Gedrag Van Hanegem zit Advocaat zes jaar na dato nog altijd dwars

Woensdag, 10 maart 2010 om 14:31

Tussen Willem van Hanegem en Dick Advocaat komt het vermoedelijk nooit meer goed. De twee trainers waren goede vrienden van elkaar, maar na het EK van 2004 hebben beide heren geen woord meer met elkaar gewisseld. “Mede door Willem is het zo fout gelopen”, zegt Advocaat, die baalt dat de schuld van het mislukte toernooi bij hem wordt gelegd.

/

De huidige bondscoach van het Belgische elftal en interim-trainer van AZ zit vooral met het gedrag van Van Hanegem na de legendarische wissel van Arjen Robben tegen Tsjechië in zijn maag. Na de wedstrijd zei De Kromme op een persconferentie: “Als hij dat nog een keer doet, sla ik hem neer.'' Advocaat neemt dat zijn voormalige vriend nog altijd kwalijk.

“Nee, we hebben er nooit meer over gesproken”, vertelde de trainer aan Helden. “Willem sprak altijd in de derde persoon. Altijd was het van 'hij' en 'ze', nooit zei hij 'we', terwijl hij toch echt overal bij betrokken was. Willem is een legende in Nederland, daar moet je niet blind voor zijn, maar achteraf denk ik dat het mede door Willem zo fout is gelopen. Als Willem meer teamspeler was geweest, hadden we er nu nog gezeten.''

“Mede door de reacties en de persconferentie van Willem besloot ik te stoppen”, vervolgde Advocaat. “In Portugal hadden we een afscheidsetentje. Ik heb iedereen de hand geschud en bedankt. Willem was al vertrokken, naar zijn vrouw. Hij wilde me kennelijk geen hand geven. En dan achteraf het verhaal vertellen dat ík was gevlucht. Maar hij is de legende.''

De trainer ging ook nog één keer in op de wissel van Robben: “Robben had zware blessures achter de rug, hij had net enkele wedstrijden in de benen. Dan Tsjechië, we staan 2-1 voor, maar het middenveld wordt overlopen. Robben was mijn beste man, maar ik wilde hem fit houden en er moest een middenvelder bij. Ik heb duizenden wissels gedaan die wél lukten. Deze pakte verkeerd uit.''

Wed op wedstrijden, ontvang €50 bonus

10 maart 2010 om 14:33
#1

Van Hanegem is dan ook een seniele zure man, die altijd aan het zeiken is.
In zijn functie had hij dat niet mogen zeggen.
Neemt niet weg dat die wissel de domste beslissing van het EK was, en we onze handen dicht mochten knijpen dat de tsjechen hun sportieve plicht deden door de oosterburen te kloppen.

10 maart 2010 om 14:35
#4

Sportieve plicht? Die tsjechen hadden elke basisspeler eruit gehaald. Dat ze wonnen was puur geluk/

10 maart 2010 om 14:41
#11

Maak niet uit ze wonnen wel gewoon.

10 maart 2010 om 14:45
#13

Ja maar niet omdat de tsjechen hun sportieve plicht deden. Ze wonnen omdat de B spelers van tsjechie wilden laten zien dat ze wel konden voetballen.

10 maart 2010 om 15:10
#27

Zelfs het B-team was beter dan ons en duitslands A-team

tsjechie was en is dus nog steeds het meest onderschatte team van dat moment

10 maart 2010 om 14:34
#2

Ach ja.... Wat doet het er nog toe. Was het eerlijk gezegd allemaal al weer een beetje vergeten. Wat wil hij hier mee bereiken? Had gewoon gezegd van dat hoofdstuk is over voor mij.

10 maart 2010 om 14:34
#3

Tsja dit nieuws is al een beetje bekend, volgens mij werd het bekend gemaakt tijdens de TV show "voetbal International".

Maar dan nog, zonde dat een tochwel goede vriendschap op deze knullige manier moet eindigen. Maar dit zijn van die ruzies die je als twee mensen, face-to-face, moet bespreken en niet via de media.

Maar het hoort er natuurlijk allemaal bij. Laten we hopen dat dit snel overwaait.

10 maart 2010 om 14:36
#5

Heb het altijd zwaar overtrokken gevonden hoe mensen hierop reageerden, hoe hij afgebrand werd. Foute wissels gebeuren altijd en overal. Dat dat op dit moment gebeurde was gewoon pech en jammer. Echt verschrikkelijk hoe deze man werd aangevallen. Heb altijd veel respect voor hem gehad.

10 maart 2010 om 15:13
#28

Ja de halve finale halen was natuurlijk een schande

Gelukkig was opvolger v basten een stuk beter de vier jaren er na
alleen jammer dat het alleen tegen c landen was en natuurlijk de wedstrijd tegen italie en frankrijk (voordat de reacties niet te tellen zijn), ook een oefen wedstrijd tegen duitsland was niet slecht, en de wedstrijd tegen ivoorkust.

gevolg in de 1/8 finale uitgeschkeld op wk, en 1/4 finale op het ek

10 maart 2010 om 14:38
#6

Achja, is 6 jaar geleden, toen nam ik het hun beide kwalijk en niet alleen Advocaat.
Maar goed, De 'god' Willem Van Hanegem, is een waardeloze trainer! En moet lekker even gaan golfen, en zich een hele tijd niet meer met het Voetbal bemoeien!

Met alle respect, wat vind ik dit toch een waardeloze analist, en trainer!

10 maart 2010 om 14:38
#7

kan iemand mij dit verhaal helemaal gebeurde kan het slecht voor de geest halen
bvd

10 maart 2010 om 15:02
#23

Tekst lezen.....

10 maart 2010 om 14:39
#8

Die wissel van Advocaat zit mij na al die tijd nog steeds dwars.
Laten we het houden op een ”gerard Kemkertje”.........

Aangepast op Woensdag, 10 maart om 14:40 door Remon8888.

10 maart 2010 om 14:42
#12

Meen je dit echt, of moest je per se die grap gewoon maken (moest er ook niet om lachen maar dat terzijde).

Aangepast op Woensdag, 10 maart om 14:43 door erikje.

10 maart 2010 om 14:59
#19

Meen ik echt...

10 maart 2010 om 15:16
#30

Vond het lach wekkend dat we opeens dachten dat we van de tsjechen konden winnen
terwijl we tijdens de kwalificatie twee keer zijn weggespeeld.

10 maart 2010 om 15:22
#32

Als we 2-1 voor staan, er eigenlijk niet veel aan de hand is. Dan hadden we gewoon gewonnen. Maar als je je beste man er uithaalt, dan vraag je om problemen!!
Van Hanegem moet nu trouwens niet zeuren, had hij toen maar moeten ingrijpen.

10 maart 2010 om 15:40
#35

Ja we hebben verloren, maar het heeft uiteindelijk geen gevolg gehad, zijn naar de volgende ronde gegaan, halve finale gehaald. Dus waarom het je nog steeds dwarszit snap ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Verliezen in de poulefase van een erg sterk Tsjechië is geen schande vind ik, vond het veel erger toen we op Euro08 verloren van Rusland.

10 maart 2010 om 15:45
#36

amen

10 maart 2010 om 16:33
#37

Destijds (en nu nog) wordt Advocaat steeds Persoonlijk afgerekend op die wissel. Ik kan me voorstellen dat dat een keer gaat irriteren.

10 maart 2010 om 14:40
#9

k vindt en vond het ook een logische wissel. Om de reden die Advocaat zelf als geeft.

En ik kan me heel goed voorstellen dat Van Hanegem zo gereageerd heeft, die gozert klimt ook door gaten in hekken om de pers te ontvluchten als hij ontslagen wordt.

Aangepast op Woensdag, 10 maart om 14:40 door Morfieus.

10 maart 2010 om 18:18
#42

robben hield in zijn eentje 2-3 man bezig. Toch wodt jwe middeveld overlopen..... Robben eruit.
Ra rara wat gaan die 3 spelers doen die robben in de gaten hielden?

10 maart 2010 om 14:41
#10

Altijd al een verschrikkelijk mannetje gevonden, die van hanegem. Ging altijd bij voetbal international vertellen hoe het moest en wat de trainers fout deden, maar flopte vervolgens bij Fc Utrecht.

Gelukkig zit de coach van FC Lienden daar nu, te vertellen wat die prutsers in de eredivisie fout doen. Niveau is dus wel omhoog gegaan.

10 maart 2010 om 14:47
#14

Tja, we kennen Van Hanegem hij is zo eerlijk als de pest.
Als hij wat wilt zeggen, dan doet hij dat gewoon en het viel best wel meer hoor Dick, je kan er gewoon niet tegen omdat Van Hanegem de waarheid sprak.

P.s. Dat is nou een goede vriend, die zegt gewoon waar het op staat.

Aangepast op Woensdag, 10 maart om 14:52 door Niltn.

10 maart 2010 om 14:51
#16

Een goede vriend had hem al tijdens de wedstrijd verteld dat hij robben er niet uit moest halen en niet later stoer in de media vertellen dat hij advocaat voortaan zou neerslaan. Een goede vriend zou je ook niet belachelijk gaan zitten maken in de media.

10 maart 2010 om 14:54
#17

Precies! Hij dekte zichzelf gewoon in, vlucht en laat de media over Advocaat uitstorten, goh wat een vriend ben je dan hee!

10 maart 2010 om 14:50
#15

Niemand vond het een logische wissel volgens mij, robben speelde geweldig en dan wordt hij uit het niks eraf gehaald waarna we verloren.
Het lullige was dat paul bosvelt ook fluitconcerten kreeg later ondanks dat hij er weinig aan kon doen.
Maarja beetje oude koeien dit, het is nu toch niet meer relevant.

10 maart 2010 om 14:55
#18

Ik ben het volledig met Advocaat eens.
Ik vind van Hanegem een clown, kijk alleen al hoe hij bij Sport1 in die studio zit.
Maar ook bij Fc Utrecht heeft hij er een zooitje van gemaakt, en wat Advocaat zegt komt voor mij overeen met wat ik in de VI las over van Hanegem en Utrecht.

Ook over die wissel vind ik de ophef idioot.
Robben is een hele goede voetballer, dat hebben we gister gezien, maar als je overlopen word op het middenveld dan snap ik die wissel al.
En daar komt bij dat Robben een speler is die vaak balverlies leidt, wat je gister het laatste kwartier van de wedstrijd ook kon zien.

10 maart 2010 om 15:01
#20

Ontzettend slappe zak, die Van Hanegem. Wanneer Nederland Europees Kampioen was geworden, had hij voorop gelopen. Advocaat heeft gelijk, al was ik er niet meer op teruggekomen. Moet je gewoon boven staan.

10 maart 2010 om 15:02
#21

Jezus Dickie, houdt de eer aan jezelf en had hier niet over begonnen. Wat schiet je hier nu weer mee op door dit weer naar boven te brengen??? Het is jaren geleden, je bent allemaal volwassen mensen, het gaat nu weer goed met AZ, stop al je energie lekker in de groep en het voetbal en ga niet beginnen over dingen van jaren geleden. Wat kan jou die Van Hanegem schelen man!!!!

10 maart 2010 om 15:04
#24

Van Hanegem is ook gewoon een rasidioot. Doet me pijn als Feyenoorder dit te zeggen maar heb er geen andere woorden voor. Echt een waardeloos persoon, dat hele gedoe met Utrecht vond ik al droevig maar hoe hij daarna nog een aantal x in de pers (of juist geweigerd heeft te praten met de pers) vond ik zeer zwak.

10 maart 2010 om 15:06
#25

Het zwakke van Advocaat is dat hij altijd het gevoel heeft zich te moeten verdedigen, dat hoeft dus niet altijd. Volgens mij is het echt een prima vent en zijn kwaliteiten als trainer staan buiten kijf. Maar met de pers omgaan is niet zijn sterkste punt, daarom was hij ook de zondebok tijdens dat EK, en niet Willem want die gaat daar beter mee om.

Ik zeg niet dat die niet gelijk heeft want dat heeft die vaak wel, maar waarom moet dit nou weer. Bel gewoon Willem op en zeg waar het op staat, de manier waarop die dit brengt lijkt die net een roddelende huisvrouw en dat moet die gewoon niet doen. Wees een vent Dick!

Aangepast op Woensdag, 10 maart om 15:08 door WUTwut.

10 maart 2010 om 15:07
#26

wij winnen en jij verliest zo is het altijd geweest en zo zal het altijd gaan wen er maar aan
tenzij je in een bier team zit ofzo

10 maart 2010 om 15:15
#29

Vlak na het ek hoorde je Advokaat niet. Nu hij succesvol is geweest met Zenit en Van Hanegem de slechte FC Utrecht coach allertijden is gebleken, doet hij plotseling zijn mond open.

10 maart 2010 om 15:18
#31

ek was ook sucesvol met een 1/2 finale op het ek

ik kan maar 1 coach die het beter deed (nee niet van basten maar de grote generaal)
er zijn wel een aantal coaches die het zelfde resultaat bereikt hebben, en nee daar hoort de opvolger van advocaat niet bij.

10 maart 2010 om 15:34
#33

WvH is ook gewoon 1ste klas zeikerd, vat het niet verkeerd op hoor, maar hij was een geweldige voetballer, maar als trainer is die echt drama, kritiek ken hij goed geven, maar kritiek tegen zijn krijgen van Johan Derksen en de beste man word boos... (utrecht tijd)

10 maart 2010 om 15:34
#34

Wat zijn nederlandse coaches kinderachtig zeg niet normaal. Ze hebben allemaal ego van hier tot tokio eerst Koeman en Louis van Gaal en nu weer Willem en Dick in plaats van dat ze elkaar steunen en het Nederlandse elftal steunen maken ze alleen maar ruzie en maar roepen dat ze denken dat het nooit meer goedkomt wat een stelletje wijfen zeg niet normaal.

10 maart 2010 om 17:18
#39

Goeie reactie Chickaoui, eeuwige gezever over elkaar en het verleden. We willen met z'n allen toch het WK gaan organiseren? Dan zijn internationaal bekende namen zoals Advocaat, van Hanegem, van Gaal, Hiddink, Gullit (ja ook hij) erg belangrijk om het WK toegewezen te krijgen. Als zij elkaar continu afbranden en het buitenland (lees Fifa, Uefa) krijgt hier hoogte van, werkt dit natuurlijk tegen ons. Oude koeien in de sloot laten, met z'n allen op naar een betere toekomst voor het Nederlands voetbal.

10 maart 2010 om 16:41
#38

Echt wel lachen hier: amateurtjes die de trainerskwaliteiten van vhanegem in twijfel trekken. Neem van mij aan dat hij meer voetbalkennis in zijn pielemaus heeft dan wij allemaal bij elkaar, die moeilijkheid zit bij willem in het overbrengen van die kennis.
Verder heeft willem het hart op de tong en dat is ook niet altijd even handig...

10 maart 2010 om 17:19
#40

Ook mee eens, het probleem met Willem is dat ie communicatief, verbaal alswel non verbaal totaal niet overkomt. Maar dat ie kennis heeft, daar durf ik mijn pielemaus wel om te verwedden

10 maart 2010 om 18:02
#41

Ik kan me herinneren dat ik destijds dacht dat van Hanegem dat met een knipoog zei, en dat ze daar beiden gewoon om konden lachen?

Ik bedoel van Hanegem zei toch gewoon voor de grap "als die dat nog een keer doet, sla ik hem neer"

10 maart 2010 om 19:14
#43

Inderdaad, dat was echt overduidelijk als grapje bedoeld. Kon je aan zijn manier van praten al merken, en Van Hanegem reageert wel vaker met zo'n wat mild spottende oneliner na een domme vraag vanuit de media. Ik snap Advocaat hier dan ook totaal niet.
Heb Advocaat zoals heel het land trouwens vervloekt toen hij de in die wedstrijd briljante Robben wisselde, maar dat moet je wel relativeren, zoals Advocaat hier goed doet. Zijn uitleg is niet onlogisch, en het werkt nu eenmaal zo bij wissels. Soms pakken ze goed uit, soms niet. Je hebt er ook een beetje geluk bij nodig. Het gaat erom of er gedachtes achter de wissel logisch zijn, en dat was hier duidelijk wel zo. Achteraf praten is altijd makkelijk.
Verder is Van Hanegem trouwens wel wat verzuurd de laatste maanden, en sowieso een wat eigenzinnig karakter. Dat hebben geniale voetballers wel vaker, dat ze qua persoonlijkheid wat apart zijn. Cruijff is ook een mooi voorbeeld, of Maradona of Keizer.

10 maart 2010 om 19:39
#44

En terecht vanuit Dick zijn positie, hij kreeg en krijgt altijd de Zwarte piet toe geschoven.

Van Hanegem mist comunicatieve vaardigheden en kan moeizaam als een leider omgaan met mensen. Ook detrainingsmethode van Van Hanegem is verouderd zo bleek bij Utrecht.
Willem kan fantastisch "omgaan" met jonge mensen en ze heel veel vertellen over voetbal maar mist de uiteindelijke trainers eigenschappen en functioneerd beter als assistent.
Willem heeft altijd de lachers op de hand en het publiek heeft altijd een zwak voor hem, wat natuurlijk leuk is maar niet altijd eerlijk tegenover andere in een conflict o.i.d.

10 maart 2010 om 21:29
#45

Dit gaat nergens meer over natuurlijk. Waarom oude koeien uit de sloot halen en waarom nu op dit moment. Nergens voor nodig. Als je werkelijk als de Kleine Generaal te boek wilt staan, gedraag je je ook zo en stap je op van Hanegem af en ga je met hem in gesprek. Dat hadden beiden eigenlijk al veel eerder moeten doen. Je gaat als volwassen kerels toch niet 6 jaar met zoiets rond lopen. Dick toon ballen en zoek WvH op. Dat lucht meer op dan dit soort berichten in de pers te brengen.

10 maart 2010 om 21:36
#46

Ik denk niet dat Advocaat dit roept voor het roepen, er zal wel iets over gevraagd zijn aan hem denk ik.
Dat ze beter met elkaar kunnen praten ben ik het met jou eens, maar als Dick de eerste stap moet zetten blijft Willem niets te verwijten voor de buitenwereld.
Het zou mooi zijn wanneer WvH eens zelf de eerste stap zou zetten om met diverse mensen te praten. Bij mij zou hij dan alleen maar respect winnen.
Nu komt hij de laatste jaren bij mij over als een zure ouwe man.

10 maart 2010 om 21:40
#47

Waarom begint hij hierover, laat het toch rusten.
Overigens erg jammer dat van Hanegem niet meer op tv is, je kan veel over deze man zeggen maar hij is een geweldige persoonlijkheid. Icoon van nederlands voetbal

10 maart 2010 om 22:04
#48

Van Hanegem was de legende, de man met de achterban, de man die met sommige lastige Marokkaanse voetballers goed kan praten, de man met zijn huwelijksleven op straat, de man die zoveel doet voor gehandicapten. Dus een goed man. Ik begin echter wel steeds meer aan zijn eerlijkheid te twijfelen. Dit verhaal was al eerder naar buiten gekomen, verder die toestanden bij Utrecht, waarbij hij de ene keer dit zei en de andere keer dat en vervolgens zijn collega's een mes in de rug stak. Zijn optredens bij VI en nu bij Sport1 laten een steeds meer verbitterde man zien, die kost wat kost belangrijk gevonden wil worden. Hij plaatst een paar onnavolgbare opmerkingen, waarin zijn fans diepe wijsheden zien, maar die vrijwel altijd nietszeggend zijn. Ik vind het jammer dat de grote Van Hanegem een karikatuur van zichzelf maakt. Hij en zijn omgeving zouden hem in bescherming moeten nemen en aangeven dat hij niet zoveel meer op de voorgrond moet treden. Misschien dat er dan nog wat van die legende, die Advocaat noemde, overblijft.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

  • Ze werden geconfronteerd met weerstand. Maar de Armada zal niet ophouden. Show no mercy. Who will Write the Future? Lees verder
  • Tips van Gerard Pique om de baas in de verdediging te zijn. Lees verder
  • Bloed, Zweet en Oranje Lees verder
  • Tips van Rafael van der Vaart om op het middenveld te domineren. Lees verder
  • Robinho, Maicon, Luis Fabiano & Nilmar praten over het spelen in het Braziliaanse elftal. Lees verder

Nederland

Vorm Pos. Team Punten
winst
gelijk
laatste 6
winst
gelijk
laatste 6

Shop

Nederland
Bestel NU
Nu € 69.95

Voetbalreizen

Interview met Gianni Zuiverloon

"Ik geloof niet dat ze me zijn vergeten. Nadat wij in 2009 degradeerden, waren er een aantal Engelse clubs uit de Premier League die interesse hadden, maar dat is uiteindelijk allemaal afgeketst. Ik wilde niet terug naar de Eredivisie, zodat ik dan maar op het hoogste niveau zou blijven spelen. Dat zag ik als een vlucht." Lees verder

Pagina gegenereerd in 0.359375 seconden.