Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Basten haalt uit: ‘Ziyech en Tannane zijn gewoon domme jongens’

Laatste update:
/

Marco van Basten viel vrijdag tijdens de persconferentie van Danny Blind opvallend fel uit tegen een aanwezige journalist. De assistent-bondscoach van Oranje, die tijdens de persconferentie achterin de zaal zat, oordeelde dat de journalist met zijn vraag over Hakim Ziyech bij de bondscoach niet aan het juiste adres was. De journalist haalde aan dat de KNVB nalatig is geweest bij het polsen van Ziyech om voor Oranje te spelen.

Van Basten repliceerde dat Ziyech met zijn hart heeft gekozen, dat hij in mei bij de selectie van het Nederlands elftal zat en hij uiteindelijk zelf zijn keuze voor Marokko heeft gemaakt. De Telegraaf publiceert zaterdag echter uitlatingen van Van Basten ná het officiële gedeelte van de persconferentie. De rechterhand van Blind heeft geen goed woord over voor de keuzes van Ziyech, Oussama Tannane en hun respectievelijke managers.

/

“Ze balen dat ze voor Marokko hebben gekozen terwijl ze veel liever voor het Nederlands elftal hadden willen spelen”, zo wordt Van Basten door het dagblad geciteerd. “Voor die keus dragen zij zelf verantwoordelijkheid. Ik vind het belachelijk dat wij als bondscoaches ter verantwoording worden geroepen voor hun keus. Ziyech zegt dat hij met zijn hart voor Marokko heeft gekozen. Oke, prima, dan moet je bij Ziyech zijn voor die keus en niet bij ons.”

Ziyech en Tannane hebben volgens Van Basten ontzettend veel spijt van hun keuze voor Marokko. De oud-aanvaller noemt de zaakwaarnemers ‘koekenbakkers’ en het tweetal ‘domme jongens’, ook al omschrijft hij Ziyech als ‘een geweldige speler’ en Tannane als ‘een hele goede’. “Maar hoe dom kan je zijn om voor Marokko te kiezen als je in aanmerking komt voor het Nederlands elftal.”

Hakim Ziyech had meer geduld moeten hebben

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Volledig eens met Van Basten. Laat die jongens lekker zelf kiezen, alsof het de verlossers van het Nederlands elftal zijn. Veel plezier met de Afrikacup als hoogtepunt van je carrière.

19 maart 2016 om 07:27

Alsof wij het Nederlands elftal ergens aan meedoen. Van Basten had diplomatieker moeten reageren. Had hij vier Ajax gespeeld, dan had hij allang zijn debuut gemaakt.

19 maart 2016 om 07:55

Minder dan twee jaar geleden stonden we in de halve finale van het wk. Iets wat marokko nog nooit gepresteerd heeft of zelfs maar in de buurt van is gekomen.

Als ze beide nu al spijt van hun keuze hebben dan zijn ze behoorlijk dom inderdaad. Dat heb ik echter nog nergens gezien dus dan lijkt het me niet zo'n probleem. Daarnaast betwijfel ik dat er een zaakwaarnemer is die een speler juist richting de afrikacup stuurt. Dat maakt hem minder aantrekkelijk voor veel clubs namelijk.

19 maart 2016 om 08:03

Nee, Nederland speelt inderdaad niet mee deze zomer. Als dat je redenatie is, ben ook jij een domme jongen.

Wat een korte termijn redenatie. Die jongens zijn 22 en 23, zitten vast aan een land voor wie het uitzonderlijk is dat ze deelnemen aan het wk (4x in de historie, laatste keer alweer '98). Blind blijft niet eeuwig, wellicht is oranje over 6 jaar weer wereldtop, wanneer deze jongens in hun prime years zijn. Kunnen ze heerlijk vanuit het zwembad in Marrakech naar het WK kijken, wat zullen ze trots zijn.

Wat nou trots? Als je trots bent bedank je de bondscoach en wacht je tot er een zit die je wel bevalt. Een keuze maken die je carriere negatief beinvloed uit naam van trots is vooral oliedom.

Spijt mij zeer maar deze jongens ontnemen zichzelf met hun kortzichtigheid de mogelijkheid om een legendarische speler te worden. Dat kan je namelijk worden in oranje en helaas niet in het Marokkaanse elftal. Ik ben dol op Marokko maar voetballend is het karig. Oranje bracht wereldsterren voort en de atlas leeuwen niet. Misschien waren ze er wel, maar ze hadden niet de organisatie en de spelers om zich heen om tot grote prestaties te komen.

100 procent eens met van Basten en zeer terecht dat hij eens wat tegengas geeft. Jammer dat het off record was, want dit mag gewoon gezegd en gehoord.

19 maart 2016 om 08:10

@sas33

Hij zei het na de officiële persconferentie waarschijnlijk in goed vertrouwen en wellicht nog geïrriteerd door de eeuwige zelfde vraag. Normaliter vind je je uitspraken dan niet terug in de dagbladen. Moet hij nu ook nog diplomatieker in de wandelgangen zijn? Hij weet in idee geval dat hij die dr desbetreffende journalist in het vervolg moet mijden.

Ik denk dat Nederland even in een generatiedip zit, maar dat Oranje inderdaad wel weer gaat meedoen in dr strijd om de internationale topposities. Het is niet de eerste keer dat dat gebeurt is in de historie. Als je het potentiële (top)talent beschouwd wat er aankomt en ook al de eerste stappen in het profvoetbal heeft gezet, dan heb ik er weet alle vertrouwen in dat het Nederlands Elftal in de komende decennia weer ergens aan gaat meedoen.

19 maart 2016 om 08:40

Dus diplomatiek is eigenlijk gewoon een beetje liegen. Niet zeggen wat je denkt maar wat mensen willen dat je denkt.

Hij moet gewoon ten alle tijden de waarheid zeggen en niet alleen als het officiele gebeuren voorbij is.

19 maart 2016 om 08:53

Mooi gesproken en helemaal mee eens. Jammer van deze jongens had ze graag bij onze leeuwen gezien.

19 maart 2016 om 08:53

@ manodedios

19 maart 2016 om 09:03

@as_benatia

Diplomatiek is niet hetzelfde liegen nee. Diplomatiek is bepaalde vragen en rechtstreekse confrontaties uit de weg gaan. Zeker suggestieve vragen van journalisten. Als je bepaalde zaken niet bespreekt kun je er ook niet liegen. Diplomatie is je zakelijk opstellen en je niet laten uitdagen tot het doen van uitspraken die je emoties je ingeven.

19 maart 2016 om 10:29

Hoeveel legendarische spelers zitten er nu in het Nederlands elftal? Beetje overtrokken legendarisch dan denk ik aan ronaldinho, messi, ronaldo, zico, maradona, cruijff.

Maar goed als je gewoon graag voor het land speelt waar je het meest mee hebt tsja prima toch je hoort een tannane ook niet zeuren toch?
Sommige mensen hebben een andere trots dan jij, prima toch? Ieder zijn eigen normen en waarden. Ze zijn NL heel dankbaar voor de opleiding etc en de belasting dienst is ziyech dankbaar voor zijn belasting centjes en de uren die zijn vader in de fabriek gebikkeld heeft 3 banen per dag toen andere zich te goed voelde voor het werk. Maar goed we dwalen af. Wat ik wil zeggen is waarom dom als je je hart volgt. Als jij in marokko op handen gedragen wordt ook is jet maar een te min voor jou africa cupje...

19 maart 2016 om 10:47

@madrid99

Cruijff, Neeskens, Van Hanegem, Gullit, Bergkamp, Van Basten, Van Nistelrooy, e.d. zijn allemaal namen die een behoorlijke indruk hebben achtergelaten bij de gemiddelde internationale volger en die daardoor toch echt wel legendarische als speler kunt noemen. Ik denk dat je de impact die deze spelers hadden wereldwijd behoorlijk onderschat. maar ja.

19 maart 2016 om 11:16

Hoe weet jij waar Ziyech zn vader heeft gewerkt ?
Jij stelt dat hij 3 banen had en in een fabriek bikkelt ?
De waarheid is vaak dat papa in Marokko woont en heerlijk van een uitkering geniet, terwijl de staat voor an kinderen zorgt.
Maar idd we dwalen af,

Uit sportief oogpunt heeft Basten gelijk, dat is toch simpel.

19 maart 2016 om 11:23

Ja dit heb van Basten goed gesproken
Ik vind het ook jammer met name van Ziyech .die echt met,
zijn hart heb gekozen.en dan heb van Basten gelijk dan moet je,
niet bij ons wezen maar bij de jongens.

19 maart 2016 om 11:43

@ Sas32, och och we doen een keer niet mee aan een eindtoernooi. Normaal gesproken plaatsen wij ons gewoon voor een eindtoernooi.
En als hij 4 jaar jaar bij Ajax uitblonk dan was die inderdaad waarschijnlijk eerder geselecteerd. Twente is gewoon subtop van Nederland en de laatste 2 jaar zelfs iets onder de subtop. Dan is het logisch dat je minder snel geselecteerd wordt.
Ik kan zat voorbeelden van spelers opnoemen die bij de subtop (az, Vitesse, Twente) heel goed waren maar bij de top in Nederland (ajax en Psv) heel erg tegenvallen.
Ziyech zou ook zomaar tot die categorie kunnen horen.

19 maart 2016 om 17:18

Nee hoor, maar ik ken heel veel van die gevallen, en heel veel Noord afrikanen zijn werkeloos.
Hoewel dat vast wel weer aan de nederlandrs zal liggen, het ligt namelijk altijd aan anderen in die culttur

19 maart 2016 om 22:05

Ziyech zijn vader is overleden, als je je hierbij beter voelt..

19 maart 2016 om 23:46

Nee dat vind ik heel erg voor hem.

19 maart 2016 om 07:49

Zeker mee eens dat die jongens zelf moeten kiezen. Maar om ze dan dom te noemen getuigt van weinig respect.

19 maart 2016 om 08:30

@vendaron

Zo'n ongelukkige manier van uitdrukken zie ik wel vaker bij Van Basten. Hij vind het sportief gezien niet slim om met de mogelijkheid te kiezen voor een erkend internationaal voetballand als Nedetland, toch voor Marokko te gaan. Is ook wat voor te zeggen.

Eigenlijk lijkt hij slechts te bedoelen, dat het een domme beslissing is op sportief gebied van die jongens en vat hij het wat ongelukkig samen als domme jongens. Hij doelt niet op hun algehele intelligente-niveau, maar slechts op de keuze.

Mijn ouders waren het destijds ook niet eens met mijn studiekeuze en noemden mij (=het) letterlijk dom daarom, maar dat betekende geenszins dat zij geen respect voor mij konden opbrengen, omdat ik mijn hart volgde.

De uitspraak van Van Basten hoef je toch ook niet als respectloos te kwalificeren? Hooguit volgorde van woordkeuze uit de context getrokken wekt de indruk.

19 maart 2016 om 08:31

Oh ja naast trots hebben we natuurlijk ook nog respect nodig... Tja, als je zelf aan de top van de wereld gevoetbald hebt: niet een beetje meegedaan maar je clubs en je land eigenhandig naar Europese eindoverwinningen hebt geschoten... Wellicht heb je dan de relevante ervaring om een dergelijke keuze oliedom te mogen vinden en derhalve helemaal Niet te respecteren.

Als iemand hierover mag oordelen is het van Basten, die weet wat oranje je kan brengen. Het staat Zyech uiteraard vrij om elke keuze te maken en dat hebben wij te respecteren. Maar respect tonen voor een kortzichtige redenatie hoeft niet, toch?

Zyech heeft bedoeld of onbedoeld een anti Blind kamp aan zijn zijde dat wekelijks ruimschoots live de kans krijgt om Blind en zijn zoon te vernederen. Vrij respectloos overigens. Het is zeer terecht dat van Basten zijn bek eens opentrekt want veel mensen zijn zelf niet meer in staat om de andere kant van het verhaal erbij te bedenken.

Laten we het allemaal (dus fans, Zyech, van Basten, iedereen) eens zijn dat het jammer is dat zulke talenten nooit (meer) in oranje zullen spelen. Maar ongeacht of het trots is omdat de bondscoach je niet genoeg aandacht geeft of je een keuze met het hart voor je moederland, op lange termijn dom zijn ze geweest om niet voor oranje te kiezen. Dat is niet respectloos dat is een hele zakelijke constatering.

19 maart 2016 om 09:47

Als Ziyech aangeeft dat er pas naar hem werd geïnformeerd, nadat hij de keuze had gemaakt voor Marokko, mag er volgens mij kritiek worden getoond in de handelen van de bondscoach. Blind en van Basten, hoe groot hij ook was als voetballer, hebben er niet veel gebakken als trainers. Als ze dan fouten maken, mag er wat over hun functioneren wordt gezegd.

De anti-Blind kamp is ontstaan door de matige resultaten die zijn behaald. De fout die hij gemaakt heeft met Ziyech is een van de punten. Maar niet de hoofdoorzaak.

Daarnaast vind ik jouw redenering vrij krom. Als er wat wordt gezegd over Blind, is het respectloos. Maar als van Basten twee voetballers als dom aanmerkt, is het een zakelijke constatering.

19 maart 2016 om 10:12

bullshit. Ziyech was zelfs al een keer uitgenodigd voor Oranje voordat hij voor Marokko koos. Hij is toen alleen geblesseerd afgevallen.
Ik ben zeker geen fan van van Basten en Blind maar in deze hebben ze gewoon gelijk.
Ziyech wilde dreigen met voor Marokko te kiezen en wist alleen niet dat die keuze direct definitief was. Eigen schuld en dus een zeer domme actie.
Over Tannane weet ik het verhaal niet maar Ziyech heeft zelf gekozen voor Marokko terwijl hij donders goed wist dat hij dicht tegen oranje aan zat. Het ging hem alleen niet snel genoeg en heeft zichzelf in de vingers gesneden.

19 maart 2016 om 10:21

@joker dus hij moet als een porseleinen poppetje behandeld worden? Hij is opgeroepen voor het nl 11-tal. Hij raakte echter geblesseerd en moest afzeggen....je zou zeggen dat hij toen z'n keuze had gemaakt.

Nee hoor, hij hoort vervolgens ff niets en is dan op z'n tenen getrapt en kiest voor Marokko. Das vreemd. Of in 1-ste instantie een foute keuze. Of in 2-de instantie fout. Hoe dan ook heeft hij een fout gemaakt!

19 maart 2016 om 10:28

@joker030

Ziyech werd al in mei geselecteerd voor Oranje maar raakte als ik me goed herinner geblesseerd na die selectie.

Hieronder een stukje uit een artikel uit mei 2015:

'hakim Ziyech heeft definitief besloten zich beschikbaar te stellen voor het Nederlands elftal. De 22-jarige middenvelder van FC Twente trainde dinsdag voor het eerst mee bij Oranje.

''het klopt dat ik ook door Marokko ben gevraagd. Het was een heel moeilijke keuze. Maar ik wil graag Wk's en Ek's spelen. En die mogelijkheid is bij Nederland nu eenmaal iets groter.''

'maar ik vind het ook al een hele eer dat ik in de voorselectie zit. Dan hoor je toch bij de beste dertig spelers van het land. Dat is nogal wat.''
(bron: nu.nl)

Niemand, ook de bondscoaches konde bevroeden dat hij in een paar maanden als een blad zou draaien en verklaarde:

‘mijn hart ligt bij Marokko, ik weet waar ik vandaan kom’

En daarmee zijn definitieve keuze veranderde in de keuze voor Marokko. Ziyech kan zeggen dat er in de periode daartussen niet naar hem werd geïnformeerd, maar in de vorm waarin hij in die periode verkeerde en de uitspraak dat hij definitief voor Oranje koos, was daar ook geen aanleiding toe.

Dat alles kun je moeilijk als fout van Blind en Van Basten betitelen. Meer als het zwalkende gedrag van Ziyech, die in mei de indruk had gegeven dat Marokko een gesloten boek voor hem was.

19 maart 2016 om 10:38

@ejens

Tananne schijnt bij de Knvb enkele weken na zijn debuut voor Marokko geïnformeerd te hebben om alsnog voor Oranje in aanmerking te mogen komen en zich te laten overschrijven, omdat hij spijt had van zijn keuze. Dat bleek echter regelementair niet meer mogelijk.

Zie hiervoor het artikel van vandaag 8.45 u: ‘tannane kreeg spijt en informeerde in Zeist naar terugkeer in Oranje’

19 maart 2016 om 10:40

Zo is het niet gegaan. Hij werd opgeroepen voor het Marokkaanse elftal voor een vriendschappelijk wedstrijd. Hij wist niet dat hij geen switch meer kan maken, zoals Chadli destijds voor het Belgisch elftal. Toen had Blind kunnen ingrijpen en naar Enschede kunnen gaan. Maar de bondscoach was daar helaas te trots voor.

19 maart 2016 om 10:47

Het is aan de bondscoach om zulke jongens toch te laten zien dat zij gevolgd worden. Een beetje waardering kan geen kwaad. Spelers moeten toch het vertrouwen krijgen van trainer. Als je ene keer nog erbij wordt gehaald, en vervolgens niet meer door een andere trainer. Terwijl je er niet slechter op bent gaan spelen, ga je toch denken dat die trainer het niet in je ziet.

Je kan zeggen wat je wil, maar dat was bij trainer van de kaliber Advocaat nooit voorgekomen.

19 maart 2016 om 11:02

@joker030

Ik neem aan dat je over Ziyech's geval praat. De Knvb kreeg nadat hij plotseling inging op een uitnodiging voor een vriendschappelijk duel voor Marokko, zonder daarvoor vooraf de Knvb ingelicht te hebben, op tv na de wedstrijd te horen door de interviewer, dat hij maar één keer mocht switchen van nationaliteit.

Daar schrok hij zichtbaar van en hij krabte zich even Letterlijk en figuurlijk achter de oren om het plotselinge dilemma wat hij plotseling kreeg voorgeschoteld. Daar moest hij even goed over nadenken.

Blind heeft toen gelijk contact met hem opgenomen om erover te praten en hem verteld, dat hij zeker een potentiële Oranje speler voor hem is. Maar Ziyech besloot in de dagen daarop toch voor zijn hart te kiezen, misschien ook onder druk van zijn omgeving.

Die vermeende trots die de bondscoach zou hebben gehad om maar Enschede te gaan slaat dan ook totaal nergens op. Hoezo zou hij daar te trots voor zijn geweest? Daarmee zou hij toch enkel in zijn eigen vingers snijden? Hem betichten van onprofessioneel gedrag in de functie van bondscoach gaat mij echt te ver,

19 maart 2016 om 08:06

Ze zijn bij Marokko daar ook niet achterlijk..daar doen ze ook hun werk, ze maken hen belangrijk, gewaardeerd worden, hand op schouders.. Plus tannane zou nooit spits van oranje worden.. Te beperkt

19 maart 2016 om 08:45

Ongeacht hoe slim de Marokkaanse voetbalbond of bondscoach dit ook aanpakken, de keuze maakt de speler zelf. Als zo'n jongen gevoelig is voor een arm om zijn schouder en daarop zo'n carrierebepalende keuze maakt, wouw, dan is hij inderdaad niet de slimste.

Als hij de keus met zijn hart maakt, prima! Als hij het een mooie gelegenheid vind om regelmatig naar zijn thuisland terug te keren, prachtig! Als hij het eervol vind om voor zijn land te strijden in de Afrika cup, perfecte redenatie en helemaal begrijpelijk.

Maar kom niet vertellen dat je niet voor oranje gaat, omdat de trots je in de weg zit. Dan heb je simpelweg geen sportieve ambitie, of je bent oliekoekendom.

19 maart 2016 om 10:24

@mando... Eens. Blijft wel raar dat hij in 1ste instantie een uitnodiging voor Oranje accepteerde.

19 maart 2016 om 10:14

Inderdaad die jongens moeten zelf een keuze maken, maar dat neem niet weg dat je als bondscoach een speler kan overhalen. Anno 2016 zit dat in het takenpakket van een bondscoach.

Nederland zit in zwaar weer qua prestaties, en om dan aan te geven dat Ziyech verder niks zal presenteren als de Afrika cup is vrij denigrerend.

19 maart 2016 om 11:23

Nou dat is niet denigrerend, want een WK finale of halve finale gaat Marokko niet spelen en een ander Toernooi is er niet.

19 maart 2016 om 12:03

@albertino

Nederland voorlopig ook niet. Maar het was als een sneer bedoeld richting Ziyech, want hij gaf aan dat in zijn carrière de Afrika Cup zijn hoogtepunt zal zijn. Dat vind ik vrij denigrerend.

19 maart 2016 om 17:22

Daar weet jij niks van, nederland kan prima over een jaar of 2 tot 4 weer om de prijzen spelen.

Maar het is niet denigerend want een voetballer die voor Marokko speelt kan nooit meer bereiken dan een Afrika cup, dat is de realiteit en dus niet denigerend

19 maart 2016 om 21:31

Ik zeg ook voorlopig niet. Ik wist niet dat ik een gevoelig snaartje raak.

In de context van de reactie, blijf ik het een denigrerende opmerking. Jij mag daar natuurlijk anders over denken.

19 maart 2016 om 23:52

Nee hoor ik geef 0,0 om interland voetbal dus geen gevoelig snaartje.
Maar wat is er denigrerend aan de opmerking dat Afrika cup het hoogst haalbare is als dit daadwerkelijk een feit is.
Ik snap niet hoe je dat ziet.

Ik bedoel een EK is een hoger niveau, en we zijn het er toch over eens dat Marokko die niet gaat winnen ? Een Wk plaatsen ze zich eens in de 20 jaar voor..... Dus gewoon realistisch gesteld.
Maar als Ziyech gelukkig word van Marokko moet hij dat vooral doen, mij interesseert het niks ziyech in Oranje of niet.

19 maart 2016 om 10:17

Van Basten mag alles zeggen wat hij.
Het is wel erg goedkoop om na een interview van Ziyech opeens zo hard uit te willen halen. Beetje triest. Het is duidelijk dat de KNVB iets meer had kunnen doen om Ziyech binnen te halen. Ziyech mag natuurlijk kiezen voor wie hij wil spelen. Blijkbaar waren de verwachtingen bij beide partijen niet op elkaar afgestemd.

Van Basten kan zich wat mij betreft beter richten op het neerleggen van de pionnetjes en het uitdelen van de hesjes. Ben het 100% eens met de uitspraak van Ziyech dat van Basten vanwege zijn naam deze Jon heeft gekregen. Hij heeft bewezen ongeschikt te zijn voor dit vak. Als je als trainer niet overeen kan blijven bij een club als Heerenveen dan kan je beter achter het stuur van een vrachtwagen kruipen.

19 maart 2016 om 10:57

Marco heeft gewoon gelijk. Als je wilt wijzen dan naar hakim en die journalist van gisteren. Zijn hart ligt niet in nederland dus beter dat ze hem niet overtuigd hebben dan. Was dus ook trammalant geworden aangezien zijn hart niet bij oranje ligt.

19 maart 2016 om 10:24

Als je met je hart kiest maakt het weinig uit of je op een wk gaat spelen. Natuurlijk spelen ze liever een wk maar als dat betekent dat ze niet spelen voor het land waar ze zich het meest mee verbonden voelen. Jaja ze zijn nederland dankbaar voor opleiding etc dus daar hoef je niet over te beginnen. Het is nou eenmaal een uitzonderlijke situatie van deze tijd. Wellicht hier geboren maar ontzettend sterke roots met het land van hun ouders.

19 maart 2016 om 10:57

Hele sterke roots? Het kan natuurlijk. Maar dan vraag ik me wel af waarom Ziyech de uitnodiging van het Nederlands Elftal accepteerde? Als hij inderdaad zulke sterke roots heeft, zou je toch verwachten dat hij zo'n uitnodiging zou weigeren en daarbij duidelijk zou uitspreken dat hij niet voor Oranje wil spelen? Het tegenovergestelde is gebeurd.

19 maart 2016 om 11:54

Soms kan een slechte behandeling of gebrek aan respect je net dat beetje geven om je keuze te versterken.

19 maart 2016 om 11:20

Van Basten reageert hier een beetje denigrerend omdat er een keuze is gemaakt voor Marokko ipv oranje. Met dit soort reacties kan ik alleen maar nog beter begrijpen waarom de keuze is gemaakt om elders je heil te zoeken. Respectloze reactie. Alsof er bij het huidige oranje meegedaan zal worden om de prijzen met de briljante Blind en V. Basten aan het roer. Enige reden dat Ziyech en Tannane niet spelen bij oranje is het feit dat ze niet spelen voor Ajax. Pannekoeken daar in Zeist. Laat van Basten en co maar lekker gaan voorbereiden voor het EK als sparingspartner voor degene die zich wel kunnen kwalificeren. Sukkel

19 maart 2016 om 11:25

Psv met 7 spelers waarom Ajax erbij betrekken ?

19 maart 2016 om 11:56

Tot voor kort en dat weet je denk ik ook heel goed kregen Ajacieden de voorkeur ongeacht hun prestaties of getoonde kwaliteiten tijdens de cruciale wedstrijden. Valt denk ik niet te ontkennen

19 maart 2016 om 17:25

Dat denk ik wel, welke randebiel zou spelers opstellen die niet goed zijn ?
Nee dat is calimero gedrag.

19 maart 2016 om 11:32

Volledig zieke reactie van Van Basten. Dat jij er volledig mee eens bent is jou goede recht.

Persoonlijk vind ik het schandalig om ze dom te noemen. Omdat ze voor Marokko kiezen terwijl ze voor oranje kiezen.
Die jongens hebben zoals hij zegt met hun hart gekozen. Daar moetje Respect voor hebben. En niet zomaar afschilderen als dom.

Er zijn ook mensen die gewoon niet puur voor carriere kiezen zoals affelay of bouhlarouz.

19 maart 2016 om 19:09

Van Basten heeft juist respect voor hun keuze. Dat hij ze dom noemt is omdat ze zelf vinden dat ze verkeerd gekozen hebben. Het is hun keuze en van niemand anders.

19 maart 2016 om 15:34

Geen verlosser maar Ziyech gaat een grote worden, hij heeft duidelijk aangegeven wel voor Nederland te willen spelen

19 maart 2016 om 23:05

Jaa alsof de nederlandse elftal de komende jaren prijzen gaat winnen.

Sinds van Basten geen hoofd coach meer is, heeft meneer wel praatjes gekregen.
En nu probeert hij die jongens de schuld te geven dat zij niet voor her Nederlands elftal spelen.... moet niet gekker worden.

19 maart 2016 om 07:28

Ergens heeft hij wel een punt hoor. Natuurlijk had je Ziyech moeten oproepen en had ie dan niet meer kunnen spelen voor Marokko. Maar je ziet wat er met Maher is gebeurd, die gaat misschien nooit meer interlands spelen.

En als Ziyech zegt dat zijn hart bij Marokko ligt moet ie (vind ik) lekker daar gaan spelen en niet in ons Oranje shirt.

19 maart 2016 om 09:11

Ik vind het erg makkelijk om te stellen dat ze Ziyech hadden moeten oproepen. In juni hebben ze dat gedaan, kwam hij en raakte geblesseerd. Kan gebeuren. In september selecteren ze hem niet en heb toen niemand gehoord dat het belachelijk was dat Ziyech er niet bij zat. In oktober kiest Ziyech voor Marokko. Wordt de BC het nu echt achteraf verweten dat Ziyech in september er niet bij zat, terwijl toendertijd helemaal niemand hem mistte in de selectie?

Los van het feit dat we het hebben over een speler van FC Twente die internationaal niks bewezen heeft, nooit in de top gespeeld heeft in Nederland en van zo'n speler vinden wij het normaal dat ie voor een ander land kiest, omdat hij 1x niet is opgeroepen?

19 maart 2016 om 10:05

Om je vraag te beantwoorden; Als we te maken hebben met een speler die bij een degradatiekandidaat zo beslissend kan zijn met assist en goals, vind ik het vrij normaal dat hij erbij wordt gehaald. Janssen en Letschert zijn er nu ook bij gehaald. Zij hebben internationaal ook niet veel gepresenteerd. Dus dat is geen argument voor het verkeerd handelen van Blind

Hij heeft hem die ene keer niet opgeroepen en dat was vrij gek, als je bekijkt dat hij bij Hiddink wel erbij was. En het is niet zo dat hij toen slechter is gaan spelen. Hij had minstens naar hem kunnen informeren, als je weet dat zo een jongen ook gevolgd wordt door een andere nationale ploeg. Het is niet zo dat je als bondscoach heel veel te doen hebt.





19 maart 2016 om 11:00

Hoezo moet de bondscoach informeren bij een speler die zijn debuut nog niet gemaakt heeft en in juni nog wel voor Oranje wilde spelen? Dan ga je er niet van uit dat 1 selectie later hij niet meer wilt. Wat ik bedoel met geen internationale ervaring en geen top 5 gespeeld in Nederland is dat het een speler is die op basis van zijn status geen voorkeursbehandeling hoort te krijgen. Dus geen telefoontje van 'je bent er niet bij', 'we houden je in de gaten'. Het is geen vedette of zo. Die status moet je afdwingen. Letschert en Janssen ga je ook niet bellen als ze er de volgende keer niet bij zitten.

Achteraf is het plotseling gek dat hij er niet bij was in september, maar toen hij er niet bij zat hebben we helemaal niemand gehoord. Achteraf zeuren dat is wel heel makkelijk. Dat een nieuwe bondscoach een andere selectie samenstelt dan zijn voorganger vind ik niet gek. Dat is gewoon keuzevrijheid.

19 maart 2016 om 11:26

@master D.
Er waren zeker wel geluiden die het raar vonden dat Ziyech er niet bij werd gehaald. Ik kan me nog een aflevering van VI herinneren waar het werd aangehaald, maar dat terzijde.

Het gaat erom dat spelers die tussen twee landen kunnen kiezen wel contact mee mag opgenomen worden. Vooral een speler die een slechte ervaring heeft gehad met je assistent trainer. Als bondscoach zou je daar op moeten anticiperen.

Verder had hij ook al proberen in te kunnen grijpen nadat Marokko bij hem had geïnformeerd. En niet met een telefoontje, maar gewoon langs gaan en een goed gesprek aangaan. Als Ziyech dan alsnog voor Marokko had gekozen, dan had niemand kritiek op Blind, over zijn functioneren in dit verhaal.

19 maart 2016 om 07:46

Want is het de schuld ( als je al over schuld kunt spreken) van wie dat die jongens voor Marokko spelen? Van die gasten zelf toch?? Het is hun keus met het hart zoals ze zelf aangeven. Belachelijk om de schuld bij de bondscoaches te leggen. Ze hebben zelf kunnen kiezen niemand heeft ze gedwongen. Neem aan dat ze heel tevreden met hun keuze zijn. Als hun hart niet bij het nederlands elftal ligt ben je het shirt niet waardig. Klaar. Moet niet gekker worden. Prima voetballers daar niet van maar MvB heeft gelijk. Hun keuze hun verantwoordelijkheid. Geen schuld gaan zoeken bij anderen

19 maart 2016 om 08:14

Hoe kun je over schuld spreken als het iemand anders de keuze maakt. Hadden ze hem anders moeten dwingen, extra geld geven, vastbinden in een oranje tricot? Die mannen maken een bewuste keuze. De pers lijkt er op uit te zijn om iemand tot zondebok te maken.

19 maart 2016 om 11:07

Het is wel de schuld van de BC ja. Het moment dat Ziyech ging twijfelen hadden ze een gesprek met hem aan moeten gaan en niet zijn zaakwaarnemer moeten benaderen. Als zo iemand dan nog voor Marokko kiest dan heb jij er tenminste alles aangedaan. Maar nu heeft Blind niets geprobeerd om de misschien wel de beste middenvelder van de ED over te halen toch voor Oranje te kiezen.

Van Basten hoort zoiets niet te zeggen.
Domme jongens? Wie denkt hij wel dat hij is.

Aan de andere kant, zie ik Dijks ook niet bedanken, omdat hij nu niet is opgeroepen.
Hij zal nu wel blij zijn, dat ze hem in de gaten houden en dat had Ziyech ook kunnen doen.

Maar daarna meteen voor Marokko gaan, zegt natuurlijk wel wat je eigenlijk wilt.
Als hij zich zo zou gedragen, zou ik het als Marokkaanse Bondscoach ook niet leuk vinden, want dan had ik ook kunnen zien dat hij eigenlijk het heeft gedaan omdat hij boos was, dat Blind nog even had gewacht.

Beetje jammer dat er nu met modder wordt gegooid. Uit volle borst zeggen dat je met het hart hebt gekozen, dan ga je je niet zo gedragen naar je mede spelers, land en Bondscoach.

19 maart 2016 om 07:38

Kan Dijks dan ook kiezen?
Ziyech wilde spelen en dat ging op dat moment niet voor oranje, althans niet onder Blind. Dat van Basten Blind verdedigd snap ik, maar noem de gepasseerde spelers niet dom. Dat is achteraf Blind dan ook.

19 maart 2016 om 08:57

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat hij niet verbitterd is en zo bedankt of hij nou wel of niet een keus heeft/had.

Je bent blij dat je in de voorselectie zat en daar gaat het om, niet dat je 1x word gepasseerd en vervolgens zeg je dat je met het hart kiest. Maar in de media gedraag je je anders.

Dat zie je toch zelf ook wel?

19 maart 2016 om 09:12

Wat moet Ziyech anders zeggen tegen de Marokaanse fan's. Dat hij volgens Blind niet goed genoeg is voor Nederland en genegeerd werd en daarom voor Marokko kiest?
Dat gaat toch niet.
En nu van Basten achteraf met dit verhaal en ze voor dom uitmaken. Kan die van Basten geen stadion verbod krijgen?.

19 maart 2016 om 09:36

Ziyech werd al eens opgeroepen, maar raakte geblesseerd. Ziyech wist heus wel dat hij in Oranje zou komen.

Hij maakte alleen de domme beslissing, want dat was het, om in te gaan op de uitnodiging van Marokko om in een vriendschappelijk duel te spelen en hij dacht dat hij nog kon switchen omdat het dus vriendschappelijk was.

Maar nee dat kon niet meer. Dit kan je dus Blind niet verwijten. Ziyech en zijn zaakwaarnemer hadden beter hun huiswerk moeten doen alvorens zo'n grote beslissing te nemen.

19 maart 2016 om 10:05

Ziyech zat niet meer bij de selectie van Blind, ook is hij niet gebeld door Blind of van Basten.
Sinds hun problemen bij Heerenveen is de gedachtegang van Ziyech te begrijpen. Ziyech werd door van Basten terug gezet naar de beloften zonder enig comentaar.

19 maart 2016 om 23:56

Haha, wie denkt hij wel niet dat hij is??
Wat dacht je van een van de beste voetballers ter wereld ooit?! Die persoonlijk zowel club als land aan Europese titels heeft geholpen en over de hele wereld bekend is. Internationale wereldster en beste spits die Nederland ooit heeft gehad. Dat is Marco van Basten, een gigantische naam.

Mensen onderschatten hem ongelooflijk, zoals jij nu ook. Komt omdat hij geen sterallures heeft en zich nu ook weer gewoon als assistent schikt. Is niet tactisch wat hij zegt, maar o zo waar.

Het blijkt nu dat Ziyech en Tannane zich toch wilden laten leiden door het sportieve aspect, dan zit je bij de Oranje leeuwen beter dan bij die uit de Atlas. Deze mannen waren echter te kortzichtig, kozen te snel en hebben nu spijt omdat ze met Marokko, met alle respect, minder kunnen bereiken dan met Nederland. Als iemand hierover kan meepraten is het San Marco wel. Dus ja, daarom noemt hij ze dom. En gezien hun intenties volledig terecht.

Onzin.. Hij zegt het alsof het Nederlans Elftal geweldig is. Ziyech is Marrokaans en hij miest voor marokko, moet kunnen. Verder geen waarde aan hechten. Alsof nederland goed presteert laatste tijd

19 maart 2016 om 07:54

Heb je wel gelezen wat Van Basten gezegd heeft? Hij vindt het prima dat ze voor Marokko kiezen, maar dan moet je niet de knvb erop aanvallen als de spelers daar zelf nu spijt van hebben. Het is hun keuze en hun verantwoordelijkheid. Als zij nu spijt hebben, dan hebben ze inderdaad een domme keuze gemaakt en inderdaad zakelijk gezien is het heel slecht advies van de zaakwaarnemer. Overigens betekent het maken van een domme keuze niet dat je een domme jongen bent...

19 maart 2016 om 10:21

Heb jij gelezen wat van Basten heeft gezegd?

Hij noemt beide voetballers domme jongens en koekenbakkers. Van Basten moet zich binnen zijn taakomschrijvingen als assistent trainer blijven. Hij moet hier helemaal niet op in gaan, maar omdat hij het wel doet kan ik niks anders bedenken dat er tussen Ziyech en Van Basten nog oud zeer zit.

Domme jongens gaat iets te ver. Ze moeten het lekker zelf weten waar ze spelen, of dat een domme keuze is of niet, het is hun keuze.

Van Basten heeft wel gelijk dat als Ziyech voor Oranje wilde spelen, hij rustig had moeten wachten totdat zijn kans kwam. Als hij niet voor Oranje wilt spelen, kunnen Blind en Van Basten daar nu ook niets aan doen. En we hebben genoeg goede spelers op het middenveld rondlopen, ik snap niet wat iedereen loopt te zeuren over een middenvelder van het rechterrijtje (alhoewel hij spectaculair is)

Ziyech en tannane zijn gewoon heel slim geweest om voor Marokko te kiezen wie wil er nu op dit moment voor Nederland spelen? Maar van Basten zal nooit toegeven dat zijn maatje blind een hele hele grote fout maakt dat hij geen moeite gedaan heeft voor deze twee toppers vooral Ziyech.. Succes bij Marokko mannen!!

19 maart 2016 om 08:18

Daarnaast is vBasten gewoon 1 brok chronische frustratie en kan ik inmiddels best begrijpen dat ie hartkwalen heeft/had. Mensen op die manier bejegenen is gewoon niet nodig

19 maart 2016 om 08:39

Blind en Van Basten geef ik nog maximaal 2 jaar, maar als het even tegenzit/meezit vliegen ze er in de komende zomer al uit. Als je voor Marokko kiest omdat je nu met Van Basten en/of Blind niet kan werken dan ben je inderdaad niet slim. Als het meezit hebben ze nog een interlandcarrière van pakweg 10 jaar voor de boeg. Overigens denk ik dat Tannane niet in aanmerking zou komen voor het Nederlands Elftal.

19 maart 2016 om 08:48

@mennotje

Er zijn miljoenen jongens in de wereld die voor Oranje willen spelen, niet alleen Nederlandse jongens. Nederland presteerde, je zegt het zelf al, op het moment wat minder. Maar met het potentiële talent en de organisatiestructuur van ons voetbal komt Nederland waarschijnlijk vanzelf weer bovendrijven.

Ziyech zat met het in problemen verkerende Twente in een dip de eerste maande van het seizoen en speelde nou niet echt de sterren van de hemel in de periode van de kwalificatiereeks. Hij kwam even niet in aanmerking voor selectie op dat moment.

Geen moeite gedaan door de mensen van de Knvb klopt gewoon niet. Hij was al geselecteerd geweest en hij had ook de trots en ambitie om voor Oranje te gaan ,liet hij toen blijken. Niemand kon voorzien dat hij daarna toch op de uitnodiging voor Marokko zou ingaan ook de bondscoaches niet. Jouw verhaal is mosterd na de maaltijd.

19 maart 2016 om 09:19

Ik neem aan dat ze bij het maken van hun keuze niet alleen kijken naar de huidige vorm van Oranje, Ze missen een keer een groot toernooi, maar dat is Marokko vaak genoeg overkomen. De stap naar de wereldtop als land is met Oranje kleiner dan met Marokko. Net zoals dat ik er vanuit ga dat ze de huidige bondscoach en assistent bondscoach niet in hun overweging meenemen. Die gaan namelijk vanzelf een keer weg.

Ik ga ervanuit dat ze echt voor Marokko gekozen hebben met hun hart en dat daar geen andere verhalen hebben gespeeld. Dat zou rationeel namelijk erg dom zijn. Als je wilt spelen voor een land zeg je toch geen nee, omdat toevallig Blind en van Basten de baas zijn?

Misschien dat van Basten als assistent zich wat meer op de vlakte zou moeten houden en wat andere bewoordingen moet gebruiken.

Oké voor iedereen hier die zegt dat het Nederlands elftal ook niet geweldig is. We doen één keer niet mee op een EK en het is direct al niets? Het EK is sowieso groter dan de Africa Cup en met Marokko doen ze nooit mee aan een WK en met Nederland kan je nog eens ver komen... Nederland komt er echt wel weer bovenop hoor!

Ik vond zijn reactie tijdens de persconferentie wat overtrokken, maar hij heeft wel gelijk. Als je twee paspoorten hebt en je wilt voor Nederland uitkomen. Dan laat je dat toch niet afhangen van een telefoontje van de bondscoach. Dan ga je er toch vol voor, in plaats van met rancune voor Marokko te kiezen.
En dit speelt al van eerder en toen speelde Ziyech nog helemaal niet zo goed, dat hij 100% zeker bij de selectie hoorde, dus Ziyechs verontwaardiging was onterecht.

Ja tuurlijk reageert meneer van Basten uiteindelijk zo want ze weten dat ze een fout hebben gemaakt ( blind en de KNVB ), maar om ze dom te noemen gaat mij iets te ver and btw het Nederlandse elftal is op dit moment toch niet om aan te zien maar dat terzijde.

Iedereen hierboven zegt dat Marco hier een punt heeft, dat Ziyech misschien wel had moeten wachten voor een kans bij Oranje. Maar hoe in godsnaam weet hij dat Ziyech (en Tannnane) dat wil/willen? Ze hebben gekozen voor Marokko punt. Ze willen hun land/afkomst vertegenwoordigen en op de kaart zetten, hoe kan je dan zeggen dat het domme jongens zijn?

19 maart 2016 om 08:16

Zijn toch geboren in NL. Wordt er een beetje moe van. Wat doen ze dan nog hier als hun roots in Marokko ligt.

19 maart 2016 om 09:03

Geboren betekend niks. Als je elke dag word gediscrimineerd en je altijd hoor "die Marokkaan" of "de Marokkanen" kan je de keuze ook wel begrijpen. Zoals bij Badr Hari, als hij wint is het "de Nederlander" in een rechtszaak is gewoon weer "de Marokkaan".

19 maart 2016 om 10:16

Dat kun je ook overwinnen. Wanneer je het tegendeel bewijst van het stereotype en met een beetje zelfspot zal respect van veel Nederlanders je deel zijn. Maar het is wel een wisselwerking.

19 maart 2016 om 10:55

Badr hari, Marrokaans of Nederlander maakt niet uit, agressief figuur die erop slaat wanneer het hem niet zint. Geen leuk mens.

On: ik denk ook dat tannane en vooral Ziyech domme keuzes hebben gemaakt.je kunt lang speculeren waarom ze deze keuze hebben gemaakt maar feit blijft dat het dom was.
Onhandige uitspraak van V. Basten om te zeggen dat het domme jongens zijn, dan maak je het persoonlijk.

19 maart 2016 om 11:35

De weerspiegeling van de samenleving. De negativiteit dat de benaming Marokkanen heeft, is in Nederland ongekend. Dat zorgt voor een verbroedering tussen die jongens. Daarnaast kiezen voor het land waar je ouders zijn geboren kan een hele emotionele lading geven.

19 maart 2016 om 11:42

@falcao

Dus als Marokkaanse Nederlander moet je maar altijd het tegendeel proberen te bewijzen, dat je niet "de stereotype Marokkaan bent'.

Zo moet het niet horen in Nederland. Iedereen moet beoordeeld worden op zijn eigen keuzes en fouten. Je hoeft niet het tegendeel te bewijzen van andere, die toevallig dezelfde afkomst hebben als jij.

Omdat Ziyech nu voor het Marokkaanse elftal heeft gekozen, maakt hem dat geen minder Nederlander.

19 maart 2016 om 12:15

@joker30. Ja inderdaad. Je moet dat natuurlijk niet overdrijven maar in de kern vind ik dat wel. Dat geldt overigens net zo goed voor Nederlanders die verhuizen of op bezoek zijn in andere landen.

19 maart 2016 om 08:44

Ziyech was volgens mij al eens geselecteerd, maar viel af met een blessure. Toen heeft hij ook niet bedankt en gezegd dat die selectie niet hoeft. Dus hij koos voor Oranje (heeft ook al gewoon in Jong-Oranje gespeeld ipv Jong-Marokko). Daarna valt hij een beetje buiten de boot, is boos en kiest dan ineens vanuit zijn hart (vol boosheid) voor Marokko.

Dat stoort van Basten volgens mij het meest. De keuze was al gemaakt en is daarna uit boosheid veranderd.

19 maart 2016 om 08:08

Ik denk dat MvB juist zegt wat heel veel mensen ook denken. Neemt geen blad voor zijn mond en heeft wmb groot gelijk. Heeft niets met slim zijn of niet slim zijn te maken. Hun keuze hun verantwoordelijkheid. Hart bij Marokko? Prima maar niet achteraf lullen over knvb of bondscoach want dan lijkt het net alsof je uit rancune hebt gekozen.

19 maart 2016 om 08:46

Wel een blad voor de mond. Als ie dat niet had, had ie namelijk ook gezegd voor de cameras wat hij achter de cameras heeft gezegd ("domme jongens" noemen.

19 maart 2016 om 09:10

Volgens mij heeft MvB tijdens de persconferentie al gezegd dat hij het hele probleem niet ziet omdat Ziyech met zijn hart voor Marokko heeft gekozen. Volgens Ziyech zelf. Daar zegt hij genoeg mee.

Nehhhh bij nederland gaat eeuwige jonge god sneijder altijd op 10 spelen. De reden dat we naar het ek gaan.. bravo

Begin opeens heel goed te begrijpen waarom Ziyech koos voor Marokko. Neem aan dat dit hetzelfde soort gebrek aan respect is waardoor hij die stap nam.

19 maart 2016 om 08:41

Beetje kortzichtig om je interlandcarrière voor de komende 10 jaar te laten afhangen van de huidige bondscoach en assistent. Daar moet je boven staan.

19 maart 2016 om 09:15

Hoezo moet hij dat? Als hij zich daar niet comfortabel bij voelt, dan doet hij dat niet.
Dat het kortzichtig is, niet mee eens, maar ik snap wel waarom je dat denkt. Echter, ik denk ook dat dit soort beslissingen bij de Knvb langzamerhand een bewijs is van structureel falen. En je weet niet hoe lang Blind aanblijft als bondscoach. Bovendien is Marokko geen straf. Je kan daar genoeg plezier en voldoening uithalen kennelijk, anders had Ziyech die stap niet gemaakt. Dat het voor Ziyech nu over is, dat blijft jammer. Maar misschien is dit een statement dat ervoor zorgt dat de Knvb dit soort situaties in de toekomst serieuzer neemt. Ik betwijfel het, gezien de reactie van Van Basten.

19 maart 2016 om 09:44

Knvb wist dat als ze zouden switchen ze niet meer terug konden dus maakten ze zich geen zorgen omdat ze dachten dat Ziyech en Tannane wel slim genoeg waren.

Maar dat bleek dus niet zo te zijn. Deze domme jongens zeiden voor hun hart gekozen te hebben met in hun achterhoofd de gedachte dat de keuze niet definitief was, maar dat was het wel.

Van Basten heeft gewoon gelijk, prima dat je die keuze maakt maar je bent gewoon dom als je achteraf spijt hebt.

19 maart 2016 om 10:56

Je kan in je leven een fout maken, dan hoef je niet meteen als dom worden betiteld. Van Basten is gewoon op zijn pik getrapt. Dan kon je al zien bij de persconferentie. Heel onbeschaafd was dat zeg. Een journalist stelt vragen aan Blind, en dan bemoeit hij met het gesprek.

En wat heeft hij bereikt? Dat iedereen heeft kunnen zien waarom een van de beste voetballers uit Nederland, als trainer er weinig van heeft bakt. De rol van assistent trainer blijkt zelfs teveel druk voor de beste man.

Van Basten is als Cruijf. Beide topvoetballers geweest, als coach volledig mislukt en vervolgens vanaf de zijlijn iedereen schofferen en kritiek op alles en iedereen hebben...

19 maart 2016 om 08:34

Cruijff als coach mislukt?? Nooit meer over voetbal praten knul

19 maart 2016 om 10:22

Meest bizarre opmerking van de dag. Cruyff volledig mislukt noemen en ook nog eens doen alsof die man na zijn voetbalcarriere niks meer betekende voor de sport. Even je mond spoelen.

Van Basten, je was een voetbalgrootheid (in je actieve jaren). Echter, je bent nu 'slechts' een assistent. Bemoei je met voetbaltechnische zaken en schik je in je rol. Als je meer in de spotlights wilt, moet je hoofdcoach, dus eindverantwoordelijke, worden. Maar dat durf je weer niet. Dus dat toontje kan wel lager.

19 maart 2016 om 08:32

MvB zegt gewoon wat hij denkt. Net als jij. En hij heeft groot gelijk

19 maart 2016 om 11:40

Jij snapt er ook niet veel van zeg. De vragen werden aan Blind gesteld, en Marco van Basten bemoeit er als een kleine kleuter zich mee. Blind is hier de bondscoach, waarom moet hij door een nietsnut van een assistent-trainer beschermd worden?

In de grote mensen wereld moet je wachten tot je mag spreken, en niet door persconferenties je mening schreeuwen.

Waarom zou de keuze voor Marokko veel dommer zijn dan de keuze voor Nederland? Ontzettend misplaatste arrogantie tov Marokko. Pas op de plaats was misschien beter geweest na alle wanprestaties.

19 maart 2016 om 10:20

Omdat Nederland zowel in de geschiedenis als in de toekomst een groter voetlandland was, is en altijd zal blijven. Ik lach me rot als Marokko straks weer eens een kwalificatie mist voor een WK en het Nederlands elftal ver komt....en dit gaat weer gebeuren, sneller dan je denkt,

19 maart 2016 om 12:09

Ik vraag het me af. Zo goed is deze generatie terwijl Marokko juist in de lift zit.

19 maart 2016 om 10:27

Denk dat je de totale context moet zien. De KNVB zal wel signalen hebben ontvangen dat Zyech achteraf baalt van zijn impulsieve keuze en zich in de wandelgangen afreageert op de KNVB. Van Basten heeft gelijk wanneer hij stelt dat Zyech zich op het moment van zijn keuze had moeten kunnen bedenken dat bij Marokko ook niet alles koek en ei is. Daarnaast zijn Europese topclubs niet zo happig op Africa Cup-verplichtingen etc. waardoor je je eigen marktpositie onnodig ondergraaft. Dat zou je dom kunnen noemen wanneer het Marokkaanse hart toch minder groot is dan gesteld wordt en de keuze voor Marokko er meer een uit rancune was.

Niet slim van Van Basten om dit tweetal dom te noemen. Daar roep je alleen maar reacties mee op. Ik denk dat het voor de carrière van een speler beter is om voor Nederland dan voor Marokko te spelen, maar als iemand met zijn 'hart' kiest moet je dat respecteren. Je moet je wel afvragen hoe het kan dat iemand zijn hart in Marokko ligt terwijl hij in Dronten is geboren.

Deze uitspraken kunnen natuurlijk niet. De assistent-bondscoach van Nederland die internationals van Marokko "domme jongens" noemt, alleen maar omdat ze keuzes hebben gemaakt waar hij zich niet in kan vinden? Dan ga je echt je boekje te buiten.

Iedereen met een dubbele nationaliteit heeft natuurlijk het recht om te kiezen voor het land waar hij het beste gevoel bij heeft, of waar hij meer mogelijkheden ziet. Maar carrièretechnisch is kiezen voor Marokko inderdaad niet zo slim, daar heeft Van Basten dan wel weer gelijk in.

Marokko heeft al 18 jaar niet meer op een WK gespeeld. Daar komt bij dat je midden in het seizoen in de Afrika Cup moet gaan spelen en dat je regelmatig kwalificatiewedstrijden moet spelen in niet altijd even veilige Afrikaanse landen. En dat maakt je dan weer minder aantrekkelijk voor eventueel geïnteresseerde clubs.

Waar deze jongens hier geboren en getogen, maar kiezen dus voor het land van hun ouders of zelfs grootouders. We zijn gek om deze verwende spelertjes over te halen laat ze alsjeblieft.

19 maart 2016 om 11:20

Tsja...nl zit vol hypocrite mensen als jij....ondertussen wel van een Marokkanen probleem praten ...maar wel zeiken als dezelfde Marokkanen voor Marokko kiezen.

19 maart 2016 om 12:04

Volgesmij zeikt helemaal niemand over zijn keuze. Het is zijn goed recht dat hij voor Marokko kiest. Maar hij heeft wel gelijk als je echt voor het Nederlands elftal wil spelen dan maakt het niet uit of je nog een half jaar of 3 jaar moet wachten. Daarnaast is het nederlands elftal zo goed omdat spelers als Sneijder, Robben, van Bommel, Kuyt, de Jong, van der Vaart, van Persie etc. Niets liever doen dan spelen voor Oranje en dat spat er van af bij deze spelers. Iedereen heeft wel gelijk dat Blind hem had moeten selecteren en sowieso moet er in het algemeen hier beter mee omgegaan worden laat een talentvolle jongen van 19 20 gewoon zijn debuut maken dan ben je overal vanaf(hetzelfde als wat Belgie bij Bakkali deed).

van Basten is gewoon alle respect het was een legendarische man, maar hij lijdt gewoon aan midlife crisis. Heel Nederland baalt er nou eenmaal van en ook aan tafel bij Voetbal Inside dat deze jongens niet voor Oranje hebben gekozen. Dat moet je Ziyech of Tannane niet kwalijk nemen maar aan Blind.

19 maart 2016 om 08:45

Over Tannane heb ik nog nooit iemand gehoord, maar Ziyech hadden we goed kunnen gebruiken. Wat hebben we toch een duo dat ons Nederlands Elftal moet samenstellen, manman. Ik begrijp steeds beter waarom Van Nistelrooy weggaat, die wordt anders straks in een adem genoemd met dit falend duo.

19 maart 2016 om 08:50

Weetje wat het probleem is? We hebben een partij in Nederland dat een bevolkingsgroep zet als tweederangsburger we hebben letterlijk in dit land etnisch profileren. Wijken zijn verdeeld tussen arm en rijk. Hoe wilt men nou dat Ziyech loyaal blijft aan Nederland? Van Basten zegt eigenlijk: 'sportief gezien zou het slim zijn om voor Nederland te spelen.' Ja klopt sportief gezien, maar hun hart ligt dan niet bij Nederland?

19 maart 2016 om 09:16

Haha maar heb je gezien wat voor mensen daar op stemmen. Let bijv. Maar is op hoe onnozel die mensen van de Pegida zijn. Die echt met volle overtuiging zo denken zijn niet goed snik en als het puntje bij paaltje komt zal het hele overgrote deel van Nederland die bevolkingsgroep gewoon als Nederlanders zien. Maar tuurlijk zal je altijd het 'kut marokkaan' horen dat gezegd wordt door de normaalste mensen maar dit zal altijd puur uit emotie van dat moment gezegd worden en dat soort mensen zetten de Marokkanen echt niet weg als 2de rangs burgers. Het probleem alleen is dat mensen het zullen blijven zeggen door de dubbel paspoort. Ik snap wel waarom mense met een Marrokkaanse achtergrond een dubbel paspoort hebben maar als deze 1 nederlands paspoort hebben is er niet eens discussie over welk land je komt en daarover struikelen veel mensen en zal je ook worde geassocieerd worden met Marokkaan.

19 maart 2016 om 09:38

Die dubbele paspoort discussie mag wel in de ijskast nu. Als je op basis daarvan mensen gaat zien als Marokkanen dan ben je niet goed snik. Genoeg Nederlanders die een Amerikaans paspoort hebben en gewoon Nederlanders genoemd worden. Gewoon 2 paspoorten. Nee wat hier echt aan de hand is, is op basis van uiterlijk onderscheid maken. wanneer we praten over positieve zaken dan kijken we of het profiel blauwe ogen blonde haren kan worden toegepast. En wanneer de zaak negatief is wordt er gezocht naar een plek waar zijn of haar grootouders zijn geboren. Dit zal nog jaren zo blijven tot er in het kabinet geen ouwe dementerende gasten meer zitten maar maar profielen die de hele maatschappij vertegenwoordigen.


On:
Van Basten mag zagen wat hij in zijn hoofd heeft zitten. Maar om mensen die met hun hart voor een nationaal elftal kiezen "dom" te noemen vind ik wat ver gaan. Ik wil juist dat er meer mensen zo denken. Een nationaal elftal kies je met je gevoel voor niet op basis van carrière kansen.

Van Basten valt nu die jongens aan omdat de journalisten vragen stellen die hij vervelend vind.

Apart..

Ja Nederland speelt haast altijd mee op het EK of WK. En ja komen ook regelmatig verder. Maar die hebben gekozen met hun hart. Een keuze met hoofd is niet per definitie slimmer. Van Basten bekijkt het te rationeel.

Jammer dat van Basten deze woorden gebruikt. Ik vind dat hij in de kern best een punt heeft maar door je op deze manier te formuleren zorg je ervoor dat de discussie daarover gaat en niet over de inhoud.

Of het dom is dat deze spelers voor Marokko kiezen kun je twisten. Ik vind het eigenlijk niet aan van Basten om daar in het openbaar over te oordelen. Maar hij mag die mening hebben natuurlijk, en van Basten is wel iemand die geen blad voor de mond neemt als hij iets vindt.

Maar het stukje dat ik laatst zag van Ziyech in de auto bij Andy van der Meijde, kon ik ook slecht verteren. Het dédain waarmee hij, ter eigen glorie, de stommiteit van Blind en consorten wilde benadrukken vond ik stuitend. Als hij, zoals hij zelf beweert, daadwerkelijk met zijn hart heeft gekozen voor Marokko, dan is het onderwerp Blind helemaal geen issue. Dan is hij blij met zijn keuze en is Oranje uit zijn hoofd.

Maar niet bij Ziyech. Uit zijn merkwaardige houding bleek een mix van gekrenktheid, geknakte trots, revanchebehoefte en duidelijk zichtbare voldoening over de situatie. Dat past eerder bij iemand die stiekem toch op Oranje had gehoopt, dan bij iemand die trots is op zijn bewuste keuze voor Marokko.

Van Basten heeft eerder al aangegeven zich aan die uitlatingen te hebben geïrriteerd. Dat verklaart waarschijnlijk ook zijn giftige uitspraken op de persconferentie. Begrijpelijk maar niet heel handig omdat hij weet dat dit breed wordt uitgemeten.

En sommigen zullen op de loop gaan met de koppeling 'dom' aan 2 Marokkaanse jongens. Ik weet wel zeker dat van Basten dát niet bedoelt.

Domme jongens? Als ik Marokkaans en voetballer was, had ik nooit dat belachelijk oranje shirtje aangetrokken. 30% van dit land verguist je, de media zoekt elk klein dingetje om je te stigmatiseren als een moeilijke jongen en je krediet is altijd maar tijdelijk want Nederland behandeld hun voormalige sterren als een hoopje stront. Ze doen er goed aan om het niveau van het Marokkaans elftal op te krikken, want ze hebben best wel wat kwaliteiten. Goodluck guys

Gemiste kans Marco. Het gaat niet hoe je wint maar dat je wint. En nu verlies je een mooie speler..

Donder nou even een heel end op met je ze zijn dom en hebben veel spijt jullie weten helemaal niet wat echte nationalisme is diep vanuit het hard als je eenmaal zo een keuze hebt gemaakt twijvel je niet meer. Afallay koos destijds voor nederland heeft hij met oranje bereikt? Ook niks het gaat er niet perse om dat je iets bereikt maar dat je je beter thuisvoelt

Ziyech en Tannane hebben een keus gemaakt en van Basten mag dat een domme beslissing noemen (hij noemt de jongens niet dom, maar hun beslissing). Ik sta volledig achter de gang van zaken. Ziyech speelt bij Twente, en ondanks dat hij een goede speler is, is er totaal geen garantie dat hij ook een niveau hoger zo gaat presteren. Ik wil ook El Ghazi nog niet in Oranje zien omdat hij dan ooit voor Marokko zou kunnen kiezen. Ik vind dit een manier van positieve discriminatie die nergens voor nodig is. Of je bent het nu waard of niet. Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat een jongen die heel zijn leven in Nederland woont, geniet van onze welvaart en kansen met zijn hart voor Marokko kiest, maar dat is zijn vrije keuze. Ik gun hem succes en de KNVB heeft ook goed gehandeld. End of story.

19 maart 2016 om 11:04

Mischien moet je een dagje in mijn Prada's lopen, snap je mischien dan wel goe het voelt OM Marokkaan IN Nederland te zijn.

Tannane? Dat is voor het eerst dat ik die opeens in een zelfde zin met het Nederkands elftal lees.
Ze moeten toch zelf weten die jongens, gewoon met al hun trots voor het "vaderland" kiezen.

Ze hebben op domme uitspraken wel patent, daar bij de Knvb.

Die jongens wilde voelen dat ze in aanmerking kwamen! En dat snap ik wel! Ziyech had een belangrijke speler voor het Nederlandse elftal kunnen worden. Dat er door de bondscoach alleen gebeld word vind ik een slechte zaak zeker als je iemand wilt overtuigen. Als we dit soort spelers ook al kwijt gaan raken blijft er weer minder over voor onze elftal

Nou even om te reageren op dr poll Ziyech had meer geduld moeten? Of Blind had niet zo blind moeten zijn. Slechtste bondscoach allertijde! En ook nog eens een speler als Letschert bij de selectie halen. Met alle respect een leuke verdediger voor Utrecht maar toch niet voor Oranje!! Had dan Douglas Teixeira of Ryan Donk bij de selectie gehaald als je iemand wil laten debuteren. En ook snap ik niet waarom Dijks niet opgeroepen is. Wat een vreemde eend is die Blind toch.

Helemaal eens met Van Basten. Als ze met hun hart voor Marokko willen spelen, dan lekker gaan. Nu niet zeuren als blijkt dat ze een verkeerde keus hebben gemaakt. Ik ben sowiezo tegenstander van al die dubbele-paspoort-Nederlanders in het NL elftal. Teveel van die ego-bommetjes in je team brengt helemaal niets. Prima beslissing van de TS van het NL elftal. Al die gasten, Van Depay tot El Ghazi, en van Tanane tot Ziyech hoeven voor mij niet in het NL elftal. Goede opmerking van Van Basten, het is over het algemeen niet het slimste volk die egobommen. Vaak niet bezig met hun carriere, maar met de pegeltjes.

19 maart 2016 om 10:24

Er is hier inderdaad maar een iemand dom en dat is Marco.

20 maart 2016 om 00:21

Haha, bij jou is de poeptrompetter anders ook op volle toeren. Grotendeels oneens met je reactie. Coach Marco komt inderdaad niet in de verste verte niet op het niveau van San Marco, voor mij een van de beste voetballers ooit door eigenhandig club en land naar Europese titels te schieten.

Hem een dorpsgek noemen is natuurlijk krankzinnig. Nu blijkt dat Ziyech en Tannane hun keuze toch op sportieve gronden wilden maken hadden ze natuurlijk beter voor Nederland dan voor, met alle respect, Marokko kunnen kiezen. Kozen ze met hun hart? Prima beslissing dan! Vinden ze groen mooier dan oranje? Zelf weten! Willen ze met Marokko strijden in de Africa Cup? Helemaal prima! Willen ze sportief gezien het meest uit hun interlandcarriere halen, zoals nu blijkt? Zeer waarschijnlijk oliedom!

Ja, Nederland is er nu niet bij. Grote utzondering, normaal een zekerheidje en minimaal een outsider. Met Nederland kan je mooie overwinningen boeken, ver komen en successen halen. Van Basten weet dat natuurlijk als geen ander en noemt ze daarom dom. Volkomen terecht!

Danny Blind ligt tot 2018 vast en vaak zat Ziyech niet eens bij de voorselectie en slecht eenmaal onder Hiddink bij de echte selectie, maar wel in de zomerstop bij oa een oefenduel....Ziyech kon niet anders dan voor Marokko en zijn interlandloopbaan te kiezen.
Blind en mvb waren te lui om een kijkje in Enschede te nemen, talent kunnen ze totaal niet inschatten en ze kunnen niet eens statistieken aflezen.
Logisch dat we er in Frankrijk niet bij zijn en het wk kunnen we ook vergeten. Wie weet in 2020(!) weer .....

19 maart 2016 om 09:59

Blind was juist de coach die Ziyech erbij heeft gehaald. Hij is toen alleen geblesseerd afgevallen.
Ziyech koos 4 wedstrijden later zelf door naar zijn hart te luisteren voor Marokko. Ik ben zeker geen fan van Blind en zie hem ook het liefst vandaag nog vertrekken maar dit is toch echt de keus van Ziyech zelf geweest.
Maar ben er ook niet rouwig om. Ziyech is een goede speler maar mentaal verre van ideaal om erbij te hebben. Laat maar lekker naar Marokko gaan.

19 maart 2016 om 12:08

Nee hoor, Blind heeft Ziyech nooit geselecteerd !
En dan ben je dus echt (Danny) Blind.

Haha moest wel hard lachen.
Maar dat moet ik vaker bij marcotje van bastentje.
Ga golfen of darten en blijf zeker verre van commentaar als het om voetbal gaat marcotje!
Maar wat doe jij weer in Zeist? O ja....vriendjespolitiek spelletje toch?
Je bent voor geen mm serieus te nemen....trouwens heel Knvb niet!

Als de trots in de weg zit omdat je niet geselecteerd bent...............het lijkt wel lagere school. met die instelling verdien je het niet om voor welk land uit te komen.

Zo zo, 'de grote' Van Basten vervalt in rancuneus moddergegooi omdat Ziyech zeer terecht kritiek heeft geleverd op zijn trainerskwaliteiten. Wat een klasse hoor!!

Nou meneer Van Basten, misschien eens in de spiegel kijken. Solliciteren voor een functie als materiaalman bij A.c. Milan wellicht? Het schijnt dat je daar nog wel status hebt. Hahaha

Van Basten zegt gewoon wat hij denkt. Blijkbaar ergeren hij en Blind zich eraan dat gesuggereerd wordt dat zij in gebreke gebleven zijn inzake Zyech. Net of ze de prinsjes op de blote knieën zouden moeten bedanken om voor Nederland uit te komen. Dat is de omgedraaide wereld en daarom geef ik Van Basten in deze groot gelijk.

Ik ben geen fan van van Basten en Blind maar in deze zaak hebben ze toch echt gewoon gelijk.
Ziyech was uitgenodigd en zat er even bij. Door een blessure is hij vervolgens afgevallen. Puur omdat hij na zijn blessure als 2e spits is gaan spelen bij Twente is hij niet gelijk weer in aanmerking gekomen. Ziyech heeft vervolgens zelf uit rancune gekozen voor Marokko en heeft daar nu spijt van. Eigen schuld en dus een domme actie.
Maar laten we eerlijk zijn, bij Heerenveen was het al gezeur. Bij Twente liep de samenwerking ook niet altijd even goed. Als je terug kijkt is er eigenlijk altijd wel wat met Ziyech. Denk dat het zelfs goed is dat hij niet bij Oranje zit.

Domme jongens? Als of Nederland nu zo heel goed is. Marokko heeft op dit moment een heel getalenteerd elftal al blijven die een jaar of 4 bij elkaar kunnen ze het misschien nog heel leuk doen op een WK. Als Robben en Sneijder gestopt zijn, moet Nederland het hebben van jongens als Depay en Klaassen, wat natuurlijk geen slechte spelers zijn, maar die zullen denk ik nooit het niveau van Robben en Sneijder halen. Het zou zomaar kunnen dat Marokko Nederland voorbij gaat qua voetbal.

Optyfen man. Hoezo dom? Als ik profvoetballer was geworden, en de mogelijk had om voor Suriname te spelen, had ik dat gedaan. Geloof mij. Het heeft niet altijd met prijzen winnen te maken. En hoe gaat Marokko ooit beter worden als de betere spelers voor andere landen kiezen. Ik vind het alleen maar mooi om voor je vaderland te kunnen spelen.

19 maart 2016 om 11:13

Jahahaha nooit voor de keuze komen maar wel zeggen hoe jij het zou doen. Er is nog nooit een international geweest die Suriname verkoos boven het NL-elftal en die zal er ook nooit komen ten minste niet onder de spelers die het niveau hebben! Ik zou nooit voor Suriname kiezen! Trots op mijn afkomst ja maar dat kan ook op andere manieren

Van Basten laat heel erg duidelijk en pijnlijk zien wat er mis is met de leiding van de Knvb. Strontarrogant, lui, zelfvoldaan en geen greintje zelfkritiek. Als je ontzettend twijfelt tussen twee landen en het ene land benadert je uit eigen initiatief en laat je welkom en gewaardeerd voelen en het andere land blijft een beetje op zijn handen zitten, natuurlijk kies je dan voor het eerste.

Het hele dilemma van Ziyech ging erover of hij zich meer Marokkaan of Nederlander voelde. Marokko heeft er zelf voor gezorgd dat hij zich daar op zijn plaats voelde. Bij de Knvb zaten ze ondertussen alleen maar met hun pik te spelen en de volgende gruwelijke blunder te maken.

19 maart 2016 om 10:25

Helemaal mee eens. Domme opmerkingen van Van Basten. Inhoudelijk snap ik best wat hij bedoelt, namelijk dat een keuze voor Marokko sportief misschien minder 'slim' is dan voor Nederland (zeker voor Ziyech die echt wel had gespeeld). Maar dit moet hij nooit zo zeggen en het getuigt van zeer weinig zelfkritiek. Het Nederlands elftal is aan het afglijden naar mondiale middelmaat, daar zou de Knvb zich druk om moeten maken.

Lekker respectvol Marco! Net alsof oranje beter is dan Marokko... Beide een aantal goede spelers maar qua team beide ook erg matig. Maarja als ik kijk hoe de spelers van het Marokkaanse elftal leven en welke hotels zij ingaan als ze in Marokko zijn, pff kunnen wij in NL wat van leren..

Dat zijn wel groffe worden. Er komt heel veel frustratie van uit. Het is wel jammer dat vooral ziyech niet voor nederland speelt.

Deze reactie vindt ik zeer respectloos en totaal onnodig. Beide jongens hebben gekozen dus moeten we dit gewoon respecteren. Dit toont wel aan hoe graag van Basten deze spelers bij de selectie wou ( vooral Ziyech )

Nederland wou minder minder minder, dan krijg je minder minder minder.

Meneer van Basten weet niet hoe het voelt om Marokkaan te zijn in een land waar een groot gedeelte van de bewoners je simpelweg niet moet. Noem jij het dom Marco, ik noem het jiks meer dan logisch

19 maart 2016 om 11:21

Wil Nederland minder minder minder ? Naar mijn weten stemt niet heel Nederland Pvv. Er zijn meer tegenstanders dan voorstanders van Wilders. Maar ja zo te horen ben jij ook zon figuur die 'respect' eist zonder het te verdienen.

19 maart 2016 om 13:26

40 van de Nederlanders was het met hem eens;; dat zijn er een hoop! Tevens is Geert nu de koploper en zal die ooit premier worden...spelen voor een land waar Geert prenier is? Bein. ...liever niet!

Maar waar aan valt te horen dat ik respect eis? Ïk eis helemaal niks, geef gewoon mijn mening!

Maar wacht, ik ben een Marokkaan, wij roepen vaak om respect en zo en jij kent mij zo goed dat je weet dat ij geen respect verdien! Ik ben een Marokkaan met een mening dus zal ik wel respect eisen als ik mijn mening geef...

Maar natuurlijk niet iedereen heeft een negatief beeld van Marokkanen...toch?

Clown

20 maart 2016 om 00:00

Weet je waarom het slechts 40 % is ?
De rest woont ij wijken waar geen marokanen wonen anders was het 80 % geweest.
Ik ga er nu vanuit dat jij acuut vertrekt als Geert de grootste word ?

Ik kan ziyech wel begrijpen dat die kiest voor Marokko. Eerst kozen spelers niet voor marokko omdat de bond amateuristisch was. Nu is alles goed geregeld daar en dan zie je toch dat de beste marokkaanse spelers voor marokko kiezen zoals benatia, boufal en belhanda.

Nederland zie ik zelf lk ook niet het wk halen. Als robben stopt is nederlands niets meer dan een c land. Waar landen als belgie talenten hebben als hazard, de bruyne en frankrijk met pogba, griezman etc. Komen wij nederland met narsing en el ghazi. Type tanane die zelf bij marokko maar 2 interlands gaan spelen, zoals aissati eerder.

Nederland moet gewoon niet gefrusteerd doen en spelers selecteren die met trots voor oranje kiezen.

Marco van Basten wereldspeler, drama al trainer. Blind idem dito. Het is duidelijk dat ze grove fouten hebben gemaakt. Ziyech zou bij oranje samen met sneijder en Robben tot de besten behoren.

20 maart 2016 om 00:02

Zou hij niet eerst een niveautje hoger proberen ?
Maher kon dat ook niet aan.

Ophef om niks eerlijk gezegd, 2 leuke spelers ( er lopen genoeg van rond in de eredivisie) die hun eigen keuze hebben gemaakt. Waar gaat het over in godsbaam.

Eerst vinden ze da alle Marokkanen terug naar hun land moeten maar eenmaal da ze iets hebben zoals talent zijn ze ineens wel goed persoonlijke vindt ik da je zelf die beslissing moet maken voor wie je kiest maar ben hartstikke blij dat ze voor het land van herkomst hebben gekozen en al die domme dingen die jullie vertellen over hun is gewoon ziekelijk of heeft da soms met jaloezie te maken eerst en vooral hebben het nl 11tal verloren tegen janke en mieke het nl van vroeger is er ni meer zet da maar uit jullie hoofd in die tijd met rijkaard en co was een mooie tijd en in Marokko worden ze als koning behandelt ook al speel je ni een wk of ni

Dus als je een keuze maakt vannuit je hart ben je dom als iemand meer voelt om voor Marokko te spelen. Is hij volgens Van Basten dom ik had veel respect voor Van Basten maar die is nu in een klap weg. Marokko is op dit moment zeker niet minder als het Nederlandse Elftal dat zich niet kon kwalificeren in een poule met laagvliegers Tsjechie en Ijsland. Dus we moeten nou niet doen of Nederland op dit moment iets voorstelt gaan niet eens naar een EK. Marokko heeft net als Nederland ook heel veel talent trouwens. Er hebben deze week 4 grote talenten voor Marokko gekozen Boufal ( Lille ) Ait Ben Nasser ( As Nancy ) Hakimi ( Real Madrid ) en natuurlijk ook Tannane. Ait Ben Nasser is pas 19 jaar en staat in de belangstelling van vele clubs waaronder Arsenal. Boufal is 22 jaar ook hij staat in de belangstelling van vele buitenlandse clubs. Dan hebben nog jongens als Belhanda ( Schalke 04 ) El Kaddouri ( Napoli ) Barrada ( Marseille ) Amrabat ( Watford ) Ziyech ( Fc Twente ) Labyad ( Fulham ) Mastour ( Ac Milan ) Benatia ( Bayern Munchen ) Lazaar ( Palermo ) El Kaoutari ( Palermo ) Moufi ( Lyon ) Hakimi ( Real Madrid ) Saiss ( Angers ) El Ahmadi ( Feyenoord ) Obbadi ( Lille Osc ) Da Costa ( Olympiakos ) El Bouazzati ( Dortmund ) talent en kwaliteit zat Marokko is momenteel niks minder dan Nederland.

Als je Ziyech niet zou kennen, en hier de reacties zou lezen zou je toch je denken dat het om speler van het kaliber messi gaat.
Ziyech is een prima speler maar speelt onder in de eredivisie moeten we die nou ook al gaan smeken om voor een land te kiezen.

En de keuze is uit sportief oogpunt idd dom, omdat Marokko nooit in de buurt van oranje kan komen.

Overigens is het kiezen met het hart in het geval Ziyech vreselijk hypcriet, ander was hij niet ingegaan op de eerdere uitnodiging van Oranje.

Verder is het in de slachtoffer rol kruipen van de marokanen hier weer misselijkmakend.
Er is geen 1 nederlander die er wat aan kan doen dat Opsporing verzocht vol zit met Noord afrikaanse mannen.
Ook dragen afgesneden hoofden voor Shisha loungen niet bij aan het positief imago.

Dus de Marokanen zouden eens pas op de plaatse moeten maken en eens naar zichzelf en hun gemeenschap kijken.

Maar dit heeft niets met voetbal te maken.

@ Albertino Nederland had geweldige spelers met jongens als Sneijder Robben Van Persie Van Der Vaart Stam De Boer Cruijf Van Hanegem. Maar het is afwachten wat de nieuwe generatie ervan gaat bakken en of ze jongens van dat kaliber gaan opleiden brengen. Marokko heeft veel talenten dus dat Marokko nooit in de buurt van Nederland kan komen moet ik nog zien. Depay bijvoorbeeld heeft veel talent maar het is geen Robben en of hij ooit dat niveau gaat halen valt te betwijelen.

Verder vind ik dat de Nederlandse Media moet stoppen met artikelen over de Keuze van Ziyech die jomgen speelt nu voor Marokko. Accepteer zijn keuze wat Van Basten hier zegt vind ik dom niet de keuze van die spelers. Waarom hebben ze het altijd over de keuze van Ziyech het zit jullie blijkbaar wel ergs dwars. Ook bij Voetbalinside en Studio Voetbal steeds maar weer over hoe jammer het is dat Ziyech niet voor Oranje kiest. Man laat het rusten die jongen heeft nu 4 wedstrijden voor Marokko achter de rug. Er is over dit onderwerp toch al genoeg gezegd en over geschreven op gegeven moment moet je er dan ook een punt achter zetten. Het leven gaat verder mensen je kan niet in het verleden blijven leven. Als Robben die bal had ingeschoten in 2010 was Nederland Wereldkampioen maar ALS telt niet.

19 maart 2016 om 17:36

Mij zit niets dwars en helemaal niet Ziyech, die nog niets heeft bewezen, dat zeg juist hierboven.
Ik vind het volstrekt logisch dat Ziyech niet word opgeroepen, er lopen bij Ajax en Psv middenvelders voor die positie die het keurig laten zijn in ieder geval de top van Nederland te kunnen spelen, dat moet Ziyech nog maar laten zien.

En blijkbaar zijn er heel mensen overtuigd dat hij dat makkelijk kan, nou dat waren ze ook van Maher die bij Psv laat zien dat niet te kunnen.

Het is een ontzettend groot verschil tussen suptop/middenmoot en de druk bij Ajax Psv of Feyenoord.

Dat het in voetbal progamma's veel over deze situatie gaat heeft niets met Ziyech te maken maar alles met Blind die al voordat hij BC was al werd neergesabeld.

Verder heeft Marokko al 10tallen jaren lichtingen met erg veel talent alleen komt er nooit wat van.
En geloof mij maar als we 2 tot 4 jaar verder zijn lopen er in Oranje weer spelers die in de absolute top meespelen.

Graag of niet! We hebben weer een hecht team nodig. Het is misschien maar beter zo. Zie die 2 echt niet ons elftal beter maken. Zodra het verkeerd zou gaan heb je niks aan hun. Die zouden alleen voor nl spelen om elders meer geld te verdienen.
Prima zo. Alleen ik zie blind echt niet een goed elftal maken. Hoop dar hij snel weg gaat en er een nieuwe coach komt.

Was getekend, Dhr. Pannekoek....
Voor de andere schreeuwers dat we één keer niet mee doen aan een eind ronde, maak daar maar vast 2 van. En met de huidige situatie denk ik dat we er nog wel langer van verstoken blijven, of de Uefa moet straks een toernooi gaan organiseren met alle landen of we moeten in een poule met , Lichtenstein, luxemburg, färöer, malta en Andorra. Maar ik denk dat we zelfs dan nog punten laten liggen.....zolang er geen grote opstand gaat komen tegen het grote absurde geld, zal NL alleen maar verder afglijden.

Alsjeblieft zeg. Wie zegt dat Tannane en Ziyech spijt hebben. Deze jongens hebben meerdere keren aangegeven dat ze met het hart voor Marokko hebben gekozen. Niemand heeft spijt. De enige 2 die spijt hebben zijn van Basten en Blind. Daarom deze reactie.
Daarnaast denk ik eerder dat Marokko aanwezig zal zijn bij het volgende wk. Ik geloof niet dat Nederland zich gaat plaatsen.

19 maart 2016 om 14:21

Inderdaad zolang van Oostveen, Blind en van Basten er zitten geen tournooi voor Nederland land. Marokko acht ik meer kans om een WK te spelen.
Als Blind en consorten meer aandacht aan Ziyech hadden besteed had hij overigens voor Oranje gekozen. Daar ben ik van overtuigd. Helaas. Maar zo is er wel meer helaas met Blind en consorten. Over vier jaar dan maar weer.

Dit heet gewoon ordidaire natrappen. De ruzie tussen Ziyech en ven Basten gaat gewoon door. Ziyech is weg gejaagd door deze icoon. En nu ook even een trap na geven.
Van Basten , je bent met honderden punten gedaalt op mijn lijst. Wat een bekrompen figuur blijk jij te zijn. En inderdaad als coach totaal ongeschikt.

Je kan ook gewoon niet ontkennen dat het domme keuzes zijn. Ziyech heeft zelf aangegeven puur uit frustratie voor Marokko gekozen te hebben. Die jongen spreekt zelf niet eens Marokkaans ; De keuze kwam echt niet uit zijn hart. Wel onhandig van Marco om dit zo te zeggen als voorbeeldfiguur.

Tsja, niet de meest tactische uitspraak van Van Basten, zoals vaker, maar heeft wel gewoon gelijk, zoals vaker. Als uiteindelijk blijkt dat deze jongens voor het sportieve aspect gingen en slecht geinformeerd waren wat betreft overstappen, dan is voor de Atlas leeuwen ipv de Oranjecleeuwen spelen niet de beste keus! Was het met her hart geweest, alleszinsbegrijpelijk, nu gewoon oliedom!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren