Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Albanië én Servië vechten straf van UEFA aan bij CAS

Laatste update:
/

Servië krijgt een reglementaire 3-0 zege toegekend in het EK-kwalificatieduel met Albanië. Dat heeft de disciplinaire commissie van de Europese voetbalbond UEFA laten weten. Het levert de ploeg van bondscoach Dick Advocaat echter geen punten op.

Het duel werd eerder deze maand na 41 minuten, vanwege ongeregeldheden op het veld en de tribunes, bij een 0-0 stand gestaakt. Tot verbazing van iedereen verscheen een drone boven het veld met daaronder een Albanese vlag. De Serviër Stefan Mitrovic trok de vlag vervolgens naar beneden, wat enkele Albanese spelers probeerden te beletten. Er ontstond een flinke vechtpartij, waarna ook toeschouwers het veld opkwamen en de Albanese spelers aanvielen.

Servië moet de toegekende drie punten inleveren én de komende twee thuiswedstrijden in Groep I zonder publiek afwerken. Beide landen krijgen een boete van 100.000 euro.

Update 24 oktober 18.46 uur - Albanië gaat in beroep tegen uitspraak van UEFA
Albanië is het niet eens met de beslissing van de Europese voetbalbond (UEFA), om Servië een reglementaire 3-0 zege toe te kennen. De UEFA besloot daartoe naar aanleiding van de ongeregeldheden in het EK-kwalificatieduel, eerder deze maand. De Albanese bond gaat in beroep tegen het besluit. "Teleurstellend en onrechtvaardig", vindt voorzitter Armand Duka van de FSHF. "We zullen in beroep gaan en ons recht opeisen."

Update 3 december 14.00 uur - 'Albanië zet strijd rond ‘drone-incident’ voort: ‘Recht op de zege'
De UEFA dacht het incident rond de drone bij de wedstrijd tussen Servië en Abanië opgelost te hebben, maar Albanië laat het er niet bij zitten. De UEFA kende een reglementaire 3-0 overwinning toe aan Servië, omdat er een vlag van Groot-Albanië het stadion in was gevlogen. Daaropvolgend braken rellen uit tussen spelers en supporters. Albanië tekende beroep aan, maar krijgt geen gelijk van de beroepscommissie van de UEFA. Daarom stapt Albanië nu naar het hoogste sporttribunaal, het CAS. “Wij zetten de juridische strijd voort. We zijn ervan overtuigd dat we recht hebben op de zege”, zo meldt de voetbalbond van Albanië.

Update 8 januari 19.02 uur - Albanië én Servië vechten straf UEFA aan bij CAS
Zowel Servië als Albanië gaat de straf die de UEFA beide landen heeft opgelegd aanvechten bij het internationaal sporttribunaal CAS. De ethische commissie van de UEFA oordeelde dat Albanië de wedstrijd reglementair met 3-0 had verloren, terwijl de Serviërs drie punten in mindering kregen. Ook moet Servië twee thuisduels zonder publiek afwerken en kreeg het, evenals Albanië, een boete van 100.000 euro.

Albanië verdient de zege

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zeer lichte straf waarin spelers en supporters mekaar te lijf gingen. Turkije had 6 wedstrijden zonder publiek en in het buitenland moeten spelen voor gebeurtenissen die minder zwaar waren (enkel ruzie tussen de spelers in de spelerstunnel). Ik denk dat toen Turkije te zwaar gestraft werd. 2 maten en 2 gewichten

24 oktober 2014 om 11:09

Hier hebben we dus als servie geen zak aan.. albanie komt hier dus gewoon zeer makkelijk vanaf. De serven moet zonder publiek spelen 2 duels.. ongelofelijk. Terwijl de alba's met een absurde drone kwamen en daardoor voor de totale onrust zorgde. Uefa je stelt me weer eens enorm teleur!

24 oktober 2014 om 11:19

Sorry, maar je mag van geluk spreken dat Servië er zo makkelijk vanaf komt. Hoe kan je hier nog over klagen? Servische "supporters" vielen spelers aan, bovendien is dit al de 3e keer in korte tijd dat er grote problemen met Servië zijn (italië en Jong Engeland). Maar 1 straf zou terecht zijn: Servië uit het toernooi nemen.

24 oktober 2014 om 11:48

Die drone was de actie van 1 individu. De reactie van het Servies publiek was daarna massaal en veel schandelijker. Of te wel denk ik dat Servie er nog heel goed vanaf komt met deze straf.

24 oktober 2014 om 11:51

Grappig dit eigenlijk, volgens mij weet je niet wie achter deze actie zat. Het waren gewoon de serven die provoceerde en niet de albanezen. Het waren serven die dat vliegtuig bestuurden.

24 oktober 2014 om 11:57

Lijkt me een beetje duidelijk denk ik.., de serven schreeuwden door de volkslied van Albanië heen met racistische uitlatingen, ze gooiden met vuurwerk niet op het veld maar ze waren heel onrustig de heletijd , ze schreeuwden "dood de Albanezen" en uiteindelijk kwam de vlag wat ook een fout was van de Albanezen, maar ze wouden gewoon niet dat de serven de vlag in handen kregen en niet om erop los te slaan, uiteindelijk kwamen de serven het veld op sloegen met plastic stoelen, de Albanezen rennen van het veld van en krijgen nog klappen vlak voor de tunnel van Servische supporters , de politie laat hun gewoon hun gang gaan. Albanië verdienden deze 3 punten.

24 oktober 2014 om 13:16

In mijn optiek verdienden beide landen een uitsluiting. Albanië vanwege de provocatie met de vlag en de overspannen reactie van de Albanese spelers nadat de Servische speler de vlag uit de lucht had gepakt en Servië vanwege alle overige uitwassen. Beide partijen zaten hier goed fout. Boetes komen alleen ten goede aan de uefa. Een uitsluiting voor beide landen was op zijn plaats geweest.

24 oktober 2014 om 13:37

@salihovic23

Heb je een bron bron / bewijs?

Beide landen lopen 3 punten mis en de bond betaalt een boete van 100.000€? Voor beide landen een vrij lage straf als je het mij vraagt.

24 oktober 2014 om 11:30

Het geval waar je over spreekt is me niet bekend, maar als het waar is wat je zegt dan is de straf tegen over Servië en ook Albanië gewoon een schande.

24 oktober 2014 om 11:41

Zoek maar op Turkije-Zwitserland 16/11/2005 op youtube, dan zul je het wel zien. Corrupte boel hier

24 oktober 2014 om 17:36

We vergeten echter alleen dat Servië 3 punten in moet leveren en Albanië een reglementair verlies krijgt.
Turkije kreeg toen geen punten in mindering of een reglementaire nederlaag. Punten in mindering zie ik toch echt als een grotere straf dan wedstrijden zonder publiek moeten spelen.

Waarom een reglementaire overwinning geven om deze direct te sommeren om in te leveren. Bureaucratisch elkaar aan het werk houden. Ik ken de hele historische details niet. Op basis van deze situatie komen de Albanezen er goed vanaf, zij begonnen immers met vechten nadat er een vlaggetje werd vastgepakt.

24 oktober 2014 om 11:31

Omdat dat de enige manier is om de wedstrijd niet opnieuw te hoeven laten spelen en ze tegelijkertijd 0 punten toe te kennen.

24 oktober 2014 om 12:06

Omdat de Albanezen van het veld zijn gegaan en dat is reglementair verlies. Ze deden dit omdat ze werden aangevallen dus heeft de Uefa dus besloten om Servie punten aftrek toe te kennen.

24 oktober 2014 om 17:41

Omdat de Albanezen weigerden de wedstrijd verder te spelen. De standaardstraf daarop is gewoon een reglementaire 3-0 nederlaag (ook in de Eredivisie!), want de scheidsrechter is de enige die mag staken.

Servië moet vervolgens 3 punten inleveren vanwege al die feiten die zei te verwijten valt: publiek dat spelers aan valt, een slechte wedstrijdorganisatie (er werd niet voorkomen dat publiek op het veld kwam), racistische en kwetsende uitingen, etc.

Overigens komt Servië er met deze twee sportieve straffen (de publieksmaatregelen even niet meegerekend) er beter vanaf dan Albanië. Beiden hebben ze de facto 0 punten aan het duel overgehouden, maar het doelsaldo van Servië is wel +3 beter geworden, terwijl die van Albanië juist met -3 slechter is geworden.

wat is dit nou voor onzin dat servie wordt gestraft? alleen albanie moet gestraft worden, als jij met hakenkruis door israel loopt kan je toch ook zo een reactie verwachten.

24 oktober 2014 om 10:58

Jou hakenkruis vergelijking slaat de plank volledig mis. Servie is immers de historische boosdoener in Ex-Joegoslavie en niet andersom, zoals jou vergelijking doet beweren.

Het is meer met de Israelische vlag door Duitsland lopen. Zo klinkt het een stuk minder intens, nietwaar?

24 oktober 2014 om 11:06

Dat zij de boosdoener waren betekent toch niet dat de gevoelens hetzelfde moeten zijn. Sowieso ligt het op dit moment nog heel gevoelig in verband met Kosovo.

24 oktober 2014 om 11:35

Nee. Dat is een nog slechtere vergelijking. Je kan dit Duitsland immers niet vergelijken met Nazi Duitsland. Het grootste gedeelte van de huidige Duitsers heeft Nazi Duitsland nooit meegemaakt. Daarbij zie ik niet in waarom Duitsers zich beledigd zouden moeten voelen door en Israëlische vlag.

Ik denk dat met een Nazi vlag door Israel rennen vele malen erger is dan met een Israelische vlag door Duitsland rennen.

24 oktober 2014 om 11:01

Het is de taak van het thuisspelende land om te zorgen dat de beveiliging op orde is. Aangezien fans het veld konden betreden was dat dus niet het geval. Daarnaast is het niet gelukt de gemoederen zo de bedaren dat de spelers van Albanië weer veilig het veld op konden. Daarom krijgt Servië ook straf.

24 oktober 2014 om 11:14

de straf die servie krijgt is voor het feit dat de supports het veld op konden komen om de spelers aan te vallen. een niet voor het feit van het vechten de straf van albanie is wel voor het vechten aangezien je niet kan bewijzen dat de spelers iets met de drone te maken hebben gehad.

24 oktober 2014 om 11:42

Hakenkruis door Israel, serieus? Israel is de oorlog niet begonnen net als Albanie de oorlog niet is begonnen.

24 oktober 2014 om 11:45

Dat is iets heel anders. Die 'hakenkruis' heeft 6 miljoen joden gedood. De vlag van een kaart van 'Groot-Albanië' volgens mij niet. Een zeer opmerkelijke, dubieuze en riskante vergelijking. Zeker omdat Servie de onruststoker was in het voormalig Joegoslavië. Dus eigenlijk is het precies andersom als je deze vergelijking wilt maken. Maar dit is een voetbalsite, dus ik wil niet verder op de politieke kwestie ingaan.

Verder kan ik me wel in de straf vinden. Beide landen niet de punten toekennen, waardoor ze hopelijk beiden door deze straf het EK niet halen. Laat het maar een leerzame les zijn voor de toekomst.

24 oktober 2014 om 12:44

En wat heeft Albanie precies met voormalig Joegoslavie te maken?

Zie hier diverse opmerkingen voorbij komen over dat Servie de onruststoker, pestkop en agressor is. Dan word er een oorlog bijgehaald van 20 jaar geleden waar Albanie niet eens aan mee deed.

24 oktober 2014 om 13:15

Helemaal niets. Daarom moet je politiek nooit betrekken bij cultuur en sport. En zeker als je er zeer weinig van af weet wat er in het verleden heeft gespeeld. Deze wedstrijd had voor de ogen van de nieuwe generatie heel anders moeten zijn. Het had de beide landen dichter bij elkaar moeten brengen. De Albanese spelers en de Servische autoriteiten hebben echter gefaald en hebben een slechte sein gegeven aan het eigen volk. Ook al ben ik wel van mening dat de media het vuurtje door deze wedstrijd in beide landen flink heeft opgestookt, waardoor de druk enorm was.

dit is wel een terechte straf, maar het had denk ik slechter gekund voor beide landen

Moet Albanie (daar vanuit kwam de provocatie? ) ook twee thuiswedstrijden zonder publiek spelen?

24 oktober 2014 om 17:44

Nee, want dat soort straffen krijg je alleen als je publiek zich misdraagt. Dat kon in dat geval voor Albanië niet eens, want ze mochten al niet eens publiek meenemen.

Vraag je toch altijd weer af waar dat geld naar toe gaat....

Ik vindt het een beetje vreemd dat Servië 3 punten aftrek krijgt. Dit gebeurt normaal toch ook niet na rellen.

Albanië weigerde verder te spelen dus reglementaire overwinning voor Servië is terecht. Verder lijkt ook een aantal wedstrijden zonder publiek en een boete voor Servië mij terecht.

24 oktober 2014 om 10:56

Albanie weigerde niks, ze konden niet verder spelen, verschillende soelers waren aangevallen door veiligheidsmensen en door de fans, ze waren niet i. Staat om verder te spelen.
Trouwens Albanie is hier gestraft ze moesten gewoon 3 punten krijgen.
De Serviers hebben niet voor de veiligheid kunnen zorgen.
Maar dit wist je op voorhand, Servie staat goed bij de uefa.

24 oktober 2014 om 11:09

Servië staat er helemaal per sé goed op bij UEFA. Dit is meer een rare straf dan een terechte straf. De Albanezen zorgen voor de drone en voor het begin van het gevecht. De Servische supporters hebben zich misdragen en vandaar die straf.

24 oktober 2014 om 11:19

Welke albanese supporter dan??
Er was geen enkele albanese fan in het stadion.
En dan nog die drone kun je weghalen.
Als de soelers zich misdragen dan is het aan de scheids om straffen uit te delen, en niet aan de fans en aan de veiligheidsmensen om het veld te bestormen.
Hier is Albanie gewoon gestraft, dat is toch duidelijk.
Als Nederland in Albanie gaat spelen, en de albanese fans komen het veld op, dan moet NL toch niet gestraft worden.
In dit geval hebben ze dat juist wel gedaan, de bezoekende ploeg is gestraft omdat de fans van de thuisploeg het veld opkwamen.
En niet alleen de fans, ook veiligheidsmensen hebben mee op de spelers geslagen.

24 oktober 2014 om 11:20

Volgens mij had de scheidsrechter niet besloten dat de wedstrijd gestaakt moest worden dus hadden ze door moeten spelen. Als elk team dat zelf maar gaat beslissen is het einde zoek. Dat van die veiligheidsmensen is overigens geen vaststaand feit, Albanië zegt dat en Servië ontkent het dus wie de waarheid spreekt blijft in het midden.

En volgens mij is Albanië met die drone begonnen en hebben ze als eerste een speler van Servië aangevallen dus lijkt het mij logisch dat zij de zwaarste straf krijgen.

24 oktober 2014 om 11:33

Niet willen spelen en niet verder kunnen door de gewonde spelers is een verschil.
Trouwens zou jij spelen als zelfs de veiligheidsmensen mee de spelers aanvallen.
Veilig gevoel, zou je dan hebbe denk ik..
Ik hoop dat nu de Albanese fans het veld op kome en iedereen af make, als je toch niet gestraft wordt.
Trouwens voor alle duidelijkheid er was geen enkele albanese fan in het stadion.
Dzt de veiligheidsmensen niet voor de veiligheid kunnen zorgen is een probleem van de thuisploeg.

24 oktober 2014 om 11:40

Je blijft het erg eenzijdig bekijken. En dat de Albanese spelers gewond waren heb ik nog geen bewijs van gezien, als die verwondingen echt zo zwaar waren had ik daar vast wel foto's van gezien. Het was zoals ik al zei aan de scheidsrechter om te bepalen of er verder gespeeld kon worden en niet Albanië.

En dat je dat hoopt zegt nog het meest over jou. Servië is toch gestraft en ik zeg ook niet dat die straf onterecht is. Alleen 3 punten aftrek vindt ik te zwaar. Albanië is begonnen met deze hele ellende (drone + aanvallen speler Servië).

24 oktober 2014 om 11:46

Je doet hier alsof je nooit voetbal hebt gekeken man.
Dat de spelers elkaar duwen en trekken, daar is de scheids voor dat is toch duidelijk.
Wat die drone betreft ook, de veiligheidsmensen moeten daarvoor zorgen.
Je vergeet ook even te vermelden dat de Albanese spelers voor de wedstrijd al werden bekogeld met stenen, en tijdens de wedstrijd ook met alle soorten voorwerpen bij het nemen van een hoekschop of ingooi.
Komt er nog bij dat 30 000 fans de hele tijd racistische opmerkingen maakten, en zelfs de dood aan alle Albanesen riepen, maja racisme is natuurlijk toegelaten.
En met stoelen slagen op de spelers is ook normaal.
Maar geen probleem, thuis moeten de albanesen hetzelfde doen, maar dan met iedereen het veld op, als je toch niet gestraft wordt, waarom ook niet.

24 oktober 2014 om 11:58

Nog nooit voetbal gekeken? En die drone moeten de veiligheidsmensen voor zorgen? Als supporters van het uitspelende team vuurwerk op het veld gooien wordt toch ook het uitspelende team gestraft. En dat spelers bekogeld worden bij het nemen van een hoekschop of ingooi zie ik bijna elke week wel ergens gebeuren en daarvoor mag ook een flinke boete volgen. Als het te gevaarlijk wordt moet de scheidsrechter het stil leggen en anders de waarnemer van de Uefa.

Dat je wederom oproept tot geweld is volstrekt belachelijk en doet me twijfelen aan je verstandelijke vermogens.

24 oktober 2014 om 12:14

Helaas zo werkt het niet. Zelf meegemaakt, amateur wedstrijd loopt uit de hand wij als bezoekers werden bedreigd en geslagen en zijn van het veld afgelopen.
Getuigen van andere clubs hebben gezien wat er gebeurt was en hebben dit ook aangegeven bij de Knvb , eind resultaat 3-0 reglementair verloren.

24 oktober 2014 om 12:27

Albanie 3 punten krijgen? Die Albanezen beginnen met vechten! Niet de Serviers.

24 oktober 2014 om 12:39

Dus omdat de spelers elkaar duwen en trekken
Moet Servie 3 punten krijgen.
Zidane gaf ook een kopstoot, dan had Italie dus de wedstrijd moeten winnen.
De wedstrijd is stilgelegd omdat de fans van de thuisploeg het veld opkwamen, en de bezoekende spelers aanvielen.
Als dit niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer.
Mja zal er niet meer op ingaan, gelukkig is er een terug match ook, dan hoop ik dat de albanese fans met wat wapens het veld op komen, dan krijgt Albanie miss wel de 3 punten.
Want zo lijkt het wel te werken

24 oktober 2014 om 17:51

Tipi09: Er waren 6 spelers gewond meldde de Albanezen. Dat betekend dat er nog zeker 10 spelers beschikbaar waren (want je moet minimaal 16 spelers meenemen). Albanië had nog niet gewisseld, dus als al die 6 gewonden in de basis stonden, dan hadden ze nog 11-6+3 = 8 spelers op het veld kunnen krijgen. Pas als je 6 of minder spelers hebben die kunnen spelen kan er niet meer verder gespeeld worden.

Als de scheidsrechter dus oordeelt dat er verder gespeeld moet worden, dan moet Albanië dus gewoon verder spelen, want het had nog zeker minimaal 8 fitte spelers. Dat was dus geen reden om niet door te kunnen spelen. Albanië had dus zelf besloten om de wedstrijd te staken, iets dat gewoonweg niet is toegestaan en waar standaard de straf een reglementaire nederlaag voor is.

Ik ben het wel met je eens dat het schandalig is dat de scheidsrechter verder wilde spelen, die had zeker moeten staken (zeg ik als amateurscheidsrechter). De dienstdoende scheidsrechter liet zich te veel manipuleren door de druk die de Uefa op hem legde.

24 oktober 2014 om 18:17

Het gaat ook niet alleen om de gewonde spelers, maar het ging er meer om dat zelfs de veligheidsmensen mee deden aan het geweld.
De spelers voelden zich nier meer veilig, en waren mentaal niet meer in staat op verder te voetballen.
Hoe zou je zelf zijn als de mensen die instaan voor jou veiligheid u mee aanvallen, dan voel je u ook niet meer veilig.
Het was niet zo van ja hebben geen zin meer om te spelen, ze hebben gezegd we zijn niet in staat om verder te doen.
Ik vind dit gewoon schandalig, en ben er 100 zeker van dat als dit NL, Fr, of Dui, was overkomen, dat de straffen helemaal anders hadden geweest.
Mja ik wist genoeg een dag of twee na de wedstrijd, toen Platini de voorzitter van de uefa zei, wat als het een bom was inpl van een vlag.
Kom op man zoeits hoor je als voorzitter niet te zeggen voor het onderzoek begonnen is, zeker als je weet dat de fans het veld hadden bestormd.

De uefa deelt weer straffen uit : de wereld weer op zijn kop.

Dit bewijst maar weer eens dat je als uitclub alles mag permiteren.
De supporters?? van standard slopen een stadion en feijenoord wordt ervoor bestraft.
Geen sanctie voor standaard aangaande het meenemen van uitsupporters....niks.
In deze situatie komt albanie er weer goed mee weg die tikken dat tonnetje af en klaar.
Geen schorsingen voor vechtende spelers niks.

Maar ja de uefa heeft weer 2 ton binnen zonder er ook maar iets aan te hoeven doen.

UEFA houdt zich niet aan hen woord. Na incident in Italië, was het voor Servië, nog een keer en het is over en UIT voor jullie.

24 oktober 2014 om 11:22

Controleer de feiten eens. Servie heeft 2 jaar voorwaardelijk gekregen na Genua. Die wedstrijd was in 2010. Nu mag jij uitrekenen of die voorwaardelijke straf in 2014 nog steeds geldig is.

24 oktober 2014 om 11:35

Nog steeds UEFA houdt zich niet aan woord. servie verdient n keer heel zwaar gestraft te worden, dat is enige manier hoe ze huligans kunnen aanpakken. Servie is een pestkop en een agressor die zich graag in een schapenrol plaats als het hen uitkomt...
Als dit was voorgekomen tegen Frankrijk geloof me maar dat Servie er niet mee zou doen aan het EK tot 2050

24 oktober 2014 om 11:43

Je schrijft waarschijnlijk heel onbewust de grote waarheid op. Als dat tegen Frankrijk gebeurt dan schorsen ze Servie tot 2050. Dat betekent dat de straffen niet afhangen van het incident zelf maar tegen wie het gericht is. Als het Albanie is dan is 1 wedstrijd genoeg, tegen Frankrijk zijn 264 wedstrijden genoeg. Uefa behartigt de belangen van de groten en rijken en straft dus niet iedereen gelijk.

Je bent te subjectief om dit te zien en wil om heel andere redenen dan voetbal Servie gestraft zien worden.

Is dit een zware straf? Dit is een hele lichte straf.
Ze hadden beide wat mij betreft gewoon geschorst mogen worden voor het EK.

24 oktober 2014 om 11:03

Het zijn beide lichte straffen, maar ik heb het idee dat de Eufa niet al te veel olie op het vuur wil gooien. Als er een van de twee geschorst wordt slaat de vlam helemaal in de pan, als beide geschorst worden vergeven ze het elkaar ook voorlopig nog niet.

24 oktober 2014 om 17:55

Kan. Aan de andere kant is het natuurlijk wel opmerkelijk dat de vuurhaarden Oekraïne-Rusland en Spanje-Gibraltar niet bij elkaar in de poule mogen komen, maar Servië-Albanië dat wel mogen.

Je kunt je ook afvragen waarom de Uefa hier vooraf al geen rekening mee had gehouden. Als je bij andere landen die behoorlijk in conflict liggen regelt dat ze niet tegen elkaar kunnen loten in de voorrondes, dan had dat ook gemoeten bij Servië en Albanië, of anders moeten ze ook bij Oekraïne-Rusland en Spanje-Gibraltar die beperking niet toelaten. Ook dat is natuurlijk meten met twee maten.

24 oktober 2014 om 19:35

Je voorbeelden zijn heel relevant, alleen is het zo dat deze landen (of tenminste 1 van de 2) zelf hebben aangegeven vanwege politieke spanning niet met elkaar in de groep te willen. Zowel Servië als Albanië heeft niks aangegeven bij de Uefa, anders had de Uefa er rekening mee gehouden.

Tja als je als thuisland niet wordt gestraft als de thuisfans en de veiligheidsmensen het veld opkomen en de spelers van de tegenstander aanvallen.
Dan mogen de fans van Albanie dat thuis ook doen, met zwaardere gevolgen.
Als je toch niet gestraft wordt...
Albanie moest hier gewoon 3 punten krijgen.
Als de fans het veld niet opkwamen, konden ze gewoon verder spelen.

24 oktober 2014 om 11:11

Als de Serviërs een soortgelijk iets in Albanië gedaan hadden dan zou dit ook zo gebeurd zijn. Als de Albanese spelers niet gingen vechten zou er gewoon doorgespeeld kunnen worden.

24 oktober 2014 om 11:23

Wat op het veld gebeurt is aan de scheids.
Teouwens de spelers hebben niet met elkaar gevochten.
Als de albanese fans het veld zouden opkomen dan moet Albanie gestraft worden, in dit geval Servie.
Maja blijkbaar mogen de fans het veld opkomen, en met stoelen op de spelers kloppen, en zelfs hoeligans die normaal zelfs niet in het stadion mogen zijn, dan moeten ze dit in Albanie ook doen.
Je wordt toch niet gestraft.
Er mocht geen enkele albanese fan het stadion in.
Op basis van wat, sinds wanneer mogen de bezoekers het stadion niet in.

24 oktober 2014 om 12:40

Juist wel, hier wordt Albanie gewoon gestraf, en waarom??
Omdat de servische fans het veld opkwamen.
Als het zo werkt waarom thuis dan niet hetzelfde doen.
Maar dan met wat zwaardere gevolgen, de servische selectie afmaken.

24 oktober 2014 om 11:19

@tlpi09, ik begrijp je niet helemaal, begint het niet gewoon met het feit dat de spelers van Albanie Mitrovic als debielen aanvliegen? Ik had ook zo een drone naar beneden gehaald als het tijdens de wedstrijd boven je hoofd zweeft. Als ze naar behoren reageerden was er niks aan de hand.

Het lijkt me terecht dat Servie de punten krijgt. Net zo terecht als dat ze het in moeten leveren door het gedrag van de supporters. En die boetes tsjaa, ben benieuwd waar heen gaat.

En nee, ben geen servier of albanier

24 oktober 2014 om 11:25

Dus toen Zidane een kopstoot aan Materazi gaf, moest Italie 3 punten krijgen, en hadden de Italiaanse fans het recht om het veld op te komen.

24 oktober 2014 om 12:24

Beste Tipi09, lees me eerdere reactie even goed en dan zie je dat ik dat helemaal niet bedoel. Sorry maar ik vind dit ook oerdomme vergelijking. Ik zal je vertellen wat ik ervan vind:

1. Servie krijgt de overwinning

Dat vind ik terecht aangezien de spelers van Albanie zich misdragen door Mitrovic als kip zonder kop te gaan aanvliegen. Arme jongen wilt rustig die vlag weghalen(wat ik snap want dat is ook irritant) zonder te provoceren (maak me niet wijs dat dat zijn intentie was). Bovendien heeft Albanie besloten niet door te spelen (snap ik ook)

2. Servie krijgt drie punten in mindering

Dat vind ik ook terecht aangezien een deel van de supporters totaal door het lint gaan op het moment dat het gebeurt.

Hoezo zou Albanie nou in hemelsnaam de punten moeten krijgen dan?

24 oktober 2014 om 12:48

Ik snap niet hoe je hier redeneert.
Ten 1ste was er geen gevecht tussen de spelers, wel duw en trek werk.
En dan nog dat is aan de scheids om kaarten uit te delen.
De wedstrijd werd stilgelegd, omdat de fans het veld bestormden.
En niet alleen de fans maar zelfs veiligheidsmensen dede mee aan het geweld.
Dan heb je ook nog die bekende hoeligan, die in Genve al eens gestraft werd, hij mag normaal zelfs het stadion niet in, maar wandelde wel op zijn gemak het veld over, niemand van de veiligheidsmensen die hem ging aanspreken, laat staan hel het veld uitzetten.
Bij mijn weten moet de thuisploeg voor de veiligheid zorgen, dat hebben ze niet gedaan, als een fan met een stoel kan slagen met een speler, dan kan hij dat ook met een mes, of een ander gevaarlijk voorwerp.
Hier konden even goed doden vallen langs albanese kant.
De spelers hebben officieel aangegeven dat ze niet verder konden door de verwondingen, en wat komt er in de media, Albanie wou niet verder spelen.
Komt er nog bij zou jij willen verder spelen als zelfs de mensen die instaan voor jou veiligheid mee doen aan het geweld, zou in staat zijn om verder te spelen.
Daarom
Moest Dervie gestraft worden en niet Albanie.
Je lag er zeker van zijn, dat als hier Frankrijk had gespeeld inpl van Albanie, dat ze wel de 3 punten hadden gekregen.

24 oktober 2014 om 18:04

@tipi09: Zodra de scheidsrechter besloot (tijdelijk) te gaan staken, dan is het niet meer aan de scheidsrechter alleen, dan is het al aan de tuchtcommissie van de Uefa. Ook als de scheidsrechter dan al iedereen die liep te trekken/duwen/slaan/wat dan ook bestraft had met geel en/of rood dan nog had de tuchtcommissie de ploeg als geheel nog kunnen straffen vanwege het moeten staken van het duel en hun mogelijke aandeel daarin.

De reglementaire nederlaag krijgen ze echter ook niet voor het tijdelijk moeten staken, maar voor het weigeren verder te spelen nadat de stakingsperiode voorbij was. De scheidsrechter had bepaald dat er verder gespeeld kon worden en zoals je zelf zegt: de scheidsrechter bepaald, dus ook of er wel of niet definitief gestaakt wordt en dat bepaald nooit een ploeg.

Servië heeft dus eerst 3 punten gekregen, omdat Albanië meende zelf te moeten bepalen of er wel of niet gespeeld dient te worden.

Daarna komt de straf voor de Serven, namelijk 3 punten in mindering (en dat staat los van de straf van Albanië, wat toevallig de Serven 3 punten oplevert) en een aantal wedstrijden zonder publiek moeten spelen.

Als Frankrijk had geweigerd om verder te spelen, dan hadden ze net zo goed een reglementaire nederlaag gekregen. In de regels staat namelijk specifiek deze straf vermeld voor het weigeren door te spelen. De Uefa kan dan niets anders, omdat ze anders na beroep bij het CAS alsnog deze straf moet uitdelen.

24 oktober 2014 om 11:47

Waar lees jij dat Servië niet wordt gestraft? Lees eerst eens het nieuwsbericht door voordat je je flauwekul hier verkoopt als de waarheid.

24 oktober 2014 om 11:56

Welk straf heeft Servie dan gekregen??
Albanie moest hier gewoon 3 punten krijgen.

24 oktober 2014 om 12:02

Het staat letterlijk hierboven in de tekst dat Servië de punten niet heeft gekregen, 2 thuiswedstrijden zonder publiek moet spelen en 100.000 euro boete heeft gekregen.

24 oktober 2014 om 18:05

Tipi, je roept nu steeds hetzelfde, maar de reglementen zeggen zeer duidelijk en specifiek dat het weigeren door te spelen een reglementaire nederlaag oplevert. Dat had Albanië moeten weten toen ze weigerde door te spelen. De Uefa kon niet anders.

Zeer lichte straf waarin spelers en supporters mekaar te lijf gingen. Turkije had 6 wedstrijden zonder publiek en in het buitenland moeten spelen voor gebeurtenissen die minder zwaar waren in de barragematchen tegen zwitserland(enkel ruzie tussen de spelers in de spelerstunnel). Ik denk dat toen Turkije te zwaar gestraft werd. 2 maten en 2 gewichten

Servië speelt thuis, heeft de volle verantwoordelijkheid. Geen albanese supporters toegelaten dus ik begrijp niet waarom ze zo zeker kunnen zijn dat het ook werkelijk albanezen waren die de drone op veld hebben gestuurd? (niemand is daar voor opgepakt?)
Naast al dit, wat er ook gebeurt tussen de spelers, moet tussen de spelers blijven. Er kunnen niet zomaar supporters op veld komen en spelers beginnen slaan met stoelen om daarna als straf 100000€ moete betalen en 2 wedstrijden zonder supporters spelen + de drie punten krijgen ? Waar is de logika? en als er albanese spelers hebben gevochten was dat puur uit zelfverdediging.. dus die K**serviers hebben geluk dat ze met dit vanaf komen.

24 oktober 2014 om 11:20

*** Dit alles is begonnen van de eerste minuten toen servische supporters met flessen en vuurwerk gooiden naar albanese spelers bij de cornervlag, maar dat word natuurlijk niet getoond... Servie mocht niet verliezen in belgrade en daar waar ze wel goed op weg om te verliezen want de laatste 25min werden ze van het veld gespeeld.. En je moet is zien hoe amateurs die serviers zijn door met 2000 politieagenten in het sstadion te staan en 2500 daarbuiten en dan nog zoiets laten gebeuren???? Maar besiktas heeft ggisteren in belgrade weer een spandoek met de albaneze vlag gehangen en hebben ze dan wel 44-0 gepakt.

24 oktober 2014 om 11:24

*4-0

Belachelijk lage straf. Ja, Albanië provoceert, maar aanvallen van de spelers is walgelijk. Hoe Servië er zo makkelijk van afkomt snap ik niet. Dit is ook niet de eerste keer dat ze zich misdragen, zie Italië en Jong Engeland, kwamen ze ook makkelijk van af. Servië had uit het toernooi genomen moeten worden.

Dit zijn geen flinke straffen te noemen, dit zijn lage straffen.

24 oktober 2014 om 11:31

Als je met een anti Servische bril op een straf bespreekt is die straf bijna altijd te laag. Als je objectief de feiten op een rijtje zit kom je met een andere conclusie.

40% van de ondervraagde Engelse voetballers zegt getuige te zijn geweest van racisme en/of discriminatie op de Engelse velden.

Ruim eerst je eigen rotzooi op voordat je iemand anders erop aanspreekt

24 oktober 2014 om 11:43

Ik zeg toch niet dat de Engelsen heilig zijn? Ik baseer me op wat er gebeurde bij Servië en dan is de straf hiervoor gewoon erg laag, vooral als je kijkt wat er al recent is gebeurd.

Ik ben niet anti-Servië, maar dit gedrag was gewoon onacceptabel. Wat de aanleiding ook is, supporters en stewards mogen nooit spelers aanvallen, nooit! En als dat wel gebeurt moet er zwaar gestraft worden, wat nu niet gebeurd is.

24 oktober 2014 om 11:49

Je geeft te wedstrijd van jong Engeland op als voorbeeld van Servisch racisme. Daarom geef ik een voorbeeld over wat er gebeurd op de Engelse velden. Komt erbij dat Engeland een van de groten en rijken is en incidenten tegen hun altijd breed uitgemeten worden. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld.

24 oktober 2014 om 11:52

Wat hebben Engelse voetballers hier in dit stuk mee van doen. Het is toch gewoon schandelijk hoe de supporters van Servie zich hebben gedragen en zich al jaren lang overal misdragen. Ga dit niet goed praten over een of ander onderzoek wat hier totaal niet mee heeft te maken en wat totaal het gedrag van de supporters van Servie goed praat.

24 oktober 2014 om 11:56

Ik noem gewoon recente incidenten met Servië, niet meer en niet minder. Ik heb het niet over wat er elders gebeurt en dat is ook totaal niet relevant voor deze discussie.

Niveau is weer gruwelijk laag in dit topic. Iedereen roept maar wat zonder feiten, die zelfs nog in het bericht zelf staan.

Ik lees hier dingen als dat Servië niet wordt gestraft (2 thuiswedstrijden zonder publiek, punten inleveren, ton boete) en dat niemand is opgepakt voor die drone (broer Albanese president was opgepakt).

Springen je de tranen van in de ogen.

Het ergste is dat je hier op VZ jongetjes van 15 a 16 jaar haat ziet zaaien die helemaal niets van het probleem afweten maar gelijk wel hun mening hebben over een bepaalde bevolkingsgroep.

Wat de straf betreft het had erger gekund voor Servië maar helemaal tevreden ben ik er ook niet mee. Maar opgeven zit niet in ons bloed dus voetballen zullen we tot de laatste seconde!

Peace !

24 oktober 2014 om 12:16

We moeten gewoon uit de Uefa stappen. In Genoa heeft de Servische politie haarfijn aan de Italianen doorgegeven wat er kon gwbeuren door een stel criminelen die er waren. Resultaat; 10x slechtere organisatie dan vorige week, punten voor Italie en alleen Servie straf.

Nu bereiden albanezen maand van tevoren via social media scandaal voor. Ze slagen in hun opzet, albanese spelers starten gevecht en worden ervoor beloond ( dikke premies zijn niks ivm de boete). Vreemd zeg dat je aangevallen wordt als je eerst zelf als een stel stieren het thuisteam aanvalt.
En dan dat gezeur over uitfluiten volkslied en lasers. Dit gebeurt in 80 van alle wedstrijden, kortgeleden nog bij Spanje Servie. Alle ongeregeldheden zijn binnen 3 minuten opgeruimd, wat met zo een heisa misschien zelfs een record is. Geldstraf is terecht, 2 zonder publiek is mild, maar de rest is een regelrechte schande. Dit mag FSS niet tolereren, en als we een beetje zelfrespect hebben gewoon uit de Uefa voor 2 jaar.

Edit: Cavic was (weliswaar bij een andere sport) voor een zogenaamde politieke boodschap direct geschorst en moest zijn medaille afstaan. Over meten met 2 maten gesproken....

24 oktober 2014 om 12:22

Juga maakt niks uit joh. We gaan hier wel door dat durf ik wel te zweren. We gaan gewoon in Albanië vlammen pakken de drie punten en klaar. Dit is alleen een groter motief voor onze spelers om alles te geven.

Srbija!

24 oktober 2014 om 12:26

jonge tuurlijk niet .. denk je serieus dat we hier niet doorkomen ?
Albanie ?? wat is albanie ??
uit winnen we en klaar !

24 oktober 2014 om 12:52

Jullie konden thuis niet eens winnen.
En je mag er zeker van zijn, door deze straf van de uefa, gaan die spelers van Servie niet levend uit het stadion.
Daar zullen de albanese fans ook het veld bestormen, daar word je blijkbaar toch niet voor gestraft.

24 oktober 2014 om 12:59

De spelers van Servië hebben dat niet verdient. Zei waren degene die juist bescherming gaven aan de spelers van Albanië. Dit moet gewoon nooit meer voorkomen punt uit. Dit is alleen maar een slecht beeld voor beide landen. Jullie met de drone wij met de supporters.

Een foutje in dit artikel die toch wel belangrijk is. Er werd geen vlag van Albanië alleen getoond, maar een van 'groter' Albanië waar Servië dus ook bij zat. Als je dit onder een drone hangt in een stadion vol met Serven dan zoek je zelf de problemen op. Ik vind dat beide gestraft moeten worden, maar Albanië een iets zwaardere sanctie, want zij zijn immers begonnen.

Verder hoop ik dit soort nare dingen niet meer te zien bij een EK-kwalificatie notabene. Trieste zaak

24 oktober 2014 om 12:40

Je kunt de Albaanse bond toch moeilijk straffen voor iets dat een individu, die niet aan de bond verbonden is, heeft gedaan. Dit is gewoon het falen van de beveiliging, die drone mag helemaal niet in dat stadion komen en zeker niet zo dicht bij een speler dat hij de vlag eraf kan trekken. Daar komt bovenop dat er daarna ook niet wordt ingegrepen op de supporters. Het is eigenlijk gewoon onbegrijpelijk waarom deze wedstrijd met publiek gespeeld werd want dit had je kunnen zien aankomen. Het enige dat je de Albaniërs kunt verwijten is het duwen nadat de vlag van die drone is getrokken.

Oh, en groter Albanië houdt volgens mij niet heel Servië in, zal wel om Kosovo gaan en misschien nog een klein gebied in het zuiden van het land.

24 oktober 2014 om 12:49

"oh , en groter Albanië houdt volgens mij niet heel Servië in"

Dus wel een stuk van Servië en aangezien het aarstvijanden van elkaar zijn haalde dat het bloed onder de nagels van de Serviërs vandaan....daarom is het ook zo snel geëscaleerd en deden de toeschouwers ook mee. Het was een raas van blinde woede en ik kan me dat voorstellen. In de Balkan zijn mensen een stuk nationalistischer dan in het westen van Europa, dus zulke dingen kunnen snel escaleren.

24 oktober 2014 om 12:53

Kun jij mij uitleggen wanneer een individu wel aan een bond is verbonden?

Falen van de beveiliging...? Een drone die buiten het stadion word gelanceerd is falen van de beveiliging? Was er dan een radar nodig en gevechtsvliegtuigen om die drone uit de lucht te halen?

Het zogenaamde groot albanie beslaat delen van Servie, Kosovo, Montenegro, Macedonie en Griekenland.

24 oktober 2014 om 18:12

Met falen van de beveiliging wordt bedoeld dat Servische fans het veld op konden komen en de spelers van Albanië konden mishandelen.

24 oktober 2014 om 12:55

De vlag van 'Groot-Albanië' staat voor waar de Albanezen wonen in de Balkan. Over het algemeen wonen de meeste Albanezen in Albanië, Macedonië en Kosovo. Maar ook in kleine delen van Griekenland, Montenegro en Servië. Het is nog steeds geen vlag die het recht geeft om de spelers en technische staf van Albanië met stoelen en overige voorwerpen (die niet in een voetbalstadion thuishoren) te bestormen. Evenals de racistische leuzen die in het stadion rondgingen. Het meest opmerkelijk was dat zelfs de veiligheidsdiensten meededen met de knokpartijen.

Aan de andere kant is het ook geen vlag waarin je als (albanese) speler zo opgefokt reageert. Dit had heel anders kunnen aflopen als die dwaas van een Xhaka niet zo wild op Mitrovic afstormde. Als speler heb je tenslotte een voorbeeldfunctie. De spelers hadden een sein aan het volk moeten afgeven dat er nauwelijks meer wat speelt tussen beide landen. Een van de hoofdschuldige zal natuurlijk de media zijn, die in beide landen ongetwijfeld het vuurtje alvast hebben opgestookt. Deze wedstrijd had beide landen dichter bij elkaar moeten brengen, maar het tegenovergestelde is gebeurd door het inmengen van politieke kwesties.

Maar goed, al met al is dit een terechte straf voor beide landen.

9 januari 2015 om 05:57

ik lees deze reactie nu pas, aangezien deze topic een update kreeg.

Ik ben het volledig met je eens, maar ik moet er wel bij zeggen dat dit gewoon helemaal voorkomen had kunnen worden door deze landen niet bij elkaar in te delen. het Kosovo gebeuren ligt nog aardig dichtbij en de Uefa had hier dus op moeten reageren.

Gibraltar is in 1713 al bij het Verenigd Koninkrijk gevoegd en door politieke motivatie mogen de landen (spanje en Gibraltar) niet uitkomen tegen elkaar, en hetzelfde geld voor Rusland en de Oekraine.

dan lijkt het mij toch logisch dat Albanie en Servie hetzelfde recht hebben.

De Uefa had gewoon:
a) geen fans bij de gehele wedstrijd, of deze op neutraal grondgebied moeten laten spelen (zonder fans)
of b) Deze landen in een andere poule moeten indelen (in iedergeval 1)

Fifa en Uefa één pot nat, allemaal maffiosi tegenwoordig. Een opgezette provocatie door de broer van de president en Servië die gestraft wordt.

Ik denk dat ik in de aankomende thuiswedstrijd van Oranje ook maar even met een Isis vlag door het stadion ga vliegen, kijken wat voor reacties dat oproept bij het publiek. Misschien dat daar ook een puntenlevering in zit om zo Oranje de definitieve doodsteek te geven wat betreft het aankomende EK

24 oktober 2014 om 13:04

Het is inmiddels ontkend dat het de broer van de minister president van Albanië was. De Servische autoriteiten hebben de spelers, technische staf en de meegereisde bobo's van Albanië doorzocht en niets gevonden. Het opstarten van de drone is hoogstwaarschijnlijk buiten het stadion gebeurt zegt men.

24 oktober 2014 om 13:12

Want die provocatie is een geldige reden voor "supporters" en zelfs stewards om spelers aan te vallen? Ik praat die actie niet goed, al is het niet duidelijk wie dat gedaan heeft, maar spelers aanvallen is nooit, maar dan ook echt nooit goed te praten.

24 oktober 2014 om 19:26

Ik geloof dat deze broer van de president heeft ontkend. Daarnaast is de vraag in hoeverre Albanië de consequenties dient te dragen voor mensen die niet in het stadion zaten. Want dat zat de vermoedelijke uitvoerder van dit plan niet.

Daarnaast vraag ik me af of de Nederlandse supporters het veld op zouden rennen en de spelers van de tegenpartij aanvallen. Ik denk ook niet dat de spelers van onze tegenstanders zich vertegenwoordigt voelen door een vlag van IS, waar praktische de hele wereld een tegenstander van is. Een Duitse vlag zou meer uitlokken, maar in tegenstelling tot de relaties tussen Albanië en Servië hebben wij in Nederland een prima relatie met de Duitsers, die louter beperkt is tot sportieve rivaliteit.

Ondanks deze straf heb ik er nog altijd vertrouwen in dat we het EK gaan halen. Servië moet gewoon winnen in Albanië en dan komt alles weer op zijn pootjes terecht. Straf had erger gekund maar het had ook beter gekund, maar veel verander je er niet meer aan. Het is zo hoe het is. De eerste beste wedstrijd moeten we gewoon winnen.

Veel mensen lopen of Servie of Albanie te verdedigen maar ik vind gewoon dat de Uefa even goed in de spiegel moet kijken. Hoe haal je het in hemelsnaam in je hoofd om 2 landen die heel recent in oorlog waren samen in te delen in een poule!!!???

De Uefa had hier veel beter over moeten nadenken, het ligt daar heel erg gevoelig en ze hadden moeten weten dat er problemen zouden ontstaan. En nu dat dit gebeurd is geef je beide landen een boete en kan de Uefa weer 2 ton op hun rekening bijschrijven........

24 oktober 2014 om 20:38

Eindelijk iemand die het snapt. Aan de situatie van 2 nationalistische buurlanden die elkaar tot op het bot haten kun je vrij weinig veranderen, je kunt dit soort onzin wel vermijden.

Ik wist altijd al dat het hedendaagse voetbal meer is dan een spelletje.

Een mooie, nee prachtige straf voor Denemarken en Portugal. Lang leve de commercie.

Tja, teveel mensen die hier partijdig zijn (pro Albanië of pro Servië) en schreeuwen om eenzijdige sancties.

Ik vind het lastig te oordelen of Albanië onrechtmatig weigerde te spelen. De spelers zijn aangevallen op het veld en toen ze ervan wilde gaan. Als ik terug denk naar de casus van Ajax - AZ in de beker van enkele jaren geleden vind ik dat Albanië betere redenen heeft om te weigeren verder te spelen. Tegelijk is deze drone vlag, die de wedstrijd onderbrak, een kwalijke zaak. Niet alleen omdat hij het spel stillegde, maar ook zorgde voor een forse provocatie. De vlag was niet van gewoon Albanië, maar groot Albanië. Daaronder valt volgens Albanië Kosovo, wat volgens de Serven tot Servië behoort, maar door veel landen als reeds onafhankelijk (zowel van Albanië als Servië) erkent. Logisch dat dit behoorlijk kwaad bloed heeft gezet. Daarnaast hebben de spelers door de vlag te pakken en te verdedigen de situatie erger gemaakt.

Dan is er nog Servië, wat natuurlijk zorg draagt voor de veiligheidssituatie in het stadion. Het is zeker niet de eerste keer dat het uit de hand loopt. En ondanks de provocaties : Met geweld op provocaties ingaan is onacceptabel. De organisatie heeft niet kunnen verhinderen dat de spelers van Albanië werden aangevallen. Ik lees zelfs dat veiligheidsmensen hierbij betrokken waren. Daarnaast hebben de spelers van Servië het er ook niet beter opgemaakt door jacht te maken op de vlag, nadat spelers van Albanië die hadden.

De Uefa brand zijn handen sowieso aan deze zaak, want beide gaan in mijn optiek niet vrijuit. Dat geen van beide punten heeft klinkt aardig, want recht op punten op basis van het optreden heeft geen van beide. Misschien dat er sportief andere opties beter waren, het duel zonder publiek uitspelen/overspelen bijvoorbeeld. Maar dat beide partijen schuld hebben aan de bedroevende uitkomst van deze voetbalavond is debet. Gelukkig is geen van beide beloond door de Uefa.

8 januari 2015 om 19:14

Je refereert naar Ajax-AZ.

Natuurlijk speelde AZ toen niet verder... Want als er al 1 idioot vanaf de tribune richting die gehandicapten (?) tribune kon rennen... hadden er nog zo tientallen meer kunnen komen. Dan is het logisch dat Esteban niet ''durft'' verder te spelen. Als je de hele wedstrijd achter je moet kijken.

Bij Servie-Albanie was zo goed als het hele leger van Servië aanwezig en zit/zat er veel ruimte tussen het veld en te tribunes. Dus voor veldbetreders hoeft Albanië in principe niet bang te zijn.

Bij Ajax-AZ was het een verrassing dat er een idioot het veld op kwam.. .overigens had hij al een stadionverbod... maar bij Servie-Albanie kon je vanaf het moment van de loting al verwachten dat er iets (wat precies niet duidelijk) uit de hand zou lopen.

8 januari 2015 om 23:19

@jan1980

Het was overduidelijk een dronken individu, er was geen enkele reden om aan te nemen dat er destijds meer zouden komen. Of Estaban niet verder durfde te spelen was niet eens van toepassing, hij kreeg rood en mocht niet verder spelen. Maar ik begreep AZ wel, Estaban kreeg rood toen hij zichzelf verdedigde tegen deze malloot en hem vervolgens een trap gaf toen hij op de grond lag. Tja, ik snap wel dat je niet met 10 man verder wilt spelen als je dankzij een dronken malloot je keeper er met rood af ziet gaan. Maar serieus, de hele gracht stond vol met stewards en politie nadat het incident gebeurde, dus het uitspelen had wel degelijk gekund alleen zou voor AZ sportief gezien, met een 1-0 achterstand en een man minder, ongunstig geweest zijn. Maar goed, die versie klinkt heel wat minder dramatisch als veel AZ supporters willen doen geloven, wat ongetwijfeld met hun ''kijk'' op alles van en rondom Ajax samen valt.

Bij Servië - Albanië werden natuurlijk meteen grote maatregelen getroffen, maar zojuist al je spelers op het veld door meerdere supporters zijn bestormt en aangevallen begrijp ik dat je daarna niet meer wilt voetballen. Dat was niet 1 dronken malloot, dat was een menigte woedende Serviërs die doelbewust het veld opliepen. Daarnaast wil het weinig zeggen dat er meer mankracht werd ingezet om de menigte in bedwang, de reputatie van de hooliganisme daar gaat wel wat verder dan spreekkoren en kwetsende spandoeken.

Zowel Servië als Albanië gaf aan dat dit wat beide landen betreft gespeeld kon worden, ook daar delen ze verantwoordelijkheid in. Ik blijf erbij dat het overspelen zonder publiek de beste uitkomst was, plus de nodige boetes voor de gebeurtenissen.

9 januari 2015 om 11:45

Het feit dat er een supporter (?) zomaar het veld op kan rennen vanuit de tribune.. schept een precedent dat het in theorie voor iedereen mogelijk is.

Dus of hij nou dronken is of niet. Maakt in die kwestie niet uit. Want iemand die niet-dronken is zou misschien wel sneller het veld op kunnen gaan qua motoriek.

De algemene veiligheid kon toen niet gewaarborgd worden.als je als welke AZ speler dan ook continue om je heen moet kijken of er niet iemand het veld op rent... Tsja dan ga je nooit winnen.

Bij Servie-Albanie stond het halve Servische leger rondom het veld.. daar vrees je voor het leven (bij wijze van) wanneer je het veld probeert te betreden. In Nederland krijg je een stadionverbod... maar die had meneer de supporter Wesley al...

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren