Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Qatar wil wijken koelen tijdens WK 2022: 'Fans zullen zich vermaken'

Laatste update:

Qatar wil er alles aan doen om het de fans die in 2022 het WK komen bezoeken, zo goed mogelijk naar de zin te maken. Plannen om alle stadions van airconditioning te voorzien lagen er al, maar het organisatiecomité heeft nu ook bekendgemaakt dat wijken waar supporters verblijven ook artificieel gekoeld zullen worden. Daarmee reageert Qatar op de roep om het toernooi te verplaatsen van de zomer naar de winter.

/

In de zomermaanden stijgt het kwik in het oliestaatje namelijk snel tot boven de veertig graden, terwijl in januari een aangenamere temperatuur van zo’n dertig graden normaal is. “De fans zullen komen. Zij zullen een WK in het Midden Oosten ervaren. Ze zullen zich veilig voelen, ze zullen zich zeker voelen, ze zullen zich comfortabel voelen en ze zullen zich vermaken”, countert secretatis-gernaal Hassan Al-Thawadi van het Qatar 2022 comité in The Guardian.

Het land zal in totaal 169 miljard euro investeren in stadions, infrastructuur en andere voorzieningen. “Er zijn twee steden waar in buurten actieve en passieve koelmethoden ingezet zullen worden, door schaduw of door wind. Het blazen van koude lucht is een actieve wijze, maar er wordt tegelijkertijd gebruik gemaakt van de schaduw”, legt Al-Thawadi uit.

Wat hem betreft vindt de eindronde dan ook gewoon in de zomer plaats, al is bijvoorbeeld UEFA-voorzitter Michel Platini daar tegen. Hij, evenals de voormalige Franse president Nicolas Sarkozy, pleiten voor een verschuiving naar het begin van het kalenderjaar. Zendgemachtigden, die veel geld betalen voor de tv-rechten, zijn juist tegen een verplaatsing. FIFA-baas Joseph Blatter gaat over het definitieve besluit. Hij betitelde de plannen van het organisatiecomité onlangs nog als 'indrukwekkend'.

WK 2022: zomer of winter?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lekker duurzaam bezig... Had het gewoon in een land gedaan met normale temperaturen dan had je nu ook niet al die shit hoeven verspillen...

13 december 2012 om 13:34

Tja, er is gestemd op Qatar, 'eerlijk is eerlijk'; Als er 169 miljard te investeren is was er toen vast ook wel geld genoeg beschikbaar gesteld om een paar stemmen op te kopen!

13 december 2012 om 13:44

@kokkie__ Precies ben het helemaal met je eens..

Ik vind het toch wel jammer dat NL heeft verloren ik had echt het WK hier willen zien. Braziliaanse, Argentijnse, vrouwlijke supporters haha! Sfeer in NL zou 1opmars krijgen, iedereen zou zijn zomervakantie hier vieren..

Daarnaast zou het commercieel goed zijn voor een oprik van de economie, Maar ja hoor de arabieren hebben zeker weer eens 80% van de stemmen omgekocht met hun oliestrondgeld -_-! Balen!

13 december 2012 om 14:21

Wat zit je nou stom uit je nek te kletsen. Ik dacht dat ik me kon herrinere dat ik ooit is een poll had gezien of je voor of tegen was WK in nederland. de nederlanders waren 60 tegen omdat het niet economisch verandwoord was met de tegen presatie die we leverde. Het zou veels te veel hebben gekost en niks opgeleverd. Ja zo zijn wij nou eenmaal. Gierige nederlanders. Kijken kijken niet kopen.

13 december 2012 om 14:00

Inderdaad. Het milieu en de natuur zijn weer de dupe. En waarvoor? Een voetbaltoernooi? De mensheid is losgeslagen en heeft totaal geen respect voor hun omgeving en de planeet die ze bevolken. Belachelijk.

169miljard.... daar kunnen we nog een puntje aan zuigen O-O

13 december 2012 om 19:17

Het, hou je vast, ruim 15-voudige budget van de olympische spelen van dit jaar en dan heb ik het over de uieindelijke kosten daar gaven ze uiteindelijk bijna 4 keer zo veel uit als vooraf verwacht.

13 december 2012 om 22:22

in nederland was het 2de kamer er maar al te blij mee dat het wk niet door ging konden ze wat meer naar griekenland sturen...

maar nee dit is wel raar sommige landen gaan naar de afgerond en hier geven ze leuk 169 miljard uit voor een wk hoe gek eigenlijk.

169 miljard euro voor voorbereidingen van een wk? Met dat geld zou de hele wereld economie in een klap weer op orde zijn... wat een bedragen! Maar goed, ook al zie ik er nog steeds niks in dat het wk uberhaupt al in Qatar word gespeeld, ik vind het wel mooi dat de organisatie voor iedereen zijn best doet! (hopelijk wordt de lokale bevolking hier overigens niet de dupe van, voor zover in de betreffende gebieden al mensen wonen)

13 december 2012 om 13:39

Daar is wel wat meer voor nodig dan 169 miljard, 169 miljard is nog niet genoeg om Griekenland te redden. Maar ze hebben eerlijk dit WK gekregen, een echt voetballand als Qatar verdient dit gewoon. Zucht

13 december 2012 om 14:17

169 miljard zou Griekenland een aardig eind op weg helpen.

Moet je nagaan dat je met dit geld dus gewoon een land, miljoenen mensen en dus kinderen kan helpen om 'een gewoon bestaan op te bouwen'. En wat doen ze hier? Ze gebruiken het om een wereldkampioenschap voetbal mee te houden in een land die daar klaarblijkelijk niet geschikt voor is.

Waanzin, pure waanzin......

13 december 2012 om 14:25

Geloof jij nog in sprookjes? Griekenland komt nog niet van de grond af met 1690 miljard dollar.

13 december 2012 om 14:27

ja want opgekochte clubs die hun ziel verkopen verdienen het wel tot een voetbal land te bohoren?

13 december 2012 om 14:29

Dan ga je er maar kinderen, mensen, dorpen of (gedeelten van) arme landen mee helpen.

Je snapt vast wel wat ik bedoel. Dat is dat je met 169 miljard betere dingen kunt doen dan een voetbaltoernooi organiseren...

13 december 2012 om 14:38

Het ergste is dat het alles na het WK waarschijnlijk voor jan lul er bij staat, en niet meer gebruikt wordt. Correct me if I'm wrong!

13 december 2012 om 15:25

Ja ik correct je wel ff Ifloppy, de stadions zullen mobiel worden. Ze kunnen als het waren opgevouwen en verplaatst worden meen ik een keer gelezen te hebben.

Wat een verschikkelijke onzin, dat is de helft van de Nederlandse staatsschuld.. voor een voetbaltoernooitje.. verschikkelijk

13 december 2012 om 13:30

Als jij het WK als een "voetbaltoernooitje" ziet, snap ik niet waarom je op een voetbalsite bent. De economische problemen van Nederland hebben hier niets mee te maken, in Qatar hebben ze zat geld. Beter om het geld te gebruiken, wat wil je er anders mee doen?

13 december 2012 om 13:38

Als jij niet snapt dat 169 mld een belachelijk hoog bedrag is voor een voetbaltoernooi, heb jij de werkelijkheid ook een beetje uit het oog verloren.

13 december 2012 om 13:45

Er zijn nog genoeg problemen in de wereld die opgelost zouden kunnen worden met een deel van dit geld.. dit gaat voor mij echt te ver in hoe belangrijk voetbal is.. zoveel miljarden voor de lol, want de lokale economie etc krijgt er amper een boost van.. zuid afrika staat nog steeds vol met sloppen wijken..

13 december 2012 om 13:56

Alsof er alleen in Nederland economische problemen zijn. Er zijn meer problemen dan dat er beschikbaar geld is dus als je dat dan gaat uitgeven aan een toernooi om mensen te vermaken terwijl andere mensen doodgaan is dat niet echt verantwoord.

13 december 2012 om 14:26

onurcanbjk...

//wat wil je er anders mee doen?\\

Goede vraag. Ik heb wel een aantal voorstellen. En dit zeg ik als voetballiefhebber:

Laten we het aan de k***stichting geven. Aan kinderen in nood, Green Peace of aan mijn part aan één of andere stichting voor de dieren.

Maar 169 miljard (€169.000.000.000,00) uitgeven aan een voetbaltoernooi is simpelweg belachelijk...

13 december 2012 om 19:21

Ten eerste is het al belachelijk als je sterretjes gebruikt voor scheldwoorden maar hier is het niet eens een scheldwoord.
Verder moet je wel bedenken dat dit geld niet zomaar verdwijnt maar naar bedrijven gaat die daar salarissen van betalen en dat dit ook voor vele banen zal zorge. Al blojft het belachelijk veel

Sorry maar waar hebben we het over. Die lui gaan wijken voorzien van airco. Dat kost natuurlijk geen stroom en is super goed voor het milieu (dit is sarcasme voor de duidelijkheid).

Grappig dat het land nu in bochten moet springen om het dragelijk te maken voor supporters. Terwijl het gewoon een te achterlijk idee voor woorden is om midden in de zomer een toernooi te organiseren in dat land. Dit had de Fifa eerder moeten bedenken. Voordat ze zich lieten verblinden door alle "mogelijkheden"lees geld) die dit land beslist. Waar hebben we het over.

Qatar had gewoon nooit het WK moeten krijgen, dan waren al deze problemen niet voorgekomen. Maar de straten/kroegen in Nederland gaan bij lange na niet zo druk zijn als het WK in de winter wordt gehouden.

Lol de grootste onzin aller tijden dit.

Lekker hoor. Qatar was vorige week nog gastheer voor de praktisch mislukte klimaattop. Nu dat is afgelopen kunnen ze weer gerust met zulke plannen komen.

Vond het toen al bizar toen de verkiezingen er waren. De landen met het meeste geld (en die de Fifa het meest oplevert) werden verkozen. Rusland en Qatar. Nu blijkt wel waarom.. 169 miljard. Haha. Dit gaat nergens meer over.

13 december 2012 om 16:01

Je vergeet te zeggen dat het toernooi in de zomer wordt gespeeld in plaats van in de winter, want de Zendgemachtigden zouden dat niet leuk vinden. Zoals Blatter zou zeggen, Geld boven alles he.

Iedereen vind het krankzinnig maar toch gaat het door, ra ra ra wat is er aan de hand.

13 december 2012 om 13:59

Ik denk dat al die lui die mochten stemmen een grote villa, auto's en een mooi pensioen hebben gekregen.

Het is gewoon belachelijk. Leden uit allerlei exotische hoeken van de wereld mochten stemmen en ik denk dat ze bijna allemaal omgekocht zijn. Er zijn sowieso al een paar leden met de verborgen camera betrapt.

Lekker ecologisch verantwoord allemaal.

Omdat Blatter sociaal wil doen (:lees z'n overvolle portefeuille nog meer vullen) laten ze doodleuk een WK doorgaan in een land waar het boven de 40 graden is en ze nu dus enorme kosten draaien en enorm veel energie verspillen aan airco's.

Het lijkt wel een mop, echt, ik kan er met m'n verstand niet bij. Als de wereld volgende week vergaat is het laatste wat ik doe naar Blatter gaan en z'n hoofd in z'n achterwerk steken.

En nee ik ben geen hippie of van greenpeace, in tegendeel, maar dit gaat er nu toch gewoon los over?

En het ergste is dat die idioten van Qatar er nog trots op zijn ook.

Ongelooflijk, als er een God bestaat zit die ons nu gewoon zwaar uit te lachen.

Als ze de airco nou voeden met zonne-energie is er niets aan de hand, als ze de fossiele brandstoffen opmaken wel... Dat ze er veel geld aan uitgeven vind ik prima, vooral als ze westerse airco gebruiken.
Desalniettemin is airco toch onnatuurlijk, ergens lijkt het me niet goed voor de gezondheid.

Het WK in de winter houden lijkt me ook geen goed idee, dan is het een te grote afleiding voor iedereen die aan het werk is. Lekker in de zomervakantie naar zo'n toernooi kijken moet je niet willen veranderen.

13 december 2012 om 13:34

Dat is ook alleen maar ecologisch verantwoord als je die zonnepanelen ook blijft gebruiken. Je verspilt ook veel energie met het maken en installeren van die dingen. Als je er dan vervolgens maar kort gebruik van maakt, dan is zelfs zonne energie niet echt ecologisch.

13 december 2012 om 13:39

Ze moeten die zonnepanelen zeker blijven gebruiken, en als ze er geen direct doel voor hebben slaan ze de energie toch op en gaan ze voor de verandering eens iets anders exporteren dan olie.

Ik denk overigens niet dat ze het zo zullen doen hoor, en dus heeft de Fifa een slecht besluit genomen om Qatar te verkiezen als gastland.

13 december 2012 om 15:20

Volgens mij moet jij nog wat lesjes natuurkunde volgen.

Je kunt geen lucht gaan koelen met energie van zonnepanelen. Ja dat kan wel maar dat is rete inefficient en te belachelijk voor woorden.

Zou je half nederland moeten volbouwen met die dingen voordat je de benodigde energie hebt. Ik verwacht dat ze met water gaan koelen (water nevel) anders is het domweg niet te doen.

Ik denk juist niet dat er veel fans gaan komen, en sowieso moet je, als je als fan daar naartoe gaat, al heel erg oppassen, je kan daar voor dingen die hier heel normaal zijn gewoon een paar jaar de gevangenis in.

169 miljard. Waar hebben we het nog over. Het is een schande dat dit soort bedragen uitgegeven worden om een toernooitje te organiseren. Laten ze het alsjeblieft in een land doen waar veel minder geld uitgegeven moet worden.

'het land zal in totaal 169 miljard euro investeren in stadions, infrastructuur en andere voorzieningen.'

Zou Blatter zichzelf zien als een 'andere voorziening'?

Die zijn mooi klaar als Qatar in 2021 getroffen wordt door een zware aarbeving en dat alles instort, maarja. Ik ga er ook niet heen, veel te heet.

13 december 2012 om 13:52

Alsjeblieft zeg, wat een opmerking. Ik ben bang dat je het nog serieus meent ook.

13 december 2012 om 17:06

Nee. Gewoon niet, gewoon een onserieuze opmerking, tuurlijk wordt Qatar niet getroffen door zoiets want dat gebied wordt uberhaupt al bijna nooit door aardbevingen getroffen, laat staan precies dan, maar dat iedereen hier alles doet om elkaar naar beneden te halen? Alsjeblieft zeg, sfeer hier, jeetje.

Het probleem is dat we er wel met z'n allen naar gaan kijken. De enige manier om dit tegen te gaan is om er niks mee te maken willen hebben, dan is het snel genoeg afgelopen met deze madness. M'n ogen bloeden van het lezen van dit nieuws, waar gaat het over? Punt is dat we (en ja, ik ook) het WK toch wel met bovengemiddelde interesse gaan volgen, en dat weten zij ook wel.

Kunnen we hier in Nederland niet regelen dat wat vaker de zon schijnt en dat we tijdens de zomer ook echt zomer hebben? Andersom kan het blijkbaar dus met gemak, duurzaamheid bestaat niet overal op aarde. Daarom vraag ik me af wat het als klein landje voor zin heeft...

169 miljard ?? Moet dat niet miljoen zijn? In het stuk staan nog meer fouten (secretatis-gernaal), dus dit kan ook wel eens een typefoutje zijn

13 december 2012 om 13:53

Wat denk je? Dat er voor 169 miljoen een aantal stadions gebouwd en een aantal wijken gekoeld kunnen worden? Reken er maar op dat 169 miljard echt wel klopt. Krankzinnig natuurlijk, maar als je eenmaal in die regio geweest ben, dan weet je dat de limit nog verder ligt dan de sky...

Tja en als het Wk voorbij is dan is iedereen snipverkoude

Geweldig!! Hulde aan Qatar. Kan niet wachten op het WK daar. De stadions alleen al zijn meer dan bizar. Voor die 170000000000 krijgen we zekerweten waar voor ons geld.

Pff 169 miljard euro! wat een geld zeg! Ze maken wel prachtige stadions verder moes het toernooi nooit hier naar toe komen alleen maar naar landen waar het voetbal groeiende is kijk naar Zuid-afrika die hebben grote stadions maar er komt niemand kijken! Wat zag ik graag dat het Wk-2022 naar Nederland en België ging! Prachtig was dat geweest! En dan na 2022 moes er een duidelijk besluit genomen worden of die Beneliga moet komen of niet. Maarja Qatar krijgt hem!

Snap niet dat zoveel mensen problemen hebben met Qatar en niet met Brazilië...?
En ik ben blij dat ze tenminste koeling hebben

13 december 2012 om 14:43

De zomer in Qatar is gemiddeld 41 graden overdag en in Brazilë is het juist in de zomer nog wel redelijk te doen met gemiddeld hoog in de twintig (groot land dus dat kan plaatselijk weer groot verschillen).

13 december 2012 om 14:47

Oow ik dacht dat Brazilie ook wel warm was... Maar bedankt voor je uitleg!

Voor dat geld kan je elke Nederlander (16 miljoen) meer dan 10.500 euro pp geven. Niet dat ik dat zou aanbevelen, maar voor dat geld kan je echt zoveel betere dingen doen dan een voetbaltoernooi organiseren. Echt waanzinnig veel geld, waar je je als voetbalsupporter bijna voor hoort te schamen. Armoede overal en dan geef je zoveel geld uit aan voetbal. Doe het dan in een land waar de stadions en faciliteiten al zijn, dit is waanzin. En dan ook nog die niet-duurzame (gekristalliseerde??) windkoelers neerzetten die waarschijnlijk maar 1 keer nuttig zullen zijn. Blatter vindt het indrukwekkend, maar zoiets kan je toch niet verdedigen als je net de armoede in Zuid-afrika gezien hebt?

Ik zie dat ruim 60% van de stemmers voorstander is van een WK in de zomer...volgens mij vergeten diegene dat we in een financiele crisis zitten, ok Qatar niet maar dat betekend niet dat zij dit geld zomaar over de balk kunen gooien voor een spelletje terwijl de halve wereld het zwaar heeft. Bovendien gaat dit WK de meest vervuilende worden, en daar hebben wij allemaal last van, het is treurig dat de Fifa dit besluit heeft genomen maar het is ook terutrig dat mensen hopen op een wk in de zomer terwijl we dan airco stadions nodig hebben, en kunstmatige waaiers en schaduw......

Ik ben sowieso al voor een WK in de winter (of anders in september) omdat de spelers dan minder moe zijn. Een WK moet toch het beste voetbal hebben, dat kan niet aan het einde van een vermoeiend seizoen.

Nu moet het helemaal in de winter, airco lucht en wind is ook nog eens hartstikke ongezond.

Jeetje het lijkt wel dat ze geld tekort komen geeft dat geld maar aan arme landen.

Hadden ze die WK maar in de noordpool gehouden dan was er geen probleem meer.

Ze moeten toch wat doen met hun geld, niet...? Dit heeft niks meer met voetbal te maken. Trouwens, in een tijd dat men hier 24 uur over het millieu praat vraag ik me af waarom Fifa aan deze waanzin moet meedoen. Ik hoor Platini nog net over het te dure systeem voor doellijntechnologie, maar dit is dan wel normaal? Volgens mij zou Qatar Fifa ook het geld kunnen geven voor het verbeteren van het voetbal...mogen ze nog met de eer strijken dat ze alle eredivisies met doellijn technologie voorzien hebben...

169 miljard euro investeren is echt gekkenwerk met al dat geld kun je echt betere dingen doen voor de wereld, Ze konden beter het WK ergens organiseren waar het meeste al klaarstond, maarja Money Talks.

169 miljard investeren ik bedoel dat die sjeiks rijk waren wisten we.
Maar 169 miljard investeren in iets waarvan ze weten dat ze nooit die
bedrag terug uit halen. Dat wil zeggen dat 169 miljard niet echt veel waarde bij hun heeft,
en zoals boven eerder vermeld is dat wil zeggen dat zeker 51 procent van de
stemmen zijn gekocht. Wk in de winter zou echt jammer zijn we zijn heel ons
leven bekend met de mooiste voetbal toernooi lekker met een korte mouw en
een koude in de hand, nu zouden we het dan met een kop koffie en een dekken
in de woonkamer met de kachel aan moeten doen toch een veel mindere sfeer.
zo kan je zien "money buys everything"

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren