Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Project Qatar

Laatste update:

Geachte bestuursleden,

Hierbij wil ik graag reageren op uw vraag naar de mening van de fans met betrekking tot het huidige beleid van de club na de overname van Qatarese investeerders. Aangezien ik als Nederlandse fan iets minder dicht op de club sta dan de meeste Franse fans, denk ik dat mijn kijk op de zaken meer objectief zal zijn. Mijn visie op de huidige gang van zaken heb ik ondergebracht in een adviesrapport. Deze stuur ik mee als bijlage, welke onderaan de mail te lezen is.

Met vriendelijke groet,

Remon Korteweg

----

Bijlage 1: Adviesrapport over het huidige beleid bij Paris Saint-Germain

Opmerking: In het vervolg zal ik de huidige gang van zaken voor het gemak omschrijven onder de naam 'Project Qatar'.

Hoofdstuk 1: De aankopen
Alvorens Qatarese investeerders de club overnamen, kocht PSG al twee spelers: Nicolas Douchez en Kevin Gameiro. Beide aankopen zijn in mijn ogen zeer gericht. Doordat de eerste en tweede doelman van vorig seizoen, Apoula Edel en Gregory Coupet, beiden zijn vertrokken, kon PSG alleen nog een beroep doen op het grote talent Alphonse Areola. Deze keeper is echter nog te jong om als eerste keeper te fungeren en daarom moest er minimaal één keeper bijkomen. Nicolas Douchez is een betrouwbare en ervaren doelman die zich vooral de laatste jaren in positieve zin heeft onderscheiden bij Stade Rennes. Kevin Gameiro is een echte goalgetter en die had de club ook zeker nodig gezien de matige prestaties van zowel Mevlüt Erding als Guillaume Hoarau het afgelopen seizoen. Gameiro is klein en behendig en zal een goed koppel vormen met Hoarau in de spits.

Na de overname deed PSG nog zes aankopen. Zo versterkte de club zich Milan Bisevac. PSG kon voor de overname de speler niet betalen, maar Valenciennes zwichtte deze zomer alsnog voor het grote geld van Project Qatar. Toch vind ik Bisevac niet een directe versterking voor de basis. Het lijkt me duidelijk dat Mamadou Sakho, het grootste verdedigende talent van Europa, sowieso een basisplek krijgt toebedeeld. De kwaliteiten van de andere basisspeler van afgelopen seizoen, Sylvain Armand, vind ik tevens niet onderdoen voor de kwaliteiten van Bisevac.

PSG hengelde deze zomer bovendien twee verdedigende middenvelders binnen: Blaise Matuidi en Mohammed Sissoko. Dit zijn goede aankopen, maar ze zijn niet gericht. Op deze posities spelen immers al Matthieu Bodmer en Clément Chantôme, twee spelers die ik goed genoeg acht voor de basis. Vooral Chantôme is een zeer talentvolle speler. Matuidi is dat uiteraard ook, maar ik ben van mening dat talenten uit de eigen jeugd voor gaan ten opzichte van aangekochte talenten. Natuurlijk heb ik geen enkel commentaar op de kwaliteiten van het huidige defensieve blok op het middenveld. Echter denk ik dat je vier spelers met zulke kwaliteiten nooit tevreden kunt houden als je er per wedstrijd maar twee opstelt.

Jérémy Ménez is de derde Fransman die is gehaald tijdens Project Qatar. De geluiden over Ménez van de fans om mij heen zijn zeer wisselend. Ik kan geen voorspelling doen over de prestaties van Ménez voor komend seizoen. Wat wel zeker is, is dat PSG hard een rechtsbuiten nodig had na het vertrek van Ludovic Giuly. Het liefst zou ik nog een rechtsbuiten gekocht zien worden, tenzij coach Kombouaré het aandurft om ook Loris Arnaud een kans te geven als rechtsbuiten.

Over de aangekochte doelman Salvatore Sirigu kan ik geen oordeel vellen. Eerlijk gezegd volg ik de Serie A niet bepaald op de voet. Door deze aankoop heeft de club nu echter wel twee ervaren keepers in de selectie plus één groot talent. Ik denk dat de aanwezigheid van Sirigu goed is voor de concurrentiestrijd onder de keepers.

De derde speler die afkomstig is uit de Serie A en sinds deze zomer bij PSG speelt, is Javier Pastore. Natuurlijk is dit een geweldige aankoop. Echter vind ik het bedrag wat voor de speler van Palermo betaald is, zo'n 43 miljoen euro, zorgwekkend. In mijn ogen is dit bedrag niet marktconform en het neertellen van zulke absurde bedragen kan dan ook schadelijk zijn voor het imago van de club. Hier kom ik in één van de volgende hoofdstukken op terug.

Hoofdstuk 2: Toekomstige versterkingen
De huidige selectie van PSG is met zekerheid één van de sterkste in de Ligue 1. De enige positie die in mijn ogen nog versterkt moet worden, is de linksbuiten-positie. Nu kan alleen Nene alleen op die positie uit de voeten, dus is een extra linksbuiten vereist om een eventuele schorsing of blessure van Nene op te vangen.

Hoofdstuk 3: Het imago van de club
Het aantrekken van Javier Pastore voor 43 miljoen gaat het clubimago schade aanbrengen. Dit soort nieuws met dergelijke bedragen erin vermeld gaat de hele wereld rond. Veel mensen zullen de club dan ook snel gaan vergelijken met Manchester City, een club die in mijn ogen geen al te best imago bezit. Manchester City koopt talloze spelers met exceptionele kwaliteiten voor veel geld zonder zich te beseffen dat de club op de betreffende positie al toppers in huis heeft. Hierdoor wordt de selectie veel te breed. Het bestuur van Paris Saint-Germain moet voorkomen dat deze club diezelfde weg inslaat. Om even terug te komen op de situatie omtrent Pastore: natuurlijk heeft deze speler kwaliteiten om je vingers bij af te likken, alleen ben ik van mening dat voor zo'n jonge speler hooguit 25 miljoen betaald moet worden.

Hoofdstuk 4: De conclusie
PSG heeft de afgelopen jaren naam gemaakt door vele (jonge) spelers te kopen die de Franse nationaliteit bezitten dan wel in de Franse Ligue 1 uitkomen. De gerichtheid van deze aankopen was altijd groot. Deze ingeslagen weg moet PSG vervolgen, ook tijdens Project Qatar waar de verleiding om het grote geld direct voor één speler over de balk te smijten groot is. Wanneer de beleidsmakers hun beide benen op de grond houden en gerichte aankopen blijven doen die aan één of beide van de bovenstaande criteria voldoen, dan tilt de club niet alleen zichzelf, maar ook het Franse voetbal naar het gestreefde hogere niveau.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind het stuk heel goed geschreven, op een originele manier en grammaticaal correct.
Ik hoop ook dat PSG niet het Franse City wordt, want zulke investeerders verpesten talrijke spelers en ploegen voor hun 'plezier'.

Alleszins, ik geef je 4 sterren.

Het was wachten op een clubexpert van jou over de Qatarese overname en daar is 'ie dan. Een interessant onderwerp in ieder geval en op een bijzondere manier ingeleid. Deze manier van vertellen heeft wel een groot nadeel en dat is dat je nu de stijl van 'opsomming' hebt gebruikt. Dat maakt een stuk tekst wel heel zakelijk en komt het leesplezier wat mij betreft niet ten goede, omdat een tekst op deze manier heel voorspelbaar wordt. Verrassend dus bij het begin, maar pas op dat het niet te snel verveelt voor mensen die normaal gesproken niet veel met de Ligue 1 hebben. Verder zonde van een paar slordigheden in de spelling, maar dat overkomt bijna iedereen en daarvoor zijn we ook mensen.

Inhoudelijk kan ik me trouwens bijna helemaal in je tekst vinden. Wel ben ik minder negatief over de aankoop van Pastore. Het grote bedrag dat voor hem is neergelegd, zorgt er wel voor dat de Ligue 1 serieuzer wordt genomen. Zolang het bij één heel dure aankoop blijft, denk ik niet dat het schadelijk voor het imago is. Iedere grote club doet zo af en toe een topaankoop, zelfs Barcelona (villa voor 40 miljoen, Ibrahimovic voor 45 miljoen Eto'o) en die club heeft totaal geen last van het imago van 'koopclub'. Binnen een jaar nog zo'n aankoop zou het imago waarschijnlijk wél serieuze schade toebrengen.

Dat je inhoudelijk verder niet diep bent gegaan, vind ik jammer, maar veel mensen volgen de Ligue 1 nauwelijks en om het binnen de 1.000 woorden-norm begrijpelijk te houden, is het ook eigenlijk onmogelijk een diepgaande tekst te schrijven. Of je moet het onderwerp veel meer versmallen, maar aangezien dit het eerste artikel over 'project Qatar' is, snap ik dat je dat niet wilde.

7 augustus 2011 om 11:06

Bedankt voor je lange reactie!

Inderdaad is het stuk erg zakelijk geschreven. Daar heb ik expres voor gekozen. Het zou in mijn ogen namelijk niet kunnen om een niet-zakelijke bijlage toe te voegen aan een zakelijke mail die aan het bestuur is gericht. Overigens ben ik het uiteraard met jou en de mensen hieronder eens dat de zakelijkheid van een CE er wel voor zorgt dat het artikel kan gaan vervelen.

Ook over het imago ben ik het wel met je eens, behalve dan dat de aankopen die je hierboven (ibrahimovic, Villa) noemt anders dan Pastore al toppers waren die al meerdere jaren op rij constant hadden gepresteerd bij een topclub. Pastore heeft dat nog niet, dus vind ik hem persoonlijk nog lang geen 43 miljoen waard.

Inderdaad is het heel moeilijk om binnen de 1.000 woorden-norm te blijven. Met dit probleem heb ik bij mijn laatste vier Ce's te maken gehad. Vandaar dat ik niet te diep op het onderwerp kon ingaan, ook aangezien veel mensen hier weinig van PSG en de Ligue 1 afweten.

Nogmaals bedankt voor de reactie, met deze opmerkingen kan ik weer een hoop! :D

8 augustus 2011 om 19:01

Pastore is ook geen 43 miljoen waard, maar dat tast het imago van de club ook niet echt aan. Villa was 28 toen hij door Barça gekocht werd, op zo'n leeftijd is 40 miljoen ook een belachelijk bedrag, maar dat heeft verder weinig te maken met aantasting van het clubimago.

De 1.000 woordennorm is erg vervelend eigenlijk. Wat mij betreft, wordt die limiet gewoon naar 1.250 woorden opgerekt, dat zou al een hele hoop schelen. Verder moet de limiet ook weer niet opgerekt worden, hele boekwerken als clubexpert verhoogt de drempel om er eentje te schrijven. Maar goed, dat is een andere discussie.

Mooie clubexpert, ik vind je alleen iets te snel 'to the point' gaat, maar leuke manier van schrijven, hoor!

7 augustus 2011 om 11:07

Klopt, maar dat komt door de 1.00 woorden-norm, die ik met een korte introductie zou overschrijden.

Bedankt voor alle reacties trouwens!

De manier van schrijven is origineel. Ik volg PSG en de Franse competitie bijna niet, alleen de grote wedstrijden. Je hebt me in ieder geval goed op de hoogt gebracht, echter is je CE ook zakelijk, wat mijn leesplezier vermindert, maar al met al 4 sterren.

Zakelijke CE met een orgineel randje eraan.

4*

Origineel stuk, zat prima in elkaar, was leuk om te lezen!

Heel origineel, wist eigenlijk nog niet veel over de aankopen van Psg op Pastore na.
Btw,hoe is het met erdinc was vroeger toch wel een groot talent, basisspeler dit seizoen of bankzitter?

7 augustus 2011 om 00:31

Gewoon misbruikt door PSG . Ze zetten hem of alleen in de spits of hij mocht op de flanken spelen.erdinc is een speler voor een 2 spitsensysteem en alleen daar kan hij functioneren, Bij PSG spelen ze dat niet en speelde hij niet zo best.bij Schoux speelde ze wel met 2 man voorin en speelde hij gewoon goed.

7 augustus 2011 om 11:09

Ben ik niet helemaal met je eens.
PSG gebruikte in het begin van het vorige seizoen nog de 4-4-2 opstelling met daarin Hoarau en Erding in de spits. Dat werkte echter niet, omdat beide spitsen hopeloos uit vorm waren. Daarna is Komboauré de 4-5-1 variant gaan gebruiken met óf Hoarau óf Erding. Maar het feit dat hij 'misbruikt' werd door Psg, daar heeft Erding natuurlijk ook zelf z'n steentje aan bijgedragen.

Ik denk dat Erding dit seizoen op de bank terecht komt. Ik denk dat de spitsen Hoarau en Gameiro uitstekend bij elkaar passen en dan ook de vaste spitsen worden in een 4-4-2 opstelling.

7 augustus 2011 om 13:12

Erdinc speelde gewoon goed alleen Hoarau speelde barslecht bij de 4-4-2 opstelling . Erdinc kan een team niet op sleeptouw nemen en hij moest dat elke keer bij PSG . En dan gaat die trainer naar een opstelling waarin meerdere spelers letterlijk werden verkracht.en daarna speelde Hoarau vaker in de spits maar die was nog steeds uit-vorm en Erdinc mocht soms invallen en op de flanken spelen ..... Lekkere trainer was die Komboauré zeg.

Erdinc moet gewoon vertrekken . PSG heeft allemaal grote namen maar ze zullen niets presteren , Ze moeten eerst maar eens een team worden . Ze verliezen met al die sterren al van Lorient . Lekker begin hoor.

Ontopic:

Leest lekker weg 5 sterren.

8 augustus 2011 om 11:04

Nou, ik vind dat je een begenadigde spits als Erding ook op doelpunten mag aankijken, en wat dat betreft heeft hij er gewoon niet genoeg gemaakt afgelopen seizoen. Je zegt dat Erding een team niet op sleeptouw kan nemen, maar dat is dan toch een gebrek van Erding zelf? De 4-5-1 opstelling vond ik niet zo verkeerd, met Bodmer als centrale man op het middenveld. Alleen werd wel duidelijk dat de spits (hoarau dan wel Erding) niet genoeg aanvoer kreeg en er moest een tweede spits bijgezet worden.

Dan nog even over je laatste alinea: De Franse competitie is zo wisselvallig als het weer. Het verbaast me dan ook niks dat PSG thuis verloor van Lorient, zeker omdat Lorient al jaren een angstgegner is van Paris. Over één wedstrijd gezien kun je natuurlijk nooit concluderen of er al een team is of niet. De spelers zullen aan elkaar moeten wennen, en begrijpelijk.

De briefvorm heb ik al een tijd niet meer gezien, maar kan in dit geval prima gebruikt worden. Het is zakelijk geschreven, maar dat hoort ook zo in dit geval (je schrijft het immers aan Psg) Ik lees alleen niet echt veel nieuwe dingen, maar ik denk dat het merendeel de Ligue 1 niet zo volgt dus dat snap ik wel. Je schrijfstijl was prima en grammaticaal heb ik er ook niet veel op aan te merken

Overigens is de link met Man city denk ik in zoverre terecht dat er vrij veel met geld over de balk gesmeten wordt. Ik snap dat je daar als supporter niet op zit te wachten, maar ik ben bang dat PSG nog wel even door gaat met centjes uitgeven.

--
kleine opmerking: je zei in het begin : ''denk ik dat mijn kijk op de zaken meer objectief zal zijn''
Maar jouw kijk er op is jouw mening en een mening is nooit objectief (ik ben een beetje iets met wat mieren aan het doen, ik weet het)

3.5 sterren (4 is heel goed, 5 perfect dus 3.5 is in mijn ogen gewoon goed )

Hele originele CE, leest lekker weg.

Het concept is leuk verzonnen. Maar daar blijft deze CE toch echt bij. Het is leuk maar meer ook niet. Een 3tje waard.

Mooi stuk, las goed door. Paar mooie feiten waar ik het mee eens ben.

4 sterren (geen 5 want ik vond het wel een beetje lomp dat 1 van je hoofdstukken maar ong 6 regels was)

Ik heb het artikel met plezier gelezen maar het is, naar mijn mening, weinig spectaculair als adviesrapport. Het zijn voornamelijk ingetrapte deuren, terwijl nieuwe deuren of onbekende passages wellicht in een artikel van een clubexpert van toevoeging kunnen zijn. Daarom ook 3/5 sterren, ruim voldoende, maar er blijft ruimte is voor verbetering. Ik lees overigens weinig clubexpert-artikels, dus wellicht zijn de andere gebruikers wat royaler bij het uitdelen van sterren. Ik doe ook geen spellingscontrole, maar richt me op het informatieve gedeelte. Leuk stuk Grote Ree!

Voor het imago van PSG hoeven we ons vooralsnog weinig zorgen te maken. Ze kopen over het algemeen nog geen absolute topspelers, maar krikken wel het niveau van de Ligue 1 omhoog. En de vergelijking met Manchester City FC betreft de imago-schade komt over als definitieve schade, terwijl mensen bijvoorbeeld Chelsea na de eerste 2 à 3 koopzieke jaren inmiddels weer omarmen. Zal voor PSG ook kunnen gebeuren, vooral omdat het al een club was met historie en aanhang.

PSG was behoorlijk afgedaald en een aantal seizoenen geleden nog bijna gedegradeerd. In Parijs hopen de supporters de hoogtijdagen zoals in de periode rond 1996 (met Rai, Bernard Lama, Djorkaeff, N'gotty, Loko en Guérin etc) nu te evenaren en wellicht te verbeteren! De hoop is weer terug en PSG meldt zich weer tussen Lyon, Marseille en Lille aan de top van de Ligue 1 en is titelfavoriet. Vorig seizoen al 4e, dus nu is er meer mogelijk na de kwaliteitsinjectie! Inderdaad goed voor de aantrekkelijkheid van de Ligue 1, goed voor de hoofdstad en de ontwikkeling van het Franse voetbal op meerdere vlakken. Ik verheug me nu al op de klassieker Psg-o.m.!

8 augustus 2011 om 11:09

Dankjewel voor je reactie. Ik heb me door twee omstandigheden wat meer op de vlakte gehouden, zoals ik wel vaker doe in mijn Ce's over Psg.
1. De 1.000 woorden-norm is killing als je een diepgaande CE wil maken over een club die de afgelopen tijd een aantal stormachtige ontwikkelingen heeft doorstaan.
2. Veel lezers weten weinig tot niets van PSG en de Ligue 1. Ik probeer mijn artikelen voor hen vaak zo laagdrempelig mogelijk te houden, zodat ook zij snappen wat ik formuleer.

Je visie over het imago spreekt me aan. Van die kant had ik het nog niet bekeken.

8 augustus 2011 om 13:25

Ik zie de vergelijking met City sowieso niet zo heel snel gebeuren.

City is een uniek geval. Naar mijn idee doen die aankopen om het aankopen doen. Ze kopen zo ontzettend veel spelers voor torenhoge bedragen en dat is killing voor het imago. Vooral als het geen gericht aankopen zijn. Bij PSG zie ik dat niet zo snel gebeuren en het lijkt mij toch dat er daar meer een team gebouwd wordt.

Eerst is de nieuw spits Gemeiro een goede aankoop om samen met huidige aanvaller Haraou in de spits te voetballen, dat neigt na 4-4-2. Echter hoop je later nog op een linksbuiten? Vreemde beredenering in mijn ogen. Verder heeft PSG het natuurlijk niet echt laten zien afgelopen jaren, maar toch acht je de huidige basisspelers vaak goed genoeg om mee te gaan doen. Vreemd in mijn ogen, tuurlijk kan een selectie met gerichte aankopen inderdaad beter functioneren, maar PSG wil terug naar Franse overheersing dan is goed niet goed genoeg meer, dan moet elke positie beter.

8 augustus 2011 om 16:10

De 4-4-2 opstelling van PSG is eigenlijk meer een 4-2-2-2 opstelling, met Nene en Menez aanvallend ingesteld en daarachter een defensief blok. Misschien schept deze toevoeging meer duidelijkheid.

Mijn mening is dat spelers als Armand, Chantôme en Bodmer ook goed genoeg zijn om mee te komen in Project Qatar. Armand en Bodmer vanwege hun ervaring en betrouwbaarheid en Chantôme omdat het zo'n groot talent is. Ik zie persoonlijk niet de meerwaarde in van spelers als Matuidi en Sissoko ten opzichte van Bodmer en Chantôme. Dit zijn puur breedteaankopen. De aankopen Sirigu, Douchez, Menez en Pastore schaar ik dan weer onder de pure versterkingen.

9 augustus 2011 om 12:01

Ik vind Sissoko toch echt geen onaardige voetballer. Tevens ben je als elftal zo sterk als je bank is wordt er ook wel gezegd, dus breedte aankopen die (bijna) net zo sterk zijn als de basis zou ik wel toejuichen.

4-2-2-2 Dus de vleugelspitsen spelen meer hangend zeg maar?

9 augustus 2011 om 14:06

Klopt, vleugelspitsen spelen iets meer hangend.
Wat de aankopen betreft heb je wel gelijk hoor, het is altijd goed als je bank hebt die bijna even sterk is als de basis. Alleen ben ik bang dat spelers als Sissoko, die al bij grote clubs heeft gespeeld, er niet blij van worden als ze geregeld op de bank moeten zitten. Dat kan wel eens verpestend gaan werken voor de sfeer binnen de club.

9 augustus 2011 om 15:17

Daar heb je inderdaad een punt. Als Sissoko niet beter speelt dan de anderen en op de bank belandt, kan het maar zo zijn dat je met een speler komt te zitten die niets wil. Anderzijds denk ik dat Sissoko wel in de basis komt, omdat hij toch een bepaalde techniek heeft en een goede voetballer is.

We zullen zien, ik hoop dat je blijft schrijven, want je stijl ligt me wel, ik twijfelde alleen aan wat uitspraken, vandaar de niet al te hoge waardering. Wel netjes dat je antwoorden blijft geven!

Ik vind Het wel goed dat ze temminste 1 wereldtopper hebben gehaald (pastore) om hun ambities te laten net zoals man city robinho hadden gekocht

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren