Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Ljajic senior neemt schuld op zich voor stille zoon bij volkslied

Laatste update:

Sinisa Mihajlovic is de nieuwe bondscoach van Servië en heeft gelijk zijn gezag laten gelden. Fiorentina-middenvelder Adem Ljajic is door de keuzeheer naar huis gestuurd, omdat hij zaterdag voor aanvang van de interland weigerde om het volkslied van Servië te zingen. Mihajlovic eist dat van zijn spelers en blijkt er dus ook consequenties aan te verbinden.

/

In een officieel statement heeft de Servische voetbalbond maandag laten weten dat de twintigjarige Ljajic geschorst is. Hij is naar huis gestuurd omdat hij zich niet hield aan de regels van Mihajlovic, bij Fiorentina nota bene de ex-trainer van de middenvelder. Volgens de persverklaring heeft Ljacic, die onlangs nog in het nieuws kwam omdat hij geslagen werd door Fiorentina-coach Delio Rossi, ‘om persoonlijke redenen’ geweigerd om het volkslied mee te zingen.

“De coach heeft een gesprek met hem gehad. Nadat hem verteld werd dat er persoonlijke redenen waren voor de weigering om mee te zingen, heeft Mihajlovic de speler gezegd dat hij terug naar huis kon.” Het oefenduel werd met 2-0 gewonnen door Spanje, dat op het EK moet proberen de Europese titel te prolongeren. Servië heeft zich niet gekwalificeerd voor het toernooi in Polen en Oekraïne, maar speelt donderdag nog wel tegen Frankrijk.

Update 29 mei 18:30 uur - Ljajic senior neemt schuld op zich voor stille zoon bij volkslied
Sahmir Ljajic heeft dinsdag publiekelijk zijn excuses aangeboden voor het gedrag van zijn zoon Adem. De middenvelder van Fiorentina weigerde voor aanvang van de interland tegen Spanje het volkslied van Servië te zingen. Een half uur voor de wedstrijd belde hij met zijn vader, waarbij hij aangaf dat hij de tekst van het lied niet kende. Vader Ljajic raadde zijn zoon naar eigen zeggen aan zijn hoofd naar beneden te houden. "Maar het resultaat is nu bekend", merkt senior op in gesprek met Tanjug. Ljajic hoopt dat zijn zoon op den duur weer terug mag keren bij de Servische ploeg. "Hij is pas twintig jaar en het enige wat hij wil, is voetballen."

Vind je het terecht dat Adem Ljajic naar huis is gestuurd?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Jammer dat het op zo'n onderwerp vast moet lopen. Ik weet natuurlijk niet wat die 'persoonlijke redenen' zijn, maar ik zou het normaal gesproken een eer vinden om voor je land te spelen. Of je daarom uit de selectie gezet moet worden, weet ik niet of dat terecht is, maar het zou zonde zijn om deze speler nooit meer in het Servisch shirt te zien.

28 mei 2012 om 16:16

Hij heeft volgens mij Bosnische roots. Met het oorlogsverleden daar kan het zijn dat Servisch nationalisme voor hem een nare bijsmaak heeft. Het blijft wel vreemd dat hij uberhaupt voor Servie speelt.

28 mei 2012 om 16:23

@ Helmut Rahn

In de oude Joegoslavië woonden ze kris kras door elkaar, Nadat deze landen zijn gescheiden, wonen er nog steeds heel veel Bosniers in Servie en net andersom. Er wordt gekeken naar je woonadres en als dat in Servie is krijg je een Servische paspoort. Ljajic is een Bosnier, maar heeft een Servische paspoort, waardoor hij alleen voor Servie kon uitkomen en niet voor Bosnie.

Ik heb Bosnische en Kroatische vrienden die dat mij hebben verteld.

28 mei 2012 om 16:32

Volgens mij is het een Albanees, of misschien Kosovaar hoor, als het een Bosnier was dan had hij toch ook gewoon voor Bosnie kunnen spelen.

28 mei 2012 om 16:35

@ Edmaestro, Zie de reactie van nartell0

28 mei 2012 om 16:44

Ik zie het, en het is gewoon niet waar. Daniel Pranjic is ook in Sarajevo geboren, waarom speelt hij dan voor Kroatie als dat zo gaat met die paspoorten? Of Mihajlovic zelf, die ook in Kroatie is geboren... Onzin dus.

Lajic is dus of een albanees of een kosovaar, een servische minderheid in ieder geval, anders had hij zelf een paspoort naar keuze aan kunnen vragen.

28 mei 2012 om 16:54

Bekende hedendaagse Bosniakken:
Adem Ljajić (voetballer van Fiorentina en Servische elftal)

@edmaestro

Als Pranjic na de oorlog gewoon verhuist is naar Kroatie, kan hij voor Kroatie spelen natuurlijk. Maar Ljajic is na de oorlog gebleven waar hij woonde, in Servie dus. Ljajic is een Bosnische moslim en heeft daarom de Servische volkslied geweigerd.

Mijn Kroatische vriend heeft een Servische en een Bosnische neef, het is dus echt kris kras doorelkaar, omdat het vroeger gewoon 1 land was..

28 mei 2012 om 17:02

De reden is dat hij Moslim is en er in het volkslied van Servië een aantal keer verwezen wordt naar "god".

28 mei 2012 om 17:06

Als hij weigert het volkslied te zingen moet hij ook niet voor Servië uitkomen. Wat is dat nou voor onzin. Wel voor het land uitkomen omdat je dan kunt voetballen, maar niet trots zijn erop. Dat hoort juist erbij wanneer je voor je land uitkomt, dat trotse gevoel. Als dat bij Ljajic mist kan hij beter helemaal niet meer spelen voor Servië.

28 mei 2012 om 17:10

@snowflake

Allah is anders ook gewoon de vertaling van het woord God als ze in het volkslied het hebben over Jezus dan is er nog niets aan de hand want voor moslims is jezus een profeet .

Allah akhbar betekend vrij vertaald : God is groot

ezus staat in de Koran als een profeet alleen is hij voor de islam minder groot als de profeet mohammed.


Dus het lijkt me sterk dat dit de reden is snowflake

28 mei 2012 om 17:13

Kijk, een paspoort verkrijg je, afgezien van de buitengewone situaties, maar op twee manieren, of via je ouders, of door je plaats van geboorte. Als hij nu een 'bosnier' was, dat betekent dat dus of één van zijn ouders of hij zelf binnen de landsgrenzen van bosnie geboren is, dan kan hij gewoon een paspoort krijgen. Als dit niet kan dat betekent dus dat zelfs zijn ouders niet binnen de grenzen van Bosnie geboren zijn, en misschien zijn grootouders ook niet eens, of weet ik veel hoeveel generaties terug. Hoe kan je nu een bosnier zijn terwijl je er zelf helemaal niks mee te maken hebt? Omdat hij toevallig moslim is? Er zijn wel meer moslims dan hij op de wereld toch.......

Het is dus zoals ik al zei staatsrechtelijk een Servische minderheid, net als bijvoorbeeld Sulejmani. Geloof staat daar helemaal buiten, laat ik het anders zeggen, het zou er helemaal buiten moeten staan. Als het er niet buiten zou staan dan had hij (of zijn ouders) prima een bosnisch paspoort aan kunnen vragen. Of zij dit al dan niet gedaan hebben dat weet ik dan weer niet.

Verder, als je niet voor een land wil spelen, dan moet je dat ook lekker niet doen. Waarom zou je überhaupt voor een land willen spelen als je bij voorbaat weet dat je het volkslied er van niet wil zingen? Is het land los te zien van het volkslied?

Overigens betekent dit niet dat een idiote trainer het moet verplichten het volkslied te zingen, dat is weer een andere discussie.

28 mei 2012 om 17:18

Ooow dus volgens jou hoeven affelay bouhlarouz dejong vanderwiel emanuelson rvp enz enz enz in de toekomst allemaal niet meer voor het nederlands elftal uit te komen omdat ze allemaal niet het volkslied meezingen?

28 mei 2012 om 17:20

@edmaestro

Hoe oud ben jij? Waarschijnlijk ben je 12 jaar of zo dat je de oorlog in de oude Joegeslavie nog niet weet. Joegeslavie is na de oorlog gedeeld in verschillende landen zoals: Servie, Montenegro, Bosnie, Kroatie en Kosovo. Ljajic en zijn ouders zijn geboren in Joegeslavie ( in de gedeelte Servie van nu). Dus daarom hebben ze een Servische paspoort, maar in oorsprong zijn het Bosnische moslims.

28 mei 2012 om 17:24

Kans is inderdaad groot dat hij of een moslim uit het deel van Servie is waar veel moslims wonen. Sulejmani is dat ook. De keeper die op doel stond tegen Spanje: Kahriman ook bijvoorbeeld. Weet niet of hij meezong, zal dan wel.

Het is apart dat Mihajlovic dit doet. Die toont zich hier een extreme Servier die weer allerlei politieke zaken naar boven haalt. In maar heel weinig landen zingt elke voetballer het volkslied volledig mee. Verder is het nog aparter omdat hij Ljajic zelf naar Fiorentina heeft gehaald als ik het goed heb, en hem daar heeft getraind.

Maar ja als het van te voren vast stond had Ljajic of kunnen weigeren om uit te komen voor Servie of gewoon meezingen. Blijft nergens op slaan daar niet van.

28 mei 2012 om 17:26

Lijkt er eerder op dat jij geïnformeerd bent door 12 jarige bosniers....

Landen hebben grenzen, die hadden ze ook al ten tijden van Joegoslavië, dat is de basis van een republiek........ Als je géén aanspraak maakt op een paspoort dat betekent dat dus dat je geen Bosnier bent maar een Servische minderheid.

Toevallig dat je over Ibrahimovic begint want hem is ook gevraagd om voor Kroatie te spelen? Hoe? Omdat zijn moeder daar geboren is en hij op die manier een paspoort kan krijgen.... Als je geen paspoort kan krijgen dat betekent dat dat je met de soevereine staat hééélééémaal niks te maken hebt. Misschien dat hij 'van oorsprong' ergens uit Bosnie komt, wat overigens ik betwijfel, maar dat hij géén aansprak kan maken op één paspoort zegt wel dat hij er helemaal niks mee te maken heeft, al voor meerder generaties.

Of wil je nu beweren dat als hij dit wel kon hij niet een ander paspoort zou aanvragen aangezien hij het volkslied niet wil zingen?

Je hebt gelijk als je zegt dat ze door elkaar woonden, maar het is onzin om te zeggen dat je niet een paspoort kan krijgen omdat je toevallig ergens woont. Het kan alleen niet als je staatsrechtelijk gezien helemaal niks met het land te maken hebt. Dan kan je ''m dus ook geen Bosnier noemen.

@afca_1995
Heb je ''t tegen mij? Ik vind volkslieden zingen geen verplichting, dat moeten ze zelf weten.

Maar hebben Affelay en Boula aangegeven dat ze het Wilhelmus niet willen zingen vanwege principiële redenen? Ik denk het niet, althans, niet dat ik weet. Ik zeg alleen dat het mij vreemd lijkt dat als je aangeeft het volkslied om principiële reden niet te willen zingen, wel voor het land wil spelen.... Vind ik persoonlijk nogal conflicterend.

Om het volkslied te verplichten vind ik echter te idioot voor woorden.

28 mei 2012 om 17:29

@nartel doe niet heel wijs want hij vertelt het gewoon duidelijk.

Ten eerste zitten er in Servie ook andere moslims dan de Bosnische. Ten tweede zou hij en zijn ouders dan ook een Bosnische paspoort kunnen verkrijgen en zou hij voor Bosnie kunnen uitkomen. Geen enkel probleem als zijn ouders Bosnische afkomst hebben. Ik denk overigens niet dat Ljajic een Bosnische moslim is. Hij is namelijk geboren in het gebied van Servie waar veel Albanen of in ieder geval gemixte groepen wonen.

28 mei 2012 om 17:34

vries153

Allah is de naam van God

28 mei 2012 om 17:36

ljajic is geen bosnier, hij is net zoals mij van novi pazar sandzak, ligt in servie hij heeft weinig met bosnie te maken hoor behalve dat we goed overeen komen met bosniers

28 mei 2012 om 17:51

Hij is een bosniak = sandzaklija = bosnishe moslim die in servië woont, ik weet hoezeer je het had gewild maar hij is een bosnier dat kun je zien aan zijn naam.
Hij wou de volkslied niet zingen omdat er religieuse orthodoxe tekst in zou zitten en omdat hij een moslim is weigerde hij. Ook heb ik gelezen dat hij weigerde te zingen omdat hij deze foto's zag van bosniakken die door serviërs waren geslagen gefoltert en vermoord ! http://www.islambosna.ba/vijesti/vijesti-bih/39543...

28 mei 2012 om 18:22

Nou, tadaaa. Ik geloof Vidic-robben.

Bedankt voor de uitleg

@ Amar22
Het is een Servische moslim, klaar. Juist door dit soort aannames en mensen ging en gaat die regio naar de klote. Verder is het behoorlijk naïef dat hij nu ineens weigert om het volkslied te zingen omdat de tekst 'm niet ligt of hij foto's heeft gezien van doden.....hij is toch geen kind? Weet hij niks..... Hij wist toch altijd de tekst van 't volkslied en weet dat er in oorlogen vreselijke dingen gebeuren, of moet iemand 'm dat even uitleggen?

Als je 't mij vraagt blijkt die Ljalic dus net zo'n eng mannetje te zijn als Mihajlovic.

28 mei 2012 om 18:24

Dat is totale onzin. Ik ben zelf een Serviër en ken Ljajic heel goed hij is een Servische Moslim en hij is geboren in Novi Pazar een stadje in Servië.

28 mei 2012 om 18:25

Je hebt een deel gelijk maar een deel ook niet. Ljajic is geen Bosniér hij komt uit Servië uit Novi Pazar een stad in Servié maar hij heeft het geloof uit Bosnië Moslim dus.

28 mei 2012 om 19:05

Adem Ljajic is geen Bosnier maar Bosniak die ook word discrimineert zo als het rest minderheid Bosniaken die in het servie (sandzak) wonen.

28 mei 2012 om 19:38

Waar halen jullie het informatie vandaan dat hij een Bosniak is ??

Een Bosniak of Bosnjak is een Moslim uit Bosnie! en niet een Moslim uit servie wat dus Adem Ljajic is.

Adem is een Sandzaklija hij komt uit Pazar dus uit Sandzak een regio in Servie en een deel in Montenegro.

Verder begrijp ik heel de discussie niet en waarom Ibrahimovic en Pranjic erbij worden gehaald. Wat totaaaal niet relevant is met de situatie van Adem Ljajic. Heel dat gedoe om Paspoorten is beetje overbodig.

Adem Ljajic heeft zelf voor Servie gekozen en kan het heus wel begrijpen dat je dan niet mee zingt vanwege nationalistische leuzen maar Mihaljovic is net zo kinderachtig bezig om hem uit de selectie te zetten.

OFF :wat betreft Ibra, Ibra is nooit gevraagd voor Kroatie te spelen, alleen zijn vader heeft contact gehad met de Corrupte Bosnische Voetbalbond.
Daar is niet veel van geworden.

En misschien heb je hier ook wat aan.

Klasnic heeft bosnische nationaliteit maar speelt voor Kroatie.

28 mei 2012 om 20:32

Trouwens Miralem Sulejmani is ook Servisch Moslim maar zingt ook gewoon het volkslied mee.

Heel kinderachtig van Mihaljovic. Maar Sinisa is daarentegen wel een keiharde nationalist dat is wel gebleken uit zijn Lazio tijd.

28 mei 2012 om 21:15

@nani9....

Het staat in zijn biografie...... Toen het niet door ging met Bosnie wilde Kroatie een poging wagen.... Had je zo even kunnen opzoeken in plaats van de wijsneus uit te hangen.

Verder is het gedoe met paspoorten relevant aangezien geïnsinueerd werd dat Ljajic iets met Bosnië te maken zou hebben, wat dus helemaal niet waar is, en daar op gereageerd werd. Verder zeg je zelf ook ''adem Ljajic heeft voor Servie gekozen'' Wat nogal raar is aangezien hij een Servisch staatsburger is. Had hij een andere keus dan?

Ennuh, er zijn wel meer spelers met een Bosnische nationaliteit of geboorteplaats maar voor Kroatie spelen, waaronder dus Pranjic, Klasnic, Corluka en vast wel nog een aantal....maar goed, dat is pas irrelevant....

29 mei 2012 om 19:23

Het komt erop neer dat het een zeer precaire situatie is. Erg moeilijk om je in te leven in die jongen.

Ik heb zelf de situatie daar onderzocht en het bestaat uit zoveel componenten dat het onmogelijk voor ons is om de motieven van die jongen te achterhalen. Hij kan geweigert hebben uit religieuze/etnische en praktische overwegingen (praktisch omdat hij de tekst simpelweg niet kent doordat zijn ouders dat wellicht verboden/nooit geleerd hebben).
Al met al is het lastig te taxeren.

Ik vind daarom dat de bondscoach zeer onwijs heeft gereageerd op deze kwestie. Het is te delicaat om door een mens te worden behandeld. Zelfs niet als je Kroaat/bosniak/bosniër of Serviër bent...
Het is te ingewikkeld, te emotioneel beladen, te gevaarlijk tot op de dag van vandaag.

29 mei 2012 om 21:43

@edmaestro
Ik begrijp je gedachtegang heel goed. Je hebt het echter fout.
In (oud) Joegoslavië refereren mensen niet zo zeer naar de nationaliteit die ze hebben, maar meer naar het origine van hun voorouders.
Geloof en afkomst blijkt heel belangrijk te zijn in de cultuur en dat wordt iedere generatie meegegeven. Sinds ieder geloof en naam enigszins gekoppeld is aan de afkomst, wordt er altijd naar deze afkomst gerefereerd. Dus als jouw voorouders van 200 jaar terug uit Kroatië komen, maar jij (en je fam) in Bosnië wonen, zal je worden gezien als een Bosnische Kroaat.

On topic:
Onzinnig om hiervoor geschorst te worden. Of je het volkslied meezingt of niet, dat moet gewoon je eigen keuze zijn. Wat belangrijk is, is dat je op dat moment je respect voor het land toont: of je dat zingend doet, of stil in je gedachte, dat is jouw ding.

28 mei 2012 om 17:01

Het zou een eer moeten zijn om voor je land uit te komen en het volkslied hoort daarbij. Kan er persoonlijk ook niet zo goed tegen dat spelers zoals Podolski en Klose voor Duitsland spelen i.p.v. Polen.

29 mei 2012 om 01:52

On: kinderachtig en erg nationalistisch..

Off:

Klose en Podolski zijn idd Polen. Boateng is een Ghanees. Kuryani is een Brziliaan, net als Cacau. Özil is een Turk en Khedira een Tunesiër. Gomez is een Spanjaard. En zo zijn er misschien nog wel meer..

In Nederland heb je ook jongens die voor een ander land uit hadden kunnen komen maar geen genaturaliseerde 'buitenlanders'. Wanneer Douglas voor NL gaat spelen doet NL hetzelfde als Duitsland.
Nu is er nog een verschil; het gaat om voormalige koloniën die onder het Koninkrijk vielen of vallen en om jongens die in NL geboren zijn maar van buitenlandse komaf zijn.

29 mei 2012 om 19:47

Moet je helaas "einwenig" tegenspreken......is helaas een deel Staatsburgerschap geschiedenis dat in Nederland niet werkelijk bijgebracht wordt vanwege de Oorlog.

Mirosloav Klose zijn vader is Duitser.....schlesier om precies te zijn en woonde in Schlesien maar dat is na de oorlog ineens Polen!! Ook Podolski´s ouders zijn Aussiedler....... dus Duitsers die in eerste instantie na de oorlog niet meer terug konden naar de Brd.

Vele Russen zoals mijn buren hebben ook Duitse (voor)ouders en kunnen daarom naar hun "vader/moeder-land" terug. Tot aan Litauen en delen van Rusland behoorden tot het Duitse Keizerrijk - Weimar republiek!! tot 1945!!

Schlesien, Sudetenland, (böhmens, Mährens en Tschechisch-schlesien), Ostpreußen (litauen de naam is zelfs duits) Westpreußen, alles werd na de 2de WO door de Russen bezet!! En werd Russisch. maar de bewoners waren en zijn voor een deel nog altijd Duits......en konden dan ook in 1989 eindelijk naar hun Vaderland terug.

Sami Khedira heeft een duitse moeder en een tunesische vader, is in Stuttgart geboren en dus gewoon vanaf geboorte een Duitser!! Bij Özil is het zo dat hij Turkse ouders heeft die hier wonen en hij is in Gelsenkirchen geboren en dus Staatsrechtelijk Duitser met een Duitse Pas,

Gomez is vanaf geboorte Duitser omdat hij hier geboren is en zijn vader is dan wel spanjaard van geboorte maar woont hier ook al sinds zijn 14de levensjaar .........ääääää en zijn moeder is duitse.

Boateng is geboren in Berlijn en alleen zijn vader is in Ghana geboren, zo gezien zijn een aantal Nederlanders zoals Ruud Gullit gelijk aan deze jongens. Ook in Nederland geboren maar met één of beide ouders uit Suriname, Indonesie, of waar dan ook vandaan.

Kevin is een beetje een buitenbeentje in deze rij, hij is eigenlijk van Hongaarse afstamming van grootvaderskant maar zijn vader is in Duitsland geboren en opgegroeit tot hij naar Brazilie ging.........en na vele jaren weer terug kwam.....daarom heeft Kevin een dubbele of zelfs driedubbele Staatburgerschap.

Dus helaas is je relaas over genaturaliseerde Duitsers.......onwaar het zijn of Duitsers van geboorte OF in een paar gevallen teruggekeerde Duitsers.

29 mei 2012 om 19:54

Lololololol Bavaria

Opeens was het Polen na de Oorlog? Dat gebied is maar 20 of 30 jaar Duits geweest en al honderden jaren Pools.

Klose is een 100 Pool, geen halve, geen kwart, maar een volle. Zingt ook prachtig het Poolse volkslied mee en praat zelfs in het Duitse elftal Pools met Podolski.

Litauwen is zelfs Duits zegt ie dan hahahahaha. Leer eens geschiedenis, ooit van het Pools-litouws hertogdom gehoord? Weet waar je over praat als je mensen probeert te verbeteren. Zoals het gebied waar Klose is geborden, dat hebben de Duitsers eerlijk terug gegeven na de oorlog, dat werd niet ''opeens'' Pools. Dat is en was altijd Pools geweest sinds de middeleeuwen.

29 mei 2012 om 23:10

Offtopic maargoed: Fout! Een groot gedeelte van het oorspronkelijke Polen zit in Wit Rusland en grote delen van het huidige Polen; Danzig, Breslau, Marienburg behoort eigenlijk tot Duitsland. Maarja hadden de Duitsers maar niet de oorlog moeten beginnen kun je zeggen.

Ontopic: het nationalisme in Servie, of eigenlijk op de Balkan is erg gevaarlijk. In weze verschillen Bosniers, Kroaten en Serviers niet veel van elkaar qua mentaliteit of taal. Maar het is volgens mij vooral religie die de splijtzwam is. Bij het NL elftal zingen ook de donkere jongens vaak niet mee, maar dat hoeft toch verder niet een probleem te zijn???

29 mei 2012 om 23:22

Zucht, voor 1900 was Danzig gewoon Polen. Duitsland heeft dat ergens in die tijd een keer gejat. Wellicht vergeet je dat Polen (samen met Litouwen) het grootste hertogdom (land) was tijdens en net na de middeleeuwen? En Duitsland amper 200 jaar oud is?

29 mei 2012 om 23:39

hahahaha ixvi

Dan moet je ook weten dat Schlesien een onafhankelijk Hertogdom was!! Dat pas onder Karel IV door erfrecht tot het heilige Römische Reich kwam te vallen. En weet je ook dat dit niet in het toenmalige Koninkrijk Polen lag maar of onafhankelijk was totdat het tot het Römische of Preusische Reich behoorde.

En al sinds de 13de eeuw was het grootste gedeelte der bevolkering in Schlesien van duitse herkomst (met verder nog enkele Nederlanders en Vlamingen) . Schlesien heeft er in 1326 zelf voor gekozen tot het Duitse Heilige Römische Reich te behoren.

Vanaf 1740 tot 1945 behoorde het tot het Koninkrijk Preußen. vanaf 1871 tot het Deutsches Reich.en in de tijd van het Duitse Keizerrijk lag het ......eben dort. En na de oorlog vielen delen tot Polen die daarvoor tot het Koninkrijk Preußen behoorden.

Miroslavs vader Josef Klose is dus geen Pool maar Schlesier en voor het verkrijgen van een duitse staatsburgerschap is dat iets anders. Mijn vriend zijn familie is Schlesisch en niet Tschechisch.....en dat hebben de Tschechen met hun "zuiveringen" direct na de oorlog ook duidelijk gemaakt.

Ik denk dat wij Nederlanders niet weten waarover gepraat wordt wanneer Böhmen of Schlesien gebruikt wordt.
Ik woon aan/op de grens en merk bij alle bezoeken aan steden als Marienburg, Karlsbad etc duidelijk de Sächsisch Preusische oorsprong.

Ook nu nog leeft er in Silezië nog een Duitse minderheid, met name rond Opole (oppeln) waar Klose vandaan komt..........

Oh en het Pools - Litouws Hertogdom bestond nooit........het was een soort Gemenebest van 2 Onafhankelijke Gebieden............tja Geschiedenis en de kaart van Europa........zoooooooooooo veel kennis en zo weinig bekend.

29 mei 2012 om 23:54

Goede uitleg, excuses voor mijn te snelle reactie dan. En blijkbaar weet ik er dus niet zo veel van af als ik dacht. Gaat goedkomen, morgen even op de uni wat boeken openen. :P

Eerst die aanvaring met rossi..
en nu dit,..

28 mei 2012 om 16:15

Wat een bs man, dat staat totaal los van dit. Want wat die toen deed was inderdaad stom. Een coach moet niet nationalistische taferelen gaan doorvoeren daar en zich gewoon bezighouden met zijn taak, namelijk het kiezen van de in zijn ogen beste spelers en daaruit een team smeden. Doet die dit ook als Vidic het weigert vraag ik me dan ook af?

Het is natuurlijk bullshit om van je spelers te eisen dat ze aan zo'n stompzinnig nummertje mee willen doen, aan de andere kant, als je weet dat je trainer er waarde aan hecht, moet je er ook niet zo'n big deal van maken en er lekker in meegaan.
Na de aanvaring met Del Rossi begint het er toch op te lijken dat zijn ego zijn talent in de weg staat. Ik begin te begrijpen waarom Ferguson uiteindelijk afzag van zijn komst.

28 mei 2012 om 16:18

Voor jou is het Nederlandse volkslied misschien alleen maar een stompzinnig nummertje, maar voor vele andere is het volkslied van zijn land het meest waardevolle nummertje.

Jij mag wel wat meer respect hebben voor een volkslied.

28 mei 2012 om 16:22

Not to worry, het is helemaal prima als je er waarde aan hecht en het een belangrijk nationalistisch element binnen onze maatschappij dan wel volkssport vindt.
Voor mij heeft het echter geen waarde. Nul.
Inhoudelijk zou je het er ook mee oneens kunnen zijn het Huis van Oranje door middel van een loflied te eren. Maar als het de saamhorigheid versterkt, lekker doen.

28 mei 2012 om 16:29

Respect afdwingen gaat natuurlijk nooit werken als je het op hoge toon probeert te eisen. Overdreven nationalisme heeft de afgelopen eeuw al voor genoeg ellende gezorgd. Enige relativering van vlag, volkslied en vaderland is niet ongezond.

28 mei 2012 om 16:24

'als je weet dat je trainer er waarde aan hecht, moet je er niet zo'n big deal van maken en er lekker in meegaan'. Hmm, bekijk het is eens van de andere kant. Zo belangrijk als de trainer het vindt dat hij mee zingt zo belangrijk kan hij het vinden om dit niet te doen. Als de trainer weet dat die jongen het een big deal vindt, kan hij het ook gewoon laten gaan. Ik verdedig hier niemand, maar wil je alleen even van de andere kant laten zien.

Hier botsten gewoon twee egotjes met elkaar en wat mij betreft moet de meest volwassen en ervaren en dus in dit geval de trainer hier boven staan en anders oplossen. Je weet alleen niet wat er in het gesprek gezegd kan zijn, misschien dat daar meer is gebeurd.

28 mei 2012 om 16:29

- kan weg -

28 mei 2012 om 16:34

Hoezo stompzinnig nummer? Het zou toch juist een eer moeten zijn om dat te mogen zingen in een vol stadion.

28 mei 2012 om 17:23

Komt natuurlijk wel bij dat meneer wel de overeenkomst heeft getekend voor het meezingen van het volkslied.

Persoonlijk heb ik bv niet zoveel met het Nederlandse Volklied door een paar kreten die erin staan en noem het nationalistisch maar ik heb meer met het Frysk volkslied alleen al de tekst past meer binnen het gebied waar je vandaan komt.

Er is ooit een versie omgezet naar een Nederlandse versie alleen is die download spoorloos ging iets in de strekking van Nederlands bloed stijg op etc etc .

Kreten zoals koning van Hispanje en duitsschen bloed geven mij nou niet echt een nationalistisch gevoel waarvan mijn hart sneller gaat kloppen.
De Nederlandse vlag en bv het Nederlands elftal daarin tegen wel.

Voordat mensen me nou veroordelen over mij boven genoemde fries volkslied lees de Nederlandse vertaling eerst een en je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

28 mei 2012 om 19:49

kerel ik wil niet veel zeggen , maar als jij voor je land kiest moet je er toch enig verbondenheid mee tonen , en een weigering wil dus zeggen datze het hem gevraagd hebben maar hij dit niet wilde , dus eigenlijk vind ik het heel logisch dat hij zo consequent is. een nationaal team is geen club maar daar gaat het ook om trots en een eergevoel;

29 mei 2012 om 11:14

Praat zo maar over je eigen Oranje volkslied, maar niet over mijn Servische volkslied ; Voor bijna alle landen ter wereld is het volkslied iets heiligs, alleen jullie Oranje ''fans'' doen er laks over. Bewijst maar weer eens hoe patriottisch je bent. Schande.

29 mei 2012 om 19:09

Komt omdat ons volkslied volledig achterhaald is, ik zing het nog wel mee, maar toch pleit ik voor een ander volkslied, gewoon omdat het lied niet meer klopt.

Dit had ik al eerder gelezen.

Zijn persoonlijke redenen ( die niet in de tekst staan ) zijn: Omdat hij een moslim zou zijn en de eerste zin van het volkslied begint met: God der gerechtigheid.

Vind wel dat je van je spelers niet kan eisen dat ze het volkslied moeten zingen, in de vorm van moeten alsof je wordt gedwongen.

28 mei 2012 om 16:29

Even nieuwsgierig: Vrij vertaald betekent Allah toch ook God? Wat is dan het probleem?

28 mei 2012 om 16:39

Ik ben geen moslim dus ik weet niet hoe dat allemaal zit. Ik kan daar niet over meepraten, dat zou je even aan iemand anders moeten vragen die er wel wat meer over kan vertellen.

28 mei 2012 om 16:40

Ja, 'allah' wordt in het Arabisch gebruikt als 'god' en het wordt dus gewoon door zowel christenen als moslims gebruikt. Ik denk dat het in dit geval om de lading en boodschap van het volkslied gaat waarmee zij dus 'andere God' eren in zijn geval.

28 mei 2012 om 16:47

Goede uitleg, kan me daar zeker in vinden en nu ik erover nadenk zou het in die context wel eens te maken kunnen hebben met het weigeren van Lajic wat betreft het zingen van het volkslied.

28 mei 2012 om 17:54

Het is servishe tekst dat bedoelt wordt naar hun god = orthodox adem ljajic is een bosnishe moslim dus daarom, ook wordt gezegt dat hij weigerde door foto's dat hij zag waarbij bosnishe moslims waren gefoltert, geslaan, vermoord! http://www.islambosna.ba/vijesti/vijesti-bih/39543...

28 mei 2012 om 18:25

God is het zelfde als Allah , het is maar hoe je het gebruikt .
het Christelijke en Islamitische geloof verschillen niet veel van elkaar
de verschillen zijn niet groter dan de paar spaties die ik gebruik in mijn alinea bij wijze van.

Het is erg kinderachtig om van je spelers te eisen dat ze zich aan zulke regeltjes houden. Maar ooooo jeetje wat is die Ljajic een domme jongen zeg. Hij mist gewoon een EK door zijn eigen principes en trots. Ik vind het oliedom.

28 mei 2012 om 16:19

Hallo, Servie doet niet eens mee, hoe kan hij dan een ek missen?

28 mei 2012 om 16:20

Dat die jongen iets niet doet, om ze principes en trots. is geweldig.

28 mei 2012 om 16:21

Servie is niet geplaatst voor het EK hoor

28 mei 2012 om 16:22

Servie speelt niet op het EK.

28 mei 2012 om 16:22

Als je tekst had gelezen, wist je dat Servië niet eens gekwalificeerd was voor het EK. Ik citeer:

"het oefenduel werd met 2-0 gewonnen door Spanje, dat op het EK moet proberen de Europese titel te prolongeren. Servië heeft zich niet gekwalificeerd voor het toernooi in Polen en Oekraïne, maar speelt donderdag nog wel tegen Frankrijk."

28 mei 2012 om 16:22

Mist het EK? In welke poule speelt Servië?

28 mei 2012 om 16:28

Oow hahaha inbox overload! Sorry allemaal vergat dat Servie niet meedeed, (verrassend trouwens met hun kwaliteiten). Blijf alsnog bij mijn mening dat Ljajic soms zijn trots opzij moet zetten, dan bereik je soms meer dan wanneer je altijd je eigen mening doordrukt.

Als ze dit deden bij het Nederlands elftal zou de helft van het basis elftal afvallen. Ik vind het nogal een overdreven actie hij zingt niet mee, Who cares ?

Tja, als het contractueel is vastgelegd..

,Ik vind persoonlijk dat het zeer netjes staat als alle elf spelers het volkslied meezingen. Vind het ook zeer jammer dat sommige jongens van het Ned. elftal dat niet doen.

Types als Van Bommel doen dat wel, en dat siert je als speler en landvertegenwoordiger!

29 mei 2012 om 19:26

Je kan Nederland daarentegen moeilijk vergelijken met Servië.
Serviërs vormen geen eenheid, Nederlanders wel ookal kende wij ook onze moeilijkheden (katholieken tegen Calvinisten dat soort dingen).
In Servië is dat anders

De (recente) bloedige geschiedenis in die regio zou toch aanleiding genoeg moeten zijn om het met dat doorgedreven nationalisme een beetje kalmer aan te doen.
Blijkbaar vind een bondscoach het tot zijn takenpakket horen om vaderlandsliefde bij zijn spelers af te dwingen. Zie ik Van Marwijk gelukkig nog niet doen.

29 mei 2012 om 19:29

Eenheid als redmiddel voor de staat is de enige oplossing.

Hier in Nederland kennen we het tegenovergestelde, maar volgens mij zijn we een van de weinige dan wel de enige staat ter wereld die zoiets heeft kunnen bereiken. Het is uitermate bijzonder en niet voor ieder land weggelegd.
Als je het bekijkt op een historische tijdschaal dan is het nog niet zo lang geleden dat de oorlog woedde. Het duurt lang voordat de gevolgen van die oorlog weer veranderd zijn.

niet zingen om persoolijke redenen dan ook niet spelen.als je voor een land uitkomt moet je dat wel doen met een bepaalde trots en niet om je in de kijker proberen te spelen,maar dat is mijn mening

Zou de coach het hele elftal weg sturen, als ze a.s. donderdag tegen Frankrijk besluiten niet mee te zingen?

Terecht. Een volkslied is namelijk het symbool van een land.
Een volkslied weigeren is dus gewoon weigeren om met je land geassocieerd te worden

28 mei 2012 om 17:56

In Servië is het ook een symbool van Orthodox religie, en ljajic is moslim

Belachelijk een speler mag toch zelf weten of die meezingt of niet.
Misschien krijgt hij wel motivatie om alleen te luisteren.
Want je denkt toch niet dat ik altijd mee zou zingen met het wilhelmus
Vind dat maar een slecht volkslied. Af en toe is wel leuk maar is best saai./

Neem bijvoorbeeld het volkslied van italië kijk dat zou ik mee willen zingen dat straalt wat uit teminste.

28 mei 2012 om 18:28

Ik kan die trainer wel begrijpen , het staat natuurlijk ook gewoon mooi als je 11 spelers het volkslied meezingen , maar tja die jongen heeft zo zijn eigen redenen ervoor dus en die trainer kan dat dus niet waarderen .

Voor de saamhorigheid is het wel nice maar zon big deal moeten ze er niet van maken .

Natuurlijk slaat dit nergens op, dat heel volkslied gedoe heeft niks met het volk te maken zoals wordt beweerd in de benamig, het zijn gewoon slechte liederen die ooit door een stel dictators zijn verzonnen en vervolgens hun onderdanen gedwongen hebben die te leren en te zingen uit vieze nationalistische gedachten, afschaffen wat mij betreft.

Vind ik niet geheel terecht, er zijn zoveel spelers die niet meezingen.
Eerst dat voorval bij Fiorentina en nu dit, lekker bezig.

ach joh, ze maken er een groot probleem van, onnodig.
En ik kan wel begrijpen dat hij niet meezingt, als rond de 10 000 landgenoten van je zijn uitgeroeid door het land waarvoor je speelt, wel raar dat hij daar speelt maarja.

Wel willen spelen voor het land, maar niet het volkslied mee willen zingen...als je echte kerel bent zeg dan ook dat je dan ook niet voor Servië wil spelen vanwege het verleden.

De Trainer maakt de regels, en daar heb je je aan te houden. Klaar.

Ik snap dit niet, kan iemand het mij uitleggen... Waarom zou hij het volkslied niet willen meezingen, maar wel willen voetballen voor het land?

Mooi dat hij principes heeft en daar niet van afwijkt. Dat het met zijn geloof/roots/ouders te maken heeft zol hij toch wel aan de bondscoach kunnen uitleggen.

Maar sowieso schijnt het een lastige jongen te zijn en Wenger wil hem hebben dus misschien kan hij net als bij van Persie een goede en rustige jongen maken.

Ik zal het Nederlandse volkslied ook niet meezingen, omdat het alleen over andere landen gaat, erg onderdanig is en er weinig/geen trots vanuit gaat .
(helaas wordt een stukje chauvinisme je in dit land ook wel erg moeilijk gemaakt.)
Ik vind het ook geen volkslied maar een familie liedje van de oranjes.

28 mei 2012 om 18:37

Ik ben van mening dat ook al zing je het niet , Elke Nederlander het Wilhelmus wel moet kennen
Zo ken ik het Wilhelmus ook , maar wist bijvoorbeeld het Turkse anthem niet . Wat mij in Turkije wel duur kwam te staan. Een keer in Turkije zat ik voor de aanvang Besiktas-fenerbahce lekker op me luie stoel in een plaatselijk cafe te genieten van zonnepitten , stond iedereen op om het volkslied te zingen ( Wat voor elke wedstrijd in de Superlig gebeurd ) Maar ik had geen flauw idee van wat er gaande was , ( wist die anthem trouwens toch niet dus ) dus toen kreeg ik een paar harde klappen van de ooms die er waren en moest ik het binnen 3 dagen leren (!!) Wat ik overigens wel heb gedaan. Het kan voor niemand kwaad als je het gewoon weet denk ik , en zo moeilijk is het ook niet + misschien moet je het 1 x per jaar zingen ofzo so.

28 mei 2012 om 21:56

Mooi verhaal !!
Maar de Turken kennende zal het zeker een chauvinistische tekst zijn!!
Die zingen zeker geen lied met de tekst zoals die van Nederland daar hebben ze te veel karakter voor, maar in Nederland kunnen zelfs een paar halve tammen op de dam de hele Nederlandse bevolking schofferen

28 mei 2012 om 18:54

Begrijpelijk. Het is per slot van rekening een loflied op een politieke opportunist. Die dan weer bezwoer vroom katholiek te zijn en dan weer sterk protestants, net wat hem het meeste gewin opleverde. Die half Brabant uit liet moorden en tensolotte, als "vader des vaderlands" niet eens Nederlands sprak.

o.t.
Als hij dat niet mee wil zingen, is dat zijn zaak. Nationalisme heeft, zeker in voormalig Joegoslavie, al genoeg ellende opgeleverd. Ze zouden inmiddels wijzer moeten zijn daar.

Ik ben zelf een Serviér en weet precies hoe het is gegaan. En ik zal het wel even in het kort uitleggen. Toen Mihajlovic de trainer van Servië werd wou hij dat de hele elftal het Servische volkslied kende en ging meezingen voor de wedstrijd. En elke speler heeft dat getekend en ook Ljajic dus. Maar wat is nou het probleem Ljajic kwam zijn belofte niet na en werd uit de selectie gezet. En trouwens Ljajic is een Servische Moslim hij is geboren in Novi Pazar een stadje in Servië.

28 mei 2012 om 18:48

Welke trainer gaat er nu zijn spelers laten beloven het volkslied te zingen..... Dat is toch krankzinnig als je 't mij vraagt. Welke moderne natiestaat doet dat nu? Dat is echt niet meer van deze tijd......

28 mei 2012 om 19:30

Zo erg is het toch niet om het volkslied te zingen!

29 mei 2012 om 19:04

Servië als land bestaat nog maar 6 jaar en ze zijn er erg trots op en ze willen perse dat hun spelers dat ook tonen. Zoiets verwacht je misschien enkel van een Russische ploeg waar Lenin op de eerste rij zou zitten. Wij in de Westerse wereld staan net ietsje meer open voor andere culturen en zijn niet met dat nationaal gedoe bezig.

30 mei 2012 om 12:54

In de 7e eeuw was Servie een staat en in de 11e eeuw een koningkrijk, lijkt me een beetje raar dat ze nog maar 6 jaar bestaan.

Wat een onzin toch weer. Bij het nederlands elftal zijn er ook genoeg die niet mee zingen en misschien hebben ze daar een goede reden voor. Moeten die ook allemaal naar huis gestuurd worden?

28 mei 2012 om 18:28

Nee maar in Servië wordt er anders gekeken voor ons Serviérs is het volkslied heel belangrijk Boze Pravde is het volkslied en het volkslied gaat over eenheid van de Serviérs en alle spelers samen met de coach hebben voor de wedstrijd afgesproken dat ze het Servische volkslied zouden zingen en Ljajic ook maar hij kwam helaas niet zijn afspraak na en werd uit de selectie gezet.

28 mei 2012 om 18:57

Oke als hij er vooraf mee ingestemd heeft dan is het zijn eigen schuld.

Alsof bij het Nederlands elftal iedereen meezingt :P (of ze moeten de tekst niet kennen...)

nee echt, beetje overdreven dit om iemand om die reden niet te laten meespelen,
voetbal is voetbal alles daar rond om heen, moet ook buiten het spel gelaten worden.

Ik vindt ook gewoon dat als je voor je nationale elftal speelt je gewoon mee moet zingen. Waarom zou je anders voor je vaderland spelen. Voor het geld doe je het niet. Ik vindt het ook altijd stom om zo'n sacherijnige kop met zijn mond dicht van bijvoorbeeld Nigel De Jong te zien.

28 mei 2012 om 20:19

Dat kauwgomkauwende hoofd van De Jong stoort mij ook inderdaad. Van der wiel beweegt zijn lippen maar zingt niet echt. Dat maakt niet uit het gaat er om dat je laat zien dat je het lied kent. Volgens mij zijn de jong, Afellay en boulah gelukkig ook de enigen die helemaal niet meezingen/mompelen. Jammer want het staat echt heel mooi als alle elf op een rij het Wilhelmus staan te zingen.

28 mei 2012 om 21:41

Inderdaad, liever zoals Mark van Bommel zo luid en vals zingen dat ik het in de woonkamer nog hoor, dan star voor je uit zitten te kijken.

Normaal gesproken zou het gewoon onzin zijn in landen als Nederland en omstreken is het gewoon normaal als je niet zingt of wel zingt. Ze gooien Mesut Ozil toch ook niet eruit als hij het Duitse volkslied niet zingt? De bondscoach van Servie gooit hier gewoon politiek in het spel en Ljajic is niet verplicht om mee te zingen als hij dat niet wil. Ze moeten politiek niet in Servie gaan bemoeien met voetbal want zo ga je toch veel spelers verliezen want Ljajic is niet de enige. De rest zal een voor een nog wel volgen als de bondscoach zo doorgaat.

Nederland heeft geen echte volkslied-cultuur. We zingen het een keertje mee tijdens een interland wedstrijd of wanneer iemand een medaille heeft gehaald op een olympische spelen.

Vorig jaar was ik bij een wedstrijd van de Los Angeles Galaxy. Voor de wedstrijd stond het hele stadion op, draaide zich om naar de scherm en zong het Amerikaans volkslied mee. (op de scherm zag je dan een Amerikaanse vlag wapperen). Iedereen natuurijk zijn hand op zijn hart en sommigen zongen wel heel emotioneel mee. Voor mij natuurlijk een hele verbazing omdat het gewoon een competitiewedstrijd was.

Logisch ook, maar wrm speelt ie dan ook überhaupt voor servië en niet voor bosnië, een meer bosnischere naam kan bijna niet, ja ibrahimovic en die speelt ook niet bij bosnië haha.

Je speelt voor volk en vaderland klaar uit daar toon je respect voor kan me altijd ergeren aan die spelers die voor Oranje spelen, en niet zingen niemand is groter dan Oranje klaar uit gewoon meezingen hoort er bij en anders speel je maar niet voor Oranje.
Je creeert ook meer een eenheid emotie om voor elkaar door het vuur te gaan gewoon uit volle borst meezingen.

Ik snap nou niet wat iedereen hier moeilijk over doet... Het is toch helemaal begrijpelijk dat deze jongen er problemen mee heeft.
en dan kunnen we hier wel met onze zogenaamde nuchterheid naar kijken... maar zo zit het niet inelkaar natuurlijk.
We moeten we ons voorstellen dat jij als Nederlander ergens bent geboren en dat jou geboorte plaats...na de oorlog... ineens duits grondgebied is geworden en dat je opgeroepen en het duitsvolkslied moet gaan zingen.... Terwijl zij (waarschijnlijk) verantwoordelijk zijn voor doden van de helft van je familie.
Nou..... ga er maar aan staan!!!
Ik heb respect dat hij bij zijn principes blijft.

Belachelijk! Alsof de spelers met een ander origine wel meezingen. Zie Afellay, Özil etc.

28 mei 2012 om 23:36

Dan zeg je dus het is dat ik moet ,maar eigenlijk speel ik liever niet voor Oranje het moet uit je hart komen niet omdat het moet.

als 2 zeikerige kampen lijnrecht tegen over elkaar staan dan krijg je dit soort flauwe situaties.

Ik zelf ben een Servier en weet denk ik beter waarom die dit heeft gedaan dan de meesten van jullie, want als ik zo sommige commentaren lees voel ik me genoodzaakt om het uit te leggen.

Die Adem Ljajic is een ''bosniak'', zoals ze na de oorlog genoemd worden. Betekent dus dat hij een naar islam bekeerde Servier is (zoals alle Bosnische Moslims, oftewelbosniakken, in alle landen van het voormalig Joegoslavie). Deze Bosniakken voelen zich niet meer verbonden met het christelijk orthodoxe Servische volk en mede dankzij de oorlog hebben ze vaak zelfs sterk anti-servische gevoelens. Wat mij betreft mag die lekker opdonderen als het hem allemaal niet bevalt. Wel voor Servie willen spelen, maar ineens de fanatieke Bosnische Moslim uit gaan hangen als het volkslied gezongen dient te worden.

In Bosnie wonen overigens Serviers, Kroaten en Bosniakken gemengd, 49% van het grondgebied bestaat uit raszuivere Serviers en de adnere 51% bestaat uit Kroaten en Bosniakken.

29 mei 2012 om 18:50

Je kunt je toch prima verbonden voelen met een land, zonder enige verbondenheid met het volkslied te hebben of mee te willen gaan in een soort van kinderlijke saamhorigheid dat een lied met zich meebrengt, een die ook nog eens aanstoot geeft aan je eigen normen en waarden, die je ontleent aan je religie? Zoals je hierboven al als reactie doet vermoeden, vind je het een schande wanneer iemand niet patriottistisch van huis uit is. Ik zou zeggen, verbreed je horizon. Volksliederen herbergen een gehele geschiedenis, zoals ons Nederlandse volkslied een geschiedenis kent. Dat zul je ongetwijfeld weten. Het is voor mij überhaupt niet waardevol, maar het herbergt een niet bijster vriendelijke geschiedenis. Het hele Huis van Oranje niet. Moet een mens dan deze geschiedenis eren door middel van een loflied? Want in feite is daar natuurlijk wel sprake van.
Ik kan me zo voorstellen dat indien, en vergeef mij dat ik hier uit een soort vooringenomenheid praat, het Servische volkslied van christelijke aard is, een van huis uit islamitische knul zich hiermee niet graag identificeert. Hij hangt dan ook niet de fanatieke Bosnische moslim uit, maar in dat geval gewoon de fanatieke Servische moslim. Het getuigt van een kortzichtig perspectief volkeren in te willen delen naar religie en korte metten te maken met elke tegenstand. De democratie is wellicht niet heilig, maar vooralsnog wel het beste middel te streven naar vrijheid van het individu. Ik kan het ook niet oneens zijn met het idee dat wellicht bij deze jongen leeft, dat het zelfverloochening zou zijn je te identificeren met een lied dat het christelijke geloof impliceert te prefereren.
Maar goed, mijn standpunt is dan ook voornamelijk gebaseerd op het idee dat dit volkslied ook daadwerkelijk het christelijke geloof aanhangt.

29 mei 2012 om 18:54

Orthodox bedoel je in servie

29 mei 2012 om 18:54

Het volkslied is idd geschreven in een christelijke periode. Maar er staat niks controversieels in, voor welk geloof dan ook. Dat maakt de auteur, rekening houdend met de tijd waarin hij leefde, Geniaal!

29 mei 2012 om 19:37

ik denk dat het totaal niet met geloof te maken heeft, ik weet dat balkan jongens zeer traditioneel en fier zijn.
Ik denk dat hij gewoon een verkeerde keuze gemaakt heeft voor Servie te spelen en dat hij nog net kan spelen in het shirt van Servie, maar het volkslied is een brug te ver voor hem.

30 mei 2012 om 14:35

Zeg maar Orthodox in Servie, Montenegro, Bosnie en sommige delen in Kroatie waar ook Serviers wonen.

29 mei 2012 om 18:56

ook al ben je servier betekent niet dat je nog alles van deze zaak weet, deze kwestie weet alleen de speler en ouders media en wij allemaal kunnen alles gaan roepen en zeggen maar de echte waarheid kent hij het wel

Ont: ik vind ook apart van die trainer hoeveel spelers zingen eens niet mee met hun volkslied heel veel, dus hij wou gewoon iets vorseren die trainer met zijn regels het is maar een sport en als je wilt zingen voor je land mag je en wil je niet of kan je het niet ook prima

29 mei 2012 om 21:46

@madridistaczbg

49? ben je facking dom ofzo het is 50 bosniërs (moslims), 30 serviërs en 20 kroaten.

30 mei 2012 om 14:38

49 van het grondgebied van Bosnie is Republika Srpska, slimme. Je kan blijkbaar niet zo goed Nederlands..misschien moest ik het voor jou in het Servisch neerzetten. En ik weet wel zeker dat je bekend bent met die feiten, knul ; 51 Fbih 49 Republika Srpska

30 mei 2012 om 19:07

dus? republika srpska is gewoon bosnië, ik ben daar elk jaar in kozarac. als alle vluchtelingen terug zouden komen naar hun dorpen in republika srpska zouden we dat republika srpska zo op kunnen heffen. dan zouden we kunnen stemmen voor bosnische kamerleden mja.

30 mei 2012 om 00:18

@ madridistaczbg hou je propoganda aub thuis met je "ik voel me genoodzaakt om uit te leggen". ~50% van Bosnie zijn Bosniakken, ~35% serven

30 mei 2012 om 14:36

Ik heb het toch over het grondgebied, of kan je geen Nederlands? Moet ik het in het Servisch voor je schrijven?

Klopt niet. Zijn vader liegt hier dat hij barst. Ljajić zei dat hij om persoonlijke redenen niet wou zingen, en zei daarbij ook dat hij zichzelf moet respecteren en als hij dit niet zou doen dat hij anderen niet kan respecteren. Dat is iets wat totaal niet overeenkomt met het geklets van die senior hier!

Hij kan toch ook gewoon alsof doen. Dan zullen enkel de 2 ploegmaats die naast hem staan het door hebben en niet de ganse wereld.

Ik zou ook nooit meer terugkomen als ik Ljajic was.

Kom op. Het klinkt toch debiel dat je niet meedoet omdat je een stom liedje weigert te zingen?

29 mei 2012 om 19:45

Jij bent ook lekker bezig om zo respectloos te zijn tegen het Servisch volkslied.
Als Van Marwijk het zou eisen dat iedereen het zong, zou het de normaalste zaak zijn om dat te doen. Wat is er nou moeilijk aan?? Landen zijn geen clubs waar je lekker voor je salaris speelt. Je speelt er voor omdat je een deel bent van een volk dat je wilt representeren. Niks te veel gevraagd door Mihajlović, en als hij het vraagt....wat dan nog? Wil je spelen, dan doe je het. Wil je het niet omdat je niks voor een volkslied voelt, of er zelfs tegen bent.....dan hoor je niet thuis bij dat land. Dat is toch meer dan logisch!

29 mei 2012 om 20:04

Het slaat nergens op om mensen te dwingen mee te zingen met een volkslied of het nou het Nederlandse, het Servische of het Chileense is.

29 mei 2012 om 20:13

Maar waarom zou iemand die deel uitmaakt van een volk zich verzetten tegen het Eigen volkslied??? Daar is geen enkele normale reden toe. En als iemand zich dan niet genoeg Servier voelt om een volkslied te zingen, dan hoeft hij ook niet mee te doen. Simpel zat.

29 mei 2012 om 21:48

Het is toch niet verzetten dan? Dus als je niet meezingt, dan verzet je ertegen? Lekkere simpele redenatie. Uiteindelijk wist hij simpelweg de tekst niet, wat heel normaal is. Zie maar aan onze eigen volkslied. De tekst is zo achterhaald, dat wat je zingt, eigenlijk raar zou zijn dat de tekst je iets doet. Dat het geluid en melodie wat in je losmaakt, dat is mooi. Maar dat komt echt door onze tekst.

29 mei 2012 om 21:57

Dude, kun je dat zelf niet eens beseffen?
Je kunt op tal van manieren verbonden zijn met een land. Een volkslied is veredelde propaganda dat ooit werd gebruikt om het Nationalisme in de hersenen te stompen. Niets meer, niets minder.
Ongeacht of zijn oorsprong nou Servisch is, of van andere aard, maar het niet meezingen van het volkslied zal er echt niet voor zorgen dat hij zich minder inzet voor zijn land.
Maak ik het nu iets simpeler voor je?

29 mei 2012 om 22:49

Jouw reactie is gebaseerd op een tekort aan feitenkennis. Mihajlović heeft al bijna 2 weken geleden aangegeven dat iedereen het lied moest kennen. Hij heeft iedereen ook de tekst gestuurd. Hij heeft ook eerst zelf live beweerd dat hij gewoon niet wou zingen omdat hij zichzelf dan niet zou respecteren. Dus nee, het klopt niet wat jij hier zegt! Niks simpels aan mijn redenering, maar een logisch oordeel van de feiten over de gebeurtenis zelf die ik beter ken dan elke hollander hier

Dit heeft hij toch niet nodig met zijn kwaliteiten kan hij erg ver komen maar nu zullen de club's wel wat eerder gaan nadenken maar ik zal het ook best begrijpen ik ben een Kosovaar die in Servië woont maar ben moslim en zou het ook niet fijn/leuk vinden om het volkslied van Servië te zingen maar kom dan ook niet uit voor Servië zou ik zeggen!

29 mei 2012 om 20:16

Precies! Niet meer en niet minder. Als iemand, wat zijn goedrecht is als trainer, een eis stelt..en je houdt je er niet aan omdat het voor je te ver gaat doordat je je niet genoeg Servier voelt daarvoor, hoe hypocriet kun je dan zijn om daar te spelen?
Het is misschien een ongewone eis, maar zeker niet veel gevraagd voor iemand die met zijn hart voor het land speelt!

Aaach schei toch uit met al die volksliederen, die stammen stuk voor stuk uit de dictatuur periode, de tijd waarin volkeren gedwongen werden voor de heerser te knielen en vanuit achterlijke nationalistische gedachten die slechte liederen te leren en mee te zingen, die voegen totaal niks toe aan een voetbalwedstrijd.

Tja, kan me best voorstellen dat je als 20-jarige je volkslied niet kent.. zullen er in nederland ook zat zijn. Geen enkel probleem lijkt me, voor de volgende wedstrijd ff die tekst erin knallen;

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren