Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Van Basten niet ter discussie'

Laatste update:

In het zakenleven houdt Rick van den Boog rekening met slecht weerscenario's, maar toch had hij zijn start als algemeen directeur van Ajax wel iets anders voorgesteld. "Als clubleiding kun je op het veld niks uitrichten, maar het voelt alsof ik zelf vijf gespeeld, vier punten heb", aldus Van den Boog, die 2 januari jongstleden in dienst trad."Dit is voor de club heel vervelend, maar nog vervelender als we er uiteindelijk niets van opsteken, er niet sterker uitkomen", citeert De Telegraaf het bestuurslid. "Dit is een pijnlijk leermoment. Net zoals AZ vorig jaar ook heeft gehad." Na de winterstop won Ajax alleen bij NEC (2-4). In de duels tegen SC Heerenveen, FC Groningen, Heracles Almelo en Vitesse werden twee punten of meer verspeeld.

Van den Boog onderschrijft de stelling dat hij zich na de supportersopstand van vrijdag als 'boegbeeld' nadrukkelijker had moeten laten gelden niet. "Als er een paniek is, moet je niet direct alle andere bezigheden laten vallen. Marco van Basten is capabel om het gesprek met de boze fans aan te gaan, dus vond ik het niet nodig om gelijk het veld op te rennen. Als de noodzaak er was geweest, had ik dat wél gedaan."

De voormalig bondscoach hoeft volgens de directeur de komende tijd niet te vrezen voor zijn baan. "Hij staat helemaal niet ter discussie. Houd op, zeg", vervolgt Van den Boog zijn relaas. "Elke topclub is zo nu en dan de pineut. En nu is dat Ajax. We zijn aan het bouwen met een jonge ploeg, een nieuwe staf en nieuwe leiding. Dat heeft tijd nodig. Het is belangrijk om de komende tijd heel veel gesprekken met alle betrokkenen te voeren."

Hoewel Van Basten in het Gelredome voor de tweede keer aangaf, dat het wel eens door zijn hoofd schiet om te stoppen, is Van den Boog daar niet bang voor. "Marco is een echte club- en sportman, die er alles aan zal doen om de boel op de rit te krijgen. En daar steunen we hem als directie voor de volle honderd procent in."

"De laatste tien jaar hebben we zeven of acht trainers gehad en het is mijn taak om de kalmte te bewaren. We gaan geen rare dingen doen. Het is nu zaak om te winnen van Feyenoord en als dat niet lukt, de wedstrijd daarna. We hebben een fantastisch team, alleen lukt het nu even niet. Na de eerste zege zetten we de lijn naar boven weer in."

Van den Boog gaat maandag samen met Van Basten in gesprek met een delegatie van de supporters. De supporters van de hoofdstedelingen willen niet alleen hun onvrede uiten, maar ook wederzijds begrip voor elkaar kweken. "Voetbal is emotie en die hebben de fans, wat ik heb begrepen, op een correcte manier geuit. Zij gaan op een respectvolle manier met de situatie om. Vandaag kijken we elkaar recht in de ogen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En terecht, geef hem de tijd om te bouwen aan een team. Alleen ben ik bang dat er grote problemen zullen ontstaan als Ajax zondag niet kan winnen. Er ligt sowieso al veel emotie rond die wedstrijd en die ook niet winnen zou weleens als een katalysator van problemen kunenn werken. Hopelijk houdt iedereen het hoofd koel en winnen we zondag a.s. Trouwens, 1 punt verspelen kan sinds de invoering van het 3-puntensysteem niet meer (zie artikel).

9 februari 2009 om 11:40

Als jullie zondag tegen ons punten verspelen, wat ik hoop maar niet verwacht (ajax is de klus kwijt de laatste weken, maar Feyenoord is dat al maanden.), breekt de hel los in a'dam.

Misschien staat van Basten nu nog niet zo zeer onder druk vanuit de clubleiding, maar als ze straks, met volgens mij de duurste selectie aller tijden, naast de Cl pissen, denk ik toch echt dat Mvb er uit ligt. in mijn ogen nog geheel terecht ook. Als je met deze ploeg geen Cl haalt, lukt het je nergens mee.

9 februari 2009 om 16:48

Laat het team van Barca maar overkomen dan, denk dat het dan wel lukt hoor....
On: Ik vind het zeer zeker geen schande als ze het niet zouden halen, Marco is voor het eerst clubcoach en moet daarom nog veel knijpjes van het vak onder de knie krijgen, het is daarom ook zeker niet slim geweest van Ajax om meteen van Basten aan te stellen, dat geef ik toe. En zoals van den Boog al zegt, iedere topclub heeft wel eens zijn dipje. Nu is het inderdaad Ajax, maar die komen er ook echt wel bovenop. Ze moeten gewoon weer een keer zien te winnen, dat geeft zelfvertrouwen en op dat zelfvertrouwen zullen ze dan verder moeten borduren en een stijgende lijn creëren. En is het dit jaar geen Cl, helaas, missen we veel inkomsten, dat is waar, maar dan hebben we volgend jaar weer een kans! En zo moet je het zien en niet anders. We will be back!

9 februari 2009 om 17:06

Humor.

Maar als je Messi op het middenveld zet en Toure bijv. in de spits, zullen ze ook niet optimaal renderen

Het is idd gewoon dom geweest van ajax om hem direct aan te stellen, nnet zoals het dom was van de Knvb om dit te doen. Maar nu ze het gedaan hebben moet je je verwachtingspatroon daar ook op afstellen toch. Maar de gemiddelde ajacied kun je nou eenmaal niet vertellen dat je dit jaar geen kampioen wordt. Want de gemiddelde ajacied denkt ieder jaar wel weer even kampioen te worden.

9 februari 2009 om 18:12

Dat is waar, maar gelukikig zijn we niet allemaal zo. Tuurlijk ik hoopte en dacht dat we met zo'n team wel een Kans hadden op het kampioenschap, maar heb nooit gezegd dat we het wel ff werden. Ik denk dat als we reëel zijn dat we nu echt op moeten passen voor eventueel verdere afzakkingen naar beneden, want ik zou het vreselijk vinden dat we na zo'n denderende seizoensstart nog 5de ofzo worden. dat zou echt een ramp zijn. We moeten proberen nog voor Twente te kunnen kruipen en dat gaat moeilijk worden, want Twente heeft een uitstekend Team staan en niet allemaal individualisten die je bij Ajax meer hebt dan teamspelers. Het is en blijft een teamsport. Verder heeft Twente met Mcclaren een meer dan capabele trainer. Die heeft al wat jaartjes meegedraaid en beseft goed waar hij mee bezig is! Dat kun je van Marco, vooral in deze tijd, helaas, nog niet zeggen!

9 februari 2009 om 18:45

inderdaad !! goede en duidelijke feedback waar vertrouwen en support uit spreken! En gewoon terecht!

Ik hoop het echt we hoeven nu effe geen nieuwe trainer gewoon winnen en daarna nog een keer en verder (hoop ik)

iedereen zit wel in een dipje dus ajax ook kijk az vorig jaar dat is dan wel erger maar oke
maar het vervelende is dat ajax jaar in jaar uit voor de kampioenschap gaat
maar het lukt maar niet ?
vrgr
Ajaxcied

9 februari 2009 om 09:23

ja zit wat in. ajax heeft voor de winterstop in competitieverband geregeld overtuigend gewonnen. wat belangrijker was, was dat ze ook regelmatig wedstrijden met de hakken over de sloot binnen sleepten, zoals iedere club die meedoet om het kampioenschap. een seizoen is lang tenslotte en niemand, ook az niet, speelt een jaar lang overtuigend en met glans. als je in die fases toch geen punten laat liggen doe je mee. ajax deed dat, zette een goeie serie neer en won waar het andere jaren liet liggen. nu gooien ze alles in 2 weken weg en is het klaar natuurlijk maar de feiten zijn wel dat het een zeer jong team is dat lerende is net als de trainer. daarbij worden fouten gemaakt en dat is pijnlijk omdat iedereen een schaal verwachte waarnaar we nu kunnen fluiten. maar ik zie zeker toekomst met deze spelers en trainer. je weet hoe het is bij ajax iedereen is emotioneel en toe aan succes. maar zondag zit de arena ram vol en de statistieken bewijzen dat feyenoord daar weinig kan halen. dus normaal gesproken is amsterdam zondag om kwart over twee weer trots en dikke maatjes met ajax.

De trainer op straat zetten is vaak een noodgreep die zelden positief uitpakt. Toch lijkt Van Basten me niet de juiste man bij Ajax. Bij Oranje heeft hij het mijns inziens al bewezen en nu laat hij het weer zien: tactisch is hij gewoon erg zwak. Waarom ga je in vredesnaam 3-4-3 spelen tegen een Vitesse waarbij de sterke punten juist voorin liggen? Waarom stel je Suarez op die positie op, terwijl hij veel beter gebruikt kan worden? Waarom mag iemand als Anita nog steeds op komen draven terwijl hij het niveau niet aankan? En dan zie ik dit al als niet-ajacied die Ajax niet intensief volgt (maar wel regelmatig op T V live kijkt).

9 februari 2009 om 12:49

Ja, hele terechte reactie!

Van Basten moet inderdaad de tijd krijgen om aan een team te bouwen, maar dan moet hij niet zulke rare opstellingen uit zijn hoge hoed toveren.

Hou vast aan de basis, mocht het dan niet lukken omdat veel spelers uit vorm zijn en het tegen zit, dan so be it.

Maar ga dan geen gekke dingen doen zoals tegen Vitesse.
Zo maakt hij het zichzelf onnodig lastig.

Lijkt me nou idd niet heel slim om hem dr nu al weer uit te gooien als je hem van de zomer nog de hele club over hebt laten nemen. (dat is wat ik begreep) ik denk dat als je Marco rustig de tijd geeft dat er een mooi elftal kan ontstaan! maar ik weet vrijwel zeker dat wéér een nieuwe trainer Ajax niet in een jaar (of een half jaar) kampioen zal maken..hij heeft voor 34 miljoen geinvesteerd maar met Huntelaar en Heitinga ook voor 37 miljoen ingeleverd (10 voor heit en 27 voor Kjh)

9 februari 2009 om 08:29

Dat zijn ook maar bedragen. Vond Huntelaar dit seizoen zeker geen 27 mil waard. Voor dat geld had real ook wel een betere speler kunnen kopen.

9 februari 2009 om 12:51

Bedragen zijn ook maar subjectief.

Iemand als Sulejmani gaat niet beter of slechter spelen naarmate er meer of minder voor hem betaald is.

Natuurlijk is de trainer ontslaan altijd makkelijker als een hele selectie afserveren! Echter, ik als Feyenoordfan, ben van mening dat v. Basten als voetballer geniaal was! Dat kan van hem als trainer niet worden gezegd. Hij zet spelers structureel niet op de goede positie, hanteerd een onverklaarbaar speelsysteem (3-4-3 in Arnhem!) en is sociaal nou ook niet bijzonder vaardig...

Ik ben bang dat men er in Amsterdam niet aan ontkomt hem de laan uit te sturen! Hij heeft het beste materiaal van N L en weet er niet het maximale uit te halen.... Verlies in Groningen kan maar thuis Heerenveen, thuis Heracles niet! Kom op, het gaat over Ajax!!! En dan Vitesse uit... Is nooit gemakkelijk maar 4-1 is wel keihard onderuit gaan!

Succes en wijsheid in Amsterdam!

9 februari 2009 om 09:23

Dit is achteraf natuurlijk makkelijk klagen over de opstelling.
Daarnaast was 3-4-3 helemaal niet zo'n slechte opstelling als je kijkt dat vitesse 4-4-2 speelde. Je hebt dan gewoon 3 verdedigers op 2 aanvallers en evenveel middenvelders. Als je gewoon met 4-3-3 was gekomen werd het middenveld helemaal overlopen. Dus opzich niet zo'n slechte gedachten.

Maar dat is hetzelfde als wat ze bij Studio Voetbal al hadden gezegt het is niet zo'n rare opstelling alleen bij Ajax hadden ze al geen vertrouwen en om dat het systeem om te gooien is ook niet helemaal goed. En ja het kan goed uitpakken maar ook fout en dat is nu net wat er gebeurde. En ook al had je 4-3-3 gespeeld met zulke slordige passes van de verdediging/middenveld maakt het systeem niets uit. Daarnaast vond ik Stekelenburg weer slecht (wordt echt tijd dat van Basten is ballen laat zien en hem wisseld voor Vermeer).

9 februari 2009 om 10:41

Inderdaad, het is helemaal niet zo'n slechte opstelling, in de wedstrijd tegen Heracles bijvoorbeeld ging het pas lopen toen hij met 3 man achterin ging spelen, ik heb daarna ook veel mensen horen zeggen dat hij dat tegen Vitesse ook moest gaan doen. Dat heeft hij gedaan en liep verkeerd af, maar ik denk dat het met 4 man niet anders was geweest.

9 februari 2009 om 12:12

Nou even over dat 3-4-3. Als je met drie verdedigers speelt, heb je geen opkomende backs. Of als je ze wel hebt sta je maar met 1 centrale verdediger. In een 4-3-3 systeem kun je dus 2 centrale verdedigers tegen 2 aanvallers zetten en kunnen de backs opkomen. Dus als je speelt tegen een ploeg die 4-4-2 speelt denk ik dat je als Ajax zijnde prima een 4-3-3 kunt spelen. Door de opkomende backs kun je dan ook nog eens een meerderheid creeeren op het middenveld iets wat een stuk moeilijker is om te doen in een 3-4-3 opstelling. Dus met dat in je hoofd, zou je kunnen bedenken dat de formatie niet optimaal gekozen was.

Meestal duurt het niet lang meer voor een trainer als een algemeen directeur zegt dat de trainer niet ter discussie staat..

Zo prima woorden van van den boog ben het met hem eens.
kijk naar van gaal vorig seizoen toen ging alles mis en nu met bijna het zelfde materiaal lukt het wel zeg het maar?
in rotterdam schoppen ze verbeek weg en het is nog niks daar dus ligt het niet altijd aan de trainer.in eindhoven daarin tegen wel weer hahahahahahaha.
maar goed van basten is capabel genoeg om dit weer aan de loop te krijgen wacht maar.
gewoon rustig blijven en het komt wel!!!!!!!!!!!!!!!!!

9 februari 2009 om 08:50

van gaal had vorig jaar Schaars Martens El Hamdoui niet tot zijn beschikking dat zijn 3 hele belangrijke spelers...
daarnaast zet van basten Sulejmani op 10 terwijl het een buitenspeler is...
heeft heel lang Sno voor gabri op gestelt terwijl gabri 10 x beter is....
dan Anita voor Lindgren :s juist ja van basten doe maar gek...
3-4-3 tegen Vitesse ook lekker ...
al met al Van Basten ligt het toch zeker wel 60% aan

9 februari 2009 om 12:24

Lijkt me ook. Daarbij vind ik het een belediging voor V. gaal om hem te vergelijken met v. Basten. Als trainer coach/mag hij de veters van V. Gaal nog niet strikken.

V.basten is tactisch geen wonder, dat heeft hij met het Nl elfftal al bewezen en u posteert hij weer spelers op posities waar ze niet optimaal renderen. Het zal best dat de Nr. 10 positie de favoriwte is van sulejmani, maar daar kun je niet optimaal gebruik maken van zijn kwaliteiten, die liggen net als bij Suarez aan de zijkant. Zo lang hij dat niet inziet, zal het nooit wat worden. Het is goed om naar spelers te luisteren, maar je moet wel je eigen plan trekken.

Het is geen oplossing om Van Basten op straat te zetten. Je hebt geen garantie dat het dan beter gaat en bovendien wie moet hem opvolgen? Ajax is de laatste 10 jaar een kerkhof voor trainers geweest en je kunt je dan afvragen of dat aan die trainers ligt of aan de omstandigheden bij de club. Als zelfs een alom gerespecteerd vakman als Adriaanse de zaak niet aan de praat kreeg, wie dan wel?

Zodra het bestuur gaat roepen dat de trainer niet ter discussie staat, dan weet je hoe laat het is. Van Feyenoord verliezen en het is over met Bassie ...

Ik ben ook ontevreden over Marco V. Basten. Maar toch zou ik hem laten zitten. De afgelopen jaren heeft niemand het bij Ajax kunnen laten lopen. Eerst werden er met Danny Blind achter elkaar punten verspeeld. Vervogens kwam ten Cate en werden de eerste 10 wedstrijden op een na allemaal gewonnen. Toen dacht ik, nu gaat het goed, maar vervolgens gaat Ajax op bijna dezelfde manier verder als onder Blind. Daarna kwam Koster, waarmee ajax ook niet vaak kon overtuigen, en nu V. Basten. Ik zeg dat hij gewoon moet blijven zitten. Waarom zou het voor de winterstop aardig gaan, en zijn de meeste tevreden met V. Basten, en moet het na de winterstop zo gigantisch misgaan? V. Basten was tactisch absoluut niet sterk, zeker ook gisteren weer niet, maar voor de winterstop deed hij het toch opzich prima, met een team waaraan hij aan het begin van het seizoen is begonnen te bouwen? Nu zit Ajax in een slechte periode, maar dat heeft ook wel te maken met de spelers. Te weinig de duels in, te makkelijk balverlies, wat vervolgens door die slechte 3-4-3 niet opgelost kan worden, en slechte communicatie in het veld. Daar moet aan gewerkt worden. Een voorbeeld, Vermaelen kreeg bij een corner voor Vitesse de bal, en ramde hem de zijlijn over, terwijl er niemand in de buurt was. Daar moet zeker aan gewerkt worden.

Van Basten moet blijven zitten, en je moet hem echt de tijd geven, ondanks dat het nu zo belabberd loopt. Hij kon het voor de winterstop, en nu gaat het even wat minder. Eerst zeiden er veel toen hij gezegd had dat stoppen wel eens door zijn hoofd geschoten was, dat hij niet zo snel moest opgeven, en nu zegt bijna iedereen dat hij weg moet. Ik geef hem nog de tijd, om net zoals bij het Nederlands elftal, een mooi team neer te zetten. En bovendien traint hij hier iedere dag mee, en niet zoals bij oranje iedere maand.

9 februari 2009 om 09:09

inderdaad. ik denk eigenlijk dat vrijwel niemand rond ajax op een andere trainer zit te wachten. belangrijk daarbij is dat er vooralsnog geen berichten zijn uitgelekt van spelers die genoeg van hem zouden hebben. zolang de selectie achter hem staat is er geen discussie en ik heb het gevoel dat ook de supporters helemaal geen behoefte hebben aan een trainerswissel. zou ook stom zijn.

iets waar iedereen zeer van baalt zijn de idiote en onnodige positiewisselingen. dat is een kwaal waar trainers bij ajax al jarenlang (bovenmatig onnodig) mee kampen. altijd maar schuiven en proberen. terwijl iedereen toch wel weet dat vertrouwen het toverwoord is in topvoetbal, spelers moeten lekker in hun vel zitten en dat is vaak medeafhankelijk van hoe ze zich thuis voelen op een bepaalde positie. je kan beter een mindere speler 8 keer achter elkaar opstellen op zijn eigen vertrouwde plek, dan maar weer het halve team om te gooien zodat je nooit went en er geen automatismen ontstaan.

van basten heeft zeker rare beslissingen gemaakt (nu in arnhem, vorige week met spits siem maar vooral ook eerder in het seizoen met constant sno). ik hoop dan ook erg dat hij gewoon eens wat kranten leest en zelfkritisch (en realistisch) genoeg is om te leren. ajax was bezig met een meerjaren plan en we moeten niet vergeten dat ajax 2 weken terug nog volop in de race leek voor het kampioenschap. ik bedoel, als het dan mis gaat, gaat ook alles mis. laten we alleen hopen dat de gifbeker leeg is zodat ajax tegen feyenoord effe wat vertrouwen kan tanken - zodat ze niet vernedert worden in florence

9 februari 2009 om 09:53

@manodedios, ik lees nu juist wel (!) in de media de eerste geluiden over Ajax spelers die klagen over Mvb's afstandelijkheid en gebrekkige communicatie. Als dat begint zijn de rapen gaar, want bij Psv en F'noord is gebleken dat de spelers uiteindelijk kunnen beslissen over het vertrek van de trainer.

Toch heb ik niet het idee dat er bij Ajax fricties zijn tussen de trainer en de spelersgroep zoals bij Psv en F'noord het geval was. Volgens mij is er wel chemie, zoals dat zo mooi heet.

Bovendien, het kan toch geen toeval zijn, al die trainers die hun tanden hebben stuk gebeten op Ajax de laatste jaren?

Dat Ajax een winterdip heeft is klassiek, het moet eruit, maar je kunt Mvb niet verwijten dat hij aanloopt tegen een fenomeen waar andere goede trainers ook tegenaan zijn gelopen.

Wat ik Mvb wel verwijt is dat hij soms hele rare opstellingen uit zijn hoed tovert. Afgelopen zondag ook weer, Sarpong op rechtsbuiten, hoe haal je het in je harses ? En Siem de Jong in de spits is ook zo'n fraai voorbeeld. En waarom Lindgren niet ipv Anita? En waarom Urby handhaven na zijn wanprestatie tegen Heracles?

Het is tijd voor het klassieke koppen rollen. Systemen wijzigen werkt nooit zo goed, maar in het bestaande systeem andere spelers gebruiken kan heel goed werken. Ik zou Sulejmani as zondag op linksbuiten laten beginnen. Cvita in de spits en Suarez op rechts. Dan een blok Lindgren/gabri met Sarpong daarvoor.

Achterin gewoon met de bekende verdediging, maar Vermeer keeper.

Dus Stekelenburg en Urby slachtofferen.

9 februari 2009 om 10:47

@cyprioot, van wie is er dan commentaar gekomen op Van Basten ? Van Ajax dan he, van spelers die zijn afgevallen bij het Nl elftal zegt het me niet zoveel.

9 februari 2009 om 10:59

@afcaxx, dit las ik letterlijk in De Telegraaf van vandaag in een interview met de algemeen directeur van Ajax; 'geluiden dat een groot deel van de selectie moeite heeft met de afstandelijkheid en tactische keuzes van de koele Van Basten hebben hem niet bereikt.'

Hieruit leid ik af dat de geluiden er dus wel zijn, alleen hebben ze de algemeen directeur niet bereikt.

Verder blijkt dat Mvb het niet aandurfde met Sulejmani op linksbuiten omdat Mvb bang was voor de opkomende rechtsback van Vites. Vandaar Uby linksbuiten. Om dezelfde reden (opkomende linksback) heeft hij Sarpong rechtsbuiten gezet. Hoe bedoel je tactisch onbenul?

9 februari 2009 om 13:01

'geluiden dat een groot deel van de selectie moeite heeft met de afstandelijkheid en tactische keuzes van de koele Van Basten hebben hem niet bereikt.'

Hier concludeer jij uit dat er wel geluiden waren? Wat is dat nou weer voor een logica? Hiermee zegt iemand dat hij niks heeft gehoord!! Je kan bij dit soort dingen niet zeggen dat er niks gezegd wordt, simpelweg omdat je het niet weet, wel kan je zeggen dat het jou in ieder geval niet bereikt heeft! Hier uit concluderen dat je dat letterlijk hebt gelezen vind ik helemaal vreemd.

Hee leipeling, jij zegt wel dat Ajax het beste materiaal van Nl heeft maar misschien moeten we daar met zijn allen eindelijk wel eens een vraagteken bij gaan zetten. Misschien is het materiaal wel helemaal niet zo goed, en zet van Basten heel vaak heel veel mensen niet op de goede plek. En staan er mensen in de basis die er helemaal niet horen te staan. Elke keer hoop ik weer dat ie dezelfde elf als de week daarvoor neerzet (schorsingen en blessures daargelaten), maar dat is gewoon niet zo. Zo blijft het als los zand aan elkaar hangen. Ik wens iedereen in Amsterdam alle goeds en bid voor de ommekeer aanstaande zondag.

9 februari 2009 om 09:22

@dikkiedik

Ik hoop (als Feyenoordfan) dat de ommekeer niet zondag plaats zal hebben hahaha!

Ik vindt wel degelijk dat Ajax de kwalitatief beste selectie heeft! Kijk alleen al naar de aanvallende mogelijkheden! Suarez, Sulejmani, Cvitanitch! Daarbij hebben ze veel talentvolle jonge spelers!

Het is idd aan van Basten om zijn team zoveel mogelijk in dezelfde formatie te laten spelen en wel in een systeem waarin ze het best tot hun recht komen.

Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat er meer uit dit materiaal te halen is en dat is grotendeels op het conto van v Basten te schrijven!

9 februari 2009 om 09:51

Psv vind ik dan nog iets meer individuele kwaliteiten hebben..
Ajax heeft alleen aanvallende kwaliteiten, en zoals we hebben gemerkt met het nederlands elftal.. is alleen aanvallende kwaliteiten niet genoeg..
Ajax moet proberen volgend jaar seedorf te halen, al denk ik dat seedorf nog steeds heel goed mee kan met Milan..

9 februari 2009 om 12:43

Dan zal V. Basten er toch uit moeten, want volgens mij is Seedorf niet echt blij met van Basten. Daarbij denk ik ook dat ajax verreweg de beste selectie heeft. Sowieso een droomaanval, maar ook de verdediging is inmiddels op redelijk niveau, net als het middenveld eigenlijk. Psv heeft juist enorm ingeleverd aan kwaliteit, zeker ook in de verdediging.

9 februari 2009 om 17:14

@dikkiedik

Haha kom nou, niet de beste selectie zeg je? Ik denk het wel hoor. Alleen de nummer 10 is niet echt ideaal (die hebben we dus niet). Naast een aanval die vele malen beter is dan welke andere dan ook in Nederland (az daar gelaten) Is de verdediging met de komst van Robbie ook behoorlijk goed (ook zeker een van de beste zo niet De beste van Nl) het middenveld is verder met namen als Gabri, Enoh, Lindgren, Verthongen ook van behoorlijk niveua te noemen. De beste Keeper van Nederland (al word die niet meer opgesteld...) En dan een bank waar zo een beetje alle eredivisie clubs van gaan kwijlen. Nee, ik kan mij geen betere selectie bedenken in Nederland.

Van mij mag Mvb vertrekken. Ik vind eigenlijk dat hij nog niks heeft gedaan dit jaar wat ik echt goed vind. Zijn vetrek uitstellen vind ik een beetje als maar mee gaan met poker. Net zo lang denken van misschien komt het wel goed tot dat je uiteindelijk zo diep in de stront zit dat je er niet meer uit komt.


@cashy

Lijkt mij een heel goed plan. Als ze daar nou is al hun transfer geld aan uitgeven (want verder hebben ze niks nodig) denk ik dat het wel is een missende schakel van ervaring en voetbal zou kunnen zijn die Ajax nog beter zou maken. Maar zoals al gezegd dan zal Mvb toch echt weg moeten.

ajax had ook een vervelende reeks he met behalve heracles thuis moeilijke wedstrijden(groningen,heerenveen,vitesse die het goed doen!)
maar van Basten faalt opnieuw in tactische zin net als wat hij bij het nederlands elftal deed(goeie voetballers op verkeerde posities zetten zie van persie en nu doet ie het zelfde met Sulejmani)die gewoon dreigend en goed is vanaf de linkerkant maar Bassie is eigenwijs en van het Schip en Witschge zijn ja knikkers die marco's gedachte anders kunnen zetten!
omdat Ajax nu in deze vorm verkeerd is de klassieker van a.s. zondag een stuk intressanter geworden want normaal moet Ajax dik winnen van dit kwakkelend Feyenoord maar nu de ploeg uit Amsterdam ook aan het klooie is dankzij Bassie word het een boeiende klassieker!

Het materiaal van Ajax is ook niet zo bijzonder. Aantal goede spelers die blijkbaar nu de klik niet hebben. Komende zondag zie ik Feyenoord nog winnen ook. De Rotterdammers hebben niets te verliezen en Ajax zit in in een periode waar de klappen vallen, dat is duidelijk. Wordt boeiend weekend voetbal.

9 februari 2009 om 12:45

Ik help het je hopen en als Feyenoord in goede doen was, had ik er misschien zelfs op gerekend. Ajax draaitr nu minder, maar dat lukt Feuyenoord al het hele seizoen. Zou zomaar eens een gelijkspelletje kunnen worden, al hoop ik natuurlkijk dat we 3 punten meenemen naar R'dam.

Sinds Kenneth Vermeer niet meer 1e keeper is gaat het veel minder in Amsterdam!

9 februari 2009 om 16:51

tja, maar om nou te zeggen dat alles aan stekelenburg ligt vind ik weer te ver gaan...

vergeet niet dat er een winterstop tussen zat waardoor spelers uit het ritme geraakt kunnen zijn. dat is het risico.. ik denk eerder dat dit het geval is da dan het aan stekelenburg/vermeer ligt.

het is wel zo dat stekelenburg wat foutjes maakt maar op dit moment is er geen enkele ajaxspeler die geen fouten maakt...

@riemertje
Ik ben het helemaal met je eens. Een goede aanval begint bij een goede verdediging. En dan moet er energie inzitten en enthousiasme zijn. Als Vermeer de bal heeft straalt hij direct energie uit. Stekelenburg staat als een dood vogeltje in de goal en straalt niks uit. Hier wordt iedereen onzeker van bij Ajax. Dus Vermeer terug in de goal.

9 februari 2009 om 09:43

En een goede/ betere verdediging begint met vier man achterin en een betrouwbare doelman.

'van Basten niet ter discussie' ------------------------------ Dat komt nog wel, gewoon een kwestie van tijd.

Mvb moet zeker gewoon de tijd krijgen,ligt voor een groot gedeelte aan de spelers!
en moest van Gaal ook niet na 2 wedstrijden opzouten bij een groot deel van het Az publiek?

9 februari 2009 om 09:42

Ligt aan de spelers?? Hij maakt toch de opstelling? Hij zet het allemaal toch neer. Met zn 3 verdedigers die nooit zo spelen en dus helemaal niet weten hoe ze het op moeten pakken. Dat is de fout van v Basten. Hij communiceert slecht met zn spelers, zet er spelers naast die een toegevoegde waarde zijn voor Ajax. Gooit spelers erin die het niveau niet hebben enz. v Basten is bezig de boel te verknallen. v Gaal heeft ervaring en weet precies wat ie doet!! v Basten denkt dat ie in een speeltuin zit.

9 februari 2009 om 16:54

@ ajaxdude:
ben het niet met je eens, het ligt niet perse aan van basten dat ajax met 3 verdedigers 4 goals tegen krijgt.
als je ziet hoe knullig en wat voor fouten er gemaakt worden bij de tegengoals dan verlies je zelfs als je 5 verdedigers hebt staan...

zoals wielaert al zei toen hij bij ajax kwam, de automatismen ontbreken en daar moet in gegroeid worden. dat is even afwachten hoe dat gaat.

In dit geval is het juist wel een oplossing. Ajax is geen club om lekker mee te gaan axperimenteren, net zoals Oranje dat niet was. Elke week de verkeerde spelers opstellen het het Ajax niveau niet hebben. Elke week weer spelers op de verkeerde positie zetten. Weinig communicatie met de spelers. Een keeper die al jaren teveel doepunten doorlaat maar toch laten staan terwijl zn vervanger het veel beter deed. Kom op zeg. Hij moet beginnen met de juiste keeper weer in de goal neer te zetten. Ajax krijgt teveel doelpunten tegen sinds Steek weer terug is en we weten nu al jaren dat hij niet een keeper is die de achterhoede goed kan coachen. Daar heeft ie altijd al moeite mee gehad. Geen middenvelders in de spits zetten omdat ze dat toevallig 1 wedstrijdje goed gedaan hebben in Jong Ajax. Wat voor blunder is dat zeg. Dat Sno in de spits gezet wordt kan ik nog begrijpen, dat heeft ie al zovaak gedaan en hij kan een bal vasthouden maar ineens de Jong in de spits terwijl je een Leonardo hebt die eigenlijk ook uit vorm is maar nog altijd een betere optie is. Hij moet nu eens volwassen worden en stoppen met experimenteren en er gewoon 1 team van maken met wisselspelers die ook daadwerkelijk iets toevoegen aan Ajax en dat doen Anita en Sarpong niet!!!

9 februari 2009 om 13:05

Sarpong niet? Sarpong is zo'n verschrikkelijk groot talent, die moet je een kans geven... Van de week tegen Heracles was ie ook erg goed, als hij wat vertrouwen krijgt komt het helemaal goed en heb je aan hem een geweldige 10 waar je geen cent voor hoeft te betalen. Anita heeft ook wel talent, maar is er niet eentje die je perse moet houden, toch mag je hem een compliment geven voor de manier waarop hij zich toch staande hield in 2 dramatische wedstrijden van Ajax.

Ik geloof ook niet dat Ajax Mvb snel zal ontslaan, maar ik denk wel dat het heel goed mogelijk is dat hij zelf opstapt als deze situatie niet snel verbetert. Hij is financieel onafhankelijk, dus voor het geld hoeft hij het niet te doen en hij heeft al aangegeven eerder aan opstappen te hebben gedacht.

Toch vind ik het een bezopen situatie. De eerste seizoenshelft was heel behoorlijk, afgesloten met een makkelijk te overbruggen achterstand van 3 punten op Az en Europees overwinteren. En die Knvb beker kan me gestolen worden.

Na de winterstop een prachtwedstrijd tegen Nec uit gewonnen en daarna een dramatische duikeling, in 2 weken alles weg. Toch is dit typisch Ajax, want vorig jaar verknalden ze alles in december (5 punten uit 5 wedstrijden) en het jaar daarvoor zakten ze in november door hun hoeven.

De klassieke winterdip en hoe dat komt is mij een raadsel, maar het is zeker geen teken van kwaliteit, technisch dan wel mentaal, dat dit gebeurt.

Kijk, als je een onervaren trainer aanstelt ken je de risico's. Ontslag is dan een rare stuiptrekking wanneer de verwachte scenario's (gekke opstellingen, bonje met gereputeerde spelers) in werking treden. Geduld met de man, wees consequent. Het kampioenschap wordt de komende jaren wel waargenomen in Alkmaar en Eindhoven.
Overigens vind ik dat Van Basten Oleguer vernedert. Hij had moeten weten dat-ie geen sterdribbelaar, maar een pure verdediger binnenhaalde. En toch vervangt-ie 'm door een speler die z'n carrière lang in de catacomben van het voetbal dwaalde. Gevolg: 1 punt uit 4 wedstrijden. Gracias Marco.

9 februari 2009 om 10:59

Oleguer heeft zo verschrikkelijk slecht gevoetbald in de wedstrijden dat Ajax wel goed liep. Van Basten heeft het uitgebreid geprobeerd met hem, hij heeft hem geprobeerd naar de rechtsbackpositie te verplaatsen (geruild met jeugdspeler van der Wiel nota bene), maar daar ging hij ook af, opgegeven moment was het zelfs terecht dat hij na een helft of na 20 minuten gewisseld werd. Alsof hij nu de gemiste man is zeg, kom op! Hij speelde al dramatisch toen Ajax goed speelde, moet je nagaan wat hij nu gaat doen nu Ajax slecht speelt.

Nog even een aanvulling op mn reactie ivm Kenneth Vermeer:

Vermeer kwam op goal toen Stekelenburg geblesseerd was, en volgens mij had Vermeer regelmatig de nul en kan beter meevoetballen. Straalde rust uit wat belangrijk is voor een verdediging!

Ik denk dat Stekelenburg terug op goal moest omdat hij de beoogde opvolger is voor Van der Sar ! Dat maakt hij tot nu toe niet waar vindt ik.

Laat Van Basten eerst Kenneth Vermeer maar weer op goal zetten !

Het wordt tijd dat van Basten opstapt. Welke coach laat Anita al 3 wedstrijden centraal voor de verdediging spelen ? Geen enkele tegenstander op het middenveld heeft respect voor Anita. Die kan geen enkel kopduel winnen want dat jochie is gewoon te klein en heeft geen inzicht. En als het leed al geschied is gaat van Basten ingrijpen. Het was na 10 minuten al duidelijk dat ajax op het middenveld overlopen werd. En zonder goed middenveld heeft ajax aan deze voorhoede ook niks. Coach van Basten krijgt er geen systeem in en dus ook geen voetbal. De kwaliteiten van de spelers, die ajax nu heeft, worden Niet benut. Het elftal is geen team. Ik heb van Basten het voordeel van de twijfel gegeven maar dat is nu voorbij. Van mij mag hij morgen opdonderen en moet ajax proberen Rijkaard te halen. Die heeft tenminste als trainer / coach al wat gepresteerd.

Ik ben het eens met de gedachte dat een trainerswissel bijna nooit tot betere resultaten leidt. Maar... dit seizoen laat toch wat anders zien. Psv draait weer, feyenoord gaat weer wat beter, Vitesse heeft de weg naar het linkerrijtje ingeslagen (vanaf plek 17) en Utrecht draait ook goed. Ik zou het echter wel goed vinden als Marco zou blijven. Hij leert veel bij ajax. Alhoewel ik eigenlijk vind dat ajax niet iemand had aan moeten stellen die beginnend coach is.

Je hebt er werkelijk helemaal niets aan om een trainer te ontslaan! Zeker een naam als Van Basten moet je proberen te behouden voor de club! Dat het momenteel zo vreselijk slecht gaat moet je maar voor lief nemen en proberen om het zootje weer op de rails te krijgen.
Wel lijkt het mij duidelijk dat er spelers niet goed staan en er jongens tussen zitten die eigenlijk niet in de basis horen te staan maar dat heeft meer te maken met het niet kunnen opstellen van de eerste 11 door schorsingen en/of blessures. Je moet nu gewoon doorzetten en dat kan je niet zonder het vaste publiek. Zondag komt Feyenoord op bezoek en dat kan wel eens een goede opsteker zijn als je die weet te winnen. Ook voor de Ajacieden een beladen en belangrijke wedstrijd. Nee, Marco ontslaan moet je niet doen want dan komt er weer een ander en lijkt het zo langzamerhand wel een stoelendans met die trainers en bouw je zeker niets op.

Het is heel simpel: Ajax heeft gewoon twee Duitsers nodig in het elftal! Technisch vaardige spelers hebben we al veertig jaar, maar mentaliteit is al net zo lang Het Probleem. Mooi dat je Mickey en Suarez hebt lopen, maar Ajax heeft ijzervreters nodig, spelers die er altijd voor gaan, andere spelers op hun donder geven, en onoverwinnelijkheid uitstralen. Door goed te scouten zou je voor weinig geld best twee spelers moeten kunnen vinden die technisch gezien minder zijn, maar kwa mentaliteit superieur zijn.

9 februari 2009 om 10:27

@arvelajax Je hebt gelijk maar Marco botste wel vaker met persoonlijkheden, hij had Edgar Davids in huis maar door een botsing in het Ned Elftal had hij Edgar niet meer nodig.
Dat is de speler die ajax mist!

9 februari 2009 om 11:37

Vorig jaar wilde men echter niks meer van Davids, hij verdiende na zijn blessure volgens de meeste niet eens meer een basisplaats.

Grappig hoe mensen als het fout gaan altijd op zoek gaan naar de dingen die ze dan wel hadden moeten doen en dat ze dan meestal teruggrijpen naar de zaken die in het verleden zijn gebeurd. Zoals de komst van Cruijf toen, Cruijf wilde in een korte periode werkelijk alles veranderen op de toekomst, dat kan simpelweg niet. Terecht dat Van Basten daar niet in mee wilde gaan, er is niks mis met visie en waarschijnlijk is de visie van Cruijf ook een goede, daar zal Van Basten ook niet aan getwijfeld hebben, maar voor zo'n plan moet je een tijdspad uitzetten om dan vervolgens weloverwogen beslissingen te nemen, niet vandaag iets roepen en morgen alle jeugdtrainers ontslaan.

Ook heeft iedereen het maar over 34 miljoen die hij geinvesteerd zou hebben, nou de aankopen van Van Basten : Wielaert, Sulejmani, Oleguer, Aissati en Sno. 3, 3 + 16,25 + 3 + 2, 5 + 1 = 26,05 miljoen. Nog altijd minder dan je binnen hebt gekregen voor Huntelaar en Heitinga die bij elkaar zo'n 38 miljoen euro hebben opgeleverd. De meeste van deze zijn geen slechte aankopen, de basiself is kwalitatief de beste van de hele competitie, met uitzondering van Sno die wat mij betreft geldverspilling is gebleken. 16 muljoen voor Sulejmani is veel geld, maar als je ziet wat je voor Babel, Huntelaar, Sneijder krijgt kan je dat voor hem ook makkelijk terugverdienen. Die jongen kan voetballen, dat zal hij vanzelf laten zien.

De bank van Ajax is daarentegen niet sterk genoeg, de blessures en schorsingen heeft men niet voldoende op kunnen vangen en er zijn nauwelijks spelers die hij in kan brengen om iets te forceren, zorgen voor een sterkere bank daar zou de directie van Ajax goed aan doen deze zomer.

Ja laten ze weer een coach ontslaan dat is slim.
Het blijkt gewoon dat het toch echt aan de spelers ligt. De inzet is gewoon beneden pijl en als je nog niet eens een bal kan pasen over 10 meter ligt dat echt niet aan Mvb.

Dat Anita tekort komt is wel duidelijk maar je speelt dan nog met 10 man. Die doen opeens ook geen flikker meer. Kan niet zo zijn dat je voor de winterstop aardig meebalt en dan niet meer. Word tijd dat er bij Ajax iemand eens op staat en gaat voetballen met de schouders er onder. Wat Ajax mist is gewoon een ruggengraat.
Je ziet dat Vitesse er meteen opklapt en de Ajacieden hun been terug trekken. Dan ben je echt verkeerde bezig. Ik heb vertrouwen in Mvb maar niet in de inzet van de spelers.

Ik ben helemaal klaar met van basten. Ruim 30 miljoen investeren in spelers die je zelf hebt uitgezocht en dan nu 14 punten achter staan op Az. Dan ben je dus echt een prutstrainer en is pannenkoek nog zachtjes uitgedrukt. Had dit jaar echt gerekend (of in elk geval gehoopt) op die 3e ster maar aan het einde van dit seizoen staan we weer met lege handen. En dan het doel bijstellen naar 'de 2e plaats'. Ik zeg: opzouten...

9 februari 2009 om 10:24

30 miljoen investeren en vervolgens je beste speler voor veel geld verkopen. Dan schiet het natuurlijk alsnog niet op. Met mindere investeringen en behoud van betere spelers kon je een stuk meer! Suarez is een goede aankoop geweest en samen met Huntelaar had er toch wat beters gestaan...

Het is toch te triest voor woorden, nog altijd vertrouwen hebben in een coach die het niet aankan.
Ben altijd de grootste fan van Marco geweest maar als coach kan hij beter ophouden.
Ik snap ook niet dat er nog steeds zoveel mensen in de Arena zitten. Het is daar zooooooo saai, wat mis ik de Meer toch nog steeds. Daar hadden deze situaties nooit voorgevallen

Bij psv en Feyenoord waren de geluiden vanuit het bestuur ook altijd geweest dat de trainer moet blijven. Hier is het helamaal anders afgelopen. Denk toch dat het vertrek van Huntelaar aanvankelijk werd onderschat. Huntelaar in vorm is toch een speler die beslissend kan zijn bij veel wedstrijden. Marco van Basten hoeft van mij in ieder geval niet ontslagen te worden. Ik vind dat een trainer wel even de tijd moet krijgen om een team goed te laten functioneren. Het Nederlands Elftal was in het begin ook niet helemaal top, maar uiteindelijk was het toch oogstrelend.
Misschien dat Van Basten toch te vroeg is begonnen bij een te grote club als Ajax. Het Nederlands elftal was zijn debuut en dat ging toch redelijk, maar clubvoetbal is totaal wat anders!

9 februari 2009 om 11:12

Moeten we bij Ajax dan ook 4 jaar wachten totdat het een keer oogstrelend wordt??? Kom op zeg.

9 februari 2009 om 11:23

Bij het Nederlands elftal heb je ook een stuk minder tijd om te trainen. Van Basten ziet deze jongens dagelijks dus zal het wat minder tijd kosten dan 4 jaar. Komt alleen wel bij dat het materiaal een stuk beter is als bij Ajax, dus de selectie. Wat stel jij dan voor? Om het half jaar een andere trainer aanstellen als het even minder gaat? Er zijn geen wonder docters die het van de een op de andere dag meteen omslaan. En dan wordt verder van Gaal genoemd als mogelijke opvolger (studio voetbal). Moet niet vergeten dat az vorig jaar ook meer dan dramatisch vorm heeft gezocht! Ik zeg alleen, een trainer moet tijd krijgen om er iets van te maken.

9 februari 2009 om 12:57

Bij het Nl-elftal ging het redelijk?

Hoe 2 goede wedstrijden een periode van 4 jaar dramatisch voetbal al niet kunnen verbloemen he.

4 jaar lang was het niet om aan te zien, er worden 2 goede wedtrijden gespeeld op een Ek, waarbij we ook gewoon het nodige geluk hebben gehad en opeens heeft hij het prima gedaan?

Ik bekijk het liever wat realistischer. Als V.basten niet uitkijkt, kost zijn grote naam en faam als voetballer hem straks de kop. Zijn trainer4scarierre bouwt zichzelf veel te snel op en hij krijgt overal en van iedereen teveel het voordeel van de twijfel. Ik vind het al belachelijk dat hij Bc werrd aangezien hij nog niets had laten zien. Nu gebeurt bij ajax weer hetzelfde. Van Basten is nou eenmaal niet tactisch en is daarbij communicatief niet sterk. Het enige wat hij goed doet in mijn ogen, is dat hij consequent is. Maar ook dit kan weer tegen hem werken door consequent spelers op de verkeerde plekken neer te zetten.

Nee....v. Basten had beter bij een kleinere club kunnen gbeginnen en wat meer ervaring opdoen en zo je carierre langzaam opbouwen.

Gelukkig voor hem, kun je in de voetballerij zoveel verknallen als je wilt, er is altijd wel ergens een gek die graag een naam als trainer wil binnenhalen. Hij kan wat dat betreft dus rustig doorgaan, we moeten er alleen niet al teveel van verwachten met zijn allen.

9 februari 2009 om 14:18

Toch grappig hoe men constant begint over zijn gebrek aan ervaring, terwijl we als niet coaches kennelijk allemaal beter weten hoe hij het zou moeten doen!

Misschien had van Basten beter bij een kleinere club kunnen beginnen, nu dat niet gebeurd is kan je dat makkelijk zeggen, weten doe je het alleen niet. Marco had er toch geen extra krediet om gekregen, al had hij 10 jaar bij Fc Utrecht ofzo gezeten, na deze resultaten had iedereen dan ook geroepen dat hij er niks van bakte. Blind, Ten Cate, Koster, Koeman, Adriaanse hadden allemaal wel ervaring maar we hebben ze op het moment dat ze vertrokken allemaal afgedaan als slechte coaches.

Als je kijkt naar wat er op het veld stond gisteren en tegen Heracles, dan had dat team makkelijk moet kunnen winnen, omdat je in zo'n dip zit gebeurd dat niet. Dat heeft niks met de poppetjes te maken. Belachelijk hoe bij slechte resultaten trainers er direct niets meer van kunnen, hiervoor waren we als ajacieden allemaal zo tevreden over het beleid van Van Basten en Blind, kunnen we dat nu dan niet even het voordeel van de twijfel geven? Wacht in ieder geval tot het einde van het seizoen, dan kunnen we weer verder kijken.

9 februari 2009 om 15:40

Ik vind dat iedere trainer zijn carierre rustig moet opbouwen, zoals dat eigenlijk overal, ook in het bedrijfsleven moet.

Ik was het bijv. ook niet eens met de aanstelling van rijkaard als Bc. Nu heeft hij het in mijn ogen verassend goed gedaan, het kan dus ook goed uitpakken. Maar het is geen wenselijke situatie en een onnodig risico.

Overigens vond ik V. Basten voor de slechte resultaten even slecht als nu, maar dat komt misschien omdat ik het als Feyenoorder wat anders kan bekijken dan jullie ajacieden. In A'dam is V.basten natuurlijk een held. Ik vond het een goede voetballer, meer niet.

Feit is dat Mvb gewoon nog niet klaar iss voor het grote werk, niet als Bc en niet als hoofdcoach van ajax. De resultaten van het begin van het seizoen hebben zijn onkunde enigzins verbloemt. Net als de 2/3 goede wedstrijden van oranje 4 jaar slecht voetbal voor veel Nl'ers heeft verbloemt.

9 februari 2009 om 16:21

@078fr010,

En de aanstelling van Mario Been bij Feyenoord is wel een goede keuze? Heeft eigenlijk nog minder ervaring dan Marco toen hij bij Ajax begon.

De resultaten bij Oranje van Van Basten waren gewoon goed, veel wedstrijden werden gewonnen, bij landen als Italië en Duitsland zijn ze daar gewoon mee tevreden mee. Daar vinden ze het niet erg als je tegen Wit Rusland ook zakelijk voetbalt als je maar gewoon wint. Zodoende kunnen ze hun oefenwedstrijden dit zakelijk voetballen ook oefenen. In Nederland stuit dat direct op commentaar, daarom kunnen wij dat niet oefenen en zullen we op toernooien ook geen hoge ogen gooien.

Ik vind niet dat Van Basten het heel goed heeft gedaan, maar hij heeft het zeker niet slecht gedaan. Je kan niet en mooi voetballen en resultaten halen, niet in deze tijd en zeker niet met de beperkte tijd die je als bondscoach met je selectie hebt. Het vorige wk waren we niet eens gekwalificeerd, nu gingen we er in een knotsgekke wedstrijd tegen Portugal uit. Het Ek was ook prima tot de wedstrijd tot Rusland. In zo'n toernooi moet alles je mee zitten wil je zo'n toernooi kunnen winnen, dat is niet gebeurd, maar had op dezelfde manier ook wel kunnen gebeuren als je iets meer geluk hebt.

Ik zie vooralsnog geen reden om Van Basten direct af te doen als slechte coach, de spelers lijken die mening ook niet te hebben. Geef die man een kans zeg.

9 februari 2009 om 17:11

Been heeft het bij Excelsior prima gedaan, doet het bij Nec goed en is verschillende keren assistent geweest. Veel meer ervaring dan V. Basten dus. Dit bedoel ik met je carierre rustig opbouwen. Stapje voor stapje en niet gelijk een sprong in het diepe nemen. Bedankt dat je het perfecte voorbeeld zo in mijn schoot werpt.

En als v. Basten met zijn aanstelling als Bc had gezegd dat hij anders ging voetballen, namelijk op resultaat zou spelen, dan stel je je verwachtingen daar op in. Aan die doelstelling zou hij dan prima hebben voldaan. Maar V. Basten beloofde attractief voetbal te combineren met resultaat. Prima, maar belofte maakt schuld. Als je dan in 4 jaar tijd slechts in 3 wedstrijden die belofte inlost heb je gewoon gefaald.

ps. Ik hoef hem geen kans te geven, dat moeten jullie ajacieden doen. Je zal mij niet met een wit zakdoekje in de arena vinden hoor

feit is gewoon dat van basten op dit moment gewoon te licht is als trainer van ajax ! geen tactisch inzicht en vermogen om een wedstrijd naar zijn hand te zetten! geen vaardigheden wat betreft communicatie naar zijn spelers , en niet te vergeten te verdomd eigenwijs om iets van een ander aan te nemen. het blijkt dat de grote speler van basten een zeer zwakke coach is ! helaas want het blijft een kind van ajax en het doet mijn ajax hart pijn om zo'n club icoon zo te zien falen ! en falen is toch precies wat bassie doet ! en laten we wel wezen , iedereen praat van : kijk eens naar az vorig jaar ? 1 zeer groot vwerschil is daar wel he? van gaal is tactisch een veel betere coach en heeft gewoon kijk op het spelletje ! zet geen spelers op plekken waar ze niet horen en stelt al helemaal geen spelers op waarvan ie weet dat ze nog niet klaar zijn voor het eerste of simpelweg tekort komen !

In mijn ogen is Marco wel degelijk de schuld van het falen van Ajax!
Ajax heeft zn hele technische beleid aan deze beginnende trainer opgehangen, voor Nederlandse begrippen een godsvermogen geinvesteerd want ajax moest dit jaar perse kampioen worden!!
We hebben het niet over mogen maar moeten, dat was de doelstelling!
Ajax moest weer een gezicht krijgen en herkenbaar voetbal spelen, ook dat was de doelstelling!!
Ook die doelen zijn niet bereikt, sterker nog dit is qua spel en patronen het zwakste Ajax in jaren.
Naar ajax maatstaven staat er een selectie en elftal dat behoort tot de slechtste van de afgelopen decennia!!
Er wordt teveel geparasiteerd op de mindividuele klasse van met name Suarez die voor de winterstop nog een hoop deed verbloemen met vaak beslissende acties.
In mijn ogen is Suarez ook voor ajax maatstaven de enige ajax waardige speler!
De rest is ondermaats, speelt zonder zelfvertrouwen, zonder zelfkritiek en nog het ergste zonder bezieling!
In mijn ogen is ajax qua historie nog altijd een van de grote clubs in Europa en in Amsterdam moet ook de intentie zijn om dat na te streven, met herkenbaar voetbal,ajax waardig spelersmateriaal eigenlijk alles wat bij een topclub past.
Maar helaas het is tegenovergesteld!
Door het kiezen voor Marco en zn vrienden en het zg deklasseren van Johan Cruyff lijkt ajax een hele grote fout te hebben gemaakt op het moment dat cruciaal was voor de club!
Marco is en van de grootste voetballers ooit, maar als trainer is hij niet meer als modaal net als zn spelersgroep.

waar heb ik dat eerder gehoort ''meer tijd,opbouwen aan een nieuw team volgend jaar word alles beter''?
o ja dit zei marco ook bij het nederlands elftal.
toen heeft hij welgeteld ook maar 3 goede wedstrijden gecoach.
marco is gewoon een eigenwijze overschatte trainer die eigelijk nog nooit iets heeft laten zien.

Tuurlijk heeft meneer Van Den Boog hier gelijk, het is Van Basten's eerste club, nadat hij een zeer moeilijke tijd heeft doorgemaakt bij het Nederlands elftal, maar toch zijn gelijk kreeg, Ek 2008 is het moment, en ondanks dat Oranje geen kampioen is geworden, hebben de jongens toch erg goed gespeeld.
En moet er nu, na iets meer dan een half jaar bij Ajax te staan, worden besloten dat Van Basten niet meer goed is?
Lijkt me niet, want hier ligt de situatie anders dan bij bijvoorbeeld Stevens bij Psv, want de resultaten waren niet echt super en de relatie met de spelersgroep was ook niet om over naar huis te schrijven.
Het wordt tijd dat Ajax een keer de portemonnee trekt om een waardige vervanger van Huntelaar te kopen, want het is dus wel duidelijk, zonder Huntelaar is het een stukje moeilijker om de wedstrijden te winnen.
Ook moet er een felle middenvelder bij komen, een typetje Edgar Davids, die de zaken regelt, Ajax kan wakker schudden en ervaring heeft, ik denk dat Ajax er goed aan zal doen om een balletje op te gooien bij Seedorf, al denk ik niet dat hij weggaat bij Ac Milan.
En dan het probleem in de spitspositie, ga is te raden bij Real Madrid en Saviola, bij Manchester City en Jo, om maar twee voorbeelden van ontevreden spelers die bij hun club niet echt goed in de vaart liggen. Het klinkt misschien wel hoog gegrepen om bij een speler van Real Madrid aan te kloppen, maar Ajax heeft geld zat, en met twee van zulke aankopen zal Van Basten het zaakje weer op de rails moeten krijgen.

9 februari 2009 om 11:42

Ben het zeker niet met je eens Sforzapsv. Van Basten heeft ook niets bij Oranje weten te presteren. Ook die heeft hij voetballend nooit op de rails gekregen. De resultaten daar zijn puur door individuele bevliegingen van enkele spelers tot stand gekomen met afschuwelijk voetbal. Het is altijd een elftal, wat als los zand aanelkaar zat gebleven door allerlei verkeerde inzichten en beslissingen van hem. Zoo ook nu bij Ajax, daar doet zich hetzelfde euvel voor. Hij weet er geen goedlopend elftal van te maken omdat hij daar de kwaliteiten voor mist. Het is een man die eigenzinnig tegendraads niet datgene doet , wat je van een trainer mag verwachten. Daarbij komt, dat hij door heel zijn houding en wisselvallig beleidt juist spelers demotiveerd. Zijn gemis aan sociale en tactische vaardigheden plus zijn egocentrisch karakter zullen er borg voor staan dat hij vroeg of laat in conflict komt met de selectie, bestuur en supporters van Ajax. Het begin is er al. Na veel schade aangericht te hebben zal hij daar dan ook van het toneel verdwijnen. Ajax heeft ook dit keer met zijn aanstelling een enorme blunder begaan.

Ik denk dat het hele probleem is dat van Basten de spelers op de verkeerde plek neerzet en dat hij veel te vaak spelers van positie wisselt. Verthongen deed het aan het begin goed op het middenveld en dan opeens staat hij weer in de verdediging. Sulejmani op 10 ipv op links, waar hij als me niet vergis bij Heerenveen zo goed deed. Als hij zorgt er een constante 11 komt te staan dan gaat het vanzelf wel weer lopen. En dan het liefst Vermeer nog op het doel.

Hoewel een gedeelte van de huidige problemen aan van Basten zelf ligt, moet hij natuurlijk nog iet weg. Dan krijg je weer een nieuwe trainer, moeten de spelers weer aan wennen, gaat niet opschieten. Ik zou zeggen geef hem de tijd. Ik hoop dan wel dat van Basten snel zijn fouten gaat inzien en met iets beters op de proppen komt.

Dat hele rapport van commissie Coronel is geflopt met het aanstellen van van Basten... Stond er immers niet zoiets in van 'een ervaren coach met internationale uitstraling'?
Nou sorry hoor, maar van Basten heeft 0,0 verstand van het managen van een team...

Anita speelde alleen omdat lindgren niet fit was lijkt me logisch dat j hem niet van het begin laat spelen terwijl hij er 3 weken naast stond.
Naast dat vond ik het wel raar om met 3 verdedigers te spelen zo vroeg al in de wedstrijd ze konden makkelijk counteren

Van Basten heeft een te grote status, dus die krijg je niet zomaar weg bij Ajax.
Maar volgens mij helpt een trainerswissel niet.

Dite lijkt mij dan ook de beste opstelling als iedereen fit is:

Stekelenburg
Van der Wiel
Wielaert
Vermaelen
Vertonghen
Gabri
Emanuelson
Aissati
Sulejmani
Suarez
Cvitanich

Het probleem is al begonnen vorig jaar voordat de competitie begon.
De technische staf heeft niet goed ingekocht.
Vooral verdedigend is het onthutsend zwak.
van der Wiel en Vermaelen zijn geen backs, Schilder kan gewoon niet mee op het niveau, Oleguer is ook maar een modale verdediger en wielaert rendeert vooral als hij een sterke voorstopper bij zich heeft.

Daar zit alle ellende.
Silva moet je gewoon laten spelen als back en je had een voorstopper en linksback moeten halen.

Het elftal speelt als los zand aan elkaar en parasiteert op geniale invallen van Suarez.

Wat van Basten zich ook moet aanrekenen is dat hij tactisch niet erg sterk coacht.
Als je al niet lekker in je vel zit als elftal speel dan vanuit een behoudend principe en zet spelers op de juiste plek.

Sulejmani is geen middenvelder met diepgang en zet hem dan ook linksbuiten.
Suarez is geen spits zet hem rechtsbuiten.
Anita,sarpong en schilder komen gewoon tekort, en behoren niet in het elftal te staan.
Emanuelsson speelt 1 goede wedstrijd, en speelt er dan 7 slecht.


Als ajax slim is kopen ze voor volgend seizoen een voorstopper en linksback.

9 februari 2009 om 14:27

Vermaelen staat prima als linksback, speelt daar bij België ook en voelt zich er prettig (speelt daar de laatste 4 wedstrijden alleen niet, tegen Groningen uit niet omdat Vertonghen geschorst is, tegen Heerenveen moet hij er van af en tegen Heracles is hij geschorst, gister speelde Van Basten met 3 man achterin waardoor hij geen opkomende back meer is). Vertonghen heeft het in zich om een goede opbouewende verdediger te worden als vervanger van Heitinga. Van der Wiel staat prima als rechtsback, zou eventueel ook in het Centrum kunnen spelen, maar is daarvoor nog niet ervaren genoeg. Ajax heeft voor het eerst juist echt geinvesteerd in de verdediging (aankopen Wielaert, Silva, Oleguer en Lindgren, die ook als centrumverdediger kan spelen).

Klinkt misschien een beetje vreemd uit een Psv hoek:
Waarom niet Rijkaard aanstellen als hoofdtrainer en van Basten als assistant, met als doel dat van Basten over een aantal jaar hoofdtrainer wordt.
Van Basten de laan uitsturen heeft geen zin, dit is het gevolg van het ingezette beleid (coronel).

9 februari 2009 om 14:07

Ik denk dat V. Basten zich te groot voelt om een stapje terug te doen bij de club waar hij momenteel met de scepter zwaait. Op tactisch vlak kan hij denk ik een hoop leren van Rijkaard. Maar bij beide coaches heb ik niet het idee dat ze spelers beter maken. daarvoor heb je een type Ten Cate nodig. die mis je in mijn ogen in een tandem Rijkaard-v.basten.

deze opstelling week wat mij betreft qua strijdplan niet veel af van afgelopen wedstrijden. Er staan 5 pure aanvallers in deze opstelling. Van Basten moet leren om met meer dan 1 controlerende middenvelder te spelen (in totaal dus 6 verdedigend ingestelde spelers in plaats van 5). In de afgelopen wedstrijden waren dit 4 verdedigers plus Gabri. Nu zet hij er 1 verdedigende middenvelder bij (vertonghen), maar doet dit ten koste van een verdediger (nog steeds 5 verdedigend ingestelde spelers).

Ik denk ook dat als je zoveel kwaliteit voorin hebt, je er vanuit mag gaan dat als je achterin de 0 houdt, de kans zeer aannemelijk is dat je wint.

Ajax heeft behoefte aan controleurs/balafpakkers. Minimaal 2 op het middenveld dus! Dit zijn wat mij betreft óf Gabri, óf Lindgren, óf Vertonghen, óf Blind, óf Enoh (twee vd 5).

Stekel
Oleguer/
Wielaart
Vermaelen
Vertong/
Gabri/Ve
Lindg/ E
Suarez
Siem
Sulejmani
Cvita

Emanuelson kan op linkshalf maar svp niet op de linksback, die staat meer aan de buitenkant te dekken dan aan de binnenkant, meer dan 50 tegengoals komt door emanuelson. Sulejmani nooit op het middenveld zetten !

Vermeer heeft dit seizoen 13 wedstrijden op goal gestaan, de eerste ging verloren en de volgende 12 wedstrijden gingen Niet verloren. Vermeer straalt rust uit

Ik snap best dat Ajax van Basten niet weg wilt pesten. Ergens geloof ik daar ook niet in, maar wanneer besef je dat het niet meer verder kan? Als men in de zomer eens serieus gaat inkopen met voornamelijk als doel de verdediging en het middenveld te versterken, prima, maar ergens ben ik overtuigd dat men dat niet gaat doen. Al jaren dat de verdediging zwak is (vermaelen, Emanuelson, Vertonghen mogen verkocht worden), maar jaar in en jaar uit denkt men bij mijn club dat je met de aanval een kampioenschap kan binnenslepen. Zijn we nu er dan eindelijk toch achter gekomen dat eerst de verdediging moet staan of gaan we weer 20 miljoen uitgeven voor Elia? Daar maak ik me dus zorgen om, Ajax wil maar niet leren van hun fouten en ik schat dat daarom de fans nu extra boos zijn. Ik ben bang voor komende zondag want de druk zal absoluut torenhoog zijn. Als er iets is wat deze selectie niet heeft dan is dat mentaliteit, kijk maar hoe alles binnen 4 wedstrijden in elkaar is gestort! Ik wil dolgraag een verbetering zien en ben bereid hier voor ook Europees voetbal een jaartje te missen (we stellen daar toch weinig voor), maar dat men eindelijk eens iets positief gaat veranderen! Is dat te veel gevraagd?

9 februari 2009 om 12:58

Het kan nog wel verder, Mvb heet een contract voor nag 3.5 jaar. Hij gaat bouwen, er was voor de winterstop een basis gelegd en de muren van het huis werden gebouwd, nu is er een zware storm en zijn de muren een beetje aan het verzwakken, maar marco zorgt ervoor dat de muren er weer komen.

Verthongen Vermaelen verkocht worden, ga toch weg zeg, eerst waren ze jusit heel goed, iedereen heeft een dip je moet je selectie hetzelfde houden, anders zijn er weer wisselingen die verkeerd uitpakken. Met dit materiaal zou Mvb kampioen moeten worden, maar hij maakt de verkeerde keuzes, maar hij draait nog wel bij, geen paniek.

Gisteren heb ik al een bericht achter gelaten op voetbalzone dat ik Van Basten zat was met zijn tactische fouten.. Maar ik neem me woorden terug! Ik ben erg blij dat deze Van den Boog goed nadenkt. Het is voor beide partijen beter om na te denken en te gaan praten met de supporters want er moet meer rust komen binnen Ajax.. Pas dan kunnen we weer resultaten halen, Want hij heeft meer dan gelijk je schiet er niks mee op om opnieuw een trainer te laten gaan want al zoveel trainers in 10 jaar tijd.. (wouters,koeman,blind,ten Cate,koster,van Basten) en dan zal ik misschien nog iemand of een paar zijn vergeten.

Hmm, dat zei Reker ook over Stevens en dat werd bij Feyenoord ook over Verbeek gezegt. Maar het zou niet slim zijn dat Ajax, na alle wijzigingn die er bij Ajax zijn geweest, de koers weer gaat wijzigen. Van Basten wordt vaak ik Tv voetbal programma's afgedaan als iemand die totaal geen verstand heeft van voetbal (als trainer) maar dat weiger ik te geloven. Mss was het beter geweest om eerst kleinere clubs te trainer, om zo werkervaring op te doen, dan meteen beginnen bij het Ned Elftal en Ajax. De tijd zal het leren.

maar hij maakt opmerkelijke opstellingen gezien de mensen die Ajax in de selectie heeft. En dat was bij Oranje niet anders.

9 februari 2009 om 13:27

ik ben het met je eens. Lodeweges zet Afellay weer in de as en hup plezier weer terug en neemt Psv weer op sleeptouw. hetzelfde met Dsudszak. Als Mvb dat nu ook eens doet met Sulejmani en Suarez dat gaan die jongens onbezorgd het veld in en is et plezier weer heel snel terug. Al dat tactische gelul van Stevens en Mvb, gaat tkv plezier en dus prestaties !

Het verbaasd mij dat er gezegd wordt dat de supporters op een nette manier gecommuniceerd hebben. Dit terwijl er behoorlijk gescholden is en fotograven en camera mensen "aangeraden werd" geen foto's te maken:

dit kan het volgende betekenen:

Er is geen communicatie binnen Ajax.
Of:
Schutting taal ed is normaal binnen Ajax
Of
ze luisteren niet naar de geluiden van de supporters

Maar ik snap wel dat Ajax Marco er niet zo snel uit wil doen. Het is slecht voor de naam van Ajax en bovendien heb je doordat je Marco en zijn vriendjes aan hebt genomen de hele structuur aan 1 persoon / groep opgehangen. Marco weg is betekend een heel groot gedeelte van je structuur weg.

maar je kunt zeggen wat je wilt, maar Marco faalt. Hij maakt spelers niet beter, en van structuur kun je zeker niet spreken. Hij gokt op de klasse van hoofdzakelijk Suarez. Dit heeft niets met tactiek te maken.

Dat dit ten sprake komt vind ik al weer typisch nederland. We verliezen een paar potjes voetbal en gelijk moet de trainer weer weg! Ja tuurlijk, ook ik baal weer ontzettend, maar is dan de enige oplossing in nederland de trainer wegsturen?

Gun mvb gewoon nog even de tijd, sowieso dit seizoen nog lekker laten afmaken en dan kijken wat de resultaten zijn. Wel moet ik zeggen dat ik ook vrij weinig van zijn opstelling snap. Waarom anita erin, als je lindgren op de bank heb? Waarom nog steeds sulejmani op het middenveld, als die de held was op links buiten en ook al zijn assist en doelpunten vandaan komen.

Ajax 'fans', hou is op met dat gedoe met een bus blokkeren en met je petje het veld op rennen! Wacht nou eerst maar is wat wedstrijden af, en niet na een paar slechte potjes voetbal gelijk weer zo een drama schoppen.

ik zou weleens willen zien wat er ging gebeuren als ajax 12e staat
Denk niet dat het dan zo vol zou zitten als bijv. de Kuip!

nou zo vol zat het de afgelopen maanden bij feyenoord ook niet hoor ! bij heel veel wedstrijden waren er vele lege vakken ! dat het merendeel nu zegt goh wat bleef het vol is ook onzin dus ! of heb ik naar verkeerde beelden zitten kijken soms? ik volg heel veel via eredivisie live en heb toch regelmatig veel lege plekken gezien !

wel wil ik je mijn complimenten geven voor het voorbeeldige gedrag vna het legioen ! spelers uitschelden bussen tegenhouden nee dat zagen we niet in rotterdam !rs

9 februari 2009 om 13:34

@cirebron
voorlopig heeft Feyenoord gemiddeld 43,431 toeschouwers getrokken! Dat is niet zo slecht dacht ik, als je ziet dat ze 12e staan met een paar punten voorsprong op de degradatiekandidaten!

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het gedrag afkeur om bussen te blokkeren en spelers de meest ernstige ziektes toe te wensen! Ik vindt echter wel dat de Ajaxfans eerder kritiek hebben als de Feyenoordfans! Als het bij Ajax even niet loopt zoals men het graag ziet volgen er na 10 minuten al de eerste fluitconcerten.....

on
als men zegt dat de positie van de trainer niet ter discussie staat dan weet ik wel hoe laat het is..... Denk dat v. Basten niet lang trainer meer is in Amsterdam!

9 februari 2009 om 13:53

Ajax fans hebben misschien eerder kritiek omdat er dit jaar zo gerekend werd op een titel, na alle investeringen die gedaan zijn.
Als je het mij vraagt wist men bij Feyenoord vooraf dat de titel te hoog gegrepen zou zijn en was het geld er simpelweg niet om echt grote investeringen te doen.

Daarnaast vind ik het een overdreven reactie van je om te zeggen dat Ajax fans na 10 minuten al beginnen te fluiten als het niet gebeurt zoals men het wilt zien.
Tegen Heracles stonden we er vol achter, maar als je vervolgens op 0-2 komt in eigen huis(!!!!) dan denk ik dat we toch het volste recht hadden om te laten merken dat dit niet te bedoeling was.
Ook in de 2e helft ging het publiek er weer vol achter staan en werden de 'supporters' die eerder vertrokken ook nog toegezongen door de rest (laat je club maar in de steek).

De afgelopen jaren is het bij Ajax idd vaak geweest dat men snel begon te fluiten en met zakdoekjes begon te zwaaien maar dat is sinds dit jaar toch echt wel anders. Met name dankzij het verplaatsen van 410 van Noord naar Zuid is de sfeer in de Arena vele malen beter geworden en dat werkt aanstekelijk naar de rest van het publiek (eindelijk).

Ik irriteer me echt een partij dood aan die opstandige ajax fans zeg met het tegenhoude van die bus en dergelijke, ben je nou een fan of niet??? het gaat even slecht en meteen agressief worden richting de spelers en trainer wat een onzin zeg... En dan willen ze met Van basten praten omdat ze ontevreden zijn, wat verwachten ze dat Van basten zegt eej?? Ja sorry jongens okee jullie hebben gelijk we gaan vanaf nu weer winnen:s:s:s:s , het is toch gewoon sport daarin kan je winnen en verliezen, net alsof de acties van die ''fans'' ook maar een of andere positieve invloed hebben dat zag je afgelopen zondag wel... In plaats van dat ze hun club eens gaan steunen, dramatische fans heeft ajax gadverdamme

Laten we elkaar hier nou niet voor de gek houden als ware die 3-4-3 een vorm van aanvallen met zelfmoord tot gevolg. Die 3-4-3 staat er wel leuk op papier, maar de uitvoering (en volgens mij ook de intentie, maar dat is lastig beoordelen als buitenstaander) komt daar niet eens in de buurt. Ten eerste is Emanuelson geen linksbuiten, Sarpong al helemaal geen rechtsbuiten, en de 4 middenvelders waren overwegend defensief ingestelde spelers, met uitzondering van Sulejmani. Dus als je je geen zand in de ogen laat strooien door het feit dat er bij Ajax per definitie drie spitsen op een wedstrijdformulier schijnen te moeten staan, kun je het net zo goed een 3-5-2 of zelfs 3-6-1 opstelling noemen.
Maar wat de veldbezetting op papier of in de praktijk ook is, het maakt totaal niet uit welk systeem je speelt als Vitesse gewoonweg scherper is in de duels, de Ajax verdedigers op meters afstand hun man dekken en blijkbaar van de buitenspelval geen kaas hebben gegeten. Dan doen systemen er allemaal niet meer toe en verlies je zo'n wedstrijd ongeacht welk systeem je speelt, en dat is wat gisteren gebeurde.

9 februari 2009 om 15:38

Goed verwoord Johan. Voetbal is een spel waarbij het aankomt op kwaliteit en inzet. Normaal gesproken zijn spelers van Ajax kwalitatief beter dan de tegenstander, maar als dat niet het geval is dan moet je dat maar compenseren door inzet. Spelers als Jhon de Wolf, Edgar Davids, Jan van Halst of Jaap Stam zag je nooit 3 tegenstanders passeren, maar ze zijn op een hoog niveau beland omdat ze dat compenseerde door volledige beleving van het spelletje. Dit Ajax mist spelers van het kaliber v. Basten, Bergkamp of Kluivert, en als er dan zo slap gevoetbald wordt krijg je flinke klop. Vroeger won je die wedstrijd misschien op 80%, maar dat is in deze tijd niet meer mogelijk bij Ajax.

Marco Van Basten moet onder curatele komen van Johan cruijff. Johan moet speelstijl en tactiek bepalen en ook de selectie. Van 't Schip en Witsche moeten weg en Van Basten moet de wedstrijden en trainingen doen. Hij is nog niet bekwaam.

9 februari 2009 om 14:31

Haha, Cruijff zal nooit meer een vinger uitsteken naar ajax en ik kan er niet eens om rouwen. Bij het eerste, het beste tegenwoord van Van Basten is meneer, die altijd zijn woordje klaar heeft achter de veilige pc, gevlogen en heeft hij bij mij echt afgedaan. Tuurlijk mag hij trainer worden maar wat schiet je er mee op? Als Cruijff de eerste seizoenhelft prima speelt en de 2e stroef start qua resultaat... moet hij dan ook de deur weer uit?

Daarnaast doe je erg denigrerend over de beste spits die Nederland ooit heeft gehad. Dat die rare vent laatst een nieuw amsterdamse bestseller in straattaal introduceerde wil niet zeggen dat je Van Basten ermee moet identiceren want dat zegt in mijn ogen meer over jou dan over Van Basten die gewoon tijd nodig heeft om de rommelpot, opgebouwd sinds de leegloop in 96, te herstarten.

9 februari 2009 om 17:32

Ja hoor....ajax ondervindt nu nog last van de leegloop van 13 jaar!!!! geleden.

Hahahaha....laat me niet lachen joh. Er is niermand die zo veel in de spelersgroep mocht investeren als V. Basten, dat vind ik dus echt een heel erg zwak argument van je. Dat hij tijd nodig heeft is allemaal wel waar hoor, maar begin asjeblieft niet over een leegloop. Hij heeft het geld en de mogelijkheden gekregen om een team neer te zetten waarmee hij het wil gaan doen. Nu heeft hij idd tijd nodig om het team te laten spelen zoals je wilt, maar die boodschap lijkt niet meer echt over te komen. Bij een club als ajax krijg je nou eenmaal niet 4 jaar de tijd om iets op te bouwen. Alles moet snel, pomp er wat geld in en men verwacht gewoon een kampioenschap of op zijn minst een plekje in de voorronde's Cl.

9 februari 2009 om 18:46

Je interpreteert mijn verhaal verkeerd. En als ik hem zelf nalees snap ik ook wel dat dat gebeurd. feit is dat ik bedoel dat Ajax in 96 te maken heeft gehad met een leegloop. Sindsdien is er veel gebeurd. Moest ajax een nieuw team opbouwen en dat lukte maar zonder verdere resultaten. Toen kwam de Arena, kwam de beurs... kwam er ieder jaar een minder bestuur en is ajax nooit mee teruggekomen op het niveau van toen. Allerlei factoren hebben er de afgelopen jaren een potje van gemaakt en gevolg was dat ajax eind vorig seizoen tot een redelijk dieptepunt is gedaald.

Aangezien Van Basten met nieuwe materiaal en de club Ajax met een nieuw bestuur, structuur en bestuursinvulling moet beginnen wees ik erop dat Van Basten daarom tijd moet krijgen. Dat hij opnieuw moest beginnen had idd weinig te maken met '96 maar daarmee wilde ik alleen aangeven dat vanaf toen de teleurgang van Ajax is begonnen.

Goed gezegd van Van den Boog! de media, resultaten en omstanders zorgen voor crisis maar bij ajax is structuur, rust en voetbalsfeer.

De selectie en Van Basten hebben een klik. Dat is in de 1e seizoenhelft aangetoond met een progressieve lijn en prima resultaten. tweede seizoenhelft begint qua resultaten natuurlijk drama maar Ajax is de eerste 4 wedstrijden met 4 punten in alle wedstrijden niet kansloos geweest en heeft verloren door allerlei factoren waar ik niet dieper op in wil gaan. Tegen Vitesse zag je gewoon het gevolg van die 4 wedstrijden terug. Een bang, vertrouwensloos Ajax tegen een Opgaand Vitesse is dan zelfs teveel.

Maar Ajax moet door en dat zegt Van den Boog ook. Het Ajaxbestuur staat, heeft een goede en gezonde structuur en is ingevuld met puur ajaxbloed. De selectie is, mits fit, prima in balans maar door schorsingen en blessures na de winterstop teveel afwijkend van de basiself in de eerste 17 wedstrijden. Ajax moet komende zondag gewoon alles uit de kast halen en dan kan het zomaar zijn dat Ajax weer over het dode punt is. Het is namelijk zo, bij Psv en feyenoord loopt het het hele seizoen al niet maar Ajax heeft gewoon prima gespeeld en progressie geboekt in seizoenhelft 1... dit hoort er ook bij en kom je alleen maar sterker uit!

Met zun allen achter Ajax en op naar de 2e plaats en volgend jaar weer een stap vooruit!

Dit is mijn club, mijn ideaal,
Dit is de mooiste club van allemaal,
Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet,
het kan dooien, het kan vriezen...
We kunnen winnen of verliezen
Maar een betere club dan deze is er niet!

Op naar een goede, gezonde Ajaxtoekomst!

9 februari 2009 om 14:18

Heel leuk geformuleerd allemaal. Maar bij een club als ajax is nou eenmaal geen rust. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd en breed uitgemeten in de pers. Zo lang de resultaten goed zijn, kan dat allemaal. Maar zodra het even minder gaat wordt op deze manier de druk opgevoerd. Als ze zo doorgaan als nu veroorzaken klerine irritaties gewoon frictie. Dat kan op het veld, het kan achter de schermen, maar iemand zijn kop zal rollen. Als Mvb geen Cl haalt met deze selectie, zal het waarschijnlijk de zijne zijn.

9 februari 2009 om 14:30

Ajax23vdv,
Dan hebben de spelers die zogenaamde klik wel erg goed verborgen weten te houden in de eerste helft tegen Heracles en de gehele wedstrijd tegen Vitesse, want zo slap als ze toen voor de dag kwamen wekte nou niet bepaald de indruk dat de spelers voor hun trainer door het vuur gaan.
En wat betreft de verloren punten, het "niet kansloos" zijn in de afgelopen wedstrijden (tegen subtoppers en ploegen die proberen om uit de onderste regionen te geraken), is nou niet bepaald iets om het pessimisme mee te temperen. Stel je voor dat je in al deze wedstrijden nog kansloos zou zijn geweest ook. Dit zijn teksten die ik vaak hoor van trainers van gedoodverfde degradatiekandidaten, die moed putten uit het feit dat ze weliswaar onderaan staan en vrijwel elke wedstrijd verliezen, maar slechts zelden echt kansloos waren.

9 februari 2009 om 14:35

Groningen-uit is voor elke ploeg een zware dobber en had met een scherpe vermaelen en Suarez en arbiter heel anders kunnen lopen. Heerenveen-thuis was prima tot de rode kaart maar ook Heerenveen is een prima ploeg. Heracles weten we inmiddels, dat waren 3 punten die door de neus geboord zijn en tegen Vitesse zag ik persoonlijk gewoon een ploeg die voorgaande resultaten niet goed verwerkt heeft en zonder vertrouwen en met faalangst speelt tegen een ontketend Vitesse... Je kunt het in mijn ogen opfleuren maar in jou geval ook te zwart bekijken.

De klik is wel degelijk. Daarvoor heb ik al vele wedstrijden in de Arena en daarbuiten genoten van Ajax wat je gewoon za groeien naarmate de eerste seizoenhelft vorderde...je gaat mij niet vertellen dat die klik ineens weg is

9 februari 2009 om 15:30

Ik word alleen wel een beetje moe van al dat gelul over de 'klik', de chemie of wat dan ook. Bij Ajax lopen de best betaalde voetballers van de Eredivisie rond en daarnaar moet ook maar gepresteerd worden vind ik. Of dat nu onder v. Basten is of onder Adrie Koster. De trainer heeft natuurlijk een groot aandeel in de prestaties van een elftal, maar wat de jongens lieten zien op het veld is gewoon Ajax-onwaardig. Als je zo slecht en slap staat te voetballen, dan kun je net zo goed meteen je voetballenschoenen de prullenbak ingooien, ongeacht wie er nou hoofdcoach is.
Dat er eens een wedstrijd wordt verloren, begrijp ik best. En dat er eens een periode van 5 jaar tussenzit zonder kampioenschap kan ik ook nog wel begrijpen (de concurrentie ligt ook niet te slapen natuurlijk), maar dat er zo slecht gevoetbald wordt als de laatste paar weken, dat gaat er bij mij niet in. De spelers worden voor miljoenen aangetrokken en verdienen gemiddeld het tienvoudige van onze minister-president, maar ze presteren niets en lopen erbij alsof ze het allemaal een zorg kan zijn.
De volgende wedstrijd moeten er kerels het veld op komen, desnoods vliegt er een speler van Feyenoord over de boarding heen na 2 minuten, maar gestreden zal er worden. Verantwoordelijkheid pakken op dat veld en alles geven waarvoor je ook rijkelijk beloond wordt. Winnen die wedstrijd en dat dan eens een tijdje vasthouden, en het liefst een keer een heel seizoen of een paar jaar lang. Elk jaar moeten we aan het einde weer concluderen dat het een periode misging. Was het vorig jaar voor de winterstop goed mis, dit jaar na de winterstop. En zo sta je op het einde van de rit weer met lege handen, terwijl je de hoogste begroting van Nederland hebt en het beste spelersmateriaal.
Komende zondag hoeven de spelers niet gemotiveerd te worden lijkt mij tegen Feyenoord. Wat dat betreft komt die wedstrijd goed uit. Ajax zal dan moeten zorgen dat het weer de weg naar boven inzet en nog gaat strijden om die felbegeerde 2e plaats die recht geeft of voorronde Cl, hoewel we het hoofdtoernooi wel niet zullen halen maar hoop doet leven.
Verder moet Stekelenburg eens laten zien waarom hij keeper nr. 1 is van Oranje en de beoogde opvolger van vd Sar (13 wedstrijden de 0 Steek!). Anders wordt het tijd voor een wisseling vd wacht door Kenneth Vermeer.

nog 2x verliezen en hij wordt ontslagen, wanneer vertrouwen uitgesproken wordt, is meestal geen goed teken.

9 februari 2009 om 16:48

En als ze het nou echt menen, dat nu zo is?
Denk je echt dat ze in de mieda uitspreken dat er geen vertrouwen is? Niet goed nagedacht over je reactie. Marco van Basten heeft alle macht gekregen, ze zullen hem er niet snel uitsturen, dan zou Coronel en het hele bestuur zich bealachelijk maken. van Basten blijft de komende jaren nog wel bij Ajax, dit seizoen wordt hij overduidelijk geen kampioen, maar in de 3 seizoenen daarna wint hij sowieso 1 kampioenschap. En dan heeft hij het beter gedaan dan de voorgaande 3 trainers.

Meestal betekent het uitspreken van vertrouwen door het bestuur dan de trainer binnen een maand vertrokken is. Aangezien van Basten vooralsnog overal heeft gefaald als trainer hoop ik dat hij nog wel even blijft zitten. Waarom hij na zijn wanprestatie bij Nederland, op 2 wedstrijden na, benaderd is voor deze baan was mij toen al een raadsel.

De verkoop van Huntelaar heeft hem de titel gekost.

9 februari 2009 om 15:46

Dat denk ik ook ja. Want al die jaren dat Huntelaar er wel 20-30 inlegde zijn ze ook achter elkaar kampioen geworden rs

misschien hebben ze idd onderschat wat Huntelaar betekende voor deze ploeg. Meer dan een spits, ook een leider. ook al was hij uit vorm, denk ik dat hij in de kleedkamer heel belangrijk was. Maar deze transfer konden ze bijna niet tegenhouden. Dan had je nu niet alleen een Huntelaar gehad die de vorm mist, maar ook nog eens de motivatie. Je kunt je afvragen of je dat wilt.

van basten houdoe en bedankt.

jij kunt hier geen team meer van maken.
je hebt de duurste en beste spelers van de eredivisie.
maar je verkloot het kampioenschap in twee weken.
er is helemaal geen tactiek in het team.
wat is de manier van voetballen?
kan iemand mij dat vertellen?

heel nederland zegt suljemani op links buiten zetten zijn akties maken.
maar meneertje blijft eigenwijs en zet hem centraal op middenveld.

pannekoek!


9 februari 2009 om 16:36

Wie heeft er in het laatste decennia van de goede spelers van Ajax wel een team kunnen maken? Niemand!
Bovendien.. Je kan zelf niet eens een normaal onderbouwd stuk schrijven, dus wie is hier nou de pannekoek?

9 februari 2009 om 17:26

Co Adriaanse was aardig op weg, maar die is geslachtofferd waarna Koeman met het werk van Adriaanse alsnog kampioen is geworden.

natuurlijk moer van basten niet weg. ik snap ook niet hoe mensen kunnen verwachten dat ajax meteen top gaat voetballen hoor maar goed. met een handje vol nieuwe spelers nieuwe spits hele nieuwe staf trainer. kan je dat niet verwachten is mijn menig heeft tijd nodig maar bij ajax krijg je dat niet tjaaa dan had je van basten er niet moeten neer zetten simpel. laat marco lekkr 3 jaar bij ajax zitten dan komt het echt wel goed

Het is te vroeg om v basten ter discussie te stellen, maar er mag wel op zijn fouten worden gewezen. Hij had het elftal moeten laten staan zoals het was. Alle respect voor stekelenburg, maar Vermeer deed het uitstekend en de verdedeging was ook niet echt een probleem . Maar Marco moest zonodig wielleart halen en Vermeer kreeg stank voor dank want mocht gewoon weer op de bank plaats nemen. Wielleart had eerst tijd moeten krijgen om aan de groep te wennen , maar werd daarintegen al na 2 dagen ajaxcied te zijn meteen basisspeler wat dan ook respectloos is tegenover oleguer die al een half seizoen op die plek speelde. Daarnaast speelt emanuelson elke keer op een andere plek terwijl je met leonardo een goede linksbuiten hebt. Ik denk dat de evaluatie in het team geen goed heeft gedaan binnen de spelersgroep en dat er onvrede heerst bij een aantal spelers. Dit is dan toch weer typisch v basten zoals we hem van het Nl elftal kennen.

bij Mvb is het iedere week wat anders . het ligt aan alles behalve aan hem.
Nu begrijpen de spelers zijn oefenstof niet. laat die vent maar op les gaan bij Van Gaal.
die kan iedere week w3at anders spelen en winnen. zondag is het verlies of gelijk tegen Fijenoord en Axaj met hun 34 milj aankoop staat op de 6 plek. daarna nog ff uit europa , maar Marco moet blijven

V Basten heeft al bewezen dat hij (nog) geen toptrainer is. Dat komt door z'n patriottische woorden en gedrag. Ik vind het jammer voor hem,omdat hij voor velen de legandarische speler is. Hij heeft in 88 Oranje naar de titel geschoten. En met Milan vele prijzen gewonnen. Het is alleen jammer dat hij vele gezichten heeft voor de spelers waardoor ze onzeker worden. Wielaert heeft gewoon pech dat hij in de slechtdraaiende ploeg speelt. V Basten is niet consequent genoeg. Hij leert niet van z'n fouten. Dat is de ontbrekende schakel in z'n proces naar toptrainer. Ook luistert hij teveel naar z'n maatjes Witschge en V/d Schip. Die zijn mislukt als een trainer. Hij heeft tijd nodig. Alleen krijgt hij de tijd niet vrees ik.

tja aparte vent mvb, eerst ging het goed, ineens lukt niks meer.. Jammer, maar ik zie feyenoord in de arena wel een puntje pakken, of winnen als ze zo spelen als de afgelopen wedstrijden. Maar ik denk dat hij op een gegeven moment wel een goede trainer gaat worden, maar niet bij ajax.

het verschil tussen mvb en rijkaard is dat rijkaard zich wel liet adviseren door Jc daarom is hij zo ver gekomen .maar mvb is veel te eigenwijs die denkt dat hij zelf allemaal kan uit vinden.maar het word echt nooit wat,dus blind word wakker en tref je maatregelen.haal echt rijkaard naar ajax.want als mvb nog 20 jaar trainer van ajax blijft zal een kampioenschap nog lang gaan duren.

kan het eigenlijk nog steeds niet geloven tegen nec was hij nog een toptrainer die ons na 4 jaar weer een landstitel bezorgt een maandje later is ie een pannekoek en moeten we blij zijn als we 2 de worden, dat is voetbal he..

Laat hem maar weg gaan, ik zelf ben Feyenoorder, en ik vind het dus niet zo erg dat deze slappe lul daar op het bankje zit. Maar hij plaatst spelers op rare posities en geeft rare voorkeuren aan spelers...... Sulejmani achter de spits???? Hij was de beste linksbuiten van Nederland, hij heeft achter de spits niets te zoeken. Sowieso dom van Ajax dat ze hem hebben genomen, wat heeft hij gepresteerd bij Nederland? De poulefase alles gewonnen, waar hij bijvoorbeeld ook Boulahrouz opstelde die net een kind had verloren, dan ben je toch dom als je hem dan op stelt. En na de poulefase in de pan gehakt door Arshavin en Rusland. Ze kozen hem om zijn goede naam bij Ajax, maar wat mij betreft maakte hij met deze overgang zijn naam slechter en slechter, en door dit te zeggen voor de camera word zijn naam nog slechter!

van basten moet is met eeen normale opstelling gaan spelen niet met mickey op 10 maar gewoon links voor en urby op het middenveld en helemaal geen sarpong rechts of links voor, maar op 10 . of daar moet siem de jong of aisatti als die weer terug zijn

steek
van der wiel
wielaert
vertonghen
vermaelen
gabri
sar/jong
urby/eno
suarez
chvitanitch
mickey

Samen met Feyenoord is Ajax een van de moeilijkste clubs om te managen. De achterban, de media-aandacht, de historie en beeld, en nog veel meer spelen hier een belangrijke rol in. Van Basten heeft paar gigantische fouten gemaakt en die zal hij nog wel blijven maken, maar hij zou een geweldige trainer kunnen worden. Het is niemand gelukt om in de afgelopen 10 jaar door een zwaar termijn door te breken bij Ajax. Het ontslaan en ophef helpt ook zeker niet. Constantie en rust heeft Ajax nodig.

Als het zo'n zware taak is moet je van Basten die taak niet geven! Hij is nog nieuw in het trainerswereldje en hij kan dit nog niet aan. Hij is geen goede trainer, zo zie je maar weer, niet elke speler word een goede trainer.

9 februari 2009 om 18:39

Je spreekt jezelf ergens tegen. Je zegt namelijk dat hij geen goede trainer is en je zegt ook dat hij nieuw is in het trainerswereldje. Wil je daarmee zeggen dat iedere nieuwe trainer geheid een flop wordt?
Tuurlijk, zoals ik al eerder heb beschreven in dit topic was het erg onverstandig om van Basten al gelijk te laten beginnen voor zo'n grote club (in Nederland) als Ajax. Daar ligt de druk erg hoog en heeft hij minder ruimte om het allemaal onder de knie te krijgen, maar om van Basten nu te bestempelen als geen goede trainer vind ik ietwat te ver gaan en zeker te vroeg gezegd.

jullie snappen 1 ding niet.voor hem is dat tussenstation naar een grote club als milan..hij komt ervaring opdoen bij ajax,en dat is fout van ajax zelf,want club heeft al ervaren coach nodig en niet een leerling!

Ik snap dat heel goed, maar alsof Ac Milan wel een Leerling wil, en als hij is uitgeleerd dan heeft hij inmiddels al zo´n slechte reputatie als trainer dat Ac milan hem niet eens meer wil hebben!

hij mag best bijven als hij maar een keer de goede mensen op de goede plek zet.
en een keer ophoud met dat gebluf en zn doelstellingen.
hij maakt de spelers alleen maar onzeker door zn eigen labiele gedrag.

De voormalig bondscoach hoeft volgens de directeur de komende tijd niet te vrezen voor zijn baan.

Meestal als het bestuur dit gaat roepen, zijn de trainers binnen 14 dagen weg......maar de fout tegen Vitesse is niet alleen Marco de schuldige, het hele team faalde...als je je opdrachten niet kunt uitvoeren neemt de tegenstander daar dankbaar gebruik van.

Kom op jongens, jullie weten dat als er gezegd wordt dat de trainer niet ter discussie staat ,hij waarschijnlijk binnen een maand vertrokken is. Voorbeelden te over.

ik kijk alle wedstrijden gekeken. de laatste 4 wedstrijden is heel slecht gevoetbald. alle koppies naar beneden er zat geen plezier meer in het spel. iedereen deed maar wat. spelers op de verkeerde plaats. Het kwam onzeker over, niemand had vertouwen.

dit moet je toch van de trainer krijgen denk ik.

hoewel de spelers ook schuldig zijn, die mogen wel wat meer inzet tonen. voor het geld wat ze krijgen.

Het missen van het kampioenschap zal hem momenteel niet de kop kosten, ik denk eerder dat het missen van de 2e plek wel gevolgen zou kunnen hebben. Dit omdat van Basten alle macht heeft en eigenlijk mocht doen wat hij wou. Als dan de 2e plek niet lukt zal het me niet verbazen als de leiding wilt dat hij wat van zijn macht moet inleveren.

ik vind het niet terecht dat ajax nu opeens zoveel kritiek krijgt.
ik bedoel ze zitten nu even in een dip maar daarvoor vond ik ze aardig sterk en ik ben er van overtuigd dat het ook wel weer goed zal komen
groetjes een heerenveen fan

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren