Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff wil geen verzoening met Van Gaal en onthult ware reden ruzie

Laatste update:
/

De bestuurlijke crisis bij Ajax heeft eens te meer aangetoond dat Johan Cruijff en Louis van Gaal elkaar totaal niet liggen. Cruijff gaf binnen de Raad van Commissarissen (RvC) duidelijk te kennen dat hij fel gekant was tegen een eventuele komst van Van Gaal als directeur. In zijn afwezigheid werd echter alsnog besloten de werkloze Amsterdammer te benaderen. Het was de inleiding voor een soap, die inmiddels al vele weken voortduurt.

Cruijff en Van Gaal zijn al geruime tijd gebrouileerd en El Salvador heeft geen behoefte om zich met de ex-trainer van Ajax te verzoenen. “Daar is het te laat voor. Los nog van het feit dat Van Gaal heeft ingestemd met de achterbakse manier waarop Ajax met hem in gesprek is gegaan”, geeft Cruijff aan in een interview met Voetbal International. “Onze karakters liggen mijlenver uit elkaar. En het belangrijkste: we hebben een totaal verschillende voetbalvisie.”

/

Volgens Cruijff ontstond de ruzie tussen Van Gaal en hem niet in 1989, zoals laatstgenoemde altijd heeft aangegeven. Van Gaal meldde in zijn biografie dat hij bij de familie Cruijff thuis at, toen één van zijn familieleden overleed. Hij vertrok direct en hoorde later dat Cruijff hem dat kwalijk nam. De legendarische nummer 14 stelt echter dat er een andere oorzaak was. “Van Gaal heeft echt Alzheimer als hij zoiets opschrijft”, aldus Cruijff.

“Toen Van Gaal in 1997 trainer van Barcelona werd, kwam hij meteen met flinke kritiek op de jeugdopleiding daar. Die opleiding die ik samen met Tonnie Bruins Slot had opgezet. En dat niet alleen; Van Gaal stuurde meteen een hoop jeugdspelers weg die wij hadden opgeleid. Dat was onacceptabel, zoiets flik je niet. Van Gaal zou het wel even anders doen bij Barcelona. En vervolgens haalt hij busladingen met Nederlandse spelers en trainers naar de club waar de Catalaanse identiteit zo belangrijk is. Dan begrijp je er helemaal niets van.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

de dag is net begonnen en we beginnen meteen met het andere onderdeel van ajax, lekker bezig bij ajax :P

22 december 2011 om 00:08

Ja, zo beginnen we de dag weer lekker. Jammer dat is weer nieuws achterhouden van VZ. Ik wist dit namelijk al sinds maandag, toen werd het gezegd in VI. Ga het dan posten en niet 2 dagen daarna pas.

Ik denk dat Johan Cruijff hier de waarheid spreekt en van Gaal liegt. Een nogal onwaarschijnlijk verhaal vindt ik het namelijk. Ik heb het zowieso niet meer zo op van Gaal. De 'sneaky' manier waarop hij Ajax binnen probeert te komen, het feit dat hij eerst zijn centen bij Bayern wil innen en dan pas naar Ajax gaan. Wat een clubliefde daar.

22 december 2011 om 00:15

Ik kan me niet voorstellen dat VZ gaat wachten op een incident dat je niet kon verwachten voor het plaatsen van dit bericht. Ze zullen het zelf niet eerder gelezen hebben of wilden er niet meteen de "primeur" van Vi kopieren

22 december 2011 om 00:20

Ze posten heel vaak de berichten van VI meteen op de website.
Wanneer Johan Derksen zijn brilletje erbij pakt dan zitten de redacteuren van Voetbalzone klaar achter hun computers. En logisch. Voetbalzone zal een broertje dood hebben aan het kopieren van de primeur van VI, voor een voetbalsite is het noodzakelijk dat je up-to-date bent anders verlies je volgers.
En als je VI (het Tv-programma) niet volgt als voetbalsite dan ben je gewoon slecht bezig. Ik heb geen idee waarom ze zo lang wachten met het posten van dit bericht en natuurlijk gaan ze niet zo'n incident afwachten.

Misschien dat er op het moment dat dit gezegd werd er al meerdere Ajaxcrisis-topics waren en dat ze de site niet wouden laten overlopen van deze berichten. Maar je moet het gewoon meteen zeggen want nu ben je niet meer up-to-date.

22 december 2011 om 00:32

Ik heb het inderdaad ook gezien ja. Maar ik vond wel dat Derksen het een beetje tussen neus en lippen door vertelde en er geen item van maakte. Dat zou die Zwartkruis wel doen, maar die kwam er niet meer op terug. Nu heeft het verhaal echt in de VI gestaan en heb je een duidelijke bron.

Ik vind het tijd voor twee nieuwe ideeën bij Vz:
1. Gewoon een pagina waar alles over Ajax komt en waar iedereen erover kan discussiëren.
2. Een live meepraten topic zoals de wedstrijden alleen dan met programma's als VI en Studio Voetbal.

22 december 2011 om 00:37

Ik weet niet, maar ik kijk juist altijd op Voetbalzone ipv VI omdat Voetbalzone zijn nieuws altijd veel eerder heeft en VI alles altijd dubbelcheckt voor het gepost wordt, daar kijk ik vaak daarna pas als een soort van bevestiging van bepaald nieuws.

Op de Vi(site) komt dat nieuws vaak later en voor mensen die VI een onzinprogramma vinden is dit dan wel nieuws.

22 december 2011 om 00:40

volgens mij heeft Ajax van Gaal benaderd en niet andersom. Dus veel kon hij er denk ik ook niet aan doen. Overigens vind ik het verhaal van Cruijf wel iets geloofwaardiger.
Hij zegt alleen dat van Gaal toen alles wou bepalen bij Barcelona, maar Cruijf denkt zelf ook even te kunnen beslissen wat er allemaal bij Ajax moet gebeuren.. beetje raar??

22 december 2011 om 00:47

Ja maar het plan van Cruijff is ook geaccepteerd.

Eigenlijk wil Cruijff nu voorkomen wat er toen bij Barca met van Gaal is gebeurd. De jeugdopleiding stond hoe Cruijff wou en toen kwam van Gaal die vond dat daar niks van deugde. Cruijff is bang dat hetzelfde gaat gebeuren. En terecht!

22 december 2011 om 00:48

Veel kon van Gaal er niet aan doen? Wanneer de RVC hem benaderd is hij dan gedwongen om ja te zeggen.

Van Gaal kan al jaren niet opschieten met Johan Cruijff. Ik neem aan dat hij dat zelf ook weet. Dan wordt hij benaderd door de Rvc, behalve Cruijff. Dan kun je ook nee zeggen, en dat zou je ook moeten doen. Kijk maar wat er van gekomen is. Van Gaal is via een achterdeurtje, van Gaal onwaardig, binnen gesmokkeld achter de rug van Johan Cruijff. Erg sjiek! Maar we moeten nog wel een half jaartje wachten op de Ajax clubman Louis want hij wil eerst zijn centjes bij Bayern ophalen.

Van Gaal verwaarloosde de jeugdopleiding als trainer en haalde het halve Nederlandse elftal naar Barcelona. Dat kun je als trainer niet doen, dan gaat het karakter van de club kapot.
Cruijff probeert van Ajax weer een stabiele topclub te maken. Want dat is Ajax al jaren niet meer. Dus ik vind het niet raar nee.
En we zien dat Cruijff dit niet even kan beslissen. Jammer, want dat zou wel beter zijn dan Ajax. En als wat Cruijff wil niet goed is voor Ajax, dan is het altijd beter dan de wil van de rest van de RVC en Louis van Gaal.

22 december 2011 om 12:40

eh dit ging over barcelona en de ruzie tussen 2 personen, niet over Ajax

Ik kan me dat nog hoed herinneren. Van Gaal trok heel Ajax naar Barcelona; De Boertjes, Kluivert, Reiziger.
Ik kan goed begrijpen dat die 2 gebotst hebben. Er zijn overigens nog wel meer incidenten geweest met van Gaal bij Barca.

22 december 2011 om 00:11

Alle Nederlandse coaches hebben veel betekend voor Barcelona. Zowel Michels, Cruyff, Van Gaal en Rijkaard.

Het is niet netjes van je om alleen van Gaal te betichten van botsingen in Barcelona terwijl Cruyff himself niet door 1 deur kan met Rosell, de huidige voorzitter van Barcelona. In zijn 1e jaar had Rosell al diens titel van erevoorzitter afgenomen en Cruyff heeft sindsdien nooit meer een voet gezet in Nou Camp.

Rosells benoeming en Cruyffs zijn return naar Ajax komt qua timing vrij aardig overeen, of ben ik nu aan het doemdenken?

22 december 2011 om 00:21

Ik weet het niet hoor, maar jij bent niet aan het doemdenken! Haha.

22 december 2011 om 00:23

Helemaal niet.
Keurig op een rijtje gezet en geen speld tussen te krijgen.

Cruijff is nu eenmaal verslaafd aan machtswellust die alleen het conflict model hanteert (of kan hanteren) in een organisatie.
Kennelijk heeft hij constant behoefte om zichzelf te bewijzen aan de wereld om zich heen.
Dat duidt op een stoornis in zijn persoonlijkheid die of in het puberale is blijven steken of - nog erger - verwant is aan progeria....

22 december 2011 om 00:29

Typische reactie van iemand die tegen Cruijff is.
Termen als machtswellust en zichzelf bewijzen vliegen je om de oren maar wanneer je hem vraagt waarom de RVC dan beter is of wat Cruijff fout heeft gedaan in deze situatie krijg je geen antwoord of een slecht antwoord.

Lachwekkende reactie over Cruijff. Ik ga toch ook niet zeggen dat ten Have een misselijkmakende man is die zijn hele leven al dit soort streken uithaalt.

22 december 2011 om 00:29

@goiania
Helemaal met je eens. Die man heeft een zieke behoefte om zich te bewijzen, ook dmv conflicten creeren/winnen.

22 december 2011 om 00:47

@mix en nog wat.. o ja, een P

Typische reactie van iemand die als een blinde mol achter ene Cruijff aanholt zonder enig spoortje van onderscheidend vermogen.

En als je wil lezen wat Cruijff fout heeft gedaan dan had je maar eens wat berichten van mij moeten lezen in de desbetreffende topics....

En wat bedoel je nu met die laatste alinea?
Zeggen dat je iets niet zegt?
Dezelfde taktiek waarmee goedkope pulpbladen zich van bedienen.

22 december 2011 om 00:59

@ Goiania, laat ik om te beginnen meldden dat ik helemaal dubbel heb gelegen om de grap waarmee jij je, nogal indrukwekkende, reactie begon.

Ik ga niet vragen hoe oud je bent, maar vraag het me wel af.
Je reactie verder is nietszeggend en eigenlijk nutteloos. Je had hem net zo goed niet kunnen sturen.
Je beticht mij ervan dat ik achter Cruijff aan loop, alles goedkeurend wat de man doet. Hoezo dan? Verklaar je nader.
Dan verwijs je mij simpelweg naar je eerdere reacties. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat ik dat niet ga doen.
Dan begin je over mijn laatste alinea en vergelijkt die opeens met een artikel in de Prive of de Story. Met deze alinea reageer ik op al jou beschuldigen over Cruijff dat hij een machtswellusteling is met een stoornis in zijn persoonlijkheid. Dit vind ik niet kunnen, ik ga toch ook niet zeggen dat ten Have een misselijkmakend mannetje is die al zijn hele leven rotstreken uithaalt.
Ik zou het fijn vinden wanneer je in een reactie wel zou onderbouwen wat Cruijff zoal fout heeft gedaan in deze crisis. Hier of op mijn persoonlijke pagina.

Ik zie je reactie met plezier tegemoet en hoop ook dat je weer begint met zo''n geweldige grap.

22 december 2011 om 10:49

@ Goiania
Ik kan altijd wel lachen om je reacties maar kan je eigenlijk zelden betrappen op iets nuttigs.. Het is duidelijk dat je geen fan bent van Cruijff en dat mag natuurlijk ook alleen kom je zelden met argumenten. Je doet eigenlijk precies hetzelfde als degenen die voor Cruijff zijn waardoor het lijkt uit te draaien op een welles/nietes verhaal.

22 december 2011 om 13:35

@mixp, hoewel Goiania enigszins kinderachtig/frivool begint heeft hij wel een punt. Cruyff is, net als van Gaal, iemand die zijn stempel ergens op moet drukken. Dat zit in hun persoon. Daarom botst het ook zo tussen ze, omdat ze zo op elkaar lijken.
Van Gaal heeft zich enorm ontwikkeld en is veel sterker, als ie dat al niet was, geworden in het herkennen van jeugdpotentieel. Dat zie je heel sterk bij Bayern , en helaas ook Duitsland, nu. Müller, Schweinsteiger en Gomez zijn vooral door van Gaal zo goed als ze nu zijn.
Veel jeugd in Barcelona is het ook waard om weggegooid te worden. Anders wint de ajaxjeugd ook niet zo makkelijk van ze op jeugdtoernooien. Het staat vanzelfsprekend buiten kijf dat ze enorme toppers hebben. Het grote verschil is echter dat ze hun talenten behouden.

Cruyff en van Gaal lijken teveel op elkaar, hebben een negatieve ervaring met elkaar en helaas is Cruyff iets koppiger waardoor hij vasthoud aan het verleden. Helaas, maar c'est ca.

22 december 2011 om 18:17

@ Hegemoon,
Goiania constateerd dat Cruijff een machtswellusteling is met een continue drang om zichzelf te bewijzen en hij verklaart dit als een stoornis in zijn persoonlijkheid. Waar is zijn punt?

Je vertelt me dat van Gaal en Cruijff elkaar niet liggen maar dat wist ik ook wel.
Dan komt het stuk dat je het hebt over de kwaliteiten van van Gaal. Je hoort mij niet zeggen dat van Gaal geen kwaliteiten op technisch gebied heeft. Integendeel. Maar ik ben tegen de komst van van Gaal naar Ajax.
De manier waarop deze grote figuur naar binnen probeert te komen is walgelijk. Aan het handje van ten Have naar binnen glippen terwijl Cruijff de verjaardag van zijn dochter aan het vieren is. Maar ja ten Have was gedwongen een directeur aan te stellen want de Ondernemingsraad zei dat. Dan stelt hij van Gaal aan, die pas over een half jaar komt! Want deze man, boordevol clubliefde als hij zit, wil eerst zijn centjes bij Bayern Munchen ophalen voordat hij Ajax kan gaan redden. Dit begrijp ik wel, want van Gaal heeft het natuurlijk niet zo breed.

En hoe weet jij dat veel jeugd van Barcelona het waard was om weg te gooien? Volgens mij wint de jeugd van Ajax wel van meer jeugdteams op toernooien, niet alleen die van Barcelona. Het gaat erom dat van Gaal daar binnen kwam, een groot aantal zelf opgeleide spelers wegstuurde (daarmee het werk van Cruijff aan deze jeugdopleiding vernielend) en vervolgens het halve Nederlands elftal binnen haalde. Naar mijn mening heeft Cruijff een punt als hij daar boos over is. Ik vind het verhaal van van Gaal nogal slap, dat Cruijff hem het kwalijk nam dat hij naar een begrafenis van een familielid moest.

Wanneer jij nou een keuze zou moeten maken tussen de 2 heren, welke zou je kiezen?

En deel 258425 van de soap Ajax is begonnen. Over 15 minuten is het herhaling en in de aflevering van morgen: Van Gaal reageert op het verhaal van Cruijff.

Ik word hier zo moe van! Ik vind het jammer om te zien dat een groep volwassen mannen een club die ze samen lief hebben zo te gronden richten. Hopelijk is het snel afgelopen en kunnen wij het weer over voetbal hebben i.p.v. deze onzin

22 december 2011 om 03:16

volgens mij ben je 3 delen vergeten

Niet alleen jij wordt er moe van. Elke voetballiefhebber wordt er moe en zelfs ziek van. Waarom zoveel overbrengen naar de media. Daar wordt de onrust alleen maar groter van. En ja, hier is Cruijff grotendeels schuldig aan. Hij moet zich ook eens gaan bedenken om nu alles binnenkamers te houden. Ik als FC Twente supporter sta volledig achter de filosofie van Cruijff en niet die van Van Gaal. Voor alle Ajacieden hoop ik ook dat hier snel een einde aan komt en dat het weer over de wedstrijden en het voetbal gaat van Ajax.

Lekkere timing VZ. Alles voor de hits toch?

Beetje zielig dan als dit de ware reden is, om het zolang geheim te houden..

Deze man moet snel weg bij Ajax, laat hem maar mooi adviseren.met hem kun je niet werken.

22 december 2011 om 00:12

Gelukkig kun je makkelijk met van Gaal werken, dus we zitten goed.
Grappig dat je zegt dat Cruijff maar moet adviseren want dat vind Cruijff zelf ook!
Hij stapt alleen niet op als lid van de RVC omdat de rest van de RVC dat ook niet doet.
In dit geval kun je juist met de rest van de RVC niet werken.
Zij wijzen een kanidaat van Cruijff, geschikt of niet, af vanwege ongegronde redenen.
Zij stellen een directeur aan achter zijn rug!
Met wie kun je nou niet samen werken.
Cruijff zal niet makkelijk zijn om mee te werken maar in dit geval zit hij absoluut niet fout.

En weet je wat pas zielig is?
Dat van Gaal zegt dat dat overlijden de reden is van de breuk tussen hun 2. Heb je daar al eens over nagedacht.
Tsjonge jonge jonge, wat een reactie weer.

22 december 2011 om 00:26

Zet die Cruijff bril toch af man..

Ik geef toe dat die RvC gewoon een grote fout van Ajax is. Inclusief Cruijff. Waarom zou Cruijff een algemeen directeur aanstellen/voordragen als hij zich alleen met het technsiche beleid bezig is?

En gelukkig mag ik mn mening geven op een voetbalforum.

Heb jij er al wel eens over nagedacht dat het een hele andere reden kan hebben dan wat Cruijff zegt?

Tsjonge jonge jonge, wat een reactie weer.

22 december 2011 om 00:36

Daar komt het Cruijff bril verwijt weer!

Cruijff is lid van de RVC toch?
Die stelt het bestuur aan toch?
Onder dit bestuur valt de algemeen directeur toch?
Daarom was Cruijff bezig met het aanstellen/voordragen van een algemeen directeur. Een algemeen directeur heeft daarnaast ook veel te maken met het technische beleid van de club. Toch?
Want anders zou je van Gaal ook niet aan moeten stellen, dat is toch ook een voetbalman die meer verstand heeft van het technisch beleid dan van het commercieel beleid. Wanneer je iemand aanstelt wiens visie niet strookt met het huidige beleid dan ben je toch fout bezig. Cruijff staat volledig in zijn recht om zich te bemoeien met een algemeen directeur. Je bent overigens de eerste die ik dat hoor zeggen!

Je reageert vervolgens slechts op een gedeelte van mijn reactie wat jou mening er niet echt betrouwbaarder op maakt.
En ik heb even zitten nadenken over jou een na laatste zin. Er zijn op dit moment 2 verhalen en daarvan vindt ik de verklaring van Cruijff (iets wat ook echt gebeurt is) een stuk logischer. Of geloof jij van Gaal op zijn woord?

En tuurlijk mag jij je mening geven op een voetbalforum het is alleen jammer wanneer die mening nergens op gebasseerd is. Kijken of je nu nog reageert.

22 december 2011 om 01:15

Een mening is subjectief, en dus niet betrouwbaar, dat vooropgesteld..

Een algemeen directeur hoeft helemaal geen voetbalman te zijn. Kijk maar naar bijv Psv (tiny sanders) en Groningen(hans Nijland).

En ik ben niet de eerste die dat zegt hoor. ;

Jij vind Cruijff's verhaal logischer, ik niet. Zoiets zou hij niet zo lang geheim houden denk ik. Maar misschien moet jij even in de spiegel kijken, want je begint respectloos tegen mij te zeiken te zeiken dat ik mn mening nergens op baseer, en vervolgens kom je met de aanname: Er zijn op dit moment 2 verhalen en daarvan vindt ik de verklaring van Cruijff (iets wat ook echt gebeurt is) een stuk logischer. Of geloof jij van Gaal op zijn woord?

Even een realitycheck voor jou, familielid van van Gaal (dacht zn zus) is destijds ook overleden. Dit is ook gebeurt dus. Klaar om je mening bij te stellen, of baseer je hem op een 'logische aanname'?

Zie uit naar je reactie.

22 december 2011 om 13:47

@mixp. Cruijf had gewoon directeur technische zaken moeten worden, maar dat is een te laag in de organisatie geplaatse rol denk ik.

Cruijf heeft zelf ook steken laten vallen door zo slecht bereikbaar te zijn. Als hij gewoon een smartphone zou hebben waarop hij persoonlijk gebeld kan worden en hij mail kan lezen dan was de soap omtrend de aanstelling ook nooit gebeurd. Het blijft slecht dat de gehele RvC niet alle moeite heeft gedaan. Al werden ze natuurlijk bemoeilijkt door Cruijf's rare houding ten opzichte van een mobiele telefoon en persoonlijke mail.
@mixp, Cruijf heeft het volkomen recht zich te bemoeien met deze aanstelling, maar niet als hij niet kan reageren op de uitnodigingen voor de vergadering.

@oeniboy, Ik denk dat Ajax juist toe wilt naar een beleid waarin de Algemeen Directeur wel een voetbalman is.

Ik vind het ook heel vreemd waarom Cruijf hier nu opeens mee komt. Ik snap volkomen dat als je wegloopt bij een etentje omdat een naast familielid is overleden, je daarna bekritiseert of zelfs onbeschoft genoemd wordt, je boos wordt. Cruijf zal dat waarschijnlijk logisch gevonden hebben en er vervolgens een eigen wrokpunt naar boven hebben moeten werken(barcajeugd 'wegwerken' om ook materiaal te hebben om boos op van Gaal te kunnen zijn.

22 december 2011 om 18:39

@ Hegemoon, ik zou Cruijff graag in een officiele rol willen zien maar goed dat wil hij nou eenmaal niet. Dat is ook de zwakte in de beweringen van oenen als Oenieboy die hem een machtswellusteling noemen.

Je hebt het nieuws omtrent de aanstelling van van Gaal blijkbaar niet goed gevolgd. De onderhandelingen over zijn contract zijn achter de rug van Cruijff gebeurd. Terwijl die onderhandelingen bezig waren was Cruijff gewoon in Amsterdam. Cruijff was op een gegeven moment een week lang in Amsterdam en op de Toekomst, hoe bereikbaar wil je hem hebben? Toen hij vertrok om de verjaardag van zijn dochter te vieren werd hij pas ingelicht voor de vergadering waarop de aanstelling van van Gaal werd bekend gemaakt

22 december 2011 om 00:37

Eens.

Eigenlijk niet gelezen in dit stukje de ware reden van de ruzie.. Het was dus niet het vertrek van Van Gaal bij JC na het bericht van het overlijden van een familielid maar wat dan wel de reden was ??

Wat Cruijff zegt over de passage van Van Gaal bij Barcelona klopt mijn inziens dan weer wel ; je kunt niet zeggen dat Barcelona zijn meest succesrijke periode gekend heeft met Louis als trainer...

22 december 2011 om 00:22

Wat ik er uit opmaak is dat er een indirecte ruzie is. Om het simpel te verwoorden; Johan Cruijff had een mooi zandkasteel gebouwd met Tonnie Bruins slot op het Barceloneta strand en Van Gaal trapte op het zandkasteel en heeft met zand van Scheveningen een nieuw kasteel gemaakt. Dit is in het verkeerde keelgat geschoten bij Cruijff.

22 december 2011 om 02:13

haha leuk verwoord.

ont; tjah, cruijf heeft natuurlijk een punt, en ik hoef zoiezo louis niet bij ajax te zien, laatst zei die nog dat hij nooit meer een functie bij ajax wou, en nu wil hij ineens enorm graag een functie bij ajax?? en dat net als cruijf daar bezig is?? beetje raar niet..

Oohja, dit is er ook nog .

Tja, Cruijff heeft wel een punt. Ze lijden al die spelers op en dan komt Van Gaal eraan die het voetbal denkt te hebben uitgevonden. Stuurt jeugdspelers weg en trekt al die Nederlandse jongens aan. De beste man heeft een grote ego en ik zou ook niet met hem kunnen werken. Cruijff heeft helemaal gelijk.

Misschien heel bekrompen van mij, maar.. is het eigenlijk niet zo dat de academy van Barcelona pas echt zijn vruchten heeft afgeworpen tijdens en net na van Gaals laatste termijn in 2003?

Lekker Cruyf, ga maar weer ruzie maken over de media als er net een debiel de reputatie van Ajax schaadt.
Dit maakt het vast en zeker beter!
Cruyf moet gewoon de strijdbijl neerleggen, hij denkt volgens mij dat hij voetbal heeft uitgevonden.

22 december 2011 om 00:10

Jij denkt dat Cruyff dit zojuist gezegd heeft?

22 december 2011 om 00:11

Ik ga ervan uit van wel? Ik denk niet dat Voetbalzone het incident heeft zien aankomen en heeft gedacht: "hmmm laten we wachten met plaatsen zodat we meer hits krijgen."

22 december 2011 om 00:15

@ yamiown

Jij bent nog een heel naïef jongetje. Cruijff had volgens jouw zeker niks beters te doen om met Voetbal International om 12 uur in de nacht een interview af te leggen. Dat je me na alles wat er gebeurt nog kunt laten lachen met deze opmerking, daar verdien je wel een complimentje voor.

22 december 2011 om 00:19

Zoals ik al aangaf heb ik daar overheen gelezen en zoals ik ook al heb gezegd sta ik er nog achter. Verder was er misschien vanavond één of andere vergadering waar Cruyf dat had gezegd, weet ik veel. Cruyf is op dit moment bezig Ajax kapot te maken met al zijn geschop naar alles en iedereen, wat niet Cruyf is en dus niet voetbal heeft uitgevonden.

22 december 2011 om 00:37

Was maandagavond al gezegd.
En het interview met Cruijff is daarvoor al afgelegd.
Nogal gedateerde informatie.

Cruijff heeft het voetbal niet uitgevonden maar ten Have al helemaal niet.

22 december 2011 om 11:27

Heb paar reacties van je gelezen en wat jij doet slaat helemaal nergens op. Dus omdat iemand een fout heeft gemaakt mag Cruijff het ook doen? Op elke negatieve reactie haal je de andere leden erbij om je gelijk te halen wat ik helemaal nergens op vind slaan.

22 december 2011 om 00:11

Ja een Cruijff heeft ook de bal rond gemaakt, ^^

hulde aan jouw reactie _0_

22 december 2011 om 00:11

Dit heeft hij gezegd in een interview met Voetbal International. Denk je nou echt dat Cruijff nu even denkt om 12 uur in de nacht: Hey, een debiel heeft de wedstrijd verziekt, laat ik eens even een interview over Van Gaal geven.

o.t.: ja dat is niet erg netjes wat Van Gaal destijds heeft gedaan, heeft Cruijff zo veel tijd besteedt aan het opmaken van die jeugd dan stuurt er een trainer die toevallig even komt kijken alle jeugdspelers weg. Lekker dan.

22 december 2011 om 00:13

Aah, daar heb ik overheen gelezen. Dan nog sta ik achter mijn reactie trouwens, er is al zoveel onrust bij Ajax en dan gaat Cruyf nog meer schoppen.

22 december 2011 om 02:16

gast waar heb jij het over.... ten 1e is dit een oud bericht, en ten 2e als er iemand de strijdbijl moet neerleggen is het die kale rotzak wel! nee cruijf heeft het voetbal niet uitgevonden nee, maar het scheelt niet veel;, hij heeft namelijk het barca voetbal ontworpen; en de tegepartij van cruijf maakt juist ruzie in de media en maakt Johan14 overal zwart waar maar kan, dus doe me een lol en als je er geen bal van snapt reageer dan niet zo wijsneuzerig.

22 december 2011 om 13:50

Als je kijkt naar de ruzie tussen van Gaal en tussen Cruijf vind ik ook dat Cruijf gewoon de strijdbijl eens moet begraven.

22 december 2011 om 22:43

tjah dat zal nooit gebeuren, of het jammer is weet ik zelfs niet eens, want als deze 2 samen gaan werken bij ajax gaat het toch nog een x fout, omdat zij beide de macht willen hebben, en beide een andere visie hebben, dus dan botst het uiteindelijk toch wel, en daar worden alle partijen zwakker van, zowel cruijf vgaal als ajax.

Van Gaal is een verrader, anders kies je niet de kant van ten Have en verdedig je ook nog zijn achterbakse streken! En dan laat ik nog buiten beschouwing de "bewondering" die van Gaal heeft voor ten Have..

Dit was toch al wel een tijdje bekend? Het werd zelfs nog gemeld bij Vi.

Het word zo langzamerhand wel heel erg pijnlijk bij Ajax, op het moment zit niks mee lijkt het wel, ben benieuwt wanneer de supporters zich er echt mee gaan bemoeien. Ik denk als kamp Cruijff deze soap verliest dat de achterban gek word, ben benieuwt.

Waar ik wel schijtziek van word is
om het feit dat Jack van Gelder het nu altijd over Ajax kan hebben,
wanneer hij dat doet knips ik het liefst meteen al weg.
Studio Jack van Gelder ooh ooh ooh wat is hij toch objectief.

Het is waar dat je eigenlijk al niet voor Van Gaal zou moeten zijn vanwege de achterbakse manier waarop hij nu weer bij Ajax binnenkomt. Iemand met integriteit had bedankt om als wapen gebruikt te worden. En Van Gaal moet het ook niet toespitsen op het feit dat hij van ajax houdt en dat hij daarom weer in dienst gaat, want als hij echt van ajax hield had hij gewacht tot de oorlog binnen ajax voorbij was en het op een diplomatieke manier proberen op te lossen met Cruijff hoe onwaarschijnlijk dat ook zou zijn. Ik heb al eerder gezegd wat de oplossing is: als ik mijn huis van een halfjaarlijkse grote schoonmaak voorzie, dan stop ik alles wat ik heb in vuilniszakken, maak ik schoon en verplaats ik meubels en dan leg ik alles weer terug waar het volgens mij zou moeten om het huis schoner te maken dan het was. En als die rijstkoker dan toch niet zo goed is, koop ik een nieuwe. Zelfde geldt voor Ajax. Iedereen weg en de aandeelhouders mogen lekker schoonmaken.

Als van Gaal serieus de intentie had om Cruijff samen te willen werken en hun geschil dus op te lossen. Dan was hij echt niet zo gluiperig te werk gegaan hoor, van Gaal probeert Cruijff gewoon terug te pakken vanwege zijn Barca periode. Als je de interviews ook ziet dan zijn over de woorden en uitdrukkingen goed na gedacht. Dat die ad-interim AD er zit op advies van van Gaal verbaast me dus ook niets.

Onvoorstelbaar. Hoeveel meer spijt kan Aegon nog krijgen van de keuze voor hoofdsponsorschap van Ajax? Iedere dag is het weer raak, het is gewoon sneu voor ze.

On: Dit is toch wel frappant he, dat de ruzie in de ogen van Van Gaal in 1989 begon en volgens Cruijf pas in 1997. Dat zegt genoeg over Cruijff, die zelfs nu nog niet begrijpt dat Van Gaal hem blijkbaar 8 jaar eerder iets ontzettend kwalijk nam. Ruzies hebben twee kanten, Johan, jij bent niet de enige met hersenen en een hart! Neemt niet weg dat ik me de boosheid van Johan kan voorstellen als Van Gaal al zijn werk in een paar weken weggooit, maar kom op zeg.

22 december 2011 om 00:36

Zou me idd niks verbazen als Aegon het sponsorcontract met Ajax ook nog opzegd. Ik neem aan dat de kleine letters hier (de reputatie van de sponsor te grabbel gooien) gewoon in voorzien.

Wat betreft de ruzie: Wanneer is deze ruzie publiekelijk geworden dan?

Ik bedoel: Het lijkt me niet zo heel ingewikkeld om te achterhalen wie hier nou aan het liegen is. Feit is dat Van Gaal in deze situatie achterbaks heeft opgetreden door deze functie te aanvaarden.

Naast het nieuws van vandaag klinkt dit haast als vrolijke muziek in de oren. Jezus wat een puinhoop is het toch bij mijn cluppie. Het wordt tijd dat ik naar mooie vrouwen ga kijken en ga slapen.

Volgens mij spelen nu nog bij Barcelona spelers die door Van Gaal uit de jeugd kwamen. Puyol, Valdez, Xavi bijv.

Een leuk verhaal allemaal over Cruijff en Van Gaal, maar waar Van Gaal is geweest stromen goede jeugdspelers door. Van Gaal heeft dus best wel goede kijk op getalenteerde spelers.

Als Ajacied ben ik deze ruzie meer dan zat. Het wordt eens tijd dat deze twee 'ajacieden' hen ego opzij zetten of meteen vertrekken. Het wordt eens tijd dat de gebeurtenissen rondom Ajax sterk verminderen. Cruijff moet trouwens niet doorgaan met deze eindeloze soap, maar het proberen af te sluiten. Nu is Ajax belangrijk, niet je ego.

Het wordt tijd dat het bij Ajax weer om voetbal gaat, want de ene ellende wordt opgevolgd door de andere.
Misschien is een sabbatical een optie...................

Het wordt zo mogelijk nog onsmakelijker. Dat Cruijff 0,0 kennis heeft van het menselijk brein werd al pijnlijk duidelijk toen hij bij Penw zat te zwammen, maar om er in deze context quasi-grappig Alzheimer bij te halen is beneden alle peil.

Nou praat er dan over en kijk op zijn minst of hij er misschien van geleerd heeft. Allicht wil het nu heel anders aanpakken, hoe dan ook, je kan alles zwart op wit zetten, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden verdelen. Waarmee Cruijff dit soort problemen kan voorkomen, je zult op zijn minst er over moeten praten, als blijkt dat van Gaal niet bepaalde bevoegdheden uit handen wilt geven, dan houdt het op, maar als je niet wilt praten ben je echt dom bezig.

22 december 2011 om 07:12

Ik vind dat iemand die zulke fouten bij Barcelona gemaakt heeft die zo erg tegen de logica ingaan dat je iemand geen kwaliteiten kunt toeschrijven op het gebied van de jeugdopleiding.
Daarbij moet tevens gezegd worden dat de jeugdopleiding begin en midden jaren 90' onder leiding stond van Co Adriaanse en Van Gaal de vruchten plukte van de fundering die jaren geleden al werd gelegd. Door Cruijff.

Immers, je bent het vast met me eens, is een jeugdopleiding een lange termijn project.

22 december 2011 om 11:53

Dat klopt en dat weet van Gaal donders goed. Hij wist vervolgens wel een team van de talent van Cruijff te maken en dat kan hij ook als hij zich alleen met het eerste elftal bemoeit.

En trouwens ''hij heeft echt Alzheimer'' fijne man die Cruijff....

22 december 2011 om 07:08

''... als hij zoiets opschrijft'' Nuance.

Dus Van Gaal had 10 jaar eerder ruzie met Cruyff dan Cruyff met Van Gaal? Wanneer is deze ruzie publiekelijk geworden dan?

Ik bedoel: Het lijkt me niet zo heel ingewikkeld om te achterhalen wie hier nou aan het liegen is.

22 december 2011 om 07:16

Lijkt me vrij gemakkelijk te traceren (door goede journalisten) wanneer de ruzie begonnen is, want het stond allemaal in de kranten.

Huh, oke dus cruijf had al eerder ruzie met van gaal als dat van gaal beweert. Waarom gingen ze dan nog samen eten.... Wat klopt hier niet ?? Cruijf is boos op v.aal en paar jaar later komt dezelfde van gaal gewoon over de vloer.

Vage dingen man

22 december 2011 om 07:42

Toch kan je lekker tellen en rekenen, dat etentje was zogezegd in 1989 en het gebeuren waar Cruijff het over heeft is vanaf 1997...... Cruijff stelt dus dat de ruzie is ontstaan 8 jaar na het etentje....

Ik kan me die periode nog wel herinneren en ook de manier waarop Van Gaal naar Barca ging was niet helemaal sjiek..... zagen aan de poten van een zittende trainer (robson) en Van Gaal klaagt niet voor niets over de enorme kritiek die hij kreeg bij Barca van El Salvador en dit was dus die kritiek destijds die niet helemaal onterecht was. Winston Bogarde, Ruud Hesp, Michael Reiziger, Phillip Cocu, Patrick Kluivert, Boudewijn Zenden, Frank en Ronald de Boer en Jari Litmanen. Dat is best een karrevracht aan Nederlandse spelers (op Litmanen na)

22 december 2011 om 08:02

Shit, je hebt nog gelijk ook. Heb het zeker niet goed doorgelezen gisternacht, nog van slag van wat er gister allemaal is gebeurd.

De RVC moet Cruijff lekker het voetbal laten runnen en hem om adviezen moeten vragen voor het aantstellen van beleidsbepalers die te maken hebben met het voetballend beleid.
Hadden zij hun taak correct uitgevoerd dan was er helemaal niks aan de hansie geweest.
Een voetbalclub draait om hun supporters, echt niet om het winst maken dan moet je maar een bedrijf beginnen. Bij een voetbalclub gelden andere regels dan bij een bedrijf.

Ik word echt doodziek van de RVC die maar blijven herhalen dat zij in het belang van Ajax handelen.
Zij nemen een beslissing die in elk opzicht de verkeerde is en de argumentatie van hun beslissingen heb ik nog steeds niet gehoord.

Nog zieker word ik van de columns van het Algemeen Dagblad, die slaan gewoon helemaal nergens op. Bij het AD word gewoon de kant van Van Gaal gekozen en zonder argumentatie word het kamp Cruijff zwart gemaakt en zonder argumentatie steunen zij de Rvc.

Met de jeugdtrainers en de visie van Cruijff zijn alle 3 miljoen supporters tevreden en met trots kijken we naar de ontwikkeling van afgelopen jaar.
Zelfs supporters van andere clubs krijgen een ander beeld van Ajax.

Waarom moet dan nu oppeens van Gaal erbij gehaald worden.
Laat de club gewoon met rust en deze ontwikkeling doorzetten.

Nogal kinderachtig van Cruijff. Als je echt volwassen bent, verzoen je juist wel, of beter nog, was verzoenen helemaal niet nodig geweest. En ze zouden het samen zo goed kunnen maken als ze door een deur konden, maar dat gaat helaas dus niet.

22 december 2011 om 00:55

Samen door 1 deur, met verschillende voetbalvisies?

22 december 2011 om 10:44

Heb je artikel niet goed gelezen of snap je gewoon niet wat er bedoeld word? Er word volgens mij duidelijk aangegeven wat de oorzaak is/was van die ruzie. Ook stelt Cruijff dat daarom, niet vanwege de ruzie maar de verschillen qua opvatting van jeugd(opleiding) men niet kan samenwerken.

Slechtste opmerking ooit gehoord:

En het belangrijkste: we hebben een totaal verschillende voetbalvisie.”

Jullie twee hebben exact dezelfde voetbalvisie ondertussen.

22 december 2011 om 06:21

Dat is niet echt, Cruijff is veel meer op de techniek en positiespel gericht en Cruijff op de totale voetballer, dus inclusief mentale eigenschappen en omgevingsfactoren.

Qua karakter echter komen ze mijn inziens juist redelijk overeen.

22 december 2011 om 07:51

Verre van dezelfde visie hoor..... Van Gaal's opleiding is gericht op het collectief, het team, jeugdelftallen die ook geolied moeten lopen en kampioen moeten worden en daar gaat alle aandacht naar uit. Probleem is vaak dat een talentje uit zo'n elftal in het eerste (compleet ander team) vaak weer verzuipt mede door een gebrek aan individuele kwaliteiten die in de jeugdopleiding onderbelicht zijn gebleven.

In de visie van Cruijff bestaan er eigenlijk geen elftallen in de jeugd, maar individuele spelertjes, die allemaal individueel worden opgeleid. Jeugdelftallen breken namelijk niet door, maar altijd maar een paar van die spelertjes en waarvan in de loop der jaren de techniek is geperfectioneerd......tactische concepten kan een speler op latere leeftijd zichzelf ook eigen maken, fundamentele techniek niet. Van Gaal richt zich in de jeugd op het eerste en Cruijff op het laatste.... Kan me de beelden van de documentaire nog voor de geest halen onder Van Gaal...... kleedkamertje vol met jochies, een jeugdtrainer die volstrekt onbekend is in het voetballerij en maar bleren tegen die jochies "als HIJ Daar Loopt, Waar Loop JIJ DAN Heen?". Schoolbordje was zelfs aanwezig.... bleh!

22 december 2011 om 10:48

Slechtste opmerking? Jouw reactie bedoel je daarmee? Waaruit basseer jij dat hun exact dezelfde visie hebben?

Zowel van Gaal en Cruijff hebben al gezegd te verschillen qua visie van elkaar. Dit is ook redelijk bekend ook al zie Johnnyloco zijn reactie. Nu ga jij doodleuk vertellen dat het exact hetzelfde is?

Hoe van Gaal binnen probeert te komen is zo achterbaks als maar kan en als hij volgers heeft zijn die net zo achterbaks als van Gaal!!!
Ik sta achter Cruijff omdat ik oprechte geloof in Cruijff. Die man is en icoon in het voetbal en heeft alleen belangen bij Ajax, omtrent de zaak Ajax.
Bij van Gaal heb ik niet het idee dat van Gaal zijn eigen belangen minder belangrijk vindt dan de belangen van Ajax. Plus is het zeker niet sjiek om op zo'n manier Ajax binnen te lopen!!!
Cruijff is een echte Ajacied en hoeft daarom ook geen geld voor zijn betrokkenheid en van Gaal is een man die wij " geldwolf" noemen. Eerst zijn contract uitdienen bij Bayern en dan pas naar Ajax????
Snap dus werkelijk niet dat er mensen binnnen Ajax die ten Have steunen. Oke, de enige reden moet zijn... bang om hun baan te verliezen als ze zich achter Cruijf scharen.
Wat een soap ook en wanneer loopt die een keer af?

Cruijff wilde de baas blijven bij Barcelona, maar helaas voor hem was van Gaal daarvoor aangesteld.

Nadat hij eclatante successen behaalde bij Ajax met jeugdspelers en onbekende spelers als Jonk, Litmanen, Finidi en Kanu.

Hoewel van Gaal een groot ego heeft en niet bij de Telegraaf clan behoort geloof ik eerder van Gaal.
Waarom omdat alle spelers(muv egoisten als Ribery) die met van Gaal werken hem prijzen om zijn eerlijkheid en oprechtheid. Ondanks dat het geen gemakkelijke man is.

Ajax zou beide mannen moeten vragen afstand te nemen van de club. Ze beginnen hun eigen trots boven die van de club te stellen.. Dit is goed voor niemand, beetje jammer dat ze dit zelf niet in kunnen zien

Cruijf moet zijn bek eens een keer dicht houden. Alles wat hij zegt is "waar" en de rest snapt er niks van! Yeah Right!

Dit tekent weer volkomen Cruyff. Deze man heeft geen idee van de regels van fatsoen. Een persoonlijke aanval (suggereren dat Louis Alzheimer heeft) en dan ook nog de echte reden zo in de pers gooien. Een reden wat nog een drogreden ook omdat elke trainer/coach/technisch directeur het recht heeft om veranderingen naar eigen inzicht door te voeren. Cruyff is iemand die niet tegen kritiek kan en daarom niet geschikt is voor een club waar hij niet alles naar zijn hand kan zetten.

22 december 2011 om 11:00

Dus van Gaal mag wel roepen en schrijven dat Cruijff de oorzaak is van de ruzie. Maar als Cruijff zijn kant verteld dan mag het in één keer niet meer?

En hoezo is dat dan een drogreden? Dat mag Cruijff toch een reden vinden om zijn banden met van Gaal te verbreken. Als iemand jouw werk afbreekt en vervolgens totaal anders gaat werken en daarmee de identiteit van de club weg gooit dan vind ik dat niet echt een drogreden.

En waar kan Cruijff niet tegen kritiek dan? Cruijff kan er niet tegen dat er zoveel onwaarheden verspreid worden. En dat er mensen binnen Ajax de baas zijn voor hun persoonlijk gewin ipv het beste met Ajax voor te hebben.

Cruijff suggereert maar weer eens dat zijn visie de juiste is. Prima hoor, maar de visie van een ander kan ook juist zijn. Altijd je gelijk willen halen tekent het karakter van deze persoon. De volgelingen van Cruijff hebben wel een voetbalverleden maar geen verleden als trainer/opleider. Dit is een groot risico.

22 december 2011 om 11:04

Cruijff heeft met een aantal mensen (o.a. Bergkamp en Jonk) een technisch plan gemaakt. Dit plan is door Ajax aangenomen. Men is al meer dan een half met de uitvoer van dit plan bezig. Het gaat er dan niet om of deze juist is. Deze plan van aanpak is gekozen en word reeds uitgevoerd het is dan gekkenwerk om alles overhoop te gooien. Alle technische mensen incl. de hoofdtrainer staan achter het technisch plan van Cruijff en co.

Van Gaal heeft ook geen ervaring als Algemeen Directeur dus wat is je punt nu precies? Cruijff heeft overigens als taak een controlerend iemand te zijn. Een beter iemand kan je daarvoor niet wensen.

22 december 2011 om 11:39

eazy-e
als een plan niet juist moet je ingrijpen lijkt mij zo.
Natuurlijk staan de technische mensen incl hoofdtrainer achter dit plan.
Door wie zitten deze mensen bij Ajax??

Cruijff heeft een plan opgesteld volgens zijn visie en heeft de poppetjes ingevuld. Toch vreemd dat je dan ook een controlerende taak hebt over je eigen plan/visie. Maar ik geef toe het is goedgekeurd. (misschien wel onder druk door Cruijff en de ontstane situatie zodat anderen het niet konden weigeren)

22 december 2011 om 14:19

Deze easy-e slaat - zoals we gewoon zijn van hem - weer de plank falikant mis.

Tot op de dag van vandaag heeft Cruijff consequent gezegd: Er zijn tien tot twaalf voetballers bij betrokken; namen als Van Basten, Rijkaard, Jonk en Bergkamp.
Maar de namen die er echt bij betrokken waren, noemt hij nooit: part-time stage looptrainer Jongkind, die een voetbaltechnisch rapport over ajax aan Cruijff mocht presenteren, zaakwaarnemer Koopmans en zijn eigen schoonzoon Todd Beane.
Dat doet hij niet voor niks. De Nederlander mocht eens denken: waarom moeten een oud-atletiektrainer, een ex-bankier en zijn schoonzoon aan zo'n plan sleutelen?

Dus niets geen inbreng van het zogenaamde technisch hart, nada, noppes

Bron; het Parool 3-11

22 december 2011 om 15:44

@rolfh
De Boer heeft zijn positie niet aan Cruijff te danken verder heeft hij ook aangegeven geen partij te willen kiezen maar wel de zogenaamde Cruijff filosofie te willen toepassen.

De bedoeling was dat Cruijff adviseur zou worden. Echter vond camp Coronel, de zakenlieden binnen Ajax verantwoordelijkheid moest tonen. Dit heeft er tot geleid dat Cruijff in de Rvc terecht is gekomen. Niet omdat hij deze positie wou maar meer noodgedwongen.

En een plan niet juist? Waar haal je dat vandaan?

22 december 2011 om 15:56

@goiania
De pot verwijt de ketel van zwart zien? Jij als zogenaamde strafrecht expert hebt nu al een paar keer bewezen er geen kaas van gegeten te hebben. Lezen kan je ook nog steeds niet.

Volgens mij staat de afkorting o.a. nog altijd voor onder andere. Ook in interviews praat Cruijff nooit over mijn plan maar altijd in de vormen wij en ons. Ook pleit hij ervoor dat de volgende generatie Ajax weer opbouwt (die gaan immers nog makkelijk 20-30 jaar mee) en dat de oudere een meer adviserende rol zouden moeten spelen. Dus ik snap niet echt wat je punt is en wat je probeert te zeggen met die ene bron.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren