Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Student verliest hoger beroep tegen straf voor racistische tweets

Laatste update:

De 21-jarige Liam Stacey gaat voor bijna twee maanden de cel in. De Engelse student plaatste op Twitter enkele racistische opmerkingen over Bolton Wanderers-speler Fabrice Muamba, toen deze op 17 maart tijdens een FA Cup-wedstrijd tegen Tottenham Hotspur een hartaanval kreeg.

/

De middenvelder vocht voor zijn leven en ligt nog altijd op de intensive care. Stacey twitterde verschillende racistische berichten en werd kort daarop gearresteerd. Volgens Reuters heeft de rechter in Swansea de student dinsdag veroordeeld tot 56 dagen achter slot en grendel. “In mijn ogen is er geen andere optie dan een onmiddellijke gevangenisstraf”, luidde het oordeel van rechter John Charles.

Stacey heeft inmiddels wel spijt betuigd en gaf aan dat hij ten tijde van het plaatsen van de tweets dronken was. Advocaat Gareth Jones liet weten dat zijn cliënt, die geboeid werd afgevoerd, vermoedelijk moeite zal hebben om in de toekomst de baan te vinden die hij wilde. “Hij zal dus de rest van zijn leven boeten voor wat hij heeft gedaan.”

Update 30 maart 14:59 uur - Student verliest hoger beroep tegen straf voor racistische tweets
De 21-jarige student Liam Stacey, die op Twitter racistische opmerkingen plaatste over Fabrice Muamba, heeft een hoger beroep tegen zijn gevangenisstraf van 56 dagen verloren. Dat meldt the Guardian. De rechter vond het argument van Stacey dat hij al genoeg was gestraft ongegrond. “Hij had zich voorgenomen te zeggen wat hij zei en hij wilde het effect bereiken dat hij bereikt heeft”, zei de rechter.

Wat vind je van deze straf?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Terechte straf, wie heeft die kinderen opgevoed. Ik zou me als ouder schamen, iemand ligt bijna te sterven en gaan ze racistische opmerkingen maken...

27 maart 2012 om 15:56

Hoezo schamen? Die ouders moeten blij zijn, als ze niet te veel drinken en/of drugs gebruiken. Niks schamen, gewoon pech gehad. Het is maar een f*cking kind, niks bijzonders.

Het is natuurlijk wel erg dat hij dit heeft gedaan/gezegd. Maar 2 maanden, gaat me veels te ver. hooguit 4 dagen, omdat je niet kunt weten of hij het was of een bedrieger. Hij is ook een heel dom om te zeggen: ''ik was het, gooi me maar de cel in''.

27 maart 2012 om 16:12

Kind? 21 jaar, dan moet je wel volwassen zijn hoor. Anders word je het niet meer. Dronken word je door je eigen gedrag, wees dan ook een vent en draag de consequenties.

27 maart 2012 om 16:16

Ik ben het met je eens. 2 maanden de cel in omdat je iets racistisch getweet hebt, nota bene in een dronken bui vind ik te gek voor woorden. Geef hem desnoods een boete of een straf waar de maatschappij nog iets aan heeft (helpen in een bejaardentehuis ofzo). De jongen heeft spijt betuigd maar hij komt, zoals al gezegd, straks zeer moeilijk aan een baan door dit incident. Terwijl het toch geen crimineel is, hij heeft een fout gemaakt en hij heeft zijn lesje wel geleerd. Een dikke celstraf erbovenop is veel te zwaar.

27 maart 2012 om 16:20

Weet je wel hoeveel mensen dronken zijn? Of high? Miljoenen elke dag, vooral westerse, verwende mensen. Ik vind hier echt niks bijzonders aan, gewoon normaal dat je dronken bent, en dan kunnen er gevolgen komen. Jammer voor hem is dat uitgelopen tot een celstraf.

27 maart 2012 om 16:27

Haha nou ja zeg. Ga eerst maar eens wat van de wereld zien want bijna elke bevolking die drinkt alcohol of gebruikt wel het een of ander aan stimulerende middelen.

In Engeland gaan ze hier hysterisch mee om dat blijkt maar weer. 2 maanden dat slaat echt nergens op. Iemand een hoek geven is erger dan een tweetje de wereld insturen en daar krijg je normaal gesproken een geldboete voor of hoogstens een nachtje in de cel

27 maart 2012 om 16:30

Nog niet eens. Als je gewoon wat op Twitter plaatst wat zo'n inhoud heeft moet je er wel op gewezen worden dat je Twitter account word opgeheven. Dat is alles.

Maar gevangenisstraf ga een eind fietsen man. Een waarschuwing meer niet.

27 maart 2012 om 16:31

Jij bent echt zo dom!

Werkelijk belachelijk dat je hiervoor een groen randje krijgt.

Een speler ligt bijna dood te gaan en hij gaat racistische opmerkingen maken hoe ziek ben je dan in je hoofd?

En jij vind de straf te ligt? Van mij had ie wel 6 maanden de cel in gemogen.

Achterbaks gedrag moet maar een keer afgelopen zijn.

Ik ben benieuwd hoe je zou reageren als het iemand was vrienden of van jou familie was die op de grond lag van de pijn. of de straf dan nog te ligt was. Graag een antwoord hier op.

27 maart 2012 om 16:40

Haha, dus omdat hij dronken was, moet hij strafvermindering krijgen? Wat een onzin zeg. Dan moet je dus drinken voordat je iets ernstigs gaat doen. En denk je dat deze persoon hierna nooit meer gaat drinken? Nee, dus hij blijft 'gevaarlijk' en dan is zo'n straf terecht.

27 maart 2012 om 16:44

Ongelooflijk zeg! Hoe kan je nou zeggen dat die jongen alleen maar een boete verdiende? Mssn is 2 maanden beetje teveel. Maar deze man lag een paar seconde dood op het veld! Dan ga je toch geen racistische dingen over die speler twitteren?.. Komop nou! Maak niet uit of je dronken of high bent!

Hoe weetje dat hij spijt heeft? Ja hij heeft spijt omdat hij betrapt werd of omdat hij zijn ''droom-job'' niet meer kan krijgen.

Laat het ook een wijze les voor hem zijn. Weinig drinken!!!

Feit is. Iemand moet boeten, dan weten de rest ook meteen dat zulke dingen nit acceptabel zijn.

Edit: Ik heb een sterk gevoel dat de meeste ''gekleurde'' mensen het zo wel goed vinden en dat de meeste ''blanke'' mensen dit niet terecht vinden.

27 maart 2012 om 16:48

Luukinhoo
Je kunt het niet met mij eens zijn maar mij dom noemen vind ik niet acceptabel. Bovendien voel ik mij niet aangesproken, doe nu een HBO studie rechten en ben bijna klaar
Daarom wil ik hier ook nog even op reageren. Laten we vooropstellen dat ik alle vormen van racisme en dergelijke ten zeerste afkeur. Zeker op het moment dat de desbetreffende persoon bijna op sterven ligt.
Maar wat schiet je ermee op om zo'n jongen nog zwaarder te straffen? Door de media aandacht en de celstraf heeft hij echt zijn lesje wel geleerd. Het feit dat hij straks niet meer aan de bak komt is al een straf opzich. Bovendien werkt extra zwaar straffen niet, dat is al wel gebleken. Kijk maar naar Amerika waar men toch over het algemeen zwaarder straft. De gevangenissen puilen uit en alsnog is daar meer criminaliteit. Uiteraard spelen hier dan ook weer andere factoren een rol, zoals grotere verschillen in inkomens, groot deel arm, klein deel rijk etc.
En voor wat betreft je laatste alinea het volgende. Als het iemand betrof die ik goed kende dan reageerde ik er uiteraard heftiger op, maar dat is logisch. Wie zou dat niet doen! Daarom is het ook maar goed dat de strafmaat wordt uitgesproken door een onafhankelijke rechter en niet door de familie/vrienden zelf.

27 maart 2012 om 16:51

Iedereen heeft recht op een advocaat. Maar wie zou deze man nou willen vertegenwoordigen. Zoiets snap ik nooit! Ja iedereen verdiend een second chance. maar hoe weetje dat ze het dan menen?

27 maart 2012 om 16:52

Klopt in Nederland was laatst een jongen en die zei dat alle Joden dood moesten. Dan heb ik het niet over Ajacieden maar de echte Joden. Hij kreeg 15 uur taakstraf in het Anne-frank huis. Dit vind ik ook veel te ver gaan het is toch gewoon vrijheid van meningsuiting? Misschien niet in Engeland maar als het zo ver moet gaan dat ze persoonlijke pagina's van je gaan checken is het wel overdreven.

27 maart 2012 om 16:54

Stelletje morraalridders hier zeg..

Ow wat kunnen we ons allemaal goed inleven aan de ene kant maar iets van begrip voor de situatie aan de andere kant? ho maar.

Laat ik vooropstellen dat ik het 100% afkeur wat deze jongen heeft gedaan en dat ik dergelijke dingen waarschijnlijk niet zou roepen.

Maar!

Deze jongen is 21, heeft waarschijnlijk een niet al te hoog IQ (wat het opzich al lastiger maakt een baan te vinden), was dronken, waarschijnlijk met een aantal vrienden en plaatst iets doms, en ondoordachts op Twitter.

Stom! had hij niet moeten doen en dat zegt hij zelf achteraf ook.

Geef hem een taakstraf of iets dergelijks.

Maar geef die jongen geen gevangenisstraf waar je de rest van je leven bij het vinden van een baan last van hebt..

27 maart 2012 om 17:01

Je mag dan een HBO rechten studie bijna afronden, ik hoop niet dat je op je examen ook woorden gebruikt als "wou". Dan begin ik toch te twijfelen of je daadwerkelijk een studie rechten volgt.

27 maart 2012 om 17:08

Jover,
Een enkele taalfout kan de beste overkomen, ik heb wel ergere dingen voorbij zien komen op deze pagina
Is overigens nu gecorrigeerd.

27 maart 2012 om 17:15

Grappig is dit, een groen randje, feit is alleen dat wanneer iemand in jouw directe omgeving dit overkomt (wat Muamba is overkomen) en er verschijnen zulke tweets de wereld waarschijnlijk te klein is!!

Wanneer hij op grond van de wet (en alles wat daar bij hoort) een celstraf krijgt, is dit terecht. Dit is namelijk een weerspiegeling van de normen en waarden die daar gelden!

Drank is geen en zal nooit een excuses zijn, zo ook het feit dat hij minder snel een baan krijgt. Als dit een reden is om eronder uit te komen, ben ik bang dat het hek van de dam is.

27 maart 2012 om 17:19

@iedereen die het niet te streng vindt:
Dagelijks komen er miljoenen racistische berichten op internet bij, denk alleen al aan fora.
Moet iedereen daarvoor 2 maanden in de cel gegooid worden?
Kom mij dan maar ophalen, uit stommiteit heb ik ook vast wel eens een racistisch tekstje geuit, en ik ben weet ik zeker niet de enige.

27 maart 2012 om 17:26

Zeker weten. En wat is racisme nou? Oke als je iemand dood maakt, omdat ie zwart is gaat gwn te ver. Maar dit is gewoon als grap bedoelt, ik vind dit zwaar kut voor die gozer.

27 maart 2012 om 17:35

Als je alcohol nuttig moet je de gevolgen daarvan zelf ondervinden. Geen uitzonderingen voor het gebruik van alcohol, ze hebben er bewust voor gekozen om het te drinken.
2 Maanden is wel erg veel, nu gaat hij moeilijkheden krijgen met zijn toekomst, maarja dat is het gevolg van het nuttigen van alcohol en van deze rare uitspraken doen.

27 maart 2012 om 17:39

Wat een onzin, die jongen zit in de bloei van zijn leven en wil veel feesten. Alcohol hoort daar ook bij.
Zonder alcohol zou de wereld een veel kuttere plek zijn om te leven.

27 maart 2012 om 18:14

@yamiown
Ga ervan uit dat jij bij de kerk zit en daarom anti alcohol bent.
Maar om even te stellen dat een ieder die alcohol drinkt net zo dom is als deze gozer gaat mij te ver. Ik drink geregeld in de weekenden bier en dan blijft het ook zeker niet bij1, maar ik ben echt niet zo dom om deze onzin te tweeten en uit te spreken.

Ot.
Ik vind het te zwaar gestraft. Engeland hecht volgens mij ook waarde aan de vrijheid van meningsuiting en daar valt dit nou eenmaal ook onder ook al ben je( en dat ben ik ook) het er niet mee eens. Ik kan me voorstellen dat Twitter je account verwijderd. Maar dan mot het klaar zijn. Hoe walgelijk ik de uitspraak ook vind hij geeft zijn mening, zoals velen waar ik me niet in kan vinden maar thats Life.

27 maart 2012 om 18:33

Zullen we dan ook even de dronkaards geen celstraf geven als die een ongeval veroorzaken met dodelijke slachtoffers. Jouw verdediging zou zijn "hij was dronken dus dat kan gebeuren niet erg"???

Vlak oor iemand drinkt weet hij met volle bewustzijn dat hij dronken KAN zijn indien hij overdrijft hierin. Als je in een dronken staat fouten maakt moet je de gevolgen accepteren of anders moet je alcohol gewoon links laten als je een lage tolerantiegrens hebt.

27 maart 2012 om 20:02

Gewoon idioot gedrag dit om dit te zeggen over iemand die voor zijn leven vecht heb je gewoon een steekje los

27 maart 2012 om 20:05

@wietsse, dan weet je toch wel dat dronkenschap allang niet meer als een verzachtende omstandigheid wordt gezien?

27 maart 2012 om 21:09

@jiani

Hoeveel onzin kan je in 1 reactie zetten. Mensen die dronken of onder invloed gaan rijden begaan absoluut een misdrijf en kan wat mij betreft niet hard genoeg gestraft worden, zeker als er ook nog eens slachtoffers vallen. Dit geld ook voor dronken of mensen onder invloed die via fysiek geweld een ander schade toebrengen. Waar we het in dit topic over hebben is over iemands mening in een tweed op twitter. Uiteraard kan hij daar mensen mee beledigen. Daarom moet een twitter ook deze personen zien te weren hoe moeilijk dit ook is. Maar iemand pakken omdat hij iets kwetsends heeft gezegd en vervolgens 2 maanden opsluiten gaat mij veel te ver. Misschien nog een boete.

Neem nu Wilders, scheert ook alle moslims en Polen over 1 kam. Hij gaat ook niet twee maanden zitten voor al zijn uitspraken die hij al heeft gedaan. Hoeft ook niet Nederlanders moeten daarin slimmer zijn en gewoon niet meer op stemmen.

Wat ik aan wil geven is zo iemand moet je verwijderen van twitter en verder geen aandacht aan besteden.

Maar waar jij het vandaan haalt dat iemand (misschien had je het tegen mij)
hier ook maar beweerd dat hij/zij vind dat mensen die dronken andere mensen fysiek wat aan doen moet laten lopen kan ik niet bij. Vind dit een uiterst zieke gedachte en uitspraak.

27 maart 2012 om 21:44

normaal gesproken als je dronken bent draag je de consequenties de volgende ochtend wanneer je je verschrikkelijk voelt of misschien een week als je iets stoms hebt gedaan, maar je wordt niet je hele leven lang gestraft omdat je iets had gedronken.

27 maart 2012 om 23:36

Het is duidelijk dat mensen hier geen flauw benul van de wetgeving hebben. Vrijheid van meningsuiting heeft wel een heel wijd begrip gekregen sinds Wilder er altijd op terugvalt wanneer hij weer iemand geschoffeerd heeft. Vrijheid van meningsuiting gaat er om dat je een weerwoord kan geven als je het ergens niet mee eens bent. Niet een 'dood' persoon racistisch bejegenen via een wereldwijd medium als Twitter. Zo'n grap kan je maken in huiselijke kring, op twitter moet je toch beter weten. Ik erger me sowieso aan mensen die hun hele hebben en houwen op twitter,facebook of whatever zetten. Alsof iemand er op zit te wachten.

27 maart 2012 om 23:46

@luukinhoo en andere ''heilige maagden'' in deze wereld.

Gaat het erom dat hij 1. bijna op sterven ligt, of 2.omdat hij racistische opmerkingen heeft gemaakt.

1. Er zijn groepen mensen die begrafenissen verstoren, omdat iemand homo was of dat ze het niet eens waren met diegene zijn standpunt. Daar wordt niks aan gedaan.
2. Racistische opmerkingen worden over heel de wereld gemaakt. Als we hier iedereen 2 maanden cel moesten geven voor racistische opmerking, zullen de gevangenissen wel vol zitten.

Racisme wordt vaak toegepast in de wereld van tegenwoordig. Niet alleen door de blanken, ook door de donkeren en andere huidskleuren onder ons.

30 maart 2012 om 15:09

@wietsse

Het is dus wel een crimineel. De definitie van crimineel is: ''alles wat door een wettelijke bepaling strafbaar is gesteld''.

Hij heeft geen fout gemaakt, hij heeft juist gedaan wat hij wilde doen. Dat is immers vastgesteld door de rechter. Nu hij geconfronteerd wordt met de uitgesproken strafmaat over zijn strafbare activiteiten, ja nu heeft hij spijt. Net zoals de moordenaar nadat hij gepakt en veroordeeld is meestal spijt heeft.

30 maart 2012 om 15:24

Dat hij spijt betuigt wil niet zeggen dat hij echt spijt heeft. Hij had zijn kop moeten houden klaar. Als joun kind zo op een veld stervende was en dit soort berichten over jou kind of familie geplaatst werd is het ook niet leuk. Spijt betuigen interesseert me niet. Dat hij dronken is al helemaal niet. Hij heeft gewoon zijn straf verdiend. Moetje maar niet populair doen.
Het lijkt wel of je het goed keurt dat je racistisch mag zijn als je dronken bent.
Hou toch op kerel niemand heeft hem verteld dat hij moet drinken en domme dingen doen. Dit heeft die aan zich zelf te danken en moet nu terecht boeten. Hou op met dat poep gepraat hij krijgt zijn hele leven geen baan dit en dat. Er krijgen mensen met goed gedrag tegenwoordig moeilijk een baan. Goed dat er nog echte rechters bestaan die het niet af doen met Taakstrafjes.

31 maart 2012 om 01:48

In Engeland wordt hier gewoon niet mee gelachen. Ik vind een strafwerk ook een goed idee. Maar voor iemand die 21 jaar is verwacht je toch meer. Hij zal in het vervolg wel twee keer nadenken voor hij nog zoiets flikt. En ben gelukki dat racisme eindelijk eens hard aangepakt wordt.

27 maart 2012 om 16:33

Helemaal met je eens. Iemand vecht voor z'n leven en je maakt zulke misplaatste en racistische opmerkingen; diep en diep triest!

Volgens Reuters heeft de rechter in Swansea de student dinsdag veroordeeld tot 56 dagen achter slot e grendel.

Klein foutje voetbalzone; slot en grendel.

27 maart 2012 om 17:20

Dus, omdat iemand toevallig op de grond ligt met een hartaanval is het opeens erger? Ik betwijfel of Muamba er wel iets van mee heeft gekregen, of hij er überhaupt iets om geeft.
Een beetje persoonlijkheid staat er gewoon boven.

27 maart 2012 om 17:26

Wat doet het er nou toe of Muamba er iets van heeft meegekregen? Ja en nee. Nee: iemand die vecht voor z'n leven maakt zich wel om andere dingen druk. Ja: iemand die vecht voor z'n leven en er worden zulke opmerkingen over hem gemaakt dat raakt z'n familie echt wel en later zeker Muamba zelf!

27 maart 2012 om 17:33

Nou nou, als je je druk maakt over wat mensen op internet allemaal over je zeggen dan ben je wel een hele zielige vertoning in mijn ogen.
Waarom zou hij zich iets aantrekken wat een 21 jarig snotneusje die hem niet eens kent over hem zegt, terwijl die dronken is?

27 maart 2012 om 17:44

Je weet zijn persoonlijkheid niet misschien kan hij er wel tegen en misschien niet? Nou omdat dit overal in het nieuws komt? Als het hier al zelfs op de voetbalpagina's komt te staan dan is dat in Engeland nog wel velen malen groter of denk je niet? Dat hij dronken was is geen excuus.

27 maart 2012 om 17:45

Sorry maar waarom zou je waarde hechten aan iets wat iemand zegt die jou niet eens kent?

27 maart 2012 om 17:48

In eerste instantie helemaal niets, maar door de impact van het sociale medium Twitter wordt alles 100x zo groot uitvergroot en verspreid zodat het overal terechtkomt. Misschien een hele andere vergelijking maar Roberto Carlos en Samba die waren ook erg boos op de bananengooier! En die kennen ze ook niet.

27 maart 2012 om 17:51

Dat is fysiek en is geheel anders.
Die bananengooier die iets fysieks en directs.
Terwijl twitter iets op internet is.

27 maart 2012 om 18:38

Dan heb je zeker niet meegekregen dat het aantal zelfmoordpogingen als gevolg van internetpesten sterk is toegenomen met de opkomst van Twitter en Facebook.

Je mag het effect dat internet heeft op mensen niet onderschatten ook al is het een virtuele wereld maar het is een virtuele wereld waar we dagelijks mee te maken hebben en die we dagelijks gebruiken.

27 maart 2012 om 18:41

Je hebt helemaal gelijk, eindelijk iemand die het begrijpt. Deze man heeft z'n lesje wel geleerd en ik wens Muamba nogmaals veel sterkte!

27 maart 2012 om 18:49

Dit soort dingen lees je hier ook wel eens maar word dan gelukkig weg gehaald, worden die mensen ook bestraft?

en terecht natuurlijk! man man zieke geesten tegenwoordig.

27 maart 2012 om 16:00

hmmm, Het is natuurlijk niet goed maar ik vind een gevangenisstraf nav twitterberichten nogal zwaar.

Die jongen is 21 en zal heus nog wel meer dingen doen waar hij later spijt van heeft. Het is niet goed wat deze jongen heeft gedaan maar hij was dronken (dronken mensen roepen domme dingen) en ik denk dat een taakstraf of iets dergelijks wel voldoende is.

27 maart 2012 om 16:02

jij hebt er geen idee van hoeveel invloed twitter heeft. racistische uitlatingen zijn al strafbaar, maar als het ook nog eens gaat om een speler die op het veld ineen is gestort en vecht voor zn leven mag hij van mij de bak in

27 maart 2012 om 16:07

Ik snap wat je zegt en ik praat het ook niet goed maar die jongen is 21.. was dronken en plaatste in die gemoedstoestand tweets waar hij achteraf spijt van heeft. Dom en niet goed maar, om hem dan een dusdanige straf te geven waar hij de rest van zijn leven last van heeft gaat wat mij betreft te ver.

27 maart 2012 om 16:42

ik vind dronken zijn beetje slap excuus, als ik dronken ben zeg ik ook weleens dingen die ik niet meen maar zelfs al ben ik straal bezopen dan heb ik nog mijn grens.

27 maart 2012 om 16:49

Het gaat niet alleen om het dronken zijn, maar om het hele plaatje. Het is gewoon een jonge jongen die iets gedaan heeft wat niet goed is maar ik vind het persoonlijk gewoon te ver gaan zo'n jongen de rest van zijn leven te laten boeten voor een paar tweets die hij op zijn 21e een keer op het web heeft gezet.

Iedereen maakt wel eens een foutje of roept iets waar hij/zij later spijt van heeft.
Het hoeft echter niet zo te zijn dat je dan direct voor de rest van je leven moet boeten.

30 maart 2012 om 15:16

Misschien was hij dronken , misschien ook niet. Hij zal waarschijnlijk wel nuchter zijn geweest voordat hij werd opgepakt, hij dus ook de tijd gehad om zijn tweet te verwijderen of zijn excuses aan te bieden . Nu blijkt dat hij hier voor gestraft wordt betuigt hij spijt...jaja

het is een zware straf maar hoop dat hij het leert. is niet leuk wat er is gebeurd met muamba

27 maart 2012 om 20:45

Inderdaad. Men kan nu wel gaan lopen zeiken dat het te zwaar is, of dat het een terechte straf is. Maar wat schiet je ermee op? Het enige wat je kunt doen is hopen dat deze meneer Liam ervan geleerd heeft. Wat ik betwijfel overigens.

Ik twijfel of hij echt spijt heeft om wat hij deed, of omdat hij niet het beroep kan gaan uitoefenen wat hij graag zou willen doen.

Dat komt er van en ik vind het ook helemaal terecht. Hier is wel degelijk een voorbeeld gemaakt dat racisme deze dagen gewoon niet meer kan, zoals het hoort!

27 maart 2012 om 17:15

Dus iedereen die maar random(onbewust) een racistisch tekstje op internet plaatst, moet maar twee maanden de cel in?

27 maart 2012 om 17:52

Dat hangt ook weer helemaal van de context af, als je ziet, een komiek zoals Najib Amhali maakt ook grappen over zijn cultuur, maar dat zijn grappen. Als er een nieuws bericht verschijnt op internet waar dat een persoon met donkere huidskleur in is overleden, en iemand acht het nodig om dan daar racistische opmerkingen over te maken, mogen ze die persoon imo gerust aanpakken. En nee dat hoeft niet altijd met een celstraf, een geld boete kan natuurlijk ook altijd.

27 maart 2012 om 17:54

Wat is dat voor onzin, dat is zeggen dat iemand vermoorden om verschillende motieven, verschillende straffen moeten zijn.

27 maart 2012 om 20:11

@yamiown, ten eerste snap je ook wel dat wat Najib Amhali iets anders doet dan deze jongen, ten tweede kunnen er inderdaad verschillende straffen worden gegeven door verschillende motieven.

Kijk, dit is streng straffen. Nederland leer er wat van met al die milde straffen hier..

27 maart 2012 om 15:57

Milde straffen? Verdiep jij je eens wat beter in het recht, Nederland straft Europees gezien juist erg zwaar.

27 maart 2012 om 15:59

Dus jij vind 10 jaar voor een moord zwaar?

Of een recenter voorbeeld: 7 jaar celstraf voor K. Bakker en 10 jaar mag hij zijn vak niet meer uitoefenen.. Voor het verkrachten van kinderen.. Nounou wat zwaar.

Dit stelt toch niks voor? Hij mag dus zelf weer zijn werk uitvoeren na 10 jaar, te gek voor woorden joh! En maar 7 jaar vast, ongelofelijk.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden..

27 maart 2012 om 16:06

Lees eens het bericht van K. Bakker. Als jij er uit kunt halen dat die iemand verkracht heeft zou ik hem opnieuw aangeven als ik jouw was.

Ik wil niks goed praten. Maar hij is slechts 21, waarschijnlijk stomdronken geweest en wist niet meer wat die allemaal deed.

Wij hebben ook allemaal wel eens gekke dingen gedaan en geroepen waarvan we later erg veel spijt hebben gehad. Wat als hij dit in een kroeg geroepen had dan? Had hij dan ook moeten voorkomen.

27 maart 2012 om 16:39

@ Thereddevil, dat is niet waar. Nederland straft wel degelijk zeer mild. Vergeleken met een land als Noorwegen of Zweden straft Nederland wel zwaar, dat klopt. Maar zelfs Europees gezien straft Nederland zeer mild. Om maar vergeleken met de rest van de wereld niet te spreken.

27 maart 2012 om 18:04

Qua straflengtes wellicht niet maar in Nederland is de kans op een veroordeling wel groot. De Oost-europese landen straffen strenger maar in West-europa is Nederland behoorlijk streng.

Vergelijken met de rest van de wereld kan natuurlijk ook niet, de VS heeft enorm strenge straffen op drugs en de 'wat minder' ontwikkelde landen hebben enorme straffen en/of zelfs nog de doodstraf. Daarmee kan je Nederland natuurlijk ook niet vergelijken.

27 maart 2012 om 20:13

@ignition Volgens mij is K.bakker nog niet veroordeeld of heb ik het nou verkeerd?? Dus ik weet niet hoe je bij die 7 jaar komt, waarschijnlijk omdat dit geeist wordt?

27 maart 2012 om 16:32

Wat een bullshit. Je gaat iemand geen 2 maanden gevangenisstraf geven omdat ie zo'n leus op twitter zet. Het is niet meer waard dan een waarschuwing en een ban van Twitters kant.

Meer echt niet hoor. Hoe misselijk die berichten ook zijn.

Wat een dikke onzin idioot van die gozer op die tweets te plaatsen maar dan 56 dagen de cel in is nog idioter!

27 maart 2012 om 15:57

@wolkje

Voor racisme is geen straf hoog genoeg, want dit hoort niet in de samenleving van nu.

Hopen dat hij een voorbeeld zal zijn voor de andere racisten, maar het idee mag nooit in je hoofd komen ook niet als je dronken bent.

27 maart 2012 om 16:00

Ik praat racisme absoluut niet goed laat dat duidelijk zijn maar als hij dit zei over iemand die niet een voetballer was dan had het hooguit bij een verhoor van een uur gebleven. Meten met 2 maten dus inconsequent naar mijn idee.

27 maart 2012 om 16:03

@wolkje

Nee hij zou dan een geldboete + een weekje cel krijgen denk ik, maar nu gaat het wel de hele wereld rond, een voetballer die veel Pl-volgers, dus de hele wereld eigenlijk ziet.

Jonge kinderen mogen hier absoluut geen voorbeeld aan nemen en daarom wordt hij harder gestraft, juist omdat de hele wereld mee kijkt, niet omdat hij profvoetballer is, of tenminste niet direct.

27 maart 2012 om 16:22

Waar is dan de rechtszekerheid? kan toch niet dat je in het ene geval voor hetzelfde vergrijp geldboete 2 weken voorwaardelijk krijgt en in het andere gevl 2 maanden celstraf?

wel een verschrikkelijke domme actie van hem. Vind ook niet dat je je in dit geval mag verschuilen achter dronkenschap: ja je zegt eerder domme dingen, maar racistische uitlatingen over iemand die notabene net voor de ogen van heel de wereld in elkaar zakt.. dan zit er toch iets niet goed in je hoofd

27 maart 2012 om 16:31

Ja anders geeft je het volk het idee dat een voetballer meer rechten heeft als een normaal persoon. Hij wordt afgerekend op racisme en dan vervolgens word hij zelf strenger afgerekend omdat hij dan een voetballer heeft beledigd. Omgekeerde wereld!

27 maart 2012 om 16:33

En dat het de wereld rond gaat dat doet de media zelf als hun dit niet vermeldde had je er nooit achter gekomen door het in het nieuws te brengen maak je zo'n jongen in principe al af om hem dan vervolgens ook nog 56 dagen de cel in te doen. Hoop dat die jongen hier wel van leert maar wat zal die eraan hebben niemand wil hem meer hebben als werknemer, zijn naam en al zijn vermeld.

27 maart 2012 om 16:35

Bladiebladie. Wat een moraalridder ben jij zeg nou nou. Het was maar een tweet hoor. Een misselijke weliswaar maar 2 maanden gevangenisstraf dat slaat echt helemaal nergens op. Stel jij zit thuis en je broertje heeft teveel op en zet zoiets lomps op het internet en even later staat de politie voor de deur om je broertje vervolgens 2 maanden in de gevangenis te gooien. Voor een tweet!

Als je iemand een knal voor zijn kanis verkoopt daar staat al niet eens een gevangenisstraf voor. Een geldboete en misschien een nachtje cel. Maar een tweet dat gaat echt veels te ver.

27 maart 2012 om 16:38

@wolkje

Tuurlijk wordt het door de media verspreidt, maar dat had die jongen kunnen weten. En daarbij heeft Muamba wel veel fans die het allemaal zullen lezen, waaronder kleine kinderen.

Het is allemaal zijn eigen schuld, punt.

27 maart 2012 om 16:40

@ansjo

Als je leest heb ik er al antwoord op gegeven: "nee hij zou dan een geldboete + een weekje cel krijgen denk ik, maar nu gaat het wel de hele wereld rond, een voetballer die veel Pl-volgers, dus de hele wereld eigenlijk ziet."

Daarbij is dit niet zomaar een tweet, maar een racistische en niks moraalridder. Ik ben niet blank en voel me ook aangesproken ja. Het doet pijn als iemand racistisch is of dat nou achter een tweet is of in het echt.

27 maart 2012 om 16:40

@ansjo

Als je leest heb ik er al antwoord op gegeven: "nee hij zou dan een geldboete + een weekje cel krijgen denk ik, maar nu gaat het wel de hele wereld rond, een voetballer die veel Pl-volgers, dus de hele wereld eigenlijk ziet."

Daarbij is dit niet zomaar een tweet, maar een racistische en niks moraalridder. Ik ben niet blank en voel me ook aangesproken ja. Het doet pijn als iemand racistisch is of dat nou achter een tweet is of in het echt.

27 maart 2012 om 17:00

Ik zal jou eens een vergelijking geven Jeffreysch hoeveel mensen worden er gebbanned van voetbalzone omdat ze een account aanmaken om vervolgens racistische dingen te roepen geen van allen wordt bestraft via de civiele procedure om dan te bedenken dat ze dit nuchter doen en uit verveling. Maar deze dronken domme student heeft iets doms getypt en dat ging dan over een voetballer en kijk wat hij krijg. Daarom zeg dat dit een debiele straf is.

27 maart 2012 om 17:11

Goed argument van je en je mag dat vinden, maar de vergelijking tussen Voetbalzone en een wereldwijde medium waar iemand direct wordt aangevallen gaat niet.

Hij is in het ziekenhuis en wordt direct geconfronteerd, terwijl de kans dat een prof het op Voetbalzone leest veel kleiner is.

27 maart 2012 om 17:47

Precies het zelfde straf feit en nu om te zeggen dat hij dit via wereldwijde medium heeft gedaan klopt niet hij heeft dit op zijn eigen twitter geplaatst. Stel je voor dat iemand hier wat racistisch zei op voetbalzone en zijn identiteit werd achterhaald en iemand besluit er werk van te maken dan heb je pech. Echter hier is het gewoon moeilijker iemand aan te pakken aangezien het anoniem kan. Hij kon tweette wat hij wil en iemand heeft er gewoon werk van gemaakt en de media vond dit om de een of anderen manier boeiend genoeg om zich hierbij te betrekken waardoor een uitspraak van een rechter beinvloed wordt door druk van de media.

27 maart 2012 om 17:53

http://karenknowsbest.com/2012/03/20/liam-stacey-r...
Bij naderhand nu ik zo kijk is het gewoon een idioot blijf het een forse straf vinden maar heb niet echt medelijden met hem.

Ze zeggen weleens dat mensen die dronken zijn de waarheid spreken. Je bent gewoon een racist met een slappe excuus! sterkte muamba..

Behoorlijk lange celstraf zeg. Het zal er ook wel te maken hebben dat de zaak Muamba zo uitvergroot in de media was dat de straf zo hoog is. Toch grappig dat deze man een celstraf krijgt, terwijl bijv. Suarez niet de bak in hoefde.

27 maart 2012 om 15:58

@El Fenomeno

Verschil is dat bij Suarez het niet bewezen kan worden en bij deze man wel.

27 maart 2012 om 16:06

Als het niet bewezen werd, waarom krijgt Suarez dan 10 wedstrijden schorsing?(serieuze vraag)

27 maart 2012 om 16:44

@ol_lyon

Zijn er dan bewijzen gevonden?

Ik denk dat het meer op basis van verdenking is. In Amerika zijn ook zoveel mensen opgehangen, die achteraf onschuldig bleken.

Dat is natuurlijk niet goed te vergelijken met deze situatie, maar zij waren verdacht en hadden veel tegen zich net zoals Suarez dat had.

Volgens mij had Suarez wel negro gezegd, maar niet met de bedoeling van racisme, en de student wel, overduidelijk.

Dat van Suarez is dus op basis van verdenkingen gestraft, terwijl deze jongen duidelijk echt discrimineert, of niet soms?

27 maart 2012 om 16:54

Suarez is helemaal niet enkel op verdenkingen gestraft. Er waren aanwijzingen genoeg dat Evra's verhaal gewoon klopte. Te beginnen met het feit dat Kuyt en Comolli's initiele statements het verhaal van Evra ondersteunden.

Ga het rapport misschien eerst eens gaan lezen vooraleer onzin uit te kramen.

Ook rechtbanken straffen trouwens vaak genoeg op basis van leugenachtige verklaringen zonder dat er materieel bewijs is. De enige reden dat Suarez niet voor de rechter heeft moeten komen is omdat Evra (of gelijk wie anders) nooit klacht heeft neergelegd bij de politie.

27 maart 2012 om 17:36

Er kan zomaar iemand anders dat hebben ingetypt op zijn twitter. Klinkt natuurlijk niet logisch, maar zo redeneert de politie wel. Hij heeft het toegegeven, misschien dat de politie dat genoeg vond.


Ik ben ooit eens opgelicht via internet. De dader werd gepakt, maar de politie kon geen schadeclaims claimen, aangezien iemand anders op zijn account het misschien wel gedaan had. Natuurlijk volstrekt belachelijk, maar zo redeneert de politie wel.

Bij Suarez was er anders genoeg bewijs, maar zoals altijd wordt er met twee maten gemeten.

27 maart 2012 om 16:00

Voor Suarez is dan ook geen strafrechtelijk onderzoek of strafzaak geweest. Tegen John Terry is wel aangifte wegens racisme gedaan meen ik en hij zou eventueel wel de gevangenis in moeten. Ik meen ook dat omdat de strafzaak tegen Terry loopt er geen actie door de FA kon worden ondernomen.

27 maart 2012 om 15:58

Racisme is wel degelijk strafbaar hoor.

27 maart 2012 om 16:07

Ik denk inderdaad ook dat het erom gaat dat het om een profvoetballer gaat. Neemt niet weg dat rascime gewoon hard bestraft moet worden, we zijn die tijd allang voorbij!(die tijd had er nooit moeten zijn trouwens)

Madness. Echt te gek voor woorden dat je iemand straft voor zijn of haar mening. Politieke correctheid ten top. Helemaal aangezien met name wat discriminatie aangelegenheden betreft het maar één kan top werkt. Denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel.

Vrijheid van meningsuiting staat boven discriminatie.

27 maart 2012 om 15:59

Vrijheid van meningsuiting is ook maar tot een bepaalde hoogte he. Net zoals dat je nooit volledige vrijheid heb.

27 maart 2012 om 16:00

Nou, vrijheid van meningsuiting staat hoger dan Racisme. En als ik tegen jou zeg, fucking blanke bleekscheet. Dat mag dan weer wel? Slaat gewoon nergens op. Gewoon afschaffen die handel

27 maart 2012 om 16:26

Vind dat weer een kromme vergelijking dit omdat de blanken vrijwel 'nooit' last hebben gehad van racisme waar de volkeren met een donkere huidskleur daar wel heel veel last van hebben gehad.

Vrijheids van meningsuiting is een goedrecht, met die vrijheid moeten we gewoon met zijn allen goed mee omgaan.
Niemand wilt zich als een tweederangsburger voelen!

27 maart 2012 om 17:04

Prachtige reactie Falcon, en dan heb ik het vooral over je tweede alinea. En dat is het punt, zelfs al zullen er mensen zijn die er niks mee bedoelen; het gaat erom dat je (in dit geval) miljoenen zo niet miljarden mensen het gevoel Kunt geven dat zij minderwaardig zijn t.o.v. andere mensen.

27 maart 2012 om 16:08

Dat is niet waar. Men kan vrijheid van meningsuiting van mensen inperken wanneer die mening de grondrechten van anderen schaadt.

Netjes toch, vooral doorgaan met drinken joh. Wel met een gezond verstand alcohol drinken, maar je eigen fouten naar de fles toewijzen...wel vaker gehoord

Behoorlijk lange celstraf, inderdaad, maar niet onverdiend denk ik?

Dit soort mensen zijn een gevaar voor de maatschappij. Hard straffen is daarom gewoon nodig. Nederland leer er wat van.

27 maart 2012 om 16:22

Iedereen is een racist hoor. Als je iemand 2 maanden opsluit omdat diegene wat rascistisch zegt dan kan 99% van de hele wereld opgesloten worden want we zijn allemaal zo rascistisch als de pest.

Wat die rechter doet dat gaat alle perken te buiten. 2 maanden gevangenis omdat je zoiets op Twitter post kom op zeg.

En net of negers geen hekel hebben aan blanken kom op zeg.

27 maart 2012 om 17:05

Helemaal mee eens,
ik hoor bijna alle buitenlanders zeuren over de blanken en andersom is dat helemaal niet zo ernstig. En dan zijn de blanken opeens de racisten. Maargoed, het neemt niet weg dat deze jongeman zich misdragen heeft!

27 maart 2012 om 17:56

Precies we zijn allemaal onbewust racisten. Let maar eens op in de tram/metro/lift, wanneer er een neger binnenstapt en naast je gaat staan/zitten zullen 9 van de 10 mensen extra opletten of hun waardevolle spullen vast houden. Hoe triest het ook is, iedereen doet er onbewust aan mee.

Als een blanke, nette man in pak zijn rugzak vergeet in de trein brengt iemand hem terug, als het gebeurt bij een neger/zwerver/moslim denkt iedereen dat er een bom in de trein zit.

Ik vind het dus een overdreven straf voor iemand die nog een heel leven voor zich heeft, dat die jonge fout was en bestraft moet worden is duidelijk, laat hem maar 1000 uur werken in een integratiebureau...

Ik keur het gedrag van deze student absoluut af! Maar ik vind het wel heftig dat deze student hiervoor 2 maanden de cel in moet, vind dat erg zwaar. Denk dat je hem met een taakstraf genoeg straft en ook duidelijk maakt dat zoiets niet kan.
Bovendien krijg je nu een strafblad, waardoor werkgevers in de toekomst altijd een beeld van je hebben terwijl dat misschien niet meer zo is.

Tot slot denk ik dat hij vooral straf krijgt omdat hij over een bekende zijn racistische uitspraken doet. Als dat over de zwarte bij hem op de hoek was geweest, had de politie er waarschijnlijk niet eens een zaak van gemaakt.

Veel te zware straf en kan ook echt niet begrijpen dat deze rechter geen andere oplossing zag. Dit draag je dus voor de rest van je leven mee.

Natuurlijk is het niet goed wat hij deed, sterker nog het is misselijk. Maar om hem nou de cel in te gooien voor een tweet die hij stuurde in een dronken bui is zwaar overtrokken.

Streng straffen oke, maar het moet wel naar evenredigheid zijn. En juist het laatste is niet helemaal het geval.

27 maart 2012 om 16:10

Ik vind het ook overdreven, ik ben absoluut voor zware straffen maar wel voor mensen die echt iets verkeerds hebben gedaan. Dit valt onder de categorie heel erg 'fout', en van slechte smaak. Maar om daarvoor iemand de bak in te gooien is onverantwoord. Ze moeten ook even een stap verder denken want hoe denkt men als je voor een twitter bericht de bak in moet, deze gast komt met nog meer haatgevoelens de bak uit en wie weet wat hij dan gaat uitspoken. Met z'n strafblad komt hij niet meer aan de bak en driemaal raden op wie hij dat allemaal gaat afreageren. Gewoon een taakstraf geven, iets waarmee hij mensen van allochtone afkomst moet assisteren. Zo ziet hij dat het gewoon mensen zijn, goed en kwaad net als iedereen. En heeft hij geen strafblad. Op deze manier help je deze gevallen veel meer.

Wat heeft hij getweet dan? Beetje een half bericht dit zo. Terecht dat hij hiervoor de cel in gaat trouwens.

Wat een asociaal lange straf. Dan mag Suárez ook wel 2 weken de cel in, als hij al twee maanden krijgt.

Helemaal niet goed te spreken wat hij gedaan heeft, maar twee maanden celstraf lijkt mij wel heel erg zwaar voor een tweet van een dwaze jongeman die wat stoer wilde doen...

Edit: Hij zou gezegd hebben: F*ck Muamba, he''s dead #haha (ziek)

27 maart 2012 om 16:09

Dat zou inderdaad vrij ziek zijn, maar ziet niets racistisch in, dus was wsl nog een tikkeltje erger.

27 maart 2012 om 16:09

2 maanden? Dat is insane. Ik snap ook niet wat hier nou zo racistisch aan is. Dat dit simpele zinnetje je hele leven achtervolgt.. Tragisch.

27 maart 2012 om 16:19

Nou ja daar sluit je toch niet iemand voor op? Het is buitengewoon onsmakelijk maar 2 maanden celstraf dat slaat gewoon nergens op.

27 maart 2012 om 18:52

En nog wat reacties geplaatst om de comments die hij kreeg. Althans dat is me verteld.

En die mensen die op twitter een trending topic hadden, omdat ze tweets hadden geplaatst dat hij overleden was?

Zo zie je maar weer wat een impact social media hebben.

Het is natuurlijk een idiote actie om zoiets te doen, maar ik vind het (mocht hij echt dronken zijn geweest) een te zware straf. Als hij niet dronken was gewoon naar de psychiater doen en als hij wel dronken was met een waarschuwing er vanaf laten komen...

Men kan paniekerig 'brand brand!!' schreeuwen in een donkere bioscoop. Als gevolg daarvan sterven zestien mensen in de ontstane paniek. De 'dader' wentelt zich echter in onschuld en beroept zich op 'vrijheid van meningsuiting''.

Zie hier de devaluatie van het begrip. De debilisering slaat toe omdat social media drempelverlagend werken.

Het is heel erg dat hij zulke dingen zegt, laat dat buiten kijf staan. Gevangenis straf vind ik echter nogal overdreven. Jonge mensen doen domme dingen, er zijn ergere wandaden dan dit als je het mij vraagt.

Iedereen roept wel hij moet de gevangenis in maar hij zit alleen in de cel omdat hij het zegt over een bekend persoon.
Als hij dat over een willekeurige zwarte zei deed de politie niet eens onderzoek.
Naar mijn inzien is dat best wel een voorkeursbehandeling omdat er zoveel mensen zijn die racistische opmerkingen maken maar nooit gepakt worden.

Politici, cartoonisten, columnisten, carabritiers die komen hiermee weg. De gewone Jan Modaal die hierdoor geïnspireerd raakt en een hele foute grap het internet op slingert word door Big Brother in zijn kraag gevat en gaat twee maanden de cel in. Zo ver als ik het hierboven beschrijf is het nu misschien nog niet en is waarschijnlijk niet vergelijkbaar wat deze (waarschijnlijk niet zo snuggere) jongeheer gedaan heeft, maar die grenzen vervagen allemaal. Ik let wel op.

Hahaha wat is dat voor een achterlijk land aan het worden joh dat Engeland. 2 maanden gevangenisstraf omdat je rascistische leuzen tweet.

Als een of andere imam ofzo zegt dat homo's ziek zijn dan gebeurt er niks.

Die rechter heeft zich totaal belachelijk gemaakt man o man.
Een simpel tweetje van iemand en daarvoor 2 maanden, iemand uit me klas had ook wat racistische woorden tegen een neger uit me klas gezegd en hij kreeg alleen een blokrooster.
Je moet dit ook niet meer maken dan het is, ik bedoel dit mag natuurlijk niet maar je had ook gewoon z'n ip-adress kunnen blokkeren zodat hij niet meer op twitter kan en hoogstens misschien een taakstraf dit is zeer zeer zwaar.

27 maart 2012 om 16:22

Om 1 tweet een Ip-ban te geven is nog belachelijker voor worden.
Dan moet de persoon in kwestie echt op grote schaal misbruik van Twitter maken.

27 maart 2012 om 16:27

een ip-ban voor alleen twitter niet andere websites

27 maart 2012 om 16:29

Als je goed leest zeg ik dat juist.
Maar voor 1 tweet kan je geen ip ban geven want dat is niet op grote schaal misbruik maken.
Bedenk wel een IP ban wordt echt niet zomaar gegeven.
Dan moet je echt duidelijk misbruik maken van Twitter.
1 tweet over Muamba is geen misbruik maken van Twitter lijkt mij.

27 maart 2012 om 16:34

Is het dan wel een gevangenisstraf waard?

27 maart 2012 om 16:38

Zeer zeker niet.
Immers als iemand dat doet over een willekeurige zwarte dan krijgt diegene helemaal geen celstraf.
Maar omdat het een profvoetballer betreft moet de persoon in kwestie meteen opgepakt worden en 2 maanden celstraf krijgen.
Beetje overdreven

Dit is inderdaad het verschil in berechting tussen Nederland en Engeland. In Engeland ga je dus voor racisme 56 dagen de cel in? Ik weet nog wel dat een jongen bij mij uit de buurt drie hele dagen lang door alleen maar tweets plaatste dat alle moslims moesten sterven, branden in de hel en ze de k*nker konden krijgen.. Hij kreeg vervolgens een halt straf en een geldboete? Lijkt me niet hetzelfde toch..

Tsjongejonge.. wat is dit nou weer? Het is toch z'n meningsuiting. Dat wil zeggen dat iedereen persoonlijk kan beoordelen hoeveel waarde je er aan hecht. Op zo'n manier zet je het alleen maar in de publiciteit.

Volgens mij zijn ze in Engeland bezig met een gigantisch anti-racisme programma ofzo? Snap werkelijk niet waar dit over gaat.. Celstraf voor een tweet..

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zwaar tegen racisme en vindt zelfs dat de vrijheid van meningsuiting beperkt moet worden op het moment dat er rassen, geloof etc mee beledigd worden, maar dit gaat te ver.

Deze jongen wordt gewoon als voorbeeld gebruikt, net als Suarez.(ik zeg niks over hun schuld/onschuld)

PS: Als de tweet werkelijk "f*ck Muamba, he''s dead #haha" was, is het al helemaal raar, aangezien daar niks racistisch aan is.

27 maart 2012 om 16:33

Deze website ( http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/03/27/liam-st... ) laat zien welke tweets hij heeft gestuurd en ik kon geen racistische tweet vinden.

27 maart 2012 om 16:54

Thanx!

27 maart 2012 om 16:50

Vrijheid van meningsuiting is vrijheid van meningsuiting. Als jij vind dat afrikanen niets toevoegen aan je land en ze liever niet wilt hebben dan moet je dat gewoon kunnen zeggen zonder dat je de gevangenis indraait.

Ik vind bijv dat religie een van de meest stompzinnige domme dingen is die er bestaan. En dat moet ik gewoon kunnen zeggen. En als je daar niet tegen kunt dan is dat jammer voor jou.

Wat je dan weer niet moet doen is bij religieuzen aan de bel trekken en ze vertellen dat ze een stel halve zolen zijn. Als ze mij met rust laten dan laat ik hen ook met rust.

Maar in weze natuurlijk gezien is rascisme 1 van de meest normale dingen die er bestaan. Het is wel iets negatiefs maar rascisme zal altijd bestaan. Van beide kanten want het lijkt nu net of het alleen de blanken mensen zijn die schuldig zijn maar andersom gebeurd het natuurlijk net zo goed. Bijv mensen in de Randstad vinden mensen in t oosten al een stel inteeltboeren en andersom zijn de Randstedelingen volgens hun een stel arrogante stedelingen die veels te snel leven.

27 maart 2012 om 16:59

Discussie vrijheid van meningsuiting vs racisme/discriminatie zal daarom ook nooit ophouden ben ik bang. Persoonlijk vind ik dat raar aangezien je met sommige meningen wetten overtreed.

Kijk bijvoorbeeld naar het punt religie, waar ik het half met je eens ben. Ik ben zelf religieus en heb er totaal geen problemen mee als mensen niet geloven of mij zelfs voor gek verklaren. Maar zodra je wordt aangevallen(verbaal) vanwege je religie(als simpel voorbeeld meneer Wilders) ga je te ver. Het geloven in een religie is namelijk ook een mening, en dat was toch juist het hele punt, elkaars mening respecteren?

Mijn mening is dat je vrijheid van meningsuiting mag hebben, zolang je de wet respecteert, dit betekent: Niet discrimineren op basis van geloof, ras, afkomst en geslacht.

PS: Wat ik wel kwalijk vind is het feit dat discriminatie wordt uitvergroot als het gaat om geloof of ras. Er zijn zat andere vormen van discriminatie die vaak genoeg voorkomen, maar deze worden niet(voldoende) aan de kaak gesteld omdat het onderwerp blijkbaar niet gevoelig genoeg ligt..

Alcohol is nooit een excuus en in deze waarschijnlijk ook een smoes van de advocaat om onder de aanklacht uit te komen.
Strafmaat is wel hoog, taakstraf was in mijn ogen voldoende geweest.

De normale burgers worden altijd zwaarder gestraft
Als bijvoorbeeld Suarez dit zou zeggen, o.i.d. dan kreeg hij een schorsing ofzoiets.

Maar terecht of niet terecht. Twitter en Facebook slaan al nergens op.
En iedereen weet dat mensen daar naar gaan kijken.

Zelfde als je een baan zoekt, bekijken ze eerst je profiel op die social network sites.
Je hebt er alleen maar ellende mee.

27 maart 2012 om 16:37

Daar is een trucje voor om die dingen te omzeilen.
Gewoon je achternaam niet tonen op de social network sites.

Het klopt indd dat als een speler als Suarez dat zou doen dat ie dan alleen een schorsing zou krijgen.
Maar als ik me niet vergis komt er een rechtzaak tussen Terry en Ferdinand en wacht Terry heel misschien zelfs een celstraf indien hij schuldig bevonden wordt.
Het is een beetje meten met 2 maten lijkt mij

Hoewel het zeer misplaatst en laag is, vind ik dit wel erg makkelijk scoren van zo'n rechter. Zeker als je afzet tegen andere delicten waar een vergelijkbare straf voor wordt geëist.

Het was beter geweest als ze deze student een paar dagen hadden laten meekijken waar mensen revalideren na een hartaanval.

27 maart 2012 om 16:42

Makkelijk scoren? Waarom?
En ik zou als ik jou was nog even kijken waar zulk soort celstraffen ook voor worden gegeven. Valt allemaal wel mee, die twee maanden. Overigens weet je ook niet of er nog een voorwaardelijke celstraf o.i.d. bij is gekomen.

27 maart 2012 om 16:56

Als je dan toch zo goed hebt gekeken naar allerlei delicten en de uitgedeelde straffen in The UK, ben je vast ook vooral gevallen tegengekomen waarbij bijv. iemand een ander persoon op straat beledigde, racistische taal uitsloeg, al dan niet in combinatie met spugen of zelfs een fysieke aanval en alleen maar een taakstraf kreeg.

Dat is nog altijd meer de norm dan een onverlaat die 2 maanden wordt opgesloten omdat hij via Twitter loopt te kloten. Een student die zich op een universiteit antisemitisch had opgesteld tegen een medestudent en joden in het algemeen kreeg bijv. een taakstraf van 150 uur; lijkt me een stuk relaxer dan 8 weken zitten.


27 maart 2012 om 17:37

Daarom zeg ik, je weet niet of hij er nog een voorwaardelijke straf bij heeft gekregen.

Overigens bereikt een tweet veel meer mensen dan als je op straat bent. Waarschijnlijk ook omdat er zulk duidelijk bewijs is geweest dat hij zo'n straf krijgt.

27 maart 2012 om 17:53

Het is nauwelijks relevant of het veel mensen bereikt, als je hier een duidelijk verschil ziet van gevallen van direct face-to-face beledigen, racisme, eventueel icm spugen/slaan etc. Dat laatste weegt dan veel zwaarder en toch zie je dan vaak genoeg dat er geen celstraf wordt geëist.

Over het algemeen wordt er gewoon een straf uitgesproken als iets bewezen wordt geacht. Het functioneert voor geen meter als je maar mild gaat straffen, omdat er misschien toch wel een aardige kans is, dat hetgeen waarvoor je iemand voor veroordeelt, toch niet heeft plaatsgevonden.

Het is idd goed te bewijzen dat hij die tweet heeft geplaatst en als je dan gewoon nuchter naar de zaak kijkt en bekend bent met de verhoudingen, eis je hier geen 2 maanden celstraf voor. Tenzij je door onjuiste motieven wordt gedreven.


Oliedom! Eerst ontkennen en zeggen dat er ingebroken was op z'n Twitteraccount, maar nu blijkt dat hij het uit racistische overwegingen heeft gedaan. Ik wens hem veel sterkte in zijn verdere leven, Not!

Ik vind de straf niet zwaar genoeg. had liever gezien dat hij er nog een straf bovenop kreeg om eens te gaan helpen in afrika of iets degelijks om in te zien dat zijn opmerking wel heel misplaatst was en eens respect krijgt voor mensen met een andere kleur. Ik weet niet of een gevangenis straf dan nodig is zie het liever op een andere manier.

Daarnaast had ik hem ook nog een landelijk stadionverbod opgelegd om een signaal af te geven aan iedereen die zich met voetbal bezighoud of het nu op twitter is of niet.

Op het moment dat hij dit bericht aan het typen is doet hij dit bewust en moet zo'n gast de gevolgen maar accepteren. dronken of niet dronken.

Kunnen ze Mourinho ook wel straffen met zijn misselijke opmerking net nadat Muaba in elkaar was gezakt dat het voetbal was gestorven omdat je een keer niet hadden gewonnen!

On: Trieste tweet maar de straf slaat absoluut nergens op zo hoog!

27 maart 2012 om 16:51

Het was de woordvoerder van Mourinho die dat zei
Niet Mourinho zelf

Poeh, lijkt me buitenproportioneel.

Moet wel zeggen dat ik met 1 blik op de reacties wel weer een hoop onzin tegen ben gekomen, zoals ''vrijheid van meningsuiting'' en mensen die doen alsof ze alle ins en outs van de zaak kennen. Racisme moet niet getolereerd worden maar een of enkele racistische uitlatingen staan daar niet aan gelijk.

Twee maanden cel vind ik persoonlijk toch wat overdreven in deze situatie. Het was natuurlijk oerstom en een straf is zeker niet ongepast maar celstraf (en dan zeker zo lang) waar hij nog de rest van zijn leven onder zal lijden allemaal vanwege een domme(dronken) fout gaat mij wat te ver. Een racistische uitspraak maakt je nog niet meteen een racist vind ik.

Het waren een paar smakeloze tweets. Nogal dom en lomp maar het is volkomen hysterisch om iemand daarvoor twee maanden op te sluiten.

Tjonge tjonge waarom geven ze hem niet ook nog een jaar TBS er bij?

Ik vind dit belachelijk. Natuurlijk, die jongen is harstikke fout geweest en verdiend ook een straf. Maar een celstraf die hem zijn toekomst kan kosten door woorden die hij in een dronken bui op het internet heeft getypt? Dat gaat ook weer te ver, om iemand's toekomst om dit incident te ontnemen. Je kan hem bijvoorbeeld taakstraf geven. Ik bedoel, hij heeft niet iemand mishandeld ofso? En ga ook niet de moraalridder uithangen, alsof jullie allemaal braaf zijn geweest in jullie leven. Iedereen heeft weleens iets gedaan in zijn/haar leven wat niet door de beugel kan, moeten we dan ook allemaal de cel in met een strafblad en een kleine kans hebben op een goede toekomstperspectief?

27 maart 2012 om 17:40

@barcapsver Ik heb zelfs een strafblad voor het meest kinderachtige ooit: op je 8e met je vrienden stoer doen en een brandje stichten. Dus als we daarvoor al een strafblad geven, snap ik deze straf al helemaal. Ook gaat hij zijn dronkenschap de schuld geven van deze tweet. Iedereen met een beetje verstand snapt dat dat onzin is. Ik bedoel wnnr ik dronken ben tweet ik ook niet: "k**ker bleekscheten, jullie moeten allemaal branden in de hel" en dat soort onzin (ik ben zelf zwart dus het zou ook nog eens heel hypocriet zijn). Uiteindelijk vind ik deze straf toch te zwaar, hij had gewoon een boete moeten betalen en misschien nog taakstraf in een buurt waar veel buitenlanders wonen.

28 maart 2012 om 05:35

@delpieropsv....

Jij kan nooit een strafblad hebben omdat je iets hebt gedaan op je 8e...en als je dat wel hebt ben je nog 18 jaar!
Maar maak je niet druk...want zodra je 18 wordt vervalt je strafblad en ben je weer Blanco!

28 maart 2012 om 18:19

@schorpioen als je gelijk hebt ga ik die politieman per direct opzoeken en vragen wrm hij me aan het pesten was dan XD, maar volgens mij heb ik er echt een en ik ben daarom ook blij dat die strafblad ook wegvalt

Belachelijk dit. Een fikse boete, oké, laat m maar krom liggen, hij mag best voelen dat ie gruwelijk fout zit, maar gevangenisstraf? Zwaar overdreven en zoals zijn advocaat terecht zegt heeft hij hier de rest van z'n leven last van. Geef die jongen £2500 boete en een werkstraf en hij laat het in de toekomst wel uit zijn kop om zoiets te doen. Dit is zwaar overdreven. We hebben het over het land waar elk weekend 12 pogingen tot 'benen breken' live op tv te zien zijn en afgedaan worden met boetes en schorsingen, dus imo is dit ernstig hypocriet. Wil je een statement maken tegen rascisme dan kun je dat op betere en doeltreffendere manieren doen.

Die student kon het maar niet binnen kamers houden en moest het maar naar buiten roepen. Laat ik het zo zeggen (hij moest zijn (ei) kwijt).

On: Dit is respectloos richting Fabrice Muamba en wees eens volwassen. Verkeerde opvoeding in de jeugd gehad? (kortom) terecht 2 maanden de cel in.. en het had in mijn optiek nog wel langer gemogen met dit vreselijke racistische gedrag.

27 maart 2012 om 17:23

Als hij het deed tegen elke andere zwarte kreeg hij helemaal niks.
En nu omdat Muamba het is moet hij ineens in de cel.
Dat is toch ook belachelijk.
Wat hij doet is fout dat weet ik maar voor dit een celstraf geven terwijl miljoenen anderen ook zo doen en niets krijgen is zwaar overdreven en hypocriet

Dat Twitter is sowieso een plaag voor onze maatschappij. Individualistisch ingestelde ego's krijg je er van. Iedereen is vooral alleen maar geïnteresseerd in zichzelf. Ik ben liberalistisch ingesteld, maar het is echt doorgeschoten tegenwoordig.

Dit soort grappen zijn ook niet grappig. Cel is wel wat overtrokken, maar aan de andere kant stel je zo wel een voorbeeld. Haatzaaien en racisme is verboden, aansporing tot moet dus ook gestraft worden. Heb altijd een hekel aan mensen die ten koste van ernstig zieken oid zichzelf proberen op te hemelen via misplaatste grappen of arrogant gedrag.

27 maart 2012 om 18:18

bravo, dit is zowat de meest intelligente reactie die il dusver heb gelezen. onbegrijpelijk waarvoor sommigen hier soms een "groen randje" krijgen

Serieus? zo een hoge straf voor het plaatsen van en racistische tweet is natuurlijk belachelijk. Het was natuulijk een *** actie van hem maar om hem er een gevangenis straf voor te geven gaat veel te ver. Je word toch ook niet de cel in gegooid als je je buurman verrot scheld. Netjes is anders maar hij leeft toch niet in Irak ofzo. Ik ben helemaal voor strengere straffen, maar dan wel voor een misdrijf, niet voor zo iets onbenulligs.

Ik vind het goed hoe ze dit aanpakken, als hij geen straf zou krijgen, of een lage straf, zou dit betekenen dat iedereen dit zomaar kan gaan doen.. Nu heeft Engeland een maatstaf neergezet waarbij je wel 2x goed nadenkt voordat je zoiets op twitter of facebook zet. Wel vind ik het te ver gaan dat ze zijn naam zo duidelijk op internet vermelden.

Heeft er iemand ook de daadwerkelijke tweets?

Ik vraag me toch echt af wat die jongen dan allemaal wel niet getweet heeft. Tegenwoordig ben je al racistisch als je het woord 'neger' gebruikt wanneer jezelf blank bent.

Ondanks dat is 2 maanden cel natuurlijk belachelijk veel voor een tweetje.

28 maart 2012 om 16:39

ja, zie de reactie hieronder. Kan niet door de beugel, maar of twee maanden cel nou echt nodig is?

Ik heb de tweets van deze jongen gezien en ze waren zeker vrij ernstig, al helemaal gezien de situatie.
Zo zei hij: Muamba is a typical black, not working but sleeping. Get up and do your f*cking job!
en hij zei meerdere keren dat Muamba al dood was. En er waren nog veel meer ergere tweets van hem die echt niet door de de beugel konden en er werd dan ook boos gereageerd op twitter.
Hij is echt ziek in zijn hoofd dat hij dat op zo'n moment plaatst.

27 maart 2012 om 17:50

O ja, ik herinner me er nog een die hij zei als reactie op iemand die hem uitschold voor het tweeten over Muamba. Hij zei: ''go suck Muamba's dead black dick then you aids ridden twat #muambasdead''
En ook: ''''lol f*ck Muamba he''s dead!!! # Haha''''

Sorry hoor, maar vrijheid van meningsuiting, anyone? Tuurlijk, wat hij zegt is niet leuk, maar hij heeft een recht om het te zeggen. Dat ze iemand geboeid afvoeren om een paar tweets vind ik gewoon belachelijk.

27 maart 2012 om 17:54

Sinds wanneer heb je het recht om racistisch te zijn..?

27 maart 2012 om 18:57

Je hebt een recht om te zeggen wat je denkt. Racisme is niet leuk, maar ook geen misdaad.

27 maart 2012 om 19:13

Je hebt het recht om te zeggen wat je denkt, zolang het maar niet in strijd is met de wet. En racisme is tégen de wet!

Bovendien weet ik niet of in Engeland ook vrijheid van meningsuiting geldt..

30 maart 2012 om 15:21

Natuurlijk is er een vrijheid van meningsuiting in Engeland, Engeland is een democratie en een vereiste van een democratie is een vrije meningsuiting. Zonder vrije meningsuiting kan een democratie niet functioneren.

27 maart 2012 om 18:04

Precies dezelfde mening, ga bij 10 willekeurige Nederlandse vriendengroepen zitten en je zal wel een aantal racistische grappen kunnen tegenkomen. Ik zeg niet dat dat goed is, maar dat is niet strafbaar en als je begint met het strafbaar maken van tweets: waar eindigt het dan?

Krankzinnig

27 maart 2012 om 20:20

Onderling een grap maken tussen vrienden is natuurlijk totaal anders dan het wereldwijde web erbij betrekken. Dan kun je het zien als haatzaaien. Helaas snappen veel mensen niet dat social media gebruiken niet hetzelfde is als tegen je vrienden een grap maken.

27 maart 2012 om 20:58

Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, ik geef aan dat het in elkaars verlengde ligt. Als jij gevangenisstraf voor tweets wel rechtvaardig vind dan verschillen we gewoon van mening.
Natuurlijk moet je met dat soort media voorzichtiger zijn maar ik vind het een slechte zaak dat de overheid via dat soort media ook mensen opspoort en oppakt, beetje een Big Brother idee.

Als iedereen die iets racistisch plaatst op twitter, 2 maanden de gevangenis in moet wordt het nog druk daar.

Als je nou gewoon zorgt dat je 0 followers hebt, kan je lekker twiitere wat je wil o.a deze onzin! Triest volk

Dan kunnen ze net zo goed 80% van de internetgebruikers het gevang ingooien, wat een bullshit. Dagelijks worden spelers de dood toegewenst of uitgescholden (met racistische termen uiteraard) op het internet. Welke site het dan ook mag zijn, youtube/facebook/twitter et cetera. Te zware straf dit, als je hier überhaupt een straf voor moet geven, mijn inziens mag je zeggen wat je wilt. Wat kan het jouw nou boeien wat een ander zegt? Pas als je op basis van je afkomst wordt behandeld (dus een baan niet krijgen omdat je een allochtoon bent) of er met twee maten wordt gemeten (agenten die negers bijvoorbeeld harder in elkaar slaan in bepaalde landen) zou er een straf aan te pas moeten komen. Maar laat mensen nou lekker zeggen wat ze willen, kan het jouw een reet schelen.

Ook grappig alle moraalridders, weet zeker dat het merendeel ook niet de goedheilig man is en zelf ook wel is racistisch is geweest. Beetje hypocriet om hier dan zoveel schande van te spreken.

Wie doet zoiets nou... Muamba heeft het al zo moeilijk.. Terechte straf.

2 maanden cel voor vrijheid van meningsuiting ?! Ik dacht dat men NL erop woedend zou reageren haha

Maar als een cabaretier foute racistische grappen maakt is het grappig, en niet strafbaar? Ik snap dat er bij komt dat die Muamba het zwaar heeft, maar volgens de wet zou dat niet moeten uitmaken.
Als we mensen de cel in gaan sturen om dronken uitlatingen op het internet is het einde zoek.

Dat gaat natuurlijk te ver. iedereen mag zeggen wat hij ervan denkt. Als dit geen voetballer was geweest, hoorde je er niemand over.

27 maart 2012 om 19:28

Dat is voor een belangrijk deel het hele punt. Het is gewoon even de drang om te scoren van een rechter, nu hij weet dat de zaak op veel belangstelling kan rekenen. En natuurlijk is het zeer onsympathiek van die student, maar 2 maanden cel is ernstig buitenproportioneel.

mensen praten zo makkelijk over de rechten die we allemaal moeten hebben. miss is het verstandiger om over morele plichten te praten. en dat is dat je je fatsoenlijk behoort te gedragen naar andere toe en vooral mensen die het al moeilijk hebben, zijn excuus is alcohol maar zijn hersens hebben zulke gedachtes al ''onbewust'' eerder opgeslagen voordat hij nog ook maar 1 glaasje had gedronken.

Weg vrijheid.
Het was niet verandwoord maar het is zijn "racisme" mening.

27 maart 2012 om 20:22

Haha racisme is bij wet verboden. Al jaren. Twitter is een heel erg groot platform om je mening te delen. Helaas kunnen veel mensen er niet normaal mee omgaan.

Net goed,dan zullen anderen twee keer na denken dan zomaar wat weg tweeten.
Hij deed het trouwens niet in 1 nacht ofzo,hij bleef doorgaan volgende dag,dus Vz maakt hier een fout.

Het is weer duidelijk dat vele hier dit goed keuren puur en alleen omdat er in het artikel iets staat over zijn toekomst wat gewoon onzin is.hij zal gewoon een baan vinden en zijn naam word allang vergeten in de toekomst.

Is toch hypocriet dit? Een caberatier die grappen maakt over zwarte kindjes die ergens in Afrika dood gaan van de honger lachen we er allemaal om...
Natuurlijk kan je dit niet maken, maar er zijn ergere dingen dan iets twitteren als je dronken bent. Valt dit in Nederland niet onder de vrijheid van meningsuiting? Hoe werkt dat in Engeland dan?

31 maart 2012 om 08:15

Dit valt inderdaad niet onder vrijheid van meningsuiting en dat zou het ook zeker niet moeten doen...

bart000. vrijheid van meningsuiting wordt gruwelijk misbruikt sinds het zo veelvuldig in de media is gekomen. mensen hebben daardoor altijd een smoes om lekker te beledigen en dan terugvallen op de zogenaamde vrijheid van de mening. er zijn simpelweg grenzen en ieder mens weet dat racisme zeker voorbij die grens gaat.

Wat overdreven. Er zullen op Twitter en internet waarschijnlijk wel veel meer, en misschien ergere dingen de wereld rond zijn gegaan. Normaal gesproken, zonder media aandacht, zou die jongen een boete of iets dergelijks krijgen.

30 maart 2012 om 15:48

Nou, misschien dat het hiermee een beetje afneemt. Als iedereen gaat denken aan welke straf je kunt krijgen door racistische berichten achter te laten.
Tuurlijk gebeurt het dagelijks, maar er niks aan doen is hetzelfde als het goedkeuren ervan. Laat die jongen maar 2 maandjes zijn zonden over denken.

Ja ik zou ook spijt betuigen als ik zou gearresteerd worden terechte straf.

Lekker voor hem. Ik hoop dat hij ervan leert! De tweets die hij tweette waren hard en meedogenloos. Velen onder ons denken dat het een enkele tweet was, maar deze meneer ging de volgende dag vrolijk verder. Ga maar lekker stoer doen in de gevangenis!

In Engeland zijn ze wel erg bezig zich te richten op racisme. Gezien de explosiviteit van de verschillende wijken in de grote steden is dat wel begrijpelijk, maar wel erg eenzijdig. Racisme is slechts één geschilpunt, terwijl geloof en bijvoorbeeld homosexialiteit worden weggestopt wanneer het om vervolging en straffen gaat. Als je het ziet in dat daglicht is de straf wel wat overdreven en ik vind dat de situatie waarin Muamba destijds verkeerde slechts van ondergeschikt belang hoort te zijn. Twitter is een snel medium, waarop je snel ondoordacht iets kunt plaatsen. Daar zouden regels aan gesteld moeten worden, zoals bijvoorbeeld een bevestiging van je post na een paar minuten. De snelheid is dan iets weg, maar je kunt je dan niet meer verschuilen achter impulsiviteit. Daarnaast doen ze er in Engeland goed aan, denk ik, om het geheel van discriminatie eens te bekijken.

Terecht, hoop i.i.g. dat mensen beseffen dat als ze zoiets doen gewoon hard worden aangepakt.

Lekker voor hem!! Ik hoop dat deze racistische kwal zijn lesje leert in de gevangenis!

Ik vind dat als je voor 1 iemand een gevangenisstraf van 2 maanden geeft voor racistische berichten, dan moet je consequent zijn en alle internet gangstertjes en digitale racisten even hard aanpakken. Aangezien dat nog nooit is gebeurt is de straf te zwaar. Of zo'n een-derde van alle Nederlands een gevangenisstraf (grove schatting) geven of die gast vrij laten (dit is onrecht).

30 maart 2012 om 15:50

haha geef dan de helft van de wereld een gevangenisstraf
Internet gangstertjes nemen explosief toe.

Belachelijk en hypocriet. Waar gaat heen met de westerse wereld. Worden al even totalitair als landen die hier verafschuwd worden.

Dit is gewoon meer dan een terechte straf. Als hij nu zo bang is dat het geen baan meer kan vinden die hij wil, had hij hier van tevoren aan moeten denken. Zelfde geld voor het drankgebruik. Eigen schuld lijkt me.

Die rechter is voor mij een held. In Engeland is de jeugd totaal losgeslagen en doet alles wat het wil. Hopelijk neemt het met deze straf iets af, ook al is het maar 1%.
Taakstraf gaat bij deze mensen toch niet helpen en een strafblad heeft hij sowieso al, met of zonder 2 maanden gevangenis.

Waar gaat dit in hemelsnaam over? Zo'n belachelijk hoge straf bewijst maar eens de huidige kwaliteit van de Europese rechtssystemen. Dat de eerloze media nog de jongens naam vermeld, bewijst ook de wreedheid van de Engelse media. Had zijn achternaam dan niet vermeld of afgekort pff ...

30 maart 2012 om 16:25

Huidige kwaliteit is dat moordenaars slechts TBS krijgen en een kleine gevangenisstraf en dan zeurt iedereen dat het rechtssysteem te mild is. Nu pakken ze het eindelijk goed aan, is het weer te hard.

Ik vind over het algemeen dat de straffen hoger moeten en tja, de achternaam, had inderdaad niet gehoeven.

Vreemd dat Wilders wel van alles mag roepen... meten met 2 maten

30 maart 2012 om 16:13

Mensen in de politiek hebben een beschermde rol volgens de wet en mogen meer dan een gewone burger, daar maakt Wilders gebruik (misbruik) van.

De engelse rechtspraak maakt zich hiermee volslagen belachelijk en ongeloofwaardig. Dit is een beslissing genomen op basis van emotie. Als Muamba geen hartaanval had gehad óf als Muamba niet bekend was geweest, had deze jongen er zonder straf van af gekomen óf met een taakstraf of boete. Er wordt nu gewoon een voorbeeld gesteld en dat vind ik onacceptabel. Rechtspraak hoort gedaan te worden op basis van feiten en de impact van deze feiten op de samenleving. Kom op zeg! Er worden dagelijks mensen heen gestuurd met een taakstaf voor steekpartijen etc. en deze jongen kan twee maanden gaan zitten brommen. Ik keur iedere vorm van racisme en/of discriminatie af, maar ik vind dit ongehoord.

Deze vent ziet ze vliegen,
Je bent toch helemaal gek geworden als je iemand die een hartaanval krijgt racistisch bejegenen?
Deze straf is niet zwaar genoeg...
Wat mij betreft gaat hij een paar jaar de cel in, weer een gek minder op de wereld.

Dit zou hetzelfde zijn als iemand hier op VZ een racistische opmerking maakt in het topic van Muamba over hem, moeten die ook allemaal 56 dagen de cel in? Belachelijk, in Nederland krijgen de allergrootste criminelen maximaal 10 jaar celstraf en dan voor een tweet een celstraf? Het Social Media idee kan wel weer de prullenbak in, Twitter kunnen ze afschaffen en ga zo maar verder. Of zou Twitter zulke uitspraken zelf kunnen behandelen en er een ban voor uitgeven? Een taakstraf, een lesje in normen en waarden en zijn excuses persoonlijk aan iedereen laten maken was voldoende geweest. Voetballers krijgen hooguit een geldboete als ze iemand voor van alles en nog wat uitmaken. De burger (hoe erg ik deze situatie ook verafschuw) wordt gewoon 1000 x erger gestraft.

30 maart 2012 om 19:58

Dat is niet belachelijk, je gaat toch niemand uitschelden die net een hartaanval heeft gehad, dan moet je wel erg stoned zijn geweest of geen hersenen hebben, van mij zou hij langer de bak in mogen

31 maart 2012 om 13:14

Kom op man wat voor zielig argument is dat ? Dus omdat iemand stervende is mogen wij niks gemeens zeggen over die persoon? Als iemand overlijd die ik niet mag dan ga ik echt niet uit respect voor zijn huidige situatie doen alsof ik hem nu wel mag.

Men moet kijken naar de ernst van de situatie en slechts de feiten constateren. In dit geval heeft hij zich dus schuldig gemaakt aan rascisme. Niks meer niks minder. Normaliter word dan je account van twitter verwijderd vanwege ongepast gedrag.

Maar omdat het over Muamba gaat en hij bijna dood gaat is het opeens dramatisch?

Deze rechter wilt gewoon in Engeland niet aangevallen worden op zijn uitspraak vanwege de situatie waarin Muamba nu verkeert. Het is belachelijk. De rechter moet kijken naar de straf van rascisme en zelfs dan is het belachelijk om hem een celstraf te geven. Die gast word waarschijnlijk nu bijna nergens meer aangenomen, is publiekelijk vernederd en kan zijn toekomst net zo goed als gedag zeggen,

Als ik hier op VZ mij racistisch uitlaat over Muamba dan word enkel mijn account verwijderd. Of denk jij dat VZ de politie inschakelt en die mij gaan opakken waardoor ik door de OvJ word aangeklaagd met als resultaat twee maanden cel?

Zwaarder straffen moet inderdaad gebeuren. Maar wel in de juiste situaties. Dit is nou net zo'n situatie waar zwaarder straffen niemand baat bij heeft want let wel, het strafrecht heeft meerdere functies dan alleen vergelding. Het heeft ook de taak de persoon die de straf heeft gekregen weer te helpen integreren in de samenleving en dat men hoopt dat door die gegeven straf hij niet nog een keer in de fout gaat.

Denk jij echt dat hij zonder een straf weer in herhaling zal vallen??

Belachelijk is dit.

2 maanden te veel?? Gewoon hard aanpakken. Wat ben je ziek in je hoofd wil je zoiets zeggen over iemand die sportman is. Het is geen lid van stichting Martijn.

Gaat nergens meer over..alles wat men tweets kan ervoor zorgen dat men in de gevangenis belandt?
Straks mogen we niet eens meer onze eigen mening geven. Stel ik zeg sarcastisch in bijzijn van iemand die een hartaanvaal heeft en op straat ligt, van hij is dood he :P. Is het dan zo dat ik in de cel moet? Stel ik type dit, dan is het ineens wel strafbaar? Met welke maat wordt er gemeten? Ze maken Twitter, maar alles wat je per direct zegt (rechtstreekse tweet naar iemand) wordt niet gestraft of zwaar gewogen. Maar wanneer iemand over een bekende persoon iets tweet is het meteen (bijna) net zo erg als iemand een overval pleegt. Andere interessante praktijkvoorbeeld die iedereen zijn mond zal snoeren. Stel Justin Bieber wordt mvia twitter met de dood bedreigd, waarom wordt dan niet de hele wereld opgepakt????

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren