Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Lundqvist niet geschorst na rode kaart tegen FC Twente

Laatste update:

Danny Buijs vond na de rode kaarten voor Ramon Pascal Lundqvist en Mike te Wierik in het verloren duel met FC Twente (1-3) dat er meer duidelijkheid moet komen. “Wanneer is iets geel, wanneer is iets rood?”, vroeg de oefenmeester van FC Groningen zich openlijk af bij FOX Sports. “Het verandert nu per week.”

Buijs had het daarbij met name over de eerste veldverwijzing van Lundqvist. De zomeraanwinst haakte Javier Espinosa zonder de intentie de bal te spelen. Bij de tweede keer rood kwam Te Wierik volgens de arbitrage met gestrekt been in. “In eerste instantie had ik niet de indruk dat het een overtreding was. Maar het gaat soms zo snel dat je het niet weet. Lastig, Mike ging er wel wild in”, erkende de coach van de noorderlingen.

“De bal valt tussen mij en Vuckic”, blikte Te Wierik in gesprek met RTV Noord terug op het moment. “We gaan allebei met gestrekt been naar de bal toe. Ik probeerde mijn actie nog af te breken en hem niet te raken. Het was niet handig, maar het was absoluut niet mijn intentie om hem te raken. Ik had nog nooit een rode kaart gehad. Ik vind het geen rood.”

“Natuurlijk, ik was te laat en onhandig. Maar ik probeer me echt in te houden. We verliezen door fouten van onszelf. Twente komt twee keer bij de goal en het is meteen raak.” Te Wierik weet de nederlaag niet aan de scheidsrechter. “Je moet de oorzaak altijd bij jezelf zoeken. Duidelijk is wel dat het niet helpt natuurlijk.”

Met negen man, voor rust al, speelde Groningen in feite een kansloze wedstrijd. “Toch gaven we nauwelijks kansen weg”, benadrukte Buijs. “De tegentreffers kwamen uit een vrije trap en een strafschop. Ik ben heel blij met de manier waar wij dan toch terugknokken en op 1-2 komen. Dat Twente dan profiteert van de ruimte is logisch.”

Update 12 augustus 15.39 uur - Lundqvist niet geschorst na rode kaart tegen FC Twente
Ramon Pascal Lundqvist hoeft niet langer te vrezen voor een schorsing. FC Groningen maakt maandagmiddag via de officiële kanalen namelijk bekend dat de rode kaart die de middenvelder zaterdagavond tijdens het duel met FC Twente ontving zonder gevolgen zal blijven. De aanklager betaald voetbal heeft volgens de Trots van het Noorden ‘kennisgenomen van de ingediende verklaringen en beelden en vervolgens geoordeeld dat Lundqvist zich niet schuldig heeft gemaakt aan 'gewelddadige handeling', toen hij zijn directe tegenstander in de 41ste minuut op het middenveld ten val bracht’. Mike te Wierik ontving ook rood in dat duel en hij zal wel geschorst worden: de aanvoerder heeft een schikkingsvoorstel gekregen van twee wedstrijden, waarvan één voorwaardelijk.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eerste had geel moeten zijn, tweede kun je prima rood voor geven. Tenminste, dat vind ik .

10 augustus 2019 om 22:03

Het mooie is dan, Als de 1e geel was, was de rode niet gevallen

10 augustus 2019 om 23:01

De eerste was juist 100% rood. Speler had geen enkele intentie om de bal te spelen, was puur gericht op de benen van de tegenstander. De tweede rode kaart was een duel.

10 augustus 2019 om 23:17

Vindt dit nu wel een leuke discussie, Hij had inderdaad geen intentie om de bal te spelen. Maar we moeten nu niet doen alsof hij een dood trap weggaf. We stonden met z'n allen te juichen toen Ekkelenkamp Ronaldo neer haalde alsof het niets was. Dat was dan wel niet met zijn voeten maar wel een soort gelijke situatie, Is dat dan ook rood? Ook geen intentie om de bal te spelen en een gevaarlijke situatie eruit halen...

10 augustus 2019 om 23:23

Vasthouden is van een andere orde, volgens de letter der spelregelwet. Dit was simpelweg een trap na. Daar staat maar 1 straf op.

10 augustus 2019 om 23:27

Het gaat inderdaad om het (na)trappen van een speler waarbij je de bal niet meer kunt spelen.

Trappen weegt inderdaad zwaarder dan vasthouden.

Zo had Veltman tegen PSV ook rood moeten hebben voor eenzelfde overtreding op Lozano meen ik.

10 augustus 2019 om 23:59

Vind het ook wel een leuke discussie. Weet nog dat Baker bij Vitesse ook een keer rood kreeg voor het haken van de tegenstander zonder intentie om de bal te spelen. Toen vond ik het overdreven en nu ook.. maar als de regels zijn dat dit rood is, dan heeft de scheids gelijk. Dit zou duidelijk moeten zijn!

11 augustus 2019 om 00:17

Aan de andere kant, vandaag was de bal tenminste in de buurt. Vorige week had Chacon precies dezelfde als vandaag en dat was alleen geel. Wat is wat? Is inderdaad een interessante discussie.

11 augustus 2019 om 07:22

Maar intentie staat nergens in de spelregels. Je krijgt rood voor een "buitensporige" overtreding. Dit zijn de (enige) zaken waar een rode kaart voor wordt gegeven:

- de tegenpartij een doelpunt of een duidelijke scoringskans ontnemen,
- ernstig gemeen spel;
- iemand bijten of bespuwen;
- een gewelddadige handeling;
- grove, beledigende taal of een scheldwoord gebruiken en/of gebaren maken
- het ontvangen van een tweede waarschuwing in dezelfde wedstrijd;
- de video operating room (vor) betreden

Dus is de vraag wat is ernstig gemeen spel. Daar geeft men nog wat duidelijkheid over:

Een tackle of het aangaan van een duel waarbij de veiligheid van de tegenstander in gevaar wordt gebracht, moet worden bestraft als ernstig gemeen spel. Een speler die naar een tegenstander springt in een duel om de bal te veroveren, hetzij van voren, van opzij of van achteren, en dit doet met een of beide benen,met buitensporige inzet,of de veiligheid van de tegenstander in gevaar brengt, maakt zich schuldig aan ernstig gemeen spel.

Zelfde geldt voor gewelddadige handeling:

Een speler maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling als hij buitensporige inzet of geweld gebruikt, of probeert te gebruiken,ten opzichte van een tegenstander, zonder dat dit in strijd om de bal is, of ten opzichte van een medespeler, teamofficial, wedstrijdofficial, toeschouwer, of enig ander persoon, ongeacht het feit of er sprake is van contact. Daaraan toegevoegd: een speler die, niet in strijd om de bal, opzettelijk een tegenstander of enig ander persoon, op het hoofd of in het gezicht slaat met zijn hand of arm, maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling, tenzij de hoeveelheid kracht die werd gebruikt verwaarloosbaar is.

Vanuit bovenstaande vind ik dus de eerste actie geel (niet buitensporig, het was geen harde, gemene trap) en de tweede rood (een tackle of het aangaan van een duel waarbij de veiligheid van de tegenstander in gevaar wordt gebracht).

11 augustus 2019 om 07:25

En natrappen staat dus ook niet vernoemd in de spelregels. Volgens mij vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer. Dus natrappen an sich is geen reden voor rood.

11 augustus 2019 om 10:11

Maar valt die ook onder na trappen. Wanneer is het na trappen? Speler in kwestie was nog wel aan de bal.

11 augustus 2019 om 13:50

Als je de regels van de knvb download staat er letterlijk een voorbeeld bij van gestrekt been. Vgens de regels zit de scheidsrechter dus goed. Of het dan terecht is, is weer een discussie waar iedereen zijn eigen mening bij heeft. Maar de scheid kan hem volgens de regels geven.

11 augustus 2019 om 14:23

Ja wel hoor: strafcode 4

Ene week geel geven de andere week rood.. internationaal zijn er regels opgesteld, maar elke scheidsrechter fluit naar zijn eigen regels. Helaas zijn wij hier nu 2x te dupe van, Als vandaag rood was, Was de overtreding van vorige week (chacon) ook rood. Verder vond ik de kaart van Te Wierik redelijk terecht, Had hoe doen ook rood gekregen aangezien hij al geel had.

10 augustus 2019 om 22:07

Ik weet niet of je gisteren De Graafschap heb gezien? Breinburg trapte echt iemand vol onderuit en kreeg geel. Dit bij Groningen was pootje haken en kreeg rood. Helaas is deze scheidsrechter heel slecht en maakt er elke wedstrijd een potje van..

10 augustus 2019 om 22:48

Nee helaas niet gezien, wel gelezen i.i.g. blijft apart allemaal hoor..
Zie nu inderdaad dat Te Wierik geen geel had, veranderd de zaak al helemaal.. Had gewoon geel moeten krijgen, hij doet er bijna alles aan om zijn richting te veranderen. Maar kan zijn been er niet afhakken

10 augustus 2019 om 22:14

Te Wierik had geen geel,Itakura kreeg geel voor commentaar. Ze moeten gewoon kappen met die slowmotion beelden,Te Wierik raakt hem niet vol hè, hij schaaft hem. We zijn gewoon genaaid vandaag en we hebben die var vaker tegen dan voor.

10 augustus 2019 om 23:36

Ter wierik had al geel voor protesteren zorg dat je feitjes kloppem pik, de eerst rode kaart was discutabel, de 2e zeker niet. Zorg dat je de wedstrijd hebt gezien voor dat je oordeelt groetjes fc twente supporter

11 augustus 2019 om 00:18

Nee. Dat was dus Itakura. Niet Te Wierik. Check zelf feiten maar beter.

11 augustus 2019 om 00:18

Nee, Itaktura had die kaart. Niet Te Wierik. Zorg zelf dat je feitjes kloppen.

11 augustus 2019 om 01:59

Als de scheids die eerste rode kaart niet geeft valt die tweede ook niet.
Vorige week bij emmen tegen groningen was net zo overtreding.
Daar geeft de scheids slechts geel ....dus dit had ook geel moeten zijn en zeker niet rood

11 augustus 2019 om 10:17

Hij gaat er bijna duits van praten OlleGrieze, das grappig!

11 augustus 2019 om 11:35

Het was Ko Itakura die geel kreeg voor protesteren. Fijn taalgebruik op de zondag morgen

10 augustus 2019 om 22:16

De regels zijn heel ruim en de scheids mag er een interpretatie aangeven. Ik vind dit zelf namelijk wel rood, de impact van de trap mag hiervoor niet uitmaken.

10 augustus 2019 om 22:19

Te Wierik had nog geen geel. Ik vond beide rode kaarten overdreven. Te Wierik raakt hem met zijn hak, niet vol en keek ook niet echt naar waar hij zijn been plaatste. Vond het wat ongelukkig, zeker geen rood waard. Eerste rode kaart sloeg echt alles, dit komt iedere week voor en er wordt nooit rood voor gegeven en nu opeens wel?

Zwaar overdreven het voetbal heeft vanavond verloren deze ref en VAR hebben bewezen dat zij niet capabel zijn om in aangewezen functie te functioneren.

10 augustus 2019 om 23:26

Agressief spelen mag, maar binnen de regels. Dit was daar niet binnen. Dat heeft niets met 'het voetbal heeft verloren' te maken.
En een kleine tip: interpunctie.

12 augustus 2019 om 16:01

De aanklager denkt daar kennelijk anders over.

11 augustus 2019 om 00:58

Valt mee hoor. Eerste wat discutabel..daarbij oliedom van die speler, omdat Zeefuik het gat nog dicht loopt. Je hoeft hem van mij niet te geven, maar snap de uitleg van de scheids ook. Tweede is gewoon rood. Eerste 30 minuten was ook een behoorlijke schoppartij van Groningen kant. Tweede penalty die wij kregen, vond ik net als die van Groningen erg overdreven en theatraal gedrag.

Beide terecht rood. Ben blij dat er een keer opgetreden wordt tegen iemand neerschoppen terwijl de bal niet gespeeld kan worden. Of laat hem lopen, of grijp hem vast. Als je schopt neem je het risico iemand te blesseren en dat dat doe doelbewust dus is er maar één straf: rood.

10 augustus 2019 om 22:36

Dan moet je bij vasthouden terwijl je niet bij de bal kan ook rood geven. Pootje haken is wat anders dan schoppen!

10 augustus 2019 om 22:43

Eens met jou Darleytorres

10 augustus 2019 om 22:47

Het neerschoppen mag inderdaad niet, maar je hebt neerschoppen en zo'n tikje geven als dit. Ik keur het absoluut niet goed, maar als dit rood is mag je Ekkelenkamp tegen Ronaldo ook rood geven. Was de bal ook niet in de buurt, mag je bij een shirtje trekken in zo''n situatie ook rood trekken. Ook geen intentie om de bal te spelen...

10 augustus 2019 om 23:24

Wat een zelf verzonnen onzin: het heet “naTrappen”!

Daar hoef je niks van te vinden

10 augustus 2019 om 23:45

Waarom moet dit nou vergeleken worden met iets totaal anders?

11 augustus 2019 om 00:59

Tikje is een understatement

11 augustus 2019 om 01:22

Dus jij ziet dit als een aanslag? of een doodschop? sorry hoor, maar dit is niet zoals de overtreding van Te Wierik

11 augustus 2019 om 12:54

Het is gewoon een domme actie, je kan rood geven.. de meeste scheidsrechters zullen er geel voor geven. Beetje pech voor Groningen, die tweede was 100% rood. Daar kan ik niets anders van maken en ik ben Ajax supporter

10 augustus 2019 om 23:19

Ik ben het niet met je eens dat het rood is
Het is gemeen, maar niet ernstig gemeen spel. Ik sluit me bij Danny Buijs aan. Er moet gewoon een duidelijke lijn getrokken worden, want er is nog veel te veel ruimte voor discussie. Als op dit soort overtredingen namelijk in alle gevallen een rode kaart zou staan, dan had hij de overtreding niet eens durven maken.

10 augustus 2019 om 23:32

Vanavond was het eigenlijk heel duidelijk. De scheidsrechter ism de var hebben het perfect gedaan. Alle penalty’s en rode kaarten waren terecht.

Het klopt inderdaad dat niet elke scheidsrechter en var zo de regels hanteert. Kijk naar Nijhuijs gisteren, veel duidelijker kun je een duw met twee handen in de rug niet beeld krijgen en er dan toch niets mee doen. De knvb moet gewoon dit soort scheidsrechters en vars aanpakken, weekje schorsen voor zulke grove fouten.

11 augustus 2019 om 01:03

Hij haalt de angel uit een veelbelovende counter. Oliedom, maar riskeert daarmee rood, geen enkele intentie om de bal te spelen, dus geef je de scheids de kans om de regels te volgen en rood te geven. Het is tegenwoordig een professionele overtreding, prima dat het een keer aangepakt wordt, wel hopen dat ze volgende week weer zo fluiten. De pingels, die van Groningen en die tweede van ons, beide regelrechte schwalbes, die van Groningen gewoon een ongelukkige valpartij en die van Twente; het was waar Aitor op zoek naar was.

11 augustus 2019 om 07:28

De lijn is duidelijk, alleen hanteren de meeste arbiters het minder strak dan gisteren. En daar ben ik eerlijk gezegd blij van. Als Tukker ben ik blij met de kaarten en gewonnen pot, maar ik heb me dood zitten ergeren aan de pietluttigheid. Het was een domper op het plezier waarvoor ik voetbal kijk.

10 augustus 2019 om 23:52

Dit zou ook rood moeten zijn naar mijn mening. Maar Lunqvist liep vorige week 10 meter naast Chacon en die deed precies hetzelfde. De situaties zijn 100% gelijk, gevaarlijke counter (vorige week nog een stuk gevaarlijker zelfs), bal ver weg en een schopje van achter. Dat weet hij op dat moment ook, dus maakt hij de overtreding. En nu is het rood. Als Chacon rood krijgt doet Lunqvist het niet. Je hebt een Var, waar gaat dit fout? En kom niet met dat het geen grote fout van de scheids is dus niet ingrijpen, want dit is volgens de regels rood, of het is geel. Dit heeft helemaal niets met interpretatie te maken. Waarom wordt er vorige week of vandaag niet ingegrepen?

En als je ziet wat Nijhuis en zijn VAR laten gaan gisteren, en wat hier bestraf wordt met penalty's en gele kaarten, dat kun je de spelers niet aandoen. Het wordt zo langzamerhand beter voor trainers om scheidsrechters te gaan analyseren in plaats van tegenstanders.

10 augustus 2019 om 23:56

Het is gewoon pure willekeur hoe er gefloten en bestraft wordt. Vorige week Chacon 100% rood, de week ervoor Veltman tegen PSV 100% rood, maar beide krijgen geel....

11 augustus 2019 om 00:45

Ik neem Lunqvist ook niets kwalijk inderdaad, de scheids en VAR van vorige week hebben duidelijk laten zien wat mag en wat niet mag. Nu mag het ineens niet. Wanneer de scheids ook fout zat, Groningen is er vandaag enorm door genaaid.

11 augustus 2019 om 01:01

Pootje haken blesseer je helemaal niemand mee. 2 onterechte rode kaarten en een obterechte penalty. Kortom groningen is genaaid.

11 augustus 2019 om 04:26

Je zegt het goed: "een keer". Dat kan gewoon niet. Het is of altijd rood of niet. Die eerste is anders eigenlijk in geen enkele wedstrijd rood. Daarom volkomen schandalig.

Meest duidelijke rode kaart van de wedstrijd werd niet gegeven. Eerste rode kaart twijfel ik wel heel erg over, zie graag dat dit soort situaties zwaarder bestraft worden dan een ingecalculeerde gele kaart maar dan moet je er ook consequent voor fluiten. Rode kaart van Te Wierik wel gewoon terecht.

10 augustus 2019 om 22:43

Dat is het hele probleem ook, ze zijn totaal niet consequent. Als die man alles volgens de regels gaat fluiten had die na 3 minuten al een speler een gele kaart moeten geven voor een schwalbe,die krijgt een waarschuwing en een half uur later fluit die volgens het " boekje" en kan een ander douchen.

Die Danny Buijs heeft me toch een engelengeduld waar de Dalai Lama jaloers op zou zijn. Wat heeft die man een fantastisch rustige uitstraling. Als hij in zijn spelertijd met een dergelijke arbitrage te maken gehad zou hebben, denk ik dat hij iets anders gereageerd zou hebben

Tja, als scheidsrechter of var zo beslist, that’s the game. Begin van seizoen is altijd strikter en er is geen scheidsrechter die intenties kan raden. Neem je verlies en loop niet zo te zeiken. Waarschijnlijk is de helft geel na 20 speelrondes, is heel vaak zo. Minder onhandig worden zou ik zeggen.
Al die meningen over welke kaart men nu wel of niet van toepassing vindt, kansloos.
Heel vervelend uiteraard maar kijk lekker naar jezelf.

10 augustus 2019 om 23:18

Wat nu rood is moet over 2 weken ook rood zijn. Vorige week werd die niet gegeven. Ik wil niet de zielenpiet uithangen, maar Groningen is al een decennia lang recordhouder geseponeerde rode kaarten. Groningen is ook de club die het vaakst de nadeel van de twijfel heeft omtrent de var, denk aan vvv Venlo uit vorig jaar waar een overduidelijke rode kaart werd teruggedraaid, of Ajax thuis waar een overduidelijke handsbal in de 16 genegeerd werd, met Groningen heb je nog een paar clubs die altijd het haasje zijn, denk aan een Roda JC. We zijn nu 2 speelrondes ver en heb al 5 discutabele var momenten in nadeel van Groningen gezien

11 augustus 2019 om 12:59

@grunnhopper, waarom zou Groningen stelselmatig benadeeld worden dan? Kan mij niet voorstellen dat ook maar iemand daar profijt van heeft, deze wedstrijd hebben ze idd wel pech en valt het niet hun kant op

11 augustus 2019 om 16:20

Ik weet niet waarom, het kan allemaal onbewust zijn, maar t gebeurt wel

12 augustus 2019 om 17:17

Daar is de volgende geseponeerde rode kaart, moedeloos wordt je er van

11 augustus 2019 om 04:31

Het enige dat kansloos is , is jouw reactie. Slaat helemaal nergens op dat het normaal gevonden moet worden dat mensen en clubs verschillend behandeld worden obv de speelronde. Waanzin.

Dit Groningen gaat nog verrassen. Een sterk elftal die het FcTwente de eerste 20minuten lastig maakte.

Na de 2 rode kaarten kon de bus geparkeerd worden en zie je dat ze dit goed doen tegen een slecht afmakend Twente.

Succes verder em tot in de veste

10 augustus 2019 om 23:19

Ben het met je eens! Speelde heel sterk tot aan de rode kaart, Waarin we voorin echt een killer missen. Vond het fijn om jullie weer in ons mooie stadion te hebben! jullie brengen veel sfeer mee! Hopelijk doet je club nu niet meer zoveel gekke dingen en blijven ze in de eredivisie!

Succes en tot in de veste!

10 augustus 2019 om 23:19

Jullie hebben voldoende voetbal in de ploeg, maar kunnen nog wel eens in de problemen gaan komen als García tactisch zo zwak is. Voetballend top 12 maar als dit het tactiek is kan t zomaar 15-16 zijn. Hoop dak t mis heb want jullie horen erbij

11 augustus 2019 om 01:07

Lastige uitwedstrijd als promovendus, je zag wat spanning, maar drie punten over de streep trekken tegen ook al is het 9 man is prima. Die punten steken we in onze zak, zullen vast nog spelers bij komen en het wordt vast beter. Het was wat angstig en niet vol lef, maar koester de drie punten.

11 augustus 2019 om 08:03

Tegen een Groningen met 9 spelers moet je gewoon winnen. Als je dit niet gewonnen zou hebben, wat ook nog zou kunnen na het laffe spel na de 1-2, zou je je echt moeten schamen.

De eerste was gewoon geel. Kom op, Lunqvist maakt zeker een duidelijke overtreding, maar het is geen doodschop. Te Wierik krijgt wel terecht rood. Van de zijkant zie je hoe hoog de verdediger z'n tegenstander raakt. Hij zal wel gefrustreerd zijn geweest over de eerste rode kaart, maar hier zat Bax goed. Trouwens de pingel van Groningen vond ik ook niks.

Al met al een slechte optreden van Bax en Kooy. Sterker nog, die scheids komt over als een soort wijsneus. Arrogant.

10 augustus 2019 om 22:55

Bax kan niet fluiten en mag nooit meer fluiten. Elke wedstrijd is er wel iets met hem, heeft nog nooit een normale wedstrijd gefloten.

10 augustus 2019 om 22:59

Wat betreft pingels was hij wel consequent. Als je hem in de 1e helft aan Groningen geeft, moet he hem in de 2e helft ook aan Twente geven.

Die eerste rode kaart sloeg inderdaad nergens op.

11 augustus 2019 om 10:24

Snap alleen niet zo goed dat je een onervaren scheids en een onervaren VAR samen aan een wedstrijd zet die best wel beladen is. Ik vind dat toch best wel apart.

Volgens mij hadden er van de 3 penalties er ook net zo goed 0 gegeven kunnen worden.
Die Japanner van Groningen raakte volgens mij prima de bal, wat met de VAR toch te zien moet zijn.
Die van Groningen, twijfelgeval. En dat is dus het lastige, volgende week valt ditzelfde twijfelgeval precies de andere kant op en is het een "ongelukkige botsing". Dit geldt dan ook voor die laatste...
Buiten dat, die VAR. Als je zo lang moet kijken, dan weet je het dus überhaupt niet zeker. En die Bax wil ik wel eens zien met een microfoontje, als ie het stadion moet toespreken waarom hij een beslissing neemt...

10 augustus 2019 om 23:21

Die 1e was wel terecht. Vond die gele kaart van matusiwa lachwekkend. 100 procent de bal

11 augustus 2019 om 01:08

Eens, de eerste kun je over twisten, de andere 2 gewoon lachwekkend, een ongelukkige valpartij en een schwalbe😂

11 augustus 2019 om 08:07

Nou de eerste wordt geen bal gespeeld maar ik twijfel of de speler zich slim laat vallen of dat hij duidelijk geraakt wordt. De 2de is meer dan terecht. Het was niet de bedoeling maar de speler van Groningen valt doordat hij gehakt wordt door de Twente speler en de derde heb ik niet gezien. Dus 1ste twijfel, 2de zwaar bestraft maar terecht, 3de geen idee

Terecht rood, allebij. Alsof die knakker nog probeerde de bal te spelen, ga weg man.

11 augustus 2019 om 08:10

Maar wanneer is het dan rood ? Haar ekkelenkamp dan tegen Juventus ook rood moeten hebben ? Of Veltman tegen psv ? Van deze 3 gevallen vond ik Veltman de meest vieze. Die trapte echt van achteren bij deze werd er meer een poging gedaan iemand te laten struikelen. Het grootste probleem is dus de willekeur.

paar jaar geleden kreeg Lewis Baker bij Vitesse ook Rood zoals deze eerste rode kaart..

Speler loopt weg en Lundquist trapt hem gewoon van achter onderuit.
En dan hier nog discussieren of het nou geel (want hij trapte niet zo hard) of rood moest zijn.
Wat een non discussie natuurlijk is dat rood - alleen moet het dat dan ook altijd en overal zijn.
Probleem is dat de var alles gaat bekijken en dan wordt het er niet leuker op (behalve dan bij dat doelpunt van Huntelaar want dat kunnen ze dan ineens ‘niet goed zien’. Dat is pas echt vreemd maar daar hoor je dan weer niemand over - en dat is dan weer nog vreemder haha).

11 augustus 2019 om 00:03

Onzin dan zijn er elke westrijd 5 rode kaarten te zien

11 augustus 2019 om 00:13

Vorige week was het geel, toen Chacon het deed. 100% gelijke situaties. Lunqvist liep er vlak naast, ziet dat het geel is en de VAR grijpt niet in. En jij bent verbaasd dat er discussie is?

11 augustus 2019 om 00:31

Dat zeg ik : dan moet het altijd zo zijn . Dus ook voor Chacon

11 augustus 2019 om 00:43

Ja maar ze doen het dus nooit. Vorige week niet, gisteren bij Breinburg niet, en nu wel. Die willekeur kan echt niet, zeker niet als iemand op TV meekijkt. De situaties zijn overduidelijk, er is 0 ruimte voor interpretatie. Het is geel, of het is rood. Of de scheids heeft vorige week gefaald, of vandaag. In ieder geval is Groningen er vandaag enorm door genaaid. Krijgt Chacon rood, doet Lunqvist dit natuurlijk niet.

11 augustus 2019 om 09:06

Je geeft aan dat het een non discussie is, maar ik lees nergens ewn goede reden waarom het wel rood moet zijn. Argumenten als "geen intentie om de bal te spelen" of "van achteren" kom ik niet tegen in de spelregels. Het enige wat er duidelijk staat is dat een rode kaart getrokken wordt bij het in gevaar brengen van de veiligheid van de tegenstander of als er sprake is van buitensporige inzet. Hoe hard, hoog, gemeen je trapt bepaalt voor een groot gedeelte de mate waarin de veiligheid in het geding komt. Bij een dergelijk tikje als dit breng je niet de veiligheid van de tegenstander ernstig in gevaar dus geen rood.

We moeten niet hopen dat elke tik op het voetbalveld een rode kaart gaat opleveren, maar wel dat vieze en smerige tackles juist wel direct rood zijn. Dat verschil (veiligheid in het geding brengen) is volgens de spelregels het verschil tussen geel en rood en dat lijkt mij ook hartstikke goed.

11 augustus 2019 om 10:30

Je geeft aan dat het non discussie is, maar toch worden er hier veel verschillende kijken op de situatie gepresenteerd. Alleen dat al ontkracht het dat het een non discussie is. Al zou het strikt wel of niet volgens de regels kloppen, duidelijk is dat mensen hier het niet allemaal met die regel dan eens zouden zijn.

11 augustus 2019 om 11:05

Dat is het punt ook.
Scheids kan het interpreteren als ‘gemeen spel’ of ‘kansrijke situatie dmv overtreding ontnemen’.
De ene scheids zal dat wel doen de ander niet.
Lundquist geeft deze scheids die optie met zijn domme actie en deze scheids was streng.
Dus jammer dan had hij dat niet moeten doen

11 augustus 2019 om 12:32

Deze scheids was niet streng, maar onervaren. Misschien dat ie dit seizoen er nog een keer een rode kaart voor geeft, maar daarna nooit meer. Ik vind het dan ook belachelijk dat je zowel een amateur op het veld als bij de VAR neerzet dan ook zeer zwak van de Knvb.

De eerste is geel geen rood. Want als dit rood is dat ook als die aan zijn shirt trekken ook rood. Dan vallen er veel rode kaarten dit jaar

11 augustus 2019 om 00:32

Ja veel rood dit jaar.
Niet doen dus , staat in de spelregels : mag niet

11 augustus 2019 om 01:07

Waar staat in de spelregels dat dit rood is? Dat staat namelijk nergens.

Ondanks dat we de VAR mee hadden vandaag irriteer ik me er vaak mateloos aan!
Je kan niet eens meer fatsoenlijk juichen om een doelpunt of er wordt nog even naar gekeken, zeeeeeeer storende factor...

11 augustus 2019 om 01:11

Eens bij Ajax kunnen ze opeens niet goed zien of de 5/0 buitenspel is, terwijl heel NL het ziet. Twee vd drie pingels hier ook, dat moet een VAR toch zien, dat dat niets is. Het wordt alleen maar slechter i.p.v. beter, na een aanpassingsjaar

11 augustus 2019 om 08:13

De VAR mag alleen ingrijpen als heel duidelijk is dat de scheid fout zat. Bij Ajax kom je dat voor 90% zekerheid zeggen maar dus geen 100%.

11 augustus 2019 om 11:06

Die goal van Huntelaar was wel 110 procent buitenspel haha

Knap dat de scheidsrechter Lundqvist in eigen huis rood gaf. Een actie van niks, puur de man onderuit willen halen. Ookal is het niet hard en loopt de speler geen zware blessure op. De man had nul intentie om de bal te spelen. Het maken van een 'slimme' overtreding daar kun je dan aan vastgrijpen, maar dit is gewoon dom. Ik kan er nog wel bij als er enigszins moeite wordt gedaan om de al te spelen, maar daar was hier totaal geen sprake van. Dan moet je ook de consequenties dragen.

Groningen klapte er behoorlijk op bij de tweede rode kaart. Er gingen 3 Twente spelers (volgens mij niet vrijwillig) naar de grond. Het echte doortrappen waar de scheidsrechter het over had vond ik wel meevallen. Als ik me niet vergis had deze speler al geel en had hij er sowieso afgemoeten.

11 augustus 2019 om 10:33

Tja dom of gewoon pech. In 999 gevallen van de 1000 geeft ie geel. Wat betreft liggen, als de nr 10 van Twente gaat liggen moet je het niet al te serieus nemen xD wat een gast is dat zeg.

Ik weet niet waar jij deze regels gevonden hebt maar strafcode 4 gaat over natrappen of een natrappende beweging

Ik kan Buijs wel antwoord geven: de knvb heeft wat regels wbt geel en rood.

Verder, ook in deze gevallen:

Interpretatie van de scheidsrechter, dus niet van Buijs.

In alle eerlijkheid, ben blij met de 3 punten, maar zoveel VAR momenten...
ook begrijp ik dat er in het verleden veel geklaagd is over bepaalde acties,
maar de spanning gaat er wel vanaf zo. ( naar TV kijkende mensen op TV kijken vind ik niet spanned.)

Wat betreft de eerste rode kaart, deze vond ik echt terecht.
Het gaat om de intentie, niet om hoe erg de speller wel of niet geblesseerd raakt.
De rode kaart van te Wierik, deze is zo klaar als een klontje, rood!

12 augustus 2019 om 15:55

Maar op basis van welke regel wil je deze kaart geven ? Daarbij heb ik er geen probleem mee om voor zulk soort overtredingen een rode kaart te geven, maar dan wel voor iedereen. Ik heb afgelopen weken al meerdere keren een vergelijkbare overtreding gezien, maar niemand kreeg hier rood voor. Sterker nog, ik heb overtredingen met gestrekt been inkomen gezien die minder zwaar bestraft werden dan deze zeer nette overtreding.

12 augustus 2019 om 16:11

Janssen, ik ben het met je eens. Tegelijkertijd vind ik de rode kaart eigenlijk wel terecht en ik kan wel uitleggen waarom. Spelregel 12 (zoek maar op) gaat over het wegsturen van spelers. Hierbij houdt de scheidsrechter rekening met:

The following must be considered:
• distance between the offence and the goal
• general direction of the play
• likelihood of keeping or gaining control of the ball
• location and number of defenders

De derde bullit is wat mij betreft cruciaal. In het geval van Lundqvist is het zo'n ongelofelijk onsportief trapje, totaal niet bedoeld om de bal te spelen. Dat maakt het misschien eigenlijk nog wel erger dan een mislukte tackle op de bal, omdat zo'n trapje nog onsportiever is en niets met voetbal te maken heeft.

Ik ben overigens wel volledig met je eens dat er sprake is van totale willekeur. Dus als spelers en publiek weet je nooit waar je aan toe bent!

Dan waren ze dus te zwaar gestraft! Wat zijn de sancties voor arbiter Bax?

12 augustus 2019 om 16:05

Dus de scheidsrechter moet altijd vrezen dat hij de verkeerde beslissing neemt? Het zou heel onhandig zijn om de arbitrage te straffen voor een foute beslissing.

Ongelovelijk dat deze man niet geschorst wordt. Een zeer onsportieve overtreding. Gewoon natrappen! Waardeloos besluit van deze comissie.

12 augustus 2019 om 16:02

Haha wat maak jij jezelf toch enorm belachelijk met elke keer weer domme uitspraken, man man.
//
Eindelijk een goede beslissing hopelijk zijn de ogen opengegaan en gaan we niet zo pietlullig fluiten. Beetje engelse mentaliteit, daar hou ik van!

12 augustus 2019 om 16:05

Ach als het een speler van zijn eigen cluppie was geweest met deze overtreding, dan had hij anders gepiept. Zeer terecht dat de kaart geseponeerd is, geen sprake van ernstig gemeen spel maar gewoon de aanval er proberen uit te halen.

12 augustus 2019 om 16:35

Ik snap ook niet hoe Twente supporters zich hier nog druk om kunnen maken, Ik bedoel ze hebben 3 punten cadeau gekregen die ze zonder deze rode kaart nooit hadden gepakt. Inpakken en wegwezen noemen ze dat ook wel eens

12 augustus 2019 om 16:02

Ze het meer als pootje vegen, dan natrappen.

Perfect gefloten volgens het boekje, jammer dat de spelers van Groningen zich niet normaal konden gedragen.

12 augustus 2019 om 16:06

Als het perfect gefloten was, dan was de kaart niet geseponeerd lijkt me...

12 augustus 2019 om 16:13

Hij is prima gestraft met de uitsluiting tijdens de wedstrijd een schorsing erbovenop lijkt mij te zwaar. Ik ben juist blij dat deze optie er ook is.

12 augustus 2019 om 16:13

Ach ja met je twente shirtje. Je mag als twente supporter tevreden zijn met Bax inderdaad. Bij iedere andere scheidsrechter was je clubje kansloos geweest. Zelfs tegen 9 groningenspelers wist Twente nauwelijks kansen te creëren. Wees blij met de drie kado gekregen punten, jullie zullen ze nog hard nodig hebben.

12 augustus 2019 om 16:17

Eigenlijk was een andere scheids inderdaad nog wel beter geweest, jullie hadden 3! rode kaarten moeten hebben, niet 2. Maarja de arbitrage maakt soms ook fouten, helaas in jullie voordeel dit keer.

12 augustus 2019 om 16:34

Ik zou maar eens kritische naar je eigen club gaan kijken! Met 11 tegen 9 amper een kans kunnen creeren en met 11 tegen 11 was het al helemaal een drama! Geen samenhang, matige spelers en een team van duidelijk het niveau JL. Maar daar kom je aan het einde vh seizoen wel achter!

12 augustus 2019 om 17:06

1-3 gewonnen keesje.

Net of 11 tegen 9 opeens super makkelijk voetballen is? Mentaal zal het toch iets doen met je als je met minder op het veld staat (harder werken, verdedigender spelen, zoveel mogelijk ruimtes opvullen waar je normaal niet staat). Waarschijnlijk moeilijk te begrijpen voor iemand met geen voetbalverstand.

Die Absalem had er nog afgemoeten, dan was was het feest compleet.

12 augustus 2019 om 16:17

Als je de overtredingen met elkaar vergelijkt had hij het juist het meest verdient.

12 augustus 2019 om 16:19

Hij had idd een rode kaart verdiend alleen gaf Bax hem al geel.

Kortom de rode kaart was dus onterecht en zowel de scheidsrechter als de VAR hebben hier gefaald. Mooi om te weten. Tot zo ver de beschouwing van meneer Bax dat ie met alleen maar goede beslissingen naar huis is gereden.

12 augustus 2019 om 16:13

Ja zeg het maar. Ik vond de beslissing eigenlijk wel terecht, aangezien zo'n trapje zo ongeveer het meest onsportieve is wat ik kan bedenken. Totaal niet op de bal gericht. Anderzijds is shirtje trekken natuurlijk iets soortgelijks en daar heb ik nog nooit iemand rood voor zien krijgen haha!

Haha, Pipo's. Gelukkig heeft FC Groningen dit weekend genoeg materiaal kunnen verzamelen om de rode kaart te laten seponeren. Het zegt trouwens ook wel genoeg dat Te Wierik 1 wedstrijd + 1 voorwaardelijk heeft gekregen.. 2 rode kaarten seponeren zou Bax natuurlijk de kop kosten niet dat wij dat erg vinden in Groningen overigens. Hoop dat we deze man niet meer hoeven te zien in ons thuishaven.

12 augustus 2019 om 16:33

Ja idd deze man aub nooit meer ons fluiten, doet mij denken aan Wiedemeijer uit bij Heracles. Zelden zo boos geweest op een scheidsrechter. Achja het is nu voorbij op naar AZ daar maar voor één "stuntje" zorgen

12 augustus 2019 om 16:44

Denk dat het stuntje bij AZ wel mogelijk is, mits je eindelijk eens de kansen benut. AZ natuurlijk met de Europese wedstrijd in de benen en in een andere thuis stadion heeft wel invloed. Bovendien wanneer het in Den Haag gespeeld word is er nog een nadeel voor beide ploegen, Aangezien we het dan op kunstgras moeten uitvechten. Maar ik acht ons zeker niet kansloos

12 augustus 2019 om 16:47

Ik vind ons voetballend ipv de laatste jaren echt goed verzorgd overkomen. Ik ben fan van die Matusiwa en Lundqvist vind ik ook een fijne speler om naar te kijken igg wat lui. We gaan het meemaken, had al kaartjes gekocht dus we gaan het zien.

12 augustus 2019 om 16:52

Matusiwa was ook ontiegelijk goed tegen Twente, ondanks de penalty die hij veroorzaakt. Onderschept zoveel ballen is niet meer bij te houden. Lundqvist is ook een leuke speler, Je zag ook al door zijn individuele acties dat hij veel brengt. Ondanks de nederlaag afgelopen zaterdag en de grote kans dat we 3 punten hebben uit de 1e 4 wedstrijden heb ik veel zin in dit seizoen!

(na AZ moeten we naar Psv)

Volgens mij begon alle ellende met die rode kaart, waarvan nu gelukkig is vastgesteld dat dit Nooit rood had mogen zijn. Het is daarom zeer triest dat deze rode kaart is gegeven en de wedstrijd volledig negatief heeft beïnvloedt!
Meest stuitend vond ik de reactie van Bax(ellende) na de wedstrijd dat hij met een goed gevoel naar huis ging. Geeft gewoon drie onterechte penalty's en een onterechte rode kaart en maakt daarmee de hele wedstrijd kapot.
Eerste penalty zat ik met mijn neus bovenop en was 200% geen penalty, helaas stonden de camera's niet op de juiste plaats want dan had iedereen het kunnen zien! Itakura zet een sliding en speler van twente speelt bal veel te ver voor zich uit. Op het moment dat er heel licht contact is, is de bal al niet meer te halen voor twente speler en laat hij zich gewillig vallen.
Tweede penalty was op een dusdanige plek en licht dat dit nooit een penalty had moeten zijn, ja er is contact maar ongelukkig en geen doelkans voor fc groningen.
Penalty 3, speler van twente loopt gewoon recht op Groningen speler in en loopt zich vast. Bij het voelen van contact gaat hij gewillig en jahoor weer en penalty.
Onder aan de streep 1 terechte beslissing met de rode kaart voor Te Wierik, echter was dit nooit gebeurt als eerste rode kaart niet gegeven was!
Ps, voor de mensen die Te Wierik een schopper vinden, dit is zijn eerste directe rode kaart in het betaald voetbal voor hem. Zou hij er dan zo vaak mee weg komen of is het gewoon onzin? Ik kies voor optie B!

In welk universum (behalve blijkbaar de KNVB-planeet) is dit geen terecht rood en dus een schorsing? Naast (terechte opmerking van Diegelbereds) het onsportieve pootje haken en dus spelbederf, nul intentie om de bal te raken en dus een trappende beweging naar een tegenstander wat volgens de regels altijd rood is, is het ook nog een keer het onderbreken van een zgn. "veelbelovende" aanval (Twente-speler was al aan het opstomen op de helft van de tegenstander). Hoeveel optelsommen heb je nodig? En met hoeveel maten wordt er dan gemeten? Rkc'er Gaari krijgt dit weekend terecht direct rood voor een heel erg onbesuisde tackle maar die ging nog voor de bal, Lundqvist deed dit doelbewust. Ik heb overigens helemaal niks tegen FC Groningen, ben zelf een VVV-supporter die dit weekend ook terecht mag klagen over een VAR non-beslissing (het zgn."duwtje" dat niet bestraft werd) bij de 2-1 van Sparta, maar zich daarnaast ook terecht mag schamen over de 2e helft tegen datzelfde Sparta dat dik en dik verdiend gewonnen heeft en blij is dat de uitslag niet nog groter werd.

12 augustus 2019 om 16:39

Goed, Je zegt zelf met hoeveel maten meten we.
Vorige week FC Emmen - FC Groningen, Chacon doet precies hetzelfde maar 150% harder tegen een doorgebroken Gudmonsson, Krijgt daar geel voor. Lundqvist deed dit doelbewust op een manier waarop je geen medespeler blesseert. In Engeland juichen ze voor zulke ingrepen om een counter eruit te halen, Maar hier in Nederland vragen we om rode kaarten. Verder vergelijk ik het momenteel veel met de actie van Jurgen Ekkelenkamp tegen Ronaldo, Ronaldo kan zo op het goal aflopen maar Ekkelenkamp houdt hem tegen door middel van een Ippo zowat. Daar staan wij dan als Nederlanders voor op de banken en te juichen, Dat vinden we dan geen rode kaart omdat met de handen gebeurd, En dit kleine tikje waarna hij direct zijn excuses aanbiedt en de gele kaart accepteert moet met rood en 3 wedstrijden afgehandeld worden. Overigens liepen er 3 spelers van FC Groningen mee, dus doorgebroken of wat dan ook was hij helemaal niet.

En kijk daar hebben we het al, die 1e rode kaart was gewoon maximaal geel voor spelbederf en zo ziet de aanklager het ook. Dus wat zijn nu de regels? Scheidsrechter en VAR zeggen rood terwijl de aanklager er niks in ziet. En deze rode kaart was juist het vuurtje wat iedereen zo boos maakte.. de volgende rode kaart.. de supporter die op het veld kwam.. de grimmige sfeer. Ja bedankt scheidsrechter! Eigenlijk zou deze wedstrijd over moeten worden gespeeld omdat dit gewoon competitie vervalsing is. En Bax en zijn dienstdoende VAR mogen ook wel geschorst worden hiervoor.

12 augustus 2019 om 18:19

De eerste rode kaart veroorzaakte de tweede rode kaart inderdaad...

12 augustus 2019 om 18:21

had er wel indirect mee te maken, na die 1e rode kaart sloeg de hele stemming om en dan maak je sneller fouten.

Even voor alle wijsneuzen die het zeker wisten dat het rood was; de KNVB is het niet met jullie eens, waardoor Groningen voor de zoveelste keer benadeeld is.

12 augustus 2019 om 19:31

Maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit. De 3 punten zijn mee naar huis, en van een schorsing zouden wij niets beter worden. Of het mooi is voor Groningen laat ik in het midden, want ik vond hem wel het zwakst aan hun kant.

Wat een belachelijke beslissing.

Dit is dus een vrijbrief voor alles spelers van amateur tot eredivisie dat je iedereen gewoon onderuit mag schoffelen met pootje haken zonder enige intentie de bal te raken?

12 augustus 2019 om 20:11

Nee iedereen rood geven voor pootje haken zal het leuker van worden. Het is geen korfbal...

12 augustus 2019 om 20:31

Die van Groningen had gewoon geen enkele intentie de bal te raken. Gewoon onsportief en smerige overtreding. Direct rood meer dan terecht.

Er is steeds discussie of dit wel of niet rood is. Dat snap ik ergens wel, maar wat mij veel meer stoort is de willekeur, terwijl de VAR toekijkt. Chacon doet het, geel, en de VAR grijpt niet in. Lunqvist krijgt rood en de VAR doet weer niets, maar de Knvb spreekt hem wel vrij. Er zijn toch regels? Hoe kunnen die in een week drie keer veranderen?

Ik ben er best wel voor dat dergelijke overtredingen rood zijn, maar dan moet het uiteraard wel consequent.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren