Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Waterreus haalt flink uit: ‘Ajax is de slechtst geleide club van Nederland’

Laatste update:

Ronald Waterreus zet vraagtekens bij de manier waarop de leiding van Ajax omgaat met Hakim Ziyech. Pas zes dagen na het incident rondom de spelmaker bij de spelersbus reageerde algemeen directeur Edwin van der Sar op het veelbesproken moment. In de dagen daarvoor bleef een reactie vanuit de club uit. “Nog nooit verkeerde Ajax in zo'n identiteitscrisis als nu. Ik dacht altijd dat Ajax de club was van de godenzonen. De plek waar artiesten op een voetstuk werden gezet.”

Dat is duidelijk niet het geval bij Ziyech, zo constateert Waterreus. “Hoe kun je het als leiding zo ver laten komen dat je allerbeste speler door je eigen achterban wordt weggejaagd? En dat je het domweg vertikt om achter zo'n jongen te gaan staan?”, vraagt Waterreus zich openlijk in zijn column in De Limburger af.

“Honderd procent dat échte leiders als Toon Gerbrands of Robert Eenhoorn dit wél hadden gedaan, wanneer Ziyech bij PSV of AZ had gespeeld. Zo van: Jullie blijven verdomme met je poten van spelers af.”Dit soort leiders zijn er bij Ajax echter niet te vinden, stelt Waterreus. “Alle respect voor wijlen Johan Cruijff. Maar in één ding heeft hij zich echt vergist. En dat is dat de voetballers aan de macht moesten komen in Amsterdam.”

“U ziet wat ervan is gekomen. Ajax is de slechtst geleide club van Nederland.” De oud-doelman vindt dat Marcel Keizer aan zijn lot werd overgelaten en dat Erik ten Hag niet goed wordt begeleid. “Je ziet dat die man worstelt met zijn televisieoptredens. Waarom bied je hem als directie dan geen interne opleiding zodat hij zich een beetje senang voelt voor de camera? (...) De Ajax-leiding laat alles maar gebeuren, doet maar een dotje.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Geef Waterreus een kans om op Ajax te zeiken en hij gaat los. Helemaal als hij Vd Sar aan mag vallen, die er persoonlijk voor heeft gezorgd dat Waterreus zijn dromen vanaf de bank heeft moeten beleven.

Kortom, niets aan de hand.

23 april 2018 om 09:24

oud keeper Waterreus die oud keeper vd Sar haat,en nu roept dat de Ajax directie faalt ? iedereen weet toch hoe mensen uit frustratie wraak proberen te nemen ?
onbewust zeggen ze daarmee precies wie ze zijn. geen water reus maar modder gooier.

23 april 2018 om 09:57

Ja, vind jij het ook de slechtst gerunde club van Nederland? Zou je willen ruilen met een Twente bijvoorbeeld?

23 april 2018 om 11:53

Haha, nee hier heb je wel gelijk. Maar Ajax pakt (op dit moment) wel de tweede plek. Bij Twente zit het nergens goed, bij Ajax maar op een paar plekken niet (vind ik).

23 april 2018 om 08:35

Hij heeft toch gewoon gelijk of niet dan?

23 april 2018 om 08:43

of niet. Nuance is iets wat niet in het woordenboek voorkomt bij Waterreus. Er zijn dingen die goed gaan en dingen die minder gaan. Bedoel wanneer psv na de europese uitschakeling nationaal niet had gepresteerd, dan was cocu te introvert geweest, brands teveel met zijn nieuwe stap bezig etc.

23 april 2018 om 09:21

Als je de rijkste club bent over de 100.miljoen hebt en de rest ver achter je laat...maar tegelijk 4 jaar niks wint.....denk ik dat elke echte ajax fan nauwelijks kan zeggen, Niks aan de hand. Dan is er toch echt gebrek aan leiding aan ambitie. Vond het ook wel kleinzielig van Overmars om in het interview steeds terug te grijpen naar de finale vorig jaar . Ajax lijkt mij moet niet blij zijn met de finale halen, Maar winnen.

23 april 2018 om 12:02

Hee ramphaze, in die paar zinnetjes slaag je erin om te pretenderen dat geld leidend zou zijn, maar bekritiseer je dat Ajax niet won van de rijkste club ter wereld met 6x Ajax’ begroting.. Kun je het jezelf nog uitleggen?

23 april 2018 om 09:27

Als Ajacied ben ik het anders wel 100% met hem eens. Het is toch dramatisch hoe apathisch Ajax reageert op dit soort gebeurtenissen.

Ook mag je grote vraagtekens zetten bij de competentie van een aantal directie leden.
Ik heb het idee, dat de club meer gezien wordt om lekker makkelijk je zakken te vullen, en als de resultaten toevallig goed zijn, mag je gelijk ook nog op de borst kloppen.

Nee, het is al jaren flink mis bij Ajax. Ik vraag mij af of het ooit goed gaat komen. Men moet echt eens vanuit de RVC ingrijpen, maar dat zal allemaal wel niet gebeuren.

23 april 2018 om 10:47

Nou, in dit opiniestuk slaat hij de spijker anders wel op de kop. Misschien dat jou dat niet aanstaat - dit te horen van een ex-doelman van PSV - maar feitelijk klopt zijn verhaal. Dus accepteren en even slikken, want het wordt nog erger: van der Sar en Overmars (en Ten Hag) blijven;-)).

23 april 2018 om 16:00

Uhhu, of toch niet. Heb je de optredens van Peter Bosz gezien in de media toen hij bij Ajax zat, vergelijk dat eens met zijn periode bij andere clubs, daar is hij duidelijk in begeleid en hij kwam echt sympathieker en een stuk minder betweterig over.

Dat ten Hag in 100 dagen ff niet compleet is getransformeerd wil niet zeggen dat hij geen begeleiding krijgt.

Als de slechts geleide club, gelijktijdig de rijkste weet te worden in acht jaar tijd, dan kun je veel zeggen, maar niet dat het de slechts geleide club is. Zelfde met die prijzen. ja joh, dit seizoen was echt een kansloos seizoen, maar de twee seizoenen daarvoor. Dat de boer de titel tegen de graafschap weggeeft, heeft niets te maken met leiding. Dat Bosz de titel op een punt misloopt en gelijktijdig in een europese finale staat, kan je toch slecht toerekenen aan slechte leiding. Hij slaat dus niet de spijker op zijn kop.

Dat dingen beter moeten, zeer zeker, maar dat wil niet zeggen dat het de allerslechste leiding is. Geen rare dingen hoeven doen om aan geld te komen. Een buffer hebben voor een totaal ramp seizoen. Bepaalde aspecten van het leiding geven aan een voetbalclub hebben ze toch wel degelijk begrepen. En laten we wel wezen uiteindelijk bepaald geld alles. Kun je best eens een verassing hebben, maar geld bepaald wel degelijk alles.

23 april 2018 om 19:36

Mijn voorstelling van een goede voorzitter/directeur is iemand die communicatief sterk is en leidend in zijn functie. Het liefst nog een beetje visionair. Grof gezegd, alle eigenschappen die ik niet herken in van der Sar. Een technisch directeur is iemand die zijn zaakjes voor een beginnend seizoen op orde heeft, d.w,z. de selectie is (voor bijna 100%) rond. Bij Ajax is dat nooit het geval. Dat is Overmars aan te rekenen. Je hebt het meeste geld te besteden en je slaagt er al jaren niet in een kampioenswaardige, Ajax selectie samen te stellen. Over de trainerssoap dit seizoen hoeven we het niet te hebben. En als jij van Ten Hag in een verstaanbare, begrijpend sprekende man kunt transformeren - in plaats van een onzin uitkramende brabbelaar - komt er een standbeeld van jou bij de Arena. En over zijn kwaliteiten als trainer bij Ajax het laatste halve seizoen hoeven we het niet te hebben, vind je niet? En ik beloof je 1 ding: het wordt niet beter....

23 april 2018 om 11:11

Ik snap je reactie ook niet echt eigenlijk. Deze mening wordt door velen gedeeld. Harde waarheid die niet gehoord wil worden.

Volgens mij is er in Enschede nog een club die slechter wordt geleid. Bij FC Groningen lijkt het beleidsmatig de laatste jaren ook nergens op. Wat te denken van NEC die midden in het seizoen terwijl ze op kop staan een of ander lichtgewicht uit Engeland laten overvliegen om het seizoen te verkloten. Roda JC die al meer dan een jaar wacht op een of andere gekke Rus die privezaken in Qatar aan het oplossen is. Kortom er zijn genoeg clubs die slecht geleid worden.

Voor wat betreft camera optredens weet Waterreus niet of die zijn aangeboden, of dat Ten Hag daar geen behoefte aan heeft. Ten Hag lijkt mij namelijk geen type die zomaar even een dergelijke training gaat doen. Daar is ie te veel een betweter voor.

23 april 2018 om 08:38

Je kan dan wel geen wijzen naar andere clubs die ook niet lekker geleid worden, maar dan negeer je het punt toch volledig?

Zoals wel vaker kunnen veel Ajax supporters de kritiek niet eens rustig tot zich nemen zonder ook direct naar anderen te wijzen of het op clubvoorkeur of afgunst te gooien.

Het punt van Waterreus is zeer zeker valide. Je kan toch niet ontkennen dat het bestuurlijk gezien erg matig is geweest. De radiostilte op momenten waarop het bestuur trainers of spelers zou moeten steunen was gewoon vreemd en beneden peil. Dat dit nu aangestipt wordt door een ex PSVer maakt dan toch niets uit.

23 april 2018 om 09:00

Dat Ajax momenteel slecht geleid wordt is een open deur, die half Nederland al heeft ingetrapt voordat meneer Waterreus kwam. Dus dat is niet de discussie. Echter moet hij weer gaan overdrijven en doen alsof Ajax de enige club is met problemen op dat gebied. Ik geef al een paar voorbeelden van clubs die niet echt beter worden bestuurd momenteel en ontkracht daarmee de stelling dat Ajax de slechtst geleide club van Nederland is. Dat maakt niet dat ik vind dat het goed gaat bij Ajax of dat je niet zou mogen benoemen dat het slecht gaat.

23 april 2018 om 10:31

Haha dat was ook mijn eerste gedachte wat betreft de leiding van mijn club Twente.
Waterreus doet net alsof Ziyech en Ten Hag kinderen zijn en maar begeleid moeten worden. Kom op het zijn volwassen kerels die beiden ervaring zat hebben in de profvoetballerij. Jongens van 16/17 die dien je te beschermen en voortdurend te begeleiden. Volwassen kerels horen hun eigen boontjes te doppen en zelf te vragen om begeleiding waar nodig.

Maar ach Waterreus haalt morgen vast weer 'flink' uit naar mijn club als het kan. Personen als Waterreus, Van Hooijdonk, Vermeulen en ik vergeet vast nog wel wat van die Studio Voetbal nobodies moeten echt geweerd worden van ieder podium. Blijf me verwonderen dat een doodbloedend 'programma' als Studio Voetbal kan blijven bestaan van onze belastingcenten.

23 april 2018 om 12:49

"personen als Waterreus, Van Hooijdonk, Vermeulen en ik vergeet vast nog wel wat van die Studio Voetbal nobodies moeten echt geweerd worden van ieder podium. Blijf me verwonderen dat een doodbloedend 'programma' als Studio Voetbal kan blijven bestaan van onze belastingcenten."

Tsja daar verschillen de meningen dan over. Ik kijk juist erg graag naar Studio Voetbal, en vind dat daar erg zinnige dingen worden gezegd, zeker door Van Hooijdonk. Bijkomend voordeel is dat ik niet in NL woon, en dus geen belastingcenten aan Studio Voetbal doneer

23 april 2018 om 10:48

Groningen heeft de laatste jaren wat minder geluk gehad met scouten, maar om dan te zeggen dat het beleidsmatig nergens op lijkt gaat mij te ver..bovendien heeft Fc G het lef om een jonge trainer voor de groep te zetten (Buijs) dat verdiend lof imo

23 april 2018 om 10:58

Het stadion loopt leeg. Ruzie binnen de spelersgroep, verschillende mismatches met trainers, onrust op technisch gebied, scouting en een steeds kleiner wordende bankrekening omdat er structureel verlies wordt gedraaid. Alles bij elkaar vind ik dat het nergens op lijkt de laatste 5 jaar.

Ben benieuwd wat Buijs kan. Daar nemen ze toch ook een risico mee en dan neemt Buijs ook nog eens een speler mee van de amateurs. Het zou leuk zijn als het een succes wordt, maar realistisch gezien is het pijnlijk dat je nu ook al amateurspelers gaat vastleggen.

23 april 2018 om 11:44

Ten Hag is in dienst van Ajax. Als de directie zegt dat hij zo' n training moet doen, heeft hij dat te doen. Wat jij hier nu benoemd zou een typisch voorbeeld van incompetentie op directieniveau zijn.

23 april 2018 om 11:57

Het is juist incompetentie van directieniveau als ze nu Ten Hag dwingen een dergelijke training te doen. Ze hebben Ten Hag namelijk aangetrokken, wetende dat zijn media optredens niet zo heel sterk zijn. Als ze een mediagenieke trainer hadden gewild, hadden ze die moeten aanstellen. Ze hebben deze zwakte van Ten Hag voor lief genomen. Dan kun je achteraf niet iemand dwingen trainingen te volgen als hij dat niet wilt.

Eens dat het rumoerige weken zijn bij Ajax, maar Waterreus probeert hier natuurlijk weer te stoken (zoals zo vaak). De gehele week wordt er al kritisch over Ajax gesproken door diverse journalisten, waarbij extra negatief wordt gepraat om crisis te veroorzaken. Ajax heeft inderdaad een matig seizoen gezien de resultaten, maar er wordt nu wel overdreven veel heisa gemaakt om de club.

Grappig. Ik las de titel en dacht dat Waterreus gelijk had. Toen las ik de eerste alinea en ik begreep dat hij dit om andere redenen vind dan ik. Leuk die hele Ziyech discussie. In mijn ogen niet een speler met het karakter wat bij Ajax past. Ajax heeft een kritisch publiek. Die vertellen wanneer ze vinden dat je waardeloos speelt. Echter wanneer ze vinden dat je goed bent gaan ze je ook op handen dragen. Hakim heeft zich gewoon als een jongen gedragen die gevoelig is voor kritiek en vervolgens daarin blijft hangen. Dan pas je niet bij Ajax en volgens mij ook niet bij veel topclubs. Ik zou zeggen zoek een close b uit met een loyale achterban die je altijd gaat steunen. Maar hierin zie ik niet fouten van het bestuur. Als je de woorden van Edwin nodig hebt om te begrijpen dat je van spelers af moet blijven ben je sowieso niet goed bij je hoofd.


Het bestuur is in mijn ogen in gebreke gebleven hoe ze met Bosz omgegaan zijn, een veel te lichte trainer aanstelden, deze als een baksteen lieten vallen en vervolgens een totaal niet passende trainer aanstelden. Zwalkend beleid.

23 april 2018 om 08:29

De fout is, en dat is ook wat Waterreus zegt dat de leiding pas na 6 dagen een reactie geeft op het incident. Blijkbaar vinden ze het daar normaal dat je aan ze werknemers mogen zitten. Daarom vind die t zo slecht bestuur. Daar heeft hij volgens mij volkomen gelijk in.

23 april 2018 om 08:46

Niet gelijk een reactie vanuit Ajax? Onderstaande verklaring van Ajax is van maandag 16 april in het Parool, de dag na het incident. Bovendien is Van der Sar persoonlijk op zondag naar de plek des onheils gegaan om de ‘fans’ te sommeren van de spelers af te blijven.

‘Bij Ajax heerst teleurstelling om het incident. "Wij snappen het sentiment en de emoties van de supporters. Die delen wij," zegt een woordvoerder van Ajax. "Maar van de spelers blijf je af."

Ajax-directeur Edwin van der Sar was vanwege de onrust bij de John Cruijf Arena komen opdraven. Hij probeerde de supporters tot kalmte te manen en beval hen ook van de spelers af te blijven.’

En een ieder die nu roept, dat het door een woordvoerder werd verklaard: zo gebeurt dat vaker in grote organisaties. Op zich is het ook helemaal niet raar om zulke eencelligen, die fysiek geweld gebruiken, niet nog meer aandacht te gunnen. Daar doen dat soort lieden ook het juist een beetje voor. Ook negatieve aandacht is aandacht, die mem ze niet moet gunnen.

Voelen ze zich alleen maar meer gesterkt in drang hun machtswellust binnen de club, wanneer het hoogste orgaan met ze in dialoog gaat.

23 april 2018 om 10:26

Inderdaad. Zoals buitenspelval zegt v/d Sar was gewoon bij de bus en Ajax heeft gelijk een reactie gegeven. Waterreus is schijnbaar nog steeds niet er overheen datv/d Sar beter was dan hem

23 april 2018 om 08:35

En vorig jaar heeft Ajax het beste beleid ooit. Europa League finale met uitzonderlijke talente.

We gaan toch dhr Waterreus niet serieus nemen als die de kans krijgt om wat negatiefs over Ajax te zeggen zal hij niet aarzelen wat kleuter zeg , je wordt geen kampioen en je bent gelijk een slecht geleide club en dat met Ziyech zijn een paar malloten laat hij lekker naar zijn eigen club kijken en verder zijn mond houden , er is nogal wat gebeurt bij Ajax en dat is geen excuus dat ze geen kampioen geworden maar om te zeggen slecht geleide club dat is ook schromelijk overdreven maar hij moet weer napapegaaien wat die Driessen ook al de hele week probeert lekker stoken .
Dat dit soort mensen steeds een podium krijgt om hun gal te spuwen dat snap ik nooit zo erg en wie is Waterreus nu eenmaal ? niet serieus nemen en lekker slap laten lullen .

Ik vind het nu beetje stichting open deuren. Iedereen ziet dat ajax slecht geleid is.

23 april 2018 om 09:03

Geen club ter wereld die elk jaar kampioen wordt. Elke club heeft te maken met sportieve pieken en dalen. Je kunt het als grote club nooit goed doen in slechtte tijden. Net als dat in goede tijden alles bewierookt en overdreven omhooggeschreven wordt. Ajax zit sportief nu even in een dalletje, maar zal daar ongetwijfeld binnenkort weer uit omhoog klimmen.

Met vier kampioenschappen, gevolgd door vier minder aansprekende tweede plekken, waarvan twee nipt misgelopen titels, een finaleplek in de Europa League vorig seizoen, een zelf verdiende bankrekening van ruim over de 100 miljoen, een jeugdopleiding die floreert. Nee, er gaat duidelijk een hoop verkeerd in Amsterdam door toedoen van de leiding...

23 april 2018 om 09:11

Ja die Waterreus weet niet waarover hij praat maar krijgt wel weer een podium om zijn grieven kenbaar te maken over zijn zo gehate club wat een loser toch .

23 april 2018 om 10:50

Ik zit al 16 jaar in het stadion en laatste half jaar nog nooit zo slecht gezien als nu. En geld moet niet op de bank staan als je kwalitatief tekort komt voor de titel want we missen nog wel wat spelers.

Ajax loopt al 6 jaar achteruit en vorig jaar deed Bosz het super Europees maar die had de spelers die je nu mist een werker op het middenveld en een leider die De Ligt helpt. Die 100 miljoen verdampt sneller als het sportief verder zakt.

23 april 2018 om 16:24

Blijkt maar des te meer dat succes niet te koop is.....

Jezus, kap nou toch is over Ziyech.... goede speler absoluut. Maar dat hij na twee jaar weg zou haan had hij vooraf al besloten. En we zullen zijn sublieme passen gaan missen ja, maar zijn vele balverlies bij passes over een paar meter absoluut niet. Ook heeft hij het niet in zich om de jonge groep te trekken als het even niet lukt en zijn verongelijkte gedrag naar de supporters toe omdat een klein deel hem uitfluit kan ik ook met gemak missen. Overigens denk ik dat Ajax met Frenkie een prima vervanger in huis heeft.

Tja, ik zie er geen woord Grieks bij staan. Hij heeft gewoon gelijk. Wat ik me wel afvraag, zou Waterreus voor hij dit zegt ook stiekem denken, hehehehe hier gaan alle ajacieden zich weer lekker druk om maken en roepen dat ik een stomme Psv"er ben.

Ik zou dat wel hebben denk ik.

23 april 2018 om 09:39

Ajax is een onvervalste Griekse naam, dus er zit weldegelijk een Grieks woord bij

Waterreus zal wellicht kicken bij het schrijven van zijn stukje, wie weet lacht hij al in zijn vuistje om reacties van Ajacieden.

Zijn provoceerd opgestelde woordkeuze zegt genoeg: “Ik dacht altijd dat Ajax de club was van de godenzonen. De plek waar artiesten op een voetstuk werden gezet."

Maar ook wat Waterreus verder beweert klopt gewoon niet helemaal. Ajax gaf bij monde van de woordvoerder de volgende dag een verklaring in het Parool. Daarnaast gaat het niet om de achterban van Ajax, maar om een klein groepje misdragende randdebielen, die Ziyech vocaal en fysiek bejegenen. Moet men deze 150 lieden (zo’n 0,3 % van de 51.000 supporters) de aandacht geven waar ze naar smachten?

Ajax is bij monde van zijn directe leidinggevende Ten Hag meermaals achter Ziyech gaan staan. Deze coach is niet meest charismatische tv-persoonlijkheid in Nederland en drukt zich soms wat ongelukkig uit, maar hij is bij uitstek de leidinggevende, die zich over het gefluit en gejoel moest uitspreken. Dat schichtige optreden van de man is de aard van het beestje, daar kan geen mediatraining wat asn veranderen.

Daarnaast heeft de eigenwijze Ziyech het zichzelf, zoals Nordin Amrabat gisteren ook al zei, ook niet makkelijk gemaakt met zijn hart op de tong. Dat is geen verwijt, maar handig is anders.

Grappig, al die Ajax-supporters die als een adder gebeten reageren op iemand die het beleid van hun club bekritiseert.

Nee, inderdaad, mensen. Met afstand de grootste begroting en de duurste selectie van Nederland en al vier seizoenen op rij helemaal niks gewonnen. Gaat prima zo. Niets meer aan doen.

23 april 2018 om 09:51

Beleid bekritiseren is prima, maar vervolgens ingaan op discutabele argumentatie is net zo legitiem. Dat je het als grappig ervaart of het betitelt als door een adder gebeten, is aan jou. Ik zie jou behalve de humor er blijkbaar van inzien, verder niet inhoudelijk op zijn woorden ingaan.

Op mij beurt kan ik als daar Ajacied alleen maar om jouw vermaak glimlachen. Blijkbaar is reageren op een mening van een clubgekleurde ex-keeper not done.

Kan me daarnaast ook heugen, dat jouw cluppie van 2011 t/m 2014 vier seizoenen achtereen niets wist te winnen. Zal wel door het gevoerde beleid zijn geweest destijds. Onder dezelfde leidinggevenden die dit seizoen PSV naar de titel leiden.

23 april 2018 om 10:03

"kan me daarnaast ook heugen, dat jouw cluppie van 2011 t/m 2014 vier seizoenen achtereen niets wist te winnen".

Fout. PSV won in 2012 de beker en de Johan Cruijff Schaal. En daarnaast moest PSV in die periode stevig financieel puinruimen, terwijl Ajax nu met afstand de rijkste club van Nederland is.

"dat je het als grappig ervaart of het betitelt als door een adder gebeten, is aan jou."

Nou ja, grappig, grappig... Misschien is "opmerkelijk" een beter woord. Ik vind het best opmerkelijk dat de verreweg rijkste club van Nederland vier jaar op rij niets wint (en in een jaar twee trainers aanstelt die allebei floppen) en dat veel supporters toch geen kritiek op de leiding willen horen.

Overigens vind ik ook dat Waterreus gelijk heeft wat Ziyech betreft. Als dit met pakweg Lozano was gebeurd, reken maar dat Gerbrands dan flink van zich had laten horen.

23 april 2018 om 10:45

Poeh poeh, met prijzen winnen snap je ook wel dat ik over kampioenschappen praat, prijzen die er echt om doen. Kinderachtig opgemerkt, maar ieder zijn ding.

Nog afgezien dat ik de finale van de de Europa League bereiken een grotere prestatie vindt, dan de KNVB-beker en de nietszeggend JC schaal binnenhalen, maar dat is misschien een kwestie van smaak.

Dat puinruimen in die jaren van droogte, was dat overigens niet een door de club zelf veroorzaakte situatie, waarin leidinggevende zichzelf in hadden gewurmd? Beetje een slap excuus om te gebruiken.

Wat rijkste clubs betreft: kijk eens in landen om je heen. Overal delven rijk(st)e clubs soms of in langere periodes soms het onderspit wat titels aangaat. Geld en investeren is belangrijk, maar op het veld heb je te maken met mensen van vlees en bloed, niet met elf zakken geld.

Ik heb zeker kritiek op de leiding gehad. Ik vind persoonlijk dat Ajax halverwege het seizoen Marcel Keizer niet had moet ontslaan. Ik ben het sowieso niet met je eens dat er twee trainers zijn geflopt. Keizer kreeg de zaak na een moeilijke start eindelijk op de rails, maar mocht zijn missie niet voltooien. En Ten Hag moet nog het voordeel van de twijfel krijgen. Halverwege een seizoen binnenstappen is voor geen coach gemakkelijk. Het is te prematuur om nu al te spreken van een geflopte coach. Bovendien zijn er in die vier seizoenen twee andere relatief sussecvolle aangestelde coaches geweest, doe je gemakshalve maar negeert.

Je mag tenslotte Waterreus gelijk geven in zijn visie op de kwestie Ziyech. Maar wat is er gaande het seizoen nou eigenlijk daadwerkelijk gebeurd?

Ziyech werd halverwege het seizoen na vele foute passes (ja, ook simpele pasjes over drie, vier meter), bijna honderd onzinnige afstandschoten, afzwaaiers van soms dertig meter en tientallen vrije trappen die ruim doel misten uitgefloten door enkele ientalle toeschouwers.

Ziyech was als een wesp gestoken, reageerde met onhandige uitspraken, maniertjes en gebaren. 99,99% procent van de supporters stonden niet achter het uitfluiten en veroordeelde dit.

Ziyech was echter zeker ook zelf verantwoordelijk voor de media-explosie, die vervolgens ontstond op gefluit van een klein groepje etterbakken. De meeste profs gaan toch anders met kritiek om .

Vanuit de leiding is Ajax bij monde van Ten Hag achter Ziyech gaan staan. Logisch dat de Algemeen Directeur zich in eerste instantie publiekelijk buiten die discussie hield naar mijn idee. Die duw gaat natuurlijk een stapje verder, maar daar heeft de club en de leiding zich zogezegd zeker in de media van gedistantieerd.

Verder zullen er ongetwijfeld vast ook wel bij PSV spelers zijn (geweest), die minder populair zijn bij de aanhang of geregeld worden uitgefloten of uitgejoeld. Dat is de supporter helaas eigen.
Heeft Gerbrands zich daar ooit publiekelijk over uitgesproken in gevallen waarbij een kleine groep een speler uitfloot?

23 april 2018 om 13:05

Je beweert dat PSV "van 2011 t/m 2014 vier seizoenen achtereen niets wist te winnen". Hij bewijst je ongelijk door heel simpel te wijzen op het winnen van de Beker en de JCS. Kun je kinderachtig gaan doen door te zeggen dat hij het "kinderachtig opmerkt", maar hij beantwoordt je vraag gewoon.

Een prijs is een prijs. Blijf vooral lekker denigrerend doen over de Beker, dan pakken andere clubs 'm met alle plezier. Kunnen jullie in Amsterdam met lege handen blijven staan en de centjes tellen.

23 april 2018 om 13:44

Zoals ik al zei, doelde ik met vier jaar niets winnen uiteraard op kampioenschappen en niet op bekers, zoals een goed verstaander dacht ik ook wel kon begrijpen. Ik heb het niet voor niets over de periode van vier jaar (2011 t/m 2014) toen Ajax vier maal op rij de schaal won, in antwoord op de afgelopen vier jaar waar Cabinesscenes in de openingspost op doelde. Kinderachtig opmerken is misschien overdreven of misplaatst, maar van de domme houden is misschien meer gepaster.

De KNVB-beker en de JC-schaal zijn (voor mij in ieder geval zeker) gewoon minder aansprekende en belangrijke prijzen. Niet voor niets worden er in KNVB-beker wedstrijden door de topclubs (zeker door Ajax de afgelopen seizoenen) vaak b-selecties opgesteld om basisspelers rust te bieden. En de wedstrijd om JC-schaal wordt vaak als een laatste test in de voorbereiding gezien door de topclubs, maar heeft verder weinig status of allure, win je ‘m, dan is dat leuk, verlies je ‘m, ach ja, de week daarop bij het begin van de competitie om t echie is iedereen het weer vergeten. Wat er denigrerend aan is begrijp ik niet zo.

De finalewedstrijden en strijd om de JC-schaal laat ik ook meestal aan mij voorbijgaan, wanneer mijn club niet speelt. Daar blijf ik niet voor thuis. Zonder denigrerend te zijn: die wedstrijden doen me gewoon niet zoveel. Ik zou uit mijn hoofd ook niet weten wanneer Ajax ‘m allemaal gewonnen heeft.

Ik gun andere clubs de winst van de beker inderdaad ook van harte. Zoals Vitesse bijvoorbeeld vorig seizoen de beker won, mooi toch?

Een prijs is een prijs, dat klopt, maar de ene prijs is de andere gewoon niet. De beker is voor de topclubs vaak een troostprijs genoemd wanneer de schaal wordt misgelopen. Dat gevoel herken ik dan ook.

Maar wanhopen? Nee. Ik heb al 30 jaar een seizoenskaart voor Ajax en in die periode hebben we in Amsterdam vaker met legen handen gestaan. Maar minstens zo vaak met volle handen. Dat we nu en passant ook nog goed in de slappe was zitten, is nog eens mooi meegenomen. Das altijd prettiger de eindjes bij elkaar knopen.

23 april 2018 om 19:27

@buitenspelval:

Voel je niet zo snel aangevallen, joh. Ik schrijf dit allemaal niet omdat ik iets tegen Ajax heb, wat deze mening betreft probeer ik me juist te verplaatsen in de Ajax-supporters.

Als ik Ajax-supporter zou zijn, dat had ik dit seizoen een titel geëist. Ajax is de rijkste club van Nederland en als ik heel eerlijk ben, vind ik ook dat ze kwalitatief een beter elftal hebben dan Psv. Dan kun je toch niet accepteren dat je vier jaar op rij niets wint? Ik begrijp oprecht niet dat zoveel Ajax-supporters een houding hebben van "ach, het bestuur doet het best goed, onze spelers zijn een fortuin waard en die prijzen komen nog wel". Ik begrijp de gelatenheid niet. Die past toch niet bij Ajax?

23 april 2018 om 10:03

Volgens mij erkennen de meeste Ajacieden hier in de reacties dat de club slecht geleid wordt. Waar kritiek op is is dat het een ontzettende hyperbool is (zie: Twente, Nac, Groningen) plus dat Waterreus altijd punten van anderen herhaald en hier ook nog is dingen zegt die niet waar zijn (reactie werd de volgende dag al gegeven).

Het komt uit de mond van de niet geheel objectieve waterreus, maar als ajacied kan ik het eigenlijk alleen maar eens zijn met hem. Als je de middelen die voorhanden zijn afzet tegen wat de resultaten zijn, dan is het inderdaad misschien wel de slechtst geleide club op dit moment. Je krijgt het gevoel dat de directie alles maar laat gebeuren, waarschijnlijk uit onvermogen en onkunde om zaken op te lossen. Je zag het aan bosz, jonk, bergkamp, keizer: uiteindelijk zijn ze allemaal vertrokken omdat dat de makkelijkste oplossing is als je het verder allemaal niet meer weet.

23 april 2018 om 09:47

Ik vind het nogal makkelijk om altijd maar naar de begroting te wijzen!
Als Ajax Sanchez niet verkocht had was het financieel resultaat slechter maar stond er een betere verdediging.

Ajax heeft ervoor gekozen om eerst te kijken of gaten met eigen jeugd gevuld kunnen worden, dan met extern talent en dan pas met gearriveerde spelers. Je kan er veel van vinden, maar hier houden ze zich wel aan. En Ajax koopt ook geen gearriveerde spelers weg om ze op de bank te zetten.

Feit blijft wel, dat het momenteel erg onrustig is bij Ajax. De Boer ging weg, Bosz kwam, Bosz werd niet geaccepteerd door de aanhang vanwege zijn Feyenoord verleden, Bosz liet Ajax brutaal voetballen en was ook redelijk succesvol zonder prijzen te pakken, maar na 1 seizoen ging Bosz weg en toen begon de ellende. Want die wilde niet met die, die wilde alleen met die enz enz.

De grootste fout van Van der Sar en Overmars vind ik nog altijd het wegsturen van Keizer.
Dat hebben ze gewoon niet goed gedaan! Keizer had een mega valse start, maar op het moment dat Ajax weer begon te voetballen, moest hij plotseling weg. Dat was niet oke. Als je als bestuur een trainer aanstelt, geef hem dan ook de kans om wat neer te zetten.

En Ten Hag? Joh, geef de man de tijd en oordeel dan pas.

Het is toch bedenkelijk dat een club met zoveel geld.,know-how, geschiedenis en supporters zo lang zonder een prijs zit.
En toen we prijzen pakte was het voetbal niet des Ajax. Een jaar onder Bosz speelde we aantrekkelijk voetbal, pakte geen prijs, maar bouwde weer eens krediet op.
En nu... Voetbal niet op aan te gluren over het algemeen, veel al negatief in het nieuws.
Ajax begint steeds meer op een handelshuis te lijken, waar het verdienen aan spelers de prioriteit krijgt boven het verdienen van prijzen.... Krijgen de directeuren daar soms commissies over?

Het probleem van Waterreus (en daarin is hij zeker niet de enige) is dat hij iets roept over bestuurskunde, terwijl hij daar 0,0 kennis over heeft. En dan krijg je het oordeel van een blinde over de kleuren. Als je vanaf de zijlijn een objectief oordeel zou kunnen vellen over de staat van een organisatie, gaan bedrijven natuurlijk geen peperdure troubleshooters inhuren om hun organisatie door te lichten. Bovendien is Ajax, het is al vaak genoeg gezegd, een beursgenoteerd bedrijf, waardoor alle informatie die naar buiten komt, koersgevoelig is en een medewerker van een dergelijk bedrijf niet alles mag zeggen. Net zoals dat bij de overheid geval is, waar een werknemer ook niet zomaar elk politiek standpunt mag verkondigen.

Dat Waterreus de ene Directeur met met de andere gaat vergelijken, terwijl ze qua structuur voor totaal verschillende organisaties werken, toont aan dat ook hij via de onderbuik redeneert en dat er geen hersencel aan te pas komt, bij wat hij oreert. En dan krijg je dergelijke wereldvreemde reacties. Het is tenslotte wel heel erg kort door de bocht om te concluderen dat een bedrijf slecht wordt geleid omdat de leiding niet doet wat je van hen verwacht. Al helemaal als je geen enkele kennis van bestuurskunde hebt en tot een (voor)oordeel komt op basis van incidenten. Daaruit blijkt ook dat het psychologische inzicht van Waterreus ook niet overhoudt omdat het me duidelijk lijkt dat je de boel alleen maar escaleert door in een crisissituatie olie op het vuur te gooien in plaats van met je statement te wachten tot de gemoederen wat bedaard zijn. Emoties hebben een negatieve invloed op het het beoordelingsvermogen en iemand die boos is, kun je veel beter even laten uitrazen en tot bezinning laten komen, voor je hem ter verantwoording roept. Reactie zoals die van Waterreus behoren tot de symboolpolitiek en daar gaan zowel de club als de speler echt niet beter van worden. Die is derhalve van nul en generlei waarde.

Makkelijk lullen vanaf de zijkant. Er mag dan van alles op te merken zijn op het zuinige beleid, maar wat hadden ze dan moeten doen? Van der Sar (eigenlijk iedereen bij Ajax) heeft het gebeurde in woord veroordeeld.
Hadden ze op de vuist moeten gaan? Wat je ook doet in zo'n situatie, je doet het nooit goed.
Er is altijd wel iets op een te merken.
Bovendien is niet bekend of, en zo ja wat, er achter de schermen nog iets gebeurt dat niet openbaar wordt gemaakt.
Enig voorbehoud zou Waterreus sieren.

Ik denk dat er bij Ajax juist ook veel goed gaat. Natuurlijk mis je 4 keer de titel, maar er zijn ook gewoon logische oorzaken voor. Een speler als bv Sanchez kun je gewoon niet behouden. Elk jaar vertrokken de dragende spelers. Dit seizoen was gewoon erg slecht; maar de meeste seizoenen verloor Ajax het vooral in het begin van de competitie, wanneer ze nog aan het bouwen waren aan de selectie. Verder gaat het financieel natuurlijk geweldig. Bovendien breken er gewoon nog steeds redelijk veel spelers door.

Van der Sar is alleen niet goed met de media. Dit was hij als speler al niet en nog steeds is dat lastig voor hem. In het geval met Ziyech vind ik ook dat Ajax direct had moeten reageren.

Uitfluiten is al vervelend, maar kan gebeuren. Maar zodra je aan spelers gaat zitten dan moet je als club wel reageren. Ik denk niet dat Ziyech hierdoor weggaat, want hij wilde toch al weg. Maar dit is iets wat je scherp moet veroordelen.

23 april 2018 om 10:29

"een speler als bv Sanchez kun je gewoon niet behouden. Elk jaar vertrokken de dragende spelers."

Ik vind dat je dit niet als excuus kunt gebruiken. PSV is in het afgelopen jaar maar liefst vijf basisspelers verloren (moreno, Willems, Guardado, Propper, Locadia) en daar stond maar een nieuwe basisspeler (lozano) tegenover.

Dat hoeft Waterreus ons niet te vertellen , dat wisten wij al jaren sinds Johan Cruijff zijn biezen pakte en vertrok bij Ajax . Nadien is het alleen maar bergafwaarts gegaan met de club ,, wij zijn de beste ,, maar dat is alweer lang geleden , hoezo des Ajax ??? alles gaat fout - de opleiding - bestuurlijk - trainers - en vooral het voetbal , het is al 4 seizoen niet om aan te gluren , de gouden tijden zijn voorbij en het roer moet drastisch om en dat gaat in deze huidige vorm echt niet lukken . ik heb geen verstand van bestuurkunde maar een leek ziet het wel als ondeskundige dat alles faliekant verkeerd gaat bij Ajax !!!!!

Hoewel geen fan van W.moet ik erkennen dat zijn mening toch wel enig hout snijdt. De leiding bij Ajax ligt in handen van jongens die vroeger goed tegen een balletje konden trappen/keepen. Maar leiding geven vergt hele andere kwaliteiten....en die ontbreken bij de huidige "Ajax-lijding".een leider ben je of ben je niet. Leiding geven op dat niveau kun je niet leren. Ajax zal moeten uitkijken naar mannen/vrouwen die in staat zijn Ajax weer uit de stront te krijgen.

Ik neem die Watereus over het s
algemeen totaal niet serieus, maar in dit geval heeft hij helaas gelijk. Maar dat was eigenlijk altijd al het minpunt van Cruijff, hij had geweldige en baanbrekende opvattingen en plannen, maar werkelijk elke keer, of het nu zakelijk of sportief was, slaagde hij er in de uitvoering er van aan ongeschikte personen of aan dubieuze figuren met dubbele agenda’s over te laten.
Overigens ook wel moe van die heilig verklaring van die Gerbrands hoor. Door het niet tegen zitten dit seizoen en dus het kampioenschap blijft de negativiteit nu achterwege, maar er zijn in de jaren Gerbrands ook wel de nodige incidenten geweest waar mbt de heilige Toon de nodige vraagtekens bij mag zetten. Daarnaast is Gerbrands in Roomser dan de paus spelen hè.

Ik kan mij in alle punten van Waterreus vinden en ik ben het er zeker mee eens dat Ajax het hele scenario omtrend Ziyech raar heeft aangepakt. Het enige wat weer zwaar overtrokken is, dat is zijn constatering dat Ajax de slechtst geleide club van Nederland is. Hier slaat hij weer door. Je hebt clubs zoals Twente en Groningen die er ook een potje van maken.

Financieel doet Ajax het geweldig en dat komt ook door de huidige leiding. Op communicatief vlak is er dan wel weer grote winst te boeken. Hoe vaak hebben wij nu wel niet gehad dat er iets gebeurt bij Ajax en een Overmars of Van der Sar niet normaal kan uitleggen wat er aan de hand is.

Hoe vaak moet dit naar voren komen. Heel Nederland heeft inmiddels al een mening over het bestuur van Ajax gehad. Laat iedereen zich nu maar druk maken over zijn eigen club dan doen Ajax supporters en Ajax mensen dat ook .

Dit is toch die man die het nooit meer over Ajax wilde hebben? Nou laat hem dan lekker niet meer over Ajax hebben.
Ik hoop nog steeds dat hij ooit ergens een officiële functie krijgt in het voetbal, kunnen we daarna met z'n alle eens modder gooien naar Waterreus.

Wel grappig dat deze zelfde meneer nooit onder stoelen of banken heeft gestoken dat hij Voorzitter oid bij PSV wil worden..

Klopt helemaal. Er zijn vorig jaar ook spelers verkocht die met pijn in hun hart zijn weggegaan. Dit alleen vanwege geldzucht. We zien dat geld totaal niet gelukkig maakt.

Nou vind ik Waterreus niet een geschikt persoon om zijn expertise zo openlijk geëtaleerd zien worden, maargoed....het onderwerp is aangekaart. Hij heeft ergens wel een punt. Er staat geen persoonlijkheid die als directeur opstaat en stelling neemt wanneer je dat mag verwachten. Daar is Ajax zeker niet de enige in hoor, maar bij zo'n grote club (met de reputatie van bluf c.q. grote mond) zou je dan wel een dito directeur verwachten. In ieder geval een sterke persoonlijkheid die mondig genoeg is.
Nu heb je een Overmars die een rol op de achtergrond heeft en vooral financieel bezig is. Daar kan je ook een mening over hebben...geld maakt ie zat, maar besteed men het ook goed. Afijn, op de andere vlakken en wellicht ook over Overmars' prestaties heb je een algemeen directeur die altijd paraat dient te zijn. Nooit een mond vol tanden, altijd een standpunt en weerwoord.
Nee, dan hebben ze Van der Sar... de vleesgeworden zoutzak, geen natuurlijke leider, introverte uitstraling, durf 'zijn' mening pas te uiten na zich achter advocaten en andere bullshit te hebben verscholen. Wikken en wegen en dan de minst risicovolle uitspraakjes doen. Gewoon geen leider voor een club van die statuur.

Waterreus heeft gelijk!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren