Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Pantelic als symbool voor de ondergang van de Eredivisie

Laatste update:

Triiiiiiing! De bel gaat. Frans. Samen met vierentwintig andere lusteloze kinderen zoek ik een plekje uit in het kille lokaal, het plekje voor de eerste les van de donderdagochtend. Her en der zie ik een aantal exemplaren van het Franse boek boven tafel verschijnen, ik zie een aantal leerlingen langzamerhand hun aandacht op de les en die mevrouw daar voorin het lokaal richten, die de vervoegingen van het werkwoord 'avoir' op het bord schrijft. Anderen letten op het druilerige weer die ochtend. Ik let nergens op. Mijn hart kan in dit kille lokaal zonder enige vorm van verwarming slechts door één ding verwarmd worden: voetbal! Vanavond is er UEFA-cupvoetbal. FC Groningen speelt die avond in het warme Italië en gaat proberen Fiorentina uit te schakelen.

Die avond staat nog steeds te boek als een rampzalige voor het Nederlandse voetbal. Groningen biedt zeer knap partij aan Fiorentina en komt via Erik Nevland op voorsprong en lijkt door te gaan. Even later komt Fiorentina op 1-1, de stand die ook op de borden van de Euroborg stond. Uiteindelijk nemen de Italianen de strafschoppen in Artemio Franchi beter.

In Enschede verloor Blaise NKufo zichzelf bij een 1-0 stand en wordt met rood van het veld gestuurd. De Tukkers verslaan de Spanjaarden van Getafe nog wel met 3-2, maar het mag niet genoeg zijn na de 1-0 nederlaag in de voorstad van Madrid twee weken eerder. Ajax wordt ook uitgeschakeld. Nadat Slavia Praag de weg naar het miljoenenbal van de Champions League al had versperd worden de Amsterdammers nu ook uit de drop-outparty gegooid. Onder leiding van huidig Tottenham-ster Luka Modric wordt de 1-0 achterstand van Dinamo Zagreb uit de heenwedstrijd in Amsterdam glansrijk ongedaan gemaakt, de Kroaten winnen met 2-3. Heerenveen maakt zich onsterfelijk belachelijk door met 5-1 te verliezen van Helsingborgs, de nummer vier van Zweden. De 5-3 in Friesland mag niet meer baten. Slechts AZ biedt op deze troosteloze avond een beetje soelaas. Zij houden hun 0-1 winst bij Pacos vast en speelt thuis 0-0 tegen hetzelfde team. In de volgende ronde zijn Everton, Nürnberg en Zenit een maatje te groot.

Sinds die bewuste avond is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Zowel AZ als PSV overleefden de groepsfase van de Champions League niet en eindigde vierde in de groep. In de UEFA-cup wist slechts Ajax zich bij de laatste zestien te scharen, de rest ging in de eerste knock-outronde al 'game over.' We waren van B-land eigenlijk naar C-land gedegradeerd.

Mijn vader verzuchtte het al eens, er waren ooit glorietijden. Zelf heb ik die niet allemaal meegemaakt, maar ik kan ze zo oplepelen. Ik zie nog Louis van Gaal met een karatetrap de ijle lucht van Wenen aan flarden schieten, ik zie Patrick Kluivert nog dat puntertje maken dat Ajax naar het enige gebruiksvoorwerp met grotere oren dan Edwin van der Sar leidde. Weliswaar op DVD, maar toch, ik heb ook genoten van het totaalvoetbal van Ajax. Mijn eigen herinneringen, die heb ik ook. Ik zag Feyenoord in 2002 de UEFA-cup winnen, mede dankzij maestro Pierre van Hooijdonk. In 2003 zag ik Ajax in Milaan de latere winnaar AC Milan van het veld spelen. Helaas duurde de wedstrijd een paar seconden te lang. En in 2005, de hemelbestorming van PSV en AZ. Allemaal topprestaties, vaak gepaard met mooi voetbal. Prestaties die in Europa allemaal echt tellen.

Als je die teams naast elkaar legt valt er een ding op. Al die teams hadden een kern met zelf opgeleide spelers, of anders toch zeker jong gescout talent. De jeugd had nog echt de toekomst. Het geld wat de buitenlandse ploegen vervolgens investeerden werd verstandig geïnvesteerd, in de jeugdopleiding. De jeugdopleiding als kloppend hart van elk team.

Het moet ergens in juli geweest zijn. De Franse boeken lagen ergens op een hoop tussen nog allemaal andere zwik. Pathé de Munt had een slechte comedy. Tussen alle zwik lag een bijna verstreken filmbon, dus gebruikte ik die. Op de terugweg naar de metro kwam ik langs De Toekomst, waar Ajax trainde. Mijn oog viel op een bepaalde speler: Geoffrey Castillion. Een jochie, een jonge jongen echt nog. Maar een uitstekende spits, ik zag hem daar trainen. Het was natuurlijk maar een training, maar klasse is overal zichtbaar. Óók bij een trainingsvorm in het afwerken. Leek mij een goede spits, eentje die een typische targetman kon zijn. Ik had er vertrouwen in, eindelijk weer eens een goed exportproduct van eigen bodem. Ik zag hem in de loop van het seizoen wel in het team instromen.

Eind augustus. Ajax had bij het scheiden van de markt een nieuwe spits gecontracteerd. De naam is Marko Pantelic. Het zou een meerwaarde voor het elftal zijn. Toegegeven, Pantelic is nu ook nog wat beter dan Castillion. Maar geef Castillion een jaar, misschien twee jaar en hij is evengoed als Pantelic. Tegen die tijd is Castillion een zeer gewilde speler. Over diezelfde periode is Pantelic afgeschreven met restwaarde nul. Als u morgen in een autozaak staat, waar kiest u voor? Een zoveelstehands Mercedes waarvan de waarde binnen twee jaar 0 is, of een gloednieuwe Volvo die enkel in waarde kan stijgen? Ik denk dat ik het wel weet, en u ook wel. Een prachtig staaltje kortzichtig beleid.

De aankoop van Marko Pantelic staat symbool voor de huidige Nederlandse manier van een club managen. De jeugd wordt belemmerd, de jeugd vertrekt. Daarvoor moeten er derderangs buitenlanders in de plaats komen, dat de club schulden krijgt doet er verder niet toe. Als de club twee keer verliest komt er een heel nieuw beleidsplan, het opportunisme viert hoogtij in de Nederlandse bestuurskamers. Er zijn positieve uitzonderingen, hetgeen zich ook uitbetaalt. FC Twente en AZ ook hebben een prima scouting, en plukt daar binnenkort vast en zeker de vruchten van. Ajax speelt wekelijks met een groot aantal zelf opgeleide spelers, maar dat zijn niet de spelers die de top aankunnen, op Van der Wiel en misschien Toby Alderweireld na misschien. Anders waren Urby Emanuelson, Maarten Stekelenburg en Jan Vertonghen al weggekocht na zo'n lange tijd. De clubs beseffen niet dat de oplossing niet in gevestigde namen zit, maar in een goed scoutingsbeleid voor jonge talenten en een prima jeugdopleiding. Bij de meeste clubs zijn deze twee onderdelen dood. De levensader is doorgesneden, en dan beweeg je niet meer. De oplossing zit in de jeugdopleiding. Niet op korte, maar op lange termijn denken. Dan kan het wat worden.

Triiiiiiing! De bel gaat. Vrijdagochtend. Duits! Het SO over alle mogelijke naamvallen wordt langzaam maar zeker naar achteren doorgegeven. Daar zit ik dan, achter in die klas. Ik ben niet bezig met de eerste of de vierde naamval, mijn hart bloedt. De enige twee Duitse woorden die ik heb onthouden zijn Werder en Bremen. Gisteren werd ook het laatste restje oranje genadeloos Europa uitgebonjourd. De keiharde waarheid sijpelt binnen: we horen er niet meer bij.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een goed stukje, het leest lekker weg.
Ik geef je 4 sterren omdat er ook nog een kern van waarheid in zit.
Alleen de titel is een beetje raar, je had beter kunnen kiezen voor: We horen er niet meer bij.
Ofzoiets

8 april 2010 om 10:59

Je hebt mazzel klik perongeluk 5 sterren aan ^^

8 april 2010 om 12:04

Ik ben het totaal niet met dit stukje eens.

Het is niet zo dat Nederland altijd wel een prijs won. Er zijn genoeg jaren geweest zoals dit jaar, Ajax en PSV nipt uitgeschakeld en Twente werd dan overklast. Het verschil met de top is voetballend niet zo heel groot. Voorbeeld: 2 jaar terug voetbalde PSV tegen Liverpool in de groepsfase CL. Op anfield werd het 3 - 0. in Eindhoven werd het 3 - 1. Dat lijkt erg maar het waren gewoon wedstrijden.

Bovendien stel jij; Sinds dat jaar is het bergafwaarts gegaan. Dat is toch onzin? Vorig jaar stonden twente en Ajax tegen Marseille met 1 been in de kwart finales tegen elkaar, ja met wat geluk winnen ze gewoon.

Ik vind dat je Derksen en consorten teveel napraat, hij doet alles om kijkcijfers te scoren zelfs onze vaderlandse competitie afzeiken. Maar wat heeft het niveau met de competitie te maken met die ene europese wedstrijd die we per jaar spelen tegen een buitenlandse club?

Ik bekijk het anders; De dag dat een Nederlandse club europees zilverwaar wint, komt steeds dichterbij.

10 april 2010 om 13:11

Inderdaad, er wordt al genoeg gezeikt en gezeurd. Financieel loopt het niet lekker, sportief ook niet, Nederland alleen nog maar goed als landenteam. Er komen echt wel weer betere tijden. In de jaren 80 ging ook niet alles fantastisch zoals het in 70 en eind jaren 80 en 90 ging. Als we de juiste mensen op de juiste posities zetten kan er waren Europees zilverwaar gewonnen worden. We hebben er niks aan om depressief te zijn, we moeten nu stappen zetten. Een stap terug en twee vooruit, inderdaad. Frankrijk laat zich na wat jaren van afwezigheid ook weer zien in Europa en Italië krijgt het nu juist moeilijker in Europa, alleen Inter kan nog mee.

Ik ben het met Mentalist eens: De dag dat een Nederlandse club europees zilverwaar wint, komt steeds dichterbij. Houdt vertrouwen!

Goed geschreven, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat Ajax pantelic niet had moeten kopen maar een seizoen met Castillion moet spelen die er, zoals je zelf zegt, nog niet klaar voor is?

8 april 2010 om 11:49

Ja, dat is de boodschap. Een stapje terug en dan twee of zelfs drie vooruit.

Haha een heel mooi stuk, ik lach erom vanwege het einde, maar eigenlijk is het heel erg triest.
Je hebt natuurlijk wel gelijk, het koopzieke gedrag van de top kan onze competitie redden.
We moeten jeugd de kans geven, en die vervolgens weer lekker voor 20 miljoen verkopen.
Ze kan de competitie weer groeien, want teams als Manchester City betalen op het moment bedragen die spelers geen eens waard zijn.
Daar moeten we van profiteren, zo kunnen we groeien als competitie, want je hebt gelijk, spelers als Pantelic die bijna aan het einde van hun carriere zijn hebben we niks aan qua groeimogelijkheden.

8 april 2010 om 11:34

Wat je bedoelt is: Nederlandse clubs leiden de jeugd op, stellen ze op en hopen dat ze zullen schitteren. Je houdt ze 2/3 jaar en dan verkoop je door voor 20 miljoen. En dan?

Het gaat de hele tijd het zelfde rondje. Want de Nederlandse clubs gaan van die 20 miljoen ook weer spelers kopen en hopen dat die worden door verkocht, dan krijgen we weer een financieele crisis en kan je Weer opnieuw beginnen.

On:

Mooi stuk, keiharde realiteit, helaas..

8 april 2010 om 18:54

Goed stuk, ik betrap me er de laatste weken op dat ik juich wanneer een Duitse club scoort. Wanneer iemand daar een aantal jaar geleden een weddenschap aan wilde wagen was ik nu dakloos geweest en woonde hij in mijn huis.

Dutchy ik zou willen dat ik ook maar 10 van jou schrijfkunst in me had. Dan zou ik nu wat minder moeite hebben met al die Essays die ik nu moet schrijven voor mijn studie
Ik sta soms met verbazing te kijken dat je nog maar 14 bent, respect!

Weer een geweldig stuk van je. Je verwoord het weer precies zoals ik en ik denk vele andere met mij het zien en voelen.

Je titel vind ik wel wat minder, maar wellicht dat je die niet zelf gekozen hebt. Je titel slaat te weinig terug op je tekst vind ik persoonlijk.

Mooi stuk hoor, maar het is natuurlijk wel een harde waarheid natuurlijk.

Alleen geef je aan in je titel dat Pantelic het symbool van de ondergang van de eredivisie is, aan de andere kant geef je aan dat Pantelic op dit moment nog wel beter is dan Castillion. Dus bedoel je dan dat ze hem geen lang contract meer moeten geven? Gelukkig wil Ajax dat trouwens ook niet.

En het voorbeeld met de auto's klopt denk ik niet helemaal niet. Ik snap je punt wel maar een gloednieuwe auto stijgt toch niet in waarde? Die worden juist snel afgeschreven.

Kleine puntjes, verder goed stuk, vier sterren van mij.

8 april 2010 om 11:51

Dat klopt. Er staat ook 'stel' voor, dus dan kan je alles wel neerzetten, alhoewel je natuurlijk wel gelijk hebt, maar ik zet er 'stel' voor.

8 april 2010 om 12:16

Ja dat is waar. Je punt is in ieder geval duidelijk, daar gaat het om.

Beetje onduidelijk de titel gaat over Pantelic, maar je tekst gaat meer over europees voetbal. 2 sterren voor hoe je het heb geschreven en 1 voor de moeite, maar ook weer min 1 vanwege je naam..

8 april 2010 om 11:23

lol gaan we tegenwoordig beoordelen op naam? Moet niet gekker worden hier.

8 april 2010 om 11:26

De titel wordt regelmatig aangepast door VZ dus ik weet niet of het terecht is Lfcdutchy dat aan te rekenen.

De schrijfstijl is zoals altijd goed. De inhoud ook alleen het punt waarop je Pantelic aanvalt vind ik minder. Castillion is natuurlijk lang niet zo een goed aanspeelpunt als Pantelic is en ik betwijfel of die meer zou hebben gescoord. Je kunt niet zomaar een jeugdspeler in de basiself zetten en hopen dat die na 5 wedstrijden zich heeft aangepast aan het niveau, zo een speler moet je brengen. Daarom zou ik zeggen dat Ajax vanaf volgend jaar deze jongen bij de A-selectie haalt en regelmatig laat invallen.

Ik vind het lastig om te beoordelen, 4 of 5 sterren omdat ik het wel een goed stuk vind maar ik vind dat je op een bepaald punt dus in de fout gaat. Om je scherp te houden geef ik je er 4

8 april 2010 om 11:59

Nee, nee, dat zeg ik ook niet. Dan zal hij niet het vereiste niveau nu hebben, maar hoe jonger je een speler brengt, hoe sneller hij gewend is. Pantelic loopt nu met een volle zak met euro's de Arena uit en Castillion is geen steek verder.

8 april 2010 om 12:23

Lfcdutchy.

Ajax zal wel weten wanneer castillion uitgeleerd is in de Jeugdselectie. Daar leert een talent nog wekelijks, als hij daar uitgeleerd is wordt hij bij de A-selectie getrokken.

8 april 2010 om 12:34

Klopt natuurlijk, maar ik vind dat er te lang gewacht wordt. Wat let Ajax nou om als ze 3, 4-0 voorstaan(wat nog wel eens gebeurd), om dan niet Lodeiro of Sulejmani, maar Castillion in te zetten, net als er vroeger gebeurde.

prima stukje, heb er met plezier naar gelezen.

Sterk verhaal met een kern van waarheid, maar waarom komt je verhaal over als een sneer naar ajax en begin je over de jeugd van twente en az. Hoeveel toppers hebben beide jeugdopleidingen het nederlands voetbal geschonken.... Bar weinig vergeleken met al het moois wat onze recordkampioen ons geboden heeft de laatste jaren. De komende jaren ziet het er niet rooskleurig uit maar als er 1 club de vruchten gaat plukken uit zijn eigen jeugd is het ajax wel.

On: Pantelic dwarsboomt de ontwikkeling van jong talent. En in de vorm van de dag mag hij na de zomer wat mij betreft weer naar berlijn.

Ja dat is zo het gaat over Pantelic maar dan ga je beginnen over europees voetbal.
Dat vindt ik een beetje raar.
Anyway je hebt wel gelijk.
Door spelers als pantelic te halen belemmer je in feite de ontwikkeling van de jeugdspelers.
Ik geef je 3 sterren.

Ik vind het helaas niet echt een meerwaarde hebben, Ik kan er alleen aan opmaken dat de jeugd weinig kans krijgt. Ik snap je punten wel, maar leg het nog iets beter uit. Je kan bijv. meer voor- en nadelen geven. Ik geef je 2 sterren.

Geweldig stuk en een hele goede titel! Alleen de vergelijking met een auto snap ik niet want weinig auto's nemen in waarde toe. Desondanks 4,5 ster!

8 april 2010 om 11:52

Nee, maar ik zet ervoor dat het een voorbeeldje is. Neem maar gewoon aan dat de auto een Volvo is en dat het de enige Volvo is die ooit gemaakt is, waardoor hij zeldzaam is en snel in waarde stijgt.

Refererend naar de titel en wat je daarover zegt in je stuk vind ik wederom dat je de plank misslaat. Pantelic is voor 1 jaar vastgelegd, je zelgt zelf dat de jeugd er niet klaar voor is. Hij heeft prima gespeeld dit jaar, dus een slimme aankoop. Bovendien haal je de nodige ervaring binnen, wat ook gewenst was bij Ajax.

Belemmeren van talenten... laten we kijken naar Man Utd. Was het dom om Owen te halen terwijl je Wellbeck en Macheda hebt? Denk je dat die twee nu stilstaan of denk je dat ze ook weer juist van een gelouterde, ervaren spits als owen erg veel leren en er ook veel van aannemen?

Verder zeg je dat Steek, Urby en Vertonghen de top niet aankunnen, anders waren ze wel weg. Je hoeft de top echter niet aan te kunnen om verkocht te worden voor een mooie som geld. Als Vertonghen aan bv Fiorentina verkocht wordt, krijgt ajax daar echt nog wel een mooi bedrag voor.

Verder heb je het over PSV en AZ die furore maakten met spelers uit eigen jeugd of die jong gescout zijn. Dit vind ik heel raar. De kern van PSV kon je toen zien als Alex, Gomes, Van Bommel, Cocu als toch wel de echt belangrijke spelers. Die zijn allemaal niet heel jong gehaald, maar wel op het juiste moment weggeplukt. Ze zijn gerijpt bij redelijke clubs en toen ze volwassen begonnen te worden gekocht door psv. Dat is erg goed gedaan, maar niet zoals jij het zegt door ze heel jong te halen. Het is meer zoals Carrick bij Man Utd, eerst bij Tottenham laten wennen aan de stap hogerop, dan (weliswaar voor meer geld) een speler binnenhalen die minder kans heeft door de mand te vallen.

AZ had dat jaar als smaakmakers Van Galen, Landzaat, Perez, Matthijsen etc. De enige echt jong gescoute of uit eigen jeugd afkomstige speler die daar opzien baarde was volgens mij vlaar. Maar die kreeg weer weinig kansen omdat de verdediging gewoon goed stond.

Kortom: je probeert Ajax af te branden, maar Ajax is juist de club die het meest met talenten werkt. En dan heb je af en toe een aankoop als Pantelic nodig, die het klappen van de zweep kent en de jonge jongens veel kan bijbrengen en vooral ook rustig kan houden. Daarom waren Rijkaard en Blind (wel uiteraard veel betere voetballers) in 1995 ook zo belangrijk. Naast hun geweldige kwaliteiten waren het spelers die de jonge jongens veel konden leren en zorgden dat iedereen zijn kopje erbij hield.

Als beoordeling 2 sterren. Leuke schrijfstijl, maar slechte inhoud, plus de vergelijking met de auto's waar je de plank volledig misslaat. Als je ergens geen winst op kan maken, is het een nieuwe auto. Maar goed, dat leer je over 4 jaar wel als je mag rijden .

8 april 2010 om 15:59

Ik sluit me bij deze aan bij het hier bovenstaande, de zaken die mij in de tekst opvielen weet jij goed te beargumenteren. Ik vond de schrijfstijl redelijk, niet verbluffend. Helaas vaak met korte zinnen en af en toe een stijlfout. Wel leuk dat hij anekdotes gebruikte aan het begin en aan het einde van zijn column.

8 april 2010 om 17:22

Pantelic wordt een jaartje vastgelegd, loopt daarnaa voor niks de Arena uit. Je hebt Castillion, maar Pantelic moet voor nóg eens een godsvermogen komen. Dat schiet niet op. Ik ben geen Pantelicfan, maar wat heeft hij opgeleverd wat Castillion niet zou hebben opgeleverd? In de doelpuntenmachine die Ajax heet zou Castillion ook best een paar keer hebben gescoord, de goals van Pantelic waren nou niet de moeilijkste. Ik zeg inderdaad dat dit trio de top niet aankan, dus is het best logisch dat daar geen enorme bedragen voor zullen komen. In tijden van crisis komen voor middelmatige spelers geen godsvermogens meer op tafel. PSV en AZ maakte furore met jonge spelers en ervarener spelers die ook echt wat toevoegden, allemaal spelers die echte versterkingen waren voor het elftal, en vaak op jonge leeftijd gehaald. Eigenlijk probeer ik Ajax niet af te branden, ik heb complimenten voor de club, maar de aankoop van Pantelic is een foute trend. Op korte termijn kunnen we niemand inhalen, we moeten het over een langere termijn doen.

9 april 2010 om 09:19

Oke, nu vraag ik je te kijken naar bovenstaande tekst te kijken alsof je hem niet hebt geschreven, ipv steeds weer alles te blijven verdedigen en niet luisteren naar wat anderen zeggen...

Pantelic heeft een aantal doelpunten gemaakt ja, niet bijzonder veel. Maar denk je dat alleen de doelpunten die hij maakte belangrijk waren? Of is het ook zijn uitstraling, ervaring en bovenal de rust die hij aan de bal heeft? Wie heeft ajax de laatste jaren als aanspeelpunt voorin gehad? Ze hadden altijd types als vd vaart, sneijder ofzo die geen aanspeelpunt nodig hebben omdat ze ongelofelijk veel talent hebben. Nu zijn die spelers weg en staat het enige ongelofelijke talent voorin, namelijk suarez. Iemand als De Zeeuw is een heel goede speler, maar ik denk dat hij het heel prettig vindt dat hij onder druk de bal bij pantelic kwijt kan, en dat deze vervolgens zorgt dat er aansluiting kan komen.

Ook Suarez zal blij zijn met pantelic, want hij hoeft niet alles alleen te doen voorin. Je vergeet ook de enorme druk die in het 1e van ajax komt kijken. Daar moet je Castillon niet te vroeg mee confronteren. Je zei ergens dat je deze jongen wel met een 3-0 voorsprong ofzo kunt inbrengen en daar geef ik je groot gelijk in. Maar dan zeg je dat je dat bv in plaats van lodeiro moet doen, maar dat vind ik weer niet waar. Bij die stand is het ook makkelijker voor lodeiro om te wennen aan het team, niveau en baltempo (al ligt dat bij 3-0 over het algemeen lager dan bij 1-0 ofzo).

Je moet dus wel wat verder kijken dan je nu doet. En ja, pantelic verdient veel, maar als je 1 miljoen had betaald en hij verdiende weinig salaris, hoorde je weinig mensen klagen.

Ik wil verder ook alle mensen oproepen eens te stoppen met zeuren over het salaris van pantelic. Ik denk dat de salarissen van Oleguer, Aissatti, Wielaert en de verhuurde Sno wel wat erger zijn, want die voegen dus echt niets toe, terwijl Pantelic duidelijk wel iets toevoegt. Als Ajax die overbodige spelers weet te lozen, zul je zien dat een pantelic niet veel te zwaar op de begroting drukt.

9 april 2010 om 11:30

@quasi

Het is dat ik je geen compliment kan geven want jij verdient het driedubbele.
je verwoord het perfect.
Het is vaak moeilijk dit soort dingen uit te leggen aan mensen die denken dat J.derksen altijd gelijk heeft en zijn mening klakkeloos overnemen.

Goed stukje, maar hou je er alleen rekening mee dat bijvoorbeeld een Verthongen nog niet heel lang basisspeler is. Zelfs een Vermaelen bleef aardig lang hangen bij Ajax.

Het stukje over Twente en AZ en de scouting..heb je wel gezien hoeveel buitenlanders ook Twente onder contract heeft staan en dan ook nog eens heel veel verschillende nationaliteiten. Ook daar vervangen de buitenalnders de Nederlanders. Blijkbaar zijn de Nederlanders of te duur of niet goed genoeg om bij de top (in Nederland) te komen. Veel applaus voor Feijenoord, met veel jeugd, maar ze komen in Nederland nog niet verder dan de 4e / 5e plaats. AZ zal ook terugmoeten met de val van Scheringa.

Hopelijk heeft de financiele situatie bij veel clubs een positieve uitwerking op de samenstellingen van de selecties...meer jonge spelers die doorbreken, minder aankopen uit het buitenland.

Ik wilde op het moment dat je van B naar C land schreef stoppen met lezen. Ik heb allereerst schijt genoeg aan mensen die afgeven op Pantelic of die hem als voorbeeld ergens voor gebruiken. Pantelic is dan misschien wel een wat oudere Mercedes, maar wij betaalden geen aanschafwaarde alleen benzine. Dat is niet eens zon slechte deal. Pantelic is een speler die Ajax dit jaar gewoon fantastisch gebruikt. Maakt geen domme fouten staat gewoon zijn mannetje en creeert enorm veel kansen voor oa Suarez!

Daarnaast heb ik schijt genoeg van rond het pessimisme van de Nederlandse competitie. Ajax was niet slechter dan Hsv, Fiorentina, Marseille, Juventus etc in deze twee jaar gewoon minder gelukkig. Dat wij(niet ajax) dan uitgeschakeld worden in de laatste paar minuten door Sporting Portugal, tja das gewoon jammer.

Wel goed geschreven en leuke inleiding en slot dus 4 sterren, ik weet dat je beter kan je moet alleen je onderwerpen zorgvuldiger kiezen.

8 april 2010 om 12:31

Is dat ook niet de kracht van die clubs, vooral van Juventus. Ze laten je mooi voetballen zodat je denkt dat je de wedstrijd onder controle hebt. En net op het moment dat je zelf wil gaan scoren, ligt de bal er aan de andere kant in. Maar ik denk dat Ajax het in het algemeen niet slecht doet in Europa.

On: Leuk stukje, en ik las net dat je pas 14 bent... Voor die leeftijd heb je een zeer goede schrijfstijl.

8 april 2010 om 19:05

je zegt dat ajax niet onder doet voor hsv fiorentina marseille juventus maar wij doen wel degelijk onder voor juventus en marseille bovendien is dat een laag rijtje dat misschien wel de Uefa cup mag winnen maar geen champions league en daar hoort Ajax voor te gaan wij hebben hem 4 keer gewonnen en daar mag het wat mij betreft niet bij blijven maar al kijk je het ajax van afgelopen jaren zie ik het niet zitten en ben ik blij als wij de uefa cup winnen

on: erg goed geschreven maar ik ben het niet helemaal met je eens ik vind pantelic wel belangrijk voor het ajax op het moment ,stukje ervaring (al zie ik liever een ervaren middenvelder want die heeft meer invloed) en dat vind ik wel goed. ik ben het ook niet met je eens over vertonghen want ik denk dat hij wel de top aan kan maar hij wil gewoon niet weg en mag ook niet weg van zijn vriendin (haha) en stekelenburg ontwikkeld zich ook nog steeds en kan nog steeds naar de top

Heel mooi en goed stuk,
mensen die slechts 2 of 1 ster geven omdat het een stukje over pantelic is snappen waarschijnlijk geen hout van wat je bedoeld.

Ik vond het heerlijk lezen, echt een column met je stukje over hoe je in de les zit , en nadenkt over de wedstrijd van vandaag ( fiorentina- groningen) en de wedstrijd van gisteren ( werder bremen - twente)

Klasse!

5-stars

Ik moet eventjes reageren voordat er verwarring de ronde doet. De titel is ongelukkig gekozen, maar ik zal hem toelichten. Door de aankoop van Pantelic wordt een jonge jongen belemmerd in de ontwikkeling, en dat is de trend die de Eredivisie kapotmaakt. De vergelijking met de auto's komt wat raar over, maar er staat 'als' voor. Dan kan het in principe alles zijn, dus ook een gloednieuwe auto die in waarde stijgt. Dat in real life gloednieuwe auto's in waarde zakken weet ik ook wel, maar het was een voorbeeld.

8 april 2010 om 12:02

Dan nog is het een slecht gekozen voorbeeld. Verdedig dat dan niet, als je zegt dat je inziet dat het minder gekozen is.

Verder kun je mijn bovenstaande reactie eens lezen over het belemmeren van talent. Ik ben erg benieuwd wat jouw reactie daarop is. Om er een 2e voorbeeld bij te halen: Castaignos en Makaay. Castaignos zal het waarschijnlijk erg mooi vinden om te trainen en veel te leren van een oude vos als makaay. Dit kan Castillon dus ook van Pantelic en Suarez. Ik denk dat hij er alleen maar sterker van word. Gooi je een jonge jongen (vooral een spits) voor de leeuwen, dan moet hij er meteen staan, anders wordt hij snel afgebrand. Ik denk dat dit voor Castillon alleen maar positief uitpakt.

8 april 2010 om 12:28

Ik zeg ongelukkig en niet slecht. Castaignos zal wel wat leren, maar ik blijf erbij dat hij meer leert als hij tegen Wisgerhof van Twente moet spelen dan als hij op een bijveld voor zijn ouders tegen Groningen B speelt.

8 april 2010 om 12:04

Maar waarom dan Pantelic, waarom telkens pantelic? Waarom niet Makaay? John dahl Tomasson. Danny koevermans weet ik veel. Die voegen minder toe aan hun team dan Pantelic!

8 april 2010 om 12:29

Zit iets in, het klopt wat je zegt. Maar het is Pantelic omdat ik Castillion een zeer groot talent vind. Had ik in Rotterdam gewoond en naar Pathe De Kuip geweest en op de terugweg Luc Castaignos aan het werk gezien zou er in de titel Makaay hebben gestaan.

Inhoudelijk ben ik het niet met je eens. Maar dat je 'schrijtalent' hebt staat buiten kijf.

Je vergeet alleen een ding Lfcdutchy. Een spits bij Ajax moet niet talent hebben, maar het is de kapstok van het elftal. Ajax speelt een systeem waarbij de spits een sleutelrol vervult. Zlatan kon het in zijn eerste jaar ook niet waarmaken en ik denk dat hij meer getalenteerd was dan Castillon op dit moment of niet?
Spelers als Rosenberg (werder Bremen speler), Charisteas (europees kampioen) en Sonck (toen nog Belgisch topspeler) faalden allemaal op nr. 9.
Zlatan had het moeilijk in zijn eerste jaar, alleen Huntelaar kon de positie onmiddelijk goed invullen.
Ik denk dus dat een beetje ervaring op het hoogste niveau zeker wel nodig is om als spits bij Ajax te beginnen. Het is geen kwestie van afwerken en op doel schieten. Je moet ruimtes maken voor inkomende middenvelders, je bent kapstok van het elftal en moet ook altijd alert zijn bij voorzetten van buitenspelers (hoewel dat de laatste jaren meer van de backs moet komen).
Vele spitsen in het Nederlands elftal en bij Ajax zeiden al dat het af en toe onmogelijk is om al die dingen uit te voeren, simpelweg omdat je tijd tekort komt om aan te bieden en het volgende moment al weer scherp te staan in de 16.
Castillon dus uitlenen een seizoen of mee laten trainen en langzaam brengen achter een ervaren spits.
Verder is er genoeg interesse voor Stekelenburg, maar hij heeft het goed naar zijn zin bij Ajax en de meeste topclubs hebben al een keeper in huis. Bayern heeft overigens wel interesse.
Urby komt tekort, maar Vertonghen wordt alweer in verband gebracht met Engeland en Spanje.
Verder spelen er uit de jeugdopleiding (oa Cape Town) Anita, vd Wiel, Enoh, Eriksen, de Jong en volgend seizoen kunnen we op Blind rekenen. Ik denk dus dat het wel meevalt met de jeugd geen kans gunnen. We speelden met onze jeugdspelers Juventus helemaal van de mat thuis, maar dat is juist ook meteen onze achillespees. Die ervaren Del Piero geeft twee keer een voorzet wat eigenlijk niet mocht in die hoeken, en Amauri kopt ze erin tegen de nog maar 22-jarige Vertonghen.
Je kunt niet meer met een jeugdelftal Europa in. Dus ik snap best dat ze wat ervaring willen halen.
Je schrijfstijl is wel leuk om te lezen.

Goed geschreven, maar inhoudelijk niet echt bijzonder en de vergelijking met voetballers en auto's is ronduit belachelijk. Toch een voldoende, omdat je met dit stukje wel een aardig publiek aanreikt.

In 2003 zag ik Ajax in Milaan de latere winnaar AC Milan van het veld spelen. Helaas duurde de wedstrijd een paar seconden te lang.

Bedoel je hier niet PSV ipv ajax?

8 april 2010 om 15:06

Nee dat was Ajax. Thomasson schoot toen de 3-2 binnen in de laatste minuut toen Chivu uitgleed in de kwartfinale. PSV was weer een jaar later dacht ik.

9 april 2010 om 18:22

Och, komt mijn trauma weer omhoog..

Pienaar die zo mooi op vechtlust de 2-2 maakte, het bleef spannend en toen schot Inzaghi de bal naast Lobont en gaf Thomasson het laatste tikje. Ajax mocht nog aftrappen maar meteen daarna werd afgefloten. Chivu die uitgleed bij de 3-2 mocht daarna meteen voor de camera's van de NOS verschijnen. Dat was het moment dat ik de afstandsbediening de kamer uitgooide en naar bed ging.. Pff.

on: Mooie schrijfstijl zeker gezien je leeftijd. Super

mooi stukje maar toch ben ik het er niet geheel mee eens.
in dat heerlijke team waar Kluivert de winnende scoorde zat er naast eigen jeugd ook spelers waar je op kon bouwen, die er elke wedstrijd stonden, ook als de 'talentjes' een mindere dag hadden. deze ervaren spelers maakten het team pas echt compleet. ik denk dat Ajax op dit moment het jongste team heeft van de Nederlandse competitie. de gemiddelde leeftijd van de achterhoede van Ajax is zo'n 21 jaar, en ook Stekelenburg is een relatief jonge keeper, nog altijd in de 'talentvolle' fase (kijk maar naar VD Sar, ook pas op latere leeftijd en nog altijd een geweldige keeper geworden) Een middenveld bestaande uit De Zeeuw (meer ervaren) Enoh De Jong en Eriksen, eerste 2 begin 20, laatste zelfs nog maar 18, en een aanval met Suarez (geloof 23?) en Emanuelson (ook zoiets) en Pantelic als ervaren speler. Ajax bouwt al op talent, die stap hebben ze allang gezet, vooral nu met Martin Jol. Dat hij mediageil is of wat dan ook boeit me niks, hij heeft het beste over voor het team en bouwt aan een betere toekomst. Pantelic is het wat mij betreft alleen net niet, hij is te inconstant om voor dit Ajax een ervaren speler te zijn. Maar feit blijft dat Ajax wel ervaren spelers moet blijven aantrekken, het liefst in elke linie één.

Koop volgend jaar Bouhla, je houdt De Zeeuw en voorin een ervaren vleugelspeler en Ajax heeft een team dat Europees zeker wat kan betekenen. Dan kunnen ze dus VDW en Suarez, en evt Steek verkopen. Voor dat geld kunnen ze deze 2 spelers kopen. Met dan waarschijnlijk Anita en Oleguer en evt die geblesseerde Atouba op de bank heb je een goede achterhand, op het middenveld Lodeiro en Gabri en in de aanval Romme en evt nieuwe aankoop. Rest wat opvulling en Ajax heeft geweldig team.

ik geloof trouwens dat het team van Psv dat in 05 de halve finale haalde voornamelijk bestond uit aankopen, maar Psv had/ heeft een geweldig aankoopbeleid.

omdat het lekker wegleest toch 3 sterren

stek/vermeer
VDW/ Blind
Toby
Bouhlarouz
Anita/ Jan
De Zeeuw
De Jong
Eriksen
erva speler
Castillion
Ema

Clubs in Nederland gaan nu eenmaal voor ervaring en zekerheid, dat is een feit.
Aan de ene kant is het wel te begrijpen, en het beste op dát moment.
Maar aan de andere kant belemmer je wel de jeugd met dit soort dingen.
Het zijn dingen waar lang over gespeculeerd kan worden.
Al vind ik wel dat Ajax zich goed probeerd te ontwikkelen vanuit de jeugd.
Ze staan vaak met een jong team op het veld, maar toch winnen ze de wedstrijden ruim.
Dat wil toch wel wat zeggen. Ik heb toch nog een voorbeeld:
In de wedstrijd tegen RKC uit, was het zo dat Jan Vertonghen en Toby Alderweireld afwezig waren.
Martin Jol haalt vervolgens Kappenhof uit de jeugd om aan te sluiten, een jonge verdediger met talent. Die Kappenhof verwacht zijn eerste minuten voor het 'grote' Ajax te gaan maken, maar Jol durft het niet aan. Hij plaatst Enoh centraalachterin samen met Oleguer. Jammer...
Maar het gaat er om dat de Clubs vertrouwen hebben in hun jeugd, en dat moeten ze ook uiten vind ik. Je moet ze de kans geven, net als Barcelona en Arsenal. Je ziet zelf wat er van gekomen is bij die topclubs.

8 april 2010 om 16:06

De verdediging tegen RKC bestond uit: vd Wiel-olegeur-anita-urby.
En clubs in Nederland staan er juist om bekend om talent de voorkeur te geven boven ervaring en zekerheid. Je slaat louter onzin uit.

Geweldige geschreven column. Dit is het niveau dat VZ als maatstaaf zou moeten nemen.

Goed geschreven stuk met een kern van waarheid. Veel punten die worden aangemerkt zijn toch een mening, met enkele meningen in je stuk ben ik het niet eens, zoals dat je moet bouwen op alleen maar talenten. Soms is het gewoon nodig een "leermeester" of "een brok aan ervaring" te kopen.

14 jaar?
Alleen daarom 5 sterren, tot ziens bij Voetbal International, Snor Derksen kan met pensioen!

* * * * *

9 april 2010 om 18:49

Beetje jammer dat mensen deze jongen 5 sterren geven omdat hij 14 jaar is. Ook al is hij 180 of 3 jaar, je moet objectief blijven, maar helaas zijn er mensen die dat niet doen.

Goed geschreven stuk.

Haha leuk geschreven column! Vooral het begin en het eind zijn erg knap geschreven. Het begin nodigt de lezer uit om het stuk te lezen en door de afsluiter zal ik ook zeker het volgende stuk van jou tot mij nemen. En mensen die de vergelijking met de Mercedes en de Volvo niet kunnen waarderen, kom op zeg, je begrijpt toch zeker wel wat ermee wordt bedoeld!

Nogmaals mijn complimenten!

Mooi stuk heb je weer neergezet, ga zo door

Bij voorbaat... Ook al ben ik het niet met je eens...

Alleen om je taalgebruik en opbouw krijg je van mij al 5 sterren. Zo mooi schrijven en opbouwen kunnen niet veel clubexperts.

Je inhoud is ook erg mooi gevonden. Eigen talent eerst de kans geven en alleen buitenlandse spelers halen als ze een absolute meerwaarde zijn. Akkoord.

Echter als je het uit het standpunt van Ajax kijkt. Hoe poetisch je het ook wilt bekijken. HEt is net een bedrijf. Ze willen winst maken. Ze halen winst als er nu resultaten worden gehaald. Als er nu resultaten zijn dan zijn de supporters ook blij. simpele beredenatie. Dus als Pantelic nu 2 klasses beter is dan Castillion denkt Ajax; laat die jongen maar rijpen en Pantelic ons nu resultaat geven. Win- win. Pantelic voegt nu gewoon meer toe dan Castillion. En ja hij laat vaak de bal van zich afspringen. En ja hij is bloed irritant als zeehond te klappen. En ja hij doet heel vaak domme acties. Maar hij is wel een fijn aanspeelpunt. En daarin is hij misschien beter. Want voor een slim aanspeelpunt heb je ervaring nodig. Dat heeft Castillion niet. Die ervaring krijgt hij alleen door het spelen bij een eredivisieclub. Een Dost heeft dat al wel en kan ook een aanspeelpunt zijn. Daarom zal Ajax deze zomer Dost halen en geen Castillion erin zetten. Die jongen moet eerst een stap terug voordat hij omhoog kan. Je komt alleen vanuit de Ajax jeugd in Ajax 1 als je een absolute toevoeging op dat moment bent. En niet omdat je misschien ooooooit goed bent..

8 april 2010 om 17:26

Nét? Het zit op de beurs dus het is niet meer of minder dan een bedrijf. Alleen moet ook een bedrijfsleider inzien dat Pantelic gratis de deur uitloopt en dat Castillion een godsvermogen op kan leveren.

8 april 2010 om 17:49

Nu overdrijf je nogal... Want je hebt geen idee hoe Castellion zal aarden in Ajax 1. We hebben genoeg spelers gezien die het leuk deden in op het trainingsveld en in Ajax 1 kwalijk door de mand vallen.

Kijk als Pantelic in het veld staat en omdat hij beter is zorgt hij net voor die toegevoegde waarde dat Ajax kampioen wordt dan heeft hij zijn waarde al bewezen. Met Castellion in de spits waren we dan geen kampioen geworden. Ja misschien kunnen we hem verkopen voor wat centjes over drie jaar. Maar moeten we daarom in de tussentijd maar geen kampioen meer worden en daarom bijvoorbeeld CL mislopen? Dan heeft Castellion ons veel geld gekost. En tegen die tijd dat meneer toegevoegde waarde is kan het zo maar eens zijn dat hij zegt "ik verleng lekker niet... en de toedels..!!" Dan heeft meneer Castellion ons veel geld gekost.

Wat jij zegt dat Pantelic ons geen geld opleverd is een aanname. Zorgt hij voor de toegevoegde waarde dat we kampioen worden dan levert hij wel geld op.

Dat Castellion ons over 3 jaar geld op zou leveren is ook een aanname. Misschien loopt hij EN tegen die tijd gratis bij ons weg EN we hebben in de tussentijd een kwalitatief mindere spits in het veld gehad waardoor we veel minder hoog eindigen en we dus minder geld binnenkrijgen. En dat godsvermogen zal wel meevallen.. Als meneer zo goed was dan had hij al in Ajax 1 gespeeld.

Het is een optimistische aanname festijn wat jij hier doet gebasseerd op een momentopname op het trainingsveld van Ajax.

Jol denkt in het hier en nu. Jij denkt in het misschien.

Haha de eerste en laatste alinea doen me denken aan derde klas Havo. Wat waren die twee vakken k*t zeg! Ik pleeg eerder zelfmoord dan al die naamvallen en werkwoorden opnieuw te gaan bestuderen!

Voor de rest is het een stuk waar ik het helemaal mee eens ben. Meer tallenten moeten worden geoogst. Dat is de enige manier om weer bij de Europese top te horen. Geen Pantelic dus, en vooral geen Makaay of landzaat! Vijf sterren omdat ik het helemaal met je eens ben en omdat het lekker leest.

8 april 2010 om 17:27

Ik vind het geen vervelende vakken, ik háát scheikunde, maar goed.. Alleen door talent te zaaien kunnen we het gat dichten, anders is het over, uit en klaar.

opzich over Ajax heb je wel gelijk in maar Ajax is dit jaar beter met de jeugd bezig

Stekelenburg,vd Wiel,aldeweireld,vertonghen,emanuelson,enoh(half Ajax (is van Capetown ),siem de Jong,christian Eriksen.

daarnaast heb je het over Psv,az enzovoorts
maar die hebben bijna tot geen eigen jeugd spelers
die scouten heel hun leven.

Mooi stuk en prachtige titel!

Leuk stuk, alleen ben ik het totaal niet met je eens. Ik vind Pantelic juist een meerwaarde hebben voor Ajax. Hij komt van het grote oude Hertha BSC waar hij enorm populair was, dat geeft de Eredivisie al een beetje naam. En verder denk ik dat hij met zijn routine veel kan bijbrengen aan de jeugd waardoor Castillion nog beter kan worden. Maar het is juist algemeen bekend dat bij Ajax juist veel jeugd doorbreekt waardoor Pantelic de jeugd niet kapot kan krijgen. Daar is de Ajax jeugd te goed voor.

Wat een wijsheid voor een 14-jarige daarvoor sowieso 3 sterren + dat ik het helemaal met je eens ben.
*
*
*
*
*

Ben voor een groot deel met je eens. Nederlandse ploegen moeten de jeugdopleiding kansen geven, en goed scouten. Maar.... Een ding. Pantelic is gehaald, omdat Ajax een goede spits nodig had, voor ene bepaalde tijd. Ajax zag het nog niet zitten met Castillion, dus werd Pantelic voor een jaar vastgelegd. Voor 1 jaar maar. Dat betekend dat hij na dit seizoen weer weg is. Dan kan Castillion misschien meer de kans krijgen. Ik denk dat hij er dit seizoen gewoon nog niet klaar voor was/is. Ze hebben Pantelic niet voor 3 jaar vastgelegd, zo slim waren ze nog wel, gelukkig. Bovendien doet Pantelic het prima dit seizoen. Hopen dat Castillion volgend jaar meer kan spelen, en uiteindelijk ook zo goed wordt als velen hopen.

Ben het verder met je eens, 4 sterren.

Mwah persoonlijk vind ik dit allemaal iets te dramatisch, maar goed het is jouw mening.

Even over Castillion tuurlijk wachten we nu al een tijdje op hem, maar laten we niet vergeten dat op die bank waar hij zou moeten zitten om zijn minuutjes te pakken nu een Koreaan zit die hem voorbij is gestreefd in de hierarchie. buiten dat krijg ik nogal de indruk dat het tussen de oren wellicht niet super loopt bij deze jongen.

Anyway de reden waarom we nog niks hebben gezien van Geoffrey ligt niet alleen aan de technische staf van Ajax.

Leuk stuk! En ik ben het met je eens, het Nederlands clubvoetbalniveau gaat de laatste jaren drastisch naar beneden. Een nieuwe regeling van een aantal verplichte jeugdspelers per club zou sportief als financieel, heel goed uitpakken voor de meeste Nederlandse clubs.
4 sterren!

Met die eindwoorden ben ik het helemaal met je eens. We horen er niet meer bij. We konden die ploegen nog leuk tegenstand bieden maar Juventus nam Ajax totaal niet meer serieus. Het is jammer maar we kunnen er bovenop komen.

Lijkt me wat sterk dat je 14 bent met zo'n schrijfstijl, maar ach.

Leuk stukje verder, leest lekker weg met ook nog een kern van waarheid.

9 april 2010 om 10:40

Ik weet zelf in ieder geval dat ik echt veertien ben, dus zal ik dat maar als een compliment beschouwen.

hoewel het goed geschreven is, komt het punt toch niet helemaal lekker er uit. Ook het gebruik van Pantelic is een slecht voorbeeld, want die speelt in de basis van Servie, kan goede cijfers uit de Bundesliga overleggen, draait een redelijk seizoen en is maar voor 1 seizoen vastgelegd. Castilion komt daarbij natuurlijk pas net kijken, si 18 jaar en de verwachtingen voor hem worden door dit soort stukken onrealistisch. Toch ben ik benieuwd naar je nieuwe column , want je schrijfstijl is prettig en je hebt er duidelijk verstand van

Leuk verhaal, lekker geschreven. Alleen een foute titel. Maar toch 5 punten . je schrijft als een volleerde journalist.

Mijn mening over de inhoud van je stukje buiten beschouwing gelaten, vind ik dat je erg leuk kunt schrijven. Daarvoor absoluut 4 sterren. Plus: je leeftijd speelt geen rol wellicht, maar voor iemand van 14 absoluut een hoop kennis en grammaticaal erg sterk.

Inhoudelijk ben ik het niet geheel met je eens. Als ik kijk naar Feyenoord nu, wordt er (misschien noodgedwongen) veel gebruik gemaakt van jeugdspelers en alhoewel er geen europees voetbal wordt gespeeld, kun je zien dat ze individueel tot veel in staat zijn. Klaar voor grote wedstrijden misschien nog niet en Mario Been zal ze wat langer bij elkaar moeten houden om er een echt team van te maken, maar de 4e plek nu is grotendeels verkregen door gebruik van jeugd.

Het Feyenoord toen bestond volgens velen uit een as met ervaren spelers, zoals Kees van Wonderen, Patrick Paauwe, Paul Bosvelt en Pierre van Hooijdonk. Het jeugdexponent werd grotendeels vertegenwoordigd door Robin van Persie.

Ik denk ik die zin dat spelers zoals Pantelic met internationale ervaring een grotere bijdrage kunnen leveren dan onervaren jeugdspelers. Bij een club als ajax, dat elk seizoen europees voetbal speelt, zul je als jeugdspeler zeker een kans krijgen, maar daar tegenover wordt voorrang gegeven op ervaring. En ervaring kost geld.

Helaas is het zo dat talent weggeplukt wordt en we daarmee andere competities voorzien van kwaliteit en dat we zelf 'hard-cash' moeten betalen voor goede voetballers met ervaring. Ik hoop daarom ook dat Mario Been en zijn jeugdteam de hoge rankering in de competitie kunnen vasthouden, de jeugdspelers in elk geval volgend jaar nog blijven en met de ervaring van het afgelopen seizoen een basis is gelegd voor een nog beter seizoen. Het kost een stuk minder en levert misschien wat meer op.

Prachtig stukje, leest heel goed weg.

@ Veldmuis. Ik ben het er absoluut mee ees dat internationale ervaring een grotere bijdrage levert, zeker in Europees verband. Maar laten we eerlijk wezen, met Pantelic in de basis breek je geen potten. Als ik een Europese wedstrijd in Amsterdam kijk, schaam ik me kapot voor Pantelic. Hij komt niet vooruit, kan vaak geen balletje fatsoenlijk kaatsen, zijn handelingssnelheids is heel laag en kan geen pass geven.

Als ik dan de laatste wedstrijd van Ajax live in europees verband zie (ajax-juve red), dan heb ik bijna het gevoel dat een Chiellini, Pantelic bijna uitlacht.

on topic. 5 sterren

9 april 2010 om 14:45

@bier

je hebt absoluut een punt dat Pantelic geen potten heeft weten te breken. Maar je kunt je afvragen of een jeugdspeler zonder voldoende ervaring dat wel had kunnen doen. En als we dan toch eerlijk zijn, Pantelic heeft weliswaar in europees verband niet veel laten zien, in de nationale competitie heeft hij toch de nodige bijdrage geleverd aan de huidige stand. Ik heb overigens niet gesteld dat het halen van Pantelic de kansen in Europa daadwerkelijk vergroot heeft, alleen dat de gedachten daarachter wel aanwezig was bij Jol en consorten. Vooral ook omdat hij in Duitsland heeft bewezen makkelijk te kunnen scoren. Tegen PSV geeft hij een prachtig hakje, maar is hij daarmee een grootse speler? Hij werd in het begin van zijn carriere bij ajax redelijk vaak uitgelachen en ik maakte me in de uitwedstrijd tegen ajax ook weinig zorgen wanneer hij aan de bal was, maar helaas heeft mede hij er voor gezorgd dat de eindstand zo'n verschil opleverde.

Ik denk ergens dat trainers van een BVO jeugdspelers rustig willen brengen en niet direct voor de leeuwen willen gooien. Toch moeten jeugdspelers een kans krijgen en zoals iemand al reageerde hier, ajax heeft met name in de wedstrijden na de winterstop kansen gehad om bij een grote voorsprong een of meerdere jeugdspelers in te brengen.

Ik kan me wel vinden in de stelling van de schrijver dat de eigen jeugd in Nederland meer inbreng zou moeten krijgen in de nationale competitie voordat ze vroegtijdig worden weggekocht, ik blijf er wel bij dat wanneer dat te weinig gebeurd de keuze voor een ervaren speler te rechtvaardigen is.

Je hebt echt een mooie schrijfstijl, vlot, speels, en professioneel! Deze column, want dat is het wel, in tegenstelling tot andere 'stukjes' die ik hier zie, leest daardoor erg lekker weg. Het verbaast me dan ook zeer, dat ik net lees dat je pas 14 jaar bent! Je hebt ook zeker een punt met je verhaal, maar ik denk wel dat je een paar inhoudelijke details vergeet.
Een jeugdopleiding kan nou eenmaal niet altijd de geschikte spelers afleveren. Zoals je weet, stroomt er bij Ajax genoeg door, maar zijn de centrumspitsen schaars in de lichtingen die jaarlijks naar het eerste doorstromen. Castillion is zeker een talent en komt er ook heus wel, maar hij is simpelweg nog niet goed genoeg. Dat je dan Pantelic, die toch zeker geen slechte spits is en Ajax duidelijk beter laat voetballen, kan contracteren, is een ideale tussenoplossing voor 1 of 2 jaar. Ik vind hem daarom ook echt niet symbool staan voor de ondergang van de Eredivisie. Je zou het zelfs zo kunnen beschouwen, dat de aanwezigheid van Pantelic (en anderen natuurlijk) in de Eredivisie juist nog wat hoop laat zien voor onze nationale competitie. Het feit dat een gevestigde spits in de Bundesliga voor de Nederlandse competitie kiest, zegt toch nog wel iets over het aanzien van de Eredivisie. Natuurlijk is het geen topcompetitie, maar de aanwezigheid en komst van spelers als Pantelic, Suarez, Eriksen, Ruiz, Stoch, Afellay, Dzusdzak, Vlaar, etc. biedt toch nog wel wat hoop voor ons Nederlanders.

9 april 2010 om 15:28

Klopt, je kan niet elk jaar een Kluivertje hebben. Maar ons Nederland, ons spitsenland, onze trotse spitsennatie, niet alleen onze trotsen maar ook onze exportproducten, onze spitsenindustrie ligt op zijn gat. Het is zwaar schrijnend om te kijken naar de topscorersranglijsten in Nederland. Op de zesde plek pas komen we de eerste in Nederland opgeleide spits tegen, Bas Dost. Met 12 stuks. Het is een en al bagger om te zien, want daarachter zit niks. Waar zijn de Van Hooijdonken, Makaays, Van Nistelrooyen, Huntelaars, Kluiverts en Bergkampen gebleven? Kijkend naar het verleden zien we dat precies zeven jaar geleden de laatste fatsoenlijke Nederlandse spits naar een eerste elftal doorstroomde, Klaas Jan Huntelaar, ook Dirk Kuijt hadden we toen. Als we naar de toekomst kijken is die niet zo rooskleurig. Nederlandse clubs hebben altijd overleefd op basis van die spitsen die er nu niet meer zijn. Voor Bas Dost zal over een paar jaar misschien een mooi bedrag op tafel komen, maar wie volgt? Misschien een paar buitenlandse spelers, maar waarschijnlijk ook niet. Er zijn twee spitsen, vooruit, laten we het spitsen noemen, die fatsoenlijke exportproducten zijn: Suarez en Ruiz. Verder hebben de Eredivisieclubs geen cent te rollen. Pantelic, Toivonen of Dembele gaan de hoofdprijs niet (meer) binnenbrengen. Een gevestigde spits in de Bundesliga, je kan alles zo mooi maken als het is, maar in feite was hij al twee maanden werkloos. Zou dat zomaar zijn?

10 april 2010 om 14:16

Misschien was de Nederlandse markt met spitsen zo verzadigd dat jeugdopleidingen meer spelers tot andere posities lieten opleiden. Amrabat, Elia, Wijnaldum, Biseswar, Fer, Bruins, Beerens, Bakkal, Afellay, Marcellis, Pieters, Siem De Jong, Van der wiel,...

Het talent in Nederland ligt nu over heel het veld. Misschien is het net goed?
Met 20 topspitsen ben je in het Oranje-elftal minder dan met 3 topspitsen, 3 topmiddenvelders en 4 goeie verdedigers.

10 april 2010 om 14:44

Ik noemde ter voorbeeld aanvallers. Wat jij noemt zijn aardige spelers, maar geen jongens die je, zoals vroeger, voor een godsvermogen aan een grote club gaat verkopen, misschein Afellay en Van der Wiel. Elia kan nog meer waard worden, maar niet meer in Nederland. De rest zijn geen spelers waar we de oorlog me kunnen winnen.

Weer een fantastische stuk Dutchy! Kan alleen maar zeggen dat je zo moet doorgaan. En in de eerste alinea kan ik me ook prima vinden, is niks anders op het Barlaeus :D

9 april 2010 om 15:29

Zou er een school bestaan waar het anders is? Ik ga gelijk inschrijven...

Het stuk is beter dan je reacties over het algemeen

Zoals Quasi al zegt, we kregen een oude Mercedes waarvoor we alleen de benzine hoefde te betalen, ondertussen kregen we nog wat tijd om aan de Volvo te sleutelen, we begonnen langzamerhand de Volvo in te rijden maar gebruikte nog steeds de Mercedes voor dagelijks vervoer. Ondertussen klopte een Koreaans automerk aan met een gratis proef-model, opzich een goede auto maar hij was nog niet af, ook daar moest nog een tijdje aan gesleuteld worden, ze zijn nog niet steeds niet gereed voor het dagelijks vervoer, daarom hoop ik dat de oude Mercedes nog een jaartje bij tekent om langzaam afschijd van hem te nemen zodat we de Volvo en het Koreaanse merk alvast voorzichtig in kunnen rijden want de mercedes gaat geen 3 jaar meer mee.

Om het maar in de auto's te houden, ook al neemt een nieuwe auto alleen maar in waarde af, een Volvo onder constructie kan je het beter noemen, zolang die volvo nog niet af is doen we het maar met de oude Mercedes, die ook nog genoeg vermogen levert maar langzamerhand wel opbrand. Zie het dus maar als en overbruggingsperiode.

Wel ok stukje, idd t lijkt hard te gaan, hoe gaan we weerstand bieden als clubs en spelers vasthouden?

of: waarom ga je naar de munt om vervolgens langs te toekomst te komen, kun je toch beter naar pathe arena gaan?

9 april 2010 om 18:26

Shit! Er staat gewoon de Munt Moet inderdaad Pathé Arena zijn. Dat ik dit fout doe...

Schitterend stuk, toen ik dat stukje over de les Frans las ging ik even je leeftijd checken, 14 jaar!
Over de inhoud ben ik het ook volledig met je eens, mooie vergelijking met die auto, ik kan me bijna niet voorstellen hoe ik dit als 14 jarige ooit had kunnen schrijven. Je taalgebruik, opbouw en het leest super weg, waarschijnlijk was me dit 2 jaar geleden ook niet gelukt, en eigenlijk weet ik dat wel zeker.

Hulde!

Ik vind het een hele goede column.
Ik zit zelf in de derde klas en herken het
helemaal.
on: Je hebt gelijk in wat je zegt, maar dat
weet iedereen al lang. Toch licht jij het zodanig
uit, dat het ineens er heel anders uit ziet.
Alleen vind ik het jammer dat je meteen weer pantelic noemt.
Hij gaat steeds beter spelen, en er zijn nog zoveel andere
voorbeelden te noemen.
(Ik ben neutrale supporter)
Je krijgt van mij een dikke 4 sterren.

goede column en je bent pas 14 ongelofelijk !!!!!!!

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren