Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ligue 2-club stunt met eerste vrouwelijke hoofdtrainer ooit

Laatste update:

Een vrouw die voor een spelersgroep staat die alleen maar uit mannen bestaat: vanaf volgend seizoen zal het werkelijkheid zijn bij het Franse Clermont. De nummer veertien van de Ligue 1 heeft besloten de 36-jarige Helena Costa aan te stellen als nieuwe hoofdtrainer voor het seizoen 2014/15. Nog niet eerder in de geschiedenis van het Franse profvoetbal kreeg een vrouw de leiding bij een profclub.

De Portugese komt over van het nationale vrouwenteam van Iran, dat zij sinds 2012 onder haar hoede had. Voor die tijd werkte Costa al bij het nationale vrouwenteam van Qatar. Een eigen profcarrière had ze niet, maar al vanaf jonge leeftijd was Costa actief in verschillende functie als trainer. Straks heeft ze het voor het zeggen bij Clermont Foot 63, dat dit seizoen geleid wordt door Régis Brouard.

Clermont staat met nog twee speelronden te gaan veertiende in de Ligue 2. Het schommelt al een paar jaar tussen de middenmoot en subtop in de tweede competitie van Frankrijk.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met alle respect, maar een vrouw als trainer van een mannenelftal? Dit is gedoemd om te mislukken. Hoe kun je als bestuur zijnde zo idioot zijn om dit te doen? Ik kan me niet voorstellen dat een ook maar een speler in de selectie die deze vrouw serieus neemt.

7 mei 2014 om 12:01

En waarom niet. Er zijn toch ook mannen die vrouwenelftallen coachen.

7 mei 2014 om 12:08

Klopt, maar vrouwen accepteren het gezag van een man in een groep. Een vrouw heeft dat gezag bij mannen niet en dan krijg je gezeik, niets zal meer pijn doen dan voor het oog van een heel stadion gewisseld worden door een vrouw. Geloof me, dit is niks.

7 mei 2014 om 12:13

Nog nooit een vrouwelijke baas gehad?

7 mei 2014 om 12:15

Haha ben het helemaal met je eens, als ik bij mijn amateurclubje een vrouw als trainer zou hebben dan zou ik meteen van team wisselen. Laat staan wat de professionals er van zouden denken...

7 mei 2014 om 12:19

Je doet je naam er geen eer aan Costaa Ik denk juist dat het goed is om zo'n taboe te doorbreken. Dat het niet gelijk geaccepteerd zal worden lijkt me redelijk logisch, omdat het ongewoon is. Maar er zullen er meer volgen en dan zal het steeds meer geaccepteerd worden daarvan ben ik overtuigd. Goede zet in mijn ogen. Daarnaast geeft het ook weer een bepaalde charme dat een club verder durft te denken dan het ''normale plaatje'.

7 mei 2014 om 12:20

Dit zegt meer iets over jou dan over de rest van de voetbalwereld. Alsof er nog nooit vrouwen zijn geweest die een leidende functie hebben gehad in welke branche/sector dan ook.

Barbara Berlusconi is gewoon adviseur van de raad van bestuur bij Milan. En volgens mij heeft zij het redelijk voor het zeggen dan aangezien zij zegt dat Milan geen oude en dure vedette meer zal gaan kopen maar wil investeren in de jeugd.

7 mei 2014 om 12:26

Als je het verschil niet kent tussen de cultuur op de werkvloer en die op een voetbalveld heb je op deze site naar mijn idee vrij weinig te zoeken.

7 mei 2014 om 12:41

grappig dat je Barbara Berlusconi opnoemt. Had daar gewoon een relatie met een speler (pato). Totaal onbekwaam als directeur dus. Absoluut geen positief voorbeeld voor leidinggevende functies van vrouwen in het voetbal.

7 mei 2014 om 12:55

Barbara heeft het voor het zeggen niet door kwaliteiten maar door haar afkomst.

7 mei 2014 om 13:11

@jonathan0180

Wat een bullshit je hebt waarschijnlijk nog maar weinig van het leven gezien naast je krantenwijk. Anders zou je weten dat een vrouw prima kan functioneren als manager of leidinggevende. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar geloof me genoeg mannen hebben die kwaliteiten ook niet.

Verder wel typisch dat je gezag en seksisme door elkaar haalt.

7 mei 2014 om 13:17

9lugio, dat was volgens mij voordat ze daar in een functie was. En wat ze in haar vrije tijd doet maakt weinig uit volgensm j.

7 mei 2014 om 13:27

@jonathan0180

Je doet net alsof voetballers buitenbeentjes zijn in de maatschappij, alsof ze zijn blijven hangen in de 17de eeuw toen vrouwen niets te zeggen hebben en thuis op de kinderen moet letten. Ik weet zeker dat er maar weinig spelers zijn die moeite hebben met een vrouwelijke coach of wat dat betreft een speler/coach die niet hetero is.

Als het bestuur van een club vind dat een vrouwelijk coach capabel genoeg is om voor een spelersgroep te staan dan mag dat toch. Je moet het vak coach ook niet groter maken dat het is, kijk naar Mourinho die heeft niet of nauwelijks op niveau gevoetbald en heeft een paar van 's werelds grootste clubs gecoacht alleen dankzij het feit dat hij(wanneer hij normaal doet) uitstekend is in people management.

7 mei 2014 om 13:46

Mij hoor je toch niet zeggen dat vrouwen geen leidinggevende in een bedrijf kunnen zijn. Daar is namelijk niets mis mee. In het voetbal is het daarentegen totaal ongepast om een vrouw de leiding te geven over een groep profvoetballers. Profvoetballers hebben een bepaald ego, en laten zich niet bekritiseerd worden door een vrouw.

7 mei 2014 om 13:53

Ik denk dat er juist veel spelers zijn die moeite hebben met het respecteren van een vrouwelijke coach. Kijk bij Barcelona zal het nog meevallen, dat zijn jochies. Maar je gelooft toch niet dat een doorsnee voetbalteam, wat vol zit met omhooggevallen ego's, zich laat corrigeren of langs de kant gezet laat worden door een vrouw?

7 mei 2014 om 14:01

Ik denk dat er wel een man is die deze vrouw serieus neemt

7 mei 2014 om 14:08

@jonathan0180, Jij bent echt het toonbeeld van middeleeuwse seksitische gedachten. Echt bizar dat je zelf in die onzin gelooft. Ik wens jou een hele dominante bazin toe in jouw latere carriere.

7 mei 2014 om 15:24

@mikehavenaar Dit heeft niks met middeleeuwse gedachten te maken. Wat hij probeert te zeggen is dat veel spelers niet bereid zijn bekritiseerd te worden door vrouwen. En geef eens eerlijk toe, zie jij spelers als: Balotelli, Tevez, Ibrahimovic, Ronaldo en nog veel spelers gecommandeerd worden door een vrouw en haar serieus nemen?

7 mei 2014 om 15:40

@younesjack
Het is niet eens zo vergezocht om voetballers gezien als 17e-eeuwse sociale buitenbeentjes.

Racistische opmerkingen wordt gezien als "banter", het niveau op de tribunes is ook vaak om te huilen, we hebben geen enkele homo, wat statistisch gezien niet aansluit op de maatschappij en op vrouwen worden altijd neergekeken. Die grens in Engeland bv.

7 mei 2014 om 15:40

Het is niet zo zeer een principieel taboe, maar eerder een ongeschreven regel dat de mannen en vrouwen onderscheidt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van gelijke kansen en rechten ongeacht geslacht, maar het gegeven is nou eenmaal dat we in een mannen wereld leven. Je kan niet een eeuwenoude cultuur omzeilen met dit soort radicale beslissingen. Ik heb geen idee hoe het anders moet, maar dit lijkt mij een te snelle stap. Dan kan je lekker de moraalridder uit gaan hangen in de comments, maar je weet zelf dondersgoed dat onderliggend instinct and cultuur normen een rol gaan spelen bij dit soort situaties. Het vereist nou eenmaal aardig wat intellect en cultuurmaatschappelijke kennis om daar overheen te kunnen stappen, en ik denk dat je wel kan stellen dat dat bij de meeste voetballers geen optie is.

7 mei 2014 om 12:20

klopt, nu zullen alle politiek correcte reacties wel naar boven komen, maar dit is gedoemd te mislukken. Een vrouwelijke baas is geen probleem. Maar voetbal is toch een ander wereldje, dit gaat nooit goedkomen, zodra er meoilijke beslissingen genomen moeten worden is ze de kleedkamer kwijt. Wat nog erger is, is dat ze niet eens zelf een carriere als voetbalster achter de rug heeft. Completen falen dit

7 mei 2014 om 12:50

Ja die mannen willen na wedstrijden toch gwn onderelkaar douchen enz. enz. Zonder dat er een vrouw staat te kijken of alles 'akward' maakt.

7 mei 2014 om 12:50

Ja die mannen willen na wedstrijden toch gwn onderelkaar douchen enz. enz. Zonder dat er een vrouw staat te kijken of alles 'akward' maakt.

7 mei 2014 om 13:15

@9luglio

Klopt, maar omdat het misschien wat moeilijk ligt is dat geen reden om het gewoon niet te doen. Wil je wat veranderen dan zul je ergens moeten beginnen tenzij je een conservatieve sport wil behouden met 0 procent vooruitgang. Kijk je echter naar andere sporten zoals basketbal of hockey dan zul je uiteindelijk wel moeten veranderen (door ontwikkelen).

7 mei 2014 om 13:17

@mesut Ronaldo

En als een mannelijke coach gaat staan te kijken bij wat douchende mannen dan is dat wel ok? Ik vind dat net zo vreemd hoor, een coach is er om het team te managen naar een overwinning (wedstrijd) en een uiteindelijk doel (per seizoen verschillend). Dat doet degene met tactiek zoals speelwijze en opstelling. Ik snap niet wat het onderdeel douchen daarmee te maken heeft.

7 mei 2014 om 14:55

Heb de foto gezien en kan me niet voorstellen dat deze dame niet (één of twee keer) serieus genomen wordt. Tis idd meer een publiciteitsstunt lijkt me

Bijzonder, maar moet kunnen lijkt me.

als ze een beetje knap is, zullen de spelers vast voor haar door het vuur gaan..

7 mei 2014 om 12:00

google maar eens , lelijk is ze niet.

7 mei 2014 om 12:02

Oeps , verkeerde gegoogled.

7 mei 2014 om 12:03

ho dat valt tegen, zodra je haar wikipedia pagina ziet..

7 mei 2014 om 13:02

Ja! wat je als eerste tegen komt denk je, Prima! maar als je er dan Clermont achter zet en op enter drukt dan krijg je niet het model Helena Costa maar de trainster. Spelers die slecht research doen komen van een koude kermis thuis de eerste training...

1 vrouw tussen 20 mannen... als dat maar goed gaat..

Ik zou der doen. Tenminste, als de plaatjes op Google kloppen

7 mei 2014 om 12:02

Dan zou ik als ik jou was haar wikipedia-foto nog eens bekijken hehe..

7 mei 2014 om 12:04

Een tip: het is niet de eerste die je ziet.

7 mei 2014 om 12:08

Ik neem mijn woorden terug.

7 mei 2014 om 12:24

Soort van Coitus Interruptus?

Voor de mensen die net zoals ik op Helena Costa gaan Googelen... Het gaat hier om Helena Margarida dos Santos e Costa.

Is wel even een verschil qua uiterlijk !!

On:
Ben benieuwd of dit zoden aan de dijk zet, of dat dit enkel een stunt is om zodoende Clermont op de kaart te zetten.
Is er iemand die de Ligue2 echt volgt?

7 mei 2014 om 12:08

Off: Ik denk niemand, ik volg bijna geen competities op het tweede niveau, behalve soms Het Championship en de Jupiler League
On: zou mooi zijn als ze het dankzij deze vrouw het volgend seizoen heel goed doen!

Hmm. Een vrouw die vast goed is met ballen...

ben benieuwd hoe de spelers hierop reageren! lijkt mij toch moeilijk om als prof een vrouwelijke trainer serieus te nemen die ook geen profcarrière heeft gehad. vindt het in ieder geval een opmerkelijke beslissing van het bestuur.

Zal mij benieuwen of dat werkt. Een vrouw kan qua tactisch inzicht e.d. natuurlijk best net zo goed zijn als een man. Maar of een profvoetballer van pak 'm beet 25 jaar het gezag gaat accepteren van een vrouw van 36 die nooit op niveau gevoetbald heeft is een tweede...

Op de middelbare school moesten bij ons de jongens en meisjes altijd apart gymmen. Op een gegeven moment kwam de school op het idee om een jonge gymlerares voor de jongens te zetten. Die heeft het een les of drie volgehouden en is daarna letterlijk gillend weggerend...

Interessante zet van de club. Nu nog afwachten hoe het gaat uitpakken. Misschien gaan alle spelers nu wel tot het uiterste om zich voor haar uit te sloven!

Al zie ik dit niet structureel vaker gebeuren in de toekomst.

De Kroatische voetbalploeg NK Viktorija Vojakovac (vijfde klasse) heeft ook een vrouwelijke trainer. Het gaat hier om Tihana Nemcic, die zeker het googlen waard is.

7 mei 2014 om 12:09

dat klopt, maar was dat niet de voorzitster?

7 mei 2014 om 13:02

Niet echt te vergelijken vind ik. Clermont is vergeleken met NK toch wel een stuk groter en professioneler hoor, NK zijn in principe gewoon amateurs. Daarnaast was het aanstellen van Nemcic een pure publiciteitsstunt.

7 mei 2014 om 13:24

vijfde klasse van kroatie dat gaat natuurlijk ook wel echt ergens over? man kom op dat is nog 10 keer minder als onze topklasse ploegen, toch niet te vergelijken met een team als Clermont wat echte profs zijn?!!!

Ben heel benieuwd. Ik vraag me af hoe de club hierbij gekomen is, maar slecht vind ik het helemaal niet!

Hopelijk wordt ze op haar kwaliteiten beoordeelt en niet op haar geslacht.

Het zal voor een vrouwelijke coach lastiger worden dan voor een mannelijke coach maar iedere nieuwe trainer/coach zal zichzelf moeten bewijzen en respect afdwingen bij de spelers.

Nou, als je de vrouwenploeg in Iran hebt gecoacht, dan ben je in ieder geval niet vies van een uitdaging waar je wat tegenwerking zult ondervinden. Ik vind het een mooi experiment.

De reacties hier zijn weer té voorspelbaar. Of ze kan er niks van want vrouw, of er worden seksistische 'grapjes' gemaakt. Geen sport ter wereld met zulke primitieve aanhangers. Zucht.

Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Ze zal vast veel extra media-aandacht krijgen, ligt onder een vergrootglas. Ik hoop dat ze het goed gaat doen en dit navolging krijgt. Diversiteit, op elke manier, is alleen maar goed.

7 mei 2014 om 13:00

Vond vooral het argument "een vrouw zou je maar wisselen" briljant. Want dan accepteer je het niet? Doe even normaal zeg. Alsof je tegen mijn leidinggevende (een vrouw) zou zeggen. Nee ik doe dat niet want jij bent een vrouw. Dan sta ik morgen op straat.

Vrouwen kunnen ook gewoon coachen. Kunnen ook gewoon verstand van voetbal hebben. En hebben wellicht een andere aanpak maar dat wil niet zeggen dat het vervolgens een slechtere aanpak is. Sommige reacties hier zijn uit het jaar 0 en moeten zich gewoon kapot schamen.

7 mei 2014 om 13:04

Niks aan toe te voegen. Niveau van een voetbalsupporter ligt erg laag, dat is wederom weer bewezen. Ik vind het heel normaal dat een vrouw trainer kan zijn alleen het zal in het begin raar zijn. Maar het gaat uiteindelijk om de kwaliteiten van een persoon en of dat en man of vrouw is maakt niet uit.

7 mei 2014 om 13:29

niet primitief hoor wat een onzin. Van oudsher is voetballen voor mij in ieder geval iets om te delen met de 'boys' zoals ik dat zeg. Ik vind me vriendin heel erg leuk, maar af en toe wil ik gewoon samen zijn met de jongens zonder een vrouw erbij en voetballen is een uitstekende gelegenheid daarin. Lijkt me heel redelijk iets waarin totaal geen minachting tegen de vrouw ter grondslag ligt. Als mijn vriendin naar schoonheidssalon gaat met vriendinnen ga ik ook niet mee. niets mis mee lijtk me

Wel een hele aparte verandering voor die Costa. Van het coachen van extreme islamitische vrouwen elftallen, naar het coachen van een mannen profclub in de Franse competetie.. Achja ze zal wel erg goed zijn want anders zal die voorzitter natuurlijk ook niet een vrouwelijke coach aannemen. Succes!

7 mei 2014 om 13:15

// Van het coachen van extreme islamitische vrouwen elftallen \\

Last van vooroordelen over Iran?

7 mei 2014 om 13:21

Ben jij een beetje naïef Malloot? Schmidt zegt namelijk helemaal niets raars hoor. Het damesvoetbal in Iran wordt ook gewoon overschaduwd door extreme islam. Zij spelen in kleding die alles bedankt: hoofddoek, shirt met lange mouwen en een lange broek. Daarnaast zijn er nog vele restricties omtrent mannelijke aanwezigheid rondom deze wedstrijden.

Als je zelf al niet snapt dat het een complete wereld van verschil is met het trainen van een mannenteam in Frankrijk....

Ik vind het geen slecht idee, maar ik denk dat deze dame nog wel te maken zal krijgen met praktische problemen. Voetbal is een mannensport, dus hoe gaan de spelers reageren op een vrouwelijke coach. Hoe zal deze dame daar mee omgaan? Een conflict is al snel gecreëerd. Wat zijn de werkelijke kwaliteiten van deze dame? De dames van Iran trainen is niet te vergelijken met het trainen van de heren van een Franse profclub. Zo zullen zich er ongetwijfeld nog wel meer problemen voordoen. Ben erg benieuwd, zou wel leuk zijn als ze het goed gaat doen.

Jezus wat een kortzichtige malloten hier op voetbalzone.

'Ik zou meteen van team overstappen als ik een vrouwelijke trainster kreeg,

Wat een gigantische onzin. Het gaat erom dat een coach weet wat die doet, en een goede tactiek heeft.
En daarnaast dat de spelers beter worden onder het beleid.

Die mensen hier op vz die zo denken, zijn wat er mis is met de hele maatschappij. Vrouwen kunnen alles wat mannen kunnen. Alleen fysiek zijn ze minder ontwikkeld.

Ik zeg dit allemaal als man voor de duidelijkheid

7 mei 2014 om 13:20

'vrouwen kunnen alles wat mannen kunnen'', onzin. Dat allemaal elkaar als compleet gelijk aan elkaar benaderen moeten we juist mee stoppen. vrouwen en mannen gelijkwaardig aan elkaar? Absoluut! echter verschillen mannen en vrouwen gewoon daarnaast behoorlijk van elkaar en zijn we niet gelijk. Er zijn gewoon zaken die mannen beter kunnen als vrouw en andersom ook, gemiddeld gezien uiteraard. In beroepen als stratenmaker, timmerman, monteur, hovenier noem maar op werken gewoon voornamelijk mannen, terwijl in beroep als leraar, gehandicaptenzorg, oppasser voornamelijk vrouwen werken. Accept it everyone!

Als het zo'n type discuswerpster is uit het oude oostblok qua mentaliteit, dan heb ik wel met die jongens te doen, haha

7 mei 2014 om 21:22

Hahahahahha!! Ik ga stuk!

gevalletje van positieve discriminatie? Zeer merkwaardig als je zelf geen professionele carriere heb gehad je een ploeg op weg naar de ligue 1 moet begeleiden. Daarnaast geloof ik er ook niet zo in, voetballerij is een macho cultuur en ik denk dat in een machocultuur als deze een vrouw minder natuurlijk gezag over de spelers heeft en daarom gewoon eigenlijk al achter ligt. Daarnaast houd ik liever van gescheiden, mannenvoetbal mannelijke hoofdtrainers, vrouwen voetbal vrouwelijke hoofdtrainers

7 mei 2014 om 13:22

// Zeer merkwaardig als je zelf geen professionele carriere heb gehad je een ploeg op weg naar de ligue 1 moet begeleiden. \\

Zo merkwaardig is dat niet. Je hoeft niet per se een professionele carrière te hebben gehad om een goede coach te zijn. Zo deed Langeler het prima bij Zwolle terwijl zijn carrière slechts bestond uit twee jaar op de bank zitten bij De Graafschap. Ook iemand als Mourinho heeft maar een zeer beperkte carrière gehad als speler.

7 mei 2014 om 13:32

Klopt heb je gelijk in, maar ze zijn ieder geval wel prof geweest en weten wat er als speler bij komt kijken. Ik weet niet of zij ubetrhaupt heeft gevoetbalt maar je moet natuurlijk wel aantal techniek weten hoe uit te voeren.
Ik vergat in deze trouwens villas-boas die heeft ook geen professionele carriere gehad en toch ver gekomen, mijn fout dus! Kan dus wel maar blijft toch wel uitzonderlijk en in speciele gevallen te lukken

Die kan niet a la Van Gaal haar broek laten zakken en haar ballen tonen.

Als ik hier zo de reacties zie, blijkt nog maar dat we nog een lange weg te gaan hebben naar gelijkheid. Discriminatie op basis van geslacht en seksisme blijkt nog steeds de gangbare norm te zijn. Wat maakt het uit hoe ze eruit ziet? Als ze goed is in haar werk maakt het toch niks uit.

Zegt meer over de personen hier dan de trainer zelf

Ik schrok een beetje toen ik uit nieuwsgierigheid haar naam googlede. Ze is niet alleen voetbal trainer maar ook nog eens schaars gekleed foto model!!! Ik kijk volgend seizoen dus elk wiekend ligeu 2 voetbal!

7 mei 2014 om 14:41

Je hebt de verkeerde Helena Costa gegoogled vrees ik. Deze coach betreft Helena Margarida dos Santos e Costa. Niet het model Helena Costa.

zou ze ook goed in de kleedkamer zijn?

Dan hopen de spelers wel ff op een van Gaaltje

Hopelijk is ze een beetje goed coach zou wat zijn als ze opeens in de ligue 1 te bewonderen is.

Voetballers zijn trotse macho's, dus ik ben bang dat er weinig vrouwen geschikt zijn. Daarnaast zijn er zeer weinig vrouwen die normaal kunnen voetballen, dus in welk opzicht maakt ze je dan beter? Dit is niet meer dan een publiciteitsstunt lijkt mij.

En al die moraalridders die anders beweren, hebben denk ik nooit op voetbal gezeten. Als dit wel zo is, bedenk dan of jouw team onder een vrouw kan werken. Ik heb nog nooit in een team gezeten die een vrouwelijke trainer serieus zou nemen. Behalve in letterlijke zin.

Daar gaat "onze" sport, emancipatie is een bitch. Nee zonder grappen leuk dat ze dit doen, maar dit zal nooit gebeuren in de hogere competities. Voetbal is een mannenwereld, dat zal ook niet gaan veranderen. Daar hoeft van mijn part ook niet per se verandering in te komen.

Elke echte man heeft problemen met vrouwen, want elkaar volledig begrijpen zal nooit gaan. Geeft ook niet. Echter denk ik in realistische scenario's. Een vrouwelijke coach zal nooit het wederzijdse respect krijgen van mannen, als dat een mannelijke coach eerder krijgt. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat mannen een bepaald testosteron ego hebben wat volkomen normaal is in een mannenwereld. Tel daarbij op dat je door een vrouw reserve kan worden gezet. En dan heb ik het nog geeneens over de zeer waarschijnlijke scheldkannonades die hooligans zullen botvieren op haar. Zet je maar schrap hoor als een vol stadion vijandig is tegen je als vrouw en de meest vrouwonvriendelijke dingen roepen. Zal een man minder snel overkomen snappie!

What's good met de leaque waar ze in spelen... 1 of 2..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren