Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Burgemeester Amsterdam waarschuwt ‘broeinest voor politiehaat’ bij Ajax

Laatste update:
/

De supporters van Ajax werden al op de vingers getikt door de club zelf en nu waarschuwt ook de burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan, het fanatieke deel van de achterban. Hij heeft moeite met de gang van zaken in het supportershome van de club, waar de regels niet worden nageleefd. Volgens Het Parool kan het zo zijn dat het honk voor de fans op den duur wordt gesloten.

De Amsterdamse krant geeft aan dat het supportershome aan veel strengere eisen moet gaan voldoen. De politie, controleurs van de gemeente en de voedsel- en warenautoriteit zijn ingeschakeld. Zij gaan op enkele zaken extra goed letten: of de sluitingstijden worden nageleefd, of er alcohol wordt geschonken aan minderjarigen of dronken aanwezigen en of het rookverbod wel of niet wordt nageleefd.

Van der Laan is blij dat de beheerder van het supportershome van Ajax al enkele verbeteringen hebben doorgevoerd, maar toch is hij nog niet helemaal tevreden. Hij zou het home een ‘broeinest voor politiehaat’ vinden. Bovendien wil hij geen voorbeelden van gewelddadig gedrag meer tegenkomen in of rond het home. Met name de harde kern van Ajax maakt gebruik van het clubhuis.

Als het supportershome van een club voor overlast zorgt, moet het dicht

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb het gevoel dat dit fout gaat aflopen, er broeit sowieso iets momenteel. Als ze dan nog het home sluiten heb je serieuze problemen.

5 augustus 2014 om 12:15

Burgemeester Van der Laan heeft er sowieso een handje van alles af te schaffen en te gaan lopen sluiten. Een opsomminkje:

- Het onophoudelijk uitsluiten van supporters van "rivalen" bij thuiswedstrijden
- Alle Ajaxfeesten moeten op hufterproof locaties
- Als het Nederlands elftal de poolfase door heeft mag er ineens niet meer op Museumplein worden gekeken. Heel Nederland heeft een groot scherm op een belangrijk plein. Amsterdam niet
- Dreigen met het sluiten van supportershome

Ok, klein groep supporters zijn ook daadwerkelijk hufters, maar Eberhard, je bent burgemeester van de hoofdstad! Amsterdam stond bekend als tolerant (zie gaypride afgelopen weekend). Door alles klein te houden en/of af te schaffen blijft er weinig moois meer over..

5 augustus 2014 om 12:20

Als ze dit gaan sluiten breekt helemaal de pleuris uit ouwe, met Ajax als de dupe. Dan heb je de harde kern in de binnenstad zitten waarschijnlijk. Nu heb je ze mooi allemaal bij elkaar. En tja politie haat, ik spreek het niet goed maar hun doen soms intimiderend en dat pikken veel harde kern mannen niet, dat is ook gewoon bij Feyenoord en den haag en Milan noem t maar op dus niet alleen Bij Ajax

5 augustus 2014 om 12:29

Precies. Van der Laan laat nu gewoon zien dat hij zich ook daadwerkelijk iets aantrekt van die supporters. Ze moeten er gewoon boven staan en hard optreden waar nodig maar nu krijg je rare conflicten op plaatsen (binnenstad inderdaad) waar je het echt niet wil hebben.

5 augustus 2014 om 12:54

Beetje offtopic maar gemeente amsterdam heeft contract met omwonenden museumplein voor maximum aantal dagen per jaar waarop er 's avonds activiteiten mogen zijn. Zullen ze anders probably overheen gaan... geen enkel ander plein in de binnenstad kan genoeg mensen herbergen.

5 augustus 2014 om 13:10

Misschien omdat er gewoon te veel gezeik is bij dat soort evenementen?

Het uitsluiten van rivalen heeft wel geleid dat de wedstrijden gespeeld worden zonder al teveel gezeik.
Hufterproof locaties is blijkbaar wat er nodig is, omdat er altijd rotte appels bij zitten die dingen moeten slopen.
Ik weet te weinig van de situatie bij de grote schermen om daar daadwerkelijk op in te gaan.
Driegen met sluiten van het supportershome is prima, als er ook daadwerkelijk zoveel regels overtreden worden. Dat wordt bij elke andere instelling ook gedaan, dus waarom niet bij supporters?

De kleine groep supporters verpest het voor de grote groep. Zolang er geen sociale controle komt vanuit de overige groep, zullen de maatregelen er zijn en de meerderheid van de samenleving zal het waarschijnlijk steunen.
Amsterdam stond inderdaad bekend als tolerant, maar er is teveel gezeur en geklier in de samenleving om alles maar te kunnen regelen met softe regeltjes. Bij de gaypride zijn ook tal van politie agenten op de been.

Er blijft genoeg moois over, alleen als jouw definitie van moois een supportershome is waar regels overtreden worden, zul je het zwaar hebben.

5 augustus 2014 om 13:29

@sirlucious

Natuurlijk zijn er met grote aantallen incidenten. Als er 50.000 man op het museum plein staat heb je last van incidenten. De grote vraag die je moet stellen is, als je die 50.000 man niet op het plein brengt maar iedereen kan zelfs kroegen etc opzoeken. Heb je dan minder incidenten?

Juist door het op een georganiseerde manier te doen met de juiste politie/beveiliging inzet kan je de incidenten juist veelvuldig verminderen. Ieder week is er in elk uitgaansgebied wel heibel met de politie. Alleen valt het dan onder de noemer "gewoon" Weet je wel hoeveel mensen er op een zaterdagavond in Amsterdam worden beboet/opgepakt/vastgezet? En weet je wel hoeveel er nog "door de vingers" word gezien of word afgedaan met een simpele vermaning onder het motto: het is zwaterdagavond.

De "regels" worden overtreden bij het supporters home
- Alcohol geschonken aan minder jarige
- het niet naleven van het rookverbod
- naleven sluitingstijden

Zal ik je vertellen dat als je onderzoek gaat doen in horecagelegenheden bij 90% van de gelegenheden deze regels overtreden worden? Alleen word he tnu specifiek benoemd op het supportershome van Ajax. Wat pure generalisering en complete onzin is.

Wat Eberhard hier doet is een bepaalde groep mensen dat zichzelf supporters/fans noemt discrimineren. Alleen is het positieve discriminatie onder de vorm van dat ze criminelen aan het aanpakken zijn. Hierdoor kijken veel minder mensen er negatief naar.

Maar in Amsterdam is het steeds minder en minder dat mag. Het begint met koninginnendag, nu het voetbal op het plein. De rose buurt moet steeds meer dicht (grootste Nl'se trekpleister), voetbalverenigingen (niet alleen Ajax) hebben steeds meer moeite met de gemeente. Horeca gelegenheden krijgen regel na regel aan de broek.

Als het aan Eberhard ligt zitten we over 10 jaar allemaal in een 3 delig pak op de tribune van de Arena naar een voorstelling van het zwanenmeer te kijken.

5 augustus 2014 om 13:49

Heb toch erg moeten lachen om je laatste alinea. Het idee dat de hele F-Side een net pak aan heeft, haartjes netjes gekamd en keurig op hun stoeltjes naar het zwanenmeer kijken, is hilarisch.

Ik ben het met je eens. Toch vind ik dat men wel meer mag doen de agressievelingen in bijv. vak 410 aan te pakken. Dit hoeft niet per se door te politie te gebeuren, dat kan de oude garde toch ook lijkt mij. We hebben aardig wat incidenten gehad vorig jaar, wat er juist voor zorgt dat we dit soort reacties van onze burgervader gaan krijgen. Die zit lekker in zijn handen te wrijven. Nog een reden om in te grijpen. Zelf heb ik ook een aantal keer gemerkt dat er iets goed mis zit in die groep.

5 augustus 2014 om 14:10

laatst stond op facebook via voetbalzone een post met de foto's van 5 relschopppers van de bekerfinale.
Als je daar de reacties las kreeg je echt tranen in je ogen. Zoveel mensen die het voor die jongens opnamen. Ze deden niks verkeerd, beetje kattekwaad moet kunnen, 60.000 euro schade is toch heel normaal enz enz enz.
Als je die groepsfoto ook zag van achter het doel, al die lui met petjes, capuchons, sjaaltjes, zonnebrillen.
Nog even en je moet gewoon verbieden om met petjes, sjaaltjes en capuchons het stadion in te gaan, zodat iedereen gewoon herkenbaar op de foto staat. Op t moment dat je onherkenbaar wilt blijven, klopt er al iets niet.
probleem is natuurlijk dat het in de winter donders koud kan zijn tijdens een potje voetbal, dus dan heb je een sjaaltje en muts wel nodig.

En ik ben zelf voor ajax, dus dit gaat me niet alleen om die idi*ten tijdens de bekerfinale. Elke club heeft een groep van zulke "mensen" in het stadion zitten. Triest.

6 augustus 2014 om 11:30

Men wilt onherkenbaar blijven omdat er beelden uitgezonden worden over heel de wereld, maar met name in Nederland...
Als jij als bewijs van spreken die hard F-sider of 410ér in beeld komt, en je word bijvoorbeeld een keer herkent door een groepje van de harde kern van Den Haag of Rotterdam... dan heb je kans dat je een paar tikken krijgt.

Dat is, mijn jongen de voornaamste reden.

Dat staat helaas in de ve voorwaarde van de Knvb, bij het betreden van het stadion geef je toestemming om beelden van u en andere te mogen gebruiken en deze oneindig te mogen her gebruiken etc.

Kan me best voorstellen dat mensen dit niet willen.

5 augustus 2014 om 12:27

Er broeit niks qua politiehaat....
Kwam er op elke wedstrijd dag en het was atlijd gezellig, beetje met maatjes en vakgenoten slap ouwehoeren.

Snap me god niet wat Eberhartje hier bedoeld.
Zeker nu het home onder de Arena komt verwacht ik juist minder problemen.

5 augustus 2014 om 12:31

Er broeit wel iets qua onvrede in de groep, ik had het niet over politiehaat.

5 augustus 2014 om 12:34

Ach dat hebben we aan ons zelf te danken.
Tenminste, ik zeg ons maar bedoel natuurlijk de minder snuggere onder ons.

5 augustus 2014 om 13:03

Er zijn nauwelijks problemen in het honk alleen de ligging is verkeerd aangezien de uitsupporters ook aan die kant zitten. Coke snuiven doen ze ook in discotheken en om die dan ook te gaan sluiten..

5 augustus 2014 om 13:10

Dat gebeurt ook, zie het Zwarte Pad (Woozah en de Karavaan).

Als je te weinig stappen onderneemt om drugsgebruik te voorkomen/aan te pakken vind ik het niet meer dan logisch dat daar consequenties aan verbonden zijn.

5 augustus 2014 om 17:52

Het is gewoon een gegeven dat er een groep structureel vervelend is. En dat ze het in amsterdam gewoon zat zijn. En dan krijg je inderdaad dat de rest daar ook de dupe van is. Helaas moeten de goeien bloeden voor de daden van de relschoppers.

5 augustus 2014 om 23:40

Overigens vind ik het gedoe van mensen die roepen dat men continue aan de pillen zit onzin, snuiven gebeurd ook niet vaak hoor, in alle jaren dat ik er kom heb ik nog nooit iemand zien snuiven.

Ik zelf, tja het is internet dus ik kan het wel zeggen, ook wel eens een pilletje gebruikt, gebruik het nog steeds op festivalletjes, de uiterlijke kenmerken die je dan krijgt zijn duidelijk zichtbaar, die kenmerken heb ik nagenoeg nooit gezien bij Ajax, en ja ik zit op zuid.
Natuurlijk heb je er wel een paar tussen zitten, maar dat is verwaarloosbaar.
Een bril op hebben wilt ook niet zeggen dat je wat te verbergen heb, want je kan het ook aan de hand van de kaken zien.

Blowen ga ik geen woorden aan vuil maken, is niks voor mij, maar is ook niet schadelijk of iets dergelijk.

En uiteindelijk, zolang de sfeer goed is(mensen onderling) en er dus geen problemen komen dan moet je het lekker zo laten.

6 augustus 2014 om 01:56

@ Ndisdenaam

"ach dat hebben we aan ons zelf te danken."

Dat is niet helemaal waar, de Amsterdamse politie is ook op hun vingers getikt in 2011 en als het goed is ook vorig jaar door de rechtbank vanwege het gebruik van "onrechtmatig en buiten proportioneel geweld". Nu zeg ik niet dat alle Ajax supporters schatjes zijn, alleen het moet nou ook eens afgelopen zijn met dat buitensporige geweld van de politie wat dus niet altijd op zijn plaats is.

Die van der Laan vind ik zo ie zo een burgemeester van lik me vestje, Amsterdam was eerst een bruisende stad maar daar is nog weinig meer van over.

6 augustus 2014 om 11:33

Klopt, overigens is de ME in Nederland ook een groepje pubers van de politie.
Er zal geen enkele Me'er zijn die zegt dat hij niet wilt vechten,
Heb een keer als veevoer gespeeld bij een ME-examen in Amersfoort.
Ze kicken er namelijk op, dus provoceren of overdreven snel reageren kunnen ze ook.

Ik weet nog met Ajax cambuur, toen waren ze ongekend opgefocked.
Ik kom toevallig van onder de arena aanlopen, met Ajax shirt aan.
Kreeg nog net geen klap in mijn gezicht van een Me'er die zijn arm uit stak en wilde vragen wat ik kwam doen, tja wat denk je dat ik kom doen met mijn Ajax-shirt.... tevens heb ik naar mijn wetens niet echt het uiterlijk van een crimineel of een agressief ventje.

Eberhartje lijkt enorm op zijn collega in Rotterdam...

Hahaha, en met deze maatregelen en extra controle denkt hij dat het broeinest kleiner gaat worden? Dat werkt alleen maar averechts.

Sluiting van het home zou betekenen dat er echt de pleuris kan uitbreken..

5 augustus 2014 om 13:04

En dat geeft toch juist aan dat het fout zit?

5 augustus 2014 om 13:30

@ Sirlucious

Probeer eens (bijvoorbeeld) de 3 grootste horeca gelegenheden in Amsterdam te sluiten en kijk dan eens wat voor pleuris er uit breekt. Zijn die dan ook allemaal fout?

5 augustus 2014 om 13:32

Tuurlijk zal het er fout zitten. Maar als je de orde wilt bewaken moet je niet aankomen met nog meer maatregelen. Daarnaast... controle is beter uit te oefenen binnen het home, dan dat ieder zijn eigen weg gaat buiten het home.

5 augustus 2014 om 18:00

Als ze op een willekeurige maandag ochtend jimmy choo of wat dan ook dichtgooien omdat de toko zich niet aan de regels houd, zullen er wat twitteraars over de zeik zijn, maar er zullen geen confrontaties met politie ofzo zijn.

Dus ik weet neit over wat voor pleuris jij het hebt?

Daar weet je zelf ook wel het antwoord op? Alsof er überhaupt een supportersvereniging is die zich aan de regels houdt mbt sluitingstijden, drank aan minderjarige en openbare dronkenschap. In het roken geloof ik nog wel enigszins dat er clubs zijn die zich daar aan houden.

Bij ons waar de harde kern komt ligt ie aan de muur van t hoofdpolitiebureau dus das misschien een idee?

5 augustus 2014 om 12:31

Serieus? Dat is geniaal! Gewoon het home tegen het politiebureau aan zetten. Grote jongen als je dan nog problemen gaat zitten maken.

5 augustus 2014 om 12:48

Yep! De cellen zijn om de hoek!

5 augustus 2014 om 13:08

Geweldige oplossing en nog kostenbesparend ook.

5 augustus 2014 om 17:23

Die ken ik wel aan nathildelaan eerst zat jullie cafe tegen over garage hè jaren geleden midden 90

Ach hetzelfde riedeltje als wat bij Vak-P gaande is. De politie wil controleren maar wordt niet toegelaten in het home. Conclusie Vak-P home zit al maandenlang dicht...

Wat een achterlijke idioten zijn het toch ook, dit werkt alleen maar averechts. De politiehaat wordt alleen maar groter. Ze kijken totaal niet vanuit het oogpunt van de fanatieke supporter, als ze weten wat er in die hoofden om gaat kan daar op ingespeeld worden.

5 augustus 2014 om 12:17

Vindt jij jouw reactie nou niet echt belachelijk?

De supporters hebben zich gewoon aan de regels te houden. Als ze zich daar niet aan weten te houden dan heeft dat gevolgen. Als die gevolgen vervolgens leiden tot nog meer politiehaat dan is het toch overduidelijk waar het probleem ligt.

De politie en de wetgeving heeft zicht niet aan te passen aan die idioten die zich niet kunnen gedragen.

5 augustus 2014 om 12:19

Honders procent eens met Sammerens!

5 augustus 2014 om 13:38

@ Sammerens

Mensen hebben zich aan de regels te houden. Het supportershome kan je vergelijken met een horeca gelegenheid. De regels die voornamelijk overtreden worden:
- Niet naleven rookverbod
- Alcohol aan minderjarigen
- Sluitingstijden strikt hanteren

Zal ik je vertellen dat als je in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht gewoon willekeurig onderzoek gaat doen in discotheken, bars, restaurantjes etc je bij 90% ook gewoon dezelfde overtreden regels tegen komt? Alleen omdat het om "supporters" (lees: relschoppers volgens de gemeente) worden ze dubbel zo streng gecontroleerd.

Of ik stel het anders,
Probeer anders samen met 5 agenten eens boetes uit te gaan delen in menig discotheek en kijk dan of je "politie haat" bespeurt bij de mensen die er rondlopen.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten de regels na leven. Maar het is nu ook weer niet zo dat er echt schandalige dingen gebeuren. In menig horeca gelegenheid gebeurt hetzelfde alleen hoor je Eberhard daar niet over. Daarom is zijn reactie en verklaring totaal overtrokken, compleet onzinnig en compleet missend van enige logica.

Waar Amsterdam bekend stond als "tolerant" is het nu iets dat totaal geen vrijheden of mogelijkheden meer heeft. Horeca gelegenheden worden kee rop keer strengere regels voorgeschreven. Koninginnen dag grotendeels afschaffen, huldigingen afschaffen, grote tv schermen bij grote evenementen (WK bijv) afschaffen. Rose buurt (nl'se grootste trekpleister) voornamleijk afschaffen etc etc etc. De hele stad amsterdam die altijd bruiste van belevenissen word langzaam aan een "dode stad"

5 augustus 2014 om 13:54

Dat is een heel andere discussie.

Ik reageer op iemand die in feite eigenlijk zegt dat men goed moet kijken wat er in de hoofden va de fanatieke supporter leeft zodat ze de regelgeving zo goed mogelijk op hen aan kunnen passen.
Ik neem aan dat je het volstrekt met mij eens bent dat die gedachtegang belachelijk is.

Over de discussie of het geheel terecht is weet ik te weinig om te kunnen oordelen, dus dat doe ik dan ook niet.

5 augustus 2014 om 17:36

Nee sammerens dat heb ik niet gezegd, ik heb gezegd dat er ingespeeld moet worden op de gedachtegang die deze groep supporters heeft. Meer politiemacht werkt alleen maar averechts, minder politie werkt ook niet want dan krijgen ze vrij spel. Ik ben het 100% met je eens dat de politie zich niet moet aanpassen aan deze groep, maar ze moeten inspelen op de gedachtegang die deze groep heeft.

Want de huidige vorm van sancties werkt niet, en de politiehaat word groter en groter. De politie hoeft niet meteen naar de pijpen te gaan dansen van deze groep, maar ze kunnen wel in gesprek gaan bijvoorbeeld of op bepaalde punten een oogje dicht knijpen(zoals bijv. de sluitingstijden). De politie kan dan een beetje goodwill kweken en hier later een voordeel uit halen als er echt mensen gepakt moeten worden. Dan zou er minder snel agressief tegen de politie gereageerd worden. Of de politie moet radicaal gaan veranderen en een echte autoriteit worden, dat mensen gewoon bang zijn voor de politie. Dan heb je dit probleem al snel opgelost. Ik ben sws van mening dat de politie harder moet worden maar dat terzijde.

5 augustus 2014 om 12:17

Volgens mij gaat er niet zoveel om in die hoofden hoor.

5 augustus 2014 om 12:17

In die hoofden hebben ze lak aan de regels. Overtreders van regels kunnen nu eenmaal een sanctie verwachten. Als je ze de vrije hand geeft, dan is er een grote kans op serieuze calamiteiten. Aanpakken!!

5 augustus 2014 om 12:49

Wat heeft fanatieke supporter te maken met geweld of regels overtreden? Helemaal niks, ze hebben zich gewoon te houden aan de regels die voor het supportershome gelden en daarbuiten aan de regels voor elke inwoner van Nederland. Politie/ajax moet zich niet aanpassen aan gedrag wat niet volgens de regels is dat zou de wereld op zijn kop zijn.

5 augustus 2014 om 13:36

Doordat die lui strak van de coke staan of te veel drank op kunnen ze niet meer goed nadenken bij wat ze doen. Dus ook hier alles volgens de regels. Alleen dat rookverbod al. Waar wordt dat nou wel nageleefd dan???

Dat tuig moet gewoon luisteren naar de politie, ze hebben helemaal niets in te brengen! Kom op Van Der Laan, bijt van je af!

Wel makkelijk om alleen de negatieve punten in jullie stuk te noemen en zo weer een extra discussie te creeëren. Echter zei Van der Laan nog meer en hieronder heb ik dat maar even neergezet:

Zo gaf Van der Laan aan dat het stichtingsbestuur van het home een belangrijke preventieve, signalerende en controlerende rol speelt in het aanspreken en aansporen van Ajax-supporters die de verkeerde kant op gaan. Ook de bijdragen van het home aan een veilig verloop van huldigingen van het kampioenselftal 2012, 2013 en 2014 mogen niet onvermeld blijven. Veel van hun werk blijft ongezien, maar Van der Laan weet hoeveel tijd en energie er in wordt gestoken.

Dus misschien zou het jullie sieren eens niets alleen de negatieve zaken te belichten maar ook de positieve punten, ipv enkel te schrijven: "van der Laan is blij dat het supportershome van Ajax al enkele verbeteringen heeft doorgevoerd". Maar ja, zo werkt media dan ook weer!

5 augustus 2014 om 14:08

Klasse jouw reactie Kampioen 1 !!!!@
Altijd wordt het negatieve naar voren gehaald.
Tuurlijk zijn er dingen fout gegaan die ik zeker niet goed praat maar wordt er ook zoveel werk van gemaakt als bv een demonstratie verbaal uit de hand loopt of meet erberhart met 1 maat ???

Wat me opvalt is dat er bij ajax supporters wel vaak onderling problemen zijn en vechtpartijen meer als bij andere clubs lijkt het klopt dat ?

5 augustus 2014 om 12:30

Nee klopt niet, in het home is nagenoeg nooit wat aan de hand, buiten de Arena ook vrij weinig(op zuid, waar de fanatiekelingen naar binnen gaan), iedereen drinkt een biertje vooraf, haalt even een grillburgertje bij de Febo en gaat bij zijn maatjes staan totdat je naar binnen kan.

Dus onderling zijn er zelden problemen, staat ook genoeg politie en ME om de Arena.
editje; uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, waar alcohol is heb je ook vaak problemen, dus dat kan ook op de lokale kermis zijn.

5 augustus 2014 om 12:58

Ja en er worden vuurwerkbommen afgestoken op een plein vol kleine kinderen met vaders en moeders zeg ik uit ervaring.

6 augustus 2014 om 02:03

@ psvmanufan

Ik zeg niet dat het goed is maar dat gebeurd helaas overal, alleen op een of andere reden gebeurd dat volgens velen alleen bij ons. Overigens snap ik niet wat jij met deze bijdrage wilt bijdragen omdat het in deze discussie specifiek ging of erbij de Ajacieden veel mot is onderling (wat niet het geval is).

6 augustus 2014 om 11:24

Sjongejonge.... dat vinden kinderen prachtig....zeg ik uit ervaring, want zelfs toen ik klein was werden er al bommetjes gegooid, overigens altijd netjes op een open stuk, nog nooit gezien of gehoord dat er tussen de mensenmassa iets ontplofte.

Ik ben altijd met veel plezier naar Ajax gegaan, en dat doe ik nog steeds.
Ik hou van de stad, ik hou van de club(nee ben geen geboren Amsterdammer)
Vind Amsterdammers heerlijk, je moet er misschien even aan wennen maar in Nederland word er erg overdreven.

Het home is nog steeds erg gezellig, maar er zijn inderdaad punten die niet worden nageleefd. Roken, drank aan minderjarigen..het gebeurd nog elke wedstrijd. Op hete dagen is het ook veel leuker om voor het home te staan en daar een drankje te doen met je vrienden. Binnen is het, als het druk is, erg heet door o.a. het vele roken.

Toch zag ik de laatste keer dat ik er was (red Bull Salzburg) ook veel agressie bij de harde kern. En dan voornamelijk vak 410. Dingen roepen over Red Bull...het slaat nergens op. Hou je lekker bezig met het voetbal. Ik heb me vorig jaar verbaasd over de opgefokte jonge kereltjes van dat vak. Ze willen zich erg graag bewijzen en iedereen die daar wat van zegt wordt verrot gescholden. De oude garde moet toch ingrijpen, anders zie ik dit uit de hand lopen. Zonde dat het zo moet gaan. Uiteindelijk gaat het allemaal maar om voetbal...

5 augustus 2014 om 12:32

Verrot gerscholden?
Toe maar dat is nieuw, 410 luisterd keurig naar de F-side hoor...
Zo is de hierarchie namelijk.
Van dat opgefockte tijdens Ajax RBS heb ik ook weinig van gemerkt in het home destijds.

5 augustus 2014 om 12:39

Ik heb het niet over het home in mijn laatste alinea. Het home is nog altijd gezellig. Ik zit niet meer op de F-side en liep naar mijn ingang toen een aantal jongens van 410 langs liepen en met ziektes scholden. Ik zei dat dat niet nodig was en werd verschrikkelijk agressief benaderd. Wie dacht ik wel niet dat ik was. Ik hoor niet bij de harde kern, dus ik moest maar m'n mond houden. Alsof ze boven de andere supporters staan. En dit is niet de eerste keer Ndisdenaam. Ik vind ze erg opgefokt en ze zien zich als "de echte fans". Ik, een dagjesmens, ben irritant en moet maar gewoon oprotten. Die 20 jarige mannetjes hebben tijd teveel en weten niet dat ik al vanaf mijn jeugd een echte Ajacied ben. Ik ging vroeger naar elke wedstrijd met mijn vader en ben een Ajacied in hart en nieren. Nog nooit ben ik uitgemaakt voor nepfan, maar vorig seizoen heb ik meerdere malen meegemaakt dat ik maar een nobody was, die maar beter zijn mond kan houden/of maar beter uit de weg kan gaan als de grote jongens van vak 410 eraan komen.

Ik heb tot mijn 26e op de F-side gezeten en ben daarna weggegaan. Mijn vrienden zitten er nog en die verbazen zich nog te vaak over de grote bek van deze kereltjes. Dani doet er ook te weinig aan naar mijn mening. Maar goed..dat kan ik niet zeker weten. Dat zal jij wellicht iets beter weten.

5 augustus 2014 om 13:23

Hahaha dani staat misschien wel op de verhoging maar niet het toezicht. De bepalende mensen van F zoals Wesley S enz heb je niet. En over dagjesmensen die zijn soms ook bepaald irritant als zitte te filmen en heletijd fotos zitte maken.

5 augustus 2014 om 13:38

Dani heeft toch redelijk wat aanzien. Die kan toch wel een standpunt innemen lijkt me.

Je verhaal over dagjesmensen slaat helemaal nergens op. Wat maakt het uit als men filmt of foto's maakt? Mag dat niet dan? 90% in de Arena is ook gewoon Ajacied. Alleen zijn ze er niet elke wedstrijd. Maakt je dat een mindere supporter? Ze zullen wellicht minder hard meezingen of misschien niet. Maakt je dat een nep fan? Vak 410 en de F-Side staan niet boven deze supporters. De een beleefd het alleen wat intenser dan de andere. Dat gezeur op dagjesmensen ook altijd. Laat ze lekker. Ik ben misschien iets meer dan een dagjesmens, ook omdat ik jaren elke wedstrijd naar Ajax ging, maar heb dit altijd een belachelijk iets gevonden. Grow up. Laat mensen lekker filmen en foto's maken. Die willen zoiets gewoon nog laten zien aan hun vrienden of familie. Ze komen namelijk niet elke week in de Arena om naar hun cluppie te kijken.

5 augustus 2014 om 14:48

Hoe kan fside nou controleren wat er op ring boven hun gebeurd volgens jou. De jongens van 410 hebben nauwelijks contact met de fside (de oudere garde) vooral door het verschil in leeftijd. Alleen afca youth is er contact met de hardere jongens en die gaan elkaar echt niet controleren.

5 augustus 2014 om 14:50

Rbs thuis was een massa van ergenissen. Vooral dat dagjesvolk met hun kut cameras en in honk fotos maken.

5 augustus 2014 om 14:51

En daarom zegt Eberhard dat mensen zoals jij aangepakt moeten worden. Populair gedoe van je.

5 augustus 2014 om 17:29

Tja maar dat heb je over...van die leipos die alles filmen en op YouTube knallen

5 augustus 2014 om 17:52

Hoop dat je snapt wat ik bedoel inderdaad

5 augustus 2014 om 23:35

Oh ok dan begrijp ik je wel, kon me al niet vinden over wat je beschreef.
Dacht dan ook dat je het home bedoelde.
Als iemand gaat dreigen dat 410 wel even komt weet je dat je te maken heb met praatjesmakers.
Dani bemoeit zich daar namelijk nooit mee.

Mijn neef kent hem via via wel en hij schijnt best aardig te zijn.

Ik kan het prima met 410 vinden, ik zit er zelf naast en meestal schreeuw je wat over en weer als je een bekende ziet maar dat is het dan ook wel, van geweld is er zelden sprake.

Het is jammer dat jij zulke ervaringen heb meegemaakt, zeker als je zoals je zegt er waarschijnlijk langer komt dan de meeste broekies.

5 augustus 2014 om 12:35

Dan is het ook begrijpelijk van Ajax dat ze zelf ook voor serieuze sancties gaan tegen de sfeervakken. na aanleiding van de bekerfinale en de incidenten daarvoor. Ergens moet je een begin maken en dat doen nu Ajax en de Gemeente gelukkig. en tja.....helaas jammer voor diegene die het goed bedoelen en door toedoen van een aantal idioten ook worden gestraft. Misschien komt er dadelijk daarom wel een sfeer van dat men elkaar gaat corrigeren om zich te gedragen. laten we hopen dat het goed uitpakt.

5 augustus 2014 om 12:45

Ik hoop dat het goed uitpakt. Heb wel het idee dat de F-side vak 410 zo nu en dan terugroept, maar het lijkt nog niet helemaal te werken. Ik kan heel erg genieten van 410, maar ze zijn naar mijn mening te vaak verkeerd in het nieuws gekomen.

5 augustus 2014 om 12:50

Het zal tijd nodig hebben voordat de F-side wat meer grip gaat krijgen op 410. Misschien in combinatie met de sancties dat het allemaal wat vlotter gaat.

het wordt tijd dat ajax zelf wat doet aan die personen die altijd maar de zaak verstieren,gewoon een stadion verbod voor het leven, als je ziet hoe het in engeland en duitsland gaat dan wordt het tijd dat er keihard wordt op getreden .want dit zijn echt geen supporters jammer genoeg zitten ze bij iedere betaalde voetbalclub

Fijn om te lezen dat het bij andere clubs ook het geval is.
De gemeente Enschede wilde dat de pokitie in het home van vakp bij twente kan controleren.

Vakp wilt dat niet en houdt totdat het is opgelost de deuren dicht

5 augustus 2014 om 13:20

Ja. bij Psv is het supporterscafe "de Aftrap" ook al een keer 2 maanden gesloten geweest op last van de gemeente. dit na aanleiding van ongeregeldheden na Psv-Ajax. Het is bij verschillende clubs aan de orde.

5 augustus 2014 om 13:24

ik wilde dat ze zo adequaat reageren als je auto is ingeslagen .. maar dan zijn ze ver te zoeken

5 augustus 2014 om 13:29

Ja. hahaha. Dat is nu eenmaal de Hermandad in Nederland. Maar eerlijk is eerlijk. ik ben blij dat men onderhand eens actie onderneemt tegen de agressievelingen. Sfeer en zingen is geweldig, maar het gaat ook soms veel te ver met de agressie en vernielingen.

5 augustus 2014 om 13:31

Echter is dat wel een iets ander soort probleem. Daar waren geen ongeregeldheden als drank aan minderjarigen etc. maar gevechten tussen supporters en me.

misschien ook handig als dat home niet vlakbij de ingang van het uitvak word geplaatst..

van der laan moet zich lekker gaan bezighouden om het criminaliteitcijfer in amsterdam west omlaag te brengen dan te gaan chekken of iemand van 16 een biertje drinkt...who cares , de rat

Echt een broeinest voor kleine criminaliteit. Sluiten maar

5 augustus 2014 om 13:52

Dat is onzin. Het home is reuze gezellig, er moet alleen wat beter op het rookverbod, sluitingstijd en drank aan minderjarige gelet worden. Iets wat overigens al goed wordt nageleefd, op het roken na. Het is zeker geen broeinest voor kleine criminaliteit. Zo blijven we bezig..dan is elke kroeg in Amsterdam een broeinest voor kleine criminaliteit.

5 augustus 2014 om 16:12

Heel Amsterdam is een broeinest voor criminaliteit Nee, maar nou even zonder grappen.

Een bekende van mij zit ook vaak in dat supportershome (hij is een politie agent van de voetbal afdeling) tussen de supporters, en als hij verteld wat voor rotzooi daar allemaal gebeurd dan vallen de schellen van je ogen. Drugshandel en zelfs beperkte wapenhandel (denk aan kleine messen en ploertendoders) viert daar hoogtij, en er is niets wat er aan gedaan kan worden. Dus die kennis van mij probeert de dealers te identificeren en zo heterdaad te betrappen. Dan worden deze types van straat gehaald. Dit zijn vaker wel dan niet types die op de F-side of Vak410 zitten.

5 augustus 2014 om 16:19

Hm..dat ontgaat mij natuurlijk volledig. Ik hou me daar niet mee bezig en heb zoiets niet voorbij zien/horen komen toen ik in het home was vorig seizoen. Vind het altijd erg gezellig daar met vrienden wat te drinken.

5 augustus 2014 om 17:53

Hahaah hou op aub wat een onzin is dit

Het supportershome zou toch onder de Arena komen?? Dat voorkomt in ieder geval de confrontatie met andere supporters (zoals bijvoorbeeld vorig seizoen tegen Cambuur).

5 augustus 2014 om 15:02

Klopt. Lijkt me ook een goede oplossing. De confrontatie tegen Cambuur sloeg werkelijk alles. Aan alle kanten is er dom gehandeld. Cambuurfans die Ajaxfans zomaar aanvielen (geloof me..ik was op dat moment een drankje aan het doen in Amsterdam en zag het recht voor m'n neus gebeuren), Ajaxfans die stenen (!) gooide in de groep met Cambuurfans die langs (!) het home werden geleid door de ME (!).

Meneer Van Der Laan die zelf de meest idiote dingen verzint. Hij heeft de leiding over de politie tijdens een wedstrijd. Welke idioot laat nou die Cambuurgroep en ook Zwolle langs het home begeleiden.

Ik heb het vermoeden dat dit met opzet is ingezet om redenen te creëren voor het sluiten van het supportershome. Bovendien moet er met een nieuw supportershome op Zuid/onder de arena een betere oplossing gevonden zijn om bovenstaande situatie te voorkomen.

6 augustus 2014 om 02:16

@ Jm_jefferson

Precies, dat is dus ook 1 van zaken waar je met je pet niet bij kan. Als je dat vooraf goedkeurt vraag je gewoon om problemen. Ik heb er niks op tegen dat raddraaiers worden aangepakt, maar wanneer worden die agressieve mer´s is aangepakt. In 2011 en als het goed ook vorig jaar is de Amsterdamse politie een aantal keer op de vingers getikt door de rechtbank wegens onrechtmatig en buiten proportioneel politie geweld. Of wat dacht je van de organisatorische fouten bij het kampioensfeest van de derde ster. Het is wat dat betreft wel typisch dat we daar van der Laan (maar ook de media) niet over horen, maar goed dat is een typisch Nederlands politici kwaaltje.

Als je alles gaat verbieden en afschaffen zal deze ''haat'' alleen maar groter worden.. Misschien dat het een beter idee is om eens een keer met elkaar om tafel te gaan en te praten erover in plaats van altijd gelijk alles af te schaffen.. Dan kan je wel een heleboel plekken sluiten als je zo moeilijk gaat doen.. En bovendien als dat hok word gesloten waar moeten ze dan heen? Dan gaan ze of de straat op of naar een kroeg, bar of wat dan ook.. Dit lost het probleem echt niet op, je creëert alleen maar een nieuw probleem..

Dom volk die relschoppers.

6 augustus 2014 om 11:37

Mensen die zonder reden gaan relschoppen inderdaad, helaas heb je die ook in heel Nederland.
Dat zal nooit uit de sport verdwijnen, voetbal is de sport met het meeste emotie er in, er is geen sport waar mensen zo fanatiek mee leven.
Dat vind ik juist mooi, maar het geweld is natuurlijk jammer.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren