Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Chelsea van de Betuwe’ weigert na kampioenschap promotie naar JL

Laatste update:

FC Lienden is kampioen geworden van de zondagtopklasse. Het team van oud-aanvaller Hans van de Haar won met 0-2 van HSC’21 uit Haaksbergen is daardoor niet meer in te halen door UNA uit Veldhoven. De doelpunten werden gemaakt door Youssef El Jebli en Rafael Uiterloo.

De 22-jarige El Jebli speelde eerder voor USV Hercules en vertrekt na dit seizoen naar De Graafschap. Hij maakte alweer zijn dertiende competitiedoelpunt van het seizoen en daarmee is hij de topscorer van Lienden, dat ook wel het Chelsea van de Betuwe wordt genoemd. De nummer twee op de topscorerslijst van Lienden is de 23-jarige linksbuiten Abderrahim Loukili.

Lienden mag door de titelwinst promoveren naar de Jupiler League, maar daar ziet men vanaf. “We kunnen niet voldoen aan de eisen van de KNVB”, zegt secretaris Nico Wagenvoort tegen Radio Gelderland. In februari gaf Wagenvoort in gesprek met De Gelderlander al meer tekst en uitleg over de beslissing van Lienden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind dat die eisen gewoon omlaag moeten. Ik denk dat er misschien wel geen enkel amateur team aan die eisen kan voldoen.

3 mei 2015 om 18:15

Als het goed is gaan die eisen denk ik bij invoering van het nieuwe systeem (waarbij de Topklasse verplicht moet promoveren) wel omlaag. Dat nieuwe systeem gaat vanaf volgend seizoen in.

3 mei 2015 om 18:55

Eens, er is zo niks aan.

3 mei 2015 om 20:06

Probleem is dat die eisen er zijn om de prof spelers te beschermen. Lienden speelt met louter amateurs, ze durven het niet aan om het verplicht aantal speler een prof contract aan te bieden.

3 mei 2015 om 21:00

Ja precies is voor 'beide partijen' protectie

3 mei 2015 om 20:11

je kunt natuurlijk niet verwachten dat alle betaald voetbal clubs moeten voldoen aan allerlei eisen en dat nu omdat een amateurclub daar niet aan kan voldoen dat omlaag bijgesteld moet gaan worden . dit gaat clubs de kop kosten , dat zie je aankomen .

3 mei 2015 om 22:12

de eisen rond het aantal contractspelers moeten vooral veranderd worden

ook zou het juist een enorme lastenverlaging voor andere pilsleague clubs met zich me brengen als ze minder ft contractspelers hoeven te hebben en hun selectie dus met semi-profs aan kunnen vullen

ok zal dit voor heel wat spelers de pilsleague een stuk interessanter maken, omdat ze hun baan kunnen houden en in het betaald voetbal kunnen spelen

4 mei 2015 om 01:03

Dit had het nieuws al eens eerder gehaald. Het was niet zozeer het aantal contractspelers, maar juist andere zaken. FC Lienden zou prima 16 fulltime contractspelers kunnen houden, want de huidige spelersgroep ontvangt (als parttimers) niet zo veel minder als het minimumloon van een fulltimer.

Probleem is echter dat als Lienden deze contracten gaat opwaarderen tot fulltime, dat ze dan opleidingsvergoedingen moet betalen.
Daarnaast moet FC Lienden als ze promoveren het kunstgras vervangen, want dat voldoet niet aan de eisen van het profvoetbal (de mat is namelijk versleten en bij het amateurvoetbal hoeft zo'n mat alleen bij aanleg gekeurd te worden, terwijl dat in het profvoetbal jaarlijks gebeurd). Als laatst moet de accommodatie aangepast worden (er moeten namelijk minimaal 2000 zitplaatsen zijn).

Die kosten buiten de lonen om zijn juist het probleem.

Eigenlijk te bizar voor woorden dat je een keuze hebt of je wil promoveren of niet.
Dat gezegd hebbende kan ik wel begrijpen dat ze ervan af zien al is dat binnenkort voorbij met de herinvoering van de tweede divisie.

3 mei 2015 om 18:18

Misschien bizar, maar anders krijg je taferelen dat de bovenste clubs expres gaan verliezen. Dan heb je helemaal geen competitie meer.

3 mei 2015 om 21:42

Dan moeten ze niet in de top willen spelen, het is lachwekkend at je mag kiezen.
Ze moeten gewoon aan het begin vragen wie eventueel wil, en de clubs die niet willen gaan maar lager spelen.

3 mei 2015 om 22:15

slaat helemaal nergens op, er is nu niet voor niets een scheiding tussen amateurs, oftewel mensen wiens hobby voetbal is, en anderzijds het betaald voetbal, voor de absolute top die het voetbal als cariere ziet

3 mei 2015 om 23:54

Alle clubs die nu in de topklasse spelen hebben aangegeven op dit moment nog niet naar de jl te willen promoveren als ze de kans zouden krijgen. Zou een kleine competitie worden denk je niet? Dan krijg je zeker clubs uit de derde klasse die met hun bierteam naar de eerste divisie willen.

Het is gewoon duidelijk dat de stap tussen de amateurs en de profs voor nagenoeg elke topamateur veel te groot is. Veel amateurclubs hebben hun zaakjes goed op orde (Lienden misschien niet zo zeer) maar durven de stap toch niet te nemen. Dat geeft gewoon aan dat de regelingen moeten worden aangepast wil er een "vloeiend" systeem kunnen ontstaan. Iets wat het niveau en de financiële situatie van de eerste divisie goed zou doen.

Met het op poten zetten van een tweede divisie doet de Knvb in mijn ogen al goede zaken. Zo kunnen ze bepaalde verplichtingen die naar een full prof club moeten leiden meer geleidelijk instellen.

4 mei 2015 om 09:40

FC Lienden wil wel promoveren, maar ze kunnen niet aan de eisen van de Knvb voldoen. Dan zouden ze opleidingsvergoedingen moeten betalen en een nieuw kunstgrasveld aan moeten leggen. Deze kosten komen dan uit rond de vier ton. Het is dus niet een kwestie van niet willen..

4 mei 2015 om 20:45

Prima, als je niet wil promoveren moet je niet in die ladder voetballen.

En wat die eisen dan? Kan iemand meer hierover vertellen?

3 mei 2015 om 18:17

Er zijn zoveel dingen waar je in moet veranderen.. Financieel gebied maar ook zeker daarom heen. Uitvakken, toeschouwers aantallen etc

3 mei 2015 om 18:58

Wat dacht je van een minimum aantal profspelers? Nu is de Knvb volgens mij wel iets soepeler bij gepromoveerde amateurs (was bij Achilles iig wel zo), toch blijft een x aantal spelers minimum loon betalen (op z'n minst) een aardige opgave.. JL clubs moeten er daar minimaal 16 van hebben, das behoorlijk wat geld dat je moet binnenhalen.

Edit: ff opgezocht, minimum jaarloon is 18k, maal 16 is ruim 288k..

3 mei 2015 om 22:21

klopt,

alleen de berekening is niet goed, want dat is wat de spelers binnenkrijgen, maar de club betaald als werkgever een stuk meer dan het bedrag dat de speler op zijn bankrekening gestort krijgt

ik ben het wel met je eens dat het opnieuw toestaan van semiprofs de clubs in de pilsleague veel meer mogelijkheden ruimte en toekomst biedt

4 mei 2015 om 10:30

Dit zijn de eisen op het moment qua contractspelers:
Overgangsregeling contractspelers

1e jaar Jupiler League: 10 contractspelers met tenminste 50% minimumloon en 6 contractspelers met tenminste 100% minimumloon (ongeacht aantal contracturen)

2e jaar Jupiler League: 8 contractspelers met tenminste 50% minimumloon en 8 contractspelers met tenminste 100% minimumloon (ongeacht aantal contracturen)

3e jaar Jupiler League: 4 contractspelers met tenminste 50% minimumloon en 12 contractspelers met tenminste 100% minimumloon (ongeacht aantal contracturen)

3 mei 2015 om 20:07

Lienden speelt met louter amateurs, ze durven het niet aan om het verplicht aantal speler een prof contract aan te bieden. Dat is de grootste belemmering voor amateur clubs, de eisen aan het stadion vallen op zich wel mee.

4 mei 2015 om 01:19

Toch niet. FC Lieden speelt met semi-profs, net zoals alle topklassers. De gemiddelde topklasser verdiend niets minder dan de profs van clubs onderuit de Jupiler League.

FC Lienden had destijds al aangegeven dat juist die randzaken een probleem zijn. De club kan namelijk de opleidingsvergoedingen, het vervangen van het kunstgras (voldoet niet aan de eisen, maar mag wel gebruikt blijven worden in de topklasse) en het uitbreiden van het complex (het sportpark van FC Lienden heeft niet de verplichte 2000 zitplaatsen).

4 mei 2015 om 00:36

Een van de redenen zou kunnen zijn dat Lienden speelt met voornamelijk spelers die zijn afgevallen bij topclubs. Ik weet niet precies hoe dit maar als zij de Jupiler league in vaan moeten ze voor al deze spelers een opleidingsvergoeding betalen.

4 mei 2015 om 01:20

Sterker nog: FC Lieden heeft al aangegeven dat dat een van de redenen is (tezamen met het veld en het uitbreiden van het aantal zitplaatsen)

4 mei 2015 om 09:41

Waar Lienden tegenaan liep, waren de opleidingsvergoedingen en het aanleggen van een nieuw kunstgrasveld. Dit zou de club rond de vier ton gaan kosten.

Super seizoen van Lienden. Dit jaar voor het eerst zonder het grote geld van de hoofdsponsor en direct kampioen. Benieuwd hoe ze het tegen de kampioen van zaterdag zullen doen.

3 mei 2015 om 19:07

Super seizoen? Gewoon een middelmatig ploegje dat kampioen wordt op falen van de rest. En ja, ik heb ze zien voetballen.

3 mei 2015 om 19:15

De keeper van Lienden heeft toch zeker zijn meerwaarde. In mijn ogen niet minder dan sommige eredivisie clubs.

3 mei 2015 om 19:38

Wanneer een club als Lienden kampioen wordt is dat zonder enige twijfel een super seizoen. Ze hebben geen jarenlange ervaring op het hoogste amateur niveau en het is geen club als Achilles, Spakenburg, ijselmeervogels etc. die altijd bovenin mee kunnen.
Gewoon een topprestatie.

4 mei 2015 om 01:24

FC Lienden speelt inmiddels al 8 jaar onafgebroken op het hoogste amateurniveau. Volgens mij hebben die dus een aardige reputatie inmiddels.

4 mei 2015 om 09:15

Inmiddels al een tijdje inderdaad, maar nog lang niet te vergelijken met clubs als die in de zaterdag topklasse en bijvoorbeeld Afc, de treffers en hsc, die allen al tegen de 30 á 40 jaar op het hoogste niveau spelen. Daarnaast hebben deze clubs het qua accommodatie en jeugd ook gewoon veel beter voor elkaar.

4 mei 2015 om 16:27

Ook dat spreek ik tegen. Hsc'21 ken ik toevallig goed (vaak tegen gevoetbald), maar daar is het zeker niet in orde.

De jeugd van die club klaagt steen en been over het gebrek aan interesse die de club in haar jeugdteams heeft (volgens de leiders van de jeugdteams gaat al het geld naar het eerste elftal). De accommodatie is ook niet goed, want de bijvelden hebben niet eens een dug-out en een aantal zelfs niet eens een reservebankje. Daarnaast is het kunstgras van het hoofdveld compleet versleten en voldoet totaal niet meer aan de eisen (maar mag nog altijd gebruikt worden, omdat in het amateurvoetbal een kunstgrasveld alleen bij ingebruikname gekeurd wordt en niet jaarlijks zoals in het profvoetbal). Daarnaast heeft Hsc'21 ook grote financiële problemen gehad.

Overigens: AFC speelt niet 30-40 jaar onafgebroken op het hoogste niveau, maar is tussentijds ook gedegradeerd geweest en speelt sinds 2001 weer op het hoogste niveau.

Groot aandeel van de jongens afkomstig van USV Hercules.
Ik vind wel dat el Jebli eens zonder die lange onderbroek moet spelen.....
40 graden en hij speelt met lange onderbroek en handschoenen.

3 mei 2015 om 19:49

Als herculaan mooi om te zien dat El Jebli en Loukili 't zo goed doen bij Lienden. Mooi ook dat Hercules zelf handhaaft.

Nou nou het chelsea van de betuwe ... Beetje overdreven die komen volgend seizoen das TEC die met een oliebaron als hoofdsponsor een meer waardige naamdrager van die naam zullen zijn. Tevens vond ik het voetbal van lienden nou niet geweldig veel kracht en fysiek werk en natuurlijk scorende spelers!

3 mei 2015 om 18:42

Jullie volgen ook nog de amateurs op volle kracht?

3 mei 2015 om 18:47

Niet geweldig voetbal, veel kracht en scorende spelers...
De bijnaam "chelsea van de Betuwe" zou bijna niet beter gekozen kunnen worden lijkt mij dan..

3 mei 2015 om 18:55

De wedstrijden die ik van Lienden heb gezien vond ik ze juist attractiever spelen dan voorgaande jaren.

Is Tec al kampioen? Of komt het op de laatste wedstrijd aan?

3 mei 2015 om 19:09

Sprokkie, alweer verkoop je onzin. Ze spelen geen attractief voetbal. Allemaal achterin en counteren. Ze wilden niet voetballen.

3 mei 2015 om 19:32

Attractiever dan voorgaande jaren, lezen graag. Het kan zijn dat jij dat niet vond, misschien niet de goede wedstrijden gezien. Maar bij vlagen vond ik ze inderdaad leuk en fris voetballen, in de tweede seizoenshelft werd dit wel een stuk minder en verloren ze ook meer punten.

4 mei 2015 om 09:43

Bij Tec komt het op de laatste wedstrijd aan. De nummer 2 en 3 hebben 1 punt minder. Ze moeten dus winnen tegen Blauw Geel'38 (4 punten minder dan Tec)

Is het een stomme vraag als ik vraag waarom zij zo heten?

3 mei 2015 om 19:08

Plaatsnaam

3 mei 2015 om 19:40

Omdat er enkele jaren veel geld in het eerste is gepompt door de plaatselijke sponsor waardoor er veel ex profs gehaald zijn en kraay jr de trainer was. Dat geld is er nu een stuk minder.

Laat dit een les zijn voor al die personen die klagen over de de vermeende competitie vervalsing met de tweede teams van de grote clubs. Amateur clubs willen niet spelen in de JL omdat ze geen profspelers onder contract willen hebben, zonder de tweede teams zouden er maar weinig clubs overblijven in de JL.

3 mei 2015 om 20:20

Dat klopt niet want er spelen nu 20 clubs in de JL. De Eredivisie speelt met 18 clubs.
De jeugdteams zijn dus niet echt nodig om het aantal op peil te houden.
Dus dat er zonder jeugdteams weinig teams overblijven is niet juist.
Twente trekt zich terug, dus dan blijven alleen PSV en Ajax over.

3 mei 2015 om 22:39

Twintig min drie is zeventien. Tel daarbij op de clubs in de JL die in zeer zwaar weer verkeren en dan wordt het aantal nog lager.

4 mei 2015 om 01:27

En daar mag je Achilles'29 dus ook af halen, want dat is nog altijd een amateurclub die als proef onder lagere eisen mocht deelnemen aan de JL (daarom mag Achilles'29 ook niet promoveren). FC Lienden kreeg die voorwaarden niet.
Achilles'29 wilde totdat die lagere voorwaarden kwamen ook nooit promoveren.

3 mei 2015 om 23:46

Omdat de eisen van de knvb niet haalbaar zijn in een klein land als nederland. Toestaan van semiprofs en die hele onzin van die 2de teams is nergens voor nodig

4 mei 2015 om 12:51

Clubs als Haarlem, Rbc, Veendam etcetera. hadden wellicht ook nog kunnen bestaan als ze niet louter prof spelers onder contract hadden. Zodra de Knvb semi-profs gaat toestaan, zullen veel prof clubs in de eerste divisie overgaan tot gebruik making van semi-profs.

Hiermee kunnen amateur clubs inderdaad JL gaan spelen echter de financiele positie van de prof speler wordt een stuk minder. Dit gaat problemen geven met de spelers vakbond.

Ik ben als verslaggever bij bijna alle top-amateurclubs geweest. Het complex van Lienden vond ik toch het meest indrukwekkend. Erg gastvrije club ook. Leuk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren