CSR wil promotie uit Topklasse verplicht maken

Dinsdag, 17 november 2009 om 09:27

De Eredivisie en Jupiler League krijgen niet te maken met een verdere inkrimping. De plannen om na de verplichte degradatie van de laatste twee ploegen uit de Jupiler League de competitie kleiner te maken zijn van de baan. Dat hebben de Centrale Spelersraad (CSR) en de KNVB volgens AD/Sportwereld met elkaar afgesproken.

Op korte termijn praten de partijen verder over de uitwerking van het plan. Achttien clubs voor de Jupiler League behouden is immers niet gemakkelijk, omdat een aantal verenigingen in de geldzorgen zitten en mogelijk failliet gaan. "Welke procedures in dat geval in werking treden om opnieuw op achttien plus achttien uit te komen, is nog onderwerp van gesprek", zegt Ad Dieben namens de CSR.

De raad is het bovendien met de FIFA eens dat de kampioen van de topklasse verplicht is om te promoveren. Momenteel is het nog afgesproken dat de kampioen de keuze krijgt om te promoveren naar de Jupiler League. Indien de club niet wil stijgen, dan krijgt de vice-kampioen de keuze voorgelegd. Mocht ook die zij niet willen promoveren, dan blijft de nummer laatst alsnog behouden voor de Jupiler League.

"De mogelijkheid van promotie is altijd voor de profclubs een argument geweest om tot een degradatieregeling over te gaan", zegt Dieben. "Dan moet de liefde ook van twee kanten komen. Zonder verplichte promotie speelt de Topklasse eigenlijk nergens voor."

Nieuwe seizoen, nieuwe kansen! Wed en ontvang €50 bonus

17 november 2009 om 09:34
#1

Als ze het doen moet het inderdaad goed worden gedaan. Dus gewoon verplicht promoveren en degraderen, anders veranderd er niks.

17 november 2009 om 09:36
#2

Inderdaad, zo hoort het ook. Dat moet toch het doel zijn voor de clubs in de topklasse, dat ze betaald voetbal kunnen spelen!
Dit is eigenlijk logisch dat het wordt verplicht.

17 november 2009 om 10:07
#7

Weet je wel wat voor kosten er meekomen met zoiets?
De Fifa stelt zware eisen aan de veiligheid bij profclubs, daar gaat al ongeveer 1 miljoen inzitten voor een kleine profclub. Volgens mij is er slechts een heel klein aantal amateurclubs wat zo'n legale begroting weet neer te zetten.

Promotie moet je nu nog niet verplichten, wellicht over 5 jaar.
Over die tijd is het mogelijk voor amateurclubs om zich voor te bereiden op promotie.
Binnen anderhalf jaar lijkt het mij onmogelijk om je organisatie en stadion zo te hebben aangepast dat je voldoet aan alle regeltjes die worden gesteld aan het zijn van een profclub.

17 november 2009 om 09:36
#3

Zorg er eerst maar voor dat je in kaart krijgt wie er volgend jaar überhaupt nog financieel gezond zijn en dus kunnen uitkomen in de Jupiler League en kijk dan welk promotie-degradatie systeem je wil gaan hanteren. Eerst een fundament, dan een uitwerking.

17 november 2009 om 09:41
#4

Mee eens. Bovendien kende de Hoofdklasse tot dit seizoen ook geen promotieregeling dus die clubs zijn er wel aan gewend.. Maar ik voorzie nog wel problemen want volgens mij is het aantal amateurclubs dat door wil stromen naar de Jupiler League op de vingers van een hand te tellen.

17 november 2009 om 12:49
#13

Inderdaad. Volgens mij zijn weinig clubs positief over een promotie naar de J.L en de clubs die degraderen uit de J.L houden het hoofd niet meer boven water. Kortom, bijna alleen maar verliezers.
Alleen de Knvb wint, omdat het hun prestigeproject is.

Ze hadden beter een Tweede Divisie kunnen maken, waaruit je dan ook niet kunt degraderen. 2 clubs uit de J.l, zodat die op 18 komen + 16 "vrijwilligers" uit de hoofd- en/of eerste klassen.

17 november 2009 om 09:43
#5

Een club verplichten om te promoveren... Daar klinkt het geluid van problemen al in alle facetten van het woord. Het runnen van een amateurvereniging is heel wat anders dan het runnen van een promovendus en dus professionele vereniging. Clubs gaan veelal bijna failliet na een promotie, omdat alle extra kosten en zaken niet haalbaar zijn. Als een club het financieel gewoonweg niet kan om te promoveren, waarom die druk er dan toch opleggen....

Ik zie ons plaatselijke FC al in die klasse spelen. Spelers die veelal op amateurbasis spelen, een stadion zonder fatsoenlijke tribune/verlichting en een beveiliging waar je nog geen koe binnen houdt... Succes

17 november 2009 om 09:58
#6

Promoveren zal uiteindelijk idd verplicht moeten worden. Lijkt me meer dan logisch!

Bij mij in FM 2010 zijn WKE en Ijsselmeervogels gepromoveerd. Wel leuk om te zien wat vernieuwing in de Jupiler League

17 november 2009 om 10:31
#8

Hmm volgens mij kan dat nog wel eens lastig gaan worden voor sommige clubs wanneer dit verplicht word. Neem als voorbeeld even een club als SDC Putten.. die spelen nu in de hoofdklasse. Stel dat ze ineens kampioen worden van de topklasse.. Ze worden dan verplicht om naar de Jupiler League te promeren. Volgens mij komt hier een heleboel bij kijken, stadion..(in ieder geval meerdere tribunes), prof contracten voor spelers, diverse financiele regels knvb, en zo zullen er nog veel meer dingen zijn waar de wat kleinere clubs in de hoofdklasse ineens tegenaan kunnen lopen wanneer ze kampioen in de topklasse worden. Ben benieuwd of alle clubs daarop zitten te wachten...... EN of ze daaraan kunnen voldoen!

Aangepast op Dinsdag, 17 november om 10:33 door ricardofr.

17 november 2009 om 10:59
#9

Opzich ben ik het er wel mee eens. Alleen zou dat misschien de eerste 2 a 3 jaar nog even moeten wachten. Dan kunnen de clubs in de topklasse zich er wel op voorbereiden mocht het gebeuren. Maar het hoort wel zo dat je promoveert, dat vind ik de charme er van.

17 november 2009 om 11:03
#10

Het is echt een goed idee om clubs te laten promoveren en degraderen uit en naar de eerste divisie. Op dit moment maakt het niets uit of je nou 10e wordt of 20e en dat slaat natuurlijk nergens op. Ik denk dat clubs als Archilles en de Treffers uit de hoofdklasse het prima zullen doen in de eerste divisie. Natuurlijk moet dit dan ook verplicht worden anders wordt het helemaal een Mickey Mouse gebeuren.

17 november 2009 om 11:57
#11

Wke
Spakenburg
Capelle
Harkemase Boys
Ijsselmeervogels

om maar wat clubs te noemen. zijn wel kandidaten om te promoveren.

cmbuur - harkemase boys lijkt me wel wat :D

17 november 2009 om 12:11
#12

iedereen heeft het maar over de extra kosten die een promovendus heeft, maar en zijn toch ook veel meer inkomsten. er komen veel meer supporters, je kan de ingang prijs verhogen met een paar euro, de kantine krijgt een veel hogere omzet. ja in het begin zal het moeilijk gaan maar ik denk dat je het met een lening wel kan reden, want als er 5000 mense naar een wedstrijd komenen de ingang prijs is €5 is 25000 €5 per persoon voor consumptie is nog eens 25.000 en is samen 50.000 en als je bijvoorbeeld een lening van 200.000 hebt is dat zo weg en vergeet de extra sponsers die je aantrekt niet

Aangepast op Dinsdag, 17 november om 12:12 door KGeneral.

17 november 2009 om 13:20
#14

Dat kan je niet verplichten. Wees reeël Capelle in de hoofdklasse heeft geen zin, ze mogen blij zijn als er 1000 mensen komen. Ze kunnen toch nooit uitgroeien tot een echte profclub. En dan moeten ze verplicht het hoofdveld verbouwen en dat kan simpel weg gewoon niet.

17 november 2009 om 15:41
#16

Tsja als dit plan even beter uitgewerk wordt, waarbij er wordt geregeld hoe het dan gaat met amateurclubs die promoveren en dan weer tegen degradatie moeten strijden, kan het een goed pidee zijn. Maar het gaat er vooral om hoe het dan gaat met hun financiën! Hetzelfde overigens voor de profclubs die amateur worden... En er moeten stadions geregeld worden, wellicht dat bijvoorbeeld een Harkemase Boys in het stadion van Cambuur kan spelen enzovoort? Die constructie hebben ze in Italië en andere landen ook, zelfs bij grotere clubs.

Aangepast op Dinsdag, 17 november om 16:00 door Foodi3.

17 november 2009 om 19:00
#17

Het probleem is dat clubs die promoveren uit de topklasse ineens veel meer geld moeten gaan besteden dan dat ze hebben. Die komen dus meteen in de problemen en zijn gedoemd om meteen weer te degraderen uit de JL. Ploegen die degraderen uit de JL gaan meteen failliet. degradatie betekent geen inkomsten meer. Er zitten dus nog heel veel haken en ogen aan, vooral omdat veel JL clubs nu al in zwaar weer zitten.

17 november 2009 om 21:35
#18

maar jongens is dit wel slim op de lange termijn? want veel eerste divisie clubs zullen nooit meer terugkomen en gaan kapot bij degradatie.plus de topklasse clubs die het goed doen nu ,met hun bv 1500 supporters bij de topwedstrijden,moeten dan bij promotie buiten alle stadioneisen,ook dat aantal minstens halen bij iedere standaard wedstrijd En dat gaat ze denk ik niet lukken,want mensen nederland heeft niet genoeg inwoners voor een 3rde profcompetitie.ik denk dat het nivaeu juist achteruit gaat hierdoor op de lange termijn en het gat tussen de ere- en eerstedivisie groter wordt hoop dat ik fout zit natuurlijk...

waarom mogen trouwens nog steeds geen 2de elftallen van ajax,feyneoord,psv meedoen in desnoods de nieuwe topklasse,die wedstrijden zullen serieus meer tv kijkers trekken en toeschouwers en wellicht ook betere kwaliteit

18 november 2009 om 01:23
#19

Je kunt eerst eens beginnen om de eisen qua stadion, veiligheid etc voor topklasseteams die promoveren te laten vallen. Laat de clubs svp zelf bepalen. Zelfde geldt voor veel Juupclubs nu al, waarom al die rigide eisen terwijl er maar 1200 mensen komen kijken? Dus: laat de eisen afhangen van het nivo'èn het aantal toeschouwers. NU komen er bij bekerwedstrijden toch ook incidenteel veel toeschouwers bij amateurclubs, terwijl de eisen dan toch ook niet aangepast worden?
Als je persé niet wilt promoveren is er een makkelijke oplossing: gewoon geen kampioen worden; komop zeg het is geen reserve 6e klasse waarbij clubs dat zelf mogen bepalen.

20 november 2009 om 14:25
#20

clubs moeten, indien deze regel definitief wordt, dus aangeven of ze wel of niet in de topklasse willen of kunnen spelen. als je niet aan de voorwaarden kunt voldoen om in de eerste divisie te kunnen spelen, dan kun je niet het risico als club gaan lopen dat je per ongeluk promoveert.

overigens denk ik dat de toevoeging van de topklasse grote negatieve gevolgen gaat hebben. natuurlijk is het leuker dat je kunt degraderen uit de 1ste divisie. dit gaat echter grote offers brengen denk ik. nu al zijn er weinig gezonde 1ste divisie clubs, en dat gaat straks nog erger worden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

  • Ze werden geconfronteerd met weerstand. Maar de Armada zal niet ophouden. Show no mercy. Who will Write the Future? Lees verder
  • Tips van Gerard Pique om de baas in de verdediging te zijn. Lees verder
  • Bloed, Zweet en Oranje Lees verder
  • Tips van Rafael van der Vaart om op het middenveld te domineren. Lees verder
  • Robinho, Maicon, Luis Fabiano & Nilmar praten over het spelen in het Braziliaanse elftal. Lees verder

Shop

AZ Alkmaar
Bestel NU
Nu € 29.95

Voetbalreizen

Interview met Gianni Zuiverloon

"Ik geloof niet dat ze me zijn vergeten. Nadat wij in 2009 degradeerden, waren er een aantal Engelse clubs uit de Premier League die interesse hadden, maar dat is uiteindelijk allemaal afgeketst. Ik wilde niet terug naar de Eredivisie, zodat ik dan maar op het hoogste niveau zou blijven spelen. Dat zag ik als een vlucht." Lees verder

Pagina gegenereerd in 0.328125 seconden.