Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ook Heracles bezig met IJslander: ‘Hij is een beetje een Bas Dost-type’

Laatste update:

De kans is aanwezig dat er komend seizoen wederom een aanvaller uit IJsland in de Eredivisie komt voetballen. Na sc Heerenveen-topscorer Alfred Finnbogason, Ajax-spits Kolbeinn Sigthórsson en het duo Aron Jóhannsson en Jóhann Berg Gudmundsson van AZ is hun landgenoot Hólmbert Aron Fridjónsson wellicht de volgende. De jeugdinternational heeft meegetraind bij Heracles Almelo.

/

Volgens directeur Nico-Jan Hoogma heeft de twintigjarige spits een goede indruk achtergelaten toen hij afgelopen week stage mocht lopen bij de huidige nummer twaalf van de Eredivisie, waar Fridjónsson ook meespeelde tijdens de oefenwedstrijd tegen PEC Zwolle (4-4). De talentvolle IJslander, die momenteel onder contract staat bij Fram Reykjavik, nam hierbij één treffer voor zijn rekening.

De lange aanvaller doet Hoogma denken aan een oude bekende van Heracles. “Hij is een beetje een Bas Dost-achtig type”, doelt de directeur in gesprek met Voetbal International op de spits van VfL Wolfsburg, die de Almelose club in 2010 verruilde voor sc Heerenveen en later naar de Bundesliga verkaste. Fridjónsson is volgens Hoogma ook een echte afmaker, die volgend seizoen misschien wel in de voorhoede van Heracles speelt. “Hij is een van de opties die we daarvoor in ons achterhoofd houden.”

Denk je dat Hólmbert Aron Fridjónsson naar Heracles Almelo komt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heracles laat zich maar zelden zo positief uit over proefspelers dus dan zou hij zich zeker wel goed hebben laten zien.
Amoah verwacht ik toch dat het maar bij een seizoen blijft.
Hopen dat ze de optie op Uth lichten en laat die IJslander zich dan maar bewijzen samen met Kangaskolkka erbij.

Zou een goede aanwinst zijn voor heracles. Mark Uth is geloof ik gehuurd, dus die zijn ze volgend seizoen weer kwijt.

17 oktober 2013 om 10:30

Mark Uth is idd gehuurd maar heracles kan hem voor een bepaald bedrag overnemen dat is afgesproken door beide clubs!

17 oktober 2013 om 11:16

Als Finnbogasson vertrekt bij Heerenveen, neem ik aan dat Uth voor zijn kans bij Heerenveen gaat. Het is niet zo dat als Uth goed bevalt, hij gewoon over wordt genomen

17 oktober 2013 om 12:51

Er is een huur met koop optie op Uth, Heracles kan hem voor een afgesproken prijs overnemen. Als Heerenveen hem niet wil laten gaan en hem als opvolger van Finnbogasson wil, kan dat niet zonder dat ze met Heracles gesproken hebben! Heerenveen is met deze huur bereidt gewees hem te laten gaan voor een prijs die Heracles nu weet en zou moeten betalen. Het zou vreemd zijn als je dat ineens niet meer wil omdat de huidige spits vertrekt! Dat wisten ze in september ook en hadden ze hem alleen aan Heracles moeten verhuren! Nee het is in deze zaak geen appeltje eitje voor Heerenveen dat hij zo maar weer terug is te halen zonder voorwaarden en/of kosten..

17 oktober 2013 om 15:51

Je hebt gelijk met 1 kanttekening, Heerenveen mag Uth wel een aanbod doen voor een langer verblijf. Als Uth er dan 'gewoon' voor kiest om bij Heerenveen te voetballen dan komt hij terug.

17 oktober 2013 om 16:13

In deze constructie kan Heerenveen niet zo maar Heracles passeren, ondanks dat hij nog bij Heerenveen onder contract staat! Ik begrijp daarom gewoon de handelswijze niet van Heerenveen. Als ze Uth hadden willen houden, dan hadden ze hem gewoon alleen kunnen verhuren zonder optie tot koop. Met deze optie geeft ze een signaal aan de speler en Heracles dat ze eigenlijk wel van hem af willen. Het zou idioot zijn als ze hem nu ineens wel weer terug willen.

17 oktober 2013 om 10:52

Hoe weet je nu al dat dit een goede aanwinst is?

17 oktober 2013 om 11:16

@viswinkel met een goede aanwinst bedoel ik dat heracles, mocht mark uth niet gekocht worden, wel wat scorend vermogen kan gebruiken.

Zijn er ook Ijslandse voetballers waarvan de achternaam niet eindigt op sson?

17 oktober 2013 om 10:32

Toevallig een tijdje terug! Ene Laxdal deed mee bij IJsland en dat viel dus meteen op natuurlijk

17 oktober 2013 om 10:36

Maar buiten die Laxdal heet iedereen daar Frituurpansson of iets dergelijks?

17 oktober 2013 om 11:10

Hahahaha maakt mijn ochtend goed dit!

17 oktober 2013 om 11:14

In Ijsland eindigt de achternaam in son (zoon) of dottir (dochter). Dus de zoon van Aron bijv Kolbeinn, krijgt een achternaam Aronsson - dus het wordt Kolbeinn Aronsson. Als het een dochter is, bijv Bryndis, dan wordt her volledige naam- Bryndis Aronsdottir.

17 oktober 2013 om 10:40

Die zijn er niet. Son betekend dat hij een zoon is van de naam er voor. Finnbogason is de zoon van Finnboga als ik het goed heb. En bij vrouwen komt er in plaats van son, dottir achter.

Als Alfred Finnbogason een zoon krijgt dan krijgt die de achternaam Alfredsson. En een dochter gaat Alfredsdottir heten.

17 oktober 2013 om 10:53

Nee dat meisje heet dan, 'naam van moeder'-dottir.

17 oktober 2013 om 11:00

Nee hoor. Naam van de vader.

17 oktober 2013 om 11:27

Oh, mijn fout dan.

17 oktober 2013 om 10:49

Off: In Ijsland is het veelvoorkomend dat mannelijke namen eindigen op son(zoon), en vrouwelijke namen op dottir(dochter). Neem nou bijvoorbeeld Finnbogason. Dat betekent gewoon ''zoon van finnboga''.

17 oktober 2013 om 10:52

Ja dat begrijp ik wel, hetzelfde geldt voor andere scandinavische landen. Maar in Zweden bijvoorbeeld heb je ook nog voetballers zoals Melberg, Nordfeldt, Wernbloom, Toivonen, Elmander. Maar in de selectie van Ijsland is er maar één speler (laxdal) die niet eindigt op -son of de verbastering -sen

17 oktober 2013 om 11:04

Die manier van namen geven is alleen in IJsland, is andere Scandinavische landen doen ze het op de zelfde manier als in Nederland.

17 oktober 2013 om 11:09

Dus als ik het goed begrijp dan heet de zoon van Kolbeinn Sighthorsson straks Kolbeinnsson? En z'n dochter Kolbeinndottir? Of snap ik er nou niks meer van?

17 oktober 2013 om 11:26

Klopt. Je bent geslaagd voor de LOI cursus IJslands.

17 oktober 2013 om 11:30

Þakka þér fyrir útskýringar

17 oktober 2013 om 11:34

Tussen 1913 en 1925 mocht je een familienaam aannemen. Als je hier gebruik van maakte dan heb je dus hetzelfde systeem als wij in NL kennen.

Voorbeeld: oud-chelea spits Eidur Gudjohnsen. Ook -sen ipv -son

Krijgt hij een zoon Jon dan wordt dit Jon Gudjohnsen en geen Jon Eidursson.

17 oktober 2013 om 12:13

Vader Arnar Gudjohnsen was ook ooit international van Ijsland, ik geloof dat Eider eens als vervanger van zijn vader het veld ingekomen is.

17 oktober 2013 om 10:52

Wat Afsten2 zegt, de achternaam is gebaseerd op de voornaam van de vader. Hier krijg je de achternaam van je vader, daar wordt je achternaam een verbastering van zijn voornaam. Henke Larsson zijn vader heet dus Lars.

17 oktober 2013 om 11:03

Voor Larsson geldt dat dan niet omdat hij een Zweed is en ze in Zweden niet op die manier met namen om gaan. Larsson is een Zweedse naam. Het is oorspronkelijk wel afgeleid van Lars zoon, maar dat hebben wij ook met Janssen ( Janszoon).

17 oktober 2013 om 12:27

Ach dom, natuurlijk is dat geen Ijslander. Het was de eerste naam die in mij opkwam. Nja, eigenlijk was Oskarsson de eerste naam, maar dat komt doordat ik teveel CM 03/04 heb gespeeld

Zijn alle Ijslanders spitsen?

Als bondscoach heb je daar echt een spitsenprobleem, en dat in zo'n klein land...

17 oktober 2013 om 10:54

Zou wel geschikt zijn voor Adriaanse, die stelt ook gewoon 5 spitsen op.

Hopen dat het net zo'n attractie word als Sota Hirayama!

Wat is dat toch met Ijsland of wat is er mis met Nederland? Voetbalbond Ijsland ca. 20.000 leden, Knvb 1.200.000 leden. Lijkt me dat de vijver in ons landje iets groter is..

17 oktober 2013 om 10:54

Hoeveel Ijslandse spelers zijn er in de voetballerij en hoeveel Nederlandse? In Nederland zijn er 4 actief, met deze speler wordt dat 5. Verhouding Ijsland:nl is 1:60, dus tegenover die 5 spelers moeten er 300 Nederlanders actief zijn. Klopt wel aardig als je alleen al in de Eredivisie gaat kijken.

17 oktober 2013 om 11:43

@ Dd28

Maar ze hebben nog een eigen competitie ( veel lager niveau) maar vast wel spelers die mee kunnen in minimaal de jupiler league. En nog verspreid over de rest van de wereld.

Ijsland heeft kijkend naar de bevolkingsgrootte gewoon een heel goed nationaal elftal. De 2e plaats is ook echt wel een prestatie van formaat!

17 oktober 2013 om 12:20

Volgens mij zijn het er wel ieets meer dan 4:
Finnbogason(heerenveen)
Gudmundson(az)
sighthorsson(ajax)
Pallson(nec)
Johansson(az)
Hermansson(psv)
Gudmunddson(heerenveen)

17 oktober 2013 om 12:30

Ik haalde dat aantal uit de tekst.

Maar goed, ze spelen daar met Sigthorsson in de spits, waar wij Van Persie hebben. Verder zou geen enkele Ijslander in Oranje in de basis staan, ze hebben een leuk elftal voor eredivisie-begrippen, maar internationaal gezien is het vrij matig.

17 oktober 2013 om 14:34

Ik was van plan er nog een paar op te lepelen,maar toen kwam de directeur binnen :-) Juist dat ze een leuk elftal voor eredivisie begrippen hebben is zo bijzonder. Ik zou geen fatsoenlijk eredivisie elftal van alleen mensen uit Leeuwarden of Groningen kunnen samenstellen,terwijl in die steden volgens mij nog meer mensen wonen dan op heel Ijsland.

17 oktober 2013 om 20:43

@ madmarcel

Held! Zorg wel dat je de geschiedenis wist, anders ziet de baas dat je de hele dag op voetbalzone zit

Maar ik heb ook geen idee welke spelers allemaal uit Groningen komen. Maar goed, denk dat je dan bij sommige regio's nog wel aardige teams kan maken.

Ben benieuwd, Ijsland is 'hot'. Leuk dat er zo veel geode Ijslanders in Nederland als spleen. Toekomst talent uit dat land zal dan misschien eerder voor de Eredivisie kiezen. Aan de andere kant, ik vraag me wel af of we nou niet zelf een fatsoenlijke spits kunnen opleiden. Een landje als Ijsland levert er zoeen handol af terwijl Nederland buiten de leeftijd rakende van Persie en Huntelaar niks daarachter heeft.

IJsland, het nieuwe België. Een paar redelijke voetballers en gelijk een hele hype er om heen. Straks gaan we nog roepen, dat IJsland wereldkampioen kan worden :'

17 oktober 2013 om 11:46

Maar de hype van Ijsland is meer dan terecht. Ze hebben maar 20.000 leden. Hierbij zitten dus ook nog kinderen en oude senioren bij gereken.

Om je als zo'n klein land te plaatsen voor de play offs is echt ontzettend knap. Nederland heeft 1.200.000 leden. Dit is 60x zoveel. Misschien wel vergelijkbaar dat provincie Zeeland zich zou plaatsen voor de play offs.

17 oktober 2013 om 12:33

Qua aantallen hebben ze een leuk team, maar overdrijven is ook een vak. Ze spelen daar met bijvoorbeeld Sigthorsson in de spits. Elke Ijslander in het buitenland staat bijna meteen in het nationale elftal. Ik bedoel, kijk maar naar de selectie op wikipedia, de meeste spelen bij nietszeggende clubs. De grootste clubs zijn Ajax, Brugge en Kopenhagen.

17 oktober 2013 om 12:40

Volgens mij vergeet je Gylfi Þór Sigurðsson nu, die voetbalt bij Tottenham

17 oktober 2013 om 12:56

Inderdaad, voor het gemak even DE superster van IJsland Sigurdsson.

17 oktober 2013 om 13:42

@ Dd28

De enige landen met minder inwoners zijn Andorra, Faroer, Liechtenstein en San Marino. Ze staan 40e met 315.000 inwoners, en nummer 36 Estland gaat al over het miljoen heen. Tiurkije, Israel, Azerbeidjan etc buiten beschouwing gelaten dit valt bij deze lijst onder Azie.

Als jij het dan presteert om bij de laatste 9 direct& 8 playoffs dus 17 landen te komen dan is het absoluut een prestatie van formaat.

17 oktober 2013 om 20:49

@ Jorge-

Natuurlijk, ze hebben het geweldig gedaan. Een Wales weet zich ook nooit te plaatsen, terwijl zij wel altijd aardige spelers hadden zoals Bellamy, Bale enz. (giggs ook? Hier twijfel ik een beetje). Maar ik denk niet dat ze enige betekenis gaan spelen op het WK, het is eerlijk gezegd een elftal wat niet echte toppers heeft. Toch heb ik niets meer dan respect voor ze, een Turkije heeft 80 miljoen inwoners en weet zich niet te plaatsen in een vrij makkelijke poule. Maar goed, Ijsland heeft zich overigen. Toch denk ik dat ze zich uberhaupt niet weten te plaatsen. 2e eindigen is nog wel te doen, maar om dan ook de play-offs te winnen is meer voor nodig. Daar heb je toch kwaliteit voor nodig. Ijsland is toch het minste land van de landen wat de play-offs moet spelen, dus ik ben er bang voor.

@ de rest

Die had ik inderdaad over het hoofd gezien.

19 oktober 2013 om 11:26

@ Dd28

Ik denk ook dat ze het niet gaan redden. Maar goed hier mogen ze al trots op zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren