Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Studio Subjectief

Laatste update:

In volledige euforie verkerend, keek ik gister voor het eerst in mijn leven uit naar Studio Voetbal. Het kon vandaag nog wel eens leuk worden. Want we hebben van Ajax gewonnen, dat is toch een bijzondere prestatie, en dus zal het eindelijk een keer over mijn club gaan, over FC Groningen. Toch?

Tien over tien. Ik zat op het puntje van mijn stoel, totdat ze het gingen hebben over de wedstrijd Groningen – Ajax. Nou jongens, brand maar los. Hmm.. Een beetje inhoudsloos blablabla, al snel komt het besef. Misschien was ik in mijn euforie over de wedstrijd ook een tikkeltje te enthousiast over Studio Voetbal geworden. Want wederom krijgt Studio Voetbal het voor elkaar mijn humeur te verpesten. Want, dames en heren: Ajax was slecht. Ajax was slecht, en zo ging dat nog vijf minuten door, oh wat was Ajax slecht.

Op de vraag of Ajax echt zo slecht was, ga ik verder niet in. Maar de vraag of Groningen gistermiddag goed was wordt niet eens gesteld. En dan toch, ineens uit het niets: beelden van Groningen-spelers! Wat krijgen we te zien? Drie tackles… Die nota bene volgens alle aanwezigen een rode kaart waard zijn. Nou jongens, als dat allemaal rood is, dan kan je elke wedstrijd vroegtijdig staken wegens een gebrek aan spelers.

Maargoed, ze zullen nog wel meer laten zien, toch? Nee hoor, het enige dat Groningen vandaag heeft gepresteerd is het afleveren van drie tackles. Althans, zo doet Studio Voetbal ons geloven. Waar zijn de geweldige acties van Dusan Tadic? Waar is het goede spel van Lorenzo Burnet, de oud-Ajacied die Miralem Sulejmani compleet uit de wedstrijd speelde? Wanneer vertellen ze eens, hoe goed Virgil van Dijk wel niet speelde vandaag? De pas twintigjarige verdediger, die de wedstrijd van zijn leven speelde. Waar is überhaupt de goal? Schandalig, zelfs het doelpunt (ook al is het maar een penalty) wordt ons onthouden.

En het is niet alleen Studio Voetbal die zich schuldig maakt aan een subjectieve kijk op het spelletje. Ras-ajacied Barbara Barend leverde in mijn ogen na de wedstrijd een schandalig interview af, het interview waarin zij scheidsrechter Richard Liesveld tot driemaal toe vroeg of de handsbal van Gregory van der Wiel wel echt een gele kaart waard was, waarop Liesveld tot drie keer toe hetzelfde antwoord gaf: Ja. En tot slot ging ze zowat op haar knieën om bij Liesveld te smeken, dat als Thomas Enevoldsen volgende keer weer zo’n tackle op Theo Janssen maakt, of dat dan alstublieft rood mag zijn? Professionaliteit is ver te zoeken. Als je je emoties niet kan beheersen, Barbara, dan moet je op de tribune gaan zitten en die microfoon thuis laten.

Even terugkomend op Studio Voetbal. Noem mij maar jaloers, noem mij een aansteller, want waar maak ik me druk om? Ik vind dat je als je je programma Studio Voetbal noemt, je dan ook objectief moet zijn. Het gaat in mijn ogen de verkeerde kant op met Studio Voetbal en het gros van de andere sport/ voetbalprogramma’s. Want waar zijn net als vroeger de diepte interviews? Waar zijn de spelersportretten? Want dát willen we zien. Leuke interviews, leuke portretten, en dan niet alleen van de top drie. Maar van alle clubs. Want dat maakt zo’n programma leuk, dat je iets te weten komt over spelers van andere clubs. Ik persoonlijk, ben bijvoorbeeld heel erg benieuwd wat Daan Bovenberg naast voetbal leuk vind om te doen, en wat de favoriete maaltijd is van Ted van de Pavert. Verbreden van je kennis, maar nee, dit soort dingen zijn aan Studio Subjectief niet besteed.

Verbreden van je kennis? Waarom? Ajax, en een beetje PSV, Twente en Feyenoord zijn toch genoeg? Nou nee dus. Terug naar de basis met Studio Voetbal. Terug naar hoe dat programma ooit eens is geboren als interessant, informatief en amusant. Niemand van jullie zal er om rouwen, maar bij mij gaat zondagavond om tien over tien de televisie uit.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En gelijk heb je. Ik ben voor Ajax dus ik erger me der niet heel erg aan.
Maar je hebt zeker een punt. Alleen maar tackles waarvan er 1 rood was , niet 3.
Vond dat Groningen ook goed speelde inderdaad . Maar nee het lag aan Ajax , Ajax speelde slecht.
Dat was ook zo maar Groningen speelde gewoon erg goed.
Kan me trouwens niet herinneren dat ze die goal niet hebben laten zien. Maar als dat werkelijk zo is dan vind ik dat ook echt nergens op slaan.

Ik persoonlijk ben dan niet echt bezig met de maaltijd van Ted van der Pavert, maar dat kan aan mij liggen.
Leuk stuk en je hebt helemaal gelijk.

Geweldig onderwerp, en je brengt je mening goed na voren vind ik.

5 sterren

Je hebt helemaal gelijk! Ik erger me al jaren kapot aan dat soort programma's die alleen over topclubs gaan erger ik me ook aan. En ook altijd het negatieve commentaar op Groningen... Dat wij zo smerig spelen en wel 2 rode kaarten moesten hebben etc. Goed stuk.

Viel me ook al een beetje op bij de samenvatting. Het leek allemaal heel gelijkwaardig. Ook reacties op onderwerpen betreffende deze wedstrijd alleen maar commentaar op de tackles van Tadic en Enevoldsen en de penalty en rode kaar voor vd Wiel. Dat het niet terecht was dit en dat. Het ontgaat Nederland helemaal dat Groningen gewoon terecht gewonnen heeft van een pover Ajax en zelf gewoon goed heeft gevoetbald. Naar mijn mening is dit land gewoon pro-ajax waar de NOS een goede afspiegeling van is. Om van te walgen soms. Daarom vind ik je stuk ook heerlijk om te lezen. Je hebt een duidelijke mening zonder er omheen te draaien. Goed geschreven.

3 oktober 2011 om 22:48

Nederland pro-ajax? Ja dat hebben we gezien toen Twente kampioen werd. In alle stadions zelfs bij de degradanten en clubs die kansloos ergens in de middenmoot eindigden terwijl ze voor Europees voetbal gingen zongen "helemaal niets in Amsterdam" en oja wat is de media toch pro-ajax met constant de stemmingmakerij op het bestuurlijke vlak. De Telegraaf en het AD die constant olie op het vuur gooien.

Pff moeten we de andere kant van de medaille ook even bekijken dan?;

On:

Leuk stukje, ik snap waar je naar toe wilt. Ik vind het ook stom dat ze niet de aandacht geven aan clubs die het verdienen. Ze pikken altijd een paar onderwerpen uit en gaan het daar dan over hebben, het is trouwens niet altijd Ajax. Niet zeggen dat het een leugen is, want juist als Ajacied let je er beter op of het over Ajax gaat dan een niet-ajacied. Je wilt toch nieuws horen of een mening over je club. Het gaat ook veel over Feyenoord, AZ, Rkc, Twente en Psv. Over het nationale elftal, Barcelona, Real Madrid, blessures van internationals. Opmerkelijke gebeurtenissen.

Ik geef je 4 sterren!

4 oktober 2011 om 10:17

Als je tijdens een analyse en een samenvatting van een wedstrijd alleen maar de kant van Ajax beschijnt ben je in mijn mening niet objectief bezig. Ik weet ook wel dat Ajax misschien belangrijker is dan Groningen, maar om nou het hele Groningse verhaal buiten beschouwing te laten vind ik belachelijk. Alles draait maar om Ajax. Je hebt natuurlijk gelijk dat ook de negatieve kanten bij Ajax extra worden belicht. Maar over het algemeen wordt het hele Ajax gebeuren overal benadrukt en vergeet men soms wel eens om objectief te zijn en ook de andere kant te bekijken. Dat vind ik gewoon heel erg jammer.

5 oktober 2011 om 08:50

@ Frtorres

Laat je toch niet blind leiden door het idee dat Jaap de Groot een vriend van Cruijff is. (je vergeet de letter J perongeluk 2x). Jaap de Groot wil ten koste van alles zijn blaadje verkopen; Hij stookt altijd onrust bij Ajax terwijl er niks aan de hand is, het verhaal van de dure mercedessen vergeten?

De Telegraaf kan vreselijk positief lullen over Ajax, maar net zozeer negatief.

Lekker geschreven stuk en je hebt echt helemaal gelijk. Alleen maar praten over Ajax of ze nou goed of slecht spelen, ze hadden inderdaad complimenten moeten geven aan Groningen. Ook ik als PSV supporter had er wel zin in, om ze te horen praten over de overwinning. Tot mijn verbazing hoorde ik Jack zeggen: 'en nu naar AZ en Psv!', maar heb ik daarna geen enkel woord over PSV gehoord..... Ze hebben het geen seconde over Nec-psv gehad, dat is toch best wel schandalig, en natuurlijk weer een heel uur over Ajax. Bah.

Je slaat de spijker op zijn kop. Dit programma heb ik al 2 jaar niet meer gezien gaat alleen maar over Ajax. Dat is natuurlijk als PSV fan al niet leuk maar waar ik het ook enorm mee eens ben is dat het alleen maar over Ajax en wat andere Top clubs gaat, ik wil persoonlijk ook wel is weten wat er bij RKC gebeurd. Of er een reden is waarom die zo goed voetballen voor een promovendus. En ook maar buitenlands voetbal nieuws is ook interesants. Ik bedoel dit jaar is River gedegradeerd! een club met een stadion van 65000 man wat altijd om de titel strijd. Dat is een keer wat anders. dan nog even over je artikel: normaal vind ik zo'n klaag stukken maar saai. Nu las ik het in 1x uit. 1 omdat het een pakkende titel was waar ik naar benieuwd was en 2 je noemt ook echte feiten waardoor het niet alleen iemand zijn gefrustreerde mening is. dus 5 sterren!

4 oktober 2011 om 10:20

Nos-ombudsman: vorig seizoen onderzoek gedaan naar deze klachten. Meerderheid van de spreektijd ging naar PSV en Feyenoord, daarna pas Ajax. Gejammer om niks dus.

4 oktober 2011 om 10:50

Dat onderzoek zou ik dan graag willen zien en beoordelen want sinds de rentree Johan Cruijff bij Ajax, het meest nietszeggende onderwerp ooit in de voetbalwereld als ik zelfs die hard Ajacieden moet geloven, ben ik gestopt met kijken naar Studio voetbal omdat 75% van de tijd geouwehoerd werd over Cruijff en het bestuur van Ajax.
Ten eerste interesseert het mij niet en ten tweede ken ik niemand die het wel boeiend vindt maar toch zijn er bijna complete Studio voetbal programma´s aan besteedt.
Maar als de presentator zo duidelijk een voorkeur heeft voor Ajax moet je toch een ander format bedenken want ik denk persoonlijk dat het succes van Voetbal International mede mogelijk wordt gemaakt door Studio Ajax, een term die nog steeds terecht in de volksmond gebruikt wordt. Of nog makkelijker, deel de tijd in per club en dan is voor iedereen duidelijk hoe belangrijk zijn club is. Knap onderzoek dat dan laat zien dat niet 50% van de tijd over Ajax wordt geluld.

4 oktober 2011 om 11:07

Ik denk dat het succes ook samenhangt met het feit dat de formule van Studio Voetbal wat uitwerkt. Het is te sloom, te saai en heeft te weinig vaart. Er zitten te weinig mensen met een prikkelende mening en het publiek heeft geen participatie.

4 oktober 2011 om 15:16

Babinho kijk nog eens goed naar je reactie, en vooral dit gedeelte: ,,meerderheid van de spreektijd ging naar PSV en Feyenoord, daarna pas Ajax. Gejammer om niks dus.'' Ajax, Psv en Feyenoord zijn niet de enige clubs in Nederland hoor, de hele essentie van artikel gaat ook gewoon om je heen, net zoals die gasten van Studio Voetbal. Dit jaar vind ik het trouwens al iets meer mee vallen ten op zichte van vorig jaar. Vorig jaar hebben ze volgens mij wel een maand lang ongeveer 58 van de 60 minuten aan Ajax besteed, je wilt niet hoe erg ik heb geïrriteerd aan het ,,zeg het maar'' van Jack van Gelder en dat ze dan meteen beginnen met praten over Ajax. Ook vaak bij de analyses gaan ze alleen bij Ajax er dieper on in of bij de tegenstander van Ajax. Ze laten wel dingen zien van andere clubs, maar die kan ik zelf ook wel zien zoals die buitenkant voet pass van Elm.

5 oktober 2011 om 12:47

Ja maar het is eigenlijk wel logisch dat de meeste speeltijd naar Ajax, PSV en Feyenoord gaat. Het zijn gewoon de grootste clubs met de meeste fans en dus ook de meeste kijkers. Ik kijk persoonelijk geen Studio Voetbal meer, want het is gewoon veel te saai, maar dit is ook bij Voetbal International te zien.
Als het over AZ, Twente en Heereveen gaat vind ik het nog wel interessant maar een aantal weken geleden was Jan Smit er en die vuile Genee bleef maar het gesprek op Heracles houden. Boeide me gewoon totaal niet. Genee verkloot trouwens zelf het hele progamma met z'n slappe geouwehoer, elke keer wanneer ze net lekker bezig zijn over voetbal komt hij weer. Maar dat terzijde.

Het is volledig begrijpelijk dat het grootste deel over de 3 grote clubs gaat. En ik denk dat het de makers van het progamma niet zo veel boeit dat de AZ en Groningen fans ontevreden zijn. Zolang die van Ajax, Psv, Twente en Feyenoord maar tevreden zijn.

ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar ik wil niet de subjectiviteit eruit lichten, maar iets anders wat jij ook noemt: dat negativisme.

alleen de blunders, ellebogen, harde tackels, overtredingen, dwalingen van scheidsrechters, spreekkoren, bestuursconflicten en hooligans worden eruit gelicht: al het negatieve in het voetbal dus!

steeds die focus op het slechte en lelijke, terwijl ik de dribbels van assaidi en mertens wil zien, de steekpasses van eriksen en djuric, de techniek van sigtorsson, de combinaties van az, en de assists van tadic. daar kijk ik voetbal voor, en ik denk dat ik niet de enige ben. studio voetbal moet zich focussen op de technische en tactische hoogtepunten van het weekend, en er is elk weekend wel genoeg moois te zien. de zoveelste ruzie in het bestuur van ajax wil ik echt niet meer horen. ik vermoed dat zelfs ajacieden daar zat van worden.

het is gewoon gezeik geworden (dat was het eigenlijk altijd al), met de elleboog van de week en al die andere ongein. laat de tuchtcommissie maar die ellebogen beoordelen, dat is mijn taak niet, en ook niet die van de gasten aan tafel. en kritiek mag altijd: maar dit gaat echt te ver.

dus: minder van der boog en cruyf, en meer assaidi graag. dan kijk ik weer.

5 sterren.

4 oktober 2011 om 09:27

Inderdaad, de negativiteit is een hele goede toevoeging. Het komt in mijn stuk wel iets naar voren, maar ik spreek het niet met zoveel woorden uit.

Helemaal gelijk heb je, wij willen voetbal zien, geen tackles geen overtredingen ellebogen noem maar op. En al helemaal geen bestuurlijk gezeur bij Ajax, ja prima 5 minuten misschien, gewoon omdat het nieuws is, maar dat is toch geen stof om heel Nederland een uur lang mee te vervelen? Gewoon mooie acties, mooie doelpunten, diepte interviews en reportages van spelers.

Jij, en iedereen trouwens, bedankt voor jullie beoordelingen. Ik ben blij dat mijn stuk gewaardeerd wordt!

Deel dezelfde mening/gevoel/beetje frustratie. Zat met de zelfde blinkende gevoelens op de complimenten te wachten. Maargoed hier doen we niks tegen, alleen Groningen zelf kan dat doen door eens in de toekomst de top van Nederland onder zich te houden door het zelfde te doen wat AZ en Twente hebben gedaan.

5 sterren.

Je verwoord op sublieme wijze de mening van velen. Voor mij een reden om al tijden niet te kijken. Het alom verfoeide studio Ajax zou w.m.b. direct naar AT5 kunnen. 'het meeste is hierboven al gezegd. Maar nogmaals goed verwoord!

Je hebt echt geheel gelijk !
Het is voor mij echt weer een hele lange tijd geleden dat ik voor het laatst Studio topclub heb gekeken.

Laatste keer dat ik het keek, zaten Van Gelder, Waterreus en V. Halst er. Er heeft ongetwijfeld nog iemand bij gezeten... elke keer als er ook maar iets werd gezegd in de trant van ''vitesse heeft trouwens ook een leuke buitenspeler'', dan waren Waterreus en V. Gelder er als de kippen bij om te melden hoe geweldig het wel niet was bij PSV of Ajax op de vleugels. Waren ze klaar, dan ging V. Halst er nog even op door over Twente...
Was dit gezemel eindelijk een keer voorbij, dan zat je zo 50min verder in de uitzending.

Zeer vervelend... Mn pa en ik kijken nu voornamelijk VI, daar kan je tenminste nog eens een keer lachen

Yep, elke keer dat ik Studio voetbal kijk, vraag ik mij halverwege af waarom ik er weer ingetrapt ben. Dat programma heeft werkenlijkwaar niks te bieden. Ze hebben veel te veel lui aan tafel die allen even lang aan het woord moeten komen en proberen dan veel te veel onderwerpen te bespreken waardoor enige diepgang überhaupt onmogelijk is. Nu is VI ook niet al te diepgaand, maar zij claimen dan ook vooral voor entertainment te zorgen terwijl al die irritante ijdeltuiten bij Studio Voetbal, met ranzige Jack voorop doen alsof ze een serieus programma maken. De helft van de keren praten ze nog door elkaar heen ook.

Nu Hugo Borst weg is, is het echt een kleffe bedoeling geworden. Jack en zijn vriendjes die op kosten van de belastingbetaler (ik vind het vreselijk om dergelijke retoriek te gebruiken, maar hier is het toepasselijker dan ooit) een borrelavondje houden, walgelijk. Ook hoe die gluiperds het altijd even lukt om toch nog een bruggetje te bouwen naar dat eeuwige Barcelona van ze. Het is trouwens ook nog deels een script want iemand stelt dan quasi spontaan aan Van Halst over zijn blik op een wedstrijd en dan komt hij ineens met allerlei van tevoren verzameld materiaal. Dat Amerikanen op deze manier voor de gek gehouden moeten worden tot daar aan toe, maar hier in Nederland kan het gewoon recht toe recht aan.

Voor mensen die zeggen dat het normaal is dat zij veel over Ajax praten omdat het de populairste club is, dat zitten ze er naast. De publieke omroep bestaat juist voor programma''s voor een kleiner publiek, omdat de grote programma''s ook wel slagen bij de commerciële zenders. Studio Voetbal zou het voetbal gewoon aan de man moeten brengen, en niet een paar lui die allemaal preken voor eigen parochie met de voorzichtigheid waarmee jij je vrouw vertelt dat je vreemd bent gegaan... want owee als je Jack zijn vriendenavondje verpest met controverse en confrontaties.

5 oktober 2011 om 12:57

Zeker weten waar, dat VI niet al te diepgaand is is helemaal op het conto van Wilfred Genee te schrijven trouwens. Maar Studio Voetbal is gewoon een walgelijk progamma met niemand die echt iets te vertellen heeft (zoals Derksen in Vi). Het zijn allemaal professionele open deurenintrappers van beroep.

Maar ik vind het wel begrijpelijk dat Studio Voetbal veel Ajax bespreekt. De publieke omroep is niet alleen voor het kleine publiek. Dit is gewoon een van de grootste progamma's van de publieke omroepen en welke boodschap ze ook hebben al die kijkers willen ze echt niet kwijt.
Je moet gewoon als voetbalprogamma het grootste deel van de uitzending besteden aan de Grote 3 (ajax, PSV en Feyenoord) anders verlies je het grootste deel van je kijkers gewoon.
Toch zijn ze er wel een beetje in doorgeslagen bij Studio Voetbal dat nu denk ik alleen door Ajax-fans wordt bekeken.

Maar verder ben ik het echt eens met je betoog. Vreselijk progamma!

Ik kan je niet meer dan gelijk geven het is ook gewoon een schandalig programma. Jack heeft altijd wel een leuk bruggetje om Ajax de hemel in te prijzen. Nou sorry hoor maar daar was geen reden voor want wat was het weer eens slecht. Maar over de wedstrijd zelf ga ik verder niet in.
Erg goede CE dus verdiende 5 sterren

Helemaal mee eens, had het zelf niet beter kunnen omschrijven. Ik word al jaren gek van het partijdige gebral in studio voetbal en ben daarom ook gestopt met kijken.

over je ce: je legt je mening goed uit en het leest ook lekker weg, 5 sterren krijg je van mij.

Ik ben ook al gestopt met kijken, sowieso vaak omdat er minimaal 3 ajacieden aan tafel zitten, en het inderdaad bijna altijd over Ajax gaat. Vijf sterren voor u.

4 oktober 2011 om 09:14

Ronald Waterreus, Die oude basketbal trainer en Arno Vermeulen zijn nou niet bepaald Ajacieden te noemen. Alleen Jack van Gelder. Van Halst was werkzaam bij Twente, maar die kan je nou niet echt subjectief noemen.

Vraag me af welke 3 jij bedoeld, of je moet Jack van Gelder voor 3 rekenen

4 oktober 2011 om 09:50

Keje Molenaar zit ook wel eens aan tafel en ook Tom van 't Hek praat graag een woordje mee over Ajax. 3 is inderdaad misschien overdreven, maar je moet toegeven dat ook al zou Jack er als enige Ajacied zitten, hij het nog graag als onderwerp zou aandragen.

4 oktober 2011 om 09:56

Wel eens ja, en Van ´t hek heeft eerder wat te klagen dan dat die positief is
Jack is een Ajacied dat is algemeen bekend.

Ik vind het allemaal overdreven maar wel goed geschreven.

4 oktober 2011 om 15:22

- Keje is geen vaste tafelgast.
- Van Halst is net zo min Ajacied als Tukker, als Vitessenaar.
- Van´t Hek Ajacied? uh... oja? hoezo dan?
- Van Gelder wel dus dat is 1.

5 oktober 2011 om 08:55

Het is wel een goed argument tegen het feit dat hij zegt dat het 3 ajacieden zijn die aan tafel zitten;

5 oktober 2011 om 11:00

Van 't Hek zit regelmatig bij Ajax op de tribune, dat is vrij bekend. Jan Mulder lijkt me ook geen discussiepunt. Van Halst heeft een zwak voor Ajax en met een gespreksleider die ook voor Ajax is is het misschien niet altijd positief, maar het gaat altijd wel over Ajax.

6 oktober 2011 om 23:05

@dennispsv

Zou het ermee te maken hebben dat Van't Hek in Amsterdam of in de omgeving ervan woont ?

Ik zou hem overgens niet meer dan begrijpen als Ajax zijn club was , dit is de mooiste club van allemaal. Hoe kan je iemand die onder de rook van Amsterdam is geboren nou kwalijk nemen dat hij ook besemt word met de clubliefde voor Ajax ?

On:
Ik begrijp de woede dat studio voetbal voornamelijk het over Ajax heeft , en anders over FC Twente , PSV en Feyenoord. De meeste mensen zijn nou eenmaal voor Ajax , gevolgt door Feyenoord en Psv. Dan is het vanuit het kijkcijfer perspectief niet meer dan begrijpelijk.

Wat mij betreft maken we er een uitzending van 2 uur van waarin we minstens 10 clubs aanbod laten komen. Een uur is te weinig hiervoor. Uiteraard met de aanpassing dat we het extra uur het over de rest van de clubs hebben en plaats van over de grote clubs. We kunnen het hebben over uitgebreid over sensatie RKC hebben , over de opmars van Vitesse en AZ , over Heerenveen wat onder Jans eindelijk opklimt. NAC dat het moeilijk heeft , en ga zo maar door. Tuurlijk moet je uitgebreid stil staan bij de titelrace , de belangrijkste strijd in de Eredivisie. Maar oog voor het andere zou ik zelf erg leuk vinden.

Ik vind jouw verhaal heel herkenbaar.
Had me ook verheugd op deze uitzending maar heb vergeefs zitten wachten op ook maar 1 positief stukje over de fc.
Echt storend was het dat het zo gebracht werd alsof er bij groningen deze middag een stel moordenaars 3 punten hadden gepakt.
Niets over de spelers in bovenstaand verhaal , alleen maar suggestieve berichtgeving .
Ik ben er helemaal klaar mee, ik kijk ook niet meer (ook al zullen ze mij ook niet missen).
Hoop dat ze lekker kunnen zwelgen in hun verdriet om zoveel onrechtvaardigheid , ons aller ajax benadeeld!!
Misschien kunnen ze zich beter druk maken om de vraag waarom de scheids steeds "beslissend "is en niet het gebrek aan kwaliteit bij de "godenzonen".
Maar goed ,er zijn ook nog mensen die gelukkig wel de prestatie van groningen op waarde kunnen schatten.
Ook al zijn die waarschijnlijk zwaar in de minderheid. Ik ben trots op mijn cluppie.

helemaal gelijk heb je. studio voetbal is teveel ajax gericht en geven kleine clubs te weinig aandacht.
Inderdaad schandalig dat ze altijd als ajax punten verspeeld dat ze dan overtredingen van de tegenstanders laten zien (dit is tenminste vaak het geval als ik kijk) en dan 100x herhalen zodat het veel erger lijkt dan het is.

Je stuk leest lekker weg, origineel onderwerp en duidelijk je eigen mening gegeven. van mij krijg je 5 sterren

4 oktober 2011 om 10:03

De ombudsman van de NOS heeft vorige seizoen deze klachten onderzocht. Het ging de meerderheid van de tijd over PSV en Feyenoord, Ajax stond op de derde plek qua praattijd. Heeft uitgebreid in de media gestana.

Enevoldsen maakte een schandalige overtreding. De Ajax-speler had zijn enkels kunnen breken en ze brengen dit soort tackles al jaren in beeld, ongeacht welke club. Was dit Janssen geweest was het land te klein geweest als ze het Niet hadden laten zien. Zo heeft het calimero-publiek altijd wat te piepen.

De meerderheid van het kijkerspubliek zapt gewoon weg als het niet over Ajax en Feyenoord gaat, want die andere clubs doen er voor de meerderheid gewoon niet toe, zeker qua uitstraling. Als het niet over Ajax gaat, dan kijk ik ook niet. Over de rest van de clubs is toch weinig te melden. Interesseert me gewoon niet.

4 oktober 2011 om 11:09

Kom maar met dat onderzoek van je. Het enige wat ik kan vinden is een columnpje van 2 november 2007 waarin de beste man liefst 7(!) uitzendingen heeft gekeken van studio voetbal.

http://tinyurl.com/6bg8mpf

4 oktober 2011 om 11:17

Die bedoel ik ook, in mijn herrinering dacht ik dat vorige jaar te hebben gelezen. Maar die bedoel ik ja.

Ik denk echt dat het wel meevalt als je minuten gaat tellen.

Kijk als jij gaat zitten met de gedachte: Het zal wel weer over Ajax gaan, en ze gaan erover praten. Dan kan dat in je beleving langer duren...vorig seizoen ging het ook heel veel over Feyenoord en dat is logisch.

De redactie maakt gewoon logische journalistieke keuzes. Ajax is net zo groot als de overige clubs opgeteld, qua supportersschare en qua uitstraling. Dan is het toch logisch dat je dat iedere uitzending meeneemt. Dat Ajax verliest is groter nieuws dan dat Groningen wint, tenzij het echt 5 of 6-0 wordt. Ajax en Feyenoord zijn de grootste clubs en daarna Psv, die komen het meeste aan bod. Daarvoor zitten de meeste mensen klaar.

Calimero-gehalte is weer hoog. Dit is gewoon journalistieke keuzes maken.

Het falen van Studio Voetbal zit hem meer in andere dingen: saai, gezapig en te laag tempo.

4 oktober 2011 om 11:25

Laten wij dat artikel er dan eens bij pakken:
"in totaal maakte Studio Voetbal 315 minuten televisie, waarvan 104 minuten over Ajax, zeg maar een derde van de zendtijd", is te lezen op de site van de Nos."

Ik denk niet dat ik nog moet uitleggen dat 33% van de zendtijd die naar Ajax gaat wel heel erg veel van het goede is he? Dat houdt dan nog 2/3e over voor de overige 17 Eredivisie-clubs (waarvan PSV en Feyenoord dan idd het meeste tijd krijgen).

4 oktober 2011 om 11:28

Is qua grootte van Ajax en de verdeling van de voetbalsupporters toch een logische verdeling. Ajax heeft meer fans (volgens Vi-onderzoeken) dan de overige clubs opgeteld. Vind ik 33 nog weinig eerlijk gezegd.

Dus dan is de journalistieke keuze toch logisch. Je wilt kijkcijfers. Dan ga je toch niet 90 van de tijd over andere clubs praten. Daar zit de meerderheid van de kijkers (ajacieden) gewoon niet op te wachten.

4 oktober 2011 om 11:31

Mag ik jou erop wijzen dat het een programma is van de Publieke Omroep en het dus eigenlijk niet om kijkcijfers zou moeten gaan. Helaas is dat wel zo, maar ik vind doordat het gefinancierd word door de belastingbetaler dat het niet alleen maar over Ajax hoort te gaan.

Natuurlijk zal het altijd wel zo zijn dat zij de meeste aandacht krijgen, maar waarom scoort VI dan ook hele goede kijkcijfers terwijl het daar lang niet al zijn zendtijd besteed aan Ajax. Daar komen ook veel andere clubs aan bod! Het kan dus wel, je moet het alleen wel willen.

4 oktober 2011 om 11:35

Ja dat is een ander verhaal. VI gaat trouwens ook veel over Ajax.

Ten eerste gaat het niet de hele tijd over Ajax, dat is grotendeels een foutief beeld van mensen, die dolgraag bevestiging willen hebben. Zie de gastenlijst.

Maar dan komen we eigenlijk op een ander punt. Het format van Studio Voetbal.

Ik denk namelijk dat mensen vooral afhaken omdat het format is uitgewerkt. Het is te traag, er gebeurt niets, er zitten geen prikkelende mensen. Niemand heeft een mening en Jack heeft teveel connecties om kritische onderwerpen aan te snijden. Die maakt alles dood.

Bovendien moet de NOS journalistiek bedrijven en is VI meer amusement. Dan kan je sowieso andere keuzes maken.

Ik ben Ajacied en ik ben om die redenen ook geswitcht naar VI. Studio Voetbal is gewoon slaapverwekkend.

Hoezo moet studio voetbal het over een matig FC Groningen gaan hebben? Ajax speelde dramatisch en het leek nergens op. Echter wist dit FC Groningen op wat passie en strijd na niet zoveel meer op de mat te leggen. Het was een teleurstellende wedstrijd waar 2 ploegen weinig van hebben gemaakt. Nee, terecht dat je daar niet te veel aandacht aan besteed. Dan had FC Groningen Ajax met 3-0, 4-0 moeten wegspelen, Ajax was daar zwak genoeg voor, maar de thuisploeg was daar niet goed genoeg voor.

Vind deze CE een hoop huilgehalte hebben. Als je Ajax verslaat wilt dat momenteel niet zeggen dat je iets bijzonders hebt gepresteerd. Wel mooi hoor die trots als je het "grote" Ajax hebt verslagen, maar FC Bal op het Dak had het zondag ook wel gedaan, maar dan met overtuigende cijfers.

4 oktober 2011 om 10:11

Groningen zette vanaf de eerste minuut al zoveel druk dat ajax niet verder kwam dan een pegel naar voren. Er werd niet gevoetbald. Maar dat was mijn inziens de verdienste van het druk zetten van Groningen. Daarnaast werden spelers als Sulejmani en Boerigter compleet uit de wedstrijd gespeeld door Burnet en Kappelhof. Die jongens exelleerde echt tegen hun oude werkgever. Maar geen woord over gehoord. Nou prima, als ze het dan niet over mijn cluppie willen hebben, oke. Maar het werd nog gekker. Daarna kregen we 3 tackles te zien, die echt niet zo zwaar waren als Studio Voetbal ons wil doen geloven.

Ze maken alleen maar woorden vuil over het spel van groningen. Alleen negatieve momenten werden uitgezonden. Om te kotsen werkelijk waar.

Wij willen voetbal zien, mooie acties. Het is gewoon complete stemmingmakerij door alleen de schaduwzijde van het spel van groningen te laten zien.

Sorry voor de tikfouten die hier in kunnen staan. Ik zit namelijk op mijn telefoon ;

4 oktober 2011 om 10:19

Overtredingen op Janssen en Boerrigter waren dikke rode kaarten. Enevoldsen zou alsnog geschorst moeten worden, Janssen had zijn enkels kunnen breken. Wat een idioot om zo met twee benen gestrekt én van de grond in te komen.

4 oktober 2011 om 10:25

Jij noemt het druk zetten ik noem het een wedstrijdje ballen over de zijlijn schieten tussen Vermeer en van Loo. Die laatste heeft ook geen fatsoenlijke spelhervatting genomen onder zogenaamde druk. Verder zegt het natuurlijk alles over de wedstrijd dat jij de backs van FC Groningen noemt. Aanvallend was het namelijk ook niet veel wat de thuisploeg liet zien. Natuurlijk wel veel meer dan Ajax. Dat FC Groningen terecht heeft gewonnen wil ik zeker niet ontkennen.

Die tackles vielen wel mee mijn inziens dus daar hadden ze het niet over hoeven hebben. Alleen die in blessuretijd op Janssen had wel rood mogen zijn, was namelijk gewoon van achteren. Niet dat het enig verschil had gemaakt in de uitslag. Over het spel van FC Groningen was mijn inziens weinig positiefs te melden al hadden ze het er niet in negatieve zin over hoeven hebben, want zo zwaar was het allemaal niet.

4 oktober 2011 om 11:39

Druk zetten deed de Graafschap ook vanaf minuut een. Vermeer staat bekend dat hij een chaoot is en die zal dan inderdaad de lange bal doen of een verdediger daartoe dwingen.slecht argument dus. Sulejmani en Boerrigter werden niet gezocht door Ajax omdat alles door het midden ging. Je kan dus zeggen dat Ajax zelf hun flankspelers uit het de wedstrijd hebben gespeeld. Burnet legt het op snelheid dik af tegen Sulejmani en Kappelhof tegen Boerrigter en ook op het fysieke plaatje.
Nu heeft Burnet goed gespeeld, maar hij mocht dan ook telkens ongehinderd aanvallen. Was Ajax zo snel en slim genoeg geweest dan had Burnet een onvoldoende gekregen omdat hij constant zijn man vrij liet. Sulejmani vrij laten lopen op de flanken is normaal gesproken zelfmoord.
En dan krijgt Groningen ook nog een discutabele penalty. Als je voor de handsbal van Van der Wiel fluit, dan had je even daarvoor ook voor de handsbal van Andersson moeten fluiten die, nadat Vermeer een op een redt, de bal met de hand meeneemt.

Dit artikel is enkel gemaakt om makkelijk te scoren bij het publiek. De sterren hier zijn voor mij dan ook geen zak waard.

5 oktober 2011 om 13:02

Niet dat Sulejmani zo moeilijk uit de wedstrijd te spelen is.
Prutser die die is.

Niets verder mee bedoeld maar wou ik even zeggen

Win je eindelijk weer een keer van Ajax (eenzijdige rivaliteit overigens), ga je je nog druk maken. Geniet van die dag man. Studio Voetbal behandelt gewoon wat de meerderheid van de kijkers wil horen, anders doen ze het niet. Als je zo over Studio Voetbal denkt, waarom wil je die complimenten dan.

1. Handsbal Andersoon en rode kaart Van der Wiel beslist de wedstrijd: logische vraag
2. Enevoldsen hoort rood te krijgen: logische vraag aan de arbitrage, die het vorige week voor Ajax ook verknalde
3. Het doelpunt was een penalty, wat moet je daarover zeggen? Juist: de toedracht.
4. Ajax was ook meer extreem slecht, dan Groningen extreem goed: logische onderwerpkeuze. Ook van Groningse zijde was het weinig soeps, de inzet daargelaten.

Nobody cares om FC Groningen en om Ted van de Pavert. Gewoon de realiteit. Naar een uitzending over Daan Bovenberg kijkt niemand. Iedereen heeft een mening over Ajax, want het is verreweg de grootste club van dit land. Logisch toch, dat een tv-programma zijn publiek bediend. De nederlaag van Ajax is journalistiek groter nieuws, dan de zege van Groningen.

Op RTV Noord heb je een leuk programma, waarin de hele wedstrijd wordt geanalyseerd.

Als je kritiek uit op Studio Voetbal, heb het dan over het gezapige, saaie gehalte en het complete onvermogen om hete hangijzers te behandelen. Je valt na een kwartier bijkans in slaap. Ik ben toen eigenlijk met het WK 2010 definitief overgestapt op VI. Jack zat daar in een achtertuin belastinggeld op te souperen. Terwijl je in die setting net zo goed in NL zelf had kunnen filmen. Niemand die wat kritisch zegt. Nu met die Vermeulen is het helemaal niks meer.

4 oktober 2011 om 11:58

''studio Voetbal behandelt gewoon wat de meerderheid van de kijkers wil horen,''

Dan gaat die Jack maar naar een commerciële zender, toch?

4 oktober 2011 om 12:17

Is het Jack? Die heeft ook een oortje in. Ik denk dat veel van de vragen en de richting van de discussie ook door de eindredactie wordt ingefluisterd.

Bovendien moet Studio Voetbal ook gewoon kijkcijfers scoren, anders gaat het van de buis. Zo werkt het bij de publieke omroep ook. Daar gaan zo vaak programma's van de buis als mensen niet kijken. Ik snap je punt wel, maar Studio Voetbal heeft ook te maken met andere partijen, zoals de Eredivisie en sponsors. Minderheden bedienen gaat niet.

Ik denk dat het verval van Studio Voetbal met andere zaken samenhangt

Als 's middags wordt aangekondigd:

Vanavond Studio Voetbal: met Excelsior en Roda JC. Vaste gast: Jimmy Hempte.

Dan heb ik, en ik denk veel mensen met mij, de interesse al verloren.

4 oktober 2011 om 12:35

ja je zegt het net zelf al, ze zeggen wat de meerderheid (dus de ajacieden) willen horen en niet wat ze zelf vinden. Ze zijn daar gewoon een beetje de ajacieden het naar de zin aan het maken. afgelopen uitzending bijvoorbeeld door die tackles te laten zien en het erger laten lijken, zodat de ajacieden vinden/denken dat groningen met vuil spel heeft gewonnen.

4 oktober 2011 om 12:39

Joh de enige reden dat zij zoveel kijkcijfers hebben, is het tijdstip dat ze uitzenden. Want zeg nou zelf, vind jij ze interessant?

De publieke omroep leunt niet op adverteerders en is daarom niet erg afhankelijk van kijkcijfers. Het zijn de omroepen zelf die beslissen of hun zendtijd wel goed genoeg wordt opgevuld met (impopulaire) programma's.

Maar ik vind sowieso dat je het dramatiseert. Niemand vraagt om de Graafschap meer aandacht te geven dan Ajax, maar een beetje meer balans is toch niet te veel gevraagd? Het is toch schandalig dat afgelopen zondag louter negatief gepraat werd over Groningen, als ze al eens aan bod kwamen.

Wat is dan de invloed van die andere partijen volgens jou?

Die Jack van Gelder kreeg jaarlijks meer dan 300.000 euro, dat is toch niet evenredig aan zijn bijdrage? Het is gewoon een natte, met naar het schijnt ook nog een voorkeur voor de Pvv, want Jack voelt zich aangetast in zijn ultra-beschermde omgeving.

Hahaha ja die Barbara Barend die trekt een slijmspoor van Groningen tot amsterdam als het over ajax gaat. Die heeft nog nooit van enige objectiviteit gehoord...

Verder is het ajax-gehalte dusdanig hoog dat ik al tijden geleden ben afgehaakt bij studio voetbal.

4 oktober 2011 om 10:45


Veel problematischer bij Studio Voetbal is het saaie en gezapige. Als ze zo doorgaan, kijkt straks echt iedereen naar Vi

heel volwassen trouwens, amsterdam en ajax met kleine letter.

4 oktober 2011 om 11:51

O was niet eens bewust hoor anders had ik Barbara Barend ook wel als barbara barend geschreven.

Maar heel volwassen dat je aan zoiets aanstoot neemt.

4 oktober 2011 om 12:06

Desondanks denk ik dat heel veel kijkers ook gewoon afhaken door het format.

Heb jij dat niet: het gezapige, het saaie, het niet kritische willen zijn?

Ben het er mee eens. Ik als Ajacied wordt er ook gek van dat het steeds alleen maar over ons gaat. Dit voedt namelijk alleen maar de door supporters van andere clubs zo vaak aangehaalde arrogantie. Daarnaast is het ook gewoon elke week hetzelfde, alsof we elke week weer opnieuw zijn vergeten dat het Cruijff en co. vs. de rest is. En ik hoef niet elke scheet die daar gelaten wordt te horen.

Alleen hoef ik niet te weten wat het avondmaal van Tedje is, dat is dan weer te veel achtergrond. ;

Ombudsman weerlegt kritiek over teveel Ajax in Studio Voetbal
5 november 2007 Rvn

Naar aanleiding van klachten heeft de NOS Ombudsman onderzoek gedaan naar de hoeveelheid Ajax in Studio Voetbal. De eindredacteur van het programma beriep zich op journalisatieke keuzes die de hoeveelheid Ajax de laatste weken rechtvaardigde.

De ombudsman in zijn conclusie: 'de aandacht voor de grote clubs is vergelijkbaar met de aandacht voor de Verenigde Staten en het Midden-oosten in het NOS Journaal of die voor Bach, Mozart en Beethoven in het Concertgebouw. De groten der aarde trekken de meeste journalistieke aandacht.'

'in het geval van Ajax gaat het om twee dingen: het belang van de club voor het Nederlandse voetbal en de actualiteit. Zo bezien is het niet gek dat er de afgelopen weken veel aandacht is geweest. Ik heb de laatste zeven uitzendingen teruggekeken. In totaal maakte Studio Voetbal 315 minuten televisie, waarvan 104 minuten over Ajax, zeg maar een derde van de zendtijd.'

'in twee uitzendingen ging het niet over Ajax en in één aflevering 3 minuten. Dat betekent dat het er in de andere afleveringen lang over ging, een keer 26 minuten en twee keer 30 minuten.

4 oktober 2011 om 11:08

Het is alleen sinds 2007 wel toegenomen, zeker nu het afgelopen jaar met de Cruijfvolutie

4 oktober 2011 om 11:16

Is toch logisch, dat daar veel aandacht naar uitgaat. Ajax is net zo groot als de overige clubs bij elkaar, qua supportersschare, qua uitstraling. Ik snap wel dat de redactie die keuzes maakt. Dat is gewoon journalistiek bedrijven. Zoals de ombudsman ook vermeldt. Ik denk dat het verval van Studio Voetbal met andere zaken samenhangt, zoals de formule en het veel meer prikkelende VI

4 oktober 2011 om 11:55

Ajax is nog veel groter dan alle clubs bij elkaar man. Zelfs als je alle clubs van Europa neemt dan nog is ajax ...sorry Ajax....groter dan iedereen bij elkaar.

En het dan maar vreemd vinden dat er massaal gejuich in de stadions opgaat als Ajax naast de landstitel grijpt...dat komt die rare arrogante uitspraken zoals jij nu doet... :

4 oktober 2011 om 11:58

Dit is gewoon het optellen van de cijfers in het Vi-supportersonderzoek. En in het buitenland is Ajax de enige Nederlandse club die telt. Dat is gewoon zo. Ook zijn wij de regerend landskapmpioen en recordkampioen.

Jullie hebben het over de representatie van de clubs in het programma. Ik constateer dat dat de supportersaantallen reflecteert en derhalve een journalistieke en logische keuze is.

Ajax heeft de helft van de supporters is gewoon een feit, daar is niks arrogants aan. En gewoon een legitiem argument om meer aandacht aan die club te besteden. Je wilt kijkcijfers

Dat jij dat persoonlijk vervelend vind en graag anders ziet, is een ander verhaal.

4 oktober 2011 om 14:46

Het Vi-onderzoek...ja dat is lekker representatief. Dat ajax de meeste volgers heeft ben ik wel met je eens, maar noem ze alstjeblieft geen supporters.

Er zijn een groot aantal Nederlanders die echt voetbalsupporters zijn en die wedstrijdne bezoeken, websides bekijken en ook studio voetbal kijken. Die mensen zouden representatief zijn voor een eventueel onderzoek, maar niet de mensen die VI neemt.

Ik denk dat iedereen in zjn omgeving legio voorbeelden heeft waarbij mensen zich ajaxsupporter noemen, maar 's ochtend in de telegraaf pas lezen dat ajax de dag er voor heeft gewonnen (en dat uiteraard even komen melden). Of dat ze vol trots vertellen dat ze voor het eerst naar Arena gaan ...naar een concert van de Toppers.

Je moet de mensen tellen die voetbal kijken en het nieuws volgen en ik durf te wedden dat geen 50% van de kijkers ajacied is.....nou ja inmiddels misschien wel, want ze kunnen het net zo ajax TV noemen.

Ben het hier mee eens.

Iedere keer vraag ik mij af waarom ik blijf kijken.

Kan me helemaal vinden in je stuk. Ik erger me al tijden aan Studio Voetbal. Elke keer kijk ik met hoge verwachtingen naar het programma, maar ik word altijd teleurgesteld. De discussies zijn van laag niveau en blijven veel te lang hangen bij het onderwerp. Zoals vorige week werd Studio Voetbal aangekondigd met dat één van hun drie hoofdonderwerpen de verassing RKC Waalwijk zou zijn. Vervolgens blijven ze hangen in die gezapige discussies van hun en komen ze (bijna) niet meer toe over Rkc. Het is echt een onorganiseerde bende daar bij de Nos. Als je kijkt hoe ze bij VI van onderwerp schakelen dan zie je dat dat een stuk sneller en vollediger is. Bij Studio Voetbal moeten ze het altijd nog over de keeper van Ajax of de rechtsback van Feyenoord hebben als ze naar het volgende onderwerp gaan.

Ik kan me vaak ook bijzonder storen aan de gasten daar bij Studio Voetbal. Als Ronald Waterreus daar zit, weet je dat hij het per sé over PSV wil gaan hebben of over keepers. Je ziet bij Ronald altijd een irritatie als ze te lang doorgaan over Ajax, Feyenoord of Twente en vraagt dan vaak ook heel brutaal of we het vandaag ook nog over PSV gaan hebben. Want De Graafschap mag blij zijn als ze een keer genoemd worden in Studio Voetbal, maar als ze het een keer niet over PSV hebben breekt er crisis uit. Zo is de filosofie van Studio Voetbal nou eenmaal. Als Arno Vermeulen er zit hoef ik al helemaal niet te kijken, die lult alsof hij voetbal heeft uitgevonden en alles weet. Terwijl hij vaak dingen zegt die helemaal niet blijken te kloppen. Zoals Vermeulen die zei dat Cruijf en Tscheu La Ling vriendjes van elkaar waren, terwijl dat echt niet zo is. Vind dat je dan als kijker hele verkeerde informatie krijgt.

Ook het aspect voetbal komt totaal niet aan bod. Als Pieter Vink een handsbal over het hoofd heeft gezien, wordt dat breed uitgemeten in Studio Voetbal. Ze willen niet laten zien dat Vitesse goed speelde maar willen wel even kwijt dat Bony een werkelijk schandlige elleboog maakte en dat de aanklager Betaald Voetbal eens even heel goed moet kijken. Met al deze taferelen is er nog een halfuur zendtijd over en dat moet worden besteed aan de keeper van Ajax en de rechtsback van Feyenoord.

Daarnaast werd Groningen op een bijna schandalige manier genaaid in Studio Voetbal. In de leuk bedoelde rubriek, 'het Voetbaloverzicht', wat ik persoonlijk dan nog het lichtpuntje vind van Studio Voetbal, werd het juichen van de Groningen-supporters afgedaan met 'gejat' van Ajax. Terwijl helemaal niet geclaimd kan worden dat Ajax die manier van juichen heeft bedacht. Vervolgens ging de hele discussie van de wedstrijd over het slechte spel van Ajax. Begrijpelijk, maar Groningen had er ook uitgelicht moeten worden. Want Groningen speelde een goede wedstrijd en daar had ook best over gesproken mogen worden. Groningen werd in die discussie afgedaan als 'jaah, Groningen dat speelde wel leuk.' en Burnet even genoemd door van Halst. Dat was het dan ook gelijk. Goed, het spel van Groningen is niet interessant maar die 3 zware overtredingen moest hoe dan ook genoemd en getoond worden.

6 oktober 2011 om 12:56

Gevalletje zeikcultuur hier. Het heeft geen zin om je mening hier te gaan verkondigen jongen , als jij het zo goed weet ( en doordat je bijna de hele internet pagina hebt volgeschreven met ludieke bevinden over een programma is dat blijkbaar zo )daag ik je uit om nou eens naar die studio te gaan en het ze eens te zeggen. Vertel ze nu eens wat je hier hebt verteld. Neem plaats achter de stoel van jack en ga het programma eens vollullen met jou bevindingen over de wedstrijden van deze week.

Het feit is dat je veel te zwaar tilt aan een programma als Studio Voetbal. Honderdduizenden mensen kijken ernaar om het amusement en even te kijken wat de wedstrijden zijn geweest deze week.

Wellicht is FC groningen TV op eredivisie live iets voor jou?

Als ik je honderd sterren kon geven dan zou ik dat doen. Dit is echt het meest walgelijke sportprogramma van Nederland. Jack van Gelder moet verbannen worden van de TV met dit programma. Heb het over pakweg Veendam en binnen 1 minuut heeft Ajax Jack weer een link gelegd naar Ajax. Ik ben al jaren geleden gestopt met kijken maar zo heel enkel zap ik nog eens langs. Langer dan 5 minuten houd ik het echter niet vol. Het doet ook de club Ajax geen goed want dit programma bepaald mede de afkeer van Ajax bij velen en dat is jammer.

4 oktober 2011 om 11:32

Jan van Halst zit er om de twee weken ook reclame te maken hoor. Waterreus evengoed.

Zonde, want hun optreden bepaald mede de afkeer van Twente en PSV bij velen en dat is jammer.

Die meeste mensen hebben toch wel een hekel aan Ajax, ook zonder Jack. Dat heeft meer te maken met afunst en een bekrompen wereldbeeld, wat vooral in randgebieden postvat. In een cafe stond hier laatst een Groninger te calimeroén dat hij een hekel had aan Ajax en het West'n, omdat al hun aardgas daarheen ging. Bij veel mensen hier kan Ajax toch niets goeds doen, dus daar maak ik mij niet meer druk om. Heb vooral medelijden dat zij zo gefrustreerd in het supportersleven moeten staan.

Ajax is club numero uno in Nederland, dus de meeste media-aandacht. En om je beeld van een club nu te laten bepalen door een tv-presentator....ik heb toch ook geen hekel aan PSV omdat Ronald Waterreus daar steeds over Eindhoven begint. Of aan Twente omdat Jan van Halst voortdurend cijn voormalig werkgever de hemel in prijst. Wat een nonsens.

Ajax is journalistiek gewoon hot. Dan kijk je toch gewoon niet.

Overigens vind ik de titel Studio Subjectief slecht gekozen, want hoewel het veelal over Ajax gaat is het lang niet altijd positief. Jack van Gelder, Ajacied en regelaar van het programma, wil het het liefst alleen maar over Ajax (en Barca) hebben, maar de gesprekken over Ajax zijn vaak wel ook kritisch richting Ajax. Het is niet dat alles daar continue de hemel in wordt geprezen.

5 oktober 2011 om 08:57

Is de definitie van Subjectief niet gewoon dat er vanuit een eigen visie naar iets wordt gekeken en niet neutraal en objectief. Volgens mij hangt subjectief namelijk niet samen met of de berichtgeving positief of negatief is.

Is het ook niet gewoon zo simpel omdat bij Ajax er altijd van alles gebeurd? Moeten ze dan maar gaan praten over het verre achterneefje van Ron Jans ofzo? Ajax wordt ook niet altijd even positief neer gezet bij dat programma.
Overigens vraag ik mij uberhaupt af waarom mensen naar dit programma kijken.

Uitgekauwd onderwerp. sorry maar ik ben niet zo lovend als de rest. Dit heb ik al honderd keer gelezen. Als je echt last hebt van Studio Voetbal dan moet je maar je eigen webcast ala icarly gaan oprichten want ik zou verder niet weten wat je ermee aan kunt. Ja ze ouwehoeren ontiegelijk vaak over Ajax, maar is dat ook niet deels onze eigen schuld? Het gros van de supporters van Nederland is voor Ajax, de rest vrijwel automatisch tegen. Dan gaat de tv-baas niet vertellen dat ze maar over FC Wageningen moeten ouwehoeren, dat verkoopt namelijk niet.

4 oktober 2011 om 12:10

Ze hoeven niet te verkopen, publieke omroep he... uitgelezen kans om ook de minder populaire clubs te behandelen.

4 oktober 2011 om 13:04

Verkopen niet. Maar ze moeten wel kijkcijfers halen, zodat de reclames er omheen goed verkocht kunnen worden.

4 oktober 2011 om 13:12

PG en Kasper,

Beiden gelijk! Zolang dit programma nog word bekeken door een ruim aantal kijkers zal het niet worden aangepast. Pas wanneer de aantallen drastisch dalen zal er naar gekeken worden. Boycotten heeft ook geen zin, je kunt niet voor een ander bepalen of hij het wel of niet mag(wil) zien.

6 oktober 2011 om 12:58

onzin , Kijkcijfers alleen al zijn enorm belangrijk voor een programma. Met een betoog over de jupiler league halen ze misschien net aan 50.000

Lijkt me duidelijk dat Studio Voetbal al een aantal jaar geleden het format van Match Of The Day had moeten overnemen.

Objectief in haar beschouwingen, analytisch over het voetbal, hoogtepunten belichten van spelers die voor de gemiddelde voetballiefhebber niet eens opvallen, meer vanuit het positivisme analyseren, en hier en daar een enkele rode kaart bespreken.

Het enige wat ze nodig hebben is een presentator en maximaal 3 échte voetbalkenners, en vervolgens gewoon een uur lang het alleen over het voetbal hebben, en niet over Jantje uit de RVC die ruzie maakt scoutinghoofd Pietje.

Mooi verhaal Cv15!

Mooi verhaal over studio ajax. Ik ben het hier helemaal mee eens. Groningen was veel beter en dan laten ze alleen die tackels zien. Ik zet net als jij de tv uit (of op een andere zender

5 sterren

In plaats van studio subjectiviteit moet je het maar studio ajax noemen, meer toepasselijk

Ik kan me noch herinneren toen ik het voor het eerst achter kwam hoe subjectief NOS is met voetbal, niet normaal. Het was de wedstrijd Barcelona-arsenal, waarin de commentator een paar keer een orgasme kreeg van Messi. Daarna in de Studio was het Messi dit en Messi dat. Niet normaal hoe ik me daaraan gestoord heb. Alleen maar aan het kontenkruipen(zoals Johan derksen dat mooi verwoorde)

Trouwens hoe raar is het dat bij een Barca duel tegen bijvoorbeeld Real en Milan, alleen maar oud spelers van Barca bij zitten. Waarom geen van Basten of een Hiddink? Waarom tegen Arsenal geen Bergkamp? Waarom alleen maar die Koeman of Mario Barcabeen?waarom kan er geen kritiek zijn op Barca? Por Que Nos? Por Que?

Het is trouwens een goed stuk, leest lekker weg en interessant onderwerp waar ik me ook aan ergerde. Absoluut 5 sterren.

Hoe raar is het dat er niks wordt gezegd over het theatrale spel van Barca de laatste clasico's of dat elk kritiekpuntje op Barca niet wordt behandeld. Alles wordt Barca doet worden goed gepraat en dan doel ik name op die kwal van een Jack van Gelder. Wat een afschuwelijke man, bah.

Is het misschien zo omdat Jack van Gelder laatst aangaf dat hij Real haatte, wat ik bovendien triest vind voor een man die totaal geen binding met Spanje heeft en ronde de 60 jaar oud is.
Het ergste nog hij noemde als reden dat Real een koopclub is en dat Barca alleen maar spelers uit eigen opleiding heeft. Hij noemt er dan niet bij dat Barca bijna altijd met buitenlanders heeft gespeeld en in de laatste tien/elf jaar zeker meer dan 800 miljoen aan spelers heeft uitgegeven. Wat een hypocriete kwal.

Is het raar na zulke propaganda dat vele een hekel aan Real krijgen of hun sympathie voor Real verliezen? Is het raar dat er tegenwoordig steeds meer Barca fans rondlopen?

Het is mij duidelijk geworden Nos te subjectief is en ik kan nog wel tientallen andere punten aanhalen over andere dingen bij Barca, maar ik moest dit gewoon ff kwijt.

Dus nogmaals:

''por Que Nos? Por Que?''

4 oktober 2011 om 15:56

jah leuk en aardig maar het gaat hier niet over Barca-real, daar hebben we
door de week al genoeg discussies over.

en ik denk dat je '¿por qué no?¿por qué? bedoelt. jaja als je even leuk wil doen
in het Spaans doe het dan goed.

4 oktober 2011 om 16:05

Als je de tekst hebt gelezen, weet je dat het betekent por que Nos. Je weet wel Nederlandse Omroep Stichting. Jammer dat je even leuk wilt doen en me probeert te verbeteren en geen idee hebt waar het over gaat. Speciaal voor jou heb ik er NOS van gemaakt.

Het gaat hier over dat Studio Voetbal heel subjectief is. Ik geef aan dat ik het ook vind en ik geef voorbeelden dat NOS ook te subjectief is m.b.t. Barcelona. Ik wil aangeven hoe subjectief Studio Voetbal en NOS eigenlijk zijn.

4 oktober 2011 om 17:10

Ook mijn excuus voor me wat geïrriteerde reactie terug.

Ik kan me zo storen aan Studio Voetbal. Dan zit ik s'avonds klaar en dan hoop ik op interessante discussies. Vaak wordt er veel te lang doorgegaan op onderwerpen. Waardoor zo een derde van de uitzendtijd is verpraat met totale onzin. Het zou wat diverser moeten zijn. Over verschillende clubs. Analyseer een keer een Vitesse of een Nec. Laat van hun het opbouwende probleem zijn.

Maar wat vind jij dan van Studio Voetbal? Te subjectief of valt het wel mee?

4 oktober 2011 om 17:59

Ik kijk het ook zelden, mede doordat ik het te subjectief vind maar van
dat slappe geouwehoer van Wacko Jacko heb ik inmiddels ook schoon
genoeg, en Babinho heeft het hierboven ook prachtig weergegeven:

'in totaal maakte Studio Voetbal 315 minuten televisie, waarvan 104 minuten over Ajax, zeg maar een derde van de zendtijd.'

Dat zegt toch wel voldoende... Oké, Ajax is kampioen, Ajax is een grote club; maar er zijn nog 17 andere... een subjectieve journalist is wat mij betreft een slechte journalist, zo kan ik me zo nu en dan ook dood ergeren aan Sierd de Vos van Sport1 (barca).

Geef me dan maar VI :D ook onzin vaak maar het
is tenminste grappig

Enige wat je kan doen is niet naar dat baggerprogramma kijken.

Ben het helemaal met je betoog eens!

Misschien nog wel het meeste over Barbara Barend, wat ik sowieso al een belabberde analiste vind.
Bij VI zitten verkondigen dat een muur bij een vrije trap overbodig is... Hou op, schei uit!

En de NOS is volgens mij duidelijk een bolwerk van Amsterdamse vriendjes, want bij Studio Sport kwam de tackle op Schaken er niet eens in voor en elke zondagavond gaat het gros van de tijd over de snelle Boerrigter, de falende Janssen en de onterechte kaart voor (bv) v/d Wiel..
Te vaak wordt een nederlaag van ajax toegeschreven op een slechte dag van dat team, maar niet op de kracht en de sterkte van bijvoorbeeld FC Groningen

Heel duidelijk omschreven (al was het probleem van Studio Voetbal al lang bekend).
Ben het dus ook met je eens. En verder kijk ik niet eens meer omdat ik toch weet dat het elke uitzending weer over Ajax gaat en ook over mijn club nooit wordt gesproken.

Ben het volkomen met je eens, ik heb echt een tering hekel aan subjectiviteit.

Vooral met programma's die niet naar 2 kanten maar naar 1 kant kijken, ik heb dat weleens in Engeland als ze een wedstrijd erbij pakken van mijn favoriete team.
Dan krijgen ze weinig krediet en de tegenstander was gewoon bagger, valt het ook niet op dat de topclubs eerst aan bod komen en dan de laag gerangschikte teams.

Dit was bij studio voetbal al langer bekend, maar het blijft daar niet bij want als je kijkt naar verslaggevers van Sport 1 die bijvoorbeeld een wedstrijd van Arsenal tegen QPR speelt dan krijgen die gasten een orgasme van Arsenal en met name Robin van Persie.

Het is niet alleen de inhoud wat klopt maar ook hoe je stuk wegleest, weinig spelfouten en goedlopende zinnen maakt.
Goed stuk en ik hoop dat je meer Ce's gaat schrijven.
5 sterren.

Goed geschreven column. Dit is natuurlijk niet het enige bewijs waarom Studio Sport zo subjectief is, maar zeker een goed voorbeeld en je frustatie is begrijpelijk. Mij waren ze al veel langer verloren als kijker.

Eigenlijk kan ik niks anders zeggen dan bovenstaande reacties. 5 sterren zijn dik en dubbel en dwars en vierkant verdiend.

Helemaal geweldig deze column. Die grote Ajax-soap die Studio Voetbal heet, komt menigeen de strot uit. Volgens mij zijn er zelfs clubs die nog nooit aan bod zijn gekomen, tenzij ze een 'onderdeel' zijn van een door Ajax gespeelde wedstrijd. En dat gelul dat dit komt doordat Ajax de grootste club van het land is, moet helemaal de kop in worden gedrukt. Studio Voetbal heeft namelijk de functie om het voetbal in het totaal te belichten, dat gebeurt zelden tot nooit. Ajax dit, Ajax zus, Ajax zo, bla bla bla!

Mij nooit meer gezien, op me bankie, op zondagavond kijkend naar dit programma. Het is één grote soap met als hoofdrolspeler Ajax, de club die door de media altijd in bescherming wordt genomen. Calimero? Nee hoor, kijk de beelden er maar op terug toen Suárez nog bij Ajax speelde. Toen verontschuldigde Jack de Kale zich, bij elke walgelijke actie die deze Uruguayaan ten tonele bracht, voor het tonen van de beelden. Om daarbij toe te voegen: zien jullie wel, Ajax wordt ook bekeken op smerige ellebogen en tackles. Brr, dat het snel afgelopen mag zijn met dat programma.

Goede column, brengt je punt goed naar voren.
Ik vind overigens wel dat er meerdere redenen zijn te bedenken waarom SV geen *** meer aan is.
Babinho noemt er al een aantal, saai, traag, weinig indrukwekkende gasten.
Ik deed nog wel eens een poging om te kijken, maar nadat Jack "ik word zo geil van Barca" van Gelder het nodig vond om te melden dat hij Real madrid H A A T!!! haakte ik af.
Dat je het geen leuke club vind prima, maar je zit bij de Publieke Omroep, je salaris wordt betaald van onze belastingcenten dan moet je dat soort uitspraken gewoon achterwege laten!
En dan heel zeflvoldaan beweren dat ze een "journalistiek" programma zijn...

Spijker op zijn kop geslagen met deze column.

Ik erger me al jaren mateloos aan Studio Ajax. Er wordt amper over andere clubs dan Ajax, PSV en Twente gesproken. En als er dan al iets gemeld wordt over bijvoorbeeld Heerenveen of FC Groningen, is het Altijd negatief.

Er wordt gesproken over vele zaken in het voetbal. Tot de regie weer in Jackies oortje heeft ingefluistert dat hij weer vrije onderwerp keuze heeft. Dan begint het Ajax geratel weer. En daarbij gaat het altijd over het zelfde.

Ajax Werd Wèèr Benadeeld Vandaag.
Ajax HAD Verdient TE Winnen.
Ajax IS Bestuurlijk EEN Zootje.

Zelfs als er een gast aan tafel zit die bij een andere club aan het werk is. Bijvoorbeeld Jan van Halst. Wordt er vrolijk naar de tafelgast's mening over Ajax gevraagd.

Menig Ajacied noemt je jaloers als je weer een mening geeft over zulke onzin programma's. Maar het merendeel van Nederland krijgt een hekel aan Ajax omdat er in voetbalpraatprogrammas alleen maar gesproken wordt over Ajax. 65% van de zendtijd wordt besteed aan die club.

Ik denk dat Jack van Gelder moet eerst maar eens ophoepelen. Dan een vast programma aanhouden een aantal minuten per club en alleen de hoofdzaken diepgaand behandelen.

Waarom maken we ons ook zo druk over Studio Ajax. Gewoon allemaal lekker vroeg op bed gaan. En niet de moeite nemen om weer naar het gebrabbel te luisteren. De kijkcijfers dalen. Het is een van de overbodigste programma's op de Publieke Omroep. Dus verdwijnt vanzelf.

Het gaat om wat kijkers willen zien op tv en aangezien Ajax de meeste mensen heb die de club leuk vinden besteden ze daar veel aandacht aan dan feyenoord en dan psv grootste clubs van nederland met de grootste supportersschare dus daar gaat het het meest om Kijkcijfers is alles in zoon programma.

ik kijk het altijd ben zelf voor feyenoord maar vind dat ze goed kritisch zijn op ajax en altijd serieus praten over het onderwerp voetbal en dat is vi wel anders.

en op sbs6 heb je waarschijnlijk ook wel een film ofzo dus kijk dan dat.

vind je mening goed maar vind jammer dat je geen reden heb bedacht waarom ze zoveel over de "top 3" praten

Refererend aan alle opmerkingen dat Ajax de meeste supporters heeft van Nederland.

1. Ajax heeft weinig echte supporters. Ajax heeft Fans, net als Justin Bieber allemaal jonge meisjes heeft als fans.
Ajax is hot gemaakt op televisie dus moet Ajax wel goed zijn. Dus ben ik voor Ajax. Zo denken jonge mensen, dat is een psychologisch feit. Als media iets hot maakt is het goed.

2. Ajax heeft niet de helft van alle supporters in Nederland. Feyenoord heeft Nederlands grootste achterban, dan Ajax. En als je het in percentages gaat uitrekenen. Zit ajax op nog geen 30 % van het totaal.

3. Als je al reageert op topics waar de waarheid gesproken wordt. Ga dan niet huilen over hoe Groot ajax wel niet is. Maar lees de posts en bekijk het eens subjectief. Net als normale supporters dat ook doen.

4 oktober 2011 om 20:05

Helemaal gelijk heb je. Maar goed we zijn echte voetballiefhebbers, zo'n beetje elk programma wat voetbal verkondigt op welke manier dan ook trekt ons aan. Misschien is het ook zo omdat er niet iets veel beters voor in de plaats is..

Terugkomend op je laatste alinea: op ong. blz. 120 van de VI staat de rubriek Persoonlijk, daar wordt van dat soort dingen gevraagd. Misschien een tip! Verder goed stuk! Ik vind Studio Voetbal het ook niet halen bij het niveau van Voetbal International. Jack van Gelder is te Ajacied om zo'n progamma te organiseren, en sorryhoor, maar mensen als Tom van het Hek en Arno Vermeulen kan ik niet serieus nemen. Voetbal International heeft gasten als Emile Schelvis, Johan Boskamp etc., dat vind ik veel betere gasten.

top stuk, ik erger me ook dood aan al die aandacht voor de topclubs, vooral over dat soort dingen als de RvC van ajax, op een paar ajacieden na vind niemand dat interessant om te horen.

gewoon meer aandacht voor de clubs die boven verwachting goed presteren

5 oktober 2011 om 14:57

Eens, helaas kan Ajax hier niet zo veel aan doen, maar het zorgt zo te zien wel voor een hoop irritatie bij andere supporters. Oplossing: geen programma meer met Van Gelder, beter voor Ajacieden en niet-ajacieden

Het is toch een rampzalig programma, de hele manier hoe de publieke omroep met het voetbal omgaat is een lachertje. We hebben het bekende Studio Voetbal dat door vele mensen spottend Studie Ajax wordt genoemd, we hebben een Ron Jans als analist die blijkbaar per compliment of positieve vergelijking voor Barcelona betaald krijgt (die man moet inmiddels wel schatrijk zijn) en we hebben Jack van Gelder. Sommige mensen zijn misschien fan van hem maar ik kan hem totaal niet uitstaan, tijdens dat WK ook dat populaire gedoe met Sneijder op zijn schoot en helemaal geen oog voor enige objectiviteit.

Terugkomend op Studio Voetbal, het is behalve dat het altijd over Ajax gaat gewoon ook erg saai. Met Hugo Borst was er tenminste nog kans dat Hugo weer een momentje had en doorging terwijl Jack hem probeerde af te kappen maar dat is er ook niet meer. Nu heb je gewoon verschrikkelijk saaie vaste gasten. Die gast die tegenwoordig bij VI aan tafel zit is zelfs nog leuker dan al die gasten van Studio Voetbal bij elkaar.

Nee, ik kijk al jaren niet meer naar voetbal op de publieke zenders (tenzij Nederlands elftal in de kroeg tijdens een Ek/wk) want het staat mij gewoon tegen. Al die Engelse programma's zijn qua niveau zoveel beter en voor mijn vermaak kijk ik dan wel naar het cabaret in VI.

Velen zullen de mening van deze schrijver wel waarderen. Ik namelijk ook. Ik kijk dit programma al 1,5 jaar niet meer, voornamelijk omdat ik er gewoon niks aan vindt. Er zit geen enkele lijn in of iets dergelijks. Als ze op de helft van het programma zijn, dus bij de reclame, stoppen ze eindelijk met het Cruijff geleuter. Cruijff is een heel belangrijk man geweest, is nu veelvuldig in het nieuws geweest. Maar Mijnheer Van Gelder kan maar niet ophouden hierover. Daarom kijkt iedereen liever Voetbal International, daar komen andere onderwerpen tenminste aan bod.

@ Pango
Hoe kun je nou een positieve clubexpert schrijven over Studio Subjectief, 90% van de mensen in het eens met deze CE, dus ga nou niet het tegendeel beweren

5 sterren

5 oktober 2011 om 03:21

@ Fr-4life:

Heb je überhaupt mijn reactie wel gelezen? Ik raad je aan dat anders nogmaals te doen. Ik zeg juist dat hij geen CE over Studio Voetbal had moeten schrijven, maar over een ander onderwerp met betrekking tot Groningen. Studio Voetbal vind ik geen onderwerp voor een clubexpert, dat is mijn mening.

En als 90% van de bezoekers dat vindt, moet ik dat dan ook maar vinden? Pfff.. lijkt me niet toch, ben niet zo'n meeloper, maar heb een eigen mening.

Ach joh al die programma's zijn onderhand al slecht geworden. Bij Studio Voetbal gaat het alleen over FC Barcelona, hoe goddelijk ze zijn (oke ik ben Barça-fan maar ik ben nog realistisch zij gaan echt tot het uiterste). En als een club als Ajax verliest is het altijd omdat zij slecht waren. Nooit zeggen ze dat de tegenstander superieur was. Overigens vond ik Groningen niet heel goed spelen ofso. Tadic, Maher en die backs speelden wel goed, maar dit Ajax had je met 3-0 á 4-0 kunnen breken. Ze hebben het niet heel indrukwekkend gedaan maar even dat terzijde.
Studio Voetbal was nog wel leuk in de tijd van Hugo Borst. Hoe hij over voetbal praatte maakte het zo leuk voor mij. Zelfde verhaal met Voetbal International. Ik kijk het niet meer, of nou jah soms 1 kwartier ofso. Dat is ook niet meer leuk zonder René vd Gijp, die de beste grappen maakte die er bestaan. Ik kijk nu om 10.00 uur op een zondagavond liever de nieuwste Jersey Shore dat ik me loop te ergeren aan die Jan Mulder, die ene ex-keeper van PSV die er altijd duidelijk voor uitkomt, Jack (niet eens toelichting nodig) en al die anderen!!!

Goed stuk, 4 sterren. Geen 5 omdat je wel heel erg loopt te janken over FC Groningen. Laat dat zitten joh, ze hebben gewonnen van hét Ajax (hoewel ze de afgelopen weken weinig voorstellen). Is dat niet al goed genoeg. Heb je ook de bevestiging van Jan Mulder, Waterreus en Jack nodig???

Herken me helemaal in dit stuk. Goed geschreven en vinger op de zere plek voor vele

Ik vind dat ze veel beter kunnen kijken naar de collega's van de BBC hoe die de voetbalprogramma's maken. Bij de BBC vind ik het heerlijk om te kijken na de napraat van een wedstrijd omdat ze naar mijn gevoel daar ook veel meer inhoudelijk en tactisch ingaan op het spel dmv beelden en uitleg over hoe een goal/spel tot stand komt.
Bij Studio Voetbal is het meer gezever over wat allemaal niet kan en idd niet over het mooie van voetbal. Er is niks mis mee om zoiets als een elleboog van de week aan te stellen, maar om nou alles in negatief daglicht te zetten....

Ik vind het als Ajacied heel moeilijk om dit te geloven.
Erger mij namelijk ook elke week dood aan dat studio voetbal. Sinds de geruchten gingen dat onze Jack in een Ajax pyjama zou slapen is hij alleen maar bezig om in mijn ogen alles over Ajax negatief te vervormen.

Heb dus ook als Ajacied juist het gevoel dat ze het alleen over Ajax hebben als er weer wat negatiefs is te melden. En nu we het toch over Studio Voetbal hebben dan mag je Ronald Waterreus ook wel even benoemen. Wat een vreselijk persoon. Je mag best je voorliefde voor PSV hebben, maar je kan het ook overdrijven en ik kan deze beste man dan ook niet serieus nemen als hij praat.

Volgens mij speel je ook wel een beetje Calimero hierzo met je stukje, want is vaak genoeg gezegd dat groningen erg sterk speelde en dat Ajax slecht speelde was ook gewoon waarheid. We hebben geen kans gecreeerd en dus heeft groningen meer dan terecht gewonnen.

Ik heb de aflevering niet gezien, want na 2 afleveringen dit seizoen ben ik gestopt met kijken. Studio Voetbal = Studio Ajax, ik kreeg overigens zondagavond al meerdere smsjes over hoe erg het dit keer was, dat het alleen maar over Ajax ging. Dus ik vind je stukje helemaal goed en daarom krijg je ook van mij 5 sterren.

Spijker op z'n kop dit stuk! Vooral dat van Barbara Barend, ben blij dat ik niet de enige ben die dit zo zag.

Sorry hoor, maar ik vind dit inhoudelijk een waardeloos stuk.

Je zegt dat het doelpunt van Groningen niet wordt laten zien. Wat wil je dan dat ze laten zien? Hoe mooi die penalty er dan wel niet in zat? Hoe hij zijn aanloop neemt? Het gaat over het feit dat Ajax gewoon dramatisch speelde. Wanneer Ajax in goede doen was hadden ze Groningen hier van de mat gespeeld. En nu niet aankomen met het argument dat Groningen Ajax uit de wedstrijd heeft gespeeld, want dat is niet zo. Ajax heeft zichzelf overschat en zichzelf uit de wedstrijd gespeeld.

Dat je Studio voetbal nog af moet branden op de dag dat jouw club gewonnen heeft van Ajax vind ik daarom ook niet echt geloofwaardig.

Sterren ga ik je niet geven omdat ik puur reageer op wat je naar ons over wil brengen en niet op je schrijfstijl etc.

5 oktober 2011 om 13:41

Als Ajax een penalty had gekregen en scoorde hadden ze het wel laten zien.

5 oktober 2011 om 13:44

Ja? Heb je dat aan van Gelder en co gevraagd?

Kom op man, dat kan je natuurlijk nooit weten.

5 oktober 2011 om 14:07

Bij Studio Voetbal gaat bijna alle aandacht naar Ajax, dus ja die kans is groot dat ze het dan wel hadden laten zien.

5 oktober 2011 om 16:41

Jij kunt as. zondag ook wel aanschuiven bij Studio Ajax.
Je schrijft je reactie met exact die gedachtengang als waar Studio Ajax mee in elkaar gefabriceerd wordt.

Complimenten voor dit stuk, Buiten dat ik je mening deel leest het lekker weg en je manier van schrijven spreekt me enorm aan.

Ik heb hier ook wel vaker last van bij studio voetbal aka studio ajax. Waar het normaal alleen maar om ajax gaat, zie ik in de wedstrijd tegen Groningen helemaal niks komen over het spel van Groningen. Waar ik me misschien nog wel erger aan heb geïrriteerd is de heer Mulder. Wat een zeikwijf, die nota bene nog uit Groningen komt, zal wel voor Veendam zijn ofzo.
Voor meer objectieve voetbal nieuws kijk ik toch meer naar Voetbal International, waar het natuurlijk ook niet objectief is. Als het op deze manier doorgaat kijkt binnenkort niemand meer naar een tv zender als eredivisie live, waar het op dezelfde manier aan toe gaat. De clubs moeten geld krijgen uit televisie, maar de televisies zorgen ervoor dat er niet meer naar gekeken wordt. Alle programma's maken zich hier aan schuldig, maar studio voetbal kijk ik eigenlijk al niet meer. Dat programma mag echt wel op de schop en een andere host en andere tafelgasten. Als eredivisielive de voetbalzender moet zijn, mogen ze van mij wel een beter programma op die tv maken die wat langer duurt en alle clubs naar voren komen, nee wordt er dan gezegd daar is clubtv voor. Snappen ze nog niet dat daar geen vraag naar is, ik hoop dat ze snel iets gaan veranderen, wat op deze manier gaan mensen alleen samenvattingen kijken en zeker niet naar programma's met mensen erin die er pseudo-intellectueel proberen over te komen. De enige die nog een beetje objectief is, is van Halst. Minpunt bij hem is dat hij het ook altijd maar over 2 clubs heeft en nooit de goede dingen van andere clubs laat zien.

Ben verder helemaal eens met je mening, ik zeg laat ze maar lekker want de kijkcijfers lopen toch steeds verder terug.

Ik zat ook met veel verbazing te kijken. Ik denk nou: Groningen krijgt wel een pluim. Maar het verbaast me niet als Jack van Gelder niet eens weet van wie Ajax verloren heeft. Bij Voetbal International gingen ze tenminste ook nog in op het goede spel van Burnet en hoe goed die wekelijks speelt.

Nee studio Ajax wordt minder en minder. Op Ajax tv wordt meer over andere clubs gesproken dan in Studio Voetbal;. Natuurlijk speelde Ajax slecht zondag anders verliezen ze niet van ons, maar dan nog is het ook gewoon een knappe prestatie van Groningen.

Ik durf nog wel een stukje verder te gaan dan subjectief: Ajax propaganda.
Elleboog van de week werd bv vooral gebruikt om de concurrentie van ajax schorsingen aan te praten en de ajacieden vrij te praten.
Veel psv-ers en twente spelers werden bij elke scheet de ze lieten in 'de elleboog van de week 'gegooit. Prima, maar de vuistslag in de maag van vertonghen tegen een psv-er werd door v Gelder en Molenaar weer uitgelegd als het betere duw en trekwerk. Vrijspraak volgde....

Beste schrijver van dit stukje, je hebt een goed punt!

Maar het een opmerking hiervoor genoemde 'ajax-propaganda' is een wat loze term. Ik denk dat Studio voetbal uitgebreid op zowel het succes als op het falen van Ajax afgaat. Met de buitensporige focus op Ajax proberen ze tegemoet te komen aan de verlangens van de grootste groep supporters in Nederland: Ajax-supporters. Wat dat betreft zien zij bot gezegd Ajax als een onderwerp van landelijk belang en Groningen als een onderwerp van regionaal belang.

Misschien zou dat veranderen als Groningen voor meerdere jaren in de top3 zou meedraaien zoals FC Twente nu doet. Op die manier is Groningen dan opeens 'relevant' in de discussie over het kampioenschap, die toch altijd de voetbalprogramma's zal domineren.

Je spreekt jezelf echt gigantisch tegen.

"in volledige euforie verkerend, keek ik gister voor het eerst in mijn leven uit naar Studio Voetbal"

"want wederom krijgt Studio Voetbal het voor elkaar mijn humeur te verpesten."

5 oktober 2011 om 18:06

Volledige euforie over de wedstrijd bedoel ik. Ik had zo'n lekker gevoel in mijn maag na de overwinning, dat ik zelfs zin had in studio voetbal (wetende dat dat veel over ajax gaat en het dus nu, aangezien Ajax tegen groningen speelde, het ook over groningen zou gaan, dacht ik)

Maar dat bleek dus vies tegen te vallen, dus kreeg studio voetbal het wederom voor elkaar om mijn humeur te verpesten.

5 oktober 2011 om 22:43

Feankenner bedoelt hier niet je euforie. Eerst zeg je dat je voor het eerst in je leven naar Studio Voetbal kijkt, later zeg je dat SV het wederom voor elkaar krijgt om je humeur te verpesten. Dit houdt dus in dat het eerder voorgekomen is. Maar als je voor het eerst in je leven kijkt kan dat niet toch?

6 oktober 2011 om 02:04

'naar uitkijken' is iets heeeeel anders dan 'naar kijken'

6 oktober 2011 om 12:26

Wat vincent zegt: Ergens naar uitkijken is iets heel anders dan ergens naar kijken.

Ik keek er voor het eerst naar uit omdat ik verwachtte dat het dit keer misschien wel over groningen zou gaan. Normaal gesproken kijk ik er dus niet naar uit, omdat groningen dan toch nooit genoemd wordt.

Duidelijker kan ik het niet maken ;

Los van het stukje dat je volledig gelijkt heb in je stuk, daar kom ook zo op terug. Eerst even dit:

goed stuk, leuk geschreven, leest lekker weg. je komt helemaal niet jaloers over maar juist als iemand die kritisch durft te zijn.

je hebt wel gelijk, het gaat altijd maar over Ajax, Psv, Feyenoord, Twente en wellicht AZ (als die met 18-2 winnen, bij wijze van spreke). Maar dat is iets waar ik me in het hedendaagse voetbal toch wel aan erger. altijd als er een subtopper van een topper wint, in nederland tenminste, is de topper heel slecht en de subtopper heeft geluk gehad dat de topper zo slecht was.

Dan kijk je toch voortaan Fc Groningen tv via eredivisie live in plaats van studio voetbal .
Als ze het bij studio voetbal over (met alle respect) clubs als NEC of RKC of Groningen gaan hebben kijken er nog geen 30.000 man .
Ik snap al dat gezeur over studio voetbal niet
Grote club = meer supporters = betere kijkcijfers

5 oktober 2011 om 18:10

De grap van een publieke omroep is nou juist precies het omgekeerde dan dat jij beweert. De publieke omroep is er namelijk niet voor het grote publiek, daar zijn de commerciële zenders voor. En een programma op de publieke omroep mag zeker geen voorkeur hebben voor een bepaald team. Daarbij is mijn punt juist, dat altijd als het over andere clubs gaat, dat dat dan altijd negatief is. Ook over ajax is het vaak negatief. Het is sowieso altijd negatief. Het is gewoon een slecht programma, en het valt mij op dat bijna iedereen, behalve een enkele ajaxsupporter het daarmee eens is....

5 oktober 2011 om 18:44

Jij hebt echt geen verstand ervan.
De clue is dus als je nou ook eens positief over de subtop bent dat je ook genoeg kijkers over houdt.
Maar het gaat alleen maar altijd over de topploegen en nooit over de subtoppers.
Dat is het probleem nou juist.
Omgekeerde Psychologie moeten ze eens uitvoeren daar in die studio maar dat snappen ze niet.
On topic dit is gewoon een geweldig stuk om te lezen, maar iedereen is zo negatief over de subtop dat begrijp je gewoon niet. Maar ja het is de Nos maar.
Die snappen er toch nooit iets van.

Dit verdiend gewoon een dikke 10.

5 oktober 2011 om 23:35

Bullshit. Voetbal International is meer populair onder jongeren dan Studio Voetbal, omdat het net wat menselijker en minder serieus is. Zonder daarbij specifiek een club constant aan te halen.

Volgens mij zit Studio Voetbal er nu net boven qua kijkcijfers, dat mag ook wel want Ned 1, 2 en 3 zijn altijd de best bekeken zenders (er zijn nog altijd veel mensen die vanwege geloof of bereik slechts 3 TV zenders hebben). Ben er van overtuigd dat VI beter bekeken zou zijn als het op Ned 1, 2 of 3 uitgezonden werd.

Jongens, iedereen die gereageerd en beoordeeld heeft (positief of negatief) bedankt. Ik had dit grote aantal reacties eigenlijk niet verwacht, ik vind het wel leuk hoor, daar niet van.

Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik kan helaas niet op iedereen reageren (want daar heb ik de tijd niet voor). Al zou ik dat graag willen.

In iedergeval bedankt voor de reacties met complimenten, en ook bedankt voor de kritische reacties. Dat vind ik namelijk ook leuk om te lezen en is voor mij leerzaam. (onder het mom van verbreden van je kennis zullen we maar zeggen ;

Toe maar, pak ze aan! Eindelijk eens iemand die dat verschrikkelijke programma aanpakt, studio ajax op de publieke omroep, belachelijk! 5 sterren of course

Heerlijk!

Effe een lekkere tirade tussendoor kan nooit kwaad..!

Weet je wat, ik hoop dat jack van Gelder dit stukje leest en tot inkeer komt, zou goed zijn voor dit programma.

off: Ben benieuwd of van Gelder volgende zondag het weer over ajax gaat hebben, hoewel Oranje speelt.

Heerlijk stukkie, in een keer doorgelezen en Studio Sport kijk ik al 2 jaar niet meer. VI gaat elke maandag en vrijdagavond wel aan, gewoon lekker geouwehoer ongenuanceerd en iedereen komt aan bod zelfs de Jupiler League bijvoorbeeld. Voetbal is voor iedereen en niet alleen voor de topclubs. Daarnaast irriteer ik me altijd mateloos aan Jan Blabla Mulder. Vind het wel jammer dat Waterreus er elke week zit want hij kan denk ik genoeg andere dingen doen dan bij zulke domme gasten gaan zitten.

6 oktober 2011 om 10:09

Hahahaha wat een grap ben jij zeg! Te mooi voor woorden dit. Ronal Waterreus is wellicht nog de ergste die er tussen zit! De mensen die pro-ajax zijn durven ten minste aan te geven dat wanneer er iets fout gaat daar dat het aan Ajax zelf ligt. Als het bij PSV wat minder gaat, ligt het altijd ergens anders aan en ligt de schuld zeker niet binnen PSV zelf, want dat zou toch niet kunnen, daar in dat gemoedelijke Brabant. Nee, Jan Mulder is in vergelijking met Ronal Waterreus nog een erg verstandige man die wél verstand van zaken heeft.

Verder moet ik zeggen dat ik elke week standaard op de bank zit voor Studio Voetbal, gewoon omdat ik niets beters te doen heb en omdat ik het best interessant vind allemaal. Het is in ieder geval voor mij een stuk interessanter dan dat populaire gesauwel van Genee en zijn vrienden.

Hiermee wil ik de schrijver echter niet van zijn gelijk beroven hoor. Ik ben het wel zeer zeker met hem eens. En inderdaad, voor mensen die Ajax en Feyenoord koud laten is het ook een stuk minder interessant. Maar wees zo eerlijk om te zeggen dat de attentie bij VI ook vooral naar de topclubs gaat. Bovendien hebben die ook meer tijd, dus hebben ze de mogelijkheid om het ook over wat minder interessante teams te hebben dan de 3 oorspronkelijke topclubs die geheid veel meer in het nieuws komen. Dan is het voor de publieke omroep sowieso een stuk aantrekkelijker om het daar over te hebben dan over de wat mindere teams.

6 oktober 2011 om 11:13

Waterreus heeft idd niks tussen die mensen te zoeken aangezien het altijd over Ajax gaat. Het is jammer van de persoon Waterreus dat hij nu gaat kletsen met een stel randdebielen en daar zelf ook aan mee gaat doen. Hoeft niet meteen zo op je teentje getrapt te zijn hoor.
En Jan Mulder mag met zijn prietpraat beter bij omroep Max gaan zitten over zijn verhaaltjes altijd over vroeger blablabla.

Je krijgt 5 Sterren. Ik ben zelf een Ajacied en vindt dat ze het meer moeten verdelen dan alleen maar Ajax. Want hiermee wordt nog eens indirect aangetoond dat Ajacieden 'arrogant' zijn.

Hopelijk stoppen ze die amateuristische programma met de dikzak Jack Van Gelder die niks anders te doen heeft.

Eindelijk is een artikeltje hierover, ook nog is leuk geschreven! Ik als Feyenoorder erger me er wel aan, hoewel ze het per ongeluk de afeglopen weken positief over Rotterda-zuid wilden hebben. Ik vindt het logisch dat de topclubs meer tijd krijgen in zo'n programma, maar dit is wel zwaar overdreven. Ik kijk het ook steeds minder om eerlijk te zijn, dat komt zeker gedeeltelijk doordat ze maar blijven hangen in dat zelfde onderwerp...
Hoewel ik Jan een geweldige analist vindt, boeien de rest van de gasten me nou niet echt. En zeker niet als ze allemaal ongeveer het zelfde over de topvijf hebben te zeggen. En dat de nummer 6 een leuke spits erbij heeft lopen...

Groot gelijk heb je, wat mij betreft mogen ze wel is de Koel als achtergrond nemen of de Euroborg na zo'n overwinng... om maar een begin te noemen!

Vijf sterren

Mee eens, ook de samenvatting gaf nu niet echt weer hoe de wedstrijd ging.. Jammer, had graag gezien hoe Groningen Ajax steeds vastzette op eigen helft..

Verder is beetje objectiviteit sowieso ver te zoeken bij de Nos. Als Real - Barca er op is in de CL, zijn Koeman en Van Gelder daar zo in het stadion. Van Gelder die tijdens Studio Voetbal nog riep dat hij Real haat.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren