Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Het ultieme gevoel

Laatste update:

Atlanta 1996. Nog 500 meter te gaan op de 1500 meter. Hicham el Guerrouj sprint nek aan nek met de Algerijn Noureddine Morceli. Het opkomende Marokkaanse talent is op weg naar goud op de Olympische spelen. Dan slaat het noodlot toe, El Guerrouj raakt de hiel van de Algerijn en valt. Ik kijk naar links en zie mijn vader met zijn handen in zijn haren, ik kijk naar rechts en zie mijn moeder diep teleurgesteld kijken en vraag mijzelf als achtjarige jongen af wat er zo bijzonder is aan deze valpartij.

Ibrahim Afellay, Adil Rami en Marouane Fellaini zijn een paar spelers die niet voor hun vaderland Marokko kozen, maar voor het land waar zij opgegroeid zijn. Niet zo lang geleden noemde ik Fellaini in een clubexpert ‘’landverrader’’ wat mij op felle kritiek kwam te staan. Na wat discussies geef ik toe dat die bewoording verkeerd was. Ja, in mijn ogen maakte hij de verkeerde keuze. Niet omdat hij voor België koos, maar omdat hij zelf zei dat hij niet met zijn hart koos. Elke keer als ik het Marokkaanse volkslied hoor, voor een belangrijk evenement, krijg ik rillingen over mijn lichaam en begint mijn hart sneller te kloppen. Maar dat ben ik, dat geeft mij nog niet het recht voor anderen te bepalen voor welk land zij zouden moeten kiezen. Dat geeft tevens anderen niet het recht om te zeggen dat Afellay voor Nederland moest kiezen. Voor een land uitkomen is iets persoonlijks en tegelijkertijd kan het invloed hebben op twee naties, dat brengt logischerwijs hevige emoties en felle discussies met zich mee.

Wat ik Afellay wél kwalijk neem, is dat hij zijn keuze niet heeft gebaseerd op gevoel. Als zijn hart bij Nederland ligt, dan had ik zelfs gehoopt dat hij voor Nederland zou kiezen, maar dat deed hij niet. Hij koos op ‘’verstand’’. En ik zeg niet dat hij wat betreft kansen op prijzen een slechte keuze heeft gemaakt. Hij zal bij Nederland een geweldige carrière hebben. Finale van een WK, één van de kanshebbers op het EK 2012. Nee, bij Marokko mogen wij blij zijn als wij ons kwalificeren voor het WK 2014. Met wat geluk komen wij nog ver bij de Afrika Cup 2012, want kwaliteit hebben we wel. Desondanks zullen de meeste interlands gespeeld worden tegen Afrikaanse beulen op velden waar de plaatselijke A3 nog over zou klagen. Maar is dat waar interland voetbal omdraait? Velen zullen waarschijnlijk volmondig ja antwoorden, maar ik niet. Als ik met een echte bal kon doen wat ik met PES 2011 kan doen, dan zou ik met bloed, zweet en tranen de rode vlag met groene ster verdedigen. Al was het bij wijze van spreken op een modderveld met een lekke bal.

Nadat Nederland de finale verloor op het WK, zag ik Sneijder met tranen in zijn ogen. Dát was de uitdrukking van alle Nederlanders bij wie het hart voor Nederland klopt. En terwijl ik in Marokko naar de huldiging keek. Waar ik omringd was door mensen die voor Spanje waren, besefte ik iets. Ik vond het super jammer dat Nederland het WK niet won, maar ik was nog teleurgestelder toen Badr Hari zich liet gaan tegenover Remy Bonjasky. De decepties van El Guerrouj op de Olympische spelen van 1996 en 2000 deden mij meer pijn, en de fout van Khalid Fouhami die Marokko de CAN 2004 kostte bracht hevigere emoties in mij naar boven. Het enige wat ik spelers als Mehdi Carcela, en Nacer Chadli zou willen meegeven is dat zij hun keuze in mijn ogen zouden moeten baseren op hun hart en gevoel en als dat bij België ligt, so be it.

Wellicht ben ik één van de weinigen, maar ik vind dat de FIFA een fout heeft gemaakt om spelers nog van land te kunnen laten veranderen nadat zij een oefenwedstrijd gespeeld hebben. Chadli gaf laatst aan dat hij een oproep van Marokko voor de wedstrijd tegen Noord-Ierland accepteert om ‘’de sfeer te proeven’’. Ik vind het zo jammer om zulke dingen te moeten horen en lezen. Wil je voor België spelen doe dat dan vol overgave. Wil je voor Marokko spelen idem dito. Nu komt hij over alsof hij even op proef gaat bij een club om te kijken of zij bij elkaar passen. En naar die kant gaat het in mijn ogen op in de toekomst. Door de nog steeds toenemende immigratie van mensen over de hele wereld zullen sporters steeds vaker de keuze hebben om voor meerdere landen uit te komen. Als iedereen dan voor sportieve belangen gaat kiezen, dan zal op den duur de eer om voor je land uit te komen compleet weg zijn. Ik hoop met heel mijn hart dat ik het fout heb, en het niet verder die kant op zal gaan in de toekomst.

Athene 2004. Nog 400 meter te gaan op de 1500 meter. Ik zie de gedoodverfde favoriet El Guerrouj sprinten voor zijn leven, geflankeerd door twee donkere Afrikanen. Na jarenlang heersen op de 1500 meter, ontstonden er dit jaar wat scheuren in zijn hegemonie. En ik ben bang, ik tril van angst dat hij de bekroning voor zijn geweldige carrière niet gaat krijgen in de vorm van Olympisch goud. En ik citeer ‘’Ik zag ze naderen, op dat moment kreeg ik een duwtje in mijn rug waardoor ik alsnog afstand kon nemen en winnen’’. El Guerrouj won op de valreep. Ik kijk naar links, en zie mijn vader met tranen in zijn ogen springen als een Merengue die de overwinning op Barcelona viert. Ik kijk naar rechts en zie mijn moeder vol ongeloof kijken. Ik kijk naar mijn handen die rusten op mijn benen, en ik zie ze alle vier trillen. Ik voel op mijn linkerwang een traan en besef: Dit is het ultieme gevoel.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je eerste alinea en je laatste zijn heel mooi geschreven in mijn optiek. Je brengt je mening in de rest van het stuk goed naar voren en bovendien kan ik me er wel in vinden. Ik geef je 5* in de hoop dat je doorgaat met zulke verhalen.

10 november 2010 om 20:41

Bedankt kerel!

Mooi stuk, in een adem uitgelezen.

Persoonlijk vind ik het een heel moeilijk onderwerp. Het lijkt me heel lastig om te moeten kiezen tussen 2 landen. En meestal ook het kiezen tussen verstand en gevoel.

10 november 2010 om 20:44

Klopt, het is zeker ook geen makkelijke keuze. Iedereen heeft weer andere belangen en argumenten die hij meeneemt in zijn beslissing.

Bedankt!

Zeer moeilijk onderwerp maar heel mooi verwoord. Van beiden kanten proberen laten zien wat het met zich mee kan brengen. Eerste en laatste alinea zijn zoals Suurbier zei echt mooi geschreven. 5 stars!

10 november 2010 om 21:08

Thanx, Blijft lastig inderdaad!! Bedankt voor je feedback!!

Fantastische clubexpert!
Mooie eerste plus laatste alinea. Ook beargumenteer je jouw mening goed, met mooie voorbeelden. Het ultieme gevoel en de ultieme clubexpert.

10 november 2010 om 22:17

Bedankt voor dit grote compliment!

geweldig stuk, en ik snap je helemaal. het gaat denk ik allemaal om identiteit en je moet daarvoor kiezen. als je jezelf als nederlander ziet, wat ik best kan snappen, dan moet je voor nederland kiezen. maar dan moet je dat wel kiezen op gevoel, het is geen rationele beslissing.

ik ben ook blij voor marokko dat nu steeds meer jongens hier voor marokko kiezen. wat mijzelf betreft zou ik zeker niet voor nederland kiezen, vooral vanwege het (politieke) klimaat wat hier (en in heel europa) heerst m.b.t. minderheden, vooral moslims. daardoor zou ik eerder het thuisland kiezen. maar dat kan voor iedereen anders liggen.

Dit is een stuk geschreven vanuit het hart. Veel schrijvers proberen te doen alsof ze iets vanuit hun hart schrijven maar dat mislukt dan totaal. Dit niet, of je moet héél goed kunnen schrijven . Dit is gewoon écht. Mooie boodschap, kies met je hart.

10 november 2010 om 22:18

Hahaha dit was dus echt vanuit het hart. Bedankt

Dit is echt een prachtig stuk! Iedereen mag natuurlijk zijn eigen keuze maken, maar als je het niet op gevoel doet vind ik het zelf ook niet overtuigend genoeg. Je moet ergens met je hart voor kiezen, niet kijken naar het geld en de carrière. Jij verwoordt het geweldig!

10 november 2010 om 22:29

Bedankt, ik ben het helemaal met je eens!

Je verwoordt je gevoel echt goed en ik ben het compleet met je eens. Ik vind het prachtig dat ook een goede speler kiest op gevoel i.p.v. op waar hij speeltijd/prijzen kan pakken. Ryan Giggs en Jari Litmanen voetbalden ook gewoon voor Wales en Finland terwijl ze zich vast wel hadden kunnen naturaliseren tot een andere nationaliteit. Jari in Oranje of Giggs bij Engeland het had vast wel gekund, maar dat wilden ze niet. Gewoon op gevoel kiezen! Goed stukje

10 november 2010 om 23:39

Mn handen en benen..... daar heb ik er in totaal 4 van haha...

Thanx en ik ben het met je eens!

Goed geschreven stuk, wilde ook niet stoppen met lezen. Eerste en laatste alinea vind ik heel mooi. Je legt je mening erin en weet die goed te onderbouwen. Ben het overigens wel met je eens, t lijkt me alleen heel erg lastig om de goede keuze te maken. Een jongen als Afellay woont als zijn hele leven in Nederland, maar komt uit Marokko en daar ligt je hart dan ook bij.

10 november 2010 om 23:51

Daarom..ik neem hem zijn keuze ook zeker niet kwalijk.. maar wel bij de argumenten die hij heeft gezegd te gebruiken..

Bedankt voor je complment.

T O P .

Je had liever dat jij struikelde bij al je vrienden en dat je werd uitgelaggen, als het eregoud maar binnen is.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind dat je iets verder in had moeten gaan op de oefeninterlandverhaal.

Klasse dat je de Nederlanders laat zien, dat de land waar je opgroeit in je verstand zit en niet in je Hart, daar draait het uiteindelijk om.

Ik vind wel dat ze een landverrader zijn, een Affelay, Felaini, Ozil, Klose en ga maar door.
Je bent een ''kutmarokaan'' tot je het Oranje shirt draagt, dan ben je ineens een goede Marokaan.

In mijn optiek geef je ook een knipoog aan alle hypocryten.

Een prima stuk wat me van begin tot einde boeide. Eerste en laatste alinea zijn helemaal tof!

Goed stuk. Het is zo een goed stuk dat doordat ik het nu lees op school wellicht te laat zal komen.

11 november 2010 om 19:52

Haha nou ik hoop niet dat je uiteindelijk in de problemen bent gekomen!
Bedankt

Echt een heel mooi stuk. Ik ben het helemaal met je eens, maar daarnaast is het ook nog uitstekend verwoord.

Maak jij altijd je keuzes op je gevoel of betrek je er ook wel eens je verstand bij? Ik vind het maar een slecht voorbeeld. Als jij een goedbetaalde bankiers positie krijgt aangeboden maar je weet dat de bank geld verdient door het investeren in on-ethische wapens zoals clusterbommen zou jij het dan doen?

Het is zo makkelijk mensen te veroordelen niet met gevoel te handelen terwijl er vaak in het leven zaken veel aantrekkelijker zijn dan gevoel.

11 november 2010 om 17:11

Met Frikx eens, alleen is zijn vergelijking krom. Die aangeboden baan is natuurlijk maatschappelijk onverantwoord.

Goed verhaal, alleen is gevoel niet bij iedereen hetzelfde en dat zou je wel moeten respecteren. Dat jij zou willen sterven voor jouw land betekend niet dat iedereen zo is. Affelay heeft bewust voor zijn carriere gekozen. Zo zijn er genoeg mensen die voor geld kiezen boven nationalisme.

Nu misschien een lullig stukje, maar is dit niet gerechtigheid? Als Marokkanen, Turken en Surinamers hier naar Nederland zijn gekomen voor een beter toekomst, is het dan ook niet geheel logisch dat hun kinderen voor Nederland uitkomen? De kinderen zijn hier opgegroeid, hebben hier genoten van opleiding en zijn hier groot geworden met de Nederlandse normen en waarden. Zou het niet hierdoor komen dat zij een topper zijn geworden? Zouden Affelay en Badr Hari wel zo goed zijn als nu, wanneer zij opgroeiden in Marokko? We weten allebei dat daar de begeleiding minder is dan hier. Dat zij uiteindelijk voor hun land mogen kiezen is eigenlijk meer een gift dan een verplichting.

12 november 2010 om 08:58

Het probleem ligt dat er ook Marokkanen zijn die zich verbonden voelen aan de Marokkaanse gemeenschap. Kijk alleen naar een speler als Belhanda, Opgegroeid in Frankrijk, maar heeft toch het beeld om voor de atlasleeuwen te kunnen spelen. Terwijl Blanc aardig interesse heeft in deze speler. Ik zelf heb meer gevoel voor Marokko, dan voor Nederland. Daar kun je mij toch niet kwalijk voor nemen?

12 november 2010 om 09:57

Ik vind gerechtigheid een erg misplaatst woord in dit geval. Maar als Afellay en Hari meer binding hebben met Nederland, dan ja ben ik met je eens dat zij voor Nederland zouden moeten kiezen.
Maar dat is dus van veel factoren afhankelijk. Ik zeg dus ook: Kies voor het land waar je hart bij ligt. Wij kunnen voor geen enkel persoon bepalen welk land dat zou moeten zien.

11 november 2010 om 19:48

Ik gebruik mijn verstand heel vaak.

Bij een kwestie als deze, dus in naam spelen van een land, zou ik er altijd voor kiezen om met je hart te kiezen.

Nou moet ik zeggen dat als jij mijn voorbeeld slecht vindt, ik me echt moet afvragen hoe je jouw voorbeeld noemt?

Een heel Goed stuk ik snap precies wat je bedoeld. ik ben half italiaan en vind het raar dat spelers als amauri voor het italiaanse eltal mogen uitkomen. het verziekt alleen maar het aanstromende talent met wel de italiaanse nationaliteit. verder snap ik iets niet, veel marokkanen waren in de wk finale voor spanje? waarom? je bent misschien geen ras nederlander maar je woont er wel je bent er opgegroeid, je bent met nederlandse kinderen omgegaan van kleins af aan. ik voel persoonlijk me eigen meer aangetrokken tot italie dan nederland. maar als italie het wk nietwint. dan mag nederland het. ik heb marokaanse vrienden die zeiden ja al Qaida bom aanslag op nederland- denemarken haha. dan denk ik waarom de nederlanders laten ons hierwonen. ik ben half nederlander en heb er ook respect voor. verder prima geschreven 5 sterren

12 november 2010 om 09:04

Najah veel Marokkanen in Marokko waren zojuist voor Spanje, aangezien Spanje een buurland is zal dat vast ook mee te maken hebben. Er zijn ook Marokkanen in Marokko die voor Oranje zijn. Met de jongens van mijn buurt in Den Haag hebben we volledig Oranje zitten steunen, vooral die pijnlijke finale hebben we duidelijk onze frustratie laten zien.

Zeer goed stuk. Dit geldt niet alleen voor Marokko maar ook voor Algerije en Turkije!

Ozil, Inler, Derdiyok, Serdar Tasci, Yakin en nu de opkomende talenten van Arsenal, Porthmouth, Chelsea en waarschijnlijk United en Bayern. Ik hoop dat zij voor Turkije kiezen.

Ik zou zeker in dit geval met mijn hart kiezen ipv verstand. Maarja voor iedereen is dit anders.

Nogmaals zeer mooi stuk!

Bedankt jongens voor al jullie reacties en beoordelingen!

Heel mooi stuk en ik ´voel´ met je mee. Ik vind het mooi als mensen trots hebben en liever voor de passie kiezen dan voor de eventuele roem. Ik lees graag meer van je! 5sterren

11 november 2010 om 22:18

Bedankt kerel, ik ben blij dat ik je in mijn verhaal heb meegenomen!

Ja, dit is het ultieme gevoel..
En dat er nog vele artikelen mogen komen van je!

Prachtige column.. en een mooie onderwerp voor gekozen!

Mooi Column, ben het met je eens. Alleen als je bijvoorbeeld moet kiezen tussen een land als Vaticaanstad en Italie, lijkt mij de keuze op verstand toch wel logisch

Heel goede column: goed geschreven en ik denk dat je de gevoelens en gedachten van veel Marokkaanse Nederlanders/belgen (of Nederlandse/belgische Marokkanen, whatever) perfect hebt weten te vertalen. Maar dat neemt niet weg dat ik er inhoudelijk een paar bedenkingen bij heb. Je begint namelijk al door te stellen dat Fellaini, Affelay en Rami niet voor hun vaderland gekozen hebben. Nu neem ik er even de definitie van vaderland bij: ''land waar je bent geboren en opgegroeid''. Tja, dan moet ik eerlijk zijn: dan hebben ze dus duidelijk wel voor hun vaderland gekozen, want geen van hen is in Marokko geboren of opgegroeid. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet voor Marokko zouden mogen kiezen, begrijp me niet verkeerd, maar je argument houdt weinig steek. Ik geloof best dat er een band is met Marokko, maar het woord ''vaderland'' wordt op deze manier wel misbruikt.

Waar ik in het algemeen wat moeite mee heb is dat Marokkanen soms klagen dat ze niet aanvaard worden door Belgen/nederlanders, terwijl ze met een dergelijke houding daar zelf ook de hand in hebben. Ik bedoel: je wordt hier geboren, groeit hier op, gaat hier naar school, gaat hier voetballen, tekent hier je eerste profcontract, bouwt hier je carrière uit en als het grote moment gekomen is dat je international kan worden, dan heb je plots het beste gevoel bij Marokko. Dat kan hoor, geen probleem, maar dan vind ik het niet zo geloofwaardig wanneer je klaagt niet aanvaard te worden. Ik ben geen racist, verre van zelfs. Mijn buren zijn Marokkanen, mijn collega's zijn Marokkanen en je zal van hen geen slecht woord over mij horen, maar ik probeer te begrijpen hoe die dualiteit in elkaar zit.

Maar nogmaals: ik begrijp dat de keuze moeilijk kan zijn en ik respecteer ook ieders keuze, zolang die keuze eerlijk gemaakt wordt en er eerlijk over wordt gecommuniceerd.

12 november 2010 om 10:26

ik begrijp wel wat je zegt, maar zo simpel is het niet. De band met Marokko is dan ook niet zomaar sterker. En ik pleit er ook voor dat jongeren al in de jeugdelftallen hun definitieve keuze moeten maken! Dan voor kom je gelijk wat jij zegt: ''het moment dat je international kan worden''.

12 november 2010 om 10:41

Ik begrijp ook wel dat het niet simpel is hoor, dat wil ik ook niet beweren. Wat je nu hebt zijn reacties van mensen in het genre ''zie je wel, die Marokkanen zitten hier toch maar gewoon om van ons te profiteren. Ze willen zich niet echt integreren.'' Want dat soort dingen hoor je nu, omdat de mensen het niet begrijpen. Dat kan je de mensen ook niet kwalijk nemen, want je kan het eenvoudigweg nooit helemaal begrijpen als je nooit zelf in die situatie gezeten hebt. Maar je moet als Nederlandse/belgische Marokkaan er wel rekening houden dat dit gevoeligheden zijn bij de Nederlanders/belgen.

In de jeugdelftallen iemand laten kiezen heeft ook nadelen, want vanaf welke leeftijd kan je een bewuste keuze maken? Moeilijke problematiek...

12 november 2010 om 10:48

klopt, en ik begrijp zeker dat het van de andere kant ook gevoelig is. Dus begrip tonen is erg belangrijk!

Ja het heeft allemaal z'n voor en nadelen, ik heb bewust voor dit onderwerp gekozen omdat het de laatste tijd veel in het nieuws is en ik er zelf nog geen clubexpert over heb gezien.

12 november 2010 om 12:25

Ik begrijp jouw punt helemaal. Mocht ik benaderd zijn tussen Nederland en Marokko? Dan kies ik liever voor het Marokkaanse elftal, vooral omdat ik met mijn cultuur een hechte band heb. Als je in een omgeving leeft waarin zelfs in mijn jeugd de bassischool groot omringd is door Nederlanders met een Marokkaanse roots? Komt die gevoel toch ook. Ik heb niet voor die gevoel gekozen, en dat is bij sommige spelers ook zo. Je hebt spelers die kiezen voor een land waar ze een volkslied kippenvel van zullen krijgen.

Vaderland is inderdaad niet het juiste woord, en dat Belgen en Nederlanders dit als een soort van een misbruik zien begrijp ik het ook. Alleen lijkt dat zo in jullie ogen, we formuleren het alleen anders. Ik ben Nederland enorm dankbaar, vooral de kansen die ik krijg en heb gekregen om ook aan mijn toekomst te kunnen werken. Maar de band die ik heb met Marokko, is ongetwijfeld sterk! Mensen die een achtergrond hebben, krijgen ook moeilijke beslissingen.

''de decepties van El Guerrouj op de Olympische spelen van 1996 en 2000 deden mij meer pijn''

Je begint je verhaal met te zeggen dat je als achtjarige je afvroeg wat er zo bijzonder was aan zijn valpartij, maar vervolgens doet het je wel veel pijn maar je weet niets waar het over gaat?
Klinkt voor mij als nep populaire taal, sorry maar dat maakt het voor mij al ongeloofwaardig om het te lezen.

12 november 2010 om 12:29

Dat ik er op dat moment weinig van begeep als 8jarige zegt niks, als je goed leest zie je dat, dat gegroeid is.

Toen het in 2000 weer misging (hij blies zichzelf als het ware op) vond ik het nog dubbel zo erg!

Maar het mag bij jou ongeloofwaardig overkomen natuurlijk.

Hoewel ik het eerste stukje eerst minder vond, paste het op het eind uiteraard helemaal in het verhaal. Toen werd meer duidelijk wat je met het eerste stukje bedoelde.

Moet je eerlijk bekennen dat ik in het middelste stuk niet alle gedachte er 100 bij kon houden, maar ik toch blij ben dat ik het helemaal uitgelezen heb, omdat het aan het eind allemaal duidelijk wordt.

Je punt tot overbrenging is hetgeen dat mensen uit hun hart moeten kiezen, en daar ben ik het volledig met je eens.

Denk dat het grootste voorbeeld niet van een marokkaan af komt, maar van een turk: lees Yildirim.
Die jongen koos ook binnen een mum van tijd voor Nederland, omdat dat er qua mogelijkheden beter uit leek te zien. Wij weten allemaal hoe het is gelopen, en achteraf kan je stellen dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt.

Zelf denk ik dat je in dat opzicht Affelay en de ''belgische'' jongens het minder kwalijk kan nemen dat zij die keuze hebben gemaakt, echter kom je dan op jou standpunt, en is het inderdaad dat deze jongens niet vanuit het hart hebben gekozen, maar vanuit het voetballende oogpunt. Dan kom je dus inderdaad op het gevaar dat zulke jongens allemaal niet voor Marokko gaan kiezen, en het dan minder met Interland ovetbal te maken heeft.

Echter moet ik ook zeggen, jongens die in Nederland of Belgie geboren en getogen, zijn natuurlijk ook gewoon Nederlanders of Belgen. Die hebben dan het volste recht om dan van dat land international te worden.

Het blijft gewoon een hele moeilijke discussie, en goed dat het nu ''aan de kaak'' wordt gesteld in jou artikel.

ps. Wel leuk dat jou profielnaam Zidane is, terwijl die ook de keuze heeft gehad: die tussen Algerije en Frankrijk. Zo zijn er natuurlijk meerdere Franse spelers en daar kunnen we net als dit artikel nog tijden over hebben

12 november 2010 om 13:54

Als ik al jouw argumenten lees en alles wat je zegt, kom ik tot de conclusie dat wij het helemaal met elkaar eens zijn

Thanx!

12 november 2010 om 14:08

Klopt als een bus

Was nog vergeten te stemmen, maar van mij ook 5 sterretjes!

Ps. denk dat Marokko een aardig elftal had kunnen hebben, als alle spelers met Marokaanse roots, ook daadwerkelijk voor Marokko hadden gekozen. denk dat ze dan leuke dingen hadden kunnen laten zien.

Weet jij overigens nog meer over het Marokkaanse voetbal (interlands).
Zou je misschien is moeten proberen aan te geven waarom het nu niet helemaal draait zoals het hoort te draaien. dit zal natuurlijk ook mede zijn door dit artikel, dat spelers niet voor Marokko kiezen. Maar is het verder ook nog bstuurlijk? Zijn de huidige spelers echt minder goed? Qua jeugdelftallen, breekt daar niets door voor de A selectie?

12 november 2010 om 14:30

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te stellen dat die jongens (fellaini e.a.) niet met het hart gekozen zouden hebben. Hoe kunnen wij dat nou weten? Kennen we ze dan persoonlijk? Ik dacht het niet. Het kan evenzeer zijn dat Fellaini absoluut niks voor Marokko voelt, of minder dan voor België alleszins.

12 november 2010 om 14:42

Nee, dat hebben die jongens gewoon zelf in interviews aangegeven hoor..

12 november 2010 om 14:52

Die interviews zou ik dan graag toch eens zien, want er wordt meestal veel rond dat soort dingen gezegd, maar zelden door de spelers zelf.

12 november 2010 om 15:00

''k wil hierbij benadrukken dat deze beslissing een hele moeilijke is geweest. Enerzijds heeft gevoel een rol gespeeld, anderzijds ben ik in Nederland geboren en heb ik hier mijn voetbalopleiding genoten.;''

Dit was Afellay toen hij zijn keuze bekend maakte.

12 november 2010 om 15:02

Affelay misschien wel, maar er wordt hierboven wel sterk gegeneraliseerd hè. Fellaini bv. heb ik dat nooit horen zeggen.

12 november 2010 om 14:13

Ja ik ben van plan daar een column over te schrijven, als alles naar verwachting gaat staan er de komende maanden positieve dingen te gebeuren binnen het marokkaans elftal (eric gerets, pim verbeek). Dus ik zal daar binnen afzienbare tijd een column over schrijven.

Bedankt voor je 5*!

Geweldig stuk. Echt heel leuk geschreven en je passie erin gegooid. Mooi onderwerp gekozen. Je schrijfstijl is goed en ammusserend. Je stuk heeft alles wat een collumn moet hebben. Informatie, mening, passie, en oplaaien tot discusies. Ik heb ervan genoten. 5 sterren !!

12 november 2010 om 14:14

Bedankt kerel, echt!

De juiste manier van handelen doe je met het verstand en de rede, voetballen voor een natie doe je voor het gevoel!

12 november 2010 om 14:43

I agree!

Goed stuk mooi beschreven.

voetballen voor een natie doe je zeker met gevoel.


Wat ik alleen niet begrijp en ik ben geen wilders nog rutte stemmer is.

Hoe kan je nou met een land waar je niet bent geboren meer binding hebben als met het land waar je bent op gegroeid.

Labyad b.v van PSV heeft aangegeven liever voor Maroko uit te komen.
Geen probleem alleen hij is in Nederland geboren en is helemaal geen''marokaan'' ja omdat dat van de koning moet ja ik snap niet waar dat trotse vandaan komt terwijl je hier alles hebt gekregen wat je daar nooit kon krijgen.

ohja vergeten te zeggen, voel je niet aangevallen ik zou alleen graag willen weten hoe het komt want ik snap het niet echt.

Geweldig stuk!
Jij hebt helemaal dezelfde denkwijze als ik.
5*

Vriend, ik kan jou niks anders dan complimenten geven.
Het gevoel die jij beschreef had ik ook toen onze landgenoot in 2004 won van die Keniaan.
Voor de rest ben ik het ook met je eens over het feit dat je van Land kan verwisselen als het je niet zint.

Ik vind echt dat je dit heel goed hebt verwoord.

Mijn complimenten.

Ik vind dit een erg goede column, vooral je laatste alinea is mooi. Het is en blijft een moeilijk onderwerp, het kiezen van een land waarvoor je wil spelen. Ik, als 100% Nederlander, kan me dat niet voorstellen hoe lastig dat kan zijn..

Ik hoorde een verhaal over een Turkse jongen. Hij beweerde altijd dat hij meer Turk was dan Nederlander. Hij was hier opgegroeid maar heeft wel Turkse ouders. Toen we een keer met school een week naar Turkije gingen schrok hij zodanig van het cultuurverschil (hij was er nog nooit geweest) dat hij er achter kwam dat hij wel degelijk Nederlandser was dan hij dacht..

Daarmee denk ik ook dat het niet meer dan normaal is dat je voor een land uitkomt waarin je bent opgegroeit (of het grootste gedeelte van je leven als kind zijnde gewoond hebt) Puur omdat met Nederlandse cultuur, normen en waarden opgegroeid bent. Ik kan het me ook voorstellen dat het voor mensen van het land waar de ouders van de topsporter die voor het andere land gekozen heeft, behoorlijk frustrerend kan zijn als zo'n jongen dan schittert op een groot toernooi.

Al met al een goede column. Je schrijft erg goed. Ik geef je 5 sterren!

je hebt een mooi gevoel van dramatiek en emotie in je column beschreven,complimenten!

Alhoewel ik het inhoudelijk niet met je eens ben en je soms wat tegenstrijdigheden op papier zet vind ik het overall een column van hoge kwaliteit die je (helaas) niet zoveel leest hier op VZ

Bedankt allemaal jongens! Ook voor de mensen die het niet met mij eens zijn, maar toch op kwaliteit stemmen.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren