Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feest in het Kathedraal

Laatste update:

5 mei 1984. De finale van de Copa del Rey wordt beslist tussen Athletic Bilbao en Barcelona. De gemoederen laaien op. Diego Maradona maakt in die wedstrijd zijn rentree, nadat hij tijdens zijn tweede seizoen bij Barça amper heeft gespeeld. Andoni Olaskoaga, de slager van Bilbao, brak met een wilde tackle de enkel van Maradona tijdens een duel in de competitie. Bilbao scoorde na een kwartier het enige doelpunt van de wedstrijd, in een gespannen wedstrijd met 90.000 toeschouwers. Na het fluitsignaal kon het feest beginnen. Supporters liepen het veld op en spelers raakten slaags met elkaar met in de hoofdrol, een woeste “Pluisje”. Kortom: een memorabele avond omdat Barça na twee seizoenen al afscheid moest nemen van misschien wel de beste speler ooit en ook omdat Bilbao haar 24ste en laatste Copa del Rey wint tegen rivaal Barcelona.

/

Na Real Madrid en Barcelona is Athletic de enige club, die sinds de oprichting van de Primera División in 1928 nooit degradeerde. Dit toont enkel aan hoe constant deze club wel niet is. Ook financieel vertaalt deze stabiliteit zich op een positieve manier. Met een saldo bij de bank van een kleine achttien miljoen euro kan de club gezond genoemd worden. Het bestuur stelt per seizoen een budget voor, dat gepaard gaat met de doelstellingen die men voor ogen heeft. Ga je voor het linkerrijtje, dan stelt men drie miljoen euro ter beschikking voor de nodige transfers en 350.000 euro per week als loonkosten. Wil men een ticket voor Europees voetbal bemachtigen, dan stelt het bestuur drieënhalf miljoen euro aan transferbudget ter beschikking en een loonbudget van 375.000 euro per week. Omdat de club geen uitstaande leningen heeft, kan het ook geen schulden opbouwen.

Het enige minpuntje is het geringe transferbudget. Ook hier heeft het bestuur een goede constructie op gevonden. Tachtig procent van de inkomsten aan transfers, gaan rechtstreeks naar je transferbudget. Dus met de verkoop van enkele kwaliteitsvolle spelers, die de club genoeg heeft, kan het transferbudget drastisch toenemen. Je kan dus zeker stellen dat de bestuursleden het daar aardig voor elkaar hebben. En met de financiële fairplay in het vooruitzicht, denk ik dat je kunt zeggen dat het alleen maar bergopwaarts met de club kan gaan. Ook is sinds 1 januari van dit jaar het “Nuevo San Mamés” de thuishaven van Athletic Club. Het nieuwe stadion biedt plaats aan 53.000 toeschouwers, waardoor ook de inkomsten weer zullen stijgen.

Als hierbij ook nog eens de tv-gelden eerlijker worden verdeeld, dan kan de toekomst er erg rooskleurig gaan uitzien voor los Leones op zowel nationaal als internationaal vlak. Dat het dan wil zeggen dat het met mijn club Barcelona iets minder zal gaan, neem ik er dan maar bij. De club kende zijn succesvolste periode tussen 1928 en 1943. Acht keer eindigde men op de eerste plaats in de competitie en liefst 24 maal moesten ze plaats maken in de trofeeënkast voor de Copa del Rey. In 1976 werd de wereldbeker gewonnen. Ook grepen ze een UEFA Cup net mis, door in een finale het onderspit te delven tegen Juventus. Tegenwoordig doet de club het ook goed met de middelen die ze hebben. Ze staan garant als een erg sterke middenmoter die het de traditionele topclubs erg moeilijk kan maken. Als je daarbij optelt dat de club, al sinds de oprichting, enkel met zelf opgeleide Baskische spelers werkt, op enkele uitzonderingen na, verdienen ze echt meer waardering.

Maar de ploeg stond de afgelopen seizoenen eerder bekend om hun ijzersterke verdediging, die zeer moeilijk te penetreren is, niet zozeer om het verzorgd voetbal. Met de komst van Marcelo Bielsa dit seizoen, is de ploeg een ware transformatie aangegaan. Ze snoepen punten af van Barcelona en andere topclubs in de competitie, staan op een vijfde plek in de competitie, spelen de finale van de Copa Del Rey tegen Barcelona en ze stoten wellicht ook door in de Europa League door overtuigend te winnen op Old Trafford van het Manchester United van Sir Alex Ferguson. En dit alles met voetbal, dat we niet gewend zijn van Bilbao.

De ondoordringbare muur achterin, met een ongenaakbare Javi Martínez , staat er nog steeds. Iraizoz, een kwaliteitsvolle en ervaren keeper die de schaarse kansen van de tegenpartij zowaar nog schaarser maakt, ontpopt zich dit seizoen ook tot een echte topkeeper. Maar het middenveld en de voorhoede spelers spelen nu ook veel maar naar voren in plaats van steeds verdedigend ingesteld te zijn. Ze creëren talloze uitgespeelde kansen met Iker Muniain, Ander Herrera, De Marcos, Itturaspe die dan door aanspeelpunten Llorente of Toquero kunnen worden afgemaakt. De hand van Bielsa is zowaar duidelijk zichtbaar in dit geweldig elftal.

Maar het succes van dit elftal en Bielsa kan ook meteen de ondergang van dit Bilbao betekenen. Bijna dagelijks verschijnen namen zoals Llorente, Martinez en nu ook 19-jarig toptalent Muniain in de wandelgangen. Het zal dan ook niet zo lang duren voor deze spelers effectief de overstap gaan maken naar een andere club, al hoop ik dat het nog even duurt vooraleer dat gebeurt zodat de club kan reageren op het verlies.

Hoe zullen het bestuur , de club en de spelers dan reageren op het feit dat de ene na de andere topspeler vertrekt? Kan men op tijd waardige vervangers aantrekken of opleiden op een redelijk korte tijdspanne? Hoe zal men reageren als de succescoach himself ingaat op één van de aanbiedingen die hij ongetwijfeld heeft… zoveel vragen die in mij opkomen nu ik deze fantastische club beter en beter leer kennen.

Ik persoonlijk hoop dat de topspelers en de coach nog minimaal twee seizoenen doorgaan bij deze geweldige club en dat het bestuur tegen dan oplossingen heeft gevonden op het mogelijk vertrek van deze mensen. Met deze Club Expert wil ik echt mensen proberen te overtuigen zich te verdiepen in de club Athletic Bilbao, want je zult versteld staan van de rijke geschiedenis van deze schitterende club.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is hem dan, mijn eerste CE. Er zullen ongetwijfeld zaken zijn die voor verbetering vatbaar zijn. Grammaticaal, inhoudelijk, …
Ik zou het dan ook heel erg appreciëren als er een eerlijke beoordeling wordt gegeven. Ik kan tegen kritiek , dus leef je maar lekker uit!
Het belangrijkste is dat ik er stilaan beter in wordt met jullie raad
Ik hoop dat jullie hier wat aan zullen hebben en veel leesplezier.
Ik zou graag willen bedanken: Tristan, Lafuriaroja Joostvans en Lapulga_10

14 maart 2012 om 00:44

Geen probleem, jongen! Athletic Club de Bilbao is gewoon een fantastische club en in mijn ogen de mooiste club van Spanje na Barcelona natuurlijk! Ik ben blij dat je mijn tips hebt opgevolgd, met als gevolg een goede CE, en ik kan je natuurlijk niet anders dan 5 sterren geven! Laat me nog maar eens weten wanneer je een nieuwe gaat schrijven, dan help ik je graag nogmaals. Een goed begin!

14 maart 2012 om 07:42

''vind ik leuk'' hehe

Bedanky Joost!

Yeah! Hij staat er op. Het is gewoon een erg goede Club Expert waarvan velen hier nog wat van kunnen leren. Bilbao is een fantastische club en naar mijn inziens na Barcelona de mooiste. Je hebt het verhaal ook goed ingekort heb ik gezien en die hele kleine foutjes kunnen me niks schelen .

5 sterren.

13 maart 2012 om 18:16

Bedankt,maar toch heb ik het liefst dat je ook die kleine foutjes aan het licht brengt
Ik ben het met je eens , Bilbao is echt een schitterende club , ze hebben liefst 17 sattelietclubs, en allen zijn ze gesitueerd in Bilbao en omstreken. Ze werken echt nog steeds met het Only-basken Beleid en het is toch wel vrij uniek heden ten dage.

13 maart 2012 om 18:23

Ik had twee foutjes ontdekt, maar net achter gekomen, dat een van de twee geen fout was . De ander was heel klein, ben aan het zoeken, maar kan hem niet vinden... Maar ach, vergeet het, prima Club Expert!

Dat is zeker uniek, al met al een prachtige club met fantastische supporters.

13 maart 2012 om 22:59

Gaan we volgend jaar heen hea, Bilbao?

We zullen vast wel een kijkje in het stadion mogen nemen van Bilbao van de leraren?

13 maart 2012 om 23:06

Ja, inderdaad! Hopelijk mag dat . Lijkt me erg leuk.

14 maart 2012 om 08:07

Kan ik mee boys?

14 maart 2012 om 16:41

Haha, kom maar! Alleen mag het denk ik niet van de leraren... .

Sorry hoor maar Grandepulga2 is dit niet gewoon een groot deel gekopieerd van managers united.?

13 maart 2012 om 18:29

Ik heb niets gekopieerd, wel ik heb onder andere die website geraadpleegd, evenals wikipedia en nog andere bronnen. Daar stond wel het meeste informatie inderdaad.
Maar het is toch niet zo dat ik stukken tekst overnam, of wel?

13 maart 2012 om 18:36

Oh, oke nee maar dat stukje over dat transferbudget staat ook bijna altijd hetzelfde zoals jij schrijft bij managers United als ze het over een club hebben.

13 maart 2012 om 18:39

Daar heb je dan weer gelijk in , maar dat komt voornamelijk omdat je het financieel aspect moeilijk veel anders kan vertellen , snap je . Maar ik heb echt niets gecoppy/pasted

13 maart 2012 om 18:36

Als je eens bedenkt welke voetballers allemaal Baskisch zijn: Xabi Alonso, Mikel Arteta, Azpiliqueta, Garrido, Javi Martinez, Fernando Llorente, Iraola, Irazoiz, Muniain en Herrera zijn allemaal echt geweldige spelers, en allemaal Baskisch.

13 maart 2012 om 19:47

Klopt, er zijn goede Baskische spelers. Maar het kleine groepje dat Bilbao veel sterker maakt en als vedettes beschouwd kunnen worden (xabi Alonso en misschien Arteta) zullen niet de ambitie hebben om voor Athletic uit te komen. Athletic moet het nooit van grote aankopen hebben. Ze leiden zo'n beetje alles en iedereen op en halen af en toe spelers van Sociedad of andere Baskische clubs. Het transferbudget is niet bepaald de sleutel tot een sterk team, dat is de jeugdopleiding.

13 maart 2012 om 18:42

Bedankt voor je reactie man
Ik zal er zeker rekening meehouden in de toekomst en fijn dat je het even opmerkt. Als er nog iets is ,dan zou ik het apprecieren als je het ook wil meedelen of achterlaat op mijn profielpagina.

Ik denk niet dat ze iemand zullen aantrekken. Ze zullen in de jeugd wel één of andere aankomend talent hebben staan. Anders kijken ze in één van de 17(!) satelietclubs haha!

Athletic club de Bilbao blijft gewoon de mooiste club van Spanje, en ze blijven ook gewoon vasthouden aan hun traditie van alleen maar Basken. Volgens mij is Bilbao ook een van de weinige Spaanse clubs zonder schuld, maar dat kan aan mij liggen. En als ze de selectie de komende jaren intact houden kunnen ze zomaar meedoen om een plek in de CL. Dat doen ze nu in feite al, maargoed.
Vijf sterren van mij.

13 maart 2012 om 18:38

Voor mij blijft Barca de mooiste club nattuurlijk. Aangezien ik culér ben in hart en nieren. Ik wou op het einde van mijn CE ook even duidelijk maken dat ik geen supporter ben van deze club , meer een enorme sympathisant. Want ze hebben zo'n rijke en geweldige geschiedenis. Maar dat stuk moest ik eruitknippen omdat ik te veel tekst had

Het klopt ook wat je zegt over de schulden. Ze hebben geen uitstaande leningen, waardoor er geen schulden kunnen worden opgebouwd. Financieel hebben ze het daar prima voor elkaar.

Ook daar had ik dus iets over geschreven , maar ik moest er het één en ander tussenuit laten.

Wel, ze hebben enkele uitzonderingen gehad in het verleden , maar onder druk van Real Sociedad, een andere Baskische club , werden ze verkocht omdat ze in de onderlinge duels toenertijd het verschil maaktten

Overigens betwijfel ik het feit dat spelers als Martinez, Muniain,llorente en de coach allemaal zullen blijven. Al hoop ik het nattuurlijk wel.

Martinez en Muniain doen trouwens hun best om een transfer te forceren lijkt me...ze laten zich halfnaakt fotograferen met pornosterren thuis na de winst op Old Trafford, wetende dat de club normen en waarden hoog in het vaandel hebben ( Dit moet je niet al te serieus nemen)

13 maart 2012 om 19:19

Waar is de fout dan? Als je doelt op ''kathedraal''. Estadio San Mamés is het stadion van Athlétic Bilbao. La Catedral (het Kathedraal) is de bijnaam van het stadion. Naam moet met hoofdletters. Dus in deze context klopt het gewoon.

Edit: of bedoeld hij dat het: de Kathedraal moet zijn? Ach jammer dan. Om daarvoor één ster te geven is lame. Maar dit soort mensen zie je wel vaker bij Ce's.

13 maart 2012 om 19:26

Ik had het meer geaprecieerd als hij 1 ster gaf om vervolgens ook nog eens inhoudelijk te reageren. Maar ik geef hem ook wel gelijk. Als je al in je titel een fout hebt staan van zo'n kaliber, dan vraag je er een beetje om Dat ik het na 20 maal te herlezen nog niet zag?!

13 maart 2012 om 19:35

Ach, zulke mensen moet je niet serieus nemen. Je CE is in mijn ogen erg goed voor je eerste. Z'n foutje kan gebeuren. Toch jammer dat je de CE niet meer kan wijzigen als hij op de site staat.

15 maart 2012 om 23:17

De beste zelfcontrole is je eigen stuk hardop voorlezen.
Dan merk je vaak wat wel of niet loopt.

16 maart 2012 om 08:58

Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik zal het de volgende keer eens proberen en dan maar hopen dat het werkt!

Bedanakt voor je tip ;

Ik dacht dat je voor Barcelona was, maar goed je legt tenminste uit waarom je het geschreven hebt etc. Het is een erg informatief stukje. Ik weet niet of alle getallen etc. kloppen maar het is in ieder geval goed verwoord. Er zijn wel een aantal dingen die ik anders zou verwoorden, ik ga je 1 voorbeeld geven:

" Met deze Club Expert wil ik echt mensen proberen te overtuigen zich te verdiepen in de club Athletic Bilbao, want je zult versteld staan van de rijke geschiedenis van deze schitterende club."

Proberen te overtuigen? Dat klinkt niet echt overtuigend als je begrijpt wat ik bedoel... Je Gaat overtuigen!!! Je moet gewoon zeker zijn van je zaak als je zoiets neerzet.

Het enige kritiekpuntje vind ik is dat je het wat korter kon houden, dat leest voor de meesten wat leuker.

Conclusie: Dit is mijn eerste CE die ik beoordeel, een van de weinigen die ik heb gelezen. Ik vind het een sterk verhaal! Ik weet alleen niet precies hoe de beoordeling gaat(of een 5 onmogelijk is, of het makkelijk gegeven word etc.) Ik zal je de voordeel van de twijfel geven en geef dus toch de volle sterren!! Je mag trots zijn op dit stukje;. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn feedback.

13 maart 2012 om 19:23

Culér till i die hé hehe

Maar dat neemt niet weg dat je geen sympathie kunt hebben voor deze prachtige club. Alleen al het feit dat ze samen met Barca en Real, de enige clubs zijn die zich altijd in de Primera Division wisten te handhaven

Ja, en dan moet je nog weten dat mijn tekst langer was...ik moest hem noodgedwongen inkorten.
Bedankt voor je kritiek , ik heb er zeker wat aan. Alleen denk ik 5 sterren te veel van het goede is aangezien de fout die ik heb gemaakt in de titel. Bijna zo catastrofaal als het verdedigend werk van Manolev, die nog niet zo gek lang gelden zogenaamd interesse had van jouw cluppie hahaha!

Anyways nog eens bedankt voor de reactie.

13 maart 2012 om 19:35

Ik had de spellingsfout in je titel ook gezien alleen vond ik dat niet zo belangrijk. Ik weet niet of dat ook heel belangrijk is in Ce's. Als er in je hele tekst 3 fouten staat is het nog een voldoende geschreven tekst. Je gaat er iig veel kritiek om krijgen aangezien de leden van VZ zelfs in nieuwsberichten daarop muggenziften.

Sinds twee maand terug volg ik club vrij intensief. Kijk alle wedstrijden en geniet zo van dit Bilbao. Ook zoveel respect voor de club. Alleen maar Baskische spelers en toch nog nooit gedegradeerd. Alleen maar respect voor de club.

Meeste dingen in de CE wist ik eigenlijk al. Maar ik vond hem lekker doorlezen en je hebt goed de info in je CE verwerkt. Eigenlijk geen minpunten en daarom geef ik je ook vijf sterren. Waarschijnlijk nog wel wat kleine grammatica fouten maar ben niet echt een taalpurist dus ik laat dat aan anderen over.

Je hebt een prachtige club uitgekozen om je stuk over te schrijven! Ook al is het niet je club begrijp je de situatie wel aardig geloof ik.
Maar 1 grote fout heb ik ontdekt: Nuevo San Mamés als nieuwe stadion sinds 1 januari?
De laatste keer dat ik in Bilbao was (half jaar geleden) stond er nog niets. Dat gaat pas over een paar jaar in gebruik hoor!
Tot die tijd wordt het prachtige oude stadion nog gewoon gebruikt.
Verder aardig stukje, ik wist echter al aardig wat over de club dus ben er niet zoveel wijzer van geworden. Maar voor anderen kan het zeker interessant zijn!
Je krijgt van mij 4 sterren!

- Eerste alinea eerste woord moet i.p.v. na denk ik naast zijn.
- 80 procent van de inkomsten gaat, niet gaan. Bovendien geen komma in die zin denk ik. Verder zou ik daar geen ''je'' zetten maar iets als ''het''.
- ''dat het dan wil zeggen dat het met mijn club Barcelona iets minder zal gaan, neem ik er dan maar bij.'' Zin loopt niet erg lekker. ''dat het dan wil zeggen'' is een soort van halve dat wil zeggen die hier niet goed klopt. ''het'' wil helemaal niks zeggen. (ok ik vind dit echt moeilijk om uit te leggen, probeer er zelf een beetje achter te komen ;. Ik zou er gewoon ''daardoor'' van maken. Iets van ''dat het daardoor in de toekomst wellicht met mijn club, Barca, minder zal gaan, neem ik dan maar voor lief''.
- Je geeft heel veel conclusies binnen je alinea's. In je 2e alinea geef je al aan dat het alleen bergopwaarts kan gaan, in de 3e dat de toekomst er erg rooskleurig uit kan zien. Mij gaan al die conclusies binnen alinea's een beetje storen. Door alle dingen die je opnoemt (van tv-gelden tot financial fairplay) ziet de toekomst er goed uit, maar nu geef je in elke alinea hetzelfde aan. Lijkt me beter om dat een keer in een soort conclusie te zetten.
- Je begint halverwege een alinea met een stukje geschiedenis. Eerst gaat het nog over tv-gelden en dus hoe de toekomst er uit zal gaan zien. Vervolgens begin je in dezelfde alinea met de beschrijving van de geschiedenis van de club. Ik zou dat niet in dezelfde alinea zetten. Het zijn namelijk twee heel verschillende onderwerpjes binnen je CE.
- De alinea hierna begin je met ''maar''. Ik vraag me af waar die ''maar'' op terugslaat. Je zegt namelijk nergens iets over de aanval of zoiets.

Ik heb er in ieder geval wat foutjes uit proberen te halen, al zullen het zeker niet alle foutjes zijn. Misschien heb ik in een aantal gevallen overigens ook helemaal geen gelijk, corrigeer me dan direct weer ;.
Ik wil trouwens niet mierenneukerig overkomen hoor. Ik probeer ook eigenlijk nooit Ce''s te verbeteren, maar je vroeg er zo nadrukkelijk om..
Overigens vond ik het wel een hele leuke CE om te lezen. Leuk onderwerp en veel nieuwe informatie voor mij.
Van mij 4 sterren!

14 maart 2012 om 07:45

Zulke bazenreacties, daar vrieg ik inderdaad om! hartelijk bedankt voor je kritische beoordeling man

Ik heb hier ongetwijfeld al het één en andere uit geleerd.

Mooie Ce ik persoonlijk wist bijna niks van atheletic bilbao, Maar na een aantal opvallende uitslagen dit seizoen maar ook vorig seizoen ben ik ze beter gaan volgen en ik moet zeggen ik vind het echt een fantastische club. Mijn voorkeur in spanje gaat uit naar Realmadrid maar Athleticbilbao Valencia & Barcelona zijn ook geweldige clubs en spelen allemaal leuk voetbal. Na de wedstrijd van donderdag tegen united met open mond gezien te hebben ben ik me nog meer gaan verdiepen in bilbao en ik kon maar tot 1 conclusie komen het is gewoon een geweldige club met een mooi beleid ( Ook fijn dat je enkele delen van hun beleid uitlicht in deze CE ) Nu maar hopen dat de basken geweldenaars als Munian Llorente Demarcos & Javimartinez kunnen behouden dan zie ik ze nog wel hele leuke dingen doen in de spaanse competitie & Op internationaal vlak.

All met all mooi geschreven ook erg leerzaam aangezien ik heel veel niet wist ( Onder andere dat only basken beleid ).

5 sterren

14 maart 2012 om 07:50

Bedankt voor je reactie!

Biblao is inderdaad een schitterende club. Maar ik hoop dat je ook weet dat ik geen supporter ben van de club,maar eerder een enorme sympathisant. Ze is zoveel meer dat ik kan vertellen over Bilbao, alleen moest ik mijn tekst vrij beknopt houden.

Ik denk echt dat ik binenkort misschien aan een 2de CE ga werken over deze club. Alleen moet ik nog wel beter wordn in grammaticaal opzicht ;

Bovendien zegt het al veel over hoe ik over deze club denk, als je weet dat ik nog geen één CE heb geweid aan mijn club Barcelona.

Maar dit heeft dan ook weer te maken met het feit dat er aan Barca al zoveel goede Ce's zijn geweid, door onder andere , de fantastische Lapulga_10 en Jootsvans...
Die laat ik maar dus over aan hun.

Nogmaals bedankt voor je beoordeling.

Leuk verhaal over Bilbao, maar niet meer en niet minder!

Voeg wat humor toe, wat meer anekdotes, metaforen.

Ik vind je laatste alinea slecht vergeleken met de andere alinea´s!

Met deze zin heb ik problemen,
´´met deze Club Expert wil ik echt mensen proberen te overtuigen zich te verdiepen in de club Athletic Bilbao, want je zult versteld staan van de rijke geschiedenis van deze schitterende club.´´

Ik vind het meer een informerend stuk dan een overtuigend stuk. Als je wilt overtuigen dan moet je dat wel duidelijk maken en anders schrijven. Als je wil dat ik er meer over ga lezen dan moet jij vertellen wat er nog allemaal over te lezen is en waarom dat interessant is. Nu vertel jij mij leuks over Bilbao maar je schrijft niet waarom jij affectie hebt met die club. Welk gevoel wekken de verschillende aspecten die jij beschrijft op? Je zegt pas in je één na laatste alinea dat je het een fantastische club vind, alleen daar ontbreekt de opsomming van waarom.

Het kan aan mij liggen maar ik heb genoten van het stuk maar voel mij nu niet geneigd meer te gaan verdiepen in Bilbao, misschien hebben andere dit wel.

Qua grammatica en spelling ben ik geen held maar ik zou een paar zinnen anders formuleren, omdraaien etc.

´´met deze Club Expert wil ik echt mensen proberen te overtuigen zich te verdiepen in de club Athletic Bilbao, want je zult versteld staan van de rijke geschiedenis van deze schitterende club.´´
of
Met deze Club Expert wil ik echt mensen proberen te overtuigen zich in de club Athletic Bilbao te verdiepen. Je zal versteld staan van de rijke geschiedenis van deze schitterende club.(probeer als het kan het woord Club wat vaker weg te laten en synoniemen te gebruiken zoals ploeg, team, column)
of
Middels deze Club Expert wil ik jullie overtuigen je te verdiepen in de rijke geschiedenis van deze prachtige club. Je zal versteld staan!

Omdat ik toch aan het mierenneuken ben dan nog ff dit,
-begin je alinea's niet te vaak met maar!(tevens, daarbij, daarnaast kan je goed gebruiken)

Jij vroeg om kritiek dus heb ik de moeite genomen om dit te geven. Ik ben benieuwt of jij en andere zich hier in kunnen vinden. Bij een kritische reactie hoort een kritisch cijfer. 3 van de 5 sterren en dus een dikke voldoende maar ruimte voor verbetering!

Succes!

ps, ik prijs niet graag mijn eigen werk maar als je mijn column uit 2010 leest Paardenworst, dan snap je wat ik bedoel met overtuigen..(niet wat andere bedoelen dus puur mijn visie)

14 maart 2012 om 09:39

Bedankt voor je reactie en ik stel deze echt op prijs. Ik zal je column zeker lezen vanavond. Ik vind het beter dat je een eerlijke maar kritische beoordeling geeft, dan dat je gewoon 5 sterren geeft en erbij zeg: ik heb er van genoten!

Nogmaals, het is mijn eerste CE dus is het zeker voor verbetering vatbaar. Grammaticaal, inhoudelijk en qua schrijfwijze. De reden waarom het misschien niet al te overtuigend klonk, is omdat dit mijn eerste CE was en dus meer een feitelijke weergave over de club is; de oprichting, financiele gesteldheid,...

Ik ga zeker werken aan een 2de CE over de club en die zal iets meer persuasief zijn dan de deze. Ik moest namelijk nog stukken weglaten omdat ik ruim over de 1000 woorden zat. dus besloot ik maar het een feitelijk geheel te houden , en al mijn emotionele betrokkenheid in een 2de CE te verwerken.

Ik hoop dat je ook die zult leze en dat je hem beter gaat vinden dan de deze!

Nogmaals bedankt voor je reactie

14 maart 2012 om 11:04

Geen probleem! Succes met je volgende CE, ik zal hem met genoegen lezen(hoop ik haha)

Leuk stuk, maar ook niet meer dan dat. Netals de voorgaande spreker zie ik het overtuigende aspect nauwelijks terugkomen. als dat je doel was, had ik meer hartstocht verwacht.

Daarnaast zou ik meer uitleg verwachten over de baskische identiteit van de club en de policy om enkel Baskische spelers aan te trekken.

En die titel... tsja... jammer om daar zo'n duidelijke fout te maken, snap overigens niet dat voetbalzone dat niet zelf aanpast of de mogelijkheid geeft dit aan te passen.

15 maart 2012 om 13:53

Dankjewel voor je reactie

Het probleem dat ik had, was namelijk dat ik enorm veel moest knippen omdat ik ruim over de 1000 woorden zat. Dus had ik besloten,de tekst maat iets feitelijker te houden en dan in een volgend CE meer persuasief aan het werk te gaan.
Zo zat er dus ook veel informatie over het beleid in en dergelijke..

Ik weet niet wat mij bezielde om zo'n fout te maken en er dan nog eens 20x overheen te lezen. Zoals ik al zei, dit is mijn eerste CE en ik wist dat er sowieso veel fouten in zouden zitten. Ik hoop dan ook dat ik hier met de tijd veel beter in zou worden en dat is ook de reden waarom ik van iedereen graag een objectieve en eerlijke reactie wou zien.

Dus bij deze bedankt voor het lezen en de volgende zal ongetwijfeld beter zijn!

PS: als je iets meer wil te wete komen over de club , Baskisch beleid,..stuur je me maar een berichtje

15 maart 2012 om 13:53

Dankjewel voor je reactie

Het probleem dat ik had, was namelijk dat ik enorm veel moest knippen omdat ik ruim over de 1000 woorden zat. Dus had ik besloten,de tekst maat iets feitelijker te houden en dan in een volgend CE meer persuasief aan het werk te gaan.
Zo zat er dus ook veel informatie over het beleid in en dergelijke..

Ik weet niet wat mij bezielde om zo'n fout te maken en er dan nog eens 20x overheen te lezen. Zoals ik al zei, dit is mijn eerste CE en ik wist dat er sowieso veel fouten in zouden zitten. Ik hoop dan ook dat ik hier met de tijd veel beter in zou worden en dat is ook de reden waarom ik van iedereen graag een objectieve en eerlijke reactie wou zien.

Dus bij deze bedankt voor het lezen en de volgende zal ongetwijfeld beter zijn!

PS: als je iets meer wil te wete komen over de club , Baskisch beleid,..stuur je me maar een berichtje

Prima onderwerp gekozen voor een colum. Zeker nu er een zeer goede partij is gespeelt tegen United zullen mensen er ongetwijfeld wat meer over willen weten.

Wel vind ik dat sommige zinnen echt niet lekker lopen, dat je ze te lang maakt of een woordkeuze gebruikt die ik anders zou doen.

Voorbeeldje,
''dit toont enkel aan hoe constant deze club wel niet is
Zou ik iets van maken zoals:
Dit alleen toont al aan hoe constant deze club wel niet is.

''de hand van Bielsa is zowaar duidelijk zichtbaar in dit geweldig elftal.
Zowaar weglaten, is niet nodig. De hand Bielsa is duidelijk zichtbaar in dit elftal, punt klaar.

''het zal dan ook niet zo lang duren voor deze spelers effectief de overstap gaan maken naar een andere club.
Effectief vind ik ook overbodig, of i.i.g iets anders van maken.

''dat het dan wil zeggen dat het met mijn club Barcelona iets minder zal gaan, neem ik er dan maar bij.
Niet nodig om te benoemen.

''zoveel vragen die in mij opkomen nu ik deze fantastische club beter en beter leer kennen.
Zou ik ook weglaten. Ik vind dat je op deze manier zelf zegt nog niet goed op de hoogte te zijn van de alles binnen de club. Is toch jammer omdat jij als 'expert' mensen goed moet kunnen informeren over de club. Je leest toch liever verhalen die verteld worden van iemand die wekelijks/maandelijks bij de club zit dan dat wat over het web surft, wat verhaaltjes leest en er iets van maakt.
En dat idee krijg ik hiervan.. Dat je denkt van; Góh, Bilboa is door. Nou laten we maar even op wikipedia kijken en er een verhaaltje van maken..

Al met al aardige colom. 3 sterren omdat er imo ruimte is voor verbetering

Trouwens die titel, dat kan echt niet hea?...

15 maart 2012 om 13:55

Ok voor jouw geld de reactie hierboven. Ik apprecieer je kritische noot in jouw beoordeling en zal deze fouten dus hopelijk minder maken in de toekomst!
Tja de titel... ik weet nog steeds niet hoe en waarom?!

Ik vind dit een redelijk matig stuk. Echt leuk dat je wat over het fantastische Athletic Club schrijft, maar het druipt er echt vanaf dat je -zoals je zelf al aangeeft- de club nog maar kort volgt en waarschijnlijk na de stunt tegen Manchester even wat info bij elkaar hebt gegoogled en die in een stukje hebt gestouwd. Voor mij is een echt goede Club Expert iemand die écht veel dingen over de club weet (d.w.z. dingen die ik zelf nog niet wist, en die je niet meteen op de Wikipedia leest) en vervolgens een beargumenteerd betoog houdt.

Je verhaal klinkt redelijk, maar er staan ook een aantal storende fouten in, zowel feitelijke als taalfouten. Zo is het natuurlijk De Kathedraal en niet Het Kathedraal en speelt Athletic nog niet in het nieuwe stadion. Zinnen als 'staan garant voor een stabiele middenmoter', 'is de ploeg een ware transformatie aangegaan' klinken gewoon voor geen meter. Het stuk ''maar de ploeg stond afgelopen seizoenen..'' waarom gebruik je 'maar', er is hier geen sprake van een tegenstelling.

Een aantal vreemde inhoudelijke keuzes:
Wat heeft de anekdote in de eerste alinea in hemelsnaam met de rest van het verhaal te maken? Als het te maken heeft met de aanstaande finale van de Copa, opnieuw tegen Barcelona zou ik dat er wel bij vermelden en tevens opschrijven dat het ook een rematch is van de finale van 2009.

Waarom neem je zomaar als een feit aan dat de topspelers vertrekken? Bijvoorbeeld Llorente wordt al een jaar of drie in de geruchten genoemd en is steeds gebleven, de vorige succescoach Caparrós heeft ook gewoon zijn contract uitgediend en de absolute ster uit het recente verleden Etxeberria heeft zijn hele carrière bij Athletic gespeeld.

Je begint over de sterke verdediging met Javi Martinez. Waarom niet even vertellen dat hij pas sinds dit jaar door Bielsa op die plek is neergezet en van origine middenvelder is?

Groeten,
Louis Tinner

15 maart 2012 om 14:02

Ik apprecieer jouw reactie, maar vind het jammer dat je deze CE van mij als meetstaf gaat nemen om een oordeel te vellen over hoelang ik de club al volg. Mocht het jouw interesseren , het begon vorig jaar. En dus niet na de 2-3 winst op Old Trafford.

Wel ben ikk het met je eens dat er veel echt beter kan en moet. Deze fouten hoop ik dan ook minder te maken in mijn volgend Ce.

Overigens zijn er vrij belangrijke stukken uit mijn CE gelaten omdat ik la ruim over het limiet van 1000 woorden zat.

Zo had ik het inderdaad ook over Martinez die het vanachter nog beter doet , omdat hij normaal centrale middenvelder is..

Ik zei niet dat spelers gingen vertrekken. Ik stelde mezelf , puur hypothetisc, de vraag over hoe men zal reageren op een mogelijk vertrek van deze sterkhouders.

Het team was oorspronkelijk van plan om op 1 januari in het nieuwe stadion te gaan spelen , ik ber er dan ook vergeten bij te vermelden dat het inderdaad nog niet zover was.

Nogmaals , bedankt voor je reactie en kritische noot. Maar wel wil je duidelijk maken dat ik de cub niet volg sinds de winst op Old Trafford. Ik was namelijk al bezig met de CE te schrijven , nog voor die bewuste wedstrijd werd gespeeld. Mocht ik jouw alsnog die indruk hebben gegeven, dan hoop ik dat je nu weet dat het niet zo is.

Mvg

Grandepulga2

Vind het een erg mooie CE, goed geschreven, goede info gegeven die bij de mainstream niet bekend is. Wat een puntje is, is dat je misschien wat over de bijnaam van het stadion had kunnen zeggen, De titel is namelijk Feest in het Kathedraal, maar ik en waarschijnlijk vele anderen wisten niet dat het stadion die bijnaam had. Hier ben ik achter gekomen via ctrl +f na het niet in het stuk te hebben gelezen om het vervolgens in de reacties te lezen.

Al met al kan ik niet veel meer zeggen hierover, andere punten zijn hierboven al genoemd en als ik eerlijk ben moet ik het nog eens goed lezen om die punten te vinden, dus niets meer dan complimenten hiervoor.

5 sterren ;

15 maart 2012 om 14:06

Misschien kan ik in mijn volgende CE inderdaad aankaarten waarom het de kathedraal wordt genoemd en misschien had ik het wel moeten doen in mijn eerste Ce.
Echter moet je ook weten dat je jouw CE erg beknopt moet houden , want voor je het weet , zit je al aan 1500 woorden.

Nogmaals bedankt voor je reactie ;

Mooi voor je eerste CE hopelijk kan ik er ook wat van leren.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren