Prijskaartje voor ijzersterke Jupiler League: één miljoen euro
Zelden stond de Jupiler League zo in de schijnwerpers als in de afgelopen weken. Volgens analisten wordt de competitie volgend seizoen sterker dan ooit, met clubs als FC Twente, Roda JC Kerkrade, Sparta Rotterdam, NEC en de beloftenteams van Ajax en PSV. Desondanks is de Coöperatie Eerste Divisie er nog niet in geslaagd om een nieuwe naamgever voor de competitie te vinden.
Nadat de KNVB in 1990 besloot om sponsors te vinden voor de divisies in het betaald voetbal, ging de Eerste Divisie tot 2001 door het leven als de Toto Divisie. In de vijf daaropvolgende namen werd de competitie omgedoopt tot de Gouden Gids Divisie, waarna Jupiler in 2006 de hoofdsponsor werd. In september 2017 besloot het Belgische biermerk om het aflopende contract na het seizoen 2017/18 niet te verlengen. Sindsdien zoekt de Coöperatie Eerste Divisie (CED), belangenbehartiger van de clubs op het tweede niveau, naar een opvolger.
"Het was eigenlijk een match made in heaven, het klopte gewoon aan alle kanten en ik denk dat Jupiler in de afgelopen twaalf jaar veel van zijn sponsordoelen heeft bereikt", vertelde algemeen directeur Marc Boele van de CED in gesprek met MarketingTribune, nadat bekend werd dat de samenwerking met Jupiler ten einde liep. "De eerlijkheid gebiedt ook dat Jupiler heel prominent aanwezig was en dat maakte het lastig om andere partijen aan te trekken. Die barrière is nu weg en dat geeft ruimte om andere mogelijkheden te gaan onderzoeken."
Dat proces is sindsdien ingezet. De CED praat met drie potentiële opvolgers, schreef het Algemeen Dagblad woensdag. De nieuwe naamgever moet een vast bedrag van circa een miljoen euro per jaar gaan betalen, plus een variabel bedrag afhankelijk van de inkomsten die het bedrijf genereert door het sponsorschap. Daarmee gaat de competitie erop vooruit. Jupiler betaalde de afgelopen seizoenen minder dan een miljoen. Bob van Oosterhout, sportmarketeer en commissaris van de CED, stelt dat de competitie 'qua aandacht en exposure' nog meer waard is: tussen de 1,7 en 2,5 miljoen euro.
De CED wil het liefst een sponsordeal voor drie of vijf seizoen sluiten. In die overeenkomst wordt geen rekening gehouden met de toegenomen commerciële waarde naar aanleiding van de entree van drie Eredivisionisten, zo vertelt Van Oosterhout aan het Algemeen Dagblad. Dat zou volgens hem 'erg opportunistisch' zijn. Niettemin zet de CED dus in op meer sponsorinkomsten. Het is niet uitgesloten dat het orgaan met meerdere sponsoren in zee gaat. "Het hoeft niet één sponsor te zijn", gaf algemeen directeur Boele vorig jaar aan in gesprek met Voetbal International.
Veel zal volgens Boele afhangen van de wensen van de nieuwe sponsor. Hij stipte aan dat sponsorschap veel meer is dan 'een bordje ophangen en een naampje voor de competitienaam plakken'. "Het is breder en groter, landelijk en lokaal interessant en de maatschappelijke component is belangrijk", stelde Boele. Interesse was er al meteen nadat het einde van de samenwerking met Jupiler werd aangekondigd. "Bijvoorbeeld ook vanuit de wedwereld, zo horen we van diverse sportmarketingbureaus. Zodra de wetgeving dat toelaat, is dat zeker een optie."
De Eerste Divisie zou voor buitenlandse gokmerken 'bij uitstek' een platform zijn om de eigen merknaam te vestigen in Nederland. 'Exposure' is echter niet het enige wat de CED wil bieden bij het aangaan van een sponsorovereenkomst, zei Boele. "We willen binding met regio’s, maatschappelijke relevantie middels activiteiten." Hij doelde daarmee onder meer op een samenwerking met Tour Du ALS, een fietstocht om geld op te halen in de strijd tegen ALS.
"We brainstormen er druk over. Een partner in opleidingenland zou ook mooi zijn. Onze competitie heeft ook een opleidingsfunctie. Daar zou een gemeenschappelijk doel kunnen zitten. Noem de spelers maar op die de stap via de Jupiler League gemaakt hebben", legde Boele uit.
De voorbeelden zijn inderdaad legio. Quincy Promes, Dries Mertens, Nacer Chadli, Vincent Janssen, Alireza Jahanbakhsh, Marten de Roon, Donny van de Beek, Kevin Strootman, Keisuke Honda, Bas Dost, Frenkie de Jong: allemaal zijn ze voor eeuwig verbonden met het twaalfjarige tijdperk van de Jupiler League. Jupiler is dan ook positief over de samenwerking. "We kijken terug op een prachtige partnership van 12 jaar, uniek in de Nederlandse voetbalgeschiedenis", zei een woordvoerder van AB InBev, waar Jupiler als biermerk onder valt.
"Jupiler is in het afgelopen decennium uitgegroeid tot een geliefd en gekend biermerk in de Nederlandse markt. Het naamgeverschap van de eerste divisie heeft daar absoluut een bijdrage aan geleverd. Om te kunnen blijven groeien is het echter zaak te blijven vernieuwen en daarom is na twaalf jaar de tijd rijp om afscheid te nemen van het naamgevend sponsorschap van de Jupiler League."
Voetbalzone is de officiële mediapartner van de Keuken Kampioen Divisie
Klik hier voor exclusieve interviews, talentscouts, actuele standen en het programma op onze Keuken Kampioen Divisie-pagina.
Meer nieuws
Geïmponeerde Romano zet topclubs op scherp met post over Oranje-international
Driessen noemt ‘ontbrekende schakel’ die Koeman tot dusver over het hoofd zag
Tadic, Ünder en Bonucci missen penalty voor Fenerbahçe: Olympiakos stoot door
Benfica en Kökçu klaar in Europa na misser Di María op moment suprême
Tienkoppig AS Roma verslaat AC Milan opnieuw en meldt zich bij laatste vier
Jeremie Frimpong redt ongeslagen reeks Leverkusen en staat in halve finale
Meer sportnieuws
Ik denk dat het voor een sponsor nu wel aantrekkelijk is aangezien er veel kampioenskandidaten zijn dit jaar. En er ook meer aandacht is voor de J.l.
Persoonlijk vind ik het vrij laag, 1 miljoen euro. Wat is nou 1 miljoen voor een multinational die naamsbekendheid in Nederland wilt vergaren of een bedrijf die momenteel flink wat knaken verdiend? Je zou toch denken dat je zo een sponsor hebt gevonden voor het bedrag icm de exposure die het oplevert
Misschien iets voor jumbo die doen al wielrennen en Max verstappen kan dit er ook wel bij.
iedereen in Nederland kent Jumbo😂
Ja daarom hebben ze ook geen reclames meer op televisie. Net als Albert Heijn die hebben zelfs hun gehele marketing afdeling naar huis gestuurd, iedereen in Nederland kent het immers wel.
De reden van de reclames op tv is het tonen van nieuwe acties en niet zo zeer om naamsbekendheid te genereren...
Reclame is niet alleen voor naamsbekendheid. Meerdere doelen kunnen hiermee worden bewerkstelligd. Grote multinationals als Heineken, Samsung en Red Bull verbinden zich graag aan grote (internationale) evenementen om goodwill te creeren of hun maatschappelijke betrokkenheid aan te tonen. Volgens jou logica zouden we nooit marketing zien van grote bedrijven, terwijl de praktijk het tegenovergestelde aantoont.
Iedereen kende toch ook de Gouden Gids?
Hoe duidelijk moet het signaal zijn dat de markt zelfs 1 miljoen teveel vindt.
Probeer Red Bull eens te contacteren,hebben ze tegelijk een kweekvijver voor de talenten van Red Bull Leipzig en Salzburg.
Ik snap niet waarom iedereen merken als Jumbo en Red Bull noemt, die iedereen in Nederland al kent. Ik gok eerder dat iets als Huawei, Oneplus, Tencent, Saic, Gazprom, Coolblue, Takeaway, Deliveroo, itravex o.i.d. dit zou moeten doen. Bedrijven die nog geen huisnamen zijn in Nederland.
Inderdaad, want als sponsor van de competitie kun je niet zozeer een product verkopen maar gewoon puur je bekendheid vergroten. Voor Jumbo is het zaak om klanten te overtuigen om hun boodschappen bij de Jumbo te doen, door middel van aanbiedingen, en daarvoor is een competitienaam niet geschikt.
Precies zoals brisingr zegt: het gaat niet alleen om vergroten van de naamsbekendheid. Het gaat erom dat mensen de eerste divisie gaan associëren met een bepaald bedrijf.
Juist. Plus er ontstaat toch een behoorlijke goodwill wanneer je je naam aan de sport koppelt. Zeker als je de eerste divisie koppelt aan talentontwikkeling.
Daarom snap ik het enthousiasme over de gokbranche ook niet. Dat heeft een negatieve sluier over zich heen hangen, dat wil je niet als je een slimme marketeer met toekomstvisie bent...
Disneyland Parijs en het dan de Mickey Mouse conpetitie noemen. Kunnen we eindelijk echt zeggen dat we een Mickey Mouse competitie hebben in nederland. Bij periode titels geef je ook niet meer een stier, maar een beeldje uit de souvenirwinkel. Ja ik zie het al helemaal voor me
Ik begrijp op zich wel dat bedrijven hier niet voor staan te dringen. Waar denken eredivisieclubs aan als je nu de naam Jupiler noemt? Aan degraderen. Je hebt het de afgelopen jaren vaak genoeg kunnen zien. Zodra een club in de degradatiezone komt, gaan supporters van andere clubs klieren. En dan komen er weer spandoeken met Jupiler-logo, er worden kratjes Jupiler voor het stadion gezet, er worden Jupiler-draagtrays op het veld gegooid, enzovoort. Zo krijgt een merkt toch een beetje een negatieve bijklank.
Goed moment voor Grolsch lijkt me om het even 1 a 2 jaar te doen
1 miljoen euro vind ik persoonlijk wel aan de lage kant.
In dat opzicht zou iedereen met een dikke bankrekening zijn/haar naam ervoor kunnen plakken.
Straks krijgen we nog de: “trumpleague”
Zelf zou het me niks verbazen als Redbull de volgende sponsor wordt. #redbullleague
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.