Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ajax scout toptalent en versterkt zich mogelijk met tweede Pool’

Laatste update:

Ajax versterkte zich met Arkadiusz Milik en voegt mogelijk een tweede Pool aan de selectie toe. Volgens Fakt houden scouts van de regerend landskampioen de verrichtingen van Filip Jagiello al maanden in de gaten en Ajax zou de zestienjarige middenvelder hebben aangeboden om bij Jong Ajax aan te sluiten.

Jagiello zou in de Jupiler League moeten rijpen om vervolgens de stap te maken naar het eerste elftal. Ajax bekeek de aanvoerder van Polen Onder-17 tijdens het Ciechanowie Toernooi en tijdens de kwalificatiereeks voor het EK Onder-17 in Malta. Jagiello, die bij Zaglebie Lubin nog tot volgend jaar zomer onder contract staat, kreeg vorig jaar nog een aanbieding van Juventus.

Ook Manchester City en Manchester United toonden destijds belangstelling. “Ik heb Lubin veel te danken en wil iets terug doen voor de club. Ik wil in de Ekstraklasa spelen en ga op mijn achttiende pas over een transfer nadenken”, zei het talent vorig jaar. Nu zou hij wel openstaan voor een vertrek bij Zaglebie Lubin. Jagiello kwam afgelopen seizoen tot slechts 47 speelminuten in de competitie.


Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Echt geweldig dat Ajax al die jeugdige spelers weet te scouten en mogelijk ook haalt maar kunnen ze eindelijk eens een echt leuke en goede speler halen die direct mee kan met het eerste?!

Elke keer is het x jaar wachten voordat deze jongens doorbreken, er van uitgaande dat ze überhaupt doorbreken.

6 juni 2014 om 15:56

Dat is allemaal weer te duur

6 juni 2014 om 16:23

Ze trekken juist jongere spelers aan zodat ze genoeg tijd krijgen om te rijpen in het Ajax-systeem.

6 juni 2014 om 16:25

het beleid legt de focust op het opleiden van talenten, dat we nu 4x achter elkaar kampioen zij geworden is mooi meegenomen. dit zorgt echter niet voor extra druk. het is de bedoeling dat er over enkele jaren toptalenten worden gekneed tot goede voetballers die het ajax systeem beheersen en dan 3 jaar verkocht worden voor veel geld.

6 juni 2014 om 17:54

Maar als je alleen landskampioen wordt en niks qua Europa wint, of ver komt heb je ook niet echt de reputatie die bv. Benfica heeft.

6 juni 2014 om 18:12

Er is geen club in Nederland die de financiën heeft om dusdanige top spelers te halen waardoor je structureel ver komt in CL. Door talenten op te leiden in je eigen systeem heb je of een prima selectie voor weinig geld of je verdient meer aan transfers.

6 juni 2014 om 16:37

Milik is 20, Viergever geloof ik 24. Dan hebben ze vorig jaar Van der hoorn en Duarte aangetrokken, dus het is niet alleen maar talenten hoor. Ben maar niet bang. Daar komt bij dat ze de afgelopen 2 seizoenen bij elkaar ook al een elftal talenten hebben aangetrokken, waarvan er een aantal nu ook al hebben kunnen wennen aan het Ajaxsysteem.

6 juni 2014 om 16:44

Nee, want ajax denkt op de lange termijn. Toptalenten van een hogere leeftijd zijn onhaalbaar en onbetaalbaar, bovendien heb je het voordeel dat talenten aan het systeem kunnen wennen waardoor ze er eerder staan. Dat is het nieuwe beleid, uitstekend! We zullen gewoon meer geduld moeten hebben en genieten van de talenten die doorbreken.

6 juni 2014 om 17:42

Het duurt wel even voordat zo'n jong talent doorbreekt. Tot nu toe zijn alleen Fischer en Boilesen doorgebroken in het eerste. Meleg en Andersen lijken de volgenden te worden die de stap gaan maken, al worden ze misschien eerst verhuurd. Als de talentenstroom eenmaal loopt, zal er minder behoefte zijn voor aankopen uit het eerste.
Nu proberen ze de ondergrens van de selectie te verhogen door spelers à la Duarte te kopen zodat de talenten een hoger niveau moeten bereiken om door te breken. Bovendien kunnen ze zich aan die spelers optrekken.

6 juni 2014 om 17:52

Hebben ze geen scouts in Nederland? Eerst Belgen dan Denen nu Polen wat wordt het straks?

6 juni 2014 om 18:37

Volgens mij hebben ze die wel, maar daar komt gewoon geen nieuws over. Tenzij spelers van andere Eredivisieclubs worden gehaald is het gewoon niet nieuwswaardig. De scouts in Nederland zitten voornamelijk op de amateurvelden.

6 juni 2014 om 18:37

Als het echt een toptalent was, dan was hij al gescout door betere en grotere clubs dan ajax. Als talenten al naar de nederlandse clubs gaan dan zijn ze B categorie. De A categorie (neymar, messi etc) is dan allemaal al ingepikt door de chelseas en barcelona's van deze wereld.

6 juni 2014 om 19:22

@suc6magnet, je vergeet even dat Ajax gebruik maakt van de diensten van Forza en tevens met salarissen behoorlijk hoog zit. Ze vissen dus wel degelijk in dezelfde vijver als deze topclubs. Salaris is ruim voldoende voor een talent en ze krijgen meer kansen als bij een topclub.

6 juni 2014 om 20:08

@ observatie Ajax koopt vaak spelers op 15 16 17 of 18 jarige leeftijd van andere clubs. Dan is het niet zo moeilijk om op de eerste plek te komen, aangezien in deze ranking een leeftijdsgrens van 23 jaar is . Binnenkort staat Man City vast boven aan want die kopen helemaal ieder talent weg. Zelf opleiden is spelers van de junioren ( F , E, D, C, tjes) continue begeleiden tot dat ze uiteindelijk goed genoeg zijn voor het betaalde voetbal.

6 juni 2014 om 19:23

Ajax 1 partizan belgrado 2 feyenoord 34. Lijst van clubs met meest opgeleide spelers wereldwijd. Dat er nu door wanbeleid verplicht een paar zelf opgeleide voetballers in Feyenoord 1 veranderd daar niks aan.

6 juni 2014 om 19:25

Ken je feiten over de laatste 20 jaar heeft Ajax verweg de meeste oranje spelers geleverd dan welke club dan ook. 45 % meer dan runnerup Feyenoord.

Hopelijk een nummer '10' die we om kunnen turnen tot tweede spits. Zo'n type speler kan het namelijk wel worden.

Jagiello is wel echt een groot talent, ik weet dat de Engelse top hem allemaal wil aantrekken. Als Ajax hem binnenhaalt hebben ze echt een gigantisch talent binnen.

6 juni 2014 om 16:18

Ach dat is allemaal zo relatief op die leeftijden. Hoeveel "toptalenten" zijn er al niet gesneuveld. De clubs uit Engeland hebben belangstelling in iedereen van 16 die drie keer een bal hoog kan houden. Fischer en Andersen waren toch ook van die toptalenten?

6 juni 2014 om 16:20

En ik reageer zo omdat alles wat Ajax aantrekt zogenaamd toptalenten zijn..

6 juni 2014 om 16:27

Andersen en vooral fischer zijn toch gewoon toptalenten?

6 juni 2014 om 16:44

bpreal,

Ajax is een topclub en een topclub heeft geen interesse in spelers die niets toevoegen. Vandaar dat een topclub alleen maar zoekt naar "grote" talenten.

6 juni 2014 om 16:48

Ja en zijn het nog steeds, zijn beide nog geen 20 dus wacht nog maar even met over de verleden tijd te praten

6 juni 2014 om 16:20

Gigantische talent? Wat zou Messi dan moeten zijn?

Dat het een talent is klopt, hij zal dat etiquette krijgen van gigantische als die op zijn max 18 debuteert en direct een stempel kan drukken. Heb zelf nooit van gehoord, dus ben benieuwd

6 juni 2014 om 21:56

Dat is toch de buitencategorie man.... daar lopen er niet bijster veel van.

Ben benieuwd! Fijn dat er de laatste maanden steeds meer toptalent bij komt. Er komt een goede lichting aan!

6 juni 2014 om 22:02

Je hebt gelijk Arie, hopelijk staat het nieuwe Ajax er over twee seizoenen.

Kunnen we weer genieten van mooi voetbal, met de bijbehorende resultaten.

We zullen dus nog maximaal twee seizoenen geduld moeten hebben, gelukkig maken de titels veel goed.

Een reactie in de stijl van ahjacied

Dit kan nooit wat wezen anders had Roda hem wel gescout.

Ben heel benieuwd wat hij over 1 a 2 jaar laat zien.

Geen aanval naar Ajacieden hoor, maar krijgt Ajax straks met alles wat ze aantrekken en opleiden niet een ontzettend grote loonlijst?
Wanneer ze bijvoorbeeld een keer CL mislopen, zal dat dan niet een behoorlijk zware dobber kunnen worden?

6 juni 2014 om 16:20

De waarde van deze contracten is relatief laag, er wordt vooral deelname aan Champions league als een worst voorgehouden. Daar zien veel talenten perspectief in. Hierdoor hoeft er geen bijster hoog salaris betaald te worden. Al loopt het wel op aangezien ze nu wel erg veel jeugd van buitenaf contracteren.

Maar je hebt gelijk, ook in het afgelopen seizoen waren de kosten van arbeid weer opgelopen volgens het jaarverslag.

6 juni 2014 om 16:33

Tuurlijk is de waarde laag.. maar heel veel lage waarden betekent uiteindelijk ook een hele hoge kostenpost waarvan je soms maar moet hopen dat de kwaliteit er uit komt. Vooralsnog heeft Ajax natuurlijk gewoon een prima scoutingapparaat, waarmee ook veel wordt terugverdient (ook via opleidingsvergoeding). Maar ondanks de jonkies denk ik wel dat ze in de eredivisie veruit de hoogste personele kosten hebben.
Naast een salaris komt er bij (thuiswonende) jochies van 15-16 natuurlijk ook nog wel heel wat kijken wat betreft vervoer enzo.

6 juni 2014 om 16:40

@cannavaroajax, een beetje jeugdspeler bij Ajax zit toch al snel tussen de 2 en de 3 ton hoor. Het is niet voor niets dat Ajax zo'n hoog budget nodig heeft voor de jeugdopleiding.

6 juni 2014 om 17:39

Van alle fte bij Ajax vertrekken er jaarlijks ongeveer net zoveel als dat erbij komt. Denk bijvoorbeeld aan een jeugdcontract die niet wordt verleng en een nieuwe talent die een contract krijgt. Ook als een Ajax 1speler pleite gaat komt er heel wat vrij. Als we Siem, sig en moisander verkopen zijn al 3 grootverdieners pleite

6 juni 2014 om 21:57

Volgens mij waren ze niet bijster veel opgelopen hoor, gewoon de standaard kampioenspremies die hoge kosten met zich meebrengen.
En het is ook vrij logisch, Ajax investeerd namelijk nog meer in de jeugdopleiding en in jong talent.

6 juni 2014 om 22:07

De lasten gaan in dit geval voor de baten, als er een paar talenten zich goed ontwikkelen zijn de kosten er weer uit.

Maar ook deelname aan CL genereerd extra inkomsten.

Doorlooptijd 5 jaren, waar er nu 3 jaren van geweest zijn.
Over twee jaar staan de eerste talenten er die met een volledig nieuwe opleiding toe kunnen treden in het eerste elftal.

We zullen de tijd erna snel genoeg zien of het resultaten gaat opleveren.( mooi voetbal en standaard overwinteren Cl)

6 juni 2014 om 16:26

Aan de andere kant hebben we ook al afscheid genomen van:

- Hoesen
- Bojan
- Poulsen

En is de kans groot dat volgende vertrekken:

- Lukoki
- Sightorsson
- S. de Jong
- Moisander
- Vermeer
- De Sa
- Jongens uit jong Ajax waarvan het contract niet verlengd wordt

6 juni 2014 om 16:53

Dat scheelt inderdaad wel weer een hoop!

6 juni 2014 om 18:29

Bojan is nog niet definitief hè. Ik zie het zo gebeuren dat hij terugkomt, maar dat is een ander verhaal.

Het schiet inderdaad lekker op als er snel gehandeld wordt in de transferperiode deze zomer. Lukoki lijkt al zo goed als weg te zijn en Sigthorsson is een kwestie van tijd heb ik het idee.

Het aankoopbeleid is ook prima tot nu toe. Zoals altijd is Ajax zoals altijd bezig met (top)talenten uit het buitenland strikken. Daar bovenop lijkt Ajax ook serieus bezig te zijn met het eerste elftal tijdig rond te hebben. Viergever is snel binnengehaald, evenals Milik en Zivkovic. Muric lijkt ook binnen afzienbare tijd binnen te zijn.

Wat ook nog eens handig is, is dat er op het gebied van oud-Ajacieden een ruim aanbod is deze zomer. Van der Vaart, Emanuelson, Heitinga en Maduro lijken allemaal beschikbaar te zijn.

Deze zomer gaat goed worden voor ons

6 juni 2014 om 22:01

Lukoki - 1 ton
Sightorsson - 2,5 miljoen (doet het wel redelijk met ijsland, en scoort in belangrijke wedstrijden)
S. De Jong - 3 miljoen.
Moisander - 3 miljoen.
Vermeer - 1 miljoen.
De Sa - verhuur optie tot koop voor 1 ton.

Lijken mij prima prijzen al met al zou dat dus ruim 9 miljoen opleveren, en ook zo rond de 4 miljoen aan salarissen besparen.

7 juni 2014 om 08:54

Jij heb totaal geen verstand van prijzen zie ik al. Deze spelers die jij opnoemt voor die prijs verkopen gaan ze nooit doen. Voor het trio Niklas, Siem en Kolbein zal het bedrag tussen de 17/25 miljoen worden neergelegd.

7 juni 2014 om 17:11

Heb zeker wel verstand van prijzen, en normaal gesproken zou ik ook de door jou genoemde getallen roepen.
En destijds, was het nog niet bekend dat Swansea zich gemeld had voor Kolbein en dat hij een vraagprijs van 9 mil had.

Punt is, als ik te hoge bedragen noem dan vallen er weer een hoop mensen over mij heen, en daar heb ik geen zin in.

Voor Siem verwacht ik eerlijk gezegd zo'n 5 a 6 miljoen, kende een matig seizoen dankzij vele blessures.
Moisander kan je voor 6 a 7 verkopen.
Met de vraagprijs in m'n achterhoofd zou Sightorsson voor 6-7 miljoen verkocht kunnen worden.

Tel daarbij vermeer op + de minimale 2000 euro per dag per speler op het WK bij op, dan kom je voor het begin van het toernooi ook al op 84.000.(2000x3=6000 x 14*) *het aantal dagen.
Allemaal mooi meegenomen

6 juni 2014 om 16:29

Jeugd is spotgoedkoop en komen voor 5000 per maand wel spelen. Zoveel verdienen hun ouders nog niet eens.

6 juni 2014 om 16:54

Lijkt sportgoedkoop.. maar hoe zit het met overhead, huisvesting, opleiding, (extra) trainers en begeleiders, vervoer, extra scouting etc etc?

Daarnaast: hoeveel talenten halen het eerste of tweede niet, terwijl er wel tienduizenden euro's (of zelfs tonnen) in zijn geinvesteerd?

6 juni 2014 om 18:00

Dat is een interessante discussie. Volgens een aantal statistiekenboekjes over voetbal is het op de lange termijn gemiddeld gezien meer rendabel om spelers van een jaar of 20 te scouten. Die hebben vaak net laten zien dat ze het aankunnen en het scheelt (in het geval van Ajax) een miljoen of 7 per jaar. Bij 16-jarige knulletjes heb je gewoon veel risico.

Je zou het anders kunnen zien, los van de waarde van het hebben van een goedkope back-up, heb je per jaar een uitgaande transfer van 7 miljoen nodig uit de jeugdopleiding voordat die academie rendabel is.

6 juni 2014 om 16:31

Nee, Ajax krijgt geen ontzettend grote loonlijst. Jaarlijks is het gaan en komen dus wat dat betreft liggen de verhoudingen stabiel. Ajax heeft daarnaast de CL niet meegenomen in de begroting dus mocht het zover komen dan is dat geen zware dobber en kan Ajax dat prima opvangen.

6 juni 2014 om 16:42

@thuntelaar, als je de inkomsten van de CL de afgelopen jaren eraf trekt, dan had Ajax de voorgaande seizoenen gewoon verlies gedraaid hoor. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

6 juni 2014 om 16:51

Als als als...de financiën zijn nu op orde bij Ajax en dat was destijds wel anders. Nu zijn de financiën zodanig op orde dat Ajax bij het mislopen van de CL dat prima kan opvangen.

6 juni 2014 om 16:52

Als je goed kunt rekenen niet. Ajax draait dan ongeveer quite, de kosten dalen dan ook, minder wedstrijdkosten en vooral minder kampioenspremies. Bovendien 18 miljoen netto winst, daar gaat de belasting nog vanaf he.

6 juni 2014 om 22:04

Ajax speelt inderdaad quite dan, bij een verkoop van minimaal 3 a 4 miljoen heeft Ajax alweer winst, en je zegt het zelf ook al... Ajax betaald ook miljoenen aan kampioenspremies.

6 juni 2014 om 16:42

Jansen Joenite,

Er geen ook regelmatig spelers weg vanuit Jong Ajax of de jeugd van Ajax. Echter wordt dat niet zo snel in de media aangekondigd. Blijkbaar vinden journalisten het vertrek van een jonge speler bij Ajax niet zo interessant om te vermelden.

6 juni 2014 om 16:50

Zonder CL draaien we quite met een eigen vermogen van bijna 100 miljoen. En van een Sulejmani 1,8 miljoen salaris kunnen we wel 7-9 talenten betalen. Ajax investeert weer veel minder in transfersommen, maar nu wat meer in salaris. Onze afschrijvingen zijn ook super laag, komt omdat we zo weinig besteden aan transfers.

6 juni 2014 om 16:56

Dat is ook wel weer zo.
Het was in ieder geval een vraag die mij al wel even bezig hield, omdat je toch erg viel nieuwe talenten steeds ziet komen en je ook gewoon een hele goedgevulde jeugdopleiding hebt al met al.

Leuk om te zien dat hierboven eens eens wat ruimte is voor gezonde discussie.

6 juni 2014 om 17:58

Ja, leuk. Alleen draait Ajax helemaal niet quitte zonder CL-inkomsten en transferinkomsten.
In Februari jl is dat zelfs nog hier groot op de voorpagina vermeld na aanleiding van Jeroen Slop die zelf toegaf structureel Europees voetbal en Transfers nodig te hebben om zwarte cijfers te schrijven.

6 juni 2014 om 18:35

@ Viswinkel

JE zegt het al: Structureel Europees voetbal.... Europa league is ook europees voetbal he!

Het is een proces waar Ajax in zit, ze zijn er bij lange na niet. Houdt gewoon de kampioensschappen uit het oog, want dat was heel mooi meegenomen.
Achjaaa.

6 juni 2014 om 19:24

Ja, dat betekent dus dat Ajax, net als PSV en Heerenveen, eigenlijk structureel te veel uitgeeft maar dit goed wél kan dekken doordat ze Europees spelen. Een slechte positie om in te verkeren al heeft Ajax de zegen dus dat het al een aantal keer kampioen is geworden en de slechte financiële situatie hierdoor verbloemd wordt.

6 juni 2014 om 19:30

Ook op deze site heeft gestaan dat Ajax bij de test van de knvb 100 van de 100 heeft behaald. Ajax is kerngezond hebben zelfs een taart gehad van de Knvb. Ook zonder Champions League zou Ajax zich prima redden. Salarisplafond van max 1000000

6 juni 2014 om 22:07

He he, in principe geld dat voor de gehele top 5 a 6... zonder europees voetbal draai je zelden zwarte cijfers. Zonder CL draait Ajax ongeveer quite, met een transfer van rond de 4 miljoen draai je zachte zwarte cijfers.

7 juni 2014 om 02:22

@viswinkel

Het hele nut van een begroting is niks anders dan een verwachting voor het komende seizoen / jaar. Het is dus ook logisch dat Ajax op Europees voetbal begroot, gezien de middelen die Ajax heeft kun je er voor 99 procent van uitgaan dat die doelstelling gehaald gaat worden. Daarnaast heeft Ajax tientallen miljoenen aan liquide middelen en een positief eigen vermogen van (uitgaan van de laatste halfjaar cijfers) 95 miljoen positief. Zelfs mocht Ajax dus een keer verlies maken is de buffer zo vreselijk groot dat dit makkelijk opgevangen kan worden.

Dat je transfers nodig hebt en structureel EL voetbal en transfers nodig heeft is volkomen logisch. Ajax baseert zijn uitgaven op de inkomsten op basis van haalbare doelen. Je kan natuurlijk ook speculeren dat je geen Europees voetbal haalt en dan quitte speelt. Zonder enige twijfel dat wanneer zoiets dan daadwerkelijk gebeurd je dit zonder moeite opvangt. Maar dat betekend automatisch dat je je uitgaven patroon zou moeten aanpassen waardoor je dus minder uit kan geven aan salaris en transfers. Hierdoor verslechterd je concurrentiepositie en zullen je resultaten in de loop der tijd ook achteruit gaan. Ajax speelt in feite momenteel het spel al keurig safe. Daarvoor is een positieve transferbalans en EL voetbal het minimale vereiste. Ajax heeft vanaf 1965/1966 zich gekwalificeerd voor Europees voetbal en gezien de begroting en selectie is EL voetbal ook wel het minimale van het minimale wat geëist mag worden. De positieve transferbalans verwijs ik je door naar het huidige beleid, Ajax heeft de afgelopen 4 jaar zo'n 90 miljoen geïncasseerd.

Iedere club baseert zijn begroting op basis van verwachtingen. Het is alleen een probleem wanneer een club de toekomstig te zonnig inziet. Kijk naar Roda JC waar ze een half jaar geleden nog over Europees voetbal aan het praten waren en zich nu kunnen opmaken voor wedstrijden tegen Telstar en Emmen. Het te pessimistisch inschatten betekend dat je kansen laat liggen. Het hele gebied tussen te pessimistisch en te optimistisch is de speelruimte waarbinnen de clubs hun beleid zouden moeten voeren. Ruimte laten voor tegenslag, maar niet dat de groei word beperkt.

Medellin,

Kun je idd zeggen, maar zei je dat ook niet 1/2/3/4 jaar geleden?

ze moesten maher halen, i.p.v. Maher hebben ze 'davy klaassen' echt doorgeschoven naar het 1e, de rest is geschiedenis weet iedereen, Klaassen was een dragende kracht op het middenveld, Maher is volgens vele (waar ik hem het nog absoluut zie maken maar dat terzijde) geflopt.

Narsingh zou moeten komen voor 4/5 miljoen, ze halen Schöne transfervrij bij Nec, weliswaar eerder, maar die zetten ze op rechtsbuiten en hij doet het geweldig en is wat mij betreft inderdaad ajacied van het jaar.

Van Ginkel en Maher wouden vélen samen halen, om een échte kwaliteitsimpuls te geven aan het team en je word in principe met een hele goede Klaassen en een hartstikke prima Serero kampioen van nederland.

wat er in de jeugd rondloopt is veel beter dan 4 jaar geleden al met al. Zei het vanaf de f-jes, zei het gescout op hun 16/17/18e. Er lopen parels bij en de komende jaren gaan die gewoon lekker naar het 1e stromen.

Al die talenten die ze gescout hebben afgelopen jaar/jaren gaan nu zachtjes aan komen. Je kan veel beter zo te werk gaan, dan gehypte spelers van subtoppers in de eredivisie halen.

Komende jaren gaat het krioelen van de doorstromende ajacieden, dat is een feit.

Ik dacht toch dat ze weer meer Nederlandse jeugd zelf wilde gaan opleiden? Kennelijk heb ik het dus mis, jammer!

6 juni 2014 om 16:28

Oohja? Hebben ze dat ooit gezegd ja? als die spelers er op dit moment bij de A en B nog niet rondlopen moet je wel buitenlandse talenten halen om het niveau omhoog te krikken of heb ik dat nou. Ze gaan spelers opleiden en of je dat nou doet op 12 jarige leeftijd of 16 jarige leeftijd dat boeit niet. Als ze ooit maar het eerste halen.

6 juni 2014 om 16:34

Jeugd zelf gaan opleiden klopt maar er is nooit gezegd dat het Nederlandse jeugd moet zijn. Nu we het er toch over hebben ; D'r zijn heel wat Nederlandse talenten die er aan zitten te komen dus dat komt wel goed .

6 juni 2014 om 16:52

Eerst zien, dan geloven Thuntelaar.

Brutil Hose kwam er ook aan, maar gearriveerd is ie nooit. Castillion idem. In de jeugd worden altijd spelers aangemerkt als toptalenten. Feit is echter wel dat er een heleboel stil blijven hangen of de stap naar het echte werk niet kunnen maken.

In de jeugd met alleen leeftijdsgenoten voetballen is toch een heel andere wereld dan spelen tegen mannen die al 10 jaar langer meelopen.

6 juni 2014 om 17:00

Dat betwijfel ik want die Nederlandse aankomende talenten komen nauwelijks van Ajax. Ik vind het gewoon jammer dat een club als Ajax die zijn beste successen behaalde met zelf opgeleide spelers uit de eigen regio of Nederland, nu kiest voor een ander (buitenlandse spelers) beleid. Ik dacht dat de visie van Cruijff anders was maar kennelijk heb ik me daar in vergist.

6 juni 2014 om 17:41

Natuurlijk is het een kwestie van eerst zien dan geloven. Het zal ook vast wel zo zijn dat een deel van die talenten het niet gaan halen. Na de zoveelste schifting zullen de beste spelers boven komen drijven.

6 juni 2014 om 22:10

Ajax heeft zat Nederlands talent, maar je kan niet verwachten dat iedere Nederlander het haalt, en sommige worden op het moment niet goed genoeg bevonden, die gaan er misschien via een omweg komen.

Je neemt geen genoegen met middelmaat, althans dat wil je niet...
De visie van Cruijff is zelf opleiden inderdaad... maar hij zegt niks over talent kopen... want je kan ze ook kopen, en kneden op 15 - 16 jarige leeftijd.
Als ze dan 2-3 jaar in de jeugd spelen dan kennen ze hopelijk het spelletje.
Dan zijn ze zelf opgeleid...

Jammer dat er in Amsterdam niet meer echt opgeleid wordt. En zeker jammer dat het alleen maar buitenlanders zijn. Zo gaat het Nederlandse voetbal naar de verdoemenis.

6 juni 2014 om 16:25

Maar ze worden wel kampioen. En de fans zijn verontwaardigd dat er weinig Ajacieden in Oranje lopen.

6 juni 2014 om 16:35

Er lopen er voldoende rond. Hoe minder Ajacieden deze zomer op het WK rondlopen, hoe minder blessures. Internationale ervaring doen ze wel op in de CL en EL. Dat is sowieso nog een hoger niveau dan internationaal.

6 juni 2014 om 16:39

Alleen de ietwat onrealistische Ajax supporters hoor, of dacht je serieus dat men v Rhijn en co in het Nederlands elftal zou willen zien?

6 juni 2014 om 16:26

Ajax houd zich als allereerst bezig met het versterken van de Eigen jeugdopleiding en de doorstroom naar het 1e. En als er een buitenlands talent beter is dan dat we hebben rondlopen, dan is toch logisch dat Ajax hem haalt? We zijn er als Ajax zijnde niet om Oranje beter te maken. Maar natuurlijk als er een groot Nederlands talent is, dan hoeft er geen buitenlander te komen.

6 juni 2014 om 16:39

Ik denk dat club hun eigen succes wel een beetje belangrijker vinden dan het Nederlands voetbal. Voor Nederlands succes is de bondscoach verantwoordelijk.

6 juni 2014 om 16:43

Sterker nog, ik heb liever 11 (heel) goede buitenlanders in de basis dan 11 (redelijk) goede Nederlanders.
Persoonlijk ben ik nooit zo van eigen volk eerst,
Kwaliteit daar gaat het om, bij mijn club waren ook Nkufo, Prince Polly enzo de absolute publieks lievelingen.

6 juni 2014 om 22:13

Inderdaad, klinkt raar... maar met me club in me achterhoofd boeit Oranje me echt niks... Ajax gaat voor bij mij.
Zal me een worst wezen of ze bij Oranje zitten, zolang ze bij Ajax presteren en we kampioen worden ben ik blij...

Kan wel met 11 Nederlanders 4e worden in de CL en jaarlijks EL spelen... maar dat is niet goed voor de financiele positie van de club.

Er lopen overigens genoeg Nederlanders, maar blijkbaar zijn die niet goed genoeg...
De Sa, Lukoki etc .... zijn niet goed genoeg... maar wel Nederlands, denk dat mensen vergeten dat getinte mensen hier ook Nederlanders zijn.
Maar wat ik zeg, die zijn niet goed genoeg dus vrij logisch dat je die niet zoveel ziet bij Ajax.

6 juni 2014 om 16:43

Dat vind ik persoonlijk ook wel jammer ja.

Schermen met de beste jeugdopleiding ter wereld, maar ondertussen wordt de ene na de andere eigen jeugdspeler aan de kant geflikkerd voor 16-jarige buitenlandse talenten.

De mooiste transfers de laatste jaren zijn ook gemaakt door de buitenlandse spelers die rond die leeftijd zijn aangetrokken. Vertonghen, Vermaelen, Eriksen en Alderweireld.
Ik ben dan nog wel zo chauvinistisch dat ik toch liever in Nederland geboren spelers die we later nog eens als dragende kracht kunnen zien bij het Nederlands elftal. Na de lichting van vd Vaart en Sneijder is het op dat gebied toch angstvallig stil qua echte toptalenten uit de Ajax opleiding.

6 juni 2014 om 16:57

Die worden alleen aan de kant geflikkerd als de buitenlanders beter zijn, lijkt mij ook vrij logisch, kwaliteit hoort altijd voorop te staan.

Kan het mis hebben, maar ik dacht dat je Vitesse supporter was?
Jij hebt toch ook liever Atsu of Ibarra dan Jenner

6 juni 2014 om 17:18

Dat zijn stuk voor stuk aangetrokken spelers die helemaal niets met de jeugdopleiding te maken hebben. Vreemde vergelijking derhalve.

Ik zie liever een Nederlander doorbreken vanuit de jeugdopleiding dan dat de opleiding vol wordt gestouwd met allemaal zogenaamde toptalenten uit het buitenland. Natuurlijk, er moet wel niveau zijn en als je zo hier en daar een 'toptalent' op kan pikken moet je het doen. Er moet naar mijn mening echter wel een goede balans blijven.

6 juni 2014 om 17:23

Dat maakt in principe niet zo heel veel uit, uiteindelijk gaat het om kwaliteit, in het 1e team, maar ook in de jeugd.
Als een Pool van 16 beter is dan een Nederlander van 16 lijkt mij de keus niet zo heel moeilijk

6 juni 2014 om 17:25

Ik zeg ook niet dat het slecht is van Ajax, ik geef aan dat ik het persoonlijk jammer vind.

6 juni 2014 om 18:34

Opleiden gebeurt ook bij 16 jarigen. Het gebeurt ook bij volwassenen, het gebeurt op elke leeftijd. Het hoeft niet perse vanaf de F'jes te komen. Danny Hoesen werd bijvoorbeeld ook opgeleid door Ajax en hij was 21 toen hij naar Amsterdam kwam.

6 juni 2014 om 19:30

Haha, zo geredeneerd hebben ze Poulsen ook opgeleid.

6 juni 2014 om 22:16


Het zijn buitenlanders net als Ibarra etc, maar deze jongens spelen dan ook nog in de jeugd....

Lijkt mij dat het vrij logisch is wat Ajax doet, op deze manier kan je zelf ook nog wat toevoegen aan de ontwikkeling van een speler.

6 juni 2014 om 23:20

Sammerens,

Waar heb jij het nou over? Welke jeugdspelers moeten dan bij Ajax plaats maken voor buitenlands talent? Je bent nu echt onzin aan het verkondigen.

Toen Alderweireld vertrok bij Ajax, werd de naam van Veltman al genoemd. Echter Ajax trok Van der Hoorn aan en toen waren er genoeg mensen die hetzelfde zeiden van wat jij nu hier zegt. Echter was het toch Veltman die de strijdt won met Van der Hoorn.

Zo is het ook in de jeugd. Ajax kent genoeg talentvolle spelers in zijn jeugd waarvan er genoeg spelers zijn die de potentie hebben om uiteindelijk in de hoofdmacht te komen. Dat geldt ook nog steeds als Ajax een paar talenten uit het buitenland erbij haalt. Het enige wat dan veranderd is dat er meer concurrentie is en spelers met de meeste doorzettingsvermogen winnen dan vaak de strijd.

En door jouw reactie geef jij al aan welk soort spelers afvallen bij Ajax. Diegene die het opgeven zodra er een nieuw talent voor hun positie erbij komt.

7 juni 2014 om 15:45

@hootch,

Zo moeilijk is het helemaal niet. Stel je hebt 2 A teams waar in ieder plek is voor 18 spelers. We gaan er van uit dat er in jongere jeugd (16-) alleen landelijk gescout wordt. Dat betekent dat je bij wijze van 36 Nederlandse voetballers hebt voor je A teams. Als er dan bijvoorbeeld 8 spelers uit het buitenland worden aangetrokken, dan betekent dat er nog maar plaats is voor 28 van de originele 36 Nederlandse voetballetjes. Ergo, er moeten er 8 plaats maken. Snap je het nu?

Sommige mensen moeten beter lezen. Nergens geef ik kritiek op Ajax, ik geef alleen aan dat ik het jammer vind dat er ogenschijnlijk steeds meer buitenlandse talenten worden aangetrokken.

6 juni 2014 om 16:54

Er wordt juist wel opgeleid, ook deze speler als hij komt. Eerst wennen in jong ajax en werken aan zijn zwakke en sterke punten en dan kan hij instromen terwijl het systeem al kent, is ook makkelijker voor die jongen.

@sammerens

We flikkeren helemaal niks aan de kant?! We hebben gewoon nog meer grote talenten er stromen er ook steeds meer door. Ik ben niet chauvinistisch het gaat om kwaliteit voor ajax 1. Ook NL talenten breken door; Vermeer, van Rhijn, Blind, Veltman, Denswil, Dijks, Anita, Riedewald, Ligeon, Klaassen, Kishna

6 juni 2014 om 17:22

@afcanats,

Je kan toch gewoon simpelweg maar een x aantal mensen kwijt. Dat betekent toch echt dat voor iedere speler die Ajax op 16-jarige leeftijd aantrekt en in de A gooit, er een andere speler niet door kan.

Ik zeg verder ook niet dat er geen Nederlandse talenten meer doorbreken, maar wees realistisch. Dat rijtje Nederlanders die jij opnoemt zijn toch stuk voor stuk geen wereldtalenten. Misschien Klaassen of Kishna op termijn.

6 juni 2014 om 17:27

Onder andere Elia en Promes zijn toch wel 2 Nederlandse jongens die het vervolgens prima deden (zijn even 2 voorbeeldjes uit mijn club)

6 juni 2014 om 18:02

Promes speelde inderdaad een zeer geweldige partij in de 2-0 verloren duel tegen Frankrijk en Elia speelde voorheen ook leuke wedstrijdjes tot dat hij vertrok naar het buitenland.

Nu heb je gewoon helemaal niets aan Promes en Elia.

6 juni 2014 om 22:18

Inderdaad, sommige komen er uiteindelijk via een omweg of zijn laatbloeiers.
Er komt namelijk een moment waarop jij de staff moet hebben overtuigd.
Als dat een jaartje te laat komt is dat jammerlijk, maar je kan uiteindelijk alsnog via Twente of welke club dan ook er ook komen.

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat een club een kneus scout, iedere jonge buitenlandse speler die gescout word is blijkbaar een toptalent. Volgens mij zijn het allemaal kinderen die aardig tegen een bal kunnen trappen. We hopen uiteindelijk dat een paar van deze talenten het 1e elftal halen.

Wat een komkommernieuws. Als er bij elke speler die Ajax scout een nieuwsartikel komt zou de site bomvol staan mag ik hopen. Ajax scout altijd en overal in Europa. Zo'n berichten als deze zouden pas nieuws zijn als Ajax daadwerkelijk concreet wordt.

Desalniettemin op papier een groot talent.

Met alle respect hoor, veel ajaxieden klagen altijd waarom feyenoord weer is de rinus michels award wint, voor beste jeugdopleiding van nederland. Kijk naar oranje en je ziet waarom. Voor mijn gevoel haalt Ajax gewoon te veel buitenlandse talenten en geven die dan vaak de voorkeur boven misschien iets minder goede nederlandse talenten die ze ook nog kunnen kneden.

6 juni 2014 om 17:19

Kijk naar Oranje? Je weet toch wel waar de zwakke plekken zitten van Oranje? Juist, in de verdediging waar Janmaat, De Vrij en Indi staan.

6 juni 2014 om 17:24

Dat betekent dat de spelers uit de opleiding van Ajax, Psv, etc dus nog slechter zijn dan hen. Beetje kul argument Hootch.

6 juni 2014 om 17:45

Volgens mij staan bij Ajax maar 2 Nederlandse verdedigers. Dus over welke anders spelers heb jij het dan?

Janmaat is gewoon beter dan Van Rhijn, dat durf ik niet te ontkennen en Veltman speelde in het begin van het seizoen nog voor Jong Ajax en daarvoor was hij bijna een jaar lang geblesseerd. Maar wellicht wist jij dat niet.

Ook noemt iedereen de Eredivisie een Micky Mouse competitie, dus dan mag ik aannemen dat de competitie niets voorstelt volgens velen. Echter als we het over opleiden hebben dan zijn we in één keer geweldig? Vooral de opleiding van Feyenoord is zoooo geweldig.

We zijn allemaal zo positief over onze opleiding. Feyenoord doet het zeer goed en bij Ajax zie je ook zeer jonge spelers doorstromen. Echter als je al deze tegenwoordige jonge spelers vergelijkt met landen als bijvoorbeeld Spanje, dan stelt ook onze opleiding echt niet zoveel voor.

Dus geweldig dat onze verdediging uit Feyenoorders bestaan, maar als dat onze toekomst moet zijn dan is dat gewoon diep triest.

Sterker nog. Onze toekomst zit in Strootman, Cillessen en Janmaat. Deze spelers zijn niet door Feyenoord, Ajax en PSV opgeleid. Ook zie ik Narsingh in de toekomst nog wel schitteren. Maar dat ligt aan Psv. Als PSV nog één keer een buitenspeler huurt of koopt dan moet Narsingh gewoon vertrekken, want dat is dan beter voor hem.

6 juni 2014 om 17:48

Moet je van Veltman en Denswil al verwachten dat ze na hun eerste serieuze seizoen in Ajax 1 al gelijk klaar zijn voor Oranje ? Dat Veltman na 1 jaar al serieus bij Oranje zit geeft al genoeg aan over zijn ontwikkeling. Van Rhijn heeft te weinig laten zien, en is dus volkomen terecht niet geselecteerd. Terwijl Boilesen en Moisander niet in aanmerking komen omdat ze Deens en Fins international zijn.

Als ik zie dat wij de afgelopen jaren verdedigers als Vermaelen, Vertonghen en Alderweireld in onze achterhoede hebben gehad kan ik moeilijk jaloers zijn op het feit dat Feyenoord hoofdleverancier is geworden van Oranje.

Groot talent en een zeer intelligente speler.

Off topic: Polen speelt nu tegen Litouwen en Milik staat erin.. dus voor de ajaxfans misschien iets om te kijken

6 juni 2014 om 18:04

Via Foxsports of op een andere zender? Lijkt me namelijk wel leui om even te bekijken wie onze nieuwe spits gaat worden!

6 juni 2014 om 18:57

TVP 1 is een poolse zender

Noord europa is leeg, nu is oost europa aan de beurt! Het is niet te geloven... En maar zeuren als er spelers te vroeg naar het buitenland gaan en zelf halen ze ze overal vandaan...

6 juni 2014 om 20:56

Nederland is onderhand geen buitenland meer voor de Polen.

Maar even een opmerking over jouw reactie...... Er is voor een zeer jong talent een enorm verschil tussen verhuizen naar een topclub waar kansen op speeltijd bijna nihil zijn of verhuizen naar Ajax of Feyenoord waar veel aandacht wordt besteed aan jonge talenten.

Ik mis hier de reactie dat niet elk talent een vedette wordt. Of iemand een vedette wordt heeft zowel met fysieke als mentale aspecten te maken en soms komt er ook een beetje geluk bij.
Ook bij andere clubs komt het voor dat talenten niet doorgroeien.
Ajax heeft meestal 2 talenten voor 1 positie, waarbij ze afwachten wie de beste van de 2 wordt.
Dat er nu weinig Ajacieden bij het Nederlands elftal zitten heeft te maken met het feit dat Ajax toch een zwaar seizoen gedraaid heeft.
Veltman, Denswil en Klaassen bijvoorbeeld zijn oververmoeid geraakt. Dat leidt vaak tot vormverlies. Daar heeft met name Feijenoord nu een voordeel mee: ze hebben nauwelijks Europees gespeeld en hoefden ook geen Jupiler League team in de lucht te houden.
Ajax heeft zich op dat laatste verkeken: leverde extra blessures en schorsingen op. Er worden 30 wedstrijden gespeeld in de JL, soms vrijdag en maandag weer. Dit aantal is te hoog voor jonge spelers.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren