Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Dost legt vertrek bij Oranje uit: ‘Het is ook hoe er met je omgegaan wordt’

Laatste update:

Bas Dost heeft een punt achter zijn loopbaan als international van het Nederlands elftal gezet, zo maakte hij dinsdag bekend. De spits van Sporting Portugal voelt zich niet op zijn plek. Dost kwam vorige maand tijdens de eerste interlandperiode onder de nieuwe bondscoach Ronald Koeman als basisspeler tot een ongelukkig optreden van 66 minuten tegen Engeland (0-1 verlies) en bleef vervolgens aan de kant tegen Portugal (3-0 winst).

“Toen ik naar huis vloog dacht ik bij mezelf 'wat ben ik in hemelsnaam aan het doen?' Doe ik dit omdat het moet? Omdat het nou eenmaal zo hoort dat je naar het Nederlands elftal gaat?”, vertelt Dost woensdag in een uitgebreid interview met het Algemeen Dagblad. Zijn vele doelpunten in Lissabon zijn een pijnlijk contrast met zijn productie in Oranje; slechts één goal in achttien interlands. “Bij Sporting word ik optimaal benut”, zoekt hij naar een verklaring. “Ik ben gehaald door een trainer die precies weet wat ik wel en niet kan. Ik speel met Sporting continu naar voren. Met het Nederlands elftal graven we ons nu meer in.”

Dost benadrukt dat hij daar geschikt voor is. “Maar ik ben geen speler die sprints in de diepte trekt. Natuurlijk ligt mijn kracht bij voorzetten, maar het is niet zo dat ik niet kan scoren op andere manieren. Mooi dat de mensen dat hier herkend hebben. Bij Wolfsburg is het er ook bij vlagen uit gekomen.'' De manier van spelen tegen Engeland hielp hem niet. Toen hij tegen Portugal geen speeltijd meer kreeg, wist hij al genoeg. Hij nam echter niet meteen een beslissing. “Dat ik me een week lang echt verrot gevoeld heb, heeft wel de doorslag gegeven. Ik had na deze trip het gevoel dat er wederom niets ging veranderen.''

Keer op keer hoopte hij op zijn grote doorbraak bij Oranje, maar altijd stond hij ter discussie. “Op den duur kreeg ik het gevoel dat ik werd opgeroepen, omdat ik wel opgeroepen móest worden. Omdat ik het gewoon hartstikke goed deed bij Sporting.” In de interland tegen Wales scoorde hij en gaf hij een assist en kreeg hij complimenten van Danny Blind. Daarna pakte of kreeg Vincent Janssen zijn kans tegen Engeland, mede door een blessure van Dost. Hij wil duidelijk gezegd hebben dat hem niet uitmaakt of hij nou wel of geen basisspeler is. “Het is ook hoe er met je omgegaan wordt. Daar is het één en ander mis gegaan. Het kan niet waar zijn dat ik me goed voel als ik uit Lissabon vertrek en thuis kom met een slecht gevoel. Het zit in de communicatie. Wil je niet met mij spelen? Prima.”

“Maar laat in elk geval zien dat je respect voor me hebt. Met een jongen die er meerdere keren bij is geweest, in Portugal 34 keer scoort, en dit seizoen op dezelfde fiets verder gaat, ga je toch iets anders om dan met een jongen die net komt kijken?'' De beslissing om te stoppen zal binnen de selectie van Oranje geen verbazing wekken, zo vermoedt Dost. Laatst nog was er een medespeler die het hem op de man af vroeg: 'Wat doe jij hier eigenlijk nog?' “Dat was wel weer een bevestiging. Er zijn bij het Nederlands elftal wel meer spelers geweest die tegen me gezegd hebben dat ze er in mijn situatie al veel eerder mee waren opgehouden.''

Dost vindt het jammer dat hij nooit duidelijkheid heeft gekregen over zijn rol bij Oranje, gaat er niet van uit dat hij spijt zal krijgen van zijn beslissing en erkent dat hij wellicht eerder aan de bel had moeten trekken. Dat hij ooit zou bedanken voor Oranje was voor Dost tot voor kort ondenkbaar. “Het gevoel dat ik ermee wilde stoppen, heb ik lang weggedrukt. Zoiets doe je niet vond ik. Maar het moet niet ten koste gaan van hoe ik me voel. Het Nederlands elftal heeft mij niet gelukkig gemaakt. Dat neemt niet weg dat ik trots ben op wat ik bereikt hebt. Haal het maar eens, achttien interlands.'”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het voetballen is aan het veranderen. En vooral de klassieke spits moet het ontgelden. Dit komt omdat de trend al enige tijd is om vleugelspelers tegendraads op te stellen. Die komen nu met hun goede voet naar binnen en zij zijn de scorende spelers van tegenwoordig. In oranje had je eerst Robben. Nu heb je met Depay, Kluivert, Berghuis alleen maar van dat soort vleugelspelers. De huidige nummers 9 moeten vooral snel en beweeglijk zijn.

18 april 2018 om 07:12

Een speler als Dost kun je er altijd bij hebben toch? Alleen is het dan belangrijk dat ze bewust zijn van het feit dat ze allicht niet zo belangrijk zullen zijn als hun voorgangers op 9 met gelijke kwaliteiten. Kun je dat niet dan wordt het een lastig verhaal.

18 april 2018 om 08:45

Beetje Olivier Giroud verhaal. Dat soort spitsen zijn niet compleet vergeleken met jongens die meer kunnen dan koppen en afmaken. Je moet voorin in de kleine ruimte behendig kunnen zijn. Rashford, Aguero maar ook Dolberg, Arnautovic etc. Allemaal hebben ze een geweldige techniek, sommige gecombineerd met enorme snelheid. Dat mist er allemaal bij Bas Dost.

18 april 2018 om 07:56

Klopt inderdaad. Echte spitsen zie je steeds minder. Voetbal wordt steeds meer een spel van kansberekening. En met alle data in het voetbal wordt zoveel mogelijk risico uitgesloten. Ik was laatst op AZ seminar en daar vertelde Pieter Zwart (van VI en Cattenaccio) dat er gemiddeld zo'n 80 voorzetten nodig zijn voor 1 doelpunt! Dat is de hoofdreden dat er steeds meer door het midden gespeeld wordt en er veel meer zonder klassieke vleugelspelers wordt gespeeld. AZ heeft dan nog wel een echte spits, maar daar scoren ze veel meer vanuit de terug getrokken voorzet.

18 april 2018 om 08:48

Het grappige is alleen dat zon statistiek weinig zegt. Als je voorzetten geeft met het slechte been (omdat vleugel spelers op de verkeerde kant staan) en kleine spitsen hebt dan gaat zon statistiek snel de verkeerde kant op. Bij sporting bijvoorbeeld ligt zon statistiek eerder op 1 goal per 10 voorzetten. Daarnaast is een pass door het midden veel meer risico en een voorzet kan veel sneller gegeven worden waardoor je mogelijk veel meer kansen creëert.

18 april 2018 om 13:48

Dit is geen statistiek van enkel AZ, maar in zijn algemeenheid.

18 april 2018 om 09:42

Jij begrijpt volgens mij het verhaal niet helemaal. Het gaat om de slechte communicatie en het slechte gevoel dat men bij de KNVB overbrengt naar de spelers. Het menselijke aspect is bij vele clubs een zeer onderwaardeerd onderdeel geworden, terwijl het eigenlijk één van de meest belangrijke is.

18 april 2018 om 09:42

Jij begrijpt volgens mij het verhaal niet helemaal. Het gaat om de slechte communicatie en het slechte gevoel dat men bij de KNVB overbrengt naar de spelers. Het menselijke aspect is bij vele clubs een zeer ongewaardeerd onderdeel geworden, terwijl het eigenlijk één van de meest belangrijke is.

18 april 2018 om 10:13

Berghuis is nog 1 van de weinige klassieke buitenspeler die NL heeft.

18 april 2018 om 12:42

Berghuis trekt constant naar binnen, een klassieke buitenspeler blijft aan de flank en geeft een voorzet.

Ik heb het gisteren ook al aangegeven. We weten allemaal dat Dost binnen nu en twee jaar weer opgeroepen wordt voor Oranje. Hij mist gewoon liefde, waardering en respect dus het is aan Koeman om dit toneelstuk mee te spelen.

18 april 2018 om 07:25

Als je bedankt voor Oranje, hoort dat voor altijd te zijn. Mocht dit wel gebeuren, kunnen we Dost ook nooit meer serieus nemen.

18 april 2018 om 07:46

Ik hoop dat Koeman dit gedrag niet gaat belonen. Als jij je niet goed behandeld vindt worden, geef je dat aan en zorg je ervoor dat het opgelost wordt, en niet dit soort grappen. Als het echt zo erg is en je stopt ermee, dan moet je er rekening mee houden dat het voor altijd is.

18 april 2018 om 07:55

Waarom zou hij het meespelen? Dost is niet in de positie om zoiets te bewerkstelligen. Overigens is hij gewoon niet goed genoeg voor hoe Oranje speelt, en we gaan toch zeker niet onze tactiek aan kleinzerige Basje Dost aanpassen,

18 april 2018 om 12:35

Spelers uit de eredivisie kunnen het internationale niveau niet aan.
Daarom krijgt Bas geen aanvoer En liggen we internationaal mijlen achter op de rest van Europa. Bas is de beste spits jammer dat het grootste deel van de spelers het niveau niet aan kan. Dat zie je wel bij elke verhuizing naar het buitenland en dan op de bank belanden.

18 april 2018 om 13:49

Dost speelde tegen Engeland als een krant toen hij 66 minuten lang de kans kreeg. De eredivisie spelers die toen speelden waren Zoet en de Ligt.

Volwassen reactie en zoals ik al eerder aangaf zal de communicatie wel een groot probleem bij de KNVB.

En Dost zal mooi zijn dat hij komende jaren weer dicht bij de titel Europees topscoorder komt.

18 april 2018 om 08:52

Totaal onzinnig verhaal. Drie keer niets. Hij is gewoon op z'n tere zieltje getrapt en meer is het niet. Waar hij mee aankomt, bv de kansen voor Janssen dat is iets van de vorige Bondscoach, niet van deze. Die zit er welgeteld twee wedstrijden.

Vervolgens is hij zuur dat hij niet mag invallen in de wedstrijd waar het wel goed gaat. Ook totaal onzinnig. Nederlands elftal had een comfortabele marge en de bonsdoach laat wat spelers debuteren als beloning. Daar was de mogelijkheid voor. Had niets te maken met Dost. Kluivert, Till en Weghorst zien we hoogstwaarschijnlijk voorlopig niet meer in het Nederlands elftal, simpelweg omdat we betere spelers hebben voor die posities. Maar Koeman geeft ze wel een beloning + extra zetje. Het smaakt voor ze alle drie naar meer, maar om daar aan toe te komen moeten ze stappen zetten in hun eigen ontwikkeling.

En dan bedankt Dost. Dan is het klaar, ook dat geneuzel dat hij op andere manieren kan scoren dan targetman. Als je dat zo voelt dan moet je dat bewijzen, want hij laat het niet zien.

18 april 2018 om 09:01

Dan nog kan koeman wel netjes tegen Dost zeggen tijdens de rust dat hij hem niet gaat inbrengen.

En waarom belonen voor wat moet je die spelers belonen? Dat ze 1 of 2 keer lekker meegetraint hebben?

Je moet speeltijd verdienen in het nederlands elftal en niet cadeau krijgen.

18 april 2018 om 10:03

tijdens de rust?? dat lijkt mij helemaal onzinnig.. Want als er dan iets gebeurd in de 2e helft kan het verhaal toch echt anders worden...

Ik denk dat het ook niet zo zeer met Koeman te maken heeft voor Dost maar meer het gehele plaatje, hoe hij behandeld wordt blijkbaar door de Knvb, de technische staf in het verleden, misschien wel andere spelers, etc...

Blijkbaar geven ze hem het gevoel of hij een totale loser is en heeft hij daarom bedankt.. Kan ook wel zijn dat hij zich totaal niet thuis voelt in die groep.., dan is het op zich alleen maar volwassen van hem om te bedanken...

19 april 2018 om 19:55

Tuurlijk tijdens de rust sta je 3-0 dan kan je toch zeggen Bas ik ga deze wedstrijd gebruiken om wat te experimenteren dan weet hij dat het waarschijnlijk is dat hij niet gaat spelen is de teleurstelling minder groot

18 april 2018 om 09:17

Heel die houding van die kerel is echt verschrikkelijk storend, ook in die interviews. Wat een teer zieltje. Alsof heel het NL-elftal om hem draait. Dat gemaakte en aangedikte zielig doen voor de camera keer op keer na elke wedstrijd. Alsof er iemand van het kaliber Lewandowski op de bank wordt gehouden terwijl er een spits van het niveau van Kramer in het veld staat.

Mooi dat hij weg is, hoop ook dat we nu niks meer van hem horen in interviews over Oranje want ik heb het idee dat hij het heel prettig vind als het over hem gaat. Overigens mogen ook al die slappe zakken bij Oranje die tegen hem hebben gezegd allang te waren vertrokken in zijn situatie ook per direct international-af zijn. Zegt alles over hun mentaliteit, of beter gezegd gebrek aan.

18 april 2018 om 10:53

Volgens mij schetst Dost hier een totaalplaatje. Hij zegt namelijk ook dat er bij Oranje een speelwijze wordt gehanteerd die hem gewoon niet zo goed ligt. Als je dan van het geheel niet gelukkig wordt dan kan je een paar dingen proberen te veranderen maar dan is dat waarschijnlijk niet genoeg.

Wat is er dan mis met eerlijk zeggen dat het op meerdere vlakken niet lekker loopt? Door zich terug te trekken maakt hij ook plaats voor iemand anders die het misschien wél beter doet.

Het is echt zo makkelijk om hem nu neer te sabelen terwijl Dost eerlijk is naar zichzelf, de bondscoach en fans van het NL elftal. Daar zou je best wat meer waardering voor mogen hebben.

Laten we heel eerlijk zijn, dat hij bij zijn club goed presteert, wil natuurlijk niets zeggen. Hij heeft genoeg kansen gehad in het Nederlands elftal, maar deze nooit benut.

18 april 2018 om 08:50

Omdat ie bij nl- elftal ook compleet verkeerd gebruikt wordt. Het is bijna alsof je een spits in 1x op het middenveld zet.

18 april 2018 om 09:10

Onzin, het probleem is gewoon dat hij niet kan voetballen.
Als je geen ballen krijgt zorg je er toch voor dat je op een andere manier in het spel betrokken raakt, maar daar is Dost gewoon te simpel voor. Een eendimensionale speler. Missen we niks aan

18 april 2018 om 09:29

Het probleem is niet dat hij niet kan voetballen, het probleem is dat iedereen kan zien wat de kwaliteiten en tekortkomingen van Dost zijn en dat er dan toch van hem verwacht wordt dat hij gaat doen wat hij overduidelijk niet kan.

18 april 2018 om 09:57

Precies dat laatste. Je wilt dost als messi laten spelen bij oranje. Dat is gewoon onzin.

Idd best n knappe prestatie. 18 interlands en maar 1x scoren. Dan ben je wel onhandig.

Las gisteren n mooie statistiek. Het doelpunt wat dost afgelopen weekend maakte was met 2 bal contacten. Daarvoor had hij 45!!!! X op rij gescoord met maar 1 balcontact. Duidelijker kan niet omschreven worden wat voor type spits hij is

18 april 2018 om 09:00

En bij dat 2e balcontact raakte hij 'm ook nog eens verkeerd 😀

18 april 2018 om 09:53

Bas Dost heeft 68 keer gescoord voor Sporting, bij slechts vier daarvan had hij meer dan één balcontact nodig. De overige 64 waren allemaal in één keer.
Overigens inclusief 12 penalties

Daarnaast: dost heeft dit seizoen pas 5 dribbels gemaakt.

18 april 2018 om 10:00

ja zelfde verhaaltje dus.
Met andere woorden als je Dost wilt opstellen moet je je hele ploeg om hem heen bouwen en daarvoor is hij gewoon niet goed genoeg. T is geen Messi of Ronaldo.

18 april 2018 om 10:23

Nee je hoeft geen hele ploeg om hem heen te bouwen, dat is onzin. De enige afweging die je moet maken is of je op de flanken spelers hebt die met bruikbare voorzetten komen. Is het antwoord daarop nee, dan moet je Dost niet opstellen. Heb je wel buitenspelers en backs die voorzetten leveren, dan is Dost een uiterst geschikte afmaker. Je mag toch verwachten dat het middenveld en de buitenspelers van het Nederlands elftal het spelletje kunnen maken, daarvan moet je toch niet afhankelijk worden van een spits...

Logisch als je ziet dat er telkens wel een systeem wordt aangepast voor spelers die niet in vorm zijn, maar bij jou er nauwelijks rekening wordt gehouden met je bloedvorm en rendement. Dan zou ik me ook zwaar ondergewaardeerd voelen.

18 april 2018 om 09:28

Wat een onzin. Janssen speelde met dezelfde buitenspelers en kreeg ook geen voorzetten op maat. Echter hij creëerde zelf ook kansen, kreeg penalties mee en was vaak wel aanwezig. Dost heeft misschien 1 wedstrijd een voldoende gehaald. Voor de rest was het complete bagger.

18 april 2018 om 12:40

Dost en Janssen zijn niet dezelfde type spelers.
Je vergelijkt appels met peren.

Met andere woorden: meneer wil graag meer respect dan Weghorst. Ik vind het een slapjanus. Op je 28e ga je niet bedanken voor het hoogst haalbare als het een beetje tegen zit. Bij plaatsing voor het EK 2020 krijgt hij ongetwijfeld spijt.

18 april 2018 om 08:50

"Bij plaatsing voor het EK2020." Toen moest ik al lachen. Het arrogante Nederlandse mentaliteit spat er vanaf. Wij plaatsen ons niet zomaar even voor het EK.. we zijn van gevreesde underdog naar een niemandslandje gegaan in 4 jaar tijd. We hebben een aantal prima voetballers(in wording) maar het systeem klopt al jaren van geen kant.

18 april 2018 om 08:57

@keizer,

Ik denk dat je, je daar lelijk in kan vergissen. We worden niet opeens een outsider voor de titel, maar er staat nu wel een realistische coach aan het roer. Niet perse denken in systemen, maar alles aanpassen aan de mogelijkheden die hij heeft. Onder deze coach heb ik bijvoorbeeld wijnaldum voor het eerst sinds tijden een niveau zien halen waarvan je kan zeggen dat het klopt bij de status die hij krijgt.

We zijn niet zo slecht als mensen denken, we kunnen alleen niet net zo als vroeger onze wil de tegenstander op leggen. het moet nu meer komen van teamspirit en reactie voetbal. Daar is helemaal niets mis mee.

18 april 2018 om 08:58

Ten eerste zeg ik nergens dat we ons plaatsen. Ten tweede is het bijna onmogelijk om je niet te plaatsen met het nieuwe kwalificatiesysteem. En ten derde zijn we met een beetje realisme helemaal niet zo slecht, daar weet Portugal alles van.

18 april 2018 om 09:10

Ja... want zo vaak zijn er er immers niet bij geweest. Doemdenken ten top, je ziet zelf ook wel er potentie van deze ploeg toch? 3 Nederlanders in de halve finale van de champions league, allemaal basis, allemaal op hun eigen manier belangrijk. Memphis die bezig is aan een goed seizoen en met een beetje constantere prestaties echt een goede speler zal zijn. Nee, zo slecht is het allemaal niet momenteel

18 april 2018 om 09:42

Robben zak niet meer meedoen in het nl elftal. Wijnaldum en strootman worden in het Nederlands Elftal compleet verkeerd gebruikt. Leuk dat sie in de halve finale cl staan maar je koopt er weinig voor.

18 april 2018 om 10:42

Hij doelt op van dijk niet op robben, en gini en stroot worden helemaal niet verkeerd gebruikt.

18 april 2018 om 11:08

Echter in 2010 stonden wij in de finale...jaja klopt jaren van geen kant, volgende situatie met van gaal kwart finales op een team dat als verloren op was gegeven jaja jij hebt kennis....aftakking van oude spelers in de jaren erop....nu is er een nieuw roer...goh goh al die jaren zo slecht niemands landje....3-0 cadeau van portugal ook met ronaldo spelende.

Toch een beetje een raar verhaal. Ik snap dat hij baalt en een gebrek aan waardering voelt maar nu is het net alsof hij Koeman dit allemaal aanrekent. Dost vindt dat hij geen kans krijgt maar datzelfde geldt voor Koeman die net begonnen is. Het is misschien vervelend dat je niet meteen het volledige vertrouwen krijgt maar het ging om oefenwedstrijden waarin Koeman ook andere spelers aan het werk wilde zien. Daarnaast denk ik dat als je ergens mee zit, je dat zelf bespreekbaar moet maken en niet moet hopen dat een ander dat voor je oplost. Is Dost naar iemand van de staf gegaan en zijn gebrek aan duidelijkheid over zijn rol en de pijn en het gevoel van gebrek aan waardering die/dat hij ervaart te uiten? Als Koeman op een gegeven moment een vast systeem en een basis heeft gekozen en het blijkt dat de rol voor Dost het zijn van pinchhitter is, snap ik dat hij daar van baalt en bedankt, maar nu?!

Jammer, ik denk dat Dost zeker van waarde kan zijn voor Oranje maar krijg nu een beetje het gevoel dat hij zichzelf een te grote rol aanmeet en om een of andere reden van mening is dat hij een bijzondere status verdient. Als dat het geval is dan denk ik dat het inderdaad beter is dat hij stopt: Oranje loopt niet over van kwaliteit en moet het dus vooral (ook) gaan hebben van de teamgeest en daar past dergelijk gedrag niet tussen. Dus wie weet gewoon een win-win situatie hoe apart dit dan ook gelopen is

18 april 2018 om 08:56

Daarom heb ik het vermoeden dat Koeman duidelijke taal heeft gesproken. Waarschijnlijk heeft hij Dost duidelijk gemaakt wat zijn positie is in de Oranje selectie en was dit niet positief. Dan gaat het er om hoe spelers hiermee dealen: Dost dus op deze manier.

Wat een slap verhaal van een speler die gewoon niet goed genoeg is. Mentaliteit van lik mijn vestje. Zelfs Weghorst liet tegen Engeland in een paar minuten al zien beter te zijn dan Dost.

Een exponent van de snowflake generatie. Kleine jomgen in groot lichaam dat niet gewend is om met een beetje tegenslag om te gaan.
Gebrek aan karakter is het grootste probleem van de hedendaagse Nederlandse voetaller.

18 april 2018 om 08:17

Inderdaad, wat een huilie-huilie is dit zeg! En in het hele stuk gaat hij geen moment in op de vraag wat voor onmenselijks hem dan is overkomen! Doe dan ook een boekje open als je toch weggaat! Van Bommelstijl! Je zit er naast tijdens een tweede oefeninterland nadat je enkele dagen in een andere weer niet hebt bewezen dat - zoals hij hierboven aangeeft wel te kunnen - hij ook op andere manieren kan scoren dan enkel van voorzetten. Niet alleen trekt hij vervolgens totaal de verkeerde conclusie wanneer de nieuwe bondscoach ook andere spelers aan het werk wil zien, maar heeft de diva Dost ook nog uitleg nodig! Want zo ga je niet met Bas Dost om natuurlijk, die man rijgt immers de goals aaneen in competities waarin enkel de topwedstrijden nog iets weghebben van een hoog niveau als je gelukt hebt en de rest van de ploegen bestaat uit hansworsten die niet weten of ze links of rechts zijn.

Nee, Bas Dost - die in Wolfsburg al eens te kennen gaf het voetbalwereldje sowieso als een noodzakelijk kwaad in zijn huidige loopbaan ziet - wil per se uitleg over het waarom achter zijn reservebeurt. Nou, kijk vooral even de samenvatting tegen Engeland na, Bas. Als de bal al eens niet van je voet springt, is het een groot geluk dat de pass niet bij een Brit uitkomt en in die spaarzame gevallen was het niet zelden de verkeerde keuze om snel een counter te kunnen uitvoeren.

Wat me verder verbaast is dat hij zich niet schaart onder jongens die net komen kijken. Hoeveel interlands en eindrondes heeft deze man al in de benen dan? Hij mag zich in Portugal dan hervonden hebben, maar voor Oranjebegrippen schaal ik hem op hetzelfde niveau in als pakweg Joel Veltman of Marten de Roon hoor. Gewoon jongens die blij horen te zijn met de mogelijkheid om voor hun land uit te komen en zich verder niet horen te bemoeien met het hoe een waarom achter keuzes die anderen wel voor ze maken.

18 april 2018 om 10:11

De Portugese competitie is van een hoger niveau als de Nederlandse, dat is gewoon een feit. Vincent Janssen staat 2 jaar lang in de basis omdat hij 27 goals maakt in de Eredevisie maar Dost krijgt nooit een aantal wedstrijden de kans terwijl hij er 34 maakt in minder wedstrijden. Daarnaast is bij Dost de doelpuntenproductie nooit gestopt en speelt hij altijd bij zijn club.
Vervolgens is die waardeloze Janssen eindelijk uit beeld en dan kiest de nieuwe bondscoach voor buitenspelers in de punt. Dat jij Dost, een goude schoen winnaar, vergelijkt met De Roon en Veltman is precies wat er mis gaat bij ons Nederlanders. Ik vind het zeer jammer maar ik snap zijn beslissing.

18 april 2018 om 11:03

Portugese competitie beter als Nederlandse? Ga jij eens heel gauw formule 1 kijken...is net zon drama als hier in Portugal...clown competitie.

18 april 2018 om 11:14

Die waardeloze Janssen heeft in die paar interlands voor Nederland meer betekent dan Dost in 100 jaar zou doen

18 april 2018 om 12:38

ze weten in die 'clown competitie', zoals jij het noemt, wel wat verdedigen is, zelfs de kleinere team.

Het feit dat een Sporting, Porto of Benfica bij de kleintjes maar net wint met 1 of 2 doelpunten verschil zegt wel wat in mijn ogen.

Daarbij komt dat die 'clown competitie' meer teams in Europa heeft zitten en vaak verder komen dan teams uit andere competities, waaronder Nl.

Ja, Portugees voetbal is saai buiten de grote 3 om, maar zwak is het zeker niet.

18 april 2018 om 08:57

@Gulliver, en dit zijn precies de reacties waardoor het aantal burnouts/depressies drastisch toeneemt onder die generatie. Jij denkt het allemaal zwaar te hebben gehad in jouw tijd, maar jij hebt geen idee hoe het is in zijn generatie.

Goeie keuze van Dost, als je er alleen maar naar een naar gevoel van krijgt, is stoppen het beste.
Dat mensen hem een opgever noemen, tja beetje simpel gezocht, als het niet werkt, werkt het niet en dan niet door modderen.

Gewoon een dappere keuze.

Snap dat Oranje zijn spelletje niet is, maar om dan het spel op hem aan te passen.....hij is een prima spits, maar geen Christiano Ronaldo.
Op dit moment hebben we voornamelijk goede verdedigers en mindere flankspelers voorin. Dan heb je niet zoveel aan hem.

18 april 2018 om 08:58

Naja, bij sporting werkt het wel. Dan had je misschien iig elke wedstrijd 1 doelpunt gezien en met een beetje geluk zo af en toe een hatrick

18 april 2018 om 09:30

Alleen spelen we tegen Duitsland en Frankrijk en dan ga je niet met 2e rangs buitenspelers spelen om Dost te plezieren.

18 april 2018 om 09:57

Misschien levert dat wel meer op dan het eeuwige gebrei van achter

- Er zijn bij het Nederlands elftal wel meer spelers geweest die tegen me gezegd hebben dat ze er in mijn situatie al veel eerder mee waren opgehouden.''-

En zie daar het probleem van het Nederlandse voetbal. Een generatie zielige kereltjes die respect eisen en het niet kunnen hebben als ze op de bank zitten of kritiek krijgen.

18 april 2018 om 09:00

Je vergeet wel even dat deze jongen inmiddels al eind 20 is. Dat zijn je topjaren. Als hij nu niet gebruikt wordt is de kans klein dat het over 2 jaar wel gebeurt. Waarom zou je dan nog doorgaan?

18 april 2018 om 13:18

Nou ja, zie Babel zou ik zeggen. Die man was al lang afgeschreven en gezien zijn leeftijd had niemand verwacht dat hij ooit weer in beeld bij Oranje zou komen. Toch heeft hij nooit bedankt voor Oranje en zich nu weer teruggevochten tot een gewaardeerde speler bij zowel club als nationale ploeg.

18 april 2018 om 15:05

Hij hoefde ook niet echt te bedanken of wel? Hij had uberhaupt niet meer verwacht opgeroepen te worden. Dus ik vind die vergelijking niet helemaal op gaan.

Ben ook benieuwd over zijn medespelers vragen van "Wat doe je hier nog?"
Hij interpreteerde het volgens mij als dat zij al weg zouden zijn gegaan. Maar zie nu echt een beeld voor me van een chagrijnige Dost zittend in zijn eentje aan het ontbijt en een speler die langs loopt en dan deze vraag stelt. En dat de interpretatie is als jij hier een beetje gaar lopen mokken ga dan lekker weg want is niet goed voor groepsgevoel.

Had het eerder moeten doen,nu had hij ff geduld moeten hebben,slimmer,krijgt tie spijt van😄

Verschrikkelijk misplaatste arrogantie van meneer Dost. Dat je nu 2 seizoenen op rij veel scoort, maakt je nog geen topvoetballer. Dat komt, zoals hij zelf zegt, omdat hij bij Sporting optimaal gebruikt wordt. En daar heeft het NL elftal de spelers nu niet voor.

Hij geeft aan dat hij ook goals kan maken op de counter, omdat dat er bij Wolfsburg ook 'bij vlagen' uit kwam. Nee, dat is iets waar een bondscoach op kan bouwen.

"dost vindt het jammer dat hij nooit duidelijkheid heeft gekregen over zijn rol bij Oranje"
Man, de nieuwe staf (en directie) zijn net 2 interlands bezig. Wat wil je nou? Had dan lekker gestopt onder de 3 voorgangers.
Nu laat je op een cruciaal moment je team in de steek. Zeker gezien het feit dat we al zoveel spitsen hebben.

Dit is gewoon een laatste poging van Dost om de Knvb op de knietjes te krijgen, smekend voor zijn deur.
Het zal mij benieuwen. Valt me vies tegen van zo'n knaap. Dat respect en andere omgangsvormen vragen is ook zo iets van deze tijd lijkt wel.
Robben, Sneijder, van Persie enzovoorts kunnen wat anders benaderd worden dan de rest die net komt kijken. Niet Bas Dost.

18 april 2018 om 09:12

Wat praat jij dom zeg?
Hij zegt het op het meest gunstigste moment nog voor de kwalificaties! Dus hoe cruciaal moment nu zijn het oefenwedstrijden waarin koeman wat dingen uitprobeert... Beetje makkelijk praten van jouw! Hij heeft Koeman gebeld he, als die het vertrouwen had uitgesproken was die echt niet gestopt het vertrouwen zal er wel echt niet zijn!
Kijk nou is naar de laatste 2 jaar hoe het er aan toeging Janssen in de basis terwijl die never nooit speelde bij tottenham en alleen scoorde vanaf 11 meter als die erin stond.
Hieruit blijkt al dat er geen vertrouwen was en is. En als je niet gelukkig bent dan moet je ook gewoon stoppen zo simpel is het is gewoon een dappere keuze.

18 april 2018 om 11:15

Wanneer je het niet eens bent met mijn mening, kun je dat ook anders verwoorden. Dan zet je jouw tekst wat kracht bij.
Nu ben ik na de eerste zin eigenlijk al klaar met lezen. Als ik dan nog de nodige schrijffouten ontdek, vraag ik mij af wie jij bent om mij dom te noemen.

Maar goed, om maar even in te haken.
Cruciaal in de zin van het Nederlandse voetbal. Niet deze kwalificatieperiode, of een enkele interlandperiode. Iets groter dan dat.
Voor deze groep breekt een cruciale tijd aan. De oudjes zijn eruit, deze groep moet het gaan doen. Dat had hij zich ook een half jaar geleden kunnen beseffen.

De discussie Janssen / Dost ga ik niet op in. Wij weten namelijk beiden niet hoe de vork in de steel zit, evenals met het telefoontje tussen Dost en Koeman.
Alhoewel mij sterk de indruk gewekt wordt, dat Dost gewoon niet kan leven met een rol als tweede spits. Maar nogmaals, dit is slechts mijn onderbuikgevoel.

Tot slot kunnen wij het Nederlands elftal wel opdoeken als iedereen zomaar opstapt die niet tevreden is of zijn eigen ego aan de kant kan zetten. Dan houd je er niet al te veel over.
Laat dit mannetje een voorbeeld nemen aan Sneijder. Verguist door nota bene van Gaal en zich terug gevochten, zoals het hoort. Niets dan respect daarvoor.

"doe ik dit omdat het moet? Omdat het nou eenmaal zo hoort dat je naar het Nederlands elftal gaat?”

Als je er zo over denkt, moet je inderdaad lekker stoppen. Omdat het moet.. 90 van de kleine jongetjes droomt er van naar Oranje te gaan. Pleur dan lekker op en geef het shirt aan iemand die het wel ziet als voorrecht en het met trots draagt. Ook als-ie op de bank zit.

En het liefst ook iemand die wel goed kan voetballen.

18 april 2018 om 10:46

Dat doet ie toch? Nutteloze reactie dus.

18 april 2018 om 12:33

de meeste spelers dragen het shirtje niet met trots, maar enkel met het doel om aan een WK of EK mee te doen en zich in de kijker te spelen bij een topclub om meer geld te verdienen.

Dost heeft gelijk, oranje lekker links laten liggen, de komende jaren valt er toch weinig te halen voor oranje.
Lekker focussen op de landstitel behalen met Sporting en Europese successen zien te behalen.

Hoezo moet men anders omgaan met mijnheer Dost? Vanwege 34 doelpunten in een Mickey Mouse competitie? In een echte competitie zoals de Bundesliga heeft hij het niet gered!

18 april 2018 om 11:00

Idd

18 april 2018 om 12:30

Mickey Mouse competitie hebben we hier in Nl.

De Portugese competitie is vele malen sterker dan NL-se.
In de Duitse telt maar 1 team, in de Portugese wel meer, en ze verdedigen in Portugal vele malen beter, zwaarder en sterker dan in menigeen andere competitie.

ik snap echt niet waarom mensen zo afreageren op Dost.. Huilie Huilie , slapjanus etc...

Hij verteld gewoon eerlijk zijn gevoel, zegt niet gelukkig te zijn en zich niet op zn plek te voelen bij oranje.
Dan vind ik het juist eerder heel knap en heb ik respect voor hem dat die zijn interland carriere beëindigd. Laten we eerlijk zijn als wij stok ongelukkig zijn op ons werk gaan we of opzoek naar een oplossing met de werkgever of opzoek naar ander werk..

Heb ook het idee dat sommige het stukje maar half lezen....

Voor hem zijn een aantal zaken doorslag gevend: vertrouwen en respect. Verder heeft hij het gevoel dat die word opgeroepen omdat die het bij sporting goed doet maar niet dat die word opgeroepen omdat ook de bondscoach hem een goede spits vind. Vanuit vooral het laatste punt begrijp ik zijn beslissing! Het oproepen van Dost komt ook gewoon over als de bondscoach moet wel want hij is de enige scorende spit.

Begrijp zijn keuze zal een moeilijke keuze zijn geweest Respect ervoor.

18 april 2018 om 09:33

Gaat de meesten denk ik vooral over dat hij zich boven de "andere jongens" die net komen kijken heen plaatst alsof hij al een bepaalde status heeft afgedwongen. Dat is niet het geval en hij wordt daarom gelijk behandeld met de rest, daar zit voor hem deels de zeer in. En dat vind ik onterecht en misplaatst en vermoed dus ook vele anderen.

Tuurlijk een weloverwogen besluit respecteer ik, maar ben het niet eens met zijn argumentatie.

18 april 2018 om 10:05

hij plaatst zich niet boven de anderen.
Even dit stukje heel goed lezen:

Hij wil duidelijk gezegd hebben dat hem niet uitmaakt of hij nou wel of geen basisspeler is. “het is ook hoe er met je omgegaan wordt. Daar is het één en ander mis gegaan. Het kan niet waar zijn dat ik me goed voel als ik uit Lissabon vertrek en thuis kom met een slecht gevoel. Het zit in de communicatie. Wil je niet met mij spelen? Prima.”
Lees meer op www.voetbalzone.nl

Lijkt me ook duidelijk!
stukje 2:
Maar laat in elk geval zien dat je respect voor me hebt. Met een jongen die er meerdere keren bij is geweest, in Portugal 34 keer scoort, en dit seizoen op dezelfde fiets verder gaat, ga je toch iets anders om dan met een jongen die net komt kijken?'
Lees meer op www.voetbalzone.nl

lijkt me ook volkomen rechtvaardig, Dost is geen 18 jaar meer die er voor het eerst bij zit en mag proeven van oranje. Hij wil gewoon duidelijkheid en niet het verhaaltje jouw kans komt wel jongen wacht maar rustig af.
Heeft hij ook recht op duidelijkheid naar 2 jaar lijkt me niet onterecht en misplaatst.

18 april 2018 om 10:58

Respect? Waarom we komen hier niet om te knuffelen. Net alsof de Portugese competitie alle machtig zwaar is?!

18 april 2018 om 11:00

Idd fc delft. Dost heeft nooit echt iets bewezen voor oranje. Niet zoveel dat hij zo arrogant kan zijn. Wat kan mensen t nou schelen hoevaak iemand scoort in zijn club....dit is internationaal niet de Portugese competitie?!

18 april 2018 om 12:28

de top 3 in Portugal zijn sterker dan oranje en de gehele Portugese competitie is vele malen sterker dan de eredivisie.

Bij Sporting weten ze Dost effectief te gebruiken, ze spelen vaak in zijn dienst en de kwaliteit bij Sporting is vele malen hoger dan bij oranje.

Als je een coach hebt die weet hoe je met een Dost moet spelen, dan zal hij ook veel scoren. Het toont hoe onbekwaam de NL-se coaches zijn door vast te houden aan decennia-oude filosofieën.

Tactiek wordt weer niet afgestemd op de spelers. Zoals altijd bij Nederlandse trainers die hun eigen tactiek willen hanteren.

18 april 2018 om 09:56

Ben ik niet met je eens, er wordt echter (waarschijnlijk) gekozen voor andere spelers zoals Depay om het systeem op af te stemmen.

18 april 2018 om 10:38

Als je Dost zijn kwaliteiten wilt benutten heb je niets aan spelers als Depay en Promes. En dat zijn onze enige andere aanvallers die een redelijk niveau aantikken.

18 april 2018 om 10:39

Juist wel, en daarom valt hij buiten de boot. Met de speelwijze die Koeman is geen plaats voor een speler als Dost. Dan past een Babel veel beter, sneller, technischer en balvaster.

18 april 2018 om 10:57

En terecht daar zijn zij trainers voor en zit jij thuis

Hij heeft gelijk hij eindigd vorig jaar net achter messi in europa en in het ned elftal kiest men voor spelers die net komen kijken of de achternaam van hun papa mee hebben. Nederland is een b land geworden niet meer bij de top, dus aanvallend voetbal ho maar alleen maar verdedigend.goede beslissing

18 april 2018 om 09:32

Waarom scoorde hij dan niet in de interlands waar het moest? Toen heb ik Dost niet gezien.

18 april 2018 om 10:07

simpel, buitenspelers die naar binnen trekken, hij word niet in stelling gebracht in de 16 maar moet de bal komen halen op de middenlijn....

18 april 2018 om 10:55

Juist daar gaat t om. Dit is niet Portugal...

18 april 2018 om 10:56

Statisch gezien misschien. Ik heb t altijd maar een midde klasse voetballer gevonden. Waar is hij dan al die andere jaren in NL?

Dost zou een uitstekende pinch hitter zijn als je alle ballen naar voren gaat pompen. Ik weet niet of hem dat duidelijk is gemaakt of niet, maar mocht hij zich niet kunnen vinden in die rol dan kan je hetzelfde soort voetbal spelen met De Jong.

Als dit bij Blind gebeurt was dan had het hele land over hem gevallen...

18 april 2018 om 10:18

Eigenlijk is dit ook bij Blind gebeurd, daar ondervindt Koeman nu de naweeën van.

Vooral heel vreemde timing. Er zijn pas 2 duels onder de nieuwe bondscoach gespeeld. In het huidige systeem zal hij inderdaad geen basisplaats krijgen, maar is meneer dan te min om als pinchhitter te acteren?

18 april 2018 om 10:54

Hmm nou meneer stapt zelf op?

18 april 2018 om 12:33

Laatste zin moest vraagteken hebben. Heb het nu aangepast.

Grappig, dat ik in de laatste interviews van Oranje spelers dan hoor dat de sfeer zo goed is en dat de jongens niet meer apart zitten op een kamertje maar iedereen bij elkaar bla bla.

Het is natuurlijk walgelijk als medespelers roepen 'wat doe je hier nog', maar Dost kan ook wat assertiever zijn tegen die snotneuzen die zelf amper scoren (heb al zo'n vermoeden welke speler dat was).
Maak ze inderdaad maar eens 34 goals, ook al is het in Portugal.
Jammer dat Dost niet wat meer zelfvertrouwen en schijt heeft, dan was het er op een goed moment heus wel uitgekomen.
Respect dwing je af.
Hij heeft op zich ook wel een punt. De man is vreselijk behandeld; Vincent Janssen is echt een klasse minder.
Maar nogmaals jammer dat hij zich letterlijk uit het veld heeft laten slaan

18 april 2018 om 10:53

Als van persie ze niet maakte begon hij ook niet in de basis toch? Of werd gewisseld? Ik vind t maar een ziele pietje. Om zo weg tegaan omdat mr het niet zint. Kinder gedrag opgeruimd staat netjes.

Bas Dost is gewoon 40 jaar te laat geboren. Een spits van het kaliber Dost zou in die tijd een sensatie zijn geweest. Het spel met twee buitenspelers die aan zijlijn staan gekleefd, is echter niet meer van deze tijd waarin het voetbal veel dynamischer is. Een systeem met traditionele buitenspelers, met de goede voet aan de goede kant, maken het spel veel te statisch. Dergelijke buitenspelers passeren vrijwel altijd buitenom en dat is vanwege de voorspelbaarheid relatief eenvoudig te verdedigen. Een type-Johnny van het Schip, die zijn man niet eerst behoeft te passeren om een bruikbare voorzet af te leveren, zou wellicht nog kunnen, maar die zijn tegenwoordig bijzonder dun gezaaid. Buitenspelers zouden m.i. veel baat hebben bij volledig tweebenigheid, omdat die ze in staat stelt om variatie aan te brengen in hun passeerbewegingen, waardoor deze minder voorspelbaar en moeilijker te verdedigen worden. Aan de andere kant, worden de nadelen van naar binnentrekkende buitenspelers groter gemaakt dan ze zijn. Bij een spits als Bas Dost is het van belang dat hij bruikbare voorzetten krijgt en van wie die af komen, is volstrekt irrelevant. Dat kan net zo goed van een van de backs zijn, die in tegenstelling tot de buitenspelers meestal wel met de goede voet aan de goede kant staan. Wellicht ligt het probleem meer bij de backs dan bij de buitenspelers.

Moet niet gekker worden. Als je ze niet maakt sta je er ook niet in. Heeft niks met Mr. Kapsones zijn club spel te maken. En dan opstappen omdat het niet naar je zin is. Wat een ziele poot zeg en gewoon een l*l naar het elftal toe.

Vind ik totaal niet raar, koekenbakker Vincent Jansen kreeg zoveel kansen terwijl hij niet eens opgeroepen had moeten worden.

Bas Dost afzeiken om zijn beslissing vind ik onterecht. Laten we eerlijk zijn en stellen dat hij nooit enige waardering krijgt. Er wordt altijd lacherig om hem gedaan. En het lijkt alsof hij expres wordt gebruikt om te falen... Kijk bijvoorbeeld naar de laatste 2 wedstrijden tegen Engeland en Portugal. Gezien zijn specifieke kwaliteiten had hij tegen Portugal moeten spelen. Tegen Engeland kon hij gezien de tactiek alleen maar falen! Vreemd dat Koeman dat niet zou kunnen weten... Voor de rest heb ik niets met Dost, maar snap ik terugkijkend niet waarom Koeman hem tegen Engeland heeft laten spelen en niet tegen Portugal, iedere vorm van logica ontgaat mij hierin
Behalve dan dat je hem heb willen afserveren.

Dost moet ook geen illusies hebben. Hij werd ook opgeroepen omdat hij wel opgeroepen moest worden. Dat gevoel van hem is wat dat betreft wel juist, want je hoeft geen tacticus te zijn om te beseffen dat je in dit Oranje niets aan Dost hebt. Dost overschat z'n prestaties een beetje, want in de grote competities komt hij hoogstwaarschijnlijk niet verder dan 16 goals per seizoen, als hij dat al haalt. Dat konden we in Duitsland al zien.

Dost is niet de enige spits die niet uit de verf komt in Oranje. zelfs een Van Persie met zijn exceptionele kwaliteiten stond vaak op een eiland in Oranje en werd bekritiseerd. veel mensen wilden destijds zelfs liever Huntelaar in de spits zien. toen hadden we nog enigszins wat creativiteit op het middenveld in de vorm van Sneijder.

het zegt eigenlijk alles dat onze centrale verdedigers het spel aan het verdelen waren tegen Portugal. dat was mooi om te zien maar het is geen positief teken voor de kwalificatie. je kan niet verwachten dat Van Dijk en De Ligt dat elke wedstrijd kunnen laten zien natuurlijk. het voetbal hoort van je middenveld en vleugelspelers af te komen normaal gesproken

Groot gelijk Bas, club is belangrijker dan land.

Sporting aan de landstitel helpen is belangrijker dan met het kleine oranje voer zijn voor de toplandenteams in de wereld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren