Nederland moet één Europees ticket inleveren
Nederland mag vanaf het seizoen 2011/12 nog maar drie tickets voor de Europa League verdelen. De drie overgebleven Nederlandse deelnemers, PSV, FC Twente en Ajax, werden donderdagavond uitgeschakeld. Hierdoor blijft Nederland minimaal tiende op de UEFA-coëfficiëntenlijst en raakt het een Europees ticket kwijt, zo berichten Voetbal International en het ANP.

Nederland daalde dit seizoen van de achtste naar de tiende plaats en moest nummer negen Portugal zien in te halen om vier tickets voor de Europa League te behouden. PSV, Twente en Ajax werden echter uitgeschakeld, waardoor de Portugezen niet meer in te halen zijn. Gevolg is dat Nederland vanaf het volgende jaar een Europese plek verliest.
Waarschijnlijk zal Nederland niet verder dalen in de pikorde. Achtervolger Turkije heeft net als Nederland geen deelnemers meer en kan dus niet inhalen, terwijl nummer twaalf Griekenland nog erg ver achter staat. Portugal kan nog wel verder uitlopen: de Portugezen hebben met Porto, Benfica en Sporting Portugal nog drie vertegenwoordigers in Europa.
Nederland blijft wel met twee teams vertegenwoordigd op het belangrijkste podium. Op de Champions League-afvaardiging (één club rechtstreeks, één club in de derde voorronde) moet pas worden beknibbeld als Nederland daalt naar positie dertien. Dit seizoen haalde PSV de meeste punten voor Nederland (16), voor Ajax (11) en FC Twente (10,5).
Meer nieuws
- Uitslagen vriendschappelijke wedstrijden donderdag 2 september
- Nasri herstelt vlot en kan na interlandonderbreking mogelijk aansluiten
- Franse internationals verplicht tot meezingen van La Marseillaise
- ‘Iedereen hier kijkt uit naar de komst van Van der Vaart’
- Van Veldhoven trots op erkenning voor aanvalsduo Junker en Skoubo
Competitienieuws
- Juventus zonder Buffon, Quagliarella en Aquilani in Europa League
- Debrecen krijgt boete na 'administratieve fout' maar wordt niet uitgesloten
- Fer: 'Dat nare gevoel van de uitschakeling is niet zomaar verdwenen'
- Invalbeurt Péter komt PSV-opponent Debreceni wellicht duur te staan
- Kuyt: 'Ik zie er naar uit weer in Galgenwaard te kunnen spelen'
Hoop dat de Portugese clubs goed blijven presteren!
Ik hoop het niet.
On:
Natuurlijk erg jammer, maar was te verwachten met deze toch relatief zware loting. Als je ziet dat je ook Fulham, Sjaktar, Brugge etc. had kunnen treffen.
Portugal is naar mijn mening sterker en qua hun technische voetbal en mentaliteit beter dan de Nederlandse clubs. Meerendeel toppers uit Portugal hebben spelers die tecnisch en gevaarlijke rush hebben.
Ik kan er niet wakker van liggen. De leukste wedstrijden zijn toch altijd de buitenlandse!
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:41 door Sperwer.
Precies, wie kan Nederland nou vertegenwoordigen? Ajax is te magertjes geldt hetzelfde voor Twente en Feyenoord. Als er club zijn die het Nederlands voetbal omhoog kan brengen mag het PSV zijn. Dit is toch wel duidelijk te zien, Feyenoord kan amper As Nancy aan. Twente is samen met Ajax niet echt goed genoeg om in een europees niveau te kunnen spelen.
En de statistieken die jij nu vermeld, pff.. ik kreeg ook geschiedenis op school maar daar heb je nou eenmaal niks aan. Nederland heeft destijds altijd geweldig gepresteerd en dat weet ik. De jaren toen Ajax gezien werd als een gevaarlijke topploeg in Europa.. kluivert en Bergkamp dan had je nog Davids ja ja dat weet ik. Maar die jaren zijn er niet meer, those years are gone. Look to the future!
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:42 door Sperwer.
porto heeft net zoals benfica een schuld van hier tot tokyo dat het een klasse beter is ja dat is bekent,maar die clubs zouden infeite gewoon failliet moeten zijn..ik vind het belachelijk dat je dan nog spelers van grote klasse ken halen voor bv 14 miljoen euro..moet je eens nagaan als feyenoord dat doet
@fpttribune
Ik zie hier geen provocerende mannetje of hoe je het verder wilt noemen. Ik zelf vind het best wel jammer dat geen voetbaliefhebber als Moroccanking die Nederlandse clubs steunt, maar ik zie niks verkeerds in wat hij verder gezegd heeft. Ik denk dat je helemaal opgefokt bent terwijl het absoluut niet nodig is, zijn mening en zijn woorden. Laat alles rustig.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:37 door TheAtlasLions.
En Portugal ... noem het me maar .... of jou land ??? DIe doen niet eens mee aan toernooien, te slecht om te presteren ! ....... dus hou op !
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 13:02 door roel7103.
Die wedstrijd in Tilburg bedoel je ... ja die hebben we gezien idd, daar hebben jullie het juist voorbeeld geven hoe mensen zich dienen te gedragen ! Ga je schamen man !
@roel7103
En de Feyenoord fans die heel Rotterdam hebben gesloopt na een wedstrijd? Is dat gedrag dan wel goed om te keuren? Laten we aub niet richting de politiek gaan, dit is een voetbalforum.. hou het netjes!
@moroccanking.
Jij zegt dat ze een verleden hebben, maar ze zijn nooit onderdeel van elkaar geweest. Suriname en Nederland zijn wel één geweest, dat is de reden dat er veel surinamer sin Nederland wonen, omdat ze toch al een Nl-paspoort hadden. Dan mogen ze dus ook voetballend voor Nederland uitkomen, dat was mijn punt.
@harmjan1983
Ja maar de punt van Moroccanking was is ook dat vele Brazilianen in Portugal wonen gewoon burgers die een Portugees paspoort beschikken. Ben zelf half Marokkaans half Portugees, ben daar op vakantie geweest. Zelfde punt als in Nederland en Suriname.
@moroccanking
Met alle respect naar jou toe, maar marrokaans voetbal zal de komende tijd niet aan Nederland tippen. Jong Oranje Jong Marokko herriner ik me nog, dat jullie het stadion in Tilburg helemaal afbraken. Dus trots zou ik er niet erg op zijn.
Voor de rest portugees voetbal is niet veel beter dan het nederlands voetbal, dit jaar een slecht jaar van Nederland. Maar vorig jaar was het een stuk beter met Ajax die Fiorentina uitschakelde. Nederland doet het 1 jaar slecht en gelijk is iedereen over de zeik. Jammer maar portugal heeft meestal alleen Porto die het goed doet. Benfica doet soms mee maar goed, ik ga verder werken nu.
Krijg ik nu ook een groen randje?
Ik vind dat het Portugees voetbal veel beter is dan het Nederlandse, Porto speelt elk jaar CL en presteert daarin zo slecht nog niet dan het je nog Sporting Portugal die zo nu en dan ook te bewonderen is in de CL dan heb je nog Benfica ook nog niet zo'n slechte club zit de laatste jaren niet in de CL maar in de UC en dit jaar in de EL presteren daar redelijk, Porto, Sporting zijn de enigste 2 clubs die goed presteren Benfica word elk jaar beter en dan heb je nog Sporting Braga deze club word ook elk jaar beter.
Ik zie liever meer Portugese clubs in de CL en EL dan Nederlandse want Nederlandse club hebben de afgelopen paar jaar helemaal niks laten zien op Feijenoord na dan in 2004, op zich wel jammer voor Nederland maar het is gewoon de keiharde waarheid.
Ceck voortaan beter je feiten. Feyenoord won niet in 2004 maar in 2002 de Uefa Cup. En ik kan ook niet begrijpen waarom je liever Portugese clubs dan Nederlandse clubs in de EL ziet. Ik wil persoonlijk het beste voor me vaderland en dat is toch echt Nederland.
helaas ben ik het hier niet helemaal mee eens (tuurlijk niet ;-) ),
als PSV een aantal grote spelers kwijtraakt na dit seizoen, waar het wel naar uitziet, weet ik niet of ze komend jaar al direct goede vervangende spelers hebben. bij twente wordt dat volgend seizoen misschien ook het probleem.
waar ik denk dat ajax net een paar goede investeringen/spelers erbij heeft.
Ik weet niet wat voor wedstrijden jij de afgelopen week hebt gezien, maar het was duidelijk dat PSV tegen HSV zó veel beter was dan Ajax tegen Juve,
daarbij meegenomen dat HSV ook een veel grotere club is dan Juve....yeah right...
Ik denk eerlijk gezegd dat Europees volgend jaar PSV en Ajax nog wel wat uit kunnen halen, bij Twente weet ik het niet, hangt af van wat ze kwijtraken/erbij krijgen. Feyenoord zal nog 1 of 2 jaartjes nodig hebben voor de echte aansluiting.
@robinho, stukje hieronder
er is nog een ander voordeel, veel brazilianen bezitten sowieso ook de portugese nationaliteit, zoals heel veel brazilianen nog steeds twee paspoorten hebben doordat hun voorouders (ik geloof maximaal terug naar grootvader,ben niet zeker)uit een europees land kwamen.
Ik heb bijvoorbeeld een aantal braziliaanse vrienden met een italiaans paspoort.
OT; het is natuurlijk rond uit belachhelijk dat er buitenlandse clubs zijn met schulden van ruim over de500 miljoen (real ik dacht 850 miljoen,barca, manchester etc.) en dat die vrolijk nieuwe spelers aanschaffen en CL spelen terwijl als je hier in nederland een negatief vemogen hebt er al meteen door de bond wordt meegekeken.
denk je dat er in Spanje een club is in de tweede liga die door een schuld van een paar miljoen zijn licentie moet inleveren?
als we die financiele uitwassen europees gelijk stellen, dat iedereen zijn boekjes op orde heeft, dan maken clubs uit de wat kleinere landen weer een Kans. Want een hoofdprijs zie ik een nederlandse club de komende paar jaar ook niet pakken, al hoop ik anders.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 16:35 door Rafcall.
tja er zijn iets van 180 miljoen brazilianen en 500.00 surinamers (in Suriname)
dus dat is toch wel een verschil, ik geloof ook dat Surinamers niet meer zonder meer nederlander kunnen worden, terwijl Brazilianen altijd portugal in mogen...
zonder dat ze deze mensen dienen te betalen als spelers van buiten de EU
maar het is toch vrijwel altijd eigen schuld vande club,
wie is er schuldig dat AZ eruit ligt/ (oh ja uitzondering was scheringa natuurlijk...haha.), wie is er schuldig dat PSV eruit ligt, die hadden het nog meer in eigen hand danajax, ik schatte HSV toch iets lager in dan onze oude dame juve, en Twente wie zijn schuld was dat?
de andere club was of beter, of heeft in ieder geval gewonnen, je begint altijd op 0-0 tsja, dus altijd eigen schuld.
kom toch op!
Iedere Nederlander hoopt toch zoveel mogelijk clubs in Europa te zien
Het is zeer zonde dat we die plek weg zijn.
Zo valt de Eredivisie nóg verder terug!
Maar iedere nederlander hoopt op zoveel mogelijk nederlandse clubs in Europa!
Mag ik vragen waarom jij hoopt dat portugese clubs beter scoren dan nederlandse clubs? is dit haat richting nederland ofwat?
@roel7103

Voel je nou niet aangevallen.
Maar wie volgt nou Afrikaans voetbal?
Ik zal je wat zeggen, Raja Cassablanca doet onder andere mee
Klopt;-)
Net als Feyenoord tegen Nancy te keer ging
Dat klopt zeker dat Marokkaans voetbal niks vergeleken is met Marokkaans voetbal:s
Maar waarom je conculsie van dat de fans Tilburg gingen slopen.
Want wat Feyenoord tegen Nancy deed was dat minder erg?
Tja beetje dommepraat hoor, alle clubs die in europa wel mee kunnen, of ze nou uit engeland spanje of duitsland komen daar spelen nederlandse voetballers. Nederland zou als de clubs de zaken rond talent goed voor elkaar hebben of de talenten langer kunnen vast houden en/of meer aan ze kunnen verdienen, in het buitenland zien ze nederland niet voor niets als voetbal school!
De generatie talentjes die nu bv bij Feyenoord klaar staan kunnen met de juiste mensen heel ver komen heel ver, maar dan moet je ze wel 2 a 3 jaar vast houden, liefst langer natuurlijk.
Feyenoord won van Juve en Milan.
Wel wat jaarstje geleden maar toch.
Ook de laatste nederlandse club die de europacup won met Piair weetje nog?
Kan zomaar weer gebeuren, its all in the game!
Jaja Uefa................................... Cup maar toch, niet slecht voor een nederlandse club. Misschien doen we dat volgend seizoen weer joh
Vind jij Shaktar makkelijker dan HSV of Werder?
Dan heb je niet al te veel verstand van voetbal!!!
Maar eigenlijk volledig terecht dit aangezien Nederlandse clubs sinds 2004/2005 (toen PSV en AZ de halve finale CL en Uefa haalden) niet ver zijn gekomen.
Ik denk dat vooral voor clubs zoals Heerenveen, FC Groningen en Utrecht een domper is, aangezien zij meestal voor dat laatste europese ticket strijden.
Provocerend mannetje. Portugal beschikt over het voordeel dat Brazilianen ook portugees spreken. Er spelen echt ontiegelijk veel buitenlanders in die competitie.
Nederland is gelukkig financieel alles in orde aan het maken en eigen jeugd krijgt weer voorrang. We zullen over een paar jaartjes wel zien.
Ik schat beide landen op hetzelfde niveau maar mijn Nederlanders gevoel zal altijd Nederland het voordeel van de twijfel geven.
Je kraamt onzin uit, hoeveel Surinamers zijn dan actief als het gaat om het Nederlands voetbal? Dus het slaat in principe nergens op. Portugal heeft altijd bewezen dat hun voetbal toch wat hoger is, zowel international als clubs. Hoezo provocerend mannetje? Ik geef me mening, mag toch in Nederland?
Ja, er zitten zo'n 10 Brazilianen alleen al in de selectie van Benfica!
Dat mag zeker, en als je kijkt naar hoeveel portugese clubs door zijn en hoeveel nederlandse clubs nog actief zijn kan je er niet omheen dat portugal op dit moment een voorsprong heeft op Nederland.
In het verleden was het wel andersom, maar nu helaas niet meer.
Vind trouwens wel dat Portugal inderdaad niet bepaald ongelukkig is vanwege de toegankelijkheid voor Brazilianen.
Tuurlijk spelen er in Nederland Surinamers, en ik ben Suriname ook zeer dankbaar voor de geweldige spelers die er vandaan komen.
Maar Brazilië is een soort onuitputtelijke oliebron van topspelers, beter kun je het niet treffen.
@r0binho: Ik denk dat Porto toch echt nog een klasse beter is dan de Nederlandse top. Porto speelt elk jaar Cl en komen gewoon elk jaar ver. Iets wat bij de Nederlandse clubs maar sporadisch lukt.
ontopic: Dit is gewoon een wisseling van de wacht zeg maar. Ene jaar is Portugal lager andere keer Nederland dan weer Oekraine. Je krijgt nu volgend jaar dus niet meer een club als Nac of Nec in Europa die meteen met de kwalificatie eruit liggen. Dus volgend jaar haalt Nederland (waarschijnlijk) meer punten omdat het door minder teams gedeeld word.
Je mag altijd je mening geven, wil niet zeggen dat iedereen er mee eens is!

Provocerend zou ik niet als woord hebben gekozen, maar als je zoiets typt kan je natuurlijk wel een reactie verwachten.
On topic:
Die foto is echt toepasselijk! degene die die foto heeft uitgekozen is goed bezig
Verder blijft het heel vervelend dat NL clubs een plaats moeten inleveren.
Overigens vind ik het echt heel jammer dat alle Nl-clubs eruit zijn! had Twente en PSV wel door verwacht.
Ajax had het thuis moeten doen, 0-0 uit bij Juve is normaal geen slecht resultaat.
Het is jammer, maar we doen er helaas niks aan!
Mike
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:44 door Sperwer.
is toch echt de eigen schuld van ajax...........die liet de wedstrijd tegen anderlecht lopen die vervolgens een makkie had met atletic de bilbao
mr m: momenteel wel aangezien de competitie daar stil ligt volgens mij..............dus vraag me af wie er meer verstand heeft
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:37 door djstoffel.
@ djstoffel:
dat zeg ik het toch ook dat het Ajax eigen schuld is?!
Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten.. had ook gekund dat Ajax eerste was geworden en dan een mega zware club als Liverpool, Galatasery, Fenerbache kunnen loten dus ja...
Mike
De stadions in portugal zitten anders wel leger als in Nl.. Spelen veel zuid amerikanen in portugal., die dit land als springplank voor grote europeese competities gebruiken. Het niveau van de portugeese top is nu gewoon wat hoger als NL, dat is ook niet zo erg aangezien de portugeese top ook meer geld te besteden heeft. toch jammer een plaats minder, maar geen ramp. roemenie valt ook nog weg en met alle respect maar clubs als o.a. nac, nec, groningen en heracles etc. hebben ook niet veel te zoeken in europa league, is wel leuk voor NL middenmoters maar meestal is de laatste voorronde het eindstation aangezien er dan een lastige loting volgt. Geen ramp, wel jammer...
@ Maroccan King
Hahaha, Portugal heeft internationaal minder prijzen gewonnen dat het Nederlandse voetbal en wordt ook minder geroemd.
Dus ja, enigszins provocerend zou ik willen zeggen
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:52 door aardbei.
Ken je nog die jaren? 2004 en 2006, uitgeschakeld door Portugal? Precies. Daarbij is het 22 jaar geleden en dat voor een nummer 3 in de wereld? Haha en dan noem je het enigszins.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:00 door MoroccanKing.
@maroccanking,
Je slaat d eplank volledig mis met Surinamers en Brazilian en te vergelijken in de competities Nederland en Portugal.
Suriname is heel lang onderdeel geweest van Nederland, dus eigenlijk zijn het gewoon Nederlanders die hier spelen.
De Brazilianen die in Portugal spelen, mogen niet uitkomen voor Portugal.
Verder mag je natuurlijk je mening ventileren, maar daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn natuulijk. Maar provocerd komt het wel lichtelijk over.
Nederland is gewoon de dupe van de buitenlandse clubs die met geld smijten. Echter het grootste probleem is, dat Nederlandse clubs zelf totaal niet met geld om kunnen gaan. Als je ziet dat er bij Feyenoord een miljoenen schuld is, dat Ajax ondanks de transfers van de laatste jaren en ook PSV met hun aantal kampioenschappen het niet kunnen bolwerken om op hetzelfde niveau te blijven acteren is dat heel erg slecht.
De grote clubs hebben zoveel net niet spelers aangetrokken de laatste jaren dat zich dat nu uit gaat betalen. We vallen terug in het aantal Europese plaatsen, voor Nederland zit er maar 1 ding op, de 6 5 regeling van de Fifa, allen dan zou het zo kunnen zijn dat er weer een aantal plaatsjes gestegen gaat worden.
Als in Nederland de financiële puinhopen zijn opgeruimd hoop ik dat we nog steeds bij de eerste 13 staan, anders dan gaat het niveau in Nederland alleen maar verder achteruit.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:02 door HarmJan1983.
@ Moroccanking : Dus jij wilt brazilie met Suriname vergelijken als het gaat om spelers potentieel?
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:07 door PassieB.
@ Maroccan King
Ik quote even een zin van je:
"portugal heeft altijd bewezen dat hun voetbal toch wat hoger is, zowel international als clubs".
Dat is wat jij zegt en daar is mijn reactie op gebasseerd. Het woordje altijd, zie je het? Je hebt dus volledig ongelijk, mede door dat woordje. Nederland heeft tenminste een titel behaald, ook al is het lang geleden. We hebben ook meer successen als clubs behaald, we hebben betere voetballers voortgebracht. Nu is het inderdaad even anders.
We hebben al helemaal veel meer successen gehaald dan Marokko, of is dat niet belangrijk hier :-) Natuurlijk provoceer jij, doe ik dat nu ook?
Brazilie en Portugal dat waren echter wel twee landen met een heel groot historie, dus hoezo kan ik het nou eenmaal mis hebben? Het komt totaal niet provocerend over, ik hoop alleen dat Portugeze clubs beter blijven presteren en hogerop zullen staan door Nederlandse clubs. Is dat een misdrijf, of staat het ook ergens in de wet dat het niet mag? Naar mijn weten heb ik niets ergs gezegd maar het manier van denken bij jou is in principe jou probleem.
Tuurlijk was Suriname een belangrijk onderdeel van Nederland, maar dat waren de Brazilianen en de Portugezen ook. Rwanda of Congo met Belgie, en Portugal met Angola. Nederland kent ook ''groepen'' als molukkers, surinamers en antiliaanen. Zij hebben altijd een belangrijk rol gespeeld als het gaat om het Nederlands voetbal. Seedorf, Kluivert en Davids, deze spelers hadden het elftal van Suriname hogerop gebracht vind ik en toch best wel jammer.
@aardbei
Ik provoceer namelijk niet, zoals ik al eerder gezegd heb hoopte ik dat Portugeze clubs goed zullen blijven presteren om hogerop te staan dan Nederlandse clubs. Ik heb niks ergs gezegd of een misdrijf gepleegt of iemand aangerand dus het slaat nergens op. Jij provoceert niet, want de statistieken die jij haalt over het Marokkaanse elftal is namelijk ook een feit. So what? Titel behaald? Na 22 jaar mag je als nummer 3 in de wereld nog is wat pakken. Roepen iedere keer dat we kampioen worden op het wk en ek, maar na de poulfase vliegen we terug naar het schiphol in Amsterdam.
Kijk alleen naar de beelden in 1999, en het Jong Oranje en Jong Marokko drie jaar geleden. Hebben we toch wat echt potentie in ons team, maar geen trainer die het waarmaakt.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:20 door MoroccanKing.
Als deze teams dan een beetje niveau hebben, dan krijg je wel punten. Maar nu liggen ajax, psv en twente er alle 3 uit; dus deze ploegen die volgend jaar ook weer van de partij zijn, hebben dit jaar ook geen punten gehaald. Ik denk dat we gewoon moeten concluderen dat onze competitie te zwak is.
@ Moroccanking
Weet je soms niet wat provoceren betekent? Je zit hier op een Nederlandse site, als Marrokaan, aan te geven dat je hoopt dat Portugal het beter doet dan Nederland. Zou je nu zeggen dat je hoopt dat Marroko het beter doet, maar nu is het even anders. Maar goed, je zal de betekenis van het woord wel niet goed begrijpen.
je roept dat Portugal succesvoller is. Komtie:
Portugal:
4x Europacup 1/champions League
2x Europacup Ii
1x Uefacup
1x Europese Supercup
2x Wereldbeker
Totaal = 10 internationale prijzen
Nederland:
6x Europacup 1/champions League
1x Europacup Ii
3x Uefacup
3x Wereldbeker
2x Europese Supercup
1x Europees kampioen
Totaal = 16 internationale hoofdprijzen
vind dit niet goed onderbouwde mening.
Nederlandse clubs hebben meerdere malen aangetoond dat ze wel zeker smaak makers kunnen zijn in europeese toernooien.
Ik vind dan ook dat nederland in de breedte meer te bieden heeft als portugal.
Als de van elk land de beste twee weg streept hou je in nederland meer over.
Het probleem is dat ploegen als Heerenveen Az en meer in her verleden Vitesse willem II roda jc niet over meerdere seizoenen het niveau vast kunnen houden.
Dit mede te danken aan de top 3 die hun selectie op pijl houden met de spelers die er boven uit steken.
Het is alleen jammer voor twente en az en ook voor feyenoord want dat zijn de clubs die nu constanter worden en inkomsten gaan mis lopen.
En dan kun je de portugese competitie wel zo leuk vinden maar het heeft grote gevolgen voor de nederlandse.
Ach ja, op zich niet echt een ramp. Ik denk dat er in Nederland toch maar 3 ploegen zijn die iets kunnen bereiken in Europa.
@remon8888:
Inderdaad, dan vliegt er niet steeds een Nl-se ploeg uit in de eerste ronde waardoor we minder punten halen/krijgen. Dan krijgen we als alle ploegen doorgaan gewoon het volle pond aan punten.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:10 door VenlonaarS.
Venlonaars
Hehe, eindelijk iemand die het snapt en niet zo dramatisch gaat lopen doen! Dit kan juist goed zijn!
Omdat je nu niet meer met respect een Nac hebt dat je toch maar 1 rondje ziet en vervolgens wel het hele seizoen mee moet rekenen. Resultaten moeten door alle deelnemers gedeeld worden! Nu heb je een plekje minder en geen ploeg die je op voorhand er al uit ziet vliegen...
Ajax, Twente, Psv, hebben tegen iedereen kans in de EL. Heerenveen in de vorm van 2 jaar terug, Feyenoord en Utrecht hebben de capaciteiten om alleen al een eerste ronde door te komen, en een poulefase waarin de helft doorgaat... betekent ook dat de kans op overwinteren aanwezig is voor wie dan ook.
Als voorbeeld neem ik Oekraine, die hadden een paar jaar terug een paar plaatsen. Dynamo Kiev, Shaktar, Dnjeper en Metalurg Donetsk, daarvan stonden er 3 in de kwartfinale van de Uefa Cup... Dan pak je flink punten omdat je niet door 6 hoeft te delen... Oekraine gaat ondanks de Uefa cup winst van vorig jaar ook nog inleveren komende jaren trouwens!
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo nog niet bekeken had, je hebt zeker een punt
Ja maar door dat de subtoppers europees spelen is het interessanter voor talenten om in nederland te komen spelen.
Het verschil zullen we van zelf gaan merken in de eredivisie.
positief punt is dan dat er waarschijnlijk meer nederlanders de kans krijgen om door tebreken.
we moeten volgend seizoen echt punten gaan pakken man. anders wordt het niks meer.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 19:26 door JDV1.
tsjaa.. als we dan weer zo'n loting krijgen schiet het ook niet echt op
dit is toch wel erg spijtig voor het nederlands voetbal. hopen dat we snel omhoog klimmen op de lijst en dat de 3 portugeze ploegen er de volgende ronde direct uitvliegen, want dat uitlopen kunnen we niet gebruiken.
Dit was te verwachten..
Ik denk dat het nog wel eventjes duurt voordat Nederland weer gaat stijgen..
En zo word de strijd om de Knvb beker toch nog een mooi stuk spannender.
Dit is wel beter ja, dan worden de punten van volgend jaar verdeeld over minder deelnemers en kan je weer stijgen, aangezien de 6e deelnemer toch de kwalificaties niet doorkomt.
@football4eva
Lekkere redenering. Je zegt dat je liever met 5 clubs dan 6 clubs in Europa actief bent omdat je dan weer sneller met die 5 clubs kan stijgen zodat je weer met 6 clubs speelt :S
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:22 door PsvFan700.
Hoezo? Die 6e club verliest altijd kansloos in de voorronde, dan is het beter dat er 5 clubs meedoen die wel verder komen. (nac dit jaar 6-1 ofzo van Villareal). En als je dan weer stijgt mag die 6e club het weer proberen.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:36 door Football4Eva.
ja, die redenering klopt als een bus..................waarom denk je dat roemenie ineens zo snel steeg (en nu er de hinder van ondervindt dat er teveel b teams meedoen)
jammer dat we een plekje verliezen, toch ben ik van mening dat de NL clubs het makkelijker konden treffen de afgelopen ronde. Hopen op een beter resultaat volgend jaar
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:15 door Bridgewater.
edit: reactie is maroccanking
Klopt. Jij bekijkt het voetbal van de voetbal kant. Hier word vooral gekeken naar de NL clubs, maar ik moet je gewoon gelijk geven dat je zowiezo je eigen mening mag geven erover. Maar je zult hier wel vaker zijn en dan zie je ook dat dat niet altijd gerespecteerd word
On: Ja balen, maar het zat er al jaren aan te komen aangezien de Europese resultaten tegenvielen.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:28 door Bridgewater.
Dit zat er al aan te komen.
Ik had eigenlijk toch wel verwacht dat er minimaal één van de drie door zou gaan.
Erg jammer.
We (nederlandse clubs) moeten volgend jaar maar eens flink pieken.
Doel: twee clubs in de CL.
Que geld kan je natuurlijk beter in de CL spelen, maar wil je echt punten halen dan moet je in de EL zitten. Want Ajax en PSV hebben beide niets te zoeken in de CL. En volgens mij krijg je in de CL en EL evenvel punten per gewonnen wedstrijd.
Ach, in principe moeten clubs als PSV en Ajax toch wel 3e kunnen worden in hun poule in de CL hoor (normaal gesproken, ligt ook aan de loting bijv.). Dan halen ze de zestiende finale van de Europa League ook. Dus de punten kun je ook gewoon via de CL halen.
Ja dat is verder geen ramp het is lullig voor clubs als Nac/utrecht/heerenveen. Aan de andere kant zullen ze in dat jaar meer punten halen omdat er minder deelnemers zijn. Zo zal het een beetje blijven schommelen rond de 8ste en 10e plek. Zodra er meer financiële eisen aan clubs worden gesteld zal Nederland automatisch weer gaan stijgen.
Jammer, het verval van het Nederlandse voetbal gaat nog even door. Maar dit is misschien wel beter. Nu kunnen clubs als NAC en NEC geen onnodige punten meer verspelen voor Nederland. En zoals sommigen hierboven al zeiden, nu worden de punten verdeeld door minder deelnemers, dus alleen maar positief eigenlijk.
Droevige reactie. NEC en NAC hebben nooit punten verspeeld maar alleen maar punten gehaald de afgelopen twee jaar. Ajax, Twente en PSV hadden dit jaar eens moeten presteren!
Waar heb je het over? NAC was toch uitgeschakeld in de voorronden of niet? Dan hebben ze toch punten verspeeld, aangezien alle punten door 6 worden gedeeld. (waar NAC dus ook in zat)
Probleem is ook niet dit seizoen (dit seizoen zijn er in principe genoeg punten gehaald), maar seizoen 2007/2008 en 2008/2009. Toen zijn er niet genoeg punten gehaald. NAC staat hier dus geheel buiten.
waar was nac dan de afgelopen ronden en groepsfase? in de voorronde haal je weinig punten hoor.
Daarbij komt dat al die punten minder waard worden na de uitschakeling. Uitleg is al meerdere malen gedaan hier..
je moet je niet aangesproken voelen, dit geldt voor de gehele nederlandse subtop. Heerenveen en az hebben het nederlandse voetbal ook weinig geholpen dit jaar
Je hebt gelijk. NAC heeft dit jaar en NEC vorig jaar te weinig punten gehaald om de punten die Ajax en consorten 2 en 3 jaar geleden te weinig hebben gehaald te compenseren. Dus inderdaad de schuld van NAC en Nec.
Nog 1 keer dan:
# country 05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 ranking teams
Netherlands 7.583 8.214 5.000 6.333 9.416 36.546 6
Conclusie NAC had zo'n beetje dit jaar de finale moeten halen om de slechte prestaties van 2 jaar geleden te compenseren.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:55 door Berto72.
Dit jaar heeft Nederland het beter gedaan dan vorig seizoen hoor. En Nec was vorig jaar juist een positieve verrassing qua Europees resultaat. Is inderdaad te hopen dat de drie ploegen die zich plaatsen alle drie de groepsfase overleven en daarmee de nodige punten scoren. Zou voor de Nederlandse competitie goed zijn als er op den duur toch weer twee directe Cl-plaatsen en 4 El-tickets worden afgedwongen.
@patrick070:
Eerder 2 directe Cl-plaatsen en 1 voorronde CL + 2 EL tickets. 6 ploegen van NL europa in is schijnbaar teveel dus maken we er maar 5 van :D
@patrick070: Ik denk dat je die 2 directe Cl-plaatsen wel op je buik kan schrijven. Dat gaat Nederland als ze op deze tour door blijven gaan nooit meer halen.
Ik ben nog steeds een voorstander van de Nederlandse en Belgische competitie samen te voegen zo krijg je een sterke competitie waar financieel meer mogelijk door word. En zo kan je in ieder geval langzaam doorgroeien naar wel CL en El waardige teams die meestrijden om de prijzen.
Om twee directe Cl-plaatsen te krijgen moet Nederland stijgen naar de 6e plaats op de ranglijst. Ik geef direct toe dat niets erop wijst dat Nederland die binnen afzienbare tijd kan bereiken, maar er zijn wel een paar landen die weg gaan vallen de komende jaren (oekraïne bijvoorbeeld).
Zal inderdaad waarschijnlijk realistischer / beter haalbaar te zijn om te streven naar een 9e plaats. Moet te doen zijn.
Toch was er ook dit jaar meer mogelijk geweest. Twente was kansloos tegen Werder, maar PSV had niet uitgeschakeld hoeven worden. En als Ajax de thuiswedstrijd tegen Anderlecht serieuzer had genomen en 1e was geëindigd in de groep, hadden ze ook wel verder kunnen komen tegen Athletic de Bilbao.
NEC heeft overwinterd vorig jaar hoor!! Hsv eruit! Winst in Moskow weetje nog ???
Was te verwachten. Maakt de competitie wel weer wat spannender en ook de beker.
Hopen dat PSV en Ajax zich plaatsen voor de champions league, en dan hoop ik natuurlijk Ajax rechtstreeks en PSV via de voorronde
Volgend jaar pieken? met welke club?
Dit jaar hadden we moeten pieken. Drie redelijke clubs als Twente, Ajax en Psv... een van die drie had gewoon een halve finale moeten halen dit jaar. Dan telden we nog min of meer mee.
Laat vooral de Twente, Ajax en PSV fans dit jaar niet gaan zeuren dat clubs als Heracles, NAC of Utrecht neits in Europa te zoeken hebben. Deze drie hebben er ook helemaal niets te zoeken en komen gewoon tekort!
Heracles, Utrecht en NAC waren niet eens door de poule gekomen dus wat praat je nu? Hebben Ajax PSV en Twente het toch beter gedaan, niet?
Nou wat hebben ze het goed gedaan zeg. Ga je toch schamen als je dat zegt.
Zeker Ajax en PSV hadden nog een ronde door moeten gaan en daarna eigenlijk nog wel één.
Ajax en PSV hebben het gewoon slecht gedaan in Europa en daardoor gaan we nu zakken.
Van clubs als NAC en Utrecht moet je toch niet verwachten dat ze de kwartfinale halen in Europa? De grote clubs moeten de punten pakken voor Nederland.
Lees eens.... Zeg ik ergens dat Ajax en PSV het goed gedaan hebben? Nac1912 doet net alsof clubs als Heracles hetzelfde zouden bereiken als Ajax, PSV en Twente. Mijn commentaar is daarop dat ik denk dat ze het sowieso beter hadden gedaan als zijn genoemde clubs, niet dat Ajax en PSV het zo geweldig gedaan hebben. En als je denkt dat Ajax moet winnen van Juventus moet je eens onder die steen vandaan komen waar je sinds 1996 al onder ligt
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:23 door CKAFCA.
ben het wel met je eens, ik schat psv, ajax en zelfs twente hoger in de utrecht of heracles of nac. Het waren de lotingen die zuur waren. Verder denk ik dat het goed is dat er 1 ticket wordt ingeleverd.
Ja want het is natuurlijk wel een schande dat Ajax over 2 wedstrijden met 2-1 verliest tegen Juventus . Ja want 6-0 tegen Villareal is beter!
Stop eens met bepaalde clubs de schuld geven. Triest gedoe..
Ik zeg niet dat het een schande is om van Juventus te verliezen. Maar van Villareal verliezen in een uitwedstrijd is ook geen schande.
En als het dan 6-0 wordt als je meer dan de helft van je basisspelers mist dan is dat toch ook geen schande.
Het gaat er alleen om dat je van de grote clubs meer mag verwachten, je hoeft je verder niet aangevallen te voelen hoor. Volgens mij zijn de Ajaxieden nu gewoon nog te veel ontdaan door het verlies tegen Juve. Terwijl de rest van Nederland niks anders had verwacht.
Natuurlijk hebben die het beter gedaan... wat ik wil zeggen is dat je met de kwaliteiten van Ajax, PSV en Twenten meer mag verwachten dan dat er nu gepresteerd is.
Supporters van deze clubs klagen altijd dat clubs als Nec, Nac, Heracles etc... niets te zoeken hebben in Europa, maar zo slecht doen die het nog niet.
Ajax, Twente en PSV zijn de clubs die de punten moeten halen voor de NL competitie... en dat verzuimen ze jaar op jaar.
Huh? Ik zeg niet dat Heracles hetzelfde zou bereiken.
Van Heracles hoef je niets te verwachten. Van Ajax mag je dat wel.
Je krijgt vaak tijdens de play offs van die discussies: 'heracles (of Nac, NEC etc.) heeft niks in Europa te zoeken'.
Ajax kan zich ook ten kostte van kwalitatief veel mindere teams (kopenhagen, praag) niet plaatsen voor de CL en presteert ook in de EL matig.
En je hebt gelijk Ajax hoeft niet van Juventus te winnen. Het is geen kwestie van schuld geven, maar meer een realistische blik werpen op de kwaliteit van het NL voetbal. Die is niet al te best. Maar dan nog mag je meer van Ajax en PSV verwachtten in dit soort toernooien.
heren het gaat pas in op het seizoen van 2011/2012
Ja inderdaad.
On: Het was ook wel te verwachten, met zo'n zware loting. We hadden ook Fullham, Benfica of Shaktar kunnen loten. Die toch (met alle respect) minder zijn dan Werder, HSV en Juve.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:28 door Larsjuh.
nou fulham is wel een iets mindere club dan de 3 tegen de nlse ploegen.
Maar Benfica doet het momenteel uitstekend in de europa league en shaktar is een vervelende ploeg met ook veel brazilianen.
Maarja, volgend seizoen hopen op een betere prestatie van wie dan ook europees gaat spelen
Met alle respect, maar hoe kom je erbij dat Benfica zwakker is dan de clubs die jij opnoemt? Over Juve kunnen we discussieren, maar HSV en Weder, die moeten nog echt wel iets bewijzen om zich met Benfica te meten.
Persoonlijk vindt ik het jammer dat alle NL ploegen er uit liggen, stiekem hoop ik elk jaar weer dat Benfica naar NL komt maar daar moet ik voorlopig nog op wachten.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:52 door Eusebio.
Ik weet niet hoor, maar Shaktar heeft vorig jaar de Uefa Cup gewonnen. Hoe kom je er dan bij dat Shaktar minder zou zijn dan Werder, HSV of Juve?
Ik denk dat alle clubs zo goed als gelijk waardig zijn aan elkaar in de Ko-fase van de Europa League
ik weet het niet zeker, maar volgens mij staan we minimaal negende. Roemenie valt ook weg. Uiteraard weet ik ook niet of dit ook een Europees ticket kost. Maar ik weet wel zeker dat Roemenie wegvalt en daar houd voetbalzone geen rekening mee.
ik denk het niet:
vi.nl/achtergronden/uefa-ranglijst/176771/uefacoef...
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:07 door Paulis.
Roemenië valt pas weg voor het seizoen 2011/2012.
Het is jammer we hebben goed gepresteerd tot in de poules, maar toen bleek geen enkele club in staat om door te trekken.
Ik heb een vraag: Wat gebeurt er met de play-offs in NL. Gaan die nu voor de nummers 4 tot en met 7?
Ach jah zo'n grote ramp is het niet. Er zijn in Nederland toch maar 3-4 ploegen die europees waardig zijn. Op deze manier kunnen we weer meer punten halen aangezien het aantal behaalde punten nu door een minder aantal clubs gedeeld zal worden.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:18 door plesner2k4.
Om het dan maar aan de positieve kant te bekijken we kunnen volgend seizoen meer punten verzamelen omdat je de punten nu door een club minder hoeft te delen. Maargoed een vervelende sportweek (kramer) dit.
Dit is denk ik wel even voordelig. Wat je nu ziet is dat clubs als Nac Breda en Heerenveen eigenlijk bijna geen punten pakken. Terwijl het totaal behaalde punten wordt gedeeld door alle clubs die meedoen. Als straks Ajax, Psv, Twente, Feyenoord weer gaan meedoen dan zal NL snel weer stijgen. OP dit moment is het geen probleem. Het wordt pas een probleem zodra je als nummer 1 in NL voorronde voor de CL moet spelen. Dan wordt het een lastig verhaal om nog een beetje mee te praten in Europa. Dus komend seizoen moet het maar weer eens eeen oogstjaar worden voor NL.
Wij hebben minimaal 4 clubs die gelijkwaardig zijn aan de top. Zo'n Ramp is het nou ook weer niet
achja 5 ploegen is ook genoeg in europa. ( 2 cl voorrondes )
Alleen ajax psv twente en feyenoord kan denk ik het niveau nog een beetje aan.
edit az ook nog niet te vergeten
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:07 door soccerroos.
het is dan weer zo zonde dat AZ in crisis kwam toen ze in de CL speelden, en dan ook nog in de slot wedstrijd El-ticket verdwijnt.
Ik zeg dat het tij nog wel gaat keren voor de nederlandse clubs.
Pech met zware lotingen en crisissen, volgend seizoen iets wat meer geluk
Als Vlaamse psv-supporter vind ik dit ook jammer, maar het is iets wat er al jaren aan zit te komen. Qua financiën kunnen ploegen uit België en Nederland de top of zelfs de ploegen eronder niet meer volgen. In België hebben ze dit jaren geleden al ondervonden en zijn ze uit noodzaak veel meer met eigen jeugd gaan spelen. De nederlandse clubs hebben het nog enkele jaren kunnen uitzingen met aankopen van redelijke spelers, maar die werden ook steeds minder. (vooral als je psv bekijkt). Het zal ook voor Nederland een noodzaak worden om meer met eigen jeugd te gaan spelen en talentvolle (buitenlandse) jongeren op te leiden.
Voor de Belgische clubs was het een succesvolle avond gisteren. Anderlecht was subliem, standard goed in blok en als je Valencia tot verlingen kunt dwingen in eigen huis mag ook Brugge trots zijn.
@bomber83:
Ik stond er gisteren ook van te kijken dat 2 van de 3 Belgische clubs door zijn gegaan, alleen heb ik het meest respect voor Club, verlening afdwingen in Valencia. Anderlecht tegen Athletic Bilbao is veel minder dan Valencia. En om over RB Salzburg maar niet eens te beginnen, Het zit al in de naam denk ik dan maar ......
Dit is ook weer de doodsteek, en een neerwaartse spiraal. Minder plekken = nog minder mogelijkheid tot punten pakken. Lekker gedaan jongens.
Dat klopt niet helemaal. Het aantal punten dat je krijgt voor een overwinning, wordt gedeeld door het aantal teams dat je maximaal in competitie hebt. Dat waren er dit jaar 6, volgend jaar 5. Wanneer je dan in de groepsfase wint of een team zich plaatst voor de Champions League, wordt het aantal punten gedeeld door 5 en niet door 6. Een team dat goed draait kan dus meer punten pakken. Dat verklaart ook waarom Roemenie zo hoog staat: die hadden een aantal seizoenen geleden slechts 3 teams actief, waarvan er 2 de halve finale van de Uefa Cup haalden. Dus het hoeft niet per se negatief te zijn.
De komende jaren gaan we tussen plaats 8 en 10 schommelen. Vergeet niet dat dit het beste jaar uit de afgelopen 5 jaar was.
Ken je feiten is Dagizmo!
Ten eerste heeft Nederland meer punten gehaald dit seizoen dan afgelopen seizoenen. En ten tweede is het zo dat wanneer bijv. Ajax wint het dan voor 1/5 deel gaat tellen. Dit seizoen was het zo dat het als 1/6 deel telde. Als je er geen verstand van hebt, zeg dan aub niks!
een dramatische dag voor voor het Nederlands voetbal en voor de Nederlandse voetbalclubs. Eredivisie clubs die nog een beetje geld konden krijgen via de tv gelden en sponors etc.weer de volgende financiele tegenvaller voor de eredivisie clubs. Echt jammet dat het Nederlands voetbal zo erg naar beneden is gegaan en dat we niks meer te zeggen en te brengen hebben in het Europese voetbal behalve internationaal.
Ja en nee. Ik vind het ansich ook heel vervelend dat dit bericht komt. Maar eerder werd er eens in de 5 jaar nog goed gepresteerd in Europa en dat is nu steeds minder vaak aan het worden. De Tv-gelden gaan inderdaad naar beneden, maar niet voor de clubs die wel Europees spelen, echter is het misschien wel goed voor Nederland, want nou gaan we eerst een de financiële puinhopen opruimen, mogen de beste 5 clubs Europees spelen en kunnen we Nederlandse talenten weer een kans geven. Het is namelijk duidelijk dat het aantrekken van hordes buitenlanders ons niet heeft gebracht wat we hadden gehoopt. Namelijk meer Europees succes. Langzaam gaat men dit beseffen, dan komen de talenten weer boven drijven en gaan we gewoon weer langzaam omhoog kijken.
Er zou een versnelling in kunnen komen als de 6+5 regel toch door gaat, of dat er 2 ploegen aankomende 2 seizoenen boven verwachting presteren in Europa. Maar wij moeten met zijn allen eens stoppen met alleen maar buitenlanders aantrekken, eigen jeugd heeft de toekomst, kost minder geld, waardoor de inkomsten ook weer minder hoog hoeven te zijn.
dat is slecht nieuws voor de clubs na plek 4, die hebben nog maar 1 plek te verdelen :S, er zijn hopelijk nog wel 2 plekken voor de champions league vrij?
Ik ben van mening dat de Nederlandse ploegen echt belachelijk veel pech hebben gehad dit jaar. Voorbeelden zijn de late tegentreffers die AZ in de Champions League kreeg te verduren, of de uitschakeling in de vCL van FC Twente. Dit kan ook komen door de kwaliteit van de tegenstanders, maar dat is enkel een factor.
Ik heb dit jaar maar weinig wedstrijden gezien waar de Nederlandse ploeg de mindere was. Zelfs deze ronde waren over twee wedstrijden gezien, twee keer een Nederlandse ploeg (psv & Ajax) de betere. Het is daarom erg jammer dat wij er uit liggen.
Erg jammer, maar het is niet anders.
Ik heb het elders al geschreven:
Onze Nederlandse competitie is te zwak.
Er zijn te weinig clubs die elkaar echt tegenstand kunnen bieden waardoor we internationaal weg zakken.
De clubs Ajax PSV en FC Twente zouden elders in Europa mee kunnen draaien, misschien in de suptop en meer niet.
Echter alle andere clubs uit de eredivisie zouden gelijk in hun eerste jaar degraderen elders in Europa.
Zo zwak zijn we geworden.
Minder plekken betekent niet automatisch minder punten. Het puntensysteem is gebasseerd op het aantal behaalde punten gedeeld doar het aantal clubs dat deel nemen. Als je dus één goede club hebt die steeds wint, behaal je maar punten dan 5 clubs waarvan er maar 2 goed spelen. Aangezien Nederland niet veel clubs heeft die nog een beetje in Europa mee kunnen, is het misschien niet verkeerd om met minder clubs deel te nemen.
Hierdoor wordt het gemiddelde niveau van onze deelnemers hoger. Volgens mij wordt het totaal aantal punten gedeeld door het aantal deelnemers, dus zullen we weer meer punten gaan halen. Zo zijn er ook landen boven ons beland die we komende jaren weer in zullen halen.
Jammer, maar de loting viel ook niet in ons voordeel natuurlijk. Werder Bremen, Juventus en HSV zijn gewoon goede clubs. Ajax had als ze 1e waren geworden Bilbao gehad, met alle respect, maar dat is toch een minder team. Je moet altijd geluk hebben met die loting om verder te komen.
Gelukkig gaan er geen Champions League tickets verloren, dat is natuurlijk toch een hoger niveau. Wel jammer dat er weer een ticket weggaat, in de toekomst toch maar eens gaan presteren!
Dus dat worden de bekerwinnaar en de nummer 3 en 4 vd competitie in de EL. verder de nummer 2 vanuit de CL als ze de 2e voorronde overleven. Kortom het gaat goed met het nederlandse voetbal
Als ik iedereen hier zo zie praten kunnen we beter helemaal geen europees meer spelen -_-
natuurlijk hebben Psv, Ajax en Twente wel wat te zoeken in Europa. Als het wat mee zat had bijv. PSV zo door kunnen gaan maar PSV liet het liggen door persoonlijke fouten. Nederland is wel kansloos in de CL maar in de EL kunnen ze nog wel degelijk een rol spelen en moet de halve finale inderdaad te halen zijn volgend jaar.
Ploegen als Ajax, PSV en Twente (feyenoord ook wel weer binnenkort) kunnen inderdaad wel ver komen in een Europees toernooi, het is echter ook alitjd een kwestie geluk die meespeeld, die deze ronde duidelijk niet aan Nederland besteed was.
Het probleem is echter dat de gemiddelden vaak nogal zakken door deelname van de andere ploegen, die vaak toch nog voor de winterstop er uit liggen. Dat die meedoen is voor het Nederlandse voetbal in princpe natuurlijk erg goed, maar daardoor is het wel een op en neer gaan in de ranglijst
Dat is geen geluk hoor. Juventus en HSV spelen pover, maar hebben gewoon de klasse om wedstrijden te beslissen als het echt moet.
In Nederland willen we domineren, soms moeten we wellicht op Europees niveau ook wat zakelijker spelen.
Voor het Nederlandse voetbal in het algemeen is dit wel jammer, maar wel overkomelijk. Het is alleen echt jammer voor die 6e club die een plaats misloopt.
Een voordeel voor Nederland is dat dit jaar relatief veel punten werden gehaald, die blijven dus nog 5 jaar staan. Het jaar dat na volgend seizoen weg valt was voor Nederland een gemiddeld jaar (7.5 punten), maar voor bijvoorbeeld Rusland en Roemenië erg goed (10.0 en 16.8 punten). Met een kleiner aantal clubs zal het gemiddelde punten over één jaar waarschijnlijk wat hoger uitkomen in het algemeen, dus het kan zomaar zijn dat Nederland deze plek over 1 of 2 jaar terug heeft.
Lullig voor mijn cluppie, Utrecht, Heerenveen en Groningen. Aan de andere kant. Nu er 5 ploegen in Europa spelen is de kans dat we meer punten pakken groter. Als Psv, en Ajax CL gaan spelen en FC Twente, Feyenoord en AZ Europa League. Verwacht ik dat we best veel punten gaan pakken met die clubs.
Gaat dit al in aan het einde van het seizoen. Of is in dit huidige seizoen de 5e plek ook nog een El-plaats beschikbaar?
De loting was nou ook niet echt een makkie... psv,twente en ajax lootte gewoon alle drie zware ploegen en als het dan ook nog eens niet meezit is het gelijk over..
Al met al vind ik dat de nederlandse ploegen het aardig gedaan heben in europa. Dus blijkbaar staan we nu op de plek die we verdienen....
\
Wel kut man.
Maar volgend jaar halen we Roemenie toch weer in, omdat zij veel punten verliezen. Telt dat dan pas mee voor seizoen daarna?
Zo zie je dat een niet gegeven penalty voor psv meer invloed heeft dan voor psv alleen. Misschien hadden ze dan nog kans gehad om Portugal achter zich te houden.
Dit gaat seizoen 2011 pas in. Kans is groot dat we in 2012 weer een team extra mogen inschrijven door het terugvallen van Roemenie tenzij we het slechter doen dan dit seizoen.
Zo zie je maar. Het Nederlandse voetbal blijft kwalitatief achter bij de andere landen.
We moeten presteren maar we doen het niet. Dus is het meer dan terecht omdat een land als Portugal elk jaar wel goed presteren met minimaal 2 ploegen die gewoon ver komen.
Wel een voordeel denk ik. Je hoeft nu maar door minder te delen.
Ik denk dat het zo gaat worden volgend seizoen wie in El of CL speelt
PSV (cl)
Ajax (clv)
FC Twente (el)
AZ (el)
Feyenoord (el)
En dan zal het denk ik nog wel lukken als Ajax de CL haalt en dan PSV en Ajax de poule fase door gaan en FC Twent en AZ en Feyenoord ook allemaal geluk hebben ook nog 1 of 2 rondes door gaan zou het wel een leuk jaar worden voor Nederland!
DIt gaat volgend jaar pas in!
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:17 door eagle75.
Ja dus ik denk dat deze ploegen het best in Europees verband kunnen spelen ?
AZ komt dan niet meer voor in de top 5 van Nederland.
Met alle respect !!!
# country 05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 ranking teams
1 England 14.428 16.625 17.875 15.000 13.785 77.713 5/ 7
2 Spain 15.642 19.000 13.875 13.312 14.214 76.043 5/ 7
3 Italy 15.357 11.928 10.250 11.375 13.000 61.910 4/ 7
4 Germany 10.437 9.500 13.500 12.687 14.083 60.207 5/ 6
5 France 10.812 10.000 6.928 11.000 12.833 51.573 4/ 6
6 Russia 10.000 6.625 11.250 9.750 5.500 43.125 2/ 6
7 Ukraine 5.750 6.500 4.875 16.625 5.800 39.550 5
8 Romania 16.833 11.333 2.600 2.642 6.083 39.491 6
9 Portugal 5.500 8.083 7.928 6.785 8.666 36.962 3/ 6
10 Netherlands 7.583 8.214 5.000 6.333 9.416 36.546 6
11 Turkey 4.000 6.100 9.750 7.000 7.600 34.450 5
12 Greece 3.333 4.666 7.500 6.500 7.900 29.899 2/ 5
13 Switzerland 9.375 4.100 6.250 2.900 5.750 28.375 4
14 Denmark 3.500 6.125 5.125 8.200 4.400 27.350 5
15 Belgium 5.500 4.700 4.500 4.500 7.300 26.500 2/ 5
16 Scotland 4.250 6.750 10.250 1.875 2.666 25.791 6
Zo ziet de lijst er nu uit.
Als we 2005-2006 eruit halen die wegvalt ziet de lijst er op dit moment zo uit.
# country 06/07 07/08 08/09 09/10 10/11 ranking teams
1 England 16.625 17.875 15.000 13.785 0.000 63.285 0
2 Spain 19.000 13.875 13.312 14.214 0.000 60.401 0
3 Germany 9.500 13.500 12.687 14.083 0.000 49.770 0
4 Italy 11.928 10.250 11.375 13.000 0.000 46.553 0
5 France 10.000 6.928 11.000 12.833 0.000 40.761 0
6 Ukraine 6.500 4.875 16.625 5.800 0.000 33.800 0
7 Russia 6.625 11.250 9.750 5.500 0.000 33.125 0
8 Portugal 8.083 7.928 6.785 8.666 0.000 31.462 0
9 Turkey 6.100 9.750 7.000 7.600 0.000 30.450 0
10 Netherlands 8.214 5.000 6.333 9.416 0.000 28.963 0
11 Greece 4.666 7.500 6.500 7.900 0.000 26.566 0
12 Denmark 6.125 5.125 8.200 4.400 0.000 23.850 0
13 Romania 11.333 2.600 2.642 6.083 0.000 22.658 0
14 Scotland 6.750 10.250 1.875 2.666 0.000 21.541 0
15 Belgium 4.700 4.500 4.500 7.300 0.000 21.000 0
16 Switzerland 4.100 6.250 2.900 5.750 0.000 19.000 0
Achtervolger Turkije heeft Nederland al ingehaald !!!!
Maar voor de verdeling van de tickets maakt het niet uit of je 9e of 10e eindigt.
Plek 9 of 10 maakt wel degelijk uit (een El-ticket), twee jaar terug was NL nog 9e.
Daarnaast kan je nu voorbarig concluderen dat Turkije Nederland al heeft ingehaald maar inhalen is pas relevant aan het einde van een seizoen. Turkije begint inderdaad wel met een voorsprong aan het nieuwe jaar.
Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de competitie en dan bedoel ik eigenlijk de play-offs....
De play offs kunnen nu officieel begraven worden
Ik zie geen problemen hoor? Gewoon met Psv, Ajax, Twente, Feyenoord en AZ europa in. lijken me de sterkste ploegen, die ook nog is al ervaring in Europa hebben, dan kun je dikke punten pakken
Precies met alle respect maar clubs als heerenveen groningen en Nac zijn leuke clubs hoor maar hebben niet de kwaliteit en de fan base om ver te komen
Als je fan base als criteria neemt, dan heb je maar 3 clubs, namelijk Psv, Ajax en Feyenoord. De rest heeft namelijk ook weinig toeschouwers of succes supporters.
Verder heeft Feyenoord ook al jaren niets meer gepreseteerd in europa(wel bedankt voor de ec3 nog). Psv heeft de laatste jaren toch altijd de eer van Nederland hoog gehouden.
ik denk dat utrecht op nummer 5 eindigd en az op 6, tegenwoordig speelt AZ ook niet constant en goed.
dus ik denk dat dit niet veel uitmaakt
Dan kan je inderdaad punten pakken. Maar of het ook gebeurd?
Nac heeft volgens mij toch ook aardig haar steentje bijgedragen dit jaar in de voorrondens El?
Ze hebben immers de hele voorronden zón beetje doorlopen en op een haar na de poulefase gemist. Jammer dat dit niet genoemd wordt door vz.
Ja maar kijk als je ziet waar Nac tegen loot, dat waren gandzasar kapan en polonia warschau, ik zie daar AZ of Feyenoord ook van winnen, maar NAC moest toen tegen Villareal omdat ze dan een sterke tegenstander krijgen omdat ze weinig punten in europa hebben waar Feyenoord en AZ er meer van hebben waardoor die makkelijker loten en misschien wel de groepfase halen, en dus daar ook punten kunnen halen
't gaat mij er niet om tegen wie ze speelden, maar om de punten die ze binnen hebben gehaald. Punten zijn punten
Het gaat er ook niet om tegen wie ze speelden, het gaat er alleen om dat Feyenoord en AZ Villareal niet geloot hadden vanwege het hogere aantal punten dat zij krijgen van de Uefa waardoor zij dus in een hogere lotingspot terecht komen...
hebben sommigen nou echt niet door dat het erg is dat er een plaats minder is....ja er zijn maar 3clubs waardig maar als er nog 1 bijkomt dan groeit die club in aanzien waardoor spelers komen en met het geld kunnen ze rustig naar de top dus zonder zo'n plaats wordt het nooit wat en blijven we er maar achter aan lopen.
houd dit dan in dat de numer 1 en 2 (vooronde)championsleauge gaat spelen en dan de nummer 3,4 en 5 gelijk uefa cup? geen play offs meer?
nee alleen de nummer 3 en 4 zijn geplaatst en de bekerwinnaar
Als Twente wint van Feyenoord hoeven we alleen maar Ajax op zij te zetten.
Die hele Europa Cup gaat toch al nergens meer over. Ongelooflijk veel wedstrijden, landen die vroeger niet eens in Europa lagen, afvallers uit een competitie die ineens ergens anders weer opduiken, een ronde in de Champions League die wordt uitgesmeerd over een hele maand. Heel onoverzichtelijk en slechts gericht op het verdienen van geld ipv een leuke sportieve strijd.
Begrijp me goed, ik vind het leuk als mijn club een keertje meedoet, zoals dit jaar, maar verder is het totaal verklooid.
Het hele europese voetbal is een commercieel gedrog geworden. Vroeger keek ik echt uit naar deze wedstrijden, maar tegenwoordig kijk ik alleen nog maar de samenvattingen of de uitslagen. Alhoewel ik wel stieken moet bekennen dat ik 3 kwart van psv gezien heb; was echt spannend.
Ach, we hebben dit jaar meer punten gepakt dan alle andere jaren die meetellen inde lijst, dat er volgend jaar minder teams spelen is waarschijnlijk alleen maar een voordeel. NAC heeft toch nog wel goed werk verricht door in de voorrondes genoeg punten te pakken om het gemiddelde redelijk te houden.
Wat mij ook opvalt is dat Duitsland volgend jaar Italie inhaalt, zelfs dit jaar is de kans al groot dat dat gebeurt. Geeft toch aan dat de Italiaanse competitie achteruit gaat, en de Duitse competitie zo goed als de derde competitie van Europa is.
das een groot voordeel dat je een plaats minder hebt.
Dat betekent dat je met minder ploegen meer punten kan halen t.o.v. landen met meer clubs.
Alleen Ajax, Psv, Twente ,AZ en feyenoord kunnen punten halen voor nederland.
het is lullig dat ploegen die op plaats 6 eindigen niet meer in aanmerking komen voor de El.
Alleen via het bekertoernooi kan een club zich rechtstreeks plaatsen
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:23 door LUKE.
Het is natuurlijk te triest voor woorden. Als we niet snel gaan presteren, dan is zelfs België ons voorbij! Het is gewoon alarm fase 1. We moeten gewoon vanaf nul beginnen. We moeten 80 van het geld gewoon weer in de jeugd stoppen, dat lijkt me de enige oplossing!
En ben je als club financieel ongezond, dan maar failliet worden verklaard. Dat is hard, maar met de situatie zoals die nu is kan je niet blijven klooien als Ajax. Een speler van zoveel miljoen als Lodeiro kopen, is gewoon onnodig.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:25 door GTennekes.
waarom is het per 2011/2012 en niet per volgend seizoen dat zou tog logischer zijn?
Volgend jaar kan uiteraard niet, aangezien je voor aanvang van de nationale competie wel moet weten hoeveel tickets er verdeeld kunnen gaan worden.
Het zou een beetje vreemd zijn om nu plots te besluiten play-offs voor dit jaar af te schaffen en de nummer 5 te vertellen dat hij toch pech heeft gehad en niet naar Europa mag in augustus.
Jah, dat dacht ik al. We hebben het aan ons zelf te danken. Spelers die veel waard zijn ( spel gerateerd gezien ) verkopen we aan grote clubs. Geld geld geld door wanbeleid. En zo helpen we ons zelf europeesch gezien helemaal naar de filestijnen.
Er worden toch al geen punten meer gehaald tegenwoordig, dus hopen op Go Ahead.
Het is ook balen, je kunt wel zeggen dat er toch maar 3 of 4 teams zijn die wat kunnen bereiken, maar als jij bijvoorbeeld FC Utrecht bent en nu die ticket verliest is dat heus wel erg hoor, die fans kijken er toch naar uit en ookal zullen ze dan niet zoveel bereiken, een beetje meer respect voor die mensen is wel op zijn plaats want het toch al heel mooi om uberhaupt mee te doen.
Verder zat dit er natuurlijk wel aan te komen, FC Porto, Benfica en Sporting zijn gewoon beter als onze top drie dat is gewoon een feit.
1e Cl
2e vcl
3e El
4e t/m 7e Play Offs
Bekerwinnaar El
Vanaf 2010-2011
Voor het huidige seizoen is er niets veranderd.
hoe zit het dan voor het huidige seizoen?
De behaalde punten in Europa van 2009/2010, op dit moment!
1. Spanje 14.2
2. Duitsland 14.1
3. Engeland 13.8
4. Italie 13
5. Frankrijk 12.8
6. Nederland met 9.416 punten totaal (totaal is gedeeld door het aantal deelnemende teams).
17 PSV EL 16.0
43 Ajax EL 11.0
45 FC Twente EL 10.5
57 AZ Alkmaar CL 8.0
62 Heerenveen EL 7.0
82 NAC Breda EL 4.0
.
7. Oostenrijk met 9.4 maar geen enkele club speelt meer mee.
8. Portugal met 8.6 (de eerste 3 spelen nog Europees).
7 FC Porto CL 19.0
21 Benfica EL 14.0
36 Sporting CP Lisbon EL 12.0
72 Nacional Funchal EL 5.5
129 Paços de Ferreira EL 1.5
204 Sporting Braga EL 0.0
9. Griekenland met 7.8 punten en nog 2 deelnemende teams
10. Turkije met 7.6 punten en met geen enkel team in Europa. En tot slot hebben we onze buren op een 11e plek met 7.3 punten en die zie ik er niet overheen komen want dan moet ze allebij verkomen en 1 zelfs het tournooi winnen.
Zo slecht ziet het er dus helemaal niet uit dit seizoen.
Aan de andere kant slacht Anderlecht wel Athletic af en gaat ook Standard gewoon door..
Die kunnen best nog wel gaan verrassen..
Ach ja, wat het nederlands voetbal als probleem heeft is hetzelfde met Portugal. Ook wij hebben maar 3 topclubs en die komen meestal ver en niet altijd. De rest van de clubs worden meteen uitgeschakeld. Alhoewel Braga de laatste 2 seizoenen ontzettend ver zijn gekomen en punten heeft gesprokkeld voor Portugal. Dit zal je altijd blijven houden, het verschil tussen de rijkere landen zal blijven, betere spelers verhuizen naelijk naar de rijkere clubs tenzij je heel goed kunt scouten en goeie trtansfers kunt rgelen, zie FC Porto, altijd er wel bij bij de laatste 8.
Vandaar dat Nederland en Portugal, Turkije, Griekenland, altijd tussen plaats 7 en 10 zullen eindigen.
Wat volgend jaar betreft ziet het er goed uit voor nederlandse clubs, er zullen 5 clubs gaan Psv Feyenoord, Ajax Twente en AZ , daar ga je punten mee scoren.
Wat betreft de portugese clubs dit seizoen, denk ik dat Benfica van Marseille kan winnen , dat Porto Arsenal kan uitschakelen , maar dat Sporting van Atletico gaat verliezen
Dit is wel jammer maar er zitten wel weer mogelijkheden om die plaats terug te verdienen, Roemenië verliest volgend jaar namelijk een belangrijk jaar --> 05/06 16,833 dus zullen we heel erg inlopen op de Roemenen die de jaren daarna namelijk weinig presteerden!
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 11:33 door desser.
in eerste instantie denk je jammeer maar denk dat het beter is.
nu doen er clubs mee die alleen maar punten kosten. Je kunt beter voorlopig weer een situatie hebben waarin je sterkste teams punten halen en een redelijke coefficient kunt scoren..
een nac of heerenveen is alleen maar een blok aan het been
Nu heb je alleen maar sterkere clubs in Europa.
Dan krijg je waarschijnlijk Ajax,twente,feyenoord en Az.
Geen NAC meer ofzo, die komen toch niet ver genoeg..
Ik snap eigenlijk niet waar jullie je zo druk om maken.. Vergelijk eens die Portugeze (braziliaanse) clubs met die van de Nederlandse.. Hoeveel kunnen wij uitgeven? Hoeveel zij?
Nederland is een kikkerlandje en moet je eens zien wie wij allemaal hebben voortgebracht. Geen torenhoge schulden in de Eredivisie maar helaas ook weinig geld.. ik vind het dan ook gewoon knap wat Nederland presteert. Hoeveel kan Juve uitgeven? Hoeveel Ajax? Ajax deed het gewoon niet slecht tegen een voormalig grootmacht ( is nu wel te stellen dat ze het gewoon niet meer zijn). Dan Psv; was in de 1e wedstrijd gelijkwaardig en verliest dan door een domme penalty tegen, 2e wedstrijd hadden ze kunnen en eigenlijk ook moeten winnen(gezien die domme rode kaart en aantal ontnomen penaltys). En Twente wint gewoon van Werder en verliest dan de 2e wedstrijd doordat ze een off-day hadden ( leek mij).
Zo slecht is het allemaal niet, de meesten hier zijn gewoon zo ongelooflijk negatief ingesteld, nooit kijken naar het goede maar altijd naar het slechte..
Ik begrijp je vergelijking niet helemaal tussen Nederland en Portugal. Want je gaat mij niet wijsmaken dat clubjes als Vitoria Guimaraes en Sporting Braga zoveel te besteden hebben en die staan toch in de Portugese top 5. Je noemt Nederland een kikkerlandje, maar ons kikkerlandje heeft toch ruim anderhalf keer zoveel inwoners als Portugal.
Ik kijk er niet nagatief naar, want ik denk dat Nederland gewoon een dipje heeft en dat een Nederlandse club binnen een paar jaar vast wel weer een keer kwartfinale CL haalt of een EL wint, maar het is gewoon een feit dat ze nu gewoon slecht presteren. De Engelse, Italiaanse, Duitse en Spaanse top staan helaas gewoon boven je, maar een Nederlandse club moet gewoon the best of the rest kunnen worden.
Ik kijk dan naar de top van Nederland en de top van Portugal. Ajax, Psv, Twente in vergelijking met Porto, Benfica en Sporting. Maar het is niet alleen Portugal, dat is gewoon met heel veel landen zo.
En ja, Nederland is een kikkerland, 16 miljoen inwoners, Duitsland is 5x zo groot, Engeland is ook een stuk groter, Frankrijk en Italie net zo. Maar je snapt vast wel wat ik duidelijk wou maken denk ik.
Heel goed hoor die berusting, maar alleen als we geld in de jeugd stoppen, dan pas kunnen we vooruit denken op Europees niveau
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:53 door GTennekes.
Maar aan het einde van de rit gaat het wel om de puntjes en of je dan net verloren hebt of overklast bent, dat maakt dan ook niet meer uit.
Aangepast op Vrijdag, 26 februari om 12:29 door Enlil.
Ik kon het niet laten om te reageren op de mensen hierboven die constant de nadruk leggen op het feit dat Benfica met alleen Brazilianen zou spelen… Mocht Heerenveen of Groningen een keer de EL winnen, dan zou niemand het hebben over bijvoorbeeld de Scandinaviers die in het elftal zitten.
Ten eerste gaat het hier om Zuid Amerikanen (argentinie, Peru en Brazilie) en niet alleen Brazilianen. Al ging het om Brazilianen dan zou dat niet eens zo raar zijn aangezien Brazilie een kolonie was van Portugal, net als Suriname van Nederland. Spelers zoals Anita (nederlandse Antillen) en Ismael Aissati (marokko) die zijn weliswaar hier geboren en hetzelfde geldt voor een aantal Brazilianen die op een redelijk vroege leeftijd hun geluk in Portugal zijn gaan zoeken.
Ten tweede: De selectie van Ajax heeft op dit moment ook veel buitenlanders, maar daar hoor ik hier weinig over. Basiskandidaten die niet van Nederlandse komaf zijn bij Ajax: Vertonghen, Atouba, Pantelic, Sulejmani, Suarez, Gabri, Alderwereild, Enoh,