Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Twente met lege handen na ‘kunstmatige’ Tadic-transfer naar Ajax

Laatste update:

De transfer van Dusan Tadic naar Ajax is uiteindelijk géén financiële meevaller voor FC Twente, zo meldt De Telegraaf. De aanvaller annex Servisch international leek Southampton voor de gelimiteerde transfersom van 17,1 miljoen euro te verlaten voor Ajax, maar dat is uiteindelijk niet het geval.

FC Twente zou een percentage krijgen van het verschil tussen het koopbedrag van Ajax en de transfersom waarvoor de Tukkers de 29-jarige Tadic in 2014 zelf verkochten: dertien miljoen euro. Volgens het dagblad wilde Southampton echter liever geen tonnen naar Enschede overmaken en besloot de Premier League-club in overleg met Ajax om de transfersom ‘kunstmatig’ laag te houden.

Dat deden de betrokken clubs door het deel dat Tadic daar zelf van zou ontvangen (3,4 miljoen) eruit te halen. Dat bedrag wordt door Ajax de komende vier jaar in het salaris van Tadic verdisconteerd. Ajax maakt melding van een transfersom van 11,4 miljoen euro, die door variabele bonussen maximaal zal oplopen tot 13,7 miljoen euro.

FC Groningen profiteert van de transfer van Tadic naar Ajax. Dat levert FC Groningen een solidariteitsbijdrage op van een procent van de transfersom, wat 114.000 euro betekent, zo meldt RTV Noord. "De komst van Dusan Tadic betekent een flinke kwaliteitsimpuls voor onze selectie", stelde directeur spelersbeleid Marc Overmars woensdag. "Hij is op meerdere posities inzetbaar, zowel op het middenveld als voorin. Zijn ervaring is bovendien belangrijk voor de vele jonge talenten die we in de selectie hebben. Hij is een ‘winnaar eerste klas’ en dat soort spelers heb je er graag bij."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Apart.
Of dit slim gedaan is?
Heeft Ajax hier baat bij?

28 juni 2018 om 07:12

Eerst zelf zeggen dat FC Twente de vergoeding aan alle eredivisieclubs moet betalen, vervolgens speelt twente valse "spelletjes" maar ajax doet het dus niet beter. Als twente door zulke rare constructies geen inkomen heeft, dan komen die vergoedingen er ook niet. En nu maar een zien hoe Tadic het bij ajax gaat doen, 1 persoon maakt een team nog geen kampioen.

28 juni 2018 om 07:24

Twente speelt geen spelletjes, Twente komt zijn afspraken niet na, dat is toch geen spelletje spelen?

28 juni 2018 om 07:29

Die lage transfersommen zijn toch typisch Nederlands,evenals die duizenden breivenbusfirma's en het VOC tijdperk..noemt men dat niet Hollandse handelsgeest ?

28 juni 2018 om 07:37

@Rochus
Welke afspraken komt Twente niet na?

28 juni 2018 om 07:43

Terugbetalen van leningen/open staande bedragen?

28 juni 2018 om 07:46

Aan wie? Je kletst uit je nek... de huidige betalingsverplichtingen worden gewoon nagekomen..

28 juni 2018 om 07:56

Onder druk van de andere clubs inderdaad. Als het aan Twente had gelegen was die betalingsverplichting al lang ongedaan gemaakt..

28 juni 2018 om 08:02

De waarheid in Twente is altijd in een andere vorm dan in de rest van NL.

28 juni 2018 om 08:05

Je moet nog 6 mil betalen aan een 1 of andere zakenwaarnemer. 17 mil aan de gemeente, waarmee nu gedreigd wordt dat niet terug te betalen. Je betaald een ed salaris maar je wil nog wel weer een x aantal miljoen van de gemeente? Van ons dus? De belastingbetaler? Nee lekker clubje daar. Opdoeken die achterbakse rotzooi daar!!!

28 juni 2018 om 08:56

Moustro.. ik neem aan dat je dit gepost hebt voor de berichtgeving over een evt faillissement..

28 juni 2018 om 09:24

@iveld93

Je schrijft: "eerst zelf zeggen dat FC Twente de vergoeding aan alle eredivisieclubs moet betalen, vervolgens speelt twente valse "spelletjes" maar ajax doet het dus niet beter".

Ajax koopt een speler van Southampton en moet Southampton een transferbedrag betalen. En maakt daar afspraken over. Dat is een overeenkomst tussen Southampton en Ajax. Leg mij eens uit waarom Ajax daarbij rekening zou moeten houden met afspraken tussen Southampton en Twente, waar de club op geen enkele wijze partij in is? Over de vergoeding die Twente aan de eredivisieclubs moet betalen, zijn wel afspraken gemaakt. Dat is een genoegdoening voor de oren die Twente de clubs in het verleden heeft aangenaaid. Volslagen belachelijke vergelijking, dus.

28 juni 2018 om 16:06

Dorgie
Er hoeft helemaal geen 17 mln betaald te worden aan de gemeente...

De claim vd belastingdienst is een betalingsregeling voor

De 6 mln aan de zaakwaarnemer blijkt nu pas rechtmatig (aldus het CAS), de betalingsverplichting geldt pas als de rechtbank besluit over het hoe en wanneer...

Geloof me, als Twente z’n betalingsverplichtingen niet na zou komen, ligt er zo een faillissementsaanvraag..

28 juni 2018 om 21:24

Nee. Southampton wilt dat niet betalen. Dat Ajax nu een hoger salaris betaalt moeten ze helemaal zelf weten.

28 juni 2018 om 07:16

Nee maar Southampton wel. En daar moest Ajax mee onderhandelen. Dus eigenlijk heeft Ajax er wel baat bij anders had Southampton de vraagprijs hoger gehouden

28 juni 2018 om 07:19

Links of rechtsom, Southampton krijgt wat het wilde, en Tadic ook...

Kost Ajax mogelijk iets meer aan sociale premies, maar volgens mij werkt dat met (buitenlandse) voetballers iets anders dan met gewone werknemers.

28 juni 2018 om 09:00

Het is mij alleen niet duidelijk waarom Southampton niets aan Twente wil afstaan. Of zou Southampton weer afspraken hebben gemaakt met Tadic hierover?

28 juni 2018 om 10:31

Omdat Southampton nu netto meer overhoud aan de transfer. Volgens mij werkt het als volgt. Twente krijgt een percentage van de winst op de transfer. In het geval van een transfersom van 17 miljoen dus een percentage (laten we zeggen 30 procent) van 4 miljoen wat neer komt op 1,2 miljoen. Daarnaast moet Southampton Tadic een bedrag overmaken wat een percentage van de totale transfersom is (20 procent) wat neerkomt op 3,4 miljoen. Onder de streep houdt Southampton dan 12,5 miljoen over.

Nu betaalt Ajax 13 miljoen aan Southampton plus neemt ajax het bedrag voor zijn rekening wat Tadic anders zou krijgen namelijk die 3,4 miljoen. Daarmee geeft ajax nu 16,4 miljoen uit i.p.v. 17 en houd Southampton 13 miljoen over aan de transfer i.p.v. 12,5 . Dus beide partijen besparen een half miljoen en Tadic krijgt gewoon waar die recht op had. Win-win situatie behalve voor Twente dan.

28 juni 2018 om 10:43

Het maakt voor Ajax netto geen zak uit. Southampton houdt nu meer over omdat ze niets hoeven af te staan aan Twente - Ajax is nog steeds even veel geld kwijt.

29 juni 2018 om 09:19

Klopt, maar het is wel een prima actie om Fc Twente terug in haar hok te krijgen nadat Twente geen geld meer wilde betalen aan de eredivisie als goodwil.

28 juni 2018 om 07:19

Als je de tekst leest heeft Southampton liever niet dat er tonnen naar Twente moesten worden over gemaakt. En als je als Ajax zijnde je dan aanpast is logisch zeker als je de speler wilt hebben en als het niet tegen de regels is. Dat in tegenstelling wat Twente heeft gedaan....

Hahahah. Het Begrijpelijk wel want destijds had Twente zoiezo niet goed gehandeld waardoor zij spelers konden vastleggen die eigenlijk niet in de budget paste van Tv Twente.

28 juni 2018 om 07:17

Tadic ging in 2012 al naar Twente, toen was er nog geen sprake van creatieve boekhouding...

28 juni 2018 om 08:42

Yeah right. Munsterman was een engeltje en wist de titel en verbouwing op een eerlijke wijze te financieren, en heeft zijn streken beperkt tot 1 seizoen.

28 juni 2018 om 09:55

Het is al heel vaak uitgelegd dat het zweven pas na de titel begon. Ze dachten dat ze opeens een topclub waren net Ajax en Psv. Vanaf toen is het misgegaan.

28 juni 2018 om 10:07

Hahaha zeker was er toen al een creatieve boekhouding, alleen toen wist nog niet heel Nederland er van, nu wel!

28 juni 2018 om 09:08

Het ene heeft echt helemaal niets met het andere te maken.

Volgens mij staat hier in de tekst toch echt, dat Southampton die "tonnen" niet wilde betalen. Ajax betaalt toch wel hetzelfde bedrag, maar dan via t salaris van Tadic. Ajax treft in deze m.i. geen blaam.

28 juni 2018 om 07:43

Klopt ook, hooguit kun je ze verwijten dat ze hun eigen beleid (salarisplafond) negeren om zodoende een andere club te benadelen... kunnen we niet blij mee zijn, maar verboden is het niet...

28 juni 2018 om 08:15

Hoezo benadelen? Ik lees in geen enkel artikel, dat Ajax deze constructie zelf bedacht heeft. Southampton wil de “tonnen” zelf houden. Dus hebben ze een constructie bedacht, waardoor beide clubs eruit zijn gekomen. Compromissen sluiten noemen ze dat. Het is niet aan 2 bedrijven om rekening te houden met een 3e externe partij, die compleet losstaat van de onderhandelingen. Twente had destijds beter moeten onderhandelen en een doorverkoop percentage, over het complete bedrag moeten bedingen.

28 juni 2018 om 08:37

Twente is belanghebbende, er wordt een constructie opgetuigd om een bedrag van een paar ton te besparen, hoe kun je dan zeggen dat dit een partij is die volledig los staat van de onderhandeling?

Ajax werkt mee aan een constructie waarmee ze hun eigen beleid negeren en een derde benadeeld wordt. Toegestaan? Ja hoor. Netjes? ....

28 juni 2018 om 08:45

Het is dus geen salaris, maar een uitgestelde betaling van de transfer bonus. Uitgestelde betalingen zou jou als Twente fan niet vreemd voor mogen komen.

28 juni 2018 om 10:41

Salarisplafond is niet genegeerd. Dit zit in de tekenbonus danwel transferrechten.

28 juni 2018 om 10:51

Jahoor, nog evene Moustro.... Je geeft het zef al aan. Ze bedenken constructies zodat ze geld kunnen besparen. JE zegt het zelf al, Besparen! Hoezo is het niet netjes dat commerciele bedrijven (wat Bvo's gewoon zijn) hetzelfde resultaat willen hebben (in dit geval Tadic voor Ajax en een x bedrag voor Southampton) en ze willen dit tegen de meest gunstige voorwaarden. Jij gaat toch ook niet naar een financieel tussenpersoon, een levensverzekering afsluiten en zeggen 'goh, ik betaal wel gewoon meer want, dan verdient de verzekeraar hier nog extra aan'.

Daarnaast is het Southampton die de prijs bepaald en Ajax heeft daaraan te voldoen. Wat is de rol in de onderhandeling van Twente in dit geval dan? Behalve dat ze kunnen hopen dat Southampton zoveel mogelijk winst maakt op deze transfer.

28 juni 2018 om 12:06

@moustro

Waarom zou dat niet netjes zijn?
Als 2 clubs, zoals in dit geval Southampton en Ajax, rekening moet gaan houden met een andere club dan is het einde natuurlijk zoek. Iedere club houdt alleen rekening met zijn eigen portemonnee en dat lijkt me geheel terecht.

28 juni 2018 om 12:41

Jij denkt dus dat Ajax meer salaris betaald om er voor te zorgen dat Southampton geen geld hoeft over te maken naar Twente. Dus dat Ajax daar door extra kosten heeft? Denk je dat nu echt. Misschien hebben ze het salarisplafond verhoogt omdat hij anders iet zou komen, daar is wat voor te zeggen.

28 juni 2018 om 17:58

@Kaassie
Daar zal een ieder anders over denken, maar als je een doorverkooppercentage hebt afgesproken met de vorige verkopende partij, en daarnaast een deel van de transfersom af moet staan aan de speler, je met het verschuiven van de betalingsverplichting van die laatste premie naar de kopende partij een kunstgreep doet om de transfersom laag te houden.

Ik vind het vergelijkbaar met dr constructie waarbij twee spelers tegelijk worden verkocht en de speler waarop het doorverkooppercentage verschuldigd is op papier transfereert voor nul euro....

Het is niet verboden, maar echt heel zuiver is het ook niet.

28 juni 2018 om 09:12

Ze werken willens en wetens mee aan een costructie die helpt bij het benadelen van een competitiegenoot, die het bovendien erg zwaar heeft. Het is niet illegaal, maar dat is toch wel het vriendelijkste dat je er in deze situatie over kunt zeggen.

28 juni 2018 om 09:41

Dante
FC Twente is geen competitiegenoot meer sinds de degradatie.

28 juni 2018 om 09:43

Competitiegenoot???

28 juni 2018 om 09:47

Ja ok was ik ff vergeten. Maar veranderd niets aan de situatie.

28 juni 2018 om 10:15

Nou dat was je onzinnige hoofdargument. Nu blijft daar niets van over.

28 juni 2018 om 10:26

Haha hoofdargument? Dat lees je echt?

28 juni 2018 om 10:48

Wat is je hoofdargument dan?

Hoe moet Ajax trouwens op de hoogte zijn van deze constructie? De onderhandelingen worden met Southampton gevoerd, niet met Twente - wat er tussen Southampton en Twente is afgesproken is officieel tussen hun, daar heeft Ajax helemaal niks mee te maken.

Southampton doet een bod en Ajax kan daar over onderhandelen. Anders moet Ajax die extra tonnen overmaken die naar Twente zouden gaan, maar waarom? De transfersom is vastgesteld en de onderhandelingen met Tadic zelf zijn ook gevoerd - Twente heeft hier helemaal niks mee te maken.

28 juni 2018 om 10:51

@dante

Je schrijft: "ze werken willens en wetens mee aan een costructie die helpt bij het benadelen van een competitiegenoot, die het bovendien erg zwaar heeft. Het is niet illegaal, maar dat is toch wel het vriendelijkste dat je er in deze situatie over kunt zeggen".

Wat een uitermate zielige reactie. Twente heeft de boel jarenlang besodemieterd en frauduleus gehandeld en daarmee competitiegenoten structureel benadeeld. Twente is dan ook de laatste club die ergens aanspraak op mag maken. Bovendien heeft Ajax die club niet benadeeld, maar heeft men dat zelf gedaan door jarenlang wanbeleid te voeren. Daar plukt men nu de wrange vruchten van en dat heeft men helemaal aan het eigen handelen te wijten. De gedachte dat een andere club, daarmee rekening zou moeten houden terwijl dat als gevolg zou kunnen hebben dat men naast een speler grijpt die men heel graag wil hebben, is dan ook ronduit bespottelijk. Maar ook heel voorspelbaar, gezien de hoek waaruit die aantijging komt. En dat is toch wel het vriendelijkste dat je over een dergelijke gekleurde en vooringenomen uitspraak kunt zeggen.

28 juni 2018 om 10:54

@scepticus38 Ja hoor omdat ze er een bende van hebben gemaakt, mogen andere clubs twente nu besodemieteren.

28 juni 2018 om 10:57

@wedge Haha oh ja ok ajax had geen idee. Dat kan ook. Maar dat gelooft toch niemand?

Maar goed ik heb hier al iets teveel woorden aan vuil gemaakt. Ik vind het ook geen doodzonde of zo. Vond het alleen niet netjes. Maar had op zich wel kunnen raden dat ajacieden daarover zouden vallen. Die zijn de laatste tijd namelijk flink verdedigend ingesteld, ongeacht hoe hun club zich gedraagt.

28 juni 2018 om 14:11

@dante

Hou toch eens op zeg, altijd maar negatief doen over ajax. Ik heb je al betrapt dat je destijds extreem negatief was over Vilhena toen die niet bij wilde tekenen en dat je riep dat hij geeneens meer zou mogen trainen
Toen Kluivert echter niet bij Ajax bij wilde tekenen, toen vond het het ineens schandalig dat Ajacieden riepen dat ie dan maar op de tribune moest zitten.

En nu dit weer. Ajax koopt een geweldig speler conform de voorwaarden van de verkopende partij. De verkoper vraagt aan Ajax of zij Tadic willen compenseren voor de miljoenen aan transferbonus waar Tadic recht op heeft en biedt aan de transfersom met hetzelfde bedrag te verlagen. Gaat ajax akkoord dan is gaat Southamton ook akkoord met de transfer. Waarom zou Ajax dat moeten weigeren?

28 juni 2018 om 15:07

@speedyafc precies!

Zijn mening is zo zwaar gekleurd. Hij spendeert ook meer tijd in Ajax topics dan van welke andere club. Waar het hart van vol is..

On: Prima toch, ook wel logische verklaring aangezien het wel een stuk lager uitviel dan verwacht. Snap sowieso niet dat er nog mensen medelijden met Twente hebben. Enige vanuit Twente die ik het niet gun zijn die trouwe supporters die behalve de hand in eigen boezem te steken ook gewoon weer een seizoenskaart hebben aangeschaft voor schandalig hoge prijzen.

28 juni 2018 om 16:26

@Scepticus
Als we iedere club die frauduleus gehandeld heeft daarop af blijven rekenen, hadden we een groot aantal clubs kunnen opdoeken... de grootste daarvan is Ajax

Maar ja, die clubs hebben een boete betaald en daarmee was de kous af..

Of ik lees niet goed, maar ik snap dit niet. Waarom zou je als Southampton liever 11 miljoen ontvangen dan 17 waar een paar ton af gaat? Heeft dat met belastingen te maken?

28 juni 2018 om 07:41

Een deel van die 17 mln zou naar Tadic gaan, maar ook een deel naar Twente. Dat deel voor Tadic betaalt Ajax nu rechtstreeks, waardoor de transfersom lager uitkomt en er geen percentage naar Twente gaat...

28 juni 2018 om 07:41

Falonso

Er staat ook dat Tadic afziet van miljoenen en dat die verwerkt worden in zijn salaris. Die moet je er ook nog bijtellen en dan zit je al op 15. Daar komen dan die tonnen nog bij en daarover dan idd belasting. Dit zal dan beter uitkomen.

28 juni 2018 om 14:16

@falonso

Ja, Tadic heeft recht op een netto transfer bonus. In Engeland valt dat onder de inkomsten belasting. Southampton heeft Tadic gevraagd van zijn bonus af te zien waarbij zij als compensatie hem voor een lager bedrag laten vertrekken. Tadic heeft Ajax om compensatie gevraagd in de vorm van een hoger salaris. Ajax is daar akkoord mee gegeaan.

Zo krijgt Tadic zijn bonus alsnog, hoeft Southamption geen extra belasting te betalen en als bijkomend voordeel, Southampton hoeft niets aan Twente te betalen. Nettot voordelig voor Southampton, voor Ajax is het budget neutraal, voor Tadic zit er een ligt belasting voordeel aan.

Zo, dat is toch een aardig bedrag dat Tadic mee krijgt van de transfersom. 3,4 miljoen! En Ajax zal dit verrekenen met zijn salaris; dan zal het salarisplafond toch echt wel omhoog moeten lijkt mij?

28 juni 2018 om 07:49

zal wel weer een of andere bonusconstructie zijn, waardoor het plafond gehandhaafd kan blijven.

28 juni 2018 om 14:16

Er is voor Tadic een utizondering gemaakt, hij krijgt extra bonnussen ter waarde van 3,4 miljoen euro.

In het slechtste geval betaald Ajax dus toch 17,1 miljoen. 13,7 aan de club en 3,4 aan de speler.

28 juni 2018 om 10:10

Nog steeds een prima deal uiteraard en dit wisten we al: Tadic ontvangt nog flinke bonussen anders haal je een speler van dit kaliber niet binnen!

28 juni 2018 om 10:40

@janssen

Je schrijft: "in het slechtste geval betaald Ajax dus toch 17,1 miljoen. 13,7 aan de club en 3,4 aan de speler".

Exact! Volgens diezelfde krant had Tadic een afkoopsom van 17.1 miljoen in zijn contract en had Ajax dat er voor over. De club behoefde dan ook helemaal niet te onderhandelen met Southampton, maar had het bedrag zo kunnen aftikken. Waarom zou Ajax instemmen met een dergelijke constructie als de club daar financieel amper wijzer van wordt?. Dat lijkt me erg ver gezocht.

Kunnen de Twente-fans Ajax ook nog eens de schuld geven.

28 juni 2018 om 08:42

Waarom? Ajax onderhandeld met Southampton, die stelt zijn eigen eisen, waaronder dat het geen tonnen wil afstaan aan Twente, daarom is het transfer bedrag ook lager uitgevallen dan eerst werd gezegd.

Ajax doet hier namelijk niets verkeerd, het doet precies wat de verkoper feitelijk verlangt, waardoor het tot een akkoord is gekomen.

28 juni 2018 om 09:07

Dat weet ik wel maar wat van die gasten zien overal complotten en vijandbeelden.

28 juni 2018 om 09:36

Zoals je hierboven kan zien geeft het niet alleen munitie voor Twente fans maar ook voor Feyenoord fans zoals Dante. Zoals Grasveld zegt Ajax doet niets verkeerd maar dat maakt voor deze lui niet uit.

Wat ik even niet snap: krijgt Twente nu helemaal niets of krijgen ze gewoon veel minder dan gehoopt? Als ze een percentage zouden ontvangen moeten ze toch nog steeds geld krijgen? Of zou het pas van kracht zijn vanaf een bepaalde transfersom?

28 juni 2018 om 08:08

Als je de tekst nou leest dan zou het jouw leven veel makkelijker maken..
"fc Twente zou een percentage krijgen van het verschil tussen het koopbedrag van Ajax en de transfersom waarvoor de Tukkers de 29-jarige Tadic in 2014 zelf verkochten: dertien miljoen euro."

28 juni 2018 om 08:10

Het is nog vroeg Tomido. Normaliter ben ik echt wel van het lezen, maar hier heb ik kennelijk overheen gelezen.. Toch bedankt..

28 juni 2018 om 08:09

Ze krijgen alleen een percentage van het bedrag boven het oorspronkelijke verkoopbedrag. Dus nu krijgen ze niets of heel weinig als alle bonussen worden gehaald.

Hier snap ik dus niets van, mij lijkt het dat als contractueel staat vastgelegd dat Tadic 20% van de transfersom krijgt men niet opeens kan zeggen dat ze dit laten en dan in het salaris verwerkt, aangezien het salaris geen transfersom is. In dezen kan Twente hier toch zeker over klagen of zit ik nu fout? Kan iemand mij het uitleggen, wants al die 3.4 miljoen voor Tadic gewoon tekenpremie is dan maakt het niet uit voor de transfersom en betekent dat dus gewoon dat Ajax 13 miljoen heeft betaald in plaats van 17.

28 juni 2018 om 09:05

Volgens mij moet de kopende club (in dit geval Ajax) dat percentage wat de speler hoort te krijgen te betalen, zoals dat ook bij een zaakwaarnemer is. En Ajax doet dat nu door het in het salaris te verwerken in plaats van de transfersom met instemming van Tadic en Southampton. Links- of rechtsom krijgt Tadic dus 'gewoon' zijn deel lijkt mij en zou dat niets moeten uitmaken.

En door die constructie houdt Southampton de som ook lager om van de constructie met Twente af te komen. en daardoor - dat zal dan wel zo moeten zijn - netto meer geld over te houden.

28 juni 2018 om 09:55

@y0y0y

Je schrijft: "hier snap ik dus niets van, mij lijkt het dat als contractueel staat vastgelegd dat Tadic 20 van de transfersom krijgt men niet opeens kan zeggen dat ze dit laten en dan in het salaris verwerkt, aangezien het salaris geen transfersom is. In dezen kan Twente hier toch zeker over klagen of zit ik nu fout? Kan iemand mij het uitleggen, wants al die 3.4 miljoen voor Tadic gewoon tekenpremie is dan maakt het niet uit voor de transfersom en betekent dat dus gewoon dat Ajax 13 miljoen heeft betaald in plaats van 17".

Het is heel eenvoudig. In de koopovereenkomst van de overgang van Tadic van Twente naar Southampton staat dat dat Twente bij doorverkoop een bepaald deel van het transferbedrag krijgt als dat boven een bepaalde som uitkomt. Dat bedrag wordt echter niet gehaald waardoor die clausule niet meer geldt. Het bedrag dat Tadic zou ontvangen is een overeenkomst tussen Tadic en Southampton en daar heeft Twente dus niets mee te maken en Ajax nog minder. En het staat Tadic uiteraard vrij om daar zonder opgaaf van redenen van af te zien. De loonafspraken tussen Ajax en Tadic zijn een zaak tussen Ajax en Tadic en daar hebben noch Twente noch Southampton iets mee te maken. De afspraken die zijn gemaakt over de transfersom zijn een zaak tussen Ajax en Southampton en daar heeft Twente niets over te zeggen, zoals Ajax daarbij natuurlijk ook geen rekening behoeft te houden met de afspraken die tussen Twente en Southampton zijn gemaakt. Het is derhalve zo helder als glas.

Overigens is dit een bericht van de T. en het is nog maar de vraag of er iets van klopt. De T. heeft er behoorlijk naast gezeten waar het gaat om de hoogte van het transferbedrag en ik sluit niet uit dat dit verhaal uit de hoge hoed is gekomen om die misser te verdoezelen. Tadic moet behoorlijk wat salaris inleveren als hij voor Ajax gaat spelen en het ligt veel meer voor de hand dat het handgeld dat hij ontvangt bedoeld is om dat te compenseren. Meedelen in de transfersom is meestal een ruilmiddel om minder salaris te hoeven uit te betalen. In Engeland zijn de inkomsten van een club zo echter hoog dat er geen enkele noodzaak is om daar op te beknibbelen. Naar mijn weten is een dergelijke constructie dan ook vrij uniek in Engeland en al helemaal als een speler ook nog een gelimiteerde transfersom in zijn contract heeft staan en ook nog een van slechts 17 miljoen. Dat is extreem laag voor Engelse begrippen. Ik vraag me dan ook af of dit bericht niet gewoon uit de duim is gezogen. Het lijkt mij in ieder geval erg ver gezocht dat een Engelse club die uitstekend bij kas zit een contract zou afsluiten met een speler waarin staat dat hij voor maar 17 miljoen zou mogen vertrekken, terwijl een substantieel deel van die transfersom ook nog eens in de zakken van de speler en Twente terecht komt. Dan zou een rijke club als Southampton wel hele slechte onderhandelaars in dienst hebben.

Ik denk dat Twente geen poot heeft om op te staan. Ik ben geen juridisch expert maar er zijn in feite 2 contracten:
- het contract tussen Twente en Southampton (waarin het doorverkoop percentage staat)
- het contract tussen Tadic en Southampton (waarin het deel van de transfervergoeding staat)

In het 2e contract word met instemming van beide contractpartijen een mutatie gedaan. Twente is geen contractpartner en zal derhalve niets kunnen claimen. Ze hadden gewoon een vast bedrag moeten bedingen.

Zakelijke deal waarvan Ajax en Southampton profiteren en FC Twente met lege handen blijft staan. Tja, het is (soms) een harde, financiële wereld. Iedereen wil er zo voordelig mogelijk uitspringen, en dan krijg je in dit geval dat FC Twente een paar ton misloopt.... Voor FC Groningen is de pijn wat minder groot, neem ik maar aan. Of verandert er voor deze club niets met deze deal?

28 juni 2018 om 14:18

Ook Groningen krijgt minder, de transfersom is lager dus het percentage als jeugdopleding vergoeding van de trasnfersom ook

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren