Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Prins in het Witte Shirt

Laatste update:

Met een buik vol biefstuk en goede wijn kijk ik naar het pasgetrouwde koppel dat zich aan haar eerste dans waagt. Aangezien de bruid een geboren en getogen Argentijnse is, wordt de viool bestreken en de tango gedanst. Ingetogen, maar toch uitdagend. Stijlvol, elegant en beheerst. Een weergave van de emoties en verlangens. Hoewel de uitvoering prachtig is, net als de bruid, doet het schouwspel mij denken aan een voetballer, die de tango danste op het veld. Fernando Redondo.

Fernando Carlos Redondo Neri, geboren in 1969, stapt als zestienjarige in de voetsporen van de grote Diego Maradona en gaat voetballen bij Argentinos Juniors. Vijf jaar later verhuist hij naar het kleine CD Tenerife. Onder leiding van trainer en landgenoot Jorge Valdano beleeft de eilandclub haar beste periode ooit, met de vijfde positie in de Primera Division als hoogtepunt. De Canarische wind slijpt de ruwe diamant Redondo. Na vier jaar vertrekt coach Valdano naar het grote Real Madrid, zijn oogappel gaat mee.

Redondo was geen dribbelkoning als Maradona, goaltjesdief als Gabriel Batistuta of kilometervreter als Esteban Cambiasso. Hij bestrijkt niet het hele veld, oogt gemakzuchtig, komt nauwelijks in het strafschopgebied van de tegenstander en scoort zelden. Maar hij is de beste spelmaker die ik ooit heb gezien. Hij dicteert met zijn kont tegen de verdediging. Hij bepaalt het ritme van de wedstrijd. Hij sust de opponenten in slaap en schudt hen weer wakker. Hij controleert de tegenstander en zijn eigen team. Zijn techniek is onnavolgbaar, zijn tactische kwaliteiten fabuleus. Redondo ontwikkelt zich tot een perfecte Argentijnse ‘nummer vijf’. Volgens traditie niet toegekend aan een verdediger, maar een centrale middenvelder. De eisen aan de ‘vijf’ zijn hoog en talrijk. Redondo voldoet aan allemaal. Met verve. Als de spelers het orkest zijn, is hij de dirigent.

De supporters van De Koninklijke verbazen zich over de nieuwe aanwinst. Het tengere postuur, bleke gezicht en sluike, zwarte haar. Is dit de jongen die Valdano persé mee wilde nemen van Tenerife? Maar de luwte bevalt Redondo prima. Hij kan zich rustig ontwikkelen in de schaduw van Manuel Sanchís, Fernando Hierro en supertalent Raul. Ieder jaar gaat hij meer spelen, wordt beter en belangrijker. Onder de nieuwe coach Vicente del Bosque, excelleert de middenvelder. Real heerst in Spanje en de rest van Europa. Alle aanvallen beginnen bij Redondo. Hij maakt tempo en vertraagd wanneer het spel daarom vraagt. Hij speelt slim en is ongrijpbaar. Hij heerst met elegantie en verovert de harten van de Madrilenen. Redondo danst. Hij draait met de bal alsof het zijn tangopartner is. Het veld is zijn vloer, Bernabeu zijn theater.

Redondo is niet alleen een unieke voetballer, maar ook een uniek karakter. In tegenstelling tot vele Argentijnse spelers was voetbal voor hem geen ontsnapping uit de sloppenwijken. Redondo groeit op in een middenklassengezin en terwijl zijn teamgenoten spelen op de Playstation of films kijken, bezoekt Fernando –vaak met boezemvriend Raul- musea of verslind zware literatuur. Daarnaast is hij geïnteresseerd in (linkse) politiek en Italiaanse haute couture. Redondo is een vreemde eend in de bijt met sterke principes, die zelfs zijn carrière als international belemmeren. Zo weigert hij een uitnodiging van Carlos Bilardo voor enkele vriendschappelijke wedstrijden in 1990, omdat hij belangrijke examens voor zijn studie Rechten heeft. Het kost hem het WK in Italië. Het huwelijk met de nationale bond blijft ongelukkig. Marcelo Bielsa haalt hem bij de selectie voor het WK in de Verenigde Staten, dat geen succes wordt mede door het dopinggebruik van Maradona, maar in 1998 gaat het weer mis. Dit keer ligt de eigenwijze Redondo in de clinch met Daniel Passarella. De oorzaak van de ruzie is een knipbeurt. Passarella sommeert Redondo zijn haar te korten. Hij weigert. Hij is trots op zijn lange haren. Al gaat het verhaal dat de werkelijke reden complexer is. Redondo zou de onfatsoenlijke Passarella maar een machtswellustige vent vinden. En zijn speelstijl, hard en verdedigend, vond hij een belediging voor de voetbalkunst.

Ondertussen nadert de dans in Madrid haar climax. De club verovert met Redondo, door de fans inmiddels gekroond tot El Principe (De Prins), twee titels en evenveel Champions Leagues. In de strijd om de cup met de grote oren in 1999/2000, maakt de Argentijn indruk. In de kwartfinale treft Real Manchester United. Na een doelpuntloze remise in Madrid, worden toeschouwers en spelers in ‘The Theatre of Dreams’ duizelig gespeeld door een ontketende Redondo. Het winnende doelpunt van Raul is een kunstwerk. Getekend door de middenvelder. De manier waarop hij verdediger Henning Berg passeert, met een achterwaartse hakbal, is waanzinnig. De controle en eindpass zijn beheerst en perfect. Zelfs Ferguson steekt de loftrompet over Redondo en vraagt zich hardop af of de middenvelder met magneten in de schoenen speelt. Tegen Bayern München, in de halve finale, irriteert De Prins zich aan tegenstander Stefan Effenberg, die enkele ploeggenoten hard onderuit schoffelt. Redondo maakt de Duitser zijn speelbal en laat hem werkelijk alle hoeken van het veld zien. Uiteindelijk wint Real de cup na winst tegen Valencia. Redondo wordt gekozen tot beste speler van het toernooi.

De verrassing is dan ook groot als Perez de middenvelder in 2000 verkoopt aan AC Milan, om van de opbrengst (circa vijftien miljoen euro) de komst van Luis Figo te kunnen bekostigen. De Ultra’s protesteren massaal, maar het mag niet baten. Redondo vertrekt met tegenzin. Zijn entree bij Milan is rampzalig. Tijdens de eerste training stapt Redondo op de hometrainer. Na drie minuten knapt er iets in de knie. Een twee jaar lange revalidatie volgt. Redondo voelt zich schuldig en klopt op de deur van het kantoor van clubpresident Silvio Berlusconi. Hij legt de sleutels van het huis en de auto die hij kreeg van de club op zijn bureau en levert zijn salaris, ruim drie miljoen euro per jaar, in. De mond van Berlusconi valt open als Redondo mededeelt dat hij niet wil worden betaalt zolang hij niet speelt.

Uiteindelijk voetbalt Redondo nog zestien wedstrijden voor Milan en heeft hij een aandeel in de Champions League- winst in 2003. Een jaar later volgt zijn laatste dans voor hij terug keert naar zijn geliefde Buenos Aires om dicht bij zijn familie te kunnen zijn. Redondo speelt af en toe een benefietwedstrijd en zet zich in voor diverse goede doelen.

In een wereld die draait om macht en geld, was Fernando Redondo niet alleen een fenomenale speler, maar ook een grote persoonlijkheid met prinselijke principes.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Geweldige ce je neemt me vanaf zin 1 tot de allerlaatste zin mee in je verhaal, Om eerlijk te zijn ik was deze speler helemaal vergeten. Tenminste niet helemaal vergeten maar heb gewoon lang niet aan deze speler gedacht hij is ook volledig in de luwte gaan leven na het voetbal.

Maar wat was dit een mooie speler zeg en er staan een aantal feiten in wat ik eigenlijk helemaal niet wist, Zoals hetgeen wat hij deed bij berlusconi zulke dingen sieren een speler maar ook in het veld was het absoluut een meester !

Je hebt me echt in het verhaal getrokken. Het was een geweldige speler en dat vertel je perfect. Geen aspect is weggelaten en je beschrijft het op een prachtige manier. Echt een van de betere Ce's hier.

'tegen Bayern München, in de halve finale, irriteert De Prins zich aan tegenstander Stefan Effenberg, die enkele ploeggenoten hard onderuit schoffelt.'

Je ergert je aan iemand of je vindt iemand irritant...

6 april 2012 om 15:38

Ik ben het helemaal eens met je laatste zin.

Kritiek en commentaar op een Ce prima en niemand die zegt dat dat niet mag, maar ik vind dit wel heel erg kort door de bocht.
Technisch gesproken klopt het , maar je gaat wel heel makkelijk voorbij aan de Ce zelf.
Bovenstaande reakties komen toch op de eerste plaats, het is een verhaal en dat verhaal neemt je mee en dat maakt de Ce tot wat hij is , niet die stijlfout.

Prachtige CE, 1 klein verbeterpuntje: het is Raúl en Pérez. Ik weet dat ik nu heel zeikerig overkom maar het komt er op neer dat je gewoon de naam fout schrijft.

Jonge , jonge jonge jij bent mijn held hier op VZ. Ik vind je echt samen met toontje de allerbeste schrijver hier op VZ. En ik wil je echt bedanken dat je de oude voetballers die bijna niemand kent weer laat schitteren door je verhalen.

Ik ken ze natuurlijk wel maar ik bedank je gewoon, echt als ik je adres wist had ik je een kaartje gegeven;

Schitterend stuk. Redondo was zoals je zei een prachtige speler. Zelden zo'n stilist gezien.

Echt een mooie CE, mijn complimenten. Ik kende deze speler niet goed, maar had wel van hem gehoord. Echt mooi om te lezen over zijn principes. Mooi geschreven.

7 april 2012 om 16:32

Dan raad ik je zeker aan wat video's van hem te bekijken ;
De move tegen United: http://www.youtube.com/watch?v=gjdcpqpxn08
Redondo danst de Tango: http://www.youtube.com/watch?v=9pnfpayoud8

Thanks voor de reacties!

Wauw man, echt wauw.. Jij beschrijft precies wat ik denk.. Je beschrijft het zo geweldig, ik wordt helemaal mee getrokken in het verhaal.. Redondo is mijn held geweest, en nog steeds mijn grote voorbeeld in het veld.

Enorm bedankt voor dit mooie verhaal, ik heb het aan mijn ouders laten lezen (groot voetballiefhebbers) en die vonden het een prachtig verhaal.

Mooiste CE die ik gelezen heb!

Ga zo door!

Het schrijven van verhalen gaat je de laatste tijd goed af, Pope. Het verhaal loopt goed in elkaar over alleen heb ik wel de nodige kritiekpuntjes, en dan is het op het azijnzeikerige aan toe.

In je verhaal gebruik je de naam van de hoofdrolspeler in kwestie veel te veel. Hieruit getuigt een kleine hoeveelheid aan creativiteit, terwijl de grote schrijver vaak met verbasteringen of varianten van de werkelijke naam komt om het leesgenot te bevorderen.

//zijn techniek is onnavolgbaar, zijn tactische kwaliteiten fabuleus.//br Deze zin stond me ook niet aan. Eerst begin je een rooskleurig verhaal over de sierlijke, tango dansende Redondo. Vervolgens benoem je de punten waar Redondo niet aan voldoet en daarna benoem je zijn exceptionele kwaliteiten. Nu had je hier van mij veel dieper op in mogen gaan. Er zijn namelijk genoeg spelers in de wereld die ook een weergaloze techniek hebben, vertel de lezer dan waarom Redondo zich met zijn techniek kon onderscheiden.

Ten vierde spreek je jezelf ook een aantal maal tegen:br //redondo was geen dribbelkoning als Maradona,//br En vervolgens zeg je:br // Redondo maakt de Duitser zijn speelbal en laat hem werkelijk alle hoeken van het veld zien.//br Zo waar, de Prins is uitgegroeid tot een waardig dribbelkoning.

Het lijkt nu alsof ik zeer sceptisch ben, maar dit is alleen om je te helpen. Nogmaals ben ik zeer tevreden met het artikel, en kan ik niet wachen op je volgende stuk.

8 april 2012 om 10:54

Thanks voor je reactie! Graag reageer ik op jouw feedback.

Ik vind het opmerkelijk dat je de te noemen kritiekpunten 'azijnzeikerig' noemt om mij vervolgens een kleine hoeveelheid creativiteit toe te dichten. Wat ik als behoorlijk beledigend beschouw.

Wat betreft jouw tweede punt. Vele kritieken beginnen met complimenten en eindigen met een 'maar'. Ik heb ervoor gekozen om dit om te draaien. "geen dribbelkoning.....etc, maar hij is de beste spelmaker die ik ooit heb gezien." Naar mijn mening komt op deze manier de daaropvolgende adoratie beter tot haar recht. Vervolgens noem ik in de rest van de CE wat Redondo uniek maakte!

En het laatste punt. Hij dribbelde Effenberg niet van het veld (waarom die conclusie?). Hij speelde hem gek met zijn feilloze passing en positiespel. De Duitser liep de hele wedstrijd radeloos achter hem aan, was hem telkens kwijt.

Anyway, dank voor je commentaar, houd me scherp ;

Ik licht er in analogie een fonkelend facet uit. De Canarische wind slijpt de ruwe diamant Redondo.

Ik reik jou de suggestie aan om van je schrijfcadans je signatuur te maken. Je schrijft compact en in een aantrekkelijk ritme.

prachtige ce hoor maar toch hier en daar wel wat kleine spelfouten. maar dat is je vergeven.

8 april 2012 om 13:39

Als je die zou benoemen heeft de schrijver er wat aan, zo is het maar een vluchtige kreet.
Voor mij is het een prima Ce en hiermee laat hij ook zien dat hij verschillende soorten van verhalen kan schrijven , een aanwinst voor onze Ce's.

Ben het eens met de eerste reactie (afca_1995). Was deze speler echt totaal vergeten. Bedankt voor deze heerlijke CE! Ik heb een voorliefde voor fysiek sterke spelers en dat was Redondo echt totaal niet. Maar er staat me een wedstrijd tegen Atletico bij waardoor ik echt een fan van Redondo werd. Was echt een klassieke spelverdeler. Weet het jaar niet meer, vergeef me, maar grandioze speler.

Nogmaals bedankt voor de refresh!

Deze man was een absolute geweldenaar. Heerlijk om hem te zien spelen. Jammer dat grootheden als deze zo makkelijk aan de kant geschoven worden tegenwoordig. De wereld kent op het moment geen speler als Redondo. Heerlijke CE, ik hoop dat veel mensen 'm lezen.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren