Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

A Frenchman in New York

Laatste update:

Het beeld van hem na het doelpunt van Arjen Robben tegen Frankrijk op het EK van 2008 (de 3-1), kan ik me nog goed heugen. Op de knieën, treurend na wéér een tegendoelpunt. Aan zijn inzet lag het niet. Hij gaf altijd de volle 100% inzet. Ik juichte voor Oranje, ondertussen treurde ik ook een klein beetje, diep van binnen. Ik treurde voor de man met zijn gave techniek, met zijn oog voor detail en geweldige afrondingsvermogen. Ik heb het over Thierry Henry, doelpuntenmaker van beroep.

Ik ben altijd wel onder de indruk van Henry geweest. Vroeger had ik als klein kind drie voetbalshirts in mijn kledingkast liggen: één shirt van het Nederlands elftal met Frank de Boer achterop mijn shirt, één shirt van Feyenoord en ten slotte nog een shirt van Arsenal met Henry achterop. Het laatste shirt van de drie lag altijd boven op de stapel van de drie. Ik ben geen fan van Arsenal, bij mij ging het min of meer om het feit dat Henry mijn favoriete spits op de hele aardbol was in zijn tijd bij Arsenal. Nog steeds is mijn sympathie voor Henry zo groot!

De reden voor het schrijven van deze column, is niet erg voor de hand liggend. Terwijl voetballand Nederland de laatste twee maanden zich liet informeren met de blessure van Arjen Robben, de kwalificatie van Ajax voor de groepsronde van de Champions League en de slechte prestaties van Feyenoord, gebeurde er in de Franse voetbalwereld ook een hoop. Laurent Blanc leidde zijn eerste drie wedstrijden als coach voor Les Bleus, Nicolas Anelka kreeg achttien wedstrijden schorsing bij het Franse nationale team en Henry, tja.. Henry zocht het avontuur op. Hij keerde de Franse voetbalwereld de rug toe, gestopt als international. Hij is naar de Verenigde Staten gegaan. In New York werd hij als een ster onthaald, een klein berichtje op Voetbalzone kwam daarover niet meer van af.

Ik heb me de laatste weken flink geïrriteerd aan het feit dat Henry beter behandeld kon of misschien wel moest worden door de Franse voetbalbond en team. Zijn rol op het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika, zijn positie in de Franse discussiesoap, gewoon heel zijn einde bij het Franse team moest anders zijn. Wanneer ik dit allemaal op papier zet, moet ik toegeven dat ik heel erg veel moeite had op mijn schrijfemoties in bedwang te houden.

Ik ga terug naar het moment toen het allemaal begon. Ergens op een late novemberavond van 2009, in het stadion van het Franse voetbalelftal, Stade de France in Saint-Dénis. Frankrijk staat 0-1 achter tegen Ierland en beiden ploegen zijn aan een verlenging bezig. Het duel lijkt op penalty’s af te gaan, maar Frankrijk zal uiteindelijk ontsnappen. De spits van Frankrijk, Henry, geeft de bal voor het Ierse doel en William Gallas kan inknikken. Maar voordat de bal verzonden werd, maakte Henry een handsbal. Dat moment heeft er voor gezorgd dat Henry uit de boot is gevallen bij het Franse schip, denk ik. Natuurlijk, zijn actie valt niet goed te praten en ook ik neem het hem kwalijk, maar wat zou jij gedaan hebben als je in de schoenen van Henry stond? Ik durf te wedden dat er wel meerdere mensen op Voetbalzone net zo zouden handelen als Henry het deed.

Zoals ik al zei, vanaf dat moment is het niet meer goed gegaan met Henry en zijn carrière als voetballer van het Franse elftal. Henry werd al gauw op de Franse bank gezet en kwam daar niet meer van af. Voor mij was het min of meer nog opvallend dat Henry mee mocht met de WK-selectie naar Zuid-Afrika. Henry zat vorig seizoen al in een vormcrisis bij Barcelona en ook bij het Franse elftal speelde de voormalig superspits niet goed. Hij maakte zijn doelpunten niet en hij moest zijn rol als bankzitter bij Barcelona maar accepteren.

Ik ben het vaak niet eens geweest met de keuzes van de Franse bondscoach Domenech, maar zijn keuze om op het WK Nicolas Anelka tot spits nummer één te noemen kon ik wel begrijpen. Op een WK wil je natuurlijk het beste voor het land zelf en dan kun je beter een spits in vorm in de basisopstelling hebben dan een bankzitter. Maar ook ik zag al snel tijdens de eerste wedstrijd tegen Uruguay dat Anelka niet lekker in de wedstrijd zat. Henry kwam voor hem in de plaats, maar zijn invalbeurt mocht niet baten, jammer genoeg.

In de tweede groepswedstrijd tegen Mexico startte Nicolas Anelka wederom in de basisopstelling van Frankrijk. Na de rust keerde Anelka niet meer terug, toen nog niet wetende van de ruzie in het Franse kamp. André-Pierre Gignac kwam voor hem in de plaats. De wedstrijd verliep verder. Mexico kwam op voorsprong en Henry moest zich gaan warmlopen. Na de 2-0 voor Mexico zag Henry een Frans offensief niet meer zitten en stopte hij met zijn warming-up langs de zijlijn. Ik was met stomheid geslagen: Henry die er zich bij neerlegt! Onbegrijpelijk, dacht ik toen.

Na de wedstrijd werd alles duidelijk en we weten allemaal wat er in het Franse kamp gebeurd is. Dat Henry niet meer wilde invallen tijdens de wedstrijd tegen Mexico, begrijp ik heel erg goed. Zo ga je niet met een voetballer met zijn kwaliteiten en status om! Ik heb nooit begrepen waarom Henry überhaupt niet na de rust in de wedstrijd tegen Mexico werd ingebracht. Een team als Frankrijk heeft altijd meer aan een Henry uit vorm dan een middelmatige spits uit de Franse Ligue 1.

Henry, ik geef je groot gelijk dat je naar New York bent vertrokken. Weg van de Franse voetbalwereld! De Franse president Nicolas Sárkózy had jou nooit op het matje moeten roepen, maar iemand anders uit het Franse kamp. Jij zeker niet! Jouw einde bij Frankrijk had anders moeten lopen, ik had je graag een mooier afscheid gegund. Gelukkig begreep Henry dat ook en nam hij het vliegtuig naar het beloofde land..

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik wist gelijk dat het over Henry ging, maar ik had eigenlijk een stuk over zijn hele leven verwacht met ook zijn hoogtepunten. Dit is wel erg kort door de bocht, maar neemt niet weg dat je gelijk hebt.

4 sterren voor het stuk, geen fouten, leest lekker weg.

Ik word er al blij van als ik je naam en het Franse shirt onder het kopje 'clubexperts' zie staan. Deze was ook weer goed, erg goed. Niet zo geweldig als je vorige stukken, het ziet er lichtelijk afgeraffeld uit, maar natuurlijk krijg je weer vijf meer dan dikverdiende sterren!

Weinig aan toe te voegen, leest lekker en geen fouten en ik deel je mening volkomen!

5 oktober 2010 om 17:24

Geen fouten?
Lees het dan nog maar eens.. t staat vol met fouten. En de meeste fouten lijken gemaakt door dat je het te snel hebt gedaan en het niet een keer goed hebt na gelezen.
Het maakt het in ieder geval irritant om te lezen.

Vindt het mooi stuk om te lezen, alleen over Domenech ben ik niet met je eens, als hij echt goed voor had met het land was ie al lang opgestapt...

Henry verdiende zeker een mooiere afscheid, maar het land is zo ten schande gezet dat, het gebeuren voor ging.

Erg mooi geschreven en bij vlagen deel ik jou mening en vooral gevoel wat betreft Henry.

Henry was ook altijd mijn idool, maar na zijn vertrek richting Barcelona heb ik hem eigenlijk helemaal niet meer gevolgd, waar ik zeer spijt van heb. Henry ging richting Barcelona in een periode waar ik het voetbal niet meer zo intensief volgde door bepaalde redenen.

Hoewel ik deze periode bij Barca van Tieti Henry niet intensief heb gevolgd krijg ik toch het gevoel dat de Henry van Arsenal er nooit geweest is bij Barca. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant voor mij als Arsenal speler laat dat maar weer eens zien dat Henry een en al Arsenal was en hij daar thuishoorde.

Sinds het vertrek van Henry naar Barcelona is er bij Arsenal erg veel gebeurd. Er vertrokken samen met Henry in die periode meerdere spelers en achteraf vind ik dat deze spelers een deel van Arsenal met zich mee hebben genomen. Daarmee doel ik met name op Pires, Viera en Henry zelf. Deze drie vond ik het boegbeeld en hart van Arsenal. Voor mij was dit Arsenal. Het Arsenal van Wenger, het Arsenal van de vliegensvlugge counters, het Arsenal van mij.

Nu zit Arsenal in een tijd van opbouwen en het lijkt wel alsof deze tijd maar niet stopt. Dit jaar hebben we weer een nieuwe verdedigings duo en een nieuwe spits. Deze spelers moeten weer wennen en gaan zich niet gelijk met alles bemoeien en blijven dus enigzins bescheiden in het begin. Dit zorgt ervoor dat er taken als leiderschap en ervaring in plaats van toenemen, juist afnemen. Dit is ook wat ik mis bij dit Arsenal. Spelers die het logo op hun linkerborstkast niet alleen koesteren, maar er voor leven.

1 oktober 2010 om 23:35

Nou moet ik zeggen dat ik, zoals ik in het stuk zeg, geen fan van Arsenal ben, maar Arsenal draaide vooral om de Franse spelers en Bergkamp. Dan spreek ik over 5 a 10 jaar geleden. Arsenal was toen echt een team waar je met knikkende knieën heen ging. Dat gevoel is er nog steeds hoor, maar in mindere mate. Zoals vorig weekend kan zelfs (met alle respect) West Bromwich Ailbion van Arsenal winnen. In de tijd dat Henry er speelde, had niemand dit voor mogelijk gehouden en als je zei dat WBA bij Arsenal even de drie punten mee naar huis zou nemen, zou je voor gek verklaard worden! Ik vind dit jammer, Arsenal kan namelijk veel beter!

Henry was ook in zijn tijd bij Arsenal een spits die de ballen van allerlei hoeken en standen de bal raak kon schieten. Ook op momenten wanneer je het niet van hem zou verwachten. Ik kan me de wedstrijd in de Champions League tegen Sparta Praag (uit) nog herinneren en Henry was er lang uit geweest. Ik zat de samenvatting van de wedstrijd te kijken en ik wist van niks, maar toen stond de Henry zoals ik hem kende op (onopvallend maar grandioos, beslissend). Hij maakte prompt 2 doelpunten en Arsenal steelde de overwinning in Praag.

Ik had graag Henry in een beslissende rol gezien op het wereldkampioenschap. Helaas mocht dat niet zo baten, jammer. Erg jammer..

1 oktober 2010 om 23:47

In mindere mate zoals jij zegt. Het oude Arsenal krijgen we niet meer terug. Maarja in het leven zijn 'changes niet uit te sluiten. Arsenal ziet een aardige toekomst tegemoet met spelers als Wilshere die ik wel een echte leider zie worden. We moeten inderaad naar de toekomst kijken, aangezien we het verleden niet meer terug kunnen draaien.

Wat betreft Henry en het WK in Zuid-afrika deel ik jou mening. Ik vond het ook erg jammer dat zijn kwaliteit en status zo werd misbruikt. Ik kan de schuld maar aan een persoon geven, Domenech. Ik vroeg mij af wat hij nog te zoeken had bij Frankrijk na zo vaak bewezen te hebben een mislukkeling te zijn. De prestaties van Frankrijk dankte ik ook aan zijn aanwezigheid. Waarschijnlijk had hij enkele goede connecties bij het Franse bond dat hij zo lang bleef, ik zou geen andere reden kunnen bedenken.

Het Franse voetbal zal nu een nieuw tijdperk inslaan. Een Domenech loos tijdperk. Dat alleen al is voor mij een en al positvitisme. Het Franse team presteerde ondermaats door deze man. Ik ben blij voor jou als Franse fan en alle andere fans dat hij weg is. Ik ben benieuwd hoe blij jij zelf bent geweest.

2 oktober 2010 om 08:48

Ik was uitzinning van vreugde toen ik hoorde dat Domenech na het WK van 2010 niet meer terug zou keren als bondscoach van Frankrijk. Van mijn part had hij al na Euro 2008 of gewoon al ruim daarvoor weg mogen gaan. Frankrijk was op het WK van 2006 namelijk alleen goed door een opgebloeide Ribery en een geweldige Zinedine Zidane. Ik zou het echt niet weten wat ik anders van Frankrijk had moeten verwachen!
Nu Blanc aan het roer is, verwacht ik betere tijden voor het Franse voetbal en de Franse nationale voetbalploeg. De eerste drie wedstrijden onder zijn leiding waren wat het spel betreft zeer degelijk, alleen mistte de ploeg de nodige effectiviteit voorin (wit-rusland thuis en Noorwegen uit werden verloren), maar in Sarejevo won Frankrijk wel weer met 0-2 van Bosnie, waar ik heel erg blij mee ben. Ik verwijt Blanc wel dat hij geen echte goalgetter in de spits heeft staan. Benzema is geen echte spits en is beter aan de rechterkant in mijn ogen. En als ik aan een echte Franse goalgetter denk, dan denk ik aan: rarara... Thierry Henry!
Ik zie het wel goed komen met het Franse voetbal. Ik zeg dat niet omdat ik van het Franse voetbal houd, maar met een totaal nieuw tijdperk in het verschiet en met een aantal nieuwe spelers, komt het denk ik wel goed! Ik heb daar vertrouwen in!

Henry blijft voor mij ook altijd een grootse spits. Samen met Bergkamp was hij de beste bij Arsenal. Zijn kwaliteiten zijn ongekend. Ik treur nog steeds om zijn beslissing om naar Barcelona te gaan. Hij verdient een mooier afscheid dan hij nu krijgt.

Het is stuk is mooi geschreven en je hebt je gevoelens er goed ingestopt.

Dat Henry ons jeugdidool was, hebben we al gemeen. Prachtig stuk, ik heb het met plezier uitgelezen.
5*

Ik heb overwogen om een lange zeikreactie neer te zetten maar dit is wel een erg leuk stukje. alleen, waarom vind je het rechtvaardig dat Henry niet wilde invallen? Als prof moet je er naar mijn mening altijd staan, want daarvoor ben je geselecteerd. Je geeft hem gelijk voor zijn actie om Gignac niet af te lossen, daar snap ik niks van.

Voor de rest goed geschreven, net zoals je andere columns.

2 oktober 2010 om 13:41

Ik denk dat hij bedoelt dat Henry meer respect had moeten krijgen en beter behandeld moest worden. Henry kreeg op geen enkele mannier waardering voor zijn kwaliteiten of persoon en dan is het nog de compliment aan Henry dat hij er nooit echt een probleem van heeft gemaakt. Die ene keer is dus rechtvaardiging voor het feit dat Domenech hem onwaardig behandelt heeft.

2 oktober 2010 om 16:03

In de tijd dat Domenech aan het roer was bij het Franse nationale team, zijn er verscheidene spelers/belangrijke Franse voetbalpersonen geweest die fel tegenstander waren van zijn selectiebeleid. Robert Pires, Didier Deschamps, etc. Er was slechts 1 speler die zijn mond durfde open te trekken om Domenech te verdedigen en dat was Thierry Henry! Die gozer is zo vaak voor hem in de bres gesprongen, daar had Domenech beter om moeten gaan.

Toen Henry moest warmlopen in de wedstrijd tegen Mexico, zag hij de bui al hangen en de 0-2 viel. Henry is toen maar weer op de bank gaan zitten en hij was er klaar mee. Ik vind een voetballer als Gignac minder inspraak hebben dan iemand als Henry. Henry kan deze dingen meer maken dan hij of een andere Franse spits naar mijn mening. Een echte voetballer is geen ja-knikker, die zegt gewoon wat hij echt vindt.

Wel moet ik je toegeven dat Henry daar niet professioneel in was, maar in dit geval maak ik een uitzondering.

2 oktober 2010 om 21:06

Nee, dan ben ik het nog niet met je eens. tijdens de wedstrijd is er geen ruimte voor ego's. Hoe scheef de verhoudingen ook liggen. Domenech zou niet voor niks tijdens de rust Gignac boven Henry verkozen hebben en je hoort achter je coach te staan (hoe moeilijk dat ook is)

Als professional zijnde hoor je met dit soort situaties om te kunnen gaan. Tijdens de wedstrijd is de coach koning en na pas na de wedstrijd is er tijd voor overleg. Zulke acties zullen alleen maar averechts werken. Ik snap niet dat dit goed gepraat kan worden.

2 oktober 2010 om 23:30

Er zit inderdaad een idee achter de wissel van Gignac met Anelka. Voetbal is een collectief spel waarin je het samen moet doen. Er is geen plaats voor ego's, neemt niet weg dat ik nog steeds kwaad ben over het feit dat Henry zo behandelt is.

3 oktober 2010 om 17:11

ja, maar nu heb je het niet meer over de rechtvaardigheid van Henry's actie, maar over jouw emoties die op dat moment vrijkwamen. dat zijn twee totaal verschillende dingen. ik snap dat je daar goed pissig om kan worden als iemand zo met je idool omgaat, maar je moet dan ook objectief blijven en dat was je dus bij deze niet.

3 oktober 2010 om 17:46

Je hebt gelijk, ik had dit objectief moeten zien. Ik mag hoop ik wel aangeven dat ik het alleen niet rechtvaardig vind hoe Henry behandelt is? Dat bedoel ik met mijn column aan te geven!

3 oktober 2010 om 23:08

ja natuurlijk mag dat, en dat geef je ook goed aan. nogmaals mijn complimenten.

Leuk stukje, maar je hebt wel een opvallende mening.

Je hebt helemaal gelijk en het leest ook erg lekker.

Ga zo door.

Leuk stukje, de liefde voor de voetballer Henry druipt er vanaf. Ook al heb ik dat gevoel persoonlijk meer bij zijn voormalige maatje in de spits, onze Dennis. Klein puntje van kritiek: zinnen als 'een klein berichtje op Voetbalzone kwam daarover niet meer van af' en 'Ik heb me de laatste weken flink geïrriteerd aan het feit', daar erger ik me aan. Of vind ik irritant.

Vier sterren van mij. Iets meer aandacht aan de taal en het worden er zeker vijf. Want leuk schrijven kun je zeker.

Mooi stuk! Ik ken overigens nog iemand wiens afscheid van de Franse nationale ploeg veel mooier had moeten aflopen... Echt zo'n zonde dit.

2 oktober 2010 om 16:04

Daar maak jij mij nieuwsgierig mee! Welke speler heb jij ingedachten als ik vragen mag?

2 oktober 2010 om 17:38

Ik neem aan Zidane. Een rode kaart in de finale lijkt me nou niet echt een droomafscheid

2 oktober 2010 om 19:27

Inderdaad Zidane . Henry en Zidane waren 2 spelers voor wie het afscheid veel mooier had moeten zijn. Had vooral Zidane die trofee gegund voor zijn afscheid, maar helaas.

2 oktober 2010 om 19:50

Daar kan ik me heel erg goed in vinden! Zidane heeft alsnog wel in een Wk-finale gestaan. Ik vind zijn kopstoot tegen Materazzi hem wel sieren. Het is een actie die Zidane voor het leven zal kenmerken. Een domme en stomme actie van hem weliswaar, maar enigzins ook een klein beetje leuk

2 oktober 2010 om 20:25

Die actie heeft Zidane alleen maar populaider gemaakt. Er was een muziek nummer over gemaakt. Die heeft aardig lang in de hitlijsten gestaan.

Zelfs laat nog goed te lezen, goed geschreven dus .

Leuk stuk en goed geschreven. Er is alleen wel een ding wat me op viel en waar ik dan toch even over wil zeiken. Het beloofde land is Israël en niet de VS.

3 oktober 2010 om 11:12

Dat wist ik ook, maar ik vond dit wel een mooie metafor als ik eerlijk ben. Gezien het stuk vond ik 'het beloofde land' wel beter klinken!
Als mensen mij hierop aanrekening zoals jij, kan ik dat best begrijpen. Ik heb het opgeschreven puur omdat ik het wel in het stuk vond passen!

Ik vind het een matig stuk. Je had meer over de speelstijl van Henry moeten schrijven. Aangezien dat Henry uniek maakte. Tevens was Henry veel meer dan een doelpuntenmaker, V Nistelrooy is een doelpuntenmaker (niks mis mee hoor), een man van bijna 200 assists doelpuntenmaker noemen is blasphemy.

Henry was een complete voetballer, met enkele uitzonderlijke kwaliteiten.
Ik lees niets over zijn snelheid, dribbels, hoe hij een team kon dragen, zijn passing/assists, creativiteit etc. Daar kon je op zijn minst een alinea aan wijten.

Ik ben een groot Henry fan, echter doet dit stuk helemaal niets met me.

Met zo'n titel had ik eigenlijk verwacht dat het wat meer over zijn prestaties tot nu toe in Amerika zou gaan, maar toch een mooi stukje. Henry is niet mijn favoriete spits, hoewel ik wel een Arsenal fan ben en moet toegeven dat hij in zijn tijd daar briljant was, maar hij is zeker een van de besten. Erg jammer inderdaad dat het allemaal zo afgelopen is met hem. Hij verdiende beter. Veel beter.

Haha geweldige laatste zin! Ik heb genoten van je stuk, vind het goed geschreven en ik snap je boodschap al vind ik dat Henry niet had moeten zeuren en gewoon dat veld in moeten zijn gegaan tegen Mexico.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren