Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Sierd de Vos: ‘Ze komen nu ook ver in Europa, dat is geen toeval’

Laatste update:

Slechts één keer in de afgelopen vijf jaar won een niet-Spaanse club de Champions League of de Europa League: Manchester United. Negen van de laatste tien Europese clubfinales werden door een Spaanse club gewonnen en vanavond staat Real Madrid tegenover Liverpool. Spanje-kenner Sierd de Vos heeft daar wel een verklaring voor: er wordt harder getraind en men heeft het meeste voetbalverstand. “Veel Nederlandse trainers zijn het niet met mij eens, maar Phillip Cocu en Frank de Boer wel: in Spanje trainen ze harder”, stelt 'El Sierd'. "Als je niet mee kan komen, val je af.”

De Vos wijst erop dat de clubs in LaLiga op bestuurlijk niveau nergens zoveel voetbalverstand verzameld hebben als in Spanje. Waar in veel landen de waan van de dag regeert, gaat men in Spanje preciezer te werk. “Er zijn goede technisch directeuren, die bij hun clubs al complete schaduwelftallen klaar hebben staan. Dat maakt de competitie zo goed, net als de scouting en de opleiding. Kijk naar de Spaanse jeugdelftallen, ook die zijn dominant.”

De beste technisch directeur volgens De Vos werkt nu echter in Italië. “Monchi was de beste technisch directeur van Spanje, hij ging echter vorig jaar van Sevilla naar AS Roma”, vertelt de voetbalcommentator in gesprek met de NOS. “Hij was ooit reservekeeper van Sevilla en onder zijn leiding won de club drie keer de Europa League. En nu komt ook Roma ver in Europa, dat is geen toeval.”

De Vos voorspelt dat het gevaar voor Spanje de komende jaren niet van Manchester City of Paris Saint-Germain komt, maar uit Italië. "Rijkdom wordt in het voetbal bepaald door televisiegelden. In Spanje is Javier Tebas een genie op marketinggebied. Hij liet Real-Barcelona om 13.00 uur spelen op zaterdag, zodat de sjeik en de sultan ook mee konden kijken. En vergeet de nieuwe markt in Azië niet." Tebas is inmiddels door de Serie A gevraagd om het oude economische stelsel daar aan te pakken. “Ook in Italië zit veel voetbalverstand. Ze zijn nu over alle omkoopschandalen heen. Juventus en Roma zijn al opgestaan en Internazionale komt eraan."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Man Utd? Ik denk dat voetbalzone Bayern Munchen bedoeld. Get yo facts straight

26 mei 2018 om 08:44

Man united heeft toch de Europa league gewonnen van ajax vorig seizoen. Dat is ween Europese finale toch, get yo facts straight

26 mei 2018 om 09:26

My bad haha, is nog vroeg he

26 mei 2018 om 08:45

Europa league telt mee, united dus tegen Ajax.

26 mei 2018 om 09:09

''slechts één keer in de afgelopen vijf jaar won een niet-Spaanse club de Champions League of de Europa League: Manchester United.''

champions league OF europa league.

Sierd bekijkt alles wel door een brilletje, dat is geen geheim. Ik vind het beste bestuurlijke werk persoonlijk in Munchen zitten, hoe die nog altijd op het niveau van Real zitten met een transferrecord van ongeveer 41 miljoen voor Tolisso, blijft mij een raadsel. Dat er in Spanje harder getraint zou worden lijkt me onzin, bij Real loopt er nu gewoon even wat meer kwaliteit dan elders.

26 mei 2018 om 09:03

Ik zou eigenlijk niet weten wat er niet objectief aan deze uitspraken zou zijn. Ik heb er nooit zo concreet bij stil gestaan maar het zou me niet verbazen als er een kern van waarheid in zit. Ik vind ook dat er altijd erg bagatelliserend wordt gesproken over de Spaanse competitie. Beetje een beeld schetsende alsof je drie goede ploegen hebt en de rest er vrij weinig van kan. Of ze echt harder trainen weet ik niet, maar ik denk wel dat ze hun zaakjes beter hebben geregeld dan veel andere ploegen in Europa. Helemaal de kleinere ploegen die met een minimaal budget moeten werken.

Bayern vind ik overigens niet vergelijkbaar hierin, die hebben een absolute monopoliepositie in Duitsland en hebben dat de afgelopen jaren versterkt door allerlei spelers bij concurrenten weg te halen. Daarnaast gaat dat tegenwoordig nog transfervrij ook. Als Stuttgart volgend jaar knap tweede wordt met een enorm goede spits en een fantastische middenvelder zijn beide spelers het jaar daarop bij Bayern te vinden en Stuttgart bungelt weer ergens rond de middenmoot. Dat vind ik geen knap bestuurlijk werk, eerder het kapot maken van de eigen competitie. Het bewust weerhouden van concurrentie.

26 mei 2018 om 10:02

Nou, doordat Sierd zich enkel bezighoudt met Spanje heeft hij geen flauw idee hoe er elders getraint wordt. Hij verschijnt elke keer weer te gast ergens in Spanje en dat wordt dan gedocumenteerd, maar nooit zie je hem iets in Italie of Duitsland doen. Hoe moet hij dan kunnen weten dat er daar niet zo hard getraint wordt als in Spanje? Hij wilt zelf graag overkomen als iemand met voetbalverstand, maar ik vind het gewoon een fanboy. Hij doet tijdens het commentaar geven (zeker wanneer het Atletico betreft) niet eens moeite om zijn partijdigheid te verbergen. Zo iemand valt voor mij dan nauwelijks meer serieus te nemen.



Ik zie trouwens niet in waarom de Spaanse ploegen niet hetzelfde model als Bayern zouden kunnen volgen. Ik volg de Liga niet, maar het zal toch niet zo zijn dat er daar onder de top 4 zo veel minder talent rondloopt als in Duitsland? Terwijl de laatste naam die ik me kan herinneren die daar (succesvol) de stap van subtop naar top heeft gemaakt Rakitic is. Voor de rest wordt er liever met 100+ miljoen gesmeten voor bekendere namen als Coutinho en Dembele. Nou, knap hoor. Hoe Bayern dan voor wat is het, 30 miljoen (?) James overneemt.. noem het wat je wilt, maar met een transferrecord wat bijna lager ligt dan dat van Everton nog altijd wereldtop vind ik toch knap. Knapper dan het geldgesmijt wat we in Engeland en Spanje (en Italie ook wel) zien.

26 mei 2018 om 11:07

Mensen die een punt duidelijk proberen te maken overdrijven erg vaak, de een meer dan de ander, dus bagatelliseren moet je met een korreltje zout nemen, maar dat betekent niet dat ze een punt kunnen hebben. Ik vind namelijk ook dat er minder competitie is voor clubs zoals Real in Spanje als je het vergelijkt met de PL, maar ook Italie heeft tegenwoordig wel een iets competatievere competitie dan voorheen.

Spanje lovers houden van Sierd, want sierd zegt nooit negatieve dingen over Spaanse ploegen, maar het is voor de neutrale kijker wel extreem irritant als commentatoren gewoon pure overtredingen of spelbeelden met pro spaans commentaar neerzetten. Als Real scoort is het verdient en als Juventus scoort is het wel oke

Doe mij maar Espn of SKY commentaar.

26 mei 2018 om 12:26

Schop1989, weet niet of je ooit Real hebt gekeken met commentator van Sierd, want dat alles behalve positief.

26 mei 2018 om 12:27

Edit: commentaar*

26 mei 2018 om 11:50

Hij legt feiten neer, hoor. Dat is geen brilletje hebben. Natuurlijk is Bayern ook knap bezig, maar daar gaat het ff niet over. Het beste voetbal komt nu eenmaal uit Spanje, daar zijn feiten voor.

Tuurlijk... de Spaanse topploegen zijn sterk absoluut. Vraag me af of Monchi dit seizoen al het verschil heeft gemaakt nu roma de halve finale heeft behaald. Ik zie het meer door een off-day van Barça. Roma kwam in de competitie juist weer veel te kort.
En wie de Europa league wint heeft ook vooral te maken met die afvallen in de CL. Volgens mij wint bij wijze van 9 van de 10 keer een afvaller van de CL. Dit jaar had atleti een minder CL seizoen, maar stonden ze er na de winter weer. En dan is atleti een erg sterk team voor de Europa league

De beste spelers spelen gewoon in La Liga. Is al 15 jaar het geval. De resultaten wijzen dat wel uit.

26 mei 2018 om 09:11

Precies. Bij Barcelona of Real spelen wordt nog steeds gezien als het ultieme ''eindstation''. Er is niks hogers wat betreft clubvoetbal. Die twee clubs hebben dus altijd wel garantie op de beste spelers. En tja, Atletico is een beetje valsspelen, want die zijn gewoon veel te sterk voor de EL. Als je een Man. City of inderdaad een United in de EL gooit kunnen die hem ook winnen.

26 mei 2018 om 09:51

En nog steeds zijn er mensen die beweren dat de PL een sterkere competitie is.

26 mei 2018 om 10:14

Is toch ook zo? Gemiddelde niveau in de PL per ploeg is hoger als in andere competities en je hebt 6 topploegen in plaats van 2/3. Dat betekend letterlijk een sterkere competitie.

Maar betekend niet automatisch dat de beste ploegen er spelen.

26 mei 2018 om 10:56

Onzin. De ploegen in de bpl spelen met meer intensiteit en snelheid. Voetbaltechnisch en tactisch is het vaak rampzalig in vergelijking met Spaanse ploegen. Zelfs in de topwedstrijden in Engeland kan ik vaak niet geloven hoeveel balverlies er geleden wordt. Dat heeft voor een groot deel met de speelwijze in Engeland te maken maar ook in Europese wedstrijden zie je dit vaak terug.

Gekke definitie van een sterkere competitie heb jij. Is de amateurcompetitie waar ik in speel ook sterker dan La Liga? Bij ons zijn de bovenste 10 teams allemaal op 6 punten van elkaar geeindigd...

En competitie met meer spanning (doorgaans), dat wel. Bijgevolg ook een interessantere competitie om te volgen.

26 mei 2018 om 11:16

Gemiddeld niveau vergelijken met de beste ploegen van de competitie is natuurlijk ook een geweldige vergelijking

@real8madrid
Als individuele kwaliteit niet meer doorslaggevend is en je aan elkaar gewaagd bent, wint de ploeg met de meeste inzet en zo is het altijd al geweest. Meer inzet is niet mooier en verzorgder, maar harder, intensiever en meer chaotisch en als je geluk hebt nog mooi.

Verzorgder voetbal in Spanje, jazeker, want de topteams zijn beter dan de rest, maar ga mij niet vertellen dat Real tegen Juve etc. mooi verzorgd voetbal speelt. Die speelde ook gewoon om te winnen op alle mogelijke manieren zoals je wekelijks in de PL ziet.

Ik zie dat inzet verschil toch wel erg duidelijk in Spanje en in Engeland is het dus de kunst om dat elke week toch te doen, want anders word je geen kampioen of je moet Pep heten en je hebt toch een jaar dat kwaliteitsverschil voordeel waar ik het eerder over had. Volgend jaar zullen daar ook weer maatregelingen voor worden genomen door teams om Pep zijn tactiek te bespelen.

Van de Italië-volgers die ik spreek zijn ze juist heel erg bang dat de Serie A gaat afglijden naar een eredivisie-niveau.

Omdat de salarisverschillen nu heel, heel groot worden en er in Italië een aantal grootheden gaan stoppen en je niet meer van dat kaliber kan inkopen.
Dybala, Mertens e.d kunnen makkelijk financieel worden weggekocht door o.a de Engelse clubs. Als dat gebeurt kan op termijn de serie A flink wegzakken.

Voorspellingen: Ik denk zelf dat het niet zo heftig zal zijn, maar de dominantie van de Primera Division gaat hoe dan ook achteruit. Simpelweg omdat Messi en Ronaldo gaan stoppen en ze financieel Engeland en PSG nu op gelijke hoogte hebben.

Ik denk dat het niet anders kan dan dat de Premier League gaat domineren nadat Messi en Ronaldo zijn gestopt. Ik heb laatst de inkomsten van de PL nog eens bekeken, krankzinnig.

Ik heb altijd al een zwak gehad voor Tottenham, wat me erg leuk lijkt is als Tottenham dit team bij elkaar kan houden en bijv Modric op leeftijd en Bale kan terugkopen, dan hebben ze echt wereld-beleid gevoerd.

26 mei 2018 om 09:28

Ik weet niet wie jij spreekt, maar elke Serie A volger die ik ken ziet juist dat de competitie in de lift zit. In Europa is de Serie A weer de nummer 3 en heeft Duitsland ingehaald. Ook Engeland staat maar nipt voor. Clubs als Roma en Napoli zijn gegroeid en worden stabieler. Door de komst van Ancelotti zullen spelers als Mertens bij Napoli blijven en komt er geen leegloop. Dybala kan bij Juve een keer weggekocht worden, maar ook al gebeurd dat, dan slaat Juve altijd terug met het binnenkomende transfergeld. Ook worst Juve rijker en rijker. Inter heeft nu rijke eigenaren en zit in de lift. Milan zal ook eerder verbeteren op lange termijn dan afzakken. De tv-gelden stijgen en de clubs voeren goed beleid. Vanaf volgend seizoen mogen teams b clubs oprichten, wat ten goede komt voor de jeugd. De toekomst van de Serie A ziet er rooskleurig uit.

26 mei 2018 om 10:59

Milan zie ik eerlijk gezegd volledig wegzakken nu die externe geldkraan lijkt te verdwijnen.

26 mei 2018 om 16:42

Zijn voornamelijk Juve fans die ik spreek Marc.
Ja ik hoop het voor je. Zitten een hoop verwachtingen voor de toekomst in je verhaal ‘dan slaat Juve altijd terug met het binnenkomende transfergeld’. Nou goed dat je dat al weet.

Ook 'wordt Juve rijker en rijker' (nou tov de top van Europa dus niet).
Ik weet niet of je de verdediging van Juve zo makkelijk gaat vervangen in dit klimaat. Tijd zal t leren.

28 mei 2018 om 15:06

Juve heeft al vervanging voor de verdediging met Caldara en Rugani (samen met Romagnoli de grootste italiaanse verdedigende talenten). Juve is de laatste jaren wel degelijk ingelopen op de Europese top qua omzet. Maar goed, ze zullen er niet in de buurt komen zonder inmenging van Agnelli. Ik heb veel vertrouwen in het bestuur van Juve, die weten altijd wel raad om voor een redelijk lage prijs goede spelers aan te trekken. Ik baseer dat terugslaan met binnenkomend transfergeld dan ook op het recente verleden. Hoe veel mensen zagen Juve afzwakken nadat Pirlo, Vidal en Tevez in 1 zomer weggingen. Ook ving Juve het vertrek van Pogba goed op, hetzelfde geldt voor Bonucci.

28 mei 2018 om 15:07

@real8madrid
Milan is een twijfelgeval inderdaad, maar ze spelen nu ook geen grote rol, dus mocht het tegenvallen zal het de competitie niet omlaag helpen. Ik zie in ieder geval geen reden om aan te nemen dat de Serie A achteruit zal gaan, de laatste paar jaar zijn er juist stappen naar boven gezet.

Ze hebben het meeste geld en Messi en Ronaldo, punt.

Of denkt Sierd dat ze in Parijs harder trainen dan in de rest van Frankrijk sinds die sjeik en ze daarom met 170 punten verschil kampioen worden. De verschillen in voetbal komen daar geld. Wij als EU betalen netjes geld en in Spanje houden ze netjes het handje op en steunen ze het voetbal.

En voetbalverstand? Perez koopt graag hele grote namen (prima strategie als je geld hebt) en Zidane is een Fransoos, daarvoor Ancelotti een Italiaan en Mourinho een Portugees. Bij Sierd’s geliefde Atletico is het succes gebracht door een Argentijn die totaal niet op zn Spaans speelt.

Denk gewoon na voor je iets zegt Sierd. Of vertel nog wat over een restaurant.

26 mei 2018 om 10:35

Meeste geld? De premier league heeft by far de meeste geld in omslag door de enorme televisiegeld. Een promovendus krijgt al enorm veel geld als ze promoveren.

26 mei 2018 om 10:48

Ik bedoel uiteraard alleen Real Madrid en Barcelona. Dat zijn de twee die de CL winnen.

City heeft nu ook zoveel geld natuurlijk en die gaan de komende jaren dat niveau ook echt wel benaderen. Feit blijft dat dit soort dingen altijd fluctueren en het succes van Barcelona en Real van het afgelopen decennium echt niet een resultaat is van het feit dat ze in Spanje opeens meer verstand hebben van voetbal. De wereld is daar sowieso veel te klein voor tegenwoordig. Zeker in het voetbal werken alle nationaliteiten door elkaar heen en verkoopt vrijwel iedereen met verstand zich zelf aan de hoogste bieder.

De promovendi van de premier league zijn overigens ook veel sterker dan de promovendi in Spanje. Ook gewoon door het geld waar jij het over hebt.

26 mei 2018 om 11:54

Spaans voetbal heerst nu eenmaal, dat is te zien.

En het is Fransman, niet Fransoos. Dat is gewoon niet netjes.

26 mei 2018 om 13:58

Ik wist oprecht niet dat Fransoos minachtend was, ff opgezocht, je hebt gelijk. Fransman dus

26 mei 2018 om 13:58

Ik wist oprecht niet dat Fransoos minachtend was, ff opgezocht, je hebt gelijk. Fransman dus

26 mei 2018 om 14:59

Geen probleem, Migi

De Pl Is qua competitie ook veel sterker. De onderste ploegen in Engeland zijn beter dan die van Spanje. Ook speel je meer wedstrijden. Dan heb je ook minder kans om harder te trainen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren