vind ik niet eens het belangrijkste. Ik kan me voorstellen dat clubs met enorm veel leden kunstgras leggen om te trainen. Maar wedstrijden moet verboden worden. In het Nederlandse betaalde voetbal wordt tegenwoordig meer dan 50% van de wedstrijden op kunstgras gespeeld. Ik ben er van overtuigd dat dit 1 van de belangrijkste oorzaken is dat we internationaal afglijden.

Buiten het gegeven dat als ik een sliding gemaakt heb, ik gras en modder aan mijn been wil hebben I.p.v. naar de verzorger en mijn been moet laten insmeren met jodium.

Maar goed, deze discussie zal altijd vervallen in een welles- nietes verhaal.

2 september 2016 om 23:35

Geld is de reden dat we afglijden , niet kunstgras.

3 september 2016 om 22:13

Dat is een belangrijke reden. Maar laten we niet vergeten dat een gebrek aan geld niet alleen van deze tijd is. Het gat word groter, maar is er altijd al geweest.

Het veld is in orde..? Het kunstgras, hoe kan dat in orde zijn..?

Kunstgras: Het zou verboden moeten worden.

Degene die t voor elkaar krijgt een algemeen verbod van kunstrgras in het betaald voetbal in te stellen kan van mij betreft een standbeeld in de tuin van de Knvb krijgen daar in Zeist naast dat standbeeld van Ruud Gullit...

Nee het is niet de toekomst..
Ja we leiden zaalvoetballers op...
Ja we verliezen het op alle terreinnen van andere landen in europa..
Ja het leidt tot blessures
Ja 99.9 van de prof voetballers speelt liever op echt gras...
Ja Ten Cate is een commercieel bedrijf en kijkt alleen naar het geld en niet naar de toekomst van het Nederlandse voetbal..
Ja buitenlandse voetballers mijden nederland ivm het vele kunstgras...

4 september 2016 om 12:07

Onzin...kwa salaris kunnen wij niet meekomen in Europa....dat verhaal over kunstgras dat is pure nonsens

Onzin dat kunstgras verboden moet worden.Tegenwoordig zijn er al 'hybridematten' op de markt.Gras en kunstgras dat is de toekomst.....

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren