Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Ajax investeert bijna een miljoen euro extra in jeugdopleiding

Laatste update:

De Raad van Commissarissen (RvC) en de directie van Ajax hebben een verzoek van Wim Jonk geweigerd. Jonk maakt deel uit van het technisch hart van de Amsterdammers en staat aan het hoofd van de jeugdopleiding. Hij wilde graag twee miljoen euro extra om in de academie te steken, maar kreeg geen gehoor bij zijn meerderen, stelt Het Parool.

/

Ajax investeert reeds een bedrag van zeven miljoen euro per jaar in de jeugdopleiding. Vanaf dit seizoen worden de jeugdspelers ook individueel begeleid en opgeleid: het team en de resultaten die de elftallen boeken zijn van ondergeschikt belang aan de ontwikkeling van het individu. Die nieuwe opzet vereiste volgens Jonk een extra investering van twee miljoen euro.

Jonk stapte volgens de Amsterdamse krant naar de clubleiding met zijn verzoek, maar kreeg nul op het rekest. RTL Z maakte donderdag juist bekend dat Ajax het financieel beter doet dan ooit tevoren. Eind dit jaar zal de club naar schatting een recordbedrag van 95 miljoen euro in kas hebben.

Update 18 augustus 22.00 uur - Ajax investeert bijna een miljoen euro extra in jeugdopleiding
Ajax gaat de jeugdopleiding een impuls geven met een extra investering van 950.000 euro, zo meldt Voetbal International maandag. Daarmee komt de directie de wens van hoofd jeugdopleiding Wim Jonk deels tegemoet. De club uit Amsterdam gaat onder meer investeren in trainingsfaciliteiten en de opwaardering van contracten van jeugdtrainers in de onderbouw naar veertig uur per week. Van de bouwplannen voor schoolfaciliteiten en slaapgelegenheden voor de bovenbouw (A-junioren en B1) op trainingscomplex De Toekomst zal eveneens werk worden gemaakt.

Had Ajax gehoor moeten geven aan het verzoek van Wim Jonk?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En wat was hij dan van plan met die twee miljoen?

7 augustus 2014 om 15:19

Staat er toch. Meer individuele begeleiding.

7 augustus 2014 om 15:30

Dat snap ik, ik bedoel specifieker: meer of betere trainers, meer faciliteiten.. etc.

7 augustus 2014 om 15:50

@ Afcavosje

Waarschijnlijk heeft Jonk het zelf ook niet duidelijk genoeg kunnen verwoorden waar het precies voor nodig was. Iemand die met een (heel goed) bedrijfsplan komt met voldoende onderbouwingen, argumenten, realistische prognoses en duidelijk explanatie van zijn plan krijgt meestal wel gehoor. Tenslotte zijn bedrijven altijd bereid om te luisteren en te kijken naar verbeteringen.

Desondanks heeft Ajax ook nog een kleine tegenvaller die overal maar vergeten word. Het Micoach centre is natuurlijk volledig omgewaaid en moet opnieuw gefinancieeerd worden.

7 augustus 2014 om 15:56

Wordt dat Micoach centre niet (mede)gefinancierd door Adidas dan?

7 augustus 2014 om 16:05

Dat soort dingen verzeker je toch?

7 augustus 2014 om 16:06

@ afcavosje

Natuurlijk, het is onderdeel van de sponsorcontracten die Ajax en Adidas hebben. Maar desondanks is het natuurlijk een onverwachte uitgave die moet gaan gebeuren. En ze zullen nie tin hetzelfde bouwstructuur trappen als de eerste versie. Tenslotte bleek die constructie niet stevig genoeg te zijn voor de weeromstandigheden die helaas af en toe voor komen.

Dus een stevigere constructie zorgt ook voor meer financiële nood voor die constructie. Er is al heel duielijk uitgesproken dat de staf van Ajax het graag terug wilt.

7 augustus 2014 om 16:14

In die hoek zal je het moeten gaan zoeken. Nog meer persoonlijke begeleiding en nog meer faciliteiten dat een talent fysiek en mentaal nog beter gaat maken. De kloof tussen de beloftes en het 1e is nu nog steeds te groot.

7 augustus 2014 om 16:16

Ik weet alleen dat van der boog er toen 3 miljoen voor had uitgegeven. Lijkt me dat het welenigszins gedeeld wordt.

7 augustus 2014 om 16:25

@ Janta

De kloof is inderaad nu nog te groot. Maar daarom zijn er sinds dit seizoen al gigantische veranderingen doorgevoerd. En het moet eerst nog maar blijken hoeveel resultaat dat op gaat leveren. Dat zijn namelijk al behoorlijke kosten die erbij gekomen zijn.

Zo heeft Ajax 7 topsporters uit andere sporten overgenomen en in dienst genomen. Een hoogspringer, biathlon kampioen etc. Deze kosten ook gewoon 300.000 euro samen totaal op jaarbasis exclusief materialen. Deze zijn al toegevoegd aan het individuele faciliteiten process.

verder worden er al experimenten gedaan met het wisselen van trainers en spelers bij bepaalde groepen. Zijn er nog meer technieken toegevoegd vanuit Adidas zijnde.

7 augustus 2014 om 16:37

Dat was een cadeau van Adidas en heeft Ajax geen cent gekost.

het Micoach centre werd toch al niet gebruikt voor de doeleinden waarvoor het bedoeld was, namelijk het bijhouden van statistieken etc..

Er werd enkel in getraind op het moment dat het buiten te slecht weer was.

7 augustus 2014 om 18:39

Dubbelpost

7 augustus 2014 om 18:39

Precies wat Booya_410 zegt, Daarnaast is Ajax goed verzekerd, dus dat geld komt terug. Ajax is bezig aan een permanente hal, maar daarvoor is toestemming van de gemeente nodig.

7 augustus 2014 om 20:40

Het Micoach centre koste Ajax niets, en ja het was ook verzekerd.

8 augustus 2014 om 07:14

@ Doncoxx

Het kostte Ajax toendertijd inderdaad niets, en ze zijn inderdaad op zoek naar een permanente hall.

Dus omdat het toendertijd niets kostte gaat iedereen er maar vanuit dat het nu ook wederom niets gaat kosten? Omdat Adidas het weer volledig gaat betalen? Natuurlijk gaat Adidas dat niet volledig betalen, die zijn ook een commercieel bedrijf.

En verzekerd, altijd leuk verzekeringen. Dingen worden meestal tegen de dagwaarde verzekerd en niet tegen de nieuwbouw waarde. Alhoewel dat natuurlijk anders kan zijn bij dit gebouw.

Ajax wil ook een permanente hal, die met bakstenen, muren, palen en nieuwe technieken aan de binnenkant adn ook een hoger kostenplaatje zal ddragen dan het oorspronkelijke gebouw. De koepel die er stond was redelijk goedkoop, een echt vast gebouw kost zo een paar miljoen meer.

Die paar miljoen die het extra gaat kosten zal toch echt (deels) door Ajax betaald moeten worden.

19 augustus 2014 om 06:48

D-Bergkamp
Als het een vast gebouw wordt, dan wordt het een investering die gewoon over x aantal jaren zal worden betaald dmv een lening. Dus dat wordt geen dure eenmalige afschrijving.

Ik weet niet of Adidas weer in zee zal gaan met een nieuwe Micoach centrum. Maar die zullen ook wel geld hebben ontvangen van de verzekering en het zou zomaar kunnen dat ze dat ook gewoon weer herinvesteren in het nieuwe centrum. Dat is natuurlijk wel speculeren.
Maar het zal geen dure onverwachte tegenvaller worden. Het zal gewoon een financieel goed uitedacht projekt worden neem ik aan.

7 augustus 2014 om 15:22

Heus niet in zijn zak stoppen.
De puntjes op de i zetten?
Zorgen, dat er continuiteit ontstaat.?
Faciliteiten?
Trainers training?
Etc.
Genoeg te bedenken, om geld te investeren, zal een investering zijn voor langere termijn lijkt me.
Aardige begroting voor de jeugd en terecht.
Zoveel breekt er nog niet door, er wordt nog erg veel gescout, maar het komt eraan.

7 augustus 2014 om 15:48

Als die op deze manier zijn voorstel heeft onderbouwd snap ik wel dat de directie niet van plan is die extra 2 miljoen te investeren

7 augustus 2014 om 15:51

brainstorm schets van mij natuurlijk, ik gewoon in bepaalde opties, maar heb het niet uitgewerkt.

7 augustus 2014 om 17:16

Waar ik het geld aan zou besteden is het ophalen en wegbrengen van talenten, zo is de drempel minder groot om over te stappen naar ajax, ado bijvoorbeeld doet dit ook, een ex teamgenoot van mij speelt daar (jean fritz boom, misschien ksnnen jullie hem.) Hij kon ook naar feyenoord alleen moest hij daar dan gaan wonen

7 augustus 2014 om 19:08

Dit doen ze bij Ajax ook, bij PSV was er een talent uit Nijmegen en die moest van PSV in Eindhoven naar school zodat ze hem niet in Nijmegen op hoefden te halen. Dat ventje wilde op z'n eigen school blijven en Ajax bood aan gewoon elke week, 4x naar Nijmegen op en neer te rijden.. Speelt nu dus hier..

19 augustus 2014 om 06:52

Wilkyfeyenoord.
Zoveel breekter nog niet door? Dat vindt ik eigenlijk juist van wel. Alleen zul je wel weer bedoelen "eche jeugd". Misschien is dat helemaal niet de focus van Ajax. Om alleen maar "echte" jeugd op te leiden. Misschien is hun doelstelling wel om er een combinatie van te maken samen met het scouten van grote talenten van 15 - 19 jaar, die er in Europa rond dartelen.

Vreemd. Als je beleid gericht is op de jeugdacademie verwacht je dat door goed in wordt geïnvesteerd.
2 miljoen is peanuts in vergelijking met de flop transfers van Ajax de afgelopen jaren.

7 augustus 2014 om 15:25

Er wordt al 7 miljoen geïnvesteerd staat er in de tekst. Dat is al een fors bedrag, Jonk wil daar nog eens bijna 30% bij hebben. Ligt dus wel iets genuanceerder dan dat Ajax geen 2 miljoen in de jeugdopleiding wil investeren.

7 augustus 2014 om 15:32

Misschien heeft Jonk wel een heel goed plan ontwikkeld waardoor het wel de moeite waard is om die 2 miljoen extra te investeren in de jeugdopleiding. Momenteel pot Ajax het enkel op. De focus ligt op de jeugd, waarom investeren ze er dan niet meer in?

2 miljoen per jaar extra zorgt er misschien wel voor dat je straks betere spelers gaat hebben die voor veel geld verkocht worden. Haal je er misschien wel zo uit.

7 augustus 2014 om 15:39

Of net een slecht plan. Want hij heeft het geld niet gekregen.

7 augustus 2014 om 15:54

@ Medellin

2 miljoen per jaar kan er inderdaad voor zorgen dat je misschien betere spelers hebt later. Maar dan moet je wel goed kunnen onderbouwen waarom je denkt dat die 2 miljoen mensen daadwerkelijk gaan helpen. Hoe ga je het spenderen, wat zijn de voordelen daarvan, wat zijnd e verwachte resultaten, wat is de toegevoegde waarde. Is het de enige oplossing of zijn er ook andere mogelijkheden?

Ajax wilt heel veel op de jeugdopleiding volgen en steken daar al veel geld in. En met de talenten van buitenaf word er nog meer geld in gestoken om het niveau omhoog te krijgen. Dus als Jonk met een heel uitgebreid plan komt met alle voors en tegens, prognoses, forecasts, redenen etc dan word er altijd geluisterd.

En uiteindelijk nemen dan een groep mensen de beslissing ja of nee. ALs er teveel onduidelijk heid bestaat over bepaalde dingen om een voorbeeld te nemen kan een goed plan zomaar afgekeurd worden.

Het is namelijk niet da thij om 2.000 euro vraagt, het gaat om 2 miljoen wat gewoon (heel) veel geld is.

7 augustus 2014 om 17:25

@ Bergkamp

wat ben je toch een betweter ..... Alsof Jonk niet weet dat hij zijn persoonlijke/financiele wensen moet onderbouwen. En als Jonk nu jouw post hier leest en het volgende week wel voor elkaar krijgt, want de onderbouwing is plotseling zo goed.... dan is het triest gesteld met meneer hoofd jeugdopleiding.

Je bent zo bang dat er iets fouts over de leiding/bestuur van je club word gezegd dat je nu de fout bij Jonk zoekt.......wake up!

7 augustus 2014 om 19:18

D-Bergkamp, het ging om een eenmalige verhoging, niet om het jaarlijks budget nog verder omhoog te krikken. Dat was hem al net gelukt namelijk, hij wilde standaard 7 milj p/j en dit seizoen nog 2 extra, de 7 milj p/j lukte, de 2extra niet.

7 augustus 2014 om 23:35

Jonk is een technische man en niet iemand die over de financiën gaat. Net als bij ieder ander bedrijf zal hij zijn aanvraag financieel goed moeten onderbouwenen en blijkbaar is dat niet goed gebeurd want dan word je aanvraag afgewezen. Bergkamp heeft gewoon gelijk er word jaarlijks al voor 7 miljoen geinvesteerd in de jeugdopleidingen,dat is ongeveer de hele begroting van Dordrecht en Cambuur samen.

8 augustus 2014 om 07:10

@ Vossing

Misschien ben ik een betweter, maar ik zorg wel dat mijn verhaal kloppend is en een realistische optie is. Dat jij mij een betweter vind komt dan ookvoornamelijk voort uit het feit dat ik sommige situaties bij jou eigen club beter kan en durf te verwoorden dan jij zelf durft of wilt inzien. Dat is jou keuze en jou manco. Niet het mijne.

En ik ben helemaal niet bang dat er wat foutiefs word gezegd over het bestuur. Waar gehakt worden vallen spaanders, waar gewerkt word worden fouten gemaakt. En Jonk is toch ook een verantwoordejke binnen Ajax. Of het nu het bestuur is of het technische hart. Ze zijn allemaal onderdeel van Ajax.

Het enige dat ik aan geef is dat de verantwoordelijke mensen voor de financien het plan hebben afgekeurd. Dit kan komen doordat de financien er op het moment niet zijn ivm toekomstige investeringen of iets dergleijks. Of dat ze vinden dat er op het moment al genoeg word geinvesteerd. Het budget voor de jeugdopleiding is de laatste jaren structureel explosief vergroot. Dus er moeten goede redenen zijn om het nog meer te verhogen. Als dat niet het geval is word dit afgewezen.


Je zou kunnen zeggen, 2 mil kan er wel van af, Jong is serieus te nemen.

Wat zijn ze met het geld van plan? Als je geen grote aankopen doet dan kan het toch op zijn minst wel in de jeugdopleiding steken?

7 augustus 2014 om 15:26

dat je het geld hebt wil niet zeggen dat je het in nutteloze dingen moet steken. Het ajax bestuur vindt deze 2 miljoen investering niet nodig, oftewel ze vinden het nutteloos.

7 augustus 2014 om 15:34

Ik denk dat ze het oppotten om van de beurs af te kunnen.

7 augustus 2014 om 16:00

Nee want dat levert niks op. Logischer zou zijn om de Arena over te nemen.

7 augustus 2014 om 15:31

Waarom zit iedereen zo te zaniken dat Ajax maar perse geld uit moet gaan geven? Een appeltje voor de dorst is toch ook prima? Ajax heeft eindelijk weer eens wat centen door slim beleid en ik hoor van iedereen hier dat ze het maar over de balk moeten gooien.

7 augustus 2014 om 18:22

Omdat het een sport-club is, geen spaarvarken. De Ajax supporters willen sportief succes zien, en terecht.

Wat heb je aan geld op de bank waar je belasting over moet blijven betalen? Investeer in je club zodat je structureel vooruit gaat.

7 augustus 2014 om 18:38

Ja maar dat is juist het domme. jij gaat er voor het gemak maar even vanuit dat een investering zichzelf terugverdient. Nou lieve jongen, dat is bij lange na niet altijd zo en zeker niet bij een voetbalclub. Je kunt wel domweg je geld uitgeven aan alles wat in je opkomt en het zien als een investering maar ik ben blij dat er nu eindelijk eens iemand zit die ieder dubbeltje van de club eerst eens een keer of vijf omdraait alvorens er wordt besloten of het wordt uitgegeven.

Wat er nu bij Ajax gebeurt is natuurlijk wel heel extreem maar ik zie het liever zo dan dat alles wat er binnenkomt zo snel mogelijk weer wordt uitgegeven aan onzin. Dat er af en toe best eens knap betaald mag worden voor kwaliteit in het veld ben ik het met je eens. Maar eens een keer nadenken voordat er wordt gespendeerd is in de voetbalwereld een zeldzaamheid. Die moeten we bij Ajax zien te koesteren.

De informatie is ook wel vrij beknopt:"vanaf dit seizoen worden de jeugdspelers ook individueel begeleid en opgeleid[...]". Ik mag toch hopen dat jeugdspelers bij Ajax eerder ook al individuele begeleiding kregen? De verandering zal wel iets meer inhouden dan naast in teamverband ook individueel trainen.

7 augustus 2014 om 15:49

Voorheen werden trainers voor een bepaalde groep/team gezet, nu gaan ze in de jeugd rouleren met trainers bij groepen zodat ze van alle trainers hun specifieke kwaliteiten kunnen profiteren. Daar moet dus veel aandacht en tijd ingestoken worden om de verdelingen qua trainers / spelers optimaal te laten verlopen.

7 augustus 2014 om 15:58

@ Frisianreds

Dit eheft voornamelijk met compleet andere individuele training te maken. Iets wat compleet nieuw is in het voetbal en daarom ook nog geen resultaten heeft waar je op kunt bouwen. Ajax heeft namelijk een aantal mensen uit andere sporten aan genomen. Ze hebben een hoogspringer, een biathlon kampioen etc. Deze hebben altijd andere manieren van trainen gehad maar hebben bepaalde aspecten heel goed kunnen ontwikkelen.

Een spits als Zivkovich kan bijvoorbeeld heel goed leren hoger te springen van een hoogspringer. Een box to box ala Klaassen kan beter leren hoe de energie te verdelen en zijn energie duur te verhogen etc.

Ook word er continu gewisseld in trainers. Elke maand zullen er andere trainers en coaches voor bepaalde groepen staan. Hierdoor moeten spelers wennen aan de wisselingen binnen een ploeg. Wennen om jezelf keer op keer te bewijzen bij een andere coach.

Want zodra een speler vanaf de A1 bij het eerste terecht komt is de stap het grootste. De reden daarvoor is dat hij plotsklaps bij een gehele nieuwe groep terecht komt en zijn gehele "vertrouwde" basis kwijt is. Door individueel te gaan trainen en te wisselen wil Ajax deze stap kleiner maken.

7 augustus 2014 om 21:56

Thanks. Dat is tenminste iets meer info dan "vanaf dit seizoen gaan we spelers individueel opleiden".

Lijkt me eigenlijk wel logisch dat dat niet gelijk meegegeven word die 2 miljoen. Het is het eerst seizoen dat ze daar mee starten met die individuele begeleiding. Dan is eerst kijken hoe het loopt en of het te doen is met het huidige budget veel verstandiger.

Mocht het echt nodig zijn kan die 2 miljoen altijd nog geinvesteerd worden later in het seizoen.

Het complete beleid van Ajax staat in het teken van de jeugdopleiding. Wim Jonk is een topper en ik hij zet zich altijd 100 procent in voor wat hij doet. Hij zal ongetwijfeld een goed plan hebben neergelegd bij de directie, maar dat betekent niet dat we zomaar even 2 miljoen euro extra moeten uitgeven. Voor hetzelfde geld ziet de directie minder mogelijkheden in het voorgestelde plan of gaat het dwars tegen het beleid in. Hoe dan ook hebben ze beide het beste met de club voor en dus komt het wel goed.

Ergens moet je een streep trekken en blijkbaar doen ze dat bij 7 miljoen. Kan ik billijken. Daar komt nog eens bij dat je als bestuur dit soort verzoeken om extra geld in eerste instantie standaard moet weigeren. Als je eenvoudigweg toegeeft staan ze over een jaar weer op de stoep, zo gaat dan helaas nou eenmaal.

Ik denk dat Ajax eens wat geld zou moeten steken in het verbeteren van de selectie. Die ontbeert op dit moment gewoon kwaliteit naar mijn mening.

Vreemd.... Als de media Pro-Ajax schrijft, zijn het ´´ Thuisschrijvers´´, dan klopt er niets van, dan zijn ze bevoordeeld, dan is iedereen voor Ajax....

Nu schrijven ze iets anders, en dan slikken de ja-knikkers het voor zoete koek.....

Er beginnen langzaam barsten te komen in "fort Ajax". Frank de Boer gaat vroeger of later de sprong maken weg van de club, de roep om internationaal beter te presteren wordt alsmaar luider t.o.v. het bewaken van de opleidingscultuur en verschuilen achter het feit dat het allemaal tijd nodig heeft lukt steeds minder goed; immers, dit project is nu 4 jaar geleden ingezet en dat is nog niet omgezet in niet één klinkende prestatie op internationaal niveau, de gewonnen wedstrijd afgelopen seizoen tegen Barcelona uitgezonderd, dat dus tot op heden een incident moet worden genoemd.

En dus komen drie vragen naar boven: wie gaat als trainer de clubcultuur bewaken, hoe gaat Ajax de opleidingscultuur omzetten in resultaten en welke concrete termijn staat hiervoor. Het bovenstaande stuk heeft betrekking op die laatste twee vraagstukken.

7 augustus 2014 om 16:04

@ Dvh5981

Als fanatiek ajax volger zal ik proberen grotendeels antwoord te geven op je vragen.
- trainer en club cultuur
Wanneer Frank de Boer vertrekt zal hij Spijkerman met zich meenemen. Deze hebben zich onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Op dat moment wat waarschijnlijk volgende zomer is zal Jaap Stam doorgeschvoen worden. Deze is al assistent geweest bij Zwolle, Assistent bij Ajax en leert nu bij Jong Ajax eindverantwoordelijke te zijn. Het ligt ind e lijn der verwachting dat Jaap Stam de boel over neemt.

De opleidingscultuur omzetten in resultaten en op welke termijn. De afgelopen jaren is dit al deels gebeurt en dat gebeurt nog steeds. Vorig jaar werd Ajax kampioen met o.a. van Rhijn, Veltman, Boilesen, Blind, Klaassen en Fisscher in het elftal. Eventuele wissels dan nog daargelaten. Dit jaar komen daar El Ghazi, Kishna, Tete, Denswil, Bazoer, Andersen grotendeels bij als (wissel) speler. Terwijl bijvoorbeeld Mickey van der Hart verhuurd word aan een eredivisie club aangezien hijd e opvolger van Cillessen moet worden.

Daar moet bij gezegd worden dat Jong Ajax de afgelopen 2 jaar weinig soeps bevatte. De echte talenten komen allemaal vanaf de A1 zoals Kishna en Ghazi en vanaf de B1 van afgelopen jaar.

n de A1 van komend jar spelen een aantal hele talentvolle jongens. Cerny, Walian, Nouri, Leyder en nog een aantal.

7 augustus 2014 om 16:19

Jaap Stam, was assistent bij PEC Zwolle

7 augustus 2014 om 16:26

@wilyfeyenoord

Excuses, aangepast!
Thanks for het melden!

7 augustus 2014 om 16:28

Als Fanatiek Ajax volger zou ik als ik jou was, de loopbaan van de beoogd opvolger van Frank de Boer nog maar eens goed onder de loep nemen (stam assistent bij Groningen?).

7 augustus 2014 om 16:32

@ Punt01

Iedereen maakt wel eens een foutje, is ondertussen al aangepast.

7 augustus 2014 om 17:50

Akkoord, maar internationaal presteren is nog niet gebeurd. En als dat viermaal op rij gebeurd dan kun je toch vraagtekens gaan zetten bij het beleid. En voordat alle randvoorwaarden erbij wordengehaald (zware groep, Dinamo Zagreb mogelijk omgekocht, etc) neemt dat niet weg dat ook in de Europa League (goed, je treft Man Utd een keer) resultaten uitblijven tegen (op papier) ploegen uit mindere competities of van minder allure. Wat doen Apoel, Red Bull Salzburg, Steaua Bucharest wél wat Ajax niet doet?

Parool is al sinds Johan Cruijff terug is alleen maar stapels onzin aan het schrijven.
In hun krant stond ook dat Overmars de charme niet had om Kishna zijn contract te verlengen, in die krant stond ook wel 100 keer hoe erg het wel niet was dat Endt niet meer bij Ajax werkte, Johan Cruijff werd diep de afgrond ingeschreven en iedereen die beaamde dat Cruijff gelijk had trouwens ook (waaronder dus inderdaad Jonk) enz enz enz.

Ik neem dus aan dat er weinig van dit bericht klopt en zelfs als, dat er weinig waarde aan moet worden gehecht.
Het is logisch dat er beslissingen worden genomen en het is logisch dat meningen binnen de club verschillen. Als ik zou adviseren A te kopen en ze kopen B dan hoort er ook niet met koeienletters in de krant te staan dat iedereen me totaal niet serieus neemt binnen de club.

7 augustus 2014 om 19:40

Ja, maar jij verward de persoonlijke collum van Henk Spaan met de rest vd krant, das ook weer niet eerlijk.. Spaan heeft een persoonlijke vete met Ajax omdat hij geen ingang bij Ajax meer heeft in de vorm van Danny Blind (en misschien ook wel David Endt). Nu heeft hij geen smakelijke nieuwtjes meer over Ajax en daar is hij rancuneus over en dat lees je terug in zijn frustie collums..

Eerst maar eens even afwachten of Jonk wel echt om meer geld heeft gevraagd en als dat zo is, dan kan je afvragen waarvoor dit geld nodig werd gedacht om daarna de vraag te stellen waarom de directie dit niet wilde verlenen. Bij mij gaan de alarmbellen al af doordat Parool de bron is en al helemaal bij het stukje dat een anonieme jeugdtrainer aangeeft dat er veel onduidelijkheid is. Die anonieme bronnen van het Parool in combinatie Henk Spaan hebben al genoeg onzin de wereld in geholpen.

Nu Feyenoord zeker de CL mist en Ajax hierdoor nog 4 miljoen extra pakt kan daarvan de helft best wel in de jeugd geïnvesteerd worden mocht dit echt nodig zijn.

Eind van het jaar €95 miljoen op de bank.
Maar wel 2x kansloos verliezen van een ploeg die van dat bedrag 15 jaarbegrotingen opvult.

Is dat het resultaat van de Cruyff-revolutie? Ieder jaar je beste spelers verkopen met een sloot winst en vervolgens niet investeren in adequate vervanging? Maar intussen in de media wel roepen dat de aansluiting met de Europese (sub)top er moet komen?

Sorry, maar dat noem ik je reinste volksverlakkerij. Wees dan gewoon eerlijk en beken dat Ajax is verworden tot een geldfabriek zonder Europese sportieve ambities. Dan belazer je sponsoren en supporters niet zo.

Met terugwerkende kracht ben ik toch benieuwd hoe dat zou zijn gegaan als Van Gaal aan het roer had gestaan...

7 augustus 2014 om 20:48

Waarschijnlijk nog wel meer
Deze berekening was er al een tijdje, Siem is al verkocht, daarnaast kunnen Vermeer, Moisander en Sightorsson ook nog vertrekken wat totaal misschien ook nog wel 13 miljoen kan opleveren.

Ajax steekt toch bijna al het geld in de jeugdopleiding waarom hier dan niet??

Laat Jonk eerst maar eens zijn salaris waarmaken . Het enige wat ze nog doen is talent kopen .

7 augustus 2014 om 20:50

Oh... Wist niet dat er maar 5 spelers in de jeugd speelde...
Wat een zielige reactie wederom.
Er word nooit bericht over jonge spelers die gescout worden, en dat is begrijpelijk anders staan er dagelijks 40 berichten op VZ over Ajax, PSV en Feyenoord die een 12 jarige binnen halen.

7 augustus 2014 om 23:05

Nou jonk en bergkamp maken het zichzelf wel makkelijk . Ze kopen gewoon overal de talenten weg toch ? Vroeger had Ajax de Zivkovic ,Milik , Kishna of Fisher types al lang in de jeugd . Nu moeten ze gekocht worden . Jullie riepen jarenlang dat het tijd nodig had maar er komt niks nog steeds Kluivert de laatste zelf opgeleide spits

7 augustus 2014 om 23:32

Klopt, maar denk je dat alles op de Toekomst uit de grond komt groeien?
Een spits van dat kaliber kan je niet ieder jaar hebben, tevens is dat onhandig voor de doorstroming want dan zou je talent 'x' alweer moeten verkopen

Ajax koopt talent, maar leidt er nog veel meer helemaal zelf op, dat sommige er uiteindelijk niet komen heb je overal.

Maar zoals het logisch is, talent dat je koopt is vaak het grotere talent(anders koop je het niet) en dus komt dat meer in de media.

Nu spelen Veltman, Klaasen, Blind, Kishna en tot voor kort Vermeer in de basis.

Het is niet realistisch om een 100% home grown dekking te hebben, dat lukt geen enkele club.

Het jeugdbeleid onder leiding van Jonk, Jongkind en zijn vriendenclub zwabbert alle kanten op. Een aanleiding voor revolutie was het gebruik van moderne middelen, eerst waren die taboe dan weer omarmd. Inmiddels wordt de opleiding door niet voetbalmannen vormgegeven en gaan voetbaljongens als R de Boer, Perez, Trustfull weg. Nu is er weer een nieuw plan, rouleren en teams zijn niet meer belangrijk. Zoals Frank de Boer zei, teams worden kampioen. Een belangrijk onderdeel van de Ajax opleiding was het team en het Ajax spel. Beide zijn aan de kant gezet. Ik vraag me af hoe lang de Ajax directie deze amateurs en hobbyisten nog laat experimenteren. En dan heb ik heg nog niet over het spelplezier voor de jeugdspelers, dat is zou ook voorop moeten staan. En al gezegd hier, opgeleid wordt er weinig, maar veel gekocht.

7 augustus 2014 om 20:52

Ben jij niet zo snugger?
Teams worden kampioen ja, dat klopt 100%
In Ajax 1 moet je goed genoeg zijn, dus dan moet het een team vormen.
In de jeugd is de nadruk meer op persoonlijke kwaliteiten ja, en als een 11-tal kampioen word met goed spel dan is het een goed team.
Technische hulpmiddelen zijn nooit afgekeurd, hoe komt je daar in vredesnaam bij?
Verzin je dit nu terplekke?
Frank zegt zelf dat alle beetjes helpen.

7 augustus 2014 om 21:59

Cruyff was wel degelijk van mening dat de beslissingen die waren genomen door Coronel eb Van der Boog in strijd waren met zijn visie. Jij bent waarschijnlijk vergeten dat Cruyff er op stond dat alle hulpmiddelen die de fitheid van spelers konden meten moesten verdwijnen omdat de individuele techniek centraal moest staan. Technische hulpmiddelen waren voor Cruyff randzaken en van ondergeschikt belang, willempiedebok slaat de spijker op de kop.

7 augustus 2014 om 23:28

Maar Cruijff is helemaal de baas niet, Cruijff adviseert.
Overmars, VD Sar/kinsbergen, Frank en Jonk beslissen... niet Cruijff, dat heeft Frank ook gezegd,
Overigens is het meeste gewoon in lijn met die van Cruijff.
Nee Pettersson, had wel wat meer van jou verwacht, blijkbaar volg jij je club minder dan ik had verwacht.

edit;
En volgens mij, ik kan me vergissen... heb ik zelfs Cruijff lovende woorden horen spreken over dat er op de toekomst nu enorm gebouwd word, zowel qua personeel als qua hulpmiddelen.
Maar dat kan ook iemand anders zijn geweest.

8 augustus 2014 om 01:09

Cruyff is wel degelijk de baas. het hele beleidsplan is gebaseerd op de visie van Cruyff en Jonk was de eerste die de polonaise liep toen Cruyff hem naar voren schoof als hoofd jeugdopleidingen. Je gaat toch niet ontkennen dat Jonk tot nu toe nog weinig gepresteerd heeft voor het vorstelijke salaris dat hij verdient? Olde Riekerink deed het voor de helft van het salaris van Jonk en had ook nog eens te maken met een budget voor de jeugdopleiding dat je niet kunt vergelijken met de vele miljoenen waar de heer Jonk over kan beschikken. Op zich kan ik heel goed leven met het besluit van de directie, Jonk heeft nog geen enkele speler beter gemaakt , de eigen jeugdspelers die nu in het eerste spelen komen nog uit de erfenis van Olde Riekerink en daar heeft de aanwezigheid van Jonk, als hoofd jeugdopleidingen, geen enkele invloed op gehad. Ik volg de club overigens al jaren, de huismus Jonk had nooit een mening of visie over voetbal toen hij in een grijs verleden jeugdtrainer bij Ajax was. Nu Jonk de onvoorwaardelijke steun van Cruyff krijgt voelt hij zich belangrijk en draait hij compleet door. Het is Jonk nog steeds niet gelukt met een jaarlijks budget van 7 miljoen € 1 fatsoenlijke speler af te leveren voor het eerste elftal.

8 augustus 2014 om 10:11

Je hebt het over Jonk die zijn plaats opgeeist heeft in de revolutie en mensen eruit werkte die 'niet deugen'. Jonk is wel een voetbaljongen maar laat hij zijn oren niet hangen naar Jongkind? Ik vind de rol van Jongkind misschien nog wel veel dubieuzer. Een niet voetballer, die bepalend is voor de opleiding (een soort goeroe), en daarbij zijn vriendenclub binnenhaalt van nog meer niet-voetballers. Jongkind is de ook de man die het individu tot het belangrijkste maakt, dat is ook wat de man op zijn website verkondigt, dat voor het individu alles moet wijken. Interessante website van die man. Lees en huiver. De Ajax opleiding als expiriment van Jongkind. En of Cruijff dit allemaal goedkeurt? Ik vraag me af of Cruijff het allemaal precies weet, maar Cruijff weet en kan erg veel maar zijn zwakke punt is zijn feilloze gevoel voor verkeerde vrienden. Maar dat de directie nu ho zegt is natuurlijk al een veeg teken. Over voetbaljongens gesproken, daar zijn er nu net een paar van vertrokken, niet de minste. Ik heb geen enkel vertrouwen in deze kwakzalvers.

Verstandig besluit van de directie. Onder Jonk heeft nog geen enkel talent aansluiting kunnen vinden bij het eerste, laat Jonk eerst maar eens bewijzen dat zijn werkwijze deugt. Zijn voorganger deed het een stuk beter met een veel lager budget.

18 augustus 2014 om 22:17

Inderdaad vooral Kishna, Veltman en Klaassen hebben geen aansluiting kunnen vinden onder Jonk.

19 augustus 2014 om 00:14

vergeet el ghazi niet

Worden er via de academy ook gelden naar jeugdspelers gesluisd?

18 augustus 2014 om 22:43

Waarom zouden ze geld naar jeugdspelers moeten sluizen?

goed besluit met oog op de toekomst

Mooi voor Ajax dat meer dan genoeg geld heeft om dit soort investeringen te doen. Hopelijk kunnen ze vooruitstrevend blijven en zonder dure aankopen in de top van NL blijven.

Dit is ook de enige manier om nog iets te kunnen betekenen in Europa. veel geld pompen in de jeugd betere investering is er niet. Hoef maar 1 speler echt door te breken en je hebt je investering er al uit.

19 augustus 2014 om 01:08

De jeugdopleiding onder leiding van Wim Jonk en Ruben Jongkind wordt zwaar overschat. In plaats van 1 miljoen extra te investeren in het experiment van Jonk en Jongkind zou het verstandiger zijn om spelers te bekijken vanaf zestien jaar, met een goede scouting levert dit genoeg spelers op voor het eerste elftal tegen lagere kosten. Jonk en Jongkind falen hopeloos, het is beide heren nog steeds niet gelukt om ook maar 1 speler klaar te stomen voor het eerste elftal. In Ajax 1 staat op dit moment geen enkele speler uit de eigen jeugdopleiding van Jonk en Jongkind. De enige speler waar een prijskaartje van 20 miljoen € of meer aanhangt is Daley Blind, opgeleid door Jan Olde Riekerink toen Jonk als grijze huismus voor het eerst was te zien als leraar in de jeugdopleiding!

19 augustus 2014 om 01:55

Je weet dat pas over een jaar of twee de eerste spelers moeten aangeleverd worden. Traject is een aantal jaar geleden gestart en de vruchten worden beetje bij beetje zichtbaar. Geef het tijd en heb vertrouwen.

Sjonge jonge wat een negativiteit terwijl het elk jaar sportief beter gaat bij Ajax. Daarbij is het prettig om een volle spaarpot te hebben voor een mindere periode. Bij vlagen werd Az weggetikt alleen de spitspositie wordt nog niet goed genoeg ingevuld.

Wees gerust Ajax wordt structureel beter en er wordt naar gestreefd ook structureel aan de absolute top te blijven. De Europese succesjes komen eraan dat zal niet lang meer uit blijven.

Pfff voor de azijnzeikers hierzo.

Alle voorzitters van de 18 superlig clubs moeten zsm naar Ajax om daar een kijkje te nemen in de keuken. En natuurlijk ook het voltallige bestuur van de Turkse voetbalbond.

Ajax is hard aan het professionaliseren in de onderste rangen van de club. Mooi man! Hier gaat je hart gewoon van gloeien als neutrale voetballiefhebber.

kan me die man goed voorstellen dat ie niet nog eens 2 miljoen wil inversteren,

door zivkovic in het 2e te plaatsen had ie a, bijna 3 miljoen er ingestopt he.

doodzonde dat 1 van de grootste talenten van nederland op zo een manier word
vewrnield door m op maandagavond in het 2e te laten spelen.

had m bij de eerste selektie gelaten en hij had gepresteerd en had eind van seizoen al kunnen kiezen als die wou, de clubs zouden dan al in de rij staan.

ajax komt met de smoes dat ie het systeem moet leren, en daarom in 2e ervaring moet opdoen, terwijl hij dan beter nog een seizoen uitgeleend had kkunnen worden.

want je leert bij ajax 2 in de jupilerleague echt niet zoveel als bij een goede eredivisie club als basisspeler.

en volgend seizoen mag die dan bij het eerste elftal, maar das dan ook maar 1 jaar , want dan moet ie verkocht worden als ie niet wil verlengen, want zijn contrakt loopt maar 3 jaar.

zoals ajax nu met hem omgaat gaat ie straks heel goedkoop de poort weer uitlopen.

lijkt me toch niet het beleid zoals johan cruiff het bedoelde denk ik

19 augustus 2014 om 00:52

Gast, begrijp je er nou echt niks van. Er zijn blijkbaar heel simpel 2 betere spitsen bij ajax. Frank de boer zal echt op de trainingen wel zien wie de beste 2 zijn. Zivkovic zal echt zijn kans in ajax 1 wel op tijd krijgen. En die zal hij dan maar moeten pakken

19 augustus 2014 om 08:50

@harrygr
Misschien dat je je eerst is moet verdiepen in iets voordat je zoveel onzin uitkraamt?
Bij het aantrekken van Zivkovic is al duidelijk gemaakt dat hij zou beginnen in het 2e.
Dit met een heel simpele reden: wennen en ervaring opdoen met de Ajax speelstijl en hem de tijd geven zich thuis te gaan voelen in Amsterdam/ bij Ajax.

Dit is een heel logisch iets, dat ze die jongen eerst wat tijd geven om te acclimatiseren voordat hij voor de leeuwen gegooid wordt.

19 augustus 2014 om 09:11

Jongen Ajax is Groningen niet, deal with it wat een arrogantie haha om te denken dat hoe hij bij Groningen speelde ook wel even zo zijn plek bij Ajax krijgt!? Dit hoort bij een topclub en toch grappig dat veel mensen zich er druk over maken maar Zivkovic zelf niet, net als Cillissen ook dat gejank van het grootste nederlandse keeperstalent word verpest op de bank bla bla bla, verdiep je in het plan met Zivkovic die jongen krijgt zijn kans wel!

19 augustus 2014 om 12:41

toen Suarez van Groningen naar 020 veerhuisde was ie anders gelijk de beste daar, zei op dat moment ook veel over de kwaliteiten die er toen rondliep.

zivkovic is voorgehouden dat hij bij de eerste selektie zou komen, pas nadat de contrakten getekend waren en er een spits uit duitsland bij was gekomen werd hem duidelijk gemaakt dat hij in het 2e moest beginnen en dat tijdens de winterstop bekeken zou worden of hij kon doorschuiven of niet.

dat is gewoon een supertalent de vernieling in helpen dus

19 augustus 2014 om 14:57

Uhh niet bepaald, dat Ajax was kwalitatief juist sterk, en gelijk de beste was hij zeker niet. Maar 020 zegt genoeg..

19 augustus 2014 om 22:26

dat er overal 020 word gezegd is de schuld van ajax zelf he, overal met hun arogante houding spelers weg willen kapen uit jeugdelftallen van andere eredevisieclubs.

iedereen is daar scheitziek van em zeker als ze dan 1 of 2 jaar later ajax met veel arogantie een speler aankondigen als eigen jeugd terwijl ze m alleen maar ergens anders hebben weggehaald.

zo hebben ze dat de afgelopen jaren al vaak gedaan, maar afgelopen seizoen spande natuurlijk de kroon door bijna een heel elftal aan jeugd spelers bij andere eredivisie clubs weg te halen en dan ook nog de manier waarop ergert veel mensen

eerst met een speler gaan praten en hem de kop gek maken en daarna de club informeren dat ze een speler gaan overnemen.

tegen alle regels in, maar de knvb doet niks omdat ook daar de meeste bestuursleden oudajaxieden zijn met als grote moraalridder Van Praag.

als er iemand is bij de voetbalbond is die ajax overal voortrekt en voordeel van de twijfel geeft is hij het wel. mislijkmakend kereltje die zelf de hele boel heeft besodemieterd toen in zijn tijd en daarom toen ook moest vertrekken.

waaar van praag met ajax toen een boete kreeg van de Fiod moets de voorzitter van groningen toen, renze de vries wel de cel in als voorbeeld, verschil was dat de vries niet in amsterdam werkzaam was en daarom geen voorkeurs behandeling genoot bij de knvb

Geld in de jeugd pompen is in de eredivisie alleen maar positief te noemen. dat is juist waar het grote geld gemaakt kan worden. Kijk maar naar oa. Kishna en el Ghazi. Die 2 gaan over een jaartje of 4 voor 15 miljoen of meer naar een europese topclub.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren