Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De oplossingen van Ajax worden verhuurd

Laatste update:

Sergio Padt; Bruno Silva, Jan-Arie van der Heijden, Daley Blind, Donovan Slijngard; Evander Sno, Mitchell Donald, Jeffrey Sarpong; Albert Luque, Dario Cvitanich en Edgar Manucharyan. Dit aanvallend ingestelde elftal zou zich waarschijnlijk tijdig veilig spelen in de Eredivisie en in potentie misschien zelfs mee doen om Europees voetbal. Met wissels als Tayfun Candan, Javier Martina, Timothy van der Meulen, Tom Overtoom en Darko Bodul is de bank ook nog gevuld. Voor wie het niet door had, dit zijn stuk voor stuk Ajacieden die dit seizoen verhuurd zijn aan clubs in Nederland en ver daarbuiten. Minimaal drie en eigenlijk wel vier hiervan zijn momenteel verhuurd uit pure armoede, omdat Ajax met deze spelers niet verder wil, maar ze simpelweg niet meer kan verkopen, omdat geen club zo gek is om er nog geld voor te betalen. Het bestuur van Ajax leeft blijkbaar in de veronderstelling dat met een verhuurwoede de zorgelijke financiële situatie die in Amsterdam heerst wel verbloemd kan worden. Afgelopen winter werd er weer flink wat verhuurd, sommige slechts voor een wedstrijd zo bleek achteraf, maar niemand werd verkocht. Mede hierdoor konden enkele transfers op tonnen niet afgerond worden, maar moet Ajax niet eerst eens kijken naar alles wat verhuurd wordt?

Wie naar het Ajax van dit seizoen kijkt ziet een basiselftal dat een redelijk vaste vorm kent. Mits beschikbaar zijn de posities van de keeper, de rechtsback, de centrale verdedigers, de verdedigende middenvelders, de spits en Luis Suárez, die soms links dan weer rechts speelt, ver te voren ingevuld. De linksback, nummer tien en afhankelijk van Suárez de links- of rechtsbuiten blijven een verrassing totdat een half uur voor de wedstrijd de opstelling wordt vrijgegeven. En dus ging Ajax opzoek naar nieuwe spelers. Niclas Lodeiro kwam vanuit Uruguay over op voorspraak van Suárez en Suk kwam aanwaaien. Toen was het geld op mede omdat Ajax de salarissen van verhuurde spelers als die van Luque deels of zelfs helemaal blijft door betalen. Khalid Boularouz en Gergely Rudolf kwamen niet meer: het geld is nu echt op. En dus moet Ajax creatief worden, maar daar is nog weinig van terug te zien, gezien het feit dat half Jong Ajax alsnog verhuurd werd. Normaal gesproken ben ik daar niet op tegen, je leert meer in de Eredivisie of Jupiler League dan in de Beloften competitie, maar nu wel.

De positie van linksback kan dit seizoen maar niet overtuigend ingevuld worden door Urby Emanuelson en Vurnon Anita. De ene keer halen ze een acht, de andere keer een twee. Toch besluit Ajax begin januari een van de grootste talenten, Blind, te verhuren aan FC Groningen. De linkspoot wordt geplaatst op de voor hem verkeerde vleugel, maar speelt desondanks de sterren van de hemel in het noorden van het land. Ook in het centrum naast Andreas Granqvist, wat type betreft wel te vergelijken met Toby Alderweireld of Jan Vertonghen, speelt hij weergaloos. Waarom was Boularouz nog nodig geweest? Met Gregory van der Wiel, Oleguer, Vertonghen, Alderweireld en Blind had je vijf goede verdedigers gehad voor vier posities. Met de aanvulling George Ogararu, Rasmus Lindgren, Rob Wielaert,Timothee Atouba, Anita en Emanuelson heeft Ajax meer dan genoeg back-up. Ook Van der Heijden, die bij Willem II een sterk seizoen speelt, kan in de verdediging uit de voeten. Zeker nu Ajax in de situatie zit dat ze in Heerenveen waarschijnlijk zowel Vertonghen, Emanuelson en Alderweireld missen, kunnen Blind en Van der Heijden goed van pas gekomen. En je kan zeggen dat is het makkelijk achteraf praten is, maar je kan het ook zien aankomen met je centrum op scherp en een door drie competities gevuld programma.

Het spreekwoord zegt dat je verder moet kijken dan je neus lang is, maar in het geval van de linksback positie bij Ajax blijkt dat je wel eerst moet kijken naar wat je al op je neus hebt. Ajax zocht naar iemand die ze niet konden halen, terwijl ze zelf de oplossing al hadden. Maar de oplossing werd verhuurd. Nog zo’n situatie heeft Ajax met Lodeiro. De Urugayaan moest en zou naar Amsterdam gehaald worden voor 4,5 miljoen euro. Hij speelt op de nummer tien of linksbuitenpositie. In diezelfde transfer periode worden Sarpong, Donald en Manucharyan verhuurd. Twee grote eigen talenten van Ajax en het eeuwige Armeense talent, spelers uit de leeftijdsgroep van Lodeiro. De verhuurde spelers hebben al indruk gemaakt voordat Lodeiro debuteert. Sarpong schitterde tot zijn gele kaarten tijdens het bekerduel Ajax – NEC, Donald schoot bij zijn debuut voor Willem II na zestien minuten al heerlijk raak en Manucharyan was bij Haarlem de enige die echt potten kon breken. Niet alleen door het feit dat deze spelers het nu goed doen, maar ook dat ze in tegenstelling tot Lodeiro bekend zijn met de Nederlandse voetbalcultuur, wekken bij mij twijfel.

Lodeiro zou het zomaar kunnen maken daar niet van, maar je mag je afvragen of Ajax wel leert van haar fouten. Miralem Sulemanji en Ismaïl Aissati werden eveneens binnengehaald als grote aankopen voor die posities. Toch zijn zij inmiddels verstoten door de zelf opgeleide Siem de Jong, de pas 17-jarige Christian Eriksen en de aangewaaide Suk. Als de 22 miljoen euro die Ajax heeft betaald voor Aissatti en Sulemanji zich niet terug betaald op het veld, probeer 22 miljoen euro dan in ieder geval nog te gebruiken als lesgeld. Je mag toch hopen dat dat bedrag niet wordt opgevoerd naar 26,5 miljoen euro op zelfs meer.

In een tijd dat er wordt geklaagd over het uitpuilende salarishuis en gesproken over bezuinigen, blijft Ajax dure spelers toevoegen. Spelers worden wel verhuurd, maar grote delen van hun salaris blijven voor de rekening van Ajax. En er moet nieuw bloed komen op posities die al overlopen van het talent met geld dat niet beschikbaar is. De les uit het verleden wordt nog niet getrokken. En dat terwijl de mooiste lessen uit het verleden voor Ajax zijn dat als je de eigen jeugd het vertrouwen geeft, je heel ver kan komen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel mooi stuk het is helaas de keiharde waarheid.

Ik begrijp je punt dat je in dit artikel naar voren wilt brengen. Het is natuurlijk erg zuur dat Ajax zoveel uitgeeft en er zo weinig voor terugkrijgt. Ik denk ook dat Ajax in een transferperiode beter 1 aankoop van 15 miljoen kan doen, dan 5 van 3 miljoen. Gewoon zekerheidjes kopen, echt mensen die een meerwaarde kunnen betekenen. De net niet spelers van 3 miljoen zijn vaak niet zoveel beter dan de eigen jeugd die er al rondloopt.

5 Sterren

13 februari 2010 om 13:10

Dat dachten we ook met een 'zekerheidje' van 16,5 miljoen. Zie wat er nu van terecht is gekomen: Hij is gedegradeerd tot talent en maakt zijn trainingsuurtjes springend op de trappen in de Arena, terwijl er bij Ajax nogal wat jeugdspelers in de basis staan.
Ajax zal de overbodige spelers desnoods gratis moeten laten gaan, dan ben je in ieder geval van het salaris af en kan Jol zich meer richten op de spelers die echt in aanmerking komen voor de basiself.

Overigens vind ik dit een goed geschreven stuk en je punt is volkomen duidelijk.

13 februari 2010 om 13:29

Je zegt het zelf al; dat 'dachten' we ook. Sulejmani draaide 1 goed seizoen, wat ik bedoel met een speler van 16 miljoen kopen is iemand kopen die over een langere periode heeft bewezen wat hij kan. Sulejmani valt niet onder die categorie en was een grote gok van Ajax.

14 februari 2010 om 23:38

Wat je nu zegt is pertinent niet waar, met 5 aankopen van 3 miljoen heb je meer kans van slagen dan met 1 van 15 miljoen. Koop liever Bas Dost, Dries Mertens en Falkenburg voor 10miljoen dan Honda. Veel minder Risico en meer kans op een deel terug te krijgen dan met één speler.
A: Wat je nu zegt is pertinent niet waar, met 5 aankopen van 3 miljoen heb je meer kans van slagen dan met 1 van 15 miljoen. Koop liever Bas Dost, Dries Mertens en Falkenburg voor 10miljoen dan Honda. Veel minder Risico en meer kans op een deel terug te krijgen dan met één speler.

15 februari 2010 om 23:51

sulejmani was in zijn tijn met heerenveen echt top, kun je niet ontkennen...
ajax heeft veel te vee betaald voor deze speler en momenteel brengt hij niet op wat er van hem verwacht wordt, maar dit kan nog keren...
als je ziet, nasri is voor 15 milj naar arsenal gegaan, dan weet je dan ajax gwn in het zak is gezet door heerenveen, en terecht van hun

17 februari 2010 om 14:21

Ja maar ik heb het niet over 'een' aankoop maar iemand die het over een langere periode heeft bewezen, daar valt Honda ook niet onder dus die vergelijkig gaat niet op.

13 februari 2010 om 13:42

Klopt. Hij speelde een seizoen goed bij Heerenveen en Ajax hoort niet te gokken voor 16 miljoen. Dat is wel het toppunt van wanbeleid, ik vind het niet zo gek dat ze geen geld meer over hebben. Maar het is gebeurd en we moeten verder kijken en het hoogste eruit halen en zo lang het nog kan voor de titel, beker en Europa League gaan.

13 februari 2010 om 17:14

met 16 miljoen had men eigenlijk 4 grote talenten kunnen halen. Een ongelofelijk bedrag eigenlijk want zelfs voor een speler die schittert in de eredivisie krijg met moeite meer dan 20 miljoen. Ik volg Ajax niet op de voet maar is het ook niet zo dat een groot deel van die uitgeleende spelers het niveau van Ajax gewoon niet aan kunnen...

13 februari 2010 om 17:15

met 16 miljoen had men eigenlijk 4 grote talenten kunnen halen. Een ongelofelijk bedrag eigenlijk want zelfs voor een speler die schittert in de eredivisie krijg met moeite meer dan 20 miljoen. Ik volg Ajax niet op de voet maar is het ook niet zo dat een groot deel van die uitgeleende spelers het niveau van Ajax gewoon niet aan kunnen...

13 februari 2010 om 21:49

Zo hebben er nog meer clubs wat. Neem ik als voorbeeld Feyenoord en Ajax:
Feyenoord kon De Guzman verkopen voor bij elkaar 14 miljoen euro (naar wat ik gehoord heb) aan Manchester City, dat deden ze niet en nu loopt hij in de zomer gratis de deur uit.
Ajax daarintegen koopt een speler voor 16 miljoen die toch niet de juiste blijkt te zijn die Ajax kampioen gaat maken, dus al met al is Ajax niet de enige die wanbeleid voert. Heracles voert geen wanbeleid en geeft geen hoge salarissen weg en blijft zo gezond. Jan Smit heeft het daar goed op de rails en mag als voorbeeld voor de andere Nederlandse clubs gelden.

echt een geweldig stuk, de keiharde waarheid en zo zie je maar weer dat bij Ajax nog lang niet alles op rolletjes loopt. Ik zit me dan nader hand toch af te vragen waarom wij dit wel allemaal zien maar de opgeleide mensen bij Ajax niet.. Voor zover ze zijn opgeleid dan zoals Cruijff ooit had gezegd.

5sterren

Het verhaal klopt als een bus echter vergeet jij 1 ding. Ondanks dat Jol het zelf niet uitspreekt, Ajax Moet kampioen worden. Dit vanwege het feit dat ze al 5 jaar oprij falen in deze missie. Deze druk wordt elk jaar dus groter. De jongens die jij nu opnoemt zijn goede voetballers maar op dit moment geen spelers waarmee Ajax kampioen kan worden.

En daar zit het probleem er wordt(moet) nu teveel aan de korte termijn gedacht om maar zo snel mogelijk die titel binnen te halen. De succes-supporters zijn al naar Alkmaar en ook de doorsnee fan die afentoe het stadion zal bezoeken begint af te haken door de magere resultaten. Dit in combinatie met het mislopen van de Champions League miljoenen zorgt voor minder inkomsten en dus grotere financiële problemen. De enige manier om deze cirkel te doorbreken is door een kampioenschap, en wel snel.

13 februari 2010 om 15:16

Je hebt wel gelijk.
Maar op de posities die ik nu bespreek (linksbach en 10) staan ook geen jongens die je kampioen maken.

14 februari 2010 om 12:57

je vergeet wel dat een hoop spelers juist basisspelers zijn geworden, nadat ze verhuurd zijn, kijk naar vertonghen en vermaelen, maar ook bijvoorbeeld ronald de boer in het verleden. Ze kunnen beter elke week spelen dan dat ze 1x kunnen invalleen op linksback vanwege een schorsing of blessure

14 februari 2010 om 13:34

Een paar zijn dat er. Maar kijk naar Sneijder, Maduro, Emanuelson, Van der Vaart, Frank de Boer, Kluivert, Seedorf, Stekelenburg, Van der Wiel.

Nog even voor de duidelijkheid.
Ik geef in dit stuk aan dat Ajax op 2/3 posities kwakkelt dit seizoen, de linksback en de 10. Mbt de linksback/verdediging: niemand kan op linksback overtuigen de linksbenige Blind heeft nog geen kans gehad, je centrum staat op scherp, je schema is met 3 competities gevuld en toch verhuur je zo'n talent die overal in de verdediging uit de voet kan. Dat is dom, misschien niet zozeer voor de ontwikkeling van Blind, maar Ajax zit in de situatie dat het moet presteren zoals wwk4life zegt, dan telt de indivuele ontwikkeling even niet.
Mbt de 10: Ajax zit in de financiële problemen en trekt toch een talent van 4,5 miljoen aan. Een risico terwijl je Sulemanji en Aissatti op de bank hebt, spelers die samen 22 miljoen kosten met net zoveel bombarie werden gehaald als Lodeiro maar niets hebben laten zien in 1.5 jaar. En als hij dan gelijk in de basis staat oke, maar gister mocht hij geen eens minuten maken en zag ik Eriksen en De Jong op zijn positie gewoon goed (niet super, maar het was een zwaar veld in een slechte wedstrijd, niemand was goed) verder heb je voor de 10 en linksbuiten posities (lodeiro's posities) een alternatief of 8 rondlopen die stuk voor stuk een goed salaris zullen hebben. Dan vind ik het niet verantwoord.
Ik zeg niet dat het verhuren van jonge spelers niet goed is, maar in deze situatie lijkt het me niet de beste optie.

15 februari 2010 om 17:17

Ajax heeft juist goede ervaringen met mensen verhuren alvorens ze tot de basis te laten doordringen: Vertonghen, Vermeer, van der Meyde, Ronald de Boer, Michael Reiziger, Thomas Vermaelen zijn allemaal voorbeelden hiervan. Als er weinig ruimte voor is vind ik een verhuur aan een club als groningen voor een halfjaar juist een slimme oplossing

3 maart 2010 om 11:46

Van der Wiel is trouwens ook nog verhuurd geweest aan haarlem. Maar niet dat dat jouw punt zal veranderen

Ik vind dat je alleen bij Blind een echt duidelijk punt maakt.

Want had je dit een paar maanden geleden ook gezegd? Dat al die spelers echt moesten blijven? Of zei jij toen ook gewoon van, laat ze maar ervaring op doen, dat is goed voor ze?

Het is nu makkelijk praten omdat ze goed presteren (pas een aantal wedstrijden...), en ik zou hier als Ajacied gewoon blij mee zijn en koesteren. Ik snap best dat jullie balen van wellicht één speler als Blind, maar Lodeiro is waarschijnlijk een stuk verder als een Sarpong. Qua beleid dat ze een nieuw jong talent halen terwijl ze al een in huis hadden vind ik onzin, want Sarpong was gewoon (nog) niet goed genoeg voor die positie. Donald kan dit ook nog lang niet aan. Dat vond elke Ajacied toch ook?

Daarnaast is het de vraag of de betreffende spelers het niveau dat ze bij de huidige clubs, die stuk voor stuk onderin of ergens rond de middenmoot staan, ook bij Ajax halen. Want dat is toch wel heel andere koek, en ik denk dat ze deze ervaring wel nodig hebben.

Ik snap het allemaal wel wat je bedoelt, ook het financiële aspect, maar toch is het wel een beetje makkelijk praten achteraf aangezien ik toch veel Ajacieden hoorde praten over het tekort komen van kwaliteiten van veel genoemde spelers in jou stuk. Dat het transferbeleid van veel topclubs in Nederland, en ook in het buitenland waardeloos is is natuurlijk algemeen bekend en daar heb je ook gelijk in, maar bij deze kwestie ben ik het daar niet helemaal mee eens.

13 februari 2010 om 15:04

Ik had het drie maanden geleden niet gezegd, dat geef ik onmiddelijk toe. Al zei ik wel dat ik het vreemd vond dat Blind onder Jol geen kansen kreeg. Maar Jol zit in tegenstelling tot ik vaak bij Jong Ajax op de tribune (of anders wel zijn assistenten). Zij moeten toch wel het niveau van Blind en Sarpong kunnen zien? Het kan toch niet dat wanneer zij bij NEC en Groningen komen ze vanuit het niets 2 tot 3 keer zo goed blijken te zijn als dat Jol en co. hadden gedacht? Jol traint 4 tot 5 keer in de week met deze jongens. Zoals ik in het begin aangeef vind ik (en ik ben volgens mij niet de enige) dat de linksback en de positie van de nummer 10 het minst zeker zijn dit seizoen. En Sarpong en Blind hebben geen eens een kans gehad. Of Sarpong misschien eentje ergens in Zagreb of Roemenië maar thats it. Wat heeft Anita dat Blind niet heeft? Wat hebben de Jong, Aissatti en Sulemanji nou meer laten zien dan Sarpong in een paar wedstrijd. En ik had het van te voren niet voorspelt nee, maar Jol werkt toch dagelijks met ze.

14 februari 2010 om 14:06

Kasper
Jol zit zelf nooit tot zelden bij Jong Ajax, dit zeg ik omdat hij dat zelf heeft toegegeven bij Ajax TV.

14 februari 2010 om 14:26

Ok, maar nogsteeds is het zo dat hij met ze traint en zijn assistenten wel op de tribune zitten. Bovendien vind ik het ook wel zwak van Jol dat hij er zelden zit. Ik zou het toch zien als een leuke verplichting. Zeker bij thuiswedstrijd. Dat hij niet uit bij Jong Groningen zit begrijp ik.

14 februari 2010 om 16:30

Martin Jol traint ook niet met Jong Ajax hoor, tuurlijk hij staat er weleens bij maar meneer Huistra (pieter) verricht daar het meeste werk. En ik ben het met je eens hoor, de hoofdtrainer motiveert die jongens al enorm als ie er eens per maand een wedstrijdje bezoekt. Helaas is dat niet zo. Zou wel een leuke zijn bij de nieuwe contracten van Ajax, spelers/staf verplichten één keer naar het jeugdcomplex te gaan en een wedstrijd te bezichtigen. Daarmee motiveer je die jongens een hoop.

14 februari 2010 om 16:38

Volgens mij trainen Blind, Sarpong en Donald wel (regelmatig) mee met de grote jongens.

14 februari 2010 om 17:13

Ooh ik dacht het omgekeerde, dat je bedoelde dat Jol ook Jong Ajax onder zijn leiding had. En van zijn assistenten trouwens zit alleen meneer Blind er welles, je ziet meestal meneer Swart of Keizer op de tribune.

13 februari 2010 om 16:09

Blind Willie, ik ben het helemaal met je eens. De prestaties van de uitgehuurde spelers zijn goed, maar er is geen enkele zekerheid dat ze dit niveau ook bij Ajax zouden halen. Bij ajax mogen er gewoon geen fouten gemaakt worden en de druk ligt een heel stuk hoger...

Ik vind het wel een goed stuk, waarin je mening goed verwoord is, maar ik deel je mening niet. Zoals blind willie hierboven aangeeft is eigenlijk alleen het niveau van Daley Blind een openbaring en snap ik ook niet goedd waarom die jongen geen kans heeft gehad dit jaar. De andere spelers zie ik niet echt als verbeteringen. Daarentegen zou Boula zeker een verbetering zijn geweest en datzelfde hoop ik ook van Lodeiro.

13 februari 2010 om 16:13

Er is geen garantie nee want voetbal kent geen garanties. En die heb je die wel met 4,5 miljoen voor Lodeiro? Groningen zou ik ook geen middenmotor noemen op het moment gezien de opmars die ze inzetten (vorige week zeer ongelukkig gestuit, dat verhaal is bekend. Draaien mee om de Europeese plekken (al kom je daar natuurlijk iets sneller voor in aanmerking dankzij de play-offs)

Geweldig stuk , alleen het gedeelte over lodeiro ben ik niet helemaal met je eens.
Lodeiro kan op de 10(positie Sarpong) dat gedeelte snap ik nog wel, maar hij kan ook fungeren als buitenspeler als dan gekeken wordt wie daar nu vaak opgesteld staat (urby Emanuelson) dan kan je toch tot de conclusie komen dat Ajax al rekening heeft gehouden met het feit dat Urby waarschijnlijk niet gaat verlengen en dus in de zomer toch nog wat transfergeld voor Emanuelson zou willen krijgen. Daarnaast is het ook een aanleiding geweest voor Suarez om te verlengen waarmee je die 4,5 miljoen toch zeker voor een gedeelte al terug hebt.

Verder een erg goed stuk waarin je echt vaak het probleem bij ajax op de goeie manier naar voren brengt!
toch 5*, omdat dat van urby toch niet vaststaat

goed stuk, leest lekker en je hebt ook nog eens gelijk!

5*

Aaaaaaaaaaaah, een Kaspertje dit. Eindelijk de keiharde waarheid over Ajax, en je bewijst nogmaals een topper te zijn. Wel geef ik ook jou het advies naar spelling te kijken. In je een na laatste alinea heb je het over Sulemanji en 'lodeiro zou het best kunnen maken daar niet van', in het midden van die zin hoort een komma. Inderdaad, mierenneuken op de vierkante centimeter, maar kijk het gewoon een keertje extra door. Tuurlijk krijg je 5*.

Ik moet twee keer reageren voor ik 5* kan uitdelen, geloof ik.

Goed, kritisch verhaal. Ik denk alleen dat je de kwaliteiten van sommige verhuurde spelers misschien iets overschat, maar dat is een persoonlijke mening.

Leest lekker weg, zit een goed idee achter.

13 februari 2010 om 16:19

Ik heb sommige expres iets beter doen lijken (manucharyan en Donald met name) dan ik ze vind. Maar dat heb ik gedaan om me punt meer kracht bij te zetten.

Tsjah. Aardig geschreven. Opzich mooie kritische kijk.

Alleen Daley Blind acht ik goed genoeg voor de linksback positie. Alhoewel Anita me niet altijd tegenvalt. Toch denk ik dat Blind daar beter kan staan.

De rest; is of nog niet goed genoeg of zal nooit goed genoeg worden. Sarpong kan het worden maar moet nog groeien. Aisati brengt het gewoon simpelweg niet. Die moet ook nog groeien. Siem de Jong ben ik ook absoluut geen fan van. Speelt mij veel te onopvallend. Mickey moet het ook nog brengen.

Ben het in zijn algemeenheid wel met je eens hoor. In plaats van allemaal aankopen doen eerst naar eigen jeugd kijken. Ik hoop echt dat Blind en Sarpong na een half jaar leren knokken en bikkelen klaar zijn voor ajax 1. Zou prachtig zijn.

Wel goed verhaal. 4 sterren.

13 februari 2010 om 15:23

Dat zeg ik ook over Vurnon en Urby de ene keer een acht de andere keer een twee. En eerlijk is eerlijk als je kampioen Moet worden zoals wwk4life zegt dan moet je toch wel eens gaan twijfelen aan die twee, zeker als je een talent als Blind (en ook Nathien Will heb hem slechts drie keer zien spelen maar ben wel heel erg onder de indruk) op je bank hebt zitten.

14 februari 2010 om 18:41

Will is toch een rechtsback? Niet dat het veel uitmaakt, als dat geen grote word eet ik mijn schoenen op.

14 februari 2010 om 18:57

Deal!
Misschien kan hij net als Blind op beide flanken.
Tegen AZ in de beker stond hij in ieder geval op links.
Achterhoede was toen
Vermeer
Ogararu Oleguer Blind Will

leuk geschreven column alleen jij vergeet wat dingen

ten eerste denk ik niet dat jij aan het begin van het seizoen hetzelfde had gezegd over de verhuurde spelers.

Spelers als donald,van der heijden en blind mochten van Jol blijven, hij is fan van ze maar (!) ze zullen echter niet veel spelen , Demy de zeeuw,enoh en gabri en lindgren krijgen de voorkeur boven de verdedigende middenvelders en blind heeft oleguer en wieleart voor zich en ogararu en atouba.

betekent niet dat deze spelers beter zijn maar je moet niet vergeten dat Ajax een te grote selectie heeft, en deze jongelingen moeten op deze leeftijd stappen maken,dan is het beter dat je verhuurd word en iedere keer speelt en leert bikkelen (leer je gewoon niet bij Ajax) en je ziet ff hoe een andere club is buiten Ajax.
De stappen die ze nu maken zijn veel groter dan als ze af en toe in mogen vallen of spelen als er blessures zijn

dan aangezien Ajax veel spelers weg wilt hebben de komende jaren met een te groot salaris moeten die ook af en toe in de picture zijn. Daarom zal ogararu,oleguer lindgren en gabri de voorkeur krijgen boven de genoemde spelers,simpelweg zodat ze wat minuten maken en andere clubs ze willen hebben.

plus de verhuurde spelers doen het uitstekend en komen sterker terug volgend seizoen dan waneer ze bij de ajax 1 zouden blijven en spelen met jong ajax.

blind,donald en van der heijden zijn potentiele basisspelers voor Ajax1 en moeten over 2 jaar een basisplaats zeker hebben ( i.p.v de zeeuw,enoh en vertonghen). maar en komen volgend seizoen zeker terug en zullen dan serieuse concurrenten zijn en betere reserve spelers/invallers (je word niet met 11 mensen kampioen) dan kennedy,wieleart,oleguer ect.

van de overige spelers komt alleen padt in aanmerking volgend seizoen als 3rde keeper (achter verhoeven en vermeer) de rest moet eerst veel stappen maken

en over Sarpong,was altijd een speler met veel kwaliteiten echter heeft hij de komende jaren wel concurrentie met nummer 10 en flankspelers zoals ; eriksen lodeiro suarez, de jong (scoort toch veel en ontwikkelt zch ook goed) dus of hij het uiteindelijk redt weet ik niet.
Wel heeft Ajax een clausule dat ALS Nec hem koopt ze hem goedkoop kunnen terug kopen want hij doet het wel zeer goed.

over Manucharyan,hij zal nooit meer ajax 1 halen (te blessuregevoelig voor trainenen/spelen op topniveau) vergeet niet mensen hij verdient al in de afgelopen 4 jaar meer dan 2 miljoen en heeft pas 2 hele wedstrijden gespeeld...goed dat hij lekker scoort in de Eerste divisie,zodat ook hij zich weer eens in de kijker speelt van andere clubs.

Goeie column kasper ,maar je moet jonge talenten niet teveel druk op leggen en ze moeten stappen maken,waarin verhuur dus een betere oplossing is dan af en toe speelminunten maken.en ik denk niet dat jij dit wist van de genoemde spelers aan het begin van het seizoen.

13 februari 2010 om 15:14

Over dat eerste kijk naar mijn reactie hierboven op Blind Willie.
Verder staan Wielaert, Ogararu en Atouba echt niet meer voor Blind in de rangorde, misschien nog gelijk maar boven Blind zeker niet.
Verder zeg je je moet jonge talenten niet te veel druk op leggen, maar waarom haal je dan een 20-jarige Uruguayaan voor 4,5 miljoen en leg je die wel gelijk de druk op zeker na de toch wel trieste afloop mbt Sulemanji en Aissati. Waarom Eriksen wel, die kan verder komen, maar is zeker nog niet verder dan bijvoorbeeld Sarpong en Ajax moet toch presteren in het nu zoals wwk4life zegt.
Over de rest heb je wel redelijk gelijk, maar ik heb namen als Manucharyan ook genoemd om aan te geven hoeveel dure (dat zeg je zelf ook) talenten ze al hebben rondlopen op bepaalde posities terwijl ze nog een nieuw talent halen voor ze de oude wegdoen.

Iedereen bedankt voor het lezen en de positieve en negatieve (of opbouwend zoals ik van Josephke moest zeggen) kritieken.
Er staat inmiddels een foutje in. Ik las pas na het inleveren van dit stuk dat Alderweireld fit genoeg blijkt om te spelen of in ieder geval mee te gaan. Toen ik dit stuk tikte was ik nog in de veronderstelling dat Toby het misschien zou halen.

13 februari 2010 om 19:48

Er staat nog een foutje in; Slijngard staat namelijk niet meer onder contract bij Ajax, maar heeft een contract tot 2013 bij Sparta.

Het punt dat je maakt is duidelijk, dat is prijzenswaardig.
Je schrijfstijl is niet bijzonder, maar voor een site als deze wel geschikt.

Inhoudelijk ben ik het op de meeste punten met je oneens. Op het moment dat Ajax besloot om deze spelers te verhuren, was duidelijk dat ze amper tot geen minuten zouden maken in Ajax 1. Dan is verhuur de best mogelijke oplossing.

Nu blijkt dat sommigen het bij hun huidige club naar behoren doen, verandert hier niets aan. Sterker nog, het betekent dat de beslissing om te verhuren de spelers alleen maar goed doet. Het zegt echter niets (zoals jij veronderstelt) over de mogelijk toegevoegde waarde die ze hadden kunnen hebben voor Ajax 1.

Een speler als Blind komt juist in beeld voor Ajax 1 omdát hij het zo goed doet bij Groningen. Als hij niet verhuurd was, had hij nooit dusdanig indruk kunnen maken en gegarandeerd achter Wielaert, Atouba en Ogararu in de pikorde gestaan. Dat hij nu eventueel gelijk zou staan is dus alleen de verdienste van de verhuur.

Ten slotte is je opmerking mbt het overdrijven van de kwaliteiten van spelers als Donald en Manucharyan belachelijk. Je verhaal staat of valt met de toegevoegde waarde die deze spelers zouden hebben gehad ten opzichte van huidige spelers of nieuwe versterkingen. Als je zelf al zegt dat je dit overdrijft om je punt kracht bij te zetten, disqualificeer je jezelf compleet.

Al met al vind ik je column blijk geven van onkunde, maar voor Voetbalzone (en met name haar bezoekers) is dit voldoende.

Ik snap je punt maar geen van alle spelers die je noemt maakt Ajax kampioen.
Donald is leuk voor erbij en Blind zou het misschien ook wel kunnen.
Cvitanich is een goede spits maar zou simpelweg de bank warm houden net als heel veel andere namen die je noemt. Het is inderdaad bij elkaar best een leuk elftal maar ik denk niet dat Ajax er veel sterker van zou worden. Wel mooi geschreven.

13 februari 2010 om 15:50

Cvitanich bespreek ik niet, die noem ik alleen in die opstelling om aan te geven wat Ajax allemaal aan verhuurd, Cvitanich is een van die drie/vier die uit armoede verhuurd is (zie intro). Met Luque, Sno en Silva. Dario was dan mijn twijfel geval omdat hij nog wel regelmatige gebruikt werd door Jol (tot aan Pantelic)
Verder maken die spelers Ajax misschien niet kampioen, maar zoals ik hierboven al aangeef doen de huidige spelers op de linksback en 10 dat net zo min. Als Ajax alsnog kampioen wordt, hebben zij er aan bijgedragen met ze hebben Ajax niet kampioen gemaakt. Dat doen spelers als Suarez, Vertonghen, De Zeeuw en Stekelburg.

13 februari 2010 om 15:59

Sorry die 1 ster ging perongeluk wou er 4 geven.

Ik vind het een goed stuk maar ik vind niet dat je gelijk hebt. Blind speelt goed ja, maar je moet er ook aan denken dat hij bij Ajax veel meer druk heeft. Hij is het talent en ook nog is de zoon van Danny Blind, ik denk dat hij nu gewoon zonder druk lekker kan ballen en dat dat goed is voor zijn ontwikkeling.
Over Lodeiro, ik vind het erg raar om zo te oordelen, Siem de Jong en Sarpong zijn allebei niet het niveau dat Ajax nastreeft terwijl Lodeiro wel de potentie heeft om dat niveau te halen.
Verhaal vind ik goed en de schrijfstijl ook. Ik wilde 4 sterren geven maar ik geef er zoiezo al 1 extra die tomtom heeft vergeten

13 februari 2010 om 17:33

Ik oordeel niet over Lodeiro als speler, maar in de situatie waar Ajax nu zit. Met Sulemanji en Aissatti in het achterhoofd of beter gezegd op de tribune is weer een 20-jarige speler halen voor een smak geld naar mijn mening onverantwoord als Ajax zijnde. (tenzij het Messi of Pato was natuurlijk )
Thnx trouwens voor die extra ster van tomtom18, nog twee te gaan :P

13 februari 2010 om 17:54

Maar zo kan je doorblijven gaan, Ajax heeft 2x fout gezeten. Soms moet je gewoon lef tonen om je andere fouten goed te maken.

13 februari 2010 om 18:01

Dat mag, maar doe dat dan wel op een moment dat je financieel sterker staat dan nu.
Rudolf was naar mijn mening bijvoorbeeld wel een nuttige geweest, slechts 3,5 ton. Als Ajax niet kan voldoen aan de transfereisen van Pantelic en Suarez vlamt op het WK is de spits positie akelig leeg. Bodul kom terug maar daarin heb ik weinig vertrouwen als spits. Hij speelt vaak ok bij Sparta maar heeft volgens mij nog niet gescoord. Rudolf was dan nuttig geweest, hij had al een half jaar kunnen wennen en bovendien als je hem nu wil halen moet je ineens veel meer gaan betalen omdat hij bij Genoa zit. Maar door de transfer van Lodeiro, op een plek waar je voorlopig nog een stuk of 8 spelers hebt, kan hij niet komen.
Dit heb ik allemaal helaas niet in mijn stuk kunnen stoppen omdat ik al bijna aan mijn woordenlimiet zat. Vandaar dat mijn reacties vandaag vrij uitgebreid zijn.

13 februari 2010 om 18:21

Ik begrijp je, maar een club als Ajax kan het niet aan dat hij bij AZ wel gaat schitteren. Je moet er trouwens ook aan denken dat als Suarez een goed WK speelt Ajax een grote zak geld krijgt waar ze zeker een nieuwe spits mee kunnen kopen.

13 februari 2010 om 18:30

Ja dat is waar. Maar het is niet zo dat alle problemen (financieel) dan opgelost zijn. Dus zou een spits die al CL ervaring heeft voor 350.000 ton een koopje zijn. Bovendien kan hij dan al een half jaar wennen aan Ajax.

13 februari 2010 om 18:38

Maar dan levert Ajax weer 2x ervaring voor talent in. Lijkt me onverstandig, straks wordt Ajax een beetje zoals Arsenal, een ship zonder kapitein.
Het lijkt mij gewoon het beste om Pantelic te houden en sommige talenten gewoon te lozen, ja ze zijn talentvol, maar ik denk niet dat iemand als Sarpong het in zich heeft om een topper te worden.

13 februari 2010 om 18:42

Rudolf is bijna 25, heeft integenstelling to zowel Suarez als volgens mij ook Pantelic CL ervaring. Ook al een paar interlands gespeeld. Meer dan een talent. Hij is het stadium talent al ontgroeid.

13 februari 2010 om 19:14

Als hij het status talent al ontgroeid is lijkt hij me niet goed genoeg voor het niveau dat Ajax nastreeft. Dat is in ieder geval de indruk die ik tot nu toe van hem heb.

Goed helder stuk, waar zeker een kern van waarheid in zit. Als Jol de tijd krijgt, zal het allemaal wel weer goed komen. Net zoals ze bij Feyenoord Been in alle rust de tijd moeten geven.

De Ajax fans moeten zich even tevreden stellen, met wat mindere resultaten en daarop Jol niet afrekenen, Geef hem de tijd, dan zie i khet allemaal wel weer goed komen.

Goed stuk, ik hoop alleen dat de inleiding als 'prikkelend' getypeerd mag worden, want met dat genoemde team speel je absoluut niet gemakkelijk europees voetbal veilig Maar het punt wat je wil maken is absoluut duidelijk en het meeste wat je zegt klopt gewoon.

13 februari 2010 om 18:03

Goed lezen. Die elf zouden zich nu redelijk simpel veilig spelen (mijn mening) en in potentie (het zijn bijna allemaal jonge jongens) zouden ze mee Kunnen(!) doen om Europees voetbal. En ja een inleiding moet prikkelend zijn toch? De titel en de inleiding zijn de weerhaken van een stuk.
Bedankt voor je compliment.

Goed stuk, alleen ga je in mijn ogen een aantal keer te kort door de bocht doordat je het maar van een kant bekijkt.

Als (bijvoorbeeld) Blind niet verhuurd wordt, komt of a) hij niet aan spelen toe, of b) Anita (of een andere speler) niet aan spelen toe. Dit betekend dus dat een van beide geen wedstrijdervaring in de eredivisie opdoet. Wat in mijn ogen zijn vooruitgang redelijk belemmert. Nu kunnen beide spelers ervaring op niveau opdoen, en mocht blijken dat Blind het goed blijft doen bij Groningen (het bekende 1 zwaluw verhaal) is er alsnog geen man overboord want hij keert in de zomer gewoon terug bij Ajax.

Daarbuiten denk ik niet dat Blind beter is dan Anita. (anders zou hij toch wel de kans hebben gekregen bij Ajax denk ik zo) Maar goed dat is subjectief, en om eerlijk te zijn heb ik nog te weinig van Blind gezien om dat goed te kunnen beoordelen.

Edit: Daarbij wil ook nog even toevoegen dat het bij Groningen natuurlijk een stuk makkelijker voetballen is voor een jongen voetballer, omdat er een stuk minder druk op staat. Hij kan daar zijn wedstrijdjes in betrekkelijke rust spelen, dit in tegenstelling tot bij Ajax.

14 februari 2010 om 13:16

Klopt dat Anita of een andere speler niet aan voetballen toe was gekomen. Maar dan kan je je afvragen of Blind of Anita verhuurd moest worden. Anita wisselt matige wedstrijden af met goede bij Ajax. Blind kreeg geen kans iets wat ik vreemd vond (ook 3 maanden geleden al).
Groningen is misschien makkelijker voetballen normaal, maar vergeet niet dat toen Blind daar kwam Groningen voor hun doen uitzonderlijk laagg stond en er volop gemor was het publiek. Niet de fijnste situatie om er in te springen. Zeker niet als Ajacied, na de situaties met Suarez, Silva en Lindgren (ookal is het weer twee jaar geleden), is Ajax toch in populariteit gedaald in Groningen FC. Kan me voorstellen dat de gemiddelde Groninger toch wel extra druk op hem legde. Als hij dan gelijk vanaf minuut 1 zo speelt kan je wel met druk omgaan hoor.

14 februari 2010 om 13:29

Over dat in Groningen spelen verschillen we van mening (dat schijnt te mogen ). Ik denk dat het wel degelijk makkelijker spelen is daar, ook al draait het niet fantastisch dit seizoen (dat doet het ook bij Ajax niet).

Ik denk niet dat er een immens verschil zit tussen Blind en Anita. Ik denk dat Blind misschien iets te veel omhoog geschreven wordt onder het mom van hoop doet leven. Maar goed dat neemt niet weg dat als Anita ipv Blind was verhuurd jij zeer waarschijnlijk in deze collumn de namen van beiden simpelweg had kunnen omdraaien.

Feit blijft dat als je de ontwikkeling van beide jongens niet in de weg wilt staan dat 1 v/d 2 verhuurd moest worden. Dat Jol kiest voor Anita en niet voor Blind is misschien een fout, maar dat valt op dit moment nog moeilijk te beoordelen. Ik vind het in ieder geval niet onverstandig dat 1 v/d 2 verhuurd is voor een half seizoen.

Voor een deel ben ik het met je eens, maar er zijn toch een aantal dingen waar we ditmaal van mening verschillen. In de inleiding zeg je dat je met de verhuurde een ploeg die mogelijk in potentie mee kan doen in Europees voetbal hebt, dat is leuk hoor, maar als Ajax moet je alleen naar het besten streven. Geen spelers van het niveau als Manucharyan of Slijngard. Die komen nou eenmaal te kort en dan moet je ze weg proberen te doen.

Je zit nu eenmaal vast aan die dure contracten. Niemand kan of wil de salarissen van deze spelers overnemen en verkopen is dus eenmaal onmogelijk. Het beste wat je dan kan doen is om nog een beetje van de kosten af te komen door ze te verhuren. Als je ze niet verhuurt heb je er nog weinig aan omdat ze (nog) niet het niveau van Ajax zijn. Je moet dus eigenlijk gewoon wachten tot hun contract aflopen en dan ben je van ze af.

Ik vind het wel erg voorbarig dat je zegt dat het bestuur niks geleerd heeft. Ze hebben dit seizoen alleen nog maar zekerheidjes (De Zeeuw) en goedkope jongens (atouba, Pantelic) gehaald. Om nu ze een wat duurdere talent gekocht hebben, dan direct te zeggen dat ze niks geleerd hebben vind ik wel erg makkelijk. Ik vind juist dat het beleid wel vooruit is gegaan. Normaal hadden ze Lodeiro een 4-jarig contract aangeboden. Daar is nu geen sprake van. Als hij zwaar blijkt tegen te vallen ben je veel eerder van hem af en betaal je dus bijv. minder aan salariskosten. Maar als je de kans hebt om een supertalent aantrekken, moet je dat risico ook gewoon nemen.

Normaal ben ik het altijd 100% met je eens en verdien je alle 5 de sterren, maar nu vind ik dat je te voorbarig conclusies trekt. Hierdoor krijg je van mij slechts 3 sterren. Ik hoop dat je iets met dit commentaar kan.

P.s. Het is 'sulejmani' maar dit zal wel een spelfoutje zijn

14 februari 2010 om 14:23

Die opstelling is om aan te tonen wat kan met al die verhuurde spelers. Zeker Slijngard is niet Europa League waardig maar met Luque, Cvitanich, Blind en nog wat talenten in het team zouden ze mee kunnen doen om Europa dus zo rond de negende plaats (playoffs of een beker stunt. Manucharyan had potentie maar dat is gesmoord in blessureleed.
De Zeeuw is een zekerheidje, Pantelic maakt het ook wel waar, maar Atouba krijgt veel salaris en heeft tot nu toe nog geen helft gespeeld. En zoals je al in mijn andere reacties hebt kunnen zien heb ik het over het risico(!, niet de kwaliteiten van Lodeiro) om de huidige financiele situatie van Ajax een talent voor 4,5 miljoen te halen.

14 februari 2010 om 14:43

Ja, tuurlijk, het draagt een risico met zich mee, daar ben ik het totaal mee eens. Maar ik vind het nogal voorbarig om nu te zeggen door één zo'n transfer (je kunt van te voren ook niet weten dat Atouba geblesseerd raakt) dat ze niks geleerd hebben uit het verleden. Ik ga ervan uit dat er goed scoutwerk is gedaan en dat deze jongen dus wat toevoegt. Maar wat vind je er dan van dat ze het contract die ze hem hebben gegeven niet zo lang is als in het verleden, waardoor we veel minder lang met overbodige spelers zitten. Dit is toch wel degelijk een vooruitgang, of niet dan?

erg goed stuk, ik zat er laatst ook al aan te denken, omdat blind en van der heijden het zo goed doen
4*, maar +1 voor tomtom

Goed stuk, leuk geschreven ook, maar dat zijn we wel van jou gewend! Met de inhoud ben ik het eens, tenminste dat ben ik nu en dat zou ik 2 maanden geleden niet zijn geweest. Had jij tegen mij gezegd dat Ajax Sarpong en Blind zou moeten gaan gebruiken ipv spelers te gaan kopen had ik je voor gek verklaard. Wij konden echter niet weten dat deze 2 zo zouden schitteren bij hun nieuwe club, bij Ajax hadden ze dat nog niet gedaan. Het is en blijft dus wel gemakkelijk om dit achteraf te schrijven want maar weinig mensen wilden tot voor kort Blind en Sarpong in de basis van Ajax zien verschijnen.

Het stuk is wel goed geschreven en een origineel onderwerp. Ik zou je het liefst 4.5 ster geven maar ik ga niet naar boven afronden aangezien ik het toch jammer vind dat je dit achteraf schreef. Had jij dit stuk voor de winterstop geschreven had ik je toendertijd waarschijnlijk 1 ster gegeven maar was ik daar nu mijn welgemeende diepe excuses voor komen aanbieden

13 februari 2010 om 23:37

Ik heb tegen Blind Willie ookal gezegd dat ik dit drie maanden geleden ook niet had gezegd. Omdat ik het niveau van Blind en Sarpong niet kon inschatten. Maar Jol werkt dagelijks met ze en ziet neem ik aan toch ook een groot deel van hun wedstrijden! Die had dat wel moeten kunnen.

14 februari 2010 om 00:27

Dat is ook wel waar maar je ziet wel vaker dat spelers ineens helemaal opleven als ze bij een nieuwe club zijn en ineens basisplaatsen krijgen. Ik blijf erbij dat ik de verhuur van deze spelers helemaal niet slecht vind. Ik wil wedden dat Sarpong en Blind niet op het niveau waren waar ze nu zijn had Ajax ze gehouden.

14 februari 2010 om 00:53

Niet op dit niveau waren?
Ze zijn nog geen maand weg.

14 februari 2010 om 10:04

En in die maand hebben ze al 3 x zoveel speelminuten gemaakt op het hooste niveau als in het hele jaar daarvoor. Dus dat gaat echt niet op.

Ik ben het, in tegenstelling tot vele andere hier, absoluut niet met je eens.

Gevalletjes als Sarpong, Donald en Blind hebben dit seizoen, Donald en Sarpong, en vorige seizoen, alle drie, meermaals minuten mogen maken. Bij geen van allen heb ik ook maar iets gezien wat een echte toegevoegde waarde zou zijn.

Foutjes die je bij Willem II, Groningen of Nec wel mag maken, kan niet bij Ajax. Bij Ajax hoor je er in de eredivisie gewoon te staan en omdat ze bij jong Ajax uitgeleerd zijn moeten ze ervaring opdoen bij eredivisie clubs. Dat ze het daar super doen is heel mooi en ook goed voor Ajax maar de volgende stap is Ajax. Bijvoorbeeld Suljemani, denk je dat hij het voetbal verleerd is? nee, maar de stap was blijkbaar te groot naar Ajax. De kans is zelfs vrij groot dat Suljemani wel weer goed gaat spelen bij een andere club.

Ik blijf erbij dat Ajax een zeer goed beleid voert het laatste jaar. Spelers die niet aan de bak komen en het niveau van jong Ajax ontgroeid zijn verhuren en zo laten wennen aan de eredivisie. Spelers die niet aan de bak komen in het eerste en veel salaris ophoesten en je ze niet kan verkopen moet je verhuren anders kost het alleen maar geld. Uiteindelijk zullen die mensen ook weggaan en dan is de tijd dat Ajax weer echt vooruit kan werken.

14 februari 2010 om 00:52

Speelkansen? Donald ja, vaak redelijk. Sarpong misschien een keer. Blind heel misschien een keer.
Foutjes die je daar mag maken? Vergeet niet dat Groningen NEC en Willem II in peniebele situaties zitten en de druk daar ook ontzettend ook hoog is. Groningen en NEC zijn hier inmiddels (niet in de laatste plaats dankzij Blind en Sarpong) uitgeklommen.

14 februari 2010 om 08:58

Sarpong loopt al wat langer mee met Ajax 1 en heeft de afgelopen seizoenen wel zn wedstrijdjes gespeeld hoor. Totaal geen Ajax 1 niveau.

14 februari 2010 om 11:20

Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.

14 februari 2010 om 11:20

Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.

14 februari 2010 om 11:20

Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.

14 februari 2010 om 11:20

Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.
A: Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.

14 februari 2010 om 11:36

Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.
A: Maar daar hebben ze een hele andere situatie. Bijvoorbeeld een Sarpong mag daar het spel maken en daar draait een groot deel van het spel om hem, bij Ajax draait het om Suarez.

Blind heeft nog nooit in z'n leven zo goed gespeeld en dat komt waarschijnlijk ook omdat er gewoon een stuk minder druk bij komt kijken. Donald heeft meerdere kansen gehad dit seizoen, o.a. in de EL maar liep meestal te ver naar voren en speelde nooit goed, iig niet op een Ajax waardig niveau. Er lopen betere spelers bij Ajax rond.

Trouwens, om Lodeiro in dezeflde catagorie als Aisatti enzo te plaatsen is bizar, de beste man is al International.

14 februari 2010 om 12:13

@ Dedre
Je gebruikt nu twee argumenten tegen elkaar. Je zegt dat Blind zo goed speelt omdat hij geen druk kent en even daarvoor zeg je dat Sarpong het zo goed doet omdat hij het spel maakt daar. Nou dat brengt wel wat druk met zich mee. In de situatie van Sarpong is het zo dat hij als de huurling van Ajax komt, iedereen kijkt dan naar hem, want hij is huurling van Ajax, zeker toen hij kwam want NEC mistte Schone en dus zijn spelmaker. Dan heb je echt wel talent als je onder die druk (van je team en de supporters NEC stond 17e toen hij kwam) kan presteren.
Verder vergelijk ik Lodeiro niet als speler met Aissatti maar als aankoop.

Ik denk toch echt niet dat de verhuurde spelers de oplossingen van Ajax zijn. Onder al die spelers die volgens jou verhuurd worden zit één linksback, Slijngard, en die is al 1 of 2 jaren verkocht aan Sparta. Waar hij overigens ook niet echt een verpletterende indruk maakt. Het probleem van Ajax is dat ze gewoon te weinige goede ervaren spelers hebben, dan vooral achterin. Als je kijkt naar alle tegendoelpunten van Ajax zul je zien dat er bij sommige doelpunten wel heel erg naïef en amateuristisch wordt verdedigd. Iets wat met een ervaren, keiharde verdediger als Bouhlarouz opgelost had kunnen worden, maar Ajax gooit liever weer 4,5 miljoen in het diepe voor Lodeiro, waarbij het maar weer afwachten word. Vertonghen is van origine een middenvelder en Alderweireld heeft nog lang niet de ervaring en meedogenloosheid voor een echte topverdediger. Dat maakt ook niet uit, hij is nog jong.

De backs zijn vooral op links een lachertje, Anita mag al het hele seizoen falen en af en toe eens een voldoende halen. In topwedstrijden mag Jol weer concluderen dat Emanuelson verdedigende tekort komt, iets wat naar mijn mening toch al jaren bekend was. Rechtsback Van Der Wiel is dan wel weer een topper.

Als je kijkt naar de ploegen boven Ajax, PSV en FC Twente, dan zie je dat die in elke linie wel een ervaren topspeler of iemand van uitzonderlijke klasse rond hebben lopen. Respectievelijk Ooijer/salcido, Engelaar, Lazovic en Douglas, Perez, N'kufo. Bij Ajax lopen er alleen ervaren topspelers of iemand van uitzonderlijke klasse rond in de aanval en één op het middenveld: Pantelic, Suarez, De Zeeuw. Andere ervaren jongens komen om verschillende redenen tekort voor Ajax, de een vanwege het gebrek aan verdedigende kwaliteiten Wielaert, de andere vanwege het tekort aan voetballend vermogen Oleguer, fysieke klachten: Atouba en Gabri en iemand die technisch en tactisch erg zwak is: Rennis Dommedahl.

Ik denk dat dus wat meer ervaren goede spelers op het middenveld en vooral in de verdediging de oplossing voor Ajax is. Dat talenten bij Ajax na 1 of 2 goede wedstrijden een gouden toekomst word voorgeschreven hoort bij de club. Blijkt ook weer uit de hele grote roze bril waarmee jij een Blind die het een maandje leuk doet en volgens jou de sterren van de hemel speelt of een Van Der Heijden die volgens jou een sterk seizoen doormaakt maar mij nog niet echt is opgevallen.

Daarnaast vind ik het ook zwaar overdreven dat jij Sarpong en Donald grote talenten noemt. Deze jongens zijn al over de 20 en echte grote Ajax-talenten als een Babel, Van Der Vaart, Sneijder etc hadden al voor hun twintigste een basisplaats. Ik denk niet dat Sarpong en Donald dat niveau ooit zullen halen, dus zo groot is hun talent ook weer niet. Misschien dat ze nog categorie Emanuelson worden, maar die was ook al verder in z'n ontwikkeling toen hij zo oud als hen was. Ik hoop dat je een grapje maakt over Manucharyan, anders begin ik serieus te twijfelen of jij wel een bekwame clubexpert voor Ajax bent.

Jouw oplossing om de as van het veld Vertonghen, De Zeeuw, Suarez etc te laten staan en de rest op te vullen met de door jouw genoemde goedkope talentvolle spelers vind ik dan ook krankzinnig. Als Ajax die strategie zou toepassen dan zouden ze nog makkelijker afgetroefd worden door meer ervaren tegenstanders en nog meer kostbare punten mislopen. Dat zou alleen gunstig zijn voor de salarishuishouding maar toch echt niet voor de sportieve prestaties.

Dat bijna iedereen jouw stukje hier goed vind snap ik ook niet, want ik vind het maar een zwak stuk waarin je het talent van veel spelers (ernstig) overschat, veel te snel conclusies trekt na een paar goede wedstrijden van talentjes bij clubs waar veel minder druk is en bovenal in mijn ogen helemaal verkeerd zit vwb de oplossing voor het toch wel zwalkende Ajax. Nogmaals de aanval en De Zeeuw is geweldig en met een of twee goede ervaren verdedigers en nog een klasbak van een middenvelder had Ajax wel serieus mee gedaan om de titel. Niet met de huidige as en de rest opgevuld met onervaren talentjes die flink overschat worden.

Wat een berg met koeien stront zet je hier neer zeg......

Toen Ajax lodeiro haalde en toen er spraken was van boulahrouz stond jij net als alle andere ajacieden te springen.

Nu Sarpong en Donald die overigens de draaicirkel van een vrachtwagen heeft het een beetje goed doen sta je te springen om te roepen dat ze een fout gemaakt hebben hoewel je zelf net zo blij was dat ze verhuurd werden.... beetje hypocriet gezwam dit vanuit jou mond

14 februari 2010 om 12:19

Ik stond niet te springen hoor.
Zeker niet bij Lodeiro, ik kende hem niet waarom zou ik springen.

Heel slecht stuk, ten eerste is Slijgard niet verhuurd maar liep zijn contract na het afgelopen seizoen af en is hij vertrokken naar Sparta. Ten tweede komen eigenlijk alle verhuurde spelers veel te kort bij Ajax.

Mark my words: V.d. Heijden en Donald zullen het nooit gaan redden bij Ajax en Blind en Sarpong moeten de komende tijd grote stappen gaan maken. De rest van de spelers die jij noemt (behalve Manucharyan) komen sowieso veel te kort bij Ajax.

Daarbij zijn Martina, Padt, Candan, Overtoom en V.d. Meulen niet meer verhuurd sinds Haarlem failliet is.

14 februari 2010 om 12:15

Lezen zijn verhuurd, ze hoeven nu niet meer verhuurd te zijn.

14 februari 2010 om 12:57

Sorry Kasper maar als je het zo wilt spelen moet het taalkundig toch echt waren verhuurd zijn. Zijn verhuurd impliceert namelijk dat het op dit moment aan de gang is.
(uitzondering: Hij is "tijdsbepaling" verhuurd aan...).

En daarbij ik quote je inleiding:

"sergio Padt; Bruno Silva, Jan-arie van der Heijden, Daley Blind, Donovan Slijngard; Evander Sno, Mitchell Donald, Jeffrey Sarpong; Albert Luque, Dario Cvitanich en Edgar Manucharyan. .......... Voor wie het niet door had, dit zijn stuk voor stuk Ajacieden die DIT Seizoen verhuurd zijn aan clubs in Nederland en ver daarbuiten."

Ik vind je stukken erg goed geschreven, maar op dit punt moet je gewoon even je ongelijk erkennen.

ps. Je hebt ook nog niet gereageerd op mijn reactie hierboven

14 februari 2010 om 13:09

Sorry zal het zo doen.

Dit seizoen verhuurd zijn, oke het lijkt een beetje alsof het om een heel seizoen gaat, maar ik zeg daarna nog dat het voor sommige slechts een wedstrijd betrof.
Er had eigenlijk nog geweest achter gemoeten, maar dan weer tussen haakjes en dat staat zo lelijk voor een zo'n woordje als geweest

14 februari 2010 om 13:17

Je had kunnen schrijven "verhuurd zijn of verhuurd zijn geweest". Maar ik ben het met je eens dit is een beetje mierenneuken en gaat niet echt in op het punt van je collumn.

14 februari 2010 om 13:44

wel een beetje inderdaad
Bovendien kwam ik met de 1000 woorden limiet in de problemen, ik heb hele zinnen lopen schrappen om het in die 1000 woorden te proppen.

Dat Sarpong en Donald het bij Nec en Willem II goed doen betekent nog niet dat ze dat bij Ajax ook doen. Ze hebben hun speeltijd gehad maar komen gewoon te kort voor Ajax 1.blind. Ja leuk om achter de hand te houden maar die jongen moet spelen op zijn leeftijd. Je kan niet denken oh stel dat dit gebeurt we houden ze maar achter de hand. Deze jongens moeten ervaring opdoen. En Blind is nu niet nodig. Zo slecht is Wielaert nou ook weer niet hoor. Het merendeel van de jongens die je opnoemt heeft het niveau niet.

Erg sterk stuk weer.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Ik vroeg mezelf ook al af waarom Lodeiro gehaald werd aangezien er een hele rits spelers op die positie kan.

Lodeiro is wel een echt een 10, hoe je het ook went of keert die hebben we niet echt in de selectie. De Jong is een dergelijk type, maar zakt niet mee terug wanneer dat nodig is. Ook Aissati vervuld die positie niet zoals we graag zouden willen. Ik vind een 10 wel iets waar sinds het vertrek van Sneijder een gebrek aan is. Ik begrijp dan ook wel dat ze hem gehaald hebben.

Wat betreft Blind.. Toen hij verhuurd werd hoorde je niemand erover dat hij had moeten blijven, nu hij het goed doet bij Groningen hebben steeds meer mensen het daarover. Ik vind dat ie het onzettend goed doet, zoals hij het ook bij Jong Ajax heel goed deed dit seizoen. Maar ik blijf er bij dat het voor Daley goed is om verhuurd te worden, gewoon een jaartje weg van de club waar hij zijn hele leven speelt en weg van de club waar zijn vader werkzaam is. Ik denk dat hij iedere week iets bijleert, waar wij alleen maar profijt van kunnen hebben later.

Perfect stukje, je legt het goed uit! Ben het er mee eens. 5 sterren.

Er zitten wel wat aardige stukjes in je column, maar voor een groot deels is hetgeen jij aangeeft toch wel redelijk onrealistisch en opportunistisch. Je begint ronduit lachwekkend. Je noemt een aantal namen van spelers die bij elkaar in potentie Europess voetballen kunnen halen. Sorry hoor, maar dit clubje spelers zal waarschijnlijk al voor maart gedegradeerd zijn. Tot op heden heeft geen van deze spelers structureel bewezen het eredivsieniveau aan te kunnen. De zo bewierkookte Arie-jan bakte er gisteren ook helemaal niets van. Deze alinea getuigt van hetzelfde onrealistische verwachtingspatroon dat de ajacieden al jarenlang per definitie voor aanvang van het seizoen hebben. Dat is toch een beetje het verhaal van de hele column. Verblind door een clubbril dicht je bepaalde spelers eigenschappen toe die ze niet beziten en voor een groot deel ook nooit zullen krijgen. Het huidige ajax zal het zonder de inbreng van Suarez ook moeilijk hebben gehad om Europees voetbal te realiseren. Je laatste zin maakt veel goed. Dat ajax structureel teveel heeft uitgegeven aan verkeerde spelers zijn we allemaal wel eens. Dat alleen de eigen jeugd hiervoor de oplossing is, waag ik echter te betwijfelen.

Ben het met wondersloff eens wat betreft het begin. Ik weet niet hoe jij denkt met die selectie Europees voetbal te halen. Doe even serieus, zeg! Als je bij Ajax nummer 46 bent, wil dat niet zeggen dat je de sterren van de hemel speelt in een uitwedstrijd bij NAC of Utrecht, dat doen de nummers 1 t/m 11 al niet.
Ik snap je punt, over het verhuren. Maar Ajax kan toch niet anders. Het probleem zit namelijk nog een stap verder. Hoe haal je het in godsnaam in je hoofd om (ik dacht dat ik dit getal laatst hoorde) 74 spelers onder contract te hebben?
Er moet toch iemand zijn , een financieel of technisch manager, of commissaris, die bij het bereiken van contractspeler 50 ofzo, gewoon zegt: jongens, nou is het leuk geweest.
Daar achter schuilt natuurlijk de angst om een jeugdspeler te vroeg van de hand te doen, zonder redelijke vergoeding, met de mogelijkheid dat die ergens anders de sterren van de hemel speelt. Tja, dat kan gebeuren.
De oude stelregel: anderhalve jeugdspeler per jaar stroomt door, wordt al jaren met voeten getreden. Alle anderen kunnen natuurlijk leuke, gewaardeerde spelers ergens anders worden, of misschien zelfs helemaal doorbreken tot international, maar je kunt niet alles voorzien of in de hand houden.
Kwame Quansah was destijds een grootheid in de A1, speelt nu al jaren in de middenmoot bij Heracles en mag daar blij mee zijn.
Andre Ooijer kwam destijds te kort voor een plek in de selectie, maar is inmiddels 6x kampioen geworden en heeft 50 interlands op zijn naam staan.
Het is lastig om dit allemaal te voorzien, maar vind dat Ajax eerder wat knopen moet doorhakken.
Wat een van de grotere talenten bij PSV in jaren leek te zijn, Aissati: die werd gewoon verkocht, aan Ajax nota bene. Inmiddels lijkt bijna iedereen die beslissing te begrijpen.

14 februari 2010 om 14:41

Bij Ajax breken wel meer dan 1,5 jeugdspeler per seizoen door.. Die 74 contractspelers is echt niet zo bijzonder als iedereen wil doen vermoeden, veel topclubs komen daarbij in de buurt. Probleem is meer dat ze te veel selectiespelers hebben en dat de salarissen van deze spelers te hoog zijn.

Ook is Ajax nog geen van haar beste jeugdspelers kwijtgeraakt aan een engelse topclub, mede omdat ze vroeg een contract aanbieden. Dat is ook heel wat waard. Nee de jeugdspelers zijn het probleem helemaal niet, het probleem zit m in de hoeveelheid selectiespelers die het niveau niet aan kunnen. Er zal wel wat tijd overheen gaan voordat Ajax daar van af is.

Grappig vind ik ook wel dat je ergens nog tussen haakjes schrijft ”dacht dat ik dat laatst ergens hoorde”, als je dat nog niet gehoord zou hebben zou je een tijdje van deze aarde verdwenen geweest moeten zijn. Het is nou al 10.000 keer aangehaald door wie ook met een mening over voetbal.

14 februari 2010 om 20:16

wat een absolute nul-reactie. Ben je een alinea al kwijt om mij proberen belachelijk te maken dat ik niet 100% weet dat het nou 74 spelers zijn.
Het punt wat ik maak, heb je niet eens door. Dat blijkt al uit je eerste zin: als een op zijn tenen getrapte kleuter, komt meteen de opmerking dat bij Ajax wel meer jeugdspelers doorbreken. Ik zeg je: dat zijn er teveel. En waarom? Omdat uiteindelijk zal blijken dat meer spelers die vanuit de jeugd komen, dat niveau niet aankunnen.
Neem Siem de Jong, ik zie ook wel dat hij een aardige voetballer, maar ik zie een Knopper-verhaal komen (ooit zelfs topscorer bij Ajax in team met oa Laudrup). Breekt de Jong door naar de top (goede club buitenland, Oranje etc) of speelt hij bij ADO of Willem Ii?? Ik zelf denk het laatste (niet dat ik het hem niet gun ofzo), dus zou ik veel eerder zeggen: afvoeren.

Maar de angst regeert om een talent te missen, dus bied je toch maar weer een contract aan. Dan komen er nog spelers van buiten bij, ja dan gaat het snel , dat begrijp ik.

Wat betreft de hoeveelheid selectiespelers, mensen uit het bestuur moeten veel sneller ingrijpen en wijzen naar de hoeveelheid die al contract staat.
Dus zeg je gewoon tegen Jol, niks Lodeiro, we hebben er al 73. Punt uit.

Redelijk stuk! Alleen wordt het allemaal iets te dik aangekaart.

Verder is het voor mij persoonlijk storender als er een naam verkeerd staat, dan dat er een grammaticale fout staat. Bij jou stuk en reacties is het herhaaldelijk Boularouz en Sulemanji. Niet correct dus..

Tja alles wat je verteld is eigenlijk deels al algemeen bekend, maar daardoor niet minder goed!

Dat je met het genoemde elftal misschien Europees voetbal kan halen vind ik niet reeèl. De meeste jongens spelen bij degeradatieklanten en Manucharyan speelde bij Haarlem. Daarvoor ontbreekt veel kwaliteit. Ik vind je manier van schrijven en de opbouw erg goed en het leest lekker, dat is natuurlijk heel goed.

Dat het aankoopbeleid van Ajax de laatste jaren op z'n minst "vreemd" is te noemen is voor iedereen duidelijk. Ik heb het idee dat Lodeiro mede gehaald is om Suarez tevreden te houden. Ongetwijfeld kan hij goed voetballen maar als je al zoveel spelers voor die positie hebt is het toch raar om nummer zoveel aan je selectie toe te voegen.
Wat betreft je verhaal over de verhuur van bepaalde spelers ben ik het niet eens. Van dit rijtje spelers staat er niet één bij die op dit moment een directe versterking is voor Ajax. Blind doet het nu goed bij Groningen, maar het is weer een typische vorm van incidenten politiek om gelijk te roepen dat hij nu bij Ajax linksback had moeten staan. Er is geen enkele garantie dat hij tot aan het eind van het seizoen elke wedstrijd een voldoende zou halen. Het is juist goed dat hij nu bij Groningen zit, kun je volgend jaar alleen maar van profiteren.
Ajax moet weer terug naar het brengen van echte toptalenten. Jongens die voor veel geld verkocht kunnen worden aan buitenlandse topclubs. Natuurlijk kan niet elke jongen zo'n toptalent zijn, maar het gros van de nu verhuurde spelers is bovengemiddeld, niet meer dan dat, en daarom terecht verhuurd.

14 februari 2010 om 18:38

Kan me in je punt vinden tot aan: Jongens die voor veel geld verkocht kunnen worden.
Ajax moet zijn talenten juist houden, 15 miljoen transferwaarde zegt voor mij niets als je ook met die spelers de CL kan winnen. Dat is onrealistisch maar moet wel de insteek van Ajax zijn.
Stel je voor wat er had kunnen gebeuren als de generatie 2002/2003 nog een paar jaar onveranderd door was gegaan!

15 februari 2010 om 08:26

Ben ik volledig met je eens. Als je jongens langer vast houdt kun je kampioen worden, champions league spelen en dáár miljoenen verdienen ipv voortijdig miljoenen verdienen middels verkoop maar verder geen resultaat op voetbalgebied.
De zin die je aanhaalt was meer bedoeld om aan te geven dat het grote talenten moeten zijn die Ajax brengt. Talenten die bij de top van Europa (gaan) behoren en geen middelmaat die uiteindelijk bij een degradatieclub uit één van de grote competities op de bank terecht komt.

na de 2e zin ben ik afgehaakt als je met zulke onzin begint wil ik niet eens verder lezen

14 februari 2010 om 18:10

Na de 2e zin ben ik afgehaakt. O wacht er was geen tweede zin.
Bedankt voor je argumenten met deze opbouwende kritiek kan ik wat.

14 februari 2010 om 18:21

doe nou niet zo bijdehand want in de eerste zin verkondig je veel onzin net als de rest van de tekst

14 februari 2010 om 18:26

Leg dan uit waarom of wat?

14 februari 2010 om 18:36

Laat die jongens maar onzin praten. Helaas heb je veel van die types die een artikel naar beneden proberen te halen zonder een onderbouwing te geven maar wel 1 ster. Vind dat echt kinderachtig.

Over je artikel, ik ben het helemaal met je eens. Ik denk alleen niet dat veel van die verhuurde spelers ook daadwerkelijk van grote waarde kunnen zijn voor een club als Ajax, maar jongens als Blind zijn wel de toekomst. Zoals je zelf aangeeft zijn een paar posities vast bezet maar ook een aantal waar je nooit weet wie er gaan spelen. Bij PSV en Twente hebben ze echt een vaste basiself. Dat is het grote probleem. Ik denk dat als Ajax vast met deze team gaat spelen zonder al die net niet spelers, dat ze dan volop kunnen meedoen om de titelstrijd.

Steek
Wiel
Alderweireld
Vertonghen
Emmanuelson
De Zeeuw
Enoh
Gabri
Lodeiro
Suárez
Pantelic

Kasper90 héél goed geschreven!
* * * * *

Maar ff iets anders, de opstelling van Ajax moet toch gewoon zijn:
Stekelenburg / (vermeer); v/d Wiel, Alderweireld, Verthongen en Blind; Eriksen, de Zeeuw en Lindgen / (gabri); Lodeiro, Suarez en Emanuelson.

Wissels: Vermeer, Anita, Oleguer, Gabri, Slijngard, Donald, Sarpong, de Jong, Aissati, Pantelic, Rommedahl, Manucharyan, Bodul en Castillion.

Sno is een regelrechte miskoop (net zoals Sulejmani)

Waarom verkopen ze v/d Wiel niet voor 7,5 miljoen, ze kunnen Blind en Anita er laten spelen ;d

Reacties AUB

14 februari 2010 om 18:31

Nee zo niet.
Slijngard was een fout van mij die is niet meer van ons.
Lodeiro of Emanuelson op rechts?
Zou Emanuelson naar achter halen en dan Pantelic nemen. Eriksen is naar mijn mening niet klaar voor een basisplek, in potentie wel.

Stekel
Wiel
Alder
Vertongh
Blind
Zeeuw
Enoh
Urby
Suarez
Pantelic
Lodeiro
14 februari 2010 om 18:47

Ik zou v/d Wiel sowieso nog niet verkopen, omdat hij o.a. nog niet klaar voor het grote werk is en hij nu niet zo snel te vervangen is. Zeker niet door Anita, Blind acht ik er ook nog niet klaar voor.
Waarom haal je Pantelic eruit? Je hebt nu geen aanspeelpunt dus lijd je automatisch veel balverlies. Dat konden we wel zien tegen Nec?(weet het niet meer precies) En Manucharyan, Bodul & Castillion zijn geen waardige back-ups. Castillion heeft zelfs nog geen 90 minuten gespeeld in Ajax 1 (in de officiële competitie's)dus waarom hij ertussen staat snap ik niet, dan nog liever Zeegelaar.

Ik ben het vrijwel helemaal met je eens, behalve dan dat je in je laatste reacties laat weten dat je Manucharyan iets hebt overgewaardeerd. Dat ben ik het niet met je eens.
Ik denk dat Manucharyan op het moment nog steeds een van de meest bepalende spelers bij Ajax kan zijn. Ik weet niet of je hem ooit hebt zien spelen, maar hij kan met zijn techniek, snelheid en overzicht gemakkelijk meedraaien bij Ajax en is in potentie de beste linksbuiten van Nederland(samen met Dszudszak).

Overigens ben ik het voor de rest wel met je eens

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren