Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Benoemingen Van Gaal en Sturkenboom verboden

Laatste update:

De aanstelling van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom als algemeen directeur en algemeen directeur ad interim van Ajax mag niet doorgaan. Het gerechtshof in Amsterdam heeft de Raad van Commissarissen dinsdagmorgen verboden de aanstellingen door te zetten. In de uitspraak van het hoger beroep wordt gesteld dat 'de benoeming statutaire directeuren en goedkeuring titulaire benoemingen vernietigbaar zijn wegens ernstige oproepingsgebreken'.

/

De overige commissarissen hebben volgens de rechter met het uitsluiten van Johan Cruijff bij de besluitvorming onaanvaardbaar gehandeld. Het hof acht aannemelijk dat de andere commissarissen het vooropgezette plan hadden om te voorkomen dat Johan Cruijff op de besluitvorming van 16 november wezenlijke invloed kon uitoefenen. Vrijdag is de aandeelhoudersvergadering van Ajax, waarbij het voor de hand ligt dat het vertrouwen in de Raad van Commissarissen wordt opgezegd.

Steven ten Have, Edgar Davids, Marjan Olfers en Paul Römer stelden Van Gaal en Sturkenboom in november aan zonder Cruijff daarvan op de hoogte te stellen. Cruijff spande hierop een kort geding aan, maar de rechtbank bepaalde in december dat de aanstellingen rechtsgeldig waren. Toch schortte de rechter de aanstellingen op, omdat hij wilde zien of de aandeelhouders nog vertrouwen hadden in de huidige Raad van Commissarissen. De nv Ajax en de vier commissarissen spanden hierop een hoger beroep aan, maar dat verloren ze dinsdag.

"Ik ben bijzonder verheugd", reageerde Keje Molenaar, de rechterhand van Cruijff, tegenover Voetbal International. "Dit was conform onze verwachtingen en het is geweldig dat de bevestiging er nu is. Laten we hopen dat ook tijdens de aandeelhoudersvergadering het gezond verstand gaat regeren en de RvC naar huis wordt gestuurd. Dan kan Ajax eindelijk, zonder tegenwerking van anderen, de plannen van Cruijff onvoorwaardelijk gaan uitvoeren."

Lees hier de volledige uitspraak

Dat is goed nieuws voor Ajax

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Oke, dit is goed nieuws...

7 februari 2012 om 10:16

Voor Cruijff zeker, er lijkt een einde te komen aan een hele lange soap.

Ten Have heeft pas een paar uur voordat de belangrijke vergadering met de benoemingen een mail gestuurd naar de Vrouw van Cruijff dat er een vergadering was. Vind je het gek dan dat Cruijff niet aanwezig is. Het is echt te lachwekkend voor woorden hoe amateuristisch. DIt is het bewijs. Deze teksten waren ingediend bij de rechtszaak van vandaag

Bij e-mailbericht van 16 november 2011, 6:59 uur, van Ten Have aan het e-mailadres van Danny Cruijff, de echtgeno-te van Cruijff, in kopie aan Cruijff en Rutger Koopmans, met als onderwerp: Rvc-bijeenkomst 16 november 2011, 16.00 uur is onder meer vermeld:

Beste Johan,

Heb eerder pogingen gedaan om na vorige week in contact en tot een afspraak te komen. Heb helaas niets van jou ge-hoord.
Mede gegeven onze gesprekken vorige week en de vergadering van de Ledenraad vanavond heeft Pascale een vergadering voor de RvC opgezet. Deze vind vanmiddag, woensdag 16 november, om 16 uur plaats in de Arena. Het is belangrijk dat we er samen kunnen spreken, ik doe een dringend beroep op je.

Met het oog op onze voortgang op de bekende onderwerpen is het belangrijk als RvC te vergaderen. Als je niet in Neder-land bent, is het prima om in te bellen of net als vorige week gebruik te maken van je videosysteem. Onderwerpen zijn rapportage commissie en voortgang samenstelling directie. (…)

(xi) In een e-mailbericht van 16 november 2011, 13:28 uur van het e-mailadres van Danny Cruijff, ondertekend door Cruijff, met als onderwerp: Vergadering is onder meer als volgt vermeld:

(…)
Wat betreft de vergadering: op zulk kort termijn kan ik die niet inplannen in mijn drukke werkzaamheden vandaag.

7 februari 2012 om 10:23

Ben erg benieuwd of dit nu het einde is van de soap. Hoop het wel!
Maar ik verwacht dat Van Gaal nu wel afgekocht moet gaan worden. Ik neem tenminste niet aan dat hij dan maar gewoon niet gaat komen.

Hij heeft immers een contract...
Iemand een idee hoe dit zit?

7 februari 2012 om 10:27

Zo onterecht, ik heb echt een zwak gekregen voor de zo geplaagde ten have. Hij wilde alleen het beste voor de club en dan steekt weer z'n demente man er een stokje voor, echt een schande.
Afca for ever

7 februari 2012 om 10:28

Als een contract niet rechtsgeldig wordt verklaard, dan denk ik dat hij geen cent krijgt. Echter denk ik wel dat er nog wat procedures gaan lopen.

7 februari 2012 om 10:34

@robocrouch

Of je snapt er weinig van, of je wilt gewoon provoceren.
Als Ten Have het beste met Ajax voor had dan had hij wel anders gehandeld.

7 februari 2012 om 10:35

@ robocrouch

Hoe kan je het nou onterecht vinden voor Ten Have? Ik snap die Ajacieden echt niet, hahaha. Misschien ligt het wel aan mij

7 februari 2012 om 10:39

Afca for ever? je bent niet eens supporter van de club (aan je eerdere reacties op voetbalzone te zien). Jou reactie is puur voor het uitlokken en aandacht krijgen.. triest

7 februari 2012 om 10:40

@ robocrouch
Uit welk ei ben jij dan gekomen? Je kan toch niet met droge ogen menen dat dit een onterechte beslissing is? Deze manier van handelen slaat gewoon nergens op; je kan niet als Rvc-leden besluiten om een directeur te benoemen zonder daarin andere Rvc-leden te betrekken.

De RvC is een toezichthoudend orgaan en dient dergelijke zaken als groep te beslissen!

7 februari 2012 om 10:42

Is dit sarcastisch of niet?

Volgens mij ben een van de weinigen die voor het kamp ten have is.

ON: Mochten ze van Gaal afkopen kost ajax dat 12 maand salarissen, na Jol die volgens mij ook afgekocht is, lijkt me toch erg zonde van het geld.

Of wordt het contract ongeldig verklaard?

7 februari 2012 om 10:45

Dit is overigens dus allemaal besloten in die vergadering terwijl Cruijff dus niet aanwezig was.

Voorgenomen besluiten samenstelling directie
StH licht toe welke voorgenomen besluiten het betreft.
• De beoogde aanstelling van de heer Martin Sturkenboom tot algemeen directeur ad interim. Beoogd is dat hij als zodanig ad interim leiding zal geven aan het besturen van de ven-nootschap en het directieteam.
• De beoogde aanstelling van de heer Danny Blind tot tech-nisch directeur ad interim. Beoogd is dat hij als zodanig toegevoegd zal worden aan het directie team ter ondersteu-ning van Martin Sturkenboom om te fungeren als aanspreekpunt voor de operationele, zakelijke en administratieve aspecten van de voetbalactiviteiten (zoals transfers, contracten, lo-gistiek, facilitaire zaken).
• De beoogde aanstelling per 1 juli 2012 van de heer Louis van Gaal tot statutair directeur van de vennootschap, tevens voorzitter van het directie team. Beoogd is dat per gelijke datum Martin Sturkenboom benoemd wordt tot statutair direc-teur van de vennootschap met de portefeuille algemene za-ken.
Benadrukt wordt dat het in alle gevallen gaat om voorgenomen benoemingen met inachtneming van de terzake geldende proce-dures, waaronder advisering door de OR en (m.b.t. de voorge-nomen statutaire benoemingen) kennisgeving aan de AVA van de voorgenomen benoemingen.

Alle aanwezige commissarissen (dat zijn ze allemaal behalve Cruijff want die kreeg pas een paar uur van te voren een mail dat er uberhaupt een vergadering was en kon dus niet aanwezig zijn) kunnen zich in de voorgenomen besluiten vinden en stemmen ermee in dat zo spoedig mogelijk uitvoering wordt gegeven aan alle terzake geldende procedu-res.

Inmiddels is gebleken dat de OR positief is over de voorge-nomen besluiten, dat de Directie van de vennootschap (thans bestaande uit de heren Slop en Van der Aat) de voorgenomen besluiten steunt en bereid is de Directie besluiten te nemen die nodig zijn i.v.m. de twee ad interim aanstellingen.

7 februari 2012 om 10:49

Nee, van Gaal zou pas afgekocht moeten worden als de benoeming rechtsgeldig was verklaart en de RVC vrijdag alsnog zou worden afgezet... Nu is er geen sprake van een overeenkomst!! Hele belangrijke stap in de goede richting dit!

7 februari 2012 om 10:50

Ik ben blij dat er tenminste nog iemand is die op het idee komt dat Robocrouch gewoon sarcastisch is. Weg met Ten Have!

7 februari 2012 om 10:53

sarcasme zeker toch?
ten have wilde wat het beste voor hem was zodat hij zo lang mogelijk kon blijven,
ten have is een nare man die cruijff van het begin tegenwerkte, en sturkenboom heeft hem daarna geholpen.

ik neem aan dat alle dingen die sturkenboom gedaan heeft nietig zullen worden verklaard?
de gele kaarten voor jonk, en het op non-actief zetten van Van Kloet.

7 februari 2012 om 12:26

Als vier leden van de RvC onrechtmatig Van Gaal een contract hebben laten tekenen, zijn zij volgens mij aansprakelijk.

7 februari 2012 om 19:23

ik denk wel dat arsenal de top 4 gaat halen als iedereen fit is dan krijg je deze opstelling

Szczesny
Sagna
Djourou
Vermalen
Gibbs
Arteta
Song
Ramsey
Walcott
RVP!!!!
Gervinho
7 februari 2012 om 10:23

Cruijff wint wederom! Wanneer ziet dat trieste 4-tal het eens in dat het beter is om hun spullen te pakken? Dit is het ultieme bewijs dat hun allemaal verkeerd bezig waren en dat weten ze ook dondersgoed. Hopelijk komt er meer goed nieuws deze week ; namelijk het wegstemmen!

7 februari 2012 om 10:25

@thuntelaar: precies. Ze hadden het al door moeten hebben, maar als ze het NU nog niet zien, dan weet ik het ook niet meer. Maar goed, de aandeelhouders zijn over een paar dagen aan zet. Al die smeerlappen eruit, en nu opnieuw beginnen met fatsoenlijke mensen.

7 februari 2012 om 10:33

Inderdaad. Hun dagen zijn geteld. De aandeelhouders zullen hopelijk wel zo snugger zijn om om er voor te kiezen dat ze hun biezen moeten pakken. Ik kan me het nog goed herinneren dat Ten Have zei ; we hebben het beste met Ajax voor. De RvC heeft in geen 1 moment gedacht aan de club Ajax. Overleg is er niet geweest. Ze hebben gewoon hun eigen zin door gedramd.

7 februari 2012 om 10:41

Thuntelaar en Edo,

Maar er veranderd toch helemaal niets, totdat ze Cruijf alles laten bepalen op technisch vlak en dan bedoel ik ook alles. Maar let maar op, die vreselijke ledenraad heeft deze personen (rvc) aangenomen, waaronder de clan van Molenaar. Om te zorgen dat Cruijf geen carte blanche krijgt. Daardoor is deze hele situatie ontstaan. Wie zegt dat het nu weer niet gaat gebeuren?

Je kan al die smeerlappen eruit sturen, maar ze nemen net zo hard weer andere smeerlappen in dienst. Eerst had iedereen de pik op vd Boog, om vervolgens Ten Have aan te nemen.

7 februari 2012 om 10:49

@egghead

Molenaar staat aan de kant van Johan. Hij heeft echter wel 4 commissarissen aangesteld die geen van alle deugen. Dat kon hij van tevoren niet bedenken en hij nam dan ook zijn volledige verantwoordelijk (al schieten we daar natuurlijk niets mee op). Hopelijk is 3x scheepsrecht, na Van Den Boog en Ten Have.

7 februari 2012 om 10:59

@egghead. Het zou inderdaad kunnen dat er weer nieuwe smeerlappen benoemd worden. En Carte Blanche voor Cruijff is ook niet verstandig.

Maar dat moeten we eerst nog maar eens afwachten. Het zou ook kunnen dat ze wel geschikte bestuurders vinden. Dat duurt allemaal even, maar ik had ook niet de illusie dat een gerechtelijke uitspraak alles opeens op zou lossen. Dat kan gewoon niet. Nu eerst een goede Rvc, dan een goed technisch beleid, en dan een paar jaar naaiend hard werken voordat je weer een elftal hebt dat stabiel en herkenbaar is. Daar kunnen nog dingen mis gaan. Maar dit was wel een broodnodige eerste stap.

7 februari 2012 om 11:04

Allereerst zijn de aandeelhouders aan zet vrijdag. Hun bepalen het lot van de Rvc. Als de meerderheid voor een vertrek stemt dan kunnen ze geen kant op. Zodra dat walgelijke kwartet eruit is, ligt alles open voor Cruijff en kan men het beruchte plan uitvoeren. Dit zou dus het begin van alles zijn.

7 februari 2012 om 14:01

Top! de eerste overwinning van Ajax in 2012.... Waarschijnlijk is het probleem niet dat ze dat niet inzien alswel dat hun ego te groot is om toe te geven dat ze een nederlaag hebben geleden en nog veel belangrijker gezichtsverlies.... Persoonlijk belang wordt boven clubbelang geplaatst en daarom zeggen we tegen Ten Have en zijn kornuiten....tot ziens, jullie zijn de zwakste schakel!

7 februari 2012 om 11:54

Hierbij wil ik iedereen feliciteren die van 't Cruijff af komt en hen daarin steunt.

Ik ben niet voor of tegen, weet niet alle ins & outs, maar het moet toch een keer rustig worden in Amsterdam en eens een keer aan voetballen worden gedacht?

Natuurlijk is het leedvermaak om het vanuit R'dam aan te zien, maar we weten hoe 't voelt om in de put zitten en de gifbeker leeg te drinken.
Het was allemaal leuk, maar dit gaat te ver en wie daar de dienst uit maakt, lekker boeien, als er maar leiding is en iemand die het ruimteschip gaat besturen en Ajax weer een club maakt, ipv van een beursgenoteerd bedrijf....het moet over voetbal gaan en nu zitten ze telkens bij de rechter of zitten de oudvoetballers en bestuurders tegenover mekaar om uit te maken wie de baas wordt op het schip Ajax!

Ik hoop voor de supporters dat het gauw voorbij is, dan kunnen we net zoals hier in Rotterdam weer praten over voetbal, zolang jullie maar onder blijven

Gefeliciteerd Ajax supporters!

7 februari 2012 om 14:00

Ik vind hier dat van Gaal tekort word gedaan;
Een man die Ajax veel succes heeft gebracht.
Jammer is dat Cruijff en van Gaal geen ideale combinatie is.

Ik ben wel blij dat Sturkenboom weg gaat, die man ademt een en al Utrecht.. en heeft niks te zoeken bij ajax

7 februari 2012 om 16:11

Dit zou inderdaad goed nieuws moeten betekenen. Heb daar inmiddels mijn twijfels over omdat ik niet verwacht dat de ledenraad de rvc gaat afzetten. In dat geval hebben zij een geweldige plaat voor hun kop en zullen ze 'gewoon ' doorgaan. Je kan op je vingers tellen wat dan de reactie van Cruyf zal zijn en wat voor moddergevecht er dan wederom onstaat. De benoeming van van Gaal en Sturkenboom is dan wel van de baan maar ik wed dat ze weer vroloijk naar een ander gaan zoeken net zolang tot cruyff de handdoek gooit en er mee kapt.

Tsjah....het bewijs is geleverd...het wordt nu echt tijd dat verantwoordelijken opstappen!

7 februari 2012 om 10:25

Plus dat Cruijff laat zien dat hij de boel op de rit kan krijgen, dat wordt geen gemakkelijke klus, omdat hij iedereen met bestuurlijk visie tegen hem in het harnas jaagt. Cruijff moet oppassen dat hij niet alleen komt te staan

7 februari 2012 om 10:29

@harmjan op zich begrijp ik je punt, maar die "mensen met bestuurlijke visie" laten zelf zien geen moeite te hebben iemand een mes in de rug te duwen. Die ben ik liever kwijt dan rijk. Als Cruijff daarvoor ook moet stappen, is dat een groot offer. Maar beter zo dan dat die 4 ellendelingen er blijven zitten.

7 februari 2012 om 10:31

Cruijff blijft bij Ajax in welke vorm ook , maar als Cruijff iets niet zint dan gaat hij met zijn status bij het publiek in de media de aanval openen. Zo zijn er ook weinig nieuwe mensen die denk ik vol vertrouwen hebben in een bestuurlijke functie.

7 februari 2012 om 10:35

@ Harmjan1983

Cruijff staat er helemaal niet alleen voor 99 van alles wat Ajax een warm hart toe draagt is pro Cruijff. Daarnaast heeft de ledenraad ook geleerd van hun fouten en zal de nieuw te vormen bestuursraad nu mensen voor dragen die Cruijff ook echt zullen faciliteren.

Er zijn mensen met een bestuurlijke achtergrond ( van Duivenbode, Kalis, Ling ) die Cruijff zijn visie onderschrijven.dat zijn overigens ook mensen die Cruijff respecteerd en met hem in discussie kunnen gaan zonder dat het uitloopt tot een ruzie. Mochten die geen intresse hebben zullen er heus wel mensen met bestuurlijke ervaring zijn die Cruijff wel echt willen faciliteren.

Eerlijk gezegd zie ik de problemen die jij schetst niet opdoemen, als Ajax er nu echt eens voor zorgt dat er beleid bepalers komen die Cruijff zijn visie echt ondersteunen en willen faciliteren.

7 februari 2012 om 10:37

Er zijn genoeg mensen die het in Cruijff zien zitten en die met hem samen willen werken, voornamelijk mensen uit de voetballerij. Cruijff zal zelf wel in staat zijn om de juiste mensen aan te stellen en dan zal er van onenigheid nauwelijks sprake zijn.

Wat ik vooral hoop is dat er snel duidelijkheid komt en dat alle neuzen binnen Ajax dezelfde kant op wijzen, welke kant dat is dat maakt me inmiddels weinig meer uit, zo beu ben ik het.

En nu wegstemmen met die hap, aankomende vrijdag!

7 februari 2012 om 10:28

Inderdaad en eindelijk rust keren naar de club en zorgen dat het 1e elftal versterking krijgt, plus de basis spelers terug.

7 februari 2012 om 10:30

@ahjacied, je hebt toch niet over voetbal he? Dat spel met die bal enzo. Da's toch ondergeschikt ;

7 februari 2012 om 14:07

Of hopen dat ze zelf opstappen, dat zou beter zijn, anders wordt er een nieuwe RVC aangesteld door de Rechtbank en niet door Ajax zelf, dus zou beter zijn als de RVC de eer aan zichzelf zou houden. Zie ik overigens niet gebeuren.

7 februari 2012 om 14:09

Maar gezien afgelopen weken, verwacht ik niet echt dat ze dat zullen doen. Maar inderdaad, dat zou helemaal mooi zijn!

Eindelijk een keer een goed bericht bij Ajax! Hopelijk is er eindelijk een basis waarop een goede jeugdopleiding gebouwd kan worden en dat er rust in de club komt!

Hopelijk is het nu zover dat men bij Ajax eindelijk echt de weg van Cruijff in kan gaan slaan. Maar die ten have en co kennende gaan ze nog wel naar het Europees Hof of wat dan ook. Alles in het ''belang'' van Ajax. Oproep aan deze mensen: stap op!!!!!

7 februari 2012 om 10:13

Daarom heeft het hof de andere commissarissen verboden, op straffe van een dwangsom, de besluiten verder uit te voeren

Staat verder nog in de uitspraak

7 februari 2012 om 10:16

Maar ten Have en co kan gewoon blijven zitten. Alleen deze benoemingen zijn niet rechtsgeldig. Dus die gekken vinden altijd wel weer een manier om de boel te dwarsbomen ben ik bang..

Hopelijk worden ze vrijdag weggestemd. Dan is het echt afgelopen met ze.

7 februari 2012 om 10:27

De kans dat ze worden weggestemd is toch wel groot denk ik en zeker na vandaag. Dit bewijst gewoon alles. Ik kan niet wachten tot vrijdag..dat die 4 gekken worden weggestemd.

zo zie je maar weer, dat ten have en consorten ongelijk hebben, oprotten!!!

Scheelt weer een hoop geruzie als het niet was afgekeurd. In mijn ogen nog steeds het juiste besluit van rechters.

7 februari 2012 om 12:26

De gevolgen waren niet te overzien geweest als dit niet was afgekeurd.

Nou hèhè. Hoe zal het volgende hoofdstuk heten en hoelang gaat het nu duren..
Tijd voor actie ipv dit lange geneuzel.

Rode kaart voor die nare Sturkeboom. Dan kunnen ze hem meteen achter die slagboom zetten die hij afsluit voor mannen van ernstig zieke medewerksters.

7 februari 2012 om 10:43

Nou wat een trieste aktie was dat dan zeg!!

Dat deze soap gauw afgelopen mag zijn en de rust kan wederkeren!

7 februari 2012 om 10:20

Dat zal nog wel ff duren want in de competitie gaat het ook niet echt goed en dan is het snel onrustig in Amsterdam.

7 februari 2012 om 10:30

Dat het niet goed gaat vind ik wel te verklaren als je zoveel basisspelers mist en er zoveel onrust is binnen de club.
Neemt niet weg dat er te veel spelers lopen bij Ajax die het nivo niet aankunnen, of nog niet aankunnen.
Als vrijdag Cruijff het eindelijk voor het zeggen krijgt kan er in ieder geval een begin gemaakt worden aan herstel.
Dit seizoen maar ff overleven...

7 februari 2012 om 10:35

Heb je er wel eens over na gedacht dat ht verband kan hebben?? En de vele blessures? Als ADO de halve selectie mist staan ze ook veel lager dan hoort.

7 februari 2012 om 10:39

Ik begrijp best dat je het moeilijk hebt met zoveel blessures. Ze missen inderdaad gewoon te veel spelers, daarom zeg ik ook dat het nu echt niet meteen weer rustig zal zijn in Amsterdam.

7 februari 2012 om 11:32

heb jij wel is nagedacht waarom ajax zo veel blessures heeft.
omdat dhr de boer zijn mensen verkeerd traint.
maar dat is wel de geweldige trainer die cruijff naar voren draagt.
het beleid van de boer is ook niet goed.
als ajax niet gaat veranderen snel zie ik ze europeese voetbal missen.
maar cruijff is een goeie voetballer geweest maar is nog geen goede bestuurder.
bij cruijff moet je het spreek woord bij zetten : als een schaap over de dam is volgen er meer

7 februari 2012 om 12:38

Dat geeft niks, als je kijkt naar de basiself van Ajax wat zowat voor de helft uit jeugdspelers bestaat valt dat ook wel een beetje te begrijpen. Boerrigter, Sigthorsson, vd Wiel, Alderweireld en ik vergeet er vast nog een paar, zijn allemaal belangrijke spelers die beslissend kunnen zijn en dat mis je dan toch. Het is eerst zaak dat er rust komt binnen de club en dan gaat het vanzelf wel weer goed in de competitie. Want deze nutteloze en onnodige zaken rondom Ajax hebben duidelijk een slechte invloed op iedereen binnen de club.

7 februari 2012 om 17:01

@angels
Zeker ook vergeten dat de succesen bij Barca te dankn zijn aan Cruijff, hij heeft het daar allemaal opgezet. Dat heeft hij ook gedaan bij Ajax (voor 1995) maar dat is verpest door verkeerde beslissingen van het bestuur.

eindelijk weer eens een overwinning in amsterdam

7 februari 2012 om 10:25

Haha humor... Hopelijk is het een echte overwinning en dat ze nu snel stappen vooruit gaan maken...

7 februari 2012 om 10:32

En ook nog 1 van de belangrijkste van dit seizoen ook nog! Misschien wel de belangrijkste!

(verder natuurlijk +1 voor je grap natuurlijk!)

7 februari 2012 om 10:37

Deze was makkelijk in te koppen. Ik hoop wel dat het nu weer wat rustiger wordt rond de club. Zal misschien nog wel even duren. Ben geen Ajax man maar het is voor het nederlands voetbal beter dat de club mee draait om de titel. Even in de wachtkamer en meestal kom je daar weer sterker uit.

Nou, ik hoop dat ze een plan klaar hebben van wat er dan wel allemaal moet gebeuren. Of dat ze het via de goede weg deze mensen benoemen, of dat ze toch voor iets anders gaan kiezen. Nu is Cruijff ook op de hoogte van een (eventuele) verdere benoeming van van Gaal, dus die mop kan niet meer op.

Het is belangrijk dat de organisatie rust krijgt, zodat alles weer op het voetbal gericht is. Vervolgens eens kwaliteit en ervaring uit de omstreken aantrekken (britse, Scandinavische, Belgische, Frans en Duitse competities).

7 februari 2012 om 10:13

Rust creëer je alleen door een duidelijk beleid te kiezen en deze in uitvoering te brengen. Dat is gedaan, echter andere mensen probeerden dit te dwarsbomen. Geef Cruijff de vrije rol. Meer kapot maken in Amsterdam kan toch al niet meer.

7 februari 2012 om 10:17

Nou naar mijn mening is dat nog niet gedaan, want er zijn nog altijd twee 'kampen'. Ze moeten nu uiteindelijk duidelijk krijgen wat ze gaan doen en daar moet iedereen achter staan, anders ben je nog steeds vooruit aan het lopen met 50 kilo aan bagage.

Ik ben benieuwd wat Cruijff en consorten van plan zijn met Ajax. Veel slechter dan dit kan het toch bijna niet (als topclub zijnde met een begroting van 65 mln.).

7 februari 2012 om 10:43

@ Che

Daar heb je het probleem. Cruijff heeft geen inzicht in organisatietechnische zaken, noch is hij in staat om draagvlak te creëren voor zijn visie. Cruijffs wil is wet, accepteert geen kritiek en als je tegen hem bent scrijfht hij je dood of hitst de boel op.

Geen enkele Ajacied is tegen de Gedachte achter de visie van Cruijff. Niemand hier heeft echter het beleidsplan achter de visie gezien en elk beleid is wel te perfectioneren. Ook de reeds gedane implementatie werkt in de praktijk niet (zie de vele blessures). Maja, dat is weer kritiek op Cruijff en dat mag niet. Oftewel zolang Cruijff zijn persoonlijkheid niet verandert, zal er geen draagvlak voor de visie en dus altijd twee kampen zijn. Tenzij er alleen maar ja-knikkers zijn die de Niet-bindende adviezen van een dictator zullen opvolgen. Cruijff zal namelijk niet de verantwoordelijkheid nemen als het mis gaat.

7 februari 2012 om 11:06

Hij moet het natuurlijk ook niet alleen doen, maar hij moet echt zich alleen richten op de voetbaltechnische zaken. Ik dacht ook dat zich alleen wilde bemoeien met de jeugdopleiding, maar dat weet ik niet zeker. Hij moet mensen hebben, die zijn visie aanhangen en ook wat ervan weten om het uit te voeren en het bedrijf te runnen Volgens mij krijgt Cruijff ook geen officiële functie wat betreft het beleid, maar meer een adviserende rol

Er zal toch wel een groep mensen die het controleert en bijhoudt of het echt werkt, anders hebben ze in Amsterdam niet geleerd van hun fouten.

7 februari 2012 om 11:28

Nee, hij ziet de Toekomst als onderdeel om het gehele voetbaltechnische beleid opnieuw op te zetten. Bergkamp en Jonk zijn nog te onervaren en/of missen de capaciteiten om die rol als opleidingsmanagers te vervullen. Toch wil Cruijff hun op deze functies. Jongkind is van nature een atletiektrainer die de trainingmethodes ontwikkeld heeft en nu al geimplementeerd zijn. De gevolgen zijn al: veel blessures.

Wat betreft de rol van Cruijff gekoppeld aan zijn persoonlijkheid. Als adviseur heb je meestal een niet-bindend adviserende rol. De verantwoordelijkheid ligt dan ook bij de opdrachtgever. Wat Cruijff wil is bindend advies geven en zonder kritiek uitgevoerd, maar niet de verantwoordelijkheid als het mis gaat.

Als je een dictator in huis haalt die geen kritiek kan verdragen, zal niemand durven om kritiek te uiten. Dan controleer je wel, maar is feitelijk een wassen neus. Het bestaande beleid zal dan niet veranderd worden en blijft men aanmodderen. Waar Cruijff is, is onrust.

Goed nieuws voor Ajax, hopelijk keert de rust terug bij jullie club. Niemand heeft hier het voordeel aan.... Ajax moet cruijf gewoon zijn gang laten gaan, dan komt alles goed!

Zo hehe'.... Dit is zelfs voor mij als Feyenoorder een opluchting... want dit betekend dat de hele soap nu na het eerst komende vergadering gewoon voorbij is als de RVC weggestuurd wordt.
overwinning voor het voetbal.

mooi, dit is positief waar wat zijn nu de gevolgen, zeker voor sturkenboom en v.gaal.
nu is het woord aan de aandeelhouders!

Gerechtigheid, dit is goed nieuws.

Pfff dit is lekker wakker worden zeg! Gerechtigheid! Nu vrijdag even de RvC naar buiten schoppen als ze zelf al niet weggaan. Ik hoop trouwens wel dat ze een lijst klaar hebben met mensen die de open gelaten plekken direct kunnen opvullen.

Heerlijk nieuws, het enige wat telde deze week. Nu vrijdag de Rvc naar huis sturen. Dan is de weg vrij voor Johan.

Goed nieuws voor Ajax dus. Zou nogal een drama worden als deze uitspraak anders had uitgepakt.

Werd tijd. Houd dit ook in dat ze vanaf nu niks meer te zeggen hebben?

7 februari 2012 om 10:19

Aanstelling van deze twee is vernietigt, de raad van Commissarissen word vrijdag weg gestemd, volgens mij wel ja. Alleen de aanstelling van Danny Blind door die clowns is goedgekeurd door de rechter.

7 februari 2012 om 10:27

Ik verwacht dat die binnen afzienbare tijd de eer aan zichzelf zal houden.
Dat hoop ik althans.

De werkrelatie en de persoonlijke relatie is toch totaal verstoord met het technisch platform, wat heeft Blind nou nog te zoeken bij Ajax..?

7 februari 2012 om 10:41

De kans om "de eer aan zichzelf te houden" is vergaan. Vrijdag is er een buitengewone aandeelhoudersvergadering waarin de aanstelling van van Gaal op de agenda stond en een motie tegen de raad van commissarissen. Ze weten al dat ze deze gaan verliezen, de vereniging met 74% van de aandelen heeft gaat tegen de raad stemmen.

7 februari 2012 om 11:39

Beter nou Blind nog wegkrijgen

7 februari 2012 om 12:18

Tja die heeft zich nu in een onmogelijke hoek gedreven door snel zichzelf door te schuiven, wanneer hij maar de kans kreeg.

Die kan nu niet meer terug en heeft dus eigenlijk geen functie meer!

Dag Blind, Dag Scholletje! En nu wegwezen en weg blijven!

Totaal te licht bevonden in elke functie, gewoon ongeschikt!

Nu maar hopen dat al die Ajaxsupporters nog een jaartje of 10 kunnen wachten totdat de eerste Cruyfiaans opgeleide voetballers uit de jeugdafdeling komen... En tot die tijd accepteert men daar de huidige resultaten?

7 februari 2012 om 10:18

de huidige resultaten? Daar is toch niets meer aan te doen? Alleen de toekomstige resultaten, en laten we daar de eerstvolgende comp. wedstrijd maar mee beginnen.

7 februari 2012 om 10:33

De huidige resultaten zijn voornamelijk slecht wegens blessures, dat is een vorm van overmacht.

Maar vorig seizoen werden we kampioen, het jaar daarvoor tweede met het beste voetbal, een aantal punten waarmee je in ieder ander land kampioen was geworden plus knappe CL plaatsing. Daarnaast hebben we van de afgelopen vier kalenderjaren drie jaar de meeste punten behaald, dus zo slecht was het ook weer niet.

Maar het moet beter, maar daar hebben we ene JC nu voor die op basis van de uitspraak zijn werk lijkt (!, je moet altijd voorzichtig zijn) te mogen doen.

7 februari 2012 om 10:18

De pro-cruijff supporters wel. Steun je Cruijff, dan steun je ook het technisch hart (waaronder De Boer). Zolang De Boer in het Cruijff-kamp zit, heeft hij oneindig krediet waar andere trainers allang ontslagen zouden zijn..

7 februari 2012 om 11:38

frank de boer is ook zoon geweldigen trainer.
heeft geen 1 speler beter gemaakt.
heeft 2 spitsen in zijn selectie bulikin en elham die hij nooit gebruikt.
gebruikt een verdediger dhr blind die moet ie de hand boven het hoofd houden omdat pappie ook nog ergens bij ajax rondt loopt.

7 februari 2012 om 11:56

Toch moet je toegeven dat hij veel meer krediet heeft bij de supporters, omdat hij pro-cruijff is. Ik heb nu genoeg trainers meegemaakt die allang weggezongen en weggezwaaid zijn.

7 februari 2012 om 10:21

Niemand heeft ooit gezegd dat het 1e perse 100% uit zelf opgeleide spelers moet bestaan hoor. Alleen dat degene die uit de opleiding rollen stuk voor stuk kwaliteiten missen die je wel nodig hebt om te kunnen slagen bij Ajax en dat moet gewoon beter.

Maar het idee dat de kern zelf is opgeleid aangevuld met aankopen die niet direct op te vangen waren door jeugdspelers dat is altijd al zo geweest. En Ajax blijft natuurlijk een club net zoals ieder andere club in Nederland dat als ze eenmaal een team hebben opgebouwd het zo maar eens zou kunnen zijn dat alle sleutelspelers binnen de zomerstop worden verkocht.

7 februari 2012 om 10:34

In de opleiding lopen genoeg toptalenten rond... Cruijff heeft ideeen om die talenten nog beter te maken.. Werkt b Barcelona ook... Nu is er bij Barcelona een uitzonderlijke situatie (messi, Iniesta, Xavi) en zal het niet altijd zo uitpakken, maar het zal beter zijn dan de afgelopen 10 jaar...

Spelers als De Jong en van der Vaart die te weinig t de wind werden gehouden en te vaak door het elftal werden geslingerd en daardoor veel te snel voor het buitenland kozen, dat zal ook worden aangepakt... Wesley Snijder was niet te houden, maar wie weet als de omstandigheden beter waren???

Mooi! Optyfen met dat uitschot! Vrijdag de raad van commissarissen eruit en Ajax kan beginnen met het opbouwen van een normale voetbalorganisatie!

7 februari 2012 om 10:31

Voor normaal zullen we eerst van de beurs moeten, om dit soort uitschot permanent buiten de deur te houden, maar we kunnen in elk geval even vooruit.

7 februari 2012 om 11:41

beste,
dat uitschot zijn wel de gene met de zakke met geld

Eindelijk! Ik denk dat voor voetballiefhebbend Nederland een opluchting is. Kan er in alle programma's eindelijk weer eens over voetbal gepraat worden, i.p.v. dat de helft van de zendtijd over Ten Have c.q. Cruijf en weet ik wat allemaal gaat.

Weten we nog de reden waarom Cruijff "buitengesloten" was door Ten Have? Van Gaal was de enige kandidaat die tegengas aan Cruijff kan geven met een Ajax-verleden. Hiermee te voorkomen dat er een Cruijff-dictatuur zou komen. Goed dit was niet volgens de regels, maar Cruijff zou de benoeming toch tegenhouden. Nu is AFC Cruijff alsnog een feit. Kan er nu eindelijk rust in de tent komen?

7 februari 2012 om 10:36

De reden doet er niet toe. Als je niet met Cruijff wil werken, dan moet je bedanken voor een plek in de Rvc. Accepteer je die plek, dan accepteer je de aanwezigheid van Cruijff. En ga je niet achter zijn rug om dingen doen. Wie heeft Ten Have het mandaat gegeven om een medecommissaris te passeren? Juist, niemand.

7 februari 2012 om 10:49

Wil jij dan een organisatie die blind op 1 man vertrouwt? Een dictator die geen kritiek kan verdragen en vanaf de zijlijn zaken wil bepalen, zonder formele verantwoordelijkheid? Ook dan creëer je onrust binnen een organisatie, omdat iedereen bang is om kritiek te uiten. Waar rook is, is vuur; waar Cruijff is, is onrust.

7 februari 2012 om 11:07

Nee, dat wil ik ook niet, maar dat heb je me ook niet horen zeggen. Wat ik wil is een RvC met Cruijff erin, en waarin hij niet wordt gepasseerd. Carte Blanche is het ene uiterste, en wat er nu gebeurd is, is het andere uiterste.

Zie jij zelf enige nuance? Of ben je gewoon anti-cruijff en pro-ten Have? Je kan moeilijk volhouden dat Ten Have zuiver gehandeld heeft.

7 februari 2012 om 11:23

Je moet de vraag anders stellen. Kan Cruijff samenwerken met mensen die niet zijn visie/gedachten 100% onderschrijven. Bij Cruijff heb ik meer idee dat het gaat om loyaliteit dan kwaliteit.
Het technisch rapport "op weg naar een Georganiseerde Chaos, op weg naar Succes", is inmiddels een groot succes, met name de Chaos.
Ik was niet onder de indruk van het rapport en vind dat de verantwoordelijken/schrijvers (de looptrainer, Jonk, Bergkamp en de schoonzoon van Cruijff) geen duidelijke/oplossingen verbeteringen aangaven. N.m.m. een typisch voorbeeld van de "losse" flodders van Cruyff, i.p.v. te meten gaan we het doen op gevoel.
In feite is de verantwoordelijkheid neergelegd bij lichtgewichten die geen enkele(management)ervaring hebben. Verder hebben zij zich niet bewezen als (jeugd)trainer. Daarnaast wordt de belasting te groot, bijv. Bergkamp is nog assistent trainer bij het 1e.

Laat onverlet dat ik de uitspraak in hoger beroep wel kan begrijpen. Het lijkt toch dat er een spelletje is gespeeld door Cruijff niet (vooraf) te informeren over de benoeming.n.m.m. klunzig van de Rvc.
Daarnaast is het risico aanwezig dat de aandeelhouders de RvC afzetten en een nieuwe RvC benoemen die de benoeming van de beoogd directie ongedaan maken. Hierdoor kunnen de belangen van Ajax geschaad worden.
Het is echter niet zo dat de ad-interim aanstelling van Sturkenboom is teruggedraaid, dat lees je niet in het vonnis.

7 februari 2012 om 11:50

Wat jij wil, zal niet gebeuren. Cruijff is geen pak-stropdas-man en eigenlijk had hij nooit in de RvC moeten zitten. Hij is erin gegaan om hem enige verantwoordelijkheid te geven en samen met de andere Rvc-leden de toekomst van Ajax te verbeteren. Cruijff zou zich bezig houden met het voetbaltechnisch-beleid, terwijl de anderen zich op hun gebied actief zouden zijn.

Dat was de theorie. In de praktijk raken beleidsgebieden elkaar natuurlijk, maar dit gegeven was niet aan JC besteed. Hij was toch de expert en de andere Rvc-leden voetbaalnoobs? Ten Have geeft tegengas (soms achterbaks en niet tactisch) en de gevolgen zijn bekend. Nu wil Cruijff uit de RvC stappen en als adviseur aan de slag. Coronel wil hem helemaal weghebben:
- pro Cruijff: zijn kennis is hoog en in beginsel nodig. Ik sta dan ook achter de gedachte van de visie; niet de persoon Cruijff
-pro-coronel: waar Cruijff is, is onrust en zijn wil is wet. Ben je tegen hem, dan schrijft hij je dood. Ook de organisatie wordt in 2en gedeeld: of je bent voor- of tegen hem, ook hier op VZ. (tussenin kan niet)

Samengevat:
- ik ben pro-ajax en het enige wat ik wil is bestuurlijke rust. De rust die er was voor de staatsgreep van Cruijff.
- er is een hoog politiek spel gespeeld door beide kampen: zowel Ten Have als Cruijff. Het is dan ook het beste als de gehele RvC uit zijn functie stapt en nooit meer een officiele functie bekleedt binnen Ajax.
- Cruijff dient zijn visie goed te documenteren, uit te laten voeren en toestaan dat er aan gesleuteld wordt (in goed overleg). Zijn adviezen zijn niet bindend

7 februari 2012 om 11:51

Ik heb je een compliment gegeven, goed verhaal.

De vraag waar jij mee begint, is een terechte, maar is de helft van het verhaal. De ene helft is inderdaad dat het zeer lastig is om met Cruijff te werken. Maar, en dat kan ik natuurlijk niet hard maken, naar mijn mening niet onmogelijk.

De andere kant van het verhaal is mijn invalshoek. Als je een medecommissaris willens en wetens passeert, dan maak je het definitief onmogelijk om samen te werken. Die mensen moeten in mijn ogen dus zeker weg. Het zou verfrissend zijn als Cruijff ook weg gaat, dan kan er met een nieuwe club hopelijk wel constructief gewerkt worden.

De reden dat ik het jammer vindt als Cruijf weggaat, is vooral inhoudelijk. Ik denk dat zijn ideeen over Ajax de beste zijn die beschikbaar zijn. Dat hij geen rapport kan schrijven doet me niet veel. Cruijff is een voetbalman, doet het inderdaad op gevoel, maar doet dat fantastisch. Zo heeft hij het altijd gedaan, en met zeer groot succes. Voor iedereen die En un momento dado niet gezien heeft: een absolute must.

7 februari 2012 om 11:55

@ajax1975 ik deel je conclusies, maar struikel wel hard over zinnen als "maar dit gegeven was niet aan JC besteed". Dat gegeven was, zo hebben de feiten uitgewezen, toch vooral niet aan Ten Have cs besteed. Cruijff trekt zijn mond open en doet dat soms op dingen waar hij beter over kan zwijgen. Maar Ten Have trekt zijn mes en steekt hem willens en wetens in de rug van Cruijff. Met het eerste (cruijff) valt nog een beetje te werken, met het tweede (ten Have's mes) niet.

7 februari 2012 om 12:49


Edo en ajax 1975
Uit alle berichten blijkt dat Cruijff moeite had met zijn rol in de Rvc. Zo was hij al niet aanwezig bij de installatie vd Rvc, dat heeft weinig goodwill opgeleverd. Daarnaast was hij regelmatig afwezig of moest men naar Barcelon toe om met hem te spreken. Vervolgens bleef Cruijff maar leuren met Ling en zijn colums schrijven, dat vind ik allemaal een slechte zaak. Zijn simplistische stelling dat een voetbalclub alleen maar gerund kan worden door oud voetballers (bij voorkeur Ajacieden), n.m.m. totale onzin.
Wat mij betreft zijn AZ (gebrands), Groningen (nijland), Twente (munsterman) goed voorbeelden, in verhouding tot de begroting goede resulaten en een duidelijke visie/strategie op de korte en langere termijn.
Bij Ajax wisselt men vaker van trainer en algemeen directeur dan van onderbroek. Dit is o.a. te verklaren door de beursnotering, gebrek aan een sterke man (v. Praag had het redelijk in de grip) maar ook door de diverse ledenraden/commissies is het één grote slangenkuil. Andere clubs hebben daar minder last van en hebben geen orakel zoals Cruijff.
Als je verder kijkt naar de voetbalmensen in de directie dan was Jan Reker bij PSV ook geen succes, zie de grote tekorten en het gebrek aan succes. Over Martin v. Geel zijn de meningen verdeeld, als TD bij Ajax een vraagteken. Als algemeen directeur bij Rohda redelijk gesaneerd. Overmars heeft het als lid vd RvC van Go Ahaed financieel in ieder geval goed voor elkaar.

Om Cruijff de jeugdopleiding onder de loep te nemen en te reorganiseren kan een hele goede zaak zijn. Alleen moet je dat niet (te radicaal) doen vanuit Barcelona of door een paar loopjongens zonder ervaring (looptrainer, Bergkamp, Jonk).
In dat geval trek je daar zelf ruim de tijd vooruit en ga je met een aantal ervaren mensen kijken waarin Ajax (tegenwoordig) achterloopt (t.o.v. andere clubs).
Als Ajax zo belangrijk is voor Cruijff dat loopt hij daar minimaal drie maanden rond om alles goed te inventariseren en overlegt hij met andere vakmensen (ook buiten Ajax). Je moet niet vergeten dat er sinds 1996 veel veranderd is. Verder moet Cruff dan regelmatig overleggen met de opleiders (en helpt ze desnoods bij de trainingen.) Waar maken we vooruitgang (op de korte en langere termijn) en wat gaat er nog steeds niet goed (genoeg), dus geen georganiseerde chaos (alleen intutie) maar beoordelen en continu evalueren en desnoods bijsturen. Daarbij maak je gebruik van alle faciliteiten, dus ook het nieuwe "adidas-centrum (of hoe dat mag heten).

Omtrent de benoeming van v. Gaal, dat is gewoon niet netjes gegaan. Dat de overige leden vd RvC hem zat waren dat kan ik mij voorstellen (en is menselijk) en er was na het vertrek van vd Boog de vacature nog steeds niet vervuld. Maar de aanstelling van v. Gaal zonder overleg is zelfs mij een brug te ver.
Bovendien vind ik het niet logisch om v. Gaal aan te stellen als directeur (geen managementervaring) en heeft v. Gaal narcistisch trekjes. Leuk voor de mediaoptredens maar of je daar als club op zit te wachten, dat is wat anders. Om v. Basten aan te stellen algemeen directeur, dat heb ik nooit begrepen.

7 februari 2012 om 15:09

Nou, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Cruijff Carte Blanche geven zou een drama zijn. En dat ze hem een beetje zat waren: prima. Maar Cruijff is geen onbekende, als je met hem in een commissie of iets anders gaat zitten, dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Cruijff's gedrag is in die zin beter te voorspellen dan die rare actie van Ten Have c.s.

De beste oplossing (voor deze crisis) zou zijn om Cruijff een voetbalrol te geven, en mensen met verstand van zaken en hart voor voetbal/sport een bestuurlijke rol te geven. Het kwalijke is, dat dat eigenlijk al het geval was. Op dat punt vind ik dat Ten Have echt episch heeft gefaald. Nu is het dus zoeken naar goede bestuurders naast de juiste voetbalmensen.

Geweldig nieuws dit, een historische dag in de geschiedenis van Ajax. We zijn nu, mag ik aannemen, definitief verlost van dat hypocriete zooitje van een Ten Have cs en kunnen nu eindelijk, eindelijk vooruitkijken.

Hof concludeert ook dat Cruijff tegenwerkt bij van Basten.

Maar dit is exit ten Have. En nu Ling aan de macht. Dat wordt nog een veel grotere soap.

Hup tasjes met papieren en arrogantie inpakken en wegwezen.....
En laat Danny Blind zijn zoon niet vergeten mee te nemen, of wordt hij nu opeens weer assistent van de Boer

Nou.. lullig voor van Gaal, maar het is duidelijk dat de 4 leden van de RvC dus gefaald hebben in hun taak, wegwezen nu!

7 februari 2012 om 10:33

ook niet lullig voor Van Gaal hoor...hij wist precies hoe de vork in de steel zat toen hij met de 4 leden van de RvC in zee ging.

Definitief einde RVC dus.

Wie pakt verder de handschoen op voor de nieuwe RvC en de vacante directeur-posities oftewel the hot seats .............?!?!?!?!

7 februari 2012 om 11:09

Uiteraard de vriendjes en ja-knikkers van God himself. Tot zij het weer wagen om Cruijff tegen te spreken, dan zijn zij de Coronels, Van de Boogs en Ten Haves. Ook dan zullen de Pro-cruijff supportes deze mensen beschimpen en zal de geschiedenis zich herhalen. Zolang Cruijff boven Ajax hangt, zal er onrust zijn. Want Cruijff zal geen verantwoordelijkheid nemen als zijn visie toch niet werkt. Anderen hebben dan niet goed naar zijn adviezen geluisterd.

7 februari 2012 om 11:29

Niet alleen luisteren naar die adviezen, integraal overnemen. Of zoals Cruijff (koopmans)zegt, geen cherrypicking. Cruijff zelf kan het woord cherrypicking niet eens schrijven.
Nog even wachten en de benoeming van Ling is rond, dat was de wenskandidaat. Waarom? Het is een oud voetballer van Ajax en tegenwoordig een volgeling van Cruijff.
Zelf zou meer hechten aan kwaliteit en kiezen voor een buitenstaander die niet besmet is met een van de (vele) bloedgroepen.

Haha, die Danny Blind kan nu zwaaien naar zijn functies bij Ajax.

7 februari 2012 om 10:32

waar die in het verleden al mee weg is gekomen...
Hem kennende is hij volgende week gewoon voorzitter vanuit het niks.

Neem aan dat iedereen scholletje nu wel zat is. Die waait met alle winden mee.

Gelukkig,

wegwezen, nu kan cruijff gelukkig ijn gang gaan en wordt ie niet meer dwars gezeten.

kan ajax eindelijk weer aan voetballen denken.

7 februari 2012 om 10:37

Cruijff had aangegeven ook weg te gaan als de rest weg gaat. Ik denk dat dit zijn laatste (en zwaarste?) formele kunstje was bij Ajax. Wat mij betreft doet hij de club hier een groot plezier mee. Iedereen weg, en nu echt met een schone lei beginnen.

7 februari 2012 om 11:20

hij gaat weg als rvc lid, als de anderen ook meegaan.
Maar dit wil niet zeggen dat hij zijn handen nu van ajax aftrekt. Hij zegt zelf dat hij het afmaakt, zoiezo voor al de mensen die al in het technisch hart zitten en de rest van de trainers die hem allemaal steunden.

7 februari 2012 om 15:17

Ik zie nu dat mijn berichtje dubbelzinnig is. Met "de club een groot plezier doen" bedoelde ik: dat hij deze strijd heeft volgehouden. Als hij weggaat begrijp ik dat, en het heeft ook voordelen, maar ik zou het zelf jammer vinden.

ben benieuwd wat hij gaat doen als hij geen formele rol meer heeft. Ook Cruijff moet beseffen dat hij anderen het werk heel moeilijk maakt als hij zich overal mee bemoeit.

Dit is geweldig nieuws voor het voetbal!

Eindelijk gerechtigheid ! Eindelijk eens goed nieuws omtrent mijn clubbie. Nog belangijker dit betekend gewoon het begin van het einde van Ten Have en co

Johan Cruijff wie kent hem niet.
Johan Cruijff, Johan Cruijff is een echte Ajacied
Johan Cruijf !!!!!

7 februari 2012 om 12:46

Zo echt he, eerste goede nieuws rond Ajax in maanden dit Eindelijk weer eens iets blij om te zijn, dat hadden we wel nodig hey!

7 februari 2012 om 13:25

@ leon123

Echt wel, het was toch om gek van te woorden. Voor mij is het seizoen gered als zij daadwerkelijk echt weg zijn. Natuurlijk wil ik dat de ploeg het ook zo goed mogelijk doet maar dit is zoveel meer belangrijker dan het huidige seizoen. Volgend seizoen gaat Ajax weer vlammen

Gefeliciteerd met deze overwinning ouwe

7 februari 2012 om 14:04

Zo inderdaad! Dit zorgt in ieder geval weer voor een hoop hoop en optimisme voor de toekomst hey. Het voetbal is natuurlijk ook belangrijk maar daar gaan we nu toch niets meer aan doen, laten we dit maar even koesteren

Geweldig nieuws!! Nu Johan Cruijff Carte Blanche geven en het komt weer goed met Ajax!
Hopelijk luisteren de mensen nu wel naar hem. Bij Barcelona heeft het ook ze vruchten afgeworpen dat de voorzitter deed wat Cruijff zei!

7 februari 2012 om 10:35

Cruijff heeft nog geen carte blanche hoor... Niet te optimistisch..

7 februari 2012 om 10:38

Carte blanche is nooit goed, zelfs niet als het om Cruijff gaat.

je hebt toch geen hoger beroep doen als je toch geen kans hebt dat ze gelijk hebben,
ze zaten daar gewoon 3 maanden ajax armer te maken

Het zal mij trouwens niets verbazen als de RVC nu zelf opstapt, ze kunnen helemaal niets meer als ik het vonnis zo lees, behalve dan een grote vernedering ondergaan aankomende vrijdag door weggestemd te worden.

En dan hoop ik dat ze dr salaris ook ff terugstorten(sturkenboom, blind) En dat ze meteen van het toneel verdwijnen.

7 februari 2012 om 10:22

Blind die kan gewoon blijven zitten, volgens mij. Dus ben benieuwd of hij dat ook echt gaat doen.

;heel jammer dit en nu gaat Van Gaal dus naar Psv! Ik zie het al helemaal gebeuren

7 februari 2012 om 10:21

nee hoor nu gaat van gaal procederen tegen ten have omdat vangaal uit mag gaan van een legitieme gang van zaken van steven ten have en co

7 februari 2012 om 10:21

Beter een van Gaal die naar PSV gaat dan een van Gaal die alleen naar Ajax komt om Cruijff te dwarsbomen en dus alles wat Cruijff heeft opgezet op de toekomst omver gooit!

7 februari 2012 om 10:36

Daar ben ik ook bang voor...
zie dat echt niet zitten!
We gaan het zien...
1 ding is zeker, als dat gaat gebeuren, kunnen we van Bommel vergeten.

7 februari 2012 om 10:39

van Gaal naar Psv... da's nog eens een onverwachte bonus!

Gefeliciteerd voor alle Ajaxieden, een overwinning van het voetbal. En ookal zie ik Ajax als allebehalve mijn club, ik hoop toch echt dat er iets van de oude glorie terugkomt. Nu is het een droevig hoopje ellende, dat verdient Ajax niet, maar ook de Nederlandse competitie niet.

7 februari 2012 om 10:24

@ Groene666stier

Thanks, top reactie ouwe !

Ben benieuwd wat er met Danny Blind gaat gebeuren.

7 februari 2012 om 10:22

ja zijn positie is rechtsgeldig, maar met het wegvallen van hun 2 luisterd er niemand meer naar hem

7 februari 2012 om 10:22

Als Danny weggaat, mag ie Dailey ook meenemen!

7 februari 2012 om 12:47

Zou wel mooi zijn inderdaad Moet er toch niet aan denken dat hij hem nu snel nog even een contractverlening geeft!

7 februari 2012 om 10:27

@ afcavosje

Zijn aanstelling was inderdaad legaal, maar zijn functie komt in het Cruijff kamp niet voor. Wellicht kan hij aanblijven als technisch manager om alleen de onderhandelingen te doen, maar niemand op toekomst moet nog iets van hem hebben.

Als voetballer blijf ik respect hebben voor Blind, maar hij heeft duidelijk een kant gekozen ( de verkeerde ), daarom zie ik hem liever ook weg gaan. Wellicht zou zijn contract afgekocht moeten worden maar dat moet dan maar.

Vandaag nog je conclusies trekken, spullen in je veel te dure aktetas pakken en je bmw zo snel mogelijk uit de arena verwijderen. De rechter acht het aannemelijk dat ze bewust Cruijff opzij wilden zetten; dat is een van de ergste daden die je tegen Ajax kan begaan. Kortom: wegwezen.

Hier zullen een hoop mensen blij mee zijn. Het zou een hoop schelen als Ajax haar hele structuur een keer gaat veranderen. Er is gewoon te veel bureaucratie, te veel verschillende commissies. De communicatie loopt van geen kanten en aan alles wat er besloten wordt zitten weer haken en ogen. Natuurlijk is een club als Ajax méér dan alleen een voetbalclub en moet je rekening houden met een hoop factoren, maar ik heb nu de indruk dat er door al deze mensen geen gemeenschappelijke lijn gevolgd kan worden. Er onstaan verschillende kampen, terwijl er juist nu duidelijkheid moet komen.

Een kleine groep mensen moet het voor het zeggen hebben, waarbij er niet voor elke habbekrats met andere organen/commissies of wat dan ook overlegd hoeft te worden. Mensen als Cruijf en Jonk zouden over het voetballende gedeelte kunnen gaan (trainingen, De Toekomst, aanstelling trainers, etc), terwijl mensen uit de zakenwereld zich richten op waar ze goed in zijn (financiën, marketing, transferbudget, etc). Klinkt allemaal vrij logisch, maar nu zie je dat Cruijf zich als commisaris ook ineens met heel andere dingen bezig moet houden en probeert een Ten Cate te bepalen wie er geschikt is als trainer. Met alle respect, maar wat weet zo'n man er nou van?

7 februari 2012 om 10:42

Ben het met je eens over het aantal commissies, maar het belangrijkste is dat er op de Toekomst een goede lijn wordt uitgezet. Als de trainers daar weten wat ze moeten doen, dan kan je er 20 commissies boven hangen, maar dan levert dat gewoon goede spelers op. Barcelona is een nog grotere slangenkuil dan Ajax. En daar wordt ook vrij redelijk opgeleid en nog iets redelijker gevoetbald.

7 februari 2012 om 14:22

Daar ben ik het dus ook wel mee eens.. echter kan dit alles niet zomaar veranderd worden omdat ajax..(komt ie weer) een beurs genoteerd bedrijf is.. om het van de beurs te halen... jaa... daar moet zoveel geld ingestopt worden dat dat eigenlijk voor de komende 5 tot 10 jaar niet gaat gebeuren.

7 februari 2012 om 15:44

Klopt, het is ook puur idealisme. Pas als het heeeeeelemaal fout zou gaan en Ajax failliet dreigt te gaan, dan zou zo'n radicale omslag misschien mogelijk zijn. Ik verwacht dan ook niet dat er veranderingen zullen plaatsvinden, maar het zou zo mooi zijn als er een duidelijke structuur bij Ajax komt. Ja, Ajax is een beursgenoteerd bedrijf en er moet ook buiten het voetbal aan enorm veel factoren worden gedacht, maar zorg dan voor een duidelijke taakverdeling. Zoals het nu gaat is funest voor Ajax, zowel wat betreft het zakelijke als het voetbalgedeelte.

7 februari 2012 om 15:53

Nu dat je het zegt... zou een faillisement van Ajax misschien wel het beste zijn dat ze kan overkomen. ben je gelijk van alles af en opnieuw beginnen.

Eigenlijk gaat het alleen om een foute procedure, als de rvc dus wat meer geduld hadden gehad was Cruijff op zijn plaat gegaan.
Het blijft een rare wereld die voetbal.

7 februari 2012 om 11:41

Het vonnis snel gelezen. Het is niet perse die voetbalwereld, maar de regels die bij een NV met sstatuten en een RvC horen. Lastige is dat de voetbalvereniging Ajax de meerderheid vd aandelen heeft. Binnen die voetbalvereniging lijkt men vd volledig RvC af te willen.

De RvC heeft Cruijff niet tijdig op de hoogte gebracht van o.a. de agenda (vd vergadering waar Cruijff afwezig was).
Verder hadden ze de (voorgenomen) benoemingen niet in het nieuws moeten brengen (o.a. Nieuwuur, persberichten).
Als ze dat niet gehadden gedaan, had Cruijff daar niets aan kunnen doen. Ook niet op de formele vergaderig die de week daarop werd gehouden (waar Cruijff niet aanwezig was).
De RvC heeft gegokt en verloren.
De aanstelling van Sturkenboom op ad-interim basis is niet teruggedraaid. Probleem is en blijft dat er nog steeds geen voltallige directie is. De RvC zal afgezet worden in de ledenvergadering. Er moet een nieuwe RvC worden gevormd die dan vervolgens een (aanvulling) op de directie moet aanwijzen, namelijk een algemeen directeur.

Geweldig hoor! Wat een opluchting. Kunnen ze het bij Ajax eindelijk weer over voetbal gaan hebben.

yessssss nu gaan we omhoogkijken

Nou, kijken hoe lang het duurt voordat Danny Blind in het andere kamp zit.

7 februari 2012 om 10:28

hahaha... ja inderdaad.
Maar ik denk dat ze hem nu toch wel echt zat zijn, en als er niemand meer over is van zijn huidige vriendjes.....zal hij snel worden weggestuurd.
Tenminste... dat lijkt me wel.

7 februari 2012 om 10:29

Blind loopt met iedereen mee. Wat hij heeft laten zien in die laatste transferperiode is niet echt goed. (zacht uitgedrukt)
Voor Ajax is dit een goede stap. Maar het zal nog wel even duren eer dat alles weer goed is geregeld. Nu ook al Janssen geblesseerd. Er gaat ook iets mis bij de trainingen.

Dat is lekker eindelijk goed nieuws.

Eindelijk!

Dit zat er al maanden aan te komen.

Laat dit een signaal zijn naar de Rvc, wie een kuil graaft voor Cruijff zal er zelf in pleuren!!!

Ik ben hier echt blij mee, ook al heb ik veel respect voor van Gaal. Nou maar hopen dat de RvC voor een vrijdag zelf opstappen, scheelt een hoop ellende.

Dit natuurlijk ook een klap in het gezicht van v.gaal, maar dat is zijn eigen k'tschuld.
had hij zich maar niet zo achterbaks met deze lui moeten inlaten.

Voor Ajax was niet direct het belangrijkste dat Cruijff gelijk heeft gekregen, maar wel dat er eindelijk duidelijkheid is. Van hieruit is het vrijdag een logisch gevolg dat ze alle 5 weg worden gestemd.
Dan moet men op zoek naar een RvC die het beleid omarmt en echt die weg in wilt slaan. Alleen met een goed beleid en het ook daadwerkelijk volgen van dit beleid kan Ajax weer naar boven kijken.

edit: ben benieuwd wat van Gaal gaat doen. Hij heeft een sterke case tegen Ten Have en co als hij hun wilt aanklagen.

7 februari 2012 om 10:45

Nou dat ben ik niet met je eens. Ik moet er niet aan denken dat Ten Have cs gelijk zou hebben gekregen, en door zouden gaan met deze manier van werken. De rillingen lopen me al over de rug. Als Cruijff nu ook weg moet is dat jammer, maar acceptabel. Het belangrijkste was echter dat die backstabbers eruit gaan. Wat hebben die mensen (op Davids, de man zonder enige bestuurlijke ervaring, na) ook verder met Ajax?

Zo kan er dan eindelijk gevoetbalt worden in Amsterdam!

Voetbal overwint!

Op de manier hoe Van Gaal is benoemd is mens onwaardig tegen over Cruijff. Maar ik had niet erg gevonden als Van Gaal ad werd. Een persoon met veel (internationale ervaring) kan elke club goed gebruiken. Een adviserende rol lijkt me welwat voor hem.

7 februari 2012 om 10:29

nee Cruijff is lekker bezig geweest!! maar goed lekker boeiend allemaal.

7 februari 2012 om 10:34

@coci, het zijn dit soort one-liners die elke vorm van discussie onmogelijk maken. Inderdaad, ook op Cruijff valt iets aan te merken. Dus laten we vaststellen dat ze geen van allen heiligen zijn. Dan hoeven we daar geen woorden meer aan vuil te maken.

Maar de 4 in de RvC hebben nummer 5 (of beter gezegd: nummer 14) gepasseerd in de belangrijkste benoeming uit hun bestaan. Dat is gewoon schandalig. Daar ben je het toch hopelijk wel mee eens? Als je dat een acceptabele vorm van werken vindt, dan is er echt iets mis.

7 februari 2012 om 10:31

mens onwaardig...! gaat veels te ver.
wat natascha kampusch heeft meegemaakt is mens onwaardig.
dit is respectloos, maar zeker niet mensonwaardig.

en voor V.gaal is er geen weg terug naar ajax.. tenminste voorlopig niet.
en alle jeugd trainers hebben allemaallaten weten niet onder v. gaal te wilen werken... maar ze zullen wel naar zijn advies willen luisteren.... Dat lijkt me niet !

Denk dat RvC vandaag of morgen opstapt nu hebben ze helemaal niks meer te zoeken vrijdag, nu worden ze kansloos weggestemd.

Ik ben zeer benieuwd of het passeren van een commissaris niet ook een economisch delict is ofzo. En dat dit nog een strafrechtelijk staartje gaat krijgen. Ik hoop het niet, maar het gerechtshof heeft wel een heel duidelijk oordeel gegeven.

De grootste rat (keje Molenaar) is echter nog steeds binnenboord. Deze is zelf verantwoordelijk voor de huidige rvc. Die moet ook verdwijnen anders blijft het dooretteren.

7 februari 2012 om 10:37

@coci, Molenaar heeft de RVC met de beste intenties aangesteld en had zelf ook nooit verwacht dat hij met Ten Have in feite een notoire matennaaier binnen haalde.

7 februari 2012 om 10:43

Molenaar heeft fouten gemaakt ja maar heeft altijd Cruijff gesteund en voor hem opgekomen. Alleen elke aanbeveling die hij nu doet kan je wel met een korreltje zout nemen.

7 februari 2012 om 10:46

nee... die is mede verantwoordelijk voor het aanstellen.
zal wat zijn he´.... als hij in zijn eentje verantwoordelijk zou zijn voor de Rvc.

7 februari 2012 om 10:48

@ coci

Molenaar de grootste rat ??? Hoe kom je daar nu bij, ik ben wel nieuwschierig waarom jij hem een rat vind en of je dat ook kan onderbouwen.

Daarbij wil ik je er even op wijzen dat hij niet in zijn eentje de huidige rvc heeft aangesteld.trouwens Ten Have en co waren er puur om Cruijff te faciliteren, niemand maar dan ook niemand kon van te voren weten dat het op deze ellende zou uitlopen.

In tegenstelling tot vele andere mensen binnen/rondom Ajax ( ook van de ledenraad ) heeft Molenaar wel het lef om publiekelijk te zeggen dat hij zich deels verantwoordelijk voelt. Daar kunnen heel wat mensen nog wat van leren.

Molenaar is een echte Ajacied en persoonlijk hoop ik dat hij plaats wilt nemen in de nieuw te vormen rvc of in een andere functie bij Ajax betrokken blijft.

Helaas is dit helemaal niet het einde, er komt alleen een nieuwe Rvc, dus het enige dat er veranderd is is dat we zo'n 6 maanden terug in de tijd gaan, niet meer, niet minder...

Iemand een idee hoe het nu met Blind als technisch directeur zit? Is hij niet aangesteld door Sturkenboom? Of door de rvc? Ik vraag me namelijk af als hij door Sturkenboom is aangesteld, of Blind niet nu ook uit zijn functie wordt ontheven? Iemand?

7 februari 2012 om 10:48

Ik denk dat Blind wel eieren voor zijn geld kiest en zich eigen realiseert dat zijn positie niet te handhaven is.
Ik heb een enorm respect voor de persoon Blind als voetballer maar als je in zo'n betrekkelijke korte tijd al zoveel functies binnen Ajax hebt gehad dan lijkt het me dat je niet echt geschikt ervoor bent. Dat is ook de reden dat JC hem weg wilde hebben.

Dit is een stap in de goede richting. Nu Johan Cruijff lekker zijn gang laten gaan en dan komt alles wel weer goed. Eerste stap zal moeten worden: de huidige RVC moet weg bij Ajax geef ze nog een kans om de eer aan zichzelf te houden. Johan Cruijff zal er voor zorgen dat we weer terug aan de top komen met gewoon Frank de Boer als hoofd trainer.

Op naar nieuwe Hoogte punten Op naar Nieuwe Successen.

Hahaha, maar wie heeft het stuk gelezen van de rechtbank? Bij de 1e 10 regels krijg ik al hoofdpijn.

Dit is heel mooi nieuws. Hopelijk betekent dit meteen een ommekeer, en dat het eindelijk weer eens rustig kan worden in Amsterdam

Ik denk dat het tijd wordt om de RvC maar eens hoofdelijk aansprakelijk te gaan stellen voor alle schade die ze Ajax hebben berokkend. Tot twee maal toe blijkt dat ze onrechtmatig hebben gehandeld en toch blijven ze gewoon doorgaan met hun politieke spelletjes, ongeacht de consequenties voor Ajax.

Blijkt toch maar weer eens dat Cruyff toch gewoon gelijk had.

Geweldig dit! Mocht het zo zijn dat Ten Have en co toch nog vertrekken is mijn seizoen enigszins goed gekomen!

Als ik de uitspraak goed lees, kan Ten Have - in theorie - voor slechts 500.000 euro (maximale boete) Van Gaal en Sturkenboom gewoon in dienst nemen / houden (zie het 3e punt onder Beslissing). Gezien de ellende die er al door deze hele affaire is ontstaan zou het mij helaas niets verbazen als Ten Have voor deze strategie kiest. Desnoods betalen Van Gaal en Sturkenboom die boete zelf.

Kortom, ik moet het eerst nog maar zien!

7 februari 2012 om 10:47

Nee ze kunnen een boete krijgen als het toch doen ( of opnieuw )
Maar er staat duidelijk dat het verboden is.

7 februari 2012 om 10:53

@arvelajax, zo werkt het niet, want het besluit is ook vernietigbaar verklaard. Dus als Ten Have doorgaat moet hij dokken en heeft hij nog steeds zijn zin niet. Zo dom is hij niet.

7 februari 2012 om 11:50

@ties-jc en @cyprioot

Ik begrijp jullie reacties. Het mag niet, het is verboden, duidelijk. Maar hoe dwing je zoiets af? Door er een hoge boete op te zetten wanneer het toch gebeurt. Vergelijk het met te hard rijden: daar staan boetes op, maar sommige mensen vinden het belangrijker om te hard te kunnen blijven rijden. Die boete nemen ze op de koop toe. In het geval van Ajax: de boete is natuurlijk niet voor niets zo hoog, want er moet een effect uit voortkomen. Het doel is dat ongewenst gedrag daadwerkelijk uitblijft, en er is maar een manier om dat af te dwingen en dat is 'veel' geld te eisen in geval van overtreding. Mijn vrees is nu dat deze boete te weinig afschrikwekkend is en dat Ten Have gewoon door kan gaan met waar hij mee bezig is.

Of bestaat er ook een soort (ongeschreven) wet dat iemand die de uitspraak van een rechter aan zijn laars lapt per definitie in aanmerking komt voor (bijvoorbeeld)een gevangenisstraf?

7 februari 2012 om 12:29

zoals cyprioot zegt is het besluit ook vernietigbaar, dus als ten have doorzet krijgt hij de boete en de beslissing terug gedraaid. oftewel hij betaalt maar krijgt er niks voor terug.

Gelukkid dat de rechtbank Cruijff in het gelijk gesteld heeft en dat de plannen van Ten Have en consorten niet door mogen gaan. Benieuwd of vrijdag dan eindelijk de volledige rvc opstapt.
Wanneer dat (eindelijk) het geval is kan er weer rustig opgebouwd.
Zolang ze daarna dan wel 5 nieuwe rvc mensen vinden die wel Cruijff zijn technische beleid willen volgen.

Louis gaat ultieme wraak nemen met Psv, dat begint zich nu wel af te tekenen.

Geef Cruijff nu maar alle macht en verantwoordelijkheid en dan gaan we het wel zien. Dat wordt top of flop.

Ik kan niet wachten op de reacties van Derksen op vi radio. Haha of dat lelijke hoofd van die Arno Vermeulen. Woehoe!

Goed nieuws voor Ajax inderdaad....einde van de soap ?

Enne...nu krijgt van Gaal weer veel tijd vrij....psv ?

Als we niet op het veld kunnen winnen, dan maar in de rechtszaal ...

7 februari 2012 om 10:55

hahahaha... inderdaad.... een winst party is een winst party... waar die ook vandaan komt.

Eindelijk, nu kan Johan beginnen aan een mooie toekomst.

Eindelijk, eindelijk! Wat ben ik blij dat die kale rat c.s dit hoger beroep hebben verloren!! Hopelijk hebben ze nu niet weer een of andere achterbakse truc en rotten ze gewoon op. Hetzelfde geldt voor die Schurkenboom en Blind. En Coronel en zijn vriendjes moeten zich nou ook rustig houden, al ben ik bang dat dat niet zal gebeuren..
Maar hopelijk kan er vanaf nu, of na vrijdag, eindelijk structureel gewerkt worden aan het initiëren van de lijn Cruijff!!
Maar iedereen zal zeer alert moeten blijven voor figuren zoals Henrichs c.s, want dat is en blijft een wolf in schaapskleren!

Lang leve Johan Cruijff!!

Nu Ajax dit heeft gewonnen kunnen ze de wereld weer aan! Ajax wordt Kampioen!!!!!

Eindelijkvoor de echte Ajacieden is de eerste overwinning binnen.

Sturkenboom gaf Jonk een gele kaart, zelf krijgt hij direct rood...

7 februari 2012 om 10:48

En een schorsing voor het leven!!

En wat als de methode van Cruijff niet werkt?
Ik denk dat je al een goede basis als eerste team moet hebben staan om in de toekomst hier steeds meer jeugd in toe te voegen. Op dit moment is de goede basis in het eerste team er niet en dus kunnen de jeugdspelers niet of nauwelijks doorgroeien tot topspelers. Ook het vroegtijdig wegkopen van talenten door de grote clubs zal een probleem worden.

Weet iemand wat er nu met Sturkenboom gaat gebeuren? Die boef is een doorn in het oog van Bergkamp, Jonk en De Boer.

Edit: Te snel gelezen. Slordig. Excuses!

7 februari 2012 om 10:57

als het goed... is het vandaag dan meteen zijn laatste werkdag... of vanaf vandaag zal hij niet meer uitbetaald worden.
en hij zal wel geen vrijwilligers werk doen bij ajax... dus hij zal gauw weg zijn.

7 februari 2012 om 11:14

Als dat waar is, koop ik een fles champagne om dit te vieren. Ik heb sterk de indruk dat hij maar met één opdracht is geïnstalleerd door Ten Have; het frustreren van de adepten van Cruijff. Hele akelige man.

7 februari 2012 om 11:23

Volgens mij mag jij echt je champagne gaan kopen, want de rechter heeft dus bepaald dat hij onrechtmatig daar rondloopt. en aangezien nagenoeg iedereen bij Ajax en op de toekomst hem met de nek aankijken.... en naar zo iemand hoeven ze dus niet te luisteren en kunnen ze hem gewoon recht in zijn gezicht zeggen.. dat hij kan oprotten als hij weer met iets aankomt..... dus voor hem is het onwerkbaar en niet terug te draaien situatie.

7 februari 2012 om 13:29


Leprechaum/schorpioen.
Ik zou die champagne maar niet kopen. Sturkenboom is nog steeds in dienst. Alleen mag hij per 1 juli 2012 geen statutair directeur worden. Wel blijft hij ad-interim directeur. Zie onderstaand (een deel van) de uitspraak.

4.3.2. De voorzieningenrechter heeft zijn beslissing beperkt tot de benoemingen van Van Gaal en Sturkenboom tot statutair directeur en de Vorderingen met betrekking tot de Titulaire benoemingen AD Interim van Sturkenboom en Blind Afgewezen. Aan dat oordeel heeft hij mede ten grondslag gelegd de overweging dat toewijzing van de vordering een aantasting zou vormen van de rechtspositie van twee werknemers van Ajax, terwijl deze werknemers niet in het geding zijn betrokken en zij daarom hun belangen niet hebben kunnen verdedigen. Tegen deze overweging is van de zijde van Cruijff Geen grief Gericht terwijl dat, voor het bereiken van het doel dat het hof tevens omtrent de titulaire benoemingen een veroordeling zou uitspreken, WEL Nodig WAS Geweest. Hierin vindt het hof aanleiding de voorzie-ningenrechter in de door hem aangebrachte beperking te volgen. De kwestie lijkt overigens, in verband met het bepaalde in ar-tikel 2:164 lid 2 BW, ook minder van belang.

4.3.3. Dit alles in aanmerking genomen is het hof van oordeel dat de vorderingen van Cruijff aldus Toewijsbaar zijn dat een verbod wordt uitgesproken om enige (verdere) uitvoering te geven aan de voorgenomen besluiten van 16 en/of 25 november 2011 TOT Benoeming van Van Gaal en Sturkenboom tot Stautair Directeur, op straffe van verbeurte aan Cruijff van een dwangsom van € 25.000,- voor iedere overtreding van het verbod, zoals hierna te omschrijven en te maximeren. Deze door het hof toe te wijzen vordering ligt in voldoende mate besloten in de vor-deringen van Cruijff die in hoger beroep aan de orde zijn. Ge-zien de door Cruijff ingestelde vorderingen (vgl. hierboven onder 3.3.iv) zal het hof het verbod slechts opleggen aan Ten Have c.s. en niet aan Ajax.

7 februari 2012 om 13:54

Ok...dankje wel...;
Ik weet nog niet hoe ik 4.3.3 moet opvatten.
Maar blijkbaar moeten men nog wat geduld hebben.

Ik snap de euforische stemming wel, maar is het niet beter voor Ajacieden om af te wachten wie de vervangers in de directie en RvC zijn? Straks krijg je weer mensen met gigantische ego's die hun stempel op de club willen drukken. Er zijn wel meer Ten Haves en Sturkenbomen in Nederland.

7 februari 2012 om 10:57

Ik ga er wel vanuit dat die mensen al klaar staan. Ik verwacht eerlijk gezegd nog steeds van Basten als AD. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit weer een jaar gaat duren.

7 februari 2012 om 11:02

Dat klopt. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat na het afserveren van Van Den Boog en Co er wederom een groepje ego's is gevonden. De RVC hoort een beleidsplan te bewaken. Niet er zelf eentje te verzinnen of er een eigen draai aan te geven.

Wat mij eigenlijk ook ten zeerste verbaast is dat Jeroen Slop nog steeds op zijn plekje zit. Jarenlang een financieel wanbeleid gevoerd en het laten gebeuren dat het salarishuis bijna ontplofte (het is toch zijn zaak als financieel directeur om dat in toom te houden).

7 februari 2012 om 11:17

Het is geen toeval dat juist de mensen waar Cruijff vanaf wilde (slop, V/d Aat en Blind) een nieuw contract hebben gekregen van Ten Have. Samen met de keuze voor Van Gaal en Sturkenboom zijn dit allemaal bewuste pionnen om Cruijff de laan uit te krijgen. Laten we hopen dat dit nu voor eens en altijd averechts heeft gewerkt en dat Ten Have deze week nog weg is.

7 februari 2012 om 13:54

Zelf denk ik niet dat (zelf) Slop verantwoordelijk is voor het financiele wanbeleid. Als financiele man zal hij (en daar ga ik vanuit) de financiele tekorten signaleren. Een beetje financiele man maakt maandelijks overzichten. De uitkomsten zijn pas aan het eind vh jaar duidelijk (hoever in Europa/de Beker, wel/niet Cl).
Het is aan de algemeen directeur om te bepalen wat met de financiele tussenstand gebeurd. Die algemeen directeur zal daarbij periodiek verantwoording moeten afleggen aan de Rvc. N.m.m. is het eerder zo dat de RvC heeft gefaald. Helaas zie je dit bij (te) veel voetbalorganisaties. Bij PSV en Feyenoord (en zelfs Heerenveen) waren er op een gegeven moment gigantische tekorten.
De voetbalwereld is zo oppurtunistisch als de pest. Iedereen verwacht de CL te halenen/of spelers duur te verkopen en dan zijn er geen tekorten meer. Blijkbaar niemand gaat er vanuit dat een speler transfervrij vertrekt. Verder gaat men er vanuit dat overbodige grootverdieners wel zelf opstappen, wat zelden geschied (zie o.a. de langdurige verhuur van Luque).
O.a. Jaakke heeft v. Basten bij zijn aanstelling een te groot transferbudget gegeven. Bovendien lijkt het dat daarbij geen rekening is gehouden met de bijbehorende salariskosten (wielaert, Olequer, Sno, Aisatti, Luque, Sulejmani, Perez, etc). Door transferopbrengsten en CL verwacht men de tekorten in te lopen. Dat het nu financieel redelijk gaat bij Ajax heeft te maken met de verkopen (met name Suarez/emanuelson), halen vd CL en het vertrek v. bepaalde (dure/overbodige) spelers (sno, Atouba, Olequer, Wielaert) naast de grootverdieners de Zeeuw, Stekelenburg, Suarez. Emanuelson en de Zeeuw (waar Janssen voor in de plaats is gekomen).

Vlg. mij hadden Slop, vd Aat (blind weet ik niet) een contract voor onbepaalde tijd, dus van verlenging zal geen sprake zijn. Probleem is dat als je Slop eruit gooit hij (net als vd Boog) recht heeft op een oprotpremie. Zo werkt dat eenmaal bij arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd. De kosten gaan voor de baat. Wel is het zo dat die bedragen niets voorstellen in verhouding tot wat de spelers verdienen.

7 februari 2012 om 14:01

Het lijkt mij dat Slop meer verantwoordelijkheid heeft dan enkel financiële overzichtjes in elkaar draaien. Dat kan je net zo goed iemand aannemen die net ze HBO economie af heeft en verstand heeft van Excell.

Slop is gewoon eindverantwoordelijk voor de financiële kant van aankopen en salarissen en de rest van het budget.

Geweldig! Een overwinning voor het voetbal

Hahahaha Geniaal dit! Prachtig om te zien hoe deze soap zich ontwikkelt. Een goede scriptschrijver had dit soort twisten en dolksteken in de rug nog niet kunnen verzinnen. Voetballend is het wat minder, maar hier vermaak ik mij ook prima mee. Beleidstechnisch loopt alles natuurlijk vertraging op, maar het is in ieder geval nooit saai bij Ajax.

Dit paard van Troje is mooi onschadelijk gemaakt. Nu alleen die gekke RVC nog afserveren. Hopelijk wordt er dit keer een betere keuze gemaakt en niet wederom een groepje plucheklevers die enkel zichzelf willen profileren ipv Cruijf te faciliteren.

Leve de revolutie!

Nou ajacieden.. Gefeliciteerd! De kogel is eindelijk door de kerk. En laten we nu onze jeugd maar eens meten in de komende klassiekers..

Goed nieuws nu hopen dat de rvc wordt weggestuurd en dat er eindelijk een einde komt aan deze soap. Diit heeft nu lang genoeg geduurd.

Even voor de duidelijk heid want ben de draad een beetje kwijt. Ten Have, Van Gaal en iedereen hebben nu niks meer te vertellen binnen Ajax en Cruijff, Jonk, Bergkamp en De Boer hebben vrij spel?

7 februari 2012 om 11:00

Vrijdag word de RvC weggestemd en dan is het wel zo'n beetje Game Over ja voor Sturkenboom, van Gaal, ten Have. Blind zal ook weg moeten gaan want dat kan niet meer. Technisch Directeurschap aannemen en zodoende baas worden van Frank de Boer is duidelijk kiezen voor van Gaal en ten Have. Hij was gewoon de assistent van de Boer.

7 februari 2012 om 11:04

Oké bedankt nu snap ik het weer een beetje.

Als ik de meeste supporters begrijp hopen ze op vervangers in de RVC die zonder zelf na te denken Cruijff gaan volgen, want dan komt het goed? Lijkt me geen goede gang van zaken. Natuurlijk heb je voetbalmensen nodig, maar je zal toch echt mensen nodig hebben die verstand hebben van financiën en management. Ajax is namelijk een bedrijf.

Niet alles wat Cruijff doet is per definitie goed ofzo. Al lijken sommige mensen dit wel te denken. En deze uitspraak zegt bovendien niet dat de club nu in handen komt van JC. Die verantwoordelijkheid gaat hij bovendien toch wel uit de weg. Dat doet hij zijn hele leven al. Wel advies geven, maar weinig verantwoordelijkheden nemen. Ik was ook oprecht verbaasd dat hij zitting nam in de Rvc. Maar hij lijkt me enorm lastig om mee samen te werken.

7 februari 2012 om 11:03

Jij hebt de misvatting dat mensen die Cruijff volgen blinde aanbidders zijn. Terwijl Cruijff volgen qua voetbalgebied op alle vlakken gewoon het juiste is en objectief juist. Degene die hem wel blind volgen die hebben het geluk dat Cruijff qua voetbalverstand het beste is wat de wereld te bieden heeft. Ik ken niet iemand die er meer verstand van heeft. Noem ze maar op. Nou?

7 februari 2012 om 11:20

Ik zeg nergens dat Cruijff geen verstand heeft van voetbal. Hij is zeker deskundig. Maar hij wil alles bepalen door zijn veel te grote ego en er zijn ook heel veel zaken waar JC geen verstand van heeft en die toch ook noodzakelijk zijn voor het functioneren van een bedrijf.

Ik betwist niet de kennis van Cruijff. Zijn prijzenkast als trainer laat ook wel zien dat die man weet wat hij doet. Maar met mensen omgaan is niet zijn sterktste kant heb ik het idee. En ook iemand die alle verstand heeft van voetbal heeft mensen om zich heen nodig die kritisch zijn, al is het alleen al om scherp te blijven en geen mensen die alles precies doen zoals hij wil zonder vragen te stellen.

7 februari 2012 om 12:06

Nee daarom zijn die Olfers, ten Have en Romer erbij betrokken om de zaken te doen die niks met voetbal te maken hebben omdat zij daar totaal geen verstand van hebben. En juist zij hebben de grootste voetbaltechnische beslissing genomen die volledig fout is. En dan kom jij met je Cruijff is een ego verhaal. Ja hoor.

En we zwaaien met zijn allen naar van gaal! (vooral ten Have en turkenboom)

Gefeliciteerd, voetballiefhebbers van Ajax, eindelijk weer eens wat positiefs uit Amsterdam.

Ben blij dat de klassieker weer gered gaat worden, het is niet leuk als Feyenoordsupporter om tegen een zwakker Ajax te moeten spelen als er geen spanning meer is :-)

Ben blij dat Cruijff en consorten hun plan kunnen gaan uitvoeren. De resultaten zul je niet direct zien, maar op langere termijn zullen er weer grote talenten doorbreken, Ajax en feyenoord worden weer de voortrekkers van het Nederlandse voetbal.

Mooi, kunnen die pakken lekker iets anders gaan doen en kunnen we eindelijk verder bouwen aan Onze club, want het lijkt erop dat iedereen vergeten was dat het de Bobo's (die alleen maar om hun carriere geven) vs de echte Ajax supporters was.

Laat Jonk, Bergkamp en De Boer nu de lijn Cruijff uitzetten en we zullen zien wat daaruit komt. En laat Cruijff nu maar proberen de club weer op te bouwen. Dat wordt al moeilijk genoeg..... Hopelijk verkopen ze aan het eind van het seizoen meteen Daley Blind, Vurnon Anita, Ozbiliz, Ebicilio, Sulejmani en iedere andere Ajax onwaardige speler die ik ben vergeten.

Dit is het bericht waar al heel lang op werd gewacht. Gelukkig geen Van Gaal, Sturkeboom en [judas] Davids binnen het bestuur van Ajax..

Ik kon toch een glimlach niet onderdrukken toen ik dit net las, maar juigen durf ik helaas nog niet. Hoewel de rvc en Sturkenboom nu weg lijken te moeten, zitten er nog steeds mensen bij Ajax die de boel kunnen frustreren of teveel invloed hebben op de club. Een voorbeeld is Hennie Henrichs, die een belangrijke rol gaat spelen bij de benoeming van de bestuursraad, maar meer de kant van ten Have en co leek te hebben gekozen.

Goed nieuws is het in ieder geval voor de heren op de toekomst, die voorlopig door niemand meer tegen worden gewerkt.

7 februari 2012 om 13:45

BIj die Hennie Henrichs moet ik de hele tijd aan Heinrich Himmler denken door die 2 H's. Die Henrichs is ook een op macht beluste kwakzalver!

Nieuwe directie;
ik gok op ; Ling, Overmars en van Basten

Overmars heeft de brains en Ling moet Overmars uit de wind houden.

Het recht heeft gezegevierd, een pak van mijn hart.
Nu in de vergadering van vrijdag de RvC naar huis sturen, Sturkenboom met een bezem de Arena uitvegen (en Blind erachteraan) en zoeken naar iemand die als verbindende factor Ajax op een positieve manier de toekomst in kan leiden.

Ik hoor op vi radio dat het wel zaak is dat de RvC zelf opstapt anders worden er commisarissen aangesteld buiten Ajax om. Dat zou wat zijn zeg. Als ze zelf opstappen kan Ajax het zelf oplossen.

eindelijk lijkt er een eind aan deze soap te komen, werd ook wel eens tijd
dan maar eens kijken als johan de boel kan veranderen na vele jaren van afstand roepen hoe het zou moeten en hoe andere mensen alles verkeerd doen,alle ajacieden lopen wel blind achter johan aan maar hij moet het eerst maar eens bewijzen wat hij vroeger heeft geflikt met barcelona want dit is geen garantie voor ajax.heb hier ook al wel eens gehoord dat barcelona ook niet meer zit te wachten op deze bed weter .de toekomst zal het uitwijzen

Eindelijk goed nieuws over mijn club! Er moeten gewoon knopen doorgehakt gaan worden met het oog op de toekomst, en Cruijff is de man die dat moet doen.

Eindelijk duidelijkheid!

Betekent dit ook een scheuring binnen Ajax zelf?

Als supporter van een andere club erg blij mee. Kunnen de praat programma;s eindelijk weer eens over andere voetbalclubs gaan.

Gisteren hoorde je trouwens in VI, vertelde Johan, dat een afvloeiingsregeling voor van Gaal al was afgesproken. 12 maandsalarissen. Hoeveel geld wil je over de balk heen smijten.

Ik denk dat de sfeer iets beter zal worden. Maar er is nu zoveel gebeurt binnen Ajax dat het niet meer te herstellen is.

Ik vind het jammer dat vgaal en Sturkenboom de halt is toegeroepen. Met hen zou Ajax verder afglijden.

Serieus: Dit is goed nieuws. Het was en is ook belachelijk dat het zo ver heeft moeten komen. Niet dat van Gaal een slechte TD zou zijn, maar dit doe je niet achter iemands rug om.

Bestuur van Ajax: Geef Cruijff nu dan ook echt macht!

Goed nieuws voor de club en de supporters. Eindelijk, dan zijn we van dit deel van de soap af.

Maar, nu is het wachten op het vertrek van de RvC neem ik aan.
En wat is dan de volgende procedure ? Moet er eerst weer een nieuwe RvC aangesteld worden, die vervolgens de directeuren gaat aanstellen ?
Het is nu te hopen, dat er snel doorgepakt wordt, zodat er bestuurlijk weer rust gaat heersen.

Na deze historische dag, zal Frank zaterdag dik moeten gaan winnen in Breda .... Want het lag toch deels aan de vele blessures en deels door de bestuurlijke onrust ?? We shall see !

Heel mooi nieuws! Als ze nu nog niet opstappen dan zitten ze er echt alleen maar voor zichzelf en willen alleen Ajax kapot maken. Ze hebben verloren klaar. Je wint het niet van Cruijff, zelfs niet als je professor dokter meester bent in rechten. Heeft hij het toch niet helemaal waterdicht gemaakt als hij dacht.

Ze kunnen nu nog een achterbakse streek uithalen door niet zelf op te stappen maar zich laten wegstemmen. Dan mag Ajax niet zelf de nieuwe raad van commissarissen benoemen, maar wordt dit buiten de club geregeld. Als de heer ten Have zich ooit nog enigszins in Amsterdam wilt vertonen, moet hij nu opstappen.

7 februari 2012 om 13:44

Het is Professor Meester Dokter ipv PDM :P

Dus die Sturkenboom mag vandaag niet eens op het Ajax-terrein komen??
Heerlijk toch. Ik zou zelfs als ik Jonk was hem staan opwachten bij hek met een gele kaart. en zijn spullen in een doos. In die doos kan hij meteen Danny Blind duwen. Want wat gebeurt er eigenlijk met die linkmiechel??? Hij zal toch nu wel een keer weggaan of is er nog een functie die hij niet heeft gehad? postkamer afwas zelfs daar op die positie wil je scholletje niet hebben. Ook eruit rossen die achterbakse man..

7 februari 2012 om 11:47

Die Blind waar iedereen jarenlang trots op was als aanvoerder en diezelfde Blind die er mede-verantwoordelijk voor is dat Ajax zich nu nog topclub mag noemen bedoel je door al die prijzen die hij, met die geweldige lichting, won?

7 februari 2012 om 12:21

Een goede speler maakt geen goede directeur. Op dezelfde manier dat een goede trainer niet altijd een goede technisch directeur is.

Voor de prestaties van Danny heerst er nog altijd groot respect binnen Ajax-kringen. Als voetballer zal hij dan ook nooit verguist worden door de achterban. Maar de persoon Danny Blind is voor eeuwig gehavend door deze interne strijd. Er is, nogmaals, gebleken dat Danny met alle winden meewaait en alles doet om te overleven binnen de organisatie Ajax; iets wat nog nooit iemand in dank is afgenomen.

7 februari 2012 om 13:58

Ik zeg ook absoluut niet dat Danny geschikt is voor deze functie maar ik ben wel van mening dat Danny in een totaal andere rol heel veel betekend heeft voor Ajax. Om hem dan zo af te serveren zoals vele Ajacieden hier doen vind ik wel kwalijk. Die man heeft een Ajax-hart zoals zo velen, hij wil iets betekenen voor die club en doet dat vol overgave..... oke, het pakt vaak slecht uit omdat hij hiervoor wellicht ongeschikt is maar dan moet je hem, als Ajax, niet op die plek zetten.

7 februari 2012 om 14:53

Waarom denk je dat hij de bijnaam "scholletje" heeft??? Omdat het een gladjakker is die met alle winden mee waait. En een tijdje geleden nog bij F de Boer op de bank zat,maar heel snel zijn weg naar de tribune te zoeken en een plaatsje uitkoos naast Sturkenboom,van wie hij dacht dat hij alle mensen zou wegjagen voor ome Louis... Die ja!!!!weg ermee een rat dat is het. En wat zijn verleden bij Ajax betreft,alleen als speler,daarna weinig plezier aan beleeft.

Wat een geweldig nieuws voor alle Ajacieden!
Eindelijk de bevestiging! Ik ben hier in ieder geval heel erg blij mee, eindelijk weer naar de toekomst kijken!

Nou Cruijff laat het maar zien nu of je met je Brain Roy, Dennis Bergkamp en Wim Jonkjes sportieve successen kan boeken. Hopelijk kan de man zich nu niet meer ergens achter verschuilen.. en Louis, je weet het, bij AZ ben je altijd welkom!

Goed nieuws voor Cruyff en voor iedereen die achter Cruyff staan.
Toch heb ik als voetbalsupporter mijn twijfels of Anita, Blind, Enoh, Janssen, Bulykin, de Jong, Ebicilio en Vermeer hier veel beter door gaan voetballen.

7 februari 2012 om 12:02

De door jou genoemde spelers zijn in belangrijke mate het resultaat van een al jaren falend jeugdbeleid, juist datgene waarop Cruijff zijn kritiek richt.
Dus nee, deze jongens gaan hiervan niet beter spelen, maar met een beetje mazzel komen er over een jaar of twee, drie weer jeugdspelers door die de technische basisvaardigheden wel beheersen. En echte talenten (van der Wiel, Vertonghen, Eriksen, Klaassen, Boilesen) komen er natuurlijk toch wel.

7 februari 2012 om 14:54

nee,die moeten worden verkocht. De jong vind ik wel een goede speler

Geweldig dit, gerechtigheid zegeviert.
Eindelijk kan de club aan de rust gaan werken en de lijn Cruijff gaan toepassen.
Nu nog zaak om iedereen die zich niet aan de afspraken en de richtlijnen van Cruijff houden eruit trappen en de club weer helemaal aan de voetballers te geven om er voetbalclub van te maken ipv een bedrijf.

Zo nu eerst die schurkenboom eruit.
Eindelijk schoon schip maken.

Er zit eindelijk schot in de zaak.

Nu moet het vrijdag nog wel gebeuren, want als de RVC niet weggaat op de ene andere manier, zijn ze niets vooruit gegaan. Ze moeten tevens zelf opstappen.

lachwekkend zowel op als naast het veld.
maar het is nog niet voorbij de poppenkast deel 372 of zoiets gaat verder met ten have verzint een nieuw plan.
mooie inspriratie voor een nieuwe serie , na voetbalvrouwen komt nu voetbal bobo´s in het nauw

Johan, bedankt dat je zo diep wil gaan om ajax te redden. Dat is nodig om ajax weer een voetbalclub te laten zijn.

RvC graag per direct wegwezen en eindelijk de lijn cruijff gaan volgen. Johan benoemen in de nieuwe RvC het technisch hart verantwoordelijk maken voor alle voetbaltechnische zaken en de boer de komende 3 jaar geven om het eerste elftal vorm te geven.

Hoppaaaa 1-0 Cruijff zoals hij dat in de gloriejaren deed!

Wegwezen met deze mafketels en Ajax gewoon overlaten aan de visie van Cruijff. Hopelijk word er nu schoon schip gemaakt en de juiste mannen op de juiste plek neer gezet. Wat Johan Derksen gister al zei (rené vd Gijp later ook) dat is dat de jeugd van Ajax gewoon veel te kort komt voor het niveau Eredivisie. Als je dat als jeugd zijnde niet aankan hoe kan je dan een nieuwe Sneijder/ vd Vaart opleiden?

Ik hoop dat er heel veel gaat gebeuren de komende tijd en dat een Sturkenboom enz hun biezen pakken. Dit is een grote stap in de goede richting en hopelijk hebben we het dal nu gehad en zal de zware en lange klim naar de (nederlandse) top weer beginnen.

Het zou goed zijn om met beide benen op de grond te blijven. De uitspraak is terecht, de manier waarop de komende aanstelling van van Gaal en de tussentijdse benoeming van Sturkenboom tot stand is gekomen was natuurlijk van de zotte.
Maar anderzijds moeten we ons afvragen of dit nu echt wel zo goed is voor Ajax. Zeker is dat Cruijff een heleboel voetbaltechnische bagage meedraagt, maar anderzijds weten we ook dat het een ongelooflijk eigenwijs mannetje is, die geen enkele tegenspraak duldt. Er zijn dus twee mogelijkheden, of er komt een bestuur en commissie bestaande uit ja-knikkers uit het Cruijff kamp die veel van voetbal weten maar nauwelijks iets van organisatie, of er komt een bestuur en commissies die niet op alles wat Cruijff zegt ja en amen zeggen maar wel organisatorisch sterk zijn. In het eerste geval een organisatorische puinhoop, in het laatste geval weer een hoop herrie in de tent.
Iedereen roept hier nu maar ''eindelijk kan de lijn Cruijff gevolgd gaan worden en geef hem de vrije hand om de organisatie op poten te zetten'', maar ik ben ervan overtuigd dat van allen die dat hier roepen slechts een heel klein gedeelte juist kan omschrijven wat Cruijff nu precies wil en hoe in zijn ogen de organisatie eruit zou moeten zien.
Steeds wordt hier het voorbeeld Barcelona naar voren gehaald en het succes dat Cruijff daar heeft. Dat ligt echter wel wat genuanceerder. De leidinggevenden in Barcelona onderkennen best dat Cruijff uitermate veel verstand van voetbal heeft, dus hebben ze daar een mijns inziens goede oplossing bedacht. Ze hebben Cruijff op een voetstuk gezet en verkondigen te pas en te onpas wat hij allemaal niet voor de club betekent. Maar aan de andere kant zien ze hem ook als een wat oudere eigenwijze man die regelmatig dingen roept die voetbaltechnisch wel kloppen, maar organisatorisch niet uit te voeren zijn. Dus wat gebeurt is dat ze best wel naar hem luisteren, er vervolgens uitvissen wat uitvoerbaar is en uiteindelijk toch gewoon hun eigen plan trekken. Persoonlijk denk ik ook dat dat de achterliggende gedachte is geweest bij de aanstelling van de huidige RvC van Ajax, wat tegenwicht bieden aan de soms wat wilde plannen van Cruijff. Dat dit mislukt is omdat de RvC veel te ver ging in dat tegenwicht bieden en niet op een correcte manier, is jammer, wellicht zou dat toch een goede oplossing geweest zijn.
Kortom, deze uitspraak is een stap, maar om te denken dat nu alles is opgelost gaat me veel te ver. De RvC zal vrijdag wel weggestuurd worden, of vertrekken zelf al eerder, maar wat dan? Wie wil er in de Amsterdamse slangenkuil nog enige verantwoordelijkheid nemen? Toch is dat laatste noodzakelijk, want je kan Cruijff wel op bepaalde gebieden de vrije hand geven cq zijn ideeën uitvoeren, maar er zal toch altijd een bestuurslaag moeten zijn die het volledig overzicht behoudt en beslissingen neemt die uiteraard gebaseerd moeten zijn op voetbaltechnische gronden, het is per slot van rekening een voetbalclub, maar die ook rekening houdt met bijvoorbeeld financiële, organisatorische en personeelszaken.

Edit
Tikfouten hersteld

7 februari 2012 om 12:07

Eindelijk iemand die het snapt.

Bij VI las Derks het contract van van Gaal voor. Het contract was getekend. Hij zou een behoorlijk salaris krijgen. (conform directie topvoetbalclubs). Dit gaat nu niet door, maar hij zou bij opzeggen een miljoen mee krijgen.
Wie gaat dit miljoen betalen? Ajax nv, of de Rvc?
Voor van Gaal was het contractop papier rond.

7 februari 2012 om 12:15

Ajax natuurlijk, en ik denk dat van Gaal het direct doorsluist naar spieren voor spieren.

7 februari 2012 om 12:28

Voor Van Gaal misschien wel maar voor de rechterlijke macht in Nederland niet. De aanstelling van Van Gaal en Sturkenboom is immers door deze uitspraak als nietig gesteld, wat betekent dat de bovenstaande heren feitelijk nooit in dienst zijn geweest van de NV Ajax.

Het gevolg hiervan is dat er ook geen opzegging van het contract is, omdat er feitelijk helemaal geen contract is geweest, waardoor de heren Van Gaal en Sturkenboom beide geen recht hebben op gestelde ontbindingsregelingen of andere dergelijke zaken.

Dit is echter mijn visie op de zaak. Ik verwacht dat deze in lijn ligt met de juridische visie op de zaak, echter ben ik hiervan niet 100% zeker.

Wat een geweldig nieuws voor alles en iedereen die Ajax echt een warm hart toedragen en niet uit zijn op eigen status en belangenhandhavingen.

Dit is DE grote sneeuwruimer voor een egale nieuwe weg en definitieve koerswijziging.

De rechter in hoger beroep geeft een veel duidelijk standpunt nog voor het Cruyff Kamp dat gehoopt c.q. verwacht had kunnen worden.
Bravo, bravo, het recht zegeviert in deze donkere voetbaldagen als met bliksemstralen !!

Vrijdag kan al dat RvC ongein meteen naar huis gestuurd worden en Sturkenboom kan terug naar z'n kooi in Artis die speciaal voor hem vrijhouden is........

Iedereen weet dat de Bava in grote meerderheid dat besluit gaat nemen.

Een diepe zucht van verlichting, het einde aan deze lange reeks stoeipartijen komt nabij.

Het doek is eigenlijk vandaag pardoes en met een flinke dreun gevallen...... doei, doei, doei, Ten Have stumperds.

Zelfs hun eigen vakgebied kunnen ze niet blijkbaar niet goed inschatten, laat staan Ajax..... !!!

Heel mooi. En ook lekker voor Van Gaal. Mooi dat het achterbakse plannetje van hem niet doorgaat. En laat het maar lekker zo zijn dat hij aan zijn woord gehouden wordt. " Ik kom nooit meer terug bij Ajax " Haha, wat een lachertje. Van Gaal is lekker in z'n hemd gezet, wat zal hem dit tegenvallen, die achterbakse loser!

Goedzo.. laat Cruyff z'n praatjes nou maar eens waar maken.. Lijkt me een goed plan. Had Van Gaal ook niet verkeerd gevonden, echter deze manier is niet dé manier.. Oftewel.. Doei Van Gaal. richt je op een mooi land om naar het WK te loodsen..
Ik hoop trouwens wel dat ze nu een beetje netjes met Danny Blind omgaan.. Je kan zeggen wat je wil, maar dat is wel een Ajacied..

En nu zal PSV zijn kans grijpen om Louis naar eindhoven te halen, ik zou het prachtig vinden.

7 februari 2012 om 14:58

Ik ook,maar die man is helemaal niet meer van deze tijd die moet je niet bij je cluppie willen..

Nou, dat is stap 1 van de vele die nog moeten gebeuren. Dit gaat nog een hele lange tijd duren voordat de rust wedergekeerd is.

Voorop gesteld dat ik blij ben met deze ontwikkeling.
Maar ik begin toch ook wel steeds meer mijn bedenkingen te krijgen over Cruijff.
En dan niet zozeer om de plannen, maar om de invulling van de posities..

Om een voorbeeld te noemen: Wim Jonk.
Misschien een leuke trainer, maar in mijn ogen niet geschikt voor een bestuurlijke functie.
Of Keje Molenaar. Kom op, die man heeft zich de laatste tijd in allerlei bochten gemanouvreerd.
Ik zou hem betitelen als een zelfde figuur als Ten Have. Ook onbetrouwbaar.

Als Cruijff het beste met onze club voorheeft, moet hij een handreiking doen.
En moet hij zijn rancunes ten opzichte van Van Gaal opzij zetten.
Want ik blijf van mening, dat Van Gaal wel de juiste man is, om onze club er weer boven op te krijgen, Samen met Cruijff.

Terecht dat die gasten gesnoerd worden...ik gun het ze ook...

Maar wat nu? Ajax is nu weer net zo ver dan maanden geleden...wie gaat er directie voeren, wie gaat er in de RvC deelnemen? wie maakt het beleid en wie gaat het uivoeren?

Voor deze soap ging het organisatorisch ook helemaal niet goed...maar dat is iedereen nu alweer vergeten...

Iedereen vond maanden geleden dat Cruijff nu eens echt iets zelf zou moeten gaan doen ipv dingen roepen...maar Cruijff heeft nu dadelijk weer geen echte rol en zal dus lekker in barcelona blijven zitten...

Je kunt de verantwoordelijkheid niet bij bergkamp/jonk/de boer neerleggen...hoewel enorm veel ervaring als voetballers, missen ze veel ervaring en kunde op andere gebieden....veel trainers zijn intern ook helemaal niet zo te spreken over jonk/bergkamp. Dus ben benieuwd wie de poppetjes gaat neerzetten en wie alles in het gareel blijft houden....

7 februari 2012 om 15:08

kwestie van tijd en dan neemt johan de benen weer,na mijn mening gaat het echt niet goed komen onder johan die zit gewoon in spanje en laat alles aan anderen over ziet hij later dat er niet goed na hem word geluisterd en dingen worden dan niet goed uitgevoerd en de volgende soap is een feit johan doet dan weer lekker voor dat het allemaal aanderen ligt en niet aan hem en gaat terug na spanje

Hehe eindelijk een doorbraak. Nu nog oprotten met Ten Have en consorten dan kan eindelijk weer de weg gevolgd worden die in geslagen was.

Daar is dan eindelijk toch de eerste overwinning van Ajax sinds de winterstop.

Van Gaal blijft in Portugal en laat ze advocaat het vuile werk doen.

Wat wil hij hiermee bereiken? Er is een contract opgesteld in die periode waarbij de rechtbank nu heeft vermeld dat zijn aanstelling onrechtmatig was en hierbij ook is vernietigd. Dan is daarbij ook zijn contract opgeheven en zijn de handtekeningen ook niets meer waard.

Haha, eindelijk een uitspraak en Ajax kan misschien weer aan voetballen gaan denken... Het worden vast nog steeds zware tijden voor Ajax, Je kunt niet zo makkelijk de RVC op gaan zeggen. Dit betekent dat de sponserdeal met Aegon wordt afgebroken. Immers, mocht er een machtwisseling binnen de club zijn, dan wordt het contract tussen Ajax en Aegon ontbonden. Moeten ze dus nieuwe sponser gaan zoeken in deze moelijke tijden. Ook moet het bestuurlijk probleem nog deels opgelost worden. Toch. het begin is gemaakt en dat is al een mooie stap in de goede richting.

Ik hoop dat de soap rondt Ajax nu is afgelopen en we ons weer kunnen richten op de wedstrijden. De gezelligheid die rondt de club is verdwenen moet nu terug komen. Supporters moeten weer achter Ajax staan.

Maar wat wil Johan Cruijff eigenlijk met Ajax. Als mijn gevoel waar is denk ik dat hij weer op de jeugdafdeling gaat doelen van AFC Ajax, maar is dat wel een goed idee?

Iedereen heeft het al gezien. Vele spelers gingen op jonge leeftijd naar het buitenland. Ouassim Bouy ging laatst nog naar Juventus. Zelfs als je de jeugdopleiding opknapt zullen de topclubs jonkies op tienerleeftijd naar het buitenland halen.

En Oud Ajacieden aanstellen is ook niet altijd goed. Marco Van Basten mislukte grandioos. Het zal een hele klus worden om de juiste Oud Ajacieden aan te stellen.

Het wordt een hele grote taak, maar gelukkig is de eerste stap gezet. Johan, je hebt de supporters achter je!

Zonde voor de rest van de Eredivisie, wel leuk voor Ajax.

zo speler als Ouassim Bouy heeft zich gek laten maken door zijn zakerwaarnemer erg jammer dat zo talent niet te zien is in de eredevisie wel een top dag voor een ajaxcied zal dan eindelijk het voetbal winnen van die mafkezen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren