Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kritische Cruijff: 'Bij Ajax blijft alles zoals het nu is'

Laatste update:
/

Ajax’ algemeen directeur Rik van den Boog gaf onlangs aan dat de scouting en jeugdopleiding van de Amsterdamse club op de schop gaan, maar Johan Cruijff heeft weinig vertrouwen in een goede afloop. Volgens het voetbalicoon, die vorig jaar nog even terugkeerde bij Ajax om zijn ideeën te delen, zitten er bij de club teveel mensen zonder een voetbalachtergrond in het bestuur. “Bij Ajax verandert er dan ook niks”, voorspelt Cruijff.

In zijn column in De Telegraaf zet de voormalig aanvaller zijn twijfels bij de nieuwe koers die Ajax wil gaan varen. “Hoewel sommigen mijn inzicht over de opleiding in twijfel trekken, heb ik meer dan voldoende informatie om hierover een mening te hebben”, begint Cruijff. “Meer in ieder geval dan veel mensen binnen Ajax, die nu oordelen over wat er allemaal goed en slecht is. Licht de club maar eens door. De raad van commissarissen, het bestuur en de ledenraad; mensen met een voetbalachtergrond moet je er met een vergrootglas zoeken. Toch gaan zij over alle benoemingen en mogen ze oordelen over professionals.”

/

“Dat terwijl er nooit iemand is geweest die op het idee is gekomen om uit al die grote spelers die de club heeft voortgebracht een selectie te maken en die groep opleidingen of cursussen op het gebied van management, marketing of coaching te geven”, vervolgt hij. “Je kunt mij niet wijsmaken dat er uit die groep niet een paar goeie gasten boven komen drijven. Daarom blijft bij Ajax alles zoals het is.”

“Nu wordt de jeugdopleiding aangepakt, maar door wie eigenlijk? Helemaal als je nu al concludeert dat je opleiding eigenlijk best goed is. Maar neem van mij maar aan, dat de opleiding niet voldoet aan de norm die Ajax na zou moeten streven. Kijk alleen maar naar de zelf opgeleide voorhoedespelers, ooit het handelsmerk van de club: dan schieten de tranen in je ogen. Maar dat is ook logisch, zolang in Nederland iedereen commissaris, bestuurslid, directeur of manager bij een topclub kan worden”, aldus een kritische Cruijff.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waarom!!! Waarom weer gal spuwen over je eigen Ajax. Het is de beste voetballer die wij ooit hebben gehad en ook doet hij veel goede dingen voor de medemens (voetbalcourts etc.), maar waarom weer dit interview? Laat ik maar uitgaan van het goed van de mens en zeggen dat het komt omdat hij nog steeds hart voor de zaak heeft en probeert op deze manier iets te doorbreken. Maar of dit de juiste manier is weet ik niet. Ik ben het namelijk wel eens met zijn stelling dat de organisatie van Ajax niet goed is. Jol vind ik een topper maar de rest (van den Boog als meeste) vind ik niet de juiste kennis en of uitstraling hebben. Bovendien heb ik bij deze mensen het gevoel (en weer vooral Van den Boog) dat zij zichzelf voorop zetten (kijk maar naar verleden) en Ajax op de 3de plaats komt..... eerst hun vriendjes op de 2de plek.
Ok goed, dat is mijn mening die ik baseer middels de informatie die ik krijg vanuit de media, maar ik heb ook een seizoenskaart en volg Ajax op de voet. Kijk naar de spelers en de resultaten en zet dit af tegen het geld..... dan kan je maar 1 conclusie trekken. Slechte organisatie! Ik zet mijn geld echt op Jol en hoop dat hij het 1 en ander kan veranderen binnen Ajax. Volgens mij is hij op de goed weg.
Om terug te komen bij Cruijff zijn uitspraken: waarom is hij vorig jaar ingestapt en meteen weer uitgestapt? En dit artikel leesende krijg ik de indruk dat oud voetballers ook de beste managers/voorzitters/bestuur vormen.... dat is niet altijd zo!! Kortom, genoeg munitie om Cruijff zijn woorden lek te schieten maar er zit zeker wel een kern van waarheid in, jammer dat het bij hem bij woorden blijft in plaats van daden.

11 januari 2010 om 11:17

waarom? omdat hij het beste met Ajax voor heeft...en hij baalt dat de situatie bij Ajax op dit moment zo beroerd is. Het liefst wil hij dat er niets te zeuren is over Ajax, maar er klopt nu zo veel niet.

11 januari 2010 om 11:32

Ja maar het is wel de club Ajax en niet de club Johan, als hij zich dat beseft wanneer hij zou komen helpen. Want deze man denkt dat het de Johan way of de Highway is, sorry maar zo werkt het ook weer niet.. Zoals met vbasten, tegenstand dan blijf je toch knokken overleggen etc. nee er werd gewoon naar meneer geluisterd dus koos hij het hazepad..

11 januari 2010 om 12:38

Wanneer kan deze man nou gewoon eens even z'n mond houden.
Ok het is misschien wel de beste voetballer die Nederland gekend heeft,
maar ik krijg al weer braak neigingen als die man in het nieuws komt.
Ik vind het zo jammer.ik geniet van hem wanneer ik oude beelden terug zie van hem met een bal, aan de andere kant vind ik het de meest irritante voetballer die nederland kent.

Ik ben geen ajax supporter, maar steun die club toch eens!!

11 januari 2010 om 16:00

Jawel, zo is het wel.
Als men de hulp van Johan wil, dan moet het ook doen wat Johan denkt dat goed is voor de club (wat eigenlijk vrijwel zeker zo zal zijn).
Maar je moet niet de hulp van iemand roepen om hem vervolgens je wil op te leggen. Dan wordt hij namelijk verantwoordelijk voor jouw keuzes.
En het is logisch dat hij alleen verantwoordelijk wil zijn voor zijn keuzes.

11 januari 2010 om 11:37

johan mag geen kritiek hebben op de ajax aspecten. Net als zo vele mensen die dat doen worden door "ajaxieden de grond ingeboord, als zulke grote persoonlijkheden dat niet kunnen dan blijft ajax spartelen.

vuur jij je kritieken maar af, maar naar cruijff wil ik best luisteren

11 januari 2010 om 11:52

Keizer, Cruijff, Swart....
Dat is het niveau wat je moet nastreven... En dat kan gewoon, kijk maar naar Barcelona, de huidige club waar Cruijff zijn invloed heeft/gehad

Niet Zeegelaar, Martina, Overtoom...

Zo slecht is de opleiding niet, maar zó goed issie ook weer niet. Cruijff accepteerd gewoon niet dat je gaat opleiden voor Europa League niveau.
De opleiding van Ajax is best aardig, maar de spelers mogen idd wel wat slimmer worden en wat meer persoonlijkheid krijgen... En oja, leer ze zuiver passen, en hoe je een bal onder druk moet vasthouden...

11 januari 2010 om 12:00

Cruijff heeft een overduidelijke visie. Hij ziet (misschien wel als enige) dat er weer een voetbalcultuur de boventoon moet gaan voeren binnen het bedrijf dat Ajax nu is.

Hij heeft gewoon 100 gelijk. Zet er mensen met een visie neer, geen bankdirecteuren of notarissen. Het enige waar zij goed in zouden moeten zijn is de financiële huishouding en bedrijfsvoering. Blijkbaar falen ze op dit gebied keer op keer en dan blijft er weinig over.

Hetgeen Cruijff uitspreekt is exact wat het merendeel van de supporters voelt, althans die indruk krijg ik. Het kan toch niet op deze manier doorgaan? Geld als water en voetbal als een natte krant. Ons enige échte wapen, het aanvallende voetbal met zelf opgeleide spelers is in geen velden of wegen meer te bekennen. Daarentegen wordt er lukraak met geld gesmeten om de falende jeugopleiding te verbloemen.

Om terug te komen op je retorische vraag betreffende het uitstappen van Johan; Als jij aan komt zetten met je visie, duidelijk maakt dat je alleen bereid bent mee te werken als iedereen jou lijn volgt en je krijgt geen enkele toezegging, wat doe je dan? Sterker nog, in plaats daarvan legt Ajax alle zeggenschap bij een onervaren coach en 'groentje' Marco van Basten... Daar zou ik mijn naam ook niet onder zetten.

Ik ben blij dat er tenminste iemand nog vasthoud aan zijn idealen en niet doet aan draaierij in de media. Hoeveel mensen hem ook blijven afzeiken, Johan blijft achter zijn idee staan.

Bravo!

11 januari 2010 om 14:09

Jij bent ook een grappenmaker,hij heeft het niet over de capaciteiten van Jol maar die van het bestuur en de mensen die bijv. de jeugd op de schop moeten nemen. En ja hij heeft zeker gelijk, waarom zit een figuur als bijv. Sjaak Swart niet in het bestuur of dergelijke? Zijn al die grote spelers die Ajax en het Nederlandse Totaalvoetbal op de wereldkaart hebben gezet zo ongeschikt voor een plek in het bestuur of als commissaris? Dus geen 1 van allen is geschikt daarvoor? Hij heeft hiermee zeker een punt en dat is weer een Feit.
Nog een feit is dat Ajax sinds Kluivert geen spits heeft voorgebracht dat is ook een trieste waarneming waar niemand om heen kan. Hij heeft gewoon gelijk.
Waarom die vorig jaar weg is gegaan? Kom je alweer terug op de oude discussie van een jaar geleden....omdat mr. Pannekoek van Basten een eigen visie had op de jeugd en hij wou het heel anders aanpakken.

Ja jongen het is 2010 en je denkt meteen maar weer gaan zeuren?
Word echt een ouwe zeur deze man.

11 januari 2010 om 11:43

Ik ben het met je eens dat er veel onzin uit dit "orakel" komt. Maar ik vind dat hij hier wel een punt heeft. Er komen steeds meer mensen uit het bedrijfsleven bij en op zich is dat niet erg, maar voor veel functies zijn mensen met een echte voetbal achtergrond toch wel belangrijk.

Ook over de jeugdopleiding is de kritiek wel terecht, de teams preseteren wel aardig, maar individueel is er weinig top talent doorgebroken. Dat gaat dus bij het opleiden niet goed. Ik denk dat men zich meer moet richten op de individuele speler als op het team.

Misschien kan dat wel leiden tot 2 of 3 trainingen in de week op jouw specifieke positie waardoor je individueel beter wordt wat uiteinelijk ook weer zijn uitwerking zal hebben op het team. Ik denk dat spelers als Anita en Emanuelson uitstekende voorbeelden zijn van hoe het fout kan gaan. Als die in de jeugd al goed waren beoordeeld en waren voorbereid op 1 specifieke positie, dan hadden zij nu waarschijnlijk ook een duidelijke en (hopelijk) betere rol binnen het huidige eerste kunnen vervullen.

11 januari 2010 om 14:10

Ik ben het eigenlijk geheel eens met jouw mening. Ajax heeft behoefte aan mensen met een voetbalvisie. Het is allemaal leuk en aardig dat zo'n van den Boog er zit maar een daadwerkelijk voetbalverleden heeft hij niet. Ik geloof dat hij wel in de jeugd heeft gespeeld maar dat is niet te vergelijken met het eerste elftal.

Door deze ontwikkelingen kun je zien dat het professionele voetbal steeds meer veranderd in een economie. Alles draait om geld, en het voetbal/voetbalkennis wordt op het tweede plan gezet.

Over de jeugdopleiding kun je maar een ding zeggen en dat is dat die ajax onwaardig is op het moment. Als je alleen al kijkt naar de spelers die nu in jong spelen. Een Zeegelaar is geen Ryan Babel. En zo kun je op bijna elke positie wel commentaar leveren. Maar alleen kritiek is niet genoeg. Er moet iets aan gedaan worden, er zijn gewoon veranderingen nodig.

Dat Cruijff in zijn column hier kritiek op heeft vind ik terecht. Hij heeft genoeg verstand van zaken om hier iets over te zeggen. Als Van Basten vorig jaar niet zo ontzettend eigenwijs was geweest, had hij de jeugdopleiding op nieuw vorm kunnen geven. Maar dat is helaas niet zo. Ajax zal het op eigen kracht moeten doen. Ik heb vertrouwen genoeg in Martin Jol, nu maar hopen dat Jol's verblijf in Amsterdam langer duurt dan een seizoen.

Belachelijk natuurlijk. Ik heb verder niks met Ajax, maar Van de Boog lijkt mij toch behoorlijk goed werk doen.

En dat het met allemaal oud-ajacieden (volgens mij lopen er bij de jeugd teams toch aardig wat rond, maar ja) allemaal hosanna zou zijn lijkt me echt bullshit.

Hij haalt veel te veel en veel te vaak managementfuncties met voetbalfuncties door elkaar.

Altijd maar klagen dat goede bedrijfsmatige managers niks van voetbal weten (wat ze bij Ajax ook wel begrijpen), maar wel denken dat ex-voetballers alles over managementtaken weten, hahaha. Die Jopie toch.

11 januari 2010 om 11:20

“dat terwijl er nooit iemand is geweest die op het idee is gekomen om uit al die grote spelers die de club heeft voortgebracht een selectie te maken en die groep opleidingen of cursussen op het gebied van management, marketing of coaching te geven”,

Hij zegt dus niet dat ex-voetballers alles van management weten. Maar dat ze het wel kunnen leren. Dat gecombineerd met hun voetbalachtergrond geeft je een goede basis om bij een club aan de slag te gaan.
Nu worden clubs teveel geleidt als een bedrijf

11 januari 2010 om 11:40

Clubs zijn tegenwoordig ook bedrijven. Er moet winst worden geboekt anders zit je binnen de kortste keren aan tafel bij de gemeente.

Ik snap de kritiek van Cruijff verder niet helemaal, want overal in de jeugdopleiding lopen oud spelers rond. Bryan Roy werkt zelfs individueel met talenten om ze nog beter te maken. Wat wil hij nu dan? Dat we Bergkamp op een management cursus gooien en hem in het bestuur van Ajax gooien? Nee dat komt lekker professioneel over. Laat Bergkamp juist op het veld staan met de talenten, en het bestuur (mensen die voor dergelijke functies hebben gestudeerd) de club draaiende houden.

Met van den Boog en Jol is Ajax de goede weg ingeslagen en deze weg moeten ze gewoon blijven volgen, ongeacht wat meneer Cruijff weer roept vanuit Barcelona.

11 januari 2010 om 12:54

"laat Bergkamp juist op het veld staan", alsof het een pion is en tegen m kunt zeggen wat ie moet doen... misschien heeft ie wel heel andere wensen, ambities en capaciteiten....

Cruijffs' kritiek is natuurlijk advies en gratis ook nog. (ja de Telegraaf betaalt ervoor...) Je moet je voordeel ermee doen en ermee aan de slag gaan.

Vd Boog kan gewoon even een mailtje naar alle oud-spelers/werknemers sturen en vragen of ze hun horizon willen verbreden/verdiepen in wat voor opzicht dan ook ... Kost m nog geen 5 minuutjes tijd en wellicht dat dat hem heel wat oplevert.....

11 januari 2010 om 18:57

En hoe boek je winst?

Juist! Door sportieve prestaties te leveren, dat hoort de basis te zijn.

Ikmoet eerlijk bekennen dat Cruijf gewoon gelijk heeft. Op dit moment breken er iig te weinig goede voorhoede spelers door bij ajax. Er lopen er een paar rond bij sparta die daar imo niet boven het niveau van Sparta uitstijgen. Dan weet je al dat het in het eerste van ajax heel moeilijk wordt. Momenteel is de voorhoede van ajax bij elkaar gekocht en breken er geen echte buitenspelers meer door. Hier zal toch iets aan moeten gebeueren met het oog op de kosten die nu gemaakt worden om een goeie aanvaller in het eerste te krijgen.

Als zakenmannen die verder weinig inzicht in het voetbal hebben dan moeten bepalen hoe de opleiding geperfectioneerd kan worden, zal dat denk ik weinig resultaat hebben. Organisatorisch kunnen dergelijke mensen een toegevoegde waarde hebben. Maar zaken zoals jeugdopleiding moeten imo bekeken worden door mensen met verstand van voetbal, niet van zaken doen.

In plaats van het zeuren noemen kan er ook een keer geluisterd worden naar wat Cruijff te melden heeft. Hij is de enige die kritisch durft te zijn over dit Ajax. Laten we hopen dat men binnen de club een keer luistert. Of dat ze hem weer de kans een keer geven om er wat aan te doen.

11 januari 2010 om 11:40

Maar hij geeft nooit aan wat er dan moet veranderen in de jeugdopleiding.
Zet er goeie mensen neer met een voetbalverleden.
De helft van alle jeugdtrainers zijn oud-profs, dus ik snap zijn punt niet helemaal.
Tuurlijk breken er weinig voorhoedespelers door bij Ajax. Maar dat is over de hele linie in het Nederlandse voetbal. Maar als er eens een doorbreekt (robben, v Persie, Babel, Elia etc) dan worden ze na een goed jaar opgeslokt door het grote buitenlandse geld. Daar houdt mr. Cruijff ook geen rekening mee.
In zijn tijd bleef iedereen tot z'n 26e jaar bij Ajax. Als dat in dit decenium ook nog was dan had je nou de beschikking over de volgende selectie:
Steek, vd Wiel, Heitinga, Vermaelen, Vertonghen, Urby, de Zeeuw, N. de Jong, Sneijder, Babel, Huntelaar, Suarez. Bovendien hadden we dan nog wat langer kunnen genieten van vd Vaart, Ibrahimovic, Maxwell, Grygera etc. Probeer daar maar eens geen kampioen mee te worden. Je kunt zelfs met wat geluk meedoen om de Cl.
Cruijff houd er geen rekening mee dat het tijdsbeeld helemaal is veranderd en Ajax ervaring moet zoeken in de tweede categorie (de Zeeuw, Wielaert, Olegeur, Gabri, Rommedahl) wat vaak verkeerd uitpakt.
Speelt iemand van 24 jaar de pannen van het dak een seizoen lang, dan is hij bijna onhoudbaar voor de club. Dat is wat anders dan in de jaren '70. In '95 stonden er ook allemaal talenten van ca. 20-24 jaar in het veld, maar dat was gewoon een uitzonderlijke goede lichting onder een van de beste trainers van de wereld.
Maar ik denk dat Jol bezig is om het voor elkaar te krijgen in de jeugd. Hij gaf aan dat als er een beslissende speler vertrekt bij Ajax de volgende, afkomstig van de jeugdopleiding, klaar moet staan om zijn plaats te vervangen a la het Chinese leger.
Tja daar ben ik het wel mee eens, maar dan moeten ze wel op korte termijn veel bijleren om op de club op niveau te houden. Ik heb alle vertrouwen in Jol in technisch opzicht.

11 januari 2010 om 13:59

Ben het in grote lijnen wel met je eens. Enige is dat je zegt dat de lichting '95 een uitzonderlijk goede lichting was. Vraag is natuurlijk of dat een uitzondering was of dat dat een gevolg was van de (op dat moment) goede jeugdopleiding en deze daarna (door welke oorzaak dan ook) niet meer in staat is geweest om zo'n goede lichting af te leveren. Feit is wel dat er na de lichting van '95 lang niet meer zoveel uitzonderlijke talenten zijn afgeleverd door de jeugdopleiding. Let wel: ik zeg uitzonderlijke talenten. Talenten genoeg, maar niet van het kaliber Kluivert, De Boer, Seedorf, Davids enz.

11 januari 2010 om 14:17

Tja dan moet je gaan kijken wat Adriaanse begin jaren '90 anders deed dan Olde Riekerink daarna in de jeugd. Persoonlijk denk ik dat v. Gaal een enorme invloed had op die jongens en de ervaring van Blind en Rijkaard enorm belangrijk was.

11 januari 2010 om 17:30

Ik denk dat het te maken heeft met de jeugdopleiding die vanaf de bodem is opgebouwd door Cruijff midden jaren tachtig.

De man spreekt de waarheid en jullie doen het opnieuw af als gezeur. Ajax is voor hem zijn club en hij heeft daarover meer recht van spreken dan wie dan ook. Willen jullie soms beweren dat alles perfect is bij Ajax en dat er niets waar is van wat Cruijff zegt?

11 januari 2010 om 11:23

@robel
Gelijk hebben is helaas vaak iets anders dan gelijk krijgen. Ik denk dat op deze manier Cruijff minder bereikt voor zijn Ajax dan dat hij dit van binnen uit zou doen.
Ik zeg niet dat hij niet gelijk heeft maar vind de manier waarop hij dit steeds uit niet de juiste manier.

11 januari 2010 om 12:29

en hij wou het van binnenuit proberen en er werd niet meegewerkt. Dan probeer je het toch gewoon zo?!

11 januari 2010 om 17:31

Hoe bedoel je? Cruijff was DE grote voorstander van V.basten als trainer, nog geen maand daarna was Marco de reden dat Johan Cruijff lekker bleef zonnen in Barcelona? Dat blijft me verbazen.

In plaats van altijd maar commentaar op Cruijf te hebben, kunnen we misschien ook een keer wat aannemen van hem. Neem Barcelona nou als voorbeeld, naar dat niveau kan Ajax met hun eigen jeugd ook heengroeien. Er moet geluisterd worden naar deze man, in Spanje is hij nog steeds een held!

11 januari 2010 om 11:34

Je hebt helemaal gelijk, Kevin. En dat wij Fcu-ers dat Ajax supporters nog moeten uitleggen.

Johan heeft altijd met raad en daad Ajax bijgestaan. Neem laatst dat hij zich wilde inzetten de jeugd opleiding aan te pakken. Werd helaas tegen gewerkt door de heer Marco P. van Basten. Zo wordt hij elke keer tegen gewerkt als hij zijn club wil helpen met advies.

Ik geef hem gelijk dat hij niet meer voor aap wil staan als er weer om hulp gevraagd wordt. Hoezo luisteren beleidsbepalers bij Ajax niet naar deze man? Omdat ze zelf te arrogant zijn om iets van iemand met verstand van zaken aan te nemen.

Zeker, neem Barcelona als voorbeeld. Hij is daar als trainer gekomen en heeft de hele club opnieuw opgericht. Duidelijk beleid, voetbalvisie en jeugdopleiding totaal ingericht, trainers met zijn visie aangesteld en ga zo maar door. De club wat het nu is, is alleen maar te danken aan hem. Waarom willen ze dat in Amsterdam niet? Ondankbare lui daar! En iedereen die hem hier afkraakt, snapt zelf ook niets van voetbal en zou het ook nooit gaan begrijpen.

11 januari 2010 om 12:00

Tja bij Barca spelen ze ook in de top van de wereld en een grotere uitdaging/mooiere club is bijna niet mogelijk. Bij Ajax spelen ze een tijdje lang goed (meestal 1/2 jaar) en dan komt er een buitenlandse club met een zak geld voor speler en club en dan zijn ze weg. Kun je weer opnieuw beginnen als je beste spelers vertrekken (2 seizoenen geleden Sneijder, vorig jaar Huntelaar en Vermaelen). Daar houden jullie en Cruijff dus totaal geen rekening mee. Tijdsbeeld is veranderd. Het geld in de grote competities regeert en Ajax heeft daar het meeste last van in Nederland. Omdat de goede spelers van Ajax altijd beter in de Europese markt liggen dan die van Psv of Twente.

11 januari 2010 om 13:24

Maar wat er nu eigenlijk zou moeten gebeuren als bijv. een suarez wordt verkocht voor een mooi bedrag, is dat er al een jeugdspeler klaar staat om zijn plaats op te vullen. Niet een talent bij een andere club ophalen voor 16 miljoen. Ik denk dat Cruijf probeert duidelijk te maken dat dat op dit moment niet goed gaat en dus verbeterd moet worden. Ik geef hem daarin ook groot gelijk. En natuurlijk kan het niet altijd zo zijn dat er in de jeugd voor een bepaalde positie weer een toppertje rond loopt. Maar de laatste jaren heeft ajax wel erg makkelijk spelers gekocht, waar het misschien eerst naar de jeugd had moeten kijken.

11 januari 2010 om 13:36

Wat een onzin! Verdiep je in de voetbalgeschiedenis. Waar denk je dat Barcelona stond toen Johan daar trainer werd? Was echt niet de club wat het nu is. Dream team(s) moesten nog worden uitgevonden, maar zij hebben er met ze allen toen de schouders onder gezet ipv van de ellebogen waar ze in de Ajax top al jaren meewerken. Zie waar Barcelona nu zijn. Dus luister naar Johan. Met een duidelijke visie en voetbalplezier komen de talenten heus wel. Waarom gaan ze anders nu wel naar Twente enzo...

Noem mij is drie mensen bij je cub met een duidelijke voetbalvisie?

11 januari 2010 om 14:15

@fcu1970
Jol, Olde Riekering, Blind, Bergkamp. Weet ik veel, ik praat niet met ze elke dag. Ze hebben in ieder geval meer voetbalvisie dan jou, want dream teams waren toen al lang uitgevonden (hongarije in 1954, Ajax/nl elftal 1970-1973, AC Milan 1986-1990, Brazilie 1970).
En welke talenten waarin Ajax of Psv geinteresseerd waren hebben gekozen voor Twente de afgelopen jaren? Ik kan er geen een bedenken.
En je uitspraak: met een duidelijke visie en voetbalplezier komen de talenten heus wel is gebakken lucht.
Zo kan ik er nog 10 opnoemen: met een ijzere discipline en goede jeugdscouting komen ze ook; met perfecte trainingsaccomodaties en goede jeugdtrainers komen de talenten ook wel; met een rustig ontwikkelingsklimaat en een goede rustige begeleiding komen ze ook heus wel.
Je slaat louter onzin uit of trapt open deuren in.

11 januari 2010 om 17:17

- Beleidsbepalers, bestuur bij Ajax. Johan en ik bedoelen niet een paar trainers.
- Dream team (1) Barcelona hebben we het over! En de rest werd niet zo genoemd of iets van een gouden periode. Dream team komt van de OS Basketbalteams.
- Zie wat bij Twente nu als Ned. en buitenlandse talenten zitten.

Je hoeft je club niet te verdedigen, want dan vind je dat Johan uit zijn nek kletst.
Dus als je niet op de hoogte bent over je club/geschiedenis reageer dan niet!

12 januari 2010 om 11:26

Ik vind dit ook slap ge-ouwehoer. Blijkbaar hebben de Ajax supporters niet door dat ze "alleen" door hun goede jeugd zoveel prijzen gewonnen hebben en niet door spelers als sno, olleguer, pantelic etc te halen.

Wat wil hij nou, nee Johan het is nooit goed, behalve als jij het zelf doet..

Ik word echt moe van deze man, wat heeft dit voor nut, altijd maar klagen hoe slecht alles wel niet is. Als hij echt wat zou willen kon hij dagelijks op de club zijn maar altijd maar dat van afstand zeuren. Ik denk dat de jongere mensen, van mijn generatie die Cruijf zijn geweldige momenten alleen kennen van de videobanden, het hebben gehad met deze oude zeur. En de oudere zullen het wel weer voor hem openmen, want hij was dit en dat..

11 januari 2010 om 11:53

Inderdaad. Het is jammer dat jij de grootste voetballer die we ooit hebben gekend alleen maar van videobeelden kent. Verder heeft de man als trainer ook bewezen te snappen waar het om gaat. Zou het nu goed gaan met Ajax dan zou hij geen recht van spreken hebben, maar zie de resultaten (sportief en financieel) de laatste jaren. Beneden alle peil. Toen hij wilde helpen werd hij tegengewerkt door Van Basten die zijn ingrepen te rigoreus vond. Cruijff is een man van de rechte lijn. Het is zwart of wit. Als het niet op zijn manier kan dan helemaal niet. Hij neemt dan ook daarvoor de verantwoordelijkheid. Nee, Ajax moet zo doorgaan dan gaat het zeker mis. Luister eens naar iemand met voetbalverstand!

11 januari 2010 om 14:29

Ja en dat is dus het probleem, het moet exact op zijn manier en anders hoeft het niet, sorry maar dat is de verkeerde instelling. Hij heeft ook jarenlang op Oranje lopen zeiken, maar zelf bondscoach worden ho maar (En ja ik weet heus wel dat hij dat niet deed vanwege 'klachten') Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en omdat Johan de grootste voetballer hoef je nog niet alles van hem aan te nemen. Net als wat jij zegt over met van Basten, hij wilde iedereen eruit gooien in de jeugd en dan moest iedereen zeg maar opnieuw solliciteren hij zou het helemaal doorlichten, Marco vond dat te rigoreus ja, en ik vind dat niet gek. Maar moet je dan meteen met je staart tussen je benen terug naar je berg in Spanje? Hij was er net een dag ofzo.. Nee je kan toch erover praten, misschien een soort van compromis sluiten, pas dan heb je in mijn ogen het beste met Ajax voor.

Ik blijf hopen dat Cruijff nog een keer terugkomt en dan eens door niemand tegengewerkt wordt. Je kan zeggen wat je wil maar hij heeft er vreselijk veel verstand van en met hem erbij komt het goed in de opleiding denk ik.

Ajax betekedn schijnbaar nog heel veel voor Johan Cruijff , anders zou hij niet zo door zeveren.
Laat Johan rustig zijn zegje doen, vroeg of laat staat Cruijff weer ergens in/tussen bij Ajax.

Directie Nos:
"die Cruijff moet eens bij zichzelf te rade gaan. Hij benadert alles alleen maar vanuit een negatieve hoek."

11 januari 2010 om 11:53

hahaha Legen... wait for it.... Dary !!!

Soms wordt ik ook moe van deze man.

Maarrrrr....

hij heeft wel gelijk!

Bij elke club zou dit moeten gebeuren. Een aantal voetballers wordt trainer. Sommige voetballers zouden er beter aan kunnen doen om een cursus of opleiding op het gebied van management of marketing te volgen. Zij kennen de voetbalwereld en zouden dmv van deze cursus/opleiding beter van wanten kunnen weten dan mensen zonder voetbalachtergrond!

In mijn ogen heeft hij wel gelijk. Voetbal moet worden gemanaget door mensen die zich met voetbal bezig hebben gehouden. Het is een sport, maar wordt benaderd als een bedrijf, dat is niet de bedoeling van voetbal.
Hij heeft toch gewoon gelijk wanneer hij zegt dat ajax geen spitsen heeft voortgebracht uit eigen jeugd, waar ze eerst zo voor geroemd werden. Er zijn genoeg spelers die het zouden maken als ze een betere opleiding zouden doorlopen. Het is ok, maar het kon veel beter.
Het is jammer dat veel ajaxcieden niet meer naar hem luisteren omdat ze vinden dat hij alleen maar aan het zeuren is, maar hij heeft gewoon gelijk (in dit geval iiig)

Volgens mij weet cruijff donders goed waar hij over praat.maar kom niet aan ajax johan,want dan deug je voor geen meter.

11 januari 2010 om 11:27

Nee kom juist wel aan Ajax, maar niet in de media, maar kom gewoon op de club, hij is zo ongeveer de enige persoon die binnen kan lopen een hoop kan aankaarten en vd Boog en Jol zouden echt wel luisteren. Maar ik betwijfel of hij dat zou doen, nee alles maar dan ook alles moet dan op zijn manier en dat werkt gewoon ook weer niet..

"kijk alleen maar naar de zelf opgeleide voorhoedespelers, ooit het handelsmerk van de club: dan schieten de tranen in je ogen."

Hier heeft hij 100% gelijk in. Het is toch een schande dat Ajax in tijden niet 1 goede spits heeft voortgebracht. De laatste noemswaardige spits was Kluivert en dat is al weer 15 jaar geleden.

Iedereen pakt dit op als gezeur weer, maar wat Johan dit keer zegt is absoluut waar. Hoop dan echt dat hij zijn eigen zal bedenken en Ajax zal laten zien hoe het wel moet. Want over de jeugdopleiding, over Bodul is er door iedereen geroepen dat het een wereldtalent was, maar waarom kon hij dan niet presteren in Ajax? Dus Johan, laat jij dan maar zien hoe het moet.

Word echt zoo moe van die man! Hij moet is een voorbeeld nemen aan Van gaal en hiddink. Voorgoed verbannen van alles wat met nederland te maken heeft! Als ie t echt beter weet moet ie zelf ergens een keer instappen ipv van hoge ivoren teoren te schreeuwen

Hij heeft het beste met Ajax voor dus daarom zegt hij het. De laatste jaren is het op bestuurlijk vlak ook een drama. Ze gaan zich nu op de jeugd richten dus dat is positief alleen twijfelt Cruijf of de juiste mensen dit gaan doen. Ik vind dat je ze wel de kans moet geven.

Ze zullen niet binnen een maand resultaten boeken maar hij heeft wel gelijk dat er meer topsporters in het bestuur moeten komen. Een Krajicek is ook goed, ze hoeven niet perse uit het voetbal te komen

Ik vind het altijd zo'n dom geneuzel dat er te weinig voetbalmensen in de voetballerij zitten, terwijl ik aan de andere kant vaak hoor dat er teveel mensen zonder verstand van zakendoen in het voetbal zitten.

Kijk b.v. is naar het bewaken van de lange lijn, iets dat bij erg weinig clubs voorkomt. Het ontslaan van mensen op louter onderbuik-gevoelens dat vervolgens voor de media d.m.v een persconferentie gerationaliseerd wordt als: de resultaten waren niet goed. En zelfs wanneer dat niet werkt gaan we het hebben over ongrijpbare begrippen als cohesie en chemie.

Als vervolgens de NOS of de VI er grafieken bij pakt blijkt ineens dat de nieuwe trainer, die met handen én voeten gedragen wordt net zoveel punten heeft gehaald als de vorige trainer, die met veel bombarie is weggewerkt,. Dan blijkt maar weer eens hoe emotioneel de voetballerij in elkaar steekt. Het is juist deze geest en het gebrek aan 'helicopterview' en 'zakelijk inzicht' dat mensen uit de voetballerij vaak missen. De combinatie van inzicht hebben in zaken én voetbal zijn zeldzaam, zorg dus dat je daar een balans in vind.

Vaak maken clubs beleid voor de lange termijn en voeren dat op de korte termijn uit, om twee jaar later weer een nieuwe beleidsplan op te stellen; supporterstevreden, bestuur denkt weer wat gedaan en opgelost te hebben. Maar circa twee jaar later zit de club weer in hetzelfde schuitje, er is weer een persoon die denkt het op te kunnen lossen door de trainer er uit te gooien en te roepen dat het niet goed is; de boel gaat alwéér op de schop.

Een club heeft vaak een bepaalde filosofie en bestaansrecht, dat komt erg overeen met de missie en visie in het bedrijfsleven. Ga is aan de slag via een bedrijfsmatige aanpak en breng de voetbal-know-how onder in bepaalde takken - en geef die takken dan ook de vrijheid het te doen zoals zij het willen. Terwilj bij grote clubs ook is gelet moet worden op wie er eigenlijk in spraak heeft op dit beleid, dat zijn er naar mijn mening vaak ook teveel waardoor we in een professionele bureaucratie belanden die je dikwijls tegenkomt bij tandartsen/advocatenbureau's en andere hoogopgeleide wan-bureau's.

Volgens mij ligt daar het probleem Cruijf, niet bij het gebrek aan mensen die verstand van voetbal hebben.

Valt die man niets anders op in de voetbalwereld dan Ajax? Ze hadden die column beter "het wekelijkse opnoemen van alles wat er mis is met Ajax en hoe het wel zou moeten gaan column" kunnen noemen.

11 januari 2010 om 14:07

De man heeft een ajax hart, natuurlijk heeft hij het dan constant over ajax?!

Ot;
Cruijff heeft in deze gewoon weer 100 gelijk, zoals hij dat altijd heeft. Ajax (en van basten) hebben destijds een enorme fout gemaakt door niet met cruijff in zee te gaan (uiteindelijk dan).
Anders hadden we daar nu al de vruchten van geplukt, daar ben ik 100 zeker van.
Deze man heeft zo'n enorm groot inzicht op allerlei vlakken, dat is menselijk bijna onmogelijk.
En één ieder zal diep respect moet hebben voor deze man, wat hij allemaal gedaan heeft voor het Nederlands voetbal!
Enorm jammer dat hij destijds niet door ajax in de armen is gesloten om hem vervolgens helemaal zijn gang te laten gaan.
We hadden de diensten van Dhr. Cruijff met beide handen enorm gretig aan moeten pakken!

Ik hoop dat Ajax weer snel hoogtijdagen zal kennen met zijn opleiding, maar ik denk dat wat hij zegt niet zo simpel is. Ik vraag me dan ook af wie hij in die rol zou zien zitten. Marco van Basten? Bergkamp misschien? Hijzelf? Allemaal heel dominante figuren maar behalve Cruijf zelf geen garrantie voor succes. En die wil niet!

Mompelt iets over beste stuurlui aan wal.

Het is op zich wel een goed idee om topspelers op te leiden om na hun profcarriere de bestuurlijke kant op te gaan. Zo behoudt je voetbalkennis, en uitstraling, voor de club (veronderstellend dat topspelers verstand van voetbal hebben, wat niet altijd zo is; kijk maar naar welke topspelers niet slagen als trainer).

Ik heb overigens vaker gelezen dat van den Boog ook de ajax-jeugdopleiding heeft doorlopen, dus hij is in principe ook opgeleid tot profvoetballer en hij zal er dan ook wel enigzins kijk op hebben. Verder ben ik het er wel mee eens dat er op dit moment te weinig mensen met voetbal-achtergrond in het bestuur zitten. Bayern Munchen zou op dit gebied een mooi voorbeeld kunnen zijn, met Rummenige, Beckenbauer, Nerlinger en Hoeness. Misschien kan Ajax (ik vind het niet alleen een ajax-probleem, maar daar gaat de column over) daar eens kijken hoe de voormalige spelers in het bestuur/raad van toezicht etc terecht zijn gekomen. Leren deze mensen het gewoon in de praktijk? Met andere woorden: worden ze gewoon voor de leeuwen gegooid? Of krijgen ze een specifieke opleiding? Ajax kan hier iets van leren, misschien is er iets waarin Bayern niet zo sterk is en kan Ajax hen daarmee helpen, dan winnen beide clubs er iets mee (of ze kunnen het aan van Gaal vragen, die zal zijn "oude liefde" toch wel willen helpen?

Slechte gedachte: misschien is de hele Cruijff-column trouwens wel gewoon een advertentie voor de Cruyff-university, waar (top)sporters management en marketing opleidingen kunnen volgen...

Voor iedereen die loopt te zeuren dat hij Ajax de grond in boort etc. De titel van zijn volledige column in de telegraaf is: '' Waar zijn de Nederlandse clubs mee bezig? '' Daarin levert hij naast Ajax, ook kritiek op Psv.

Verder heeft hij natuurlijk gewoon gelijk. Vorig jaar toen hij wou instappen, wou Marco per se doen, wat hij wou doen. Cruijff gaat niet zijn nek uitsteken voor handelingen waar hij het niet mee eens is.

Last but not least, voor iedereen die zelf aan het 'klagen' is over een Cruijff die zou zeuren. Hij heeft een wekelijkse column in de Telegraaf, dus wen er maar aan dat zijn uitspraken Maandag morgen gewoon op voetbalzone staan.

hoop feiten die allang en breed bekend zijn
weer open deuren intrappen
en als jij dan komt en t niet gaat zoals alleen hij t wil dan loopt ie weer weg
gal spuwen is t makkelijkste wat er is johan.
je mag dan wel een echte ajacied zijn en de beste speler ooit zijn geweest van ajax
maar op deze manier keer jij je tegen alles en iedereen wat ajacied is

als je t zo goed weet had je niet zo zielig meteen weer weg moeten gaan toen t eerste t beste gesprek spaak liep.
want weglopen voor problemen kan iedereen

Dit is echt een man naar mijn hart. Hij heeft inderdaad gewoon gelijk. De jeugd is altijd de parel geweest van Ajax. Hij heeft helemaal gelijk over de aanvallers. Het is allemaal gekocht. Daar waar Ajax de aanvallers altijd maakte, van Basten, van het Schip, Bergkamp, Kluivert, Litmanen, Kanu, Finidi, Overmars en noem ze maar op. Ajax heeft in de afgelopen jaren, Machlas, Charisteas, Anastasiou, Rosenberg, Huntelaar, Wamberto, Sulejmani, Rommendalh, Kennedy en noem ze maar op allemaal gehaald. Geen enkele topper is doorgebroken bij Ajax. Daar waar er een speler doorgebroken werd, was het meteen verkopen. Ryan Babel is hier een goede voorbeeld van, Andy van der Meyde, Zlatan Ibrahimovic. Wat ik hiermee wil zeggen is dat Ajax het nooit gehad heeft van dure aankopen. Dat is allemaal mislukt. Ajax heeft het altijd gehad, goedkoop halen, opleiden en dan voor een fors bedrag verkopen. Het is te merken dat Johan Cruijff nog steeds een echte Ajax hart heeft. Inderdaad hebben mensen van boven (management) weinig kaas gegeten van voetbal. Daarom baal ik zo dat de relatie op voetbalgebied tussen Cruijff en van Basten toen was misgelopen. Had van Basten geluisterd naar Cruijff dan had hij de jeugd helemaal op orde kunnen stellen en een nieuwe scoutingsapparaat kunnen maken. Johan Cruijff heeft daar bij Barcelona laten zien. Kijk eens daar wat er doorbreekt iedere jaar. Dit jaar is het Pedro daarzo. Dat zelfde beleid had Ajax. Daarom ga ik helemaal met hem mee. Het doet inderdaad veel pijn en verdriet dat er heel weinig tot niets doorbreekt bij Ajax....!

Cruijff is ook in 2010 weer bijzonder positief. Ik word een beetje moe van deze man.

Cruijff heeft wat betreft de situatie bij Ajax gewoon gelijk. Iedereen kan zien dat het al jaren niet goed zit in Amsterdam. Altijd zoveel trainerswissels, de opleiding kan gewoon beter, kortom het beleid en organisatorisch zit het bij Ajax fout. Dat moet eerst goed zijn om een goed beleid neer te zetten zodat het sportief ook beter kan gaan.

De beste schippers staan aan Wal.

Als ik Rik van den Boog was en ik zou dit lezen zou ik direct de telefoon pakken en met Cruijff bellen om dit probleem op te lossen naar zijn visie! Laat Cruijff lekker zijn gang gaan met het opnieuw reorganiseren van de jeugdopleiding. Dan kan hij is bewijzen dat hij gelijk had.

Daarnaast is de opleiding echt niet zo slecht want hoevaak zal je zo'n parel als een Messi in je opleiding hebben? Niet elk jaar. Kijk maar naar Barcelona voordat Messi daar was hoeveel superieure spelers hebben die uit de jeugd opleiding gehad?

Want types als Xavi en Iniesta heeft Ajax de laatste jaren ook opgeleid. In de vorm van Sneijder en van der Vaart

een hele beste schipper, geef JC de macht en trap die troep wat zich bestuurder noemt er massaal uit. hoe is het mogelijk dat die geldwolven er nog zitten!!!!!!!

Grappig ik dacht toch echt dat 1 van de grootste taltenten Castilion een spits was, met zijn onzin over dat er geen voorhoedespelers in de jeugd worden opgeleid.

Ik heb ook meer geloof in Cruijf dan in de commercielle bestuurders bij Ajax.
Duidelijk dat een voetbalclub als ajax op de schop moet.
Niet alleen door overbodige spelers weg te saneren, maar er zullen zeker ook overbodige bestuurders die op voebalgebied niets toevoegen weg gesaneerd moeten worden.
Dit is vaak tege het zere been van de commercielen bij ajax en die op hun beurt ook nog eens flink op de begroting drukken van ajax voor het vele wanbeleid jarenlang.
Wat Cruijf wil is dan wel rigireus, maar wel noodzakelijk om eindelijk weer het nivo na te streven die ajax hoort na te streven.

Meneer Cruijf loopt weer te zeiken vanuit zijn Ivoren Toren. Cruijf heeft zeker verstand van voetbal en zijn aanpassingen zouden vast goed zijn voor Ajax, maar als meneer Ajax een dusdanig warm hart toedraagt waarom komt hij dan zelf niet naar Amsterdam toe. Beetje in de media je gal spuwen is lekker makkelijk. De halfslachtige poging van vorig jaar kan ik toch moeilijk zien als een serieuze poging. Marco van Basten wilde enkel zelf eerst de structuur van de jeugdopleiding bekijken voordat hij wou overgaan tot het nemen van rigoureuze beslissingen. Dat lijkt me geen onredelijke eis (toen was van Basten nog van plan om bij Ajax voor een lange periode aan het roer te staan), maar Cruijf had het idee in zijn hoofd dat iedereen zonder enige vorm van overleg of kritiek klakkeloos al zijn ideeën zouden overnemen. Toen hij doorhad dat hij er moeite voor moest doen heeft meneer gelijk zijn handdoek in de ring gegooid. Verder is Cruijf (terwijl hij toch echt erelid is) nooit bij de jaarlijkse vergaderingen. Je maakt mij niet wijs dat het bestuur van Ajax niet bereid is om naar zijn ideeën te luisteren. Maar zolang Cruijf niet de moeite neemt om zijn visie persoonlijk (goed onderbouwd en met duidelijke ideeën en toepassingen) aan het bestuur over te dragen, kan je het bestuur moeilijk kwalijk nemen dat ze niet luisteren naar zijn halve adviezen uit de media.

11 januari 2010 om 14:23

Dat is dan ook wel weer waar, wat je zegt.

11 januari 2010 om 16:12

Nee, daar heeft hij absoluut geen gelijk in.
Cruijff geeft altijd advies, tegenwoordig weer alleen via de media, maar hij bood z'n hulp aan bij Ajax.
En vanaf het punt dat hij helpt, is hij ook verantwoordelijk. Duss waarom zou je verantwoordelijk moeten zijn als mensen je niet alle ruimte willen geven die jij zegt nodig te hebben?
Hij heeft in het verleden vaker laten zien dat hij clubs op kan tillen tot een hoog niveau, alleen Cruijff kan wél op lang termijn werken, hetgeen de meeste mensen in de voetballerij niet kunnen.
Het verhaaltje dat onze goede spelers toch binnen een paar jaar weg zijn is natuurlijk onzin. Zeker met de nieuwe 6+5 regeling, wat al heel veel gaat schelen.
Je kunt beter zelf spelers opleiden dan een Sulejmani kopen voor 16.5 miljoen van Heerenveen. En je kunt ook gewoon accepteren dat je niet elk jaar kampioen kunt worden, maar wel bezig kunt zijn met stabiliteit. Want juist daarmee kan een club groeien.

Wie vindt JC, het Orakel van Barcelona, tegenwoordig nog geloofwaardig?
Hij leeft nog in de jaren 70 en 80.
Laten we ophouden met hem serieus te nemen.....

11 januari 2010 om 16:13

De man wiens visie over opleiding Barça groot heeft gemaakt en zelfs vandaag de dag nog Argentinië met 4-2 wist te verslaan met een (volgens vooral Nederlandse media) 'nietszeggend landje'?
Dan neem ik hem liever serieus dan het gros dat hier z'n ongezouten mening komt ventileren.
Hij heeft tenminste iets bewezen en doet dat nog steeds.

Er wordt maar wat gedaan bij Ajax...er zit totaal geen lijn in het beleid...meneer Cruijf kan misschien wel ouderwets zijn...maar hij heeft altijd het beste voor met Ajax....meneer van den Boog pak je telefoon en ga eens met deze Ajacied om tafel zitten!!!!!

sorry.. maar JC leeft helemaal niet in het verleden.. bij Barca doen ze ook gewoon wat hij zegt en daar schijnt het wel te werken. Nou is Barca en Ajax een verschil maar het gaat helemaal niet om de club waar je speelt of waar de jeugdopleiding is.. het gaat om de Visie!!! Barca heeft dezelfde visie wat Ajax ooit had en dat werkt, het is niet toeval dat een Pep nu voor de groep staat daar en het zo goed doet... nee dat komt omdat hij het cultuur binnen Barca kent, de eisen van de jeugdopleiding en eerste elftal.

En oke.. dan gaan de jeugdspelers over een jaar of 2 nadat ze in de eerste gespeeld hebben weg, maar dan zal de volgende lichting weer klaarstaan om door te stromen zo maak je winst!!! investeren in je jeugd is nog altijd goedkoper dan peperdure net-niet spelers kopen waar je niets mee opschiet.

JC heeft groot gelijk leid jeugdspelers op met een visie en je blijft elke jaar winst maken zowel op financieel als op sportief gebied omdat je elftal constant op een niveau speelt en elk jaar alleen maar beter word... De jeugdspelers moeten namelijk de eerste elftal uitspelen om in de eerste te komen dit houdt in dat de volgende speler in theorie altijd beter zal zijn dan daarvoor... JC heeft groot gelijk

Ik ben heel blij met het huidige beleid bij Ajax. Voor het eerst weer een paar mensen op de juiste plaats. En ik kan nu niet zeggen dat de huidige technische staf niet genoeg voetbalachtergrond heeft. En zij bepalen het hele voetbalgebeuren bij Ajax. Rik van den Boog heeft daarin niet zo heel veel te zeggen. Hij is meer de communicator tussen de directie en de technische staf. Ik kan Cruijff steeds minder serieus nemen ondanks dat ik een groot respect voor hem heb als voetballer. Hij vergeet denk ik dat bij zijn Barcelona voorzitter Joan Laporta ook een selfmade zakenman is zonder voetbalachtergrond. Gelukkig gaat Ajax gewoon door met dit beleid door eerst het puin te ruimen van vorige trainers om daarna misschien aan iets moois te bouwen.

Zag ik hem niet vorige week nog in Camp Nou zitten? Dezelfde persoon die uit rancune naar Feyenoord is gegaan leeft in Spanje en komt nooit in de Arena. Hij zal Ajax vertellen wat goed of slecht is? Sorry hoor, maar gelukkig heb ik een eigen mening en zet ik vooral de club bovenaan, niet 'god' zelf. Het is tijd dat Ajax eens afscheid gaat nemen van JC, meer heb ik niet te zeggen.

En maar weer lopen zeiken over de club die je groot heeft gebracht, en je beroemd hebt gemaakt.
Wat een vieze man die cruijff, eerst verraad die Nederland, en nu dit de hele tijd, dit is al de 6e keer ofzo dat hij loopt te zeiken.
Ga jij je nu maar richten op dat Catalonie van je, maar nederland en vooral iedereen van ajax + fans hoeven je nooit meer te zien, verrader

Cruijff, hou toch eens je mond ouwe zeur!

Hij is gewoon te schijterig om zelf iets te doen. Hij is bang dat als hij faalt, hij nooit meer van dit soort onzinnige interviews kan geven. Van een afstandje zeiken kunnen we allemaal!

We moeten eens ophouden met dat gezeur over dat grote clubs onze talenten te snel wegkopen!!
Dit doen Nl'se precies zo. En neem nou een Bojan, of Pedro en kijk hoe goed die al zijn op zo'n jonge leeftijd. Wij kunnen onze spelers echt wel vasthouden tot 22-23 jaar. En dan moet er een nieuw talent opstaan. En Cruijf heeft gewoon gelijk als je t mij vraagt. Maar omdat het Cruijf is het meteen onzin voor de meesten.

Cruijff heeft helemaal geen gelijk. Hij meent dat er alleen maar mensen met een voetbalachtergrond in de directie enz moeten zitten, maar niet iedereen met een goede voetbalachtergrond is ook goed op zakelijk gebied. Neem Cruijff zelf die in Amerika is gaan voetballen omdat hij bijna failliet was na verkeerde investeringen. Wat ik al eerder aangaf is dat bij zijn troetelkindje Barcelona de voorzitter zelf gewoon een selfmade zakenman is en moet je kijken hoe het daar nu goed gaat. Geloof jij maar lekker wat Cruijff allemaal lult. Cruijff moet hiermee ophouden. Hij doet de huide beleidsbepalers bij Ajax veel tekort en ook zichzelf.

Dit keer heeft Johan gelijk, maar ook ongelijk.

Hij heeft gelijk dat de jeugd niet van het niveau is dat Ajax nastreeft. Ongelijk heeft hij echter dat de oorzaak hiervan ligt in het verleden van de trainers. We kunnen wel wat voorbeelden geven van trainers die bij Ajax hebben gevoetbald, maar qua niveau als trainer veel te kort schieten. Van Basten was hier een recent voorbeeld.

Het is inderdaad belangrijk dat oud-spelers bij de club betrokken blijven, iets wat Ajax nog kan verbeteren. Maar om nou te zeggen dat dit gebrek de oorzaak is van de huidige ellende. Kijk eens wie er bij topclubs als Manchester United, Real Madrid, Chelsea, enzovoort het bestuur vormen. Lang niet allemaal oud-voetballers.

Er moet een balans gevonden worden. De huidige situatie is dus niet goed, maar de situatie die Johan nu schets is ook weer te veel van het goede. Er zijn genoeg mensen zonder een grote voetbalachtergrond die een club misschien wel veel beter kunnen leiden dan een of andere voormalige voetballer.

Ik weet niet echt wat ik van Cruyff moet vinden. Aan de ene kant zijn het meer woorden dan daden wat hij zegt, maar aan de andere kant heeft hij wel vaak zinnnige opmerkingen. Als ik van den boog was zou ik Cruyff eens een kans geven zijn zin te laten gaan binnen Ajax.

Het is gewoon jammer hoe het met ajax en feyenoord gesteld is. In 1995 was ajax de beste van de wereld ! Geen een ploeg was sterker dan ajax en speelde elk team van de mat. Reden ? Een grote aankoop (rijkaard), jeugdspelers laten doorbreken en onder de vleugels van Rijkaard laten spelen. Bij Feyenoord hetzelfde toen we de Uefacup wonnen. Reden ? Een grote aankoop (van Hooijdonk) en onder de vleugels van van Hooijdonk de jonkies laten doorbreken en spelen.

Wat is er die jaren daarna gebeurd, weinig jeugdspelers laten doorbreken, verkeerde aankopen en totaal het beleid uit ogen verliezen en dat is waar je bekend om bent en groot bent geworden, in je jeugd investeren.

Feyenoord is wat dat betreft op de weg terug en ook ik hoop dat ajax ook hierin de weg terug vindt. Qua supporters en naam zijn wij en ajax de grootste van Nederland, maar qua voetbal moet er een inhaalslag komen. Spelers zien ajax en Feyenoord niet meer als een stap omhoog als ze bij AZ of Twente voetballen, deze tijden moeten terugkomen en hoop ik dat ze Cruijff een kans gunnen, net als Beenhakker en Been bij ons.

De top moet weer top worden !

11 januari 2010 om 18:38

Fr24 klopt niet helemaal wat je zegt hoor zoveel jonkies speelden er niet in de uefa cup finale bij Feyenoord. Speelden wel een paar talenten maar ook wel meer routiniers dan 1.

Zoetebier
2 Gyan
3 Van Wonderen
4 Paauwe
5 Rzasa;
6 Kalou
7 Bosvelt
8 Ono
9 Van Persie (63. Leonardo)
10 Tomasson
11 Van Hooijdonk.

Daarnaast geef je aan dat spelers Ajax niet meer als stap omhoog zien als ze bij Twente of AZ spelen. Hoe leg je uit dan dat Zowel Elia als Braafheid (als Bayern niet was langsgekomen) naar Ajax wilden? en volgens mij heeft afgelopen zomer Demy de Zeeuw de overstap naar Ajax gemaakt en vorig jaar Rob Wielaert nog. Dus die argumenten gaan natuurlijk niet op. Dat ze in de jeugd moeten investeren ben ik het helemaal mee eens, maar vergeet niet dat er tussen de generatie Cruijff, zwart, keijzer muhren en dergelijke ook een periode met minder talent is geweest. De grote talenten kwamen weer met van Basten, Rijkaard, van 't schip, bosman, vanenburg, roy, winter noem ze maar op. Cruijff lijkt dit te vergeten. Maar dat er wat moet veranderen ben ik helemaal met hem eens.

11 januari 2010 om 18:52

De top is ook top... alleen ajax en fey komen daar niet meer in voor psv daar in tegen wel.

Ik ben het roerend met cruijff eens op dit punt.
Ajax moet weer terug naar zijn basis:

Grote sportieve prestaties leveren met voetballers uit de eigen opleiding. Zo alleen kan Ajax zich handhaven internationaal én een zeer authentieke clubcultuur eraan overhouden.
Dit is waarschijnlijk het beste haalbaar door ex- ajax spelers terug naar hun club te halen.
Ze kunnen dan doormiddel van cursussen het manages onder de knie krijgen (niet allemaal uiteraard) en zo Ajax helpen opbouwen. Bij Bayern heeft dit tot zeer grote successen geleidt.

Lijkt mij juist een zeer positieve visie.
Ook lijkt me dit geen klaag- stukje maar eerder een stukje met opbouwende kritiek.
Johan kan natuurlijk niet zijn hele plan openvouwen, omdat dat te veel ruimte zou kosten en dan zouden veel mensen het waarschijnlijk ook niet goed begrijpen.

Dus volgens mij heeft Cruijff hier het beste met Ajax voor en het lijkt me het beste als de vele geërgerde hier, zichzelf afvragen of de kritiek die Johan uit misschien wel opbouwend kan zijn

die man moet een keertje ophouden en zich met een anderen club gaan bemoeien want dan komt het helemaal goed met ajax!

Ik ben het vaak oneens met Cruijff , maar deze keer moet ik zeggen dat hij punten heeft die gewoon waar zijn.
Dat Cruijff over Ajax praat komt omdat het ondanks alles zijn cluppie blijft, net als vele ajacieden is ook hij eigenlijk ook gewoon supporter met clubliefde. Dus ook hem doet het pijn hoe 'we' er voor staan.
Was het niet ene van Hanegem die zei..."zolang ik over je praat dan zie ik iets in je."

Ik ben er van overtuigd dat Cruijff binnen dit ajax en zonder Jol tekort te doen een functie kan en eigenlijk zou moeten hebben. Een opening is er wel . Jol wil meer en vaker met eigen jeugd gaan spelen dat is ajax zegt iedereen, Cruijjf is ook ajax geef hem dan de verantwoordelijkheid over de jeugdopleiding of in ieder geval inspraak , zijn kennis is van onschatbare waarde.
Als je als huidige trainer binnen de jeugdopleiding niet bereid bent om kennis te delen en vergaren bij zo'n clubicoon dan heb je in mijn ogen zowiezo niets in en om de Arena te zoeken.
Kortom als ajax weer ajax wil worden dan zal men naar een echte ajacied moeten mischien wel leren luisteren.

ivo93........ het gaat goed met ajax dat is te merken vind je ook niet,
die man heeft op alle fronten gelijk,dat kan iedereen zien die ajax volgt.
dat je in europa geen prijzen wint oke dat is begrijpelijk ,maar in nederland moet je toch minimaal als ajax zijnde om de drie jaar landskampioen worden ,of altijd tot de laatste speeldag meedoen om de titel,en dat is de laatse jaren al ver te zoeken,

neem Barcelona daar heeft hij alles opgezet en kijk wat de resultaten zijn,ja oke ze hebben het financieel miljoen keer beter dan Ajax,maar kijk alleen wat er uit de jeugd stroomt,dan zegt dat ook al genoeg,ja dan kan je zeggen barca kan hun spelers houden en ajax niet,
na xavi en iniesta en messi enzv komen nu zelf ook nog meer talenten busguets pedro en er zullen komen de jaar nog goeie talenten doorbreken,en dat is bij ajax ver te zoeken.

Btw, hier ook even de link voor de mensen die de orginele column willen lezen (je zult zien dat er toch met een tekst behoorlijk gerommeld kan worden

http://www.telegraaf.nl/telesport/article5755789.e...
Cruijff moet gewoon doorgaan met deze columns tot iemand luisterd

ik geef toe dat ze geen kampioen zijn geworden en dat het wel hoort met zo'n staat van dienst. het verschil met barcelona is dat daar genoeg geld is en daar de voetballers zitten dus dat vind ik geen compliment voor hem. als hij weer een keertje wat zegt over ajax is dat bestuur weer helemaal geschokt en wil het niet. ik zeg cruiff ga met pensioen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren