Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Twente schroeft begroting weer op

Laatste update:

Bij FC Twente lijkt alles voorlopig crescendo te gaan. De sportieve resultaten zijn er naar, maar ook op financieel gebied timmeren de Tukkers aan de weg. De huidige nummer twee van de Eredivisie staat volgens voorzitter Joop Munsterman, ondanks de huidige economische recessie, voor het beste boekingsjaar ooit. Ook de begroting wordt komend seizoen weer wat opgeschroefd.

TC/Tubantia weet te melden dat Twente vanaf komend voetbaljaar met een begroting van 31 miljoen gaat werken, een stijging van anderhalf miljoen ten opzichte van het huidige seizoen. “We halen uit de catering in het stadion nu twee miljoen euro en volgend seizoen zal dat drie miljoen zijn”, legt Munsterman uit.

“Ook hebben we tijdens dit seizoen nog eens negenhonderd businessstoelen verkocht en die hebben we er dus volgend jaar vanaf het begin bij.” De preses bestrijdt de verhalen dat Twente deze jaargang met een begrotingstekort van 600.000 euro kampt. “Sterker nog: wij stevenen af op een recordwinst van 2,5 miljoen euro. Wij zijn bezig met ons beste jaar ooit”, pareert Munsterman.

Collega Jan van Halst, de commercieel manager, zegt dat Twente met een scherpe blik alle huidige financiële ontwikkelingen in de gaten houdt. “We merken de gevolgen nog niet, maar we steken onze kop ook niet in het zand. In plaats van je te fixeren op een grote sponsor, kun je je bijvoorbeeld ook richten op vijf kleinere, waardoor je minder kwetsbaar wordt. Wij zijn op dit moment bezig allerlei nieuwe ideeën te ontwikkelen.”

Uitbouw Grolsch Veste
Munsterman wist tevens te melden dat in mei 2010 wordt begonnen met de uitbreiding van het Twente-stadion. Als alles volgens schema loopt moet de Grolsch Veste vier maanden later kunnen worden opgeleverd met een capaciteit van 34.000 toeschouwers.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Daar kan Feyenoord (jammer genoeg) nog wat van leren. Netjes van Twente!

18 maart 2009 om 12:18

Alles staat of valt met prestaties, dat is en blijft mijn mening.

Al kom je om in je liquide middelen, als de prestaties gewoon klote zijn, merk je het gewoon in je portemonnee. Twente merkt nu al wat goede prestaties teweeg kan brengen. Onder ander verkoop van Touma, Kennedy, Wielaert. Naderende verkoop van Elia en wellicht Arnautovic, de verhuizing naar de Grolsch Veste waar de recettes lekker binnenstromen, de gelden van de Uefa Cup, merchandising, sponsoren in de regio die gelijk in Twente willen investeren, omdat het zo goed draait...conclusie: presteren.

Als Feyenoord gewoon op het veld laat zien hoe ze aan die historie zijn gekomen, zullen ze hetzelfde merken als Twente nu.

18 maart 2009 om 12:36

volgens mij is er aan touma en kennedy niks verdient hoor..
en van alles wat er verdiend wordt aan transfers gaat de helft nog naar de gemeente(schuld aflossen)

18 maart 2009 om 16:32

@ Ahmedhossam

'het is echt achterlijk om te zeggen dat je door prestaties, solide beleid kan voeren.'

Dat zeg ik ook niet. Ik praat alleen over het verband financiële middelen - prestaties. Twente presteert de laatste jaren constant en merken dat in hun portemonnee, zelfde geldt voor Groningen. Ik zeg niet dat de prestaties op het veld ervoor kan zorgen dat er een geschikte voorzitter bij de club aanwezig is of een algemeen directeur, maar hoe minder er gepresteerd wordt, des te minder er geld in de kas binnenkomt. Dáár heb ik het over. Ik snap ook wel dat er beleidsmatig veel meer komt kijken dan alleen datgene wat ik aangaf, de prestaties zijn erg belangrijk. Dat merkt Twente in positieve en Feyenoord in negatieve zin.

18 maart 2009 om 19:05

Reden dat de begroting omhoog gaat wordt door Jan van Halst uitgelegd, vanaf 2.00 minuten!!

http://www.fctwente.tv/?video_id=46.
Eenaantal Anekdotes uit dit gesprek;

"er wordt hier zoveel gezopen"

"toen wij het Gelredome afhuurde voor de wedstrijd tegen Arsenal hadden ze in Arnhem voor 2 wedstrijden bier ingekocht, In de wedstrijd dat twente daar speelde was dit voor de rust al op"

Die tukkers toch! zuipzakken :-)

"de mega dikke leidingen die door de grolsch zijn aangelegd staan op knappen en we gaan kijken hoe we dit op kunnen lossen"

Aldus Jan van Halst;

Prachtig!!

Reken er maar op dat daar in de grolsch veste wat aan Catering binnenkomt!!

18 maart 2009 om 12:45

Hoe lang ben je niet in Nl geweest? Touma was transfervrij en vorig jaar heeft twente 15 milj binnengehaald met de verkoop van Engelaar, Wilkshire en El Ahmadi, Huyegems deze winter voor 9 ton...
leuk saldo , waar mee meteen ook groot deel van de gemeentelijke lening is ingelost , waardoor twemte veel minder rente betaalt en begroting ook hoger kan worden..

18 maart 2009 om 12:47

@ Dridge:
niet alleen prestaties zijn van belang. Tuurlijk, als je wint heb je vrienden dus zullen er veel meer mensen op je wedstrijden afkomen. Zeker wanneer je je stadion uit breidt. Bovendien zullen er meer sponsoren bereid zijn om te komen. Transferbudget is lkkr om binnen te krijgen, maar dat geld gaat niet in de begroting. Bovendien wil je blijven presteren zul je van dat geld wat je krijgt ook weer een goeie speler terug moeten halen.

Maar nu op het punt wat ik eigenlijk wilde zeggen: Twente heeft ook nog eens een goede ligging. Ze hebben net als Heerenveen en Groningen en groot achterland. Ze zijn de grootste club van een hele grote omgeving, hierdoor zullen mensen die van voetbal houden in de buurt naar twente gaan. Want je gaat het liefst naar een goeie wedstrijd, en dan kom je dus weer wel uit op prestatie.

18 maart 2009 om 13:16

Sorry verhuizing naar de Grolsch Veste. Twente is een aantal jaren geleden al verhuisd en dat stadion wordt nu, sneller dan verwacht, uitgebreid. Touma en Kennedy is niet tot nauwelijks iets aan verdiend. Engelaar, El Ahmadi dat zijn de opbrengsten.

Presteren is zeker van belang zou kun je spelers die je gekocht hebt voor 8 ton, of uit eigen jeugd, voor meer verkopen. Het verhaal Feyenoord gaat veel verder dan alleen presteren. Daar is jaren lang gewoon heel slecht omgegaan met geld waardoor ze nu achter de feiten aanlopen.

Twente lijkt nu toch structureel subtop de spelen met enkele uitschieters en gaan alleen maar verder groeien zoals het er nu naar uitziet. Goede zaak voor het Nederlands voetbal lijkt mij zo.

18 maart 2009 om 13:46

Excuses...engelaar, Wilkshire en El Ahmadi brachten het geld op, maar dat is niet de strekking van mijn post.

Het gaat erom dat er E E R S T moet worden gepresteerd en dat zorgt voor een kettingreactie. Tuurlijk moet het organisatorisch gezien bekwame mensen op die posten zitten en tuurlijk moeten er goede spelers gehaald worden (nooit een garantie of zo'n speler uit de verf komt, maar dat is een ander verhaal); als je presteert, word je op heel veel vlakken beloond en je ziet het gewoon terug in de vereniging.

En dat er bij Feyenoord slecht om wordt gesprongen met geld, dat kan, maar is dat geld terugverdiend door plaatsingen/prestaties in de Cl? Uefa Cup? Westrijdpremies gekregen op Europees niveau? Hoge klassering in de Eredivisie? Nee...

Geld hebben doet veel en kan veel, maar de prestaties koop je niet (zomaar).

18 maart 2009 om 15:24

Feyenoord verkocht Kuijt en Kalou voor heel veel geld.
Er werd nog maar 7 jaar geleden een uefa cup gewonnen.

Het slechte presteren van Feyenoord is juist ontstaan door het slechte beleid en slechte financien. Niet andersom.

Dus eerst was er wanbeleid. Toen slechte financiã«n. En toen gingen de prestaties achteruit.

het is echt achterlijk om te zeggen dat je door prestaties, solide beleid kan voeren.
juist clubs die al jaren solide zijn, presteren nu goed. Twente, Heerenveen, Groningen.

18 maart 2009 om 15:48

@dridge; Dat is dus al de grootste denkfout die je kunt maken. Pas door eerst goed beleid te voeren..kun je tot dergelijke prestaties komen. Op en buiten het veld.
komt bij dat het geld van de Cl league naar Psv is gegaan..en in de Uefacup begin je pas in de kwartfinale wat te verdienen. De duels van Twente waren ook voornamelijk op Tv Oost te zien..brengt wat minder op dan landelijk. En het is niet de klassering die de percentages bepalen van het Tv geld..maar het marktaandeel. En volgens mij is dat niks minder..zelfs meer dan Twente. Geef je alleen gelijk in dat je met geld geen prestaties koopt. Dat heb je juist bij Feyenoord gezien.

18 maart 2009 om 16:20

Touma niet dat klopt maar Kennedy voor 1 miljoen naar Ajax.
Overigens ten tijen van deze transfeers gold de regel nog niet van de helft naar de gem. Enschede.
Die regeling ziet er als volgd uit, het 1e miljoen is voor Twente en van alles wat daar boven zit daar gaat 50 procent naar de gemeente. Voorbeeld El Ahmadi is voor 5 miljoen naar Feyenoord gegaan het 1e miljoen was voor Twente 4 miljoen gedeeld door 2 is 2 miljoen zodat Twente 3 miljoen overhield van deze transfeer.

18 maart 2009 om 18:44

Klopt niet helemaal. Twente krijgt de eerste miljoen van een transfer helemaal en van het resterende bedrag moeten ze de helft afstaan. Daar gaat dan weer 50% van naar de gemeente en de andere helft naar andere instanties waar nog aflossingen aan moeten worden betaald zoals banken.

Goede berichten uit Twente kamp

Mooie cijfers kunnen de Tukkers voorleggen.

al is die extra winst uit de catering natuurlijk mimder mooi voor de consumerende tukker. Moet je zometeen 4 euro voor een gehaktbal betalen.

18 maart 2009 om 12:41

Nee hoor er komen 10.000 extra bezoekers die een gehaktbal kunnen eten vandaar de hogere inkomsten van de catering

18 maart 2009 om 13:16

zit je nu niet een jaar mis? Ik meende dat op de supportersavond van gister gemeld is dat het begin van de uitbreiding in mei volgend jaar staat gepland, voltooiing september volgend jaar.
Deze begroting is voor komend seizoen, dus nog een jaar voor de uitbreiding.
Wat Fries zei kwam ook het eerste in mij op. Daarnaast gaan de prijzen van seizoenskaarten ietwat omhoog. (gisteren ook naar voren gekomen tijdens de supportersavond).

edit: ik zie ook dat het in dit artikel staat over de uitbreiding. Ik wacht vol smart op de mensen die mij erop wijzen dat ik beter moet lezen

18 maart 2009 om 15:23

mooi dat uitbereiding doorgaat!!!! Twente word eeen grote club!
34.000 is echt veel.... bijna net zo groot als van Psv volgens mij..

@wandering.... als gehaktbal bennie effe iin het stadion langskomt heb je weer genoeg gehaktballen verkocht

18 maart 2009 om 15:34

Niets nieuws dit , munsterman haalt gewoon het maximale uit fc twente, jarenlang is er geen optimaal gebruik gemaakt van de sponsoren en mogelijkheden in dat gebied, op een gegeven moment zit ook twente aan hun top,
Ajax en psv en feyenoord hebben de beste groei mogelijkheden omdat die veel fans in nederland hebben en zowel in het buitenland.

Maar toch goed van twente. ik hoop dat ze het vol krijgen.

18 maart 2009 om 15:59

Gehaktbal? Zit je zeker in een skybox, want voor het gewone volk is er alleen broodje beenham,hamburger,braadworst en frikadel

18 maart 2009 om 16:40

Neehoor, je hebt broodje gehaktbal, broodje hamburger, braadworst en nog beenham enzo. Geen frikandel, wel een hamburger

Even betweterig doen Ik ben er namelijk elke thuiswedstrijd bij

18 maart 2009 om 19:17

Dat zit ik ook al zo'n 25 jaar// Maar onder vak P geen gehaktballen
jij zit vast op de 2de ring. Daar valt de catering onder Twente. Beneden nog niet.

18 maart 2009 om 13:58

Behalve dat er nu veel meer mensen naar het stadion komen, heeft Twente dit seizoen voor het eerst de catering in eigen beheer genomen.

18 maart 2009 om 15:44

Als ze 4 euro gaan vragen, dan neemt iedereen lekker van thuis iets te eten mee. Dan heb je juist negatief effect.

Het zal puur liggen aan de extra bezoekers, en betere organisatie van de consumptie verstrekking.

18 maart 2009 om 16:34

is het niet zo dat twente nu alleen de catering op de 2de ring in eigen beheer heeft en de eerste ring nog uitbesteed is. Dit is volgend jaar volgens mij niet meer het geval! Daarom meer winst!

18 maart 2009 om 18:30

Tjaah, wat denk je dat een halve liter bier hier nu kost dan?
Maar als je bij de big boys wil horen, moet je ook als supporter sommige dingen gewoon accepteren.

Het is al een tijd bekend dat ook Fc Twente commercieler word, ik als supporter vind het natuurlijk altijd jammer, maar het dat hoort er nu eenmaal bij.

18 maart 2009 om 19:21

2 euro voor normaal biertje..3,50 voor 0,4l. Als je dat hoge prijzen vind...kom je nooit de deur uit. Betaal je ook in het uitgaansleven. Prijzen zijn geheel in de verhouding.

Haha, mijn clubbie!
Geweldig, met ongeveer 34000 man Twente naar de overwinning schreeuwen!
Twente groeit sportief en economisch. Nou is het de taak aan een Heerenveen en een Groningen om mee te groeien. Maakt het de competitie alleen maar spanneder op!

18 maart 2009 om 12:24

Dat je Heerenveen noemt begrijp ik maar Groningen? Die lopen op dit moment al 13 miljoen achter qwa begroting terwijl Az, Heerenveen en Twente vergelijkbare begrotingen hebben. Had je in deze dus beter Az kunnen noemen die overigens ook het stadion gaan uitbreiden en komend seizoen met de Cl een impuls kunnen geven aan de begroting.

Maar laten we Twente een groot compliment geven voor de vooruitgang van de laatste jaren. Veel succes ermee. Overigens zie je aan die Van Halst zijn manier van praten dat het een echte marketingman is. Groot hekel aan de manier van doen van deze mensen maar blijkbaar werkt het wel.

18 maart 2009 om 12:44

groningen loopt inderdaad een stuk achter maar groeid al jaren een paar miljoen per jaar, dus gaat langzamer, maar gaan ook elk seizoen omhoog. ze kwamen van 11miljoen gulden 6 jaar terug en staan nu op 17miljoen euro en zullen komend jaargang waarschijnlijk naar 20 gaan... Keurig van Twente trouwens, net als Heerenveen zullen ze Feyenoord zeer binnenkort voorbij gaan.

18 maart 2009 om 12:53

Ben het wel met je betoog over Groningen eens en ze doen het ook geweldig hoor daar niet van. Enige wat ik in deze aan wilde geven is dat Groningen in 1 adem genoemd wordt met Heerenveen en Twente terwijl er nog een groot gat te overbruggen is. Dat lijken de meeste niet te weten.

Overigens dat laatste zinnetje wil ik nog wel eens zien. Feyenoord heeft nu een begroting van als ik het goed heb 47 miljoen. Deze zal natuurlijk dalen echter met de achterban en eventuele investeerders kan men met een paar jaar weer de goede kant op gaan en zal men toch nog een voorsprong hebben qwa begroting op de subtoppers.

18 maart 2009 om 13:21

Feyenoord heeft een begroting van 42 miljoen, die volgend jaar een jaar wordt terug geschroefd, puur en alleen om zeker quiet te kunnen draaien. Zodat het geld van eventuele investeerders direct naar spelers aankopen kan gaan ipv het aflossen van schulden.

Twente is een mooi voorbeeld van als je echte zakenmannen met een hart voor de club in de dagelijkse top hebt zitten en met een degelijk beleidsplan je heel maar dan ook heel ver kunt komen. Daarom ben ik vanzelf sprekend ook blij dat de investeerders (stuk voor stuk zakenmannen met een hart voor Feyenoord) ook inspraak willen op het beleid bij Feyenoord. Daar krijg je een goede organisatie van, waardoor Feyenoord weer naar de toekomst kan kijken. Net als Twente dat nu kan. Als het zo door gaat, zal de Nederlandse competitie alleen maar sterker worden. Zo dat we weer aan kunnen sluiten bij de Europese landen die ons de laatste tijd voorbij zijn gegaan.

Is dat even positief nieuws. Op weg naar de top met Joop voorop

Doet twente goed. We moeten onze kans ook grijpen.

34.000 supporters, wordt het dan niet tijd voor een nieuw stadion? Of in ieder geval veel betere faciliteiten om het gras goed te houden, met meer plaatsen neem je weer meer licht weg, dat is zeer nadelig voor de kwaliteit van het gras en aangezien kunstgras er niet in komt, zullen ze toch iets moeten verzinnen.

Twente doet het wel erg goed de afgelopen jaren, maar ik vraag me af of ze daarna ook verder kunnen groeien, het is niet voor niks dat de gehele top 3 het moeilijk heeft met het voeren van beleid, vanuit de verwachtig is het veel moeilijk beleid voeren en voetballen. Als je eenmaal top van Nederland bent, wordt het meedoen in Europa en dat is voor Nederlandse clubs gewoon erg moeilijk! Bovendien groeit niet alleen de begroting en het aantal toeschouwers, de verwachtingen groeien evenredig!

18 maart 2009 om 12:15

Faciliteiten om het gras betere kwaliteit te geven zijn er al!
Twente heeft sinds kort lichten op de grasmat staan, deze worden ook gebruikt bij Manchester, Arsenal en Psv.
Deze lampen zorgen ervoor dat het gras beter aan elkaar groeit en je een perfecte grasmat krijgt.

18 maart 2009 om 12:48

wel beetje wakker blijven he ook als nog maar het middaguur...
Bestaande stadion wordt op prachtig Engelse architectuur stap voor stap naar 43.000 uitgebouwd,
ze zijn nu op de helft dus bog ff geduld he

18 maart 2009 om 15:56

Klopt. Aan de top komen is 1, er blijven is een stuk lastiger. Ik heb soms ook het gevoel dat het nu allemaal echt mee zit. Wellicht dat ik het bijna niet kan bevatten dat de club de enkele jaren geleden bankroet was, hier nu staat.

18 maart 2009 om 16:11

ja dat klopt het is onvoorstelbaar dat we nu hier alweer zitten wij zijn in 3 jaar echt omhoog gestoten ofwel toen de heer munsterman kwam.

18 maart 2009 om 16:08

Er zijn Twente supporters die dachten dat Twente wel even kampioen zou worden. En tot voor kort zelfs nog dachten Az in te halen.
Daar reken ik mij niet onder..maar die verwachtingen zijn er al. En dat is nu de 2de plek en de beker. Ik zelf ben al tevreden dat we weer Europees voetbal gaan halen..want dat kan niet meer misgaan. Psv ligt te ver achter.

18 maart 2009 om 16:14

klopt wat je zegt die mogen ze nog niet verhogen omdat de omwonenden daar op tegen zijn. ze zullen anders te veel zon missen hhaha. moet twente hun ook maar een paar lampen kado doen.
maar goed de begroting heeft niks met het verkoop van elia en marko te maken die zitten daar nog niet bij. zou ook niet slim zijn als ze dat wel zouden doen. dan zijn ze namelijk verplicht ze te verkopen. en wie weet spelen ze volgend seizoen nog steeds in enschede

dit is een reactie op Potenthuis hij wordt steeds ergens anders geplaatst

18 maart 2009 om 12:35

Wel mooi dat Twente blijft groeien, en met de bouw naar 34.000 gaat er zeker een 2e ring op de andere kant achter het doel of ene lange kant?
Maar we krijgen nu mooie en grotere stadions in Nederland, erg mooi.

18 maart 2009 om 12:41

De tweede ring wordt doorgetrokken tot het eind van de andere korte zijde. Daarnaast worden de stoeltjes tot een aantal rijen dichter bij het veld geplaatst. De andere lange zijde blijft dus "laag".

18 maart 2009 om 15:01

lampen worden ook door heerenveen gebruikt..

En dan lopen er nog mensen te beweren dat het Nederlandse voetbal zwaar in verval is. Dit is samen met de bouw van de nieuwe stadions een van de tekenen dat het Nederlandse voetbal toch echt in de lift zit!!!!

18 maart 2009 om 12:14

Daar heb je helemaal gelijk in. het merendeel van de clubs is positief bezig al steekt Twente daar wel boven uit.

18 maart 2009 om 12:21

Totaal niet mee eens.. We krijgen inderdaad nieuwe stadions en grotere begrotingen, en dan?? Dat gebeurt in ieder land, het gaat erom wat er gepresteerd wordt op europees gebied en dat is 0,0

nederland stelt niks meer voor al willen we nog zo graag.. Er komt vast wel weer een tijd dat er een keer iemand weet te presteren maar op het moment heeft niemand iets te zeggen.. Twente doet het dan wel goed nou maar zal ook nooit de club zijn die Neerlands trots hoog houd, hooguit die van Enschede..

toch goede zaak van Twente, ik hoop dat ze maar doorgaan en doorgaan, dan komt de klap nog veel harder aan!

18 maart 2009 om 12:23

Niet bovenuit, schouder aan schouder met A Z en Heerenveen, misschien in mindere mate ook Groningen

18 maart 2009 om 20:12

ik snap je niet en volgens mij snap je jezelf ook niet. En dat zegt een fries te zijn. Ik hoop dat je weet wat ik bedoel. Twente steekt boven heerenveen uit? laat me niet lachen. Ga je schamen of verhuis !

Hoeveel toeschouwers kunnen er nu dan in het Grolsch Veste want, kan het niet uit de tekst halen ?

18 maart 2009 om 12:17

Volgens mij iets van 28000 ofzo.

18 maart 2009 om 12:20

Het is 24.000.. maar dat had je ook wel ff op kunnen zoeken?
On: Goed te horen dit! Hopen dat de andere subtoppers als groningen/heerenveen dit ook lukt, zodat de traditionele top 3 het steeds maar moeilijker krijgt en de competitie elk jaar spannender gaat worden.

18 maart 2009 om 16:26

Az heeft hun titel al afgepakt, maar laat Twente,heerenveen en Groningen maar ook in de buurt komen..

18 maart 2009 om 12:24

Om precies te zijn is het nu 24.200

34.000 dat is wel heel veel! Krijgen ze dat wel vol? Bedoel ik verder niet slecht natuurlijk, maar dat is best veel. Al snap ik het wel, Twente speelt nu goed en mooi voetbal en ze hopen dit vol te houden waardoor er meer mensen naar het stadion willen en meer inkomsten komen zou verder ook niet slecht zijn als het groter word voor wedstrijden voor Oranje, om die is wat vaker ergens anders te laten spelen dan alleen de Kuip of de Arena

Ik vind dit niet slim:
O, het gaat goed, uitbreiden!
En als men een jaartje minder presteerd, hoe gaat het dan?

Twente wil altijd op basis van 1 goed jaar gelijk door stormen, en voorheen was dat altijd hetgeen waar ze faalden. Ik hoop maar voor ze dat ze de goede keuze maken, het zou wel eens een grove fout kunnen worden.

18 maart 2009 om 12:23

Dus de uitbreidingsplannen van je eigen club vind je ook oerdom ? geef eens een goede reden waarom dit oerdom zou zijn ?

"voorheen was dat altijd hetgeen waar ze keihard falen" ? Geef eens voorbeelden.

18 maart 2009 om 12:30

Dat is heel wat anders. Wij zijn nu ruim 15 jaar constant aan het doorgroeien, en gebruiken niet al het geld wat we binnen krijgen. Hetgeen wat Twente wel doet. Wij houden het als reserves, en geven misschien 1/10e voor aankoop nieuwe spelers. Dat is een groot verschil ten opzichte van Twente.

Twente wil nu in 3/4 jaar gelijk mee in de top van Nederland, maar daar heb je tijd voor nodig. (of een investeerder, zie Az)

Nu krijg ik allemaal reacties over me heen dat Twentenaren er ook zitten in mindere tijden, en dat ik er geen kijk op heb en dit en dat, maar het verleden heeft aangewezen dat haastige spoed zelden goed is.

18 maart 2009 om 12:49

@ Feankenner

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Heerenveen is Twente eigenaar van haar stadion, alle opbrengsten (catering, congressen) komen ten goede van Twente.

Twente heeft als enige club in de eredivisie de spelersgroep op 0 Euro begroot en transferinkomsten vormen ook geen onderdeel van de begroting. Dit is ook de reden waarom Twente geen spelers hoeft te verkopen.

In tegenstelling tot Heerenveen scout Twente om het elftal te versterken en niet om de clubkas te spekken. Twente is een voetbalclub, geen handelshuis.

Ook als het eens een paar seizoen sportief minder gaat zal dit financieel nauwelijks invloed hebben.

18 maart 2009 om 12:51

Blijkt gewoon dat je er geen kijk op hebt want wat jij zegt is veel te kort door de bocht! En juist dat blijkt en niet dat er gefaald word namelijk....

Snap echt wel wat je punt is maar denk dat je de plank volledig mis slaat omdat je niet weet waar je over praat! Tenminste weet je dus niet dat hier al zon 10jaar geleden de eerste aanzet toe is gegeven!

En daar plukt men nu (snel) de vruchten van!

18 maart 2009 om 12:53

Nou Riche beetje dubbel niet. Om te versterken en niet om de clubkas te spekken. Als Heerenveen een speler voor geld verkoopt dan spek je de clubkas en heeft deze het team ook versterkt. Bovendien waren Arnautovic en Elia ook geen directe versterkingen

18 maart 2009 om 13:01

Mijn punt is dat Heerenveen spelers graag verkoopt wanneer de vraagprijs wordt geboden, Twente daarentegen doet er alles aan om de selectie bijeen te houden en waar mogelijk te versterken. men verkoopt een speler alleen wanneer het niet anders kan (zie de gevallen Wielaert/engelaar).

18 maart 2009 om 16:25

In slechte tijden zaten er altijd nog meer Twentenaren dan Friezen op de tribune. Heerenveen staat nog heel goed in de geest als laagstgeklasseerde ploeg van de eerste divisie,die thuis voor 500 man speelden. En volgens mij gaat het juist geleidelijk aan. Sterker...in 1998 zou er in eerste instantie een stadion komen voor 25duizend man. In het Diekman hebben die er ook wel eens gezeten. Als 1 ding een vaststaand feit is..is dat het veelste lang heeft geduurd.
Heerenveen is geleidelijk gekomen waar het nu is..maar het heeft nog niet echt een tegenslag gehad. Ik denk dus dat Twente een veel sterkere basis heeft dan Heerenveen.

19 maart 2009 om 02:34

heerenveen is wel degelijk eigenaar van het Als riche

19 maart 2009 om 02:37

daar komt nog eens bij dat waneer je had opgelet de laaste weken je had kunnen lezen dat heerenveen de club is met het grootste eigenvermogen van alle eredivisie clubs

19 maart 2009 om 10:20

@ vries153: Op de website van Heerenveen staat dat het stadion sinds 2003 eigendom is van Sportstad Heerenveen Bv/nv, en dat Heerenveen daar een jaarlijkse huurprijs van 2 miljoen euro voor betaald. Dus is Sc Heerenveen niet langer eigenaar van het Als.

19 maart 2009 om 14:09

klopt maar daarbij ga je voorbij aan het feit dat heerenveen voor ik geloof 40% (niet zeker) aandeel houder is van het sportstad project.

18 maart 2009 om 12:24

Nee jij hebt er kijk op!
Als het wat minder gaat zitten we erook nog wel.
On: Goed nieuws dus :-) Ook over de uitbreiding naar 34000 ben ik erg te spreken. Als ik het goed is er alweer een grote wachtlijst op seizoenskaarten.

18 maart 2009 om 12:31

@feankenner
twente wil altijd op basis van 1 goed jaar gelijk door stormen? Wanneer deden ze dat altijd nog meer dan?
De wachtlijsten bij Twente voor seizoenskaarten is al jaren groeiende, zelfs nu de capaciteit van 24.000 vol zit is er een wachtlijst die nog steeds groeit. Ze gaan dus echt niet over 1 nacht ijs.

18 maart 2009 om 12:45

bijna elke club heeft een wachtlijst voor seizoenskaarten, verder ben ik het wel een beetje met feankenner mee eens.
Echter kan ik niet op de bankrekening kijken bij twente dus geen idee of ze het nou ruim hebben - kosten stadion of juist niet.
vind het nog al wat om meteen 10.000 er boven op te doen.
dat is bijna 50% meer, dat is echt extreem veel hoor..

18 maart 2009 om 12:42

Twente is al jaren bezig om dit te verwezenlijken.

Iedereen verklaarde twente voor gek toen gezegd werd dat twente wou gaan uitbereiden naar eerst 24000 dan eventueel 34000 en dan mss zelfs 40000 tot 42000!

Deze plannen kwamen namelijk jaren geleden naar buiten toen twente bijna failliet was een aantal jaren geleden al!

Uiteindelijk hebben ze alles (nog) waargemaakt. Dus dit gaat niet over 1nacht ijs he! En dus absoluut niet omdat ze nu een aantal seizoenen (volgens jou 1 seizoen) goed presteren!

Verder vraag ik me nog even af waar ze dan atijd keihard falen volgens jou!

Gr

18 maart 2009 om 16:00

Onzin Feankenner. Dit is gebaseerd op uitvoerige marktonderzoeken in de regio over de potentie van Twente. Er waren ook mensen die riepen dat het oorspronkelijke Arke stadion veel te ruim zou zijn (13.200). Kijk waar Twente nu staat. Twente speelt nu al drie jaar voor de plaatsen 1 t/m 5, dus ook daar ga je kort door de bocht.

18 maart 2009 om 16:01

doen ze dat bij Heerenveen ook niet?
Er staan er nog steeds een paar duizend op de wachtlijst, dus waarom zou het niet kunnen?
Afgunst uit het hoge noorden??

Zo Twente is echt wel goed bezig. Ik dacht alleen dat het Twente stadion iets van 40.000 mensen zou krijgen? of is dat nog weer een nieuwe uitbreiding?

18 maart 2009 om 12:25

Dat is het idee, als de Wk naar Nederland / Belgie wordt gehaald. Maar dat zijn (nog) erg ambitieuze plannen.

onzin feankenner, deze uitbreiding stond al op papier voordat dis seizoen zou beginnen , tim13 dat is inderdaad nog weer een nieuwe uitbreiding die later weer komt

Hopelijk kan Twente blijven door groeien dan zit er wel potenciele topclub.

Ja eerst word de andere lange zijde uitgebouwd, dan komt het op die capacitiet waar munsterman nu over praat. De laatste korte zijde kan dan later nog. Feankenner waar basseer je op dat het oerdom is? er is al een grote wachtlijst voor nieuwe kaarten. En mocht het een seizoen minder gaan? Een echte supporter levert dan heus niet gelijk zijn jaarkaart in, weet niet hoe dat bij jullie friezen zit? Als een club als twente, maar ook heerenveen groningen door wil groeien, is uitbreiding van het stadion prioriteit nummer 1. Het stadion is met allerlei facetten inkomstenbron nummer 1. Dus snap jouw standpunt absoluut niet. Verder... Hulde twente en ga ook de komende jaren voor Top 5!!

18 maart 2009 om 12:36

Niet de lange zijde wordt uitgebouwd maar de korte zijde, en de grachten verdwijnen zodat de capaciteit wordt uitgebreid met ruim10.000 toeschouwers totaal dus ca. 34.000, later komt ook de lange zijde erbij en wordt het totaal aantal toeschouwers uitgebreid naar 44.000. Maar het grootste voordeel van Twente is natuurlijk dat men eigenaar van het stadion is.

Twente krijgt het stadion met 34 000 waarschijnlijk ook wel vol. de aanvragen voor seizoenskaarten en wedstrijdkaarten liggen zo hoog dat ze daarom meteen een grote uitbereiding plannen. hopelijk word het nog een keertje 40 000, dan mogen er ook internationale wedstrijden gespeeld worden en kunnen we het Nederlands Elftal misschien wel een keertje aan deze kan van het land bewonderen. hopelijk kan Twente dit volhouden en een stabiele (sub)topper worden.

18 maart 2009 om 12:35

5 september Nederland - japan in de grolsch veste

18 maart 2009 om 12:47

Kijk dat vind ik echt mooi, dat het nederlands elftal niet speelt in een halfvolle kuip of Arena maar dat ze ook de provincie ingaan en daar nu ook gaan spelen.... Het komt dan zeker vol te zitten en dan kunnen andere regio's ook Nederland eens bewonderen...

18 maart 2009 om 12:53

@hietbrink62 heel leuk dat twente voor 40000 man gaat en gaat proberen nl elftal daar te laten spelen maar het ligt niet alleen aan de stadions maar ook aan de ligging als je kijkt naar amsterdam rotterdam of eindhoven is natuurlijk vele malen beter dan twente maar mij maakt het niet uit maar daar kijken ze natuurlijk wel op he

18 maart 2009 om 12:58

Sorry ik kan er ook niets aan doen. haha

18 maart 2009 om 13:03

Het lijkt me dat, met het oog op het Wk (daar doel je neem ik aan op), Enschede centraler ligt dan Amsterdam en Rotterdam (daar houdt Nederland immers op).

18 maart 2009 om 13:09

De ligging is perfect. De regio Twente en de steden daar vlak buiten liggen te ver af van Eindhoven en de Randstad om daar 'even' een wedstrijd van het Nederlands elftal te gaan bezoeken. Enschede echter is voor elke Tukker, Achterhoeker of Drent stukken dichter bij. En dan heb je eht toch al snel over een populatie van 1,5 miljoen. Je bedient hiermee juist een deel van de bevolking die normaliter niet of zeer moeilijk in staat is om interlands te bezoeken. Een goede ontwikkeling dus

18 maart 2009 om 12:48

Dat vindt ik schandalig btw fctdriene. Heerenveen heeft ook al een groot stadion en daar is nog nooit 1 gespeeld. Overigens gun ik het jullie van harte

die 4 miljoen komt door de verkoop van wielaert toch?

18 maart 2009 om 12:52

Transfer inkomsten worden niet opgenomen in de begroting, sterker nog de spelersgroep wordt op de balans op 0 euro gewaardeerd.

18 maart 2009 om 15:07

Als Fc Twente de spelersgroep en de transferinkomsten niet mee nemen in de begroting en ze hebben 'maar' 2,5 mln winst gemaakt over 1 seizoen, waar alle resultaten in mee zijn genomen, inclusief de transferinkomsten en uitgaven, dan vraag ik me af of die begroting wel omhoog moet! Volgens mij hebben ze namelijk veel meer inkomsten gehad uit de verkoop van spelers dan op de aanschaf van nieuwe spelers. Er zal vast wel iets van in de begroting zijn opgenomen.

Al met al zeer mooie cijfers vanuit Enschede.

Keep up the good work!!

18 maart 2009 om 17:09

Nu worden er een aantal financiële stukken door elkaar gehaald.

Zoals Riche juist opmerkt wordt de selectie voor 0 euro op de balans gewaardeerd. Op de begroting (geraamde baten en lasten voor komende jaargang) worden transfers ook niet opgenomen. Dit zodat je niet afhankelijk bent om je lasten te dekken met verplichte verkopen van spelers.

Jogiknows waar jij op doelt is de verlies-en-winst-rekening (afrekening). Hierin worden alle daadwerkelijke kosten (inclusief speleraankopen) en alle daadwerkelijke opbrengsten (inclusief spelerverkopen) tegen elkaar weggezet. Hierin is dus het transfersaldo meegenomen. 2,5 miljoen winst is redelijk in deze tijd.

Ik ben er niet van overtuigt dat Twente er beter op word door het stadion direct al uit te gaan bereiden naar 34,000 . Zoals je nu al ziet is het nooit helemaal uitverkocht. Hoeveel kaarten zijn er nog wel niet in de vrije verkoop, Daar bedoel ik niet mee de kaarten die overblijven bij de uit supporters. Maar gewoon op de 2de ring achter de goal zijn er erg veel kaarten in de vrije verkoop. Dus niet alle seizoenskaarten zijn verkocht dit seizoen !

18 maart 2009 om 13:03

Er worden altijd plaatsen vrij gehouden voor de vrije verkoop en tevens zit het stadion nagenoeg elke wedstrijd helemaal vol.

18 maart 2009 om 13:09

Dat er af en toe lege plaatsen zijn gebeurt als seizoenkaart houders niet op komen dagen. Twente heef meen ik mij te herinneren ruim 4000 karten in de vrije verkoop die iedere keer zijn uitverkocht.
Aangezien Twente alleen de seizoenkaart houders meetelt die ook daadwerkelijk in het stadion zijn komen de aantallen vaak uit op gemiddeld tussen de 23.500 en 24.000 die dan weer genoemd worden door de stadionspeaker en op tv

18 maart 2009 om 13:18

De seizoenskaarten zijn zeker wel uitverkocht. Ik zou zelf een seizoenskaart hebben in vak 305. Maar kwam achter een paal te zitten. Omdat de rest van de (normale) vakken uitverkocht is hadden we alleen de keus tussen een plek achter de paal of een premium seat. Tijdens competitiewedstrijden kan je normaal geen kaarten kopen voor de vakken boven vak-p. Dat er veel plaatsen vrij zijn komt eerder doordat veel supporters bij elkaar gaan staan en niet op de eigen stoel plaatsnemen. Er is bovendien alweer een wachtlijst sinds de verkoop van de jaarkaarten afgelopen zomer.

Leuke bijkomstigheid : potentiele aankopen lezen ook media... die wilden al wel graag komen en nu nog meer want die weten dat een gezond financieel beleid is..
Twente heeft door te investeren in selectie, trainers. trainingscomplex, stadion het verder gebracht dan we allemaal hadden gedacht en zijn concurrentie niveau in de erdivisie zodoende flink verbeterd...

wat is dan de begroting ? stadion / Sponsers etc of hoe moet ik dat zien ? kan iemand me dat uitleggen

18 maart 2009 om 13:13

Vaste onderdelen in de begroting zijn de inkomsten uit het stadion, Sponsoren, tv inkomsten, het geven van een clinic U E F A cup (in een ideale situatie C L) Merchandise etc.
aan de uitgaven kant hypotheek, salarissen etc.

18 maart 2009 om 13:20

aha oke bedankt

18 maart 2009 om 13:25

De begroting is een overzicht met alle (verwachte) inkomsten en uitgaven voor het komende jaar. Hierin staan een aantal inkomsten en uitgaven die al zeker of bijna zeker zijn (bijvoorbeeld inkomsten van sponsoren, het grootste deel van Tv gelden, en aan de kostenkant zijn dat huur voor stadion, de vaste salarissen, dus exclusief premies e.d.).

Het lastige van die begrotingen is dat je een deel ervan ook moet inschatten. Zo zijn recettes afhankelijk van hoeveel publiek er op wedstrijden af komt, hoeveel wedstrijden je thuis speelt buiten de competitie om (beker + europees voetbal) en dergelijke.

Een sluitende begroting inleveren is geen kunst, alleen zul je zien dat de clubs die steevast in de financiele problemen komen hun inkomsten steeds te hoog inschatten en hun kosten te laag.

Zo te zien heeft Twente het wel goed voor elkaar.

18 maart 2009 om 16:38

Twente hoeft in iedergeval geen huur voor het stadion te betalen omdat dit in eigen beheer is!

Heel mooi dat Twente zich schaart bij Az en Heerenveen als het gaat om structurele groei en een gedogen beleid. Dit zijn drie clubs die het de gerenomeerde top elk jaar lastig kunnen maken, waarvan akte.

Super nieuws... Het werd ook tijd dat de Fc weer naar de plek gaat die hen toekomt.
Ik heb helaas wel een kant tekening, waarom is deze groei niet eerder ingezet? Iedereen weet dat door een Te voorzichtige schatting met de bouw van het orginele stadion de club bijna een hele voetbalgeneratie heeft gemist voor 8 jaar. Ben er wel blij om dat deze achterstand nu wordt ingehaald en er weer vooruitstrevend word gewerkt in Enschede. daarvoor hulde

Het woord is straks weer aan Az & handelshuis-heerenveen!! (wat zijn eigenlijk de vooruitzichten bij deze twee clubs??)

18 maart 2009 om 13:33

Klinkt een beetje arrogant, Handelshuis Heerenveen. Want Fc Twente zou Sulejmani en Alves ook verkocht hebben voor resp 16.25 en 18 miljoen. Er wordt een beetje schamper gedaan over het feit dat wij door slim handelen groter en groter zijn geworden. Terwijl Twente door de gemeente Enschede op de rails is gezet.

18 maart 2009 om 13:48

Dat het arrogant klinkt ben ik helemaal met je eens en ja ook Twente zou die spelers verkocht hebben, zeker als je beseft dat het anders een arbitrage in het verschiet ligt.
Alleen denk ik dat hij het niet zo bedoelt en gewoon de naam uit de media of hier heeft overgenomen.
Daarbij is het nog gewoon de vraag of het niet een slim beleid is, veel winst op je spelers en structureel in de top 5

18 maart 2009 om 13:56

Je hebt gelijk, handelshuis heeft een negatieve klank !!.. m'n excuses.
(alle clubs zijn handelshuizen )
Wat er mee bedoel te zeggen is, waar blijven al die miljoenen?
Een deel is er van geïnvesteerd in nieuwe aankopen.
Maar wat is er gebeurd met de overige miljoenen?

Volgens mij had Heerenveen al een subtopper kunnen (moeten?) zijn in Europa!

18 maart 2009 om 13:55

@mattttiz: je geeft aan dat Twente gelijk bij de bouw van het stadion (1998) het grootser had moeten aanpakken; maar hou er wel rekening mee dat Twente toentertijd veel minder geld te besteden had. De mogelijkheid tot uitbreiding (betere fundamenten e.d.), daar is toen al wel rekening mee gehouden, maar in de jaren erna ging het steeds slechter tot een bijna-faillissement in 2003. Vandaar dat de uitbreiding nu plaats vindt.

18 maart 2009 om 14:10

Onzin Tubantia: Ze hadden wel degelijk groter mogen denken. (een stadion ala Utrecht en Willem Ii 15-18000). Dat er met de bouw van het stadion rekening is gehouden met een eventuele uitbreiding is een fabeltje van het toenmalige bestuur, en dus ook niet in de plannen meegenomen. Hierdoor heeft de club zichzelf in een moeilijke positie geplaatst waardoor ze niet genoeg mogelijkheden hadden om de moeilijke periode van 2001-2003 te overbruggen.

18 maart 2009 om 14:45

Wellicht zag men de financiële bui al hangen en durfde het toenmalige bestuur de gok dan niet aan; Twente raakte natuurlijk reeds toen al langzaamaan in de financiële problemen. Ach, wat geweest is, daar doe je in feite ook niet veel meer aan. Twente kijkt naar de toekomst, en hopelijk kunnen meer subtoppers een dergelijke groei gaan doormaken het komende decennium!

18 maart 2009 om 16:34

Prachtig dat Twente doorgroeit, veel ambitie daar en niet dat afwachtende

Er wordt op dit moment gewoon topbeleid gevoerd bij Twente. Alles komt weg bij meneer munsterman, dat is het brein achter de club. wij denderen lekker verder!

Een gouden greep is de catering Echt.
als je ziet hoeveel halve lieters erdoor gaan in een wedstrijd en hoeveel duizenden mensen er staan te wachten in de rij voor wat te eten.
Alleen daar ligt al 3 miljoen voor het oprapen zoals Munsterman aangeeft !
alleen daarmee al zou bv Cambuur , met alle respect, zn begroting op orde hebben .

Dit is goed nieuws inderdaad en ik hoop dat alle supporters twente ook blijven steunen in de mindere jaren die ongetwijfeld weer eens komen.
Aan mij zal het niet liggen


Ik denk dat we in Nederland steeds meer naar een top 7 gaan ipv 'de traditionele top 3'. Twente, Heerenveen, Groningen en Az sluiten zich definitief aan door veel sneller te groeien dan andere clubs en als enige clubs in Nederland een positief eigen vermogen te hebben. Az is er al, Heerenveen is hard op weg, Twente maakt nu ook goede stappen en Groningen doet sportief niet onder voor deze 3 en zal na de uitbreiding van de Euroborg ook qua begroting mee komen.
Het gat tussen deze clubs en de rest zal steeds groter worden, waar het gat tussen de traditionele top 3 en 'de nieuwe 4' steeds kleiner zal worden.

Hopelijk is dit de basis voor een nieuwe impuls voor het Nederlandse voetbal en kunnen we over een paar jaar weer potten breken in Europa met een clubje of 5 ipv nu met 1 of 2.

18 maart 2009 om 13:48

Met alle respect: laat Groningen met een begroting van minder dan 17 miljoen nog maar even buiten beschouwing, ze horen op dit moment, ook qua selectie en prestaties, thuis in het rijtje Utrecht, Vitesse, Nac en Nec.

18 maart 2009 om 14:03

Ik heb Groningen hier in meegenomen omdat zij, in tegenstelling tot de clubs die jij noemt, maar net als Az, Twente en Heerenveen een positief eigen vermogen hebben, al jaren groeiende zijn, steevast in de subtop spelen, hun stadion gaan uitbreiden tot 30.000+. Dat ze qua begroting wat achter lopen op de andere 3 dat zegt weinig, Groningen komt namelijk ook van het verst.
5 jaar geleden waren ze nog minder qua alles dan Nac Nec Utrecht en Vitesse, maar deze clubs zijn ze nu voorbij en het gat zal alleen maar groter worden.

Ik kan alleen maar eg trots zijn op mijn roots! Wat daar gepresteerd wordt is razend knap. Ik heb het al eens eerder gezegd, straks komt de tijd dat topspelers op hun blote knietjes naar de Grolsch Veste komen om er te mogen spelen. En dan in een kolkende volle Veste!
En daar is het huidige bestuur credit aan.

Het gaat lekker daar in Twente. Mooi stadion, goed team en een goede organisatie.
Het zal wel moeilijk worden om de top 3 financieel bij te halen. Twente zal moeten concurreren met Az en Heerenveen.

18 maart 2009 om 14:02

Financieel staan Ajax en Psv al jarenlang gezamenlijk op een "eiland". Feyenoord bungelt tussen de top en Heerenveen, Az en Twente en daalt helaas eerder dan dat die stijgt. Een begroting gelijk die van Ajax of Psv is niet realistisch de komende tien jaar, normaal gesproken, niet voor H'veen, Az of Twente, maar in de buurt van Feyenoord kan men misschien komen, zolang die nog niet over een nieuwe Kuip beschikken. Dan zie ik Feyenoord ook weer exploderen in begroting.

Sommige mensen hier zeggen maar wat.
Het klopt dat er elke wedstrijd veel kaarten in de vrije verkoop gaan fctbentelo, hier is bewust voor gekozen omdat de ervaring met een totaal uitverkocht Arke-stadion slecht was. Er zat totaal geen rek in en er waren dus nooit kaarten voor mensen die zo af en toe een keer een wedstrijd bij willen wonen nu kan dat dus wel. Daarnaast is het uitvak vergroot omdat je een capaciteit van 24.200 hebt is dat verplicht het is alleen zo dat als de bezoekende club niet alle kaarten afneemt de kaarten aan twente-sup. worden verkocht.

En Fries ik wil ook nog wel iets zeggen over die gehakt ballen van jou. Nu is het zo dat twente alleen de tweede ring verzorgd omdat ze bij de eerste ring een contact hebben met een catraar. Dit contract loopt aankomende zomer af dus vanaf volgend seizoen verzorgd twente de catering voor het gehele stadion. (dus meer omzet)

Tuurlijk valt en staat alles met prestaties daar ben je een voetbalclub voor. Maar ik wordt er wel een beetje moe van dat iedreen het altijd over de historie heeft we leven nu en als twente zich zo ontwikkeld als ze nu doen is dat goed voor de toekomst. Goed voor de toekomst van Twente maar ook voor die van het nederlandse voetbal

18 maart 2009 om 14:03

Nee Tukker 74 ik doel op meerdere stadions in Nl. waar ze voor consumpties schandalige bedragen vragen. Ik vindt het absurd dat er stadions zijn waar ze meer dan 2 euro voor een biertje durven te vragen

18 maart 2009 om 14:17

jij zegt dat ze die winst gaan halen doordat ze de prijzen verhogen.

Ik zeg dat ze die omzet gaan draaien omdat ze de eerste ring erbij krijgen.

Erg knap en mooi hoe Twente zich ontwikkeld. De nieuwe topper..denk dat ze definitief gaan aansluiten bij de top 5. Dankzij het goede beleid en de duidelijke structuur in de organisatie. Ze voeren een duidelijk beleid, waar elke andere club(az uitgezonderd) iets van kan leren. De lijnen in de organisatie zijn kort en helder. Dat is denk ik het grootste verschil, waardoor het budget stijgt, namelijk goed management. De transferinkomsten worden denk ik niet in het budget verwerkt, omdat dit eenmalige opbrengsten zijn. Deze worden eerder herinvesteerd of gebruikt om vaste lasten af te lossen, zoals een lening.

@fries
In de Veste kost een normaal biertje 2 euro
een halve lieter 4 euro
een hamburger ( twenteburger ) kost 3 euro
dus doodnormale prijzen !

18 maart 2009 om 14:13

Vind ik ook normalen prijzen. Betaal je ook op een zomerfeest/kermis centerparcs atractiepark kroeg/teras enz enz. welkom in het jaar 2009

Daar gaat mn broodje beenham!

kun je ook nog krijgen Frankko haha

Hopen dat ze zich zo door blijven ontwikkelen en dat ik nog een kampioenschap hier in het oosten mag meemaken.

18 maart 2009 om 15:42

Nou die kans wordt steeds groter aangezien Az ook binnen 5 jaar heel veel heeft bereikt

Was gisteren ook op de supportersavond. Het was geweldig druk in een volle zaal.
De nieuwe hoofdgebouw is geweldig mooi geworden en ongelooflijk groot.

Het hele management team plus de spelers waren aanwezig. Het gaat niet alleen sportief geweldig maar financieel staat Fctwente er geweldig goed voor. Volgend jaar in mei wordt de Grolsch Veste uitgebreid naar 34 duziend toeschouwers. Hoorde van Jan van Halst dat er nu weer een wachtlijst is van ruim 8 duizend man is. Dus 34 duizend plaatsen is al weer bijna uitverkocht zei van Halst. Munsterman wil uiteindelijk naar 44 duizend toeschouwers, maar dit moet in 2012 gerealiseerd wordt.

Verder wist Mcclaren te vertellen dat hij volgend jaar zeker bij Fctwente blijft. Hij wil hier bouwen aan een grote club zowel in Nederland al in Europa. Hij zei dat hij deze selectie bij elkaar probeert te houden, met nog 2 a 3 sterke aankopen. Na de wedstrijd tegen Groningen gaan ze kijken naar spelers die in aanmerking komen voor volgend seizoen.

Het was een geslaagde avond. Op naar Zondag waar Groningen wacht in de Grolsch Veste.

Als Feyenoord niet oppast wordt het ingehaald door clubs als Az, Twente en Heerenveen. Twente is goed bezig iig. Het stadion zal na de nieuwe uitbreiding ook wwer wat mooier eruit zien. En door die nieuwe uitbreiding zal de begroting nog wel meer omhoog gaan. Twente komt eran!

Twente word als organisatie een structurele topper in de eredivisie

maar ik denk dat het team uit elkaar zal vallen en Twente weer terug zal vallen naar de 6e tot 8e plaats. Ik denk namelijk dat Twente gewoon nog steeds ver achter Bijvoorbeeld Sc Heerenveen staat

18 maart 2009 om 15:53

Ben ik niet met je eens, we goeien beide goed door. Het sprongetje wat Twente nu maakt kan gemakkelijk bij worden gehouden door Heerenveen, maar zal daar niet dik over heen gaan.
Twee gezonde clubs met evenveel potentie in mijn ogen.

Na mijn ervaring is het niet uitverkocht. Want ik kan mijn seizoenskaart nu nog ruilen voor andere plekken. Ik moest wachten na de eerst volgende thuiswedstrijd toen omdat sommige plekken toen in de losse verkoop verkocht waren...

18 maart 2009 om 14:39

Sommige mensen hier zeggen maar wat.
Het klopt dat er elke wedstrijd veel kaarten in de vrije verkoop gaan fctbentelo, hier is bewust voor gekozen omdat de ervaring met een totaal uitverkocht Arke-stadion slecht was. Er zat totaal geen rek in en er waren dus nooit kaarten voor mensen die zo af en toe een keer een wedstrijd bij willen wonen nu kan dat dus wel. Daarnaast is het uitvak vergroot omdat je een capaciteit van 24.200 hebt is dat verplicht het is alleen zo dat als de bezoekende club niet alle kaarten afneemt de kaarten aan twente-sup. worden verkocht.

Dus kun jij je kaart ook ruilen. (maar denk erom van ruilen komt........)

@juicyjb

we zullen zien kerel wie er dit jaar en de komende jaren hoger eindigt

18 maart 2009 om 14:36

Ja dat zullen we zien! Het is nou niet zo dat dat per defenitie Twente is.

Sterk van Twente. Zij groeien door waar de supporters van Feyenoord een rekening openen voo rhun club-- schrijnend

Ik vind het wel knap dat Twente zelfs in deze recessie de begroting nog behoorlijk kan opschroeven (ik dacht trouwens dat we dit jaar op 28 milj. zaten, wat dus een stijging van 3 milj. zou betekenen). Ik vraag me af of er veel clubs zijn die dat ook gaat lukken, maar misschien heb ik dat helemaal mis.
Daarnaast ben ik zeer benieuwd hoe de begroting van Feyenoord er volgend jaar uitziet. Hun huidige slechte situatie icm de recessie zal toch wel (negatief) van invloed zijn daarop, maar aan de andere kant krijg je de financiele injectie wat weer positief meewerkt. Waarbij wel weer moet worden opgemerkt dat we maar moeten afwachten hoe hoog die injectie is gezien de berichten van vorige week. Ik ben zeer benieuwd in hoeverre Twente in staat is om naar Feyenoord toe te groeien.
En het jaar daarna wordt er weer verder uitgebreid, wat weer een behoorlijke verhoging van de begroting tot gevolg zal hebben. Eerder werd gezegd dat we dan doorgroeien naar tussen de 35 en 40 milj. als ik het me goed kan herinneren. Dat schiet dan lekker op.
En het zou mooi zijn als we op langer termijn het stadion volledig af kunnen maken, niet alleen voor de geldstromen, maar ook voor het stadion zelf. Dan heeft Twente toch 1 vd mooiste stadions van Nederland denk ik.

Zo zie je maar weer dat clubs als Twente (en vooral Groningen) veel successupporters hebben. Natuurlijk heeft elke club die net zoals een vaste harde kern, maar een paar jaar geleden toen er aanzienlijk minder succes was bij bovengenoemde voetbalclubs had dit nooit gekund. Verder wel heel goed om te horen wat voor succesvol en doordacht beleid wordt gevoerd bij Twente, zou willen dat ik hetzelfde kon zeggen van mijn cluppie.

18 maart 2009 om 15:33

Successupporters? Het is je misschien ontgaan maar Twente had vrij snel na de opening van het Arke Stadion in 1998 al een wachtlijst van duizenden supporters voor seizoenkaarten. Ook in de tijd dat het sportief minder ging was het stadion altijd stijf uitverkocht.

18 maart 2009 om 15:44

Juist clubs als Twente, Groningen en Heerenveen hebben minder last van successupporters, alle 3 deze clubs kunnen een stadion van 30000 vullen. Ook in slechte tijden.

19 maart 2009 om 09:50

Nou Heerenveen ben ik het wel mee eens, Twente misschien ook wel, Maar bij Groningen zat 10 jaar geleden toen ze nog in de middenmoot speelden het Oosterpark af en toe nog niet eens half vol! Dus daar heb je zeker wel veel succesuppporters.

19 maart 2009 om 10:04

Even voor de duidelijkheid, op iedere tribune zitten succes supporters, ja zelfs met een seizoenskaart.
En dat geeft ook niet als je basis groot is en minstens 75% van je publiek is.
Mocht bijvoorbeeld Twente straks wegzakken naar rond de 8e plaats en er komen dan nog steeds 25.000 supporters is er niets aan de hand.
Zit je nog met een stadion van 24.000 en er valt dan 25% weg is het nog maar 18.000 mensen en dan komen er problemen aangezien je dan ook veel inkomsten mist aan catering, merchandising etc.

Goede zaak, momenteel zijn Az, Twente en Heerenveen ongeveer de enige clubs die echt op alle vlakken vooruit gaan en op hetzelfde niveau zitten. Wanneer het technisch en infrastructureel goed wordt gekeurd zal ook Heerenveen naar de 34000 mimimaal uitbreiden. Op dat moment kun je naar een veel hogere begroting.

18 maart 2009 om 16:05

Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar de ontwikkelingen bij jullie. D'r moet nog aardig wat geld op de bank staan. En ook nog wat potentiële toppers zijn die nu nog niet altijd op een plekje bij de eerste 11 kunnen regelen. Pranjic zal wel vertrekken, en heel misschien Beerens ook wel. Maar dat zou wel eens de poort kunnen openen voor een nieuwe lading potentiële toppers. Misschien dat het dan wel is wat langer bij elkaar blijft. Wat hopelijk ook bij Twente het geval zal zijn.

Volgensmij wordt het veld ook omlaag gedaan en dan wil twente de tribunes doortrekken naar het veld toe.
En dat gaat waarschijnlijk ook gelijk in mei(2010) gebeuren.

18 maart 2009 om 16:19

@bagpipefct

klopt ze gaan alleen de kleine kant dicht maken en dan het veld verlagen en de tribune door trekken waardoor ze meer plaatsen krijgen.

18 maart 2009 om 16:24

Lopen jullie dit gewoon uit je duim te zuigen?

De tribunes worden helemaal niet doorgetrokken naar beneden, laat staan dat het veld wordt verlaagd.

De komende uitbreiding betreft alleen dehoek en de overgebleven korte zijde.

18 maart 2009 om 17:51

Nee. nee, niet uit de duim gezogen. Eerst wordt de capaciteit vergroot door de korte zijde achter het andere doel toe te voegen aan de 2de ring. Daarna is de doelstelling de gracht te dichten, ligt ook aan contract catering wat op de eerste ring nog wel uitbesteed is, met tribune. Je gaat dus eerst na 34.000 daarna de grachten en vervolgens eventuele uitbouw boven het voormalige hoofdtribune. Totale capaciteit zou dan richting de 43.000 a 45.000 toeschouwers gaan, mede afhankelijke van het fifa reglement voor Ek, Wk, finale Uefa e.d. Dat is langer termijn,door de infrastructuur aanpassingen (wordt een extra uitgang gecreerd) is de 34000 al uitgesteld tot start mei 2010, eerder stadium was om dit al in 2009 te realiseren...maar goed de goedkeuring is er nu naar mijn weten dat er in 2010 begonnen kan worden. Lekker gedosseerd te werk gaan is ook niks mis mee.

ik ben voor Psv maar Fc Twente doet het wel goed met de financien, maar let niet alleen op die supporters, maar ook op het team, ze hebben nu genoeg geld voor goede spelers :clown.:bal

Zolang gepresteerd wordt, zijn deze dingen mogelijk. De organisatie die er is neergezet na jaren bouwen zal denk ik stabiel genoeg zijn om op lange termijn steeds de begroting uit te breiden. Jammer dat er altijd de 'dreiging' is van een leegloop met spelers als Arnautovic, Elia, Douglas (en naar mijn mening Brama ook, die speelt bijzonder goed dit seizoen), maar gelukkig word er ook aardig gescout.
Ik ben wel benieuwd of Twente ooit de interesse en allure krijgt die er in het buitenland heerst voor Ajax en Psv, maar ze zitten op het juiste spoor en een dikke pluim voor Munsterman en de zijnen.

Straks Arnautovic en Elia weggekocht, n´kufo weg en perez met pensioen. We zullen zien wat twente over 5 jaar is. Maar dit bestuur doet het goed. Chapeau

Voor Arnautovic lopen er al twee vervangers bij Twente, Andrej Rendla en Rukavitsja.
Voor Perez hebben we de mannen ook al in huis met Vidarsson die we van Everton gekocht hebben en Sjeik Tiote van Anderlecht ...

Dus al met al niks aan het handje Forza Fean

Twente gaat volgend jaar naar minimaal 31,5 miljoen het jaar hierop komen er 10000 supportes bij. dit maal 250,- is 2,5 miljoen per wedstrijd geeft men 4 euro uit dit maal 20 wedstrijden is 80 euro per persoon 800.000,- euro dan nog de 8 sky boxen
a' 100.000,- per stuk is ook 800.000,-
verder zal de fanartikelen ook een groei van 100.000,- euro laten zien dat is dan
tussen de 4 en 5 miljoen per jaar ex de transfer bedragen dit blijft buiten de begroting
dan de prijsverhoging van alle jaarkaarten met 7,5 euro dit 2 jaar dus dit jaar en volgend jaar is dus 500.000,- euro
dus volgende jaar 31,5 miljoen het jaar daarop 37 miljoen knap gedaan

31 miljoen euro. Mooie begroting voor een mooie club. Nog één seizoen met N'kufo, en misschien met Arnautovic. Verder ben ik zelf erg gecharmeerd van Douglas, jammer genoeg speelt hij niet zo vaak als vorig jaar, maar dat betekent alleen maar dat de concurrentie in het team sterker is geworden.

Zo te zien blijft een Top Vier wel intact...ajax, Az, Fc Twente en Psv (in alfabetische volgorde).

Goed van twente, nu maar hopen dat Grunn de komende jaren ook die stappen kunnen maken. Voordeel van twente en Grunn ten opzichte van heerenveen is dat ze een veel grotere achterban hebben. Op de langere termijn zal Grunn heerenveen ook weer voorbij streven.

18 maart 2009 om 17:57

twente en groningen hebben ook een erg interactieve achterban met regelmatig ludieke acties ipv toch wat passievere theater mentaliteit in heerenveen

18 maart 2009 om 18:23

Deze reactie is gebaseerd op niks. Heerenveen's achterban is niks minder dan die van Twente of Groningen.

18 maart 2009 om 19:46

Het verschil is dat Groningen en Twente echte voetbalclubs zijn met supporters die voor het voetbal komen. In Heerenveen zitten mensen die trots zijn op Friesland en dat met zn allen uitdragen. De sfeer bij Heerenveen is dan ook heel anders dan bij Groningen en Twente. Oneerbiedig worden Heerenveen supporters ook wel bioscooppubliek of zelfs klapvee genoemd. Toch is dit wel een beetje zo door het minder fanatieke karakter in het stadion. Ze zijn trotser op het Friese volkslied voor de wedstijd dan een super mooie aanval die net niet resulteert in een doelpunt.

Ik kan niet wachten totdat ik mijn seizoenkaart koop!
Ik dacht afgelopen jaar ook dat Twente het minder zou doen vanwege al die spelers die weg werden gekocht, maar zie nu, we doen het nog beter dan vorig jaar!

Ik zie het allemaal zeker positief in!

Trot's op Twente!

Heel mooi voorbeeld voor de rest van Nederland , Twente groeit op alle fronten en alleen op deze manier kan je ook in europa meer gaan betekenen , het is te hopen dat de clubs die jaarlijks mee doen voor europees voetbal ook kunnen groeien en Nederland meer succes in europa gaat halen , Goed gedaan in Enschede

Toch heel goed van twente. Ze groeien de laatste jaren echt heel snel terwijl clubs als ajax, psv en feyenoord juist helemaal niet meer groeien. Als twente zo door blijft groeien dan zie ze wel een vaste waarde in de top-5 worden, maar dan moet het wel goed blijven gaan en vooral proberen om door te blijven groeien. Twente zal de korte zijde ook gaan verhogen met een extra ring en wss ook nog de grachten dicht trekken en zo zorgt twente voor een regelmatige groei van supportes en ook een regelmatige groei inkomsten. Het mooiste zou zijn als clubs als groningen,heerenveen en twente over een paar jaar mee kunnen doen in europa en ook nog een kans maken om een prijs te pakken, want dan hebben deze clubs ook wat meer "aanzien" en is het voor spelers ook meer aantrekkelijker om hier in nederland bij zo;n club te spelen.

Dit is natuurlijk puur het resultaat van goede Europese prestaties, de stadionuitbreiding, geen schreeuwende en liegende directieleden en een consistent beleid. Daarnaast ook het aantrekken van Steve Mcclaren die in Engeland nog steeds gevolgd wordt bij Twente en daardoor ook aandacht meebrengt naar de Nederlandse velden.

Haha leuk filmpje vanaf 2.00 minuten!!

http://www.fctwente.tv/?video_id=46.

"toen wij het Gelredome afhuurde voor de wedstrijd tegen Arsenal hadden ze in Arnhem voor 2 wedstrijden bier ingekocht, In de wedstrijd dat twente speelde was dit voor de rust al op"

Die tukkers toch! zuipzakken :-)

"de mega dikke leidingen die door de grolsch zijn aangelegd staan op knappen en we gaan kijken hoe we dit op kunnen lossen"

Aldus Jan van Halst;

Prachtig!!

Reken er maar op dat daar in de grolsch veste wat aan Catering binnenkomt!!

Blij dat wij Tukkers lekker nuchter zijn, dat brengt ons naar de ...!

Het gaat wel erg hard met Twente. Ik denk dat ze dit nauwelijks zelf kunnen bijbenen. Munstrman moet ergens wel de rem erop houden. De organisatie moet ook meegoeien en het lijkt me wel lastig om ook op management niveau de structuctuur professioneel te houden. Ik vind het een erg slimme zet van Munsterman dat hij het meerjaren beleidsplan koppelt aan de fasegewijze uitbouw van het stadion. Ik moet zeggen dat het al een mooie voetbal tempel is. Als het af is heeft nederland er een prachtig stadion bij. Ook is het stadion nog eens eigendom van de club, waardoor iedere uitbreiding van het toeschouwersaantal naast de extra cash ook extra inkomsten genereert uit de catering, concerten, congressen etc. Waar door de toenamen van de populariteit ook steeds meer vraag naar zal komen.

Bijkomend voordeel van het opschroeven van de begroting is dat je je salarisgebouw omhoog kunt gooien, waardoor je een ander segment spelers kunt verleiden de stap naar Twente te maken.

Wat Twente ook heel goed doet is het geld maximaal te investeren in spelers. Het extra kapitaal loopt op het veld, waardoor de club ook zeker de binding houdt met de supporters en de club ook meer kans maakt op continuering van de goede prestaties.

Een ander onderbelicht succesje is dat Twente heel erg investeert in allerlei maatschapelijke projecten. Hierdoor raakt Twente ook verankerd in de samenleving en toont het maatschappelijke betrokkenheid. Kortom een volksclub waar veel mensen trots op kunnen zijn en waar ze bij willen horen.

Chapeau Munsterman, heel goed ondernemerschap en leuk dat je hiermee ook het Nederlands voetbal een plezier doet.

laatste bericht Twente heeft als elia en arnautovic vertrekken 50 miljoen om spelers te kunnen halen. dat was 5 jaar terug niet bespreekbaar geweest.
Deze derectie verdiend een standbeeld Van Halst ,munsterman en de rest natuurlijk ook.

Ik heb vanmorgen even het filmpje op twente.tv gekeken waarin het allemaal nog eens uitgelegd wordt, mooi om te zien.
Alleen jammer dat Sander als hij stopt over 2 jaar een commerciële functie gaat vervullen en niet samen met Snelders de keepers gaat trainen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren