Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Bosz nog altijd teleurgesteld: ‘We waren kansloos en verloren terecht’

Laatste update:

Atlético Madrid won woensdagavond de finale van de Europa League van Olympique Marseille en los Colchoneros werden zo de opvolger van Manchester United, dat een jaar geleden in de eindstrijd te sterk was voor Ajax. Peter Bosz was in die tijd de trainer van de Amsterdammers en is nog altijd teleurgesteld over het verloop van de eerste Europese finale voor Ajax sinds 1996. Hij heeft de wedstrijd dan ook nooit meer teruggezien.

“Ik vond dat we kansloos waren en terecht verloren. We hebben het geen enkel moment een echte wedstrijd laten zijn. Vooral dat frustreerde mij. Ik vond dat we de kwaliteiten hadden om ook Manchester partij te bieden en dat hebben we, vind ik, geen moment gedaan”, blikt hij terug in gesprek met FOX Sports.

Bosz geeft aan dat vaste analist Tonny Bruins Slot het spel van Manchester United tot in detail had uitgeplozen en ook voorspelde dat the Red Devils zelf niet zouden opbouwen en aan de overkant Davinson Sánchez juist vrij zouden laten: “De voorspellingen van Tonny klopten allemaal. Dan gaat het erom wat je daar tegenover zet.”

“Je moet dan de dingen gaan doen waar je goed in bent en heel eerlijk: we zaten geen moment in de wedstrijd”, gaat Bosz verder. De voormalige trainer van Ajax wijst Bertrand Traoré en Matthijs de Ligt aan als de spelers die volgens hem wel standhielden in de finale: “Alle andere spelers haalden niet hun niveau en dat is dan te weinig tegen Manchester United”, besluit hij.

Ben jij het eens met Peter Bosz?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat zou ik graag een keer een wedstrijd kijken samen met zo'n Bruins Slot. Dan zie je gewoon 1000 keer meer.

17 mei 2018 om 12:23

Hoewel ik het met je eens ben hoor. De tactiek van United kon iedereen wel raden. Grote fysiek sterke spelers voorin zetten en tweede bak winnen... zag er niet uit

17 mei 2018 om 12:34

Zeg het je eerlijk. Als het op een finale aan komt & je team die jij support staat in de finale, dan maakt het jouw echt geen ene reet uit op welke manier er wordt gewonnen. Alleen de winst telt!
Tuurlijk heb je liever dat er met attractief voetbal wordt gewonnen. Maar denk dat mijn punt duidelijk is.

Overigens weten we allemaal wel waar het waardeloze spel van United vandaan komt.
De dag dat hij weg is vier ik net alsof United een grote prijs heeft gewonnen!

17 mei 2018 om 12:44

Maar als je dat weet en je weet dat Man.U Ajax laat opbouwen, dan ga je toch 4-4-2 spelen en laat je Man.U opbouwen. Die weten niet wat ze moeten doen en bij balverlies counteren. Dat zei ik toen al voor de wedstrijd, als na de wedstrijd.

17 mei 2018 om 14:30

Precies. De taktiek van Mourinho, dat gemaakt is om de taktiek van Peter lam te leggen, is reeds 100 jaar bekend en aangezien Bosz daar totaal geen antwoord op had en daar duidelijk nooit aan gewerkt had, kan je stellen dat Peter een eeuwige verliezer zal blijven. Hij bleef maar aan zijn oude vertrouwde systeem hangen waarmee hij nooit succesvol is geworden en nooit prijzen mee heeft gepakt.

Ik snap dan ook niet waar de Peter Bosz verheerlijking binnen de grootste groep Ajaxsupporters vandaan komt. Peter liet Ajax over een heel seizoen lang van bijna 70 wedstrijden slechts vier tot vijf wedstrijden goed spelen. Dat waren meteen hele goede wedstrijden, dus daar zal die verheerlijking wel door komen, maar dat is lang niet genoeg voor een topclub.

Ik haat het woord kansloos. Ik snap wel wat Bosz bedoelt, maar uiteindelijk geeft hij meer aan dat hij zelfs met de info van Bruins slot niet bij machte was het team zo te laten spelen dat ze met United om konden gaan.

17 mei 2018 om 11:34

Ze waren toch echt kansloos. United speelt misschien niet altijd even mooi voetbal (in tegendeel zelfs), maar het verschil in kwaliteit, ervaring en fysiek was gewoon te groot. Daarnaast zal Mourinho waarschijnlijk ook een maatje te groot geweest zijn voor Bos, die op tactisch vlak overklast werd. Totaal geen schande van Ajax, eerder in de lijn der verwachting.

17 mei 2018 om 12:06

Peter Bosz werd ook tacktisch overklast door Mourinho. Dat is ook de reden waarom Man Utd won van Ajax. Ajax wist gewoon geen raad met het voetbal van Mourinho helaas.

Verder heeft de nederlaag van Ajax in de Europa League enorme consequenties voor het Nederlandse voetbal. Als Ajax van Man Utd won, was Ajax geplaatst voor de groepsfase CL het seizoen daarna. Het verliezen van Ajax tegen Man Utd, heeft dan ook grote consequenties gekregen voor het Nederlandse voetbal. Als Ajax had gewonnen, was het namelijk geplaatst voor het hoofdtoernooi van Champions League van dit seizoen. Dit zou Ajax minimaal 20 miljoen kunnen opleveren en Davidson Sanchez was dan sowieso gebleven bij Ajax en Keijzer was niet ontslagen. Nederland had dan ook veel meer punten gekregen op de Uefa ranking. Je krijgt namelijk 4 bonus punten als je mee doet in groepsfase CL. Ajax had denk ik sowieso aantal wedstrijden gewonnen in CL. Laat we zeggen: 2 keer winst, 2 keer gelijk en twee nederlagen. 4 + 4 + 2 = 10 punten : 5 (aantal Nederlandse deelnemers) = 2 punten extra. In de Europa League knock-out zou Ajax denk ik ook nog wat punten hebben verzameld. Laten we zeggen de ze nog 1 ronde overleefde met 1 overwinning en twee gelijke spelen. Dan is dat 4 punten. 10 punten CL + 4 punten EL + 2 punten als Ajax won van Man Utd = 16 punten : 5 = 3,2 punten wat Nederland realistisch gezien verloren zou hebben, doordat Ajax die EL finale verloor.

Ook niet te vergeten dat Fastav Zlin, uit de directe concurrent Tsjechie, geen EL poulefase zou spelen, als Ajax die wedstrijd won. Zij hebben voor Tsjechie 0,4 punten gehaald. Als Ajax dus won van Man Utd, stond Nederland dit seizoen waarschijnlijk boven Oostenrijk en mocht de kampioen van Nederland gewoon groepsfase CL spelen in 2019/20. Datzelfde geld voor beker winnaar.

Verder heeft Nederland ook nog eens de keiharde pech dat Go Ahead Eagles mee deed in seizoen 2015/16. Nederland moest in dat seizoen het punten aantal door 6 teams delen ipv door 5. Als GAE niet mee deed, had Nederland in dat seizoen gewoon 6,800 punten gehaald. Dan stond Nederland vorig seizoen gewoon boven Zwitserland en mocht Feyenoord naar groepsfase EL aanstaande seizoen. Ook dit seizoen stond Nederland dan gewoon boven Tsjechie en Zwitserland.

Die nederlaag van Ajax en het meedoen van Go Ahead Eagles, heeft Nederland dus gewoon keihard de das om gedaan met grote consequenties.

17 mei 2018 om 12:49

Ik vind het mooi dat je er de moeite in hebt gestoken om het allemaal te berekenen.

Maar ik zet wel enorme vraagtekens bij de diverse aannames die je maakt.

Waar baseer je op dat Sanchez sowieso zou zij gebleven? Zou CL plaatsing daadwerkelijk voldoende zijn voor hem om zo'n grote positieverbetering als Tottenham te weigeren? Daar twijfel ik ernstig aan.

De hypothese over de behaalde punten is voor mij het grootste struikelpunt. Uiteindelijk heeft Ajax dit seizoen de voorronde CL en voorronde EL verloren. Waar baseer je dan op dat ze in de CL poulefase wel even 10 punten zouden hebben gehaald? Dat lijkt me volstrekt onrealistisch. Sterker, 10 punten is vaak nog voldoende om door te gaan naar de Ko fase. Zo'n aanname is dan toch compleet uit de lucht gegrepen.

Uiteindelijk dalen we door collectief falen van alle clubs. Natuurlijk is de deelname van de Eagles helemaal als pech te omschrijven, maar de rode draad zit hem in het feit dat al onze clubs, zowel top als subtop, de afgelopen jaren wedstrijden verloren van clubs die ze eigenlijk de baas zouden moeten kunnen zijn.

17 mei 2018 om 12:50

tactisch overklast? United deed maar wat. ze graafden zich in tegen een club met niet eens een 5e van het budget van United en een schot van Pogba beland per toeval via een Ajax verdediger in de goal. dat had echt niks met tactiek te maken

17 mei 2018 om 14:37

@japie_krekel, United deed maar wat? Neem me niet kwalijk, maar man man man, wat zie jij dat slecht, zeg.

Mourinho zette zijn ploeg neer zoals hij dat altijd doet tegen aanvallende ploegen die vroeg druk zetten; dit is precies hoe hij prijzen wint. Hij parkeert een dubbele bus met fysiek sterke spelers en veel verdedigende middenvelders, waardoor hij geen kans weggeeft om maar niet te verliezen. Geduldig wachten op die ene kans die altijd komt, en als die niet komt heb je altijd nog penalties. Dat het een gelukkig doelpunt werd, die zonder uitgespeelde kansen werd gecreeerd, doet niet ter zake. Ajax kwam niet eens in de buurt om een gekraakt schot gelukkig binnen te zien vallen... In een spel waarin weinig gescoord wordt, is dit een van de betere methodes om succesvol te zijn. Ik kan er niet naar kijken, want ik wil vermaakt worden, maar dat is een ander verhaal.

Het is een gotspe dat Peter Bosz dit allemaal liet gebeuren, want zoals gezegd speelt Mourinho dit spel altijd.

17 mei 2018 om 14:46

@zermatt_person, het is waar wat je schrijft, maar dat maakt het mogelijk dat de weg omhoog er makkelijker op geworden is. Ga maar na, de beste vijf clubs uit de Eredivisie worden afgevaardigd en dat maakt de hoogst mogelijke coefficient mogelijk. We hoeven de coefficient niet meer te delen door clubs die nauwelijks punten binnenhalen. Onze subtoppers laten het de laatste jaren struktureel ook afweten, maar mochten die het weer eens naar verwachting gaan doen, kan Nederland hard gaan stijgen. Dit is allemaal door mijn roze bril bekeken en het moet wel allemaal gebeuren, maar het is mogelijk.

17 mei 2018 om 11:34

Inderdaad. Natuurlijk is het klote dat je verliest, maar je verliest wel van United.. Niet zo gek lijkt me. Had je dingen anders kunnen doen..? Ja, je weet dat het Mourinho is en dat hij zijn spelletje wel aanpast aan de tegenstander. Het enige wat je dan kunt doen als 'zwakker' team is op zoek gaan naar de zwakheden van United en die uitbuiten. Full power drukzetten a la Klopp en ze proberen te overlopen, of net zoals United gewoon rustig afwachten en inzakken. Het is niet altijd makkelijk haha.

We waren kansloos, maar de doelpunten vielen ook wel erg ongelukkig met een van richting veranderd schot na een verkeerde ingooi en Miki die net wat attenter was dan de verdediging. Helaas helaas, het zal lang duren voor we weer in de buurt gaan komen :/

17 mei 2018 om 11:36

Waren inderdaad ruk doelpunten om tegen te krijgen. Nog nooit zo hard voor Ajax lopen juichen als toen, samen met een Ajacied vriend (ja, het kan ). Zo jammer dat het niet lukte, want ik heb geen idee hoe lang het gaat duren voor we dit weer met een Nederlandse club mogen meemaken.

Jammer ook dat Bosz overklast werd door Mourinho in die finale. Bosz had volgens mij ingezet op een aanvallend United dat op zijn ouderwets als topploeg de wedstrijd snel wilde beslissen en wilde daar zelf druk tegenover zetten. Helaas kwam Mourinho met een counterplan, gebruik makende van de snelheid en fysieke kracht die in zijn selectie zat. Het was de enige wedstrijd in die hele Europese campagne van Ajax dat ik Bosz geen antwoord zag formuleren. Jammer.

17 mei 2018 om 12:25

Ik was zelfs in een kroeg met Ajax vrienden als PSV’er midden in Amsterdam tussen allemaal die hard Ajacieden. Kon prima en heb me prima vermaakt ondanks de nederlaag. Sowieso ben ik gewoon zoals het hoort fan van alle Nederlandse clubs in Europa.

Stoer om zo zelfkritisch te zijn, ik hoop echt dat als Ten Hag ooit weg gaat Bosz wordt teruggehaald.

Dit is precies waarom ik fan van Bosz ben geworden in zijn tijd bij Ajax, heerlijk om zo nuchter een interview te kunnen geven wat gebaseerd is op de waarheid, geen onzin teksten gebruiken om het te kunnen verbloemen maar gewoon recht door zee, die mensen zie en hoor ik graag.

Ik ben het dan ook volledig met hem eens, Ajax was volkomen kansloos in die finale. Geen schande verder, het was voor mij al een prestatie op zich dat ze zo ver waren gekomen. Al vond ik die eerste tegen goal wel echt lucky, een bal die van richting veranderd zijn vaak de smerigste tegen doelpunten, je kan daar als keeper vaak niets tegen doen, maar ze tellen wel.

Ik kan het me nog goed herinneren, tegen Schalke en Lyon dacht meer dan half Nederland dat het over en uit zou zijn, maar die jonge broekies lieten toch maar even zien dat er veel wilskracht en kwaliteit in die ploeg aanwezig was. Wat een heerlijk gevoel was dat!

De tactiek van Mourinho was niet moeilijk: alle hoge ballen op Fellaini. Ik vond het juist zwak van Bosz dat hij daar niks tegenover zetten. Kijk die wedstrijd maar eens terug. Schone moest elke keer het duel aangaan en verloor dat glansrijk....

Jammer, erg slechte finale waar het inderdaad geen moment spannend was.

Het klopt dat Ajax in de finale geen moment echt aansprak maakte op de winst. Andersom was wat Manu liet zien ook niet denderend: ze haalden Ajax uitstekend uit hun spel en maakten voetbal onmogelijk, maar deden dat zonder zelf echt gevaarlijk te worden. Maar dan valt er een lullig doelpunt en kunnen ze helemaal de deur op slot zetten. Lelijke finale was dat.

Blijft wel jammer dat Bosz niet in staat was iets te doen tegen die tactiek van Manu, want het was behoorlijk voorspelbaar dat het zo zou lopen. Schone tegenover Fellaini zetten was de grootste fout en aangezien Bosz die niet echt corrigeerde was winst eigenlijk bij voorbaat onmogelijk.

Het probleem met de finale van vorig jaar was gewoon dat de winnaar al voor de wedstrijd bekend was. Trouwens de finale van gister precies hetzelfde. Manu en Atletico wisten gewoon op voorhand al dat ze die cup gingen winnen. Zo zie je maar wat ervaring in combinatie met een verdedigende tactiek wel niet kan doen. Zowel Marseille als Ajax wilden mooi voetballen, maar misten daar simpelweg gewoon de kwaliteiten voor om die doorgewinterde defensies kapot te spelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren